Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes
Het sysadmin irc-cafe
Ja, beetje wazige reden:silverstorm schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 14:39:
Is er al bekend wat voor "detectieproblemen" er percies waren tussen Maastricht en Heerlen?
Bron: http://www.limburger.nl/a...REGIONIEUWS01/101119818/0Na ruim een week vol storingen kan de Heuvellandlijn tussen Maastricht, Valkenburg en Heerlen weer door de Veolia-treinen in gebruik worden genomen. Ware het niet dat spoorbeheerder ProRail uitgerekend dit weekend groot onderhoud aan het spoor verricht, en het gedeelte tussen Maastricht en Valkenburg meteen weer twee dagen op slot gaat.
Wel is treinverkeer mogelijk tussen Kerkrade en Valkenburg, maar een doorgaande dienst zit er ook dit weekend niet in. ProRail betreurt dat de timing van de werkzaamheden zo ongelukkig is, aldus een woordvoerder. Al een jaar geleden was dit weekend uitgekozen als moment om wissels te vervangen. Gezien de planning van de aannemers kan daar niet meer van af worden gezien, zegt ProRail.
De spoorbeheerder nam de spoorlijn vrijdagavond laat weer in gebruik voor regulier treinverkeer, nadat de vele proefritten positief uitpakten.
Het treinverkeer tussen Heerlen en Maastricht lag sinds vorige week donderdag vrijwel continu stil. De treinen hadden problemen met de detectie in het spoor, waardoor overwegbomen niet sluiten. De precieze oorzaak was lange tijd niet bekend. Een oplossing kwam pas in zicht nadat een speciale slijptrein de rails had geslepen. ProRail zegt nu dat de oorzaak gezocht moet worden in enerzijds vuil en bladeren op de rails, en anderzijds manier waarop de wielen van de Veolia-treinen contact maken met het spoor.
De storingen op de lijn, volgens ProRail vanwege de duur uniek in Nederland, kostten Veolia zeker 100.000 euro. Die schade wil de vervoerder verhalen op ProRail.
Virussen? Scan ze hier!
Hebben ze in limburg het idee van Freek de Jonge nu echt uitgevoerd en rijden ze met de wielen langs de bovenleiding?De precieze oorzaak was lange tijd niet bekend. Een oplossing kwam pas in zicht nadat een speciale slijptrein de rails had geslepen. ProRail zegt nu dat de oorzaak gezocht moet worden in enerzijds vuil en bladeren op de rails, en anderzijds manier waarop de wielen van de Veolia-treinen contact maken met het spoor.
Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes
Het sysadmin irc-cafe
?silverstorm schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 15:18:
[...]
Hebben ze in limburg het idee van Freek de Jonge nu echt uitgevoerd en rijden ze met de wielen langs de bovenleiding?
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Aanrijding met een persoon tussen hier en Roosendaal... Kortom, ik ben nog wel eventjes onderweg
Verder op dit moment 3 seinstoringen:
- Sein-en-wisselstoring Arnhem-Doetinchem (wanneer niet?)
- Seinstoring Den Haag HS-Dordrecht
- Seinstoring Amsterdam Sloterdijk-Schiphol-Leiden
Vanochtend uiteindelijk in Delft weten te komen (met bus en metro) met 2¾ uur vertraging, en momenteel zit ik in Roosendaal nadat ik in RDam een trein deze kant op had (en RDam ben ik al per bus gekomen, niet per trein). Dat is dan ook nog even 1¼ uur vertraging (althans, als de trein waar ik op wacht net zoveel vertraging heeft als men verwacht), dus uiteindelijk heb ik vandaag meer vertraging dan college gehad...
Overigens was het stiekem best gezellig vanochtend, het leek wel of de helft van de mensen van mn laatste jaar middelbare school op Bergen op Zoom stond.
Mijn Sinterklaasspel voor de kids
Ja, 15-jarige krantenbezorger onder trein gekomen en overleden: http://www.bndestem.nl/re...incident-op-het-spoor.ecedcm360 schreef op maandag 15 november 2010 @ 07:41:
* dcm360 zit hier nu in Bergen op Zoom....
Aanrijding met een persoon tussen hier en Roosendaal... Kortom, ik ben nog wel eventjes onderweg
Volgens Omroep Brabant is de krantenbezorger achtervolgt door een overvaller die hem bedreigde, en is hij op de vlucht dus onder de trein gekomen en overleden: http://www.omroepbrabant....+op+spoorwegovergang.aspx
[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 15-11-2010 18:48 ]
Virussen? Scan ze hier!
http://frontpage.fok.nl/n...-fataal-treinongeluk.htmldcm360 schreef op maandag 15 november 2010 @ 07:41:
* dcm360 zit hier nu in Bergen op Zoom....
Signatures zijn voor boomers.

Een slippende NMBS loc in detail....
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Maar is dit een test? Waarom gebruikt hij anders geen zand?
[ Voor 36% gewijzigd door Maasluip op 16-11-2010 11:25 ]
De 1700 heeft er dan ook niet echt een intelligente regeling in zitten. Dat is in zekere zin gewoon een slijperij. Bij de loc in het filmpje zit er per as een motor welke terugschakelt als hij geen grip heeft (alsin, eigen assnelheid is significant meer dan gemiddelde assnelheid).Vinnienerd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 14:01:
Ik had verwacht dat slippend staal op staal een gruwelijk hels lawaai voort zou brengen, blijkbaar valt dit erg mee. Alleen bij 1700 locs hoor je een hoop krakend metaal.
Werd niet even omgeroepen of op de site gezet.
Nu is dit weliswaar in mijn voordeel, maar dit zorgt wel voor verwarring....
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Anoniem: 59888
wildhagen schreef op maandag 15 november 2010 @ 18:48:
[...]
Ja, 15-jarige krantenbezorger onder trein gekomen en overleden: http://www.bndestem.nl/re...incident-op-het-spoor.ece
Volgens Omroep Brabant is de krantenbezorger achtervolgt door een overvaller die hem bedreigde, en is hij op de vlucht dus onder de trein gekomen en overleden: http://www.omroepbrabant....+op+spoorwegovergang.aspx
Fataal treinongeval 15-jarige geen misdrijf
(Novum) - De 15-jarige jongen die maandag in Roosendaal onder een trein kwam, is vermoedelijk niet het slachtoffer geworden van een misdrijf. De politie laat dinsdag weten dat op basis van de tot nu toe bekende informatie het niet aannemelijk is dat een misdrijf in het spel is.
Overigens vraag ik me een beetje af wat de meerwaarde is van posts over wat mensen vandaag nu weer overkomen is op het spoor. Kan best vervelend zijn, maar m.i. is de toegevoegde waarde voor een discussietopic als dit nihil.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 59888 op 16-11-2010 17:45 ]

Goed ik zit, kom aan in Utrecht en dan begint het opnieuw. Op spoor 14 in Utrecht staat er een trein naar Rhenen, allemaal prima maar daar wil ik niet heen. Daarna komt de trein naar Nijmegen, awel even wachten. Vervolgens halen ze deze weg en komt de internationale trein naar Moskva voor, ok, kan gebeuren. Daarna komt er opeens een trein naar Amersfoort aan

Awel al met al 45 minuten op utcs verder zit ik in een trein naar Nijmegen.
En wat als alle assen tegelijkertijd slippen? Dan heb je geen betrouwbare referentie.LauPro schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 15:29:
[...]
De 1700 heeft er dan ook niet echt een intelligente regeling in zitten. Dat is in zekere zin gewoon een slijperij. Bij de loc in het filmpje zit er per as een motor welke terugschakelt als hij geen grip heeft (alsin, eigen assnelheid is significant meer dan gemiddelde assnelheid).
V21.02 Amersfoort
Rijdt vandaag niet
http://twitpic.com/33w7ud
Ik vermoed dat de gele en witte balken (achtergrond) niet goed staan
(Is niet van vandaag, maar al eerder)
Klopt, ik deed vandaag Den Haag-Deurne v.v., alles onder Barendrecht was in een dikke mist gehuld. Zo dik, dat ik op de terugweg bijna de trein miste (trein 1974) omdat ik niet op zat te lettenLuccus schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 16:54:
DD-AR 7871 werd vandaag geruild tegen de 186 116 binnen het proefcircus in Wildenrath. Niet dat je daar veel van zag...

Het toerental is dan niet evenredig met het energieverbruik?Vinnienerd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 22:47:
En wat als alle assen tegelijkertijd slippen? Dan heb je geen betrouwbare referentie.
Moderne locs hebben tegenwoordig ook grondradar om de snelheid te bepalen. Voor ERTMS L2 is dat ook hard nodig omdat ERTMS L2 werkt met moving authorities van een bepaalde lengte, en dan kun je niet hebben dat als de assen doordraaien opeens na 100 meter je MA weg is.Vinnienerd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 22:47:
[...]
En wat als alle assen tegelijkertijd slippen? Dan heb je geen betrouwbare referentie.
Dat is al zo lang die huisstijl bestaat; treedt op bij toevoegingen zoals "Rijdt vandaag niet" en "Extra trein".Cheesy schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 22:55:
Ik vermoed dat de gele en witte balken (achtergrond) niet goed staan
(Is niet van vandaag, maar al eerder)
Net iets te vroeg gesproken inderdaad. Vandaag waren ze in Haarlem bezig de eerste CTA's te vervangen.Luccus schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 15:16:
[...]
Nee, die dingen worden gewoon per regio uitgerold, zoals al vanaf het begin is gecommuniceerd.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
nos.nlBij Roosendaal is een goederentrein ontspoord. Volgens spoorbeheerder ProRail staat een aantal wagons naast de rails. Niemand raakte bij het incident gewond.
De goederentrein was leeg, waardoor er geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen. Over de oorzaak van de ontsporing is nog niets bekend.
Het treinverkeer rond Roosendaal ondervindt grote hinder van de ontsporing. Op de trajecten Roosendaal-Breda en Roosendaal-Lage Zwaluwe rijden geen treinen. Reizigers moeten rekening houden met vertraging van meer dan een uur.
De NS verwacht dat het spoor om 15.00 uur weer wordt vrijgegeven.
Moet dan haast wel een ontsporing op het emplacement zelf zijn, want Roosendaal<>Lage Zwaluwe en Roosendaal<>Breda zijn compleet verschillende sporen.
Edit: eerste pic is er:

[ Voor 39% gewijzigd door wildhagen op 19-11-2010 10:19 ]
Virussen? Scan ze hier!
De NS hebben hun week niet echt vandaag, dit is mn 4e grote vertraging deze week...

Weer een Fccpps die ontspoord.. Gebeurd volgens mij wel vrij regelmatig met die dingen. Poosje geleden ook al in Duitsland.
[ Voor 9% gewijzigd door IJnte op 19-11-2010 10:49 ]
Wat ik me trouwens afvraag is hoe je zo'n grote ontsporing voor elkaar krijgt als je net vertrekt. Ik neem aan dat het de ACTS trein richting Bh is Zo'n grote snelheid heb je niet op het emplacement...
edit: nevermind, het bleek de binnenkomende trein te zijn....
[ Voor 6% gewijzigd door SleutelMan op 19-11-2010 11:12 ]
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Anoniem: 59888
En dan gaat het over een lege ballasttrein.De goederentrein was leeg, waardoor er geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen.

Ik ben trouwens wel (oprecht) benieuwd waarom de gevolgen voor het treinverkeer zo groot waren. Zo op de foto lijkt het dat het op de goederensporen is gebeurd een eindje van de perronsporen vandaan, dan zou je niet verwachten dat de reizigerstreinen daar zo veel last van hebben. Maar goed foto's is iets heel anders dan er zelf staan natuurlijk...
[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 59888 op 19-11-2010 14:48 ]
Sinds een uur rijd alles weer normaal overigens, naar het schijnt.
Virussen? Scan ze hier!
Wat is daar aan de hand dan?Geen treinverkeer mogelijk rond Utrecht C
Oorzaak
Rond Utrecht C rijden geen treinen door beperkingen op last van de brandweer.
Verwachting
Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
De extra reistijd is meer dan 60 min.
edit: "er is brand in de treinverkeersleidingstoren in Utrecht, alle seinen staan op rood..." aldus iemand op Twitter.
[ Voor 18% gewijzigd door Alex) op 19-11-2010 16:48 ]
We are shaping the future
Brand in een relaiskast:
Zie http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/294445Op Utrecht Centraal Station is een brandje in relaishuisje uitgebroken. Daardoor is er voorlopig geen treinverkeer van en naar Utrecht CS mogelijk.
Er waren volgens de woordvoerder van de brandweer mensen aan het werk toen de electriciteitsbrand uitbrak en er zouden enkele mensen met ademhalingsproblemen zijn behandeld door ambulancemedewerkers.
Virussen? Scan ze hier!
Er staan volle treinen op de fly-over en voor alle inrijdens. WIDO's branden (geen rijwegen), dus ik denk ook dat de post ontruimt is.
[ Voor 37% gewijzigd door IJnte op 19-11-2010 16:50 ]
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...t-cs-ontregeld-brand.htmlHet treinverkeer van en naar Utrecht Centraal is vrijdag aan het eind van de middag ernstig ontregeld door een brand in een elektriciteitsruimte van spoorwegbeheerder Prorail.
Volgens een woordvoerder van de brandweer is nog onduidelijk hoe de brand is ontstaan en wat de omvang ervan is. Op het moment dat de brand uitbrak waren er enkele mensen in de ruimte aanwezig, die zijn allemaal ongedeerd gebleven.
Op last van de brandweer zijn de perrons van Utrecht Centraal ontruimd. Het treinverkeer van en naar de stad is daardoor ontregeld.
Maar is het hele verkeersleidingcentrum nu uitgebrand of niet? Zo ja, dan zal het treinverkeer nog wel een paar dagen verstoord zijn lijkt me?
Virussen? Scan ze hier!
In België hadden ze na een soortgelijke brand ergens maandenlang last van verstoringen, waardoor enkele diensten voor een ruime maand (of zelfs langer) opgeschort werden....
Waarom worden de perrons ook ontruimd, de brand is daar toch niet?
Over Utrecht gesproken, op perron 11/12 is nu het eerste deel van de nieuwe dakconstructie zichtbaar
[ Voor 30% gewijzigd door AW_Bos op 19-11-2010 17:39 ]
hmms! Soest-zuid meld geen storing (richting Utrecht)?

D'r heeft wel wat meer in de fik gestaan dan alleen een relaiskastje

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
We are shaping the future
Er is wel een alternatief, sinds korte tijd, zie wildhagen in "Het grote spoorwegentopic deel 21"Hooglander1 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 17:45:
Stel dat de verkeersleiding is afgefikt, hebben ze een alternatief stand-by staan, of is het dan voor langere tijd zéér problematisch?
Maar eerst maar eens zien of het wel zover komt. Volgens de eerste berichten valt het allemaal op zich wel mee, brand schijnt dus ook al geblust te zijn. Als een brand binnen een paar minuten geblust is, is er meestal geen sprake van een geheel afgefikt gebouw.
Plaatjes zeggen ook niet alles, want zelfs een klein brandje wat niet eens zo enorm is kan in een hoogspanningsinstallatie al spectaculair eruit zien.
Virussen? Scan ze hier!
Er is ook geen treinverkeer van en naar Woerden, Gouda, Alphen a/d Rijn,Geldermalsen en Rhenen.

Ik zal vast weer te simpel denken, maar de op die trajecten rijdende treinen kunnen toch gaan pendelen tussen hun "vertrekstation" en het station vóór Utrecth in plaats van duizenden passagiers (het is vrijdagmiddag hè!) in de kou te laten staan?
[ Voor 45% gewijzigd door CodeCaster op 19-11-2010 17:57 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Dat is, volgens TT751, "op last van de brandweer", en heeft dus vermoedelijk met deze brand te maken, geen losstaande storingen.CodeCaster schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 17:54:
Erg jammer dat met een domino-effect heel midden-Nederland ondertussen aan het instorten is qua treinverkeer:
[...]
Tenzij er door de brand ook andere storingen op die trajecten zijn, zoals misschien beveiliging die niet werkt, of simpelweg het feit dat er geen verkeersleiding is voor die trajecten (die zaten toch ook in het onruimde gebouw???)Ik zal vast weer te simpel denken, maar de op die trajecten rijdende treinen kunnen toch gaan pendelen tussen hun "vertrekstation" en het station vóór Utrecth in plaats van duizenden passagiers (het is vrijdagmiddag hè!) in de kou te laten staan?
[ Voor 39% gewijzigd door wildhagen op 19-11-2010 17:57 ]
Virussen? Scan ze hier!
Er is geen alternatief! Beveiliging is niet redundant uitgevoerd, dus je kan niet even een andere ruimte "bijschakelen".wildhagen schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 17:48:
[...]
Er is wel een alternatief, sinds korte tijd, zie wildhagen in "Het grote spoorwegentopic deel 21"
Maar eerst maar eens zien of het wel zover komt. Volgens de eerste berichten valt het allemaal op zich wel mee, brand schijnt dus ook al geblust te zijn. Als een brand binnen een paar minuten geblust is, is er meestal geen sprake van een geheel afgefikt gebouw.
Plaatjes zeggen ook niet alles, want zelfs een klein brandje wat niet eens zo enorm is kan in een hoogspanningsinstallatie al spectaculair eruit zien.
Ik ben net even ter plaatse geweest, en de eerste zeer voorzichtige prognose is morgenochtend 9:00. Er is brand geweest in de accuruimte van de post, wat zich via een systeemplafond vermoedelijk verder verspreid heeft (qua rook). Accu's zijn ter backup van alle computersystemen en een deel van de beveiliging. De PPLG van Utrecht is zo groot dat het door het hele land merkbaar zal zijn. Mensen die van Utrecht naar Asd willen, hebben misschien nog het geluk dat ze via Utrecht Zuilen kunnen (PPGL/Post Asd). Bediende baan, dus kan rijden. Mensen naar Den bosch moeten iets regelen naar Gdm zover als ik weet. Htn is dus ook niet meer te bedienen. Post is ontruimt, VL mensen zijn nu ondergebracht in het NH hotel hier.
Dit beloofd een lange avond te worden
Al was het idd wel vele malen erger geweest als het een paar weken of maanden was geweest.
* Hooglander1 moest grinniken.Ontzettende spoorweg'er
En van Asb naar Ut? Ik kom 21:00 m'n werk uit en woon in utrecht... "Zo dicht mogelijk bij" kan evt ook, dan bel ik familie om me vandaar te laten ophalen. Wordt dat dan Hilversum via Asd?IJnte schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 18:04:
Er is geen, ik herhaal, geen alternatief! Beveiliging is niet redundant uitgevoerd, dus je kan niet even een andere ruimte "bijschakelen".
Ik ben net even ter plaatse geweest, en de eerste zeer voorzichtige prognose is morgenochtend 9:00. Er is brand geweest in de accuruimte van de post, wat zich via een systeemplafond vermoedelijk verder verspreid heeft (qua rook). Accu's zijn ter backup van alle computersystemen en een deel van de beveiliging. De PPLG van Utrecht is zo groot dat het door het hele land merkbaar zal zijn. Mensen die van Utrecht naar Asd willen, hebben misschien nog het geluk dat ze via Utrecht Zuilen kunnen (PPGL/Post Asd). Bediende baan, dus kan rijden. Mensen naar Den bosch moeten iets regelen naar Gdm zover als ik weet. Htn is dus ook niet meer te bedienen. Post is ontruimt, VL mensen zijn nu ondergebracht in het NH hotel hier.
Dit beloofd een lange avond te worden
Even goed nieuws: De beveiliging an zich is niet aangetast. Enkel de voedingsruimte is beschadigd. Dit kan nog steeds lang duren, maar gelukkig is de beveiliging niet beschadigd.
Dan kan het treinverkeer weer verder, terwijl de permanente installatie gerepareerd word.
Virussen? Scan ze hier!
CorrectHooglander1 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 18:19:
Een hele avond+nacht geen treinverkeer is toch een vrij ernstige verstoring.
Al was het idd wel vele malen erger geweest als het een paar weken of maanden was geweest.
Wat is er dan* Hooglander1 moest grinniken.Ontzettende spoorweg'er
Bedenk even dat de beveiliging voeding nodig heeft, en dat is over het algemeen geen standaard oplossing. Ik heb totaal geen idee hoe het daarbinnen eruit ziet, maar als de UPS'en en de accu's om zeep zijn dan valt dat te overbruggen. Als er gelijkrichters of iets van die aard kapot zijn wordt het een ander verhaal.wildhagen schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 18:31:
Kunnen ze niet gewoon ff een nieuwe voeding erin prikken dan? Het zijn toch niet meer dan een paar accu's die je aan hoeft te koppelen?
Dan kan het treinverkeer weer verder, terwijl de permanente installatie gerepareerd word.
Ging niet om inhoudelijk, maar om het "ik herhaal"
[ Voor 5% gewijzigd door Hooglander1 op 19-11-2010 18:40 ]
Hooglander1 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 18:40:
[...]
offtopic:
Ging niet om inhoudelijk, maar om het "ik herhaal"Iets met omroepers en zo

Overigens hoor ik net dat er water gebruikt is bij het blussen van de elektrabrand
Virussen? Scan ze hier!
Terwijl IJnte al gemeld heeft dat dat no way gaat gebeuren. Image-damage-control of zou er nog een reeele kans zijn op het herstarten van de dienstregeling?ProRail gaat om half acht kijken in het verkeerscentrum, waar de brand was. Dan weten we of het treinverkeer weer opgestart kan worden
Een maand (of wat) geleden lazen we nog het volgende:
Waarom is dat niet in werking getreden?‘Een bewuste keuze’, vertelt Marc Menkhorst, de programmamanager van het OCCR. ‘Als er een calamiteit is waarbij het station ontruimd moet worden of de directe omgeving van het station wordt afgesloten, kunnen wij gewoon blijven functioneren.’ Menkhorst: ‘En zelfs als in het ergste geval het OCCR ontruimd moet worden door bijvoorbeeld een grote brand, dan nog kunnen wij onze belangrijkste backoffice-systemen in een koffer meenemen en via een draadloze telefoonverbinding ergens anders opzetten.
Niet helemaal, als je eerst de voeding uitschakelt dan *werkt* het nl wel om te blussen met water. Je moet je alleen niet afvragen wat de staat is van de apparatuur, naderhand.wildhagen schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:00:
Handig, een elektrische brand blussen met water? Da's net zoiets als brandende olie met water bestrijden?
Is al door IJnte gemeld: omdat de beveiliging niet redundant is uitgevoerd, en er dus uitlag. Zonder beveiliging ook geen treinverkeer, en zonder treinverkeer is dat centrum dus ook een beetje useless.Waarom is dat niet in werking getreden?
Ja ok, dat is een goed punt, maar je apparatuur is dan wel naar de klote... volgens mij kan je beter met poeder, of nog liever met CO2 gaan blussen bij elektronische apparatuurNiet helemaal, als je eerst de voeding uitschakelt dan *werkt* het nl wel om te blussen met water. Je moet je alleen niet afvragen wat de staat is van de apparatuur, naderhand
Schuim is ook een optie, maar richt ook de nodige schade aan.
Jammer dat Halon tegenwoordig niet meer mag, dat lijkt me sowieso het beste spul hiervoor (zolang er niemand in de ruimte aanwezig is dan).
[ Voor 55% gewijzigd door wildhagen op 19-11-2010 19:21 ]
Virussen? Scan ze hier!
Alsof je dat in een kwartiertje doetCheesy schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:15:
Zelfs bnc-ed wordt gecoördineerd vanuit Utrecht, zeg... Ook hier dus bussen vol. Gelukkig had ik vandaag nergens last van (zl-amf-bnc)
Een maand (of wat) geleden lazen we nog het volgende:
[...]
Waarom is dat niet in werking getreden?

En blussen met CO2 heeft geen zin in zo'n grote ruimte terwijl je van schuim net zo veel, zo niet meer troep krijgt dan van water. Gokje: de brandweer weet bést wat 'ie aan het doen is?Jasper Janssen schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:16:
[...]
Niet helemaal, als je eerst de voeding uitschakelt dan *werkt* het nl wel om te blussen met water. Je moet je alleen niet afvragen wat de staat is van de apparatuur, naderhand.
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
http://twitter.com/#!/NS_online/status/5687291192279040Vanavond in elk geval voor 21.00 uur geen treinverkeer mogelijk van en naar Utrecht Centraal.
[ Voor 20% gewijzigd door jelmervos op 19-11-2010 19:23 ]
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Als de VL-post (seinzaal) schoon is (geen rook etc), er een noodvoeding geregeld kan worden en de beveiliging van voeding voorzien kan worden, dan zijn we zo weer operationeel. De seinen branden nog gewoon, dus het 3kV stelsel werkt nog gewoon. Gewoon even afwachten dus.Hooglander1 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:07:
Wel grappig dat ik dan op twitter dit soort dingen lees:
[...]
Terwijl IJnte al gemeld heeft dat dat no way gaat gebeuren. Image-damage-control of zou er nog een reeele kans zijn op het herstarten van de dienstregeling?
Dus ook even afwachten of dat niet van toepassing is...
Virussen? Scan ze hier!
Overigens lees ik op twitter weer dat er op Utrecht CS word gezegd dat de treinen pas op zijn vroegst weer om 4 uur gaan rijden.
Op zich logisch, want dan gaat tenminste iedereen op zoek naar een alternatief.
Anoniem: 330021
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 330021 op 19-11-2010 19:44 ]
Ik vraag me af, zou hele hele verkeersleiding niet makkelijk redundant kunnen worden uitgevoerd? Of is dat echt onhaalbaar? Ben benieuwd hoe het er nu aan toe gaat op de nieuwe OCCR. Ze kunnen daar toch vrij weinig doen...
[ Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 19-11-2010 19:46 ]
Ah juist... Maar is dat centrum dan uberhaupt nuttig als de beveiliging niet redundant is?wildhagen schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:18:
[...]
Is al door IJnte gemeld: omdat de beveiliging niet redundant is uitgevoerd, en er dus uitlag. Zonder beveiliging ook geen treinverkeer, en zonder treinverkeer is dat centrum dus ook een beetje useless.
edit: AW_Bos vraagt in post hierboven (vorige pagina) nu net hetzelfde.
Vraagontwijkend antwoord + vervelende smiley. Tnx.
[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 19-11-2010 19:52 ]
Denk het wel... stel dat de beveiliging nog wel werkt, maar de verkeersleidingspost zélf niet meer door wat voor reden dan ook (brand in de kamer, stroomuitval, dat soort dingen)... dan zou je dus kunnen uitwijken naar dat centrum bijvoorbeeld.Cheesy schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:51:
[...]
Ah juist... Maar is dat centrum dan uberhaupt nuttig als de beveiliging niet redundant is?
De beveiliging, of liever het feit dat die nie tredundant is, lijkt hier dus de Single Point of Failure te zijn, als ik alles goed begrijp dan.
Virussen? Scan ze hier!
Anoniem: 260647
Wat dacht je van bijsturen van personeel en materieel in de rest van nederland?AW_Bos schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:45:
Lees maar terug, IJnte kon er wel wat over melden inmiddels.
Ik vraag me af, zou hele hele verkeersleiding niet makkelijk redundant kunnen worden uitgevoerd? Of is dat echt onhaalbaar? Ben benieuwd hoe het er nu aan toe gaat op de nieuwe OCCR. Ze kunnen daar toch vrij weinig doen...
Ik woon bijna naast het OCCR, zag er van buiten bijzonder rustig uit alhoewel het volgens mij wel druk was, stikte in de omgeving van de fout geparkeerde auto's van ProRail-medewerkers.AW_Bos schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:45:
Lees maar terug, IJnte kon er wel wat over melden inmiddels.
Het ding weet wel de sensatie van snel(ler) op te wekken zeg, alleen jammer dat de hele wagon nu vol zit met met huisvrouwtjes etc ipv dat het stil is.
[ Voor 26% gewijzigd door CodeCaster op 19-11-2010 20:04 ]
Tsja, hoop het toch niet, lijkt me een beetje overbodig en verspild geld allemaal.... Hoe kan een brand ontstaan...DDX schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 20:17:
Zullen vast kamervragen over gesteld gaan worden, hoe dit kan etc etc.
De moeilijke vragen des levens....
Virussen? Scan ze hier!
Ik zie het als een gevalletje van overmacht, anders kan je alles wel redundant makenwildhagen schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 20:19:
[...]
Tsja, hoop het toch niet, lijkt me een beetje overbodig en verspild geld allemaal.... Hoe kan een brand ontstaan...

Het 3KV stelsel word ook niet gevoed vanuit de VL postIJnte schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:25:
[...]
Als de VL-post (seinzaal) schoon is (geen rook etc), er een noodvoeding geregeld kan worden en de beveiliging van voeding voorzien kan worden, dan zijn we zo weer operationeel. De seinen branden nog gewoon, dus het 3kV stelsel werkt nog gewoon. Gewoon even afwachten dus.
Niet zo gek dus dat de seinen rood tonen. (eigenlijk maar goed ook dat de 3KV nog aanwezig is, anders was de chaos compleet. Seinen gedooft, overwegen die dicht liggen enz enz.)
Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?
Ben benieuwd hoeveel mensen daar eigenlijk van gebruik gaan/moeten maken:
Opvang voor de nacht van gestrande reizigers op de stations wordt voorbereid, door NS i.s.m. gemeenten.
Waarom is er 3KV nodig voor die seinen?bestaudio schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 20:34:
[...]
Het 3KV stelsel word ook niet gevoed vanuit de VL postdit word vanuit een OS gedaan.
Niet zo gek dus dat de seinen rood tonen. (eigenlijk maar goed ook dat de 3KV nog aanwezig is, anders was de chaos compleet. Seinen gedooft, overwegen die dicht liggen enz enz.)
Ik neem aan dat de lampen daarin geen 3KV nodig hebben...
Speel ook Balls Connect en Repeat
Er loopt een 3KV voeding langs het spoor voor de relaiskasten overwegen enz deze word ter plekke terug getranformeert naar 110V op 60Hz hiermee word de overweg en beveiliging gevoed. Dit is zo gedaan om verliezen over een lang traject te beperken. (de 3KV is wel redundant uitgevoerd)Onbekend schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 20:45:
[...]
Waarom is er 3KV nodig voor die seinen?
Ik neem aan dat de lampen daarin geen 3KV nodig hebben...
Om die verliezen te beperken begrijp ik.bestaudio schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 20:48:
[...]
Er loopt een 3KV voeding langs het spoor voor de relaiskasten overwegen enz deze word ter plekke terug getranformeert naar 110V op 60Hz hiermee word de overweg en beveiliging gevoed. Dit is zo gedaan om verliezen over een lang traject te beperken. (de 3KV is wel redundant uitgevoerd)
Maar waarom zo'n rare spanning en frequentie? Of is dat universeel t.o. andere landen?
Zijn die seinlampen ook 110V?
Speel ook Balls Connect en Repeat

Te huur in Utrecht nabij Centraal station: herenfiets met goedwerkende verlichting. € 100,- per uur. Kan morgen teruggebracht worden.

Welke voeding de lampjes zelf zijn weet ik niet dat is Ijnte zijn afdeling. Ik meen iets van 24v maar zeker weten doe ik het niet. De 110v 60Hz is een overblijfsel van het Marchall project uitgevoerd na de 2de wereld oorlog. Ons spoor systeem is gebaseerd op het amerikaanse spoornet. Daar is netspanning de betreffende 110v.Onbekend schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 20:53:
[...]
Om die verliezen te beperken begrijp ik.
Maar waarom zo'n rare spanning en frequentie? Of is dat universeel t.o. andere landen?
Zijn die seinlampen ook 110V?
Geloof mij, bij het OCCR is het niet rustig... Als het rustig was daar, dan was het niet goed...QyRoZ schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:55:
Ik woon bijna naast het OCCR, zag er van buiten bijzonder rustig uit alhoewel het volgens mij wel druk was, stikte in de omgeving van de fout geparkeerde auto's van ProRail-medewerkers.
Ik ben benieuwd naar de schade in de UVL..
[ Voor 25% gewijzigd door Whizzer op 20-11-2010 02:16 ]
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
Anoniem: 330021
Via RTV Utrecht: Van Gent (GroenLinks) gaat Kamervragen stellen over treinstoringwildhagen schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 20:19:
[...]
Tsja, hoop het toch niet, lijkt me een beetje overbodig en verspild geld allemaal.... Hoe kan een brand ontstaan...
En: ProRail: ook zaterdag geen treinverkeer naar, van of via Utrecht of de stations eromheen.
Ging gewoon door:DDX schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 22:26:
Waren de HCC dagen vroeger niet altijd rond deze datum, gelukkig bestaan die niet meer
http://www.nu.nl/tech/2339579/hcc-dagen-gaan-toch.html
Was meer gericht op de HCC zelf i.p.v. al de 'veelal' onnodige exposanten.
Prima.IJnte schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 23:52:
Ik zal straks nog even inhoudelijk reageren. Eerst even met de bus naar huis!
Voor de liefhebbers die een schematisch overzicht willen hebben over wat Ut allemaal bedient:

Eigenlijk wel verouderd, want Wd heeft al tijden geen eigen post meer. Dat doet Ut nu ook.
[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 20-11-2010 00:08 ]
Het enige wat mij echt verbaast is dat er kennelijk geen brandblusinstallatie obv een inert gas aanwezig was, dat zijn maatregelen die je in dergelijke cruciale ruimtes mag verwachten (+ de procedures voor aanwezige aannemers). Als men langs het spoor aan het klussen is, is er altijd een aparte man belast met de veiligheid bij, dat zou in een dergelijke ruimte ook moeten.
Ik weet nog wel HCC2005. Snowpocalypse gone mad. Toen lag Ut ook goed op z'n gat.DDX schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 22:26:
Waren de HCC dagen vroeger niet altijd rond deze datum, gelukkig bestaan die niet meer
Dit topic is gesloten.
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!