Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.009 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom is dat een probleem? Dat je met weerstandssturing zoals Plan-V de wielen wil afremmen (omdat de sturing zelf de maximale tractie bepaalt en je daar als machinist weinig invloed op hebt) kan ik begrijpen. Maar met een compleet variabele sturing als SLT en VIRM is het toch gewoon een kwestie van de rijcontroler niet als een blinde op 100% zetten? Dan begin je met 10% en als je dan niet doorslipt duw je hem wat verder.

Ik heb het meegemaakt in een Plan-V (als reiziger). Eerste rit van de dag, vorst, eerste rijstand (R), geen probleem (weerstanden schakelen niet af), seriestand, je voelt de eerste twee weerstanden afschakelen, de wielen slaan door, automatisch komt de rem erop, de machinist schakelt uit, staat weer bijna stil, eerste rijstand, seriestand, weerstanden schakelen af, doorslaan. Etc.
En dat duurde wel een tijdje voordat we op snelheid waren. Ik weet niet hoe lang je in de R stand mag rijden en hoe hard je uiteindelijk gaat, maar dat is de enige mogelijkheid om dan nog fatsoenlijk weg te komen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-05 23:12

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
nja het zit m ook in de wielbanden, bij blokremmen zoals bij Plan V worden deze opgeruwd als het ware, bij materieel zonder blokremmen (maar bijv. schijfremmen oid) heb je veel meer gladdere wielbanden.

Tenminste, dat lul ik zo even uit mn hoofd, als ik ernaast zit laat ik me graag corrigeren :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:17
Vanavond hadden ze de 7400 (breukelen - rhenen) opgeknipt in Utrecht. Ook zag ik heel veel SLT op Utrecht OZ staan en hadden ze in de sprinters naar rhenen voor zover ik kon zien SGM ingezet. Ook heeft Utrecht CS vanavond even platgelegen.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Dat laatste durf ik niets over te zeggen, de SGMm inzet in de 7400 klopt wel ja. Alhoewel ik me afvraag in hoeverre dat helpt, het is niet zo (computer)storingsgevoelig als SLT maar glijden kan het nog steeds als de beste! :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:06
SleutelMan schreef op donderdag 04 november 2010 @ 13:53:
de gladheid op het spoor wordt juist veroorzaakt door treinen die erover heen rijden en er pulp van maken. Maar ik ben het wel met je eens dat een bekwaamde mcn wel op dit traject zou moeten rijden. Helaas wordt het je met SLT niet makkelijk gemaakt (gecombineerde tractie/rem handel).
Toch blijft ik het knap vinden hoe pakweg 10-15 ton per as (VIRM) nog steeds niet op kan tegen die simpele bladerpulp. Op een gegeven moment moet het toch wel naar de zijkanten van de spoorstaven gewerkt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
nou heeft VIRM het leuke probleem dat het slechts zeer weinig aangedreven assen heeft (in verhouding tot het totaal aantal assen), om in zwitserse termen te spreken: 4/16 voor een VIRM-IV, dus daar kun je verhoudingsgewijs ook 2/8 van maken. Oftwel, dezelfde hoeveelheid aangedreven assen (naar verhouding) als een GTW 2/8, maar wel met een veel hoger gewicht. You do the math...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Alleen gaat die vergelijking niet helemaal op. Hoeveel de motorbak van een GTW precies weegt weet ik niet, maar een tussenbak is 19 ton, de kopbak zal waarschijnlijk een paar ton zwaarder zijn, en de helft van het gewicht van de aangrenzende bakken ligt op de motorbak opgelegd
Dus het aangedreven gewicht is relatief hoog. Waarschijnlijk 50%, en niet 25%, wat je van 2/8 zou afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

SleutelMan schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 01:00:
Dat laatste durf ik niets over te zeggen, de SGMm inzet in de 7400 klopt wel ja. Alhoewel ik me afvraag in hoeverre dat helpt, het is niet zo (computer)storingsgevoelig als SLT maar glijden kan het nog steeds als de beste! :P
Gister eind van de middag Plan-V en vanochtend ook. Overigens had de trein van vanochtend niet echt ronde wielen, leek wel een stoomtrein.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Vinnienerd schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 03:42:
Toch blijft ik het knap vinden hoe pakweg 10-15 ton per as (VIRM) nog steeds niet op kan tegen die simpele bladerpulp. Op een gegeven moment moet het toch wel naar de zijkanten van de spoorstaven gewerkt zijn?
Wat ik me dan afvraag, waar ligt dan die zogenaamde bladerpulp op de sporen?

Vanochtend was het ook bij mij weer raak en schokte de hele trein regelmatig, ook kwam de trein pas heel laat op gang. De machinist riep om dat we vertraging gingen oplopen doordat de bladeren op het spoor de snelheid eruit haalde, maar als je vervolgens op het spoor kijkt zie je geen bladeren/pulp. Ik begrijp best dat een spoor glad kan zijn, maar heeft dit dan eigenlijk geen andere reden?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dat vraag ik mij ook al een tijde af? En een blad onder zo'n belasting houd ook niet erg lang stand lijkt mij...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
warhamstr schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 09:33:
Dat vraag ik mij ook al een tijde af? En een blad onder zo'n belasting houd ook niet erg lang stand lijkt mij...
Er hoeft maar een heel klein laagje 'spul' te liggen om effectief te zijn. Vergeet niet spoort is een stalen rails met stalen wielen, het contactvlak is vrij klein en snel erg glad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Jha maar de puntbelasting ook gruwelijk hoog. Of gaat het bij een trein meet om een lijnbelasting?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-06 20:23

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
IJnte schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 00:58:
Vanavond hadden ze de 7400 (breukelen - rhenen) opgeknipt in Utrecht. Ook zag ik heel veel SLT op Utrecht OZ staan en hadden ze in de sprinters naar rhenen voor zover ik kon zien SGM ingezet. Ook heeft Utrecht CS vanavond even platgelegen.
Nou lijkt mij dat op het oog ook weer een typische redenering want eerdere jaren werd het SGMm vanwege gladheid uit de 5500 Utrecht - Baarn gehaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Het is geen redenering maar een constatering :) Ik snap juist de redenering (net als jij) niet.

[edit] 5-11 13:20. Ik zit nu weer in een sgm van vndc naar ut. Ik heb alleen nog maar sgm en plan-v's gezien nu op de veenendaallijn. Verder zag ik ook een LM Plan-V druk heen en weer rijden op de Veenendaallijn en Ut - Ah.

[ Voor 58% gewijzigd door IJnte op 05-11-2010 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

AMSTERDAM - Op het station van Leiden zijn vrijdagmiddag twee treinen op elkaar gebotst. Bij de aanrijding, die bij relatief lage snelheid plaatsvond, zijn enkele gewonden zijn gevallen.

Volgens het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) is een passagierstrein met een snelheid van zo'n 20 kilometer per uur op een leegstaande trein gebotst op spoor 1 van het station.

Acht inzittenden liepen daardoor nekklachten op. Het treinpersoneel bleef ongedeerd. Hulpverleners zijn ter plaatse. Over de omvang van de materiële schade kon het KLPD nog geen mededelingen doen.

De Spoorwegpolitie en Inspectie Verkeer en Waterstaat stellen een onderzoek in naar de oorzaak van het ongeval.
Tussen Leiden C en Lammenschans rijden geen treinen door een aanrijding.
Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 min.
De verstoring is naar verwachting rond 19:30 uur verholpen.
Reizigers naar Leiden Lammensch, Alphen a/d Rijn, Boskoop en Gouda reizen via Den Haag C en Gouda. Extra reistijd: 35 minuten.
Reizigers naar Bodegraven en Utrecht C reizen via Schiphol en A'damZuid. Extra reistijd: 45 minuten.
Reizigers naar Woerden reizen via Schiphol en Amsterdam C. Extra reistijd: 60 minuten.

[ Voor 49% gewijzigd door CodeCaster op 05-11-2010 16:33 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:17
Ziet er nog vrij heftig uit?

[verwijderd, fake foto op twitter]

[ Voor 72% gewijzigd door Arnout op 05-11-2010 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Is dat geen foto van een eerder ongeval in Amsterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 09:57

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Loos gedoe op Twitter |:(
**zucht**

Dat is 'm inderdaad niet nee. Deze is niet gebotst maar ontspoord.
Heb de beste verspreider even gementioned....

[ Voor 83% gewijzigd door AW_Bos op 05-11-2010 17:05 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:37
Reactie eronder:
dat is helemaal niet in Leiden, ben jij ziek in je hoofd ofzo?
Is dus een foto van een ander ongeval, volgende keer eerst ff checken please.... :X

Hoe kan het trouwens dat de lichten van die trein nog branden als hij geen contact heeft met de bovenleiding? Of is het een dieseltrein?

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 05-11-2010 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Bij de aanrijding, die bij relatief lage snelheid plaatsvond, zijn enkele gewonden zijn gevallen.
Was net een ooggetuige hier op de radio.. als je die gozer moest geloven was het een head-on waarbij beide treinstellen 140 km/h reden en frontaal op elkaar knalden... gozer had het over doden en 'een treinramp'...

Zeker een beetje een aandachtsgeil figuur ofzo... :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

ThinkPadd schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 17:05:
Reactie eronder:

[...]

Is dus een foto van een ander ongeval, volgende keer eerst ff checken please.... :X

Hoe kan het trouwens dat de lichten van die trein nog branden als hij geen contact heeft met de bovenleiding? Of is het een dieseltrein?
Stroomafnemer op andere bak die nog overeind staat? Dit is zeker weten geen dieseltrein verder ;).
Verder is dit een totaal andere trein dan die in Leiden gebotst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

wildhagen schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 17:06:
[...]

Was net een ooggetuige hier op de radio.. als je die gozer moest geloven was het een head-on waarbij beide treinstellen 140 km/h reden en frontaal op elkaar knalden... gozer had het over doden en 'een treinramp'...

Zeker een beetje een aandachtsgeil figuur ofzo... :X
Ik denk het. Het gaat om spoor 2, daar staat 's middags negen van de tien keer een één- of tweebaks Sprinter geparkeerd. De binnenkomende trein moet dus "achteraan" het perron stoppen. Deze heeft dat blijkbaar niet tijdig gedaan :P

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
CodeCaster schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 17:08:
[...]

Ik denk het. Het gaat om spoor 2, daar staat 's middags negen van de tien keer een één- of tweebaks Sprinter geparkeerd. De binnenkomende trein moet dus "achteraan" het perron stoppen. Deze heeft dat blijkbaar niet tijdig gedaan :P
Spoor 1 volgens nu.nl
Volgens het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) botste een passagierstrein even na half vier met een snelheid van zo'n 20 kilometer per uur op een leegstaande trein op spoor 1 van het station.
8 gevonden (allemaal licht), geen doden.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 05-11-2010 17:10 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Apart.
Het ongeval vond rond 15.30 uur plaats, toen een passagierstrein aan kwam rijden en met zo'n 20 kilometer per uur op spoor 2 botste op een andere, lege passagierstrein. Hoe dit kon gebeuren, is nog niet duidelijk. De gewonden zijn allemaal passagiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Laatst online: 20-06 16:44

Sosabowski

nerd

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Reageren op iemand @ Twitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Fysieke schade van "Leiden" lijkt ook beperkt te zijn, ook geen ontsporing.

Betrof SGMm-stel 2134 dat in aanraking kwam met VIRM-stel 9562. SGMm 2111 hing gekoppeld aan stel 2134.

Althans, volgens Somda dan. Op de foto op nu.nl zijn idd wel de 2111+2134 te zien, de 9562 is niet zichtbaar.

Aantal gewonden is overigens teruggebracht van 8 naar 7, inclusief machinist van de SGMm en beide conducteurs. Twee lichtgewonden zijn afgevoerd richting ziekenhuis.

[ Voor 44% gewijzigd door wildhagen op 05-11-2010 18:43 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 28-05 10:26
Doorgegleden vanwege de blaadjes op de rails wellicht? We zullen het vanzelf wel zien in de IVW-rapporten.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
AW_Bos schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 17:08:
[...]

Stroomafnemer op andere bak die nog overeind staat? Dit is zeker weten geen dieseltrein verder ;).
Verder is dit een totaal andere trein dan die in Leiden gebotst is.
Als een locomotief van een getrokken trein wordt omgereden, een bovenleidingloze brug wordt gepasseerd etc. etc. dan valt nooit alle verlichting uit. Daaruit kun je al afleiden dat het laagspanningsnet is voorzien van batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
En hoe wil je de stroomafnemer omhoog krijgen? Wordt anders een beetje een kip of 't ei verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vinnienerd schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 20:38:
En hoe wil je de stroomafnemer omhoog krijgen?
Kan toch ook pneumatisch gebeuren? Of kan dat met het moderne materieel niet meer? Op de 1100 en 1300 weet ik dat het pneumatisch kon namelijk, als er onvoldoende stroom in de accu's zat (omdat de loc bijvoorbeeld een aantal dagen had stilgestaan in de kou).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Zonet kom ik in Arnhem in de trein van A'dam naar Nijmegen. De trein staat net stil terwijl ik aan de overzijde die naar Zwolle zie rijden. Vol ongeloof moet ik toezien dat deze trein vertrekt terwijl hij aansluiting moet bieden op de trein uit A'dam die zojuist is gearriveerd.

Dit is alweer de derde keer in korte tijd dat ik een situatie meemaak waarin reizigers nog bezig zijn om over te stappen of de trein waaruit zij moeten overstappen net stilstaat op het station. Kennelijk is dit de methode waarmee de NS zijn punctionaliteit wil verbeteren. Dat de reizigers alsnog met een (veel grotere) vertraging worden opgezadeld kan de NS kennelijk geen ruk boeien. Ik heb nu voor vandaag anderhalf uur aan mijn broek. Een aansluiting missen op de weg terug betekent automatisch een uur vertraging.

Ik vraag me af of iemand bij de NS heeft nagedacht over de desastreuze gevolgen die deze werkwijze heeft voor de klanttevredenheid als je zo hard op je klanten schijt dat je gewoon voor hun neus wegrijdt. Deze situatie wordt deels veroorzaakt door de kansloze logistiek op sommige stations waardoor reizigers grote afstanden moeten afleggen en zich door enorme bottlenecks moeten wringen om bij de gewenste trein aan te komen.

Het ene moment zit je lekker in de trein, het andere moment wordt je er weer aan herinnerd hoe triest dit bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacecom
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 09:09
Gaat al jaren zo, vertel eens iets nieuws.................. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 28-05 10:26
Hetzelfde bij overstappen van de 3600 op de 3500. De trein naar Zwolle komt in Den Bosch het perron oprijden, en wanneer de deuren opengaan sluiten de deuren van de trein naar Schiphol.

[ Voor 8% gewijzigd door Alex) op 06-11-2010 01:16 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Femme schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 21:27:
Zonet kom ik in Arnhem in de trein van A'dam naar Nijmegen. De trein staat net stil terwijl ik aan de overzijde die naar Zwolle zie rijden. Vol ongeloof moet ik toezien dat deze trein vertrekt terwijl hij aansluiting moet bieden op de trein uit A'dam die zojuist is gearriveerd.

Dit is alweer de derde keer in korte tijd dat ik een situatie meemaak waarin reizigers nog bezig zijn om over te stappen of de trein waaruit zij moeten overstappen net stilstaat op het station. Kennelijk is dit de methode waarmee de NS zijn punctionaliteit wil verbeteren. Dat de reizigers alsnog met een (veel grotere) vertraging worden opgezadeld kan de NS kennelijk geen ruk boeien. Ik heb nu voor vandaag anderhalf uur aan mijn broek. Een aansluiting missen op de weg terug betekent automatisch een uur vertraging.
Tja en in de trein zitten andere mensen die nu, omdat de trein op tijd vertrokken is, andere aansluiten wel halen. Bovendien is er niet zo heel veel speling om te wachten, 5 minuten vertraging oplopen En volgens mij rijd de trein van Arnhem naar Zwolle elk half uur. Ik snap dat het frustrerend is voor jou als reiziger maar het is wel het verhaal van een kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

PolarBear schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 05:08:
Tja en in de trein zitten andere mensen die nu, omdat de trein op tijd vertrokken is, andere aansluiten wel halen. Bovendien is er niet zo heel veel speling om te wachten, 5 minuten vertraging oplopen En volgens mij rijd de trein van Arnhem naar Zwolle elk half uur. Ik snap dat het frustrerend is voor jou als reiziger maar het is wel het verhaal van een kant.
Je bedoelt dat de NS weinig op heeft met zijn klanten heeft om vervolgens weer te kunnen roepen dat ze nog beter op tijd rijden? Ja, dat wel :) Een enkele keer heb ik een conducteur horen omroepen dat we nog even wachtten op een andere trein om de aansluiters ook nog mee te nemen, maar dat is al wel enige tijd geleden en dat ging ook lang niet altijd zo (Hilversum > Weesp > Amsterdam).

Ik zat laatst ook al in een trein toen er opeens wat met een wissel zou zijn. In plaats van dat op te lossen hebben ze binnen een paar minuten de hele trein opgeheven. Bestaat hij niet, dan is hij ook niet te laat. Het is weer het eind van het jaar hè, dus de cijfers moeten nog even opgepoetst worden.

Dat is het probleem van domweg meten: op papier kan het er best leuker uitzien, terwijl het in de praktijk alleen maar slechter wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 06-11-2010 05:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Je kan je over het algemeen niet veroorloven om langer dan het vertrekmoment te blijven wachten op treinen. Dat verspreid zich namelijk als een olievlek: als trein 1 wacht, moeten de daarop aansluitende treinen óók wachten, anders lopen de passagiers in trein 1 door het wachten hun eigen aansluiting mis.

De aansluitende treinen van die aansluitende treinen hierboven moeten óók weer wachten om dezelfde reden, en de aansluitende treinen van die treinen moeten dan ook weer wachten, etc etc etc. En dan heeft op een gegeven moment dus zowat élke trein in Nederland vertraging omdat ze moeten wachten.

En dat schaad de punctualiteitcijfers weer, waardoor de overheid miljoenenboetes gaat opleggen.

Daarnaast is het soms logistiek gewoon niet mogelijk om te wachten, omdat baanvakken dan soms bezet zijn op momenten dat er andere treinen overheen zouden moeten. Rijpaden zijn namelijk niet oneindig ofzo. Het is niet voor niets dat vertragingen van één trein vaak doorwerken op andere treinen...

Dus wachten op een aansluiting lijkt heel klantvriendelijk, en voor de mensen in de betreffende trein is dat ook wel zo, maar je dupeert er dus wel andere treinen én reizigers Onder de streep en globaal gezien is het dus juist klantonvriendelijk.

Alleen voor laatste aansluitingen, dus 's avonds laat/'s nachts, is het een ander verhaal omdat dat de laatste reismogelijkheden zijn. Maar afaik word daar, indien nodig, sowieso al gewacht.

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 06-11-2010 08:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 10:17

Elwood Blues

87167191

Afgelopen week zat ik in de trein van Hoorn -> Amersfoort Schothorst. Op Amsterdam CS vonden enkele reizigers het nodig om de achterste deuren te blokkeren zodat enkele andere verlate reizigers - ondanks het vertrekfluitje en het sluiten van de deuren - toch nog mee konden.

De conducteur enkele seconden later door de intercom: "even een bericht aan de passagiers die de deuren van de achterste wagon net open hielden: namens alle andere reizigers hartelijk dank. U verstoort de vertrekprocedure, waardoor deze trein nu met vertraging is vertrokken. Hierdoor zullen verschillende andere reizigers hun aansluiting niet halen. Dankuwel."

Ben benieuwd hoe de sfeer in die wagon de rest van de rit was 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Elwood Blues op 06-11-2010 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:17
wildhagen schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 08:41:
Je kan je over het algemeen niet veroorloven om langer dan het vertrekmoment te blijven wachten op treinen. Dat verspreid zich namelijk als een olievlek: als trein 1 wacht, moeten de daarop aansluitende treinen óók wachten, anders lopen de passagiers in trein 1 door het wachten hun eigen aansluiting mis.
Daarom is het spoorboekje-loos rijden nog niet zo'n gek idee.

Geen wachttijden meer op het station, minder overhead, meer rijden. En dan wat vaker, om het voor de reiziger beter te maken.

Ik reis 27 minuten met de trein, waarvan er 5 minuten wordt stilgestaan, voor één tussenstop. Als er problemen zijn, zijn de 5 minuten weer veel te kort, vertraging inlopen is vrij lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Arnout schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 09:13:
[...]

Daarom is het spoorboekje-loos rijden nog niet zo'n gek idee.
Klopt, daarom is men daar nu serieus naar aan het kijken. Elke 10 minuten een trein, dan is het niet zo erg als je er eens één mist, de volgende komt dan alweer snel.

Maar ook spoorboekloos rijden is weer niet helemaal vrij van nadelen, je hebt bijvoorbeeld veel meer materieel en dus personeel nodig, en dat vergt dus weer behoorlijke investeringen.

Maar ik zie het er wel van komen. Niet binnen een jaar of 2-3 ofzo, maar op termijn wel.
Ik reis 27 minuten met de trein, waarvan er 5 minuten wordt stilgestaan, voor één tussenstop. Als er problemen zijn, zijn de 5 minuten weer veel te kort, vertraging inlopen is vrij lastig.
Vertraging inlopen is idd erg lastig. Je bent immers gebonden aan een maximumsnelheid, en aan de blokafstand (ivm andere treinen). Een paar minuten inlopen op een langeafstandsverbinding is nog wel enigszins mogelijk, maar veel meer dan dat is erg lastig, en op een korte-afstandsverbinding of een verbinding met veel tussenstops al helemaal.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 16:51

Onbekend

...

wildhagen schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 09:32:
Klopt, daarom is men daar nu serieus naar aan het kijken. Elke 10 minuten een trein, dan is het niet zo erg als je er eens één mist, de volgende komt dan alweer snel.

Maar ook spoorboekloos rijden is weer niet helemaal vrij van nadelen, je hebt bijvoorbeeld veel meer materieel en dus personeel nodig, en dat vergt dus weer behoorlijke investeringen.
Ik vind de term "spoorboekloos rijden" onjuist. Het is net alsof er willekeurig treinen en personeel worden uitgekozen om maar eens alle stations af te gaan.

Het is allemaal ingepland, dus er is wel degelijk een dienstregeling. Het kost alleen wat meer moeite om alles te blijven laten rijden vanwege een beperkte capaciteit......

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zo, ik geloof dat ik alle overwegstoringen dit weekend tegen ben gekomen. Vrijdagavond richting Groningen lagen de laatste vijf overwegen in storing, en vandaag tussen Alphen en Leiden lagen ook alle overwegen in storing...

Zoals iemand in de coupé opmerkte: "het sneeuwt niet eens!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Er staat een tegenstrijdigheid in het huidige "geld terug bij vertraging"-formulier.

"Sluit een goed leesbare kopie van uw Studenten OV-chipkaart (...) bij waarmee u heeft gereisd."

"Wat u met dit formulier mee moet sturen
Reizen nop saldo bij NS -> Heeft u het 16-cijferige kaartnummer ingevuld? U hoeft dan niets mee te sturen.
Studenten OV-chipkaart -> Heeft u het 16-cijferige kaartnummer ingevuld? U hoeft dan niets mee te sturen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
spacecom schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 00:22:
Gaat al jaren zo, vertel eens iets nieuws.................. :O
Precies, en dan blijft nog het feit dat je niet mag blijven staan met je trein op het moment dat het vertrektijd is en ProRail de rijweg heeft ingesteld. Nou vraagt dat m.i. zeker om ongehoorzaamheid maar feit is dat ProRail bijzonder weinig meewerkend is in deze.
Alex) schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 01:15:
Hetzelfde bij overstappen van de 3600 op de 3500. De trein naar Zwolle komt in Den Bosch het perron oprijden, en wanneer de deuren opengaan sluiten de deuren van de trein naar Schiphol.
Je voorbeeld slaat de plank mis, want dit is geen officiële aansluiting. De 3500 moet al vertrokken zijn op het moment dat de 3600 binnenkomt. Dat je de overstap misschien met enige regelmaat wel haalt is in die zin geluk; het is niet zo dat die overstap voor de lol niet wordt geboden...

[ Voor 7% gewijzigd door Luke! op 07-11-2010 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

De 8800 (8869, 18:22 vertrokken uit Leiden) bestaat uit twee VIRM-stellen... waarvan de achterste helemaal donker was :+ Behoorlijk druk voorin.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 07-11-2010 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
wildhagen schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 20:43:
[...]

Kan toch ook pneumatisch gebeuren? Of kan dat met het moderne materieel niet meer? Op de 1100 en 1300 weet ik dat het pneumatisch kon namelijk, als er onvoldoende stroom in de accu's zat (omdat de loc bijvoorbeeld een aantal dagen had stilgestaan in de kou).
Ik bedoelde dat daarvoor dus sowieso al accu's in een loc/treinstel zouden kunnen zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Ongeluk in Polen met 2 goederentreinen, echt bizarre beelden: http://www.rtl.nl/xl/u/6598618e-756d-47b0-9581-ebdb27c5f01a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ziet er niet al te best uit! Gelukkig geen dode of zwaar gewonden.

Overigens zijn er de laatste paar dagen een hoop storingen met sein- en wissels rondom Maastricht en Heerlen. Blijkbaar gaat daar qua treindetectie iets niet helemaal goed zo heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Weet niet of het aan mij ligt, maar de video doet niks?

Ziet er op foto's wel erg heftig uit ja.....

Afbeeldingslocatie: http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/2010/11/08/polen1.jpg.h380.jpg.568.jpg

Moet een flinke klap zijn geweest...

Voor zover ik begrijp één trein geladen met olie en één met diesel? Dat moet een aardig inferno zijn geweest.

Gelukkig valt het met de verwondingen mee: naar verluid is één machinist door de botsing (dus niet de explosie) lichtgewond geraakt, verder geen gewonden (hoewel sommige bronnen van 2 (licht)gewonden spreken).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
wildhagen schreef op maandag 08 november 2010 @ 18:59:
[...]

Weet niet of het aan mij ligt, maar de video doet niks?
Ad-blocker uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Word lastig, want die heb ik niet ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 18:56
Prettig, defecte bovenleiding tussen Ut en Gdm, kon dus niet naar school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ik vond het al zo rustig vanmiddag toen ik in het (nieuwe) RelaisHuis van Houten stond. Ik was met de auto dus ik had er geen last van.
Problemen Maastricht - Heerlen houden aan
dinsdag 9 november 2010
Sinds donderdagmorgen hebben de treinen tussen Maastricht en Heerlen nauwelijks via het spoorboekje gereden. Dit als gevolg van een storing. Hoe lang de storing nog gaat duren is ook voor ProRail onbekend. Naar verwachting zal het treinverkeer dinsdag niet meer hervat worden.

"Donderdagmorgen ontstond de storing, de trein werd niet meer goed gedetecteerd. Alles wees erop dat dit te maken had met bladval. We hebben toen de sporen schoongemaakt en een soort gel aangebracht (Sandite) om de sporen stroever te maken" zegt woordvoerder René Vegter van ProRail.

[..]

Deskundige
Een deskundige werkzaam in de spoorbranche, verwacht dat de problemen gerelateerd zijn aan de oude beveiliging. Hij wijst er op dat het Mistral-project opnieuw vertraagd is. In 2005 kondigde ProRail onder de naam Mistral grootschalige vervanging van treinbeveiligingssystemen aan.
Bron:Treinreiziger.nl
Goede detectie vormt natuurlijk de basis voor een veilige treinreis dus opzich snap ik wel dat ze het uit voorzorg buitendienst nemen. Wat ik niet snap is waarom het zo lang moet duren. Oude beveiliging of niet (wat daar wel zo is) het moet gewoon werken. Het spul is voor een levensduur van 20 tot 30 jaar ontworpen. Even een nieuwe relaiskast plaatsen gaat ook niet zomaar overigens, maar als op deze manier aan het licht moet komen dat een beveiliging "versleten" is ben je wel erg laat.

offtopic:
Zie je Luc, Mistral :) Overigens heeft LauPro zijn eigen overwegtopic aangemaakt: LauPro in "Complimenten aan autorijdend Nederland!"

[ Voor 3% gewijzigd door IJnte op 09-11-2010 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Nu is de oorzaak van de storing onduidelijk, en geven de nieuwswebsites ook niet méér nuttige informatie.
Een slechte verbinding in een glasvezel of koperkabel kan al een storing veroorzaken, en dan hoeft de bedrading niet eens zo oud te zijn.
Ze geven aan dat de trein niet goed wordt gedetecteerd. Nu ze geen treinen laten rijden, verwacht ik dat dat probleem meerdere baanvakken betreft, want anders hadden ze wel een pendeltrein laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Er is een kabel ergens doorgestoken geweest, maar dat duurt normaal geen 6 dagen om te fixen. Er zal echt wel een veiligheidsstoring zijn anders ligt het niet zo lang plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Onbekend schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 18:03:
Ze geven aan dat de trein niet goed wordt gedetecteerd. Nu ze geen treinen laten rijden, verwacht ik dat dat probleem meerdere baanvakken betreft, want anders hadden ze wel een pendeltrein laten rijden.
Op Valkenburg na zijn alle stopplekken ingericht als halte langs de vrije baan (hooguit dat je in Schin op Geul op spoor 1 komend uit Maastricht kunt keren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Wat ruuuuuuuuuiiiiiiiiiiiiiiiiist er door het struuuuuuiiiiiiiikgewaaaaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
VST05 in Groningen denk ik:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/4g5kyg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Je gaat niet door voor de wasmachine! Daarnaast komt Luccus niet zo snel in Groningen denk ik :)

[ Voor 5% gewijzigd door IJnte op 10-11-2010 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Je kiest echter een foto van een stopmachine in plaats van een Videoschouwtrein? :+
Inderdaad, in Groningen laat ik me niet zo snel zien...

(Geen) nieuws over Maastricht - Heerlen: klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Volgens andere fora ligt het aan de assentellers op het baanvak Heerlen - Maastricht. Er is alleen 1 probleem met die stelling: Er liggen geen assentellers tussen Heerlen en Maastricht! Tussen Heerlen en Kerkrade liggen wel assentellers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Tja: op die "andere fora" zijn wel vaker interessante stellingen te vinden. Iets met gratis theater, nietwaar? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Doorglijdende treinen door herfstbladeren blijven een probleem voor de NS en ProRail, ondanks een investering van vele miljoenen. Dat wordt mede veroorzaakt doordat de oude koplopers en sprinters van de NS geen magneetremmen hebben, waardoor ze bij glad spoor vaak doorglijden. Gisteren gleed twee keer een trein voorbij station Assen, waardoor reizigers een station verderop in Haren moesten uitstappen en de trein terug moesten nemen.

Magneetremmen geven meer grip op het spoor en voorkomen slippen, stelt veiligheidsorganisatie de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Uit onderzoek van IVW blijkt dat er tussen 1995 en 2005 54 treinen zijn doorgegleden met gevolgen voor de veiligheid. 34 keer gleed een trein door een rood sein, 5 keer botste en trein op een ander voertuig en 15 keer werd een stootjuk geramd. ...
Dus 11 jaar tijd, 108 gevaarlijke momenten als gevolg van blaadjes op de rails, is bijna 10 per jaar.
Dus 11 jaar tijd, 54 gevaarlijke momenten als gevolg van blaadjes op de rails, is bijna 5 per jaar.

Maar aangezien er zo'n 250 per jaar door rood wordt gereden, vind ik dat relatief weinig. :)
( http://forum.opeenshadikh....php?f=8&t=12208&start=18 op 1/3 van de pagina)

[ Voor 6% gewijzigd door Onbekend op 10-11-2010 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
Nee, maar 54 momenten. De 34+5+15 is een specificatie van die 54.

Daarnaast... magneetremmen mogen toch helemaal niet gebruikt worden vanwege mogelijke interferentie met ATB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Oh, ik had uit het artikel begrepen dat de eerste 54 doorglijden op bijvoorbeeld een station en de trein niet stilstond waar de machinist hem wilde hebben.

Maar dan is 54 nog steeds weinig t.o. de 250 keer van het aantal keer door rood rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
IJnte schreef op woensdag 10 november 2010 @ 07:49:
Je gaat niet door voor de wasmachine! Daarnaast komt Luccus niet zo snel in Groningen denk ik :)
Luccus schreef op woensdag 10 november 2010 @ 08:05:
[...]
Je kiest echter een foto van een stopmachine in plaats van een Videoschouwtrein? :+
Inderdaad, in Groningen laat ik me niet zo snel zien...
Heb geen idee. Het leek op een grinder. Toch even door de TS gegaan (vanaf mobiel) en toen leek het mij die VST05, maar de uitstekende cabine is idd niet aanwezig. "Strukton" staat er wel op. Meer treinstellen waren er niet. Zeg maar wat het wel is. :p

Class66 voorbij zien en horen gaan blijft machtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
het spoorboekloos rijden is wel een leuk idee maar met de huidige infrastructuur (en het huidige materieelpark) gedoemd te mislukken.

Wat sowieso de vertragingen ook in de hand werkt is het procesgerichte denken van de VL bij Prorail, tegenwoordig gebeurd het meeste werk automatisch (rijwegen instellen, seinen bedienen) door de ARI (automatische rijweg instelling) en wordt er alleen ingegrepen als dit nodig is. Alleen komt het helaas vaak voor dat de treindienstleider bij vertragingen niet ingrijpt waardoor er soms onnodig moet worden gewacht terwijl er wel een perron/spoor/alternatieve rijweg beschikbaar is. Ik wil niet zeggen dat die persoon dan direct lui is, want een treindienstleider heeft tegenwoordig een zeer groot gebied onder zijn/haar hoede (in tegenstelling tot vroeger toen de treindienstleiding nog decentraal werd geregeld) en kan dus ook niet alles zien. Soms zie je echter toch wat creativiteit waardoor de vertraging beperkt wordt (maar dat wordt dan meestal niet opgemerkt door de reiziger natuurlijk).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:15
ValHallASW schreef op woensdag 10 november 2010 @ 09:19:
Nee, maar 54 momenten. De 34+5+15 is een specificatie van die 54.

Daarnaast... magneetremmen mogen toch helemaal niet gebruikt worden vanwege mogelijke interferentie met ATB?
Nu weet ik niet A-Z van van dit soort zaken af, maar als dit het geval zou zijn waarom is er bij NedTrain Tilburg dan nog een hele afdeling die deze units hersteld (voor zo lang ze iig nog daar zitten)?

Wat ik me verder afvroeg: bij NedTrain werd ook verteld dat de contacten tussen bovenleiding en panto regelmatig worden vervangen, vooral bij ijzel. Stukje Weert Maastricht betekende bij Maastricht nieuwe units erop schroeven.

Nu, ik heb dit echt nog nooit zien gebeuren en kan me ook niet voorstellen hoe dit zou moeten gaan. Kan iemand dit voor mij verhelderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Laatst online: 20-06 17:20
Je bedoeld dat ze de schuiten op de pantograaf vervangen?
(dat zijn de delen die tegen de bovenleiding gedrukt worden)

[ Voor 35% gewijzigd door Lennart_1337 op 10-11-2010 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
significant schreef op woensdag 10 november 2010 @ 18:36:
[...]
Nu, ik heb dit echt nog nooit zien gebeuren en kan me ook niet voorstellen hoe dit zou moeten gaan. Kan iemand dit voor mij verhelderen?
In de werkplaats bij onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
[...]

Wat ik me verder afvroeg: bij NedTrain werd ook verteld dat de contacten tussen bovenleiding en panto regelmatig worden vervangen, vooral bij ijzel. Stukje Weert Maastricht betekende bij Maastricht nieuwe units erop schroeven.

IJzel is idd een probleem... vonkt wel prachtig blauw/groen, maar het is de dood voor je pantograaf en de bovenleiding.

Stelt op zich weinig voor, een pantograaf is niet meer of minder dan een stel balken die het schuitje tegen de bovenleiding drukken:

Van bovenaf ziet het er dan zo uit (dit is een lighttrain van Randstadrail):

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/82/Pantograaf_van_RandstadRail.JPG/798px-Pantograaf_van_RandstadRail.JPG

Van de zijkant ziet het er zo uit (in dit geval een panto van een Plan-V):

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d2/Stroomafnemer_Plan_V.jpg

En vroeger had je ook tweebenige pantografen, zoals hieronder Mat'54 (Hondekop). Maar er reden, zoals je kan zien, ook Hondekoppen met enkelbenige pantograaf:

Afbeeldingslocatie: http://arnoverhagen.fotostop.be/Foto%27s/Mat%2054/nnrsd.jpg

Tweebenige pantograven zie je eigenlijk nauwelijks meer, mogelijk zo af en toe de oude 1250-en van EETC nog, maar dat is het dan wel.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
Bij trams zijn ze nog wel vaak te zien: de GTL (HTM) en de 11G en 12G (GVB) rijden nog rond en hebben tweebenige pantografen.

GTL:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cc/HTM_nieuw_3025_Den_Haag_Rijswijkseplein_210106.JPG/240px-HTM_nieuw_3025_Den_Haag_Rijswijkseplein_210106.JPG
HTM nieuw 3025 Den Haag Rijswijkseplein 210106 [GFDL (www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (www.creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], by Mauritsvink at nl.wikipedia, from Wikimedia Commons

11G:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/GVB_tram_913_and_919.jpg/240px-GVB_tram_913_and_919.jpg
GVB tram 913 and 919 [GFDL (www.gnu.org/copyleft/fdl.html), CC-BY-SA-3.0 (www.creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) or CC-BY-2.5 (www.creativecommons.org/licenses/by/2.5)], by Oxyman, from Wikimedia Commons
Nu weet ik niet A-Z van van dit soort zaken af, maar als dit het geval zou zijn waarom is er bij NedTrain Tilburg dan nog een hele afdeling die deze units hersteld (voor zo lang ze iig nog daar zitten)?
Ik heb even verdergekeken; het blijkt dat er twee soorten magneetremmen bestaan: remmen die op de rails werken (en daar een remmende wervelstroom veroorzaken) en remmen die op de wielen werken (en in de wielen een wervelstroom veroorzaken). De eerste soort zou kunnen helpen tegen de gladheid (omdat het contact tussen wielen en rails dan niet meer van belang is), maar mag vanwege de invloed van de wervelstromen op de ATB niet (rijdend) gebruikt worden. De tweede soort is blijkbaar wel toegestaan, maar moet de remkracht alsnog via de wielen overbrengen...

[ Voor 93% gewijzigd door ValHallASW op 10-11-2010 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:15
Luccus schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:02:
[...]
In de werkplaats bij onderhoud.
Ja precies, maar dan loopt dus je dienstregeling in de soep omdat de trein die in Maas aankomt volgens mij na een schoonmaakbeurt weer retour gaat richting het Noorden?

Het schuitje hadden ze daar inderdaad keurig opgestapeld liggen, slijten ze met pallets per dag af met ijzel als ik de beste man mocht geloven.

Trouwens wel erg spijtig van NedTrain Tilburg. Fraaie locatie met dito pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
in principe wordt er in Maastricht kort gekeerd door de 800 serie (Alkmaar-Maastricht), maar in de normale dienstregeling worden de schuitjes tussendoor niet vervangen. Als er een schuitje teveel is afgesleten door de ijzel kan natuurlijk ook de reservestroomafnemer* worden opgezet, en er staat in Maastricht meestal wel wat VIRM over, dus een vervangend stel is makkelijk geregeld...

*leuk scrabblewoord :P

Wat betreft Tilburg, het kwam van 2 kanten: de gemeente wilde er vanaf en bij de NS verdwijnen de elocs geleidelijk, de 1800'en staan al aan de kant en de 1700'en blijven alleen rijden zolang het ICRm en DD-AR (in de huidige samenstelling) nog blijven rijden, dus pakweg tot 2020 (ICRm).

Logius | Somda | Twitter

• IJnte
Vandaag en morgen wederom geen spitstreinen tussen Utrecht en Rhenen vanwege de gladheid op het spoor. Ook is er weer "oud" materieel uit de kast gehaald om op dit lijntje te rijden omdat het hypermoderne materieel schijnbaar niet tegen de helling van de Haar aansluiting op kan komen (wat ik zelf niet geloof overigens).
Verder is men nog druk bezig met het oplossen van de problemen tussen Maastricht en Heerlen. Ik kan bevestigen dat het detectieproblemen zijn, waardoor puur uit veiligheidsredenen niet gereden kan worden door Veolia.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
significant schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:34:
[...]

Ja precies, maar dan loopt dus je dienstregeling in de soep omdat de trein die in Maas aankomt volgens mij na een schoonmaakbeurt weer retour gaat richting het Noorden?

Het schuitje hadden ze daar inderdaad keurig opgestapeld liggen, slijten ze met pallets per dag af met ijzel als ik de beste man mocht geloven.
Ik denk dat je beste man toen hij je een en ander vertelde véél te diep in het glaasje had gekeken.

• ShitHappens
Op station Geldermalsen is de naam van Tilburg West alvast aangepast naar Tilburg Universiteit. Deze naamswijziging gaat pas in op 12-12.
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/1ggeqa.jpg

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:23

LauPro

Prof Mierenneuke®

ValHallASW schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:33:
De tweede soort is blijkbaar wel toegestaan, maar moet de remkracht alsnog via de wielen overbrengen...
Regeneratief remmen dus |:( .

Wat ik niet snap trouwens met die blaadjes op de rails. Waarom zet men niet gewoon borstels voor de wielen die de machinist elke morgen even opnieuw afstelt. Dat lost volgens mij het hele probleem op, geen pasta oid meer nodig.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Anoniem: 59888

ShitHappens schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:15:
Op station Geldermalsen is de naam van Tilburg West alvast aangepast naar Tilburg Universiteit. Deze naamswijziging gaat pas in op 12-12.
[afbeelding]
Ik kan me zo voorstellen dat die borden aanpassen geen triviaal klusje is en dat het daardoor komt. Al is het natuurlijk wel verwarrend voor mensen die het niet weten.
LauPro schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:31:
[...]
Wat ik niet snap trouwens met die blaadjes op de rails. Waarom zet men niet gewoon borstels voor de wielen die de machinist elke morgen even opnieuw afstelt. Dat lost volgens mij het hele probleem op, geen pasta oid meer nodig.
Wat ik niet snap is dat jij er vanuit gaat dat ze daar niet aan gedacht hebben en dat er geen reden kan zijn waarom dat niet kan waar jij niet op gekomen bent. Assumptions are the mother of all fuckups.

• IJnte
Is al geprobeerd LauPro :) Zand strooien zou het allerbeste zijn, maar treinstellen zijn daar niet mee uitgerust.

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
nee, sandite is de beste oplossing (want zand waait weer weg en is dus alleen geschikt voor 1 trein per keer). Alleen ontbreekt het de NS aan genoeg stellen die met die installatie zijn uitgerust zodat ze snel en preventief actie kunnen ondernemen... (i.p.v. een beperkt aantal trajecten en op andere plekken als moster na de maaltijd pas)

Logius | Somda | Twitter

• ValHallASW
  • Niet online
Op basis van wat ik gisteren gevonden had ging ik uit van een rem die wervelstromen in de wielen opwekt. Dat is niet hetzelfde als regeneratief (of rheostatisch) remmen.

Ik moet alleen toegeven dat dat niet heel logisch is: wervelstromen in de wielen zouden m.i. evengoed interferentie moeten veroorzaken als wervelstroomremmen die op het spoor zelf werken...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:31:
[...]
Regeneratief remmen dus |:( .

Je vergeet dat dit spul er voor zorgt dat een trein, die ettelijke tientallen tonnen aan gewicht op de rails zet, slipt. Dat spul is er door diezelfde tientallen tonnen opgeplakt. En dat krijg je echt niet zomaar weg met een borsteltje.

Ik zag wel ooit een filmpje van iemand die 't met een heel krachtige laser voor elkaar kreeg trouwens. Mischien moeten ze dat implementeren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Vinnienerd
En zo'n stop-door regeling maakt wachten bij Driebergen-Zeist ook geen pretje, elke stopper zorgt ervoor dat de bomen al naar beneden gaan en dat er een file van 1 km elke kant op ontstaat :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Nog een paar jaar wachten, dan komt daar ook een onderdoorgang. Die overweg ligt al meer dicht dan open in het uur, en het is ook nog eens een belangrijke doorgaande weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Anoniem: 59888 schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:39:
[...]

Ik kan me zo voorstellen dat die borden aanpassen geen triviaal klusje is en dat het daardoor komt. Al is het natuurlijk wel verwarrend voor mensen die het niet weten.
Wat mij meer verraste overigens is dat het überhaupt gebeurt is, aangezien men bezig is alle CTA's te vervangen door die LCD schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ShitHappens schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:04:
[...]

Wat mij meer verraste overigens is dat het überhaupt gebeurt is, aangezien men bezig is alle CTA's te vervangen door die LCD schermen.
Dacht ik in eerste instantie ook, ook omdat er op sommige nieuwe stations geen CTA's zijn geplaatst met als argument "er komen LCD schermen" (Holendrecht is geloof ik een voorbeeld).
Maar ik heb gehoord dat er op dit moment een limiet is aan het aantal schermen dat kan worden aangestuurd. Dus de vervanging van schermen zal wel op een laag pitje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:09:
[...]

Dacht ik in eerste instantie ook, ook omdat er op sommige nieuwe stations geen CTA's zijn geplaatst met als argument "er komen LCD schermen" (Holendrecht is geloof ik een voorbeeld).
Maar ik heb gehoord dat er op dit moment een limiet is aan het aantal schermen dat kan worden aangestuurd. Dus de vervanging van schermen zal wel op een laag pitje staan.
Ah, is 't daarom dat ik op de grotere stations hier in het westen nooit LCD schermen tegenkom, maar zodra ik de randstad verlaat het alles is wat ik zie?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/Actuele%20Vertrektijden%20Hilversum.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
CyBeR schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:15:
[...]

Ah, is 't daarom dat ik op de grotere stations hier in het westen nooit LCD schermen tegenkom, maar zodra ik de randstad verlaat het alles is wat ik zie?
Nee, die dingen worden gewoon per regio uitgerold, zoals al vanaf het begin is gecommuniceerd.

Gisteren zijn zowel de 2646 als 2447 in Nederland aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
wel even erbij vermelden dat het de AV van Amf is natuurlijk, anders snapt niemand m :P.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 17:56

PeaceNlove

Deugleuter

SleutelMan schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 16:53:
[...]

wel even erbij vermelden dat het de AV van Amf is natuurlijk, anders snapt niemand m :P.
Lijkt me eerder Hilversum. Amersfoort en een IC naar Almere kan namelijk niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 15:39
Ik denk dat hij meer doelt op het feit dat de internationale trein van Amsterdam naar Berlijn niet verder rijdt dan Amersfoort. Lijkt me niet echt handig voor de mensen die helemaal naar Berlijn moeten... "er worden bussen ingezet" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 12:38

d-Frag

74% completed

Vanmiddag in een SLT gezeten waarvan de machinist het verschil tussen optrekken en remmen niet helemaal snapte 8)7
Bijna station Duivendrecht gemist, maar gelukkig gingen de achterste deuren nog open.

Plaatje is niet al te best (wat wil je met een oude prepaid :P) maar ik vond hem wel grappig genoeg om te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/11/12/1289566015-740.jpg

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Mottebelke schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 17:25:
Ik denk dat hij meer doelt op het feit dat de internationale trein van Amsterdam naar Berlijn niet verder rijdt dan Amersfoort. Lijkt me niet echt handig voor de mensen die helemaal naar Berlijn moeten... "er worden bussen ingezet" :P
Precies, je bent mooi klaar als internationale reiziger. Het enige wat zo'n actie kan rechtvaardigen is een defecte trein.

Het was overigens de staat van 09:15 op Hilversum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Infra Update
Vannacht om ongeveer 1:30 uur start de ombouw van de sporen tussen Utrecht en Geldermalsen. Doel is om 2 nieuwe sporen tussen Houten en Houten Castellum in dienst te nemen zodat er 4 sporen gebruikt kunnen worden voor het dagelijkse treinverkeer.
Op dit moment zijn de 2 nieuwe sporen al zo goed als af. Over een afstand van ongeveer 5,3 km zijn de sporen reeds gelegd, bovenleiding geïnstalleerd, seinen geplaatst en wissels ingebracht. Vannacht worden de oostsporen aangesloten op de huidige sporen richting utrecht en culemborg. Tevens zal er vanaf maandagochtend een compleet nieuw relaishuis in dienst komen met een compleet nieuwe beveiligingsinstallatie. Gedurende dit weekend (met name morgen overdag) zal er intensief getest worden, om vast te stellen dat de treinen maandagochtend weer veilig van A naar B kunnen rijden.
Mochten mensen maandagochtend twijfels bij het gegeven dat aantal seinen nog afgekruist zijn, dan klopt dat. In de nabije toekomst zal de 4-sporige aansluiting verder doorgetrokken worden van Houten tot Utrecht. In de installatie is hier dus al rekening mee gehouden.

Mochten er na aanleiding van deze update nog vragen zijn, DM me dan even of stel je vraag in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:23

LauPro

Prof Mierenneuke®

ValHallASW schreef op donderdag 11 november 2010 @ 20:38:
Op basis van wat ik gisteren gevonden had ging ik uit van een rem die wervelstromen in de wielen opwekt. Dat is niet hetzelfde als regeneratief (of rheostatisch) remmen.
'Wervelstromen in de wielen', dat is dus gewoon een motor? Die gebruikt toch ook electromagnetisme om de wielen in beweging te brengen?
IJnte schreef op donderdag 11 november 2010 @ 18:07:
Is al geprobeerd LauPro :) Zand strooien zou het allerbeste zijn, maar treinstellen zijn daar niet mee uitgerust.
Als elk(e) trein(stel) wordt uitgerust met dergelijke borstels dan heb je voor een paar honderd euro per trein het probleem opgelost. Ik zou graag willen weten waarom het heeft gefaald, op het moment dat er namelijk geen blaadjes worden geplet is het probleem opgelost. Het moet toch gewoon mechanisch mogelijk zijn om die blaadjes van de rails te schuiven?
IJnte schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 07:30:
Nog een paar jaar wachten, dan komt daar ook een onderdoorgang. Die overweg ligt al meer dicht dan open in het uur, en het is ook nog eens een belangrijke doorgaande weg.
Goddank, na 10 treintopics eindelijk erkenning van hogerhand *O* .

Het was afgelopen avond ook weer een klein beetje feest op utcs. Het grote bord in de hal stond zeker 10 minuten stil en er werden een stuk of 6 treinen geschrapt waarna ik met een +30 toch de trein naar Nijmegen kon pakken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
LauPro schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:51:
[...]
Als elk(e) trein(stel) wordt uitgerust met dergelijke borstels dan heb je voor een paar honderd euro per trein het probleem opgelost. Ik zou graag willen weten waarom het heeft gefaald, op het moment dat er namelijk geen blaadjes worden geplet is het probleem opgelost. Het moet toch gewoon mechanisch mogelijk zijn om die blaadjes van de rails te schuiven?
[...]
Ik zal eens voor je navragen, maar ik kan me voorstellen dat die borstels gewoon veels te hard slijten en niet effectief genoeg zijn (lopen vol met zooi). Daarnaast is het blad an zich niet zo zeer het probleem, meer het bladvocht en olie/vet op het spoor wat voor een beroerde grip zorgt. Dan helpt een borsteltje ook niet echt meer.
Goddank, na 10 treintopics eindelijk erkenning van hogerhand *O* .
Het is al enige tijd bekend dat er een onderdoorgang gaat komen hoor.. Vraag is meer wanneer.
Het was afgelopen avond ook weer een klein beetje feest op utcs. Het grote bord in de hal stond zeker 10 minuten stil en er werden een stuk of 6 treinen geschrapt waarna ik met een +30 toch de trein naar Nijmegen kon pakken.
Een aanstaande specsaver klant schijnt gezien te hebben dat de brug waarover de treinen reden een beetje "bewoog" toen er een vrachtwagen tegenaan gebotst was.. Ik ben maar gewoon even verder gegaan met werken toen ik de AV in het rood zag schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik vond dit wel een mooi spoorweggerelateerd Twitterbericht vandaag :)
Lol, treinmachinist test zijn soundboard even uit, allemaal Duitse uitspraken en muziekjes door de speakers :P #arriva #held

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 12-11-2010 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
LauPro schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:51:
'Wervelstromen in de wielen', dat is dus gewoon een motor? Die gebruikt toch ook electromagnetisme om de wielen in beweging te brengen?
Wikipedia: Wervelstroom
YouTube: Strong magnet falling in a copper tube
Pagina: 1 ... 3 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!