Wceend schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:59:
[...]
Proberen ze gewoon niet op die manier goedkoop ergens vanaf te komen. Ik denk dat de concessie gever zich niet zo verdiept in de materie en met een trein dus gewoon een treinstel bedoeld.
Tsja, dat zou dan wel oerknallend dom zijn van de overheid. Een aanbesteding of concessie (of liever, de eisen waaraan een concessienemer moet voldoen) schrijf je juist zo specifiek mogelijk, juist om loopholes te voorkomen.
En je kan er bij het instappen toch rekening mee houden, of er een toilet is of niet? Verwacht je hem nodig te hebben (en dat kan je wel inschatten lijkt me) ga je in het deel met toilet zitten. Simple as that.
Als de NS op deze manier een belofte probeerd in te lossen zal ze dit toch niet in dank worden afgenomen.
Waarom niet? Als ze aan de eisen in de concessie voldoen, is dat toch precies wat men vroeg? Je zou wel gek zijn als je boven de concessie gaat zitten als bedrijf. Dat kost jou geld, en het levert je niks op. De overheid gaat je echt niet betalen als je met meer luxe rijd dan wat er is ge-eist hoor
Welkom bij de privatisering van dit soort zaken!
Extra probleem lijkt me de omloop van materieel dat moet dan wel erg secuur gebeuren anders voldoe je niet aan de concessie. Gaat dan dus vast wel een keer mis bij een grote verstoring. Kunnen ze 's nachts weer gaan rijden omdat er een trein zonder toilet in den haag staat terwijl er eentje met toilet in groningen staat.
Lijkt me niet echt een probleem. Als je weet dat je een toilet nodig hebt, en je kiest idd niet voor inbouwen maar voor gekoppeld rijden, kan je vaste sets maken van SLT+iets anders. Die hoef je dan helemaal niet meer te scheiden, omdat je
altijd een toilet nodig hebt na 2025 (als de concessie zo blijft uiteraard). En aangezien SLT niet bedoeld is voor IC's (die wel vanaf 2015 een toilet moeten hebben) lijkt me dat geen probleem.