Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.009 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Reinier schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:48:
[...]

offtopic:
Gloeiende glo)(#*#&^*@#, zoek ik op die term in Google Image search, kom ik op een dodelijk verkeersslachtoffer uit 8)7
Tssk... ;)

Het is toch vrij bekend dat, wanneer het over Duitse spoorwegen gaat, BR "Baureihe" betekent?

Een quick search leid je dan naar Wikipedia: Baureihe 407

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zag dat dodelijk slachtoffer ook ja ;) hahaha

vind het design ook niet echt geweldig :/ maar denk dat ze wel redelijk comfortabel zijn! Deze zijn toch ook door Siemens gebouwd?

[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 30-06-2011 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ja, Siemens Velaro-D: Wikipedia: Siemens Velaro

Andere varianten van dit type rijden in China (CHR3), Rusland (Sapsan), Spanje (Class 103). En Eurostar heeft er ook 10 besteld.

Die Chinese CHR3's gaan overigens nog een stukje sneller dan de Duitse stellen overigens: de Chinese uitvoering haalt 380 km/h (in proeven is overigens de 487 km/h al gehaald), terwijl de Duitse op 350 km/h blijft steken.

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 30-06-2011 12:26 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

wildhagen schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:49:
[...]

Het is toch vrij bekend dat, wanneer het over Duitse spoorwegen gaat, BR "Baureihe" betekent?
Dat weet ik inderdaad wel, maar waarom zou ik zelf Baureihe in Google inkloppen als ik ook tekst kan selecteren, rechtermuisklik, search Google, hoppa :*)

Anyway, niet relevant eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Even een vraag tussendoor, een nieuw topic hiervoor lijkt me wat overbodig. Ik ga deze vakantie met de trein in Frankrijk van Rodez naar Limoges om mijn vakantie daar verder voort te zetten. Ik kan kijken hoelaat hij rijd maar ik kan nergens een prijs vinden. Wat kost dat nou zo'n treinreis in Frankrijk? Is dat bijvoorbeeld goedkoper als in nederland?

Linkje naar google maps, met de plaatsen aangegeven hoe die treinplanner mij stuurt. Ik wil dit dus met de trein doen.

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
11h46 RODEZ 14h17> 14h38 via BRIVE LA GAILLARDE
2e klas Reisduur 03h54
15h40 LIMOGES BENEDICTINS
2e klas

Loisir : Gratis omruiling of terugbetaling tot de dag voor vertrek, met inhouding 10€ op de dag van vertrek.
Loisir met korting : Gratis omruiling of terugbetaling tot de dag voor vertrek, met inhouding 10€ op de dag van vertrek.
De laatst beschikbare plaatsen

€ 28.60

www.tgv-europe.nl :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 20:36
Yoram schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 19:26:
Even een vraag tussendoor, een nieuw topic hiervoor lijkt me wat overbodig. Ik ga deze vakantie met de trein in Frankrijk van Rodez naar Limoges om mijn vakantie daar verder voort te zetten. Ik kan kijken hoelaat hij rijd maar ik kan nergens een prijs vinden. Wat kost dat nou zo'n treinreis in Frankrijk? Is dat bijvoorbeeld goedkoper als in nederland?

Linkje naar google maps, met de plaatsen aangegeven hoe die treinplanner mij stuurt. Ik wil dit dus met de trein doen.
Houd er ook maar rekening mee dat als je de kaartjes lokaal koopt je in een rij mag aansluiten. Tot nu toe heb ik, gelukkig, nog nooit kaartje op een Frans station aan het loket hoeven kopen. Daar staan altijd wachtrijen waar je u tegen zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyeZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 03:41

CyeZ

Vroem vroem!!!

wildhagen schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 12:19:
Ja, Siemens Velaro-D: Wikipedia: Siemens Velaro

Die Chinese CHR3's gaan overigens nog een stukje sneller dan de Duitse stellen overigens: de Chinese uitvoering haalt 380 km/h (in proeven is overigens de 487 km/h al gehaald), terwijl de Duitse op 350 km/h blijft steken.
Mwah, in de praktijk valt dat wel mee. Ze zijn wel ontworpen voor 380kph, maar in de praktijk rijden ze dan lang niet:
http://www.chinadaily.com...5/28/content_12597982.htm
China has decided to slow the speed of high-speed trains to 300 kilometers per hour instead of the previously planned 350 km per hour for cost and safety concerns, Railways Minister Sheng Guangzu said in April.

[18:54] <Prammenhanger> |HunterPro|eet
[18:55] <Prammenhanger> lijkt best op
[18:55] <Prammenhanger> |HunterProFeet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Klopt, maar dat is alleen op die ene specifieke hogesnelheidslijn. Op de andere lijnen ligt de huidige operating speed op dit moment gewoon nog op 350 km/h (of 250 km/h voor de oudere lijnen) :)

[ Voor 30% gewijzigd door wildhagen op 01-07-2011 04:35 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Door een stroomstoring hebben treinreizigers van en naar Dordrecht al sinds zaterdagavond te kampen met vertragingen.

Tussen Zwijndrecht en Lage Zwaluwe en tussen Dordrecht en Sliedrecht rijden geen treinen en worden bussen ingezet.

Onbekend is wanneer het probleem is opgelost, aldus een woordvoerster van spoorbeheerder Prorail.

Volgens haar gaat het om een complexe storing, die zaterdagavond om zeven uur begon. ''Onderdelen zijn inmiddels vervangen. Gekeken wordt of dat voldoende is.’’

Reizigers wordt geadviseerd om te rijden. Tussen Den Haag en Eindhoven en tussen Rotterdam en Eindhoven kan dat via Utrecht.

Tussen Utrecht en Roosendaal kan gereisd worden via Den Bosch. Voor reizigers tussen Breda en Rotterdam is de Fyra toeslagvrij. De vertraging kan oplopen tot een uur.
Bron: http://www.nu.nl/algemeen...stoord-bij-dordrecht.html

Nogal langdurige storing, nu al 19 uur ongeveer.

Iemand een idee wat er aan de hand is? Van de nogal vage standaard ProRail-smoezen zoals "het is complex" word je nooit wat wijzer, ook nu niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had gisteren ook last van die storing, maar ik moet zeggen dat dat eigenlijk prima geregeld was. Komende vanuit zeeland werd netjes omgeroepen dat je via Breda en Fyra om moest reizen voor de richting Rotterdam en verder, incl. vertrektijd en -spoor. Uiteindelijk was ik 20 minuten later in Rotterdam dan gebruikelijk, daar kan ik me op zondag niet druk om maken. Als ik zoals vroeger via Den Bosch en Utrecht om had moeten reizen was dat heel wat meer geweest. Is die Fyra toch nog ergens goed voor. ;)

Overigens vond ik de Fyra niet lawaaiïger dan de Benelux, die 20 km/u extra maakt dat verschil niet imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
nieuws: NS: een op de drie intercity's heeft wifi

Weer een paar lekker onzinnige reacties. Zo zou ICRm al 'tig keer kapot gegaan zijn', waardoor ze er maar een 1700 voor hebben gezet. Kom ik toch bijna in de verleiding te vragen hoe ze daarvoor reden dan. Werden ze toen getrokken door paarden ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Maar waarom komen die (stroom)storingen zoveel voor in Dordrecht? Ik hoor regelmatig wel dat er bij Dordrecht weer iets aan de hand is.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik merk er weinig van dat er veel storingen in Dordrecht zijn? En ik kom er de laatste maanden 2 keer per week, en de 8 maanden daarvoor kwam ik er 10 keer in een week langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2mye07l.jpg
ICM 4240
Foto: AW_Bos, te Utrecht

Nu kan je hem nog fotograferen, maar over een paar dagen is het Schluß, en gaat de laatste ongemoderniseerde ICM Koploper de werkplaats in. Per toeval kwam ik hem met een kennis in Utrecht Zuilen in de verte tegen op weg naar R'dam / Den Haag. Een mooi moment om even de Mediamarkt en de Mac Donalds te bezoeken totdat hij in zijn omloop weer terug kwam te Utrecht.
En met succes _O_...

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 20:09
Ik zie hem nog dagelijks achter mijn beeldscherm voorbij rijden. Ik zal hem niet gaan missen..

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Over oude treinstellen gesproken. Het einde van Mat'64.....

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 07-07-2011 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:22
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v24/coyote1980/temp/2011-06-21180200_klein.jpg

Ja die was ik ook al tegengekomen op weg naar het Julianaplein (kruising A28-N7)

Geen & geel bij elkaar :+

[ Voor 29% gewijzigd door coyote1980 op 07-07-2011 08:24 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Word er eigenlijk nog een Plan-V bewaard voor het spoorwegmuseum ofzo? Lijkt me toch wel leuk, het is toch ruim 40 jaar het werkpaard van de stoptreindienst geweest, en in zeer grote aantallen geproduceerd.

Plus dat het (specifiek, stel 840) natuurlijk het laatste door Werkspoor geproduceerde treinmaterieel was....

[ Voor 23% gewijzigd door wildhagen op 07-07-2011 19:20 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Volgens mij gaat er wat naar het Spoorwegmuseum.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
V 419 is toch al behouden als museummaterieel?

Nog wat over het niet zomaar terug kunnen gaan naar een gewone dienstregeling, ik denk dat mensen die dat roepen nog nooit een serieuze planning hebben gemaakt. Er zijn zoveel afhankelijkheden en variabelen dat je niet even kan switchen van dienstregeling (en dus planning).

Alleen voor personeel moet je rekening houden met:
- Standplaats / waar men is.
- Wegbekendheid.
- Materieelbekendheid.
- Rij en rusttijden.
- Partime en andere werktijd gerelateerde zaken.

En dan hebben we het nog even niet over het materieel en de paden die nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Bij Haren staat ook al een hele tijd een clubje Mat'64

Ik zat gister trouwens in een DD-AR vanuit Groningen richting Zwolle. Wel apart want normaal is dat altijd ICM en/of VIRM wat je in Groningen ziet.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2011 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:18
wildhagen schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 19:17:
Word er eigenlijk nog een Plan-V bewaard voor het spoorwegmuseum ofzo? Lijkt me toch wel leuk, het is toch ruim 40 jaar het werkpaard van de stoptreindienst geweest, en in zeer grote aantallen geproduceerd.

Plus dat het (specifiek, stel 840) natuurlijk het laatste door Werkspoor geproduceerde treinmaterieel was....
En het is toch een Nederlands icoon :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
PolarBear schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 20:14:
V 419 is toch al behouden als museummaterieel?
Nope, die is na de aanrijding gesloopt, schade was te groot.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Wat is de goedkoopste site om TGV / Thalys kaartjes te kopen? Ga vanuit Nederland naar Montbard, via tgv-europe.nl kost het 232 euro voor 2 personen, vind ik best pittig. Kan dat niet goedkoper via een of andere last minute site, of vergelijkingssite ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
www.tgv-europe.nl is de meest flexibele optie omdat dat van SNCF zelf is. Eventueel zou je het nog via NS Hispeed of NMBS Europe kunnen proberen. Als 3e optie is er de Treinreiswinkel en je kunt ook nog de Telesales-afdeling van NS Hispeed proberen: 0900 - 9296 € 0,35 per minuut.

Wat prijzen betreft is een TGV best wel te vergelijken met een vliegtuig: hoe vroeger je boekt, hoe lager je prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Alex) op 07-07-2011 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Er rijdt nog een Plan-V tussen Breukelen en Rhenen... maar dat was een spitstrein en die rijdt niet in de vakantie, weet niet of deze na de vakantie periode weer terugkeert ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-09 20:09
ArcticWolf schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 22:09:
Er rijdt nog een Plan-V tussen Breukelen en Rhenen... maar dat was een spitstrein en die rijdt niet in de vakantie, weet niet of deze na de vakantie periode weer terugkeert ;w
Ik neem gerust een treintje later als ik dat museummat op het opstelspoortje bij Veenendaal Centrum zie staan. SLT :Y) Alleen de omroep is pauper.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Als we het toch over prijsen hebben zit ik mij wat af te vragen ik ga 22 tot 24 juli naar berlijn.

Wat is het goedkoopst om kaartjes te kopen via NS Hispeed, Deutsche Bahn of op het station in Bad Bentheim te halen. Heb al rond zitten kijken maar nog niet echt duidelijk. We willen vertrekken vanaf Bad Bentheim of Hengelo zijn met 2 man en het liefst 1e klas. Alvast bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
bobsqaud schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 22:59:
Als we het toch over prijsen hebben zit ik mij wat af te vragen ik ga 22 tot 24 juli naar berlijn.

Wat is het goedkoopst om kaartjes te kopen via NS Hispeed, Deutsche Bahn of op het station in Bad Bentheim te halen. Heb al rond zitten kijken maar nog niet echt duidelijk. We willen vertrekken vanaf Bad Bentheim of Hengelo zijn met 2 man en het liefst 1e klas. Alvast bedankt voor de antwoorden.
Hangt er vanaf. Wanneer ga je, met hoeveel man ga je, en wat zijn je voorkeuren?

Met een Quer Durchs Land-ticket kun je één dag onbeperkt met de RegionalBahn en RegionalExpress reizen, in de 2e klas. De prijs van dit ticket varieert tussen € 42 voor één persoon, en € 66 voor zes personen.

Met een Schönes-Wochenende-Ticket koop je een weekendkaart voor € 39, waarmee je tot 5 personen een heel weekend gebruikt kunt maken van het regionalverkehr (S-Bahn, RegionalBahn, RegionalExpress en IRE), wederom 2e klas.

Eerdergenoemde 2 opties zijn alleen geldig in het Regionalverkehr, en dus niet in het Fernverkehr (IC+ICE). Als Regionalverkehr je wat te traag gaat kun je kijken bij de Sparpreise of je nog wat leuke aanbiedingen kunt vinden.

Ter info: een reis van Bad Bentheim naar Berlin Hbf met slechts Regionalverkehr duurt ongeveer 8 uur, en kent tenminste 3 overstappen. Wanneer je IC meepakt, duurt het nog maar 5 uur en heb je een directe verbinding.

[ Voor 7% gewijzigd door Alex) op 08-07-2011 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb met 2 man een trip van utrecht (amersfoort -> berlijn hbf) voor 140E geregeld. 1e klas ;).
Directe intercity :).
Het kan dus relatief goedkoop.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Wat een sukkel :X
Wel een aparte tyfoon .. :o

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 08-07-2011 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Boudewijn schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 00:16:
Ik heb met 2 man een trip van utrecht (amersfoort -> berlijn hbf) voor 140E geregeld. 1e klas ;).
Directe intercity :).
Het kan dus relatief goedkoop.
Klopt, het kan zeker goedkoop. Alleen moet je dan wel relatief vroeg boeken, en de mazzel hebben dat er een aanbieding is.

Reiswensen:
Hengelo - Berlijn v.v.
1e klas
22 juli heen, 24 juli terug
2 jongeren (24 jaar)

Bij NS Hispeed vind ik een prijs van € 312,- als goedkoopste optie.
Bij DB is € 276,- de goedkoopste mogelijkheid die ik kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:21
Meh, ze hebben de IC Maastricht - Brussel weer opgeknipt. Er rijden nu weer die oude treintjes tot Luik, en dan mag je overstappen, ondanks dat deze als IC naar Brussel staat aangekondigd. Ik hoop maar dat Veolia inderdaad gaat doorrijden naar Luik met hun stoptrein, die treinen rijden tenminste een beetje beter dan dit spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
EDIT schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 10:03:
Meh, ze hebben de IC Maastricht - Brussel weer opgeknipt. Er rijden nu weer die oude treintjes tot Luik, en dan mag je overstappen, ondanks dat deze als IC naar Brussel staat aangekondigd. Ik hoop maar dat Veolia inderdaad gaat doorrijden naar Luik met hun stoptrein, die treinen rijden tenminste een beetje beter dan dit spul.
De NMBS rijdt sinds december 2006 op werkdagen
eenmaal per uur een rechtstreekse Intercity tussen
Maastricht en Brussel via Luik. De overeenkomst
tussen NS en NMBS over deze Maastricht-Brussel
Express eindigt eind 2011. De verbinding zou onrendabel
zijn. NMBS en Veolia onderzoeken nu een alternatief
met een kortere stoptrein die een halfuurdienst rijdt.
De stoptrein zou, net als vóór 2006, de stations
Maastricht Randwyck en Eijsden gaan bedienen en in
Luik aansluiting geven op de Thalys naar Brussel en
Parijs, de ICE naar Aken en Keulen, en de Intercity
naar Luxemburg.

Onderzocht wordt ook een doorgaande treindienst
tussen Heerlen en Luik via Valkenburg en Maastricht.
Zowel voor het doorrijden van treinen van de NMBS in
Nederland als voor het toelaten van Veolia-treinen in
België moeten tal van technische problemen worden
overwonnen. Toepassing van het Europese
veiligheidssysteem is één van de te onderzoeken
opties. Een definitieve keuze voor een treindienst laat
nog zeker tot eind 2012 op zich wachten.
Zie http://www.hgbtf.net/view...c.php?f=8&t=8909&start=30

Wat rijd er nu op Maastricht-Luik dan? Zeker een klassiek motorstel?

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/MS62_262_Liege.jpg/800px-MS62_262_Liege.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Klopt, die dingen rijden er. Slechts 1 treinstel, dus overvol. Mensen staan enorm opgepropt, drama. De trein stopt btw nog niet in Randwyk en Eisden.

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 08-07-2011 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Alex) schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 00:32:
[...]

Klopt, het kan zeker goedkoop. Alleen moet je dan wel relatief vroeg boeken, en de mazzel hebben dat er een aanbieding is.

Reiswensen:
Hengelo - Berlijn v.v.
1e klas
22 juli heen, 24 juli terug
2 jongeren (24 jaar)

Bij NS Hispeed vind ik een prijs van € 312,- als goedkoopste optie.
Bij DB is € 276,- de goedkoopste mogelijkheid die ik kan vinden.
Via DB sparpreise kom ik op minimaal 2x € 79,00 uit voor die dagen in de 1e klas op redelijk normale tijdstippen. Het kan dus goedkoper.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 10:03:
Klassiek staaltje non-communicatie. Ik wist vorige maand al dat het bij de NMBS uitgemaakte zaak was dat die verbinding geknipt werd. Maar NS weet het nog altijd niet 8)7
Maar goed, zo denkt half Nederland ook nog altijd dat er een extra stoptrein Roosendaal - Antwerpen komt en dat dat geen stoptrein is.

Hij is geknipt omdat de Belgen vinden dat hij te vaak vertraagd is, omdat de Nederlanders vinden dat er te vaak een niet-Nederlands sprekende machinist op zit en omdat het gewoon overkill is.
Nu is 1 klassiek tweetje dus ook weer het andere eind van het spectrum, maar goed.
De machinisten van standplaats Luik spreken blijkbaar beter Nederlands dan die van standplaats Brussel (Vorst?).

En voordat Veolia naar Luik rijdt is er nog heel erg veel water door de Maas gevloeid. Momenteel is de planning als Pasen en Pinksteren op één dag valt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ik houd het zelf allemaal niet zo bij, maar voor mij was het een verrassing omdat ik vorige maand nog in die prima IC trein had gezeten (die ook gewoon op tijd reed). Dan is het even slikken als je in een overvol klassiek geval gepropt wordt, en dan een kwartier vertraging hebt :P
Over personeel wat Nederlands spreekt, bij mij was het vrolijk Frans wat er enkel gesproken werd, terwijl in die IC er geen probleem was met Nederlands. Tja, misschien heb ik het gewoon niet getroffen met mijn rit, zou zomaar kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Maasluip schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 10:44:
[...]

Klassiek staaltje non-communicatie. Ik wist vorige maand al dat het bij de NMBS uitgemaakte zaak was dat die verbinding geknipt werd. Maar NS weet het nog altijd niet 8)7
Net als vorig jaar wordt in de zomerperiode met uitzonderingen van enkele treinen in de spits slechts tot Liège-Guillemins gereden. Dat heeft de NS-planner niet door maar die van de NMBS wel, net als de lokale media eerder. Betreft dit verhaal (bericht van vorig jaar): klik.

[ Voor 4% gewijzigd door Luke! op 08-07-2011 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
EDIT schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 10:50:

Over personeel wat Nederlands spreekt, bij mij was het vrolijk Frans wat er enkel gesproken werd, terwijl in die IC er geen probleem was met Nederlands. Tja, misschien heb ik het gewoon niet getroffen met mijn rit, zou zomaar kunnen.
In de IC was het regelmatig foute boel kennelijk qua taal, de Belgen vinden dat ze door Nederland gepest worden:
De Waalse treinbestuurders die vanuit Luik naar Maastricht rijden, vinden dat Nederland te streng controleert of hun Nederlands wel goed genoeg is. Zeker nu de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), dat bij onze noorderburen instaat voor de veiligheid op het spoor, heeft aangekondigd nog strenger te gaan controleren. De IVW heeft de Nederlandse Spoorwegen (NS) een dwangsom opgelegd, want zij zijn het die de verantwoordelijkheid dragen voor de talenkennis van alle treinbestuurders op de sporen. Telkens als een Waalse treinbestuurder slecht Nederlands blijkt te spreken bij inspectie, moet de NS 500 euro betalen. Die dwangsom is al twee keer geïnd.

‘Ze moeten geen filosofische gesprekken kunnen voeren, we verwachten alleen dat ze een basale kennis van het Nederlands hebben', zegt woordvoerster Anne van der Vliet van de IVW. Maar de Waalse treinbestuurders spreken van pesterijen omdat er bij controles ook van hen verwacht wordt dat ze meer kunnen dan alleen de woorden en zinnen die nodig zijn om te communiceren met de dispatchers.

De NMBS steunt haar personeel. ‘Wij leveren taalattesten af na een cursus en doen dat in overleg met een mentor van de Nederlandse Spoorwegen', zegt woordvoerder Jochem Goovaerts. ‘Alle begrip voor onze treinbestuurders, die vinden dat de controles van de IVW te ver gaan. In april leidde dat tot werkonderbrekingen en stopten onze treinen in Visé. Onze treinbestuurders kennen de technische termen, we hopen dat de Nederlandse controleurs niet meer te ver gaan.'
Zie http://www.nieuwsblad.be/...l.aspx?articleid=Q43CEC5E

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Aangezien het ding inmiddels bestickerd wordt hier nog een plaatje van eerder deze week van NS LOCON BENELUX met een goederentrein.
wildhagen schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 19:17:

Stel 840, ooit voorzien voor het Spoorwegmuseum, is al deels tot schroot verwerkt (ABk 840 eind juni naar Groningen). Het Spoorwegmuseum heeft al enige tijd stel 876 (zie Rail Magazine).
wildhagen schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 21:35:
[...]
Nope, die is na de aanrijding gesloopt, schade was te groot.
Wanneer is de 419 dan gesloopt?

[ Voor 69% gewijzigd door Luke! op 09-07-2011 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Luccus schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 12:37:
[...]
Wanneer is de 419 dan gesloopt?
Gesloopt door een DD-AR, enkele jaren geleden :+

Hij staat nog steeds op het terrein van Leidschendam Werkplaats, waar hij volledig is gestript van alle ramen, apparatuur etc. Op termijn gaat deze op een oplegger richting sloper Simmeren toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Zo.. voor de geinteresseerden staat mijn nieuwe reportage over de ICM 4005 bij Falck (Stator) online:

Treinenweb: De ICM 4005 bezocht
Een oud proto-type Koploper treinstel die sinds 2004 uit dienst is en als oefenobject gebruikt wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 11-07-2011 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

OBIS in actie:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
http://www.mitron.fi/2011..._displays/window_display/

Aan de foto's te zien is OBIS niet uniek voor NL
Zelfs de layout van de displays wordt in andere landen gebruikt :+
Afbeeldingslocatie: http://www.mitron.fi/UserFiles/mitron/Image/2011/Mobile_Display_Indoor_TFT_20.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Vinnienerd op 14-07-2011 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:44

mambo No5

Bad Apple?

Vinnienerd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 01:26:
http://www.mitron.fi/2011..._displays/window_display/

Aan de foto's te zien is OBIS niet uniek voor NL
Zelfs de layout van de displays wordt in andere landen gebruikt :+
[afbeelding]
Vind ik eigenlijk niet zo heel erg vreemd; waarom zou je 't wiel opnieuw uit willen vinden? :) Grappig om de verschillende types naast elkaar te zien tho'.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS-medewerkers klagen over Sprinter
Gladde treeplanken, weinig beenruimte, haperende omroepsystemen en deuren die spontaan open gaan of te snel sluiten.

Er zijn veel klachten over de sprinters van NS. Dat blijkt uit een inventarisatie van de vakbond VVMC onder machinisten en conducteurs.

1000 klachten
Zo'n 400 NS-medewerkers vulden een vragenlijst van de vakbond voor rijdend personeel in. Dat leverde ongeveer 1000 klachten op.

Die klachten gaan met name over het grote aantal storingen waardoor sprinters vaak stilstaan, en over het aantal haperingen met het deurmechaniek.

De NS rijdt sinds begin 2009 op kleine schaal met de sprinter. Vanaf 2010 zijn ze op grote schaal ingezet .

Smeltwater
Afgelopen winter bleek al dat er veel mis was met de treinen. Bij de eerste sneeuwval viel tweederde van de sprinters uit, doordat smeltwater kortsluiting veroorzaakte.

Veel elektronica is bij de sprinters aan de buitenkant geplaatst om ze een "transparante, metro-achtige uitstraling" te geven.

Vorig jaar was er ook ophef over het treintype, omdat er geen toiletten in zijn geplaatst. Maar daar komt verandering in: elke trein moet vanaf 2015 een toilet aan boord hebben.

[ Voor 70% gewijzigd door Raven op 14-07-2011 11:21 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Die problemen met de deuren, was het niet de bedoeling dat Siemens/Bombardier dat met één van de vele software-updates had verholpen? Kennelijk nog niet helemaal ofzo, of betreft het hier nog oude klachten, van voor die upgrades?
Vorig jaar was er ook ophef over het treintype, omdat er geen toiletten in zijn geplaatst. Maar daar komt verandering in: elke trein moet vanaf 2015 een toilet aan boord hebben.
Bullshit. Dat geld alleen voor treinen die vanaf 2015 besteld worden, en voor IC's etc. Pas in 2025 moet er in élke trein een toilet zitten.

Lees hier en daar al geruchten dat men na 2025 om die reden de SLT gekoppeld wil laten rijden met een ander treinstel (SGMm gok ik dan?) waar wél een toilet inzit, omdat een toilet toevoegen aan SLT extreem duur schijnt te zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
wildhagen schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:26:
Die problemen met de deuren, was het niet de bedoeling dat Siemens/Bombardier dat met één van de vele software-updates had verholpen? Kennelijk nog niet helemaal ofzo, of betreft het hier nog oude klachten, van voor die upgrades?
Een en ander staat los van software-updates. Er loopt op dit moment een verbeterprogramma waarbij ook de betrouwbaarheid van de uitklaptreden wordt aangepakt.
Lees hier en daar al geruchten dat men na 2025 om die reden de SLT gekoppeld wil laten rijden met een ander treinstel (SGMm gok ik dan?) waar wél een toilet inzit, omdat een toilet toevoegen aan SLT extreem duur schijnt te zijn.
Verslik ik me toch wéér bijna in de koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:54
wildhagen schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:26:
Is dat niet hetzelfde als "als u uitstapt op het volgende station kunt u naar de wc"
zonder doorloopkoppen of wat dan ook heb je toch niets aan een toilet in een ander treinstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Ahwel, je moet gewoon in het treinstel met toilet gaan zitten als je denkt dat je moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Luccus schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:40:
[...]

Verslik ik me toch wéér bijna in de koffie...
Daarom zeg ik dus ook 'geruchten'. Ik weet ook niet of het waar is verder.

Overigens zijn er ook bij de NS betrokkenen mensen die die geruchten utien, dus wellicht heeft het toch meer gewicht dan een loos gerucht
Wceend schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:46:
[...]

Is dat niet hetzelfde als "als u uitstapt op het volgende station kunt u naar de wc"
zonder doorloopkoppen of wat dan ook heb je toch niets aan een toilet in een ander treinstel.
Is nogal onduidelijk in de concessie 2015-2025. Er word over "een toilet in de trein" gesproken, niet over "een toilet in elk treinstel".

In het eerste geval zou zoiets dus geen probleem zijn, ligt er dus maar net aan hoe je het interpreteert.

Iets dergelijks (niet specifiek met toiletten) zie je wel vaker. Waar ik het toevallig van weet, is de L in Chicago. Er is in de VS een wet die verplicht dat gehandicapten in het OV vervoerd moeten kunnen worden. Nu is een deel van hun materieel (namelijk de 2200-serie) voorzien van klapdeuren ipv schuifdeuren, waardoor rolstoelen er niet in kunnen. Daarom mag dat materieel ook niet meer zelfstandig rondrijden, maar alleen gekoppeld aan ander materieel dat wel geschikt is voor rolstoelen.

Zo'n constructie zou je dus ook bij SLT kunnen toepassen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
wildhagen schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:53:
[...]
Overigens zijn er ook bij de NS betrokkenen mensen die die geruchten utien, dus wellicht heeft het toch meer gewicht dan een loos gerucht
De tijd dat dat iets betekende is al lang voorbij sinds iedere malloot op internet kan kraaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
wildhagen schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:53:
[...]

Daarom zeg ik dus ook 'geruchten'. Ik weet ook niet of het waar is verder.

[...]

Is nogal onduidelijk in de concessie 2015-2025. Er word over "een toilet in de trein" gesproken, niet over "een toilet in elk treinstel".
Proberen ze gewoon niet op die manier goedkoop ergens vanaf te komen. Ik denk dat de concessie gever zich niet zo verdiept in de materie en met een trein dus gewoon een treinstel bedoeld.
Als de NS op deze manier een belofte probeerd in te lossen zal ze dit toch niet in dank worden afgenomen.

Extra probleem lijkt me de omloop van materieel dat moet dan wel erg secuur gebeuren anders voldoe je niet aan de concessie. Gaat dan dus vast wel een keer mis bij een grote verstoring. Kunnen ze 's nachts weer gaan rijden omdat er een trein zonder toilet in den haag staat terwijl er eentje met toilet in groningen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Wceend schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:59:
[...]

Proberen ze gewoon niet op die manier goedkoop ergens vanaf te komen. Ik denk dat de concessie gever zich niet zo verdiept in de materie en met een trein dus gewoon een treinstel bedoeld.
Tsja, dat zou dan wel oerknallend dom zijn van de overheid. Een aanbesteding of concessie (of liever, de eisen waaraan een concessienemer moet voldoen) schrijf je juist zo specifiek mogelijk, juist om loopholes te voorkomen.

En je kan er bij het instappen toch rekening mee houden, of er een toilet is of niet? Verwacht je hem nodig te hebben (en dat kan je wel inschatten lijkt me) ga je in het deel met toilet zitten. Simple as that.
Als de NS op deze manier een belofte probeerd in te lossen zal ze dit toch niet in dank worden afgenomen.
Waarom niet? Als ze aan de eisen in de concessie voldoen, is dat toch precies wat men vroeg? Je zou wel gek zijn als je boven de concessie gaat zitten als bedrijf. Dat kost jou geld, en het levert je niks op. De overheid gaat je echt niet betalen als je met meer luxe rijd dan wat er is ge-eist hoor ;)

Welkom bij de privatisering van dit soort zaken!
Extra probleem lijkt me de omloop van materieel dat moet dan wel erg secuur gebeuren anders voldoe je niet aan de concessie. Gaat dan dus vast wel een keer mis bij een grote verstoring. Kunnen ze 's nachts weer gaan rijden omdat er een trein zonder toilet in den haag staat terwijl er eentje met toilet in groningen staat.
Lijkt me niet echt een probleem. Als je weet dat je een toilet nodig hebt, en je kiest idd niet voor inbouwen maar voor gekoppeld rijden, kan je vaste sets maken van SLT+iets anders. Die hoef je dan helemaal niet meer te scheiden, omdat je altijd een toilet nodig hebt na 2025 (als de concessie zo blijft uiteraard). En aangezien SLT niet bedoeld is voor IC's (die wel vanaf 2015 een toilet moeten hebben) lijkt me dat geen probleem.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
SLT met SGMm? Dan kun je wel flink gaan investeren in die treinen. SLT heeft met reden een hogere maximumsnelheid, namelijk rijden buiten de randstad. Daarnaast heb je ook nog allerlei technische afwijkingen. En tegen dat het 2025 is, is het SGMm afgeschreven.

Als er al gekoppeld gereden gaat worden, zou dat met een nieuw soort trein moeten zijn. SLTw wellicht? _O-

Maar ook dat gaat, denk ik, niet gebeuren. NS heeft SLT besteld om aan een wens te voldoen, en gaat uit van een bepaalde capaciteit. Door permanent gekoppeld te rijden met SLT bied je meer capaciteit dan gepland (niet erg) maar heb je ook meer personeel nodig, waardoor personeelskosten en bakkilometers fors toenemen en SLT een erg duur treintje wordt qua exploitatie.

Nee, een wc-rijtuig lijkt me dan nog een realistischere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Alex) schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:09:
SLT met SGMm? Dan kun je wel flink gaan investeren in die treinen. SLT heeft met reden een hogere maximumsnelheid, namelijk rijden buiten de randstad. Daarnaast heb je ook nog allerlei technische afwijkingen. En tegen dat het 2025 is, is het SGMm afgeschreven.

Als er al gekoppeld gereden gaat worden, zou dat met een nieuw soort trein moeten zijn. SLTw wellicht? _O-

Maar ook dat gaat, denk ik, niet gebeuren. NS heeft SLT besteld om aan een wens te voldoen, en gaat uit van een bepaalde capaciteit. Door permanent gekoppeld te rijden met SLT bied je meer capaciteit dan gepland (niet erg) maar heb je ook meer personeel nodig, waardoor personeelskosten en bakkilometers fors toenemen en SLT een erg duur treintje wordt qua exploitatie.

Nee, een wc-rijtuig lijkt me dan nog een realistischere optie.
precies zo denk ik er ook over. buiten de spits wil je toch wel eens een stel aftrappen lijkt me.
Daarnaast wat wildhagen zegt is leuk maar stel je voor je moet een stuk van een half uur in een SLT dus geen toilet nodig. Todat halverwege in de middel of nowhere je stil komt te staan. En dan? buitenom naar het andere stel als je toch moet? mag vast niet van de veiligheidsmaniakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Kunnen ze er niet gewoon een stel SLT bakken bij bouwen, en dan wel met wc allemaal natuurlijk. Bestaande bakken aanpassen is duur, dat snap ik, maar bij nieuwbouw zal het prijsverschil tussen een bak met wc en een bak zonder wc toch niet zo groot zijn?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Technisch zal dat natuurlijk gewoon kunnen ja, lijkt me niet zo'n probleem.

Weet alleen niet hoe dat financieel zit, of dat voordeliger is dan een WC inbouwen.

Nu nog nieuwe toiletten inbouwen in de nog in aanbouwde zijnde stellen lijkt me minder handig, de mallen zijn immers al aanwezig en zal je dan aan moeten passen. Tevens verlies je op die manier dus zit- of staanplaatsen, je zal het toilet immers érgens onder moeten brengen. Dan kan je net zo goed voor die stellen ook een "wc-rijtuig" ertussen zetten lijkt me?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
In het filmpje die AW-Bos hier gepost heeft, zie je vaak deuren met daarop het 'WiFi-stickertje' geplakt. Heeft een trein met WiFi perse OBIS, of andersom? Ik heb laatst in een ICMm gezeten (zit ik nauwelijks in), en daar heb ik niet zo snel schermpjes kunnen zien. Ook riep de machinist de stations 'handmatig' om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
wildhagen schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:31:
Technisch zal dat natuurlijk gewoon kunnen ja, lijkt me niet zo'n probleem.

Weet alleen niet hoe dat financieel zit, of dat voordeliger is dan een WC inbouwen.

Nu nog nieuwe toiletten inbouwen in de nog in aanbouwde zijnde stellen lijkt me minder handig, de mallen zijn immers al aanwezig en zal je dan aan moeten passen. Tevens verlies je op die manier dus zit- of staanplaatsen, je zal het toilet immers érgens onder moeten brengen. Dan kan je net zo goed voor die stellen ook een "wc-rijtuig" ertussen zetten lijkt me?
Wat een mogelijkheid is, is dat er wc-bakken gebouwd worden voor de huidige SLT's, waarbij die bakken dan worden omgewisseld met bakken die uit bestaande viertjes en zesjes komen. Met de bakken die dan vrijkomen kunnen weer nieuwe SLTs gebouwd worden. NS heeft immers nog 2 opties staan voor SLT, die ten gevolge van de toiletproblematiek niet gelicht zijn.

De vraag is alleen wel hoe happig NS en Siemens/Bombardier hierop zijn, want dit zou een flinke aanpassing zijn ten aanzien van de oorspronkelijke order, en grote concurrent Alstom heeft in het verleden al laten zien een rechtsgang niet te schuwen als ze van mening zijn dat ze ten onrechte benadeeld worden.
marcop23 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:32:
In het filmpje die AW-Bos hier gepost heeft, zie je vaak deuren met daarop het 'WiFi-stickertje' geplakt. Heeft een trein met WiFi perse OBIS, of andersom? Ik heb laatst in een ICMm gezeten (zit ik nauwelijks in), en daar heb ik niet zo snel schermpjes kunnen zien. Ook riep de machinist de stations 'handmatig' om.
Wifi is onderdeel van OBIS.

[ Voor 15% gewijzigd door Alex) op 14-07-2011 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
SAN-concessies gaat naar Hermes: http://www.destadsregio.nl/news_detail.asp?NewsID=923.
Alex) schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:40:
[...]
Wat een mogelijkheid is, is dat er wc-bakken gebouwd worden voor de huidige SLT's, waarbij die bakken dan worden omgewisseld met bakken die uit bestaande viertjes en zesjes komen. Met de bakken die dan vrijkomen kunnen weer nieuwe SLTs gebouwd worden. NS heeft immers nog 2 opties staan voor SLT, die ten gevolge van de toiletproblematiek niet gelicht zijn.
NS heeft helemaal geen vervolgopties op SLT meer.
marcop23 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:32:
Automatische omroep wordt nu pas geactiveerd c.q. komt binnenkort pas in dienst.

[ Voor 104% gewijzigd door Luke! op 14-07-2011 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Luccus schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:51:

NS heeft helemaal geen vervolgopties op SLT meer.
Niet? Ik dacht een tijd terug - toen de toiletproblematiek een hoogtepunt bereikte - gelezen dat NS tot nu toe 3 opties voor SLT gelicht had, en dat er nog 2 opties open stonden. Zijn die geannuleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Alex) schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:04:
[...]

Niet? Ik dacht een tijd terug - toen de toiletproblematiek een hoogtepunt bereikte - gelezen dat NS tot nu toe 3 opties voor SLT gelicht had, en dat er nog 2 opties open stonden. Zijn die geannuleerd?
Wie Rail Magazine leest weet van de hoed en de rand. Opties hebben in de regel een beperkte geldigheidsduur. De twee opties waar je naar verwijst zijn op 31 december 2010 verlopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Luke! op 14-07-2011 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Luccus schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:06:
[...]
Wie Rail Magazine leest weet van de hoed en de rand. Opties hebben in de regel een beperkte geldigheidsduur. De twee opties waar je naar verwijst zijn op 31 december 2010 verlopen.
Aha, dat was mij niet bekend. :)

Ik vraag me af hoe NS het probleem met de toiletten wil gaan oplossen, ze hebben nog 14 jaar de tijd. De Sprinters voortijdig afschrijven en vervangen lijkt me niet aan de orde (kapitaalvernietiging) dus zal het wel neer gaan komen op korte wc-rijtuigen die tussen de rest in geplaatst gaan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Alex) op 14-07-2011 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Alex) schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:19:
[...]
Ik vraag me af hoe NS het probleem met de toiletten wil gaan oplossen, ze hebben nog 14 jaar de tijd. De Sprinters voortijdig afschrijven en vervangen lijkt me niet aan de orde (kapitaalvernietiging) dus zal het wel neer gaan komen op korte wc-rijtuigen die tussen de rest in geplaatst gaan worden.
Waarom heeft iedereen het over nieuwe bakken en combinaties met ander materieel terwijl er ook toiletunits in de huidige stellen gezet kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Luccus schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:55:
[...]
Waarom heeft iedereen het over nieuwe bakken en combinaties met ander materieel terwijl er ook toiletunits in de huidige stellen gezet kunnen worden?
Ik heb ergens eens gelezen dat NS de treinen plant op de volnorm tijdens de spits. De bestaande treinen aanpassen zou zit/staplaatsen kosten waardoor op sommige plekken dan een zesje moet worden ingezet i.p.v. een viertje, wat weer elders voor problemen zou zorgen.

Maar het kan natuurlijk best wat jij zegt, bestaande bakken aanpassen is gewoon mogelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Luccus schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:55:
[...]
Dat schijnt vreselijk duur te zijn. Vandaar dat we kijken of er ook andere, goedkopere opties zijn.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Fiber schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 16:02:
[...]

Dat schijnt vreselijk duur te zijn. Vandaar dat we kijken of er ook andere, goedkopere opties zijn.
Maar hoe wil je zo'n "goedkope" unit integreren in het huidige materieel. De sprinters hebben een doorlopende vloer, er iets achter of voor klussen is geen probleem. Dan kom je dus al snel op een tussen bak met sanitair. Ze zouden eens voorbeeld moeten nemen aan de zeer propere toiletten in de Zweedse en Franse treinen (alle sommige treinstellen). Daar ga ik op vakantie gewoon mijn tandenpoetsen en heb je alle ruimte van de wereld. Dat zou door veel mensen gewaardeerd worden, tevens is het een mooi compromis voor de ellende die sommige mensen nu met de treinstellen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Ik vind de toiletten in de Nederlandse intercity's over het algemeen ook verbazingwekkend schoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
significant schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 16:23:
[...]

Maar hoe wil je zo'n "goedkope" unit integreren in het huidige materieel. De sprinters hebben een doorlopende vloer, er iets achter of voor klussen is geen probleem. Dan kom je dus al snel op een tussen bak met sanitair.
Die redenering volg ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Fiber schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 16:26:
Ik vind de toiletten in de Nederlandse intercity's over het algemeen ook verbazingwekkend schoon...
De laatste keer dat ik in een trein naar het toilet ging zat alles helaas wel vol met permanentmarker :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Alex) schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 17:17:
[...]

De laatste keer dat ik in een trein naar het toilet ging zat alles helaas wel vol met permanentmarker :-(
En ik heb nog nooit een schone toilet in de VIRM gezien. Wel erg vreemd dat die altijd verneukter eruit zien dan die van een ICMm? En altijd die grote permanentmarkers op de wanden :X |:(

Ze zou er bijna een camera willen ophangen, maar privacy hè....

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 14-07-2011 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Gekke vraag, kan het op ns.nl zo gauw niet vinden. Mag je met een 1e klas vervoersbewijs ook in de 2e klas gaan zitten? Andersom mag natuurlijk niet, maar mag dit wel? Bijvoorbeeld wegens onverwacht gezelschap of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
Het lijkt me van wel, zou het heel erg apart vinden dat het niet zou mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Pin me niet vast, maar volgens mij mag dat gewoon. Andersom niet uiteraard ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Iemand die het echt zeker weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat mag.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Fiber schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 18:41:
Gekke vraag, kan het op ns.nl zo gauw niet vinden. Mag je met een 1e klas vervoersbewijs ook in de 2e klas gaan zitten? Andersom mag natuurlijk niet, maar mag dit wel? Bijvoorbeeld wegens onverwacht gezelschap of zo.
Ik doe het geregeld, nooit een probleem gehad bij controles.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ik doe dat ook soms, als de 1e klas bijvoorbeeld vol zit, dan ga ik in de 2e klas zitten.
Ik gebruik dan altijd wel 2 stoelen om dat te compenseren :p

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Leuk uitgebreid artikel over het vernieuwen van de wissels, en nog wat andere werkzaamheden, bij Lage Zwaluwe en Roosendaal: http://www.bndestem.nl/re...g-het-spoor-vernieuwd.ece

Afbeeldingslocatie: http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/02050/BS_15253088_152530_2050691a.JPG

Als gevolg van die werkzaamheden van 13 juli tot en met 21 juli geen treinverkeer mogelijk tussen Dordrecht en Roosendaal.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 11:44
Fiber schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 18:41:
Ik heb dit regelmatig, ik reis (bijna) altijd 2de klas. Een aantal collega's rijdt eerste klas, maar bij controle levert dat nooit problemen op.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Waarom zou je met een eerste klas geen tweede klas mogen reizen? NS maakt er geen verlies op hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Geen idee, omdat anders de treinverhoudingen niet meer kloppen als iedereen het zou doen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Fiber schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 22:31:
Geen idee, omdat anders de treinverhoudingen niet meer kloppen als iedereen het zou doen... ;)
Maar dat doet toch niemand :P

Sowieso vind ik 1e klas iets uit de vorige eeuw, het is er altijd best wel leeg, opheffen die handel :w

[ Voor 18% gewijzigd door Vinnienerd op 15-07-2011 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vinnienerd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 22:42:
Sowieso vind ik 1e klas iets uit de vorige eeuw, het is er altijd best wel leeg, opheffen die handel :w
Ja, dat is precies de lol van de eerste klas: een grotere kans op een rustigere coupé, zodat je rustiger kunt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik heb een paar weken terug een dag van de trein mijn kantoor gemaakt. Mobiele hotspot (want Vodafone 3G), stopcontact, heerlijk comfortabele stoel (precies goed), en lekker rustig. Dagje rondgekard door heel Nederland in de 1e klas. Prima te doen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vinnienerd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 22:42:
[...]

Maar dat doet toch niemand :P

Moet je eens in de spits Amsterdam - Utrecht v.v. of zelfs Amersfoort - Amsterdam bekijken. Ik kan je verzekeren dat de 1e klas verre van leeg is. Daarnaast, als ik meer wil betalen voor meer kans op een ruimere zitplek mag de NS dat dan gewoon aanpassen? Ik zou niet weten waarom dat iets uit de vorige eeuw zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Er is vraag naar, dus waarom zou het achterhaald zijn?

Buiten dat: ik reis binnenkort utrecht -> berlijn, en heb dat 1e klas geboekt omdat het 10E de man duurder was dan 2e klas. Tsja... verklaar mij maar voor gek ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik vind 1e klasse ook zeker niet iets van "de vorige eeuw".

Als ik een lange rit moet maken met de trein, en ik heb nog werk te doen, pak ik ook mijn laptop en ga 1e klas reizen. Veel rustiger, stopcontact, minder gekwaak van tokkies met GSM's etc. Ideaal.

En leeg is het zeker niet, zie altijd wel een aantal mensen zitten. Er is dus kennelijk meer vraag naar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Het gonsde vorige week al en dat is nu ook de grens over gesijpelt: het einde van de MBE http://www.limburger.nl/a...Brussel_Express_verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 11:44
Ik heb begrepen dat Veolia wel interesse heeft. Aangezien dat zij in Limburg al regionaal spoor rijdt.

Eigenlijk apart dat grensoverschrijdend vervoer, op een paar uitzonderingen na, niet van de grond komt.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het probleem met grensoverschrijdend vervoer is dat dat momenteel niet in een concessie geregeld is. Je krijgt er gewoon geen geld voor van de Nederlandse overheid, dus je zult het voor eigen rekening moeten rijden. Dat Veolia aangeeft dat ze wel geïnteresseerd zijn is leuk, maar dat betekent alleen dat als de overheid (Nederlandse of Belgische) met een voldoende grote zak geld over de brug komt, Veolia geen nee zal zeggen. Wat dat betreft is Veolia niet anders dan enige andere vervoerder, met als uitzondering dat er (behalve NS die momenteel op papier de vervoerder is) geen andere vervoerder in die regio is.

Die concessie en dat geld is nog wel te regelen. Het probleem zal België zijn. Daar gelden andere regels dan hier, en ook al zou de Waalse overheid niet direct nee zeggen als Nederland Veolia geld geeft om in België te rijden, dan nog zit je met materieel en personeel. Conducteurloze treinen zijn nog taboe in België, dus dat verhoogt je operationele kosten en geschikt materieel heeft Veolia niet.

Dan kun je beter met klassieke tweetjes blijven rondkachelen. De tweetjes gaan er binnen een paar jaar toch uit want de NMBS heeft Desiro's aangeschaft.
Als ze er maar even aan denken om Eijsden weer te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
BjornE schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:00:
Ik heb begrepen dat Veolia wel interesse heeft. Aangezien dat zij in Limburg al regionaal spoor rijdt.
Daar hoef je de komende jaren niks van te verwachten en moet vooral gezien worden in het licht van de mogelijke aanbesteding HRN per 2015, waarbij zo'n treindienst in een van de netten opgenomen zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Voor het eerst sinds het Korps landelijke politiediensten (KLPD) in 2008 alcoholcontroles uitvoert op het spoor, is een treinmachinist met meer dan 0,5 promille tegen de lamp gelopen.

Een vrouwelijke 44-jarige machinist van een passagierstrein van Arriva blies maandagmorgen op station Groningen 1 promille en is aangehouden op verdenking van rijden onder invloed, meldde het KLPD.

De vrouw verklaarde dat ze niet tijdens diensttijd had gedronken, maar nog onder invloed was van haar alcoholconsumptie op zondagavond.

De Spoorwegpolitie maakte proces-verbaal op en legde haar een rijverbod van 4 uur op.

Arriva zegt ''zeer geschrokken'' te zijn van het voorval. De machinist is in afwachting van een intern onderzoek direct geschorst. Wat er verder met haar gebeurt, wil de vervoerder nog niet zeggen.

''Onder meer in de cao staat dat je geen alcohol in je bloed mag hebben. Wij nemen dit zeer hoog op'', zegt een woordvoerster.
nu.nl

Lekker dom, ze wist dus (getuige haar uitspraken) kennelijk dat ze nog onder invloed was... waarom ga je dan toch op de bok zitten?

Lekker weinig verantwoordelijkheidsgevoel weer, je hebt wel tientallen mensen (zoniet meer) achter je zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door wildhagen op 18-07-2011 15:36 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Luccus schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:06:
Het gonsde vorige week al en dat is nu ook de grens over gesijpelt: het einde van de MBE http://www.limburger.nl/a...Brussel_Express_verdwijnt.
Dat is verrekte spijtig te noemen. Het was altijd een ideale verbinding om met de MTB de Ardennen in te trekken. Liege Guillemins eruit en van daaruit het lokale bommeltje richting Clervaux, u stapt uit in een willekeurig dorp en fietsen maar.

Ik zie het toch niet zo zitten om mijn MTB de bus in te slepen, nu wordt het dus het stukje tussen maastricht centraal en Vise fietsen, omdaar met de NMSB verder te gaan of mis ik opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wildhagen schreef op maandag 18 juli 2011 @ 15:09:
[...]

nu.nl

Lekker dom, ze wist dus (getuige haar uitspraken) kennelijk dat ze nog onder invloed was... waarom ga je dan toch op de bok zitten?

Lekker weinig verantwoordelijkheidsgevoel weer, je hebt wel tientallen mensen (zoniet meer) achter je zitten.
Na een "nacht" slapen nog 1 promille blazen, dan heb je goed doorgezakt (of sowieso te weinig slaap genomen).
significant schreef op maandag 18 juli 2011 @ 15:39:
[...]

Ik zie het toch niet zo zitten om mijn MTB de bus in te slepen, nu wordt het dus het stukje tussen maastricht centraal en Vise fietsen, omdaar met de NMSB verder te gaan of mis ik opties?
Ja. De MBE is die fijne luxe trein. Die komt niet meer naar Maastricht. In plaats daarvan komt er een klassiek tweetje (zoals nu ook in de weekenden). Het is dus niet zo dat er geen trein meer zal rijden tussen Maastricht en Luik (dan zou de Maas afgedamd worden als repressaille).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Ah, dat klassieke tweetje. Vast die rode units van de NMBS? Naja, zolang er maar een trein rijd vind ik het prima. Heb daar wel vaak rare treinen gezien richting Liege vanaf maastricht, specifiek in de weekenden. Eentje had gewoon meer de vergelijking met een veewagen :-) De conducteur had een zeer grote ruimte opgetrokken uit houten vloerplanken. Daarachter zaten de compartimenten voor de reizigers.
Pagina: 1 ... 34 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!