Ik vind hem niet bepaald mooi....Wim1991 schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 21:43:
Wat is dit nou?!
Keek vanochtend uit het raam (woon aan het spoor) staat er opeens een soort TGV-lookalike trein op Station Heerenveen
Exif: 25-3-11 - 11.23uur
[afbeelding]
Is dit een Albatros/v250 (zoals deze in de starterspost?) Ik ben namelijk een leek op treingebied, maar nu is mijn nieuwschierigheid wel gewekt, aangezien ik deze trein hier nog nooit eerder heb gezien
Hoevaak gaat die discussie nog gevoerd worden? Elke keer dat het ding genoemd word, begint er weer iemand over. We weten het nu wel.... het heeft inmiddels een baard van een kilometer. Smaken verschillen, kunnen we het daar niet op houden?
Virussen? Scan ze hier!
ik hoor net van een collega dat de V250 alleen tussen Amsterdam en Breda gaat rijden?? Blijft dan alleen Thalys van Amsterdam - Parijs (en verder) rijden?
V250 gaat gebruikt worden voor Amsterdam - Breda, Amsterdam - Brussel en wellicht Den Haag - Brussel. Dat is althans de bedoeling.
We are shaping the future
Ik snap je vergelijking nu niet helemaal, maar als je Breda door Brussel vervangt dan kloppen beide stellingen volgens mij wel. Dat is (heel waarschijnlijk) eind dit jaar.ArcticWolf schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:10:
ik hoor net van een collega dat de V250 alleen tussen Amsterdam en Breda gaat rijden?? Blijft dan alleen Thalys van Amsterdam - Parijs (en verder) rijden?
Bij de dienstregeling van 2012 is gaat men er wel van uit dat er voldoende V250's beschikbaar zijn om de Fyra Amsterdam - Brussel te kunnen laten rijden. Concept voor dienstregeling 2012 staat nu:
- 2x per uur Fyra Amsterdam - Rotterdam
- 2x per uur Fyra Amsterdam - Rotterdam - Breda
- 1x per uur Fyra Amsterdam - Rotterdam - Brussel
- 1x per uur Thalys Amsterdam - Rotterdam - Brussel - Parijs
Ik dacht dat de HSL bedoeld was om een snelle verbinding naar europa te maken... blijkbaar heb ik dat altijd verkeerd gedacht
en blagh... sprong net iemand voor de trein hier op het station, echt focking disturbing.
en blagh... sprong net iemand voor de trein hier op het station, echt focking disturbing.
wow, heavy ... ik vroeg me altijd af.. "what if..." iemand nu zo voor deze trein sprong terwijl ik hier op het perron sta?...ArcticWolf schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:44:
Ik dacht dat de HSL bedoeld was om een snelle verbinding naar europa te maken... blijkbaar heb ik dat altijd verkeerd gedacht![]()
Welk station sta je? Dan kunnen mensen zich misschien voorbereiden op vertragingen...
All-Round nerd | iRacing Profiel
ik werk op een kantoor naast station Driebergen-Zeist... ze zijn nu al aan het sproeien en opruimen (ambulance was er binnen 5 min). Maar het gaat nog wel even duren denk ik. Trein verkeer Utrecht - Arnhem ligt iig al tijdje stil. Ze zijn nu het hele station aan afzetten. (Springer/sukkel onder slagbomen doorrenner) kwam tegen de IC richting Den Helder die hier minstens 130km/u rijdt...
[ Voor 38% gewijzigd door ArcticWolf op 29-03-2011 14:54 ]
Toch leuk, treinen rijden niet maar de storing is nog niet gemeld op de NS website. Het is misschien niet het "NS" topic hier, maar een beeeeetje jammer. Als iemand voor de trein springt weet je al snel dat het ongeveer 2 uur duurt voor er weer iets rijdt. Vanochtend kwam mijn trein aan op Naarden-Bussum (ri. Almere). Rijdt gewoon niet verder door seinstoring tussen Weesp en Amsterdam (wat niet eens op de route ligt, maar oke?). Kijk op de storingen... niets bekendArcticWolf schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:50:
ik werk op een kantoor naast station Driebergen-Zeist... ze zijn nu al aan het sproeien en opruimen (ambulance was er binnen 5 min). Maar het gaat nog wel even duren denk ik. Trein verkeer Utrecht - Arnhem ligt iig al tijdje stil.
Oh op mijn telefoon zie ik nu wel de storing: Utrecht Centraal - Arhnhem / Rhenen.
Wel raar. Ik sta ook vaak op Driebergen-Zeist te wachten. Elke keer denk ik, gelukkig heb ik nog nooit een springer meegemaakt.ArcticWolf schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:50:
ik werk op een kantoor naast station Driebergen-Zeist... ze zijn nu al aan het sproeien en opruimen (ambulance was er binnen 5 min). Maar het gaat nog wel even duren denk ik. Trein verkeer Utrecht - Arnhem ligt iig al tijdje stil. Ze zijn nu het hele station aan afzetten. (Springer/sukkel onder slagbomen doorrenner) kwam tegen de IC richting Den Helder die hier minstens 130km/u rijdt...

Nee hoor, dat is ook zo. De HSL word dus door zowel de Thalys als de V250 bediend.ArcticWolf schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:44:
Ik dacht dat de HSL bedoeld was om een snelle verbinding naar europa te maken... blijkbaar heb ik dat altijd verkeerd gedacht
Waarbij de Thalys dus voor het lange-afstandsverkeer is (van en naar Parijs dus), en de V250 is bedoeld voor de HSL-Shuttle diensten, de iets kortere diensten dus.
Virussen? Scan ze hier!
Yeah... ik ook. Was echt bizar en tis nu ook focking ranzig (House is er niks bij). Trein kwam echt hard toeterend aan en toen "boink" en toen was de trein al voorbij... heb de springer zelf niet eens gezien zo snel ging het! Er stonden redelijk wat mensen op het perron toen het gebeurde maar volgens mij heeft bijna niemand echt iets gezien (maar beter ook denk ik
)
Gaat Thalys dan ook vaker rijden? of komt er een 3e speler? Ik bedoel de capaciteit van de HSL is aardig hoog lijkt me. Maar we zullen zien wat er van HSA overblijft, DB heeft ook interesse om over de HSL te rijden...wildhagen schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 16:15:
[...]
Nee hoor, dat is ook zo. De HSL word dus door zowel de Thalys als de V250 bediend.
Waarbij de Thalys dus voor het lange-afstandsverkeer is (van en naar Parijs dus), en de V250 is bedoeld voor de HSL-Shuttle diensten, de iets kortere diensten dus.
Geen idee of de frequentie omhoog zal gaan van de Thalys. DB zou idd van Amsterdam naar Londen willen rijden over de HSL ja. Of dat doorgaat weet ik verder niet.
Virussen? Scan ze hier!
Van Amsterdam naar Londen... Dat lijkt me fantastisch!wildhagen schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:25:
Geen idee of de frequentie omhoog zal gaan van de Thalys. DB zou idd van Amsterdam naar Londen willen rijden over de HSL ja. Of dat doorgaat weet ik verder niet.
De planning is dat dat per 2013 mogelijk gaat zijn. Nét te laat voor de Olympische Spelen in Londen...
Eurostar verwacht een miljoen reizigers!
Eurostar verwacht een miljoen reizigers!
1 van de uitdagingen is dat de UK eist dat de passagiers van DB dus al in Amsterdam door een paspoort controle gaan voordat ze in de trein stappen (en dus op elk station daartussen). Ik dacht dat ProRail daar wat moeite mee had omdat er dan op Amsterdam CS speciaal 1 perron gebouwd moet worden wat paspoort-controle-proof is. De reizigers naar Belgie/Frankrijk moet daar ook doorheen terwijl dat helemaal niet nodig is en om nou alle passagiers bij de kanaaltunnel weer uit te laten stappen voor een paspoort controle zie ik ook niet erg zitten

Waarom de mensen uitlaten stappen of op de stations? in de trein tussen Duitsland en Oostenrijk hebben ze ook gewoon controleren in de trein zelf. Tijd zat, en lijkt me goedkoper en effectiever dan overal iedereen te moeten controleren.
n54 power!
Vroeger hadden ze de paspoort controle nog gezellig in de trein, dat was een stuk handiger. Die controles voor de EuroStar in Brussel zijn haast nog strenger en rottiger als op een vliegveld. Lijkt me inderdaad niet handig voor passagiers van Amsterdam naar Rotterdam, Brussel, etc. Dan ben je gelijk je tijdwinst weer kwijt. Tijd dat de UK zich bij Schengen aansluit.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
De Benelux-trein word ook wel eens gecontroleerd (op drugstroep etc), en dat gebeurd ook gewoon onboard, dus ik kan ook geen reden bedenken dat zo'n paspoortcontrole niet onboard zou kunnen. Stap in Frankrijk in op het laatste station, en stap in Engeland weer uit op het eerste station, en vice versa uiteraard.
Virussen? Scan ze hier!
De plannen waren ooit 2 treinen p/u Amsterdam - Rotterdam, 2 Amsterdam - Breda, 1 Amsterdam - Brussel, 1 Amsterdam - Parijs.ArcticWolf schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:15:
[...]
Gaat Thalys dan ook vaker rijden? of komt er een 3e speler? Ik bedoel de capaciteit van de HSL is aardig hoog lijkt me. Maar we zullen zien wat er van HSA overblijft, DB heeft ook interesse om over de HSL te rijden...
Dus 6 treinen per uur. En dan zit je al aardig je capaciteit te gebruiken. Vooral omdat de Thalys 300 wil rijden en de V250 maar 250.
En paspoortcontrole naar Engeland zul je blijven houden. Engeland is geen onderdeel van Schengen, dus moet je paspoortcontrole doen. En dat betekent iedereen, niet steeksproefsgewijs. Dat kun je misschien wel op de trein doen, maar dat kost ook mankracht en tijd. Plus dat je dan heel goed moet kijken of zich niet iemand verstopt.
Signatures zijn voor boomers.
Ik wel... De Engelsen willen namelijk mensen die er niet in mogen uberhaupt al niet op het eiland hebben. Vandaar ook dat de controles van veerboten al in de vertreklanden doen en niet in Engeland zelf. Voor de treinen hetzelfde. Scheelt ze asielgedoe enzo.wildhagen schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:41:
De Benelux-trein word ook wel eens gecontroleerd (op drugstroep etc), en dat gebeurd ook gewoon onboard, dus ik kan ook geen reden bedenken dat zo'n paspoortcontrole niet onboard zou kunnen. Stap in Frankrijk in op het laatste station, en stap in Engeland weer uit op het eerste station, en vice versa uiteraard.
En het is lastig om iemand in de Kanaaltunnel uit de trein te schoppen en als ie eenmaal aan de overkant is kan ie niet zomaar weer terug.
[ Voor 9% gewijzigd door Bastien op 30-03-2011 13:48 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Ik heb wel eens in de trein van Groningen naar Ostfriesland een drugscontrole gehad (3 keer). Er kwamen dan 5 mensen in burgerkleding de trein in. Die stonden dan rustig en hadden een duitse herder bij zich. Die duitse herder deed al een beetje druk maar werd kort aan de lijn gehouden. Het viel mij al wel op dat die hond zo druk was...
Toen de trein weg reed gaf de man ineens meer lijn aan de hond en begon ie te snuffelen. naast mij zaten 2 meisjes met rasta haar die al niet helemaal 100 eruit zagen. (rond de 22-24 jaar schat ik). Ik vond die man die de hond meer lijn gaf een beetje asociaal want die hond ging wel alle kanten op (het leken immers burgers).
Dat meisje naast mij gilde n beetje van angst en kroop op terwijl die herder ineens helemaal met zijn kop bij haar op schoot ging. Komt die man ineens bij haar. Vraagt ie:"Ben je bang voor hem?". Zij knikte ja waarop hij zei:"Ik zal me even identificeren". *laat politiebadge zien*, "ik ben van de politie en we voeren drugscontrole uit. Die hond doet je niks, kijk maar"zei hij, *hij pakt een aluminium staaf en stopt het in de bek van de herder die helemaal gek word*". Dat meisje werd nog banger omdat die hond zo wil werd.
Uiteindelijk bleek, ze hadden wiet bij zich, dat gaf ze aan. Later vonden de agenten bij fouillering een zakje wat de meisjes verklaarden als "kristalsuiker". Dat ging naar het lab voor onderzoek want de agenten vertrouwden het niet. Omdat het een internationale trein is mag je ook geen wiet meenemen.
2 weken later toen ik op dezelfde trein zat was er weer controle. toen zat er een vader met 2 zoons tegenover me. Ik lachte al toen ik de man herkende met de hond. Die man had ook wiet bij zich. Hij maakte zich nogal pissig omdat hij vond dat er een gedoogbeleid was. Dat geld alleen niet omdat die trein doorrijdt naar Duitsland en daar is het verboden. Er waren namelijk ook 3 Nederlandse agenten en 2 Duitse agenten. Die Duitse agenten zijn er voor om het over te nemen als ze de grens over gaan.
Tot zover mijn verhaal met controle trein drugs en mensen en honden
Toen de trein weg reed gaf de man ineens meer lijn aan de hond en begon ie te snuffelen. naast mij zaten 2 meisjes met rasta haar die al niet helemaal 100 eruit zagen. (rond de 22-24 jaar schat ik). Ik vond die man die de hond meer lijn gaf een beetje asociaal want die hond ging wel alle kanten op (het leken immers burgers).
Dat meisje naast mij gilde n beetje van angst en kroop op terwijl die herder ineens helemaal met zijn kop bij haar op schoot ging. Komt die man ineens bij haar. Vraagt ie:"Ben je bang voor hem?". Zij knikte ja waarop hij zei:"Ik zal me even identificeren". *laat politiebadge zien*, "ik ben van de politie en we voeren drugscontrole uit. Die hond doet je niks, kijk maar"zei hij, *hij pakt een aluminium staaf en stopt het in de bek van de herder die helemaal gek word*". Dat meisje werd nog banger omdat die hond zo wil werd.
Uiteindelijk bleek, ze hadden wiet bij zich, dat gaf ze aan. Later vonden de agenten bij fouillering een zakje wat de meisjes verklaarden als "kristalsuiker". Dat ging naar het lab voor onderzoek want de agenten vertrouwden het niet. Omdat het een internationale trein is mag je ook geen wiet meenemen.
2 weken later toen ik op dezelfde trein zat was er weer controle. toen zat er een vader met 2 zoons tegenover me. Ik lachte al toen ik de man herkende met de hond. Die man had ook wiet bij zich. Hij maakte zich nogal pissig omdat hij vond dat er een gedoogbeleid was. Dat geld alleen niet omdat die trein doorrijdt naar Duitsland en daar is het verboden. Er waren namelijk ook 3 Nederlandse agenten en 2 Duitse agenten. Die Duitse agenten zijn er voor om het over te nemen als ze de grens over gaan.
Tot zover mijn verhaal met controle trein drugs en mensen en honden
De bal ligt nu bij Schultz die nog tot deze zomer heeft om met plannen te komen voor de HSL-Zuid concessie. Tot die tijd staan alle opties nog open.wildhagen schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:25:
Die plannen staan nog steeds voor dienstregeling 2012, zoals ik eerder ook al had gemeld en die zijn ruim een maand terug nog zo gepresenteerd. Maar of die plannen ook werkelijkheid worden blijft dus nog even onzeker.Maasluip schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:46:
De plannen waren ooit 2 treinen p/u Amsterdam - Rotterdam, 2 Amsterdam - Breda, 1 Amsterdam - Brussel, 1 Amsterdam - Parijs.
Dus 6 treinen per uur. En dan zit je al aardig je capaciteit te gebruiken. Vooral omdat de Thalys 300 wil rijden en de V250 maar 250.
Idd, op het moment dat een vreemdeling voet zet op Engelse bodem is ie niet zo snel weg te krijgen. Paar jaar geleden nog stuk erover gelezen, toen waren ze vooral bang dat illegalen te voet door de tunnel zouden gaan.Bastien schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:47:
[...]
Ik wel... De Engelsen willen namelijk mensen die er niet in mogen uberhaupt al niet op het eiland hebben. Vandaar ook dat de controles van veerboten al in de vertreklanden doen en niet in Engeland zelf. Voor de treinen hetzelfde. Scheelt ze asielgedoe enzo.
En het is lastig om iemand in de Kanaaltunnel uit de trein te schoppen en als ie eenmaal aan de overkant is kan ie niet zomaar weer terug.
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Bovendien is het niet alleen paspoortcontrole, maar ook je bagage moet door de scanner. Dat gaat op de trein een beetje lastigMaasluip schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:46:
[...]
En paspoortcontrole naar Engeland zul je blijven houden. Engeland is geen onderdeel van Schengen, dus moet je paspoortcontrole doen. En dat betekent iedereen, niet steeksproefsgewijs. Dat kun je misschien wel op de trein doen, maar dat kost ook mankracht en tijd. Plus dat je dan heel goed moet kijken of zich niet iemand verstopt.
Rail Away!
voor de liefhebbers, vandaag genomen bij de rijwielloods in Amersfoort
https://picasaweb.google....KONfIF60A?feat=directlink
https://picasaweb.google....Fb9CoIuhA?feat=directlink
https://picasaweb.google....dvb8hYxdQ?feat=directlink
https://picasaweb.google....KONfIF60A?feat=directlink
https://picasaweb.google....Fb9CoIuhA?feat=directlink
https://picasaweb.google....dvb8hYxdQ?feat=directlink
[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 30-03-2011 17:19 ]
Rijtuigenloods...
Gaan ze daar trouwens een soort spoorwegen vakbeurs houden of zo? Er is zo'n enorme tent naast gezet.
Edit: Gevonden: http://www1.eur.nl/studer...re-dagen&catid=11:updates
http://www.rail-carriere.nl/
Gaan ze daar trouwens een soort spoorwegen vakbeurs houden of zo? Er is zo'n enorme tent naast gezet.
Edit: Gevonden: http://www1.eur.nl/studer...re-dagen&catid=11:updates
http://www.rail-carriere.nl/
[ Voor 41% gewijzigd door Fiber op 30-03-2011 17:39 . Reden: Edit: ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
RailTech inderdaad. Misschien ga ik er morgen nog even heen, maar ik vrees dat het me niet gaat lukken. Ik heb vandaag nog even naar het kantoor van ArticWolf
maar blijkbaar was ie in Amf.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
hahah yeah ik was ff bij de Railtech
Rijtuigenloods* ik dacht al er klopt iets niet 
Was wel okay dit jaar, niet echt vernieuwende dingen gezien op de beurs al was het showmodel van Alstom voor de metro in Amsterdam wel leuk om te zien.

Was wel okay dit jaar, niet echt vernieuwende dingen gezien op de beurs al was het showmodel van Alstom voor de metro in Amsterdam wel leuk om te zien.
Waar heb ik nou laatst een oude loc met reizigerstreinstellen uit Canada zien staan? Ergens tussen Enschede en Amsterdam CS en ik gok in de buurt van Amsterdam (ja, ik heb soms alzheimer light
). Ik zag het in een flits dus veel meer details behalve dat ie volgens blauwachtig van kleur was heb ik niet
Wat doet zo'n trein hier nou, museumstuk ofzo?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Nou bij SVO-rail kon je wafels halen, en je bent natuurlijk nog wel even langs de stand van mijn werkgever gelopen nietwaarArcticWolf schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 18:11:
hahah yeah ik was ff bij de RailtechRijtuigenloods* ik dacht al er klopt iets niet

Canada? 
Enige wat ik kan bedenken wat uit Canada is gekomen de laatste jaren is de TEE, de Zwitsers/Nederlandse bijdrage aan de Trans Europ Express: Wikipedia: Trans Europ Express
Daar is in 2007 één exemplaar van naar Nederland gehaald vanuit Canada.

Is dat hem geweest?
In Canada zag hij er zo uit:

Enige wat ik kan bedenken wat uit Canada is gekomen de laatste jaren is de TEE, de Zwitsers/Nederlandse bijdrage aan de Trans Europ Express: Wikipedia: Trans Europ Express
Daar is in 2007 één exemplaar van naar Nederland gehaald vanuit Canada.

Is dat hem geweest?
In Canada zag hij er zo uit:

[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 30-03-2011 18:27 ]
Virussen? Scan ze hier!
Dat zou kunnen ... d'r stond in ieder geval iets van Canada of het esdoornblad op, anders had ik het niet zo onthouden. Maar als die ergens in het westen staat zal het 'm geweest zijn. De neus komt mij wel bekend voor. De TEE ook, had ik al wel eerder over gelezen.
echt? kut.... naja misschien morgen nogIJnte schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 18:23:
[...]
Nou bij SVO-rail kon je wafels halen, en je bent natuurlijk nog wel even langs de stand van mijn werkgever gelopen nietwaar
Was trouwens laatst een SW man van Movares bij ons.. zal eens vragen hoe die heet.
Er staat een vierdelig TEE-treinstel (die van de foto's hierboven) op dit moment op de Dijksgracht (opstelterrein tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Muiderpoort). Het stel staat nagenoeg tegen de Muiderpoort-ingang aan van de Dijksgracht.Bastien schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 18:18:
Waar heb ik nou laatst een oude loc met reizigerstreinstellen uit Canada zien staan? Ergens tussen Enschede en Amsterdam CS en ik gok in de buurt van Amsterdam (ja, ik heb soms alzheimer light). Ik zag het in een flits dus veel meer details behalve dat ie volgens blauwachtig van kleur was heb ik niet
Wat doet zo'n trein hier nou, museumstuk ofzo?
De rijtuigen hebben een tijdje op de Watergraafsmeer gestaan (in het weekend werd er onderhoud aan het stel gepleegd in de loodsen van NedTrain geloof ik), maar staan nu op de Dijksgracht vanwege de werkzaamheden die op de Watergraafsmeer uitgevoerd worden.
De kopbak die het best zichtbaar is heeft nummer '1957' op de grote zwarte platen op de kop.
Dit TEE-treinstel is een aantal jaar geleden uit Canada gehaald door een Zwitser (De Nederlands-Zwitserse stellen zijn in 1977 verkocht aan de Ontario Northland Railway). Ik geloof dat hij op een gegeven moment geen financiële middelen meer had om het treinstel te onderhouden. Het heeft hierna nog een tijdje in Duitsland gestaan in een loods en is daarna overgekocht door de stichting TEE-Nederland die als doel heeft het stel weer op te knappen.
Er staan vier rijtuigen op de dijksgracht, maar er zijn vijf rijtuigen in bezit: Ex-ONR 1984-4 / ex-NS 1002-4 Stuurrijtuig, Ex-ONR 1984-3 / ex-NS 1003-3 Restauratie, Ex-ONR 1984-2 / ex-NS 1003-2 Zijgangrijtuig, Ex-ONR 1986-2 / ex-NS 1001-2 Zijgangrijtuig, Ex-ONR 1987-4 / ex-NS 1003-4 Stuurrijtuig (bron)
De TEE-stellen bestonden uit een kopbak-tussenrijtuig-tussenrijtuig-motorbak. Na verkoop aan Canada hebben de stellen in deze formatie nog even dienst gedaan, maar de motoren in de motorbak hielden niet echt van de Canadese temperaturen en zijn daarna terzijde gesteld en gesloopt. De stellen zijn toen zonder motorbak gaan rijden met een Canadese locomotief (ik neem aan in alleen trekbedrijf).
De stichting TEE-Nederland heeft iig ook een site: http://www.stichtingtee.nl/index.cfm?mn_Id=1
Er staat idd (Air) "Canada" op, in de oorspronkelijke kleurstelling iig. Geen idee of de TEE nog steeds de Northlander (Canadese spoorlijn) livery heeft?Bastien schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 18:28:
Dat zou kunnen ... d'r stond in ieder geval iets van Canada of het esdoornblad op, anders had ik het niet zo onthouden. Maar als die ergens in het westen staat zal het 'm geweest zijn. De neus komt mij wel bekend voor. De TEE ook, had ik al wel eerder over gelezen.

Virussen? Scan ze hier!
Ja, die was het inderdaad. Ben ik toch minder aan het aftakelen dan mij soms wordt voorgehouden
Dank aan beiden voor de info en het meedenken
Nog iets meer info (over de hele serie van 5 stellen, niet specifiek dit ene stel): Wikipedia: Nederlands-Zwitsers TEE-treinstel
Motorbakken zijn idd in Canada gesloopt, de motoren waren niet bestand tegen het klimaat daar (waren ze immers ook niet voor ontworpen).

Daarvoor zaten er RUHB1616-diesels in, die een vermogen van 1350 kW ontwikkelden, met een maximum snelheid van 140 km/h.

Mooi plaatje van het plaatsen van zo'n dieselmotor in de motorbak, uit midden jaren 50: http://www.hetutrechtsarc...cumenten/1950-1960/806760
Na het slopen van die motorbakken zijn ze vervangen door EMD FP7A-locomotieven, zoals hieronder te zien.

Interieur:

Cabine:

Meer info: http://uwacadweb.uwyo.edu/RGodby/trains/northlander.htm
Motorbakken zijn idd in Canada gesloopt, de motoren waren niet bestand tegen het klimaat daar (waren ze immers ook niet voor ontworpen).

Daarvoor zaten er RUHB1616-diesels in, die een vermogen van 1350 kW ontwikkelden, met een maximum snelheid van 140 km/h.

Mooi plaatje van het plaatsen van zo'n dieselmotor in de motorbak, uit midden jaren 50: http://www.hetutrechtsarc...cumenten/1950-1960/806760
Na het slopen van die motorbakken zijn ze vervangen door EMD FP7A-locomotieven, zoals hieronder te zien.

Interieur:

Cabine:

Meer info: http://uwacadweb.uwyo.edu/RGodby/trains/northlander.htm
[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 30-03-2011 19:10 ]
Virussen? Scan ze hier!
Perron 4 op Rotterdam Centraal is véél te laag... je zal maar slecht ter been zijn, dan kom je de trein gewoon niet uit. Het zal geen halve meter zijn, maar het komt in de buurt (in geval van een VIRM). Vooral in het midden, het lijkt wel verzakt ofzo?
Gezegd tegen het personeel maar "het kon wel 2 jaar zo blijven als het tegenzit"...
Gezegd tegen het personeel maar "het kon wel 2 jaar zo blijven als het tegenzit"...
Komt dat niet omdat de nieuwe peronnen gelijk moeten voldoen aan de Europese norm (75cm ipv 84cm als ik me niet vergis)?
Bijna goed: dat is 76 cm.
Het project wat nu gaande is heet ook "Perron 76"
2** van de 300 a 400 stations moeten op +76cm bovenkant spoor gelegd worden. Voor de Sprinters/ICE is het ideaal en kan je gewoon met een rolstoel naar binnenrijden bij ICM/IRM wordt de opstap wel gunstiger in veel gevallen (veel perrons liggen lager dan 76 cm) in Rotterdam voldeed het perron blijkbaar wel aan de 84 norm
Wat gaat er dit weekend gebeuren qua werkzaamheden op het traject Emmen - Zwolle? Gaan ze het eindelijk volledig dubbelsporig maken zodat ze op kwartierbasis kunnen gaan rijden?
Nee, merp!
Het lijkt me heel sterk. Ik denk eerder spoorvernieuwing.
Volgens mij is er buiten de bouw van Emmen Zuid geen ander project bezig/in de planning.
http://prorail.nl/Publiek...tion%20Emmen%20Zuid.aspx#
http://prorail.nl/Publiek...tion%20Emmen%20Zuid.aspx#
[ Voor 26% gewijzigd door ArcticWolf op 31-03-2011 12:28 ]
Emmen Zuid is al af volgens de aanplakbiljetten op Zwolle, dus dat is het niet. Maar alleen spoorvenieuwing, doen ze dat in een heel weekend, inclusief 's nachts doorwerken?
Nee, merp!
Er wordt zo te zien alleen gewerkt tussen Marienberg en Coevorden. Als ze 1 volledig weekend hebben gekregen is het dus 52uur van Zaterdag 1:00 tot Maandag 5:00 (maar dat weet ik niet... zo te zien wel) In de laatste 8 uur zal waarschijnlijk maar weinig gewerkt worden. Als het een vernieuwing betreft zou ik zaterdag overdag gaan kijken als je het wilt zien danPauseBreak schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:08:
Emmen Zuid is al af volgens de aanplakbiljetten op Zwolle, dus dat is het niet. Maar alleen spoorvenieuwing, doen ze dat in een heel weekend, inclusief 's nachts doorwerken?
Is de instap in een Arriva / Veolia GTW nog wel precies goed als ze dit ook in Groningen / Limburg doen? Nu passen ze precies en kan je inderdaad gewoon met een rolstoel naar binnen rijden (m.u.v. verzakte perrons zoals in Lp).Jeoh schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 08:59:
Komt dat niet omdat de nieuwe peronnen gelijk moeten voldoen aan de Europese norm (75cm ipv 84cm als ik me niet vergis)?
Jacht op spoorfotografen geopend!
Damn...De grootste goederenvervoerder van ons land, DB Schenker Rail Nederland N.V., opent de jacht op Nederlandse spoorfotografen.
Volgens een woordvoerder worden door de fotografen diverse copyrights, auteursrechten en beeldrechten geschonden door de gemaakte fotos online te publiceren. De voorgenomen acties zullen onder andere bestaan uit het uit de lucht halen van de fotos die door de Nederlandse fotografen online zijn neergezet bij de diverse fotowebsites. Gedreigd wordt onder andere met hoge boetes voor het schenden van de diverse beeldrechten. Ook wordt gedacht aan controleurs die boetes uitschrijven aan de Nederlandse fotografen op populaire spotplaatsen.

☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Laat me raden, ze gaan daar morgen (1 april dus) mee beginnen?
Virussen? Scan ze hier!
Rotterdam CS is sowieso één grote puinhoop...Arnout schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 08:52:
Perron 4 op Rotterdam Centraal is véél te laag...
Ah ok. Op Tilburg las ik het toevallig. Daar stond dat de gehele zaterdag en zondag geen treinen reden daar, maar stopbussen. Dat wordt dus de auto pakkenArcticWolf schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:15:
[...]
Er wordt zo te zien alleen gewerkt tussen Marienberg en Coevorden. Als ze 1 volledig weekend hebben gekregen is het dus 52uur van Zaterdag 1:00 tot Maandag 5:00 (maar dat weet ik niet... zo te zien wel) In de laatste 8 uur zal waarschijnlijk maar weinig gewerkt worden. Als het een vernieuwing betreft zou ik zaterdag overdag gaan kijken als je het wilt zien dan
Nou ja, maar hopen dat ze eens gaan kijken naar hoe vol doe treinen zitten en snappen dat een kwartierdienst hier prima rendabel zou zijn. De DDM die laatst reed zat ook propvol. Ik hoop wel dat dat niet het vervangende materieel is, want "zitten" kun je het hurken wat je moet doen in die dingen niet echt noemen
Nee, merp!
Binnenkort moet je betalen voor de stroom die je gebruikt met je laptop in de trein:
Gelukkig vallen de kosten nog wel mee, tov de totaal prijs van je ticket.
bronNS en NS Hispeed komen met een stroomtoeslag als antwoord op de duurder wordende energie.
Een woordvoerder van NS vertelt het volgende: "In onze treinen wordt veel gebruik gemaakt van laptops, tablets en andere elektrische apparatuur. Deze apparatuur vreet stroom. Doordat stroom ook voor ons duurder wordt, hebben we besloten dat reizigers die een laptop, tablet of ander apparaat bij zich hebben in de trein, voortaan een extra kaart moeten hebben. Door deze toeslag in te voeren hoeven we de prijzen van de treinkaartjes minder te verhogen."
Het systeem gaat als volgt werken: De kaart stop je in de lezer naast het stopcontact en de kaart blijft hier zitten totdat de reiziger klaar is met stroom gebruiken. De kaart is op te laden bij de NS automaten via het OV Chipvlak, maar is niet te gebruiken als OV Chipkaart. Een OV Chipkaart is ook niet te gebruiken als stroomtoeslagkaart. De stroom gaat per 100 wattuur circa €0,50 kosten en per maand moet er tevens een treinstroomrecht (vastrecht van de trein - red.) van circa €0,75 betaald worden.
Naast de normale gele treinen, zal ook de FYRA, de snelle trein over de HSL tussen Amsterdam en Brussel, een stroomtoeslag kennen. Omdat mensen hier al een toeslagkaartje moeten kopen, heeft NS Hispeed besloten dat de stroomkosten hier per 100 wattuur slechts €0,40 gaan bedragen en indien de reiziger alleen gebruik maakt van de FYRA, zal het treinstroomrecht maar €0,60 gaan bedragen.
In de Benelux Express, de langzame trein tussen Amsterdam en Brussel, die bij Roosendaal de grens over gaat, zal tussen Amsterdam en Roosendaal het normale tarief van €0,50 voor 100 wattuur en €0,75 treinstroomrecht gelden.
Omdat de Deutsche Bahn AG niet wenst mee te werken aan de stroomtoeslag, zal in de ICE tussen Amsterdam en Emmerik geen werkend stopcontact meer te vinden zijn. Pas na Emmerik zal de spanning op deze stopcontacten worden gezet. Ook de Berlijntrein, de trein die vanaf Schiphol via Amersfoort en Hengelo naar Berlijn rijdt, zal op het Nederlandse grondgebied totaan Bad Bentheim geen werkende stopcontacten hebben. Ook in de nachttrein naar Duitsland, vroeger CityNightLine, tegenwoordig DB Autozug, zal geen werkend stopcontact te vinden zijn op het Nederlandse grondgebied. Dit geldt ook voor de scheerstopcontacten.
Het systeem van betalen voor de gebruikte stroom zal vanaf 1 Mei 2011 gebruikt worden. De eerste aangepaste treinen zullen vrijdag te zien zijn. In deze treinen zal het internet tot 1 Mei nog gratis zijn. Eventuele kaarten voor internetsaldo zijn te koop bij het loket.
Virussen? Scan ze hier!
1 april...?wildhagen schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 16:15:
De eerste aangepaste treinen zullen vrijdag te zien zijn...

Ze blijven maar met 1 april grappen komen vandaag zegwildhagen schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 16:15:
Binnenkort moet je betalen voor de stroom die je gebruikt met je laptop in de trein:
[...]
bron

Ja ja nu weten we het wel met die 1 april grappen
Het is natuurlijk zwaar onrendabel om alle techniek te implementeren die het energieverbruik per stopcontact meten. Had wel iets subtieler gemogen
Deze ook nog maar dan hebben die ook maar gehad: http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=7&t=14781
Deze ook nog maar dan hebben die ook maar gehad: http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=7&t=14781
[ Voor 5% gewijzigd door Maranello op 31-03-2011 16:32 ]
No Shit?
Lag er toch redelijk duidelijk bovenop volgens mij
Virussen? Scan ze hier!
hahah dat meen je niet! eerst DB met z'n persbericht... 2 uur later reactie van ProRailMaranello schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 16:31:
Ja ja nu weten we het wel met die 1 april grappenHet is natuurlijk zwaar onrendabel om alle techniek te implementeren die het energieverbruik per stopcontact meten. Had wel iets subtieler gemogen
Ik weet niet of deze al een keer gepost is:
http://www.flyabb.com/livetrein/fullscreen.php
Kun je Live alle treinen in Nederland volgen, best grappig!
http://www.flyabb.com/livetrein/fullscreen.php
Kun je Live alle treinen in Nederland volgen, best grappig!
Grappige site, is volgens mij nog niet eerder langsgekomen nee...
Hij geeft zelfs de actuele snelheid aan, hoe doet hij dat? Krijgt hij die info vanuit een of ander kastje uit de trein ofzo?
Hij geeft zelfs de actuele snelheid aan, hoe doet hij dat? Krijgt hij die info vanuit een of ander kastje uit de trein ofzo?
Virussen? Scan ze hier!
Aan die site is niets live. Gebruikt dacht ik gewoon de dienstregeling van 2009 om dit te laten zien.
@EDIT Wat is daarvan je bron ?
Niet dat ik een bron heb die beweert dat het wel live is maar puur vanuit belangstelling
Niet dat ik een bron heb die beweert dat het wel live is maar puur vanuit belangstelling
Hebben de makers op Somda.nl verklaard.
Oh, dan is het dus een waardeloze site, ten eerste vanwege een dienstregeling die allang niet meer bestaat, en het geeft dus helemaal niet de werkelijke situatie weer.
Wel jammer. Voor vliegtuigen en schepen heb je wel een (bijna-)live kaart, zou leuk zijn om die voor treinen ook te hebben
Wel jammer. Voor vliegtuigen en schepen heb je wel een (bijna-)live kaart, zou leuk zijn om die voor treinen ook te hebben
Virussen? Scan ze hier!
Daar is een baanvaksnelheid van 100, al geeft een auto 130 aan als je precies naast de trein rijdt. Ik vroeg mij ook wat af toen ik zag dat de trein van Apg al bijna bij Lp was, maar de trein van Stm reed nog maar net was vertrokken. Het bleek dat die trein 155 kmh reed (een GTW'tje, waar je 100 mag)
Oude informatie inderdaad, die sowieso nooit live geweest is. Verstoringen en vertragingen zitten er ook niet in omdat er geen API's zijn waar je dat kan uitvragen. Met de nieuwe NS API kan het misschien wel adhv de actuele vertrektijden, maar dan zit je alsnog op stationsbasis te werken i.p.v. op treinbasis.
Op het stukje Groningen noord -Sauwerd is de baanvaksnelheid 120. Overigens ligt ook daar in het noorden ATB.marcop23 schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 14:12:
[afbeelding]
Daar is een baanvaksnelheid van 100, al geeft een auto 130 aan als je precies naast de trein rijdt. Ik vroeg mij ook wat af toen ik zag dat de trein van Apg al bijna bij Lp was, maar de trein van Stm reed nog maar net was vertrokken. Het bleek dat die trein 155 kmh reed (een GTW'tje, waar je 100 mag)
Ik had het gewoon over het gedeelte tussen Stm en Lp, daar is de baanvaksnelheid maar 100. ATB ligt trouwens in heel Nederland (uitgezonderd museumlijntjes, stamlijntjes en industrielijntjes), maar in het noorden en op de meeste andere dieselbaanvakken ligt ATB-NG met assentellers in plaats van ATB-EG met spoorstroomlopen.Heintzer schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 15:44:
[...]
Op het stukje Groningen noord -Sauwerd is de baanvaksnelheid 120. Overigens ligt ook daar in het noorden ATB.
Betuweroute, HSL en Havenspoorlijn noem ik geen "museumlijntjes, stamlijntjes en industrielijntjes" en daar wordt geen ATB gebruikt hoor 
Over dat realtime treinvolggeneuzel: Men kan in de praktijk met de huidige systemen niet exact bepalen hoe snel een trein op welke locatie rijdt. Alleen op basis van de dienstregeling, rem/optrekcurves (materieeleigenschappen) en actuele vertragingstijden kan men zoiets simuleren. Er is geen continue datauitwisseling tussen de trein en een centraal systeem. Met ERTMS kan dit in de praktijk wel maar wordt hier geen gebruik van gemaakt (anders dan voor de beveiliging).
Over dat realtime treinvolggeneuzel: Men kan in de praktijk met de huidige systemen niet exact bepalen hoe snel een trein op welke locatie rijdt. Alleen op basis van de dienstregeling, rem/optrekcurves (materieeleigenschappen) en actuele vertragingstijden kan men zoiets simuleren. Er is geen continue datauitwisseling tussen de trein en een centraal systeem. Met ERTMS kan dit in de praktijk wel maar wordt hier geen gebruik van gemaakt (anders dan voor de beveiliging).
In principe zou dit wel kunnen, o.b.v. de techniek die TomTom ook gebruikt. De TomTom bepaalt de snelheid d.m.v. GPS, en via de file-service over de GSM-module wordt de snelheid verzonden. Bij veel meldingen geeft de TomTom vanzelf aan dat er een file staat.IJnte schreef op zondag 03 april 2011 @ 12:26:
Men kan in de praktijk met de huidige systemen niet exact bepalen hoe snel een trein op welke locatie rijdt.
Het idee is eenvoudig en doeltreffend.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Klopt, ik zeg ook niet dat het niet kan
Alleen met het huidige systeem (wat dus geen GPS gebruikt) kan het niet. Ook niet op basis van sectiebezettingen etc.
Een aantal (of inmiddels allewildhagen schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 10:29:
Oh, dan is het dus een waardeloze site, ten eerste vanwege een dienstregeling die allang niet meer bestaat, en het geeft dus helemaal niet de werkelijke situatie weer.
Verder hebben de NS, ProRail en NedTrain ook de beschikking over Track & Trace. Hiermee kunnen zij nauwkeurig de locatie van treinen uitlezen. Niet realtime, waarmee het beweegt over de kaart, maar gewoon per keer dat je het opvraagt. Track & Tracing werkt alleen via het intranet, en is niet openbaar in te zien,
Er loopt inmiddels wel een request bij de NS of de lokalisatie van treinen ook een onderdeel van hun openbare NS API kan worden.
Ik vrees dat het niet geïmplementeerd zal worden vanwege het bekende 'kosten en baten'-verhaal en dat Track & Tracing en het NS-systeem gescheiden zullen zijn.
Maar wie weet..., ooit
Oh ja, vliegtuigen hebben een speciale transponder waarmee hun locatie kan uitlezen. Niet elk vliegtuig heeft dat, maar wel een heleboel...
[ Voor 32% gewijzigd door AW_Bos op 03-04-2011 20:18 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Waarom zou NS informatie over de locatie van hun treinen sowieso vrijgeven? Dat biedt geen meerwaarde voor NS om te doen, en het biedt geen meerwaarde voor websites zoals Somda omdat dat dan ineens volledig overbodig is.
Het plaatje vertelt Gn -Dz vandaar, maar ik bedoel misschien pakt dat ding een gemiddelde over het gehele traject en daarom die 112km/h.marcop23 schreef op zondag 03 april 2011 @ 11:09:
[...]
Ik had het gewoon over het gedeelte tussen Stm en Lp, daar is de baanvaksnelheid maar 100.
Die LiveTrein weleens eerder gezien, maar het is inderdaad een interpolatie van positie op basis van vertrek-/aankomsttijden uit een oude dienstregeling. Idee is wel leuk, maar je hebt er weinig aan eigenlijk. Overigens is die server niet heel stabiel, nu ligt ie ook alweer plat.
Op de langere termijn zal er hoogstwaarschijnlijk wel zoiets komen met een actief posistiebepalingssysteem op basis van GPS. Maar ik denk dat ze met blokbezetting eigenlijk wel vooruit kunnen.
Het Track en Trace systeem is inderdaad een passief locatiebepalingssyteem voor zover ik heb gehoord. De treindienstleiding heeft niet zoiets als wat op LiveTrein lijkt, wel posities op basis van blokbezetting. Realtime, waarbij treinen actief hun locatie doorgeven, is vermoedelijk nogal een aanslag op de systemen/bandbreedte, dus onwaarschijnlijk dat ze iets met realtime data op korte termijn nog (openbaar) gaan maken.AW_Bos schreef op zondag 03 april 2011 @ 20:11:
[...]
Verder hebben de NS, ProRail en NedTrain ook de beschikking over Track & Trace. Hiermee kunnen zij nauwkeurig de locatie van treinen uitlezen. Niet realtime, waarmee het beweegt over de kaart, maar gewoon per keer dat je het opvraagt. Track & Tracing werkt alleen via het intranet, en is niet openbaar in te zien,
Er loopt inmiddels wel een request bij de NS of de lokalisatie van treinen ook een onderdeel van hun openbare NS API kan worden.
Ik vrees dat het niet geïmplementeerd zal worden vanwege het bekende 'kosten en baten'-verhaal en dat Track & Tracing en het NS-systeem gescheiden zullen zijn.
Maar wie weet..., ooit![]()
Op de langere termijn zal er hoogstwaarschijnlijk wel zoiets komen met een actief posistiebepalingssysteem op basis van GPS. Maar ik denk dat ze met blokbezetting eigenlijk wel vooruit kunnen.
Tussen Stm en Lp gaf LiveTrain echter 152 km/h aan, dat lijkt mij geen gemiddeldeHeintzer schreef op maandag 04 april 2011 @ 11:09:
[...]
Het plaatje vertelt Gn -Dz vandaar, maar ik bedoel misschien pakt dat ding een gemiddelde over het gehele traject en daarom die 112km/h.
op de langere termijn is er ERTMS level 3 dat al die informatie tot op de centimeter nauwkeurig nodig heeft voor het afgeven van rijwegen, movement authorities, remcurves en positiebepaling.Maranello schreef op maandag 04 april 2011 @ 14:22:
In de toekomst gaan we over op ERTMS en hebben we bijna tot op de centimeter nauwkeurig waar een trein is op het spoorwegnet. Op de HSL kan dat in theorie nu ook al, maar wordt het niet meegezonden met het GSM-R signaal als de trein op L2 rijdt.Maranello schreef op maandag 04 april 2011 @ 14:22:
[..]
Hehe nee, dan gaat dat ook niet op.marcop23 schreef op maandag 04 april 2011 @ 14:24:
[...]
Tussen Stm en Lp gaf LiveTrain echter 152 km/h aan, dat lijkt mij geen gemiddeldeIk kon het niet laten zien, Snipping Tool wilde niet meewerken
Een paar impressies (3x) van de opvallende combinatie die vandaag het bekende maandagse uitwisselslagje tussen Nederland en het Prüf- und Validationcenter Wildenrath vormde: een Gravita en een IRM.
[ Voor 45% gewijzigd door Luke! op 04-04-2011 19:00 ]
Treinbrandje:
Volgens Somda zou het mogelijk gaan om DD-AR stel 7822, maar dit is niet helemaal zeker.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...ueerd-bij-treinbrand.htmlEen passagierstrein is dinsdag rond 08.30 uur in brand gevlogen tussen Hilversum Noord en Bussum. De trein is stilgezet en de passagiers zijn geëvacueerd, laat een woordvoerder van spoorbeheerder Prorail weten.
Er zaten enkele honderden mensen in de trein, die ongeveer 500 meter naar het station zijn gelopen.
Er vielen voor zover bekend geen gewonden.
Door de brand rijden er geen treinen tussen Hilversum en Naarden-Bussum. De NS schat in dat het treinverkeer rond 11.00 uur weer kan gaan rijden.
De rookontwikkeling deed zich even voor half negen voor in het voorste stel van de dubbeldekker op het moment dat de trein tussen Bussum-Zuid en Hilversum-Noord reed.
Volgens de zegsman van de NS, die zelf ook in de trein zat, verliep de ontruiming uitermate rustig, nadat het voertuig stil was gezet.
''Iedereen heeft de trein in alle rust verlaten en we zijn met z'n allen in ganzenpas naar het station Hilversum-Noord gelopen",' zei hij. De oorzaak van de rookontwikkeling is nog niet bekend.
Volgens Somda zou het mogelijk gaan om DD-AR stel 7822, maar dit is niet helemaal zeker.
[ Voor 38% gewijzigd door wildhagen op 05-04-2011 09:20 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ik zit altijd in de treinn vóór die. Ik kom om 8:22 aan op naarden-bussum en dan gaat mijn trein door naar Almere. Misschien iemand hier die in de trein heeft gezeten en kan vertellen wat er is gebeurd?wildhagen schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:09:
Treinbrandje:
[...]
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...ueerd-bij-treinbrand.html
Eurostar, de TGV-dienst tussen Londen en Brussel/Parijs, heeft vandaag een nieuw logo onthuld.
Oud:

Nieuw:
Oud:

Nieuw:

Ik moet zeggen dat ik het een vrij lelijk logo vind. Snap ook niet zo goed wat er mis was met het oude logo.
Ja, ik heb wel het PR riedeltje gehoord over dat de drie strepen in het oude logo de drie landen waren waar de Eurostar rijdt (BE, FR, GB), en dat het nieuwe logo meer één Europa uitstraalt nu het spoorwegnet geopend is. Maar dan nog.
Ja, ik heb wel het PR riedeltje gehoord over dat de drie strepen in het oude logo de drie landen waren waar de Eurostar rijdt (BE, FR, GB), en dat het nieuwe logo meer één Europa uitstraalt nu het spoorwegnet geopend is. Maar dan nog.
Ik zie er duidelijk een trein in die door een tunnel duikt, dus dat is op zich wel logisch...
Mottebelke schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 14:24:
en dat het nieuwe logo meer één Europa uitstraalt nu het spoorwegnet geopend is.

Laat het gewoon €* blijven.
Weet er hier iemand of er al eens voortgang zit in het realiseren van de rechtstreekse trein tussen Amsterdam en London?
Hier was een poosje geleden wat over in het nieuws, eerst was de vorige premier Gordon Brown er een grote voorstander van, en later was er iets over dat DB in de kanaaltunnel mocht rijden en dan mogelijk over Amsterdam wilde voor de route van Duitsland naar Engeland.
Hier was een poosje geleden wat over in het nieuws, eerst was de vorige premier Gordon Brown er een grote voorstander van, en later was er iets over dat DB in de kanaaltunnel mocht rijden en dan mogelijk over Amsterdam wilde voor de route van Duitsland naar Engeland.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Het plan is 2013, zie eerder in dit topic:
Mottebelke in "Het grote spoorwegentopic deel 21"
wildhagen in "Het grote spoorwegentopic deel 21"
Cheesy in "Het grote spoorwegentopic deel 21"
Mottebelke in "Het grote spoorwegentopic deel 21"
wildhagen in "Het grote spoorwegentopic deel 21"
Cheesy in "Het grote spoorwegentopic deel 21"
[ Voor 56% gewijzigd door Mad Marty op 05-04-2011 20:53 ]
Rail Away!
Toen ik net deze foto zag, realiseerde ik me dat dit soort stations in Nederland niet voorkomen: geen van de kopstations in dit lijstje heeft een dergelijke stationshal -- Den Haag Centraal komt er haast nog het dichtste bij in de buurt, maar is niet zo klassiek vormgegeven. Verder lijkt het vooroorlogse station hofplein er bij in de buurt te komen, hoewel ook dat station weinig klassiek was.
Zijn die stations er niet vanwege de Nederlandse zunigheid, of zit er een andere reden achter?
Zijn die stations er niet vanwege de Nederlandse zunigheid, of zit er een andere reden achter?
Amsterdam CS ? Vind dat er wel op lijken.ValHallASW schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 21:59:
Toen ik net deze foto zag, realiseerde ik me dat dit soort stations in Nederland niet voorkomen: geen van de kopstations in dit lijstje heeft een dergelijke stationshal -- Den Haag Centraal komt er haast nog het dichtste bij in de buurt, maar is niet zo klassiek vormgegeven. Verder lijkt het vooroorlogse station hofplein er bij in de buurt te komen, hoewel ook dat station weinig klassiek was.
Ik vind Amsterdam Amstel altijd wel mooi. Is natuurlijk geen kopstation, maar verder wel klassiek.
[ Voor 41% gewijzigd door Fiber op 05-04-2011 22:30 ]
En dat is een kopstation sinds?webgangster schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 22:21:
[...]
Amsterdam CS ? Vind dat er wel op lijken.
Vroeger met alle aparte spoorwegmaatschappijen waren er zat grote kopstations. Maar volgens mij zijn er niet echt van die klassieke geweest. Zelfs het oude Den Haag Centraal/Staatspoor was niet als kopstation gebouwd.ValHallASW schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 21:59:
Officieel is het geen kopstation meer, maar station Antwerpen-Centraal is wel het mooiste klassieke voorbeeld wat je in de lage landen kan vinden. Keleti-Pu in Boedapest van je voorbeeldfoto ook geweest; voelt niet groot aan, maar wel prachtig klassiek station. Station Leipzig ook erg van onder de indruk toen ik daar was, vooral qua formaat (grootste binnen Europa)!
London St. Pancras vind ik ook een prachtig station.
Lijkt er voor geen meter op.webgangster schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 22:21:
[...]
Amsterdam CS ? Vind dat er wel op lijken.
Inderdaad: dit soort stations hebben wij in Nederland niet, alleen al omdat echte kopstations hier vrij zeldzaam zijn. En als ze er zijn, zijn ze meestal klein (Zandvoort) of al veel moderner (Den Haag CS).
Dichtstbijzijnde wat ik me kan bedenken is Antwerpen Centraal. Maarja da's belgisch.
Edit: duh, net te laat
De volgende optie is denk ik Parijs Gare du Nord?
[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 05-04-2011 23:20 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Kopstations zien er misschien mooi uit, maar zijn vreselijk onpractisch aangezien iedere trein per definitie moet keren. Aangezien dat relatief lang duurt moeten drukke kopstations idioot veel sporen hebben. Kijk maar eens naar Utrecht Centraal - dat ding verwerkt 900 treinen per dag met 14 sporen. Het is altijd een beetje appels en peren vergelijken, maar pakweg Paris-Est heeft voor 800 treinen niet minder dan 29 sporen nodig.
De hierboven aangehaalde Budapest Keleti is wat dat betreft ook een goed voorbeeld. Het is imposant, het grootste station van Hongarije, en heeft flink wat sporen (iirc 13, maar pin me er niet op vast), maar per dag vertrekken er minder treinen dan in een uur vanaf Utrecht CS...
Echt drukke kopstations zijn trouwens gedrochten. München Hbf verwerkt anderhalf keer zoveel treinen als Utrecht met 32 sporen, Paris-Nord heeft voor een vergelijkbare hoeveelheid treinen 42 sporen nodig. Wat hier trouwens ook meetelt is absolute volume passagiers - Utrecht verwerkt 'slechts' 150k per dag, Gare du Nord doet een half miljoen, waarmee het de drukste in Europa is en op een na drukste station ter wereld.
Ter vergelijking, Clapham Junction in West-London is een 'gewoon' doorgaand station met 16 sporen waar 2000 treinen per dag voorbijrijden en waarvan 2/3 ook stoppen (er vertrekken 117 treinen per uur in de spits) en zo'n 400k reizigers in/uit/overstappen, en dan heb je Shinjuku station in Tokyo, die met 'slechts' 20 sporen daadwerkelijk 3.5M passagiers per dag verwerkt. Probeer je nu even in te beelden hoe groot een kopstation zou moeten zijn om dat aan te kunnen
De hierboven aangehaalde Budapest Keleti is wat dat betreft ook een goed voorbeeld. Het is imposant, het grootste station van Hongarije, en heeft flink wat sporen (iirc 13, maar pin me er niet op vast), maar per dag vertrekken er minder treinen dan in een uur vanaf Utrecht CS...
Echt drukke kopstations zijn trouwens gedrochten. München Hbf verwerkt anderhalf keer zoveel treinen als Utrecht met 32 sporen, Paris-Nord heeft voor een vergelijkbare hoeveelheid treinen 42 sporen nodig. Wat hier trouwens ook meetelt is absolute volume passagiers - Utrecht verwerkt 'slechts' 150k per dag, Gare du Nord doet een half miljoen, waarmee het de drukste in Europa is en op een na drukste station ter wereld.
Ter vergelijking, Clapham Junction in West-London is een 'gewoon' doorgaand station met 16 sporen waar 2000 treinen per dag voorbijrijden en waarvan 2/3 ook stoppen (er vertrekken 117 treinen per uur in de spits) en zo'n 400k reizigers in/uit/overstappen, en dan heb je Shinjuku station in Tokyo, die met 'slechts' 20 sporen daadwerkelijk 3.5M passagiers per dag verwerkt. Probeer je nu even in te beelden hoe groot een kopstation zou moeten zijn om dat aan te kunnen

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 06-04-2011 00:03 ]
Oslik blyat! Oslik!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!