Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.969 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
IJnte schreef op maandag 14 maart 2011 @ 21:29:
Dat was een aardige klapper ja. Inderdaad een uitgebrande auto op een sleepauto zien staan. Verdere details heb ik ook niets.
Een 20-jarige bestuurster van een auto is maandagmiddag overleden door een botsing met een trein in het Utrechtse Woudenberg. Dat heeft een politiewoordvoerder gezegd.

Volgens de woordvoerder zat de vrouw alleen in de auto. Haar woonplaats is niet bekendgemaakt. De politie gaat uit van een ongeluk.

De aanrijding gebeurde bij de spoorwegovergang op de Haarweg. Volgens spoorbeheerder ProRail betreft het een onbewaakt overpad naar een privéterrein.

Door de botsing reden er enkele uren geen treinen tussen de stations Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen en ook niet tussen Driebergen-Zeist en station Veenendaal Centrum, aldus ProRail.
http://www.nu.nl/binnenla...d-botsing-met-trein.html#

Staan ook foto's. Is idd weinig over van het wrak, "totaal uitgebrand" is nog het understatement van de eeuw...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Alle discussie ten spijt, vandaag arriveert SLT 2651 vers in het land, eveneens zonder toiletten. Tevens twee ICRm'en als vracht uit Wildenrath na wat getest daar. Morgen komt SLT 2452, waarmee ook de laatste levering van de viertjes wordt opgestart.

[ Voor 21% gewijzigd door Luke! op 17-03-2011 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Jemig, daar is echt niks van over. De arme vrouw...

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb jarenlang van Lelystad naar Almere Buiten gereisd, en al die tijd stopte deze ook op Almere Oostvaarders (Als ik de stoptrein nam natuurlijk)

Vandaag moest ik voor het eerst in me leven naar Almere Oostvaarders, en nu blijkt dat er helemaal geen rechtstreekse verbinding tussen Lelystad en Oostvaarders meer is? 8)7

Moet je eerst naar Almere Buiten toe, om vervolgens weer een sprinter terug te nemen naar Oostvaarders.
Is dit een tijdelijk iets? Kan me amper voorstellen dat de stoptrein daar niet meer stopt namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TripleQ schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 16:20:
Ik heb jarenlang van Lelystad naar Almere Buiten gereisd, en al die tijd stopte deze ook op Almere Oostvaarders (Als ik de stoptrein nam natuurlijk)

Vandaag moest ik voor het eerst in me leven naar Almere Oostvaarders, en nu blijkt dat er helemaal geen rechtstreekse verbinding tussen Lelystad en Oostvaarders meer is? 8)7

Moet je eerst naar Almere Buiten toe, om vervolgens weer een sprinter terug te nemen naar Oostvaarders.
Is dit een tijdelijk iets? Kan me amper voorstellen dat de stoptrein daar niet meer stopt namelijk!
Komt omdat er totaal geen ruimte meer is op de Flevolijn, toen we een extra intercity kregen van Schiphol naar Lelystad is de stoptrein naar Lelystad ingekort (tot oostvaarders). Op zondag en s'avonds kun je wel direct naar Oostvaarders.
Moet zeggen dat die nieuwe intercity mij erg bevalt. Almere heeft gewoon te veel stations en deze intercity ondanks dat hij (ingepland) vaak moet wachten op stoptreinen is ie dik een kwartier sneller op Schiphol. En Oostvaarders is een overbodig station imo, je kan Oostvaarders zien vanaf het perron te Almere Buiten.
Overigens word deze situatie alleen maar erger aangezien er verkeer van de Hanzelijn bijkomt en de spoorverbredingen tussen Schiphol en Almere zowat geheel wegbezuinigd en ze de voorkeur hebben aan nog tragere treinen.

Het grootste nadeel aan de nieuwe situatie is dat ze bij de minste storing op de Flevolijn/Schiphol/Hoofddorp de neiging hebben om ALLE treinen naar Lelystad te schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
TripleQ schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 16:20:
Zit in de dienstregeling 2011.

Er rijden doordeweeks overdag alleen Intercities vanaf Lelystad en die stoppen enkel op Almere Buiten en Centrum en dus niet op Oostvaarders (2010 nog wel?), Parkwijk en Muziekwijk. Tot paar minuten over 6:00 en na 20:00 doordeweeks en zaterdag of hele zondag rijden er wel Sprinters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh ja de sprinter van Almere Oost. naar Hoofddorp en de Intercity van Lelystad naar Schiphol worden in December verlengd naar Den Haag CS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Ah ok!
Bedankt voor jullie heldere antwoorden!
Ik snap de reden wel, maar vind het vrij sneu voor de mensen die in Oostvaarders moeten zijn vanaf Lelystad (Er staat bv een grote school naast Oostvaarders station)

De reis vanuit Lelystad duurt voor hun gewoon nu 2x zo lang!
Waar je voorheen in 10(*)minuten op Oostvaarder was, moet je nu eerst 13(*)minuten rijden naar Buiten,
vervolgens (moest ik) 10minuten wachten, en weer 3minuten terug rijden.

*geschatte tijden*

Maar goed, voor mij was het maar een eenmalig ongemakje :+
Ben vandaag vanaf Oostvaarders gelopen naar Lelystad centraal, leuke route langs de Oostvaardersplassen + omliggende bossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Luccus schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 08:07:
Tevens twee ICRm'en als vracht uit Wildenrath na wat getest daar.
... die voor een hoognodig bezoekje aan de kuilwielenbank vanmiddag naar Maastricht werden gebracht: klikkie-wikkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TripleQ schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 17:26:
Ah ok!
Bedankt voor jullie heldere antwoorden!
Ik snap de reden wel, maar vind het vrij sneu voor de mensen die in Oostvaarders moeten zijn vanaf Lelystad (Er staat bv een grote school naast Oostvaarders station)

De reis vanuit Lelystad duurt voor hun gewoon nu 2x zo lang!
Waar je voorheen in 10(*)minuten op Oostvaarder was, moet je nu eerst 13(*)minuten rijden naar Buiten,
vervolgens (moest ik) 10minuten wachten, en weer 3minuten terug rijden.

*geschatte tijden*

Maar goed, voor mij was het maar een eenmalig ongemakje :+
Ben vandaag vanaf Oostvaarders gelopen naar Lelystad centraal, leuke route langs de Oostvaardersplassen + omliggende bossen
Die school is een VMBO school, dus ik denk niet dat er veel reizigers heen gingen. Toen er nog een stoptrein reed stapten er hooguit 2-3 mensen uit en hooguit tien in.
Meer mensen zijn gedupeerd dat de trein van/naar Utrecht niet verder rijd dan Centrum, die moeten nu eerst wachten op de IC die niet stopt te Parkwijk en Oostvaarders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

Alex) schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:27:
Jemig, daar is echt niks van over. De arme vrouw...
Het was pal naast het tankstation bij de A12. Ik stond net te tanken bij de Shell aan de overkant en hoorde echt een megaknal; dacht een gastank ofzo maar kon het niet goed zien. Zag een enorme steekflam en toen een enorme rookkolom. Had eerst niet eens het idee dat het bij het spoor was.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Van Flickr (marc1984)

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5175/5532178026_913944aa30_m.jpg
Zoek de fout :P

[ Voor 25% gewijzigd door AW_Bos op 16-03-2011 17:16 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hoofdletter midden in de naam? :P Toch niet, keek niet goed |:(
Na het bekijken van de NS routeplanner: bestaat helemaal niet, waarom wel een Kerkrade Centrum dan :? ? Als er toch maar een station daar is.

Hmm, ben wel eens in slaap gevallen in de trein, maar niet zo lang :P ->
Treinslaapster schrikt wakker bij Brussel
Een 19-jarige vrouw uit Den Haag die na een middagje shoppen in Amsterdam een dutje deed in de trein, keek vreemd op toen ze weer wakker werd. Ze was zo moe dat ze pas ontwaakte toen zij het land al uit was en zich vlakbij Brussel bevond.

Toen de vrouw vervolgens voor de tweede keer richting Den Haag vertrok, dommelde ze opnieuw in. Ditmaal werd ze wakker op een rangeerterrein in Voorburg, meldt de politie. Het treinstel was al verlaten en afgesloten, waarna de vrouw in paniek de politie opbelde.

De Haagse werd vervolgens bevrijd door schoonmakers. Agenten hebben haar omstreeks 02.00 uur thuisgebracht met het advies om vrij te nemen en uit te slapen.

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 16-03-2011 17:52 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een conducteur die niet even zijn trein door loopt om te kijken of er niemand in blijft. :X Daar mag ook even een hartig woordje mee gesproken worden.
En in welke trein kwam ze dan terecht? Er is geen trein uit Brussel die in Den Haag eindigt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Raven schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 17:46:

Na het bekijken van de NS routeplanner: bestaat helemaal niet, waarom wel een Kerkrade Centrum dan :? ? Als er toch maar een station daar is.
Komt door het verleden, vroeger had Kerkrade maar liefst 3 stations, naast het nog bestaande Kerkrade-Centrum deze:

- Wikipedia: Station Kerkrade Rolduc (Haanrade) (gesloten in 1934, gesloopt in 1970, aan de lijn naar Herzogenrath)
- Wikipedia: Station Spekholzerheide (vroeger Kerkrade-West geheten). Deze lag aan de Miljoenenlijn. Toen die in 1988 sloot, verdween in feite ook dit station. Hoewel sinds 1995 de ZLSM er af en toe wel met een van hun treintjes stopt.

En dat voor een plek met 47.000 inwoners :P

Nieuwe aflevering van WC-gate:
De wc-loze treinstellen van de NS-Sprinter kunnen misschien een toiletvoorziening krijgen door er een wagon met wc tussen of aan te hangen.

Die optie wil minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastrucuur) laten onderzoeken, zei zij woensdag in een debat met de Tweede Kamer.

Veel Kamerleden vinden het onverteerbaar dat de Sprintertreinen, die bedoeld zijn voor kortere ritjes, niet beschikken over een toilet. In eerder aangenomen moties werd Schultz gevraagd actie te ondernemen, maar in een recente brief herhaalde ze dat het laten ombouwen van de treinen te duur (90 miljoen euro) is.

Daarom kwam ze met andere voorstellen, zoals de bouw van wc's op stations. De VVD-bewindsvrouw meent daarmee in de geest van de moties te handelen.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...c-wagon-bij-sprinter.html

[ Voor 35% gewijzigd door wildhagen op 16-03-2011 18:30 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Kijk, daar zit wat in, je kan dan de SLT's verlengen tot SLT-V en een SLT-VII.

Nog mooier is natuurlijk om uit beiden een tussenbak eruit te halen, en die in de gecancelde vervolgserie van 30 SLT's te plaatsen. Het ging er bij die cancelling o.a om dat er geen toiletten in de SLT's kwamen.

Ik denk dat op zo'n manier een win-win situatie hebt. De toiletten heb je, PLUS de bakken voor de nieuwe order.
Financieel zal dit ook wel mee kunnen vallen denk ik, de SLT hoeft niet voor een groot deel omgebouwd te worden voor een extra toilet als er een extra (of vervangende) bak in komt.

Maar wat zou goedkoper zijn, een nieuwe bak bouwen, of een bak ombouwen en er een gat + bioreactor in te bouwen?

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 16-03-2011 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
AW_Bos schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 17:16:
Van Flickr (marc1984)

[afbeelding]
Zoek de fout :P
Ziet eruit als een fotosoep (daarentegen heb ik wel eens een VIRM in de 1900 rond zien rijden met Simpelveld op de display :P)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Of het een soep is, daar heb ik geen enkel idee van. Maar als het waar is zou het zeker wel eens kunnen.
De monteurs kunnen met een computer naar het schijnt de stationsnamenlijst uitbreiden met nieuwe mogelijkheden.

Ik heb wel eens gehoord dat ze een keer voor de grap op Haarlem de tekst "Gratis koffie" hebben ingevuld.
Ook opvallend is dat ze Watergraafsmeer kunnen tonen. Dat zou dan inmiddels eigenlijk "Station Amsterdam Science Park" moeten zijn.

Kennen we de grappen van de GTW nog met: "Te koop", "droplul" en "Deutsche Bahn" nog? :)

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 16-03-2011 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Oh, gister heb ik het nog voor elkaar gekregen om in Rotterdam in de Sprinter naar Nijverdal te stappen :P Het gaat dus wel eens vaker niet geheel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
AW_Bos schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 21:03:
Of het een soep is, daar heb ik geen enkel idee van. Maar als het waar is zou het zeker wel eens kunnen.
De monteurs kunnen met een computer naar het schijnt de stationsnamenlijst uitbreiden met nieuwe mogelijkheden.

Ik heb wel eens gehoord dat ze een keer voor de grap op Haarlem de tekst "Gratis koffie" hebben ingevuld.
Ook opvallend is dat ze Watergraafsmeer kunnen tonen. Dat zou dan inmiddels eigenlijk "Station Amsterdam Science Park" moeten zijn.

Kennen we de grappen van de GTW nog met: "Te koop", "droplul" en "Deutsche Bahn" nog? :)
Op de GTW kun je zo'n beetje alles invullen op de koersdisplay (zoals recent nog, "Grunn City"). Op een VIRM kun je eveneens alles instellen, scrollende tektst is zelfs mogelijk (binnen). Let er maar eens op als je meerdere dagen per week met dezelfde serie reist, ik zag in een paar dagen Utrecht CS, Utrecht Centraal, en Utreg voorbij komen

(die foto van Roosenfaal is een soep as far as I know).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Utreg? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Ja it wasn't me :X.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het schijnt dat maandagavond twee Protos-treinstellen gekoppeld hebben gereden tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Ik woon hier in de buurt en had het nog nooit gezien. Dat zou dan een Protos kunnen zijn die uit de kwartiersdienst is gehaald ná 20.00 's avonds. Volgens degene die het tegen mij zei was de trein afgeladen met omreizende reizigers vanwege het ernstige ongeluk. Attent van Connexxion om dan een dubbel treinstel in te zetten.

(Wel eens in een Protos gezeten die een Mat'64 op sleep had overigens)

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 16-03-2011 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

SleutelMan schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 21:26:
[...]
Let er maar eens op als je meerdere dagen per week met dezelfde serie reist, ik zag in een paar dagen Utrecht CS, Utrecht Centraal, en Utreg voorbij komen

(die foto van Roosenfaal is een soep as far as I know).
De mcn heeft geen onbeperkte vrijheid, den blijkbaar vond een monteur het leuk om er een keer Utreg van te maken (of dat als 'station' erbij te plaatsten). Vrij zeldzaam verder...

Benieuwd wanneer de eerste SLT gespot wordt met: Te koop... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Dan hebben monteurs gevoel voor humor, want Simpelveld zit er dus ook niet standaard op.
offtopic:
Sog heb ik ook wel eens op de displays voorbij zien komen trouwens, daarvan moet ik nog ergens een foto hebben liggen :P

Bij GTW heb je dus een veel grotere vrijheid...

[ Voor 9% gewijzigd door SleutelMan op 16-03-2011 23:07 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kosten wc's in Sprinters herberekend
DEN HAAG - Als gevolg van discussies in de Tweede Kamer is treinbouwer Bombardier aan het rekenen geslagen over de kosten van het alsnog inbouwen van toiletten in de wc-loze NS-Sprinters.

Aanvankelijk offreerde de fabrikant hiervoor 90 miljoen euro en dat vinden de Kamerleden veel te duur.

Naar aanleiding van een debat op woensdag is er in Berlijn door de treinbouwers die dag tot 23.00 uur gerekend, vertelde minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) donderdag bij de voortzetting van dat debat.

''Ik verwacht daarom dat de prijs voor het ombouwen omlaag zal gaan'', zei ze. Dit niet alleen door de actie van Bombardier, maar ook omdat er nu meerdere aanbiedingen liggen.

Nieuwe brief

''Hoe meer offertes binnenkomen, hoe beter.'' Schultz is onder de indruk van de impact van de discussie. ''Uw stem reikt ver'', zei ze tegen de Kamerleden, naar aanleiding van het boekhouden in Berlijn.

De minister kondigde een nieuwe brief over de kwestie aan. SP-Kamerlid Farshad Bashir, een van de aanjagers van de discussie, is daar blij mee. ''Schultz heeft op tijd gerealiseerd dat ze de Kamer nodig heeft.''

Klagen

De NS-Sprinters zijn gebouwd door Bombardier. Omdat ze bedoeld zijn voor kortere ritjes zijn ze besteld zonder toiletten. Maar ze worden soms ook ingezet op langere trajecten en sommige reizigers en treinpersoneel klagen over het gebrek aan sanitaire mogelijkheden.

Daarom wordt nu gekeken naar het alsnog inbouwen. Dat moet worden gedaan door Bombardier, omdat anders de garantie vervalt op de Sprinters. ''En we hebben in de winter, toen er veel Sprinters uitvielen, gezien hoe belangrijk die garantie is'', memoreerde de bewindsvrouw.

Dure offferte

De fabrikant kwam aanvankelijk met een zeer dure offerte, omdat er niet simpelweg een gat in de vloer kan worden gezaagd. De techniek laat dat niet toe en Europese regels zorgen er - inmiddels - voor dat uitwerpselen niet meer op het spoor mogen worden gegooid. Het opofferen aan (zit)capaciteit heeft NS ook in de verbouwkosten opgenomen.

Woensdag ontstond het plan om wagons met wc aan de Sprinters te koppelen. Schultz heeft dat onderzocht. Met bestaand materieel is dat niet mogelijk, zei ze donderdag. Nieuw te bouwen Sprinters met wc kunnen wel worden aangekoppeld, maar die oplossing duurt lang.
edit:
Schultz zegt meer wc's in treinen toe
Alle treinen die vanaf 2015 worden besteld, moeten een toilet hebben. Bestaande treinen moeten uiterlijk in 2025 zijn omgebouwd zodat er dan ook in stoptreinen wc's zijn. Dat zegde minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) de Tweede Kamer donderdag toe.

Hiermee komt de bewindsvrouw tegemoet aan de wensen van de Kamer. Woensdag dreigde SP-Kamerlid Farshid Bashir met een motie van afkeuring, omdat Schultz weigerde om een aangenomen motie uit te voeren om wc's in de zogeheten Sprinters te plaatsen.

Bashir laat donderdag weten blij te zijn dat de minister er 'blijk van geeft naar de Kamer te luisteren'. "De motie van afkeuring lag op tafel, maar is nu weer terug in de achterzak."

Schultz zei dat haar grootste probleem met het onmiddellijk plaatsen van toiletten de kosten zijn. Die zouden voor rekening van het Rijk zijn als de wc's voor 2015 geplaatst moesten worden. "Dat vind ik echt zonde van het geld", aldus Schultz. Door ze op te nemen in de nieuwe concessie draait de vervoerder er voor op.

Het alsnog uitrusten van de 131 reeds bestelde Sprinters met wc's kost 90 miljoen euro. De minister noemt dit bedrag 'absurd'. Inmiddels bekijkt treinbouwer Bombardier of het niet toch goedkoper kan.

[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 17-03-2011 15:51 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
SLT 2601 arriveerde vandaag in Nederland na het bezoek aan Velim (CZ). Laatste etappe: foto; meer over de rit in Tsjechië in de volgende uitgave van Rail Magazine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Waar is die foto genomen? Ik kan die locatie echt niet thuisbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Helmond Brandevoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Cheesy schreef op maandag 14 maart 2011 @ 18:59:
Er rijdt een ICMm rond waar de stickers van internet op z'n kop op de deuren zijn geplakt :+
Met het rondje boven en de boogjes naar onderen, zegmaar.

Viel me even op, vergeten om het te kijken welk stel het was. Stond vrijdag 11 maart om 17.15 op Leeuwarden.
4206, staat nu langs de kant op Amersfoort.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat is het trouwens met loc wisselen bij Emmerich bij de CNL-treinen dat zo vaak fout lijkt te gaan?

De noodzaak van het wisselen is wel duidelijk, maar je zou denken dat men ondertussen redelijk routinematig zou kunnen werken, maar het lijkt eerder structureel langer te duren dan ingeplanned.

* dion_b is vanochtend op de CNL vanuit Zürich thuisgekomen en had gelukkig in het geheel geen hinder van de 20 minuten vertraging die in Emmerich opgelopen was

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doc Zenith
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-01-2024
wildhagen schreef op maandag 14 maart 2011 @ 18:01:
Mijn god, de zoveel computerblunder bij ProRail.

Ze hebben toch wel een rollbackplan voor als de implementatie van een nieuw systeem niet goed werkt, of hoe zit het daar?

En de computer "op tilt". Wat moet ik me daar bij voorstellen? Iemand schudde te hard aan de computer, waardoor hij net als een flipperkast "TILT!" op het scherm aangaf? :?
Jawel, zo'n fall-back plan bestaat altijd en per wijziging staat die in een voor de situatie geschreven/aangepast draaiboek.
wildhagen schreef op maandag 14 maart 2011 @ 18:05:
[...]

Ach, dat laatste is niet nieuw. Het hele treinverkeer in en rond Amsterdam heeft in 2007 eens enkele uren stil gelegen omdat er een harddisk in een ProRail-computer was gecrashed. Was toen niet redundant uitgevoerd.

Ook rond Utrecht is zoiets al eens gebeurd (geen harddisk, maar ook iets met een computer iirc).
In 2007 is er te Amsterdam idd een HDD gecrashed, maar dat had geen gevolgen, aangezien het er een uit een SAN was welke dubbel is uitgevoerd. Er was echter een snuggere beheerder die dacht dat de herorganisatie van het SAN over de schijven dan niet automatisch gaat, maar handmatig, waarop die voor beide SAN's een mooie initialize startte (oftewel, SAN's deleten)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Gevalletje PEBKAC dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

dion_b schreef op zondag 20 maart 2011 @ 22:48:
Wat is het trouwens met loc wisselen bij Emmerich bij de CNL-treinen dat zo vaak fout lijkt te gaan?

De noodzaak van het wisselen is wel duidelijk, maar je zou denken dat men ondertussen redelijk routinematig zou kunnen werken, maar het lijkt eerder structureel langer te duren dan ingeplanned.

* dion_b is vanochtend op de CNL vanuit Zürich thuisgekomen en had gelukkig in het geheel geen hinder van de 20 minuten vertraging die in Emmerich opgelopen was
Geen idee. Ik was tot nu toe altijd nog te slaperig om uit te stappen om te kijken hoe dat gedaan wordt. Je kunt echter aan het uit- en later weer aanschakelen van de ventilatie horen of de nieuwe lokomotief stroom doorgeeft aan z'n wagons. Dat is meestal al heeeeeel erg laaaang voordat de trein weer gaat rijden. Wellicht moet de CNL (lang) op een nieuw slot wachten, als hij ook maar een ietsje te laat is?

In Basel heb ik wel een paar keer gekeken hoe er van lokomotief wordt gewisseld. De nieuwe staat daar klaar, en wordt zo goed als direct aangekoppeld. In Basel is het natuurlijk wel eenvoudiger omdat de trein ook nog eens van richting verandert. Dan kan je dus tegelijkertijd aan het ene einde de nieuwe lokomotief aanhaken en aan de andere kant de andere afhaken.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Hoe het in Emmerich gaat weet ik niet, maar in Bad Bentheim (waar het meerdere keren per dag gebeurd met de IC 140 Berlin Ostbahnhof - Schiphol) loopt dat op rolletjes, meestal is het hele gebeuren (afkoppelen loc, afrangeren, rangeren duitse loc (101) en aankoppelen) binnen een dikke 10 min gebeurd. Aangezien er meer tijd voor staat moet er vaak nog een paar minuten worden gewacht voordat er kan worden vertrokken.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Varienaja schreef op maandag 21 maart 2011 @ 20:10:
[...]

Geen idee. Ik was tot nu toe altijd nog te slaperig om uit te stappen om te kijken hoe dat gedaan wordt. Je kunt echter aan het uit- en later weer aanschakelen van de ventilatie horen of de nieuwe lokomotief stroom doorgeeft aan z'n wagons. Dat is meestal al heeeeeel erg laaaang voordat de trein weer gaat rijden. Wellicht moet de CNL (lang) op een nieuw slot wachten, als hij ook maar een ietsje te laat is?

In Basel heb ik wel een paar keer gekeken hoe er van lokomotief wordt gewisseld. De nieuwe staat daar klaar, en wordt zo goed als direct aangekoppeld. In Basel is het natuurlijk wel eenvoudiger omdat de trein ook nog eens van richting verandert. Dan kan je dus tegelijkertijd aan het ene einde de nieuwe lokomotief aanhaken en aan de andere kant de andere afhaken.
Een paar uur eerder idd bij Basel Bad ook een locwissel meegemaakt. Toen vrolijk in de barrijtuig achter een weizenbier gezeten ;)
SleutelMan schreef op maandag 21 maart 2011 @ 20:16:
Hoe het in Emmerich gaat weet ik niet, maar in Bad Bentheim (waar het meerdere keren per dag gebeurd met de IC 140 Berlin Ostbahnhof - Schiphol) loopt dat op rolletjes, meestal is het hele gebeuren (afkoppelen loc, afrangeren, rangeren duitse loc (101) en aankoppelen) binnen een dikke 10 min gebeurd. Aangezien er meer tijd voor staat moet er vaak nog een paar minuten worden gewacht voordat er kan worden vertrokken.
Daar heb ik het ook wel eens fout zien gaan - een 1800-series die defect raakte bij het loskoppelen moest uiteindelijk door de DB IC-loc (een 103-series) met twee wagons eraan weggesleept worden voordat de 103 de boel verder kon slepen. Maar dat was een tijdje geleden zoals de 103 wel duidelijk maakt ;)
sterker nog, de combo van 1800 en 103 geeft vrij exact aan wanneer het geweest moet zijn

De laatste 10 jaar heb ik ook geen problemen bij Bad Bentheim gehad, daarom dat ik het specifiek over de CNL had. Mijn steekproef is niet al te groot, maar het is iedere keer dat ik ermee reisde raak geweest, en vrijwel iedere keer dat ik een CNL zie aankomen op Ut is het met flink wat vertraging...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
was er dan geen Kof die dat kon regelen?

Mijn ervaringen in Bad Bentheim zijn veel recenter van aard, eigenlijk uitsluitend een 1700 en 101, een enkele keer een 1800.

De vertraging van de CNL is natuurlijk inherent aan internationale treinen over lange afstand (en koersrijtuigen die worden bijgeplaatst/afgetrapt), en dan een locwissel die niet 100% loopt helpt de vertraging wat vooruit. Ik moet wel zeggen dat het me vaak opvalt dat die trein al met vertraging van de Watergraafsmeer afkomt of met vertraging uit Amsterdam weggaat, wat onderweg meestal nog oploopt. Ik neem in ieder geval niet de gok bij internationaal reizen om een aansluiting op die trein krap te zetten :P.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat sowieso niet, maar wat me aan de CNL opvalt is dat hij (mede door lange tussenstops) juist vertraging inloopt door DE. Op de heenweg was het ook 15min vertraagd bij vertrek uit Arnhem, maar stipt op tijd in Zürich, en op de terugweg was hij ook netjes op tijd in Bonn (veel te vroeg, maar een coupegenoot moest er daar uit :X ), de vertraging is echt enkel en alleen bij Emmerich opgelopen, net zoals de vorige keer (in Januari, toen ik in de CNL uit München zat)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Zo, vanochtend heb ik eens de kans gekregen om de V250 in het echt te zien, weliswaar door een raam maar toch. Ik moet zeggen dat ik het uiterlijk best wel mee vind vallen, in het echt vind ik ze iig mooier dan dat ik zo op de foto's gezien heb. Nu blijft de echte vraag nog wanneer ik er eens 1 rijdend zie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En dan vervolgens wanneer je het van de binnenkant rijdend mee kan maken ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
that's anyone's guess. Ik heb alle data al een keer voorbij horen komen inmiddels :P. De toelatingsritten liepen in het begin vrij stroef, hoe de huidige status is weet ik niet. DRGL 2012 zou leuk zijn maar ik reken er niet op, dan kan het alleen maar meevallen :P.

* SleutelMan gaat binnenkort wel even de nieuwe Bd pendel testen, is in april toeslagvrij :).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-09 20:09
Heerlijk speculaasvoer die V250 :) Bd pendel is niet heel schokkend hoor, wel leuk om een keer gedaan te hebben.
* IJnte heeft die Bd pendel al heul vaak gedaan

[ Voor 60% gewijzigd door IJnte op 26-03-2011 11:44 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Die foto komt maar 5 jaar te laat ofzo. Echt niet normaal dat de vertraging gewoon groter is dan de oorspronkelijke leveringstermijn (contract getekend in 2004, levering in 2007 = 3 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 19:39
Er stond vandaag nog wat leuks op Krefeld Hbf :)

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/trein/000.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/trein/001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/trein/002.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/trein/003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/trein/004.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/trein/005.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/trein/006.jpg

Sorry voor de crappy telefoon kwaliteit :P

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ding kan zo de HSL op, ff ECTS lvl 2 op de loc monteren en vlammen maar >:) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:43
ArcticWolf schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 20:13:
ding kan zo de HSL op, ff ECTS lvl 2 op de loc monteren en vlammen maar >:) !
Ik denk dat de rijkarakteristieken bij zo'n stoomloc niet heel erg voorspelbaar zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:37

Reinier

\o/

Vorige week zag ik de NS 20 vanaf Utrecht Centraal vertrekken. Dat heb ik altijd al zo'n leuk ding gevonden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Reinier schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 22:18:
Vorige week zag ik de NS 20 vanaf Utrecht Centraal vertrekken. Dat heb ik altijd al zo'n leuk ding gevonden :9
Ding rijdt de laatste tijd wel vaak langs, zag hem toevallig langsrijden toen ik op de trein stond te wachten @ Driebergen-Zeist wel mooi ding en rijdt nog behoorlijk door O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 12:23
Ik ben aan 't overwegen om ergens in april naar Madrid te treinen, ben op dit moment nog aan 't zoeken naar de ideale manier, ik kan eventueel via Luxemburg de nachttrein naar Portbou nemen, en dan daar 's ochtends de trein naar Madrid nemen. Of ik ga via Lille en dan naar Parijs, dan de nachttrein naar Irun, en dan 's ochtends de trein naar Madrid. Ik zal sowieso gaan InterRailen dan, maar ben nog een beetje aan het kijken of 't überhaupt wel haalbaar is. Nuhja, haalbaar is het wel; alleen nog een goedkope manier van overnachten vinden in Madrid (3-tal nachtjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:03

Fiber

Beaches are for storming.

Thalys naar Parijs en dan de Elipsos EuroNight/Hoteltrein 'Francisco de Goya' naar Madrid... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Thalys naar Parijs, en dan TGV naar Figueras kan ook nog.

Ik heb even in HAFAS gekeken en die geeft me de volgende verbindingen (gekeken vanaf het dichtstbijzijnde station tov Mercatres' woonplaats):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Stop              Date       Time        Ch.  Dur.   Products                           Price             Days of Operation                                            

Hasselt           Fr, 15-04   6:18  dep  3    15:42  IC, THA, TGV, ALS                  Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin             22:00  arr                                                 not available                                                                  

Hasselt           Fr, 15-04  11:31  dep  4    20:34  IC, THA, TGV, HOT, HOT             Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04   8:05  arr                                                 not available                                                                  

Hasselt           Fr, 15-04  11:39  dep  5    20:26  R, IC, THA, TGV, HOT, HOT          Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04   8:05  arr                                                 not available                                                                  

Hasselt           Fr, 15-04  11:39  dep  5    20:26  R, IC, THA, TGV, HOT, HOT          Fare information  not every day                                                

Hasselt           Fr, 15-04  16:08  dep  2    17:02  IC, THA, EN                        Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04   9:10  arr                                                 not available                                                                  

Hasselt           Fr, 15-04  16:31  dep  4    20:06  IC, THA, EN, IR, AVE               Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04  12:37  arr                                                 not available     4. Mar until 10. Jun Fr; not 3. Jun                          

Hasselt           Fr, 15-04  16:31  dep  3    21:29  IC, THA, EN, AVE                   Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04  14:00  arr                                                 not available     4. Mar until 10. Jun Fr; not 3. Jun                          

Hasselt           Fr, 15-04  16:39  dep  5    19:58  R, IC, THA, EN, IR, AVE            Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04  12:37  arr                                                 not available     8. Apr until 10. Jun Fr; not 3. Jun                          

Hasselt           Fr, 15-04  16:39  dep  4    21:21  R, IC, THA, EN, AVE                Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04  14:00  arr                                                 not available     8. Apr until 10. Jun Fr; not 3. Jun                          

Hasselt           Fr, 15-04  17:08  dep  6    19:29  IC, THA, RER, RER, EN, IR, AVE     Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04  12:37  arr                                                 not available     1. Mar until 10. Jun Mo - Fr; not 2., 3. Mar, 25. Apr, 2. Jun

Hasselt           Fr, 15-04  17:08  dep  5    20:52  IC, THA, RER, RER, EN, AVE         Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04  14:00  arr                                                 not available     1. Mar until 10. Jun Mo - Fr; not 2., 3. Mar, 25. Apr, 2. Jun

Hasselt           Fr, 15-04  18:08  dep  4    21:55  IC, THA, NZ, TLG, AVE              Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04  16:03  arr                                                 not available     4. Mar until 6. May Fr                                       

Hasselt           Fr, 15-04  19:08  dep  5    20:55  IC, THA, NZ, TGV, Schnellzug, AVE  Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04  16:03  arr                                                 not available     18. Mar until 3. Jun Fr; also 1. Jun                         

Hasselt           Fr, 15-04  20:08  dep  4    24:32  IC, THA, TGV, A, AVE               Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04  20:40  arr                                                 not available     4. Mar until 10. Jun Fr; not 6. until 27. May                

Hasselt           Sa, 16-04   6:01  dep  3    15:59  IC, THA, TGV, ALS                  Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin             22:00  arr                                                 not available     5. Mar until 11. Jun Sa; not 7. until 28. May; also 2. Jun

[ Voor 18% gewijzigd door Alex) op 23-03-2011 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
@Fiber, dat is me net iets te duur :p Die Elipsostreinen zijn misschien wel prachttreinen, maar toch.
@Alex): ik probeer zoveel mogelijk de TGVs te ontwijken (dus ik zal waarschijnlijk met de IC naar Lille gaan, daar dan de TGV naar Parijs Noord, dan naar Austerlitz. Vandaar dan de Corail Lunéa naar Irun en dan naar Madrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Mercatres schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 14:35:
@Alex): ik probeer zoveel mogelijk de TGVs te ontwijken
Dat kan ook, dan biedt Hafas je volgende mogelijkheden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Stop              Date       Time        Ch.  Dur.   Products                                 Price             Days of Operation                                            

Hasselt           Fr, 15-04   9:08  dep  4    24:02  IC, IC, RE, Schnellzug, EN               Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04   9:10  arr                                                       not available                                                                  

Hasselt           Fr, 15-04  10:31  dep  5    22:39  IC, IC, IC, RE, Schnellzug, EN           Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04   9:10  arr                                                       not available                                                                  

Hasselt           Fr, 15-04  10:39  dep  6    22:31  R, IC, IC, IC, RE, Schnellzug, EN        Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04   9:10  arr                                                       not available     4. Apr until 10. Jun Mo - Fr; not 25. Apr, 2. Jun            

Hasselt           Fr, 15-04  13:31  dep  7    28:52  IC, IC, R, RE, Schnellzug, EN, ALS, ALS  Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04  18:23  arr                                                       not available     1. Mar until 10. Jun Mo - Fr; not 2., 3. Mar, 25. Apr, 2. Jun

Hasselt           Fr, 15-04  14:31  dep  4    29:34  IC, IC, NZ, TLG, ALS                     Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04  20:05  arr                                                       not available     4. Mar until 29. Apr Fr; also 1. Jun                         

Hasselt           Fr, 15-04  14:31  dep  5    30:29  IC, IC, NZ, TLG, ALS, ATR                Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04  21:00  arr                                                       not available     15., 29. Apr                                                 

Hasselt           Fr, 15-04  14:31  dep  4    30:46  IC, IC, NZ, TLG, ALS                     Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04  21:17  arr                                                       not available     15., 29. Apr                                                 

Hasselt           Fr, 15-04  14:44  dep  5    29:21  IR, R, IC, NZ, TLG, ALS                  Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04  20:05  arr                                                       not available     4. Mar until 29. Apr Fr; also 1. Jun                         

Hasselt           Fr, 15-04  14:44  dep  6    30:16  IR, R, IC, NZ, TLG, ALS, ATR             Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04  21:00  arr                                                       not available     15., 29. Apr                                                 

Hasselt           Fr, 15-04  14:44  dep  5    30:33  IR, R, IC, NZ, TLG, ALS                  Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Sa, 16-04  21:17  arr                                                       not available     15., 29. Apr                                                 

Hasselt           Sa, 16-04   9:01  dep  4    24:09  IC, IC, RE, Schnellzug, EN               Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Su, 17-04   9:10  arr                                                       not available     5. Mar until 4. Jun Sa; not 12. Mar, 21. May                 

Hasselt           Sa, 16-04   9:10  dep  5    24:00  IR, IC, IC, RE, Schnellzug, EN           Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Su, 17-04   9:10  arr                                                       not available     26. Feb until 4. Jun Sa; not 12. Mar, 21. May                

Hasselt           Sa, 16-04   9:38  dep  6    23:32  R, IC, IC, IC, RE, Schnellzug, EN        Fare information  not every day                                                
Madrid-Chamartin  Su, 17-04   9:10  arr                                                       not available     5. Mar until 4. Jun Sa; not 12. Mar, 21. May

Dat is best lang in de trein zitten eigenlijk :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
Ach, treinzitten vind ik niet erg, ben vorig jaar al vanuit Hasselt naar Midden-Finland getreind. Was een heel leuke ervaring en daarom wil ik nu eens naar 't zuiden.
Hoe krijg jij trouwens die leuke output van HAFAS?

Voorlopig is mijn planning zo:
Zondag 10 april
[??] Hasselt IC
[??] Lille Europe

[21:00] Lille Flandres TGV
[22:02] Paris Nord

[23:01] Paris Austerlitz NZ
[07:36] Irun

[08:25] Hendaye ALS
[14:00] Madrid-Chamartin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vrijwel exact de route die ik een jaar of 15 geleden deed van Rotterdam naar Malaga, alleen dan in Madrid naar Atocha doorgereden en daar op de Talgo naar Cordoba overgestapt.

Was goed te doen, al zou ik ervoor kiezen om iets meer marge in Paris in te bouwen, voor je het weet ben je meer vertraagd en de stress rond het missen van een NZ is onwenselijk...

...en een paar uurtjes Paris is sowieso geen straf ;)

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 23-03-2011 17:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
Dat is ook een optie, 't is gewoon zo dat ik die nachttrein moet halen. Heb jij (of iemand anders) ervaring met die Corail Lunéas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 11:31
Mercatres schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 19:36:
Dat is ook een optie, 't is gewoon zo dat ik die nachttrein moet halen. Heb jij (of iemand anders) ervaring met die Corail Lunéas?
Seat 61 heeft wat meer info over de Lunéa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is lang geleden, volgens mij ben ik op de terugweg met iets vergelijkbaar gegaan, gewoon een 6-bed couchette tussen Irun en Austerlitz. Goed vergelijkbaar met de 6-beds gevallen in DE en centraal Europa, incl de CNL. Verwacht geen luxe, maar je kunt plat liggen en dat scheelt al flink wat.

1e klas zou ik zeker niet nemen, dat is aan die pics te zien gewoon dezelfde couchette, maar dan slechts 4 man erin ipv 6 man :X

Op de CNL heb je voor aanzienlijk minder een 2e klas slaapplek met echte bed en wastafel enzo.

Toen ik trouwens interrailde heb ik mezelf aangeleerd om in stoelen te slapen. Na je 3e nacht gaat het prima, waardoor je geen toeslag betaalt en jezelf hotelovernachtingen spaart.
Memorabele week gehad waar ik iedere nacht Praha-Stuttgart/Frankfurt/Wien deed en dan de nacht erop weer terug naar Praha om maar geen hostel te hoeven betalen 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:05

PauseBreak

derp!

En dat was goedkoper dan het betalen van een hostel? :D

Vraagje trouwens:
Met die nieuwe spoorbrug bij Zwolle in de buurt, die heel fijn is, hebben de heren er ook over nagedacht om eindelijk eens een inhaalspoor dan wel spoorverdubbeling tussen Zwolle en Amersfoort te gaan realiseren?
Ik kan inmiddels het omroepbericht dat we met de IC weer eens tot aan Zwolle (of Amersfoort) vastzitten en ook vast blíjven zitten achter de stoptrein wel dromen, en dat is niet goed :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
Ach, ik heb vorige september van Keulen naar Kopenhagen (CNL) in een zespersooncoupé gezeten, dat was echt om murw van te worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantheman94
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 09:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
LOL, beetje heftige kortsluiting daar?

Waar is dat? Ziet er niet uit als een Nederlands perron en een Nederlandse trein.

Edit: ok, volgens de commentaren bij YouTube (waar het filmpje vandaan komt) zou het een Zuid-Afrikaanse trein zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door wildhagen op 23-03-2011 21:43 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantheman94
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 09:28
De draad was aan het opbranden. Die komt dus los van de trein. Maar dan trekt 'ie nog wel even een fikse vonkboog. En dat levert dus die mooie licht- en geluidsshow aan het eind op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Whoa... weer een tractieinstallatie of wat naar de tering :D

Is die kabel dus losgekomen, en op de stroomafnemer beland dus, met kortsluiting tot gevolg... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Zal wel kortsluiting is tractie geweest zijn BvL brand door en valt op de trein is direct aarde :P Nu weet ik niet waar dit was, was iig geen NL bij zo'n situatie ben ik wel blij met de snelschakelaars :P

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Zou dit ook misschien een gevolg kunnen zijn van andere prik op de bovenleiding, een bepaalde spanning waar de trein niet van houdt :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

AW_Bos schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 22:43:
Zou dit ook misschien een gevolg kunnen zijn van andere prik op de bovenleiding, een bepaalde spanning waar de trein niet van houdt :)?
Theorie is het wel mogelijk ja maar in dat geval zie ik niet zo in waar de vongenregen in het hoog voltage vandaan moet komen daar ik dan eerder verwacht dat er triacs en omvormers uitbranden niet zozeer de gehele opnemer instalatie, ik heb eerder het vermoeden dat er een kabel door geschuurd is oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PauseBreak schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 20:15:
En dat was goedkoper dan het betalen van een hostel? :D
Interrail + toeslagvrije nachttreinen = EUR 0/nacht :z
wildhagen schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 21:41:
LOL, beetje heftige kortsluiting daar?

Waar is dat? Ziet er niet uit als een Nederlands perron en een Nederlandse trein.

Edit: ok, volgens de commentaren bij YouTube (waar het filmpje vandaan komt) zou het een Zuid-Afrikaanse trein zijn.
Yupz, dat is een Metrorail "communter train", een van de weinige vormen van OV in ZA dat daadwerkelijk goed werkt, vooral gebruikt om van townships naar de centra van grotere steden te komen.

[ Voor 55% gewijzigd door dion_b op 23-03-2011 23:59 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
bestaudio schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 22:34:
Zal wel kortsluiting is tractie geweest zijn BvL brand door en valt op de trein is direct aarde :P Nu weet ik niet waar dit was, was iig geen NL bij zo'n situatie ben ik wel blij met de snelschakelaars :P
Als de weerstand van de trein maar hoog genoeg is, zal de snelschakelaar niet omgaan. Dan is het gewoon een dikke verbruiker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Vinnienerd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 00:03:
[...]

Als de weerstand van de trein maar hoog genoeg is, zal de snelschakelaar niet omgaan. Dan is het gewoon een dikke verbruiker :P
Dat is een feit, zeer zeker maar aan die vonken te zien was het kortsluiting :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
bestaudio schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 18:08:
[...]

Dat is een feit, zeer zeker maar aan die vonken te zien was het kortsluiting :P
Bedoel je dat ze in Z-Afrika geen snelschakelaars hebben? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Vinnienerd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 18:10:
[...]

Bedoel je dat ze in Z-Afrika geen snelschakelaars hebben? ;w
Dat hoor je me niet zeggen, ik zou totaal niet weten hoe en wat met het spoor aldaar, vraag me wat van NL en dan vooral EV en ik geef je ter plekke een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1991
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-08-2024
Wat is dit nou?!
Keek vanochtend uit het raam (woon aan het spoor) staat er opeens een soort TGV-lookalike trein op Station Heerenveen

Exif: 25-3-11 - 11.23uur
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1146839/Fotos/IMG_0303.JPG

Is dit een Albatros/v250 (zoals deze in de starterspost?) Ik ben namelijk een leek op treingebied, maar nu is mijn nieuwschierigheid wel gewekt, aangezien ik deze trein hier nog nooit eerder heb gezien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Jep, dat is hem, inclusief grafitti. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
TGV-lookalike? Dit ding lijkt in de verste verte niet eens op een TGV:
- Topsnelheid 250 km/h (TGV is 320 km/h, AGV 360 km/h)
- Geen jacobsdraaistellen (zoals bij SLT)
- Distributed traction: 4 van de 8 bakken zijn aangedreven waarbij dat bij TGV slechts 2 krachtige locomotieven zijn

Maar het is inderdaad de V250. Die is - nog steeds - proefritjes aan het maken. NS Hispeed hoopt op een typetoelating ergens in april, zodat vanaf september ongeveer de trein ingezet kan worden in de Fyra Amsterdam - Breda. Per december zou die trein dan ook over de HSL naar Brussel moeten rijden. Echter heb ik weer wat geruchten opgevangen dat typetoelating in België niet voor april 2012 te verwachten is.

Die graffiti is ook wel een schande eigenlijk, dat is al maanden zo en er wordt niks aan gedaan door AnsaldoBreda (de eigenaar van het materieel totdat de typetoelating er is).

[ Voor 48% gewijzigd door Alex) op 25-03-2011 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Alex) schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 22:04:
TGV-lookalike? Dit ding lijkt in de verste verte niet eens op een TGV:
- Topsnelheid 250 km/h (TGV is 320 km/h, AGV 360 km/h)
- Geen jacobsdraaistellen (zoals bij SLT)
- Distributed traction: 4 van de 8 bakken zijn aangedreven waarbij dat bij TGV slechts 2 krachtige locomotieven zijn
Gast!

Oja, de topsnelheid is anders. Dus geen TGV lookalike :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Het is één van de verschillen. Niet zeuren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dat is dus dezelfde zie ik dinsdag heb gezien, toen dacht ik ook al wel een beetje jammer van die graffiti erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Och het ding kan toch al niet veel lelijker :+.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
En toch zou het al wat schelen als het gedeelte rondom de neus niet spierwit zou zijn (met zwart gat) maar in een donkergrijze kleur zou zijn, schuin aflopend naar de eerste draaistellen. Een beetje zoals bij het SLT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Voor de liefhebbers die een meer gedetailleerde planning willen weten over hoe de verbouw van de OV-terminal zal gaan verlopen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Laatst online: 03:53
V250 was vrijdag ook in zwolle.
Ik weet dat het een beetje laat is maar voor de liefhebbers, vanaf zondagochtend 27-03-2011 is er een rampentraining van NS en ProRail in Zutphen op de spoorbrug over de ijssel.
Training begint vanaf 6:15 (houdt rekening met zomertijd!!!!)

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
ik loop nu op station zutphen, gaan nu eenmat 64 in, trein staat onder de rook. we worden getrokken door een buffel richting spoorbrug.

update 6:34: we zitten in de trein wachten op vertrek.

6:35 we worden nu geduwd richting deventer, wss remtest
even ter correctie, we gaan niet richting ijsselbrug.

6:50 we staan stil, de 1ste klas is gestript. er komt zometeen een knal, dat moet een schip simuleren dat tegen de pontons knalt.

7:09 brandweer loopt naast de trein, naast de brug is rookontwikkeling.
publiek staat op de brug en wij hebben geen bier :(.

7:15 Brandweer en ambulance diensten verzamelen zich rond de brug en langs het water onder de brug.
Schipper word bevrijdt uit zijn stuurhok.

7:20 Het eerste publiek en pers zijn aanwezig.
Niemand kan ons vertellen wat er aan de hand is, brandweer zegt dat we moeten wachten.

7:22 Aan de voorkant van de trein worden passagiers ontruimt, per coupe worden we opgehaald.
De brandweer zegt bij het achterste treinstel dat we alvast moeten beginnen met ontruimen.
Dit loopt dus lekker tegen elkaar in

[ Voor 114% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 28-03-2011 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Er werd dus een afgeschreven Mat'64 gebruikt welke al van binnenuit al deels gestript was?
Hoe is de oefening verder verlopen? Was er echt een schip bij de rampenoefening gaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:03

Fiber

Beaches are for storming.

Stoten jullie ook zo vaak een knie of scheenbeen tegen dit soort rottige vuilnisbakjes? O-) De ontwerper die dit bedacht heeft mag van mij ontslagen worden
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_ndbq6kxLHLo/TY-Hhf3Of9I/AAAAAAAAABU/SB9xj2Bqu_s/IMAG0025.jpg

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Jup, die en die kutbakken in de internationale treinen. Dan kan je niet even wijdbeens zitten, aangezien je dan tegen die rotbak aan de zijkant stoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 20:51

PeaceNlove

Deugleuter

Fiber schreef op zondag 27 maart 2011 @ 21:21:
Stoten jullie ook zo vaak een knie of scheenbeen tegen dit soort rottige vuilnisbakjes? O-) De ontwerper die dit bedacht heeft mag van mij ontslagen worden
[afbeelding]
Hebben ze in de vierdelige ICM volgens mij aangepast. Gelukkig, want ik erger me en stoot me ook telkens aan die dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

RnB schreef op zondag 27 maart 2011 @ 21:23:
Jup, die en die kutbakken in de internationale treinen. Dan kan je niet even wijdbeens zitten, aangezien je dan tegen die rotbak aan de zijkant stoot.
Uiteindelijk zitten ze overal in de weg, maar daar in het midden is wel maximaal hinderlijk inderdaad. Veel liever aan de zijkant, daar heb ik er eigenlijk niet echt last van.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ja, aan de zijkant is ook wel leuk. Zit je met je tafeltje naar beneden op je laptop bezig, en kom je er vervolgens achter dat je je blikje (op dat moment wel al zonder) koffie niet kan weggooien omdat de tafel in de weg zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Onderaan de stoelen vind ik eigenlijk de makkelijkst bereikbare plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
ze zijn daar (in ICMm-IV) wel net zo klein als bij het VIRM, dus meer dan 1 zakje en een kleine beker past er niet in :X.

Hoewel ik het met CyBeR eens ben en ze aan de zijkant (waar ze vroeger ook zaten) het best zitten heb ik in principe niets tegen de manier zoals ze nu in het ICMm-III zitten. Natuurlijk, ik heb in het begin ook wel 1 of 2 keer mn knie gestoten maar daarna nooit meer, ondanks dat ik dagelijks in de 500/1700 zit. Gewoon een kwestie van gewenning ;).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ik zie trouwens alleen nog maar 1700 serie locs rijden laatste tijd... rijden er helemaal geen 1600/1800 serie locs meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Fiber schreef op zondag 27 maart 2011 @ 21:21:
Ja, gebeurt mij nog steeds bijna dagelijks :/

Reinier in "Het grote spoorwegentopic deel 17"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op maandag 28 maart 2011 @ 08:51:
ik zie trouwens alleen nog maar 1700 serie locs rijden laatste tijd... rijden er helemaal geen 1600/1800 serie locs meer?
Wat nog niet gesloopt is of terzijde staat rijdt gewoon. Er zijn echter niet zo gek veel 16/1800'den nog in dienst. NSR rijdt liever met 1700'den en Schenker rijdt liever met 189'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
HUSA rijdt nog wel rond met 1600-locs, maar die doen alleen goederendiensten. Het 1800 heeft eigenlijk niks meer te doen sinds DDM-1 en ICK niet meer rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Het DDM-1 rijdt nog net. Gaat er wel de komende week uit ;).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
AW_Bos schreef op zondag 27 maart 2011 @ 13:50:
Er werd dus een afgeschreven Mat'64 gebruikt welke al van binnenuit al deels gestript was?
Hoe is de oefening verder verlopen? Was er echt een schip bij de rampenoefening gaande?
ik loop nu op station zutphen, gaan nu een mat' 64 in, trein staat onder de rook. we worden getrokken door een buffel richting spoorbrug.

update 6:34: we zitten in de trein wachten op vertrek.

6:35 we worden nu geduwd richting deventer, wss remtest
even ter correctie, we gaan niet richting ijsselbrug.

6:50 we staan stil, de 1ste klas is gestript. er komt zometeen een knal, dat moet een schip simuleren dat tegen de pontons knalt.

7:09 brandweer loopt naast de trein, naast de brug is rookontwikkeling.
publiek staat op de brug en wij hebben geen bier :(.

7:15 Brandweer en ambulance diensten verzamelen zich rond de brug en langs het water onder de brug.
Schipper word bevrijdt uit zijn stuurhok.

7:20 Het eerste publiek en pers zijn aanwezig.
Niemand kan ons vertellen wat er aan de hand is, brandweer zegt dat we moeten wachten.

7:22 Aan de voorkant van de trein worden passagiers ontruimt, per coupe worden we opgehaald.
De brandweer zegt bij het achterste treinstel dat we alvast moeten beginnen met ontruimen.
Dit loopt dus lekker tegen elkaar in

7:28 Iedereen is nu de trein uit, we gaan hand in hand de brug over richting de verzamelplek.
Aan het einde van de brug worden we opgewacht door NS en ProRail personeel.
Van daar uit vertrekken we door naar de ruimte waar broodjes en koffie klaar staan.

7:34 Einde van de oefening.
Er is een inventarisatie gemaakt van aanwezigen en de bestemmingen van de reizigers.
Vragen op het evaluatieformulier zijn niet helemaal relevant.

Er word bijvoorbeeld gevraagd of we netjes door conducteur of intercom op de hoogte zijn gehouden over de situatie.
conducteur lag echter bewusteloos in de trein en doordat we met de pantograaf de bovenleiding hebben stukgetrokken was er geen intercom.

Ook kwam de informatie over het verder vervoeren met bussen pas nadat we het formulier hadden ingevuld.

Foto's volgen nog, die staan op een andere mobiel

Of er een schip aanwezig was konden we niet zien, wij stonden vanaf zutphen gezien op de rechterrijbaan, het schip (de rookontwikkeling) kwam van links onder de brug.

Scenario was:

Trein trekt met pantograaf bovenleiding kapot, hierdoor word er een noodremming in werking gesteld.
door noodremming valt de machinist/conducteur en blijft bewusteloos in de trein liggen.
Onder de passagiers zijn een aantal gewonden gevallen.
Na een paar minuten komt er een schip aanvaren waarvoor de brug open moet, de brug kan echter niet open omdat er een trein op staat.
De schipper probeert op volle kracht te remmen maar vaart tegen de pontons aan.

[ Voor 13% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 28-03-2011 14:29 . Reden: aanvullende informatie en typo's vanwege typen op telefoon ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
In een tunnel bij Barendrecht heeft maandag een trein stilgestaan vanwege rookontwikkeling. Het ging om een hogesnelheidstrein. Rond 12.00 uur kwam het treinverkeer weer op gang, meldt een woordvoerder van Prorail.

De trein werd rond 10.30 uur stilgezet toen het branddetectiesysteem van de tunnel alarm sloeg. Er werd gedacht aan brand, maar uiteindelijk bleek het te gaan om probleem met de airco. De ongeveer tweehonderd passagiers in de trein hoefden niet te worden geëvacueerd. Niemand raakte gewond.

Het treinverkeer tussen Den Haag en Dordrecht raakte door de versperring ernstig ontregeld.
Bron: http://binnenland.nieuws...._in_trein_bij_barendrecht

Zou om een Thalys gaan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-09 20:09
Klopt. Thalys 9322 (4301) stond stil in de HSL tunnel bij barendrecht. Dat systeem aldaar is erg veiligheidscritisch en zet meteen een alarm in werking bij een tot stilstand komende trein of bij brand.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Vandaag komt SLT 2451 reeds.
Pagina: 1 ... 26 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!