dion_b schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 13:11:
[...]
Zo slecht is dat "geheel" niet, en gelukkig ook - de NS is erin geslaagd om een steeds groter aantal verplaatsingen naar zich toe te trekken. Of dat voor de streekvervoerders gelukt is weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat zelfs als ik met de auto reis (doe ik vaak bij lange afstanden, vooral omdat de locaties waar ik voor m'n werk moet zijn met OV soms 2x de reistijd vergen

) ik dankbaar ben voor ieder persoon die in de trein zit en niet in een auto voor me in de file
OV doet het in NL buitengewoon goed, zeker op langere afstanden tussen de grote centra, en ondanks alle drukte in de spits in de Randstad simpelweg omdat auto's dan nauwelijks vooruitkomen.
Dat het niet een passende oplossing is voor iedereen is bekend en ontkom je niet aan. IMHO valt nog het meest te winnen door mensen de "alles of niets" mentaliteit te laten varen. Als je bij de voordeur de auto pakt rij je bijna altijd de hele route met de auto. Dat is op het platteland logisch, maar zeker een groot deel van de mensen die niet in grote steden wonen maar er wel werken zouden tijdstechnisch gebaat zijn bij overstap onderweg van auto op OV. Enerzijds zijn de P+R-mogelijkheden in NL niet bepaald goed of aantrekkelijk uitgewerkt, anderzijds maken teveel mensen die wel een goede gelegenheid hebben er geen gebruik van
Goed voorbeeld is een collega van me die in de Achterhoek woont maar minimaal 2x/week in A'dam moet zijn op loopafstand van Sloterdijk. De hele route met OV is niet realistisch, hij zou ruim een uur onderweg zijn voor hij op een ICstation met aansluiting op Sloterdijk zou zijn. Maar hij zou met minimale oponthoud naar Veenendaal-de Klomp kunnen rijden, gratis kunnen parkeren en daar op de IC kunnen overstappen die hem rechtstreeks naar Sloterdijk zou brengen. En hij zou sowieso z'n treinkaartjes kunnen declareren, dus het zou hem niets extras kosten.
In plaats daarvan doet hij regelmatig 2.5-3u over een rit die met een beetje geluk 1.5u zou kosten en zeker niet meer dan 2u. Het grootste deel van de vertraging treedt op tussen Holendrecht en afrit S102, dus op de A10, en met eervolle vermelding van Ring Utrecht. Dat wordt volledig vermeden met de trein.
Maar hij overweegt het niet, vindt de trein een onbespreekbare aantasting van z'n vrijheid. De vrijheid om met honderdduizenden anderen vast te staan in de file

Hoe goed of slecht het geheel is, hangt puur af van waar je woont en welke criteria je hanteert. Als ik in de Randstad ben, is het OV (voor de duidelijkheid: als geheel dus) over het algemeen een goed alternatief voor de auto. Soms zelfs beter (Utrecht > A'dam bijv.) wanneer je puur en alleen naar reistijd kijkt. Maar er spelen ook andere zaken mee, en die zijn niet per se in het voordeel van het OV. En dat punt is in de Randstad dan weer vaak een probleem.
Wanneer je echter buiten de Randstad komt, en om het dan nog een beetje 'groot' te houden, bijv. in BrabantStad, dan is het OV als geheel al geen goed alternatief meer. Hoewel treinvervoer vaak wel aardig is geregeld op intercity niveau, is de aanvoer gewoon ondermaats. Een stoptrein, sorry sprinter, die 1x per half uur rijdt tussen Weert en Eindhoven en dan stamp- en stampvol zit, is gewoon géén alternatief (en ja, in Weert kun je de IC nemen, maar in de tussenliggende dorpen niet).
Wat je dan krijgt is inderdaad de situatie waar jouw collega al in zit, en waarvan jij ook al aangeeft dat die heel simpel gebruikt wordt. Je stapt in je auto en rijdt dus zelf maar naar Tilburg, Den Bosch oid, ipv dat je de IC pakt.
Wanneer je dan op het "echte" platteland komt, dus het Noorden en Oosten van Nederland, dan is het OV vaak al helemaal een belabberd alternatief, en dat is jammer. Hét punt dat ik dus ook maakte is helemaal niet dat het OV als geheel slecht is, maar dat de NS en ProRail er goed aan zouden doen om te kijken naar de aanvoer naar knooppunten.
Het is voor veel mensen gewoon geen acceptabel alternatief om in een 60 jaar oude Plan V te zitten of staan (of beter gezegd: om überhaupt in een trein te moeten staan, ongeacht welk type dat is) gedurende een rit van 30 minuten (Emmen - Zwolle v.v. als voorbeeld), wanneer je ook gewoon in een auto kunt zitten. Ik denk dus dat het een prima plan zou zijn om die oude, lokale tramlijnen weer op te starten, al dan niet in de vorm van een lightrail-achtig gebeuren. Waardoor je dus een regelmatiger rijdend, betrouwbaarder en laagdrempeliger toegankelijk alternatief creëert voor de auto.
Dus, waar ik eigenlijk voor pleit is dat NS/ProRail/Overheid zich daar meer op moet gaan richten als ze mensen écht uit de auto willen krijgen. Laat zo'n sprinter als Weert - Ehv, of Emmen - Zwolle gewoon minimaal op kwartierbasis rijden, en zorg ervoor dat mensen makkelijker en laagdrempeliger van het OV gebruik kunnen maken.
Want op het moment dat je met wat pecht makkelijk een half uur moet staan wachten als je door omstandigheden je trein niet haalt, denk je wel 2x na voordat je in het vervolg weer de trein pakt.
Wat de bussen betreft geldt hetzelfde, want ook daar schort het vaak aan. Nu is dat wat lastiger, omdat het ook afhankelijk is van het overige verkeer. Het is alleen ook hier wel van belang dat dat laagdrempeliger wordt. De bus in Geldrop stopt bijvoorbeeld niet eens in de buurt van het station. Dat is écht een gemiste kans, en zo zijn er veel meer voorbeelden waar dat echt slecht geregeld is en waar kansen worden gemist.