Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 175 Laatste
Acties:
  • 700.864 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 22:26
Dacht het op skyscraper.com gelezen te hebben maar kan het ook niet meer vinden.
Denk dat ik het ergens anders gelezen heb, maar het kan ook gewoon iemand zijn die het gezegd heeft zonder zelf te weten hoe het zit.
Hopelijk weet iemand anders meer over wat er met het het bord gaat gebeuren...

Ik denk dat als ze een nieuw bord van dit formaat ophangen dat het een matrix bord word net zoals bussen aan de voorkant bijv. hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18023

Ben je benieuwd naar het belang van smalspoor voor innovatie en industrie? Wil je kijken bij het opstoken van een loc en misschien zelf een stukje rijden met een railtractor?
Kom dan op zaterdag 19 maart naar de NVBS 80jaar-jubileumactiviteit bij de Stoomtrein Valkenburgse Meer, georganiseerd door de NVBS afdeling Jongeren onder verantwoordelijkheid van de Stichting NVBS Manifestaties!

Naast het rondrijden als passagier en het bekijken van kipkarren in actie, krijg je ook informatie over het werk van de 40-jarige Nederlandse Smalspoorweg Stichting en is er ruime gelegenheid om mooie actiefoto's te maken. Ook is het museum toegankelijk en wordt er een rondleiding door de locloods gegeven.

We vertrekken om 11:30 vanaf station Leiden Centraal. Deze gezellige dag eindigt om ongeveer 16:30 en je krijgt een mooi aandenken mee.
Speciaal voor de vroege vogels is er ook een ochtendprogramma voor iedereen die de voorbereidingen (zoals het opstoken van de locs) voor deze speciale rijdag wil meemaken. Deze groep verzamelt om 10:00 op het busstation van Leiden Centraal. Vanuit Leiden zullen we de lijnbus naar het Valkenburgse Meer nemen.
De kosten voor het programma bedragen 0 euro, maar het stukje met de bus is voor eigen rekening.

Aanmelden voor deze gezellige dag kan door voor 10 maart een e-mail te sturen naar jongeren@nvbs.com. Mail je naam, eventueel lidmaatschapsnummer, leeftijd en een mobiel nummer waarop we je die dag indien nodig kunnen bereiken. Laat even weten of je ook deel wil nemen aan het vroegevogelprogramma. Uiterlijk een week van tevoren sturen we per mail een bevestiging met de definitieve invulling van deze dag. Ook niet-NVBS-leden zijn van harte welkom! Bij te grote belangstelling krijgen jongeren (tot 30 jaar) de voorkeur.
Ook voor verdere vragen kun je ons natuurlijk altijd een mailtje sturen.

Graag tot ziens op 19 maart!

http://www.nvbs.com/jongeren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:00

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik zou 't gek vinden als dat bord weggaat. Sowieso valt 't me op dat dat bord weinig in onderhoud is.

En daarnaast, wat gaan ze er voor in de plaats zetten? Ik zou zeggen zoiets wat ze op vliegvelden en bij Antwerpen Centraal ook hebben. Wel een soort van bord maar meer een matrix of driehoeksbord.

Dat bord vind ik juist zo mooi. Maar goed. Tijd zal 't leren.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja. Zo'n schermen hebben ze al op meer stations, dus gewoon een flatscreen met daarop de eerstvolgende treinen. Ik mag aannemen dat ze voor Utrecht toch wel wat groters zullen gaan inzetten, maar dan nog zou ik het een slecht alternatief voor het grote flapjes bord vinden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
Deze borden hangen op Amsterdam Zuid en Schiphol. Maar ik vind ze vervelend, want ze geven de via-route niet weer. Op Schiphol zie je dan niet de trein via Asd of Asdz naar Lls gaat. En ik vind het trouwens ook wel handig om te weten wanneer de volgende trein gaat, dat zou juist een pluspunt moeten zijn van de digitale CTA's boven die met de lamellen en deze hebben dat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Maranello op 04-03-2011 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:19

ericding

Altijd de eerste.

Die borden zijn ook speciaal opgehangen omdat voor die stations niet op de vertrekstaat is aangegeven aan welke kant van het perron de trein komt. Op de vertrekstaat staat bijvoorbeeld "Spoor 1-2". Pas op het laatste moment wordt besloten welk spoor het wordt, en deze extra borden helpen je dan snel de goede kant op te lopen. Ze zijn dus niet in plaats van de traditionele CTA's (die er de laatste keer dat ik er was, al weer even geleden, gewoon nog hingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Koperdieven worden steeds professioneler en zorgen voor steeds grotere problemen voor de treinenloop. Vorig jaar steeg het aantal koperdiefstallen rond het spoor met 173 procent.

Prorail is de koperterreur zat en luidt de alarmklok. "We kunnen dit niet alleen", zegt de nieuwe Prorail-topvrouw Claudia Zuiderwijk in De Telegraaf.

Prorail vraagt om extra hulp van justitie en politie. Koperdieven weten steeds beter waar ze moeten zijn en welke kabels ze moeten meenemen en zorgen jaarlijks voor dertien miljoen euro schade. Vorig jaar werden 388 koperdiefstallen bij het spoor geteld.

De overlast die koperdieven veroorzaken voor reizigers neemt ook gestaag toe. Vorig jaar zorgde koperdiefstal in totaal voor 170 uur extra vertraging bij passagierstreinen.
nu.nl en http://www.telegraaf.nl/b...?sn=binnenland,buitenland

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 05-03-2011 09:30 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Laatst online: 21-05 23:12

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Voor wat betreft het stationsborden verhaal: Ze gaan op een gegeven moment geheid weg. Onderhoudsgevoelig (in grotere mate dan beeldschermen), en behoorlijk statische informatie t.o.v. een LCD scherm (waar bovendien een ander informatiesysteem achter hangt wat veel handiger werkt). Bij een LCD scherm is het een druk op de knop om nieuwe bestemmingen of routes in te voeren (bij wijze van spreken), bij CTA's en grote aanwijzers moet je handmatig flapjes gaan vervangen en dat dan ook nog es bij alle CTA's.

In Den Haag is het grote bord (vergelijkbaar met die op Utrecht) al een jaar weg, in plaats daarvan zijn er 2 minuscule LCD schermen voor teruggekomen maar ik vermoed dat dit meer een tussenoplossing is omdat Den Haag toch nog op de schop gaat ;).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

In Amsterdam is 't ding al drie jaar weg, maar dat heeft ook met verbouwingen te maken. Ik hoop ook dat 'ie terug komt :P Flapjes vervangen in een paar grote borden (zeg drie, Amsterdam, Utrecht, Den Haag) is toch al een stuk minder werk dan alle CTA's langs moeten lijkt me...

[ Voor 39% gewijzigd door CyBeR op 05-03-2011 14:34 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
zo... afgelopen weekend verhuist, woon nu 5 min van Utrecht CS af en moet nu met de trein naar m'n werk ipv bus :*) en kan nu lopend treinen gaan spotten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-06 11:05
Ik woon 5 min van Essen Hbf. Daar komen soms ook leuke dingen voorbij. Mijn favo blijven de extreem lange ICE3 treinen die ik daar elke ochtend zie (ik heb ze niet geteld maar waren wel 16 a 20 bakken aan elkaar volgens mij).

Ook wel leuk zijn de goedere treinen via Krefeld Hbf. Daar komen regelmatig treinen met auto's die wel 30 bakken langzijn ofzo helemaal dubbeldecks vol met auto's op langzaam tempo. iedereen kijken van ow die auto is wel leuk. :P

[ Voor 34% gewijzigd door Sir_Hendro op 07-03-2011 10:22 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Twee stellen ICE3 = 16 bakken, 400 meter. Dat zijn de betere treinen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
YouTube: ガイアの夜明け New Shinkansen「はやぶさ(HAYABUSA)」320km/hの秘密

kwam deze laatst tegen! ben zelf een tijdje in Japan geweest, die Shinkansen zijn echt zo relaxt he, had zo'n RailPas gekocht en heb van Osaka naar Hakata en van Hakata naar Tokyo gereist! Ik ga nog wel een keer terug om de nieuwe Hayabusa te bekijken O+

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 07-03-2011 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
Vanochtend bleef de 3500 2 minuten langer wachten in 's-Hertogenbosch, waardoor een aansluiting vanaf de 3600 ineens mogelijk werd. Normaalgesproken rijdt de 3500 al weg vanaf Den Bosch terwijl de 3600 stopt, en sta ik dus een kwartier te wachten op de volgende trein. Nu niet.

De 3500 kwam ruim op tijd binnen in Utrecht (aankomst 9.36, vertrek 9.43) uiteindelijk heb ik 56 minuten gedaan over Breda - Utrecht wat normaalgesproken een kwartier langer is. Volgens Google Maps is de snelst mogelijke optie Breda - Utrecht per auto 59 minuten, pak ik de TomTom-planner dan komt die zelfs op 1:16 uit met de files van vanochtend meegeteld.

Waarom laat men de 3500 niet standaard 2 tot 3 minuten langer wachten in Den Bosch? Alles paste vanochtend precies en de trein was nu echt de allersnelste optie. Zou dat niet veel meer reizigers trekken?

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Laatst online: 01:29
-leeg-

[ Voor 112% gewijzigd door Zeus op 16-08-2011 14:59 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantheman94
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Toch best zonde dat er zoveel spoor in NL verdwenen is in de loop der tijd. Er zitten best trajecten bij die van mij terug mogen komen, scheelt omreizen en er wordt veel meer per trein bereikbaar (ipv dat geneuzel in de bus).

* Bastien zou zeggen: Aan het werk Prorail, leg die sporen maar weer aan :+

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Moet je wel ff bedenken dat een groot deel van de lijnen op die kaart (buurt)tramwegen waren, geen trein-spoorwegen, en dus ook helemaal niet geschikt waren voor treinen.

Plus dat ook toen al veel trajecten (of stations aan die trajecten) voor passagiersvervoer gesloten waren, en alleen nog voor (vaak sporadisch) goederenvervoer opengesteld waren. De tijdelijke opleving eind jaren 30 was alleen vanwege de pre-WO2 mobilisaties.

Die dingen zijn niet voor niets gesloten/opgebroken. Als ze in de jaren 30 al niet rendabel te exploiteren waren, zijn ze dat nu al helemaal niet meer.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:10

RnB

Ik zag vandaag een 3 kwart afgewerkte Fyra trein in Roosendaal getrokken worden. Wat een aparte trein om te zien, beetje Shinkansen stijl. Van wat ik kon zien, hing het interieur vol met kabels en aan de buitenkant waren ook kabels zichtbaar tussen de treinstellen.
Waar zou ie naartoe gebracht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:00:
Moet je wel ff bedenken dat een groot deel van de lijnen op die kaart (buurt)tramwegen waren, geen trein-spoorwegen, en dus ook helemaal niet geschikt waren voor treinen.
Dat klopt ongetwijfeld, maar dat hoeft geen belemmering te zijn. Ook hier in Twente komt een tram- of metronetwerk ofzo nog wel eens ter sprake de laatste jaren en dat zou al een hele verbetering zijn tov het huidige beroerde openbaar vervoer buiten de stedenband Enschede-Hengelo-Almelo. Niet voor alles heb je lange lijnen/afstanden nodig, verbindingen naar het (hoofd)spoor zijn in mijn ogen ook welkom.
Plus dat ook toen al veel trajecten (of stations aan die trajecten) voor passagiersvervoer gesloten waren, en alleen nog voor (vaak sporadisch) goederenvervoer opengesteld waren. De tijdelijke opleving eind jaren 30 was alleen vanwege de pre-WO2 mobilisaties.

Die dingen zijn niet voor niets gesloten/opgebroken. Als ze in de jaren 30 al niet rendabel te exploiteren waren, zijn ze dat nu al helemaal niet meer.
Daar ga je me iets te snel. De laatste jaren zijn er toch redelijk succesvol nog welwat al dan niet gesloten lijnen weer opgetuigd en hebben deze veel meer passagiers. Je kunt de jaren 30 van de vorige eeuw, met ongeveer 7M inwoners natuurlijk niet meer vergelijken met de huidige van 17M. Om over de totaal niet vergelijkbare mobiliteitsvraag maar te zwijgen.

Ik snap dat de huidige trace's meestal wel vertrokken zijn (al zie je soms nog het vroegere spoorbed op sommige plaatsen) maar toch.

[ Voor 3% gewijzigd door Bastien op 07-03-2011 21:21 ]

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06

PauseBreak

derp!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het OV-aanbod binnen de stedenband Enschede-Hengelo-Almelo anders ook knap beroerd vind. Daar zouden ze zeker aan moeten werken. Ik zie het alleen niet gebeuren, want ook rond Eindhoven en Den Bosch is het OV-aanbod buiten de trein om, om te huilen.
Dus ja, een traject à la lightrail (oid) naar het hoofdnet zou wat mij betreft zeker welkom zijn.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
PauseBreak schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:38:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het OV-aanbod binnen de stedenband Enschede-Hengelo-Almelo anders ook knap beroerd vind.
Ik bedoelde er ook vooral de trein mee wat wel goed geregeld is. De bus zit ik hooguit in als er een defect is of iemand voor de trein springt/valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Mooie kaarten. Lopen er daar topics over ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-06 21:13
RnB schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:10:
Ik zag vandaag een 3 kwart afgewerkte Fyra trein in Roosendaal getrokken worden. Wat een aparte trein om te zien, beetje Shinkansen stijl. Van wat ik kon zien, hing het interieur vol met kabels en aan de buitenkant waren ook kabels zichtbaar tussen de treinstellen.
Waar zou ie naartoe gebracht worden?
Dat is de V250 die je gezien hebt. Daar worden nu druk testen mee uitgevoerd zowel in NL als in BE.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bastien schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:18:
[...]

Daar ga je me iets te snel. De laatste jaren zijn er toch redelijk succesvol nog welwat al dan niet gesloten lijnen weer opgetuigd en hebben deze veel meer passagiers. Je kunt de jaren 30 van de vorige eeuw, met ongeveer 7M inwoners natuurlijk niet meer vergelijken met de huidige van 17M. Om over de totaal niet vergelijkbare mobiliteitsvraag maar te zwijgen.
Hmm, hier ben ik het dan weer niet helemaal mee eens ;)

In de jaren 10/20/30 nam praktisch iedereen de buurttram (en soms de trein), omdat het simpelweg het enige vervoer voor de iets langere afstand (lees: buiten het eigen dorp en eventueel het buurdorp) was. Auto's waren toen immers alleen nog voor de rijken, idem voor koetsen etc. Fietsen had ook lang niet iedereen (en waren niet voor alles geschikt), dus bleef alleen de benenwagen en de tram over. In de jaren 30 was dat dan wel op zijn retour, maar zeker in de jaren 10 en 20 speelde dat nogal.

Zoek maar eens oude ansichtkaarten op van dorpen bijvoorbeeld. Zelfs de meest pietluttige dorpjes hadden vaak een tramhalte (eerst paardentram, later op sommige plekken vervangen door stoomtrams).

Tegenwoordig pakt het overgrote merendeel van de mensen de auto, omdat die tegenwoordig voor iedereen bereikbaar is.
Ik snap dat de huidige trace's meestal wel vertrokken zijn (al zie je soms nog het vroegere spoorbed op sommige plaatsen) maar toch.
Klopt. Vaak is er nog wel iets terug te vinden van oude spoorlijnen, bijvoorbeeld fietspaden die kilometerlangs kaarsrecht lopen. Dat zijn vaak de oude spoorbeddingen van vroeger.

Zijn ook hele leuke sites van die dat soort dingen in beeld brengen:

- Op Dood Spoor
- Oud en verdwenen spoor
- Oude sporen
- Railtrash
- Railtracking

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Bastien schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:52:
[...]
Ik bedoelde er ook vooral de trein mee wat wel goed geregeld is. De bus zit ik hooguit in als er een defect is of iemand voor de trein springt/valt.
Ben ik met je eens, de trein is prima geregeld (ieder kwartier in principe), maar het OV-aanbod houdt natuurlijk heel wat meer in dan de trein alleen, en daar gaat het nu fout.
wildhagen schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 09:26:
[...]

Hmm, hier ben ik het dan weer niet helemaal mee eens ;)

In de jaren 10/20/30 nam praktisch iedereen de buurttram (en soms de trein), omdat het simpelweg het enige vervoer voor de iets langere afstand (lees: buiten het eigen dorp en eventueel het buurdorp) was. Auto's waren toen immers alleen nog voor de rijken, idem voor koetsen etc. Fietsen had ook lang niet iedereen (en waren niet voor alles geschikt), dus bleef alleen de benenwagen en de tram over. In de jaren 30 was dat dan wel op zijn retour, maar zeker in de jaren 10 en 20 speelde dat nogal.

Zoek maar eens oude ansichtkaarten op van dorpen bijvoorbeeld. Zelfs de meest pietluttige dorpjes hadden vaak een tramhalte (eerst paardentram, later op sommige plekken vervangen door stoomtrams).

Tegenwoordig pakt het overgrote merendeel van de mensen de auto, omdat die tegenwoordig voor iedereen bereikbaar is.
Aanvullend op je laatste zin:
Tegenwoordig pakken de meeste mensen de auto, omdat het OV geen alternatief is, of simpelweg compleet weg bezuinigd is (zie busstreekvervoer Eindhoven e.o.).

Dus ja, als er geen of te weinig aanbod is om een alternatief te zijn, dan gebruik je je eigen vervoer. Terwijl er prima een flink reizigersaanbod zou kunnen zijn, je moet het alleen wel weten te ontginnen.
Zwolle - Emmen v.v. is een mooi voorbeeld. Wanneer NS die stoptreinen op kwartierbasis zou laten rijden zouden ze ook vol zitten. Probleem is alleen dat dat investeringen vergt die voor de NS / ProRail de moeite niet waard zijn.

Kortom, dan blijf je dus zitten in de huidige situatie waarin mensen simpelweg geen alternatief voor de auto hebben.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
wildhagen schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 09:26:
[...]
Zijn ook hele leuke sites van die dat soort dingen in beeld brengen:

- Op Dood Spoor
- Oud en verdwenen spoor
- Oude sporen
- Railtrash
- Railtracking
De Spoorzoeker is ook een leuke site daarvoor, dat is meer reportage dan foto's. De reportage over het verdwenen stuk Hofpleinlijn: Loolaan - Scheveningen is wel een favoriet (wel alweer verouderd helaas). Goed verhaal met geschiedenis erbij ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotcha
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-03 20:18
PauseBreak schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 09:34:
[...]
Aanvullend op je laatste zin:
Tegenwoordig pakken de meeste mensen de auto, omdat het OV geen alternatief is, of simpelweg compleet weg bezuinigd is (zie busstreekvervoer Eindhoven e.o.).
[...]
Het kan aan mij liggen, maar het busstreekvervoer in regio eindhoven is er in de laatste jaren imho helemaal niet zoveel slechter op geworden... Toen ik 10-15 jaar terug nog dagelijks met de bus op en neer naar Eindhoven ging (bijna anderhalve uur enkele reis :|) reden er a) minder bussen b) vooral slome bussen die overal stopten c) antieke bussen met nul comfort.
Goede oude tijd toen alles nog van de BBA was (die van de brabantse buurtspoorwegen en autodiensten, wel weer toepasselijk in dit topic)... nou geef mij dan maar het OV anno nu.
Zowel Hermes als Arriva rijden met een actueel wagenpark, de frequenties op de grote streeklijnen zijn hoger, en er zijn vaak zowel stop- als snelbussen.
Dat er niet iedere 10 minuten een directe verbinding Sterksel-Kasteren-Achelse Kluis is... tja, volgens mij is dat al jaren zo en economisch ook echt niet te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Mwa, genoeg streeklijnen die gehalveerd of verdwenen zijn (richting Geldrop / Heeze / Leende bijv.), waar er wel aanbod voor was. Maar goed, dat is eigenlijk een andere discussie.
Mijn punt was vrij simpel:
Als het OV als geheel geen alternatief is, dan is de moderne mens aangewezen op zijn eigen vervoer.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 397459

Binnenkort met vriendin met de trein naar Berlijn, zijn er daar ook in de tweede klas van die privé coupes? En kun je daar in zonder te reserveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS krijgt recordboete
DEN HAAG - De Nederlandse Spoorwegen krijgen een voorlopige boete van ruim 2 miljoen euro, omdat zij vorig jaar slecht hebben gepresteerd.

Bekijk video

Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer geschreven, zo heeft het ministerie woensdag bekendgemaakt.

De NS krijgt de boete omdat te veel treinen vertraging hadden en reizigers ontevreden waren over de informatie bij verstoringen en het gebrek aan zitplaatsen.

''De reiziger moet kunnen vertrouwen op de trein. Die afspraak heb ik met de Nederlandse Spoorwegen en daar reken ik hen op af”, aldus Schultz van Haegen.

Kwijtgescholden

De voorlopige boete kan worden kwijtgescholden als de NS in 2011 beter presteert. De voorlopige boete is volgens het ministerie een prikkel om de prestaties te verbeteren.

De boete van ruim 1,8 miljoen euro die de minister over 2009 oplegde is verlaagd naar een definitieve dwangsom van een half miljoen euro, omdat de NS de afgesproken prestaties verbeterde. Begin volgend jaar beslist Schultz van Haegen over de definitieve boete over 2010.

Jaarlijks scherpt de minister de prestatieafspraken van Prorail en NS aan. Als de organisaties hier niet aan voldoen, wil Schultz van Haegen in de toekomst een direct opeisbare boete opleggen en komt de herstelperiode dus te vervallen.

Op tijd

Met het ministerie is afgesproken dat ten minste 93 procent van de treinen op tijd moet rijden. Afgelopen januari bleek al dat maar 92,5 procent zonder vertragingen had gereden, meldde een woordvoerder van de NS.

De pijn zat hem vooral in de zware herfst- en winterperiode. Ook had de NS last van enkele incidenten die voor flink wat vertragingen zorgden, zoals de brand in de verkeersleidingpost in Utrecht.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 397459 schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 10:05:
Binnenkort met vriendin met de trein naar Berlijn, zijn er daar ook in de tweede klas van die privé coupes? En kun je daar in zonder te reserveren?
Privé coupé's? Met gordijntjes ervoor en afsluitbaar zeker. Wat ben je van plan en weet je vriendin daarvan?

Er rijdt in de Berlijntreinen normaal één rijtuig met coupés mee. Rijtuig 10 tegen de restauratie/1e klas aan. Voor alle plaatsen geldt dat reservering niet verplicht is. Coupés hebben 6 zitplaatsen dus het kan voorkomen dat je medereizigers in je privé coupé moet tolereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PauseBreak schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 21:01:
Mwa, genoeg streeklijnen die gehalveerd of verdwenen zijn (richting Geldrop / Heeze / Leende bijv.), waar er wel aanbod voor was. Maar goed, dat is eigenlijk een andere discussie.
Mijn punt was vrij simpel:
Als het OV als geheel geen alternatief is, dan is de moderne mens aangewezen op zijn eigen vervoer.
Zo slecht is dat "geheel" niet, en gelukkig ook - de NS is erin geslaagd om een steeds groter aantal verplaatsingen naar zich toe te trekken. Of dat voor de streekvervoerders gelukt is weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat zelfs als ik met de auto reis (doe ik vaak bij lange afstanden, vooral omdat de locaties waar ik voor m'n werk moet zijn met OV soms 2x de reistijd vergen :X ) ik dankbaar ben voor ieder persoon die in de trein zit en niet in een auto voor me in de file :o

OV doet het in NL buitengewoon goed, zeker op langere afstanden tussen de grote centra, en ondanks alle drukte in de spits in de Randstad simpelweg omdat auto's dan nauwelijks vooruitkomen.

Dat het niet een passende oplossing is voor iedereen is bekend en ontkom je niet aan. IMHO valt nog het meest te winnen door mensen de "alles of niets" mentaliteit te laten varen. Als je bij de voordeur de auto pakt rij je bijna altijd de hele route met de auto. Dat is op het platteland logisch, maar zeker een groot deel van de mensen die niet in grote steden wonen maar er wel werken zouden tijdstechnisch gebaat zijn bij overstap onderweg van auto op OV. Enerzijds zijn de P+R-mogelijkheden in NL niet bepaald goed of aantrekkelijk uitgewerkt, anderzijds maken teveel mensen die wel een goede gelegenheid hebben er geen gebruik van :/

Goed voorbeeld is een collega van me die in de Achterhoek woont maar minimaal 2x/week in A'dam moet zijn op loopafstand van Sloterdijk. De hele route met OV is niet realistisch, hij zou ruim een uur onderweg zijn voor hij op een ICstation met aansluiting op Sloterdijk zou zijn. Maar hij zou met minimale oponthoud naar Veenendaal-de Klomp kunnen rijden, gratis kunnen parkeren en daar op de IC kunnen overstappen die hem rechtstreeks naar Sloterdijk zou brengen. En hij zou sowieso z'n treinkaartjes kunnen declareren, dus het zou hem niets extras kosten.

In plaats daarvan doet hij regelmatig 2.5-3u over een rit die met een beetje geluk 1.5u zou kosten en zeker niet meer dan 2u. Het grootste deel van de vertraging treedt op tussen Holendrecht en afrit S102, dus op de A10, en met eervolle vermelding van Ring Utrecht. Dat wordt volledig vermeden met de trein.

Maar hij overweegt het niet, vindt de trein een onbespreekbare aantasting van z'n vrijheid. De vrijheid om met honderdduizenden anderen vast te staan in de file |:(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Tja, het grootste voordeel van de auto is dan ook (het gevoel van) vrijheid. Op ieder denkbaar moment van de dag in de auto kunnen stappen en naar Zuid Frankrijk kunnen rijden zonder ook maar iets te hoeven regelen, kopen of reserveren. Ander voordeel is natuurlijk de mogelijkheid om grote spullen makkelijk mee te kunnen nemen, kratje bier, zak potgrond uit het tuincentrum, vrachtje hout voor de vuurkorf, etc. En de mogelijkheid om dingen te combineren, kinderen naar school brengen, boodschappen doen, plantje kopen, naar het werk gaan, collega een lift geven, even langs het ziekenhuis. Of op zaterdag de kinderen naar de uitwedstrijd van voetbal brengen, weekendboodschappen, Ikea, etc.etc. Als je met een groepje ergens heen wil is de auto ook al gauw voordeliger.

* Fiber gaat binnenkort toch ook maar weer eens een gouden koe aanschaffen....

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat gevoel van vrijheid is grotendeels illusie. Je bent namelijk gedurende rit in het geheel niet vrij iets anders te doen dan aan het verkeer deelnemen. Je enige keuze om iets anders te doen is om te stoppen met rijden.

Ik heb zelf beschikking over een auto en een motor, die ik zoals gezegd vaker gebruik dan OV voor langere ritten, dus ben ik absoluut geen OV-fundi die ongeacht de kosten en het alternatief de trein pakt, maar het verbaast me keer op keer hoe mensen met auto niet in staat zijn tot rationele keuzes omtrent vervoer. Als je met 4 man 150km wilt reizen buiten de spits is evident dat een auto goedkoper en hoogstwaarschijnlijk sneller gaat zijn ja, maar als je alleen in de auto in de spits 50km gaat doen op een traject waar ook treinen rijden is dat maar de vraag.

Toch zie je het leeuwendeel van autobezitters steen en been klagen over een keertje 30min vertraging met de trein, en dat als reden aanvoeren om het nooit te pakken, terwijl ze dagelijks >30min in de file staan maar dat wel accepteren. En zo kortzichtig zijn om luidkeels te klagen over investeringen in OV ("die ik toch nooit gebruik") terwijl een ander die het wel gebruikt straks niet meer in de file staat en dus ook de 100% autorijder bevoordeelt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:10

RnB

IJnte schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 08:51:
[...]

Dat is de V250 die je gezien hebt. Daar worden nu druk testen mee uitgevoerd zowel in NL als in BE.
Ah tof, thanks! :)

Zo, het was vandaag weer chaos op het spoor, als ik alle statusupdates op facebook moet geloven. Ik had er zelf ook last van, met natuurlijk de internationale trein.. :z
Vanaf het begin af aan werd deze al niet aangegeven op de CTA's. Later zag ik NS personeel de ''buitenlanders'' informeren. Wat ze gezegd hebben, heb ik niet gehoord, maar waarschijnlijk iets in de trant van de trein is gecancelled. Ik kijken op NS mobiel en inderdaad, dit reisadvies is vervallen.. Nah goed, prima, ik kon ook 10 minuten later een trein pakken waarmee ik thuis kom.
Stond ik op het andere spoor, hoor ik ineens een omroep dat de internationale trein vertrekt. 8)7 Dus ik weer naar het desbetreffende perron rennen, stond er geen trein.. Toch maar even de NS mensjes vragen, want op NS mobiel stond ie nog steeds gecanceld. Bleek dat ze ook tegenstrijdige berichten te horen kregen, maar de laatste update ging over het feit dat ie toch wel rijdt..
Goed, ik maar gewacht en ja hoor, tien minuten later kwam ie toch aanrijden.

:/

Op zich geen wereldramp, zeker niet omdat ik het inmiddels wel gewend ben, maar kom op.. Als we allemaal nou eens gewoon goed en op tijd geïnformeerd worden, zou het allemaal een stuk beter te accepteren zijn. Zelfs het personeel wist niet hoe of wat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@dion_b
Daar heb je idd gelijk in, ik heb laatst alleen een auto gehuurd om te verhuizen maar normaal gesproken doe ik alles met OV. Ik had op een gegeven moment wel het gevoel dat ik meer "vrijheid" had in de auto, alleen als ik er nu over terug denk, steeds een parkeerplaats zoeken (Utrecht centrum = veel geld), verkeerslichten, oppassen voor flitsers, fietsers die steeds door rood rijden daar wordt je ook niet vrolijk van. Ga nu elke dag op de fiets naar Utrecht CS en neem de trein naar Driebergen-Zeist, zonder vertraging ben ik 20~25 min kwijt van deur tot deur, dat haal ik met de auto niet...

Eerst woonde ik in het noorden van Utrecht en ging ik met de bus naar m'n werk, ook 25 min van deur tot deur ('s ochtends)... 's avonds stond het helemaal vast op de A28 zodat de bus ergens in Zeist vast stond en duurde het meer dan 35 min alleen al met de bus en die mag gedeeltelijk over een busbaan, dus moet er niet aan denken hoe lang het met de auto zou duren 8)7
Maar voor sommige dingen heb je wel een auto nodig (of kan het makkelijker zijn) 8)

Maandag ga ik naar VolkerRail in Dordrecht, ff kijken of ik wat foto's kan nemen van de werktreinen daar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Is de planning van de DDZ al een beetje bekend? Ik zie zo nu en dan wel foto's voorbijkomen, maar ik wil graag weten wanneer ik vanaf Rotterdam CS weer de 2200 kan nemen ipv de 2100 tot Schiphol en dan de 2600 tot Sloterdijk. Dat extra comfort in de 2e klasse maken die paar extra minuten reistijd wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:28
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de inzetgebieden van de DDZ. Ik hoop bijvoorbeeld dat er DDZ ingezet wordt in bijvoorbeeld de 500 en 700 binnen de spits. Ik zie vaak genoeg 15 bakken ICMm, terwijl dit soms ook bomvol zit. De NS kan hier niet zomaar iets aan doen, langer mogen de treinen niet. De oplossing zou dan zijn om andere treinen in te zetten: In de huidige DD-AR kunnen ongeveer 150 mensen in een rijtuig (ongeveer 120 na de renovatie?) en in de ICM ongeveer 60. Met de ICM is niets mis, maar ik vind de capaciteit gewoon wat te laag.

DDZ inzetten zou aardig wat schelen: Ongeveer 1372 (11*120 + 32) (DDZ) mensen tegen 950 (4+4+4+3, 4*200 + 150).

Is dit mogelijk, of is er iets wat dit beperkt? Misschien kan het technisch niet of moeten de DDZ'tjes juist in de Randstad ingezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als de 500 en 700 te krap is dan kun je daar ook VIRM inzetten. In 14 bakken VIRM kun je 1500 zittende reizigers kwijt. En ik denk dat VIRM wel wat ruimer is dan DDZ. Dat verschrikkelijk krappe van de bovenverdieping van DD-AR gaat er echt niet uit, of de 2e klas moet met 1+2 zitplaatsen uitgerust worden.
De bak van VIRM is 20 cm breder dan die van DD-AR.

Het probleem is echter dat de komplete Noord-Oost aan elkaar gekoppeld is. Dus alle IC's van Rotterdam/Den Haag/Schiphol naar Enschede/Leeuwarden/Groningen.
Dus als je op een van die treinen VIRM in wil zetten heeft dat consequenties voor de hele omloop.

[ Voor 26% gewijzigd door Maasluip op 10-03-2011 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Er zijn wel degelijk wat gesloten omlopen. In de serie 500 rijdt nu ook al 1 omloop met VIRM (voor de kenners: 522,533,546,557) naast de bekende "ambtenarentrein" 526/561. Mocht het ervan komen dat er meer dubbeldeks materieel gaat worden ingezet in de NO dan zal dat waarschijnlijk VIRM worden, zeker aangezien het grootste gedeelte van het VIRM park in onderhoud is in [On. Zover ik het weet zijn ze nu binnen de NS ook druk aan het brainstormen in welke gebieden DDZ in de toekomst zal worden ingezet.

Als ik mijn 0,02 mag bijdragen aan het speculatiecircus: Ik zet in op de huidige sneltreinseries zoals de 2200, 3400, 2600 (hoewel die vast zit aan de 2100, dus niet zeker), (1)4500 en 3900. De langere afstanden zoals de 3000, 800 en de NO lijken me voorlopig nog wel met ICMm/VIRM te blijven rijden.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

dion_b schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 13:11:
[...]

Zo slecht is dat "geheel" niet, en gelukkig ook - de NS is erin geslaagd om een steeds groter aantal verplaatsingen naar zich toe te trekken. Of dat voor de streekvervoerders gelukt is weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat zelfs als ik met de auto reis (doe ik vaak bij lange afstanden, vooral omdat de locaties waar ik voor m'n werk moet zijn met OV soms 2x de reistijd vergen :X ) ik dankbaar ben voor ieder persoon die in de trein zit en niet in een auto voor me in de file :o

OV doet het in NL buitengewoon goed, zeker op langere afstanden tussen de grote centra, en ondanks alle drukte in de spits in de Randstad simpelweg omdat auto's dan nauwelijks vooruitkomen.

Dat het niet een passende oplossing is voor iedereen is bekend en ontkom je niet aan. IMHO valt nog het meest te winnen door mensen de "alles of niets" mentaliteit te laten varen. Als je bij de voordeur de auto pakt rij je bijna altijd de hele route met de auto. Dat is op het platteland logisch, maar zeker een groot deel van de mensen die niet in grote steden wonen maar er wel werken zouden tijdstechnisch gebaat zijn bij overstap onderweg van auto op OV. Enerzijds zijn de P+R-mogelijkheden in NL niet bepaald goed of aantrekkelijk uitgewerkt, anderzijds maken teveel mensen die wel een goede gelegenheid hebben er geen gebruik van :/

Goed voorbeeld is een collega van me die in de Achterhoek woont maar minimaal 2x/week in A'dam moet zijn op loopafstand van Sloterdijk. De hele route met OV is niet realistisch, hij zou ruim een uur onderweg zijn voor hij op een ICstation met aansluiting op Sloterdijk zou zijn. Maar hij zou met minimale oponthoud naar Veenendaal-de Klomp kunnen rijden, gratis kunnen parkeren en daar op de IC kunnen overstappen die hem rechtstreeks naar Sloterdijk zou brengen. En hij zou sowieso z'n treinkaartjes kunnen declareren, dus het zou hem niets extras kosten.

In plaats daarvan doet hij regelmatig 2.5-3u over een rit die met een beetje geluk 1.5u zou kosten en zeker niet meer dan 2u. Het grootste deel van de vertraging treedt op tussen Holendrecht en afrit S102, dus op de A10, en met eervolle vermelding van Ring Utrecht. Dat wordt volledig vermeden met de trein.

Maar hij overweegt het niet, vindt de trein een onbespreekbare aantasting van z'n vrijheid. De vrijheid om met honderdduizenden anderen vast te staan in de file |:(
Hoe goed of slecht het geheel is, hangt puur af van waar je woont en welke criteria je hanteert. Als ik in de Randstad ben, is het OV (voor de duidelijkheid: als geheel dus) over het algemeen een goed alternatief voor de auto. Soms zelfs beter (Utrecht > A'dam bijv.) wanneer je puur en alleen naar reistijd kijkt. Maar er spelen ook andere zaken mee, en die zijn niet per se in het voordeel van het OV. En dat punt is in de Randstad dan weer vaak een probleem.

Wanneer je echter buiten de Randstad komt, en om het dan nog een beetje 'groot' te houden, bijv. in BrabantStad, dan is het OV als geheel al geen goed alternatief meer. Hoewel treinvervoer vaak wel aardig is geregeld op intercity niveau, is de aanvoer gewoon ondermaats. Een stoptrein, sorry sprinter, die 1x per half uur rijdt tussen Weert en Eindhoven en dan stamp- en stampvol zit, is gewoon géén alternatief (en ja, in Weert kun je de IC nemen, maar in de tussenliggende dorpen niet).
Wat je dan krijgt is inderdaad de situatie waar jouw collega al in zit, en waarvan jij ook al aangeeft dat die heel simpel gebruikt wordt. Je stapt in je auto en rijdt dus zelf maar naar Tilburg, Den Bosch oid, ipv dat je de IC pakt.

Wanneer je dan op het "echte" platteland komt, dus het Noorden en Oosten van Nederland, dan is het OV vaak al helemaal een belabberd alternatief, en dat is jammer. Hét punt dat ik dus ook maakte is helemaal niet dat het OV als geheel slecht is, maar dat de NS en ProRail er goed aan zouden doen om te kijken naar de aanvoer naar knooppunten.
Het is voor veel mensen gewoon geen acceptabel alternatief om in een 60 jaar oude Plan V te zitten of staan (of beter gezegd: om überhaupt in een trein te moeten staan, ongeacht welk type dat is) gedurende een rit van 30 minuten (Emmen - Zwolle v.v. als voorbeeld), wanneer je ook gewoon in een auto kunt zitten. Ik denk dus dat het een prima plan zou zijn om die oude, lokale tramlijnen weer op te starten, al dan niet in de vorm van een lightrail-achtig gebeuren. Waardoor je dus een regelmatiger rijdend, betrouwbaarder en laagdrempeliger toegankelijk alternatief creëert voor de auto.

Dus, waar ik eigenlijk voor pleit is dat NS/ProRail/Overheid zich daar meer op moet gaan richten als ze mensen écht uit de auto willen krijgen. Laat zo'n sprinter als Weert - Ehv, of Emmen - Zwolle gewoon minimaal op kwartierbasis rijden, en zorg ervoor dat mensen makkelijker en laagdrempeliger van het OV gebruik kunnen maken.
Want op het moment dat je met wat pecht makkelijk een half uur moet staan wachten als je door omstandigheden je trein niet haalt, denk je wel 2x na voordat je in het vervolg weer de trein pakt.

Wat de bussen betreft geldt hetzelfde, want ook daar schort het vaak aan. Nu is dat wat lastiger, omdat het ook afhankelijk is van het overige verkeer. Het is alleen ook hier wel van belang dat dat laagdrempeliger wordt. De bus in Geldrop stopt bijvoorbeeld niet eens in de buurt van het station. Dat is écht een gemiste kans, en zo zijn er veel meer voorbeelden waar dat echt slecht geregeld is en waar kansen worden gemist.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Een complete passagierstrein is vrijdag spoorloos verdwenen toen de tsunami aan land kwam in het noordoosten van Japan. Dat meldde het Japanse persbureau Kyodo vrijdagavond laat (lokale tijd).

De trein had een onbekend aantal mensen aan boord en was onderweg van Sendai naar Ishinomaki toen die werd geraakt door een metershoge vloedgolf
Bron: http://www.bndestem.nl/ni...in-verdwenen-in-Japan.ece

Gaat uiteraard over de megaramp in Japan.

Bizar verhaal dit.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PauseBreak schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 11:03:
[...]

Dus, waar ik eigenlijk voor pleit is dat NS/ProRail/Overheid zich daar meer op moet gaan richten als ze mensen écht uit de auto willen krijgen. Laat zo'n sprinter als Weert - Ehv, of Emmen - Zwolle gewoon minimaal op kwartierbasis rijden, en zorg ervoor dat mensen makkelijker en laagdrempeliger van het OV gebruik kunnen maken.
Want op het moment dat je met wat pecht makkelijk een half uur moet staan wachten als je door omstandigheden je trein niet haalt, denk je wel 2x na voordat je in het vervolg weer de trein pakt.

Wat de bussen betreft geldt hetzelfde, want ook daar schort het vaak aan. Nu is dat wat lastiger, omdat het ook afhankelijk is van het overige verkeer. Het is alleen ook hier wel van belang dat dat laagdrempeliger wordt. De bus in Geldrop stopt bijvoorbeeld niet eens in de buurt van het station. Dat is écht een gemiste kans, en zo zijn er veel meer voorbeelden waar dat echt slecht geregeld is en waar kansen worden gemist.
Daar heb je wel een punt. Waar de NS echt goed in gebleken is, is om de intercityverbindingen optimaal te krijgen. Elk kwartier een IC op de meeste trajecten is echt verbluffend als je het met de buurlanden vergelijkt.

De NS faalt nogal op de streeklijnen, daar zie je juist de andere vervoerders grote stappen maken om bus en trein te integreren tot één geheel. Dat is nog geen garantie dat de treinen niet vol gaan zijn, maar tenminste dat bus en trein op elkaar aansluiten. Zo bekeken zou het goed zijn om alle lokale netten aan de Syntussen en Arriva's van deze wereld over te dragen om de NS op haar core business te laten focussen. Enig probleem wat je dan hebt is natuurlijk dat je het moment van slecht aansluiten verplaatst van bus-trein naar stoptrein-IC.

Maar dan nog, ik zie voor echte landelijke gebieden P+R rechstreeks bij IC-lijnen als een veel zinnigere oplossing. Hoe je het ook wendt of keert, je gaat geen snelle en regelmatige busdienst rendabel kunnen krijgen in kleine boerendorpen, en je gaat niemand uit de auto en in de trein krijgen als ze eerst met de auto naar een buurtstation moeten en daarna weer (al dan niet met brakke aansluiting) over moeten stappen op een IC. Maar als boer Harmsen binnen een halfuur met de auto op een P+R terrein kan zijn, is de drempel om dan de IC te pakken naar de randstad kleiner.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dit bericht zag ik net op OpeensHadIkHet:
Op verzoek van NS HiSpeed besteden wij even geen aandacht aan de HSL-Zuid op deze site. Een en ander houdt verband met ontwikkelingen die de webmasters wel kennen maar niet bekend mogen maken.
Aldus Jablan daar.

De berichten op OHIH vallen wel mee, voornamelijk meldingen over huidige zaken (zoals de geluidsoverlast), nieuws, discussies over materieel en soms speculaties ten gevolge van een bericht over de slechte financiële situatie en wat er dan met de HSL zou moeten gebeuren.

NS Hispeed heeft echter nog nooit om zoiets gevraagd, dat ze dit nu wel doen geeft mij het vermoeden dat er iets aan de hand is met HSA of AnsaldoBreda wat geen goed nieuws is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Klinkt inderdaad niet zo goed. Ze zijn op een aantal fora uiteraard al flink aan het discussieren/speculeren geslagen. Dat de minister gisteren ook geen kamervragen over HSL wilde beantwoorden helpt uiteraard ook niet in deze discussie:
http://www.rijksoverheid....anciele-situatie-hsa.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

dion_b schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 16:25:
[...]

Daar heb je wel een punt. Waar de NS echt goed in gebleken is, is om de intercityverbindingen optimaal te krijgen. Elk kwartier een IC op de meeste trajecten is echt verbluffend als je het met de buurlanden vergelijkt.

De NS faalt nogal op de streeklijnen, daar zie je juist de andere vervoerders grote stappen maken om bus en trein te integreren tot één geheel. Dat is nog geen garantie dat de treinen niet vol gaan zijn, maar tenminste dat bus en trein op elkaar aansluiten. Zo bekeken zou het goed zijn om alle lokale netten aan de Syntussen en Arriva's van deze wereld over te dragen om de NS op haar core business te laten focussen. Enig probleem wat je dan hebt is natuurlijk dat je het moment van slecht aansluiten verplaatst van bus-trein naar stoptrein-IC.

Maar dan nog, ik zie voor echte landelijke gebieden P+R rechstreeks bij IC-lijnen als een veel zinnigere oplossing. Hoe je het ook wendt of keert, je gaat geen snelle en regelmatige busdienst rendabel kunnen krijgen in kleine boerendorpen, en je gaat niemand uit de auto en in de trein krijgen als ze eerst met de auto naar een buurtstation moeten en daarna weer (al dan niet met brakke aansluiting) over moeten stappen op een IC. Maar als boer Harmsen binnen een halfuur met de auto op een P+R terrein kan zijn, is de drempel om dan de IC te pakken naar de randstad kleiner.
Nou ja, een aansluiting stoptrein - IC moet je wel kunnen maken lijkt me. Het is al bekend wanneer en vanaf welk spoor de IC vertrekt, dus begin daarmee, en plan de stoptreindiensten zoveel mogelijk aansluitend. De bus kun je dan nog grotendeels buiten beschouwing laten, m.u.v. de bussen in stadskernen (de IC-stations dus).

Een en ander hangt natuurlijk ook af van waar dat streekstation zich bevindt. Als je kijkt naar de ligging van stations op Weert - Eindhoven - Tilburg Uni, of Zwolle - Emmen, dan is het geen probleem om daar makkelijk te komen. De parkeerplaatsen daar staan vaak ook aardig vol, net als de fietsenstallingen. Waarmee je wel tegen het volgende problematische aspect aanloopt natuurlijk: Genoeg parkeerruimte, voor zowel auto's als fietsen, voor iedereen op die plekken. Dat is toch iets dat ik niet heel snel zie gebeuren in die kernen.

Het probleem met de oplossing die jij voorstelt is dan weer dat iemand dan al in zijn auto zit. Ik vind het idee op zich goed (en rond Utrecht bijv. werkt het ook prima, gewoon een goed aangegeven P+R inrijden en je staat maximaal 10 minuten te wachten op een OV-middel waarmee je snel in het centrum bent, en bovendien ben je minder kwijt aan OV + parkeren, dan aan alleen parkeren in of bij het centrum zelf zou kosten), maar ik merk ook wel dat als ik hier in de auto stap, dat ik dan niet eerst naar het dichtstbijzijnde IC-station ga rijden. Deels ook omdat ik geen idee heb óf er een P+R-mogelijkheid is (vast wel), en zo ja, wáár dan, want het staat domweg nergens aangegeven als je op Ring Zwolle rijdt (of ik let er niet op, kan ook :P Zal van de week wel even extra opletten), maar vooral ook omdat het gewoon makkelijker is om direct van A naar B te rijden.
Dat is dus wel een aspect waar iets op gevonden zal moeten gaan worden, al denk ik dat dat deels vanzelf zal gebeuren wanneer de toegang tot het OV laagdrempeliger wordt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Het nieuwe bovenleidingportaal op Utrecht CS hangt! Tussen spoor 12 en spoor 14 heeft men gisteren dit nieuwe portaal ingehesen en bevestigd aan de nieuwe perronkap.
Bovenleidingportaal Ut CS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ziet er netjes uit. Wordt het nu ook direct klaargemaakt voor meerdere voltages?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Daar hebben portalen weinig mee te maken ;). Het is de rijdraad die ervoor geschikt moet zijn.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Dus het is gewoon mogelijk om 25kV rijdraden op te hangen aan bestaande portalen en het spoor te aarden om 25kV aan te kunnen? Ik dacht dat 25 kV niet mogelijk was met de bestaande portalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:54

Onbekend

...

Ik neem aan dat de moderne isolatoren aan de portalen wel 25kV kunnen hebben. De oudere portalen kunnen dat waarschijnlijk niet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat is er verschillend aan een 25kV rijdraad t.o.v. een 1.5kV rijdraad, afgezien van dat die laatste dubbel is uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

tja, op dinsdag naar mn werk, openbaar vervoer:
30-45 minuten dr over doen, incl n 10-15 minuten lopen, wachten op overstap, en met zn allen in een sardineblikje zitten. gelukkig wel "gratis" omdat ik n studenten OV heb, anders kost het ook nog n euro of 4-5 enkele reis.
alternatief met de auto: 25-30 minuutjes, lekker de muziek aan en de verwarming hoog, ik weet n vrij vlotte, praktische route, geen last van vertragingen (soms wel wat filevorming, maar das wat anders dan dr 2.5 uur over doen omdat dr ineens geen treinen meer rijden door de sneeuw) en geen last van irritante medereizigers (ja, sociaal gestoord, sue me! carpoolende collega is wel gezellig)

en dat is naar mn werk, wat dus op 10-15 minuten lopen van het treinstation zit, laat staan als ik ergens heen ga waar geen OV heengaat, of 1-2x per uur een bus, die je door murphy's law altijd mist, en die dr n uur over doet om n netto afstand af te leggen die ik in die tijd ook kan fietsen..

thanks, but no thanks (voor de meeste gevallen)
als ik helemaal naar de andere kant van het land moet in mn eentje, en de bestemming in de buurt van een IC station ligt, is OV vaak wel een optie, maar ligt de bestemming midden in de polder, dan is het mooi met de auto hoor :) zeker als ik iets groots/zwaars moet halen/brengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
CyBeR schreef op zondag 13 maart 2011 @ 13:46:
Wat is er verschillend aan een 25kV rijdraad t.o.v. een 1.5kV rijdraad, afgezien van dat die laatste dubbel is uitgevoerd?
AC ingespeeld in plaats van DC, zie zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Nu online
marcop23 schreef op zondag 13 maart 2011 @ 12:55:
Dus het is gewoon mogelijk om 25kV rijdraden op te hangen aan bestaande portalen en het spoor te aarden om 25kV aan te kunnen? Ik dacht dat 25 kV niet mogelijk was met de bestaande portalen.
Het zal vast wel ook iets te maken hebben met de afstanden tussen de metalen delen/balken en de rijdraad zelf. In ieder geval staan er op Amsterdam-Utrecht 25kV portalen, dus het lijkt me dat alle nieuwe portalen op Utrecht ook
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/15193798/25.png zullen zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
enige wat ik weet is dat "type 4" portalen voorbereid zijn voor 25kV, al blijft/is het nu nog gewoon 1500V. Veel portalen in nederland zijn nog "type 1"... wat dus alleen 1500V aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Om even het portalen verhaal duidelijk te maken, het is zeker niet zo dat je de rijdraad omgooid en er 25kV op kunt zetten. (zou overigens wel heel makkelijk zijn aangezien 1500v een dikkere rijdraad behoeft dan 25kV.

Verder heeft het 25kV systeem een minusleiding, deze hangt ook aan de portalen.
Andere isolatoren andere rijdraad andere ophanging.

Het is zowiezo niet mogelijk of anders met een helehoop werk om huideige portalen aan te passen.
Nu is het wel zo bij nieuwbouw of een goede vernieuwing worden de portalen voorbereidt op 25kV.

Het is alleen niet dat de waslijn vervangen moet worden, vergeet ook even niet dat je het 1 en ander onder het spoor moet veranderen, tis niet simpel "ff aarden" en gaan met die banaan,was het maar zo makkelijk ;)

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
dat bedoelde ik ook absoluut niet ;). Sowieso zal je ook het beveiligingssysteem moeten aanpassen, ATB en wisselspanning is no-go.

voor mensen die er graag over willen doorlezen: o.a. hier en hier is wel leuk leesvoer te vinden.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Kraan op vrachtwagen trekt Bvl kapot :F :F
Wie spot trouwens de fout in de bijbehorende tekst :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Stevige spanning daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hm, sinds wanneer staat er 30KV op die dingen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Overgeklokte kabel. Of een journalist die het verschil tussen een klok en een klepel even kwijt was.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

SleutelMan schreef op zondag 13 maart 2011 @ 12:27:
Daar hebben portalen weinig mee te maken ;). Het is de rijdraad die ervoor geschikt moet zijn.
Ja, en waar hangt die aan? :P Ik snap ook wel dat aan zoiets meerdere aspecten kleven, maar de vraag blijft wel overeind staan.
Gaan ze nu daadwerkelijk die portalen (e.d.) ook klaarmaken voor meerdere voltages, of niet?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Nu online
Zouden voor de spandraad en de versterkingsleiding niet al 25kV isolatoren zijn gebruikt? Dan hoef je echt alleen maar nog het koper te vervangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:07
Vanochtend op station Assen zag ik een Plan V stoppen, ging om trein 927

Kwam uit Groningen en ging richting Zwolle

Wel apart want die zie ik nooit rijden op deze lijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
dat zegt wat over de kwaliteit van de Plan V :9 Ik zat laatst in een super stille Plan V, ding tipte niet aan een SLT maar was wel lekker rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-06 20:49

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
ArcticWolf schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:19:
dat zegt wat over de kwaliteit van de Plan V :9
Wat dan? Dat er veel stellen over zijn en dus voor bijsturingsacties worden gebruikt zegt toch niet zo veel over de kwaliteit van materieel? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 10:24
[b][message=35678566,noline]Verder heeft het 25kV systeem een minusleiding, deze hangt ook aan de portalen.
Geen minusleiding maar de tegenfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De SLT krijgt alsnog geen toilet ingebouwd, te duur (kost 90 miljoen euro):
De 131 nieuwe stoptreinen van de NS krijgen toch geen toilet. Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) vindt dit te duur.

Het uitrusten van alle nieuwe Sprinters met een toilet zou zo'n negentig miljoen gaan kosten.

De Tweede Kamer nam in december een motie aan waarin de minister werd opgeroepen toiletten te plaatsen in de stoptreinen.

Vakbonden, het personeel van de NS en reizigersorganisaties hadden hier al eerder om gevraagd.

Schultz van Haegen vindt dat 'in de huidige economische situatie' het uitgeven van negentig miljoen euro extra echter te veel van het goede.

Wel geeft ze spoorbeheerder Prorail opdracht om op veertig stations een wc te laten aanleggen. In alle intercity's en stoptreinen waar een op de drie reizigers langer dan een halfuur in zit, zal een toilet aanwezig zijn, verzekert de bewindsvrouw.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
De 131 nieuwe stoptreinen van de NS krijgen toch geen toilet. Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) vindt dit te duur.

Het uitrusten van alle nieuwe Sprinters met een toilet zou zo'n negentig miljoen gaan kosten.hele bericht
Kan iemand mij uitleggen dat het plaatsen van 1 (of 2?) toiletten in een treinstel € 687.000 moet kosten? Hoe moeilijk kan het zijn om een kant en klare unit te bouwen en deze in de trein te plaatsen? Okee, wat kleine aanpassingen voor electriciteit enzo zijn nodig, vul- en aftappunt, maar dan nog.

Als ik dit extrapoleer naar de ombouwingen van de ICM naar ICMm dan komt dat wel op > € 20.000.000 per trein, misschien nog wel het dubbele. Ik denk niet dat de NS dat er voor overmaakt.

Volgens mij zitten bepaalde mensen de boel ernstig in de zeik te nemen...

Het gaat mij dus niet om het toilet op zich maar het belachelijke bedrag.

Edit: Wildhagen :( ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bastien schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:37:
[...]

Kan iemand mij uitleggen dat het plaatsen van 1 (of 2?) toiletten in een treinstel € 687.000 moet kosten? Hoe moeilijk kan het zijn om een kant en klare unit te bouwen en deze in de trein te plaatsen? Okee, wat kleine aanpassingen voor electriciteit enzo zijn nodig, vul- en aftappunt, maar dan nog.
Ehm, constructie zal vermoedelijk ook aangepast moeten worden lijkt me (dragende delen evt, omleggen bekabeling/leidingen/etc, plaatsen van zo'n bio-bak).

Vergelijk bijvoorbeeld IRM: die liftjes konden ook niet zomaar weggehaald worden, omdat ze onderdeel bleken te zijn van de draagconstructie van de bak.

Daarnaast vervallen er dan dus zit- c.q. staanplaatsen, wat indirect dus ook weer geld kost (minder mensen die mee kunnen: minder inkomsten)

Plus dat ze tijdelijk niet ingezet kunnen worden, er zal dan dus vervangend materieel moeten zijn (kost ook weer geld).

Arbeidskosten etc moet je ook meerekenen, is ook niet goedkoop. En toiletten moeten ook weer worden onderhouden (kost geld), en regelmatig gereinigd (kost ook weer geld).

En dit alles dus 131x. Kan me zo voorstellen dat dat aardig op kan lopen.

[ Voor 20% gewijzigd door wildhagen op 14-03-2011 16:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:42:

Ehm, constructie zal vermoedelijk ook aangepast moeten worden lijkt me (dragende delen evt, omleggen bekabeling/leidingen/etc, plaatsen van zo'n bio-bak).
Mja, okee, krijgen ze € 15.000 euro voor :P
Daarnaast vervallen er dan dus zit- c.q. staanplaatsen, wat indirect dus ook weer geld kost (minder mensen die mee kunnen: minder inkomsten)
Misschien 4 zitplaatsen? Zo groot is zo'n toilet in de trein ook niet. Okee, ook € 15.000.
Plus dat ze tijdelijk niet ingezet kunnen worden, er zal dan dus vervangend materieel moeten zijn (kost ook weer geld).
Ja, maar ze hebben altijd reserve materieel. Nu worden al jaren de ICM's omgebouwd (ik dacht per 2?), dat kunnen ze met het reserve normaal wel opvangen. € 0.00 dus.

Nee, ik blijf het een belachelijk bedrag vinden en ben benieuwd of hier ergens een uitgewerkte onderbouwing voor te vinden is. Google is not my friend in deze.

Ze hebben het over 'uitrusten'... dan beperkt het mij tot het plaatsen in de trein, niet eventueel de dweil erdoor.

Hmm, iets gevonden... even lezen.

[ Voor 11% gewijzigd door Bastien op 14-03-2011 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
15.000? Reality check required immediately ;)

Heb je enig idee wat een eventuele structurele constructiewijziging kan kosten? Of dacht je dat het bij de firma Beun de Haas of Biereco Verherbouwingen op de hoek gebeurt, zoiets? Die zal het ongetwijfeld voor 15.000 euro kunnen doen. Maar dan moet je ook niet verbaast zijn als hij binnen een week van ellende uit elkaar mikt.

Vergeet ook niet dat, zeker in Nederland, alles extreem hufter- en vandalismeproof moet zijn. Dat is kostbaar, kan ik je uit eigen ervaring (weliswaar niet met treinen, maar wel andere infra op ander gebied) vertellen. Héél kostbaar. Als in: een veelvoud van die 15.000 euro.

Leuke referentie: enkele maanden terug stond in de Op de Rails een artikel over die hufterproof antigraffiti-folie. Stond ook een prijsindicatie bij volgens mij. Dat alleen al is aardig duur, en dan is dat lang zo ingrijpend nog niet als "even" een toiletje inbouwen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Nu online
Je zal sowieso al € 30.000 aan manuren kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vinnienerd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:52:
Je zal sowieso al € 30.000 aan manuren kwijt zijn.
Idd, hoewel dat nog aan de lage kant zit. Arbeid is ook erg duur.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bastien schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:45:
[...]

Ja, maar ze hebben altijd reserve materieel. Nu worden al jaren de ICM's omgebouwd (ik dacht per 2?), dat kunnen ze met het reserve normaal wel opvangen. € 0.00 dus.
Hoe kom je erbij dat het inzetten van reservematerieel niets kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:53:
[...]

Idd, hoewel dat nog aan de lage kant zit. Arbeid is ook erg duur.
Per trein? Lijkt me voor 1 toilet wat overdreven. Op basis van een zeer riant uurloon van € 75 is dat al 400 uur.

Maar goed, zo die brief lezende is de pers weer lekker bezig met half werk. De aanpassingen van de treinen die er nu zijn kosten dus geen 90M maar slechts 40M. Alleen levert men voor 130 (+ 130 toekomstige) blijkbaar zoveel plaatsen in voor 1 toilet dat er 45 extra SLT-stellen nodig zijn :X Wie zijn hier nou in de war?
CyBeR schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:55:

Hoe kom je erbij dat het inzetten van reservematerieel niets kost?
Ja, dat kost op zich geld, maar niet meer of minder dan dat een trein voor een defect aan de kant staat, iets wat ook geregeld van toepassing is. Dat zit imo in de lopende kosten hoor.

[ Voor 22% gewijzigd door Bastien op 14-03-2011 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bastien schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:56:
[...]

Per trein? Lijkt me voor 1 toilet wat overdreven. Op basis van een zeer riant uurloon van € 75 is dat al 400 uur.

Maar goed, zo die brief lezende is de pers weer lekker bezig met half werk. De aanpassingen van de treinen die er nu zijn kosten dus geen 90M maar slechts 40M. Alleen levert men voor 130 (+ 130 toekomstige) blijkbaar zoveel plaatsen in voor 1 toilet dat er 45 extra SLT-stellen nodig zijn :X Wie zijn hier nou in de war?
Nee: dat kost 54mln. (Waar de resterende 36m heen gaat, geen idee). De toekomstig te bestellen sprinters moeten ze dan namelijk ook hebben, en de opsteltereinnen moeten voorzien worden van afvoerinstallaties.
Ja, dat kost op zich geld, maar niet meer of minder dan dat een trein voor een defect aan de kant staat, iets wat ook geregeld van toepassing is. Dat zit imo in de lopende kosten hoor.
Nee, want een trein die je gebruikt als vervanging voor een terzijde staande SLT kun je niet meer inzetten als extra capaciteit of in geval van defecten. Je gebruikt dat ding voor dat specifieke project, dus dat kost dat specifieke project geld.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 14-03-2011 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bastien schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:56:
[...]

75 euro? Hallo, daar krijg je het voor gedaan in India, niet in NL ;)

(75 euro voor het bedrijf dus, niet de werknemer).

Ik ben maar een simpele gedetacheerde systeembeheerder, en ik kost (voor opdrachtgevers) al meer dan die 75 euro per uur. Dan heb je hier over (als het goed is) hoger opgeleide technici, en niet één, maar meerdere.

De bedragen die jij in je hoofd hebt klinken mij als 1970 in de oren, niet als 2011 ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

PauseBreak schreef op maandag 14 maart 2011 @ 13:42:
[...]

Ja, en waar hangt die aan? :P Ik snap ook wel dat aan zoiets meerdere aspecten kleven, maar de vraag blijft wel overeind staan.
Gaan ze nu daadwerkelijk die portalen (e.d.) ook klaarmaken voor meerdere voltages, of niet?
Vinnienerd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 14:03:
Zouden voor de spandraad en de versterkingsleiding niet al 25kV isolatoren zijn gebruikt? Dan hoef je echt alleen maar nog het koper te vervangen :P
Voor de eerste quote, aanpassen nee vernieuwen in de loop der tijd ja (zie mijn pst stukje terug)

2de quote, mits het type4 portalen zijn deze hebben namelijk oa een ander ophang systeem en minusleiding voorbereiding, sterker je hoeft het koper dan nog niet eens te vervangen.
deadlock2k schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:27:
[...]

Geen minusleiding maar de tegenfase.
Officieel nulvide of minusleiding genoemt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door bestaudio op 14-03-2011 17:33 ]

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 03:30

F.West98

Alweer 16 jaar hier

WTF: http://www.telegraaf.nl/b...stil__.html?sn=binnenland
slecht punt, prorail. (ik zou zeggen, hard uitzetten en klaar toch?)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Mijn god, de zoveel computerblunder bij ProRail.

Ze hebben toch wel een rollbackplan voor als de implementatie van een nieuw systeem niet goed werkt, of hoe zit het daar?

En de computer "op tilt". Wat moet ik me daar bij voorstellen? Iemand schudde te hard aan de computer, waardoor hij net als een flipperkast "TILT!" op het scherm aangaf? :?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 03:30

F.West98

Alweer 16 jaar hier

wildhagen schreef op maandag 14 maart 2011 @ 18:01:
Mijn god, de zoveel computerblunder bij ProRail.

Ze hebben toch wel een rollbackplan voor als de implementatie van een nieuw systeem niet goed werkt, of hoe zit het daar?

En de computer "op tilt". Wat moet ik me daar bij voorstellen? Iemand schudde te hard aan de computer, waardoor hij net als een flipperkast "TILT!" op het scherm aangaf? :?
ik denk aan een freeze... wel slecht hoor...
ook dat alles dan uitvalt door 1 computer? WTF

[ Voor 4% gewijzigd door F.West98 op 14-03-2011 18:02 ]

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
F.West98 schreef op maandag 14 maart 2011 @ 18:02:
[...]

ik denk aan een freeze... wel slecht hoor...
ook dat alles dan uitvalt door 1 computer? WTF
Ach, dat laatste is niet nieuw. Het hele treinverkeer in en rond Amsterdam heeft in 2007 eens enkele uren stil gelegen omdat er een harddisk in een ProRail-computer was gecrashed. Was toen niet redundant uitgevoerd.

Ook rond Utrecht is zoiets al eens gebeurd (geen harddisk, maar ook iets met een computer iirc).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 14 maart 2011 @ 17:01:
[...]

75 euro? Hallo, daar krijg je het voor gedaan in India, niet in NL ;)

(75 euro voor het bedrijf dus, niet de werknemer).

Ik ben maar een simpele gedetacheerde systeembeheerder, en ik kost (voor opdrachtgevers) al meer dan die 75 euro per uur. Dan heb je hier over (als het goed is) hoger opgeleide technici, en niet één, maar meerdere.

De bedragen die jij in je hoofd hebt klinken mij als 1970 in de oren, niet als 2011 ;)
mijn externe tarief is maar 66 euro pu hoor ;) maar ICT loon is beetje overkill tegenwoordig :+ maar 637.000 euro is ook overkill voor een wc.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
wildhagen schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:42:
[...]
Arbeidskosten etc moet je ook meerekenen, is ook niet goedkoop. En toiletten moeten ook weer worden onderhouden (kost geld), en regelmatig gereinigd (kost ook weer geld).

En dit alles dus 131x. Kan me zo voorstellen dat dat aardig op kan lopen.
Ja, dus? Daar betalen we ze toch ook voor?

NS maakt al jaren miljoenenwinsten, zelfs al zou de volledige nettowinst van NS van afgelopen fiscaal jaar worden aangewend om toiletten in te bouwen in het SLT dan nog zou NS geld overhouden. Eén van de dingen die de trein in mijn ogen superieur maakt aan het overige vervoer is juist de mogelijkheid om naar het toilet te gaan onderweg.

Voor degene die nu aan gaat komen met de "jamaar in een bus heb je ook geen toilet :'( "-vergelijking: je kunt een trein niet vergelijken met een bus, eerder met de auto. De tegenhanger van tram en bus qua gemiddeld afgelegde afstand en comfort is de fiets en brommer.

Fiets, auto en brommer kun je op ieder moment aan de kant zetten als het moet. Een stadsbus, metro of tram ben je met een paar minuten weer uit, en een streekbus kan ook wel ergens stoppen als de nood echt hoog is. Een Sprinter zit je gerust 20 minuten in (Den Bosch - Tilburg v.v. om maar wat te noemen), en die kan je niet zomaar aan de kant zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Er rijdt een ICMm rond waar de stickers van internet op z'n kop op de deuren zijn geplakt :+
Met het rondje boven en de boogjes naar onderen, zegmaar.

Viel me even op, vergeten om het te kijken welk stel het was. Stond vrijdag 11 maart om 17.15 op Leeuwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cheesy schreef op maandag 14 maart 2011 @ 18:59:
Er rijdt een ICMm rond waar de stickers van internet op z'n kop op de deuren zijn geplakt :+

Viel me even op, vergeten om het te kijken welk stel het was. Stond vrijdag 11 maart om 17.15 op Leeuwarden.
Volgens mij zitten de AP's bovenin dus 't is wel accurater ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 14 maart 2011 @ 19:01:
[...]

Volgens mij zitten de AP's bovenin dus 't is wel accurater ;)
Oei, nu begin ik even aan mezelf te twijfelen wat nou juist is.
Feit blijft wel dat er 2 treinen tegenover elkaar stonden, waarvan bij 1 de stickers op de kop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 10:32

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

wildhagen schreef op maandag 14 maart 2011 @ 18:05:
[...]

Ach, dat laatste is niet nieuw. Het hele treinverkeer in en rond Amsterdam heeft in 2007 eens enkele uren stil gelegen omdat er een harddisk in een ProRail-computer was gecrashed. Was toen niet redundant uitgevoerd.

Ook rond Utrecht is zoiets al eens gebeurd (geen harddisk, maar ook iets met een computer iirc).
Toen was het GSM-R netwerk toch uit de lucht?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cheesy schreef op maandag 14 maart 2011 @ 19:04:
[...]

Oei, nu begin ik even aan mezelf te twijfelen wat nou juist is.
Feit blijft wel dat er 2 treinen tegenover elkaar stonden, waarvan bij 1 de stickers op de kop zitten.
De juiste is inderdaad met de boogjes omhoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 10:32

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Afbeeldingslocatie: http://www.treinenweb.nl/uploads/image/review/internet_in_de_trein/obis_sticker.jpg
Je zou toch denken dat de beste man die de stickers plakt toch wel weet hoe die erop hoort :P?
Een radiogolf gaat normaliter altijd door de lucht ;)

Ze maker wel vaker fouten met stickers, zo reed/rijdt er een VIRM rond waarvan de lijn van de eerste klasse aan de buitenkant niet ver genoeg doorgetrokken is.

[ Voor 36% gewijzigd door AW_Bos op 14-03-2011 19:44 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
AW_Bos schreef op maandag 14 maart 2011 @ 19:10:
[...]

Toen was het GSM-R netwerk toch uit de lucht?
Dat was in de zomer van 2009. Toen heb ik 2 uur in Maarssen gestaan... En toen ik eindelijk in Utrecht was was de eerste trein eentje terug naar mijn startpunt: Amsterdam. Ik ben toen maar via Dordrecht naar Breda gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Nu online
Cheesy schreef op maandag 14 maart 2011 @ 18:59:

Da's geen WiFi, dat zijn de punten waar de ATB-spoelen zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/postma.j/plaat/nskaart.PNG
Afbeeldingslocatie: http://djcpower.woelmuis.nl/imgt.php?image=nsinfo.PNG

Hoe krijgen ze het voor elkaar dat er een verstoring is die begint bij Arnhem en die helemaal in Limburg bij de Veolia lijnen stopt? Is het gewoon toeval dat de Veolia treinen op de Maaslijn en de Heuvellandlijn tegelijk plat liggen samen met bijvoorbeeld de 3000 of 3100 vanaf Nijmegen richting Arnhem, of is er een storing die dit alles plat legt?

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 14-03-2011 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Nee, er is een verstoring tussen Ede-Wageningen/Rhenen - Utrecht, een verstoring tussen Ede-Wageningen-Arnhem, en een verstoring in Zuid-limburg rondom Maastricht/Heerlen. Het zijn allemaal losse verstoringen die niets met elkaar te maken hebben, echter, door de manier waarop dit getekend is lijkt het alsof alles aan elkaar gekoppeld is (wat het dus niet is ;)).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-06 21:18

mambo No5

Bad Apple?

Aanrijding tussen Driebergen en Wageningen volgens de radio, inclusief uitbrandende auto waardoor 't op de A12 ook een beetje vast liep met kijkers... :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Dat was een aardige klapper ja. Inderdaad een uitgebrande auto op een sleepauto zien staan. Verdere details heb ik ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
SleutelMan schreef op maandag 14 maart 2011 @ 21:18:
Nee, er is een verstoring tussen Ede-Wageningen/Rhenen - Utrecht, een verstoring tussen Ede-Wageningen-Arnhem, en een verstoring in Zuid-limburg rondom Maastricht/Heerlen. Het zijn allemaal losse verstoringen die niets met elkaar te maken hebben, echter, door de manier waarop dit getekend is lijkt het alsof alles aan elkaar gekoppeld is (wat het dus niet is ;)).
Dan is het volgens mij nog niet de bedoeling dat ik informatie over de aanrijding krijg wanneer ik op de verstoringen in Zuid- Limburg klik :)
Pagina: 1 ... 25 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!