Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.953 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Fiber schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 14:15:
Een rechtstreekse lijn, zonder overstap in Brussel, van Amsterdam naar Londen voor een redelijke prijs zou wel leuk zijn! :)
Vanaf 2013 kan dat al hoor: DB gaat rijden tussen Londen en Amsterdam.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
nu nog die tunnel bouwen van Londen naar New York en dan is de halve wereld bereikbaar met de trein 8)7 Rusland en Alaska hebben ook al plannen om elkaar te verbinden met een tunnel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Beetje kromme vergelijking... tussen Rusland en Alaska (vasteland dan) zit iets meer dan 100 km afstand. Tussen Londen en New York is het ongeveer 5500 km. Give or take a few km...

En sowieso eerst maar eens afwachten of die verbinding gemaakt gaat worden, hij is nogal kostbaar, en dat is een understatement. Zie ook Wikipedia: Bering Strait crossing over de hele kwestie.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 18-02-2011 15:39 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
het was ook maar een vrijdagmiddag opmerking van mij :9 bijna weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
Maasluip schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 13:10:
Dus die winst is inclusief het verlies van de HSA?
Ik ben niet financieel onderlegd, dus de vraag is: wat zorgt ervoor dat een bedrijf failliet gaat, en kan/mag de eigenaar van een bedrijf er geen geld in stoppen?
Als ik zo lees dan is HSA inderdaad meegenomen op de geconsolideerde jaarrekening dus dan zit dat verlies er al bij.

Het jaarverslag 2010 kan je hier lezen (6MB PDF), hier staat ook de jaarrekening bij. Het verslag deel is wel interessant, maar het financiële deel is voor mij ook wel redelijk abracadabra :P Dus de tweede vraag kan ik ook niet beantwoordden.

Op pagina 101, 118 en 120 staat wat over de HSL-Zuid en HSA.

[ Voor 3% gewijzigd door Maranello op 18-02-2011 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
wildhagen schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 11:41:
Geen idee wat de status van de 386 is. In september 2010 was hij iig nog rijvaardig:

[video]
De 386 is nog gewoon inzetbaar zover ik weet. De Heimwee-express heeft gewoon een vast inzetrooster per keer, dat kun je hier zien ;).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 20:09
Massale uittocht van Ski-treinen vandaag op Utrecht CS. Volle bak om 6 treinladingen met ski-fanaten af te voeren.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IJnte schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 20:51:
Massale uittocht van Ski-treinen vandaag op Utrecht CS. Volle bak om 6 treinladingen met ski-fanaten af te voeren.
foto's gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:22

PauseBreak

derp!

Luccus schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 16:59:
[...]
In verband met achterstand in het onderhoud en herstel en vanwege problemen met SLT zijn zo'n vijftig Plan V's niet terzijde gegaan. Momenteel wordt er zelfs meer ingezet dan nodig, omdat het SLT weinig grote problemen meer kent, i.e. er zijn meer stellen in dienst dan waarmee rekening was gehouden.

Wil de poster zekerheid over wat hij zag dan is plaats, richting én tijd bij z'n vermelding een vereiste.
Wat zijn nu de plannen m.b.t. het ter zijde stellen en vervangen van de Plan V's die nu nog rijden? Worden die allemaal vervangen door SLT, of wordt een deel vervangen door SGMm?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ik zag vandaag nog een fotograaf op Amersfoort foto's maken van een vrij lange trein met allemaal gekleurde wagons. Zat een loc voor met die nieuwe blauw/oranje livery. Bij gebrek aan tijd kan ik even geen mobiel-foto's laten zien.

Mocht iemand nog een sporenplan weten van station Kempten hbf (allgau), dan zie ik die graag.Morgenochtend vertrek ik.
www.bahnhof.de hier staan 'ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 22:12

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
IJnte schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 20:51:
He, zijn we elkaar misgelopen?
De eerste was de Wintershuttle en ondergetekende is tijdens het uitstapje naar Vl ook nog vastgelegd. Als iemand er een tegenkomt met stilstaande gek in beeld hoor ik het graag. :D
PauseBreak schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 22:02:
[...]
Wat zijn nu de plannen m.b.t. het ter zijde stellen en vervangen van de Plan V's die nu nog rijden? Worden die allemaal vervangen door SLT, of wordt een deel vervangen door SGMm?
SGMm in cluster Limburg (6800 & 6900), Limburg-Brabant (5200 & 9600) en Oosten (7600 Nijmegen - Zutphen en wat daar verder nog rijdt), rest SLT.

[ Voor 29% gewijzigd door Luke! op 19-02-2011 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Door technische problemen hebben zo'n 400 passagiers van twee hogesnelheidstreinen op de lijn Amsterdam-Parijs de nacht moeten doorbrengen in slaapwagons in het station Brussel Zuid, waar hun trein gestrand was. Dat meldt een woordvoerder van Thalys zaterdag.

Vrijdagavond werd beslist om de defecte trein (van 18u16) in Amsterdam aan de eerstvolgende trein (19u16) te koppelen. Dat leverde al meteen forse vertragingen op en maakte dat de treinen niet tegen hun normale snelheid van 300 km/uur konden rijden.

'Toen ze in Brussel aankwamen, waren ze te laat om hun reis richting Parijs nog voort te zetten, aangezien het Franse hogesnelheidsnet al dicht was wegens nachtelijke werkzaamheden', aldus de woordvoerder.

Gezien het nachtelijke uur was het onmogelijk nog voldoende hotelkamers te vinden in de omgeving van Brussel Zuid, waarop dan maar beroep werd gedaan op de wagons van een slaaptrein. Uiteindelijk konden beide treinen hun weg pas zaterdagochtend hernemen. Met respectievelijk veertien en dertien uur vertraging bereikten ze Parijs.
http://www.standaard.be/a...20110219_016&subsection=3

Da's pas een stevige vertraging :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik zat gisteren in de fyra 909 van 7:53 Rotterdam > Schiphol, en kwam om 10:22 aan op Schiphol.. dat was ook een fijne vertraging :/ Loc kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Luccus schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 00:13:
[...]
He, zijn we elkaar misgelopen?
De eerste was de Wintershuttle en ondergetekende is tijdens het uitstapje naar Vl ook nog vastgelegd. Als iemand er een tegenkomt met stilstaande gek in beeld hoor ik het graag. :D
Nee ik denk het niet hoor. Ik zag om 12:40 ofzo zo'n bonte trein langs mijn raam in Utrecht rijden en ben na de VriMiBo nog even op Ut CS blijven hangen om op mijn trein te wachten. Daar zag ik dus die meute aan ski mensen en daarbij behorende treinen. Je hebt twitter nietwaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Ledig mat vertrok pas om 13u uit Venlo, dus dat zal toch wel wat later zijn geweest?
Maar ik ben 's avonds in Utrecht opgestapt, was er rond 18u. ;)
Twitter, oh ja... eigenlijk niet meer gebruikt. :+

[ Voor 26% gewijzigd door Luke! op 19-02-2011 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
trouwens het viel mij een tijdje geleden op dat de 1600/1700/1800 serie locs als ze stil staan, de ene pantograaf omlaag en de ander omhoog, of beide omhoog doen. Wat is hier de reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
ArcticWolf schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 15:31:
trouwens het viel mij een tijdje geleden op dat de 1600/1700/1800 serie locs als ze stil staan, de ene pantograaf omlaag en de ander omhoog
Dat moet ook wel: als ze beide omlaag zijn is er geen hoogspanning. :P
of beide omhoog doen. Wat is hier de reden voor?
Beperken stroomafname per sleepstuk bij het optrekken, wanneer de grootste stroom wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17
In principe beschadigd de bovenleiding door de doorgifte van stroom op een plek voor een lange tijd. Het is daarom gebruikelijk om voor een geparkeerde loc beide stroomafnemers omhoog te doen voor oppervlakte vergroting.
Zo nu dan moet de loc zijn accu's bijladen en dan moeten ze omhoog. Een loc kan wel meerdere dagen worden geparkeerd zonder omhoog staande stroomafnemers.
In principe hoeft er alleen genoeg stroom aanwezig te zijn om een beetje lucht te maken om ze omhoog te kunnen doen.

/Offtopic
DDM1 had daarom een stroomafnemer op de stuurstand zitten deze was puur voor het laden van de accus bedoeld als de 1600 afgekoppeld is. Ooit was dit het plan voor dit materieel in spitsuren 1600 voor DDM,1 buiten de spitsuren 1600 inzetten voor vrachtvervoer.
Dit plan is eigenlijk nooit goed van de grond gekomen, maar wel een van de redenen dat een 1600 zo krachtig is, vermogen geschikt voor goederentreinen.

[ Voor 63% gewijzigd door leonbong op 19-02-2011 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Luccus schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 16:22:
[...]
Dat moet ook wel: als ze beide omlaag zijn is er geen hoogspanning. :P
[...]
Beperken stroomafname per sleepstuk bij het optrekken, wanneer de grootste stroom wordt gevraagd.
Ik dacht dat het met onnodige slijtage te maken had.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Onbekend schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 19:49:
Ik dacht dat het met onnodige slijtage te maken had.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=F0tgNHyYCPs]

(ander filmpje, met mooie vlambogen erbij..)

Hoewel de omstandigheden ongewoon zijn (ijs op de bovenleiding) is dit niet heel anders dan wat er (op veel kleinere schaal) gebeurt bij het wegrijden van een zware trein.

[ Voor 36% gewijzigd door burne op 19-02-2011 20:43 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
leonbong schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 18:30:
/Offtopic
DDM1 had daarom een stroomafnemer op de stuurstand zitten deze was puur voor het laden van de accus bedoeld als de 1600 afgekoppeld is. Ooit was dit het plan voor dit materieel in spitsuren 1600 voor DDM,1 buiten de spitsuren 1600 inzetten voor vrachtvervoer.
Dit plan is eigenlijk nooit goed van de grond gekomen, maar wel een van de redenen dat een 1600 zo krachtig is, vermogen geschikt voor goederentreinen.
Dat is precies wat er is gebeurd bij de introductie van het DDM1 anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Luccus schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 00:13:

[...]
SGMm in cluster Limburg (6800 & 6900), Limburg-Brabant (5200 & 9600) en Oosten (7600 Nijmegen - Zutphen en wat daar verder nog rijdt), rest SLT.
Ah ok, bedankt :) Weet je toevallig ook of dit enigszins snel gaat gebeuren? Ik ben Plan V nu wel zat eigenlijk :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Het plan was enige tijd geleden om met ingang van wijzigingsblad april (3 april of zo, weet ik zo niet zeker) SGMm in te zetten in de 9600 Deurne - Nijmegen en mogelijk ook in de 5200 Tilburg Uni. - Weert, maar of dat nog actueel is moet ik nog eens navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gaat dat allemaal goed met de rijtijden? Plan V rijdt 140 en SGM maar 125.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op zondag 20 februari 2011 @ 19:48:
Gaat dat allemaal goed met de rijtijden? Plan V rijdt 140 en SGM maar 125.
Er is volgens mij geen baanvak tussen Nijmegen en Deurne waar 125+ nodig is. Tilburg uni - Weert weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Eindhoven - Helmond Brandevoort, Helmond Brouwhuis - Deurne, Eindhoven richting Boxtel.
Als ze daar met Plan V geen 140 hoeven rijden dan kan er ook wat van de rijtijd af. Vooral richting Deurne neem ik aan dat ze de tijden daarop gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
ArcticWolf schreef op zondag 20 februari 2011 @ 19:57:
[...]

Er is volgens mij geen baanvak tussen Nijmegen en Deurne waar 125+ nodig is. Tilburg uni - Weert weet ik niet.
In Nijmegen vertrekt het ding vlak na de 3600 na Roosendaal en bij binnenkomst in 's-Hertogenbosch zit er een cargopad vlak achter, plus de binnenkomende 800 uit Utrecht. Tot Eindhoven heb je tijd zat alhoewel de 3500 uit Schiphol er achteraan komt. Eindhoven - Deurne heeft tijd genoeg. Nou ga ik er vanuit dat je dat met het rapper optrekken wel kunt halen, want echt grote stukken zonder stop heb je toch niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Treinverkeer rondom Utrecht gestremd
Uitgegeven: 21 februari 2011 09:22
Laatst gewijzigd: 21 februari 2011 09:37
AMSTERDAM- Het treinverkeer van en naar Utrecht Centraal is maandagochtend rond kwart over negen op last van de brandweer stilgelegd.

Dit bevestigt een woordvoerder van de brandweer tegenover NU.nl. Het treinverkeer is inmiddels weer hervat, maar reizigers moeten nog wel rekening houden met een half uur vertraging.

De brandweer legde het treinverkeer stil door rookvorming in de verkeersleidingspost op Utrecht Centraal. Het bleek echter vals alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Brandweer stond er inderdaad, maar was (zoals het bericht al meld) vals alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.powned.tv/nieu...02/megaboete_voor_ns.html
D66 wil de NS veel harder straffen wanneer het een wanprestatie levert. De boete voor het staatsbedrijf moet vertienvoudigd worden. Op dit moment is de maximale straf 2,75 miljoen euro per jaar, dat moet dus 27,5 miljoen worden.

"Zonder serieuze concurrentie, maar met een miljardenomzet, voelt de NS nu totaal geen financiële pijn", betoogt Kamerlid Kees Verhoeven. "Na zo’n horrorwinter met continue vertragingen is dat onacceptabel."

Bovendien vindt de oppositiepartij dat de bonussen bij de NS veel te hoog zijn. "Wij zijn niet tevreden met 5,5-jes." Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur zal naar verwachting snel het jaarlijkse vervoersplan naar de Tweede Kamer sturen.
Gaaf. Dat betekend dat de dividend die uitgekeerd wordt dan lager wordt. Dividend dat 100% naar de Nederlandse staat gaat. Bonussen zijn veel te hoog? Er worden over vorig jaar geen bonussen uitgekeerd.

De NS heeft vorig jaar 53 miljoen winstbelasting opgebracht, er wordt 148 miljoen euro betaald om over de HSL Zuid te mogen rijden, 246 miljoen euro aan infraheffing. En als klap op de vuurpijl krijgt de overheid nog eens 196 miljoen euro dividend in 2010.

"Wij zijn niet tevreden met 5,5-jes", volgens mij doet de NS het beter dan een 5,5. Maar ja op de laatste 2 weken van het jaar kijken is natuurlijk makkelijker dan over het hele jaar. De NS doet het, ook gezien de prestaties van andere spoorbedrijven (waaronder ook staatsbedrijven) het goed. Het kan beter, maar het is zeker beter dan een 5,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
Wat een vervelende onderbuikpolitiek die weer meegaat met (kleine) groep NS-bashers die men altijd het hardste hoort schreeuwen. Met van die symbolische maatregelen komen helpt niet.

Wat men even vergeet is dat NS een commercieel bedrijf is dat zelf ook baat heeft bij op tijd rijden. De overheid is alleen maar aandeelhouder en heeft geen bestuurlijke invloed. Als de overheid graag wil bepalen wat de NS doet dan moeten ze er maar weer een staatsbedrijf van maken.

Daarbij heeft de NS vergeleken met de rest van Europa een prima punctualiteit. Plus dat de NS de overheid gewoon betaald voor de spoorconcessie en de afspraken voor punctualiteit die daarin staan gewoon gehaald worden.

Sommige politici kletsen ook maar met de meute mee. Ook grappig dat er word gepraat over 'miljardenomzet', want dat klinkt veel hoger dan 'miljoenenwinst' :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:58

RnB

Ik weet niet of het al voorbij is gekomen, mocht dat zo zijn, mijn excuses, want ik kan het zo snel niet vinden.

Altijd wanneer ik de internationale trein wil pakken (wat toch wel een aantal keren per maand voorkomt) heeft deze een enorme vertraging of rijdt ie gewoon niet. Rijdt ie een keertje op tijd, zodat ik er ook echt mee kan reizen, heeft ie te maken met een technische verstoring aan de locomotief wat resulteert in een noodstop en ellenlang wachten in the middle of nowhere (is me al 2x overkomen).

Nu vraag ik mij af hoe dit komt, want met de normale ic's, die ik 5 dagen in de week pak, gaat er bijna nooit iets mis. Vertragingen van maximaal 10 minuten en in ieder geval nooit een technische storing, zodat we stilvallen ergens in Nederland (tijdens winterweer daargelaten..) Is die locomotief nou zo slecht of hoe zit dat?

Ik reis trouwens vanaf Roosendaal naar Amsterdam CS of tussenliggende plaatsen.

Daarnaast vraag ik me nog iets af: Ik heb nu een aantal keren gereist met de Fyra en iedere keer ruik ik verbrand plastic voordat we keihard afremmen. Enig idee hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dat kan aan heel veel dingen liggen helaas ;( Vertraging bij de overdracht van de belgische verkeersleiding naar de nederlandse (en andersom). Vertraging bij het omlopen van de loc op de eindstations of wat ze dan ook doen.
Is het aantal technische storingen laatste tijd niet minder geworden dan? Ik dacht dat ze nu met betere locs reden dan voorheen, maar kan me vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Brussel - Antwerpen is vaak killing voor de punctualiteit van de Thalys en de Brusselaar uit Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:58

RnB

ArcticWolf schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:34:
Dat kan aan heel veel dingen liggen helaas ;( Vertraging bij de overdracht van de belgische verkeersleiding naar de nederlandse (en andersom). Vertraging bij het omlopen van de loc op de eindstations of wat ze dan ook doen.
Is het aantal technische storingen laatste tijd niet minder geworden dan? Ik dacht dat ze nu met betere locs reden dan voorheen, maar kan me vergissen.
Hm, ik was al bang dat het aan veel dingen kan liggen, ik vroeg me alleen af of er een hoofdreden zou zijn.
Of die technische storingen steeds minder worden, dat weet ik niet, maar ik heb 2x stil gestaan wegens een technische storing toen er een TRAXX als loc werd gebruikt, volgens mij is dit waar ze tegenwoordig allemaal mee rijden nietwaar?
PolarBear schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:52:
Brussel - Antwerpen is vaak killing voor de punctualiteit van de Thalys en de Brusselaar uit Belgie.
Hoe komt dat?

Daarnaast heb ik ook vaak genoeg meegemaakt dat die trein niet meer reed of grote vertraging had vanuit Amsterdam naar het zuiden. Een x wegens logistieke redenen.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ik dacht dat de traxx een stuk betrouwbaarder waren, maar niet dus blijkbaar ;(

vind het wel knap hoe flexibel ze zijn omgegaan met de dienstregeling vandaag, alle treinen richting Utrecht reden nog wel gewoon (alleen wel langzaam). Daarna hebben ze de IC Nijmegen - Schiphol eruit gehaald en de IC Nijmegen - Den Helder een extra stop laten maken op Driebergen-Zeist. Nu rijdt alles weer (en zonder vertraging). Waarschijnlijk dat ze ook Maastricht - Schagen er deels uit hebben gehaald en alleen de IC Eindhoven - Schiphol hebben laten rijden. Maar ze zijn iig een stuk sneller geworden met handelen bij verstoringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

ArcticWolf schreef op maandag 21 februari 2011 @ 14:18:
ik dacht dat de traxx een stuk betrouwbaarder waren, maar niet dus blijkbaar ;(
Wat me dit jaar al opviel is dat ik al twee keer in de internationale trein heb gezeten en dat deze nauwelijks wegkwam bij Roosendaal. Eind vorig jaar had ik ook al een trein die zelfs niet verder kon... Het kan uiteraard toeval zijn, maar in andere treinen heb ik zelden last van defecten.
- flexibiliteitsverhaal hierboven -
Laatst las ik in de krant dat ze (momenteel?) testen aan het doen zijn met software die als doel heeft om de overlast zo veel mogelijk te beperken waar mogelijk. Nog niet zo heel erg lang geleden viel het mij ook al op dat het treinverkeer rond Rotterdam niet heel erg ernstig verstoord werd toen er een kapotte bovenleiding was. Als ze deze software in deze gevallen hebben ingezet zou ik zeggen test geslaagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Die software waar je op doelt is nog niet in gebruik voor zover ik weet. Het was een student van de EUR die deze software recent ontwikkeld heeft.
Het gegeven dat deze calamiteiten nu vrij snel en ordelijk afgehandeld worden is denk ik mede te danken aan het OCCR. Die neemt als het ware de controle over en kan landelijk de impact van een verstoring coördineren en overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ach, vaak zat dat een trein een defect heeft. Ga maar eens op Utrecht Centraal of Amsterdam Centraal staan luisteren. Eergisteren nog zat ik een VIRM-combinatie waarvan de achterste defect was geraakt, en vorige week werd een ICMm geannuleerd "wegens een defect aan het materieel".
Gelukkig komt het nu ook weer niet zoveel voor dat het storend is, maar heel erg betrouwbaar zijn die dingen nu ook weer niet. De enige treinen waarvan ik nog nooit heb meegemaakt dat die níet reden, zijn Plan V en T, maar die gaan er nu uit :P

Het viel me laatst ook op dat er best aardig werd omgesprongen met een defecte bovenleiding tussen Utrecht en Amersfoort. Een half jaar geleden had je moeten omreizen via Deventer, maar afgelopen week vertrokken de treinen 'slechts' wat minder vaak (dus je had als reiziger een half uur vertraging, maar dat is minder erg dan een uur extra reistijd).

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Toen ik nog elke dag tussen Nijmegen en Utrecht (1,5 jaar lang) moest reizen heb ik maar 1x een defecte trein meegemaakt en dat was een 1700 serie loc waarvan de motor het had begeven 8)7 dus dat valt nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

ArcticWolf schreef op maandag 21 februari 2011 @ 17:06:
Toen ik nog elke dag tussen Nijmegen en Utrecht (1,5 jaar lang) moest reizen heb ik maar 1x een defecte trein meegemaakt en dat was een 1700 serie loc waarvan de motor het had begeven 8)7 dus dat valt nog mee.
Grappig, op het moment dat je dit postte ging er een ICE stuk vlak na Bunnik richting Utrecht, daardoor veel vertraging tussen Utrecht en Arnhem.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Zojuist gezien op een Fyra-loc:
Afbeeldingslocatie: http://twitpic.com/show/thumb/42ah0m.jpg

Wishful thinking?

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
jelmervos schreef op maandag 21 februari 2011 @ 19:06:
[...]

Grappig, op het moment dat je dit postte ging er een ICE stuk vlak na Bunnik richting Utrecht, daardoor veel vertraging tussen Utrecht en Arnhem.
Mooi beeld leverde het wel op, namelijk een ICE aan een VIRM gekoppeld :) Wel een bak vertraging en reizigers in de kou laten staan op Vndc! Echt een hele schandalige actie hebben ze daar uitgevoerd.
Trein naar Rhn (met een +30 binnengekomen op Vndc) stond op spoor 2. Door de opgelopen vertraging zou deze trein weer retour gaan naar Utrecht, Nog geen 5 min later kwam de vertraagde stoptrein (+10) ri Rhn binnen op spoor 2. De mensen van spoor 1 die naar Rhenen wilden werden net naar spoor 1 gestuurd toen men maar besloot de overweg dicht te mikken. Gevolg: reizigers die onder spoorbomen doorliepen om de trein te halen. Overgrote deel deed dat gelukkig niet, maar zag wel vervolgens de trein voor hun neus wegrijden. Die staan dus 30 min in de kou te wachten door een beroerde communicatie tussen NS en ProRail. Ik stond met mijn gele hesje in mijn handen om mensen uit het spoor te plukken, maar gelukkig waren de meeste zo verstandig om niet verder te lopen.. Gewoon even nog 3 min wachten en je had 50+ gelukkige reizigers gehad die al een + 30 hadden opgelopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Zag hem staan op Ut, spoor 4a. Wordt verder erg moe dat de stopper richting Breukelen afhankelijk is van het dagelijke gekloot uit V'daal/Rhenen. Da's bijna standaard een paar minuten te laat, en dat is ook bepaald geen nieuw probleem. Dat speelt als sinds ze besloten hebben dat Rhenen-Breukelen logischer zou zijn van Utrecht CS - Amsterdam.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5214/5465838520_63fb79abed_z.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5056/5465245513_7191d639bd_z.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5178/5465247715_fbbea0ff17_z.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door ijdod op 21-02-2011 20:28 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Lekkere witbalans :X

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

IJnte schreef op maandag 21 februari 2011 @ 20:17:
[...]

Mooi beeld leverde het wel op, namelijk een ICE aan een VIRM gekoppeld :)
Kunnen die zo in het huwelijk treden of zit daar een koppelstuk tussen? Op de foto's zie ik dat niet echt, de kenner vast wel :)

Over de rest zullen we het maar niet hebben, maar wel hulde van het voorkomen van een bloedbad :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
offtopic:
Vind het eerlijk gezegd nogal meevallen voor een onbewerkte foto uit een smartphone, genomen onder crappy stationsverlichting. Sterker nog, ik vraag me eigenlijk af waar je precies over valt.
Bastien schreef op maandag 21 februari 2011 @ 20:50:
[...]
Kunnen die zo in het huwelijk treden of zit daar een koppelstuk tussen? Op de foto's zie ik dat niet echt, de kenner vast wel :)
Zo te zien niet.

[ Voor 37% gewijzigd door ijdod op 21-02-2011 21:07 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Zowel VIRM als ICE hebben een Scharfenbergkoppeling (Schaku) waardoor je ze zonder problemen mechanisch kunt koppelen. Elektrisch niet, want ze kunnen elkaar niet verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Pneumatisch kan bij veel stellen met een Schaku ook meestal zonder problemen. Het zit m altijd in de elektrische koppeling, er is voor dat deel van de koppeling geen standaardisatie (en zelfs als zouden de koppeldozen gelijk zijn, dan is de pinlayout waarschijnlijk weer anders).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
jelmervos schreef op maandag 21 februari 2011 @ 19:06:
[...]

ik heb het gemerkt............ moest nog naar Maarssen, deed er maar 25 min langer over 8)7

valt zoiets niet sneller op te lossen? Ik bedoel dit had een nasleep van enkele uren... volgens mij is het sneller om wat treinen uit te laten vallen, met een loc erheen racen, koppelen en wegslepen. Bunnik -> Utrecht is nog geen 5 min. Ik denk dan wel te simpel, maar dat het 4 uur moet duren is wel beetje overdreven |:(

[ Voor 30% gewijzigd door ArcticWolf op 21-02-2011 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 11:36

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik ben geen fan van grafitti, maar 'stoffity' vind ik soms wel best wel grappig :P.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2la9006.jpg
:D.. Allemaal jammer van de penissen die verder werden aangebracht :/

Ik zag vorige week dat de 4045 dit aan de buitenkant had. Dit rooster was anders dan de ventaliatieroosters.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2hpj90o.jpg

Het lijkt wel alsof er een speaker in verwerkt zit? Een proef voor buitenboord omroep misschien (wat me sterk lijkt)? Iemand enig idee, of is het toch een nieuw rooster voor de ventilatie? Ik heb het nooit eerder gezien, en volgens mij hebben andere stellen dit niet?

[ Voor 112% gewijzigd door AW_Bos op 22-02-2011 00:20 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Heb ze inderdaad niet eerder gezien. Al kan ik me uit het verleden herinneren dat sommige materieeltypen wel degelijk een omroepinstallatie voor buiten hadden. Alleen kan ik me niet meer herinneren welke materieeltypen dat waren... :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 11:36

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

SleutelMan schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 00:55:
Heb ze inderdaad niet eerder gezien. Al kan ik me uit het verleden herinneren dat sommige materieeltypen wel degelijk een omroepinstallatie voor buiten hadden. Alleen kan ik me niet meer herinneren welke materieeltypen dat waren... :P
SLT geloof ik. Vraag me af of die ooit wel eens gebruikt is?

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 22-02-2011 01:00 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Ik weet dus echt niet meer zeker of het SLT of SGMm was. In ieder geval is het dus wel eens gebruikt :P.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ze hebben iig de omroepinstallatie binnen de SLT op standje buiten staan |:( ding staat soms echt hard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Luccus schreef op zondag 20 februari 2011 @ 18:45:
Het plan was enige tijd geleden om met ingang van wijzigingsblad april (3 april of zo, weet ik zo niet zeker) SGMm in te zetten in de 9600 Deurne - Nijmegen en mogelijk ook in de 5200 Tilburg Uni. - Weert, maar of dat nog actueel is moet ik nog eens navragen.
Ja dus, met dien verstande dat de 5200 nog even Mat '64 blijft. Vanaf april dus alleen "gewoon" Mat '64 in Limburg-Zuid, Weert - Tilburg uni. en ook nog op Roosendaal - Vlissingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:09
AW_Bos schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 00:06:
Ik ben geen fan van grafitti, maar 'stoffity' vind ik soms wel best wel grappig :P.
Best cool ja.... check *dit* = reverse graffiti ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:04
Ik ben afgelopen weekend met kruidvatkaarten ook het hele land door geweest: Van Delfzijl (huis) naar Hardenberg (ik had nog nooit in een TurboV gezeten), van Hardenberg naar Zwolle, van Zwolle naar Nijmegen en van Nijmegen naar Venlo. Op de terugweg van Venlo naar Geldermalsen, Geldermalsen - Dordrecht (Ook nog nooit in een E-GTW gezeten), Dordrecht - Haarlem, Haarlem - Zandvoort en weer terug naar huis. Ik hem nu in alle Nederlandse treinen gezeten, behalve het HiSpeed materieel en de Syntus en Connexxion boemeltjes.

Ik heb in totaal wel 1 minuut vertraging gehad, namelijk in de Veolia trein, de machinist kwam iets te laat binnen. Hij had de deur net op slot en de trein reed al, dus is het gewoon remhendel op 0 en power op 40? Ook werd de IC Haarlem - Zandvoort met een VIRM gereden ipv een DD-AR, maar dat is alleen maar extra luxe. Op de terugweg reed er gewoon een DD-AR met de leuke groene bankjes.

De TurboV vond ik toch wel het leukste, ook al schud en kraakt de hele trein. Rustig naar muziek luisteren zonder de muziek heel hard te zetten (of achtergrondgeluidsdemper oid) lukt daar echt niet. Ik zit sowieso bijna nooit in een Plan V, en helemaal niet in één die 10m lang 140 rijdt (Sneltrein). Het 'opvoeren' van een V naar een TurboV is goed gelukt, volgens mij is de trein in het filmpje niet slomer in optrekken dan een SM '90:
YouTube: Plan V (turbo) vertrekt van Hardenberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Alleen merk je daar niks van bij optrekken vanuit stilstand. De Turbo-V's hebben namelijk een PZ3 stand (parallel-zwakveld 3) die de allerlaatste rijstand is die kunt kiezen en dus alleen maar gekozen kan worden als je al hard rijdt.
Bij optrekken begin je in R of S (rangeer of serie) stand. Pas op snelheid kun je naar de P (parallel) stand, en dan pas naar wens de zwakveld standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Laatst online: 09-09 14:56
Gisteren op het traject utrecht -nijmegen stond er een defecte trein waardoor er voor een gedeelte alleen maar enkel spoor gereden kon worden met grote vertragingen tot gevolg.

Mijn reis ging van Veenendaal de Klomp -> Utrecht Centraal
We reden op een gegeven moment verkeerd spoor langs een VIRM en een ICE die vlak achter elkaar stonden, kan helaas niet zien of het was om passagiers over te laden ofdat de één de ander ging slepen.

Ik weet ook niet of de ICE of de VIRM defect was.
Weet iemand of een ICE en VIRM elkaar kunnen slepen met een boom ertussen ofzo?

Edit: Sorry had de eerdere posts niet gezien, moet voortaan ff f5-en... topic stond nog open

[ Voor 8% gewijzigd door Lennart_1337 op 22-02-2011 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Laatst online: 09-09 14:56
Maasluip schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:44:
Alleen merk je daar niks van bij optrekken vanuit stilstand. De Turbo-V's hebben namelijk een PZ3 stand (parallel-zwakveld 3) die de allerlaatste rijstand is die kunt kiezen en dus alleen maar gekozen kan worden als je al hard rijdt.
Bij optrekken begin je in R of S (rangeer of serie) stand. Pas op snelheid kun je naar de P (parallel) stand, en dan pas naar wens de zwakveld standen.
Dus als ik het goed begrijp is de turbo stand om een hogere maximale snelheid te kunnen halen?
Hoeveel harder kunnen turbo plan-v dan reguliere plan-v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mwah kan nog best wel mee vallen tov hoe ze er echt uit zien, sommige van die vIRM's zijn al aardig wit aan 't worden ipv geel aan het zijn en dat rood wat vaal word kop de ICE, tja dat verbaasd niemand toch :P

Die eerste foto is wat te rood maar de rest tja wel oke opzich als je bedenkt dat 't donker is.
Lennart_1337 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:21:
Gisteren op het traject utrecht -nijmegen stond er een defecte trein waardoor er voor een gedeelte alleen maar enkel spoor gereden kon worden met grote vertragingen tot gevolg.

Mijn reis ging van Veenendaal de Klomp -> Utrecht Centraal
We reden op een gegeven moment verkeerd spoor langs een VIRM en een ICE die vlak achter elkaar stonden, kan helaas niet zien of het was om passagiers over te laden ofdat de één de ander ging slepen.

Ik weet ook niet of de ICE of de VIRM defect was.
Weet iemand of een ICE en VIRM elkaar kunnen slepen met een boom ertussen ofzo?
kijk voor de grap eens op de vorige pagina :P

[ Voor 44% gewijzigd door GoldenSample op 22-02-2011 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lennart_1337 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:22:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is de turbo stand om een hogere maximale snelheid te kunnen halen?
Hoeveel harder kunnen turbo plan-v dan reguliere plan-v?
Het is niet om een hogere snelheid te halen (alle Plan-V is toegelaten tot 140 km/h) maar om bij hogere snelheden harder op te kunnen trekken. Je begint met rijden in serie stand, dan schakelen de weerstanden af (het schokken wat je voelt bij optrekken), als alle weerstanden afgeschakeld zijn kun je naar serie zwakveld (waar er meer stroom door de motor gaat) en daarna naar de parallel stand. Dan moeten weer alle weerstanden afschakelen voordat je naar de drie parallel zwakveld standen kunt gaan. Dus pas vanaf dat moment kun je harder dooraccelereren dan een standaard Plan V (waar de rijcontroller niet in de PZ3 stand gezet kan worden).

Serie en Parallel houdt in dat eerst de motoren in serie staan en daarna parallel. In seriestand krijgen de motoren maar de helft van de spanning, waardoor ook het motorvermogen halveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ze hebben van de overdrive dus een "echte" versnelling gemaakt? :9

Zijn er veel turbo V? En waarom zijn ze er want de standaard plan V voldoet toch gewoon? of was het omdat ze zich verveelde bij nedtrain en maar wat moesten gaan doen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

936-965, en ze zijn aangepast om de rijtijden te kunnen halen tussen Zwolle en Emmen. Je vraagt toch meer van de elektrische installatie (hogere stromen) dus je zult meer onderhoud hebben.
Het leuke is dan weer wel dat PZ3 bij de andere stellen alleen onmogelijk is gemaakt doordat de rijcontroller niet in die stand gezet kan worden. Als een Turbo-V rijdt en in PZ3 gezet wordt zal een getrokken niet-Turbo-V ook naar PZ3 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Waarom was PZ3 kennelijk nodig voor Zwolle - Emmen, maar is het niet erg om op andere series waar het een beetje krap is de geplande rijtijden met 1 of 2 minuten te verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Omdat je vanwege de grote stukken enkelspoor niet de optie hebt om 1 of 2 minuten te verlengen, dan ga je direkt terug naar de Hondekopdienstregeling van voor SM'90 en dat betekent Zwolle-Emmen in 1:10 i.p.v. 1:02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Emmen-Zwolle is wel een sneu stuk. Altijd lang wachten in Ommen en Nieuw-Amsterdam op de tegemoetkomende trein. En vlak voordat je in Zwolle aankomt kruis je de trein die net uit Zwolle wegreed, waardoor de trein (en ook het personeel?) ellenlang in Zwolle staat te niksen voordat ie weer terugkan.

En dat de sneltrein effectief precies net zo snel is als de stoptrein is natuurlijk helemaal een lachertje. Maak dan alles een stoptrein zeg ik: dan heeft iedereen er wat aan.

[ Voor 23% gewijzigd door Varienaja op 22-02-2011 19:48 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
De eerste vijf DH's van de tien stellen voor Argentinië zijn vandaag van Amersfoort naar Roosendaal overgebracht. Klikkie en wikkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Luccus schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:00:
De eerste vijf DH's van de tien stellen voor Argentinië zijn vandaag van Amersfoort naar Roosendaal overgebracht. Klikkie en wikkie.
Nog mooi met NoordNed logo erop. Ik heb vroeger redelijk wat uurtjes in die dingen doorgebracht: midden in de zomer met de kachel op 10 en raampjes die niet open kunnen. En soms het gevoel dat de uitlaat in de trein zelf terecht kwam. :)

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:04

Killjoy

Klingon lawn products

Luccus schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:00:
Argentinië? Ben benieuwd of de foto's van de aflevering straks te zien zijn op railpictures.net :)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer eens in het westen geweest. Zag wat van die Fyra dingen voorbij komen, waar hebben ze die gehaald? Die dingen zien er echt afgetrapt uit :s Die ene trein had geloof ik amper nog verf op de kozijnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Zijn overgespoten (in Fyra-huisstijl) ICRm-rijtuigen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
  • Laatst online: 07:46
Zag vanochtend een Fyra stel over de HSL-zuid langs de A16 rijden. Dat zullen de oefenritten zijn.
Tevens stond er een Thalys still bij station Breda-Prinsenbeek.

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Jongens, ik had gisteravond een grappig gesprek met een ingenieur, en we kwamen op een gegeven moment op het energieverbruik van de NS. Allemaal leuk en aardig, maar die gegevens zijn dus nergens te vinden. Weet iemand of en zo ja, waar ik die gegevens kan vinden?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Van de NS site:
Groene stroom

Al is personenvervoer per spoor aanzienlijk energiezuiniger dan gemotoriseerd vervoer, het totale treinvervoer in Nederland vergt veel energie: 1,4 terrawattuur per jaar. Dit staat gelijk aan het gebruik van 420.000 Nederlandse huishoudens. Het aandeel van deze stroom uit duurzame bronnen is de laatste jaren gestaag toegenomen. In 2006 verhoogde wij het aandeel groene stroom met 2,5% naar 5%. Eind 2007 hebben wij dit nogmaals verdubbeld naar 10%. Deze elektriciteit is voor 50% opgewekt door Nederlandse windenergie, voor 50% uit Nederlandse biomassa. Daarmee behoort NS tot de vijf grootste private afnemers van groene stroom.
http://www.ns.nl/cs/Satel...n+klimaat?p=1193053732961

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
Ritchie schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:15:
Zag vanochtend een Fyra stel over de HSL-zuid langs de A16 rijden. Dat zullen de oefenritten zijn.
Tevens stond er een Thalys still bij station Breda-Prinsenbeek.
Ze oefenen in ieder geval deze week Fyra ritten volgens het toekomstig tijdschema tussen Rotterdam - Breda. Dat die Thalys stil staat lijkt me dan niet de bedoeling aangezien Prinsenbeek geen halte is noch voor de Fyra.

[ Voor 5% gewijzigd door Maranello op 23-02-2011 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ProRail heeft ook leuke info over energierverbruik van stations enzo, is ook wel aardig om te zien :)

Afbeeldingslocatie: http://www.prorail.nl/Publiek/prorailprijsvraag/deprijsvraag/PublishingImages/energieverbruik_infrastructuur.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.prorail.nl/Publiek/prorailprijsvraag/deprijsvraag/PublishingImages/energieverbruik_stations.jpg

Zie http://www.prorail.nl/Pub...aag/Pages/Informatie.aspx

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Oh, dat is zelfs nog beter! Super :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 08:29:
Weer eens in het westen geweest. Zag wat van die Fyra dingen voorbij komen, waar hebben ze die gehaald? Die dingen zien er echt afgetrapt uit :s Die ene trein had geloof ik amper nog verf op de kozijnen zitten.
Nou, de rijtuigen in de Fyra- en Benelux zijn nog niet heel lang geleden omgestickerd en zien er echt niet afgetrapt uit. Wat heb je nou gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Een deel van de Fyra- en Beneluxtreinrijtuigen zijn herstickerde versies van het binnenlands ICRm, en heeft ook gele stoelen. Deze zijn pas later toegevoegd aan de rijtuigen van Hispeed, in tegenstelling tot de andere rijtuigen die bij hun modernisering meteen in de Hispeed-huisstijl zijn gebracht. Die rijtuigen hebben ook blauwe stoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
Vorige week nog Fyra gezien met als laatste rijtuig een onbestickerde ICRm (5678). Het NS blauw/geel vloekt met het wit/roze/rood :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ik vind die kleuren echt afschuwelijk van NS hispeed, net als de kleuren van de sprinters (wit, blauw, geel), waarom niet alles gewoon geel & blauw :? Een keer een trein met reclame ofzo is geen probleem zoals die OV chip trein. Maar DB heeft ook alles wit & rood voor hun internationale treinen en niet roze en blauw ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
DB heeft alles wit & rood? Ja, in het IC/ICE/INT verkeer klopt dat.

Voor regionaal verkeer is dat rood, en er is ook een tijd geweest dat er blauw/witte rijtuigen werden ingezet in de IC IR diensten (not sure of dat nog steeds zo is). Het is misschien niet zo gevarieerd als hier, maar 1 uniforme kleur kun je niet van spreken ;).

Voor wat betreft NL: Het is op zich wel 1 systeem, namelijk:

- rood/roze/wit voor HiSpeed (FYRA)
- blauw-wit voor Intercity-verkeer (Dat is al langere tijd zo, daar komt de uitdrukking materieel met de blauw band vandaan)
- blauw-wit-geel voor Sprinters/stoptreinen

Dat het nu chaotisch is/lijkt komt doordat er nog mat'64 (gaat uit dienst) en DD-AR (wordt gereviseerd) in het geel rondrijden, en omdat NS Hispeed rijtuigen tekort heeft worden normale ICR rijtuigen aangepast voor dienst in de Benelux. Als alle wijzigingen in het materieelpark de komende jaren zijn doorgevoerd dan krijg je werkelijk de situatie als hierboven geschetst.

[ Voor 3% gewijzigd door SleutelMan op 23-02-2011 16:53 . Reden: thanks Luccus :) ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 14:44

Reinier

\o/

IC's blauw-wit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
IR.
Maranello schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:10:
Vorige week nog Fyra gezien met als laatste rijtuig een onbestickerde ICRm (5678). Het NS blauw/geel vloekt met het wit/roze/rood :P
Dat is geen Fyra maar een Benelux.

[ Voor 51% gewijzigd door Luke! op 23-02-2011 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
idd bovenstaande is een Benelux trein

maar Fyra wordt ook wit/rood/roze.

Afbeeldingslocatie: http://www.technischweekblad.nl/Uploads/Images/05-Fyra-op-spoor-v250-def.jpg

en zelfs paars 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door ArcticWolf op 23-02-2011 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luccus schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:58:
[...]
Nou, de rijtuigen in de Fyra- en Benelux zijn nog niet heel lang geleden omgestickerd en zien er echt niet afgetrapt uit. Wat heb je nou gezien?
Een grote rode locomotief met daarachter losse rijtuigen waar overal "fyra" op geschilderd (of geplakt?) stond. De rijtuigen vond ik echt lelijk, zagen er dus afgetrapt uit en de verf kwam er hier en daar af, vooral wat ik zei bij de raam-kozijnen. Als jij ze niet afgetrapt vindt heb je deze rijtuigen niet gezien, of hebben we een andere definitie van wat afgetrapt inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 14:44

Reinier

\o/

Ik volg het nog steeds niet. Boeit verder niet :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
Luccus schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:41:
[...]
Dat is geen Fyra maar een Benelux.
Ze rijden met bijna hetzelfde materieel dus dat is lastig uit elkaar te houden voor mij dan. Het achterste rijtuig was trouwens geen stuurstandrijtuig. Zat het verschil tussen die twee ook niet in het stuurstandrijtuig (Fyra heeft die niet) en in dat de Benelux TRAXX loc groen is (die kon ik niet zien)?

[ Voor 5% gewijzigd door Maranello op 23-02-2011 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
de Bs'en (stuurstandrijtuigen) waar je het over hebt zijn al een tijdje uit dienst, ter vervanging van het capaciteitsverlies worden er nu juist niet-gestickerde ICR rijtuigen erachter gehangen.

Nog wat manieren waarop je het verschil tussen Fyra en Benelux kan zien:
- Tractie. Loc voor een Fyra trein is een 186 van de HSA, in rood. Voor de benelux betreft dat een loc reeks 28, in groen (turkoois, whatever :P)
- Op de Fyra stammen staat in grote letters ook nog eens eens FYRA geschreven ;).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:26
Zijn er ook cijfers wbt. energieverbruik tractie/bovenleiding? En hoe houdt ProRail bij wat het verbruik is per vervoerder? Een kWh meter in de voertuigen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De Benelux wil het treinverkeer in de grensregio's verbeteren. Het samenwerkingsverband van België, Nederland en Luxemburg gaat zich buigen over de problemen waar treinreizigers in de grensstreken op stuiten.

Vaak rijden treinen niet verder dan het laatste station voor de grens, aldus een Benelux-woordvoerder woensdag. Volgens hem bestaan er nog veel meer van dergelijke praktische ''dagelijkse'' problemen.

Zo is een internetkaartje voor hetzelfde traject in het ene land duurder dan in het andere land. Tarieven en klanteninformatie zullen beter op elkaar afgestemd moeten worden.

De Benelux wil ook de treinverbindingen tussen de grootste steden aanpakken. De reistijd tussen Amsterdam en Luxemburg bijvoorbeeld is nu nog zeer lang, aldus de zegsman. De nieuwe werkgroep spoorverbindingen buigt zich over alle problemen met het grensoverschrijdende treinverkeer.

De vlottere spoorverbindingen maken deel uit van het actieplan van de Benelux voor 2011, dat woensdag in Brussel is gepresenteerd.

De drie landen willen bijvoorbeeld ook dat hun zee- en binnenhavens en vliegvelden meer samenwerken om de economische positie van de Benelux te versterken.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:26
Om onze energie-efficiency te verhogen passen wij bestaande treinen aan, zodat zij tijdens het remmen energie terugleveren aan de bovenleiding.
Uhuh :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Voor de liefhebber, de Adviesaanvraag Basisuurpatronen Dienstregeling 2012.

http://www.locov.nl/Image...%202012_tcm311-300057.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De Benelux wil ook de treinverbindingen tussen de grootste steden aanpakken. De reistijd tussen Amsterdam en Luxemburg bijvoorbeeld is nu nog zeer lang, aldus de zegsman.
Goed plan. Maar hoe? Met de Thalys in IC ben je nu in krap 5,5 uur in Luxemburg. Als je de 23 minuten overstap in Brussel korter maakt en naar Brussel Noord verplaatst kun je er in 5 uur zijn.
En dan? HSL Brussel - Namen?
Ik wil niet veel zeggen hoor, maar Delfzijl - Maastricht is minder ver dan Amsterdam - Luxemburg. En duurt ook 5:20. Laten ze eerst de binnenlandse verbindingen eens aanpakken voordat we hoeraverhalen gaan ophangen aan de buitenlandse verbindingen.

Voor de koelkast: welke verbinding is sneller en hoef je minder op over te stappen: Rotterdam - Groningen of Rotterdam - Parijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-09 22:38
Wil in dit topic (wellicht) even vloeken in de kerk.

Ik hoop stiekem dat de fyra een lang leven is gegund. Ikzelf ben nu ca. 10x met de fyra geweest en moet toegeven dat ik die toeslag maar al te graag betaal. Uiteraard heb ik nog geen problemen met de fyra gehad, maar de tijdswinst die het op mijn reis naar Noorwegen geeft is zo een 10% verreken ik dat in het totaalbedrag is dat de 2 euro toeslag op het moment meer dan waard.

Ik zit altijd lekker ontspannen daar en bestel zelfs vaak nog een bakje koffie.

Ik wil dit toch even posten omdat een hoop mensen geen goed woord over hebben voor de fyra, ikzelf vind het echter een welkome aanvulling. Ik rij nu in de spits binnen 26 minuten naar schiphol toe. Reken met 1 vertraagde trein dus 0:56 reistijd, ca. 45 minuten van tevoren op het vliegveld, 1,5 uur vliegen en 20 minuten rijden. Dit maakt een totale reistijd deur tot deur Rotterdam-Bergen (NO) van nog geen 4 uur :D Zonder de fyra is dit toch 4 en een half uur. En in die tijd rij ik in de spits geeneens van Rotterdam naar Groningen :D

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik ben het met je eens dat de reistijdversnelling een leuke opsteker is, maar de hele business case achter Fyra is wankel, de imagoschade opgelopen door trage treinen, veel vertraging en hoge uitval is enorm en de uiteindelijke reistijdwinst is onvoldoende om de tot voor kort hoge toeslagen te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Ach, zo heeft iedereen zo zijn nukken :P. Ik heb mensen gehoord met niets dan ellende op het stuk Arnhem-Utrecht terwijl iemand anders nergens last van had. Vooral een kwestie van geluk denk ik zo :P.

offtopic:
Hoewel ik ook nog wel eens naar Noorwegen ga is de FYRA voor mij geen optie, eerst naar Rtd reizen om naar Shl te gaan is een beetje de omgekeerde wereld, gezien vanaf Laa :P.
Maasluip schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 21:41:
[...]

Goed plan. Maar hoe? Met de Thalys in IC ben je nu in krap 5,5 uur in Luxemburg. Als je de 23 minuten overstap in Brussel korter maakt en naar Brussel Noord verplaatst kun je er in 5 uur zijn.
En dan? HSL Brussel - Namen?
Ik wil niet veel zeggen hoor, maar Delfzijl - Maastricht is minder ver dan Amsterdam - Luxemburg. En duurt ook 5:20. Laten ze eerst de binnenlandse verbindingen eens aanpakken voordat we hoeraverhalen gaan ophangen aan de buitenlandse verbindingen.

Voor de koelkast: welke verbinding is sneller en hoef je minder op over te stappen: Rotterdam - Groningen of Rotterdam - Parijs.
Rotterdam-Parijs is met de Thalys een directe verbinding, tussen Rotterdam en Groningen moet je 1x overstappen (in Zwolle/Utrecht). Reistijd naar Groningen vanuit Rotterdam was geloof ik 2 uur en 40 min? :P

[ Voor 10% gewijzigd door SleutelMan op 23-02-2011 23:05 ]

Logius | Somda | Twitter

Pagina: 1 ... 23 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!