☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Dacht dat ik vandaag las dat ze aan het wachten waren op een voorraad vanuit Hilversum. Als ik met de trein naar Schiphol ga komt ie inderdaad wel ergens langs zo'n groot Prorail of RailPro terrein volgens mij, maar waar dat precies is... geen idee.ArcticWolf schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 19:10:
[...]
Ja en nee, er worden 2 projecten geschrapt door ProRail dit weekend om personeel beschikbaar te krijgen/houden niet om materieel weg te halen. Maar er liggen idd een paar duizend NS90 op voorraad in Nederland (wel verspreid hoor), maar als het echt moet kunnen ze (in dit geval) op tijd geproduceerd worden. Ik weet niet waar we deze 6000 NS90 vandaan hebben... maar naar mijn weten hoefde ze niet zoveel moeite te doen om ze op locatie te krijgen.
Er lagen er ook nog zo'n 15.000 op de Amsterdam Westhaven.
Edit: hier dus: http://www.rtvoost.nl/nie...ult.aspx?nid=175373&cat=1 Maar RTVOost is niet de meest betrouwbare bron
[ Voor 6% gewijzigd door Bastien op 08-11-2013 20:04 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
De eerste ombouwtrein was al aangekomen hoor met 3500 dwarsliggers, de rest komt vannacht (als ik het goed heb gehoord). De werkzaamheden liggen stil omdat de stopmachine nog niet klaar was voor het eerste gedeelte...Bastien schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 20:03:
[...]
Dacht dat ik vandaag las dat ze aan het wachten waren op een voorraad vanuit Hilversum. Als ik met de trein naar Schiphol ga komt ie inderdaad wel ergens langs zo'n groot Prorail of RailPro terrein volgens mij, maar waar dat precies is... geen idee.
Edit: hier dus: http://www.rtvoost.nl/nie...ult.aspx?nid=175373&cat=1 Maar RTVOost is niet de meest betrouwbare bron
RailPro ligt idd ergens bij Hilversum
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Gewoon "omnomnomnom"Bastien schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 20:18:
Hoe 'eet' die ombouwtrein eigenlijk de dwarsliggers vanaf de platte wagens? Of worden die er telkens opgetakeld? Zag wel foto's hoe ze uit het ballast worden gehaald, maar dat nog niet. Misschien moet ik morgen eens even naar Borne gaan als het een beetje weer is. Nieuwsgierig aagje spelen.
ff youtuben
en een groot "rad" die de dwarsliggers op een band gooit voor oude dwarsliggers en nieuwe neerlegt, ze worden idd aangevoerd door die kranen die idd ook op rails lopen.
Maar goed het probleem is, zo'n ding is veel te duur voor een land als Nederland, het heeft alleen nut voor LANGE stukken spoor, dat hebben we niet echt... veel overwegen of geen ballast spoor etc... wij hebben hem ook weggedaan (helaas)
Dus nu leg je ze gewoon even over je schouder?ArcticWolf schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 20:31:
[...]
en een groot "rad" die de dwarsliggers op een band gooit voor oude dwarsliggers en nieuwe neerlegt, ze worden idd aangevoerd door die kranen die idd ook op rails lopen.
Maar goed het probleem is, zo'n ding is veel te duur voor een land als Nederland, het heeft alleen nut voor LANGE stukken spoor, dat hebben we niet echt... veel overwegen of geen ballast spoor etc... wij hebben hem ook weggedaan (helaas)
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
CyBeR schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 20:32:
[...]
Dus nu leg je ze gewoon even over je schouder?

nee je hebt tegenwoordig spoorkraantjes met een hydraulische grijper en die pakt er 5 tegelijkertijd.
Maar je bedoelt dat die dingen eigenlijk alleen zin hebben als de dwarsliggers niet telkens onderbroken worden door overwegen, bruggen etc.? Ik snap dat ze dan even door moeten rijden, maar levert dat zoveel efficiency op dat de door jou beschreven methode sneller is? Of vooral goedkoper. Want er worden toch wel regelmatig langere stukken vervangen toch? Of komt dan zo'n trein uit Duitsland over.
Ze zullen inderdaad vast niet goedkoop zijn gezien de werkomstandigheden waarmee ze om moeten kunnen gaan. Maar wel mooi bedachte techniek.

Toen in Delfzijl-Groningen werd dit ook gedaan, door Spitzke denk ik? Of bedoel je misschien een trein van ProRail zelf? Was best mooi om te zien. Die trein leek overigens mooier geel dan deze, en ook de karretjes met daarop de dwarsliggers zagen er keurig zwartgeverfd uit met een soort rode kraan in het midden.ArcticWolf schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 20:31:
[...]
Owh, de overweg waar die toen overheen ging was van tevoren weggehaald, dus hij kon gewoon doorrijden over spoor op dwarsliggers met ballast ed.
[ Voor 8% gewijzigd door marcop23 op 08-11-2013 20:50 ]
Yep een uni overweg kun je zo weg halen jamarcop23 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 20:46:
[...]
Toen in Delfzijl-Groningen werd dit ook gedaan, door Spitzke denk ik? Of bedoel je misschien een trein van ProRail zelf? Was best mooi om te zien. Die trein leek overigens mooier geel dan deze, en ook de karretjes met daarop de dwarsliggers zagen er keurig zwartgeverfd uit met een soort rode kraan in het midden.
Owh, de overweg waar die toen overheen ging was van tevoren weggehaald, dus hij kon gewoon doorrijden over spoor op dwarsliggers met ballast ed.
Geen idee... maakt me ook weinig uit welke trein het is, ProRail heeft er zelf geen.
Ja, een ombouwtrein in en uitbouwen duurt ongeveer 1 uur (zonder rijden) en je moet de spoorstaven ook weer vervangen aangezien je een gap nodig hebt die groter is dan een las.Bastien schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 20:42:
Op de schouder... dingen wegen bijna 300 kg/stuk las ik gisteren. Moet je toch een aardige stevige schouder hebben.
Maar je bedoelt dat die dingen eigenlijk alleen zin hebben als de dwarsliggers niet telkens onderbroken worden door overwegen, bruggen etc.? Ik snap dat ze dan even door moeten rijden, maar levert dat zoveel efficiency op dat de door jou beschreven methode sneller is? Of vooral goedkoper. Want er worden toch wel regelmatig langere stukken vervangen toch? Of komt dan zo'n trein uit Duitsland over.
Ze zullen inderdaad vast niet goedkoop zijn gezien de werkomstandigheden waarmee ze om moeten kunnen gaan. Maar wel mooi bedachte techniek.
Het omslag punt zit bij 2km (aaneengesloten spoor), maar goed dat is in Nederland best "zeldzaam". Dus meestal doen we spoor vernieuwingen met een een paar kraantjes en een werktrein ernaast. Inclusief ballast, spoorstaven, dwarsliggers doe je zo'n 250 meter per 8 uur.
Machinaal heb je een kettinghor met MFS en een ombouwtrein nodig, uiteindelijk ben je iets sneller uit machinaal dan met kraantjes, maar in Nederland zijn die apparaten niet echt rendabel. Want een Hor kost zo'n 30.000 euro per 8 uur en een ombouwtrein om en nabij hetzelfde... dus reken maar uit
[ Voor 50% gewijzigd door ArcticWolf op 08-11-2013 23:04 ]
Echt? Wat ik me kan herinneren van de filmpjes/docu's over dit soort dingen was het een en al hosanna. Zijn die dingen dan eigenlijk zo sloom dat ze niet rendabel zijn of hoe zit het?ArcticWolf schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 20:31:
[...]
Nee, merp!
200 meter per uur... dus ze zijn wel een stuk sneller dan met kraantjes, maar goed je moet ze in en uit bouwen bij obstakels wat weer 1 uur kost. Daarnaast kost de inzet grof geld, 30.000 euro per inzet (8 uur) en ze gaan vaak kapotPauseBreak schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 23:23:
[...]
Echt? Wat ik me kan herinneren van de filmpjes/docu's over dit soort dingen was het een en al hosanna. Zijn die dingen dan eigenlijk zo sloom dat ze niet rendabel zijn of hoe zit het?
Een kraantje kost 1200 euro per inzet oid
Het bed en spoor heb ik dan weer weinig kaas van gegeten
Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?
http://www.treinenweb.nl/review/31
Hij werd bij Bodegraven ingezet, enkele jaren geleden. Ik vrees alleen dat het geen zier geholpen heeft met die veengronden
[ Voor 33% gewijzigd door AW_Bos op 09-11-2013 01:34 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
CyBeR schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 20:32:
[...]
Dus nu leg je ze gewoon even over je schouder?

Wel old-school, want zo deed men het vroeger ook al

Virussen? Scan ze hier!
Die vervangt ondergrond, ballast, dewarsliggers en stopt ook meteen het spoor. (weet niet of hij ook spoorstaven vervangt).AW_Bos schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 01:27:
Niet geheel gelijk, deze vervangt het ballast met behoud van de dwarsliggers, maar wel interessant:
http://www.treinenweb.nl/review/31
Hij werd bij Bodegraven ingezet, enkele jaren geleden. Ik vrees alleen dat het geen zier geholpen heeft met die veengronden![]()

Reeds vernieuwd:

In en uitbouw gap voor de ombouwtrein:

Nog te vervangen dwarsliggers:

Beschadigingen:

Heb ook wat filmpjes gemaakt
de ombouwtrein had veel moeite met het vervangen van de dwarsliggers... de uitstekende wapeningsstaven van de kapotte dwarsliggers lieten de machine steeds vastlopen dus hij haalde bij lange na niet z'n gemiddelde productie.
De NS heeft een hoogbejaarde vrouw excuses aangeboden voor het gedrag van een conducteur. Die zette de vrouw (89) uit de trein omdat ze niet had ingecheckt met haar ov-chipkaart.
De vrouw was op weg naar haar dochter in Zwolle en had op het station in Rotterdam een ov-chipkaart gekocht. Toen de conducteur die tijdens de reis controleerde, bleek ze niet te zijn ingecheckt.
De conducteur verzocht haar op Utrecht Centraal uit te stappen om alsnog in te checken. De trein zou daar zes minuten blijven staan. De vrouw kreeg dat niet binnen die tijd voor elkaar en miste de trein. Daardoor kwam ze twee uur te laat aan in Zwolle.
Bloemetje
Een woordvoerder van de NS laat weten het voorval zeer te betreuren. Conducteurs zijn volgens hem goed in staat om een onderscheid te maken tussen mensen die moedwillig zwartrijden en mensen waarbij iets fout is gegaan. Waarom dat in dit geval niet gebeurde, is niet duidelijk.
De conducteur had de vrouw moeten uitleggen hoe het systeem werkt en haar verder een prettige reis moeten wensen, zegt de woordvoerder. De NS heeft een bos bloemen naar de vrouw gestuurd.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Wat doet die laatste nou eigenlijk? En slijten die dingen die door de steenslag heen gaan niet waar je bij staat?ArcticWolf schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:18:
Net terug uit Borne! ;D
Reeds vernieuwd:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Beschadigingen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb ook wat filmpjes gemaakt![]()
[video]
[video]
[video]
[video]
[video]
de ombouwtrein had veel moeite met het vervangen van de dwarsliggers... de uitstekende wapeningsstaven van de kapotte dwarsliggers lieten de machine steeds vastlopen dus hij haalde bij lange na niet z'n gemiddelde productie.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Gaaf om te zien. Zo dichtbij mocht ik helaas niet komen.ArcticWolf schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:18:
Net terug uit Borne! ;D
[knip allemaal foto's en filmpjes]
Nog steeds twijfels of het maandagmorgen wel klaar is... ik hoop toch van wel!
Spoor goedleggen. Alles op dezelfde hoogte en zonder knikken rechtdoor.CyBeR schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:37:
[...]
Wat doet die laatste nou eigenlijk? En slijten die dingen die door de steenslag heen gaan niet waar je bij staat?
[ Voor 32% gewijzigd door Bastien op 09-11-2013 18:49 ]
Als het goed is wel..Bastien schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:48:
[...]
Gaaf om te zien. Zo dichtbij mocht ik helaas niet komen.
Nog steeds twijfels of het maandagmorgen wel klaar is... ik hoop toch van wel!
[...]
Spoor goedleggen. Alles op dezelfde hoogte en zonder knikken rechtdoor.
De algemeen directrice en de regio directeur van ProRail en de burgemeester van Borne waren ook nog ff langsgekomen
Ik geloof dat half Borne stond te kijken achter de hekken (gelukkig stonden er hekken).
Wat Bastien zegt, maar hij knijpt dus de ballast goed onder de dwarsliggers zodat de dwarsliggers (en dus de spoorstaven) op de gewenste positie komen te liggen.CyBeR schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:37:
[...]
Wat doet die laatste nou eigenlijk? En slijten die dingen die door de steenslag heen gaan niet waar je bij staat?
[ Voor 33% gewijzigd door ArcticWolf op 09-11-2013 19:02 ]
Om ook mijn plaatjesbijdrage te doen, ze zijn hier te vinden:
http://imgur.com/a/u3mhb/embed#0
Die dingetjes die de spoorstaven op zijn plek houden waren misschien te oud, of dat kan de trein sowieso niet, dat weet ik niet. Vastmaken weet ik ook niet meer zo of de trein dat deed of de mensen die er achteraan liepen.
Spitzke. Die gleis power
[ Voor 22% gewijzigd door marcop23 op 09-11-2013 19:54 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Fraaie impressies!ArcticWolf schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:18:
Net terug uit Borne! ;D
Euh ja: alle gereviseerde LINT'en hebben reeds een toilet. Nieuwe concessie, nieuwe afspraken.Raven schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 20:47:
WTF, ik heb vandaag voor het eerst een Syntus-trein gezien mét toiletAlleen was die niet toegankelijk...
[ Voor 50% gewijzigd door Luke! op 09-11-2013 21:03 ]
Maar 't ding was niet toegankelijk, dus wat heeft het dan voor nut die te plaatsen?
[ Voor 31% gewijzigd door Raven op 09-11-2013 21:08 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dat is ook niet toevallig. WC's mogen niet meer op het spoor dumpen. Vervangen door allemaal fancy vacuum wc's met bioreactor.trolleystad schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 23:45:
Volgens mij gaat die concessie 15 december pas in en moeten ze nog een voorziening regelen om het toilet te kunnen legen. Het is een gesloten systeem namelijk, niet een gat in de pot zodat alles op de rails valt ;-)
Wel grappig het op zee al jaren verboden is om ontlasting overboord te zetten. Maar dat we het op het spoor nog wel deden.
Goeie foto's en gave filmpjes! En zo'n apparaat bedoelde ik, wordt dus toch gebruikt, nice!ArcticWolf schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:18:
Net terug uit Borne! ;D
Reeds vernieuwd:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Beschadigingen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb ook wat filmpjes gemaakt![]()
[video]
[video]
[video]
[video]
[video]
Alleen deze versie vervangt niet ook tegelijk de kiezels zie ik, dan zal het wel niet nodig zijn om dat te doen.
Nee er was ook niks met de ballast gebeurd heKnightwolf schreef op zondag 10 november 2013 @ 02:49:
[...]
Goeie foto's en gave filmpjes! En zo'n apparaat bedoelde ik, wordt dus toch gebruikt, nice!
Alleen deze versie vervangt niet ook tegelijk de kiezels zie ik, dan zal het wel niet nodig zijn om dat te doen.
Tjah... Pure discriminatie op leeftijd zou je zeggen... Als ik dat flik krijg ik niet eens de kans om alsnog in te checken. Krijg ik gewoon direct een boete aan mijn broek...
Wat mij betreft prima handelen van de conducteur. Want blijkbaar mag je gratis met de trein als je oud bent...
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Schijnbaar mag je als ouder iemand een "foutje" maken en mag dat als je jonger bent niet. Ook zou je als jonger persoon het systeem moeten snappen terwijl dat als je ouder bent het "normaal" is dat je het niet snapt.Hooglander1 schreef op zondag 10 november 2013 @ 11:43:
[...]
Tjah... Pure discriminatie op leeftijd zou je zeggen... Als ik dat flik krijg ik niet eens de kans om alsnog in te checken. Krijg ik gewoon direct een boete aan mijn broek...
Wat mij betreft prima handelen van de conducteur. Want blijkbaar mag je gratis met de trein als je oud bent...
Tot een bepaalde hoogte begrijpbaar. Maar goed, de ene keer willen sommige ouderen als "zwak" gezien worden en een ander moment willen ze dat weer totaal niet. Beetje de kaart zo spelen dat het altijd positief uitkomt.
Al zal iedereen dat wel doen
Ik vind het terecht dat ze respijt krijgt.
Mijn eigen oma is 90 die snapt van dit soort dingen helemaal niks. Die was al met pensioen voordat er überhaupt computers op kantoren kwamen. Mijn vriendin maakt ook heel vaak fouten met haar chipkaart, waarom omdat ze het Ov 2x per jaar gebruikt.
Dat geeft aan dat het toch een complex systeem is. Zij heeft geregeld op Bijlmer opde verkeerde paal ingecheckt gvb ipv NS. Tja dat is ook niet logisch dat daar onderscheidt in zit.
Het is maar wat je failproof noemt.Knightwolf schreef op zondag 10 november 2013 @ 13:23:
Idd, het blijft hoe dan ook een enorm faalsysteem dat we liever kwijt dan rijk zijn. Wat mij betreft terug naar het failproof papieren kaartje in alle vervoersmogelijkheden.
In bussen is het een stuk erger als treinen maar met veel verschillende aanbieders weet je vrij zeker dat het geld niet juist wordt verdeeld tussen de vervoerders.
Gewoon het Japanse systeem met chip en papieren (digitaal papier?) kaartjesKnightwolf schreef op zondag 10 november 2013 @ 13:23:
Idd, het blijft hoe dan ook een enorm faalsysteem dat we liever kwijt dan rijk zijn. Wat mij betreft terug naar het failproof papieren kaartje in alle vervoersmogelijkheden.
Ik kan het persoonlijk nog steeds niet geloven dat we 1,5 miljard euro door de plee hebben gespoeld om zo'n brak systeem in te voeren...
[ Voor 19% gewijzigd door ArcticWolf op 10-11-2013 13:40 ]
Wat heeft de concessie Hoofdrailnet van NS te maken met de concessies die regionale overheden afsluiten met vervoersmaatschappijen?Raven schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 21:08:
Ik weet niet anders dat alleen de NS verplicht is voor 2025 de treinen te voorzien van toilet
Dat dus.trolleystad schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 23:45:
Volgens mij gaat die concessie 15 december pas in en moeten ze nog een voorziening regelen om het toilet te kunnen legen. Het is een gesloten systeem namelijk, niet een gat in de pot zodat alles op de rails valt ;-)
Moeilijk he, vooruitgang?Knightwolf schreef op zondag 10 november 2013 @ 13:23:
Nee, het is misschien niet het beste systeem ter wereld, maar om nou voor altijd bij de papieren kaartjes te blijven is ook vrij onzinnig.
Blijf je nog dat stomme uit-/inchecken houden bij overstappen, dat moet men ook eens z.s.m. oplossen.
[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 10-11-2013 15:00 ]
Oscar Wilde
Er moeten wegwerpchipkaarten komen die je na gebruik deponeert. Die chipkaart koop je voor een retour of een reis. imho is dat sowieso slimmer dan dat iedereen een kaart voor zichzelf moet hebben (zoals het eigenlijk nu is)Raven schreef op zondag 10 november 2013 @ 14:58:
Nu je het toch over poortjes hebt, wat gaat er eigenlijk gebeuren als je er met het papieren kaartje er langs wil en de poortjes dicht zitten? Enschede heeft die poortjes nu ook, moet ik die intrappen als ik met een kaartje wil reizen?
All-Round nerd | iRacing Profiel
Papieren kaarten met een magneetstrip, en een speciale opening daarvoor maken. Dan kan je poortjes hebben (eventueel poortjes van NS -> Arriva o.i.d. zodat het direct in en uitchecken is zonder na te denken) die ook echt dicht zijn.
Veel beter.
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
En reizigers die vanuit het buitenland komen? Hoe moeten die dat doen? Een chipkaart bij de conducteur kopen zie ik niet gebeuren, aangezien die tegenwoordig zelden aanwezig zijn in de trein.w4rguy schreef op zondag 10 november 2013 @ 15:00:
[...]
Er moeten wegwerpchipkaarten komen die je na gebruik deponeert. Die chipkaart koop je voor een retour of een reis. imho is dat sowieso slimmer dan dat iedereen een kaart voor zichzelf moet hebben (zoals het eigenlijk nu is)
Oscar Wilde
We are shaping the future
Volgens de ns moet je maar "even opnieuw inchecken" , laat ze dan ook maar incheck poortjes op het perron plaatsen ipv honderden meters verder weg op de grote stations. daar moet je soms hele stations voor doorkruizen.
Bovendien, als de conducteur de inschatting mag maken of het al dan niet een zwartrijder is, waarom kan die de chipkaart dan niet inchecken op zijn PDA maar moet je dit verderop buiten de trein doen?
Wat is er mis mee om zulke kaartjes ook te gaan gebruiken voor enkele ritten? Mag toch niet zo moeilijk zijn om op die chip te zetten van waar naar waar je wilt ala papieren kaartjes maar dan met gesloten poortjes.
Verwijderd
Leeftijdsdiscriminatie? Ach kom, een beetje inlevingsvermogen kan toch wel? Ja iedereen hoort zich gewoon aan de regels te houden maar dat zoiets voor iemand van 89(!) allemaal wat lastiger te begrijpen is dan voor iemand in de 20 of 30 is niet meer dan logisch. Zoals de NS zelf ook al zegt, je kunt best onderscheid maken tussen moedwillig zwartrijden en een foutje. Iemand van 89 lukt het natuurlijk niet om op een groot station als Utrecht Centraal binnen zes minuten in te checken, ze is dus de facto uit de trein gezet. Dat had m.i. best wat netter opgelost kunnen worden.Hooglander1 schreef op zondag 10 november 2013 @ 11:43:
[...]
Londen had die magneet kaartjes en poortjes al voordat de oyyster kaart er was. Dus die hoefden niks aan te passen.F.West98 schreef op zondag 10 november 2013 @ 15:12:
Oplossing uit Londen:
Papieren kaarten met een magneetstrip, en een speciale opening daarvoor maken. Dan kan je poortjes hebben (eventueel poortjes van NS -> Arriva o.i.d. zodat het direct in en uitchecken is zonder na te denken) die ook echt dicht zijn.
Veel beter.
Iemand de kans geven om bij het eerstvolgende station alsnog in te checken is juist de coulante oplossing die een conducteur heeft.Verwijderd schreef op zondag 10 november 2013 @ 18:05:
[...]
Leeftijdsdiscriminatie? Ach kom, een beetje inlevingsvermogen kan toch wel? Ja iedereen hoort zich gewoon aan de regels te houden maar dat zoiets voor iemand van 89(!) allemaal wat lastiger te begrijpen is dan voor iemand in de 20 of 30 is niet meer dan logisch. Zoals de NS zelf ook al zegt, je kunt best onderscheid maken tussen moedwillig zwartrijden en een foutje. Iemand van 89 lukt het natuurlijk niet om op een groot station als Utrecht Centraal binnen zes minuten in te checken, ze is dus de facto uit de trein gezet. Dat had m.i. best wat netter opgelost kunnen worden.
Het alternatief is een "uitstel betaling" kaartje kopen in de trein, en dan krijg je automatisch een boete van €45.
[ Voor 48% gewijzigd door RocketKoen op 10-11-2013 18:13 ]
Heel simpel, niet elke verandering is verbetering. Je moet bij iets blijven dat goed werkt en failproof is, dat is automatisch ook future-proof. Dat is het papieren kaartje altijd al geweest en zal nog heel lang beter blijven dan digitale meuk.Drawer schreef op zondag 10 november 2013 @ 14:48:
[...]
Moeilijk he, vooruitgang?
Nee, het is misschien niet het beste systeem ter wereld, maar om nou voor altijd bij de papieren kaartjes te blijven is ook vrij onzinnig.
Eenvoud is het sleutelwoord, niet moeilijker maken dan het is.
[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 10-11-2013 18:19 ]
Dan zou elektrische en dieseltractie ook wel wegkunnen want he, stoomtractie werkte toch ook prima destijds?
[ Voor 28% gewijzigd door wildhagen op 10-11-2013 18:37 ]
Virussen? Scan ze hier!
Stoomtreinen. Dat wordt nooit wat. Mensen zijn niet gemaakt om sneller te reizen dan een paard.wildhagen schreef op zondag 10 november 2013 @ 18:36:
Met zo'n redenatie zouden we computers ook moeten afschaffen. Ponskaarten heeft immers toch ook goed gewerkt, en was ook redelijk fail-proof....
Dan zou elektrische en dieseltractie ook wel wegkunnen want he, stoomtractie werkte toch ook prima destijds?
Als het project eindelijk helemaal klaar is, dus inclusief poortjes, dan is het een hele verbetering over de papieren kaartjes.Knightwolf schreef op zondag 10 november 2013 @ 18:18:
[...]
Heel simpel, niet elke verandering is verbetering. Je moet bij iets blijven dat goed werkt en failproof is, dat is automatisch ook future-proof. Dat is het papieren kaartje altijd al geweest en zal nog heel lang beter blijven dan digitale meuk.
Eenvoud is het sleutelwoord, niet moeilijker maken dan het is.
De tijd die je kwijt bent met in/uit checken is significant kleiner dan elke keer een kaartje kopen bij het loket of de automaat.
De enige die er nadeel van hebben zijn mensen met een vrij-reizen abonnement. Die hoefden eerst niks te doen en moeten nu telkens in/uit checken. Daar heeft de vervoerder voordeel van (makkelijker bepalen hoeveel ze voor een studenten ov moeten vragen bijvoorbeeld) en de passagier niet.
1 op 1 is altijd lastig omdat nagenoeg geen enkele situatie ook volledig identiek is. Nederland heeft bij mijn weten vrij veel bestaande techniek overgenomen juist en relatief weinig zelf ontworpen.ArcticWolf schreef op zondag 10 november 2013 @ 13:37:
[...]
Gewoon het Japanse systeem met chip en papieren (digitaal papier?) kaartjesmaar van 1 op 1 overnemen van een ander land willen ze hier niks van weten
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Ik heb in ~20 jaar treinen elke situatie wel een keertje meegemaakt met kaartjes; meteen een boete, de trein uitgezet worden, alsnog een stempel op mijn kaartje toen ik vergeten was te stempelen, tot het even snel uit en weer in de trein mogen om bij de automaat op het perron een kaartje te kopen.RocketKoen schreef op zondag 10 november 2013 @ 18:06:
Iemand de kans geven om bij het eerstvolgende station alsnog in te checken is juist de coulante oplossing die een conducteur heeft.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Nja.. 1 op 1 is misschien wat vergaand, maar het Japanse systeem is echt verdomd simpel voor jong, oud en toerist en behoorlijk uitgebreid (chipkaart, papierenkaartjes, telefoon met NFC etc...) al sinds 2006flowerp schreef op zondag 10 november 2013 @ 19:44:
[...]
1 op 1 is altijd lastig omdat nagenoeg geen enkele situatie ook volledig identiek is. Nederland heeft bij mijn weten vrij veel bestaande techniek overgenomen juist en relatief weinig zelf ontworpen.
En ja.. zelfs als je het verkeerd doet en je komt het poortje niet door in Japan helpt een stationsmedewerker je (ook al spreken ze geen woord engels).
Dit is een goed filmpje van het systeem daar:
YouTube: Ticket machines and the train system in Japan
[ Voor 18% gewijzigd door ArcticWolf op 10-11-2013 20:10 ]
Zo lang het nog kan reis ik gewoon met een kaartje. Dat heeft voor mij meer voor- dan nadelen vergeleken met de ov-chipkaart. Het is wel grappig om te zien dat conducteurs helemaal niet meer gewend zijn om papieren kaartjes te knippen. Ja, de apparatuur hebben ze nog, maar toen ik laatst ivm een hersenschudding niet mocht auto rijden en dus met de trein naar Enschede ging stond op de heen- en terugreis de conducteur even te kijken van "Wat is dit? Oh een kaartje, dat mag ook nog ja"
Nee, merp!
Kromme vergelijkingen for the loose. Kaartje koop je en klaar. Waar is die vooruitgang t.o.v. de OV Chipkaart hierin? Je wordt nog steeds gecontroleerd. OV Chipkaart vereist 2 handelingen (in- en uitchecken). Het in- en uitchecken gaat op zijn zachts gezegd niet altijd vlekkeloos, je staat nog in de rij (nu nog vaker bij het uitchecken) EN is ondoorzichtig qua prijs. De enige reden dat het ingevoerd is is omdat, er veel makkelijker de reizigers informatie bijgehouden kan worden en dit gekoppeld kan worden aan nog meer informatie (bankrekening ed). Ten tweede dat men kan bezuinigen op controleurs. Ten derde dat mensen natuurlijk vergeten uit te checken, maar dat is hun eigen schuld (iets wat je niet hebt met het papieren kaartje). Wel opnieuw extra inkomen voor het bedrijf edoch.wildhagen schreef op zondag 10 november 2013 @ 18:36:
Met zo'n redenatie zouden we computers ook moeten afschaffen. Ponskaarten heeft immers toch ook goed gewerkt, en was ook redelijk fail-proof....
Dat, plus een nieuw beleid (geen geldig vervoersbewijs = boete) en afschaffing van kortingen (retour ed.). Automatisering voor het bedrijf en de afschaffing van nog meer loketten en munt apparaten nog daargelaten.
Laten we dan in die vergelijking het gemak dat de mens dient als voorbeeld stellen. Dan heb je in jou voorbeeld een computer waarbij je 2 keer met ponsen (i.p.v. die nieuwe computer waarbij dit helemaal niet meer hoeft). Met dat gezegd dat ponskaarten inderdaad veel beter failproof waren. Dat kan iedere "oudere" Tweaker beamen.
Maar nogmaals. Het is een kromme vergelijking. Vooruitgang moet dan ook echt vooruitgang zijn (voor alle partijen). Niet alleen een melkkoe (en dus vooruitgang) voor het bedrijf.
Edit: En het zou opzich perfect (nou ja) werken in een gesloten systeem waarbij je wel in EN uit moet checken zodat, je dit niet kan vergeten. Maar dat is gewoon niet werkbaar in Nederland.
Edit2: Het enige voordeel dat je er geen omkijjken naar zou hebben, gaat alleen op als je het koppelt aan je rekening en automatisch laat afschrijven (geen omkijken naar). Iets waar veel mensen juist geen behoefte aan hebben (vergeten uit te checken en dan ook nog automatisch afgeschreven of, niet genoeg saldo). Nog daargelaten dat je voor anderen niets kan betekenen. I.p.v. gewoon een kaartje voor ze halen moet je nu opnieuw een veel duurdere anonieme chipkaart halen.
[ Voor 29% gewijzigd door Koenoe op 10-11-2013 20:59 ]
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Is niets mis mee. En het GVB heeft die dingen al ja-ren. Ik snap echt niet waarom dat bij NS zo lang moet duren.antartic schreef op zondag 10 november 2013 @ 17:59:
Toen ik recentelijk eens een weekendje Amsterdam deed, maakte ik gebruik van 2 Kruitvat dag kaarten waar een wegwerp chip inzat. In Amsterdam zelf heb ik een GVB dagkaart uit de automaat getrokken waar ook een wegwerp chip inzat. Heb het hele weekend lekker in en uit zitten checken zonder problemen (en zonder zelf een OV chipkaart te hebben).
Wat is er mis mee om zulke kaartjes ook te gaan gebruiken voor enkele ritten? Mag toch niet zo moeilijk zijn om op die chip te zetten van waar naar waar je wilt ala papieren kaartjes maar dan met gesloten poortjes.
Signatures zijn voor boomers.
Sorry maar je opmerking slaat nergens op.wildhagen schreef op zondag 10 november 2013 @ 18:36:
Nogmaals, niet elke vernieuwing is ook verbetering. Ja er zijn natuurlijk zeker wel vernieuwingen die ook wel degelijk verbetering zijn (stoom > diesel/electrisch tractie, like, duh). Maar qua vervoersbewijs is dat met chipkaart vs papierenkaartje gewoonweg niet het geval.
Natuurlijk, niks electronisch is wat kort door de bocht, maar gaat om het punt dat ik wil maken.
Nu: een transactie van 2 keer ongeveer 3 seconden. Waarvoor je in de rij moet staan bij gemiddeld 8 chippaaltjes per perron. Stel 24 mensen komen allemaal tegelijk aan (uit de bus bijvoorbeeld). Dan duurt het nu 9 seconden om allemaal in te checken en 9 seconden om op de bestemming uit te checken.Koenoe schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:34:
[...]
Kromme vergelijkingen for the loose. Kaartje koop je en klaar. Waar is die vooruitgang t.o.v. de OV Chipkaart hierin? Je wordt nog steeds gecontroleerd. OV Chipkaart vereist 2 handelingen (in- en uitchecken). Het in- en uitchecken gaat op zijn zachts gezegd niet altijd vlekkeloos, je staat nog in de rij (nu nog vaker bij het uitchecken)
Vroeger toen alles beter was: 1 transactie (kaartje kopen) van 45 sec (incl pinnen). gemiddeld 2 kaartjesautomaten per perron. Wachttijd voor diezelfde groep van 24 mensen = 9 minuten
En de helft mist nu zn trein.
Als stations afgesloten worden zijn er ook niet gemiddeld 8 poortjes per perron. Op Amsterdam of Utrecht Centraal misschien, maar in Venlo is daar de ruimte niet voor.
Voor de trein is de ov-chipkaart een vrij goed idee. Alleen jammer van dat overstappen, dat is en blijft vervelend, zeker omdat Arriva en Syntus waardeloze poortjes heeft.
Maar, laat alsjeblieft de papierenkaartjes ernaast houden. Er zijn zat mensen, voornamelijk ouderen, die gewoon slecht overweg kunnen met die kaart. Het opladen vooral is een kriem voor ze. Ja, voor tweakers is het appeltje eitje, maar niet voor iedereen.
People as things, that’s where it starts.
Verwijderd
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...e-spoor-borne-gelukt.htmlHet herstel van het spoor bij Borne is zondagnacht op tijd afgerond. Maandagochtend konden daardoor weer de eerste passagierstreinen sinds de ontsporing van een goederenwagon rijden.
Dat zei een woordvoerder van Prorail op Radio 1.
De operatie was voor Prorail 'een race tegen de klok'. Het was nog maar de vraag of de werkzaamheden op tijd waren afgerond.
Dat lukte echter ruim op tijd. Volgens de woordvoerder werden de laatste klussen tegen 02.30 uur afgerond. "Iets na 05.00 uur kon de eerste reizigerstrein er weer overheen", aldus de zegsman.
Door de ontsporing raakte het spoor woensdag over een lengte van ruim vier kilometer beschadigd. Onder meer zesduizend dwarsliggers, de betonnen bielzen onder de rails, waren kapot. Tussen Almelo en Hengelo reden sindsdien geen treinen.
De schade wordt geraamd op ruim een miljoen euro. De oorzaak is nog altijd niet bekend.
Virussen? Scan ze hier!
Dan niet nee, maar kijk eens op Arnhem als de stoptrein uit Winterswijk aan komt. Een hele bende aan reizigers moet dan in 2 á 3 minuten 'overstappen' van Arriva/Breng naar NS. Krabben, bijten en gillen dus bij de overstappaaltjes. Het gebeurt regelmatig dat reizigers de Intercity richting Utrecht om deze reden missen.Verwijderd schreef op maandag 11 november 2013 @ 07:19:
uit/inchecken bij overstappen hoeft niet als je van NS trein naar NS trein overstapt of van metro naar metro, dus zo'n punt is dat toch niet?
Nee, het gaat mis als je van NS naar iets anders of vice versa moet.Verwijderd schreef op maandag 11 november 2013 @ 07:19:
uit/inchecken bij overstappen hoeft niet als je van NS trein naar NS trein overstapt of van metro naar metro, dus zo'n punt is dat toch niet?
Het ontbreekt ook aan snelheid. Wat is drie seconden op een mensenleven? Niets, maar als je per kaart 6-8 seconden moet wachten (3 seconden scannen en 3 tot 5 seconden saldo informatie tonen) en er moet een bus leeg met 40 mensen erin, dan kan het aardig oplopen.
De bussen van Syntus hebben met afstand de traagste chipscanner die ik ooit zag. Als dat aan een real-time connectie met de centrale db ligt heb ik er ontzag voor, maar de scanners in de bussen in Utrecht en de trams in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam kunnen het sneller, dus...
De chipscanners van NS zijn gelukkig iets sneller, maar nog steeds rete-traag vergeleken met de scanners in Japan, China en Engeland. De apparatuur voor papieren kaartjes met magneetstrip in Japan is trouwens al jaren hetzelfde en doet in nog geen seconde je kaartje scannen, doorboren en weer uitspugen. Bij meerdere kaartjes tegelijk doet hij er iets langer over, maar dan nog...
Kaartjes, ja: als je een reis hebt waarbij je meerdere kaartjes nodig hebt, is het poortje in staat om het hele pakketje in één keer te scannen, te bepalen welk kaartje achter moet blijven en de rest weer uit te spugen.
Zolang we hier in Nederland nog steeds lopen te rotzooien met een mix van paaltjes en poortjes blijf je deze ellende van vergeten, rijen en wachttijden houden. Aan de andere kant zal het ook nog wel even zo blijven, aangezien de infrastructuur van de jaren '60 (bij verlaten van station wordt je kaartje gecontroleerd) in de jaren '70 en '80 teniet is gedaan. Alles moest open voor een betere doorstroming en in de trein wordt gecontroleerd.
Nu zitten we met de gebakken peren, moet de hele infrastructuur op het station weer op de schop en loopt iedereen weer te schelden. Als de poortjes er overal zijn lopen we weer te schelden op hoe traag die zijn en zo hebben we nog lang wat om over te tieren.
Overigens klinkt dit wellicht triviaal, maar waarom heeft de Nederlandse OV-chipkaart geen pakkende naam en mascotte?
was er de strippenkaart en hoefde men in heel veel gevallen helemaal geen kaartje te kopen ...
en verder ; nu moet iedereen straks z'n ov-chip tegen de lezer houden, vroegâh liep iedereen van jouw 24 reizigers met een abo door, de strippers stripten en de incidentele reiziger kocht een kaartje (heb nooit rijen gezien voor kaart-automaten).
Ik moet nog heel regelmatig kaartjes kopen ; heb een abo en als de rest v/h gezin meereist is de enige optie om met 40% korting te reizen, kaartjes kopen ...PauseBreak schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:32:
"Wat is dit? Oh een kaartje, dat mag ook nog ja"
[ Voor 26% gewijzigd door Goner op 11-11-2013 09:46 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Eurmz.. nee, dat is sinds de zomer toch echt niet meer waar.Goner schreef op maandag 11 november 2013 @ 09:41:
Ik moet nog heel regelmatig kaartjes kopen ; heb een abo en als de rest v/h gezin meereist is de enige optie om met 40% korting te reizen, kaartjes kopen ...
Kan prima met een ov-chipkaart. De andere leden kunnen dit eenmalig activeren bij een kaartautomaat.
[ Voor 14% gewijzigd door Hooglander1 op 11-11-2013 10:07 ]
Fyra-toeslagkaartjes koop ik zelf ook nog altijd los. Als de Fyra dan mis of hij gaat niet stempel ik niet af en hou ik die paar euro in mijn zak.
Het chip-systeem zou een mooi en makkelijk systeem kunnen zijn maar aparte vervoerders en aparte tarieven helpen dat om zeep.
[ Voor 35% gewijzigd door D-e-n op 11-11-2013 11:10 ]
Beiden bedankt.Hooglander1 schreef op maandag 11 november 2013 @ 10:07:
[...]
Kan prima met een ov-chipkaart. De andere leden kunnen dit eenmalig activeren bij een kaartautomaat
Heb het gevonden ... moet je dus 6 keer (alleen enkele reizen) een product laden op de chipkaarten met min €10 tegoed. Dan waren 3 retourtjes toch iets makkelijker ... en goedkoper. Maar goed, het kan.
De scanners van de HTM en de NS paaltjes zijn inderdaad een factor 10 beter dan die dingen van connextion, syntus enz. Bij de 1e kan ik inchecken door mn portemonee tegen de scanner te houden. Bij de 2e moet ik het pasje er uit halen en precies goed voor de scanner houden. En dan nog krijg je nog al eens een foutmelding.Kaj. schreef op maandag 11 november 2013 @ 08:21:
[...]
Nee, het gaat mis als je van NS naar iets anders of vice versa moet.
Het ontbreekt ook aan snelheid. Wat is drie seconden op een mensenleven? Niets, maar als je per kaart 6-8 seconden moet wachten (3 seconden scannen en 3 tot 5 seconden saldo informatie tonen) en er moet een bus leeg met 40 mensen erin, dan kan het aardig oplopen.
De bussen van Syntus hebben met afstand de traagste chipscanner die ik ooit zag. Als dat aan een real-time connectie met de centrale db ligt heb ik er ontzag voor, maar de scanners in de bussen in Utrecht en de trams in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam kunnen het sneller, dus...
Ik zit in de randstad. Op Den Haag, Delft, Rijswijk ect staan bij elke trap naar een perron 4 paaltjes.Maasluip schreef op zondag 10 november 2013 @ 23:54:
8 chippaaltjes per perron? Op basis van welke grote stations heb je dat berekend? Horst-Sevenum, 2 perrons, 4 chippaaltjes.
Als stations afgesloten worden zijn er ook niet gemiddeld 8 poortjes per perron. Op Amsterdam of Utrecht Centraal misschien, maar in Venlo is daar de ruimte niet voor.
Voor poortjes ben ik de metro in Rotterdam gewend. Maar daar heb ik zelfs op de drukste dagen (zomercarnaval) niet langer dan een minuut moeten wachten.
Maar probeer maar eens op de drukste dagen (voor de ov chipkaart) een treinkaartje te kopen.
Ik heb regelmatig een half uur tot een uur in de rij gestaan voor die automaat na een nachtje stappen in Amsterdam.
En wederom wordt alleen vanuit de vervoerders geredeneerd en niet vanuit de (potentiële) klanten. Faal.
Nee, merp!
Je kan ook eerder een kaartje kopen als je dit weet. Overigens heb ik nooit een uur of een half uur in de rij moeten staan voor een kaartje. De afgelopen 30+ jaar dan hè, zelfs toen er alleen nog loketten bestonden. Maar goed, dat wil niet zeggen dat het niet kan (evenementen) of nooit gebeurt is. In die tijd vertoefde ik toch ook menig maal in de omgeving van Den Haag.RocketKoen schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:51:
Ik zit in de randstad. Op Den Haag, Delft, Rijswijk ect staan bij elke trap naar een perron 4 paaltjes.
Voor poortjes ben ik de metro in Rotterdam gewend. Maar daar heb ik zelfs op de drukste dagen (zomercarnaval) niet langer dan een minuut moeten wachten.
Maar probeer maar eens op de drukste dagen (voor de ov chipkaart) een treinkaartje te kopen.
Ik heb regelmatig een half uur tot een uur in de rij gestaan voor die automaat na een nachtje stappen in Amsterdam.
Menig klein perron heeft maar 1 paal. Dan stap je in de spits uit (elke werkdag) en sta je weer in de rij voor die paal. Toch niet ideaal op zijn zachts gezegd...
[ Voor 8% gewijzigd door Koenoe op 11-11-2013 15:17 ]
4 paaltjes op perron, met nog overige mogelijkheden verspreid over station op weg naar de uitgang
Valt wel mee, alleen zijn die van Arriva zo vreselijk traag. NS is stuk beter, maar de beste zijn toch wel die in de bussen van Qbuzz. Je loopt er gewoon langs, en je bent ingecheckt, instappen met veel mensen duurt ook niet langer dan zonder ov chipkaart (en een stuk minder lang an met strippenkaarten of losse kaartjes)
En da's mooie smeerlapperij. Nu heb je als jaartrajectkaarthouder na 9 uur doordeweeks de hele dag 40% korting, dat past men dan vrolijk even aan naar de nieuwe daltijden.Tochjo schreef op maandag 11 november 2013 @ 19:56:
NS stopt per 1 maart 2014 met de verkoop van het Jaartrajectabonnement. Voor maandabonnementen zal wel eenzelfde datum gelden, neem ik aan.
Maar ik ben wel blij dat 'Borne' nog zo snel gerepareerd is. Hulde voor de betrokken partijen.
Want? Waar is je toegezegd dat het product tot aan het einde der tijden beschikbaar blijft? Kun je in de supermarkt ook nog de producten kopen die je twintig jaar geleden kocht?Bastien schreef op maandag 11 november 2013 @ 20:00:
[...]
En da's mooie smeerlapperij. Nu heb je als jaartrajectkaarthouder na 9 uur doordeweeks de hele dag 40% korting, dat past men dan vrolijk even aan naar de nieuwe daltijden.
Ja. Ik denk dat je meer moeite moet doen om producten te vinden die 20 jaar geleden niet koop waren. Waar is de vooruitgang in deze trouwens? Of moeten we dit zien als een verkapte prijsverhoging?Luccus schreef op maandag 11 november 2013 @ 22:01:
[...]
Want? Waar is je toegezegd dat het product tot aan het einde der tijden beschikbaar blijft? Kun je in de supermarkt ook nog de producten kopen die je twintig jaar geleden kocht?
Er is geen vooruitgang...Koenoe schreef op maandag 11 november 2013 @ 22:05:
[...]
Ja. Ik denk dat je meer moeite moet doen om producten te vinden die 20 jaar geleden niet koop waren. Waar is de vooruitgang in deze trouwens? Of moeten we dit zien als een verkapte prijsverhoging?
ThxBastien schreef op maandag 11 november 2013 @ 20:00:
[...]
En da's mooie smeerlapperij. Nu heb je als jaartrajectkaarthouder na 9 uur doordeweeks de hele dag 40% korting, dat past men dan vrolijk even aan naar de nieuwe daltijden.
Maar ik ben wel blij dat 'Borne' nog zo snel gerepareerd is. Hulde voor de betrokken partijen.
Natuurlijk valt in de huidige situatie wel uit te vogelen waar je hebt gewisseld, maar zodra je de keus gaat krijgen (as if, maar vooruit) om via vervoerder X of Y van A naar B te komen, raakt het systeem de weg kwijt.
Je bedoelt dat je ook in de supermarkt niet mag klagen als opeens dat ene product dat je nodig hebt om te leven duurder is geworden?Luccus schreef op maandag 11 november 2013 @ 22:01:
[...]
Want? Waar is je toegezegd dat het product tot aan het einde der tijden beschikbaar blijft? Kun je in de supermarkt ook nog de producten kopen die je twintig jaar geleden kocht?
In Japan moet je wel van perron wisselen als je naar andere vervoerder moet. Hier heb je verschillende vervoerders op 1 perron...Kaj. schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 08:31:
Niks magisch aan hoor. Overigens heb ik nog geen chipkaartsysteem gezien die automatisch uitvogelt waar jij van vervoerder bent gewisseld: ook in landen als Japan moet je gewoon een poortje door als je bijvoorbeeld van JR naar Metro wil of vice versa.
Natuurlijk valt in de huidige situatie wel uit te vogelen waar je hebt gewisseld, maar zodra je de keus gaat krijgen (as if, maar vooruit) om via vervoerder X of Y van A naar B te komen, raakt het systeem de weg kwijt.
Dat wordt keurig verrekend, weet ik uit ervaring.Hooglander1 schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 10:09:
Ik ben wel benieuwd naar het nieuwe systeem qua trajecten. Als je buiten je traject reist wordt dat apart verrekend met de nieuwe kaart. Maar ik ben dan benieuwd of hij rekening houd met je gratis traject of dat je de hele reis dan mag betalen als je 1 station verder gaat dan normaal (of zelfs korter).
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...chiphol-brandmelding.htmlIn de Schipholtunnel is dinsdagmorgen geen treinverkeer mogelijk door een brandmelding.
Dat meldt de NS.
Hierdoor is de luchthaven Schiphol per trein onbereikbaar.
Het is nog onbekend hoe lang de storing gaat duren. Reizigers moeten volgens de NS rekening houden met meer dan een uur extra reistijd.
De Schipholtunnel wordt regelmatig geplaagd door storingen.
Ik dacht al, al meer dan een week geen brandmelding gehad in de tunnel, dat kan nooit kloppen...
Virussen? Scan ze hier!
We zouden eerst een boom kunnen opzetten over wat een "product dat je nodig hebt om te leven" is, maar als we dat niet zo zwart-wit zien: inderdaad.Maasluip schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 08:34:
[...]
Je bedoelt dat je ook in de supermarkt niet mag klagen als opeens dat ene product dat je nodig hebt om te leven duurder is geworden?
Ik bedoel wel overstap trein-trein. Door de manier dat ons net verdeeld kan ik bijvoorbeeld Almere - Terborg alleen reizen als ik in Arnhem ben overgestapt. Daar ben ik dan ook automatisch van vervoerder gewisseld.Kaj. schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 08:31:
Niks magisch aan hoor. Overigens heb ik nog geen chipkaartsysteem gezien die automatisch uitvogelt waar jij van vervoerder bent gewisseld: ook in landen als Japan moet je gewoon een poortje door als je bijvoorbeeld van JR naar Metro wil of vice versa.
De reisplanner van NS weet al dat ik Arnhem moet overstappen en vervoerder wissellen. Dus dat kan een computer echt wel achteraf uitvogelen.
Volledig overbodig. Iedere telefoon stuurt zijn eigen imei-nummer mee over de gsm-golf wanneer hij een mast pingt. Op Hoog Catharijne wordt dit al decennia gebruikt om te analyseren hoe consumenten lopen, waar ze blijven staan, wat voor soort aanbiedingen zorgen voor meer publiek in die winkels etc. Die data is gewoon te koop, en HC is echt niet het enige station/(winkel)centrum waar dit gebeurt. De vervoersmaatschappijen kunnen dit dus al zien als ze er een beetje moeite voor doen.soeppie schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 12:50:
Dat werkt niet altijd. Als je van Roermond naar Nijmegen gaat kun je ook via Utrecht gaan. Je zou eigenlijk als je een abbonement hebt een smartphone app moeten kunnen gebruiken die elke ~10 minuten je positie logt en die dan vergelijkt met de actuele rijtijden van de verschillende vervoerders. Hoef jij niet in te checken en krijgen de juiste vervoerders betaald.
Nee, merp!
Zo nauwkeurig is die data niet. Globaal kun je er wel wat van zeggen, zeker in HC waar ze indoor GSM-masten hebben, maar je kunt een telefoon van iemand die in een auto achter de bus aanrijdt of die naast de trein op de snelweg zit echt niet onderscheiden van een ov-reiziger. Sterker nog, in de meeste omstandigheden zit je met een afwijking van een paar honderd meter, in het buitengebied nog een stuk meer.PauseBreak schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 12:55:
[...]
Volledig overbodig. Iedere telefoon stuurt zijn eigen imei-nummer mee over de gsm-golf wanneer hij een mast pingt. Op Hoog Catharijne wordt dit al decennia gebruikt om te analyseren hoe consumenten lopen, waar ze blijven staan, wat voor soort aanbiedingen zorgen voor meer publiek in die winkels etc. Die data is gewoon te koop, en HC is echt niet het enige station/(winkel)centrum waar dit gebeurt. De vervoersmaatschappijen kunnen dit dus al zien als ze er een beetje moeite voor doen.
Dit topic is gesloten.
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!