Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 165 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.949 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:35
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:39:
[...]

Bedoel je de kadekkedeng kadekkedeng?
Dat is een "vierkant" wiel. Als een trein remt en het wiel blokkeerd dan glijdt de trein over 1 stukje wiel waardoor dit afvlakt (het doorglijden wordt vaak veroorzaakt door glad spoor, regen, blaadjes).
Doordat het wiel niet meer 100% rond is heb je dus het kadekkedeng geluid.
Hmm dit komt misschien wel meer in de buurt..zo klinkt het wel inderdaad, zeker als ik de wikipedia-pagina lees. Was ie wel erg vlak trouwens, ook toen ik uitgestapt was en hij wilde wegrijden was dat geluid echt extreem hard :P
Tijd voor een ritje naar NedTrain dacht ik zo...

[ Voor 3% gewijzigd door maarud op 30-10-2013 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 22:12

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
EDIT schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:48:
[...]

Maximaal 14 bakken is toegestaan met passagiers (of 15, maar tegenwoordig zijn 15 bakken niet meer mogelijk als aantal).
Quatsch: getrokken treinen (charters, wintersporttreinen) of ICM (3x IV + 1x III of 5x III).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 19:09:
[...]

De metro heet technisch gezien het hele bovengrondse stuk een sneltram. Ondanks dat meer dan de helft van het traject (richting Spijkenisse, Schiedam, Ommoord, Capelle en Nesselande dus) boven de grond ligt :P
Niet helemaal. Het gedeelte in oost valt ook onder de wetgeving voor (snel)trams, de bovengrondse delen op zuid niet. Als gevolg daarvan moet het materieel dat in oost rijdt aan extra (wettelijke) eisen voldoen, waarvan de meest zichtbare de aanwezigheid van richtingaanwijzers is.

Vergelijk:
Afbeeldingslocatie: http://www.retmetro.nl/cms/images/type_mg21.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.retmetro.nl/cms/images/type_sg21.jpg
Bron: retmetro.nl

Overigens is het aanrakingsgevaar van de derde rail kleiner dan je misschien zou denken. De stroomafnemer/schoen gaat langs de onderkant van de derde rail, over de boven- en zijkanten zit een kap. Er is uiteraard wel aanrakingsgevaar maar je moet dus aardig je best doen om geëlektrocuteerd te worden. Het grote voordeel van een derde rail bij metro's is dat de tunnels dan minder hoog hoeven te zijn, wat bij de lange ondergrondse trajecten flink scheelt in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Luccus schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 00:51:
[...]
Quatsch: getrokken treinen (charters, wintersporttreinen) of ICM (3x IV + 1x III of 5x III).
Je weet dat ICM (of ICRm voor getrokken treinen) ander materieel is dan VIRM (waar het over ging in de reactie waar EDIT op reageerde)?

Mocht je het verschil niet kennen, hier wat extra info :)

ICM: Wikipedia: Intercitymaterieel
ICRm: Wikipedia: Intercityrijtuig
VIRM: Wikipedia: Dubbeldeksinterregiomaterieel

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 31-10-2013 04:03 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:42

MBV

Boudewijn schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 20:08:
Bij ongelijke spanning ook hoor...
Joh, echt :z Ik impliceerde met de gelijke spanning dat het vermogen daarmee dus veranderd.
ArcticWolf schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 20:26:
[...]

Kruisingen met 3e rail zijn veel makkelijker dan met bovenleiding hoor 8)7
Oh? Hoe krijg je een sneltram met 3e rail dan weer op gang als hij midden op dit kruispunt stopt i.v.m. een voetganger die nog even ervoor langs rende, of stroomstoring? Ik denk dat hier 3 of 4 metro's achter elkaar kunnen staan:
https://maps.google.nl/ma...rMw&cbp=12,245.93,,0,0.72
en koper geleid veel beter dan aluminium of staal (aluminium weer beter dan staal). Het contact vlak van de 3e rail bestaat volgens mij ook altijd uit rvs.
Wij brengen nu aluminium 3e rail aan voor de GVB, terwijl de GVB altijd met staal heeft gewerkt... dus dat gaan ze vast leuk vinden }:O
Turbo Jonguh! :+
Verwijderd schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 03:20:
[...]

Niet helemaal. Het gedeelte in oost valt ook onder de wetgeving voor (snel)trams, de bovengrondse delen op zuid niet. Als gevolg daarvan moet het materieel dat in oost rijdt aan extra (wettelijke) eisen voldoen, waarvan de meest zichtbare de aanwezigheid van richtingaanwijzers is.
Ik had die knipperlichten nooit gezien op de nieuwe, lekker nutteloos ook. De enige plekken waar hij links of rechts kan gaan liggen 50 meter van publiek toegankelijk terrein!
Overigens is het aanrakingsgevaar van de derde rail kleiner dan je misschien zou denken. De stroomafnemer/schoen gaat langs de onderkant van de derde rail, over de boven- en zijkanten zit een kap. Er is uiteraard wel aanrakingsgevaar maar je moet dus aardig je best doen om geëlektrocuteerd te worden.
Tja, als het spul vuil wordt of de kap beschadigd raakt kan je denk ik wel een flinke opdonder krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
MBV schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:40:
[...]

Oh? Hoe krijg je een sneltram met 3e rail dan weer op gang als hij midden op dit kruispunt stopt i.v.m. een voetganger die nog even ervoor langs rende, of stroomstoring? Ik denk dat hier 3 of 4 metro's achter elkaar kunnen staan:
Jullie hebben het over een ander soort kruising. ArcticWolf heeft het over spoor-spoor kruisingen (waar een 3e rail inderdaad veel makkelijker is), jij over een spoor-weg-kruising (waar een bovenleiding handiger is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ValHallASW schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 10:05:
[...]

Jullie hebben het over een ander soort kruising. ArcticWolf heeft het over spoor-spoor kruisingen (waar een 3e rail inderdaad veel makkelijker is), jij over een spoor-weg-kruising (waar een bovenleiding handiger is).
Ja klopt ik dacht dat het over spoor-spoor kruisingen ging :p

Maar goed de situatie die MBV schets bij Alexandrium is ook wel oplosbaar met 3e rail

[ Voor 30% gewijzigd door ArcticWolf op 31-10-2013 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MBV schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:40:
[...]

Niet. Maar daar moet je je netwerk natuurlijk op ontwerpen.
Sowieso, zullen er veel netwerken met derde rail zijn waar er gelijkvloerse kruisingen zijn? In Zuid-Engeland zal dat wel voorkomen omdat het zo'n groot netwerk is (hoewel ik met wat zoekwerk geen gelijkvloerse kruising heb kunnen vinden), maar hoe zit dat bij de S-bahnbedrijven in steden als Hamburg en Berlijn?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 22:12

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
wildhagen schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 04:02:
[...]

Je weet dat ICM (of ICRm voor getrokken treinen) ander materieel is dan VIRM (waar het over ging in de reactie waar EDIT op reageerde)?
Ah, het gaat specifiek over VIRM? Dat had ik er niet uitgehaald; excuus.
Mocht je het verschil niet kennen, hier wat extra info :)
Yes! Thanks Wildhagen!!!!!1111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen treinen bij Leiden na vondst mogelijke bom WOII
Tussen Mariahoeve en Leiden Centraal rijden geen treinen vanwege de vondst van een mogelijke vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog.

Dat meldt de NS.

Het object werd bij het baggeren van een sloot in de buurt van het spoor aangetroffen, meldt een politiewoordvoerder aan NU.nl. Deskundigen van de politie gaan het object nu onderzoeken.

Een weg in de buurt van de vindplek is afgesloten en drie woonboten zijn ontruimd.

De NS stelt dat de extra reistijd meer dan zestig minuten is. Reizigers tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal kunnen het best omreizen via Utrecht.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Meer dan 60 extra reistijd? O.o Zover is Amsterdam toch niet via Utrecht? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:27:
Meer dan 60 extra reistijd? O.o Zover is Amsterdam toch niet via Utrecht? :?
DH - Utrecht is 37 minuten, Utrecht - Amsterdam is 27 minuten als ik zo even kijk

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:31:
[...]

DH - Utrecht is 37 minuten, Utrecht - Amsterdam is 27 minuten als ik zo even kijk
Dat is nog steeds geen 60 minuten EXTRA reistijd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:33:
[...]

Misschien moeten ze lang wachten op de overstap op Utrecht? :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik denk eerder dat ze dat bedoelen als je gaat wachten op de bussen die nooit gaan komen. :P En daarom dan tevens adviseren om via de bouwput te reizen.

[ Voor 25% gewijzigd door Bastien op 31-10-2013 18:36 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 10:44:
[...]

Sowieso, zullen er veel netwerken met derde rail zijn waar er gelijkvloerse kruisingen zijn? In Zuid-Engeland zal dat wel voorkomen omdat het zo'n groot netwerk is (hoewel ik met wat zoekwerk geen gelijkvloerse kruising heb kunnen vinden), maar hoe zit dat bij de S-bahnbedrijven in steden als Hamburg en Berlijn?
Nou ja, zo vreemd zijn korte onderbrekingen in de stroomvoorziening nu ook weer niet. Bovenleidingloze bruggen zie je in Nederland ook wel, en daar kan een trein ook vast komen te zitten, maar dat is vrij zeldzaam.

Overigens hebben we in Nederland ook een overweg met derde rail, al hangt daar ook nog steeds bovenleiding. Dat is bij de Kleiweg in Rotterdam waar de nieuwe statenwegtunnel aansluit op het oude hofpleinlijntraject en er een overweg ligt in de overgangssectie: https://www.google.nl/map...mJvKlwlHgWmlrZw!2e0&fid=5 Zoals je ziet stopt de derde rail op redelijke afstand van de overweg, dat zal vanwege de veiligheid zijn. Overigens zijn die foto's al wat ouder en nog van tijdens de bouw/verbouwing. Inmiddels is er aan de andere kant van de overweg ook derde rail aanwezig.

Mansveld verwerpt alternatief HSL-plan van Arriva
Vervoerder Arriva mag niet gaan rijden op het hogesnelheidstraject tussen Amsterdam en Brussel. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld aan de Tweede Kamer.
De gunning van het HRN aan de NS was op uitdrukkelijk verzoek van de kamer en is in het regeerakkoord opgenomen. De plannen van Arriva worden mooi gepresenteerd maar de verkooptactiek is nogal doorzichtig. Veel aandacht voor de hogere snelheid (die uiteindelijk maar een kwartier minder reistijd oplevert) maar geen woord over het flink lagere aantal zitplaatsen wat ze bieden. Daarnaast wordt de Thalys ook maar even als "verouderd" weggezet. Als je de staatssecretaris wil overtuigen het regeerakkoord open te breken (voor zover mogelijk) en tegen de uitdrukkelijke wens van de kamer in te gaan zul je toch echt met meer moeten komen dan een kwartiertje reistijdwinst en Dirk-van-den-Broek-verkoop-tactieken.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2013 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:10

Tourniquet

Hiya, fellas!

ArcticWolf schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:33:
[...]

Inderdaad niet als de alternatieve treinreis vlotjes verloopt, maar ik stond vanmiddag in een trein Den Haag - Utrecht en deze was door de stremming DH - Leiden zo vol waardoor er 5 minuten voor vertrektijd eigenlijk al geen mensen meer bij konden. Als je daardoor een trein moet laten schieten en een ongunstige overstap in Utrecht hebt ben je zo een uur verder.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Tourniquet schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 19:59:
[...]

Inderdaad niet als de alternatieve treinreis vlotjes verloopt, maar ik stond vanmiddag in een trein Den Haag - Utrecht en deze was door de stremming DH - Leiden zo vol waardoor er 5 minuten voor vertrektijd eigenlijk al geen mensen meer bij konden. Als je daardoor een trein moet laten schieten en een ongunstige overstap in Utrecht hebt ben je zo een uur verder.
Ik ben van Sloterdijk naar Rotterdam via Amsterdam CS gegaan en dan de Fyra gepakt. Uiteindelijk was ik 10 minuten later op Rotterdam CS. Tel daar nog eens 20 minuten tussen Rotterdam en Den Haag bij op, en mogelijke wachttijd...

(dat was trouwens weer een legendarische Fyra, die 958. Mensen op elkaar gepropt, brandalarm dat constant afging, mensen die aan de noodrem trokken in een tunnel vanwege (wat later bleek) de vering die het nog net aankon ("niet heel gevaarlijk" aldus de conducteur)... Waarom ze uberhaupt die trein nog toeslagvrij maken tijdens de spits is een raadsel, die zit normaal rond die tijd al vol. Kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Pffffff, ze zijn me deze week wel aan het uittesten hoor.....

Dit keer leek me richting Schiphol en daar de Fyra naar R'dam de beste mogelijkheid.
Vervolgens sprinter/IC naar Den Haag. Uur later thuis.

Overigens werkt voor Rijswijk en Moerwijk de volgende truc heel goed om nog 15 minuten "winst" te boeken, mocht je een sprinter missen.
Als je in Den Haag HS bent, met de IC doorrijden naar Delft.
Daar kun je direct een sprinter terug nemen.
Vanuit Delft werkt het ook, alleen is je overstap tijd iets kritischer.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Deze week is ook extra spanned op de snelweg :| de ANWB zei het ook op de radio "ja mensen zijn bang om in het donker te rijden dus er zijn extra veel ongelukken gebeurt deze week"
:F
elke dag sta ik nu vast waar voorheen nooit problemen waren -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:09

Fiber

Beaches are for storming.

ArcticWolf schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 22:33:
Deze week is ook extra spannend op de snelweg. :| De ANWB zei het ook op de radio: "Ja mensen zijn bang om in het donker te rijden, dus er zijn extra veel ongelukken gebeurd deze week." :F Elke dag sta ik nu vast, waar voorheen nooit problemen waren. -_-
Je kan ook beter de trein pakken... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

B_FORCE schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 22:04:
Pffffff, ze zijn me deze week wel aan het uittesten hoor.....

Dit keer leek me richting Schiphol en daar de Fyra naar R'dam de beste mogelijkheid.
Vervolgens sprinter/IC naar Den Haag. Uur later thuis.

Overigens werkt voor Rijswijk en Moerwijk de volgende truc heel goed om nog 15 minuten "winst" te boeken, mocht je een sprinter missen.
Als je in Den Haag HS bent, met de IC doorrijden naar Delft.
Daar kun je direct een sprinter terug nemen.
Vanuit Delft werkt het ook, alleen is je overstap tijd iets kritischer.
Vanuit Delft werkt dat inderdaad wel redelijk, maar vanaf HS vertrekt de IC op hetzelfde tijdstip als de sprinter. En als de IC vertraagd is moet deze wel weer de sprinter inhalen bij Rijswijk, anders werkt de overstap in Delft niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 19:49:
[...]

Nou ja, zo vreemd zijn korte onderbrekingen in de stroomvoorziening nu ook weer niet. Bovenleidingloze bruggen zie je in Nederland ook wel, en daar kan een trein ook vast komen te zitten, maar dat is vrij zeldzaam.
Nee, korte onderbrekingen niet. Maar een overweg is in de regel geen korte onderbreking meer.
Overigens hebben we in Nederland ook een overweg met derde rail, al hangt daar ook nog steeds bovenleiding. Dat is bij de Kleiweg in Rotterdam waar de nieuwe statenwegtunnel aansluit op het oude hofpleinlijntraject en er een overweg ligt in de overgangssectie: https://www.google.nl/map...mJvKlwlHgWmlrZw!2e0&fid=5 Zoals je ziet stopt de derde rail op redelijke afstand van de overweg, dat zal vanwege de veiligheid zijn. Overigens zijn die foto's al wat ouder en nog van tijdens de bouw/verbouwing. Inmiddels is er aan de andere kant van de overweg ook derde rail aanwezig.
En de bovenleiding is helemaal verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 22:39:
[...]

Je kan ook beter de trein pakken... :)
waarschijnlijk over een paar maanden weer :) ik zit nu op projectlocaties die niet bereikbaar zijn met OV, maar die lopen ook een keer af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 07:16:
[...]

Nee, korte onderbrekingen niet. Maar een overweg is in de regel geen korte onderbreking meer.
Tja, je kunt delibereren wat kort is, maar een tien- of twintigtal meters zonder stroomvoorziening is niet zo'n punt. Als een trein op een dergelijk punt stil dreigt te komen te staan zal de machinist doorgaans in staat zijn de trein voor danwel na de stroomloze sectie tot stilstand te brengen. Je moet dus wel heel erg pech hebben wil een trein stroomloos komen te staan. Defecte treinen die afgesleept moeten worden komen ook wel eens voor. Uiteraard wil je dat zo veel mogelijk voorkomen, maar als de kans dermate klein is, is dat geen halszaak.
Maasluip schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 07:16:
[...]

En de bovenleiding is helemaal verwijderd?
Sinds de ingebruikname van boortunnel spoor 2 op 17 augustus 2010, is dit de eerste openbare gelijkvloerse kruising, waar metro's niet op sneltrambedrijf passeren maar op metrobedrijf. Dat maakt deze kruising dus de eerste en enige gelijkvloerse metrokruising van Nederland. De derde rail voor beide sporen is op voldoende afstand ten opzichte van de kruising geplaatst, om electrocutiegevaar bij aanrijdingen te voorkomen. De bovenleiding houdt op boven de kruising en hangt daar hoger als vangdraad. Maar het ombouwen tussen metrobedrijf en sneltrambedrijf en omgekeerd gebeurt in station Melanchthonweg.
Goed te zien in dit filmpje:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 08:18:
[...]

Tja, je kunt delibereren wat kort is, maar een tien- of twintigtal meters zonder stroomvoorziening is niet zo'n punt. Als een trein op een dergelijk punt stil dreigt te komen te staan zal de machinist doorgaans in staat zijn de trein voor danwel na de stroomloze sectie tot stilstand te brengen. Je moet dus wel heel erg pech hebben wil een trein stroomloos komen te staan. Defecte treinen die afgesleept moeten worden komen ook wel eens voor. Uiteraard wil je dat zo veel mogelijk voorkomen, maar als de kans dermate klein is, is dat geen halszaak.

[...]

[...]

Goed te zien in dit filmpje:
[video]
Normwaarde maximum gap = 36 meter.
Uitzonderingswaarde maximum gap = 64 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
dcm360 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 22:55:
[...]

Vanuit Delft werkt dat inderdaad wel redelijk, maar vanaf HS vertrekt de IC op hetzelfde tijdstip als de sprinter. En als de IC vertraagd is moet deze wel weer de sprinter inhalen bij Rijswijk, anders werkt de overstap in Delft niet meer.
Vanuit Den Haag HS gezien werkt het eigenlijk heel goed, omdat de spinter in Delft om xx:46 vertrekt.
's Avond is het wel het proberen waard.
Heb al paar keer gehad dat de spinter naar Moerwijk/Rijswijk op HS eerder vertrok of je net miste door paar min vertraging.
Je moet dan gelijk een half uur wachten.
Op deze manier kom je op meeste gunstige geval een kwartier later. Anders alsnog een half uur later.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Reizigers vallen flauw in prop-volle trein
OSS - Een echte Halloween ochtend voor vele treinreizigers, je staat te wachten op je trein, alleen pas je er niet meer in omdat de trein prop-vol zit.

Dit overkwam heel veel reizigers vanochtend die bijvoorbeeld de stoptrein naar Deurne wilde pakken.

De NS kreeg veel meldingen binnen. In de overvolle trein was iemand flauw gevallen. Ambulance personeel heeft bij het station Rosmalen de flauwgevallen persoon geholpen.

Volgens andere reizigers waren meerdere personen flauwgevallen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Wikipedia: E231 series
Deze zouden volgens mij veel beter zijn als sprinter in Nederland... de huidige treintypes in Nederland kunnen de passagiers aantallen tijdens de spits gewoon echt niet aan (sommige IC zijn ook al stampvol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Moeten ze ze maar langer maken. Ik neem aan dat NS en Prorail daar al een plan voor hebben liggen (perronverlenging, extra materieel, meer diensten rijden), want als je nu met stampvolle treinen rondrijdt heb je over 5 jaar een vet probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dan moeten ze daar wel geld voor krijgen, want voor alleen de spits kan je extra materieel waarschijnlijk niet rendabel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Beneluxtrein wordt stuk duurder'
Treinreizigers moeten fors meer gaan betalen voor de Beneluxtrein tussen Den Haag en Brussel. Het tarief voor deze trein zal vanaf half december met 8 procent stijgen, terwijl de reistijd 11 minuten langer wordt.

Dat stelt het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) vrijdag.

Het Locov spreekt van een 'grenstoeslag' voor de treinen. Wie nu met de Beneluxtrein in de tweede klas een enkele reis maakt, betaalt 30 euro. Volgend jaar wordt dat 32,10 euro. ''Wij zijn het zeer oneens met uw voornemen om via deze prijsverhoging toch weer een grenstoeslag in te voeren'', schrijft het Locov aan NS HiSpeed.

Daarbij worden volgens het Locov de prijzen voor mensen die overstappen nog veel hoger. Reizigers vanuit Utrecht krijgen in totaal te maken met een prijsstijging van 27 procent, meent het overleg.

Geen verhoging
De Nederlandse Spoorwegen zeggen terug te gaan naar het tarief en het assortiment ''zoals we dat kenden van 2012, voordat de Beneluxtrein verdween, en nu wordt het prijsniveau hersteld''.

Volgens de NS hebben reizigers is in 2013 een tijdlang minder betaald dan daarvoor en daarmee eigenlijk een voordeel gehad.

Dat wordt nu hersteld. ''Het is geen verhoging.'' De NS zegt de prijzen op het oude niveau te gaan brengen ''niet in een keer, maar in fases, waarmee we coulant zijn naar onze klanten.''

Niet blij
Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie is niet blij met de tariefstijging. ''De Beneluxtrein zou een vergelijkbaar tarief krijgen als de binnenlandse intercity's'', zegt ze. In 2010 is door de Kamer besloten dat een grenstoeslag niet meer mag, maar volgens Dik-Faber keert deze nu terug.

''En daar gaan we niet mee akkoord.'' Ook de dure overstap bevalt haar niet. ''Die reizigers betalen helemaal de hoofdprijs, omdat ze tot wel 30 procent duurder uit kunnen zijn dan binnenlandse reizigers.'

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Den Haag? Wat dachten we d'r van om dat ding weer naar Amsterdam te laten rijden?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 17:16:
Moeten ze ze maar langer maken. Ik neem aan dat NS en Prorail daar al een plan voor hebben liggen (perronverlenging, extra materieel, meer diensten rijden), want als je nu met stampvolle treinen rondrijdt heb je over 5 jaar een vet probleem.
Nog langere treinen... daar is de helft van stations niet eens voor uitgerust. Utrecht Centraal krijgt dan een nieuwe passage erbij maar nu is het ook een puinhoop in de spits om aan de andere kant van het perron te komen -_-.
De V-IRM en ICM zijn trouwens niet echt geschikt als spitstrein... in en uitstappen duurt echt TE lang. 1 vanwege de trappen naar boven en beneden en het trapje naar het perron. Bij SLT is de in en uitstap prima maar daar zijn vaak de treinen idd weer te kort... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:22

PauseBreak

derp!

Niet alleen de SLT's hoor. De IC's richting o.a. het Noorden en het Oosten zijn ook veel te kort. Zelfs buiten de spits komt het regelmatig voor dat je gewoon moet staan.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
NS en toeslagen voor over de grens verkeer. :D (stelletje uitvreters.)

Voor varkens en koeien hoef je toch ook geen invoerrechten te betalen als ze uit Belgie komen. (lees EU)
(waarom dan voor mensen wel ?)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:38
Ga dan ook liever met de auto naar België toe.
Goedkoper, sneller en gemakkelijker. Plus dat ik met dit weer altijd weg kan. Boompje op mn route? klein stukje omrijden is geen probleem.

Owja, de benzineprijs aan de witte pomp is iets waar je helemaal vrolijk van wordt. (1,357/l euro95 is geen uitzondering.)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:02
Ik krijg hoe langer hoe meer het gevoel dat ze helemaal geen treinverbinding met België willen :/ Ze doen er echt alles aan om het zo lang mogelijk uit te stellen een fatsoenlijke dienst op te zetten en het hoe dan ook voor de reiziger zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ze maken het de LLL zo wel heel erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik meen mij te herinneren dat er enkele jaren geleden door de NMBS een uitspraak is gedaan over de BeNeLux: deze trein zou voor hun enorm verliesgevend zijn.
Aangezien het treinverkeer met Duitsland wel relatief goed lijkt te gaan (daar hoor ik tenminste niet dit soort geneuzel over, buiten eventuele problemen met het materieel) vraag ik mij dan ook af of het probleem niet voor een deel bij onze Zuiderburen zit in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Als ze zo doorgaan reist er straks helemaal niemand meer met een internationale trein -_-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dan is het probleem ook gelijk opgelost... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
enchion schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 00:01:

Voor varkens en koeien hoef je toch ook geen invoerrechten te betalen als ze uit Belgie komen. (lees EU)
(waarom dan voor mensen wel ?)
Nee maar reken maar dat de transporteur wel extra kosten in rekening brengt voor internationaal vervoer.
ArcticWolf schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 17:13:
[...]

Wikipedia: E231 series
Deze zouden volgens mij veel beter zijn als sprinter in Nederland... de huidige treintypes in Nederland kunnen de passagiers aantallen tijdens de spits gewoon echt niet aan (sommige IC zijn ook al stampvol)
We zouden de spits veel breder moeten maken. Iedereen perse tussen 08:00 en 09:00 laten beginnen met werken is nergens voor nodig in deze tijd. Geen enkel vervoersmiddel is rendabel te krijgen op spitscapaciteit, ook het wegennet niet gezien de files. Verder moet er ook gekeken worden naar de spreiding van werk (niet zo zeer dat werkgelegenheid naar Noord Groningen moet maar meer dat kantoor en industrieterreinen beter aansluiten op het OV of zelfs op de auto for that matter).

Enkel investeren in meer piekcapaciteit lijkt mij zonde, beter spreiding (en dus ook langere op de dag een hoog frequente dienstregeling, latere avonddiensten etc) maakt het ook beter mogelijk om met verschoven werktijden te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 10:15:
Ik meen mij te herinneren dat er enkele jaren geleden door de NMBS een uitspraak is gedaan over de BeNeLux: deze trein zou voor hun enorm verliesgevend zijn.
Ook in België zat die trein barstens vol. Of de NS betaalde de NMBS niets of de NMBS doet weer eens een leugentje voor eigen bestwil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
De spits begint al tegen half 7 volgens mij en eindigt langzaam aan rond 9:00 uur. De piek is idd tussen 8 en 9. Maar toen ik vorig jaar de trein nog nam zaten de treinen rond half 7 ook al redelijk vol en op de snelweg nu is het ook niet anders... veel meer spreiding is niet realiseerbaar op korte termijn gok ik, veel bedrijven werken samen. Bij het bedrijf waar ik werk, werken 12000 mensen in Nederland, 1/3e begint tussen half 7 en half 8 daarna tot half 9 weer een 1/3e en daarna de rest... omdat die ook moeten samenwerken met andere bedrijven die ook rond die tijdstippen beginnen en die zijn ook weer afhankelijk van andere bedrijven. En de woon -> werk reisafstand is natuurlijk ook een factor.

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 02-11-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ach, ik ken bedrijven waar de software-ontwikkelaars stipt om 8 uur moeten beginnen, 5 minuten te laat en je krijgt op je donder. Ook als je in je eentje aan een project werkt, ook als je op dat moment net zo goed thuis had kunnen werken. Zolang dat soort bedrijven nog mensen kunnen vinden valt het nog allemaal best mee met die spitsproblemen :P
Voor samenwerking vind ik bloktijden een beter idee: bij o.a. Tomtom Eindhoven moet iedereen tussen 10 en 4 aanwezig zijn, hoe je aan de 40 uur komt mag je verder zelf weten. Half 8 gaat het pand open, na 9 uur schopt de bewaking je eruit, en thuiswerken is beperkt toegestaan voor medewerkers.

[ Voor 29% gewijzigd door MBV op 02-11-2013 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Vroeger woonde 'iedereen' boven of achter z'n eigen winkel of werkplaats. Eigenlijk zouden ze al die enorme kantoorpanden ook gewoon voor de helft als woonhuizen moeten inrichten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
enchion schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 00:01:
Gaan ze straks ook toeslagen invoeren voor als je de provincie grens overgaat? En dan in een later stadium misschien maar ook even nog een extra toeslagje voor de gemeente grens? 8)7
omdat die ook moeten samenwerken met andere bedrijven die ook rond die tijdstippen beginnen en die zijn ook weer afhankelijk van andere bedrijven.
Toch is er altijd ook wel een flinke hoeveelheid werk die je gewoon zelf moet doen, dus stel voor dat het ene kantoor om half zeven begint en het andere om tien uur, dan kunnen de werknemers van het eerste kantoor al deze taken naar het begin van de ochtend schuiven en de taken waarvoor samenwerking nodig is vanaf tien uur laten beginnen.

Als de samenwerking zo intensief is dat dit onmogelijk is, dan kunnen beiden kantoren misschien maar beter mergen ofzo :X

Qua de internationale samenwerking die je steeds vaker ziet kun je ook niet ervan uit gaan dat iedereen op hetzelfde tijdstip begint. Een zekere overlap is wel handig natuurlijk, maar -exact- allemaal stipt om negen uur op kantoor en op de seconde exact om vijf uur naar huis lijkt me echt nergens voor nodig (en ik werk echt al heel erg lang op kantoren, groot en klein, dus heb wel beetje idee hoe deze werken)

[ Voor 58% gewijzigd door flowerp op 02-11-2013 14:09 ]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
flowerp schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 14:01:
[...]

Gaan ze straks ook toeslagen invoeren voor als je de provincie grens overgaat? En dan in een later stadium misschien maar ook even nog een extra toeslagje voor de gemeente grens? 8)7
Gek genoeg hoe belachelijk dat idee ook klinkt weet ik dat zulke mensen die dat soort gekke motivaties hebben echt bij onze provincies werken, .

Ik fiets wel eens in mijn omgeving en kijk op de fietsroute borden voor informatie, in Stokkelaarsbrug is de grens tussen NoordHolland en Utrecht een bruggetje over de Waver, aan de NH kant van de brug staat het fietsroutebord van NH en aan de UT kant staat het UT bord, waarbij vermeld moet worden dat het NH netwerk de borden van UT niet op de kaart heeft staan en andersom ook niet. :X

http://www.openstreetmap.org/#map=18/52.26902/4.93094

Maw verrassend is deze asociale motivatie niet, teleurstellend is grenstoeslag wel, ook een beetje onbegrijpelijk vanuit de EU gezien dat er geen regel tegen grenstoeslag is om de "vereniging" van landen te stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
enchion schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 14:21:
Maw verrassend is deze asociale motivatie niet, teleurstellend is grenstoeslag wel, ook een beetje onbegrijpelijk vanuit de EU gezien dat er geen regel tegen grenstoeslag is om de "vereniging" van landen te stimuleren.
Inderdaad! En als ze dan toch bezig zijn, laat ze dan meteen de grens controles afschaffen voor de binnengrenzen van Europa. Oh, wacht, die zijn al afgeschaft (Schengen), alleen denkt ook daar Nederland het toch te moeten doen. Steeksproefsgewijs, dat dan weer wel. Alle 1000 + 1 fiets paden kun je gewoon vrij de binnen grens passeren tussen Nederland en Duitsland, maar de trein tussen Oberhausen en Arnhem moet altijd gecontroleerd worden. Je weet maar nooit hè?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:37
flowerp schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 22:26:
[...]

Inderdaad! En als ze dan toch bezig zijn, laat ze dan meteen de grens controles afschaffen voor de binnengrenzen van Europa. Oh, wacht, die zijn al afgeschaft (Schengen), alleen denkt ook daar Nederland het toch te moeten doen. Steeksproefsgewijs, dat dan weer wel. Alle 1000 + 1 fiets paden kun je gewoon vrij de binnen grens passeren tussen Nederland en Duitsland, maar de trein tussen Oberhausen en Arnhem moet altijd gecontroleerd worden. Je weet maar nooit hè?
Genoeg figuren die met alsnog in de grenscontrole gepakt worden met drugs/koffertjes met daarin € 500.000. Je weet maar nooit hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SP baalt van vieze toiletten in de trein
SP-Kamerlid Farshad Bashir baalt ervan dat de toiletten in treinen zo vaak vies zijn. Hij wil dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Openbaar vervoer) met de NS een plan maakt om ervoor te zorgen dat reizigers voortaan schone wc's treffen.

Dat zegt Bashir zondag, vooruitlopend op de begrotingsbehandeling in de Tweede Kamer.

"Het is werkelijk ranzig hoe vies sommige toiletten zijn. De NS moet de toiletten gewoon schoon houden. Bij comfortabel en goed openbaar vervoer horen voldoende én schone toiletten", aldus de SP'er.

Bashir wil verder weten wanneer de NS in alle treinen toiletten gaat inbouwen, zoals de Tweede Kamer eerder heeft besloten. ''Het is al zeker dat de NS toiletten moet inbouwen. Dus de kosten hiervoor zijn ze toch kwijt. Ik wil daarom dat zo spoedig mogelijk de toiletten worden gerealiseerd zodat de reiziger hier snel gebruik van kan maken.''

De afspraak dat elke trein een toilet moet hebben wordt opgenomen in de zogeheten concessie, het recht om op het spoor te rijden. De nieuwe concessie, die in handen komt van de NS, gaat in 2015 in.

Minister Melanie Schultz van Haegen liet toen zij nog spoor in haar pakket had, weten dat in 2015 in alle intercity's een toilet aanwezig moest zijn en dat vanaf dat moment alleen nog treinen mét toiletten besteld zullen worden.

Per 2025 moeten in alle treinen - intercity’s, stoptreinen en sprinters - wc's beschikbaar zijn.

De verplichting geldt niet voor andere treinvervoerders, omdat die niet op het hoofdrailnet rijden waar de concessie voor geldt. Bashir wil geregeld zien dat ook bedrijven als Veolia en Arriva toiletten aan boord van hun treinen moeten hebben.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Voor een deel mogen de reizigers zich dat ook wel zelf aantrekken imho. Als men er niet zo'n smeerboel van zou maken, zou schoonmaken ook niet/minder nodig zijn...

Wat is er mis met het toilet netjes achterlaten, ipv alles te besmeuren en te bevuilen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Logisch gevolg van de schoonmaak die minder en minder tijd krijgt om de treinen schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

En die alleen koud water kan gebruiken om alles 'schoon' te maken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:02
wildhagen schreef op zondag 03 november 2013 @ 11:45:
Voor een deel mogen de reizigers zich dat ook wel zelf aantrekken imho. Als men er niet zo'n smeerboel van zou maken, zou schoonmaken ook niet/minder nodig zijn...

Wat is er mis met het toilet netjes achterlaten, ipv alles te besmeuren en te bevuilen?
Idd, daar begint het toch mee.
Wat er niet vies wordt hoeft immers ook niet schoongemaakt te worden.
Het is toch te belachelijk voor woorden als bij elke plee een centen-juf moet zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Vinnienerd schreef op zondag 03 november 2013 @ 01:19:
[...]
Genoeg figuren die met alsnog in de grenscontrole gepakt worden met drugs/koffertjes met daarin € 500.000. Je weet maar nooit hè?
Indien dit een serieuze reactie was; denk je niet dat als je tussen Amsterdam en Rotterdam een "grenscontrole" houdt je heel wat meer duistere figuren oppakt dan tussen Oberhausen en Arnhem?

Als je denkt dat die figuren voornamelijk tussen Oberhausen en Arnhem reizen, waarom is Schengen dan getekend? Moeten we dan niet uit Schengen stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Je bent niet de enige die zich afvraagt wat het nut van Schengen is als er toch nog geregeld controles zijn rond de landsgrenzen. Jon Worth, een Brit die in Duitsland woont en voor z'n werk vrij vaak door Europa reist, houdt op zijn weblog een hele lijst bij.

Het lijkt erop dat permanente grenscontroles niet zijn toegestaan, maar dat het wel mag als het gaat om steeksproeven.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Knightwolf schreef op zondag 03 november 2013 @ 15:39:
[...]

Idd, daar begint het toch mee.
Wat er niet vies wordt hoeft immers ook niet schoongemaakt te worden.
Het is toch te belachelijk voor woorden als bij elke plee een centen-juf moet zitten?
NS heeft de eerste stap al gezet: de helft van de wc's afsluiten.
Maar serieus: heb je wel eens staand in een trein geprobeerd te pissen? Als Prorail hun taak nu eens goed zouden doen en het spoor een beetje recht zouden leggen dan gaat het wel allemaal in de pot, maar nu heb je al twee handen nodig om alleen al te kunnen blijven staan. Laat staan dat je nog een beetje kunt richten (wat ook al niet makkelijk is als die pot wild onder je mikpunt beweegt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 04 november 2013 @ 07:44:
[...]

Maar serieus: heb je wel eens staand in een trein geprobeerd te pissen? Als Prorail hun taak nu eens goed zouden doen en het spoor een beetje recht zouden leggen dan gaat het wel allemaal in de pot, maar nu heb je al twee handen nodig om alleen al te kunnen blijven staan. Laat staan dat je nog een beetje kunt richten (wat ook al niet makkelijk is als die pot wild onder je mikpunt beweegt).
}:O
Spooronderhoud moet zo goedkoop mogelijk he :p zolang het spoor binnen de relatieve geometrie ligt, voldoet het, hoe vervelend ook voor de reiziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Maasluip schreef op maandag 04 november 2013 @ 07:44:
[...]

En aangezien de 30 man voor je ook al niet konden mikken is zitten echt geen optie in de trein :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

In China hadden ze dat heel goed opgelost: Squattoilet met een dikke tuinslang er naast om viezigheid weg te spuiten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Jeoh schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:31:
In China hadden ze dat heel goed opgelost: Squattoilet met een dikke tuinslang er naast om viezigheid weg te spuiten :+
In Zwitserland en Oostenrijk lossen ze dat nog veel beter op.

Nl door ze (hier komt ie) regelmatig schoon te maken.

Buiten het feit dat als je een toilet schoon aantreft je ook meer de neiging hebt om hem schoon achter te laten.

[ Voor 14% gewijzigd door enchion op 04-11-2013 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kamer nog ontevreden over Fyra-alternatief
De Tweede Kamer is nog niet tevreden over het NS-alternatief voor het mislukte hogesnelheidsproject Fyra.

Dat blijkt maandag tijdens een overleg met staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur).

"De NS toont met dit voorstel nog te weinig ambitie", aldus VVD-Kamerlid Betty de Boer.

Bij haar is vooral irritatie over de gebrekkige snelheid van de treinen. Bovendien zullen er pas vanaf 2021 geleidelijk treinen op snelheden van 200 kilometer per uur gaan rijden.

Concessie
Het CDA wil dat de concessie van de NS opnieuw wordt bekeken. Kamerlid Sander de Rouwe vindt dat het mislukken van de Fyra reden is om de afspraken open te breken.

"De onderhandse deal met de NS gaat buiten alle boeken om. Andere aanbieders zeggen dat ze wel snel snelle treinen kunnen leveren", aldus de CDA'er. "Arriva bijvoorbeeld zegt: Waarom worden wij buiten de deur gehouden?"

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven sloot zich hierbij aan. Zij vraagt zich af of Arriva alsnog kan aanhaken bij de plannen van de NS, omdat Arriva stelt direct snelle treinen te kunnen leveren.

Volgens De Boer is er echter een contractafspraak met de NS en moet daarom eerst gekeken worden of de NS zelf met een alternatief kan komen.

Champagnelijn
De Rouwe noemt het hogesnelheidsalternatief met de Thalystreinen een "champagnelijn": hij smaakt lekker, maar is peperduur.

De PvdA accepteert het alternatief wel, maar tekende wel aan dat het wrang is dat de reiziger en weinig mee opschiet ten opzichte van de situatie voor het Fyra-project.

"Terwijl er nu wel miljoenen zijn verspild, treinen staan weg te roesten en er een deuk is ontstaan in het vertrouwen in de NS", aldus Kamerlid Duco Hoogland.

Beneluxtrein
SP-Kamerlid Farshad Bashir hield een pleidooi om de Beneluxtreinen tussen Amsterdam en Brussel sneller volwaardig te laten rijden. Dit staat nu gepland voor december 2016.

"Ziet de staatssecretaris mogelijkheden om dit te versnellen? Bijvoorbeeld door de treinen zo snel mogelijk te versnellen tot 200 kilometer per uur." Ook ChristenUnie-Kamerlid Dik-Faber wil dat deze trein sneller wordt. Ook moet Breda als stop uit dit traject geschrapt worden om tijdwinst te kunnen boeken.

In de Kamer was daarnaast een breed pleidooi om te bekijken of Dordrecht als intercitystation kan worden hersteld.

119 miljoen
In de Kamer was verder verontwaardiging over de korting van 119 miljoen op het infrastructuurfonds om het Fyra-debacle te kunnen bekostigen.

Met name D66, PVV en CDA vinden dat de NS zelf moet bloeden voor de gemaakte fouten en dat dit bedrag niet mag worden afgewenteld op de overheid, wat weer ten koste gaat van infrastructurele projecten.

"Mijn fractie vreest het ergste. Gaan VVD en PvdA niet samen optrekken om automobilist nog verder uit te kleden?", aldus PVV-Kamerlid Harm Beertema.

Toeslagen
De ChristenUnie was daarnaast niet te spreken over de "groeneharttunneltoeslag" tussen Rotterdam en Schiphol, de "overstaptoeslag" en de "grenstoeslag" die volgens Dik-Faber in de plannen zijn opgenomen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SP-Kamerlid Farshad Bashir hield een pleidooi om de Beneluxtreinen tussen Amsterdam en Brussel sneller volwaardig te laten rijden. Dit staat nu gepland voor december 2016.

"Ziet de staatssecretaris mogelijkheden om dit te versnellen? Bijvoorbeeld door de treinen zo snel mogelijk te versnellen tot 200 kilometer per uur." Ook ChristenUnie-Kamerlid Dik-Faber wil dat deze trein sneller wordt. Ook moet Breda als stop uit dit traject geschrapt worden om tijdwinst te kunnen boeken.
Tja, het plan is om Amsterdam - Den Haag - Rotterdam te rijden. Dan win je niet veel meer door 200 te kunnen rijden.
Ik snap ook niet waarom NS de concurrentie met Thalys uit de weg gaat. Als je voor normale prijzen een dienst over de HSL aanbiedt die misschien 15-30 minuten langzamer is dan de Thalys, geen zitplaatsresevering kent, en daarbij het verkeer uit Den Haag aan de LLL laat, zou je dan geen volle treinen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 04 november 2013 @ 12:05:
[...]

Tja, het plan is om Amsterdam - Den Haag - Rotterdam te rijden. Dan win je niet veel meer door 200 te kunnen rijden.
Ik snap ook niet waarom NS de concurrentie met Thalys uit de weg gaat. Als je voor normale prijzen een dienst over de HSL aanbiedt die misschien 15-30 minuten langzamer is dan de Thalys, geen zitplaatsresevering kent, en daarbij het verkeer uit Den Haag aan de LLL laat, zou je dan geen volle treinen hebben?
Dat is niet winstgevend voor de NS, voor de NS geld zo min mogelijk mensen vervoeren als meest winstgevend. (En Shell een beetje helpen door mensen in de auto te houden)

(Tenminste is dit jaar definitief de zaak helder dat de functie/motivatie van de NS-Directie niks met het vervoeren van mensen temaken heeft)

[ Voor 8% gewijzigd door enchion op 04-11-2013 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:14
Als we zometeen dan 200 km/uur gaan rijden, hebben we dan miljoenen/miljarden uitgegeven om 50 km/uur harder te kunnen rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, 100 km/h harder. Wat de Thalys ook dag in, dag uit doet.
NS heeft een paar miljoen weggegooid om een langzamere treindienst naar Belgie aan te bieden (maar wel een sneller verbinding tussen Breda en Amsterdam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De NS hoeft zeer waarschijnlijk niet meer te gaan betalen voor het Fyra-debacle dan tot nog toe is afgesproken.

De vervoerder krijgt een prijskaartje van in totaal 465 miljoen euro te verwerken. Volgens minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën is dat al een forse klap en is het niet realistisch om een groter deel van de rekening bij de NS neer te leggen.

Dat bleek maandag tijdens een overleg in de Tweede Kamer. Daar was kritiek geuit op het besluit om het mislopen van 119 miljoen euro aan dividend te betalen uit het Infrafonds (bedoeld om wegen, spoor- en waterverbindingen aan te leggen). CDA, D66, PVV en SP spraken zich hier hard tegen uit. De VVD vroeg Dijsselbloem ook of het niet anders kon.

Volgens Dijsselbloem kan dat echt niet. Hij wil wel kijken of er mogelijkheden zijn om meer terug te verdienen dan de 221 miljoen euro vermogensverlies van de NS, maar wilde zich daar niet op vastpinnen. Dijsselbloem zegde VVD-Kamerlid Betty de Boer wel toe dat hij ook zal kijken of er ook geld zit bij andere activiteiten van de NS dan het treinverkeer.

Daarmee lijkt er geen meerderheid te zijn in de Tweede Kamer om de volledige rekening van het uitvallen van de hogesnelheidstrein bij de NS neer te leggen. Vooral D66 en CDA drongen hier wel op aan. ,,De NS heeft zelf gekozen voor de Fyra en moet nu ook zelf de broek ophouden'', vindt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven. Samen met CDA-Kamerlid Sander de Rouwe diende ze een motie in om alsnog de kosten bij de NS neer te leggen.

Volgens Dijsselbloem komen de kosten ook bij de reiziger terecht als er niet uit het Infrafonds wordt geput. Als de investeringsmogelijkheden van de NS worden beperkt, gaat de kwaliteit van het spoor achteruit, stelt hij. Ook zou de NS er voor kunnen kiezen lijnen te schrappen of minder aan dienstverlening te doen. ,,Maar dat willen we niet'', aldus de minister.

In het debat bleek verder dat er ruime steun is voor het alternatief dat de NS en de Belgische NMBS hebben neergelegd om de Fyra te vervangen. Die willen extra intercity's laten rijden, evenals meer treinen van Thalys en Eurostar. De Kamerleden wilden nog wel aandacht voor de reistijd tussen Amsterdam en Brussel en de aansluiting van Venlo, Dordrecht, Roosendaal en Schiphol. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) zei daarop in gesprek te gaan met de gemeenten en onderzoek te doen naar het verkorten van de reistijd.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...ns-1.4080677?ref=carousel

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Goh, er zijn dus al 2 partijen die vinden dat de vrije markt 2 kanten op werkt... Liberalisering is IMHO prima, maar dan niet de winsten privatiseren en de verliezen op de staat afwentelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MBV schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:34:
Goh, er zijn dus al 2 partijen die vinden dat de vrije markt 2 kanten op werkt... Liberalisering is IMHO prima, maar dan niet de winsten privatiseren en de verliezen op de staat afwentelen
eh... wakeup? dat gebeurt altijd al :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op maandag 04 november 2013 @ 12:05:
[...]

Ik snap ook niet waarom NS de concurrentie met Thalys uit de weg gaat.
De NS neemt deel aan Thalys. Waarom zou de NS met zichzelf gaan concurreren?
MBV schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:34:
De winst is net zo min geprivatiseerd, het ministerie van financiën verdient jaarlijks miljoenen aan dividend aan de NS. Waarom denk je dat Dijsselbloem zich druk maakt om de financiële gezondheid van het bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Weet niet of dit al gepost is, maar hier het kennis document versie 1.0 voor de uitrol van ERTMS.
http://deadly-silence.org/ertms.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:15:
[...]

De NS neemt deel aan Thalys. Waarom zou de NS met zichzelf gaan concurreren?
In hoeverre neemt NS deel aan Thalys? Wat krijgt NS van de winst van Thalys? NS heeft geen aandeel in Thalys. NS bezit de concessie van de HSL en moet Thalys toegang tot de HSL bieden (is onderdeel van de concessievoorwaarden) en heeft twee Thalys stellen.
Maar wat krijgt NS daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
HSA ontvangt € 135 per treinkilometer van Thalys en schuift daarvan een deel door naar de staat (kosten rijpad). Ook ontvangt NS een provisie op de ticketverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Een 25-jarige man uit Hasselt heeft een peperdure rekening gekregen wegens zwartrijden in de trein. De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS eist ruim 76.000 euro.

Tussen 2006 en 2011 nam de man 367 keer de trein zonder te betalen, melden Vlaamse media dinsdag.

De dader, die met een alcoholverslaving kampt, is de NMBS 4.127 euro schuldig voor de onbetaalde treinritten. Daar komen boetes en rente bij.

Wie met de trein reist in België, zonder te betalen, krijgt een onmiddellijke boete van 12,50 euro bovenop de prijs van het kaartje.

Als een reiziger niet voldoende geld bij zich heeft om direct te betalen krijgt die persoon een zogenoemd C170-document mee en is een tijd van twee weken om de verhoogde boete van zestig euro plus kaartje te betalen.

Mocht de boete dan nog niet betaald zijn, volgt er eerst een waarschuwing waarna een deurwaarder op bezoek komt die een forfaitaire vergoeding van tweehonderd euro bovenop de ritprijs brengen.

De man erfde onlangs het huis van zijn moeder. Om te voorkomen dat de jonge dader de woning meteen moet verkopen, wil zijn advocaat de boete aanvechten.

De NMBS constateert al jaren een stijgend aantal zwartrijders
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...t-76000-euro-betalen.html

Kijk, zo pak je dat soort beroepstuig aan.

Laat hem het huis maar verkopen, dat had hij zich van tevoren maar moeten bedenken ipv nu zo'n zielig verhaaltje op te hangen. Met 367 keer zich misdragen hoef je echt niet met lul-smoesjes aan te komen, dat doe je niet per ongeluk. Dat doe je misschein één keer, of heel uitzonderlijk 2x, maar geen 367 keer..

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik vraag me af, nu T-Mobile over gaat op 4g, of de treinen ook mee kunnen hiermee? Dat zou de kwaliteit van het internet daar namelijk erg verbeteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee daar zit 3G-hardware in dus die moeten dan eerst geüpgraded worden.

Tenminste, ik neem aan dat ze bij T-Mobile niet zo vooruitziend zijn geweest.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Ik vind het KPN-wifi op de stations al een heel grote verbetering. In de spits kun je op grote IC-stations T-mobile 3G wel op je buik schrijven, en ze doen er niets aan. Vol bereik maar er komt dan geen bit aan data binnen. Duidelijk een capaciteitsprobleem. Op dezelfde stations 's avonds laat prima 3G.

Nu zet ik mijn telefoon op KPN-wifi op het station, en switch naar de trein-wifi zodra hij begint te rijden. Werkt prima.

4G (in de trein of direct op mijn eigen telefoon) zit ik niet heel hard op te wachten, de dingen die ik mobiel doe vragen niet veel data.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Wifi in de trein is echt dramatisch, ik heb zelf maar enkele keren op een rare zondag daadwerkelijk gebruik kunnen maken van deze "dienst".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Oh, da's wel vreemd, ik gebruik het zeker een paar keer in de week en over het algemeen werkt het prima. Alleen in gebieden waar de T-mobile dekking slecht is (buitengebieden) werkt het voorspelbaar slecht, maar da's logisch.

Eén uitzondering: als in de trein een vertraging wordt omgeroepen grijpt iedereen als één man naar zijn telefoon om naar huis te whatsappen en stort het compleet in, hoe goed het een paar minuten daarvoor ook nog was. Kuddedieren :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
JeroenH schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 17:37:
Oh, da's wel vreemd, ik gebruik het zeker een paar keer in de week en over het algemeen werkt het prima. Alleen in gebieden waar de T-mobile dekking slecht is (buitengebieden) werkt het voorspelbaar slecht, maar da's logisch.

Eén uitzondering: als in de trein een vertraging wordt omgeroepen grijpt iedereen als één man naar zijn telefoon om naar huis te whatsappen en stort het compleet in, hoe goed het een paar minuten daarvoor ook nog was. Kuddedieren :)
Ik reis tussen Amsterdam en Delft en werkelijk waar, het heeft nog nooit adequate gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik reis tussen Utrecht en Rotterdam, daar dus weinig problemen voor mij. Maar ik geloof best dat het behoorlijk kan variëren tussen trajecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
CyBeR schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 17:19:
Nee daar zit 3G-hardware in dus die moeten dan eerst geüpgraded worden.

Tenminste, ik neem aan dat ze bij T-Mobile niet zo vooruitziend zijn geweest.
De OBIS-hardware is geleverd door Nomad Digital, het T-Mobile-gedeelte betreft het SIM-kaartje (en alles wat bij de T-Mo-Hotspot hoort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000

Freak187

geen

Wifi in de trein... who cares... ik wil een keer kunnen zitten in de 2de klas.. Gaat dat nog eens gebeuren? NS is volgens mij een treinbedrijf, geen telecomprovider.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Freak187 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:33:
Wifi in de trein... who cares... ik wil een keer kunnen zitten in de 2de klas.. Gaat dat nog eens gebeuren?
[...]
Ik kan bijna altijd zitten in de trein. Gewoon buiten de spits of tegen de spits in reizen... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000

Freak187

geen

Fiber schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:55:
[...]

Ik kan bijna altijd zitten in de trein. Gewoon buiten de spits of tegen de spits in reizen... :z
Dat is mooi voor je. Op mijn traject al jaren niet. Je kan klagen wat je wil, er gebeurt niks. Er komen mensen langs om de drukte te meten, conducteurs zijn het altijd roerend met je eens. De laatste controle is overigens maanden geleden geweest omdat conducteurs niet verschijnen als balkons en gangpaden vol staan met mensen, raar is dat he? Ow ja... de vertrek en aankomsttijden worden nooit gehaald.

Maar installeer vooral WIFI, daar hebben de mensen echt wat aan....

Ze moeten zich bij de NS eens inleven wat een klant/reiziger nou als prioriteit heeft. k heb het idee dat ze dat al jaren vergeten zijn. Ze krijgen de vervoersconcessie toch wel, wat kan hun het schelen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
WELK traject. Beetje moeilijk ruiken waar je elke dag ergernis hebt?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Freak187 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:33:
Wifi in de trein... who cares... ik wil een keer kunnen zitten in de 2de klas.. Gaat dat nog eens gebeuren? NS is volgens mij een treinbedrijf, geen telecomprovider.
Dan ga je toch in de 1e klas zitten? Doe ik ook als er nergens anders plek is en de conducteurs dan opvallend afwezig zijn.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Raven schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 19:45:
[...] Dan ga je toch in de 1e klas zitten? Doe ik ook als er nergens anders plek is...
Met een eerste klas plaatsbewijs mag ik toch aannemen...? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nope :+

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
D_Jeff schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 19:42:
WELK traject. Beetje moeilijk ruiken waar je elke dag ergernis hebt?
Fyra, elke dag weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Vraag even aan Wildhagen wat voor straf daar op zou moeten staan... ;)
(wildhagen in "Het grote spoorwegentopic deel 21")
Rijden die weer dan...? :+

[ Voor 23% gewijzigd door Fiber op 05-11-2013 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En wie zou mij dan moeten betrappen? Als de trein vol zit, is er geen conducteur te bekennen... :+

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Raven schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 20:14:
En wie zou mij dan moeten betrappen? Als de trein vol zit, is er geen conducteur te bekennen... :+
Die kans is inderdaad erg klein. Maar de pakkans bepaald voor jou dus of iets goed of fout is...? De pakkans bij fietsendiefstal is op sommige plekken ook bijna nul... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Fiber schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 20:12:
[...]

Vraag even aan Wildhagen wat voor straf daar op zou moeten staan... ;)
(wildhagen in "Het grote spoorwegentopic deel 21")
Neerknuppelen als een zeehondenbaby. :X Juist bij drukke treinen moeten ze die overvalteams door de trein heen jagen, even tokkies die verkeerd menen te mogen gaan zitten op hun plichten wijzen.

Over plichten en neerknuppelen gesproken: de stiltecoupe's waar ik meestal bewust gaan zitten beginnen steeds meer op een kroeg te lijken. Conducteur liep vandaag te controleren, kan niet anders dan dat constateren maar zegt niets, zelfs nadat iemand hem erop wees. :( Schaf ze dan maar weer af.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Dan moet je gewoon beter je best doen om een plek te zoeken, want ik reis iedere dag met de Fyra (Rotterdam - Amsterdam) en heb iedere dag een zitplaats. Zo moeilijk is het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeoh op 05-11-2013 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik vind dat wel heel knap, die dingen staan toch in stukjes ergens weg te roesten? :+

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:38

sus

is druk :+

Nee, de V250 staat weg te roesten. Fyra is de naam van de dienst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die naam is toch aangepast ivm reputatie van de echte Fyra?

Of ben ik in de war :P

[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 05-11-2013 21:21 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 165 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!