Altijd leuk, DD-AR als IC Amersfoort-Utrecht, lekker ruim zitten
Gelukkig is het maar een kwartiertje.
Ik zat zonet in de trein naar Groningen, zaten er gewoon stopcontacten in de 2e klasse
Ging om treinstel 4444 met dat oude oranje interieur. Stopcontacten zaten ongeveer op de plek waar normaal de haakjes zitten voor je jas.

Ging om treinstel 4444 met dat oude oranje interieur. Stopcontacten zaten ongeveer op de plek waar normaal de haakjes zitten voor je jas.
Het kan ook zijn dat mijn xs4all credentials gecachet waren bedenk ik mij net. Dat werkt ook bij KPN Hotspots.Cheesy schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 08:15:
[...]
Mijn ervaring is juist dat het incidenteel is, en al zeker geen jaren
Vanmorgen nog even geprobeerd.
[afbeelding]
Klopt, de 4444 was vroeger voorzien van 2 A bakken ipv 3 B + 1A. Het stel is een aantal jaren geleden weer teruggebouwd (maar hield het bijzondere nummer 4444, oorspronkelijke nummer was 4231). De stopcontacten in de 4444 zijn (zover bekend hier) niet werkend op het momentThinkPadd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 10:19:
Ik zat zonet in de trein naar Groningen, zaten er gewoon stopcontacten in de 2e klasse![]()
En voor er "Waarom?" vragen komen: de 4444 was bedoeld voor de ambtenarentrein (Groningen<>Den Haag, treinen 501 en 502): Wikipedia: Ambtenarentrein
Tegenwoordig word die trein gereden door twee VIRM zesjes, maar geen vast treinstel meer (dus die VIRM's draaien gewoon in de normale omloop mee).
Tegenwoordig word die trein gereden door twee VIRM zesjes, maar geen vast treinstel meer (dus die VIRM's draaien gewoon in de normale omloop mee).
[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 13-01-2011 11:26 ]
Virussen? Scan ze hier!
Wat zijn dat voor een werktijdenTrein 526 vertrekt doordeweeks om 7:46 uit Groningen en komt om 10:25 aan op station Den Haag Centraal. Het materieel blijft meestal in Den Haag (Binckhorst) wachten voor gebruik in trein 561. Soms wordt het gebruikt als vervangende trein als ander materieel kampt met technische problemen. Trein 561 vertrekt uit Den Haag om 16:38 en komt om 19:14 aan in Groningen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Ja, ik moest nog "de eerste mogelijkheid na 7 uur pakken" en dan gewone werktijden opschrijven. Maar dat was dan geen overheidsbedrijf.
Signatures zijn voor boomers.
Daarom zaten er dus stopcontacten in de trein, zodat ze daar wat konden 'werken'
En daarom maak ik gewoon een mailbox bij XS4ALL aan, om vervolgens met die credientals in te loggen.PolarBear schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 10:20:
[...]
Het kan ook zijn dat mijn xs4all credentials gecachet waren bedenk ik mij net. Dat werkt ook bij KPN Hotspots.
Een mailbox waar toch nooit mail in komt, en die toch niet aan mijn hele account hangt.
[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 13-01-2011 17:38 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Ik heb dat internet in de trein een paar keer geprobeerd bij de NS. En meestal grijp ik toch weer naar mijn UMTS-stickje trage zooi dat het is. Alleen bij Connexxion is de verbinding echt goed.
Tsja, internet in de trein gaat via T-Mobile, dat is al heel lang niet meer voorruit te branden.LauPro schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 18:04:
Ik heb dat internet in de trein een paar keer geprobeerd bij de NS. En meestal grijp ik toch weer naar mijn UMTS-stickje trage zooi dat het is. Alleen bij Connexxion is de verbinding echt goed.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Een chartertrein van ACTS met reizigersstop in Amersfoort.
Was Al Qaida gisteren bezig ofzo, met al die "aanrijdingen met een persoon"? Arme mensen die dat hebben moeten zien gebeuren/opruimen/etc
Nee, merp!
alleen maar regen he de afgelopen paar dagen, geen zon gezienPauseBreak schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 10:01:
Was Al Qaida gisteren bezig ofzo, met al die "aanrijdingen met een persoon"? Arme mensen die dat hebben moeten zien gebeuren/opruimen/etc

Iemand een idee wat er rond 10 uur aan de hand was op het spoor bij Duiven?
Ah al gevonden.
Ah al gevonden.
Stoffelijk overschot man langs spoor aangetroffen
DUIVEN - Langs het spoor bij Duiven is vanochtend een stoffelijk overschot van een nog onbekende man aangetroffen. De politie onderzoekt waarom de man langs het spoor lag bij de overgang aan de Vergertlaan.
Politie, brandweer en ambulancepersoneel zijn tegen half elf uitgerukt naar Duiven, na de melding dat zich iemand langs het spoor zou bevinden.
Een reiziger in een Syntustrein richting Doetinchem meldde dat de trein stilstaat.
Syntus zelf meldt dat er geen treinen rijden vanwege een versperring op het traject tussen Zevenaar en Arnhem. De vertraging is meer dan een uur en de spoorvervoerder verwcht dat het treinverkeer vrijdagmiddag om een uur weer normaal is. Gedurende het onderzoek mag Syntus geen treinen laten rijden.
Daarom zet het vervoersbedrijf bussen in die treinreizigers tussen Zevenaar en Arnhem vervoeren. De maatregel is nodig omdat het spoor op last van de politie is afgesloten voor treinverkeer.
Bron
[ Voor 88% gewijzigd door FabiandJ op 14-01-2011 14:30 ]
Ik kreeg vandaag te horen van een conducteur dat je als student vanaf 1 feb. altijd moet inchecken. Dus als ik door de week reis, en ik heb een Student Week OV dan moet ik toch inchecken. Meer mensen dit gemerkt? Aangezien ik nooit incheck als ik door de week reis met m'n week OV...
Die geruchten gingen begin vorig jaar met invoering van Studenten OV-chipkaart ook rond. En inmiddels hoeft het nog steeds officieel niet. Dus laten we de officiële bronnen even afwachten (persbericht NS en/of DUO) anders gaan er weer allerlei tegenstrijdige verhalen de wereld in. Toen zei ook zowat iedere NS-medewerker iets anders.Tromp.et schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:39:
Ik kreeg vandaag te horen van een conducteur dat je als student vanaf 1 feb. altijd moet inchecken. Dus als ik door de week reis, en ik heb een Student Week OV dan moet ik toch inchecken. Meer mensen dit gemerkt? Aangezien ik nooit incheck als ik door de week reis met m'n week OV...
Printje meenemen van dit?
http://www.studentenov-chipkaart.nl/reizen/in-en-uitchecken
http://www.studentenov-chipkaart.nl/reizen/in-en-uitchecken
Inchecken met een studenten-OV-chipkaart bij de NS kan in ieder geval al sinds 10 januari. Daar staat echter nog niets over of het in de nabije toekomst verplicht gaat worden.
Dat is nieuw voor mij! Er staat inderdaad dat het niet verplicht is, maar ze geven het echter wel als tip mee om het alvast te doen en het zo als gewoonte aan te leren.Diocletianus schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:20:
Inchecken met een studenten-OV-chipkaart bij de NS kan in ieder geval al sinds 10 januari. Daar staat echter nog niets over of het in de nabije toekomst verplicht gaat worden.
afschieten die mensen die dit doen... het had veel erger kunnen aflopenTreinbotsing Zevenaar vermoedelijk door koperdiefstal
ZEVENAAR - De botsing van dinsdag tussen een goederentrein en een internationale ICE is waarschijnlijk het gevolg van koperdiefstal.
Dat meldde het Korps landelijke politiediensten (KLPD) vrijdag na onderzoek. Op de plek van het ongeval is 300 meter koperdraad verdwenen.
De twee treinen kwamen dinsdag rond het middaguur met elkaar in botsing op de plek waar de Betuwelijn aansluit op het spoor tussen Arnhem en Duitsland.
Het voorste deel van de ICE schampte de achterste wagens van de lege goederentrein. Beide treinen ontspoorden gedeeltelijk. Er vielen geen gewonden, maar er was wel aanzienlijke materiële schade, aldus het KLPD.
Informatie
De politie is op zoek naar informatie over de diefstal. Door het wegnemen van koper raakte de veiligheid op het spoor in het geding, aldus het KLPD. De diefstal leidt ook tot economische schade. Bij Zevenaar konden pas donderdag weer treinen rijden.
Sinds vorig jaar heeft het KLPD 29 verdachten aangehouden wegens koperdiefstal op en rond het spoor. ''Wij nemen dit zeer hoog op'', zegt een woordvoerder.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...delijk-koperdiefstal.html
[ Voor 42% gewijzigd door ArcticWolf op 14-01-2011 17:59 ]
Ook dat.ArcticWolf schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 17:16:
afschieten die mensen die dit doen... het had veel erger kunnen aflopen
Maar blijkbaar is er geen correcte terugkoppeling van communicatieverkeer aan het spoor.
Als er een stuk koperdraad is verdwenen, zou op z'n minst gedetecteerd moeten worden worden dat bepaalde signalen niet meer op hun bestemming aan komen.
Vooral in onbewaakte gebieden is dat wel essentieel.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Daar heb je gelijk in, het baanvak had eigenlijk in "storing" moeten staan zodat het sein voor dat betreffende baanvak op rood stond.Onbekend schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 18:11:
[...]
Ook dat.
Maar blijkbaar is er geen correcte terugkoppeling van communicatieverkeer aan het spoor.
Als er een stuk koperdraad is verdwenen, zou op z'n minst gedetecteerd moeten worden worden dat bepaalde signalen niet meer op hun bestemming aan komen.
Vooral in onbewaakte gebieden is dat wel essentieel.
Zolang op een deel van mijn traject nog met een papieren kaartje gereisd wordt, ga ik ook niet mezelf aanwennen om de ov-chipkaart in- en uit te checken, terwijl dat aangeraden wordt. Uitermate vervelend om tijdens een overstap te moeten in- of uitchecken.Maranello schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:35:
[...]
Dat is nieuw voor mij! Er staat inderdaad dat het niet verplicht is, maar ze geven het echter wel als tip mee om het alvast te doen en het zo als gewoonte aan te leren.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat het per 1 februari al verplicht wordt. Dat is dan opeens wel heel snel.
[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 14-01-2011 19:28 ]
Hoorde dat, mede naar aanleiding van deze toestand, dit weekend ProRail en politie met 200 man patrouille gaan lopen langs het spoor, om koperdiefstal te voorkomen.ArcticWolf schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 17:16:
[...]
afschieten die mensen die dit doen... het had veel erger kunnen aflopen
Dit was op Omroep Brabant (radio) overigens. Kan het alleen nog even niet terugvinden op de nieuwssites, dus weet niet of het klopt verder.
Edit: als je het over de duvel hebt....
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...staat-van-paraatheid.htmlHonderd tot tweehonderd medewerkers van spoorbeheerder ProRail en NS bewaken sinds vrijdagmiddag op sommige plaatsen het spoor om koperdiefstal te voorkomen. Aanleiding is de treinbotsing in Zevenaar, meldde een woordvoerder van ProRail.
De spoorbeheerder houdt er ernstig rekening mee dat door de koperdiefstal bij Zevenaar het beveiligingssysteem van de seinen en wissels is uitgeschakeld en daardoor ook de alarmeringsystemen bij Prorail niet functioneerden. Normaal gebeurt dit wel als dieven aan de slag gaan.
De woordvoerder spreekt van ''een nieuwe fase'' in de koperdiefstal. ''De criminelen hadden verstand van zaken''. Prorail en NS waarschuwen dat ze de extra surveillance niet lang kunnen volhouden en doen een beroep op de politie voor snel extra inzet.
Wat mij betreft het leger inzetten, met order om gericht en met scherp te schieten op koperdieven...
[ Voor 51% gewijzigd door wildhagen op 14-01-2011 19:42 ]
Virussen? Scan ze hier!
Je lijkt de heer Wilders wel die straatterroristen een knieschot wilde toedienen.wildhagen schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 19:39:
[...]
Hoorde dat, mede naar aanleiding van deze toestand, dit weekend ProRail en politie met 200 man patrouille gaan lopen langs het spoor, om koperdiefstal te voorkomen.
Dit was op Omroep Brabant (radio) overigens. Kan het alleen nog even niet terugvinden op de nieuwssites, dus weet niet of het klopt verder.
Edit: als je het over de duvel hebt....
[...]
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...staat-van-paraatheid.html
Wat mij betreft het leger inzetten, met order om gericht en met scherp te schieten op koperdieven...
Als je tien tellen langer nadenkt kan je bijvoorbeeld bedenken dat er bij de Nederlandse bedrijven die oud koper inzamelen nog steeds geen registratieplicht is en de dieven dus gemakkelijk hun koper daar kunnen verkopen. Zorg daar dan eens voor een registratieplicht en check goed waar alle koper vandaan komt. Dan wordt het voor die dieven ook een stuk moeilijker om de gestolen waar te verkopen. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heeft Duitsland al zo'n regeling.
En dan is koperdiefstal opeens niet erg meer ofzo?PeaceNlove schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 19:54:
[...]
Je lijkt de heer Wilders wel die straatterroristen een knieschot wilde toedienen.
Als je tien tellen langer nadenkt kan je bijvoorbeeld bedenken dat er bij de Nederlandse bedrijven die oud koper inzamelen nog steeds geen registratieplicht is en de dieven dus gemakkelijk hun koper daar kunnen verkopen.
We hebben het hier over ordinair tuig dat honderden levens (in die ICE) in gevaar heeft gebracht voor een "winst" van een paar tientjes (als het niet minder is).
Er is al vaker opgeroepen om te stoppen met koperdiefstal, maar daar trekt het tuig zich niets van aan. Dan word het gewoon tijd om grof geschut (al dan niet letterlijk) in te zetten.
Virussen? Scan ze hier!
Wederom mensen met verstand van zaken die iets saboteren aan het spoor... een paar maanden terug was dit bij Lelystad ook al het geval, toen die spoorstaven werden doorgebrand? Waar zijn we mee bezig hier?

We are shaping the future
Ik heb het idee dat dat niet om het koper ging.Alex) schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 20:52:
Wederom mensen met verstand van zaken die iets saboteren aan het spoor... een paar maanden terug was dit bij Lelystad ook al het geval, toen die spoorstaven werden doorgebrand? Waar zijn we mee bezig hier?
Zolang de kans dat de daders gevonden worden erg klein is, blijft het een interessante manier om aan geld te komen.
Maar volgens mij zijn er wel gemakkelijkere manieren om aan geld te komen....
Even in klare taal voor jou: ik ben het met je eens dat dit soort diefstal echt niet kan, maar met scherp schieten doe je niet in een fatsoenlijke samenleving. De heel Wilders is een onfatsoenlijk persoon. Jouw opmerking lijkt bijzonder veel op die van de heer Wilders. En dus ben jij ook onfatsoenlijk bezig.wildhagen schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 19:57:
[...]
En dan is koperdiefstal opeens niet erg meer ofzo?
We hebben het hier over ordinair tuig dat honderden levens (in die ICE) in gevaar heeft gebracht voor een "winst" van een paar tientjes (als het niet minder is).
Er is al vaker opgeroepen om te stoppen met koperdiefstal, maar daar trekt het tuig zich niets van aan. Dan word het gewoon tijd om grof geschut (al dan niet letterlijk) in te zetten.
In een fatsoenlijke samenleving probeer je allereerst de mogelijkheden om een misdrijf te begaan te verkleinen, door bijvoorbeeld het verkopen van koper moeilijker te maken. Als dat niet helpt kan je extra controleren en eventuele daders op heterdaad betrappen. Het is dan niet de bedoeling dat de politie dan met scherp schiet, maar ze voor de rechter brengt via het OM.
Ik begrijp je argument en ben het er ook deels mee eens, maar bewust koper stelen zodat het bijna niet opvalt in het detectie systeem (zo blijkt uit het persbericht van NS/ProRail) vind ik toch wel onder het kopje "poging to doodslag" vallen.PeaceNlove schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 21:35:
[...]
Even in klare taal voor jou: ik ben het met je eens dat dit soort diefstal echt niet kan, maar met scherp schieten doe je niet in een fatsoenlijke samenleving. De heel Wilders is een onfatsoenlijk persoon. Jouw opmerking lijkt bijzonder veel op die van de heer Wilders. En dus ben jij ook onfatsoenlijk bezig.
In een fatsoenlijke samenleving probeer je allereerst de mogelijkheden om een misdrijf te begaan te verkleinen, door bijvoorbeeld het verkopen van koper moeilijker te maken. Als dat niet helpt kan je extra controleren en eventuele daders op heterdaad betrappen. Het is dan niet de bedoeling dat de politie dan met scherp schiet, maar ze voor de rechter brengt via het OM.
bron wikipedia:
ze weten waar ze mee bezig zijn en toch doen ze het, terwijl ze de consequenties wel wetenAls iemand bijvoorbeeld een stoeptegel van een viaduct gooit, is er sprake van (poging tot) doodslag.

Ik gemerk net op Twitter dat er in Zwijndrecht een trein met chemicaliën brandt.
ANP schijnt te vermelden dat vijf ketelwagens in brand staan en dat er explosiegevaar is. Onbekend wat er in zou zitten
Meer info kan ik nog niet vinden. (22:18)
http://twitpic.com/3q0nc2
ANP schijnt te vermelden dat vijf ketelwagens in brand staan en dat er explosiegevaar is. Onbekend wat er in zou zitten
Meer info kan ik nog niet vinden. (22:18)
http://twitpic.com/3q0nc2
offtopic:
Ik vind het wel humor dat wildhagen normaal zijn mond vol heeft van fatsoen, de pvda en de anti-wilders sentimenten en nu men aan 'zijn' treintjes komt dezelfde teksten uitkraamt.
Ik vind het wel humor dat wildhagen normaal zijn mond vol heeft van fatsoen, de pvda en de anti-wilders sentimenten en nu men aan 'zijn' treintjes komt dezelfde teksten uitkraamt.
Volgens Radio Rijnmond zit er ethanol in... zal het lekker branden daar. Hulpdiensten zijn ook groots aanwezig zo te lezen. Hopelijk gaat wat nu in de brand staat niet boem want volgens mij wil je niet dat Kijfhoek een Moerdijkje doetCheesy schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:18:
Ik gemerk net op Twitter dat er in Zwijndrecht een trein met chemicaliën brandt.

Een geluk: ethanol hoort netjes schoon op te branden.
[ Voor 6% gewijzigd door Bastien op 14-01-2011 22:56 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Dan gaat men wel naar België of met de boot naar Engeland.PeaceNlove schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 19:54:
Als je tien tellen langer nadenkt kan je bijvoorbeeld bedenken dat er bij de Nederlandse bedrijven die oud koper inzamelen nog steeds geen registratieplicht is en de dieven dus gemakkelijk hun koper daar kunnen verkopen. Zorg daar dan eens voor een registratieplicht en check goed waar alle koper vandaan komt. Dan wordt het voor die dieven ook een stuk moeilijker om de gestolen waar te verkopen. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heeft Duitsland al zo'n regeling.
Het is natuurlijk wel zo dat als men met nieuwe bekabeling of pijpmateriaal aan komt zetten ik me af vraag hoe zo'n firma daar tegenaan kijkt. Het kunnen niet allemaal zaagrestanten zijn.
Verder vind ik het wel ernstig dat dit überhaupt kan. Overal in de beveiliging zitten fail safe oplossingen. Echter blijkbaar is er geen detectie of de kabel zelf defect is. Dit is gewoon een complete FAIL dat je niet op de koperdieven kan afschuiven. Als het nou was geweest dat ze doelbewust de trein hebben laten ontsporen was er wat anders.
Veel bouwplaatsen tegenwoordig bijvoorbeeld heeft men 230v en krachtstroomkabels waar extra aders doorheen lopen. Op het moment dat men zo'n kabel probeert te stelen gaat er een alarm af. Zie bijv.: http://www.huuralarm.nl
Laupro, da's natuurlijk een rare redenatie: de meeste kabels langs het spoor liggen er al tientallen jaren en zullen echt niet preventief vervangen worden.
En dit soort zaken valt voor mij echt niet binnen het 'uitlokken' omdat het niet beveiligd zou zijn. Je kunt simpelweg niet alles voorzien van detectie. Blijkbaar weet dat uitschot precies wat ze moeten hebben en lijkt het eerdaags een nieuwe sport te worden: koper jatten voor het bier om dat bier vervolgens op te zuipen bij het kijken naar het door jou veroorzaakte. Dan kan ik wel met Wildhagen meegaan hoor, voor dat soort mensen is geen plaats in onze samenleving en ik wens er ook niet voor te betalen.
En dit soort zaken valt voor mij echt niet binnen het 'uitlokken' omdat het niet beveiligd zou zijn. Je kunt simpelweg niet alles voorzien van detectie. Blijkbaar weet dat uitschot precies wat ze moeten hebben en lijkt het eerdaags een nieuwe sport te worden: koper jatten voor het bier om dat bier vervolgens op te zuipen bij het kijken naar het door jou veroorzaakte. Dan kan ik wel met Wildhagen meegaan hoor, voor dat soort mensen is geen plaats in onze samenleving en ik wens er ook niet voor te betalen.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Stel dat die kabels door slecht onderhoud defect waren geraakt, of door een natuurverschijnsel? Dan had dus hetzelfde kunnen gebeuren.
Ik zou graag willen stellen dat het detectiesysteem dus niet fail safe is. En natuurlijk hoeven niet meteen alle installaties worden vervangen. Maar voor alle nieuwe installaties iig op de kwetsbare kabels detectie en ook op de schakelkasten zelf.
Verder vrij netjes dat ProRail paar honderd man achter het bureau weg haalt, goed gebaar
.
Ik zou graag willen stellen dat het detectiesysteem dus niet fail safe is. En natuurlijk hoeven niet meteen alle installaties worden vervangen. Maar voor alle nieuwe installaties iig op de kwetsbare kabels detectie en ook op de schakelkasten zelf.
Verder vrij netjes dat ProRail paar honderd man achter het bureau weg haalt, goed gebaar
Klopt, dat was een geval sabotage. Net als dit ook een geval sabotage is wat mogelijk honderden mensenlevens kan kosten.Onbekend schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 21:09:
[...]
Ik heb het idee dat dat niet om het koper ging.
DNA-spray en verplichte registratie van de verkoper bij de verkoop van koper, waarbij ook de bron moet worden opgegeven. Het is een probleem wat overal in Europa wel speelt, dus een Europabrede uniforme oplossing zou mooi zijn om dit probleem te verkleinen.Zolang de kans dat de daders gevonden worden erg klein is, blijft het een interessante manier om aan geld te komen.
Maar volgens mij zijn er wel gemakkelijkere manieren om aan geld te komen....
Je wilt al het koper in de grond van Nederland opgraven zodat je het kan bewerken met DNA-spray?
Heb je zelfs maar een rudimentair begrip van de schaal van zulks een onderneming?
Geef dan gewoon € 1000 cash aan elke wannabee-koperdief. Dat is een stuk goedkoper.
[ Voor 11% gewijzigd door burne op 15-01-2011 04:42 ]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Ik snap niet helemaal waarom je koperdiefstallen verheerlijkt en vindt dat dit een prominentere rol zou moeten spelen in de strafmaat.burne schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 04:25:
Je wilt al het koper in de grond van Nederland opgraven zodat je het kan bewerken met DNA-spray?
Heb je zelfs maar een rudimentair begrip van de schaal van zulks een onderneming?
Geef dan gewoon € 1000 cash aan elke wannabee-koperdief. Dat is een stuk goedkoper.
Om maar even een voorbeeldje te noemen mbt andere vormen van misdaad, er worden nog steeds miljoenen ontvreemd bij overvallen hierbij sterven ook weer elk jaar onnodig tientallen mensen.
Ik adviseer je om het topic over het basisinkomen te bekijken maar ik vrees dat er altijd mensen met kleptomane neigingen rond zullen lopen. Dit is niet te voorkomen.
Daarom is het zo belangrijk dat alle systemen echt fail safe zijn. En dat was hier dus duidelijk niet het geval.
Ik vind het echt weer veel te makkelijk dat men probeert hun straatje schoon te vegen en het ditmaal puur op een koperdiefstal gooit, er is meer aan de hand!
[ Voor 6% gewijzigd door LauPro op 15-01-2011 06:03 ]
Zou gaan om één wagon, geladen met ethanol. Geen idee of dat een gevaarlijk goedje is, er is iig wel een rampen-protocol gestart (GRIP-level 3), want op dit moment is er nog steeds geen signaal 'brand meester' gegeven.Cheesy schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:18:
Snelweg A16 is ook een tijd afgesloten geweest (om 02:30 weer open gegaan), en het treinverkeer Rotterdam<>Dordrecht is ook stilgelegd, er worden vanaf later deze ochtend bussen ingezet. Ook zijn er de nodige woningen ontruimd wegens gevaar voor overslaan van de brand.
Meer info: http://www.nu.nl/binnenla...et-ethanol-kijfhoekf.html

Edit: ik hoor dat ze geprobeerd hebben een schuimdeken aan te leggen, net als op Moerdijk een week geleden, maar dat hielp niet. Het schuim is nu ook op. Ze laten het hele zaakje nu gecontroleerd uitbranden.
[ Voor 24% gewijzigd door wildhagen op 15-01-2011 08:41 ]
Virussen? Scan ze hier!
Als daadwerkelijk het beveiligingssysteem is gemanipuleerd, is het inderdaad een bewuste poging tot doodslag.Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 11:12:
Wat hier gebeurt lijkt te zijn is dat voorafgaand aan de diefstal het beveiligingssysteem is gemanipuleerd zodat het knippen van de kabel onopgemerkt zou blijven. Daar doe je vrij weinig aan.
Anders is het gewoon diefstal en is het geen poging tot doodslag. (Ben ik zelf niet mee eens, maar zo wordt het wel altijd afgedaan.)
Men is niet onbeslagen ten ijs gekomen. Het beveiligingssysteem is ook niet gemanipuleerd maar gesaboteerd.Onbekend schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 11:26:
[...]
Als daadwerkelijk het beveiligingssysteem is gemanipuleerd, is het inderdaad een bewuste poging tot doodslag.
Anders is het gewoon diefstal en is het geen poging tot doodslag. (Ben ik zelf niet mee eens, maar zo wordt het wel altijd afgedaan.)
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Hoeft niet per se. De vraag is Welke failure modes er te verwachten zijn, en hoeveel er gelijktijdig voor mogen komen, vs hoeveel er verdwenen is (en eventueel overbrugd!)LauPro schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 06:01:
[...]
Daarom is het zo belangrijk dat alle systemen echt fail safe zijn. En dat was hier dus duidelijk niet het geval.
Van jou verbaast me dat niet, nee.Ik vind het echt weer veel te makkelijk dat men probeert hun straatje schoon te vegen en het ditmaal puur op een koperdiefstal gooit, er is meer aan de hand!
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Wereldwijd duizenden doden en veel meer gewonden. Ook wel bekend als alcohol.wildhagen schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 07:34:
[...]
Zou gaan om één wagon, geladen met ethanol. Geen idee of dat een gevaarlijk goedje is,
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Het Wetboek van Strafrecht heeft een apart artikel omtrent het in gevaar brengen van de veiligheid op het spoor.
Vergelijk met diefstal:Artikel 164
1.Hij die opzettelijk gevaar veroorzaakt voor het verkeer door mechanische kracht over een spoorweg, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2.Indien het feit iemands dood ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Artikel 310
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Tja het is een chemische stof dus levensgevaarlijk. Maar goed goed Ethanol (C2H5OH) zal bij verbranding uiteen vallen in water, koolstofdioxide en een kleine hoeveelheid koolwaterstoffen. Ik denk dat je qua gevaarlijke stoffen beter naast een ethanolbrand kan staan dan naast een woningbrand.ijdod schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 12:56:
[...]
Wereldwijd duizenden doden en veel meer gewonden. Ook wel bekend als alcohol.
[ Voor 20% gewijzigd door PolarBear op 15-01-2011 13:03 ]
Dat is alcohol, als je er teveel van drinkt krijg je hoofdpijn.wildhagen schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 07:34:
[...]
Zou gaan om één wagon, geladen met ethanol. Geen idee of dat een gevaarlijk goedje is,
Het brand als een fakkel.
Ik snap niet hoe je tot deze reactie komt. Teveel gedronken en/of verkeerd gelezen?LauPro schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 06:01:
[...]
Ik snap niet helemaal waarom je koperdiefstallen verheerlijkt en vindt dat dit een prominentere rol zou moeten spelen in de strafmaat.
Jij zegt 'DNA-douche'. Ik neem aan dat je niet bedoelt dat langs het spoor 'DNA-douches' en bewegingsmelders moeten komen, maar dat je iets bedoelt van 'kabels markeren met synthetisch DNA' zodat de herkomst te traceren is. Leuk plan, maar er ligt al een half miljard kilometer koper in de grond. Dat zul je op moeten graven, markeren en terugleggen. Half miljard is een wilde gok, maar laten we 'm even voor waar aannemen. De richtprijs voor graven is € 100-150 per meter. Veel meer in de stad, veel minder op het platteland, maar voor een kabel van stad A naar stad B, een paar kilometer uit elkaar, is het de geldende richtprijs. Een half miljard maal 100 euro is een enorme investering. Duizend wannabee koperdieven duizend euro geven in ruil voor de belofte dat ze geen kabeltjes zullen gappen is vijftigduizend maal goedkoper.
Waar zit 'm nu de verheerlijking? Ik wijs je alleen op de kosten van alle kabels achteraf markeren met synthetisch DNA.
Bron: http://www.rijnmond.nl/Ho...oorzaakt+door+rangeerfoutEen fout bij het rangeren is waarschijnlijk de oorzaak van de felle brand in een tankwagon vol alcohol bij Zwijndrecht. De wagon raakte beschadigd doordat een andere trein er tegenaan reed.
Dat zegt coördinator Anton Slofstra van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid.
Door de botsing op lage snelheid raakte de wagon met ethanol beschadigd. De tank op de wagon kwam bol te staan en er ontstond een scheur. Vervolgens vloog de licht onvlambare stof in brand.
Uitgebreider onderzoek zal definitief moeten uitwijzen wat er is misgegaan op rangeerterrein Kijfhoek.
Virussen? Scan ze hier!
Inderdaad, chemische stoffen zijn levensgevaarlijk. Waar ze langs de rivieren nu een enorme last hebben van grote hoeveelheden diwaterstofmonoxide, bewaar ik dat hier in mn boiler en CV-leidingen...PolarBear schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 13:00:
[..]
Tja het is een chemische stof dus levensgevaarlijk. Maar goed goed Ethanol (C2H5OH) zal bij verbranding uiteen vallen in water, koolstofdioxide en een kleine hoeveelheid koolwaterstoffen. Ik denk dat je qua gevaarlijke stoffen beter naast een ethanolbrand kan staan dan naast een woningbrand.
Maar het gaat weer lekker, al de tweede keer in twee weken dat er een stuk spoor wordt afgezet waar ik toevallig op dat moment niet over moet, maar normaalgesproken wel 10 keer per week.
Veels te voorbarige conclusie als je het mij vraagt. Rangeerfout zal vast wel de aanleiding zijn geweest, maar wat is de oorzaak dat zo´n tankwagen dan gaat lekken en in brand vliegt. Het zijn hele speciale ketelwagens, die best wel tegen een stootje kunnen.
Ik zie juist niet zoveel meerwaarde in een DNA douche. Op alle kabels (zeker 300m) zitten gewoon verschillende nummers, type, productienummer/batch, datum, lengtepositie.burne schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 13:14:
Ik snap niet hoe je tot deze reactie komt. Teveel gedronken en/of verkeerd gelezen?
Jij zegt 'DNA-douche'. Ik neem aan dat je niet bedoelt dat langs het spoor 'DNA-douches' en bewegingsmelders moeten komen, maar dat je iets bedoelt van 'kabels markeren met synthetisch DNA' zodat de herkomst te traceren is. Leuk plan, maar er ligt al een half miljard kilometer koper in de grond. Dat zul je op moeten graven, markeren en terugleggen. Half miljard is een wilde gok, maar laten we 'm even voor waar aannemen. De richtprijs voor graven is € 100-150 per meter. Veel meer in de stad, veel minder op het platteland, maar voor een kabel van stad A naar stad B, een paar kilometer uit elkaar, is het de geldende richtprijs. Een half miljard maal 100 euro is een enorme investering. Duizend wannabee koperdieven duizend euro geven in ruil voor de belofte dat ze geen kabeltjes zullen gappen is vijftigduizend maal goedkoper.
Waar zit 'm nu de verheerlijking? Ik wijs je alleen op de kosten van alle kabels achteraf markeren met synthetisch DNA.
De dieven kunnen deze isolatie strippen, en dan verwijderen ze ook de eventuele DNA douche.
Als ProRail 300m kabel ergens mist dan zouden ze direct melding moeten maken tussen welke lengtepositie dit ongeveer is. Tevens moet ProRail aan alle koperhandelaren melden hoe ze hun kabels kunnen herkennen, dit lijken mij nogal specialistische kabels en als iemand met 300m aan komt zetten valt dit wel even te checken.
Koperprijs zit nu rond de 6,50 per kg. Stel dat die kabel 1 kg per meter weegt heb je het over 1950 euro. Dat is best wel een serieus bedrag om zo'n geintje voor uit te halen.
Ik lees nu even de Wikipedia-pagina over Kijfhoek en het Heuvelen.
Heeft iemand foto's hoe die railremmen precies werken?
En hetzelfde voor de doorzetkarretjes?
Heeft iemand foto's hoe die railremmen precies werken?
En hetzelfde voor de doorzetkarretjes?
Railremmen:

Zie ook de website van Feijenoordse Meesters: http://www.feijenoordsemeesters.nl/Kijfhoek2.htm (komen de foto's ook vandaan). Ook de overige pagina's op die site. Heel leuke en informatieve site, met veel mooie foto's!
Beetje meer info over heuvelen: http://www.quest.nl/brain.../techniek/rollende-wagens
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=-4Ljif1XIpg]

Zie ook de website van Feijenoordse Meesters: http://www.feijenoordsemeesters.nl/Kijfhoek2.htm (komen de foto's ook vandaan). Ook de overige pagina's op die site. Heel leuke en informatieve site, met veel mooie foto's!
Beetje meer info over heuvelen: http://www.quest.nl/brain.../techniek/rollende-wagens
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=-4Ljif1XIpg]
[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 15-01-2011 17:27 ]
Virussen? Scan ze hier!
Eveneens correct
Overigens best interessant om de stukken over heuvelen icm railremmen te lezen en zien. Dit verklaart ook meteen waarom dat rangeerterrein 'in tweeën gedeeld' is.
Hoe zit het nu met die 1200-en eigenlijk?
Kwam er zondag eentje tegen op Adam CS met een City Nightline aan de haak. Nog in ACTS kleuren maar zonder de letters.
Kwam er zondag eentje tegen op Adam CS met een City Nightline aan de haak. Nog in ACTS kleuren maar zonder de letters.
1200-en zitten nu bij EETC (Euro-Express Treincharter). Ik weet niet precies hoeveel stuks ze hebben, iig de 1251 (ex-NS 1215) en 1252 (ex-NS 1225), ik dacht ook de 1254 (ex-NS 1214), maar dat weet ik niet zeker?
1255 (ex-NS 1221) is volgens mij overgedragen aan Stichting Klassieke Locomotieven: http://www.klassieke-locs.nl.
Status van de ACTS 1253 (ex-NS 1218) is me niet bekend zo 1-2-3.
Edit: hmm, de ACTS 1253 (die al tijden niet meer bedrijfsvaardig was) blijkt ook bij Stichting Klassieke Locomotieven (KLOK) te staan, en word als plukloc voor de 1201 gebruikt. Dat zal t.z.t. dan wel sloop voor het karkas van de 1218/1253 worden dan.
Wat de plannen van KLOK met de 1221/1255 zijn is me niet bekend..
1255 (ex-NS 1221) is volgens mij overgedragen aan Stichting Klassieke Locomotieven: http://www.klassieke-locs.nl.
Status van de ACTS 1253 (ex-NS 1218) is me niet bekend zo 1-2-3.
Edit: hmm, de ACTS 1253 (die al tijden niet meer bedrijfsvaardig was) blijkt ook bij Stichting Klassieke Locomotieven (KLOK) te staan, en word als plukloc voor de 1201 gebruikt. Dat zal t.z.t. dan wel sloop voor het karkas van de 1218/1253 worden dan.
Zie http://www.klassieke-locs.nl/info-048.pdfloc 1218: Loc (Plukloc) staat als ex-ACTS 1253 in de mottenballen.
loc 1221: staat als ex-ACTS 1255 te Amsterdam, nadat deze door ACTS aan KLOK is overgedragen. De loc heeft een defecte tractiemotor en staat voorlopig als reserve in dienst van EETC.
[ Voor 45% gewijzigd door wildhagen op 17-01-2011 16:45 ]
Virussen? Scan ze hier!
PolarBear schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 13:00:
Tja het is een chemische stof dus levensgevaarlijk.
offtopic:
Ja sensatie!
Water is ook ee chemische stof, dus ook levensgevaarlijk?
Ja sensatie!
Water is ook ee chemische stof, dus ook levensgevaarlijk?
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
EETC heeft vier 1200'en (waarvan de 1255 officieel eigendom is van KLOK). De 1255 doet bij EETC dienst als verwarmingsloc op de Watergraafsmeer.wildhagen schreef op maandag 17 januari 2011 @ 16:28:
[ Voor 12% gewijzigd door Koploper op 18-01-2011 00:43 ]
Verwijderd
Wat doet dat houten Noorse trammetje eigenlijk net voor station Amersfoort? Staat er al jaren (tenzij ze het toevallig net weggehaald hebben
)
Dat is volgens mij gewoon onderdeel van een restaurant wat ernaast ligt.
Hier info: http://www.nicospilt.com/Amersfoort_ncs.htmVerwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 10:12:
Wat doet dat houten Noorse trammetje eigenlijk net voor station Amersfoort? Staat er al jaren (tenzij ze het toevallig net weggehaald hebben)
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Oorzaak treinbotsing Barendrecht (24 september 2009) is nu bekend: idd het negeren van een STS.
Het rapport: http://www.onderzoeksraad...ng-barendrecht/#rapporten
nu.nlMinister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) moet snel meer maatregelen nemen om te voorkomen dat treinen een rood sein passeren.
Dat concludeert de Onderzoeksraad voor de Veiligheid in het onderzoek naar het ongeluk bij Barendrecht in september 2009.
Bij dat ongeluk botsten twee goederentreinen en een passagierstrein op elkaar, vermoedelijk doordat een machinist onwel was geworden en door een rood sein reed. de machinist kwam bij het ongeluk om het leven.
Ook moet Schultz ervoor zorgen dat de spoorbedrijven hun verantwoordelijkheid oppakken om het spoor veiliger te maken.
De onderzoeksraad bevestigt in de het rapport dat het ongeluk veroorzaakt is doordat een van de treinen door een rood sein is gereden.
[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 18-01-2011 12:44 ]
Virussen? Scan ze hier!
http://www.nu.nl/politiek...koperdraad-vervangen.html
Is dit nou een aanmoediging om nog meer koperdraden weg te halen?
Is dit nou een aanmoediging om nog meer koperdraden weg te halen?
PSN: djmurcielago
Denk niet dat dat tuig een aanmoediging nodig heeft, als ze willen jatten doen ze dat toch wel...
Syntus krijgt overigens een stevige boete:
Syntus krijgt overigens een stevige boete:
nu.nlDe provincie Gelderland legt vervoersbedrijf Syntus een boete van 50.000 euro op wegens aanhoudende problemen op de spoorlijn Arnhem-Winterswijk.
Dat maakte de provincie dinsdag bekend.
Reizigers op de lijn klagen al maanden steen en been over uitval van treinen, vertragingen en andere ongemakken.
De provincie hield eind vorig jaar een steekproef op de lijn en concludeerde dat er te vaak sprake was van treinuitval door defecte treinen. In andere gevallen waren treinen simpelweg te kort en bleven reizigers op stations achter. ''Het is nog niet op orde'', aldus de provincie.
Syntus heeft nog twee weken de tijd om bezwaar te maken tegen de boete. Er gaan regelmatig stemmen op om in ieder geval het aantal sporen tussen Arnhem en Winterswijk te verdubbelen van één naar twee.
Virussen? Scan ze hier!
Een tijdje terug hebben ze toch een aanbesteding voor een concessie verloren van Arriva in dezelfde regio. Hebben ze daar geen treinen van over, of was dat allemaal gehuurd materieel?
With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi
Klopt, maar Syntus heeft bezwaar aangetekend daartegen: http://www.treinennieuws.nl/syntus-maakt-bezwaarSteffie schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:21:
Een tijdje terug hebben ze toch een aanbesteding voor een concessie verloren van Arriva in dezelfde regio.
Hoe dat afgelopen is, weet ik eerlijk gezegd niet...
Geen idee...Hebben ze daar geen treinen van over, of was dat allemaal gehuurd materieel?
Virussen? Scan ze hier!
Dat rijdt grotendeels voor Connexxion op de lijn Mariënberg - Almelo zo werd mij verteld door een CXX medewerker toen ik hem vroeg waarom er "Syntus" op z'n trein stond.Steffie schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:21:
Een tijdje terug hebben ze toch een aanbesteding voor een concessie verloren van Arriva in dezelfde regio. Hebben ze daar geen treinen van over, of was dat allemaal gehuurd materieel?
Blijkbaar is het CXX-materieel chronisch stuk of iets dergelijks en dit was schijnbaar een goedkopere oplossing.
Nee, merp!
Die concessie gaat pas eind 2012 in.Steffie schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:21:
Al van een jaar geleden inderdaad; bezwaar ingetrokken.wildhagen schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:26:
[...]
Klopt, maar Syntus heeft bezwaar aangetekend daartegen: http://www.treinennieuws.nl/syntus-maakt-bezwaar
Hoe dat afgelopen is, weet ik eerlijk gezegd niet...
[ Voor 33% gewijzigd door Luke! op 18-01-2011 18:00 ]
Connexion heeft geen eigen materieel, behalve de PROTOSsen dan. Die treinen zijn echter elektrisch, en de fabrikant is failliet.PauseBreak schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:49:
[...]
Dat rijdt grotendeels voor Connexxion op de lijn Mariënberg - Almelo zo werd mij verteld door een CXX medewerker toen ik hem vroeg waarom er "Syntus" op z'n trein stond.
Blijkbaar is het CXX-materieel chronisch stuk of iets dergelijks en dit was schijnbaar een goedkopere oplossing.
Pff, ik probeer door dat rapport heen te komen, maar et is een flinke pil zeg!wildhagen schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 12:35:
Oorzaak treinbotsing Barendrecht (24 september 2009) is nu bekend: idd het negeren van een STS.
[...]
nu.nl
quote: Rapport Treinongeluk Barendracht Pagina 11Tegengaan van een ongeval als gevolg van een STS-passage
De taak van de treindienstleider bestaat volgens ProRail uit het instellen van rijwegen en niet uit het bewaken daarvan. Bovendien is het bedieningsgebied van de treindienstleider vaak dermate groot en/of complex dat hij zonder technische ondersteuning niet zal zien of er ergens een trein door rood rijdt. Een dergelijk systeem heeft wel bestaan (melding ‘trein door rood’), maar dit is vanwege te veel valse meldingen afgeschaft zonder dat daar een beter systeem voor in de plaats is gekomen.

Dit vind ik toch wel een van de meest opmerkelijke stukjes in het document. Er is dus geen actieve monitoring op STS-passages? Er is wel statistiek maar geen actieve monitoring... Omdat de functie irritant is. Nee goh, treinongelukken zijn niet irritant ProRail
Lekker schoon straatje weer ProRail.
Ik zou echt alle betrokken partijen (opdrachtgever - opdrachtnemer) bij elkaar willen trekken om hier op korte termijn een oplossing voor te realiseren. Wat mij betreft een extra monitor met een zwaailicht in het verkeerscentrum dat af gaat als er een STS-passage is.
Tevens zou de software zo moeten reageren dat er natuurlijk geen conflicterende rijpaden mogelijk zijn.
quote: Pagina 9Zowel de planningsafdeling als de treindienstleiding4 had kunnen opmerken dat de dienstregeling bij Barendrecht twee conflicterende treinpaden5 bevatte. Bovendien bestond de mogelijkheid dit te corrigeren. Dit is echter niet gebeurd. Ook elders in Nederland kan het gebeuren dat een dergelijk planningsconflict niet wordt opgemerkt. Een belangrijke reden daarvoor is dat planners en treindienstleiders niet beschikken over technische ondersteuning om planningsconflicten te signaleren. De planners en treindienstleiders gaan ervan uit dat het technische beveiligingssysteem er bij conflicten voor zorgt dat één van beide treinen een rood sein tegenkomt en dat de machinist voor dat sein zal stoppen. In het geval van Barendrecht stond het sein op rood maar is de trein daar niet voor gestopt.
Wat is dit nou weer voor flauwekul? Dat heb je al als twee treinen voorlangs moeten kruisen en kun je uitsluitend opheffen door alle gelijkvloerse kruisingen weg te halen*. Op het moment dat de rijweg nog niet beschikbaar is blijft het sein rood; pas na beschikbaar zijn van de rijweg wordt het veilig. Dat er dan af en toe door rood gereden wordt is niet de schuld van het feit dat twee treinen een andere richting op moeten...LauPro schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 19:04:
[...]
Tevens zou de software zo moeten reageren dat er natuurlijk geen conflicterende rijpaden mogelijk zijn.
[...]
*In feite heb je geen conflicterende rijweg: op het moment dat de rijweg niet beschikbaar is, is hij ook niet ingesteld.
[ Voor 10% gewijzigd door Luke! op 18-01-2011 19:13 ]
Heb je de context gelezen Luccus?
De enige oplossing met ATB is dat het sein een stukje naar voren komt, al is het maar 100 meter. Dan had de andere trein nog kunnen reageren op het herroepen sein.
Tevens zouden er eigenlijk weer wisselstanden moeten worden aangegeven. Dan had de machinist uit richting Groningen gezien dat hij naar het andere spoor zou gaan.
Of zoals van Vollenhoven zegt: ERTMS
.
De enige oplossing met ATB is dat het sein een stukje naar voren komt, al is het maar 100 meter. Dan had de andere trein nog kunnen reageren op het herroepen sein.
Tevens zouden er eigenlijk weer wisselstanden moeten worden aangegeven. Dan had de machinist uit richting Groningen gezien dat hij naar het andere spoor zou gaan.
Of zoals van Vollenhoven zegt: ERTMS
[ Voor 0% gewijzigd door LauPro op 18-01-2011 23:20 . Reden: ->ERTMS ]
Nou, in de huidige situatie staat die aanbeveling gelijk met "altijd een extra blok voor het kruingspunt vrijhouden". En waarom? Omdat het Nederlandse seinsysteem niet is bedacht met inherente veiligheidsmarges, zoals het duitse systeem is. Daar heb je altijd een doorglijweg van 200 meter. Of als die er niet is een ontsporingswissel. Of als dat er niet is dan wordt er inderdaad een blok extra vrijgehouden. Zo is op veel dubbelsporige stations op enkelsporige lijnen het onmogelijk om van twee kanten tegelijkertijd binnen te rijden omdat de andere rijweg in de doorglijweg van de ene ligt. En dus doen ze het niet.
Ik denk dat fysieke veiligheidsmarges de enige mogelijkheid zijn. Dat verklaart ook meteen waarom de meeste kleine plaatsen in Duitsland altijd riante stations hebben, ze werken dus schijnbaar niet met perron A/B.
Competentie bij ProRail:
En vervolgens halen we een treinongeluk uit de fax.
De omliggende seinen op rood klinkt mij een beetje als een paardenmiddel, helemaal als de rijwegen gescheiden zijn. Maar dit mag best wel per sectie.
De enige optie daar lijkt mij om het sein (en detectie) voor voren te halen, zoals in Duitsland. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, en dus moet je in het systeem marges inbouwen.
Onze Hollandse zunigheid komt hard aan.
Competentie bij ProRail:
Nee mensen, we stellen wat rijwegen in en gaan vervolgens koffie halen.quote: Pagina 56Barendrecht. Op het beeldscherm van de treindienstleider was zichtbaar dat de gemengde goederentrein voorbij het rode sein reed. Als de treindienstleider dat had gezien, had hij het sein voor de andere goederentrein kunnen herroepen of een alarmoproep kunnen plaatsen (zie paragraaf 5.4.3). Dat was bij Barendrecht niet mogelijk omdat hij op het moment van de botsing niet op zijn werkplek aanwezig was.
Nederland. Het continu bewaken van alle treinbewegingen wordt door ProRail en Keyrail niet tot de taak van de treindienstleider gerekend. In veel gevallen is het bediengebied van een treindienstleider zo omvangrijk dat de treinenloop te complex is om door één persoon volledig te worden bewaakt. Zijn taak bestaat daarom uit het instellen van rijwegen en niet uit het tevens bewaken daarvan. Het werkproces is daar ook niet op ingericht.
En vervolgens halen we een treinongeluk uit de fax.
Twee zeer legitieme functies waar men gewoon in 2001 keihard niets meer heeft gedaan, en nu tien jaar later...Om te realiseren dat een treindienstleider direct ingrijpt bij dreigend gevaar na passage van een rood sein heeft de treindienstleider een technisch hulpmiddel nodig. Een dergelijke technische ondersteuning bestond in het verleden. Deze functionaliteit, genaamd ‘trein door rood’, bestond in twee varianten. Bij de eerste variant vielen na een melding ‘trein door rood’ automatisch alle omliggende seinen op rood. Bij de tweede variant kreeg de treindienstleider een melding waarop verplicht actie ondernomen moest worden. De functionaliteit is, in afwachting van een betere versie, rond 2000 uitgezet omdat deze vaak ten onrechte een ongewenste melding of ingreep veroorzaakte. De Raad voor de Transportveiligheid heeft naar aanleiding van een botsing in Dordrecht102 in 2001 aanbevolen een dergelijke functie opnieuw te introduceren. Deze functionaliteit
is er tot op heden niet gekomen.
De omliggende seinen op rood klinkt mij een beetje als een paardenmiddel, helemaal als de rijwegen gescheiden zijn. Maar dit mag best wel per sectie.
De enige optie daar lijkt mij om het sein (en detectie) voor voren te halen, zoals in Duitsland. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, en dus moet je in het systeem marges inbouwen.
Onze Hollandse zunigheid komt hard aan.
Dat verklaart een hoopmarcop23 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 18:30:
[...]
Connexion heeft geen eigen materieel, behalve de PROTOSsen dan. Die treinen zijn echter elektrisch, en de fabrikant is failliet.
Nee, merp!
Exact wat is je onduidelijk aan 'machinist onwel'? Wil je soms ook hartbewaking, EEG's en misschien zelfs FMRI in de cabine ofzo?
Nou nee, maar gewoon dat ATB voldoende tijd heeft om in te grijpen op kritische punten. Zeker als er goederentreinen rijden met tankwagens gevuld met stoffen voor de chemische industrie.
Je kan ook doordraven in een veiligheidsfetisjisme. De machinist is overleden, voor de rest geen dodelijke slachtoffers en nauwelijks gewonden. Wanneer is de laatste keer geweest dat er serieus schadelijke stoffen zijn vrijgekomen na een treinongeluk in Nederland? Ik denk dat de brand in Moerdijk al in zijn eentje dat overtreft.
Het Nederlandse systeem is er op gebaseerd dat als er iets misgaat dat dat bij < 40 Km/u gebeurd. En 99 van de 100 keer is er niet veel aan de hand. Het aantal slachtoffers per reizigerkilometer is ontzettend laag (even zelfdoding buiten beschouwing gelaten). Is het een investering van miljarden waard om het nog veiliger te maken?
Het Nederlandse systeem is er op gebaseerd dat als er iets misgaat dat dat bij < 40 Km/u gebeurd. En 99 van de 100 keer is er niet veel aan de hand. Het aantal slachtoffers per reizigerkilometer is ontzettend laag (even zelfdoding buiten beschouwing gelaten). Is het een investering van miljarden waard om het nog veiliger te maken?
Als je het document goed leest dan zie je dat heel veel veiligheidsrisico's te maken hebben met procedures bij de treindienstleiders. Hier zijn geen grote investeringen voor nodig maar vaak een mentaliteitskwestie. Laat die treindienstleider daadwerkelijk verantwoordelijk zijn voor het verkeer dat hij moet afhandelen.
Natuurlijk moet alles wel worden aangestuurd vanuit de bestaande processen, alleen een treindienstleider moet gewoon in ieder geval de instrumenten hebben om mee te kijken met een machinist en vooral ook situaties kunnen overzien die een machinist niet kan overzien (blinde bocht etc).
Dus ik zeg: hou er bij toekomstig ontwerp rekening met die marges.
En zorg ervoor dat bestaande planningen goed kunnen worden gecontroleerd/gemonitoord.
Natuurlijk moet alles wel worden aangestuurd vanuit de bestaande processen, alleen een treindienstleider moet gewoon in ieder geval de instrumenten hebben om mee te kijken met een machinist en vooral ook situaties kunnen overzien die een machinist niet kan overzien (blinde bocht etc).
En zorg ervoor dat bestaande planningen goed kunnen worden gecontroleerd/gemonitoord.
Dit is natuurlijk een goed plan, alleen is het niet iets dat je zomaar even implementeert. Het onderzoek naar de werkplekken an sich neemt al minimaal een half jaar in beslag, en dan heb je nog niet eens de procedures en wat al dies meer zij gehad.LauPro schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 20:55:
Als je het document goed leest dan zie je dat heel veel veiligheidsrisico's te maken hebben met procedures bij de treindienstleiders. Hier zijn geen grote investeringen voor nodig maar vaak een mentaliteitskwestie. Laat die treindienstleider daadwerkelijk verantwoordelijk zijn voor het verkeer dat hij moet afhandelen.
Kortom, zeker iets waar ze iets mee moeten zullen doen, maar verwacht geen oplossingen binnen een jaar.
Nee, merp!
Dat verklaart net niks: de uitvoering van de concessie Almelo - Mariënberg is al aan Syntus uitbesteed voordat Amersfoort - Ede-Wageningen überhaupt werd aanbesteed. Met defect materieel heeft het uiteraard geen juu te maken. Wel zijn er twee stellen omgestickerd in Twents-huisstijl, welke in theorie zijn bedacht voor de dienst op Almelo - Mariënberg maar waar al maanden niet meer op wordt bijgestuurd.
Nee, ik roep altijd maar wat in de ruimte.LauPro schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 19:23:
Heb je de context gelezen Luccus?
Uiteraard, maar wat heeft dat te maken met "de software zou moeten reageren ..." in relatie tot "geen conflicterende rijpaden mogelijk"? Een planningsconflict - zoals in het citaat aangehaald - is wat anders. Bijvoorbeeld: de eerste trein moet voor de drie minuten later volgende tweede trein langs kruisen, maar is een paar minuten vertraagd, waarde de tweede trein al nadert en voor een rood sein tot stilstand moet komen. Is dat erg? Het punt is dat het mogelijk is stoptonende seinen voorbij te rijden, niet dat een trein onderweg voor de rode loopt omdat de benodigde/geplande infracapaciteit nog niet vrij is.De enige oplossing met ATB is dat het sein een stukje naar voren komt, al is het maar 100 meter. Dan had de andere trein nog kunnen reageren op het herroepen sein.
ERTMS.Of zoals van Vollenhoven zegt: ERMTS.
[ Voor 17% gewijzigd door Luke! op 18-01-2011 22:53 ]
Aha, dus er rijdt Syntus-materieel op Almelo - Mariënberg, dat wordt bestuurd door Connexxion-machinisten? (Of in ieder geval, machinisten in Connexxion-kledij.) Does not compute.Luccus schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 22:50:
[...]
Dat verklaart net niks: de uitvoering van de concessie Almelo - Mariënberg is al aan Syntus uitbesteed voordat Amersfoort - Ede-Wageningen überhaupt werd aanbesteed. Met defect materieel heeft het uiteraard geen juu te maken. Wel zijn er twee stellen omgestickerd in Twents-huisstijl, welke in theorie zijn bedacht voor de dienst op Almelo - Mariënberg maar waar al maanden niet meer op wordt bijgestuurd.
Wat die andere lijnen erbij doen weet ik niet, want daar zei ik niks over
Nee, merp!
Seinen kunnen niet altijd naar voren gehaald worden
ERTMS is wel leuk maar zolang de goedkope variant nog steeds niet goed is gekeurd door ProRail duurt het wel even voordat we die krijgen.
ATB NG is "veiliger" want dan had dit waarschijnlijk niet kunnen gebeuren omdat de trein automatisch voor het sein zou remmen (mits het sein ervoor op oranje stond) dmv balise bakens.
ATB EG (of Vv) is daarentegen weer beter voor de opvolging. Amsterdam - Utrecht maakt gebruik van ATB EG en is ook uitgerust met ERTMS v1 (het baanvak is ook op 200km/u ontworpen).
Uiteindelijk draait het toch om geld... het risico dat het een keer misgaat weegt meestal niet op tegen de kosten.

ERTMS is wel leuk maar zolang de goedkope variant nog steeds niet goed is gekeurd door ProRail duurt het wel even voordat we die krijgen.
ATB NG is "veiliger" want dan had dit waarschijnlijk niet kunnen gebeuren omdat de trein automatisch voor het sein zou remmen (mits het sein ervoor op oranje stond) dmv balise bakens.
ATB EG (of Vv) is daarentegen weer beter voor de opvolging. Amsterdam - Utrecht maakt gebruik van ATB EG en is ook uitgerust met ERTMS v1 (het baanvak is ook op 200km/u ontworpen).
Uiteindelijk draait het toch om geld... het risico dat het een keer misgaat weegt meestal niet op tegen de kosten.
Voor een baanvak dat op 200 km/h is ontworpen voldoet ERTMS Level 1 niet, dat mag vanwege regelgeving niet gebruikt worden bij snelheden hoger dan 160 km/h. Asd - Ut is uitgerust met ERTMS Level 2 (naar het schijnt is dit inmiddels actief) met fallback naar ATB-EG.
Wat is de "goedkope variant" van ERTMS? Is dit Level 1 Limited Supervision zoals dat op verzoek van Zwitserland is ontwikkeld?
Wat is de "goedkope variant" van ERTMS? Is dit Level 1 Limited Supervision zoals dat op verzoek van Zwitserland is ontwikkeld?
je hebt gelijk, ik dacht even dat ze level 1 hadden toegepast tussen Amsterdam en Utrecht.Alex) schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 08:50:
Voor een baanvak dat op 200 km/h is ontworpen voldoet ERTMS Level 1 niet, dat mag vanwege regelgeving niet gebruikt worden bij snelheden hoger dan 160 km/h. Asd - Ut is uitgerust met ERTMS Level 2 (naar het schijnt is dit inmiddels actief) met fallback naar ATB-EG.
Ik heb geen idee wat de goedkope variant van ERTMS inhoud, eind 2008 kreeg men een brief van verkeer en waterstaat dat hier onderzoek naar werd gedaan. Ik werk helaas nooit met beveiligingssystemen in het spoor, weet er wel wat van af maar niet de details ;-) met nieuwbouw moet ik wel rekeninghouden met sectie beveiliging maar ik geef alleen aan "ES-las/lus hier ongeveer plaatsen"

Dat is maar een kant van het verhaal. De trein die de mist in gaat rijdt misschien < 40 km/h, maar de kruisende trein reed in dit geval bijna 80 km/h en dezelfde situatie kun je krijgen met een kruisende trein die 140 km/h rijdt. Sterker nog: de parallel rijdende Benelux reed 140 km/h. Als die met die snelheid tegen de in profiel liggende goederenwagen was gebotst was het leed niet te overzien geweest.PolarBear schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 20:41:
Het Nederlandse systeem is er op gebaseerd dat als er iets misgaat dat dat bij < 40 Km/u gebeurd.
ATB-vv had hier wel enige soelaas kunnen bieden.
Maar ja dan kan je überhaupt geen treinen meer laten rijden. Op elk dubbelspoorig traject kan een trein van tegengestelde richting komen met 140 Km/u. Statistisch gezien is het spoor in Nederland gewoon hartstikke veilig. Zoals in het rapport stond, er zijn meer STS passage in Nederland dan in Duitsland maar er zijn meer doden in Duitsland per reizigerskm (terwijl daar ook de trajecten nog eens langer zijn).Maasluip schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 09:23:
[...]
Dat is maar een kant van het verhaal. De trein die de mist in gaat rijdt misschien < 40 km/h, maar de kruisende trein reed in dit geval bijna 80 km/h en dezelfde situatie kun je krijgen met een kruisende trein die 140 km/h rijdt. Sterker nog: de parallel rijdende Benelux reed 140 km/h. Als die met die snelheid tegen de in profiel liggende goederenwagen was gebotst was het leed niet te overzien geweest.
ATB-vv had hier wel enige soelaas kunnen bieden.
De NRC schrijft vandaag:
‘Paars I was te rigoureus met opsplitsen NS’
Het besluit in 1995 van het eerste paarse kabinet van PvdA, VVD en D66 om de Nederlandse Spoorwegen te splitsen in twee bedrijven was onzorgvuldig en te rigoureus. Dat vinden Nicky van ’t Riet en Johan Remkes, destijds woordvoerders spoor in de Tweede Kamer van respectievelijk D66 en VVD. Remkes, nu commissaris van de koningin in Noord-Holland: „Met de wijsheid achteraf moet je zeggen dat onvoldoende is onderkend dat ProRail en NS tegenstrijdige belangen hebben.” Van ’t Riet: „We hadden het niet moeten doen, dat hebben de laatste jaren wel aangetoond.”
De splitsing – ProRail als spoorbeheerder, NS als vervoerder – is altijd gemotiveerd door te wijzen op EU-regels. Die waren er, maar die regels zijn te streng geïnterpreteerd, blijkt uit een vergelijking met andere Europese landen. Terwijl bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk kozen voor een boekhoudkundige splitsing, ging Nederland verder. Remkes: „We hadden ons wat minder enthousiast als beste jongetje van de klas moeten profileren. We moeten in het vervolg kritischer kijken naar Europese richtlijnen: leveren ze de voordelen op die we denken dat ze opleveren?”
Morgen debatteert de Tweede Kamer over de situatie op het spoor na de problemen met sneeuwval in december. Politici toonden zich vorige maand al kritisch over het functioneren van NS en ProRail. Zo vroeg VVD-Kamerlid Charlie Aptroot om het ontslag van beide directies, tot ergernis van Remkes. „De Kamer moet niet op de stoel van de directie gaan zitten.” Vakbondsbestuurders wijzen er in de aanloop naar de hoorzitting op dat de deelbelangen bij NS en ProRail overheersen. Jan Wevers van vakbond CNV: „Dat komt bij calamiteiten en tegenslagen steeds weer naar boven. Het zijn twee bedrijven met eigen deelbelangen, dat mondt dan uit in zwartepieten.” De afgelopen weken lagen NS en ProRail openlijk met elkaar in de clinch, onder meer over wie hoofdverantwoordelijk moet zijn voor reizigersinformatie, hoeveel wissels er nodig zijn en of NS-medewerkers op vaste trajecten zouden moeten rijden.
De nadruk zal morgen liggen op het verbeteren van de informatievoorziening voor reizigers. Wim Eilert van vakbond VVMC: „NS is daar al langere tijd mee bezig. Waarom is er zo weinig vooruitgang geboekt?”
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
Toch vind ik de discussie de verkeerde kant op gaan. NS en ProRail samen, apart, wel of niet een staatsbedrijf. Het is misschien wel de oorzaak dat het nu mis is gegaan, maar voor mij staat niet vast dat deze constructie niet kan werken. Vroeger toen de NS nog een staatsbedrijf was en alles wat met het spoor te maken had beheerde was alles echt niet beter. Het grote probleem is volgens mij de bedrijfscultuur. Vooral ProRail moet beter in de gaten hebben dat zij een dienstverlenend bedrijf is. Naar mijn idee is ProRail nu vooral een bedrijf met regels, procedures etc.
Het zou erg prettig zijn als ProRail eens begrijpt waar het om draait. Heldere taken en verantwoordelijkheden en geef mensen ruimte om te kunnen werken.
En zorg vooral voor die verantwoordelijkheden. Een treindienstleider moet niet alleen maar rijwegen instellen bijvoorbeeld maar die ook bewaken. Zoals een luchtverkeersleider.
En om heel eerlijk te zijn denk ik dat veel controles gewoon softwarematig te ondervangen zijn.
Sowieso heb ik het gevoel dat NS de hele kar trekt en ProRail er ergens achteraan hobbelt.
En zorg vooral voor die verantwoordelijkheden. Een treindienstleider moet niet alleen maar rijwegen instellen bijvoorbeeld maar die ook bewaken. Zoals een luchtverkeersleider.
En om heel eerlijk te zijn denk ik dat veel controles gewoon softwarematig te ondervangen zijn.
Sowieso heb ik het gevoel dat NS de hele kar trekt en ProRail er ergens achteraan hobbelt.
Daarnaast is het niet raar dat de vervoerder en intrastructuurbeheerder twee verschillende bedrijven zijn. Alleen vind ik wel dat de laatste een staatsbedrijf moet zijn.
Dat is toch ook het geval (in NL iig)? De infrastructuurbeheerder is ProRail, en dat is een overheidsbedrijf.Vinnienerd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 19:33:
Daarnaast is het niet raar dat de vervoerder en intrastructuurbeheerder twee verschillende bedrijven zijn. Alleen vind ik wel dat de laatste een staatsbedrijf moet zijn.
Virussen? Scan ze hier!
Zoals al vaker opgemerkt door anderen: de NS is nog maar een van de vele vervoerders op het spoor. Voor de splitsing en voor de openstelling voor anderen hadden ze een monopolie. Ik denk dat het geen goed idee (meer) is om Prorail en NS samen te voegen. Het aandeel NS op het spoor wordt verhoudingsgewijs kleiner en als de NS het voor het zeggen krijgt gaat dat ongetwijfeld wrevel kweken bij de concurrentie.Vinnienerd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 19:33:
Ik hoop dan ook niet dat de politiek die kant op wil maar dat ze kiezen voor duidelijke structuren en afspraken mbt communicatie tussen alle belanghebbenden, in real time. Dat hele gedoe over ATB EG/VV/NG of ERTMS is niet van belang hierin en hopelijk betrekken ze dat daar ook niet in. Hiervoor moet gewoon top->down opgelegd worden dat over 10 jaar (of zoveel eerder als mogelijk) ATB-EG ter ziele is en er het beste alternatief wordt gebruikt (met firmware upgrade mogelijkheden
Volgens mij lees je mijn post verkeerdBastien schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 20:22:
[...]
Zoals al vaker opgemerkt door anderen: de NS is nog maar een van de vele vervoerders op het spoor. Voor de splitsing en voor de openstelling voor anderen hadden ze een monopolie. Ik denk dat het geen goed idee (meer) is om Prorail en NS samen te voegen. Het aandeel NS op het spoor wordt verhoudingsgewijs kleiner en als de NS het voor het zeggen krijgt gaat dat ongetwijfeld wrevel kweken bij de concurrentie.
Je hebt helemaal gelijkVinnienerd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 21:28:
[...]
Volgens mij lees je mijn post verkeerd

* Bastien zoekt maar weer een steen op
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!