Of meer? Ik heb zo rond de tijd van de invoering van het rookverbod in de treinen vaak de intercity eindhoven->breda genomen en die had ook buitenlandse wagons. Hardstikke relaxte dingen waren dat overigens! Volgens mij waren ze rood, met donkerbruine bankjes erin. Oud, maar super fijn.
Dat waren K4 rijtuigen uit België (oorspronkelijk waren ze Frans).

Signatures zijn voor boomers.
De Ijzeren Rijn is voor de komende 20 jaar een No Go:
Bron: http://www.nu.nl/economie...n-voorlopig-van-baan.htmlDe IJzeren Rijn is de eerstkomende twintig jaar van de baan. De Duitse regering werkt niet mee aan het opnieuw in gebruik nemen van deze oude, deels vervallen 19e eeuwse railverbinding tussen het Duitse Roergebied en Antwerpen.
Dat heeft de Limburgse gedeputeerde Bert Kersten vrijdag gezegd naar aanleiding van een besluit van de Duitse Bondsdag in Berlijn. Kersten is blij.
''De opwaardering van het traject zou honderden miljoenen kosten, en waarvoor? Voor zes keer niks!'', aldus een verheugde Kersten.
De Bondsdag moest in verband met bezuinigingen prioriteiten stellen. Daardoor viel de IJzeren Rijn af.
De 19e-eeuwse spoorlijn loopt dwars door Midden-Limburg, onder meer door stadswijken in Weert en Roermond en door Nationaal Park de Meinweg. Limburg heeft zich altijd tegen treinen door dit gebied verzet.
Berlijn heeft wel de weg vrijgemaakt voor verbetering van de spoorlijn Venlo-Mönchengladbach. Kersten is daar heel blij om.
Het is een langgekoesterde wens van de provincie om de spoorwegverbinding Eindhoven-Venlo-Düsseldorf te verbeteren en de aanleg van een tweede spoor tussen Venlo en Monchengladbach maakt die snelle verbinding mogelijk.
Kersten zei dat Limburg geen enkel voordeel heeft bij de IJzeren Rijn. De Belgen eisen opwaardering vanwege een oud recht van overpad door Nederland vanuit België naar Duitsland.
Maar Kersten wees erop dat de Belgen een goed alternatief hebben: de Montzenlijn. Dat is een spoorlijn die door België zelf loopt. vlak ten zuiden van Limburg naar Duitsland. Deze Montzenlijn heeft nog voldoende capaciteit voor goederentreinen over, aldus Kersten.
Virussen? Scan ze hier!
Ik snap de route wel maar Nederland heeft min of meer gezegd dat er hele stukken moeten worden ondertunneld, liefst van grens tot grens
.
Er zit wel een limiet van 1100 ton op de Montzenlijn, itt 1500 ton op De IJzeren Rijn. Dus zich valt het allemaal wel mee, behalve dat het gewoon duurder is om treinen op de Montzenlijn te laten rijden. Het is nou eenmaal geen vlak land allemaal daar.
Er zit wel een limiet van 1100 ton op de Montzenlijn, itt 1500 ton op De IJzeren Rijn. Dus zich valt het allemaal wel mee, behalve dat het gewoon duurder is om treinen op de Montzenlijn te laten rijden. Het is nou eenmaal geen vlak land allemaal daar.
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Dan leggen ze toch een andere route aan op de delen die te steil zijn, of maak er tunnels van oid... lijkt me geen goede reden om dan maar een natuurgebied te doorboren, en ook nog eens dwars door twee steden (Weert en Roermond) te gaan rijden met vrachttreinen (waar ongetwijfeld ook wel eens gevaarlijke stoffen mee vervoerd zullen worden).
[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 07-01-2011 17:29 ]
Virussen? Scan ze hier!
Waarom niet gewoon een lijn naar Eindhoven? Dan kunnen de treinen via Eindhoven en Venlo naar Duitsland rijden.
Ben je wel eens over de Montzenlijn gekomen? Vanuit station Montzen ga je eerst 100 meter hoog over het Geuldal om na een paar kilometer 100 meter onder ons drielandenpunt te zitten.wildhagen schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 17:29:
Dan leggen ze toch een andere route aan op de delen die te steil zijn, of maak er tunnels van oid... lijkt me geen goede reden om dan maar een natuurgebied te doorboren, en ook nog eens dwars door twee steden (Weert en Roermond) te gaan rijden met vrachttreinen (waar ongetwijfeld ook wel eens gevaarlijke stoffen mee vervoerd zullen worden).
Natuurlijk zou een fijne geboorde tunnel wel kunnen helpen (sterker nog: dan kun je zelfs een bochtje afsnijden), maar ook dat kost bakken met geld.
Dit is overigens ook wat de NS zegt: wij (NS) hebben een contract met OC&W, jullie (studenten) hebben ook een contract met OC&W, dus wij (NS) hebben wat dit betreft niets met jullie (studenten) te maken:ValHallASW schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 21:44:
Nee, dan wordt de kaart door de overheid betaald. Ik zie de NS ook nog geen vrachtwagen railrunners bij OC&W bezorgen.
@NickMenke Studentenjaarkaarthouders hebben een contract met DUO en niet met ons. #zout-aanbieding is voor de vaste #NS contractklanten.
Mja, maar misschien toch een stuk minder dan een > 100 jaar oude lijn een facelift geven? Als de Belgen er werkelijk belang bij hebben kunnen ze het geld wat ze nu besparen omdat de IJzeren Rijn niet weer tot leven gewekt gaat worden daaraan besteden. Zitten ze ook niet ineens met een begrotingsoverschot.Maasluip schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 17:58:
[...]
Natuurlijk zou een fijne geboorde tunnel wel kunnen helpen (sterker nog: dan kun je zelfs een bochtje afsnijden), maar ook dat kost bakken met geld.
Andere vraag: ik begin redelijk genoeg te krijgen van die tientallen rookjunks die ver van de rookzone zonodig hun kankerstokken naar binnen willen zuigen. Enige vorm van handhaving van het verbod is ver te zoeken, zelfs conducteurs doen het (goed voorbeeld doet goed volgen?). Welke instantie mag ik daarop aanspreken? Ik maak wel eens een opmerking richting zo'n junk maar dat valt ook niet altijd in goede aarde
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Ach ik was vandaag op Bh en daar staan bordjes dat je op het gehele station niet mag roken. Eerste wat iedereen doet als de IC 140 er stopt is naar buiten gaan en een sigaret opsteken (inclusief het personeel)
.
Voor wat betreft in NL: je zou bij de NS kunnen klagen maar ik denk eerlijk gezegd dat het weinig uit zal halen.
Voor wat betreft in NL: je zou bij de NS kunnen klagen maar ik denk eerlijk gezegd dat het weinig uit zal halen.
@Sleutelman, lol - zo'n actie zag ik ook toen een ICE op Arnhem stopte. Eigenlijk kwamen bij alle deuren wel wat mensen naar buiten - maar liepen niet ver weg ivm de 'korte' haltering.
Lijkt me niet wenselijk om vrachttreinen (met mogelijk ook gevaarlijke stoffen) dwars door Eindhoven en Venlo (en vermoedelijk ook Helmond en Weert dan?) te laten rijden...PeaceNlove schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 17:45:
Waarom niet gewoon een lijn naar Eindhoven? Dan kunnen de treinen via Eindhoven en Venlo naar Duitsland rijden.
Men wil niet voor niets de Brabantroute ontlasten qua goederenvervoer, en dat zoveel mogelijk via de Betuweroute laten verlopen.
Waarom niet alsnog de geplande (maar tot iig 2020 uitgestelde) spoorlijn 11 (Rotterdam<>Antwerpen) aanleggen, en de vracht dan over de Betuweroute richting Duitsland sturen, als die de capaciteit nog heeft dan?
Virussen? Scan ze hier!
Weert zou je in het oorspronkelijke IJzeren Rijnplan de vrachttreinen doorheen laten rijden, samen met Roermond. Het alternatief is dus om Eindhoven, Helmond en Venlo weer wat vrachttreinen toe te schuiven.
Overigens ben ik het helemaal met je eens om alle vracht naar de Betuweroute te verplaatsen, want veiligheid is belangrijk en bovendien is er dan meer ruimte voor de NS om meer treinen te laten rijden tussen de Brabantse steden.
Het lijkt mij overigens gewoon het beste de Antwerpse haven op te doeken en alles via Rotterdam te laten gaan
* PeaceNlove rent weg voor de Vlamingen hier
Overigens ben ik het helemaal met je eens om alle vracht naar de Betuweroute te verplaatsen, want veiligheid is belangrijk en bovendien is er dan meer ruimte voor de NS om meer treinen te laten rijden tussen de Brabantse steden.
Het lijkt mij overigens gewoon het beste de Antwerpse haven op te doeken en alles via Rotterdam te laten gaan
http://doodspoor.arthurkamminga.nl/ijzerenrijn.php
Ik vind dit wel een mooi verslag over de Ijzeren Rijn. Hier is goed op te zien welk onderhoud nodig is, wat de Limburgers tegen de heringebruikname doen en wat er allemaal opgeknapt moet worden. Ongeveer alle overwegen zijn buiten gebruik gemaakt, en als dat niet door ProRail is gadaan, dan wel door de Limburgers. Stukken rail zijn gesaboteerd en het is bijna allemaal enkelspoor. Wil je hier veel goederentreinen laten rijden, is het toch wel noodzakelijk om er dubbelspoor aan te leggen. Ook een bovenleiding lijkt mij gewenst; dan kan er meteen 25kV aangelegd worden en kunnen er 189ers rijden, die zowel uit 3000, 15000 en 25000 meer dan 6 MW kunnen halen.
Samenvatting: Het kost erg veel geld.
Ik vind dit wel een mooi verslag over de Ijzeren Rijn. Hier is goed op te zien welk onderhoud nodig is, wat de Limburgers tegen de heringebruikname doen en wat er allemaal opgeknapt moet worden. Ongeveer alle overwegen zijn buiten gebruik gemaakt, en als dat niet door ProRail is gadaan, dan wel door de Limburgers. Stukken rail zijn gesaboteerd en het is bijna allemaal enkelspoor. Wil je hier veel goederentreinen laten rijden, is het toch wel noodzakelijk om er dubbelspoor aan te leggen. Ook een bovenleiding lijkt mij gewenst; dan kan er meteen 25kV aangelegd worden en kunnen er 189ers rijden, die zowel uit 3000, 15000 en 25000 meer dan 6 MW kunnen halen.
Samenvatting: Het kost erg veel geld.
Wat ook ongetwijfeld wel gaat gebeuren.PeaceNlove schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 20:27:
Weert zou je in het oorspronkelijke IJzeren Rijnplan de vrachttreinen doorheen laten rijden, samen met Roermond. Het alternatief is dus om Eindhoven, Helmond en Venlo weer wat vrachttreinen toe te schuiven.
Net of reizigersvervoerders daar meer ruimte nodig hebben? De cargopaden zitten en blijven gewoon in de dienstregeling, of die nou gevuld zijn of niet maakt voor de resterende capaciteit weinig uit.Overigens ben ik het helemaal met je eens om alle vracht naar de Betuweroute te verplaatsen, want veiligheid is belangrijk en bovendien is er dan meer ruimte voor de NS om meer treinen te laten rijden tussen de Brabantse steden.
Een wethouder in Venlo is blij dat de IJzeren Rijn niet doorgaat. Hij hoopt nu op uitbreiding van Venlo-Mönchengladbach.
Die politici draaien ook als een blad aan een boom. Venlo zit al jaren te ageren tegen het goederenstation in Venlo, en nu willen ze ook nog eens meer verkeer.
Die politici draaien ook als een blad aan een boom. Venlo zit al jaren te ageren tegen het goederenstation in Venlo, en nu willen ze ook nog eens meer verkeer.
Same here maar ik heb dat wel zo'n beetje opgegeven, er zijn zelfs van die figuren die in een trein zitten en dan op stops in de deuren snel een peukje weg willen werken. Blegh.Bastien schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 18:38:
Andere vraag: ik begin redelijk genoeg te krijgen van die tientallen rookjunks die ver van de rookzone zonodig hun kankerstokken naar binnen willen zuigen. Enige vorm van handhaving van het verbod is ver te zoeken, zelfs conducteurs doen het (goed voorbeeld doet goed volgen?). Welke instantie mag ik daarop aanspreken? Ik maak wel eens een opmerking richting zo'n junk maar dat valt ook niet altijd in goede aarde
Bij eikels heb ik soms de neiging te gaan spiegelen, dat gaat alleen met roken wat lastiger.
Tja over het roken, even een gouwe ouwe:
Verder zijn er in Venlo natuurlijk ook gemeenteraadsverkiezingen geweest, misschien dat er anderen aan het roer zijn gekomen.
Verder zijn er in Venlo natuurlijk ook gemeenteraadsverkiezingen geweest, misschien dat er anderen aan het roer zijn gekomen.
Meer reizigerstreinen is altijd beter. Dat trekt namelijk vanzelf ook weer meer reizigers aan en is dus goed voor het OV en milieu. Kijk maar naar bijvoorbeeld de Kippenlijn waar nu overdag tot 4x meer treinen rijden.Luccus schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 11:01:
Net of reizigersvervoerders daar meer ruimte nodig hebben? De cargopaden zitten en blijven gewoon in de dienstregeling, of die nou gevuld zijn of niet maakt voor de resterende capaciteit weinig uit.
Wat mij betreft gaat prorail dus alle cargopaden daar maar opheffen en die capaciteit die dan vrijkomt aan de NS geven. Dan moet alleen de politiek de NS nog even dwingen om ook daadwerkelijk daar wat mee te doen en dan is het OV weer wat beter.
PeaceNlove schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 22:51:
[...]de Kippenlijn waar nu overdag tot 4x meer treinen rijden.[...]
offtopic:
Vroeger 2 treinen per uur.
4x meer treinen zou zijn: 4x2 = 8 treinen extra
8 treinen extra + 2 bestaande = totaal 10 treinen per uur
Je bedoelt 1x meer treinen
Of: waar nu 4 treinen per uur rijden
oops, toch maar een edit: doel je op heeeeeeeeeeeeeeeeeel vroeger waar maar 1 trein per uur ging? Wanneer zou dat geweest zijn?
Vroeger 2 treinen per uur.
4x meer treinen zou zijn: 4x2 = 8 treinen extra
8 treinen extra + 2 bestaande = totaal 10 treinen per uur
Je bedoelt 1x meer treinen
Of: waar nu 4 treinen per uur rijden
oops, toch maar een edit: doel je op heeeeeeeeeeeeeeeeeel vroeger waar maar 1 trein per uur ging? Wanneer zou dat geweest zijn?
[ Voor 13% gewijzigd door Cheesy op 08-01-2011 23:12 ]
Of het lekker is niet, er is regelgeving over en het is niet toegestaan buiten X meter van zo'n paal.LauPro schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:36:
Tja over het roken, even een gouwe ouwe:
offtopic:
Paupers in elkaar slaan is ook lekker, maar dat ga ik ook niet zomaar doen in de trein.
Paupers in elkaar slaan is ook lekker, maar dat ga ik ook niet zomaar doen in de trein.
Social cost-benefit analysis Iron Rhine(pdf)Maasluip schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 16:24:
Een wethouder in Venlo is blij dat de IJzeren Rijn niet doorgaat. Hij hoopt nu op uitbreiding van Venlo-Mönchengladbach.
Een interessante SCBA over het hele ijzeren rijn gebeuren. Legt eigenlijk ook goed uit waarom het er hoogstwaarschijnlijk nooit zal komen. Heb het vorig jaar nog gelezen uit noodzaak. Veel leesplezier.
Nog een rapportje over een paar prognoses.
Best wel een interessant onderwerp waarover uiteindelijk mss maar een handvol mensen in heel Europa écht over kunnen praten. De rest (politiekers) lult er vaak wat naast
2005 en eerder. Volgens mij reden er alleen in de spits 2x per uur treinen.Cheesy schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 23:11:
[...]
Er ligt zelfs een motie van de Tweede Kamer om verdubbeling van het hele traject te onderzoeken. Dat is leuk voor Connexxion die dan een kwartierdienst op het hele traject kan uitvoeren. Daarnaast zou de lijn dan kunnen dienen als omleidingsroute bij problemen in Utrecht. Tot voor kort reed er incidenteel wel eens een omgeleide ICE over dit traject.
Ik neem aan dat je begrijpt dat men niet zo kortzichtig is om alleen te rukken op reizigersvervoer en dat het bovenstaande dus niet gaat gebeuren?PeaceNlove schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 22:51:
[...]
Meer reizigerstreinen is altijd beter. Dat trekt namelijk vanzelf ook weer meer reizigers aan en is dus goed voor het OV en milieu. Kijk maar naar bijvoorbeeld de Kippenlijn waar nu overdag tot 4x meer treinen rijden.
Wat mij betreft gaat prorail dus alle cargopaden daar maar opheffen en die capaciteit die dan vrijkomt aan de NS geven. Dan moet alleen de politiek de NS nog even dwingen om ook daadwerkelijk daar wat mee te doen en dan is het OV weer wat beter.
Op Amersfoort zie ik een dood enkel keer wel eens iemand beboet worden, maar ik heb het me idd ook lang af gevraagd of het überhaupt gehandhaafd werd.Bastien schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 18:38:
[...]
Mja, maar misschien toch een stuk minder dan een > 100 jaar oude lijn een facelift geven? Als de Belgen er werkelijk belang bij hebben kunnen ze het geld wat ze nu besparen omdat de IJzeren Rijn niet weer tot leven gewekt gaat worden daaraan besteden. Zitten ze ook niet ineens met een begrotingsoverschot.
Volgens mij zijn goederentreinen ook behoorlijk beter voor het milieu dan vrachtwagens hoor, een elektrische loc die voor een deel zijn elektriciteit krijgt door windmolens ed is opgewekt en ongeveer 3 keer in een traject moet optrekken veel beter voor het milieu dan 50 vrachtwagens die in files staan, of in de binnenstad, steeds bij stoplichten moeten remmen en optrekken.Meer reizigerstreinen is altijd beter. Dat trekt namelijk vanzelf ook weer meer reizigers aan en is dus goed voor het OV en milieu. Kijk maar naar bijvoorbeeld de Kippenlijn waar nu overdag tot 4x meer treinen rijden.
Wat mij betreft gaat prorail dus alle cargopaden daar maar opheffen en die capaciteit die dan vrijkomt aan de NS geven.
Het idee is dan ook dat die goederen via de betuweroute gaan en niet via vrachtwagens.marcop23 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 12:18:
[...]
Volgens mij zijn goederentreinen ook behoorlijk beter voor het milieu dan vrachtwagens hoor, een elektrische loc die voor een deel zijn elektriciteit krijgt door windmolens ed is opgewekt en ongeveer 3 keer in een traject moet optrekken veel beter voor het milieu dan 50 vrachtwagens die in files staan, of in de binnenstad, steeds bij stoplichten moeten remmen en optrekken.
Hoezo niet? als alle vracht via de Betuwe gaat, dan kunnen er meer reizigerstreinen rijden door Brabant. Meer veiligheid voor de mensen die langs het spoor wonen en een beter ov voor de mensen daar. Dat zijn toch twee mooie voordelen? Dan kan er best zo af en toe nog wel een goederentrein tussendoor natuurlijkLuccus schreef op zondag 09 januari 2011 @ 11:44:
[...]
Ik neem aan dat je begrijpt dat men niet zo kortzichtig is om alleen te rukken op reizigersvervoer en dat het bovenstaande dus niet gaat gebeuren?
[ Voor 33% gewijzigd door PeaceNlove op 09-01-2011 12:31 ]
Sowieso gaat niet alle vracht via de Betuweroute. Waar moeten die meer reizigerstreinen door Brabant vandaan komen en waar moeten de extra reizigers voor die reizigerstreinen vandaan komen?PeaceNlove schreef op zondag 09 januari 2011 @ 12:26:
[...]
Het idee is dan ook dat die goederen via de betuweroute gaan en niet via vrachtwagens.
[...]
Hoezo niet? als alle vracht via de Betuwe gaat, dan kunnen er meer reizigerstreinen rijden door Brabant. Meer veiligheid voor de mensen die langs het spoor wonen en een beter ov voor de mensen daar. Dat zijn toch twee mooie voordelen? Dan kan er best zo af en toe nog wel een goederentrein tussendoor natuurlijk
Die extra reizigers verschijnen spontaan. Netzoals op de KippenlijnLuccus schreef op maandag 10 januari 2011 @ 09:28:
[...]
Sowieso gaat niet alle vracht via de Betuweroute. Waar moeten die meer reizigerstreinen door Brabant vandaan komen en waar moeten de extra reizigers voor die reizigerstreinen vandaan komen?
Voorheen reden er behoorlijk afgeladen bussen tussen Amersfoort en Barneveld bijvoorbeeld, dat is nu voor een groot deel overgenomen door de trein.
Dus als er acht treinen per uur gaan rijden komen er bij benadering lineair evenveel reizigers bij? Dergelijke retoriek geldt ongetwijfeld voor trajecten waar in de beginsituatie een redelijk beperkte dienst werd gereden, maar ik durf het wel aan dat de getallen anders liggen op trajecten die al goed bediend worden. Kijk bijvoorbeeld naar de Brabantroute - het ging immers over verplaatsen goederenvervoer - dan heb je tussen Breda en Tilburg zes treinen per uur per richting, tussen 's-Hertogenbosch en Tilburg vier, tussen Tilburg en Eindhoven vier, tussen Boxtel en Eindhoven vier, tussen Eindhoven en Deurne vier, en om in de buurt te blijven tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch zes. In dat geval kun je toch al niet meer spreken van een beperkte dienst, zoals op diverse aanbestede lijnen wel het geval was.PeaceNlove schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:39:
[...]
Die extra reizigers verschijnen spontaan. Netzoals op de Kippenlijn
Die lineariteit heb ik het nergens over.Luccus schreef op maandag 10 januari 2011 @ 13:33:
[...]
Dus als er acht treinen per uur gaan rijden komen er bij benadering lineair evenveel reizigers bij? Dergelijke retoriek geldt ongetwijfeld voor trajecten waar in de beginsituatie een redelijk beperkte dienst werd gereden, maar ik durf het wel aan dat de getallen anders liggen op trajecten die al goed bediend worden. Kijk bijvoorbeeld naar de Brabantroute - het ging immers over verplaatsen goederenvervoer - dan heb je tussen Breda en Tilburg zes treinen per uur per richting, tussen 's-Hertogenbosch en Tilburg vier, tussen Tilburg en Eindhoven vier, tussen Boxtel en Eindhoven vier, tussen Eindhoven en Deurne vier, en om in de buurt te blijven tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch zes. In dat geval kun je toch al niet meer spreken van een beperkte dienst, zoals op diverse aanbestede lijnen wel het geval was.
Waarom doen ze dan telkens die proeven met ETMET tussen Amsterdam en Eindhoven? De aanname is daar toch voor geweest dat meer treinen betere service biedt aan de reizigers. En als er meer service is zullen meer mensen de trein boven de auto kiezen. Dat die ETMET proef door gebrek aan materieel niet echt succesvol was staat hier even buiten.
Dus als je voldoende capaciteit hebt in brabant door het weghalen van goederen, dan kan je daar ook ETMET gaan doen en zou de trein dus een beter alternatief gaan vormen tov de auto.
@Laupro. Die bus tussen Amersfoort en Barneveld was toen ik er woonde tussen 1997 en 2003 al een faal die er 45 minuten over deed en 's avonds en buiten de spits amper reed. In de spits zaten er dan 30 mensen in en reed het wat vaker, maar je gaat me echt niet vertellen dat de reizigersgroei op de kippenlijn volledig afkomstig is van die karige buslijn.
Dat was dan ook illustratiefPeaceNlove schreef op maandag 10 januari 2011 @ 14:22:
[...]
Die lineariteit heb ik het nergens over.
In het kader van het programma Hoogfrequent Spoor. In PHS Maatwerk 6/6 betekent dat voor Tilburg - Breda (als voorbeeld) zes IC's, vier stoppers en twee cargopaden per uur per richting. Tussen Geldermalsen en Boxtel komen er dan ook twee cargopaden per uur bij (van twee naar vier), waarbij wel wordt uitgegaan van de bouw van de zuid-west-boog als aansluiting Betuweroute - conventionele net bij Meteren. Daarnaast: zes (i.p.v. vier) IC's en twee stoppers per uur per richting.Waarom doen ze dan telkens die proeven met ETMET tussen Amsterdam en Eindhoven? De aanname is daar toch voor geweest dat meer treinen betere service biedt aan de reizigers. En als er meer service is zullen meer mensen de trein boven de auto kiezen. Dat die ETMET proef door gebrek aan materieel niet echt succesvol was staat hier even buiten.
Dus als je voldoende capaciteit hebt in brabant door het weghalen van goederen, dan kan je daar ook ETMET gaan doen en zou de trein dus een beter alternatief gaan vormen tov de auto.
Och, het valt hier allemaal nog wel meejvvv schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 23:43:
[...]
Social cost-benefit analysis Iron Rhine(pdf)
Een interessante SCBA over het hele ijzeren rijn gebeuren. Legt eigenlijk ook goed uit waarom het er hoogstwaarschijnlijk nooit zal komen. Heb het vorig jaar nog gelezen uit noodzaak. Veel leesplezier.
Nog een rapportje over een paar prognoses.
Best wel een interessant onderwerp waarover uiteindelijk mss maar een handvol mensen in heel Europa écht over kunnen praten. De rest (politiekers) lult er vaak wat naast
Ben afgelopen week nogal met trein onderweg geweest (Budapest Ferihegy -> Szolnok -> Arad -> Timisoara, twee dagen later Timisoara -> Arad -> Budapest Keleti -> Muenchen Hbf -> Duisburg). Naast constatering van geniale verloop van privatisering in RO (je stapt een trein in volgens reguliere dienstregeling, blijkt je kaartje niet meer geldig omdat het door Regiotrans en niet CFR uitgevoerd wordt

Meest opvallende: een oude Donauschwab van achterin de 70 die mij z'n levensverhaal vertelde. Hij heeft in 1946 ethnische zuivering meegemaakt (Duitsers in HU en RO werden massaal het land uit gejaagd, zo ook de helft van zijn familie). Hij was "Hongaars" genoeg om niet gezuiverd te worden. Tegen jaren '60 was echter duidelijk dat in HU blijven niet de betere keus was, dus hebben familieleden hem uit communistisch HU gesmokkeld naar DE. Nogal heftig allemaal.
Maar wat was naar zijn mening het ergste wat hij ooit had meegemaakt? Stuttgart 21

Dat is een soort Noord-Zuidlijn fiasco in Stuttgart. Stuttgart heeft een kopstation en treinen hebben letterlijk een uur nodig om langs de heuvels stad in te komen, te keren en dan andere kant op weer langs andere heuvels te vertrekken. Dus ze gaan een oost-west ICE-lijn onder die heuvels graven en een nieuw station onder Hbf bouwen. Alleen is het vertraagd, over budget en enorm impopulair geworden. Deze oude vent vertelde dat dit erger was dan wat hij in z'n jeugd meegemaakt had en dat hij hoogstpersoonlijk tijdens een demonstratie afgelopen zomer nog een deel van een in aanbouw zijnde Baustelle samen met duizenden anderen neergehaald had tot hij door de politie verjaagd werd

Daarmee vergeleken valt de commotie rond zo'n Ijzeren Rijn goed mee
Oslik blyat! Oslik!
Die prijsverhoging van de NS voor de OV-chipkaart is overigens ook weinig subtiel zeg
Eerst betaalde ik 2,50 en 1,50 om naar het werk te komen en weer terug en dat was wel redelijk te vergelijken qua prijs met een maandtrajectkaart over de hele maand gezien. Nu is het 2,60 en 1,60 geworden en betaal ik per maand een ruime 4 euro meer als ik chip. De maandtraject is maar met slechts 1,10 omhoog gegaan.
Snap sowieso niet waarom de NS voor de OV-chipkaart de ritprijzen zou moeten afronden, want in de bus kan het ook prima op de cent nauwkeurig.
P.s. Luccus, maak je binnenkort weer een mooie foto?
Snap sowieso niet waarom de NS voor de OV-chipkaart de ritprijzen zou moeten afronden, want in de bus kan het ook prima op de cent nauwkeurig.
P.s. Luccus, maak je binnenkort weer een mooie foto?

Maarehm, al 's vergeleken wat een papieren kaartje je kost?PeaceNlove schreef op maandag 10 januari 2011 @ 21:34:
Die prijsverhoging van de NS voor de OV-chipkaart is overigens ook weinig subtiel zegEerst betaalde ik 2,50 en 1,50 om naar het werk te komen en weer terug en dat was wel redelijk te vergelijken qua prijs met een maandtrajectkaart over de hele maand gezien. Nu is het 2,60 en 1,60 geworden en betaal ik per maand een ruime 4 euro meer als ik chip. De maandtraject is maar met slechts 1,10 omhoog gegaan.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Jup, 77,30 voor een maandtrajectkaart. En iedere dag een papiertje is altijd duurder, omdat ik 's ochtends in de spits reis en 's middags daarbuiten, dus een retourtje is altijd het volle pond in dat geval terwijl de OV-chip die flexibiliteit wel aankan met 's middags korting.CyBeR schreef op maandag 10 januari 2011 @ 21:40:
[...]
Maarehm, al 's vergeleken wat een papieren kaartje je kost?
Het fijne van de ov-chip vond ik nou juist dat het ongeveer even veel kostte als een maandtrajectkaart, maar dat je wel de flexibiliteit had om een keer een een paar stations verder te reizen zonder nog een kaartje extra te kopen of het genot dat je je geen geld kwijt bent aan je ov als je een zakentrip hebt naar het buitenland of een dagje vrij etc.
dion_b schreef op maandag 10 januari 2011 @ 20:35:
[...]
Maar wat was naar zijn mening het ergste wat hij ooit had meegemaakt? Stuttgart 21
offtopic:
OMG, het leed dat mensen zichzelf denken aan te doen. Hoe kan dit in godsnaam erger zijn dan een etnische zuiveringen.
OMG, het leed dat mensen zichzelf denken aan te doen. Hoe kan dit in godsnaam erger zijn dan een etnische zuiveringen.
NUUTRECHT - Als alles goed gaat, begint Fyra, de hogesnelheidsdienst van NS Hispeed, vanaf eind dit jaar met de eerste echt snelle treinen te rijden. Dat maakte NS Hispeed dinsdag bekend.
In de oorspronkelijke plannen hadden de snellere treinen al jaren over het hogesnelheidspoor moeten rijden, maar door vertragingen bij zowel de oplevering van de hogesnelheidslijn als de leverantie van de Italiaanse treinen gebeurt dat pas vanaf eind dit jaar.
NS Hispeed zegt dat de eerste zogenoemde V250-trein van AnsaldoBreda in de zomer officieel overhandigd wordt, waarna proefritten worden gehouden.
Klik hier!
Eerst zonder en dan met passagiers. ,,Als het aan ons ligt rijden in december van dit jaar de eerste hogesnelheidstreinen van Fyra samen met Thalys over de HSL'', aldus NS Hispeed. De snelle treinen worden gefaseerd ingevoerd.
Daar is tie dan.. bijna

ik snap die mensen echt niet he.... waarom ze geen TGV of ICE hadden gekocht
ipv stellen die nog ontwikkeld moesten worden en die een top van 250 hebben ipv 300+ zoals de TGV/ICE
de nieuwe ICE stellen zijn zelfs geschikt voor de nieuwste beveiliging
naja we zullen zien of het wat wordt met die V250 stellen....

Typisch Nederlands om het wiel steeds opnieuw te gaan uitvinden (denk ook aan de OV-chip). De V250 vind ik in ieder geval wel lelijker dan de ICE 3 en de PBKA en zelfs puntige PBA stellen van de Thalys.ArcticWolf schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:32:
ik snap die mensen echt niet he.... waarom ze geen TGV of ICE hadden gekocht
Ik heb de V250 eind vorig jaar trouwens een paar keer voorbij zien komen bij Bijlmer-ArenA. Ik begreep de teststellen op het emplacement Watergraafsmeer staan?
ICE is de naam die in Duitsland wordt gehanteerd, officieel heet die trein de VelaroArcticWolf schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:32:
ik snap die mensen echt niet he.... waarom ze geen TGV of ICE hadden gekochtipv stellen die nog ontwikkeld moesten worden en die een top van 250 hebben ipv 300+ zoals de TGV/ICE
de nieuwe ICE stellen zijn zelfs geschikt voor de nieuwste beveiliging
naja we zullen zien of het wat wordt met die V250 stellen....
Tja, het probleem was dat NS HiSpeed een goedkope aanbesteding moest doen, en dan kom je bijv. bij AnsaldoBreda uit, die als min-puntje helaas niet goed bekend staat over leveringen aan andere klanten.
Ik wacht af wat er eind dit jaar gaat gebeuren. Zal alles goed rijden na jaren testen (met zo;n lange testfase zou dat wel moeten), of zou hij aan de kant gaan met scheuren in de as, problemen met de software en misschien nog wel de airco?
Tja, ik wacht in ieder geval af.
[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 11-01-2011 11:22 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Aanrijding ICE Amsterdam - Frankfurt tegen de staat van RTB-containertrein 51470 Emmerich - Rotterdam te Zevenaar, volgens eerste berichten geen gewonden.
Fotootjes
http://twitgoo.com/1t7qxf
http://twitgoo.com/1t7qxj
http://twitpic.com/3p1x33
146mensen in de ICE, voor zover bekend geen gewonden.
Goederentrein was enkel onderstel, geen gevaarlijke stoffen dus
Lijkt met sisser af te lopen?
Foto van binnen in de ICE
http://yfrog.com/hsas5wj
http://twitgoo.com/1t7qxf
http://twitgoo.com/1t7qxj
http://twitpic.com/3p1x33
146mensen in de ICE, voor zover bekend geen gewonden.
Goederentrein was enkel onderstel, geen gevaarlijke stoffen dus
Lijkt met sisser af te lopen?
Foto van binnen in de ICE
http://yfrog.com/hsas5wj
[ Voor 71% gewijzigd door TripleQ op 11-01-2011 12:57 ]
Maasluip schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 09:11:
[...]
offtopic:
offtopic:
Een Duitse vriend van me zei dat dit "typisch Schwabisch" was - Schwaben staan er in DE om bekend nogal kortzichtig en euh... dom te zijn.
Een Duitse vriend van me zei dat dit "typisch Schwabisch" was - Schwaben staan er in DE om bekend nogal kortzichtig en euh... dom te zijn.
Oslik blyat! Oslik!
Ik weet dat er in ieder geval vanaf Ede naar Lunteren en Barneveld echt busladingen vol gingen. Een student vertelde mij dat de bus naar Amersfoort geen doen was.PeaceNlove schreef op maandag 10 januari 2011 @ 14:22:
@Laupro. Die bus tussen Amersfoort en Barneveld was toen ik er woonde tussen 1997 en 2003 al een faal die er 45 minuten over deed en 's avonds en buiten de spits amper reed. In de spits zaten er dan 30 mensen in en reed het wat vaker, maar je gaat me echt niet vertellen dat de reizigersgroei op de kippenlijn volledig afkomstig is van die karige buslijn.
Dat was niet toevallig deze man?dion_b schreef op maandag 10 januari 2011 @ 20:35:
[NSFW/Eet-alert] Wikipedia: File:Blinded by water cannon.jpg
Verhaal
[ Voor 7% gewijzigd door LauPro op 11-01-2011 13:04 ]
Nope, hij kon nog prima zien, en was bovendien ouder dan 66 (iemand van 66 was in 1946 1 jaar oud geweest en had dat niet meer bewust meegemaakt). Wel die demonstratie.LauPro schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:02:
[...]
Dat was niet toevallig deze man?
[NSFW/Eet-alert] Wikipedia: File:Blinded by water cannon.jpg
Verhaal
Hier kaart van waar het om gaat (en dan vooral rode stippellijn):

En hier de bewuste demo:

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 11-01-2011 13:24 ]
Oslik blyat! Oslik!
Treinen botsen bij ZevenaarLuccus schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 12:30:
Aanrijding ICE Amsterdam - Frankfurt tegen de staat van RTB-containertrein 51470 Emmerich - Rotterdam te Zevenaar, volgens eerste berichten geen gewonden.
AMSTERDAM – Bij het Gelderse Zevenaar is dinsdagochtend een internationale passagierstrein op een goederentrein gebotst. Alle 146 passagiers en de machinist van de ICE-trein bleven ongedeerd, zo meldt de politie.
De inzittenden worden momenteel nog in de trein opgevangen en indien nodig verzorgd. Of de machinist van de goederentrein ook ongedeerd is gebleven is nog niet helemaal duidelijk, maar volgens een politiewoordvoerder zijn er geen gewonden gemeld.
Het ongeluk gebeurde op het treintraject tussen Arnhem en Zevenaar bij de aansuiting met de Betuwelijn ter hoogte van de Babberichseweg. Beide treinen zijn ontspoord. Het voorste treinstel van de passagierstrein staat 2 meter naast het spoor.
De oorzaak van de aanrijding is nog onduidelijk.
Treinverkeer
Door het ongeluk ligt het treinverkeer tussen Arnhem en het Duitse Emmerich dinsdag stil. De Nederlandse Spoorwegen verwachten dat de stremming nog hele dag zal duren.
Reizigers op het traject moeten rekening houden met meer dan een uur vertraging. Tussen Arnhem en Emmerich worden bussen ingezet.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 11-01-2011 13:48 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik wel wat duidelijkere pics verwacht, ook van binnen zeg maar. Genoeg mensen die een camera of op zijn minst een telefoon met degelijke camera bij zich hebben.
Ik ben in ieder geval blij dat ik er niet in zat (neem deze trein regelmatig). Maar als ik erin zat zou ik veel pica's maken
Dan wordt ie geel met blauwe strepen
Alhoewel als die zoals de oude IC eruit zou zien met de lange blauwe streep nog best zou meevallen
Ik ben in ieder geval blij dat ik er niet in zat (neem deze trein regelmatig). Maar als ik erin zat zou ik veel pica's maken
Waarom geen Nederlandse versie van de prachtige ICE3
[ Voor 44% gewijzigd door Sir_Hendro op 11-01-2011 14:19 ]
GTA VI - All aboard the hype train!!
Als je die pics ziet zou je ook wel verwachten dat mensen die gewoon op hun stoelen zitten geen verwondingen krijgen ofzo, of je moet wel heer erg raar op je stoel zitten. De cab staat een beetje raar op het onderstel nu, maar de punt e.d. is nog gewoon heel. Dat de machinist zich niet heeft verwond is ook niet zo gek. Ik snap alleen niet hoe deze botsing is ontstaan, werd de ICE van spoor gewisseld naar het spoor waar de containerloze containertrein reed?
offtopic:
Die journalisten moeten ook nog meer even iets leren van treinen. Er staat ''Het voorste treinstel van de passagierstrein staat 2 meter naast het spoor.'' Dit moet natuurlijk rijtuig, kopbak o.i.d. zijn.
Die journalisten moeten ook nog meer even iets leren van treinen. Er staat ''Het voorste treinstel van de passagierstrein staat 2 meter naast het spoor.'' Dit moet natuurlijk rijtuig, kopbak o.i.d. zijn.
fout in de beveiliging denk ik zo! in theorie zou de ICE of goederentrein door de ATB worden geremd.
Kan ook zijn dat de goederentrein langzamer dan 40km/u (ATB EG) reed en dus (bewust/onbewust) door het rode sein reed. Zal wel even duren voordat ze de oorzaak hebben gevonden. Verkeerd geplaatst sein, wisselstoring etc... overlengte trein (al zou dan het bewuste wissel "Bezet" staan)
teveel oorzaken op te noemen
Kan ook zijn dat de goederentrein langzamer dan 40km/u (ATB EG) reed en dus (bewust/onbewust) door het rode sein reed. Zal wel even duren voordat ze de oorzaak hebben gevonden. Verkeerd geplaatst sein, wisselstoring etc... overlengte trein (al zou dan het bewuste wissel "Bezet" staan)

Niet zo heel nuttig denk ik maar voor de geïnteresseerde:
http://maps.google.nl/map...X-SA&cbp=12,321.82,,0,3.6
Locatie van het ongeluk
http://maps.google.nl/map...X-SA&cbp=12,321.82,,0,3.6
Locatie van het ongeluk
[ Voor 14% gewijzigd door Sir_Hendro op 11-01-2011 15:15 ]
Dit is geen telegraaf forum, waar je zomaar even alle mogelijke opties neer kan zetten. Dát er iets fout gegaan is, is duidelijk. Wát er is fout gegaan zal onderzocht worden door het IVW. Feiten hier neerzetten (zoals b.v. Luccus doet) heeft veel meer zin.ArcticWolf schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:01:
fout in de beveiliging denk ik zo! in theorie zou de ICE of goederentrein door de ATB worden geremd.
Kan ook zijn dat de goederentrein langzamer dan 40km/u (ATB EG) reed en dus (bewust/onbewust) door het rode sein reed. Zal wel even duren voordat ze de oorzaak hebben gevonden. Verkeerd geplaatst sein, wisselstoring etc... overlengte trein (al zou dan het bewuste wissel "Bezet" staan)teveel oorzaken op te noemen
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
pff gaat lekker vandaag!
http://www.nu.nl/binnenla...-ontruimd-bommelding.html
Zal wel voor heel erg veel vertraging zorgen... Amersfoort is redelijk een knooppunt!
Zal wel voor heel erg veel vertraging zorgen... Amersfoort is redelijk een knooppunt!
\o/ Dat wordt via Arnhem Hilversum weet ik veel naar huisTripleQ schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:25:
pff gaat lekker vandaag!
Ik werk nog even door vanmiddag
[ Voor 9% gewijzigd door Reinier op 11-01-2011 15:50 ]
Je kan al weer naar huis toe. Het is vals alarm weer. Opzich goed dat men het zekere voor het onzekere neemt, maar het is (gelukkig) bijna altijd loos alarm.
TripleQ schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:25:
pff gaat lekker vandaag!
http://twitter.com/#!/Pol.../status/24841679169134592Politie Utrecht
Geen verdachte pakketjes aangetroffen, station #Amersfoort wordt op dit moment weer vrijgegeven
[ Voor 6% gewijzigd door jelmervos op 11-01-2011 16:05 ]
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Over ICE/Velaro: dat is niet dezelfde trein. De ICE-3-stellen zijn door een consortium ontwikkeld waaraan onder andere Bombardier en Siemens deelnamen, de Velaro is een doorontwikkeling van de ICE-3, en is een volledig Siemens-product. Ook de airco en assen en al die dingen komen van Siemens af, waar dat bij de ICE-3 niet noodzakelijk het geval is.
Over V250: de maximumsnelheid van 250 km/h voldoet voor de afstanden waarop Fyra gaat rijden. 300/320/350 km/h zou veel duurder zijn (denk aan een factor 1,5-2) terwijl de tijdwinst een minuut of 6 zou zijn t.o.v. de maximumsnelheid van 250 km/h. Tenslotte is de langste afstand die non-stop gereden wordt Rotterdam - Antwerpen, wat iets van 85 km is.
AnsaldoBreda heeft de aanbesteding gewonnen omdat ze de beste offerte indienden. Of het kwalitatief de beste offerte is bevalt nog te zien, het is in ieder geval de offerte die het beste bij het eisenpakket aansloot. Is het eisenpakket dan slecht opgesteld? Misschien.
Over V250: de maximumsnelheid van 250 km/h voldoet voor de afstanden waarop Fyra gaat rijden. 300/320/350 km/h zou veel duurder zijn (denk aan een factor 1,5-2) terwijl de tijdwinst een minuut of 6 zou zijn t.o.v. de maximumsnelheid van 250 km/h. Tenslotte is de langste afstand die non-stop gereden wordt Rotterdam - Antwerpen, wat iets van 85 km is.
AnsaldoBreda heeft de aanbesteding gewonnen omdat ze de beste offerte indienden. Of het kwalitatief de beste offerte is bevalt nog te zien, het is in ieder geval de offerte die het beste bij het eisenpakket aansloot. Is het eisenpakket dan slecht opgesteld? Misschien.
We are shaping the future
Over de V250:
Het feit blijft dat zolang de stellen op de Dijksgracht komen te staan (ja, dat gaat gebeuren, de Watergraafsmeer is de verspilde plek een beetje zat), dat er weinig aan gaat gebeuren gezien dat geen onderhoudsplek is.
En tja, de stellen zijn naar mijn idee nog lang niet af....
Of eerst afmaken, en dan naar de Watergraafsmeer brengen, totdat de nieuwe dienstregeling van 2012 in gaat
?
Het feit blijft dat zolang de stellen op de Dijksgracht komen te staan (ja, dat gaat gebeuren, de Watergraafsmeer is de verspilde plek een beetje zat), dat er weinig aan gaat gebeuren gezien dat geen onderhoudsplek is.
En tja, de stellen zijn naar mijn idee nog lang niet af....
Of eerst afmaken, en dan naar de Watergraafsmeer brengen, totdat de nieuwe dienstregeling van 2012 in gaat

☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Iets met draconische maatregelen enzo, sla de NRC-next van gister open en er staat een mooi stukje.IJnte schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:02:
Je kan al weer naar huis toe. Het is vals alarm weer. Opzich goed dat men het zekere voor het onzekere neemt, maar het is (gelukkig) bijna altijd loos alarm.
Ja, vroeger bracht je zo'n verloren tas naar Gevonden Voorwerpen. Tegenwoordig belt iemand 112 en je hebt dit...GoldenSample schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 17:03:
[...]
Iets met draconische maatregelen enzo, sla de NRC-next van gister open en er staat een mooi stukje.

Nee, merp!
nu.nlDuitsland zal er voor zorgen dat er een adequate aansluiting komt van de Betuweroute op het Duitse spoorwegennet.
Dat heeft staatssecretaris Klaus-Dieter Scheurle (Verkeer) benadrukt in Berlijn bij een vergadering van de ministers van Verkeer van de Duitse deelstaten, schrijft het vakblad Nieuwsblad Transport dinsdag.
Scheurle noemde de aansluiting van de Betuweroute niet alleen van belang voor Nederland en de Rotterdamse haven, maar ook voor Duitsland, aldus het vakblad. Scheurle kon volgens Nieuwsblad Transport niet zeggen wanneer de uitbreiding van de lijn Emmerich-Oberhausen gereed is. In Nederland wordt uitgegaan van 2013.
Over het extra spoor, dat Zevenaar vanaf de Duitse grens met Oberhausen moet verbinden, is onrust ontstaan. Volgens Scheurle vormen de bezuinigingen die de Duitse regering wil doorvoeren, geen bedreiging voor de aanleg van het spoor.
Brancheorganisatie KNV Spoorgoederenvervoer is verheugd over de toezegging. ''De Betuweroute is een cruciale verbinding van de Rotterdamse haven met het Europese achterland. Voor ons is van belang dat de aanleg is voltooid voor de Betuweroute aan de maximumcapaciteit zit.'' KNV Spoorgoederenvervoer gaat ervan uit dat dat al in 2015 het geval is.
Never mind dat in de titel van het artikel weer Betuwelijn staat ipv Betuweroute.
Is toch echt wel erg moeilijk kennelijk, om te begrijpen dat de Betuwelijn al >100 jaar bestaat, en de Betuweroute nu enkele jaren... ondanks dat ik nu.nl er al 10x over gemailed heb...
Virussen? Scan ze hier!
nee jou reactie is zinvol?IJnte schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:23:
[...]
Dit is geen telegraaf forum, waar je zomaar even alle mogelijke opties neer kan zetten. Dát er iets fout gegaan is, is duidelijk. Wát er is fout gegaan zal onderzocht worden door het IVW. Feiten hier neerzetten (zoals b.v. Luccus doet) heeft veel meer zin.

er zijn geen feiten bekend en ik weet niet alle OBE bladen uit m'n hoofd. De kans dat er een muis tussen de wisseltong zat en daarom geen storing aangaf is wel erg klein

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 11-01-2011 18:17 ]
Laten we even opnieuw beginnen:
ArticWolf
Het opsommen van de meest voorkomende problemen is natuurlijk interessant, maar voegt niets toe aan de discussie. Er zijn al voldoende feiten bekend (zoals b.v. welk bij welk wissel de ICE ontspoord is, welke treinnummer de ICE had en de goederentrein had, waar de treinen heen gingen, belading, hoeveel mensen, gewonden etc etc). Verder kan je natuurlijk speculeren over oorzaak, wie is er fout, wat is er fout gegaan. Dat zijn juist dingen die het IVW prima kan, maar die komen dan met feiten. Als er een muis in de wisseltong gezeten had, dan euhm had dat wissel er niets van gemerkt hoor

Het opsommen van de meest voorkomende problemen is natuurlijk interessant, maar voegt niets toe aan de discussie. Er zijn al voldoende feiten bekend (zoals b.v. welk bij welk wissel de ICE ontspoord is, welke treinnummer de ICE had en de goederentrein had, waar de treinen heen gingen, belading, hoeveel mensen, gewonden etc etc). Verder kan je natuurlijk speculeren over oorzaak, wie is er fout, wat is er fout gegaan. Dat zijn juist dingen die het IVW prima kan, maar die komen dan met feiten. Als er een muis in de wisseltong gezeten had, dan euhm had dat wissel er niets van gemerkt hoor
Is er meer informatie over de bommelding? De bekende artikelen op bijvoorbeeld nu.nl vermelden niet veel relevante feiten.
Ik vind het namelijk nogal snel dat in 1 / 1,5 uur de conclusie wordt gemaakt dat het vals alarm is. Een station als Amersfoort is dermate groot dat het mij onwaarschijnlijk lijkt om in 1,5 uur uit te kammen.
Was het wellicht 1 verdacht pakketje/onderdeel? Is het EOD geweest? Aanrijtijd?
Gaat de procedure omtrent een bommelding tegenwoordig soepeler?
Wat willekeurige vragen die bij mij opkomen, waar wellicht alleen een antwoord op te geven is als er gedetailleerde info is over de bommelding. Het doorzoeken van de trein bij Barneveld duurde opmerkelijk langer, terwijl het naar mijn idee hetzelfde dreigingsniveau had.
Ik vind het namelijk nogal snel dat in 1 / 1,5 uur de conclusie wordt gemaakt dat het vals alarm is. Een station als Amersfoort is dermate groot dat het mij onwaarschijnlijk lijkt om in 1,5 uur uit te kammen.
Was het wellicht 1 verdacht pakketje/onderdeel? Is het EOD geweest? Aanrijtijd?
Gaat de procedure omtrent een bommelding tegenwoordig soepeler?
Wat willekeurige vragen die bij mij opkomen, waar wellicht alleen een antwoord op te geven is als er gedetailleerde info is over de bommelding. Het doorzoeken van de trein bij Barneveld duurde opmerkelijk langer, terwijl het naar mijn idee hetzelfde dreigingsniveau had.
weg
[ Voor 98% gewijzigd door ArcticWolf op 11-01-2011 22:29 ]
Ik zit nu in de Eurostar van Brussel naar Londen. Weet iemand wat de gemiddelde snelheid is van dat ding? Op wikipedia vind ik wel dat hij 300 km/u tot 320 km/u kan halen afhankelijk van het treintype, maar het is me onduidelijk of hij de topsnelheid ook echt ergens rijdt op het traject.
Heb ook nog geen conducteur gezien waaraan ik hetkan vragen
Heb ook nog geen conducteur gezien waaraan ik hetkan vragen
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Indien het de nieuwe Eurostar is, vergeet dan niet wat mooie pica's voor ons te schieten (naast de buitenkant is het ook leuk om te zien hoe alles er van binnen uit ziet)
[ Voor 31% gewijzigd door Sir_Hendro op 12-01-2011 10:28 ]
Aan het interieur te zien zit ik in een oude. Behoorlijk jaren 80/90-stijl (ja, ik weet dat hij in '94 voor het eerst reed). Vooral de klaptafeltjes zijn nogal goedkoop en ik zit met mijn knieën steeds tegen mijn buurman tegenover me
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
De Eurostar gaat maximaal 300 km/h. Er is ook nog geen "nieuwe" Eurostar in dienst. Dat is alleen nog maar een showtrein van Siemens.
Maar haalt hij dat ook, op grote delen van het traject? Mijn auto kan ook 180 km/u, maar bij de dagelijkse ritjes kom ik daar niet echt bij in de buurt
Jazeker. In Belgie ga je ergens de hogesnelheidslijn op en dan gaat het met 300 km/h naar Lille, daarna met 300 km/h naar de tunnel. De tunnel is 160 km/h maar daarna op Highspeed 1 gaat het weer met 300 km/h tot Ebbsfleet, daarna met maximaal 230 km/h naar St. Pancras.
Vette Lego ICE-3 
http://www.holgermatthes....hes.de/bricks_us/ice3.htm
Holy shit!!

Wat een monster van een locomotief
http://www.holgermatthes....hes.de/bricks_us/ice3.htm
Holy shit!!

Wat een monster van een locomotief
[ Voor 43% gewijzigd door Sir_Hendro op 12-01-2011 11:22 ]
!!!! trein botst net vol op een auto/vrachtauto hier in Driebergen
kon niet echt zien wat er nou geraakt werd... auto of vrachtauto
maar was flinke klap!

[ Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 12-01-2011 16:09 ]
Was het bij een overgang zonder spoorbomen of zo? Ben benieuwd wat we hier nou weer over te horen krijgen. Vergeet nooit pica's te maken bij ongevallen. Altijd interessant
Wow, inderdaad (ik vergelijk het even het de 52ers):SleutelMan schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 12:06:
Is dat niet de 4-8-8-4 Big Boy?
Ja, dat zijn de kleinste locomotieven niet nee.
- Overall: 132 ft 9¼ in (40.47 m) vs 28 meter (allebei inclusief tender)
- 80 mph (130 km/h) vs 80 km/h
- Cilinders: 4 tegen 2
Nomimaal vermogen bij 45 mijl per uur (ongeveer 72 km/h) was 6000 pk. Maximaal bereikt vermogen was lok 4016 die op 3 april 1943 een kracht van 7157 pk op het spoor zette.marcop23 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 16:29:
[...]
Alleen jammer dat er geen vermogen bij de Union Pacific loc staat.
Ter vergelijking: de Baureihe 52 doet 1600 pk. Een NS 1600/1800 doet bijna 6200 pk.
Mooie bakbeesten ja, zijn er ook best wel veel van bewaard gebleven: 9 van de in totaal 25 gebouwde exemplaren. Geen van allen rijvaardig overigens, en dat zal helaas ook vrijwel zeker nooit gaan gebeuren...
Ze hebben trouwens ook niet lang dienst gedaan: slechts van 1941 t/m 1959...
Wel lekker als je langs het spoor woont, je hebt de schone was net buiten gehangen, en dan komt dit langs:

Bijna net zo groot is overigens de 4-6-6-4 Challenger van Union Pacific, die zijn maar net iets kleiner, en daarvan rijd er nog wel een gerestaureerd exemplaar rond.

Ook grappig trouwens, een loc met 7 aangedreven assen, dus een 4-14-4. Is er maar één van gebouwd, door de Sovjet-Unie, de AA20, medio jaren 30.
Was alleen niet zo'n succes, hij drukte zich door zijn eigen vermogen uit de rails, waardoor hij steeds ontspoorde. Die wiel-opstelling is daarna dus ook nooit meer toegepast... en door zijn zeer hoge gewicht vernielde hij het spoor en de wissels ook

[ Voor 33% gewijzigd door wildhagen op 12-01-2011 17:21 ]
Virussen? Scan ze hier!
Zal wel een vrachtwagen tussen de bomen zijn gekomen. Het is daar zo'n idioot stuk, er ontstaan door de spoorbomen regelmatig files op de snelweg A12. Hoop dat men vaart gaat maken met de tunnel daar.Sir_Hendro schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 16:24:
Was het bij een overgang zonder spoorbomen of zo? Ben benieuwd wat we hier nou weer over te horen krijgen. Vergeet nooit pica's te maken bij ongevallen. Altijd interessant
Wat mij betreft is het een omleiding via de Arnhemsebovenweg en volgende week beginnen.
er stond een auto op het spoor! ben ff gaan kijken. Leeg of niet leeg was nog onduidelijk voorzover ik kon zien was die gewoon leeg al was er maar weinig over van de auto.... de Trein (V-IRM) had alleen lak schade en wat deukjes
machinist niet gezien.
Mensen konden gewoon uitstappen op station driebergen! gebeurde op de overweg van de Odijkerweg.

Mensen konden gewoon uitstappen op station driebergen! gebeurde op de overweg van de Odijkerweg.
[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 12-01-2011 17:37 ]
Odijkerweg ?? Dat moet dan wel echt een hele bijzondere actie geweest zijn (auto afgeslagen ofzo
). je kan er niet harder rijden dan 20km/h en echt druk is die overweg nou ook niet.

Bestuurster is ongedeerd aldus http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/313702 (staan daar meer pics)
Bij het station Driebergen-Zeist is op de overgang op de Odijkerweg een auto onder de trein gekomen. De bestuurster is ongedeerd uit haar auto gekomen. Wel is ze enorm geschrokken. Ook de machinist bleef ongedeerd.
Door de botsing vloog het motorblok uit de auto 100 meter weg en landde op enkele geparkeerde auto's. Ook daardoor raakte niemand gewond.
Door de aannrijding is er de komende uren geen treinverkeer mogelijk tussen Utrecht en Arnhem. ProRail raadt reizigers aan om te reizen via Den Bosch. De Odijkerweg is woensdagmiddag afgesloten, meldt de KLPD.
De reizigers in de trein zijn met bussen opgehaald.
[ Voor 80% gewijzigd door wildhagen op 12-01-2011 17:53 ]
Virussen? Scan ze hier!
Een soort van Moerdijk op wielenwildhagen schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 16:58:
[...]
Nomimaal vermogen bij 45 mijl per uur (ongeveer 72 km/h) was 6000 pk. Maximaal bereikt vermogen was lok 4016 die op 3 april 1943 een kracht van 7157 pk op het spoor zette.
Ter vergelijking: de Baureihe 52 doet 1600 pk. Een NS 1600/1800 doet bijna 6200 pk.
Mooie bakbeesten ja, zijn er ook best wel veel van bewaard gebleven: 9 van de in totaal 25 gebouwde exemplaren. Geen van allen rijvaardig overigens, en dat zal helaas ook vrijwel zeker nooit gaan gebeuren...
Ze hebben trouwens ook niet lang dienst gedaan: slechts van 1941 t/m 1959...
Wel lekker als je langs het spoor woont, je hebt de schone was net buiten gehangen, en dan komt dit langs:
[afbeelding]
Bijna net zo groot is overigens de 4-6-6-4 Challenger van Union Pacific, die zijn maar net iets kleiner, en daarvan rijd er nog wel een gerestaureerd exemplaar rond.
[afbeelding]
Ook grappig trouwens, een loc met 7 aangedreven assen, dus een 4-14-4. Is er maar één van gebouwd, door de Sovjet-Unie, de AA20, medio jaren 30.
Was alleen niet zo'n succes, hij drukte zich door zijn eigen vermogen uit de rails, waardoor hij steeds ontspoorde. Die wiel-opstelling is daarna dus ook nooit meer toegepast... en door zijn zeer hoge gewicht vernielde hij het spoor en de wissels ook
[afbeelding]
Die overweg loopt wel iets omhoog, misschien was de benzine op. Sowieso snap ik die tweede overgang daar niet echt, wie dat bedacht heeft...IJnte schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 17:42:
Odijkerweg ?? Dat moet dan wel echt een hele bijzondere actie geweest zijn (auto afgeslagen ofzo). je kan er niet harder rijden dan 20km/h en echt druk is die overweg nou ook niet.
Dat zou ik niet zeggen, de stokers zorgden altijd voor een optimale verbranding om zoveel mogelijk energie uit hun kolen te halen. Het is vooral waterdamp en CO2/fijnstof dat je ziet.Vinnienerd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 18:07:
Een soort van Moerdijk op wielen
[ Voor 27% gewijzigd door LauPro op 12-01-2011 18:11 ]
Waterdamp is wit, niet zwart. En CO2 is kleurloos en zie je dus nietLauPro schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 18:10:
[...]
Dat zou ik niet zeggen, de stokers zorgden altijd voor een optimale verbranding om zoveel mogelijk energie uit hun kolen te halen. Het is vooral waterdamp en CO2/fijnstof dat je ziet.
Dit is gewoon grotendeels roet-uitstoot. Aan het uiterlijk van de loc te zien was de loc toch al niet denderend onderhouden, dat zal voor de verbrandingskamer dan ook wel zo zijn geweest. Of de loc moest op het moment dat de foto genomen werd gewoon heel hard werken.
Aan de kleur van de uitgestote rook kan je overigens precies zien wat de stoker moet doen:
Bron: Steam Locomotive OperationThe fireman observes the color of the smoke emitted from the smoke stack to determine what the fire needs. Thick, foul smelling black smoke indicates that the fire is not burning correctly due to too much fuel oil. The fireman can increase the draft of air using dampers and the blower or reduce the amount of oil to the burner. Blue smoke indicates too much steam is being admitted to the atomizer, and he must reduce the steam pressure. A light grey smoke indicates proper adjustment, while no smoke at all means the fire is too light and should be increased.
En waar "oil" staat kan je ook "coal" lezen uiteraard, naar gelang of de locomotief een olie- of kolenstoker is. Muv dus van de blauwe rook, die alleen oliestokers kunnen hebben.
Virussen? Scan ze hier!
Die overweg gaat ook dicht over 5 jaarLauPro schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 18:10:
[...]
Die overweg loopt wel iets omhoog, misschien was de benzine op. Sowieso snap ik die tweede overgang daar niet echt, wie dat bedacht heeft...
[...]
Dat zou ik niet zeggen, de stokers zorgden altijd voor een optimale verbranding om zoveel mogelijk energie uit hun kolen te halen. Het is vooral waterdamp en CO2/fijnstof dat je ziet.

Als de overweg op de hoofdweg dicht is kan je deze overweg pakken om het verkeer af te snijdenArcticWolf schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 19:37:
[...]
Die overweg gaat ook dicht over 5 jaarzien het nut er niet van in om deze te houden
Veel reiziger gezien die via Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen reisden. Is ook zo'n 9 minuten snellerwildhagen schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 17:46:
[...]
ProRail raadt reizigers aan om te reizen via Den Bosch
[...]
Hoe zit dat met overstappen dan?Cheesy schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 19:56:
[...]
Veel reiziger gezien die via Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen reisden. Is ook zo'n 9 minuten sneller
Nee, merp!
Ik moet zeggen dat toen ik deze middag probeerde via Amersfoort te gaan we niet meer in de Veolia trein paste... Daar wordt je ook minder blij van.
[ Voor 192% gewijzigd door Tromp.et op 12-01-2011 20:40 ]
Ik had op m'n iPod vanavond gratis internet (volledig, niet alleen ns.nl) via de kpn-hotspot op station Amersfoort. Pas had ik dat ook al in Zwolle. Gebeurt steeds vaker. Normaal moet je toch betalen.
Even een gemakkelijke starttijd om te vergelijken als voorbeeld genomen.
Om .08 en .38 vertrekt er wel een trein uit Utrecht naar Den Bosch die het hele traject 4 minuten sneller maakt, en 1 overstap minder (Nijmegen).
Via Amersfoort-Barneveld blijft het snelste, al scheelt het dan maar 5 minuten.
Via Amersfoort-Barneveld
20:21 Utrecht Centraal 9 Amersfoort Intercity (NS)
20:35 Amersfoort 2
20:41 Amersfoort 4b Ede-Wageningen Stoptrein (Connexxion) +
21:18 Ede-Wageningen 1a
21:32 Ede-Wageningen 4 Arnhem Intercity (NS)
21:44 Arnhem 4b
Via des Hertogenbosch
20:22 Utrecht Centraal 15 Hertogenbosch ('s) Intercity (NS)
20:51 Hertogenbosch ('s) 7
20:57 Hertogenbosch ('s) 1a Nijmegen Sprinter (NS)
21:36 Nijmegen 4b
21:40 Nijmegen 3 Arnhem Intercity (NS)
21:54 Arnhem 6a
Verwijderd
Als ik die foto's zo bekijk, dan kunnen we gerust van een wonder spreken dat daar geen gewonden/doden gevallen zijn onder het publiek. Die overweg ligt pal naast het station en de auto staat dus ook zo'n beetje tegen het perron aan. De motor van de auto lag 100 meter (al zal dat misschien wat overdreven zijn) verderop aan de overkant van de weg op een parkeerplaats.ArcticWolf schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 16:09:
!!!! trein botst net vol op een auto/vrachtauto hier in Driebergenkon niet echt zien wat er nou geraakt werd... auto of vrachtauto
maar was flinke klap!
He, rijdt Veolia nu ook al over de Kippelijn?Tromp.et schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:37:
Ik moet zeggen dat toen ik deze middag probeerde via Amersfoort te gaan we niet meer in de Veolia trein paste... Daar wordt je ook minder blij van.
Wat wel een feit is, is dat de Protossen geregeld overvol zitten bij een verstoring (vooral als Utrecht- Veenendaal De Klomp eruit ligt), toch een nadeel van het kleine materieelpark van zo'n vervoerder. Aan de andere kant, zo lang is dat stuk nou ook weer niet
Vinnienerd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 19:39:
[...]
Als de overweg op de hoofdweg dicht is kan je deze overweg pakken om het verkeer af te snijdenmaak er vaak genoeg gebruik van

Er zijn nog wat andere varianten maar voor zover ik weet gaan alle betrokken partijen verder met deze variant

@Kees_B:
Duidelijk, bedankt
Dan blijf ik wel braaf via 's Hertogenbosch omtreinen in zo'n geval. Ik vind die Connexxion-boemeltjes echt 3x niks ;o
Duidelijk, bedankt
Nee, merp!
Ik snap ook wel dat ns en prorail dat adviseren, die treinen zijn wat beter berekend op de stroom reizigersPauseBreak schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 21:46:
@Kees_B:
Duidelijk, bedanktDan blijf ik wel braaf via 's Hertogenbosch omtreinen in zo'n geval. Ik vind die Connexxion-boemeltjes echt 3x niks ;o
Dat doet me denken aan dat bericht dat ik vanochtend in de krant las op pagina 3: http://www.volkskrant.nl/...12___/VKN01_002/#originalCheesy schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:38:
[...]
Ik had op m'n iPod vanavond gratis internet (volledig, niet alleen ns.nl) via de kpn-hotspot op station Amersfoort. Pas had ik dat ook al in Zwolle. Gebeurt steeds vaker. Normaal moet je toch betalen.
[...]
Gratis moet toch érgens van betaald worden
Rail Away!
Voorzover ik weet is dat al jaren zo met de KPN hotspots. Ik kan mij in ieder geval herinneren dat ik het een aantal keren gedaan heb voordat ik mobiel internet had.Cheesy schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:38:
[...]
Mijn ervaring is juist dat het incidenteel is, en al zeker geen jarenPolarBear schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 23:09:
[...]
Voorzover ik weet is dat al jaren zo met de KPN hotspots. Ik kan mij in ieder geval herinneren dat ik het een aantal keren gedaan heb voordat ik mobiel internet had.
Vanmorgen nog even geprobeerd.

Dit topic is gesloten.
Let op:
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!