DDZ is tenslotte gepresenteerd als 'Nieuwe Intercity Dubbeldekker', niet als sprinter. Ik moet ook zeggen dat ik 'm persoonlijk erg prettig vind rijden (zowel eerste als tweede klas) na de verbouwing - ook voor langere tijd om er in te zitten. Ik zou er dus niet zo heel veel problemen mee hebben, maar het is uiteraard wel jammer dat ICRm van die lijnen zou verdwijnen (toch mijn favo materieel, rijdt gewoon heerlijk

).
ArcticWolf schreef op maandag 30 september 2013 @ 19:11:
[...]
Ik heb soms het idee dat de meeste machinisten niet hard willen optrekken met een V-IRM terwijl ik ook
soms het idee heb dat het V-IRM stel zelf niet snel kan optrekken. Kunnen alle series even hard optrekken...? of is de 3 een stuk langzamer dan de 4?
Theoretisch zijn ze allemaal ongeveer even snel en in mijn ervaring is dat ook wel redelijk het geval. Zeker, je hebt altijd treinstellen die net iets lekkerder lopen (bijvoorbeeld net een grote beurt gehad waardoor het soepeler loopt), maar over het algemeen duurt het ongeveer even lang voor je op de 140 km/h zit.
Wat wel uitmaakt is natuurlijk hoeveel tractie je geeft. E.e.a. heeft ook te maken met de gladheid. De ene keer kun je zonder problemen met 100% tractie optrekken, de andere keer kan je echt maximaal maar 10% tractie geven omdat de trein anders doorslipt. Kwestie van proberen bij het optrekken. Helaas slipt VIRM gewoon behoorlijk snel, dus het komt vaak voor dat je niet zo vlot kunt optrekken als je zou misschien willen.
Een andere keuze kan natuurlijk ook een comfortkeuze zijn van de machinist. Ikzelf begin bijvoorbeeld redelijk geleidelijk aan tractie te geven, om dan langzaam naar de 100% tractie te gaan. Echter in sprinterseries met krappe rijtijden moet je dat dan uiteraard weer niet doen
Edit: nog een aanvulling op de reactie van Wildhagen
En DDM nog maar een keer reviseren... betekent dit ook dat een deel van de 1800-en weer gereviseerd zullen gaan worden? Of hebben ze genoeg aan die paar "DDM-capable" 1700-en?
Ik heb werkelijk geen idee. Zoals ik al zei, dit is wat ik heb gelezen op een ander forum, dus in hoeverre de informatie helemaal correct is valt geheel te betwijfelen.
Echter: ik kan mij niet direct een heel ander scenario bedenken waarbij er ook nog genoeg materieel is voor al die HSL diensten en dan ook nog eens voor de binnenlandse diensten, dus ik vind het persoonlijk genoeg aannemelijk om dit hier te posten

Overigens: nu DD-AR aan de kant is, lijkt het mij dan het meest logische/voor de hand liggende om die locs die daarvandaan komen gereed te maken voor DDM of DDM zodanig te reviseren (eigenlijk net als DDZ, strippen naar het casco en opnieuw opbouwen) dat deze ook in treinstelmodus kunnen rijden.
[
Voor 20% gewijzigd door
EDIT op 30-09-2013 19:28
]