Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 151 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.982 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:39
orf schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 08:38:
Voor mij als houder van een jaartrajectkaart samengevat:

- voortaan inchecken
- daluren aangepast. Niet meer tussen 16:00 en 18:30 uur
- geen daluren meer in de zomermaanden(?)
- een pas met een mogelijkheid tot stuk gaan (zichtkaart kan niet technisch stuk gaan)
- bij verlies of diefstal kunnen hoge kosten gemaakt worden omdat op rekening gereisd wordt
- duurder dan huidige trajectkaart!
Inderdaad gaan de nieuwe Daluren gelden, dus geen korting in de middagspits, en ook in juli en augustus gelden de nieuwe tijden. Je kunt wel goedkoper uit zijn als je voor de ochtendspits (tussen 4:00 en 6:30) incheckt, want dan kun je met korting reizen in de spits.

Vooral voor houders van een maandtrajectabonnement, wat er dus verrassend veel zijn, zijn er dus verbeteringen. En als jaartrajectkaarthouder denk ik ook dat het voor mij wat slechter uit gaat pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Zeus schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:36:
Toeristen zullen nooit gebruik kunnen maken van de kaartautomaat.
Dat ding slikt alleen nederlandse pinpassen en muntgeld!
De automaten op Schiphol en Amsterdam CS slikken ook creditcards. Daarnaast doen vziw Maestro passen het gewoon.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zeus schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:36:
Toeristen zullen nooit gebruik kunnen maken van de kaartautomaat.
Dat ding slikt alleen nederlandse pinpassen en muntgeld!
Muntgeld? :? De laatste keer dat ik zo'n kaartjesautomaat heb gezien was toen je nog cijfers voor de bestemming in moest voeren. Niet dat het wat uitmaakt, er bestaan bij mijn weten geen geldautomaten die muntgeld geven.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:20

RnB

Die zijn er op meerdere plaatsen nog wel. Ik zie ze op Bijlmer Arena en Hardinxveld-Giessendam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hier zie je de twee verschijningsvormen van de huidige kaartautomaten. De linker doet muntgeld, het muntgeldspleetje zit boven de rechterkant van het scherm.
En die staan denk ik wel op elk station.
Afbeeldingslocatie: http://rtvwest-acc-web.intermax.nl/files/images/2011/apr/NS-Kaartautomaten.jpg

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LauPro schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:02:
[...]
Dit is natuurlijk een onzinverhaal.

Toeristen zijn hier incidenteel dus dan zullen ze sowieso al een extra klik moeten doen om hun taal te verkrijgen. Daarna zal men inderdaad nog een keer extra moeten klikken voor een papieren kaartje en dan kan men gewoon reizen.

Ik mag aannemen dat er wanneer de papieren kaartjes afgeschaft gaan worden er een vergelijkbaar systeem gaat komen als in de tram/metro/bus. Die 7,50 moet gewoon omlaag.

Verder zullen toeristen meestal wat langere tijd in Nederland zijn en dan is het niet eens zo gek om wel een chipkaart te nemen mits je dit saldo ook kan opnemen ergens maar daar zijn ze mee bezig.
Het gaat mij ook niet om het bedieningsgemak van de automaten voor toeristen. Wij hebben regelmatig buitenlands bezoek hier op de zaak en die klagen niet over het bedienen van de automaten.

Het gaat mij er puur om, dat het OV-chipkaart systeem in zijn geheel gewoon bizar duur en omslachtig is voor de incidentele reiziger en de toerist. En vooral die laatste groep zal zich daardoor bijzonder welkom voelen, zodra ze vanuit Schiphol de trein naar bijv. Utrecht of Den Haag willen pakken. Zolang er nog papieren treinkaartjes zijn, is het op zich nog niet zo'n probleem. In veel steden kun je tegen een redelijke prijs nog wel een wegwerp-kaartje voor de bus krijgen en voor de trein kunnen ze dan gewoon een papieren kaartje gebruiken.

Je kunt gewoon niet aan een toerist verkopen, dat hij 27,50 uit moet geven voor een ritje Schiphol -> Den Haag CS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:33
NS noemt in een bijzin in de bovengenoemde adviesaanvraag Traject Vrij dat ze bezig zijn met de ontwikkeling van barcodekaartjes en een eenmalige chipkaart die één dag geldig is en uit de automaat komt.

Je kunt verwachten dat dit samenloot met de afschaffing van de huidige papieren kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zoals ik al eerder zei: het is bizarre klanthaat dat NS daar nu pas mee komt. Het is oenigheid van de bovenste plank dat ze er blijkbaar niet over nagedacht hebben dat er meer bestaat dan Nederland en dat ze ook wel eens buitenlandse reizigers vervoeren (kan een buitenlander nu ook al eindelijk een keer een OV-Chipkaart aanschaffen?) en het feit dat verschillende vervoersbedrijven al jaren met wegwerpchipkaarten werken is NS blijkbaar ook totaal voorbij gegaan.

Ik denk zelfs dat de hele acceptatie van de OV-Chipkaart een stuk groter was geweest als ze begonnen waren met de papieren kaartjes te vervangen door wegwerpchipkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:59:
Zoals ik al eerder zei: het is bizarre klanthaat dat NS daar nu pas mee komt. Het is oenigheid van de bovenste plank dat ze er blijkbaar niet over nagedacht hebben dat er meer bestaat dan Nederland en dat ze ook wel eens buitenlandse reizigers vervoeren (kan een buitenlander nu ook al eindelijk een keer een OV-Chipkaart aanschaffen?) en het feit dat verschillende vervoersbedrijven al jaren met wegwerpchipkaarten werken is NS blijkbaar ook totaal voorbij gegaan.

Ik denk zelfs dat de hele acceptatie van de OV-Chipkaart een stuk groter was geweest als ze begonnen waren met de papieren kaartjes te vervangen door wegwerpchipkaarten.
Ligt het aan de NS? Of Translink/overheid? die deze rare vorm van OV-chipkaart heeft bedacht...
Ik ken (helaas) wat inside information rondom de keuze en invoer van het OV-chipkaart gebeuren en tis gewoon om te kotsen.
Dat de NS nu met adviezen/verbeterpunten komt is waarschijnlijk, omdat het nu pas kan gezien de hele beerput.
Maar goed, die beerput is lekker afgedicht en gesealed dus dat komt waarschijnlijk nooit naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:20
Dat zou dan toch de NS moeten zijn.

TransLink is eigendom van alle participerende vervoerders. De meeste daarvan hebben een wegwerp chipkaart, dus dan zou het vreemd zijn als de NS tegengehouden wordt door TransLink, waarin zij zelf notabene aandeelhouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:54:
Het gaat mij ook niet om het bedieningsgemak van de automaten voor toeristen. Wij hebben regelmatig buitenlands bezoek hier op de zaak en die klagen niet over het bedienen van de automaten.
Dan is het probleem misschien meer dat men niet gewend is om met automaten te werken, ik heb al vele vervoersystemen gebruikt en ik zou toch wel willen zeggen dat die Nederlandse versie vrij duidelijk is. En kom je er niet uit? Dan kan je voor 50 cent aan het loket alsnog een ticket kopen met hulp, dat lijkt mij een prima deal.

Overigens zijn Maestro-passen gewoon te gebruiken op de automaten alleen de Credit cards over het algemeen niet. Het is geen cultuur in Nederland om alles maar met een creditcard te kopen, Albert Heijn bijvoorbeeld accepteert creditcards ook niet. Je kan het ook omdraaien, als je naar de VS dan moet je zo ongeveer wel een credit card hebben anders kan je nooit een auto huren of iets. Dat is een kwestie van een beetje aanpassen aan het land. En het zal best zijn dat half Amerika alles op de pof doet maar dat is nou juist een van de redenen dat ze zoveel schulden hebben, lijkt mij geen beleid dat je moet stimuleren. Los van de risico's die er aan zitten om credit card te accepteren (vervalsingen etc, vaak voor risico van de verkoper).

Ik zou het prima vinden als men Creditcard accepteert, maar dan wel met toeslag maar dat mag eigenlijk niet conform de richtlijnen van de Creditcard-bedrijven. En dan moet de ticketprijs dus gemiddeld omhoog omdat a) de transactiekosten bij creditcards 3-4% tov lager dan 1% bij Maestro en b) omdat er bij creditcards de mogelijkheid is dat de kaart vals was dus dan krijgt de NS niet uitbetaald (of beperkt). Dus het is meer aan de Creditcard-bedrijven zelf dat die acceptatie hier in Nederland zo laag is omdat wij graag op de centen kijken ;) .
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:54:
Je kunt gewoon niet aan een toerist verkopen, dat hij 27,50 uit moet geven voor een ritje Schiphol -> Den Haag CS.
Dat ligt er een beetje aan waar die toerist vandaag komt, als hij uit de UK of Japan komt dan zal hij waarschijnlijk lachen om die 27,50 omdat in de UK naar een gemiddeld Airport komen al minimaal 20 pond is. Verder als je 600 tot 1200 euro uit geeft aan een vliegticket naar Amsterdam (vanaf bijv. New York) en dan ook nog een hotel hebt van 80-150 euro per dag, wat maakt die 7,5 euro nog uit op de gehele reis? Het is echt iets Nederlands om alles maar zo goedkoop mogelijk te willen.

Ik kende een meisje die op Leidse plein werkte in de bediening. En die kreeg van Amerikanen altijd standaard 5-10 euro fooi op een gemiddelde bestelling van 50 euro. Die mensen gaan gewoon anders met geld om dan wij.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
BounceCloud schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 15:29:
Dat zou dan toch de NS moeten zijn.

TransLink is eigendom van alle participerende vervoerders. De meeste daarvan hebben een wegwerp chipkaart, dus dan zou het vreemd zijn als de NS tegengehouden wordt door TransLink, waarin zij zelf notabene aandeelhouder is.
mwja... onze holding maakt ook weleens rare beslissingen voor ons terwijl we er niks over te zeggen hadden :P Het is trouwens niet zo dat er mensen van de vervoerders bij Translink werken, zijn voornamelijk ZZP'ers. (zelfde geldt voor de Dienst Metro in Amsterdam :r )

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 27-08-2013 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:30
LauPro schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:58:
[...]
Dan is het probleem misschien meer dat men niet gewend is om met automaten te werken, ik heb al vele vervoersystemen gebruikt en ik zou toch wel willen zeggen dat die Nederlandse versie vrij duidelijk is. En kom je er niet uit? Dan kan je voor 50 cent aan het loket alsnog een ticket kopen met hulp, dat lijkt mij een prima deal.

Overigens zijn Maestro-passen gewoon te gebruiken op de automaten alleen de Credit cards over het algemeen niet. Het is geen cultuur in Nederland om alles maar met een creditcard te kopen, Albert Heijn bijvoorbeeld accepteert creditcards ook niet. Je kan het ook omdraaien, als je naar de VS dan moet je zo ongeveer wel een credit card hebben anders kan je nooit een auto huren of iets. Dat is een kwestie van een beetje aanpassen aan het land. En het zal best zijn dat half Amerika alles op de pof doet maar dat is nou juist een van de redenen dat ze zoveel schulden hebben, lijkt mij geen beleid dat je moet stimuleren. Los van de risico's die er aan zitten om credit card te accepteren (vervalsingen etc, vaak voor risico van de verkoper).

Ik zou het prima vinden als men Creditcard accepteert, maar dan wel met toeslag maar dat mag eigenlijk niet conform de richtlijnen van de Creditcard-bedrijven. En dan moet de ticketprijs dus gemiddeld omhoog omdat a) de transactiekosten bij creditcards 3-4% tov lager dan 1% bij Maestro en b) omdat er bij creditcards de mogelijkheid is dat de kaart vals was dus dan krijgt de NS niet uitbetaald (of beperkt). Dus het is meer aan de Creditcard-bedrijven zelf dat die acceptatie hier in Nederland zo laag is omdat wij graag op de centen kijken ;) .
[...]
Dat ligt er een beetje aan waar die toerist vandaag komt, als hij uit de UK of Japan komt dan zal hij waarschijnlijk lachen om die 27,50 omdat in de UK naar een gemiddeld Airport komen al minimaal 20 pond is. Verder als je 600 tot 1200 euro uit geeft aan een vliegticket naar Amsterdam (vanaf bijv. New York) en dan ook nog een hotel hebt van 80-150 euro per dag, wat maakt die 7,5 euro nog uit op de gehele reis? Het is echt iets Nederlands om alles maar zo goedkoop mogelijk te willen.

Ik kende een meisje die op Leidse plein werkte in de bediening. En die kreeg van Amerikanen altijd standaard 5-10 euro fooi op een gemiddelde bestelling van 50 euro. Die mensen gaan gewoon anders met geld om dan wij.
Ehm, deze zomer met Virgin Trains van Glasgow naar Keswick gegaan voor 27 pond. Retourtje vliegveld was 2x5 pond. Terugreis was gereserveerd van keswick naar glasgow voor 11 pond.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
[b]LauPro schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:58:
Zeker nog nooit van Backpackers en budget airlines gehoord.

(durf bijna te wedden dat de helft van de Amsterdamse toeristen backpackers zijn, of tenminste bezoekers met een wat zuinig budget, aparte anekdotes maken nog geen trend)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

enchion schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 17:59:
Zeker nog nooit van Backpackers en budget airlines gehoord.

(durf bijna te wedden dat de helft van de Amsterdamse toeristen backpackers zijn, of tenminste bezoekers met een wat zuinig budget, aparte anekdotes maken nog geen trend)
Ja maar die zullen dan wel iemand ontmoeten in het hostel of in de stad die 40% korting heeft, couchsurfers anyone ;) .

Welke 'budget'-maatschappijen vliegen er allemaal op Schiphol dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:37

mambo No5

Bad Apple?

Easyjet en Transavia? :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Mooie discussie inmiddels op facebook, er schijnt een groep personen regelmatig (onder invloed van alcohol) te dicht in het spoor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

je beseft dat het in de VS normaal is om voor alles in de horeca vrij veel fooi te geven omdat 't loon in de horeca tov. andere baantjes veel lager is. In Nederland is het loon van iemand in de horeca gewoon vergelijkbaar met willekeurig studentenbaantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Robberto schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 20:34:
Mooie discussie inmiddels op facebook, er schijnt een groep personen regelmatig (onder invloed van alcohol) te dicht in het spoor te komen.
Je link doet 't niet. Heb je misschien een mirror?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

GoldenSample schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:04:
[...]

je beseft dat het in de VS normaal is om voor alles in de horeca vrij veel fooi te geven omdat 't loon in de horeca tov. andere baantjes veel lager is. In Nederland is het loon van iemand in de horeca gewoon vergelijkbaar met willekeurig studentenbaantje.
Sterker nog, 10% fooi is lomp daar. 20% betekent dat je het goed vond....
Als serveerster oid verdien je 3 dollar per uur , de rest moet je uit fooien trekken.

Verkapte belastingontduiking enzo (men moet per maand opgeven hoeveel fooi ontvangen is, wat niet te controleren is en waarbij de belastingdruk van de werkgever verlegd wordt naar 'niemand') ... maar toch.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

[...]
Je hebt al een toeslag van 50 cent als je met creditcard betaalt bij de kaartjesautomaat. Zolang je PIN moet invoeren voor de transactie zijn de kosten voor de verkoper sowieso lager. En bij de AH kan ik (bij mijn vestiging in Rotterdam) gewoon met creditcard betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:07
[...]
Ik snap niet dat je het Nederlandse systeem zo fanatiek verdedigt, er zitten toch echt een hoop haken en ogen aan. Hoeveel loketten zijn er nog op NS stations? Wanneer zijn ze open? En je vindt het blijkbaar per definitie okay dat je in NL óf met pinpas bij een automaat betaald óf met alle andere vormen van betaling genoodzaakt wordt naar een loket te gaan en 0.50€ extra te betalen.
Dat klopt helaas niet. De automaten slikken bijna geen andere kaarten dan die van Nederlandse banken, vaak genoeg ondervonden, terwijl in de winkel er wel mee betaald kan worden.
Hetzelfde geldt voor de credit card. Je kan een verhaal ophangen dat het niet gebruikt wordt in NL, zal best, maar ik kan er wél overal mee betalen, ook bij de AH, behalve bij de NS automaat. Dat is toch gek?
En me aanpassen aan het land? Hoe moet dat als het zo inconsequent in elkaar zit?
[...]
Is toch ook weer een slechte reden. Voor die mensen die met CC betalen zou het accepteren van creditkaarten gewoon service en klantvriendelijkheid zijn, en een optie die direct zorgt voor meer inkomen bij de NS omdat meer mensen de trein kunnen pakken.
En waarom is het zo moeilijk? Bijna overal waar ik geweest ben in de EU kon ik met een CC kaartjes kopen bij de automaat, met Duitsland als beste voorbeeld.
Nou gefeliciteerd, nuttige kennis.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zeus schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 08:59:
[...]

Is toch ook weer een slechte reden. Voor die mensen die met CC betalen zou het accepteren van creditkaarten gewoon service en klantvriendelijkheid zijn, en een optie die direct zorgt voor meer inkomen bij de NS omdat meer mensen de trein kunnen pakken.
En waarom is het zo moeilijk? Bijna overal waar ik geweest ben in de EU kon ik met een CC kaartjes kopen bij de automaat, met Duitsland als beste voorbeeld.
En papiergeld. Iets wat in Nederland ook met allerlei argumenten voor onmogelijk wordt gehouden. Trouwens ook mogelijk in vrijwel alle regionale automaten, ook die op bus- of tramhaltes staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 21:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Niet helemaal waar. In de VS heb je een VISA kaart nodig, of Mastercard/American Express, ... als bijna universeel betaalmiddel. Maar waar wij in europa niet bij stilstaan is dat deze bedrijven naast kredietkaarten ook gewoon debetkaarten aanbieden. Sta je in de states in een winkel en wil je met de kaart betalen zal men heel vaak ook gewoon vooraf de vraag stellen 'credit or debet?' zodat de kassa de transactie correct uitvoerd. Bijkomend liggen de meeste risicos van deze kaarten net bij de uitgever van de kaart. De reden waarom de transactiekost zo groot is bij dit soort kaarten is omdat zij een enorme verzekering hebben tegen oplichting. Het geeft dan ook het voordeel dat als je opgelicht word je jezelf vaak geen zorgen moet maken over het terugkrijgen van je geld, dit in tegenstelling met onze bankkaarten waar het zeer moeilijk is om je geld terug te krijgen bij fraude.
Die mensen komen uit een ander land met andere gewoontes. In de states is dit doodnormaal en als je daar op restaurant met de kaart betaald is de kans zelfs groot dat op de rekening een invulveld voorzien is waar je een bedrag mag invullen als tip voor het personeel.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zo budget zijn ze niet, als je uiteindelijk de prijs met bagage en drankjes kopen aan boord e.d. vergelijkt met die van KLM kom je op hetzelfde uit.
Jeoh schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 08:27:
Je hebt al een toeslag van 50 cent als je met creditcard betaalt bij de kaartjesautomaat. Zolang je PIN moet invoeren voor de transactie zijn de kosten voor de verkoper sowieso lager. En bij de AH kan ik (bij mijn vestiging in Rotterdam) gewoon met creditcard betalen...
Die AH doet dat waarschijnlijk dat ze dichtbij een gebied zitten waar relatief veel expats komen, 95% van de AH's accepteert geen credit cards. Hier in Amsterdam doet de Dirk bijvoorbeeld wel credit cards in alle winkels. Zo kan het dus ook.
Zeus schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 08:59:
Ik snap niet dat je het Nederlandse systeem zo fanatiek verdedigt, er zitten toch echt een hoop haken en ogen aan. Hoeveel loketten zijn er nog op NS stations? Wanneer zijn ze open? En je vindt het blijkbaar per definitie okay dat je in NL óf met pinpas bij een automaat betaald óf met alle andere vormen van betaling genoodzaakt wordt naar een loket te gaan en 0.50€ extra te betalen.
Wat stel je dan voor? Dat we op elk station weer loketten gaan openen? Je snapt toch zelf ook wel dat dat een kostenverhoging in zou houden. Of we moeten een stel vrijwilligers gaan zoeken, maar ja dat is weer lastig bij een baan met verantwoordelijkheden. Op grote stations zijn de loketten op werkdagen gewoon open, ik ken landen waar het erger is.

En als je toerist bent en je zit in een goed hotel, dan is het vast ook wel mogelijk om via de receptie van het hotel treinkaartjes te regelen.
Dat klopt helaas niet. De automaten slikken bijna geen andere kaarten dan die van Nederlandse banken, vaak genoeg ondervonden, terwijl in de winkel er wel mee betaald kan worden.
Hetzelfde geldt voor de credit card. Je kan een verhaal ophangen dat het niet gebruikt wordt in NL, zal best, maar ik kan er wél overal mee betalen, ook bij de AH, behalve bij de NS automaat. Dat is toch gek?
En me aanpassen aan het land? Hoe moet dat als het zo inconsequent in elkaar zit?
Het systeem heeft het Maestro-logo en die hoort ook buitenlandse betalingen te accepteren, heb je wel de Maestro-knop gebruikt? In het begin waren er namelijk twee opties: PIN of Maestro:
Maestro of PIN?

Het Maestro logo staat prominent op de voorkant van alle bankpassen. Om die reden denken veel klanten dat ze bij betaling van hun kaartje bij de kaartautomaat altijd de knop met het Maestrologo moeten intoetsen. Beter is het bij Nederlandse bankpassen de knop met het PIN-logo te gebruiken, dat is de bovenste knop van de betaalmogelijkheden bij de kaartautomaat.
Bij buitenlandse bankpassen moet altijd de Maestroknop gebruikt worden maar het kan voorkomen dat een enkele buitenlandse pas wordt geweigerd. In dat geval blijft alleen muntbetaling over als de kaartautomaat die mogelijkheid biedt of de verkoopbalie indien aanwezig.
Men geeft ook aan dat enkele buitenlandse passen worden geweigerd, enkele lijkt mij dan een uitzondering.
Ik zou ook graag willen zien dat de CC-acceptatie in Nederland omhoog gaat. Maar dit is simpelweg niet het geval, en dit ligt niet alleen aan de NS, er zijn wel meer bedrijven die zich recalcitrant opstellen hieromtrend. Om nu alleen de NS hier om af te fakkelen...
Blokker_1999 schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 11:55:
[...]
Niet helemaal waar. In de VS heb je een VISA kaart nodig, of Mastercard/American Express, ... als bijna universeel betaalmiddel. Maar waar wij in europa niet bij stilstaan is dat deze bedrijven naast kredietkaarten ook gewoon debetkaarten aanbieden. Sta je in de states in een winkel en wil je met de kaart betalen zal men heel vaak ook gewoon vooraf de vraag stellen 'credit or debet?' zodat de kassa de transactie correct uitvoerd. Bijkomend liggen de meeste risicos van deze kaarten net bij de uitgever van de kaart. De reden waarom de transactiekost zo groot is bij dit soort kaarten is omdat zij een enorme verzekering hebben tegen oplichting. Het geeft dan ook het voordeel dat als je opgelicht word je jezelf vaak geen zorgen moet maken over het terugkrijgen van je geld, dit in tegenstelling met onze bankkaarten waar het zeer moeilijk is om je geld terug te krijgen bij fraude.
Bij ons bankkaartsysteem is er nauwelijks fraude tov credit cards. Het is nog steeds mogelijk om gestolen credit cards online te kopen en zolang dat kan zal er gigantisch veel fraude mee blijven. Je kan gestolen Maestro debit cards niet online kopen.

Ik geef bedrijven groot gelijk dat ze fraudegevoelige kaarten of kaarten met hoge transactiekosten niet accepteren.
Die mensen komen uit een ander land met andere gewoontes. In de states is dit doodnormaal en als je daar op restaurant met de kaart betaald is de kans zelfs groot dat op de rekening een invulveld voorzien is waar je een bedrag mag invullen als tip voor het personeel.
Duidelijk, maar dan is die 7,50 voor een ov kaart ook niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
LauPro schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 12:22:
[...]
Zo budget zijn ze niet, als je uiteindelijk de prijs met bagage en drankjes kopen aan boord e.d. vergelijkt met die van KLM kom je op hetzelfde uit.

En als je toerist bent en je zit in een goed hotel, dan is het vast ook wel mogelijk om via de receptie van het hotel treinkaartjes te regelen.
Yo Dude, waarom denk je dat Ryanair zo`n ontzettend succes is, Jawel omdat 80% van het volk op korte afstanden geen behoefte heeft aan drankjes kopen in het vliegtuig, en daarbij alleen handbagage meeneemt. (btw vergelijken met ongeveer de duurste airline is ook niet helemaal logisch)

Een goed Hotel, die het voor je regelt. :D
De gemiddelde reiziger gaat geen 150Euro per nacht uitgeven aan een bed, maar veel liever aan bier.
(Je moet nu echt ophouden Amsterdam te vergelijken met St-Tropez, meeste mensen zijn niet zo rijk als jij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

enchion schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 12:42:
Yo Dude, waarom denk je dat Ryanair zo`n ontzettend succes is, Jawel omdat 80% van het volk op korte afstanden geen behoefte heeft aan drankjes kopen in het vliegtuig, en daarbij alleen handbagage meeneemt. (btw vergelijken met ongeveer de duurste airline is ook niet helemaal logisch)
Ryanair vliegt niet op Amsterdam :') . Hoe koopt men dan hun treinkaartje?
Een goed Hotel, die het voor je regelt. :D
De gemiddelde reiziger gaat geen 150Euro per nacht uitgeven aan een bed, maar veel liever aan bier.
(Je moet nu echt ophouden Amsterdam te vergelijken met St-Tropez, meeste mensen zijn niet zo rijk als jij)
Niet alle reizigers zijn backpackers, ik denk dat je je daar in vergist. Er komen dagelijks busladingen vol met toeristen uit heinden en ver om in hotels te zitten en dan praat je makkelijk over 100 euro per dag aan een hotel, met eten en drinken zit je dan op 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat gewoon om het feit dat de kosten die je kwijt bent voor het reizen met de OV chipkaart die in verhouding voor een kleine reis zoals Amsterdam <-> Schiphol zo vreselijk duur is.

Van de zomer kwam er in Bergen (Noorwegen) gewoon een papieren chipkaart uit het automaat toen ik een kaartje kocht. Deze werkte prima bij de chippalen in het OV. Het kan dus prima. Maar men wil dat hier niet. Waarom niet ook zo'n papieren chipkaart met je "reisproduct" 1 enkeltje (of retour) Schiphol <-> Amsterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
LauPro schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 13:03:
[...]
Ryanair vliegt niet op Amsterdam :') . Hoe koopt men dan hun treinkaartje?
Op Eindhoven of op Rotterdam. d:)b (Eindhoven airport rulez, ben bijna net zo snel thuis als vanaf Schiphol. (woon in Abcoude))

(waarna je er meteen achterkomt dat de trein en de rest van het OV dermate duur is dat je net zogoed een Transavia ticket had kunnen kopen voor 2-4x de prijs.)

Daarbij mensen die zich niet drukmaken om de kosten om bij de airport te komen nemen een taxi, mensen die zich wel drukmaken om het budget gaan met de trein of met de bus, en die worden juist genaaid. (bij een taxi verwacht je dat een beetje maar niet bij OV)

[ Voor 21% gewijzigd door enchion op 28-08-2013 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 13:10:
Het gaat gewoon om het feit dat de kosten die je kwijt bent voor het reizen met de OV chipkaart die in verhouding voor een kleine reis zoals Amsterdam <-> Schiphol zo vreselijk duur is.

Van de zomer kwam er in Bergen (Noorwegen) gewoon een papieren chipkaart uit het automaat toen ik een kaartje kocht. Deze werkte prima bij de chippalen in het OV. Het kan dus prima. Maar men wil dat hier niet. Waarom niet ook zo'n papieren chipkaart met je "reisproduct" 1 enkeltje (of retour) Schiphol <-> Amsterdam?
Ik neem aan dat dat kaartje er zeker gaat komen maar de NS kennende heeft het enige tijd nodig om zo'n traject goed te implementeren. De NS is geen GVB of RET waar ze even in een paar weken alle automaten kunnen ombouwen. De NS heeft duizenden van die automaten dus dat doe je niet zomaar even.
enchion schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 13:15:
Op Eindhoven of op Rotterdam. d:)b (Eindhoven airport rulez, ben bijna net zo snel thuis als vanaf Schiphol. (woon in Abcoude))

(waarna je er meteen achterkomt dat de trein en de rest van het OV dermate duur is dat je net zogoed een Transavia ticket had kunnen kopen voor 2-4x de prijs.)
Dat bedoel ik dus. En als je dan toch even bagage wil inchecken ben je weer 20 euro verder. Ik zie Transavia misschien als een budget maatschappij maar niet zo low budget als Ryan. Of je er net zo snel bent ligt er helemaal aan, als ik van Eindhoven naar Amsterdam wil ben ik van deur tot deur meer dan 2 uur bezig. Dan betaal ik liever 20 euro meer zodat ik gewoon op Amsterdam aan kom.

[ Voor 30% gewijzigd door LauPro op 28-08-2013 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LauPro schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 13:22:
[...]
Ik neem aan dat dat kaartje er zeker gaat komen maar de NS kennende heeft het enige tijd nodig om zo'n traject goed te implementeren. De NS is geen GVB of RET waar ze even in een paar weken alle automaten kunnen ombouwen. De NS heeft duizenden van die automaten dus dat doe je niet zomaar even.
En tot die tijd moet je de klant niet opzadelen met allerlei (dure) tussenoplossingen maar gewoon de oude oplossing beschikbaar houden.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:57
ProRail heeft in juni in de Stuurgroep Stationsgebied onverwacht aangegeven dat zij de
werkzaamheden die zij zelf aan de sporen moet verrichten niet in 2014 maar in 2016 zal gaan
uitvoeren. De consequenties voor het gemeentelijk project van deze ProRail
planningsverandering lijken op het eerste gezicht beperkt, al is alle rek hiermee uit de
planning gehaald.
Jaaaaa lekker dan, was zo benieuwd hoe het ging veranderen in Drenthe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 13:25:
En tot die tijd moet je de klant niet opzadelen met allerlei (dure) tussenoplossingen maar gewoon de oude oplossing beschikbaar houden.
De discussie ging er om dat er een extra klik nodig was voor het papieren kaartje. Dat lijkt mij voor toeristen geen issue.

En verder zit er voor een toerist met credit card niet veel verschil om 50 cent extra af te rekenen op de automaat of om voor 50 cent een papieren kaartje te kopen bij de balie met papiergeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 13:10:
Er is pas een keer of 35.000 aangegeven dat de kaartautomaten straks eenmalig te gebruiken OV-chipkaarten gaan uitgeven. Waarop baseer je dan de uitspraak dat men dat hier niet wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

De afbeeldingen op de OP werken niet allemaal meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:25
Is er sinds kort een nieuwe wet die stelt dat iemand op een NS-station geen foto's van het stationsgebouw en treinen mag maken?

Ik ben net namelijk onder dreiging van het erbij halen van de spoorwegpolitie door een chagrijnige conducteur of perron opzichter weggestuurd. WTF? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Volgens mij kwam dit al eerder voor in dit topic, ff zoeken...

edit: ArcticWolf in "Het grote spoorwegentopic deel 21"
en de messages daar onder :)

offtopic:
hmm, die zoekfunctie werkt tegenwoordig wel beter :D

[ Voor 61% gewijzigd door maarud op 28-08-2013 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

In vele landen is er effectief een verbod op het fotograferen van treinen (geen idee van stationsgebouwen) en in sommige landen word daar ook zeer streng op toegezien. In België moet je in principe een vergunning aanvragen om in de stations fotos te mogen trekken en is het in principe verboden om NMBS spoorwegmateriaal te fotograferen. Hoewel dat laatste nu niet echt word afgedwongen heb ik voor het eerste ook al eens politie op mijn dak gehad in Antwerpen Centraal. Mijn baas heeft er in de VS ook last mee gehad geloof ik.

Hoe de situatie is in NL, daar heb ik geen flauw idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 20:07

MBV

Als een perronopzichter of conducteur de spoorwegpolitie erbij wil halen omdat ik een foto van de binnenkomende intercity fotografeer, dan wil ik dat best op de foto vastleggen :+ Wat is dat voor onzin? Als je op vakantie gaat leg je toch vaak vast hoe je op je bestemming bent gekomen? Toen ik met de trein naar Zwitserland op vakantie ging heb ik ook de CNL op Utrecht gefotografeerd, de sint-bernard trein van Martigny naar Verbier, en het uitzicht vanaf een van de stations.

[ Voor 25% gewijzigd door MBV op 28-08-2013 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Alexxxxxxxxxx schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 17:49:
De afbeeldingen op de OP werken niet allemaal meer.
Dat heb ik een paar maanden terug al gemeld via DM, helaas is daar nog niets mee gedaan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:40
Het was al eerder gezegd, maar de vakantieregeling lijkt inderdaad over te zijn. Deze week eerst met 6 ICM een bomvolle trein, vandaag een vierdelige ICM midden in de spits en zat weer tot de nok vol. Het zou de NS sieren als ze na het belabberde eerste half jaar, het tweede gedeelte van het jaar eens overcapaciteit in gaat zetten ter compensatie. Maar goed, dat gaat niet gebeuren. Voorlopig maar even door blijven ranten op Twitter in de hoop dat er ooit eens iets gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MBV schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 18:15:
Als een perronopzichter of conducteur de spoorwegpolitie erbij wil halen omdat ik een foto van de binnenkomende intercity fotografeer, dan wil ik dat best op de foto vastleggen :+ Wat is dat voor onzin? Als je op vakantie gaat leg je toch vaak vast hoe je op je bestemming bent gekomen? Toen ik met de trein naar Zwitserland op vakantie ging heb ik ook de CNL op Utrecht gefotografeerd, de sint-bernard trein van Martigny naar Verbier, en het uitzicht vanaf een van de stations.
Tja... m'n projectmanager is laatst ook staande gehouden op Rotterdam CS omdat hij samen met wat mensen van ProRail tijdens de pauze over het perron liep te kijken naar iets van nieuwbouw daar (zonder hesje dan) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Laat ik dan even kort het hele verhaal vertellen.
Ik ben naar het station gegaan om filmpjes en foto's van komende en vertrekkende treinen te maken, en een enkele breedhoek overzichtsfoto van het station. Ik heb denk ik zo'n 2 uur op perron 4A rondgelopen, heb namelijk 4x de IC naar Nijmegen-Zwolle gezien. Dat is ook de hoofdreden dat ik daar was: die wordt momenteel meestal gereden door een ICRm met 1700-loc er voor/achter. 2 daarvan, de 2e en 4e, waren echter ICM's. In de tegenovergestelde richting heb ik maar 1 ICRm gezien maar omdat die op een perron verderop komt, 7B, kon ik die niet halen om daar te gaan staan.

Nadat ik ook nog zeer onverwachts een ICE voor m'n neus kreeg (en hoewel ik echt gerend heb naar de voorkant van de trein was ik net niet op tijd bij de neus voor hij vertrok, balen!) ben ik met de roltrap weer naar boven gegaan. Bovenaan nog even omgedraaid om op 10mm een overzichtsfoto van het hele perron met overkapping te maken, waarbij er niemand op de roltrap stond. En toen gebeurde het dus.

Nog beneden riep een op een conducteur uitziende persoon iets naar mij dat ik niet verstond. Ik keek hem aan en hij kwam met de roltrap omhoog. Dus netjes als ik ben wacht ik even tot hij er is om het gesprek aan te gaan. Hij vroeg waarom ik foto's van mensen maak, want die vinden het niet leuk om op de foto gezet te worden, en zeker niet mensen in uniform. Ik zeg heel verbaas dat ik dat niet doe, en dat ik zover ik weet in het openbaar gewoon foto's mag maken. Hij zei dat ik niet in het openbaar was maar op NS-terrein, en als ik geen toestemming heb dat ik dan weg moet gaan. Sja op dat moment wist ik er net niet genoeg van om daar nog tegenin te gaan. En toen begon hij gelijk te dreigen om de spoorwegpolitie erbij te halen als ik niet meteen weg ging. En dan ook nog op zo'n botte toon. Pfft stuk chagrijn! Ik heb er maar geen stennis over geschopt dus ben gewoon gegaan. Had toch al twijfel of ik naar huis zou gaan en begon aardig honger te krijgen.

Dus ben nu wel es benieuwd wat nou wel en niet mag. Zover ik weet mag je gewoon foto's maken waar mensen op staan, zolang je maar geen closeups van mensen maakt. En dat doe ik ook niet.

Oh btw, niet veel daarvoor heb ik nog een Plan-V (die ik overigens erg veel gezien heb vanmiddag! In beide richtingen meerdere per uur) staan filmen bij aankomst. De vrij jong uitzien de machinist stapte uit, begroette mij, en vroeg of dat het vanavond al op Youtube staat. Ik zeg twijfelend waarschijnlijk nog niet vanavond maar wel binnenkort. Nou hij ging vanavond wel al gelijk kijken zei hij enthousiast. Die vond het dus wel leuk dat ik een filmpje maakte! En niks geen gezever over dat mensen er niet op willen, die er natuurlijk onverhoopt wel op komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Knightwolf schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 18:36:

Dus ben nu wel es benieuwd wat nou wel en niet mag. Zover ik weet mag je gewoon foto's maken waar mensen op staan, zolang je maar geen closeups van mensen maakt. En dat doe ik ook niet.
De precieze regels staan hier. Een overzichtje van de in het buitenland geldende regels staat op HGBTF.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Nou dan is het heel simpel, die kerel stond uit z'n nek te lullen:
Particuliere opnamen

Bij opnamen voor privé-doeleinden (voor familiealbum of hobby) vanaf voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station en in treinen is geen toestemming van NS nodig.
Wel fijn dat ik het weet voor een eventuele volgende keer. Thanks.

[ Voor 11% gewijzigd door Knightwolf op 28-08-2013 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
Knightwolf schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 18:43:
Nou dan is het heel simpel, die kerel stond uit z'n nek te lullen:

[...]

Wel fijn dat ik het weet voor een eventuele volgende keer. Thanks.
Het station is ook helemaal niet van de NS ;)
Maar in theorie mag NS/ProRail personeel je wel verzoeken om het station te verlaten. En dan moet je dat doen.
Maar als je daarmee de publiciteit zoekt zijn die mensen wel hun baan kwijt ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
RocketKoen schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 18:46:
[...]

Het station is ook helemaal niet van de NS ;)
Maar in theorie mag NS/ProRail personeel je wel verzoeken om het station te verlaten. En dan moet je dat doen.
Maar als je daarmee de publiciteit zoekt zijn die mensen wel hun baan kwijt ;)
Stations zijn wel van NS... enige wat van ProRail is, zijn de perrons, de tunnels en de loopbruggen.

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 28-08-2013 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Nou laat het net zo zijn dat die kerel me aansprak toen ik van het perron naar een loopbrug ging. Dus als ik het goed begrijp was dat niet eens terrein van de NS zoals die kerel beweerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knightwolf schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 21:11:
Nou laat het net zo zijn dat die kerel me aansprak toen ik van het perron naar een loopbrug ging. Dus als ik het goed begrijp was dat niet eens terrein van de NS zoals die kerel beweerde.
De stations van de ns en gvb zijn formeel prive terrein, met een open karakter maar het is prive terrein ze mogen dus ook hun eigen foto regels opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dan geldt nog steeds dat die kerel uit z'n nek lulde met dat ik toestemming van de NS moet hebben, dat hoef ik als particulier hobbyfotograaf niet volgens hun eigen regels!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Correct. Even de link opslaan op je telefoon of tablet en de volgende keer dat je dergelijk incompetent klapvee treft daarmee direct de discussie afkappen.

• MBV

MBV

Dan wordt het helemaal grappig als ze de spoorwegpolitie erbij halen ;)

• Knightwolf
Al halen ze de koningin erbij, interesseert me niks, ben niet bang van ze.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zou gewoon een printje van de regels meenemen en ze die onder de neus drukken. En inderdaad, je verder niks aantrekken van dergelijke little Hitlers. Ze denken belangrijk te zijn omdat ze een uniform dragen, okee, maar dan moet je wel zelf de regels kennen.

Verwijderd

[...]

Ik denk dat je het een beetje omdraait nu. De toerist die geld als water heeft en zich ook niet druk hoeft te maken over het verspillen van een paar tientjes, die pakt wel een taxi. Ik vind het juist typisch iets Nederlands om zoveel mogelijk geld binnen te halen met een publieke voorziening als het OV. Ga voor de gein maar eens een weekendje naar Brussel ofzo. Daar hebben ze wel nagedacht over het "verwelkomen" van toeristen. Je komt aan op Brussel Zuid/Midi, loopt even naar de "VVV" en haalt voor een paar tientjes een Brussels Card, waarmee je een paar dagen onbeperkt van al het lokale OV gebruik kunt maken en ook nog eens gratis toegang of korting krijgt bij veel toeristische attracties en wat winkels. Zo laat je je gasten in ieder geval weten, dat hun komst gewaardeerd wordt. Ze komen toch genoeg geld uitgeven, dus voor het OV hoef je ze niet het vel over de oren te trekken.
5 euro fooi voor een bestelling van 50 euro is voor Amerikaans begrippen bijzonder karig. Die mensen hebben zich dus vooraf waarschijnlijk wel even verdiept in de plaatselijke gewoonten voor het geven van fooien. Als ik ergens lekker gegeten heb, en de bediening was goed, dan krijgen ze over het algemeen ook minimaal 10% fooi. In Amerika ben je een krent, als je voor goed eten en goede bediening maar 10% fooi geeft. Hier in Nederland zijn ze blij met je.

Ga maar eens naar een Hilton hotel. Op elk bonnetje, waar je je krabbel op moet zetten, staat "Tip: ........". Toen wij vorige maand een nachtje in een Nederlands hotel zaten, moest ik het zelf ergens op het bonnetje van het restaurant erbij kalken en stond de serveerster bijna raar te kijken, dat ik op het bonnetje zette dat ik 80 euro wilde betalen in plaats van 72,nogwat.

• ArcticWolf
  • Niet online
Tokyo Narita > Shinjuku kost idd 30 euro pp :/ maar ja dat is wel bijna 1 uur en 15 min in de trein, de afstanden daar zijn gewoon een stuk groter.
Tokyo - Kyoto is ook iets van 160 euro, maar als je de afstand vergelijkt valt het wel weer mee.

[ Voor 68% gewijzigd door ArcticWolf op 29-08-2013 08:26 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Tokio-Kyoto is bijna 500 kilometer; vergelijkbaar met Utrecht-Parijs. Weet niet wat een treinkaartje voor dat traject kost, maar ik verwacht dat het comfort in de Shinkansen groter is dan de Thalys. ;)

• ArcticWolf
  • Niet online
Kaj. schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 10:34:
Tokio-Kyoto is bijna 500 kilometer; vergelijkbaar met Utrecht-Parijs. Weet niet wat een treinkaartje voor dat traject kost, maar ik verwacht dat het comfort in de Shinkansen groter is dan de Thalys. ;)
Nog nooit in de Thalys gezeten, wel in de ICE. Maar de Shinkansen is gewoon echt chill net een vliegtuig (zonder de turbulentie :p)

• RocketKoen
Vooral de snelheid. De Thalys doet een uur langer over dezelfde afstand.
De prijs is overigens $160 niet €160.

Daarnaast rijdt de Thalys 5x per dag (Amsterdam-Parijs). De trein Tokyo-Kyoto 10x per uur.

TheS4ndm4n#1919

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

RocketKoen schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 11:11:
Daarnaast rijdt de Thalys 5x per dag (Amsterdam-Parijs). De trein Tokyo-Kyoto 10x per uur.
:| Hoeveel van die dingen hebben ze dan niet op het spoor staan?

• ijdod
Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 08:11:
van toeristen. Je komt aan op Brussel Zuid/Midi, loopt even naar de "VVV" en haalt voor een paar tientjes een Brussels Card, waarmee je een paar dagen onbeperkt van al het lokale OV gebruik kunt maken en ook nog eens gratis toegang of korting krijgt bij veel toeristische attracties en wat winkels.
Oh, je bedoelt zoals de IAmsterdam card? :D

Shinkansen: ze hebben er veel. En ze kunnen lang zijn; 16 bakken meen ik.

[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 29-08-2013 12:30 ]

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

ijdod schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 12:27:
[...]
Ja, die. Die het niet doet in de trein omdat de NS niet meedoet. En ook niet in de streekbussen. Dus je kunt hem wel al heel handig op schiphol halen, maar moet dan alsnog in een andere rij voor een ov-chipkaart die je verder niet meer nodig hebt, alleen om in de stad te komen |:(

• ijdod
Pooh schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 12:36:
[...]

Ja, die. Die het niet doet in de trein omdat de NS niet meedoet. En ook niet in de streekbussen. Dus je kunt hem wel al heel handig op schiphol halen, maar moet dan alsnog in een andere rij voor een ov-chipkaart die je verder niet meer nodig hebt, alleen om in de stad te komen |:(
Daarin is de BrusselCard hetzelfde. Geen NMBS, en alleen MIVB ov. Wellicht de mazzel dat je het daarmee red, en er mogelijk minder alternatieve vervoerders zijn.

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 07:12:
Ik zou gewoon een printje van de regels meenemen en ze die onder de neus drukken. En inderdaad, je verder niks aantrekken van dergelijke little Hitlers. Ze denken belangrijk te zijn omdat ze een uniform dragen, okee, maar dan moet je wel zelf de regels kennen.
Ik weet niet hoe het bij de ns precies zit, maar bij de gvb heeft elke fotograaf schriftelijk toestemming nodig ook hobbyfotograven.
Ook al zijn we niet van GVB, deze vraag is vrij makkelijk te beantwoorden door te verwijzen naar de huisregels van GVB waarin is opgenomen dat voor het fotograferen in de stations toestemming dient te worden aangevraagd via media@gvb.nl. Wanneer toestemming is verleend ontvang je een document dat je kan laten zien aan de stationsbeheerders.

• RocketKoen
Blokker_1999 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 11:47:
[...]

Wikipedia: Shinkansen
Als je alle modellen die ze hebben bij elkaar optelt, honderden. Op deze lijn een stuk of 50
In de spits vertrekken er 13 per uur, met minimaal 3 minuten tussenruimte.

TheS4ndm4n#1919

• Knightwolf
Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 13:22:
[...]

Ik weet niet hoe het bij de ns precies zit, maar bij de gvb heeft elke fotograaf schriftelijk toestemming nodig ook hobbyfotograven.

[...]
Als je even het topic gelezen had heb je gezien dat er al een goed antwoord gegeven was op mijn vraag hoe het met de regels van de NS zit:
http://www.ns.nl/over-ns/...lmen-en-fotograferen.html

En dus is een uitdraai van die pagina idd geen gek idee als ik weer eens op een station wil rondlopen met m'n camera.

[ Voor 53% gewijzigd door Knightwolf op 29-08-2013 13:50 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 11:47:
[...]

genoeg, 340 miljoen shinkansen reizigers/jaar :X

maar ja Japan = OV walhalla :9
elke dag zijn er tegen de 40 miljoen mensen die in (groter) Tokyo reizen en dat is alleen trein en metro samen :X

ik ben er 3 geweest en tis echt zo effectief en snel (tis wel veel lopen, maar dat zijn ze daar wel gewend) 8)7

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

ArcticWolf schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 08:25:
Tokyo Narita > Shinjuku kost idd 30 euro pp :/ maar ja dat is wel bijna 1 uur en 15 min in de trein, de afstanden daar zijn gewoon een stuk groter.
Tokyo - Kyoto is ook iets van 160 euro, maar als je de afstand vergelijkt valt het wel weer mee.
¥13720; ~€106 als ik Hyperdia mag geloven, vs €129 in de Thalys. :) (Lang leve Hyperdia overigens)

[ Voor 16% gewijzigd door mambo No5 op 29-08-2013 15:39 . Reden: prutsen met ubb tags ]

• ArcticWolf
  • Niet online
mambo No5 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:32:
[...]

[...]

¥13720; ~€106 als ik Hyperdia mag geloven, vs €129 in de Thalys. :) (Lang leve Hyperdia overigens)
retourtje bedoelde ik, die 106 euro is een enkeltje he, ik d8 dat ik 160 euro retour had gezien ergens toen ik in Osaka was maar je hebt weleens aanbiedingen.
enkeltje is idd duur :X maar ja ik had een railpas en moest met de Hikari ;) (toen nog de 300 serie) de 500 mocht ik niet met de railpass.

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 29-08-2013 15:45 ]

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

ArcticWolf schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:41:
[...]

retourtje bedoelde ik.
enkeltje is idd duur :X maar ja ik had een railpas en moest met de Hikari ;) (toen nog de 300 serie) de 500 mocht ik niet met de railpass.
Herkenbaar. :Y Heb toendertijd m'n railpas er ook dubbeldwars uitgehaald: naderhand gerekend heb ik zo'n 4400 km in de trein afgelegd in 3 weken en zou daar net iets meer dan €1000 aan losse tickets voor kwijt geweest zijn tegen de €500 van de railpass toendertijd. Prima ding.

/edit: volgens mij gebruiken ze het hele concept "retour" ook niet echt met kaartjes kopen; ik kan me die optie op de automaten in ieder geval niet herinneren..

[ Voor 12% gewijzigd door mambo No5 op 29-08-2013 15:50 ]

• RocketKoen
En vergelijk het dan met bijvoorbeeld Engeland. Ik wilde vorig jaar van Newcastle naar London.
De "snel"trein was 160 pond, het vliegtuig 39.

TheS4ndm4n#1919

• ArcticWolf
  • Niet online
mambo No5 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:48:
[...]

Herkenbaar. :Y Heb toendertijd m'n railpas er ook dubbeldwars uitgehaald: naderhand gerekend heb ik zo'n 4400 km in de trein afgelegd in 3 weken en zou daar net iets meer dan €1000 aan losse tickets voor kwijt geweest zijn tegen de €500 van de railpass toendertijd. Prima ding.

/edit: volgens mij gebruiken ze het hele concept "retour" ook niet echt met kaartjes kopen; ik kan me die optie op de automaten in ieder geval niet herinneren..
het kan wel, het staat er alleen niet in het Engels :p

ik ben idd van Osaka naar Hakata gegaan en nog voor de lol van Hakata naar Kumamoto en dan Nagasaki (huis ten Bosch en toen weer terug naar Hakata) en toen een tijdje in Osaka gebleven en daarna verder naar Tokyo (ook veel lokale treinen gehad)
Echt handig die railpass en je haalt het er sowieso uit ja

[ Voor 19% gewijzigd door ArcticWolf op 29-08-2013 16:51 ]

• maarud
Ik snap echt helemaal geen klap van die automaten, ik kan me nu pas vinden in de discussie op de vorige pagina... net een maandtrajectabo gekocht, maar blijkbaar kan dat alleen als papieren variant icm je OV-chipkaart :? WTC is dat nou voor onzin, dat kan toch ook wel op de chipkaart als abo? Nu heb ik zo'n stom papieren kaartje....

Niet te geloven dit...

edit: na wat lezen kan het gewoon niet op de OV-kaart? Juist.. we leven toch in 2013? Alles kan! Jammer dat ik geen projectleider was geweest ;)

[ Voor 17% gewijzigd door maarud op 29-08-2013 17:50 ]

• Alex)
Als je wat meer had gelezen had je gezien dat NS bezig is met een verchipte variant van het trajectabonnement: Traject Vrij.

• maarud
Ja, dat mag ook wel een keer na al die tijd :+

• B_FORCE
  • Niet online
Alex) schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 18:47:
Als je wat meer had gelezen had je gezien dat NS bezig is met een verchipte variant van het trajectabonnement: Traject Vrij.
Altijd vrij bestaat dan weer wel in verchipte vorm.

One World Concepts

• Alex)
B_FORCE schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:22:
[...]

Altijd vrij bestaat dan weer wel in verchipte vorm.
Erg fijn product, beetje jammer alleen dat je verplicht moet in- en uitchecken. Niet dat het zo'n grote moeite is, maar in vergelijking met het papieren Maandnetabonnement zijn het toch meer handelingen.

• RocketKoen
Alex) schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:08:
[...]
Erg fijn product, beetje jammer alleen dat je verplicht moet in- en uitchecken. Niet dat het zo'n grote moeite is, maar in vergelijking met het papieren Maandnetabonnement zijn het toch meer handelingen.
Tsja, die papieren abo's waren erg vervelend voor de NS. Moesten ze met de hand gaan tellen hoeveel mensen er in elke trein zitten om een goed idee te krijgen van de bezetting.
Helemaal bij dingen als een studenten-OV bij de bus en andere maatschappijen ook geldig is.

TheS4ndm4n#1919

• MBV

MBV

Met de hand? Ze zouden ook de conducteur gewoon wat vaker kunnen laten lopen i.p.v. spelletjes spelen in de eerste klas, en dan met elk geknipt en gescand kaartje ergens een tellertje ophogen. Moet toch niet moeilijk zijn met die PDA's...

• RocketKoen
MBV schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 23:43:
Met de hand? Ze zouden ook de conducteur gewoon wat vaker kunnen laten lopen i.p.v. spelletjes spelen in de eerste klas, en dan met elk geknipt en gescand kaartje ergens een tellertje ophogen. Moet toch niet moeilijk zijn met die PDA's...
Ik weet niet waarom ze dat zo deden. Maar vroeger had je dus "NS reizigersonderzoek". Studenten met een NS jasje die door de trein liepen en van iedereen noteerden wat voor soort kaartje ze hadden.

Waarschijnlijk omdat ze telkens 1 traject willen meten. En een conducteur maakt een veel langere rit.
En de data is alleen nuttig als je tussen 2 stations de hele trein kan tellen. Een conducteur kan moeilijk een zwartrijder ofzo laten gaan omdat hij anders niet iedereen kan tellen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:20

RnB

NS reizigersonderzoek waren studenten met een NS jasje?
De laatste keren dat ik werd onderzocht door die lui, waren het 50 plussers met een rood jasje.

Wat is er trouwens gebeurd met ze? Ik zag ze vroeger geregeld idd, maar nu niet meer. Het potje geld was op? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Die onderzoeken worden nog steeds uitgevoerd. Zijn overigens geen mensen in dienst van de NS, maar van Synovate, die voeren de onderzoeken uit in opdracht van de NS. Zie http://metenindetrein.synovate.nl/default.cfm

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

misschien beetje off-topic, maar heb laatst een website/informatie pagina gevonden omtrent station/trein informatie.

Deze pagina zag eruit als een oud blauw stations bord. Echter krijg ik die pagina niet meer gevonden (is ook niet van de ns volgens mij).

Iemand suggesties??

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:33
himlims_ schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 09:13:
misschien beetje off-topic, maar heb laatst een website/informatie pagina gevonden omtrent station/trein informatie.

Deze pagina zag eruit als een oud blauw stations bord. Echter krijg ik die pagina niet meer gevonden (is ook niet van de ns volgens mij).

Iemand suggesties??
http://www.rijdendetreinen.nl ??

En dan de 'classic' vertrektijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 12:27:
[...]

Shinkansen: ze hebben er veel. En ze kunnen lang zijn; 16 bakken meen ik.
Alleen is de iAmsterdam card zo'n 50% duurder dan de Brussels Card. Voor 72 uur betaal je in Brussel 40 euro, in Amsterdam 62 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
RnB schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 06:51:
NS reizigersonderzoek waren studenten met een NS jasje?
De laatste keren dat ik werd onderzocht door die lui, waren het 50 plussers met een rood jasje.

Wat is er trouwens gebeurd met ze? Ik zag ze vroeger geregeld idd, maar nu niet meer. Het potje geld was op? :P
Ik ga er van uit dat het nu veel minder belangrijk is.
Sinds het studenten OV een chipkaart is heb ik ze niet meer gezien.

Omdat je tegenwoordig met bijna alle abonnementen in en uit moet checken krijgen nu al veel meer informatie dan eerst.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

RocketKoen schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 13:35:
[...]

Wikipedia: Shinkansen
Als je alle modellen die ze hebben bij elkaar optelt, honderden. Op deze lijn een stuk of 50
In de spits vertrekken er 13 per uur, met minimaal 3 minuten tussenruimte.
Dat is wel afhankelijk van de lijn en het station: als je vanuit Tokio vertrekt gaan er in de spits gedurende één uur 26 Shinkansen naar verschillende richtingen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Kaj. schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:28:
[...]

Dat is wel afhankelijk van de lijn en het station: als je vanuit Tokio vertrekt gaan er in de spits gedurende één uur 26 Shinkansen naar verschillende richtingen. :P
Misschien dat we NSH eens op studiereis moeten sturen dan :P

Toch wel apart dat een onherbergzaam land als Japan zo'n uitgebreid netwerk met snelle betrouwbare treinen heeft. Ondertussen komen we hier al in de problemen als we een spoorlijn willen aanleggen door een vlak stuk grasland (de betuwe).
Om nog maar niets te zeggen over de VS, waar ze passagierstreinen helemaal hebben opgegeven sinds het 1e vliegtuig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

NS zegt koopcontract Fyra op
De NS heeft formeel het koopcontract met AnsaldoBreda voor de hogesnelheidstrein Fyra opgezegd. Volgens de NS is het "de volgende stap in de juridische afwikkeling van het dossier."

De NS besloot in juni te stoppen met de Fyra. Het besluit kwam nadat er ernstige gebreken waren geconstateerd aan de treinen. AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyra, verwierp de beschuldiging dat er te veel mis was met de hogesnelheidstreinen. Volgens de Italiaanse fabrikant ging de NS niet goed met het materiaal om.

Er lopen diverse rechtszaken tussen de Italianen en de NS over het contract. Het Nederlandse spoorbedrijf zou nog 16 treinen afnemen. Het besluit daar niet mee te gaan rijden was al genomen, maar er werd rekening mee gehouden dat NS ze zou proberen door te verkopen.
Ik zou zeggen: het werd tijd. NS (of is het NSFSC) had deze beslissing al veel vroeger mogen nemen imho. Vraag me wel af waarom ze nu ineens wel het contract verbreken terwijl NSFSC enkele maanden terug de levering gewoon nog wenste te laten verdergaan waarna men de treinen desnoods zou herverkopen of verhuren aan andere maatschapijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijft onduidelijk of de ns het contract heeft opgezegd of nsfsc.

Ik denk het eerste, maar nsfsc is de enige partij die het formeel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Kaj. schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:28:
[...]

Tokyo zelf is behoorlijk rustig vergeleken met Shinjuku en Ikebukuro 8)7 maar goed daar vertrekken geen Shinkansen vandaan.

Wel komisch dat ze Utrecht nu naar het voorbeeld van Shinjuku gaan om gaan bouwen _/-\o_ nog maar 2,5 jaar, ben echt benieuwd (zoals de hele spoorwereld > grootste gok van de eeuw :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ArcticWolf schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 18:32:
[...]

Tokyo zelf is behoorlijk rustig vergeleken met Shinjuku en Ikebukuro 8)7 maar goed daar vertrekken geen Shinkansen vandaan.

Wel komisch dat ze Utrecht nu naar het voorbeeld van Shinjuku gaan om gaan bouwen _/-\o_ nog maar 2,5 jaar, ben echt benieuwd (zoals de hele spoorwereld > grootste gok van de eeuw :+ )
Hopelijk voeren ze het dit keer wat logischer uit :P
De wirwar van sporen en draadjes die Utrecht nu is betekent dat een probleem op 1 punt meteen 20 lijnen stil legt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:32:
[...]

Misschien dat we NSH eens op studiereis moeten sturen dan :P

Toch wel apart dat een onherbergzaam land als Japan zo'n uitgebreid netwerk met snelle betrouwbare treinen heeft. Ondertussen komen we hier al in de problemen als we een spoorlijn willen aanleggen door een vlak stuk grasland (de betuwe).
Om nog maar niets te zeggen over de VS, waar ze passagierstreinen helemaal hebben opgegeven sinds het 1e vliegtuig.
Het funderen van een spoorlijn in een vlak stuk grasland kan heel complex zijn als dat klei- of veengrond is. Onderschat dat niet. Maar goed, de Betuweroute doorsnijdt nauwelijks grasland aangezien die voor het overgrote deel van de lengte pal naast de A15 ligt. Ze hadden dat ding geen Betuweroute maar A15-lijn moeten noemen. Dan had nu vrijwel niemand meer geweten dat dat ding überhaupt bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Goed nieuws: Gratis wifi op 48 grotere stations... :)

http://www.treinreiziger...._op_48_ns-stations-145555
nieuws: Gratis wifi NS wordt uitgebreid naar 48 stations

[ Voor 36% gewijzigd door Fiber op 30-08-2013 19:09 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 18:59:
[...]

Hopelijk voeren ze het dit keer wat logischer uit :P
De wirwar van sporen en draadjes die Utrecht nu is betekent dat een probleem op 1 punt meteen 20 lijnen stil legt.
had je het nieuwe ontwerp nog niet gezien?

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-tmnOaU5WU_s/Ubq1zogqh_I/AAAAAAAAA4c/FzPcSw9P9TU/w1253-h886-no/overzicht+utrecht+2016.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ArcticWolf schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 20:06:
[...]

had je het nieuwe ontwerp nog niet gezien?

[afbeelding]
Het gaat er vooral om waar de seinen staan en hoe de voeding is geregeld.
Als ze nu bijvoorbeeld op 1 perron de spanning van de bovenleiding halen, zit heel het station zonder stroom.
Of dat alle seinen er mee ophouden als 1 computer crasht.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 20:40:
[...]

Het gaat er vooral om waar de seinen staan en hoe de voeding is geregeld.
Als ze nu bijvoorbeeld op 1 perron de spanning van de bovenleiding halen, zit heel het station zonder stroom.
Of dat alle seinen er mee ophouden als 1 computer crasht.
Er komen nu 2 onderstations, oost en west.
seinblokken zijn gewoon zo kort mogelijk.
snelheid wordt 80 in 80 uit ;)
alle wissels worden voorzien van jetair en lintverwarming.
alle seinen zijn naar mijn weten al redunant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ArcticWolf schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:49:
[...]

Er komen nu 2 onderstations, oost en west.
seinblokken zijn gewoon zo kort mogelijk.
snelheid wordt 80 in 80 uit ;)
alle wissels worden voorzien van jetair en lintverwarming.
alle seinen zijn naar mijn weten al redunant?
Een tijd geleden draaide de seinen in Utrecht nog op een (antieke) computer. Ipv de redundante relaishuizen waar de rest van NL op draaide.
Maar dat is wel weer 5 jaar geleden ofzo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat vandaag in de 3500 en het viel me op dat obis keurig een mededeling liet zien ivm verstoring maar dat het reisschema niet werd aangepast, hij bleef volhouden dat de trein naar schiphol zou gaan(zonder stop in ut) en ook de cta`s worden niet aangepast, waarom is dat?
Pagina: 1 ... 151 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!