Zo budget zijn ze niet, als je uiteindelijk de prijs met bagage en drankjes kopen aan boord e.d. vergelijkt met die van KLM kom je op hetzelfde uit.
Jeoh schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 08:27:
Je hebt al een toeslag van 50 cent als je met creditcard betaalt bij de kaartjesautomaat. Zolang je PIN moet invoeren voor de transactie zijn de kosten voor de verkoper sowieso lager. En bij de AH kan ik (bij mijn vestiging in Rotterdam) gewoon met creditcard betalen...
Die AH doet dat waarschijnlijk dat ze dichtbij een gebied zitten waar relatief veel expats komen, 95% van de AH's accepteert geen credit cards. Hier in Amsterdam doet de Dirk bijvoorbeeld wel credit cards in alle winkels. Zo kan het dus ook.
Zeus schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 08:59:
Ik snap niet dat je het Nederlandse systeem zo fanatiek verdedigt, er zitten toch echt een hoop haken en ogen aan. Hoeveel loketten zijn er nog op NS stations? Wanneer zijn ze open? En je vindt het blijkbaar per definitie okay dat je in NL óf met pinpas bij een automaat betaald óf met alle andere vormen van betaling genoodzaakt wordt naar een loket te gaan en 0.50€ extra te betalen.
Wat stel je dan voor? Dat we op elk station weer loketten gaan openen? Je snapt toch zelf ook wel dat dat een kostenverhoging in zou houden. Of we moeten een stel vrijwilligers gaan zoeken, maar ja dat is weer lastig bij een baan met verantwoordelijkheden. Op grote stations zijn de loketten op werkdagen gewoon open, ik ken landen waar het erger is.
En als je toerist bent en je zit in een goed hotel, dan is het vast ook wel mogelijk om via de receptie van het hotel treinkaartjes te regelen.
Dat klopt helaas niet. De automaten slikken bijna geen andere kaarten dan die van Nederlandse banken, vaak genoeg ondervonden, terwijl in de winkel er wel mee betaald kan worden.
Hetzelfde geldt voor de credit card. Je kan een verhaal ophangen dat het niet gebruikt wordt in NL, zal best, maar ik kan er wél overal mee betalen, ook bij de AH, behalve bij de NS automaat. Dat is toch gek?
En me aanpassen aan het land? Hoe moet dat als het zo inconsequent in elkaar zit?
Het systeem heeft het Maestro-logo en die hoort ook buitenlandse betalingen te accepteren, heb je wel de Maestro-knop gebruikt? In het begin waren er namelijk twee opties: PIN of Maestro:
Maestro of PIN?
Het Maestro logo staat prominent op de voorkant van alle bankpassen. Om die reden denken veel klanten dat ze bij betaling van hun kaartje bij de kaartautomaat altijd de knop met het Maestrologo moeten intoetsen. Beter is het bij Nederlandse bankpassen de knop met het PIN-logo te gebruiken, dat is de bovenste knop van de betaalmogelijkheden bij de kaartautomaat.
Bij buitenlandse bankpassen moet altijd de Maestroknop gebruikt worden maar het kan voorkomen dat een enkele buitenlandse pas wordt geweigerd. In dat geval blijft alleen muntbetaling over als de kaartautomaat die mogelijkheid biedt of de verkoopbalie indien aanwezig.
Men geeft ook aan dat enkele buitenlandse passen worden geweigerd, enkele lijkt mij dan een uitzondering.
Is toch ook weer een slechte reden. Voor die mensen die met CC betalen zou het accepteren van creditkaarten gewoon service en klantvriendelijkheid zijn, en een optie die direct zorgt voor meer inkomen bij de NS omdat meer mensen de trein kunnen pakken.
En waarom is het zo moeilijk? Bijna overal waar ik geweest ben in de EU kon ik met een CC kaartjes kopen bij de automaat, met Duitsland als beste voorbeeld.
Ik zou ook graag willen zien dat de CC-acceptatie in Nederland omhoog gaat. Maar dit is simpelweg niet het geval, en dit ligt niet alleen aan de NS, er zijn wel meer bedrijven die zich recalcitrant opstellen hieromtrend. Om nu alleen de NS hier om af te fakkelen...
Blokker_1999 schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 11:55:
[...]
Niet helemaal waar. In de VS heb je een VISA kaart nodig, of Mastercard/American Express, ... als bijna universeel betaalmiddel. Maar waar wij in europa niet bij stilstaan is dat deze bedrijven naast kredietkaarten ook gewoon debetkaarten aanbieden. Sta je in de states in een winkel en wil je met de kaart betalen zal men heel vaak ook gewoon vooraf de vraag stellen 'credit or debet?' zodat de kassa de transactie correct uitvoerd. Bijkomend liggen de meeste risicos van deze kaarten net bij de uitgever van de kaart. De reden waarom de transactiekost zo groot is bij dit soort kaarten is omdat zij een enorme verzekering hebben tegen oplichting. Het geeft dan ook het voordeel dat als je opgelicht word je jezelf vaak geen zorgen moet maken over het terugkrijgen van je geld, dit in tegenstelling met onze bankkaarten waar het zeer moeilijk is om je geld terug te krijgen bij fraude.
Bij ons bankkaartsysteem is er nauwelijks fraude tov credit cards. Het is nog steeds mogelijk om gestolen credit cards online te kopen en zolang dat kan zal er gigantisch veel fraude mee blijven. Je kan gestolen Maestro debit cards niet online kopen.
Ik geef bedrijven groot gelijk dat ze fraudegevoelige kaarten of kaarten met hoge transactiekosten niet accepteren.
Die mensen komen uit een ander land met andere gewoontes. In de states is dit doodnormaal en als je daar op restaurant met de kaart betaald is de kans zelfs groot dat op de rekening een invulveld voorzien is waar je een bedrag mag invullen als tip voor het personeel.
Duidelijk, maar dan is die 7,50 voor een ov kaart ook niet zo'n probleem.