Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 150 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.980 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:09:
Volstrekt onhaalbare nonsens gebaseerd op een volkomen onzinnige mening. Zullen we dit soort waanzinnige onzin voortaan buiten dit topic houden? Dank.
Nee een hsl dient recht te zijn en niet allerlei rare bochten en omleidingen te maken voor een station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ja, want een kaarsrechte hogesnelheidslijn heeft in Nederland ook zo veel zin :Z

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:06

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Net zo wereldvreemd als de SP, en die negeren we toch ook massaal? :+

Iets anders: test met afsluiten station. Bericht op http://www.limburger.nl/a...ortjes_op_station_Sittard. Iemand enig idee of de kaartautomaten al wegwerg-OV-chipkaarten uitspugen of dat voor deze proef gaan doen?

[ Voor 66% gewijzigd door Luke! op 20-08-2013 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Zijn er eigenlijk nog treinstations waar ze de postcodekaartautomaten hebben? Die waren namelijk erg prettig en die kon je tenminste snel bedienen. Die nieuwe automaten zijn behalve ingewikkeld ook erg traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Luccus schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 00:06:
Net zo wereldvreemd als de SP, en die negeren we toch ook massaal? :+

Iets anders: test met afsluiten station. Bericht op http://www.limburger.nl/a...ortjes_op_station_Sittard. Iemand enig idee of de kaartautomaten al wegwerg-OV-chipkaarten uitspugen of dat voor deze proef gaan doen?
Ik ben nog steeds benieuwd hoe ze dat afsluiten voor elkaar willen krijgen op bepaalde stations.

Aan de ene kant heb je stations die zo klein zijn, dat afsluiten eigenlijk onmogelijk is. Aan de andere kant zijn er stations die zo vol zijn dat je er nooit poortjes in gaat krijgen (fietstunnel op den haag HS bijvoorbeeld) zonder enorme crowd flow problemen te krijgen..

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik vraag me dan vooral af: wat met mensen die geen ticket hebben om die poortjes open te krijgen? Ik heb als NMBS medewerker bijvoorbeeld een vrijkaart waarmee ik onbeperkt door de BeNeLux kan reizen maar dit is uiteindelijk ook maar gewoon een vodje papier. Ik kan in België op een trein stappen en in bijna elk Nederlands station uitkomen (niet alle private vervoerders aanvaarden onze vervoersbewijzen) waar ik dan door de poortjes zal worden vastgezet.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Trommelrem schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 00:11:
Zijn er eigenlijk nog treinstations waar ze de postcodekaartautomaten hebben? Die waren namelijk erg prettig en die kon je tenminste snel bedienen. Die nieuwe automaten zijn behalve ingewikkeld ook erg traag.
Volgens mij al zeker 10 jaar nergens meer. Maar die automaten waren idd fantastisch! Veel sneller dan de huidige automaten.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Treinpersoneel wil af van lastige codetaal
Het treinpersoneel wil af van de ingewikkelde codetaal die het verplicht moet gebruiken.

Dat maakt FNV Spoor vandaag bekend aan de NS, meldt het AD dinsdag.

Momenteel is het treinpersoneel verplicht het 'NAVO-alfabet' te gebruiken, wat inhoudt dat 'spoor 13a' wordt uitgesproken als 'spoor één-drie-alfa'. Machinisten begrijpen hierdoor niet altijd wat de treindienstleiding hen vertelt.

Volgens de vakbond van het rijdend spoorpersoneel, VVMC, heeft zo'n 80 procent van de machinisten moeite met de codetaal.

FNV Spoor en VVMC willen dat het NAVO-alfabet per direct wordt losgelaten. NS en ProRail zouden echter vast willen houden aan de nieuwe gespreksregels. Die voerde Prorail vorig jaar in, omdat de inspectie had gezegd dat de organisatie niet aan de eigen regels voor gespreksdiscipline voldeed.

Begin deze maand schreef een groep treindienstleiders al een brief over de codetaal aan Prorail, wist de Volkskrant toen te melden. De nieuwe regels zouden leiden tot spraakverwarring en onnodig lange gesprekken, waardoor sneller onveilige situaties ontstaan.

'Belgen eisen tot 26 miljoen van Fyra-bouwer'
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS dient een schadeclaim in die kan oplopen tot 26 miljoen euro tegen AnsaldoBreda, de Italiaanse bouwer van de Fyra.

Dat schrijven Belgische media dinsdag.

De NMBS zal in september bij de rechtbank van Utrecht een schadevergoeding van AnsaldoBreda eisen.

Alle mogelijke schadeposten worden nog onderzocht, maar volgens bronnen bij de NMBS zal het gaan om een bedrag tussen de 17 en 26 miljoen euro.

In juli besliste de rechtbank al dat de NMBS de voorschotten ter waarde van ruim 37 miljoen euro, die betaald werden voor de drie bestelde Fyra's, terugkrijgt. Dat geld is intussen overgemaakt.

Nederland bestelde zestien Fyra-treinen, waarvan er negen werden geleverd. Vanwege allerlei gebreken werden de treinen echter van het spoor gehaald.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 22:49
Blokker_1999 schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 05:36:
Ik vraag me dan vooral af: wat met mensen die geen ticket hebben om die poortjes open te krijgen? Ik heb als NMBS medewerker bijvoorbeeld een vrijkaart waarmee ik onbeperkt door de BeNeLux kan reizen maar dit is uiteindelijk ook maar gewoon een vodje papier. Ik kan in België op een trein stappen en in bijna elk Nederlands station uitkomen (niet alle private vervoerders aanvaarden onze vervoersbewijzen) waar ik dan door de poortjes zal worden vastgezet.
En hoe gaat het dan met de reizigers die een e-ticket via Internet bij de NS hebben gekocht en deze hebben geprint? Komt er een barcode lezer bij alle hekjes? Daar hoor je helemaal niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
MuzenJaap schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 09:27:
[...]

En hoe gaat het dan met de reizigers die een e-ticket via Internet bij de NS hebben gekocht en deze hebben geprint? Komt er een barcode lezer bij alle hekjes? Daar hoor je helemaal niets over.
Dat zal wel een van de redenen zijn dat er op alle e-tickets een QR code zit, en je ze niet verkleind mag afdrukken of op je telefoon laten zien.

Ik weet nog "vroegah", toen de hekjes in de Rotterdamse metro dicht dingen. Studenten van buiten Rotterdam hadden toen nog een papieren OV jaarkaart.
Speciaal daarvoor stonden er poortjes die die kaart konden lezen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
RocketKoen schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 13:57:
[...]

Dat zal wel een van de redenen zijn dat er op alle e-tickets een QR code zit, en je ze niet verkleind mag afdrukken of op je telefoon laten zien.

Ik weet nog "vroegah", toen de hekjes in de Rotterdamse metro dicht dingen. Studenten van buiten Rotterdam hadden toen nog een papieren OV jaarkaart.
Die poorten gingen door alles open, als het maar plat genoeg was. Als je er een koekje tussen stak ging het zelfs open.
mystic schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 07:06:
[...]

Volgens mij al zeker 10 jaar nergens meer. Maar die automaten waren idd fantastisch! Veel sneller dan de huidige automaten.
Wellicht zijn die automaten een oplossing voor kleinere stations, waar soms enorme rijen voor de kaartautomaten staan. Ik kan mij die automaten nog herinneren alsof het gisteren was.

Er is echt een knurft aan het ontwerpen geweest bij de nieuwe automaten. Je zou verwachten dat de nieuwe automaten op z'n minst makkelijker en sneller in gebruik zouden zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Trommelrem op 20-08-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Doe mij maar dit soort automaten als in Sydney. Niks zoeken op een stom touchscreen geval (al hebben ze die ook genoeg daar). Ze bevallen mij prima en daar kun je tenminste met nagenoeg alle soorten geld/plastic betalen.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7b/Cityrail_Ticket_Vending_Machine.jpg/640px-Cityrail_Ticket_Vending_Machine.jpg

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:12:
Er is echt een knurft aan het ontwerpen geweest bij de nieuwe automaten. Je zou verwachten dat de nieuwe automaten op z'n minst makkelijker en sneller in gebruik zouden zijn.
Wat heeft iedereen tegen de nieuwe automaten? zes keer tikken (of minder, als je naar een grote bestemming gaat) en je pinpas erin. Dat staat tegenover de oude automaten waar je eerst een kwartier op zoek moest naar de goede bestemming, dan nog 4+4 keer moest klikken, en dat ook nog eens moest herhalen als je meerdere kaartjes nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bastien schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:35:
Doe mij maar dit soort automaten als in Sydney. Niks zoeken op een stom touchscreen geval (al hebben ze die ook genoeg daar). Ze bevallen mij prima en daar kun je tenminste met nagenoeg alle soorten geld/plastic betalen.
Leuk als er nieuwe station bijkomt :), duizenden automaten reviseren/vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik snap sowieso niet wat er mis was met de "oude" situatie.
Wat is er in godsnaam moeilijk aan "De sprinter vertrekt van spoor 14B" (en dan zegt de helft van de conducteurs ook nog eens Bernard).
A, B en C lijken echt helemaal niet op elkaar 8)7
en 1 t/m 22 ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:13:
[...]

Wat is er in godsnaam moeilijk aan "De sprinter vertrekt van spoor 14B" (en dan zegt de helft van de conducteurs ook nog eens Bernard).
en 1 t/m 22 ook niet...
Het gaat er vooral om dat niet iedereen ABN spreekt. De uitspraak van een Rotterdammer, Achterhoeker en een Maastrichtenaar verschilt nogal van elkaar.

Alhoewel het op het spoor natuurlijk wel een stuk minder verwarrend is als in de lucht/scheepvaart. Omdat degene aan de radio daar veel vaker niet in zn 1e taal moet communiceren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:28:
[...]

Het gaat er vooral om dat niet iedereen ABN spreekt. De uitspraak van een Rotterdammer, Achterhoeker en een Maastrichtenaar verschilt nogal van elkaar.

Alhoewel het op het spoor natuurlijk wel een stuk minder verwarrend is als in de lucht/scheepvaart. Omdat degene aan de radio daar veel vaker niet in zn 1e taal moet communiceren.
Dan vraag je toch om een bevestiging? Daarnaast heb ik ook nog nooit mee gemaakt dat ik een conducteur niet kon verstaan/begreep (behalve als de speaker kapot was }:O )
En nee, ik spreek ook geen ABN :9

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 20-08-2013 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er lopen two mannen op het spoor bij kilometer one-three-one punt five-niner, snelheid verminderen naar four-one kilometer per uur. Over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:13:
[...]

en 1 t/m 22 ook niet...
14: veertien, waar je ook bent.
1 4: een fiejah als je in de Den Haag bent, een vier als je ergens anders bent.

Nee, ik zie het voordeel ook niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:53:
[...]

14: veertien, waar je ook bent.
1 4: een fiejah als je in de Den Haag bent, een vier als je ergens anders bent.

Nee, ik zie het voordeel ook niet.
Ook getallen staan in het NAVO alfabet gedefinieerd. Dus in principe kan je dat niet Nederlands uitspreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En dat maakt het beter? sree omdat je niet die engelse th onder de knie hebt?

Nee, volgens mij lost het absoluut niks op. Misschien het verschil tussen veertien en veertig, maar ik neem aan dat daar bij de communicatie wel op wordt gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:58:
En dat maakt het beter? sree omdat je niet die engelse th onder de knie hebt?

Nee, volgens mij lost het absoluut niks op. Misschien het verschil tussen veertien en veertig, maar ik neem aan dat daar bij de communicatie wel op wordt gelet.
Ze hadden natuurlijk het Nederlands fonetisch alfabet kunnen gebruiken, maar dan net zo goed meteen iets internationaals.
Wikipedia: NATO phonetic alphabet

Het is even oefenen :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De NS heeft in het eerste halfjaar een nettoverlies geleden van 76 miljoen euro.

In dezelfde periode een jaar eerder schreef het spoorbedrijf nog een winst van 147 miljoen in de boeken.

De NS wijt het negatieve resultaat vooral aan boekhoudkundige verliezen op de uit de dienstregeling gehaalde Fyra-treinen. Ook kampte het spoorbedrijf met minder vervoersopbrengsten op het binnenlandse net en hogere operationele kosten. NS wijst erop dat de verkoop in juni 2012 van het stadskantoor Utrecht zorgde voor eenmalige hoge opbrengsten en resultaten.

De vervoerder spreekt over een moeilijk eerste half jaar. Het bedrijf zegt momenteel hard te werken aan het vinden van een goede oplossing voor het uit de dienst halen van de Fyra-treinen.

De NS besloot in juni definitief te stoppen met het Fyra-project. De V250-treinstellen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda hadden volgens het spoorbedrijf te veel mankementen.

Overigens waren de reizigers beter de spreken over de prestaties van de NS in de afgelopen periode, meldt het bedrijf in zijn halfjaarbericht.

Zo gaf 76 procent van de NS-klanten een zeven of hoger voor de prestaties op het spoor en op de stations ten opzichte van 72 procent in het eerste kwartaal van dit jaar en 73 procent in het tweede kwartaal van 2012.
Bron: http://www.nu.nl/ondernem...s-lijdt-verlies-fyra.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

RocketKoen schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 13:57:
[...]

Ik heb op mijn vrijkaart wel een 2D barcode, maar dat is zeker geen QR code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Blokker_1999 schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:44:
[...]

Ik heb op mijn vrijkaart wel een 2D barcode, maar dat is zeker geen QR code.
Dat OV jaarkaart poortje ging wat dat betreft ook open als je er een stuk blanco papier in stak :P was niet meer dan een lichtsluis met een opening van het formaat van een OV.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan ns een verlies lijden, als de treinen eigendom zijn van nsfsc die ze weigert terug te sturen en weigert af te boeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 17:47:
Hoe kan ns een verlies lijden, als de treinen eigendom zijn van nsfsc die ze weigert terug te sturen en weigert af te boeken?
Een dienstregeling die niet (goed) uitgevoerd kan worden, met eventuele boetes als gevolg? Het moeten huren van vervangend materieel wat geld kost? Imagoschade? Kosten van personeels-opleidingen, die nu dus nutteloos geworden zijn? Manuren die in het hele project zijn gestoken? En zo nog een en ander.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het halfjaar verslag is te lezen op http://www.ns.nl/over-ns/...halfjaarcijfers-2013.html. Het jaarverslag omvat de NS Groep.

Daarin is te lezen dat er 125 miljoen is afgeschreven (bijzondere waardevermindering).
De Groep heeft in juni 2013 definitief besloten dat het V250-materieel niet meer zal worden ingezet (buitengebruik gesteld). Per 30 juni 2013 is een waardeverminderingsverlies (afwaardering van activa) van netto € 125 miljoen verwerkt, bestaande uit de reeds betaalde bedragen onder aftrek van de daarmee verband houdende bankgaranties.

De koopovereenkomst met AnsaldoBreda is per 30 juni 2013 nog niet formeel opgezegd. Gezien de onzekerheden rondom de afwikkeling van het contract is geen rekening gehouden met eventuele financiële gevolgen zoals het alsnog betalen van verplichtingen voortkomend uit het contract, eventuele claims over en weer en/of een eventuele verkoopopbrengst van het V250- materieel.

De mogelijke bandbreedte van de eventuele impact op het resultaat ligt tussen € 0 en € 300 miljoen verlies voor de Groep.
en
Op 17 januari 2013 is de Fyra verbinding Amsterdam-Brussel uit voorzorg stilgelegd als gevolg van veiligheidsproblemen met het V250-materieel. Per 30 juni 2013 is rekening gehouden met de additionele verliezen op het HSL-contract in de periode 2013/2014 als gevolg hiervan. Dit heeft geresulteerd in een dotatie van € 122 miljoen aan de voorziening verlieslatend contract ten laste van het eerste halfjaar 2013. Gezien de kortere looptijd van de voorziening is de disconteringsvoet aangepast van 8% ultimo 2012 naar 7% per 30 juni 2013.
De NS heeft overigens (ook) vorig jaar voorzieningen getroffen. Het is wel een verlies, maar vooral boekhoudkundig.

De NS groep bestaat uit Reizigers, Internationaal, Abellio, NedTrain, NS Financial Services, Stations, Vastgoed, Insurance, Opleidingen, Spooraansluitingen. En de Dochterondernemingen van werkmaatschappijen: Thalys, HSA Beheer (90%), NS Station Retail, NS fiets, QBuzz (49%), PROBO BUS en nog diverse Abellio bedrijven. Is allemaal opgenomen in de geconsolideerde jaarrekening. Oh en vorig jaar is er nog 51 miljoen uit joint ventures gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
ValHallASW schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:09:
[...]

Wat heeft iedereen tegen de nieuwe automaten? zes keer tikken (of minder, als je naar een grote bestemming gaat) en je pinpas erin. Dat staat tegenover de oude automaten waar je eerst een kwartier op zoek moest naar de goede bestemming, dan nog 4+4 keer moest klikken, en dat ook nog eens moest herhalen als je meerdere kaartjes nodig had.
Omdat het gewoon kloteapparaten zijn. Slecht en traag touchscreen en trage software. Mijn opa kon in sneltreinvaart een kaartje kopen in de postcodeautomaat. Ik kon het amper sneller. Iedereen kon het snel. Gewoon wat toetsen rammen en er komt een kaartje uit. Maar bij die nieuwe automaten word je enorm vertraagd door de trage automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:24
Niet mee eens, als je weet waar je op het scherm moet tikken kan je dat prima vlot doen. De betaalautomaat daarentegen is ten hemel schreiend traag. Daar kan wel wat winst geboekt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 18:20:
[...]

Omdat het gewoon kloteapparaten zijn. Slecht en traag touchscreen en trage software. Mijn opa kon in sneltreinvaart een kaartje kopen in de postcodeautomaat. Ik kon het amper sneller. Iedereen kon het snel. Gewoon wat toetsen rammen en er komt een kaartje uit. Maar bij die nieuwe automaten word je enorm vertraagd door de trage automaat.
Ik vind de nieuwe apparaten ook waardeloos, lijkt meer alsof alles zo onhandig/patroon-onlogisch als mogelijk is gemaakt om de hardnekkige kaartjeskopers die nog geen chipkaart gebruiken over de dam te duwen.
(soms reageert de touchscreen niet elk menu verspringt wanneer je een keuze gemaakt hebt, en de opeenvolgende standaard-acties staan niet achter elkaar, waardoor je op 1 of andere manier altijd aan het zoeken bent)

Oude automaat was snel/reactief zat goed patroon in de aanslagen en je kon je hersenen alvast voorbereiden als er nog iemand voor je was en je moest naar een bestemming waar je nog niet eerder geweest was, door de knoppen-combo alvast in te lezen en mentaal in te plannen.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik vind de NS-automaten helemaal niet zo traag, ik ben in no-time door het menu heen (vanaf het startpunt tot ik kan betalen). Wat ik wel traag vind zijn de chipkaartlezer en de betaalpaslezer.

Dat ik m'n pas weer moet uitnemen snap ik ook niet, werken die automaten nog met de magneetstrip?

Als je trage automaten wilt zien moet je eens in België gaan kijken: zowel de oude als de nieuwe automaten vind ik bijzonder traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Alex) schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:33:
Ik vind de NS-automaten helemaal niet zo traag, ik ben in no-time door het menu heen (vanaf het startpunt tot ik kan betalen). Wat ik wel traag vind zijn de chipkaartlezer en de betaalpaslezer.

Dat ik m'n pas weer moet uitnemen snap ik ook niet, werken die automaten nog met de magneetstrip?

Als je trage automaten wilt zien moet je eens in België gaan kijken: zowel de oude als de nieuwe automaten vind ik bijzonder traag.
je moet 'm toch weer een keer uitnemen en zo vergeet je 'm zeker niet, moet je eens in Litouwen gaan pinnen, krijg je eerst je geld en dan moet je je pas pakken, vergeet je gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:25
http://www.nu.nl/buitenla...hte-treinramp-spanje.html
Ook spoorbeheerder verdachte treinramp Spanje

De machinist van de vorige maand bij Santiago de Compostela verongelukte trein is niet langer de enige verdachte in het onderzoek naar de treinramp. Onderzoeksrechter Luis Alaez wil ook degene die ter plaatse verantwoordelijk was voor de veiligheid van het spoor als verdachte horen.

Alle beschuldigende ogen waren tot dusver gericht op treinmachinist Francisco José Garzon Amo. Hij gaf bijna onmiddellijk na het ongeluk, dat 79 mensen het leven kostte, toe dat hij veel te hard een bocht was ingegaan.

Garzon Amo wordt verdacht van dood door schuld. Onderzoeksrechter Alaez heeft spoorbeheerder Adif dinsdag gevraagd wie de verantwoordelijkheid droeg voor de veiligheid van het tracé waar de treinramp plaatsgreep.

Hij wil die Adif-werknemer of -werknemers als verdachte aanmerken en verhoren. Alaez sluit niet uit dat zij medeschuldig zijn aan het ongeluk, maar meent nog steeds dat snelheidsduivel Garzon Amo het meest te verwijten valt.

Bocht

Het bord dat machinisten voor de fatale bocht waarschuwde vaart te minderen 'was klaarblijkelijk niet voldoende om het ongeval te voorkomen', zei de onderzoeksrechter. De hogesnelheidstrein liep in de gevaarlijk scherpe bocht vlak voor Santiago de Compostela van de rails en sloeg te pletter tegen de muur die het spoor omzoomde.

De trein reed vlak 195 kilometer per uur waar hoogstens tachtig kilometer per uur was toegestaan. Een paar tellen voor de trein uit de bocht vloog had Garzon Amo met een collega gebeld. Op de vraag waarom hij niet op tijd afremde bleef de bestuurder het antwoord schuldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
GoldenSample schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:35:
[...]

je moet 'm toch weer een keer uitnemen en zo vergeet je 'm zeker niet
Dat is waar, maar het is wel anders dan op alle andere plekken waar ik met mijn pinpas betaal: daar moet de pas tijdens de transactie in het apparaat blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Alex) schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:29:
[...]

Dat is waar, maar het is wel anders dan op alle andere plekken waar ik met mijn pinpas betaal: daar moet de pas tijdens de transactie in het apparaat blijven zitten.
De enige informatie die op de pas staat is je chipknip saldo, je bankrekeningnummer en je pasnummer.
Als je betaalt met PIN hoeft de automaat alleen 1x die informatie uit te lezen, daarna is je pas nergens meer voor nodig.

Waarom ze er bij de NS automaten voor kiezen om je de pas meteen terug te geven terwijl de rest wil dat hij blijft zitten weet ik verder niet. Misschien dat mensen te vaak hun pas vergaten i.v.m haast om de trein te halen. En i.t.t. een winkel zit er geen kassameisje die je aan je pinpas herinnert.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
RocketKoen schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:49:
[...]

De enige informatie die op de pas staat is je chipknip saldo, je bankrekeningnummer en je pasnummer.
Als je betaalt met PIN hoeft de automaat alleen 1x die informatie uit te lezen, daarna is je pas nergens meer voor nodig.
Je pincode staat ook hashed op je pinpas. De authenticatie vindt ook plaats tussen automaat en pas, niet tussen automaat en bank. Wanneer je je pas meteen terugkrijgt, dan wordt er gebruik gemaakt van de magneetstrip. Dat klopt ook, want als je je magneetstip om securityredenen van je pas verwijdert, dan werkt je pinpas in alle pinapparatuur behalve de geldautomaat en de NS kaartautomaat.
Alex) schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:33:

Ik ben er in principe ook snel doorheen, maar niet zo snel als bij een oude automaat. Bovendien hebben die oude automaten een groot voordeel: Zelfs een blinde kan ze probleemloos en snel bedienen. De bediening is gewoon logisch. Postcode inrammen, dan een rij toetsen af en klaar. Bij die nieuwe automaten moet je bij elke stap controleren of je drukje wel is doorgekomen.

Vroeger zag je ook dat wanneer er een gelijke rij was bij een oude en een nieuwe automaat, dat de rij bij de oude automaat veel sneller was opgelost.

[ Voor 42% gewijzigd door Trommelrem op 20-08-2013 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:58:
[...]

Je pincode staat ook hashed op je pinpas. De authenticatie vindt ook plaats tussen automaat en pas, niet tussen automaat en bank. Wanneer je je pas meteen terugkrijgt, dan wordt er gebruik gemaakt van de magneetstrip. Dat klopt ook, want als je je magneetstip om securityredenen van je pas verwijdert, dan werkt je pinpas in alle pinapparatuur behalve de geldautomaat en de NS kaartautomaat.
Je bent er inmiddels van op de hoogte dat in Nederland de magneetstrip vrijwel niet meer wordt gebruikt? En dat er een chip op zit? En dat die pas met die chip in het apparaat moet zitten om te kunnen pinnen?

Waar je vroeger bij de appie al meteen je pinpas kon swipen en je pincode kon intoetsen moet je nu wachten op totdat alles gescand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PolarBear schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:25:
[...]

Waar je vroeger bij de appie al meteen je pinpas kon swipen en je pincode kon intoetsen moet je nu wachten op totdat alles gescand is.
offtopic:
Niet dat het verschilt aan pinpas in betaalautomaat steken, boodschappen inpakken terwijl kassameid nog aan het scannen is, en dan pintransactie afronden. Nu kan je pinpas tegelijk met bonuskaart terugkrijgen :+

Voor mensen die niet veel in de ov reizen vind ik juist de nieuwe automaten handiger, hoef je niet meer helemaal naar postcodes te zoeken. En met al die nieuwe reisproducten voldoet zo'n ding niet meer zonder ultracomplex te worden.
En voor de mensen die regelmatig met OV reizen wordt wel verwacht dat ze ovchip(eventueel met reisproduct) hebben wat heel smooth gaat :+, ns gaat echt niet kaartautomaten versimpelen zodat mensen minder snel willen overstappen op ovchip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Even over het nato gebeuren.
Ik gebruik nog steeds het oude vertrouwde Anton Bernard enz enz ik heb nog steeds netjes daarmee antwoord gekregen van Prorail/SMC ;)

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
PolarBear schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:25:
[...]

Je bent er inmiddels van op de hoogte dat in Nederland de magneetstrip vrijwel niet meer wordt gebruikt? En dat er een chip op zit? En dat die pas met die chip in het apparaat moet zitten om te kunnen pinnen?

De magneetstrip wordt in Nederland nog volop gebruikt. Vrijwel elke geldautomaat gebruikt de magneetstrip. Authenticatie vindt dan plaats tussen automaat en bank. Alleen alle pinautomaten in winkels gebruiken de chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Afgelopen woensdag op de lijn A'dam-Dordrecht een halve VIRM, vandaag Mat'64, volgende week:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RVKUW6c.jpg
:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 17:48

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Trommelrem schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 18:20:
[...]

Sorry, maar wel eens een kaartje in een land als België of Duitsland proberen te kopen? Kijken of je het dan ook trage software vindt.

De NS automaten zijn juist niet traag, ze reageren idd 'trager' als een oude postcode automaat. Maar het totale proces van een kaartje kopen naar een station inclusief opzoeken van de postcode, is bij een nieuwe automaat stukken korter.

Dat kaartjes kopers gedupeerd worden? Sorry hoor, de automaat begint met de vraag: Ik heb een OV-chipkaart, ik heb geen OV-chipkaart. Wil je een papieren kaartje, dan heb je geen OV-chipkaart. Lijkt gemakkelijk maar toch is voor hele volksstammen moeilijk. Dat licht meer aan het feit dat er een verandering is dan aan de UX van het systeem. Want die UX zit behoorlijk goed in elkaar, is zeer goed getest en wordt over 't algemeen als zeer prettig ervaren.

Vindt 't altijd een beetje jammer dat er door sommigen zo gebashed wordt op vernieuwingen en dat dingen uit het verleden per definitie beter zijn. Nee we hebben meer dan 10 stations waardoor een knop per station niet meer handig is, ja we hebben nog meer stations zodat een lijst op zo'n automaat bijna groter werd dan de automaat zelf en ja er zijn meer producten te krijgen via de automaat. Ja! Handig! Ik kan meer op de automaat waardoor ik niet meer in de rij bij het loket hoef te staan.

Bekijk eens de automaat van Veolia, wat een UX gedrocht is dat zeg, over traag gesproken! Dat is letterlijk een webpagina die je ook nog eens laat zien dat 't een webpagina is, compleet met mouselocator van windows waardoor je ziet waar je klikt.

Interessante video (de presentatie zelf is niet goed zichtbaar), het laat de waarom en denkpatroon achter de kaartautomaten van de NS zien. http://vimeo.com/58854058

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:49

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Afgelopen zomer heb ik voor de grap in Luxemburg eens de trein gepakt van Diekirch naar Clerveaux en terug. Op het perron was geen kaartautomaat te vinden en het loket was gesloten tussen 11:30 en 13:00 :+ Gelukkig kan je daar bij de conducteur een kaartje kopen. Hij had een soort tablet/pda met printertje waarmee hij een kaartje uitprintte. Voor een whooping 4 euro kreeg ik een kaartje welke tot de volgende dag 16:00 uur geldig was op het complete Luxemburge spoorwegnet (tis dan wel niet zo veel, maar toch) en volgens mij ook in de bussen van de CFL.

De reis bleek uiteindelijk leuker dan de bestemming, maar dat mocht de pret wat mij betreft niet drukken. Ik ga het vaker doen in ieder geval!

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Trommelrem schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 00:24:
[...]

De magneetstrip wordt in Nederland nog volop gebruikt. Vrijwel elke geldautomaat gebruikt de magneetstrip. Authenticatie vindt dan plaats tussen automaat en bank. Alleen alle pinautomaten in winkels gebruiken de chip.
Dat kan met chip toch ook? Heb je er een bron van? Ik was in de veronderstelling dat alles met de chip ging in Nederland ivm EVM. En dat de magneetstrip vooral in uitzonderingen en het buitenland nog gebruikt werd. Ik dacht ook begrepen te hebben dat in Belgie de magneetstrip uitgeschakeld wordt (https://www.security.nl/p...p+snel+van+de+bankpas+af").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Niet helemaal correct. Belgische kaarten worden gewoon volledig geblokkeerd buiten Europa. Om een belgische kaart (magneetstrip danwel chip) buiten Europa te gebruiken dient men contact op te nemen met zijn bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
zwahiel schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:57:
Sorry hoor, de automaat begint met de vraag: Ik heb een OV-chipkaart, ik heb geen OV-chipkaart. Wil je een papieren kaartje, dan heb je geen OV-chipkaart. Lijkt gemakkelijk maar toch is voor hele volksstammen moeilijk.
Dat is gewoon fout. Ik heb wel een OV-chipkaart maar ik kom bij de automaat om een papieren kaartje kopen. Als van een klant voor zoiets al om een workaround wordt gevraagd dan heeft de UX-ontwerper het fout gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Blokker_1999 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:05:
Niet helemaal correct. Belgische kaarten worden gewoon volledig geblokkeerd buiten Europa. Om een belgische kaart (magneetstrip danwel chip) buiten Europa te gebruiken dient men contact op te nemen met zijn bank.
Dat is met Nederlandse bankpassen toch ook?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Klopt, bij de meeste Nederlandse banken word je pas standaard geblokkeerd buiten Europa, en kun je dat via Internet openzetten (permanent of tijdelijk), soms per werelddeel zelfs :)

Is in het kader van anti-skimming enzo :)

[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 23-08-2013 12:28 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

asmi2 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:06:
[...]

Dat is gewoon fout. Ik heb wel een OV-chipkaart maar ik kom bij de automaat om een papieren kaartje kopen. Als van een klant voor zoiets al om een workaround wordt gevraagd dan heeft de UX-ontwerper het fout gedaan.
Wat heet fout, gewoon een bepaalde kant op drukken. Ik ben 't met je opmerking wel eens, hij zou anders geformuleerd kunnen worden, maar de strekking volledig duidelijk. Beter zou zijn Ik heb een OV chipkaart en wil deze gebruiken en ik heb geen OV chipkaart of wil deze niet gebruiken.

Maar ja dan wordt de tekst weer lang ;)

Over de magneetstrip, die wordt al sinds oktober 2012 vervangen bij alle kaartautomaten. Hij zit er nog wel in als backup, maar primair leest de kaartlezer de EMV chip en niet de magneetstrip! Iedereen heeft die verandering ook goed kunnen merken, de automaten stoorden een stuk minder. Voorheen was dat wel het geval.

Je hebt nog her en der wat automaten die nog wel de magneetstrip lezen, maar dat zou in Q4 2013 toch echt volledig afgelopen zijn. Op de grotere stations is dat al geruime tijd het geval.

De anti-skim gleuf die erop zit is puur om het veiligheidsniveau omhoog te houden en om ervoor te zorgen dat er niet geknoeid wordt aan de automaat met pogingen tot skimmen. Want ook al werkt het dan niet, het kan wel voor schade aan de automaat zorgen. En het veilige imago van de automaten komt dan weer in het geding.

Waarom je je pas eruit moet halen? Dat heeft niets met de magneetstrip te maken, maar enkel dat je 'm niet vergeet. Zonder die handeling gaat de automaat simpelweg niet verder. Dat is een vrij goede veiligheidsmaatregel die over het algemeen wel meer toegepast wordt.

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:57

Killjoy

Klingon lawn products

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
zwahiel schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:20:
[...]

Wat heet fout, gewoon een bepaalde kant op drukken. Ik ben 't met je opmerking wel eens, hij zou anders geformuleerd kunnen worden, maar de strekking volledig duidelijk. Beter zou zijn Ik heb een OV chipkaart en wil deze gebruiken en ik heb geen OV chipkaart of wil deze niet gebruiken.

Maar ja dan wordt de tekst weer lang ;)

Over de magneetstrip, die wordt al sinds oktober 2012 vervangen bij alle kaartautomaten. Hij zit er nog wel in als backup, maar primair leest de kaartlezer de EMV chip en niet de magneetstrip! Iedereen heeft die verandering ook goed kunnen merken, de automaten stoorden een stuk minder. Voorheen was dat wel het geval.

Je hebt nog her en der wat automaten die nog wel de magneetstrip lezen, maar dat zou in Q4 2013 toch echt volledig afgelopen zijn. Op de grotere stations is dat al geruime tijd het geval.

De anti-skim gleuf die erop zit is puur om het veiligheidsniveau omhoog te houden en om ervoor te zorgen dat er niet geknoeid wordt aan de automaat met pogingen tot skimmen. Want ook al werkt het dan niet, het kan wel voor schade aan de automaat zorgen. En het veilige imago van de automaten komt dan weer in het geding.

Waarom je je pas eruit moet halen? Dat heeft niets met de magneetstrip te maken, maar enkel dat je 'm niet vergeet. Zonder die handeling gaat de automaat simpelweg niet verder. Dat is een vrij goede veiligheidsmaatregel die over het algemeen wel meer toegepast wordt.
Ik moet wel zeggen dat het verwijderen van je pas bij sommige automaten echt mission impossible is. Je moet onder rare hoeken je vingers erin weten te wurmen op je pas vast te pakken (met 2 vingers)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Niet online
zwahiel schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:20:
Wat heet fout, gewoon een bepaalde kant op drukken. Ik ben 't met je opmerking wel eens, hij zou anders geformuleerd kunnen worden, maar de strekking volledig duidelijk.
Als de klant zich verplaatst in de positie van de virtuele kaartjesverkoper ja. Maar dat is nou net het omgekeerde van hoe het zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sefyu schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:57:
[...]

Ik moet wel zeggen dat het verwijderen van je pas bij sommige automaten echt mission impossible is. Je moet onder rare hoeken je vingers erin weten te wurmen op je pas vast te pakken (met 2 vingers)...
With ^, wie dat heeft ontworpen....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Raven schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:23:
[...]

With ^, wie dat heeft ontworpen....
Iemand die als 1e prioriteit had skimmers te pesten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Sefyu schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:57:
[...]

Tsja, het alternatief is Skimmers Galore... dan lijkt me de huidige situatie toch nét ff wat beter :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Daar lijken de banken met hun geldautomaten geen last van te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Geldautomaten van banken worden anders helaas met enige regelmaat geskimmed. Ik kan me geen kaartjes-automaat herinneren die geskimmed is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

De geldautomaten van de banken zelf waren een van de eersten die overgingen op EMV, daarna volgende alle automaten van Albert Hein, waarna de rest ook volgde.

Kaartjesautomaten zijn juist behoorlijk vaak geskimt, maar dit is redelijk stil gehouden. Op Utrecht CS was er nog sprake van grootschalige skimpraktijken net als op Amsterdam CS.

[ Voor 36% gewijzigd door zwahiel op 23-08-2013 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:05

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Als ik alles zo lees ben ik toch wel blij met mijn (via mijn werkgever) verstrekte OV Jaarkaart. Zonder probleem langs alle poortjes, ergens vergeten uit te checken is geen enkel probleem. Dan checkt de kaart gewoon weer opnieuw in bij de volgende instap.

En dat is dan metro, tram of bus, voor de trein hoef ik helemaal nog niet in te checken, gewoon instappen en zitten. En áls er dan al eens een conducteur langskomt krijg ik na een snelle visuele check alleen maar een vriendelijke glimlach en "Ja dank u wel hoor" terug.

Wat nou kaartautomaten en pinnen... :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
zwahiel schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:57:
[...]
Interessante video (de presentatie zelf is niet goed zichtbaar), het laat de waarom en denkpatroon achter de kaartautomaten van de NS zien. http://vimeo.com/58854058
Leuk videootje,
Maar op 11.10 staat "Article, BookChapter, ..." in Kolom5 en na 1 klik hoger in de tree staat om 11.30 "Article, BookChapter, ..." in Kolom5.
Dit soort grappen zijn funest voor de snelheid waarmee iets gebruikt wordt. (aangezien je direct het vertrouwen/binding verliest om iets te selecteren op basis van zn positie maw, tegen het leerproces inwerkt)

Ik heb ook even gespeeld met http://www.ns.nl/kaartautomaatdemo/
En ik heb een paar opmerkingen.

1e scherm
Ik moet kiezen tussen "Ik heb geen OV-Chipkaart" of "Ik wil naar het buitenland" wat mensen dwingt om te interpreteren dat "Ik heb geen OV-Chipkaart" betekent "Ik wil een kaartje kopen"
(buiten het feit dat IK een kaartje wil kopen, ik denk nl niet dat dat apparaat op reis gaat)

Onderstaande plaatje lijkt me dan veel duidelijker.
NSticket page 1

Het hele 2e scherm wordt daarmee, Jawel, overbodig. (klinkt als tijdwinst al zeg ik het zelf)
Let ook op dat ookal heb je Buitenland weggevote hij er gewoon weer bij staat in scherm 3, keuze was dus overbodig.

Dan bewegingsvolgorde, 1e scherm 1e knop is midden onder, 2e scherm 2e aanslag is links-onder, en 3e scherm 3e aanslag is links boven, daarna is alles naar rechts. je wordt dus aardig rond het scherm gestuurd.

Nog een ontwerp probleem (waarschijnlijk bewust), pas als je enkele reis aanklikt wordt de volgende balk zichtbaar, met uiteindelijk "wil je pinnen, contant, ..." helemaal rechts die altijd hetzelfde menu is, maw zou best meteen zichtbaar kunnen zijn. (waarschijnlijk beter wel blanked)

Zoveel mogelijk informatie direct zichtbaar (waar mogelijk, zoals de oude postcodeautomaat), in plaats van per actie een nieuw scherm of een nieuw luikje open is VEEEEEL sneller.
(Denk voor de lol eens in hoe snel je klaar bent bij de groenteman als je per groente een luikje hebt en die luikjes achter een groot luik zitten om onderscheid te maken tussen groente en fruit, met daarbij als je via de hierarchie een keuze hebt gemaakt dat je terug de boom in moet om je volgende keuze te maken.) Lijkt me niet echt efficient. :D

Echt waar dit is volledig bewust gefucked door de NS, elke OV-Kaart actie is nl wel binnen twee klikken klaar.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 19:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

Nounou, poe poe wat een gezever over die automaat allemaal.

Het is bekend dat het papieren kaartje op termijn gaat verdwijnen en op dit moment voert de NS een stimuleringsbeleid om mensen zoveel mogelijk aan de OV Chipkaart te krijgen. En eerlijk gezegd denk ik dat dit ook de juiste keuze is, de invoering heeft veel voeten in de aarde gehad maar uiteindelijk werkt het systeem wel.

Maar het is waar dat als je geen OV Chipkaart hebt je 1 extra handeling moet doen (namelijk op het knoppie drukken ik heb geen kaart). Neem dan een OV Chipkaart ;) .

Nederlanders en verandering ;) ...

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Niet online
Ben benieuwd of ik inmiddels bij NS al op saldo kan reizen met mijn jaartrajectkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asmi2 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 08:12:
[...]

Ben benieuwd of ik inmiddels bij NS al op saldo kan reizen met mijn jaartrajectkaart.
Of als je trajectkaart een deel van de complete route is deze netjes van de reiskosten wordt afgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LauPro schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 07:40:

Het is bekend dat het papieren kaartje op termijn gaat verdwijnen en op dit moment voert de NS een stimuleringsbeleid om mensen zoveel mogelijk aan de OV Chipkaart te krijgen.
De NS voert geen stimuleringsbeleid uit voor de OV-Chipkaart, het voert een ontmoedigingsbeleid uit voor papieren kaartjes.
Als ze echt een stimuleringsbeleid zouden uitvoeren dan hadden ze al lang wegwerp OV-Chipkaarten ingevoerd. Je weet wel, van die dingen die verschillende OV-bedrijven in grote steden al jáááren hebben.
En eerlijk gezegd denk ik dat dit ook de juiste keuze is, de invoering heeft veel voeten in de aarde gehad maar uiteindelijk werkt het systeem wel.
Van alle slechte argumenten die ik ooit gehoord heb voor de OV-Chipkaart vind ik dit nog wel de allerslechtste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
[...]

Reken daar maar niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Twee weken terug nog even gevraagd bij het loket toen ik er voor iets anders moest zijn - en het antwoord is inderdaad nee.

JeroenH: "Vindt u dat zelf niet ook een beetje gek? Ik heb een NS-treinkaart waarmee ik niet met de trein kan reizen? En wel zonder problemen met bus/tram/metro?"
Lokettiste: "Ja, dat is inderdaad wel een beetje raar."

Nog ff gevraagd voor wanneer deze redelijk essentiële functie op de planning staat. De dame had geen idee. En ik verdom het vierkant om € 7,50 uit te geven aan een extra OV-chipkaart - en dan nóg een pasje in mijn portemonnee te hebben. Dus: voorlopig reis ik met papieren kaartjes.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het is bekend dat het papieren kaartje op termijn gaat verdwijnen en op dit moment voert de NS een stimuleringsbeleid om mensen zoveel mogelijk aan de OV Chipkaart te krijgen. En eerlijk gezegd denk ik dat dit ook de juiste keuze is, de invoering heeft veel voeten in de aarde gehad maar uiteindelijk werkt het systeem wel.

[...]
Ooit zullen de papieren kaartjes misschien weleens afgeschaft worden ja, maar gelukkig is het nog (steeds) niet bekend wanneer. Het hele OV-chipkaart systeem in Nederland is bijzonder nadelig voor de incidentele reiziger of toerist. Vooral dat laatste vind ik kwalijk: "Welkon in NL! U wilt 2 weken gebruik maken van het OV hier? Dat is dan 7,50 per persoon alstublieft. Voor die 7,50 per persoon kunt u overigens niet reizen. U moet eerst een mooi rond bedrag van minimaal 20 euro op de kaart zetten om 1 keer met de trein te kunnen reizen en wat er na 2 weken nog op staat, is ook nog voor ons! Uw laatste ritje naar Schiphol kost u dus inderdaad minimaal 20 euro per persoon."

In theorie kan de toerist natuurlijk voor 2,50 het restant van het tegoed op zijn chipkaart terugkrijgen, maar ik zie nog niet veel mensen dat gaan doen als ze op Schiphol staan. Meestal heb je dan wel andere dingen aan je hoofd.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2013 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn OV-Chipkaart werkt nog prima, toch moet ik weer €7,50 uitgeven omdat de kaart "verlopen" is. Wat een geldklopperij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Laatst online: 20:53

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:08:
[...]

Ooit zullen de papieren kaartjes misschien weleens afgeschaft worden ja, maar gelukkig is het nog (steeds) niet bekend wanneer. Het hele OV-chipkaart systeem in Nederland is bijzonder nadelig voor de incidentele reiziger of toerist. Vooral dat laatste vind ik kwalijk: "Welkon in NL! U wilt 2 weken gebruik maken van het OV hier? Dat is dan 7,50 per persoon alstublieft. Voor die 7,50 per persoon kunt u overigens niet reizen. U moet eerst een mooi rond bedrag van minimaal 20 euro op de kaart zetten om met de trein te kunnen reizen en wat er na 2 weken nog op staat, is ook nog voor ons! Uw laatste ritje naar Schiphol kost u dus inderdaad 20 euro per persoon."
Of €2,50 per persoon aan administratiekosten om je eigen geld, naar je eigen rekening terug te boeken! :D
Nee, voor mij geen OV-Chipkaart en zodra de papieren kaartjes verdwijnen, geen treinreizen meer. Ik reis vrijwel nooit met de trein (maximaal 2x per jaar) en dan is zo'n OV-Chipkaart gewoon echt veel te onhandig. Ik moet geld uitgeven om dat ding te kopen, dan moet er nog geld op. Dan ga je ermee reizen, maar, je moet er altijd €20,00 op hebben staan anders kun je niet inchecken bij NS, dus na die reis moet er weer minimaal €20,- van gemaakt worden zodat ik ook weer terug kan.
Vervolgens gebruik ik die kaart een jaar ofzo niet meer en weet ik dus echt niet meer wat het saldo was. Dat dus eerst maar even controleren voor vertrek. Alleen is er maar 1 winkel hier die een gele paal heeft en die ligt vrijwel altijd in storing, dus dat controleren moet op het station. Daar hou ik dan meteen de gehaaide treinreizigers op want de automaten hebben weer eens een andere workflow. Ken ik natuurlijk niet, dus dat duurt lang. Ondertussen zucht die gehaaide treinreiziger nog maar eens een keer, terwijl ik in die 5 minuten mijn OV-Chipkaart probeer op te laden om daarna in te checken.
Topsysteempje joh. Die nieuwe workflow op de automaten is net zo goed over nagedacht als over de OV-Chipkaart zelf trouwens. Wat een dramatisch gebeuren is dat geworden zeg. Als ze er nu fatsoenlijke touchscreen op hadden geschroefd, maar dat was denk ik te duur. De helft van de tijd zit ik dus met mijn smalle vingertjes op de verkeerde letter, of pakt ie de letter van de stad waar ik heen wil überhaupt niet. En die gehaaide treinreiziger die de workflow wel kent maar zuchten :D

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:07:
En ik verdom het vierkant om € 7,50 uit te geven aan een extra OV-chipkaart - en dan nóg een pasje in mijn portemonnee te hebben. Dus: voorlopig reis ik met papieren kaartjes.
Een extra kaart is nog tot daar aan toe, ook al omdat ze in de praktijk bijna-gratis worden weggegeven. Maar een trajectkaart geldt ook als kortingkaart, en die korting zul je niet krijgen op een aparte kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:05
Nu we het toch over kaarten hebben; mijn zusje moet een trajectkaart hebben, maar ik vraag me af hoe het zit met de geldigheid. Als ik een maandkaart bestel, is dat dan geldig tot het eind van de maand (dus ik moet hem niet nu kopen, maar 1 sep) of is het geldig vanaf dag van aaanschaf + 4 weken (dus als ik nu koop loopt ie af op 26 sep?)?

Nergens te vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In de algemene voorwaarden van de maandkaart:
Maand: Een periode van de eerste dag van geldigheid tot en met de daaraan voorafgaande datum van de volgende maand (met dien verstande dat deze periode bij aanvang op 30 of 31 januari eindigt op de laatste dag van februari).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ja, dat heb ik ook gelezen, maar dat komt verderop niet terug in de tekst geloof ik :P
Maar begrijp ik het dan goed, dat als ik er nu een koop, hij dan stopt op 25-9 (voorafgaande dag)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja. Hij is een maand geldig vanaf de dag dat je hem koopt. Dus van 26-8 t/m 25-9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Alrighty, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Meeste treinstoringen op traject Schiphol-Utrecht
Treinreizigers tussen Schiphol en Utrecht hebben in de eerste zeven maanden van 2013 het vaakst te kampen gehad met de effecten van treinstoringen.

Dat blijkt uit analyses van Treinreiziger.nl en Rijdendetreinen.nl.

Rijdendetreinen.nl telde van januari tot 1 augustus dit jaar 67 storingen tussen Schiphol en Utrecht, die bij elkaar 155 uur duurden. Dit aantal is gebaseerd op de treinstoringen die door NS Reisinformatie worden gepubliceerd op NS.nl.

Prorail bevestigt aan de onderzoekers dat het treinverkeer op dit traject het vaakst ontregeld is. "Het spoor rond Schiphol is het drukst bereden traject van Europa. Doordat het zo druk bereden is, kan er eerder iets kapot gaan", zegt een woordvoerder van Prorail.

Effecten
De trajecten Amersfoort-Schiphol en Arnhem-Winterswijk volgen met respectievelijk 59 en 55 storingen. Op het traject Leiden-Den Haag HS was slechts sprake van één storing gedurende zeven maanden. Op hetzelfde traject waren wel vaker storingen, maar deze troffen enkel treinen naar Den Haag Centraal.

De onderzoekers hebben bij het anayseren van de data rekening gehouden met de effecten van een treinstoring. "Als er door een defecte trein bij Ede minder treinen rijden tussen Schiphol en Nijmegen, dan telt die storing in deze analyse ook mee bij het traject Utrecht-Schiphol", zegt Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl. Sommige storingen zijn dan ook aan meerdere trajecten toegekend.

Sein- en wisselstoringen kwamen in 2013 het meest voor. Deze storingen worden volgens de analyse gemiddeld binnen twee uur opgelost. 175 storingen werden veroorzaakt door een defecte trein en werden gemiddeld binnen een uur opgelost. De langstdurende storingen werden veroorzaakt door een defecte bovenleiding. Na gemiddeld vijf uur zijn deze storingen opgelost.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:10

vooghel

Cunning linguist

Vallen daar ook de vele valse rook-/brandmeldingen in de Schipholtunnel onder? Of is dat alleen een verstoring in de treinloop, geen technische storing?

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:32

DDX

Iemand enig idee waarom de ns wilt dat je racefietsen demonteert ?
En dan de vraag wat is demonteren, zadel eraf halen voldoende ? (even los van het feit dat de meeste conducteurs hier echt geen boete voor gaan geven)

http://www.ns.nl/reiziger.../dagkaart-hond-fiets.html
•Een Dagkaart fiets kost € 6 ongeacht het aantal te reizen kilometers.
[..]
•(Opvouwbare) tandems, ligfietsen of gedemonteerde racefietsen mag u ook meenemen met een Dagkaart fiets.
[..]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomk94
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 09:17

tomk94

Developer

DDX schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 13:39:
En dan de vraag wat is demonteren, zadel eraf halen voldoende ? (even los van het feit dat de meeste conducteurs hier echt geen boete voor gaan geven)

http://www.ns.nl/reiziger.../dagkaart-hond-fiets.html

[...]
Ik denk een of beide wielen eraf halen. Zadel zit niet zo in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Haha, je mag wel een tandem meenemen maar een racefiets moet je demonteren. Mag ik straks ook de trein in met een bakfiets? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Niet online
DDX schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 13:39:
Ik neem aan dat ze bedoelen dat een gedemonteerde racefiets als fiets telt, en niet als bagage die je gratis mag meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:32

DDX

asmi2 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 13:51:
[...]

Ik neem aan dat ze bedoelen dat een gedemonteerde racefiets als fiets telt, en niet als bagage die je gratis mag meenemen.
Ok dat zou kunnen, maar een normale gedemonteerde fiets telt dan wel als bagage ?

[ Voor 20% gewijzigd door DDX op 26-08-2013 13:56 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:39
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 08:16:
Of als je trajectkaart een deel van de complete route is deze netjes van de reiskosten wordt afgetrokken.
NS werkt aan de invoering van Traject Vrij, de opvolger van het trajectabonnement. In de adviesaanvraag staat uitgebreide informatie hierover. Er is door de consumentenorganisaties ook al op de adviesaanvraag gereageerd met een advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DDX schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 13:55:
[...]

Ok dat zou kunnen, maar een normale gedemonteerde fiets telt dan wel als bagage ?
Het is gewoon een stok achter de deur voor als er iemand z'n wielen uit z'n racefiets haalt (met snelspanner zo gepiept) en zegt: ja maar is bagage! Iets wat je met een gewone fiets niet zo snel zult zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Ah, de vakantie lijkt nu echt voorbij. Het is weer druk op het perron, en de treinen zijn weer korter :P

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod

Het is bekend dat het papieren kaartje op termijn gaat verdwijnen en op dit moment voert de NS een stimuleringsbeleid om mensen zoveel mogelijk aan de OV Chipkaart te krijgen.
Alleen zo jammer dat juist als je al een reisproduct van de NS hebt, het praktisch gebruik van dat ding in de trein een stuk complexer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:41

orf

Tochjo schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 14:06:
[...]

[...]

NS werkt aan de invoering van Traject Vrij, de opvolger van het trajectabonnement. In de adviesaanvraag staat uitgebreide informatie hierover. Er is door de consumentenorganisaties ook al op de adviesaanvraag gereageerd met een advies.
Voor mij als houder van een jaartrajectkaart samengevat:

- voortaan inchecken
- daluren aangepast. Niet meer tussen 16:00 en 18:30 uur
- geen daluren meer in de zomermaanden(?)
- een pas met een mogelijkheid tot stuk gaan (zichtkaart kan niet technisch stuk gaan)
- bij verlies of diefstal kunnen hoge kosten gemaakt worden omdat op rekening gereisd wordt
- duurder dan huidige trajectkaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Het korting systeem werkt sowieso nog steeds niet goed met de OV-chipkaart, op het moment dat je in de trein zit als het daltarief in- of uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Voor de oudere liefhebbers: wie kent deze nog? Een jeugdboek uit 1959 in samenwerking met NS waarin een groepje jongens een opstel moeten schrijven over de Nederlandse Spoorwegen en een van hen ook nog een serie brandstichtingen oplost.
Er wordt een hele hoop aan techniek en geschiedenis in behandeld en ze hebben het over het toen revolutionaire NX-systeem. :P

De cover en binnenillustratie is gemaakt door mijn opa, die toen bij de Spoorwegen werkte. Vroeger talloze keren gelezen. :)

Afbeeldingslocatie: https://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/996920_604985316208886_1149916467_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
ijdod schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 08:48:
Het korting systeem werkt sowieso nog steeds niet goed met de OV-chipkaart, op het moment dat je in de trein zit als het daltarief in- of uit gaat.
Voor de nieuwe abonnementen (dal voordeel etc.) is de definitie van 'in de daluren reizen' gewoon aangepast: je reist 'in de daluren' als je in de daluren incheckt. Je moet daarnaast binnen een half uur na inchecken gaan reizen, om te voorkomen dat iemand om 3 uur incheckt en om 6 uur de trein pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 19:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

[b]BazzH schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:08:Ooit Vooral dat laatste vind ik kwalijk: "Welkon in NL! U wilt 2 weken gebruik maken van het OV hier? Dat is dan 7,50 per persoon alstublieft. Voor die 7,50 per persoon kunt u overigens niet reizen. U moet eerst een mooi rond bedrag van minimaal 20 euro op de kaart zetten om 1 keer met de trein te kunnen reizen en wat er na 2 weken nog op staat, is ook nog voor ons! Uw laatste ritje naar Schiphol kost u dus inderdaad minimaal 20 euro per persoon."
Dit is natuurlijk een onzinverhaal.

Toeristen zijn hier incidenteel dus dan zullen ze sowieso al een extra klik moeten doen om hun taal te verkrijgen. Daarna zal men inderdaad nog een keer extra moeten klikken voor een papieren kaartje en dan kan men gewoon reizen.

Ik mag aannemen dat er wanneer de papieren kaartjes afgeschaft gaan worden er een vergelijkbaar systeem gaat komen als in de tram/metro/bus. Die 7,50 moet gewoon omlaag.

Verder zullen toeristen meestal wat langere tijd in Nederland zijn en dan is het niet eens zo gek om wel een chipkaart te nemen mits je dit saldo ook kan opnemen ergens maar daar zijn ze mee bezig.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Toeristen komen vrij snel door de kaartautomaten heen (heb regelmatig mensen uit het buitenland over de vloer), maar dat je 7,50 moet betalen voor een OV-chipkaart (zonder refund) is voor hen onbegrijpelijk. In het buitenland is het ook veel goedkoper (China, Korea, Londen) om een 'vaste' kaart te kopen, al is het vaak niet nodig omdat de losse kaartjes net zo duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
ValHallASW schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:51:
[...]

Voor de nieuwe abonnementen (dal voordeel etc.) is de definitie van 'in de daluren reizen' gewoon aangepast: je reist 'in de daluren' als je in de daluren incheckt. Je moet daarnaast binnen een half uur na inchecken gaan reizen, om te voorkomen dat iemand om 3 uur incheckt en om 6 uur de trein pakt.
Het oude systeem was ook niet ideaal (losse kaartjes, en dienstregeling om te bepalen vanaf waar je dal-korting inging reed), maar het was wel zoals het systeem bedoeld was. Overigens ben ik dan weer benieuwd hoe ze die 30 minuten willen checken...

Ik zie zeker de voordelen van een dergelijk OV-chipkaart systeem, maar het is wel weer een typische implementatie waarbij er weer teveel gepolderd is om alle partijen (!= reiziger) maar vooral tevreden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Laatst online: 14:07
Toeristen zullen nooit gebruik kunnen maken van de kaartautomaat.
Dat ding slikt alleen nederlandse pinpassen en muntgeld!

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pfff, de eerste klager over het nieuwe spooremplacement is er al. Vanmorgen stond er iets in de krant over een SGP(?)'er die zat te zeiken dat de lijn Gronau->Enschede niet doorgetrokken is naar Hengelo maar dat de verbinding eindigt met een stootblok op spoor 4.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:33
Kaj. schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 08:59:
Voor de oudere liefhebbers: wie kent deze nog? Een jeugdboek uit 1959 in samenwerking met NS waarin een groepje jongens een opstel moeten schrijven over de Nederlandse Spoorwegen en een van hen ook nog een serie brandstichtingen oplost.
Er wordt een hele hoop aan techniek en geschiedenis in behandeld en ze hebben het over het toen revolutionaire NX-systeem. :P

De cover en binnenillustratie is gemaakt door mijn opa, die toen bij de Spoorwegen werkte. Vroeger talloze keren gelezen. :)

[afbeelding]
Zeker, vaak gelezen als ik bij mijn opa en oma logeerde, waar het lag in de jongenskamer van mijn oom. Ik herinner me vooral lyrische verhalen over "De Blauwe Engel" en een opstel over 'De Koei".

Er zat ook een fotokatern in , geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:40
Zeus schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:36:
Toeristen zullen nooit gebruik kunnen maken van de kaartautomaat.
Dat ding slikt alleen nederlandse pinpassen en muntgeld!
Dat is wel een probleem ja. Enkel de automaten op Schiphol accepteren buitenlandse kaarten/creditcards. En als je gaat pinnen met je buitenlandse kaart, dan krijg je enkel papiergeld wat niet geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
ijdod schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:27:
Het oude systeem was ook niet ideaal (losse kaartjes, en dienstregeling om te bepalen vanaf waar je dal-korting inging reed), maar het was wel zoals het systeem bedoeld was. Overigens ben ik dan weer benieuwd hoe ze die 30 minuten willen checken...
Behalve dat dat systeem door het progressieve tariefstelsel zelden voordeel opleverde. Rekenvoorbeeldje: Den Haag CS - Groningen, met een trein die net voor negenen vertrekt. Je koopt een vol tarief kaartje Den Haag-Leiden en een kortingskaartje Den Haag - Groningen: €3,20 + €19,50 = €22,70. Vol tarief is het €24,60 - van het verschil kun je net net een kopje koffie kopen bij de kiosk. En Den Haag-Leiden is ongeveer zo kort als je het stuk voor negen uur kunt krijgen, dus het voordeel wordt alleen maar kleiner.

[ Voor 6% gewijzigd door ValHallASW op 27-08-2013 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Raven schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:39:
Pfff, de eerste klager over het nieuwe spooremplacement is er al. Vanmorgen stond er iets in de krant over een SGP(?)'er die zat te zeiken dat de lijn Gronau->Enschede niet doorgetrokken is naar Hengelo maar dat de verbinding eindigt met een stootblok op spoor 4.
10 tegen 1 dat hij 15 jaar geleden in actie kwam tegen de voorgestelde heropening van Enschede - Gronau.

Pagina: 1 ... 150 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!