Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 146 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.968 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 18:08

LauPro

Prof Mierenneuke®

Knightwolf schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 19:58:
Wat je hier zegt over een scherm met verloop van de route lijkt me in ieder geval veel beter dan een baanvak uit je hoofd leren. Een soort van actieve navigatie zeg maar. Lijkt me perfect om een aantal km vooruit te kunnen kijken.
En dat lijkt mij ook de enige optie, zoals je aan geeft lijkt mij een papieren versie veel te onhandig. Je wil niet weten hoeveel echtscheidingen er zijn ontstaan door van die wegenkaarten die je moet uitvouwen op vakantie...
Dat is in een derde wereldland met houten huizen en enorme staatsschuld.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

LauPro schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 20:34:
[...]
En dat lijkt mij ook de enige optie, zoals je aan geeft lijkt mij een papieren versie veel te onhandig. Je wil niet weten hoeveel echtscheidingen er zijn ontstaan door van die wegenkaarten die je moet uitvouwen op vakantie...
En wat als de digitale variant stuk is? Zit je toch weer met je papiertjes. Welke overigens bij lange na niet zo complex en groot zijn als wegenkaarten, en ook niet worden voorgelezen door een bijrijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Killjoy

Klingon lawn products

ThinkPadd schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 20:16:
Ik zit Dirty Jobs te kijken op Discovery. Die Mike is bij 2 mensen die onderhoud aan de rails plegen.

Maar wat doen ze dat daar nog ouderwets :?

Ballast met schep eruit scheppen
Bielzen met een grote tang eronder uit trekken

En dat terwijl het hier in NL bijna volautomatisch gaat met zo'n onderhoudstrein.
En er worden ipv betonnen bielzen zoals hier in NL ook gewoon weer houten bielzen geplaatst...
Als ik het goed heb, ging het om het vervangen van twee bielzen bij een wissel. Die liggen in Nederland vaak ook nog op hout. En ik vermoed dat ze speciaal voor dit programma het nog even op ouderwetsche wijze deden. Bij de grote maatschappijen (zoals hier Union Pacific) gebeurt veel met machines. Maar op de shortlines, waar het geld voor onderhoud beperkt is, zie je nog wel regelmatig handwerk.

En ik had het niet echt goed... Hierbij een transcriptie van de betreffende aflevering. Het gaat om de Modoc railroad academy.

[ Voor 11% gewijzigd door Killjoy op 31-07-2013 21:19 ]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:24
Verwijderd schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 20:33:

Goed, ik doe nog één poging.
Iets dat niet bestaat kan nooit een gebeurtenis tot gevolg hebben. Dat is domweg onmogelijk. Een treinongeval in de 19e eeuw kan nooit veroorzaakt zijn doordat ATB nog niet bestond. Dit ongeval is dus niet veroorzaakt door het feit dat er geen beter beveiligingssysteem aanwezig is. Dat een beter beveiligingssysteem het ongeval had kunnen voorkomen doet daar niets aan af. Simpeler kan ik het niet maken.

Het is op zich niet eens zo heel belangrijk, ik vind het alleen heel erg verbazingwekkend dat basale logica blijkbaar zo ingewikkeld is voor jullie.
Dat zeg ik dus juist over jou, je logica is ver te zoeken. Vergelijken met de 19e eeuw slaat zowiezo al nergens op. De technologie bestaat nu gewoon, al jaren, en had daar aanwezig moeten zijn voordat die HSL-lijn geopend werd. De technologie bestaat al langer dan dat die HSL daar rijdt in ieder geval. Het is dus onzin om te stellen dat het niet bestaat. Da's net als een plaat voor je kop hebben. Het is een regelrechte FAIL en daardoor mede oorzaak dat het niet aanwezig was.
Misschien zou je je wereldbeeld niet louter en alleen moeten baseren op waar je zelf wel of niet toe in staat bent. Dat jij naar eigen zeggen niet in staat bent om e.e.a. te onthouden wil niet per sé zeggen dat anderen dat ook niet kunnen.
Dat anderen het kunnen wil niet zeggen dat dat een standaard minimale eis moet worden.
Zoals ik eerder ook al tegen LauPro zei, het lijkt me toch sterk dat als ik één bordje weghaal iedereen ineens met 130 een stad in rijdt.
Maak dan een goede vergelijking. Als jij het bordje 100 weghaalt waar voorheen 130 toegestaan was zal ja zeker iedereen 130 blijven rijden. Niet in de stad, wel op de snelweg ja. Al is het alleen maar omdat je voor je de stad binnen rijdt eerst van de snelweg af moet waardoor vanzelf je snelheid eruit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Iets dat niet bestaat kan nooit een gebeurtenis tot gevolg hebben. Dat is domweg onmogelijk. Een treinongeval in de 19e eeuw kan nooit veroorzaakt zijn doordat ATB nog niet bestond. Dit ongeval is dus niet veroorzaakt door het feit dat er geen beter beveiligingssysteem aanwezig is. Dat een beter beveiligingssysteem het ongeval had kunnen voorkomen doet daar niets aan af. Simpeler kan ik het niet maken.
In de 19e eeuw waren er ook geen autogordels of kooiconstructies, je kan toch niet aan het feit voorbij gaan dat dergelijke beveiligingen het leven veiliger hebben gemaakt? Een les uit de engineering is dat je altijd de laatste meest betrouwbare ontwerpmethodes gebruikt. Beveiliging is gewoon een vereiste, dat niet gebruiken met de kennis van nu is dus nalatig.
Natuurlijk kent een machinist geen 2800 km uit z'n hoofd. Het gaat om wegbekendheid op het traject waar hij/zij diensten draait en eventuele omleidingsroutes, dat is een veel kleinere afstand. Dat is volkomen logisch, dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.
Ook voor een kleine afstand vind ik het al lastig... Maar dat begrijpt niemand blijkbaar.
Maar als je bij een volgende bord komt ben je dus al te laat met remmen, dat schiet niet op. Het is veel effectiever om niet één bordje te plaatsen maar een dergelijk sein uit meerdere borden te laten bestaan. Je raadt het nooit: dat is al het geval. Zo bestaat het keperbaken dat bij Stavoren de snelheidsbeperking aangeeft niet uit één maar uit drie borden. De betreffende machinist zou dat baken nooit gemist moeten hebben, ware het niet dat hij geen wegbekendheid had. Dan snap je dus meteen waarom die wegbekendheid zo belangrijk is.
Ik vind het onrealistisch dat een machinist de hele weg uit zijn hoofd moet kennen. Ik zie al een soort CBR-achtige theorie voor mij waar elke keer 80% voor zakt. Wat voor mensen krijg je dan, die alles op de automatische piloot gaan doen? Die genereren weer andere ongelukken...
Je verzint je eigen werkelijkheid en komt vervolgens tot de conclusie dat dat niet kan. Da's leuk, maar daar worden we verder niet bijzonder veel wijzer van.
Ik zie de enorme stapels papier in de cabine gewoon niet voor mij ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Luccus schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 09:31:
Fans van de groene bankjes nemen vandaag afscheid van de laatste onverbouwde DD-AR in de reizigersdienst. Hoera!
Ik snap dat je dudielijk wilt maken welke trein het is, maar officieel zal je wel mDDM bedoelen. ;)
De laatste rit die DD-AR gereden heeft was de SpoorForum-excursierit. Ik geloof dat deze daarna geen ritten meer heeft gereden.

En ja, jammer dat ik nu in het noorden van het land zit, anders had ik wel even mee ge DD-AR't (of beter: ge-mDDM't ;) )

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
LauPro schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 21:10:
[...]

Ik vind het onrealistisch dat een machinist de hele weg uit zijn hoofd moet kennen. Ik zie al een soort CBR-achtige theorie voor mij waar elke keer 80% voor zakt. Wat voor mensen krijg je dan, die alles op de automatische piloot gaan doen? Die genereren weer andere ongelukken...
Precies wat ik al stelde. Niet denken en verwachten, maar kijken en doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

LauPro schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 21:10:
[...]
In de 19e eeuw waren er ook geen autogordels of kooiconstructies, je kan toch niet aan het feit voorbij gaan dat dergelijke beveiligingen het leven veiliger hebben gemaakt? Een les uit de engineering is dat je altijd de laatste meest betrouwbare ontwerpmethodes gebruikt. Beveiliging is gewoon een vereiste, dat niet gebruiken met de kennis van nu is dus nalatig.
Oh, met de huidige stand van de techniek kan je auto's echt nog wel veel veiliger krijgen dan dat ze nu zijn. Niet dat dat verkoopbare auto's oplevert verder. Net als dat de treinmaatschappijen het niet kunnen betalen om nu hun gehele netwerken te upgraden naar een beter beveiligingssysteem.
Knightwolf schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 21:09:
[...]

Dat zeg ik dus juist over jou, je logica is ver te zoeken. Vergelijken met de 19e eeuw slaat zowiezo al nergens op. De technologie bestaat nu gewoon, al jaren, en had daar aanwezig moeten zijn voordat die HSL-lijn geopend werd. De technologie bestaat al langer dan dat die HSL daar rijdt in ieder geval. Het is dus onzin om te stellen dat het niet bestaat. Da's net als een plaat voor je kop hebben. Het is een regelrechte FAIL en daardoor mede oorzaak dat het niet aanwezig was.
Het niet aanwezig zijn van een beveiligingssysteem is niet hetzelfde als een beveiligingssysteem dat faalt, dat probeert Wezz6400 de hele tijd te zeggen. Het beveiligingssysteem heeft niet gefaald, want het heeft niet ingegrepen omdat het systeem dat in deze situatie niet kan. Dat is te bestempelen als een ontwerpfout van het beveligingssysteem, wat opgelost had kunnen worden door er een nieuwe beveiligingssysteem aan te leggen. Dat dat niet gebeurd is is alsnog niet de schuld van het beveiligingssysteem (tenzij die dingen zichzelf aanleggen en installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
[...]

Iets dat niet bestaat kan nooit een gebeurtenis tot gevolg hebben. Dat is domweg onmogelijk. Een treinongeval in de 19e eeuw kan nooit veroorzaakt zijn doordat ATB nog niet bestond. Dit ongeval is dus niet veroorzaakt door het feit dat er geen beter beveiligingssysteem aanwezig is.
Het bestaat al, waar heb je het over :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
dcm360 schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 21:31:
[...]

Oh, met de huidige stand van de techniek kan je auto's echt nog wel veel veiliger krijgen dan dat ze nu zijn. Niet dat dat verkoopbare auto's oplevert verder. Net als dat de treinmaatschappijen het niet kunnen betalen om nu hun gehele netwerken te upgraden naar een beter beveiligingssysteem.
Dan mag er ook niet meer gereden worden. Kiezen of delen. Een beveiling die de trein kan vertragen en kan laten stoppen en dus werkelijk kan ingrijpen is een minimale vereiste om een trein te mogen laten rijden. Dit was vragen om problemen en daarom niet acceptabel. Het had nooit mogen gebeuren en het had ook voorkomen kunnen worden als men veiligheid serieus neemt.
Dat zo'n beveiliging op kleine rustige routes met oude langzame treinen niet invoert, kan ik me voorstellen, maar op een hypermoderne HSL??? 8)7 Geld belangrijker dan veiligheid? Echt te belachelijk voor woorden.

knip
Het beveiligingssysteem heeft niet gefaald, want het heeft niet ingegrepen omdat het systeem dat in deze situatie niet kan. Dat is te bestempelen als een ontwerpfout van het beveligingssysteem, wat opgelost had kunnen worden door er een nieuwe beveiligingssysteem aan te leggen. Dat dat niet gebeurd is is alsnog niet de schuld van het beveiligingssysteem (tenzij die dingen zichzelf aanleggen en installeren).
Dat het niet kan ingrijpen is nou net het hele probleem, en daarom is het slechte of niet aanwezige beveiligingssysteem mede oorzaak aan dit ongeval. En ja dat werd weer mogelijk door degene die de lijn onbeveiligd in gebruik namen. Dat KUN je gewoon niet ontkennen. Probeer het dan ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door PWM op 01-08-2013 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:01

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik vind het niet vreemd dat die sectie op ASFA zit. Van wat ik begrijp zit je daar in de buurt met een combinatie van HSL en normale lijnen. Dan moet je keuzes maken. Ofwel upgrade je de bestaande lijn ofwel schakel je de HSL over op het oude systeem. Moest men kiezen op de oude lijn over te zetten op ETCS zou dat ook in 1 klap betekenen dat alle tractiemateriaal op die lijn dient aangepast te worden. In totaal zou er voor maanden, misschien wel een jaar extra werk zijn, het zou miljoenen kosten en wanneer er dan niets gebeurd zou het in de publieke opinie weggesmeten geld zijn geweest dat beter ergens anders was in geïnversteerd.

Want laat ons eerlijk zijn. De publieke opinie geeft geen bal om veiligheid zolang het goed gaat. Zij zien liever dat geld besteed word aan betere en moderne treinen en stations dan aan systemen die ze niet zien. Maar wanneer het dan mis gaat dan denken ze ineens dat je op enkele weken of maanden heel een spoornet kunt hervormen. We zijn zowat 10 jaar na Pecrot hier in België en we zijn nog altijd met de TBL1+ installatie bezig. Het gaat gewoon niet op 1 dag. En ETCS landelijk invoeren in België zal nog meer dan 10 jaar duren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Knightwolf schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 22:04:
[...]

Dan mag er ook niet meer gereden worden. Kiezen of delen. Een beveiling die de trein kan vertragen en kan laten stoppen en dus werkelijk kan ingrijpen is een minimale vereiste om een trein te mogen laten rijden. Dit was vragen om problemen en daarom niet acceptabel. Het had nooit mogen gebeuren en het had ook voorkomen kunnen worden als men veiligheid serieus neemt.
Dat zo'n beveiliging op kleine rustige routes met oude langzame treinen niet invoert, kan ik me voorstellen, maar op een hypermoderne HSL??? 8)7 Geld belangrijker dan veiligheid? Echt te belachelijk voor woorden.
Waarschijnlijk mag je dan alsnog met de auto rijden, maar niemand wilt een automatische snelheidsbegrenzer in de auto.

Voordelen zouden immens zijn: minder ongelukken, geen geld uitgeven aan flitscontroles, ...

Waarom dat in Spanje het systeem niet is aangepast of de trein zelf niet in staat was om zijn snelheid te controleren (Thalys is daar blijkbaar wel in staat in bvb) is waarschijnlijk afgewogen geweest door middel van een analyse.
Hell, misschien was er een concreet plan maar is dat in de ijskast geschoven dankzij de crisis.

En jammer genoeg is voor veel mensen geld inderdaad belangrijker als veiligheid - daarvoor moet je vaak gewoon maar eens even rondkijken als je buitenkomt, het nieuws bekijken, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zolang er geen treinbeinvloedingssysteem is, was daar ook een Thalys te hard doorgereden... Er zijn maar enkele landen waar je bijna volledige dekking hebt zoals in NL met ATB (EG, NG en Vv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:24

F.West98

Alweer 16 jaar hier

[...]

[...]

Het is op zich niet eens zo heel belangrijk, ik vind het alleen heel erg verbazingwekkend dat basale logica blijkbaar zo ingewikkeld is voor jullie.
Het klopt ook wel, maar het had voorkomen kunnen worden, het is niet een VEROORZAKER, maar wel een fout wat het had kunnen voorkomen, dan zou je kunnen stellen (wat niet helemaal klopt) dat het ook een SCHULDIGE is. Als ik een gestolen product koop ben ik niet de VEROORZAKER van de diefstal, maar wel SCHULDIG....
[...]

Misschien zou je je wereldbeeld niet louter en alleen moeten baseren op waar je zelf wel of niet toe in staat bent. Dat jij naar eigen zeggen niet in staat bent om e.e.a. te onthouden wil niet per sé zeggen dat anderen dat ook niet kunnen. Zoals ik eerder ook al tegen LauPro zei, het lijkt me toch sterk dat als ik één bordje weghaal iedereen ineens met 130 een stad in rijdt.
Nee, mensen rijden niet 130 in een stad omdat de weg verandert. Wordt kleiner, je moet stoppen voor stoplichten, het is drukker, enz.
Maar spoor wordt niet kleiner, een machinist kan alleen maar hard/zacht, en spoor is spoor. In een stad kan het net zo goed 200/u zijn als buiten de stad. Je hebt toch ook snelwegen in een stad, daar rijd je toch ook 120/130?
De vergelijking met wegen is echt heel erg krom.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Knightwolf schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 21:22:
Precies wat ik al stelde. Niet denken en verwachten, maar kijken en doen.
:)
dcm360 schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 21:31:
Deze beargumentatie snap ik nooit zo goed. Als ik even op de kaart kijk is Madrid-Ferrol ruim 600 km lang. Men gaat dan een hoge snelheidslijn aanleggen en dan vervolgens is die laatste 5 kilometer bij een stad een probleem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
ArcticWolf schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 22:27:
Zolang er geen treinbeinvloedingssysteem is, was daar ook een Thalys te hard doorgereden... Er zijn maar enkele landen waar je bijna volledige dekking hebt zoals in NL met ATB (EG, NG en Vv).
Het is vooral belangrijk dat ATB fouttolerant is. Als een trein in Nederland ATB heeft kán een trein niet harder dan 40 als er geen signaal is en is er voor de rest rembewaking (geen remcurvebewaking) op andere plekken. Wat trouwens nog steeds betekent dat je met 130 door geel kan maar dan moet je wel je best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
deadlock2k schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 22:56:
[...]

Het is vooral belangrijk dat ATB fouttolerant is. Als een trein in Nederland ATB heeft kán een trein niet harder dan 40 als er geen signaal is en is er voor de rest rembewaking (geen remcurvebewaking) op andere plekken. Wat trouwens nog steeds betekent dat je met 130 door geel kan maar dan moet je wel je best doen.
Als het goed is, is er wel rekening mee gehouden met krappe bogen, dus zelfs als je met 130 door geel rijdt zal de trein niet ontsporen omdat de ATB dan al heeft in gegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Zo bestaat het keperbaken dat bij Stavoren de snelheidsbeperking aangeeft niet uit één maar uit drie borden. De betreffende machinist zou dat baken nooit gemist moeten hebben, ware het niet dat hij geen wegbekendheid had. Dan snap je dus meteen waarom die wegbekendheid zo belangrijk is.
Maak je nu niet dezelfde logica fout die je Femme en Knightwolf toedicht? Hij zou die bakens nooit gemist mogen hebben... wegbekendheid doet er dan weinig toe.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

LauPro schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 22:56:
[...]
Deze beargumentatie snap ik nooit zo goed. Als ik even op de kaart kijk is Madrid-Ferrol ruim 600 km lang. Men gaat dan een hoge snelheidslijn aanleggen en dan vervolgens is die laatste 5 kilometer bij een stad een probleem....
Tja, en toch doen we het zelfs in Nederland niet. Tenminste, ik geloof niet dat er wat anders dan ATB ligt op Rotterdam Centraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Wat hij bedoelt is dat de beveiliging niet faalde, omdat snelheidsbeveiligende beveiliging er niet is. Als een stoomtrein van de STAR door rood rijd (er zijn toch wel seinen daar?), heeft de treinbeveiliging niet gefaald omdat die er simpelweg niet is. De oorzaak van de STS-passage is dan ook niet het ontbreken van de beveiliging, maar de machinist.

Dat die er wel had moeten zijn, is een compleet ander verhaal, en daar lijkeb beiden het ook wel mee eens. Maar daar is de verwarring al een hele tijd om, en als jullie het nu nog niet snappen is het denk ik beter om er mee op te houden, want veel levert het niet echt op.

Verder, als jij elke dag vanaf de snelweg een 100 gebied inrijdt, en ineens staat daar geen bord meer, dan weet ik zeker dat de meeste mensen dat doorhebben. En ja, ze zullen 130 blijven rijden das meer uit laksheid. Een machinist zal dat ook doorhebben, denken he dat is toch niet aangekondigd in mijn lijstje van vanochtend en als het goed is wel netjes afremmen en verantwoordelijken het missende bord melden.

Sorry voor eventuele typos, het is getyped vanaf mijn mobiel.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 31-07-2013 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 198% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2013 02:05 . Reden: Bij nader inzien was deze post compleet nutteloos, dat had ik eerder moeten bedenken :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

F.West98 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 00:17:
[...]

In Japan hebben ze dus automatisch verstellende stoelen. Misschien iets dat je handmatig kan omdraaien als je dat wil?
Talgo's in Spanje (ik heb nooit in de HSL Talgo's gezeten maar ik neem aan ook het soort dat verongelukt is) hebben verstelbare stoelen. Alleen worden die allemaal in de rijrichting gezet als de trein kopmaakt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
dcm360 schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 23:09:
[...]

Tja, en toch doen we het zelfs in Nederland niet. Tenminste, ik geloof niet dat er wat anders dan ATB ligt op Rotterdam Centraal.
Het verschil is dat ATB een trein prima (zei het met een beetje grof geweld) kan afremmen als hij veel te hard aankomt.
De 2 nadelen tov ERTMS (op een station) zijn dat de seinen verder uit elkaar liggen en dat je met <40 door rood kan rijden.
Dat levert wel eens aanrijdingen op zoals die in Zwitserland laatst, maar een ongeluk zoals in Spanje zou hier nooit kunnen gebeuren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 08:26:
[...]

Het verschil is dat ATB een trein prima (zei het met een beetje grof geweld) kan afremmen als hij veel te hard aankomt.
De 2 nadelen tov ERTMS (op een station) zijn dat de seinen verder uit elkaar liggen en dat je met <40 door rood kan rijden.
Dat levert wel eens aanrijdingen op zoals die in Zwitserland laatst, maar een ongeluk zoals in Spanje zou hier nooit kunnen gebeuren.
Andersom juist ;) op de vrije baan kunnen treinen <40 door rood rijden. De meest kritieke punten (zoals bij Amsterdam en emplacementen) zijn nu wel uitgerust met ATB-Vv.
Maar op de vrije baan is de kans op een aanrijding vanwege <40km/u door rood rijden echt minimaal. Namelijk; zonder rijweg kan een trein onmogelijk op het linkerspoor/nevenspoor komen, ook al rijdt hij door rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ArcticWolf schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 08:33:
[...]

Andersom juist ;) op de vrije baan kunnen treinen <40 door rood rijden. De meest kritieke punten (zoals bij Amsterdam en emplacementen) zijn nu wel uitgerust met ATB-Vv.
Maar op de vrije baan is de kans op een aanrijding vanwege <40km/u door rood rijden echt minimaal. Namelijk; zonder rijweg kan een trein onmogelijk op het linkerspoor/nevenspoor komen, ook al rijdt hij door rood.
Je hebt lang niet overal in Nederland dubbel spoor. Maar voor hetzelfde geld ligt daar allemaal al ATB-Vv.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 09:56:
[...]

Je hebt lang niet overal in Nederland dubbel spoor. Maar voor hetzelfde geld ligt daar allemaal al ATB-Vv.
Enkelspoor is meestal ATB-NG (op Woerden - Leiden na volgens mij..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
kaartjes gevonden:
Wikipedia: Spoorlijnen in Nederland

Toch nog een flink aantal enkelspoor lijntjes met ATB-EG.
Om maar niks te zeggen over de vracht en grens lijntjes waar geen beïnvloeding is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 10:10:
kaartjes gevonden:

Om maar niks te zeggen over de vracht en grens lijntjes waar geen beïnvloeding is.
ATB-EG is ook beter voor hoofdbanen dan ATB-NG en de goederenlijnen die ik daarop zie zijn max 40km/u rijden op zicht + ontspoor constructies, Dus echt onveilig zijn ze niet.
Alhoewel de belgische lijnen idd redelijk gevaarlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
ArcticWolf schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 23:01:
[...]

Als het goed is, is er wel rekening mee gehouden met krappe bogen, dus zelfs als je met 130 door geel rijdt zal de trein niet ontsporen omdat de ATB dan al heeft in gegrepen.
Als je een remopdracht hebt gegeven, zelfs al is het de allerzwakste remming, zal ATB dat accepteren en kan je met 130 door een geel sein heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
RocketKoen schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 10:10:
kaartjes gevonden:

Flink aantal? Drie ofzo? Den Helder-Dinges, Geldermalsen-Dordrecht en Olst-Deventer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
deadlock2k schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:05:
[...]

Als je een remopdracht hebt gegeven, zelfs al is het de allerzwakste remming, zal ATB dat accepteren en kan je met 130 door een geel sein heen.
Ja... maar daarna remt hij toch wel? Aangezien geel = 40km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
AW_Bos schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 21:17:
[...]

Ik snap dat je dudielijk wilt maken welke trein het is, maar officieel zal je wel mDDM bedoelen. ;)
De laatste rit die DD-AR gereden heeft was de SpoorForum-excursierit. Ik geloof dat deze daarna geen ritten meer heeft gereden.
De materieelserie heet DD-AR, mDDM is de benaming voor de motorrijtuigen m(A)Bk. Om een onderscheid tussen DD-AR met loc en met mDDM te maken wordt wel DDAR en MDDM op de dienstkaartjes van het rijdend personeel gebruikt. Maar verder is dit een discussie waar geen hond wakker van zal liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
ArcticWolf schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:10:
[...]

Ja... maar daarna remt hij toch wel? Aangezien geel = 40km/u.
Ja maar dat duurt dan best lang voordat je 40 bereikt hebt. ATB heeft geen remcurvebewaking, alleen rembewaking. Dus remmen? Prima, welke curve? Meh boeiend. Snap je wat ik bedoel of moet ik even een ATB-expert die ik ken vragen of hij het uitlegt? Zou ik snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
deadlock2k schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:21:
[...]

Ja maar dat duurt dan best lang voordat je 40 bereikt hebt. ATB heeft geen remcurvebewaking, alleen rembewaking. Dus remmen? Prima, welke curve? Meh boeiend. Snap je wat ik bedoel of moet ik even een ATB-expert die ik ken vragen of hij het uitlegt? Zou ik snappen.
Ah ok zo. Maar goed, als de machinist niet oplet en hij rijdt volgas door geel dan krijgt hij dus wel een waarschuwing + gedwongen remopdracht als hij niet reageert. Het is niet dat hij met 130km/u door kan blijven rijden en het klopt toch dat de trein binnen een blok alsnog kan afremmen/stilstand komen tot het volgende sein? (de machinist kan in de trein ook zien welke snelheid hij moet/mag rijden toch?)
Bij ATB NG zit er wel een curve in toch? (of iig gedwongen remmen tot 40...)

Daarnaast ben je gewoon stom bezig als je opzettelijk de ATB probeert te omzeilen... maar goed, op veel plekken in Nederland is de maximum baanvak snelheid ingesteld aan de maximum boogsnelheid (niet de maximum snelheid als veiligheidswaarde).
Er is ook al 5x onderzoek gedaan naar het opwaarderen van Groningen - Roodeschool... maar uiteindelijk blijft de baanvaksnelheid 70 (80?) omdat er te weinig budget is om de bogen te verruimen naar 100km/u. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
ArcticWolf schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:32:
[...]

Ah ok zo. Maar goed, als de machinist niet oplet en hij rijdt volgas door geel dan krijgt hij dus wel een waarschuwing + gedwongen remopdracht als hij niet reageert. Het is niet dat hij met 130km/u door kan blijven rijden en het klopt toch dat de trein binnen een blok alsnog kan afremmen/stilstand komen tot het volgende sein? (de machinist kan in de trein ook zien welke snelheid hij moet/mag rijden toch?)
Bij ATB NG zit er wel een curve in toch? (of iig gedwongen remmen tot 40...)
Er zit geen gedwongen curve in ATB, sommige materieeltypen willen een hardere minimumremming dan andere maar het blijft een gevaarlijk spelletje. Je kan niet met 130 door blijven rijden maar je kan bijvoorbeeld wel zo licht remmen dat je na een km 120 rijdt ipv bijna stilstaat.
Daarnaast ben je gewoon stom bezig als je opzettelijk de ATB probeert te omzeilen... maar goed, op veel plekken in Nederland is de maximum baanvak snelheid ingesteld aan de maximum boogsnelheid (niet de maximum snelheid als veiligheidswaarde).
Er is ook al 5x onderzoek gedaan naar het opwaarderen van Groningen - Roodeschool... maar uiteindelijk blijft de baanvaksnelheid 70 (80?) omdat er te weinig budget is om de bogen te verruimen naar 100km/u. :p
In Frankrijk rijden ze door bogen waar wij met 90 doorheen gaan makkelijk 140 met hetzelfde materieel (1600+ICR). Daar kan het schijnbaar dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Tijd voor ERTMS level 3 dan maar... en geen machinist meer (:+) sorry EDIT :>

en ja de alignementsveiligheidseisen in Nederland zijn behoorlijk over de top. Bogen zijn voornamelijk op slijtage en comfort ontworpen met een D van 0,5*D < D < Dth-20

[ Voor 56% gewijzigd door ArcticWolf op 01-08-2013 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:03
deadlock2k schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:48:
In Frankrijk rijden ze door bogen waar wij met 90 doorheen gaan makkelijk 140 met hetzelfde materieel (1600+ICR). Daar kan het schijnbaar dus wel.
De inframensen hier kunnen mij ongetwijfeld verbeteren, maar mij is verteld dat de infra (ongelooflijk plat gezegd) is aangelegd volgens de norm maximumsnelheid x 2. Dus technisch gezien kunnen de treinen er prima met hogere snelheid doorheen, echter gebeurd dat niet omdat het niet comfortabel is.
Uiteraard zijn er uitzonderingen op deze regel (ik geloof dat de wissels rond Amsterdam Centraal eerst 30 km/h waren (en dus technisch gezien met 60 km/h bereden kunnen worden) maar later naar 40 km/h zijn gebracht. Daardoor klap je rond Amsterdam Centraal ook zo ongelooflijk door de wissels heen. Het is dus niet comfortabel.
ArcticWolf schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:01:
Tijd voor ERTMS level 3 dan maar... en geen machinist meer (:+) sorry EDIT :>
ERTMS level 3 heeft toch weinig te maken met wel of geen machinist? Ik dacht dat het grootste verschil tussen level 2 en level 3 zat in het feit dat bij level 3 de blokken verplaatsen en er dus geen vaste blokafstand meer is? De blokafstand is dan afhankelijk van het gebruikte materieel, de snelheid waarmee gereden kan worden, etc. Daarmee kunnen dus treinen dichter op elkaar rijden en kunnen er dus meer treinen over hetzelfde baanvak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
EDIT schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:05:
[...]

De inframensen hier kunnen mij ongetwijfeld verbeteren, maar mij is verteld dat de infra (ongelooflijk plat gezegd) is aangelegd volgens de norm maximumsnelheid x 2. Dus technisch gezien kunnen de treinen er prima met hogere snelheid doorheen, echter gebeurd dat niet omdat het niet comfortabel is.
Je merkt er weinig van.
Uiteraard zijn er uitzonderingen op deze regel (ik geloof dat de wissels rond Amsterdam Centraal eerst 30 km/h waren (en dus technisch gezien met 60 km/h bereden kunnen worden) maar later naar 40 km/h zijn gebracht. Daardoor klap je rond Amsterdam Centraal ook zo ongelooflijk door de wissels heen. Het is dus niet comfortabel.
Een wissel is heel iets anders dan een boog waar je een paar seconden in zit.
ERTMS level 3 heeft toch weinig te maken met wel of geen machinist? Ik dacht dat het grootste verschil tussen level 2 en level 3 zat in het feit dat bij level 3 de blokken verplaatsen en er dus geen vaste blokafstand meer is? De blokafstand is dan afhankelijk van het gebruikte materieel, de snelheid waarmee gereden kan worden, etc. Daarmee kunnen dus treinen dichter op elkaar rijden en kunnen er dus meer treinen over hetzelfde baanvak.
Level 3 heeft daar inderdaad niets mee te maken en de blokken zijn inderdaad dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ehm... ik doelde op de aanleg van ERTMS level 3 EN geen machinist meer, niet dat het iets met elkaar te maken heeft.
Je zou ook met ERTMS level 2 zonder machinist kunnen.

@EDIT:
De boog van Lelylaan naar Schiphol is op een paar graden na hetzelfde als de boog van afgelopen ongeluk in Spanje. Ik weet niet of je daar met 160km/u doorheen wilt...

[ Voor 34% gewijzigd door ArcticWolf op 01-08-2013 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
ArcticWolf schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:16:
@EDIT:
De boog van Lelylaan naar Schiphol is op een paar graden na hetzelfde als de boog van afgelopen ongeluk in Spanje. Ik weet niet of je daar met 160km/u doorheen wilt...
Ehh, daarin ben ik het met je eens :X
Zal ik het maar zien als de uitzondering die de regel bevestigde? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
AB gaat iig een hoger beroep aanspannen:
De bouwer van de geplaagde Fyratreinen, het Italiaanse AnsaldoBreda, gaat in beroep tegen het besluit van de rechtbank om geen nieuw onderzoek te doen naar de deugdelijkheid van de treinen.

Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt.

AnsaldoBreda wil dat de rapporten, waarop Nederland en België zich baseerden om te stoppen met de Fyra, openbaar worden gemaakt.

Ook heeft het bedrijf bij de rechtbank een verzoek ingediend voor nieuw onderzoek door onafhankelijke experts.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...fyra-in-hoger-beroep.html

We horen het over een paar jaar wel, hoe het afloopt :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
wildhagen schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 17:14:
AB gaat iig een hoger beroep aanspannen:

We horen het over een paar jaar wel, hoe het afloopt :)
Ik denk dat dat wel meevalt. Het is een hoger beroep van een kort geding en de zaak is niet heel complex (namelijk: alleen maar of er nu wel of niet een deskundigenbericht moet worden bevolen). Er kan ook een spoed- of zelfs een turbo-spoed-beroep van gemaakt worden; dan kan de hele kwestie in 2-3 maanden doorlopen zijn (inclusief het wijzen van arrest, afhankelijk van de werkdruk van het hof). Hoe lang het deskundigenbericht zelf gaat duren kan ik natuurlijk niet inschatten, dat hangt van de heren techneuten af :)

Over de uiteindelijke kwestie van schadevergoeding zal inderdaad nog wel een paar jaar geprocedeerd worden, tenzij het voordien geschikt wordt natuurlijk. Het gaat om gigantische belangen, daar kun je best een paar keer voor op en neer naar de Hoge Raad. :P

[ Voor 15% gewijzigd door nare man op 01-08-2013 17:41 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik bedoelde het totaalplaatje, dus met schadevergoeding etc idd :)

Maar je kan toch maar één keer naar de Hoge Raad, net zoals je maar één keer in hoger beroep kunt? Of kan je rustig tientallen keren bij de Hoge Raad terecht, tot je toevallig een gunstige uitspraak krijgt oid?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:32:
[...]

Ehm... Wat deadlock2k zegt. Inspectie IVW rapport RV-07U0238, VIRM rijdt op 29 maart 2007 in Harmelen (of all places) met 104 km/h door een stoptonend sein. De ATB vond het allemaal wel Best want aan het remcriterium werd voldaan na het passeren van het voorgaande gele sein. De trein kwam tot stilstand omdat de machinist zijn fout ontdekte en een snelremming inzette.
De trein die wel over dat spoor had mogen rijden, een geladen kolentrein kon op tijd voor het voor hem afvallende sein stoppen. Had hij dat niet gekund of had de machinist van de VIRM zijn fout niet ontdekt dan was een herhaling van Harmelen 1962 heel erg denkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 18:30:
[...]

Ehm... Wat deadlock2k zegt. Inspectie IVW rapport RV-07U0238, VIRM rijdt op 29 maart 2007 in Harmelen (of all places) met 104 km/h door een stoptonend sein. De ATB vond het allemaal wel Best want aan het remcriterium werd voldaan na het passeren van het voorgaande gele sein. De trein kwam tot stilstand omdat de machinist zijn fout ontdekte en een snelremming inzette.
De trein die wel over dat spoor had mogen rijden, een geladen kolentrein kon op tijd voor het voor hem afvallende sein stoppen. Had hij dat niet gekund of had de machinist van de VIRM zijn fout niet ontdekt dan was een herhaling van Harmelen 1962 heel erg denkbaar.
Ehm... er was geen ATB bij Harmelen op dat moment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het geeft dus aan dat we nu met ATB eenzelfde ramp kunnen hebben als in 1962. De kans is alleen wat kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 18:38:
Het geeft dus aan dat we nu met ATB eenzelfde ramp kunnen hebben als in 1962. De kans is alleen wat kleiner.
Maar de machinist krijgt wel een remming als hij perongeluk door rijdt en kan de maximum snelheid zien, als hij daarvoor niet aan het remcriterium voldaan heeft.

en nog even over die V-IRM:
ooit een V-IRM een noodstop zien maken? binnen 500 meter stond hij stil vanaf 120km/u... (het was alleen te laat want er lag al iemand onder/voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 18:41:
[...]

en nog even over die V-IRM:
ooit een V-IRM een noodstop zien maken? binnen 500 meter stond hij stil vanaf 120km/u... (het was alleen te laat want er lag al iemand onder/voor)
Niet uniek toch? Heb dat in het verleden met Mat'54 en ICM ook meegemaakt, die staan ook bijzonder snel stil. En als je als passagier stond, lig je dan tegen het schot aan de andere kant van de wagon :P

DD-AR kan er ook wat van trouwens (de rechter dus, de linker vertrekt normaal):

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 18:41:
[...]

Maar de machinist krijgt wel een remming als hij perongeluk door rijdt en kan de maximum snelheid zien, als hij daarvoor niet aan het remcriterium voldaan heeft.
Alleen als er ATB-vv ligt. Toen, in 2007, lag dat er niet en had de machinist geen remming gekregen. Sterker nog: het kan best zijn dat je het rode sein voorbij rijdt en *ping* ATB-groen krijgt van de volgende sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 18:50:
[...]

Alleen als er ATB-vv ligt. Toen, in 2007, lag dat er niet en had de machinist geen remming gekregen. Sterker nog: het kan best zijn dat je het rode sein voorbij rijdt en *ping* ATB-groen krijgt van de volgende sectie.
Dat kan, maar uiteindelijk krijgen beide treinen opeens sectie bezet (dan kan het al te laat zijn gezien de snelheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 18:47:
[...]

Niet uniek toch? Heb dat in het verleden met Mat'54 en ICM ook meegemaakt, die staan ook bijzonder snel stil. En als je als passagier stond, lig je dan tegen het schot aan de andere kant van de wagon :P

DD-AR kan er ook wat van trouwens (de rechter dus, de linker vertrekt normaal):

[video]
Lol... wtf is die trein aan het doen 8)7

ik heb zelf een keer in een 1600+ICR combi (130km/h op dat stuk) gezeten en bij (heel) slecht weer ging er in de verte een overweg niet dicht, toen zat ik idd ook tegen de stoel voor mij aan. En daarna viel de stroom ook nog eens weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 18:54:
[...]

Lol... wtf is die trein aan het doen 8)7
Ik vermoed, maar dat is speculeren, dat de machinist twijfelt of hij op dat station moet stoppen, en daarom alle ankers uitgooit omdat hij al praktisch *in* het station is.

Dat zie je ook, omdat hij lijkt te aarzelen (stukje achteruit laten rijden, dan weer vooruit, optrekken, en weer remmen etc), en hij uiteindelijk toch zonder te stoppen doorrijdt :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Gisteren een mooie (vergelijkbare) situatie in TS2013 meegemaakt.

Ik nader Hannover met 200 per uur onder LZB (met AFB en de "throttle" helemaal naar voren) en de indicator geeft op een gegeven moment aan dat over 7 KM de snelheid nog maar 80 is. De trein begint dus rustig aan af te remmen, bij het 160 signaal al 150 rijdend en bij het 140 signaal al onder de 120 zittend. Nog 2 KM te gaan en het "ende" lampje gaat branden wat ik niet in de gaten heb.

Zat te bellen zeg maar... Vlak voor het 80 Km/u sein (ik rij 78 KM/u) gaat de LZB uit en begint de trein weer volop te acceleren daar de hendels nog vooruit stonden...

Met 91 per uur door het sein en dat vond de PZB niet leuk: noodremming....

Is PZB wat dat betreft geavanceerder dan ATB, of zou er in Nederland precies hetzelfde gebeuren?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Kijk, zo gooi je een Taurus op de noodrem:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=V2TEkLZDElQ]

Ook leuk trouwens, bewuste (test ATP-systeem) noodremmingen vanuit een cabine gezien:

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 18:57:
Ik vermoed, maar dat is speculeren, dat de machinist twijfelt of hij op dat station moet stoppen, en daarom alle ankers uitgooit omdat hij al praktisch *in* het station is.

Dat zie je ook, omdat hij lijkt te aarzelen (stukje achteruit laten rijden, dan weer vooruit, optrekken, en weer remmen etc), en hij uiteindelijk toch zonder te stoppen doorrijdt :)
In België (Mechelen) ook eens gehad dat de trein ineens bijzonder hard remde en tot stilstand kwam. Om dan de volgende omroep te krijgen: "Onze machinist is te vroeg gestopt. Hierdoor staan we niet volledig aan het perron. Passagiers voor Mechelen worden vriendelijk verzocht zich naar de voorste wagon te begeven om daar uit te stappen."

:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
wildhagen schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 19:05:

[video]

Ook leuk trouwens, bewuste (test ATP-systeem) noodremmingen vanuit een cabine gezien:

[video]
Dat duurt nog best lang voordat die stil staat...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:00
Vind het anders nog aardig rap gaan, van 125 naar 20? :o

edit: @ hieronder, ja, dat was me wel duidelijk uit het filmpje :+

[ Voor 38% gewijzigd door maarud op 01-08-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
125mph he ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Precies, hij remt wel af van 200 km/h naar 30 km/h. Ik vind het ook vrij snel gaan. Ongetwijfeld zal je nog harder kunnen remmen, maar je hebt er zo weinig aan als je daarmee je passagiers door een gehaktmolen haalt en tot pulp maalt ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
:o
ArcticWolf schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 18:36:
[...]

Ehm... er was geen ATB bij Harmelen op dat moment...
Ja, als je niet leest heeft het ook geen zin om te antwoorden. Het is volledig duidelijk uit zijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:51

PeaceNlove

Deugleuter

Mij is ooit overkomen dat de stoptrein naar Amersfoort Den Dolder veel te laat zag door de mist, ver na het perron tot stilstand kwam en vervolgens toch maar doorgereden is... Het remde enorm hard, maar het hele perron was niet voldoende om geheel af te remmen tot stilstand. Ik denk dat Den Dolder +/- 200 meter lengte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
deadlock2k schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 20:15:
:o
[...]

Ja, als je niet leest heeft het ook geen zin om te antwoorden. Het is volledig duidelijk uit zijn post.
}:O
ik las het jaartal verkeerd :p 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik denk dat Den Dolder +/- 200 meter lengte heeft.
Nuttige perronlengte van 211 tot 224 meter,. zie http://www.prorail.nl/sit...nuttige_perronlengten.pdf :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Zo dat was vandaag proppen op station Schiphol.

Twee treinen per perron, IC naar Den Haag + IC naar Vlissingen (als ik het goed heb) en aan de andere kant Sprinter naar Den Haag + Fyra naar R'dam.

Wel apart gezicht.

Hebben ze tegenwoordig last van de warmte ofzo?
Ik heb echt in, nou, 2 maanden (bijna) geen problemen gehad.
Nu is het al de 4e keer in 2,5 week tijd.

Helaas dit keer geen charmante conductrices.
Wel een aardige machinist.

Moet volgende keer wel eens mijn camera bij me hebben, had een mooi plaat van de Schiphol tunnel kunnen maken :P

'T was trouwens wel lekker cool daar (scheelt toch :P)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
wildhagen schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 19:05:

[video]

[video]
Die bovenste, heeft die een automatische typhoon-bij-snelremmingsinstallatie ofzo? Of is dat het geluid van een protesterende trein? En hij moet ook wel iets heel ernstigs zien, wat gaat botsen, wil hij direct uit zijn cabine vluchten, en eerlijk gezegd heb ik de neiging om FAAKKKEEE te roepen.

Ik heb trouwens ook al wat snelremmingetjes meegemaakt (ATB-remmen, is dat hetzelfe als de noodrem?). Een paar keer (2 of 3) waar een machinist te snel optrekt in het nog 40 km/h stukje bij Apg (was ook met een GTW'tje op ATB-NG dus) en dan staat hij heel snel weer stil, als je vooraan zit kan je het triiinnnggg horen.

Ook eens in een trein met vertraging, zat ik vooraan bij de cabine, hoorde ik triinggg, ging de trein behoorlijk hard remmen, maar halverwege de remming begon hij weer op te trekken. Ik vermoed dat dat een ietwat fanatieke reactie aan het remhendel was ofzo :P

Maar, in theorie, met ATB-EG is het dus mogelijk om bij het ingaan van een snelheidsbeperking vrij hard te remmen, om direct daarna de remmen los te laten waarna de trein (te hard) doorrijdt? En is dat dan ook mogelijk met ATB-Vv of ATB-NG?

[ Voor 8% gewijzigd door marcop23 op 01-08-2013 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
marcop23 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 21:42:
Maar, in theorie, met ATB-EG is het dus mogelijk om bij het ingaan van een snelheidsbeperking vrij hard te remmen, om direct daarna de remmen los te laten waarna de trein (te hard) doorrijdt?
Nope. Kan niet. Je moet blijven voldoen aan het remcriterium tot je de doelsnelheid hebt bereikt. Doe je dat niet, dan zet de ATB je stil. Zowel bij ATB-EG/vv als NG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
[...]

Die bovenste, heeft die een automatische typhoon-bij-snelremmingsinstallatie ofzo? Of is dat het geluid van een protesterende trein? En hij moet ook wel iets heel ernstigs zien, wat gaat botsen, wil hij direct uit zijn cabine vluchten, en eerlijk gezegd heb ik de neiging om FAAKKKEEE te roepen.
Is kennelijk een stukje uit een trainingsfilmpje voor machinisten in opleiding, als je de commentaren eronder ziet:
Das video ist eine Vorführung wie man es im Ernstfall machen sollte.
Dat de machinist de cabine verlaat lijkt me overigens begrijpelijk bij een potentieel aankomende botsing. Niet bepaald wat je noemt de veiligste plek in de trein, en als de noodremming eenmaal is gestart kan hij toch niets meer doen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

[...]

Ik heb trouwens ook al wat snelremmingetjes meegemaakt (ATB-remmen, is dat hetzelfe als de noodrem?). Een paar keer (2 of 3) waar een machinist te snel optrekt in het nog 40 km/h stukje bij Apg (was ook met een GTW'tje op ATB-NG dus) en dan staat hij heel snel weer stil, als je vooraan zit kan je het triiinnnggg horen.

Ook eens in een trein met vertraging, zat ik vooraan bij de cabine, hoorde ik triinggg, ging de trein behoorlijk hard remmen, maar halverwege de remming begon hij weer op te trekken. Ik vermoed dat dat een ietwat fanatieke reactie aan het remhendel was ofzo :P
In GTW'tjes zit ik bijna altijd vooraan, en ik hoor heel vaak triiinngggg :+
Eén keer een snelremming meegemaakt, vlak voor station. Stonden we ineens stil, en toen stapvoets het station in rijden. Wel grappig dat je merkt wanneer ze te hard rijden. Soms denk ik wel eens "wat gaat die hard", 1 sec later: "trinnggg" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
F.West98 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 22:06:
[...]

In GTW'tjes zit ik bijna altijd vooraan, en ik hoor heel vaak triiinngggg :+
Eén keer een snelremming meegemaakt, vlak voor station. Stonden we ineens stil, en toen stapvoets het station in rijden. Wel grappig dat je merkt wanneer ze te hard rijden. Soms denk ik wel eens "wat gaat die hard", 1 sec later: "trinnggg" :+
3 seconden later noodrem ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Killjoy

Klingon lawn products

[...]

Maar, in theorie, met ATB-EG is het dus mogelijk om bij het ingaan van een snelheidsbeperking vrij hard te remmen, om direct daarna de remmen los te laten waarna de trein (te hard) doorrijdt? En is dat dan ook mogelijk met ATB-Vv of ATB-NG?
Ik heb er hier nog eentje gevonden die behoorlijk echt is.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Nee, gewoon direct gas los. 2 sec tring en weer voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:01

Blokker_1999

Full steam ahead

wildhagen schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 20:14:
Precies, hij remt wel af van 200 km/h naar 30 km/h. Ik vind het ook vrij snel gaan. Ongetwijfeld zal je nog harder kunnen remmen, maar je hebt er zo weinig aan als je daarmee je passagiers door een gehaktmolen haalt en tot pulp maalt ;)
Neen, bij een noodremming zit je op een maximale remkracht (1,2m/s²). Ga je nog harder remmen dan zullen je wielen gewoon blokkeren.
EDIT schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 21:53:
[...]

Nope. Kan niet. Je moet blijven voldoen aan het remcriterium tot je de doelsnelheid hebt bereikt. Doe je dat niet, dan zet de ATB je stil. Zowel bij ATB-EG/vv als NG
Van wat ik hierboven heb onthouden is het bij de eerste generatie ATB wel degelijk mogelijk omdat daar geen remcurvebewaking op zit. Eenmaal remmen tot ATB voldoening heeft is voldoende, geen mogelijkheid voor ATB om een max. snelheid af te dwingen op dat moment.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Treindienstleiders van ProRail verzetten zich tegen de militair aandoende gespreksregels waarmee ze sinds vorig jaar met machinisten van de NS moeten communiceren. Deze nieuwe regels leiden volgens de treindienstleiders tot spraakverwarring, onnodig lange gesprekken en daarmee onveilige situaties.

Dit schrijft een groep treindienstleiders uit Utrecht in een brief aan de directie van ProRail, die in het bezit is van de Volkskrant. Vrijwel alle treindienstleiders van de verkeerspost Utrecht hebben de brief ondertekend. Utrecht is het belangrijkste spoorknooppunt van Nederland. De tekenlijsten gaan ook rond in andere verkeersposten.

ProRail voerde nieuwe gespreksregels vorig jaar in nadat de inspectie de spoorbeheerder in een tik op de vingers had gegeven vanwege het niet naleven van de eigen regels voor de gespreksdiscipline. Letters moeten voortaan via het zogeheten NATO-alfabet worden uitgesproken, zoals militairen dat in Amerikaanse films doen. A=Alfa, B=Bèta enzovoort. Spoor 13C dient volgens de gespreksprotocollen te worden uitgesproken als 'één-drie-Charly'.

In hun brief refereren de treindienstleiders aan babylonische spraakverwarringen die een reiziger die onwel werd op spoor twaalf fataal had kunnen worden. Conform de nieuwe regels was de ambulance naar 'spoor één-twee' gestuurd. Pas toen de ambulancebroeders op het perron dat tussen de sporen één en twee in lag arriveerden, werd duidelijk dat ze op spoor twaalf moesten zijn. In Vught passeerde een trein een defecte spoorwegovergang met 130 kilometer per uur, omdat dat machinist de instructie om stapvoets te rijden niet had begrepen.

Ook moeten treindienstleiders en machinisten tijdens hun gesprekken iedere mededeling besluiten met het woord 'over'. Het gebruik van 'over' en 'sluiten' is ooit bedacht voor radioverbindingen die niet gelijktijdig kunnen zenden en ontvangen. Machinisten en treindienstleiders communiceren echter via een normale telefoonverbinding. 'Probeer tijdens een gewoon telefoongesprek maar eens serieus iedere zin te beëindigen met over', verzucht een machinist van de NS. 'Dat is doodvermoeiend en het leidt alleen maar af van de inhoud.'

De NS en ProRail verwerpen de kritiek. 'Eenduidige communicatie tussen treindienstleiders en machinisten is van groot belang voor de veiligheid op het spoor'. De spoorbedrijven volgen met de strikte handhaving van de gespreksdiscipline Europese richtlijnen voor communicatie met treinen én aanbevelingen van de Inspectie Leefomgeving & Transport. Met name oudere treindienstleiders zouden te informeel communiceren met machinisten.

De NS en ProRail hebben naar eigen zeggen veel tijd en energie gestoken in het vertrouwd maken van het personeel met de nieuwe gespreksregels.
Bron: http://www.volkskrant.nl/...r-gespreksregels-NS.dhtml

[ Voor 61% gewijzigd door wildhagen op 02-08-2013 07:06 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hmm, raar. Dat alpha/bravo/charlie/etc verhaal is omdat over de telefoon sommige letters op elkaar lijken maar bij 'A' 'B' (en het volgens mij zeer zeldzame 'C') is dat niet echt heel erg het geval. En dat 'over' verhaal doen ze in de luchtvaart niet eens en als er ergens veel geradio't wordt over half-duplex is 't daar wel.

Dat van die ambu is gewoon stom aan hun kant imo.

Oh en B is natuurlijk 'bravo', niet 'beta'.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 02-08-2013 08:05 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 05:43:
[...]

Neen, bij een noodremming zit je op een maximale remkracht (1,2m/s²). Ga je nog harder remmen dan zullen je wielen gewoon blokkeren.

[...]

Van wat ik hierboven heb onthouden is het bij de eerste generatie ATB wel degelijk mogelijk omdat daar geen remcurvebewaking op zit. Eenmaal remmen tot ATB voldoening heeft is voldoende, geen mogelijkheid voor ATB om een max. snelheid af te dwingen op dat moment.
De moderne treinen hebben ook gewoon ABS toch? is het dan niet mogelijk om boven die 1,2m/s2 uit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt alsof de dames en heren managers aan de vergadertafel met een pavlovreactie op de kritiek van IL&T zijn gekomen en een volstrekt overgedimensioneerde "oplossing" hebben geëist. Dat blijkt in de praktijk niet bepaald te werken, maar een beetje manager laat zich uiteraard niet tegenhouden door kritiek van de werkvloer of zoiets bizars als de werkelijkheid. Nee, men heeft er een hoop tijd en moeite in gestoken en dus moet het wel goed zijn. Managers kunnen immers geen fouten maken, vandaar ook dat het alleen de mensen op de werkvloer zijn die aan zelfreflectie moeten doen en functioneringsgesprekken nodig hebben.

Nee, laten we het dan lekker afschuiven op de oudere werknemers, die vreselijke babyboomers waar het halve land toch al lekker tegenaan schopt. Wel ironisch eigenlijk als je bedenkt dat de minister op precies dezelfde manier met de NS omgaat.

/me is niet zo onder de indruk van de moderne managementcultuur in het Nederlandse bedrijfsleven en bij de overheid. :X

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2013 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 15:46

MBV

offtopic:
Ik werk bij een bedrijf waarbij het functioneringsgesprek aan het eind ook wordt omgedraaid. Bij een minder goede manager helpt dat niet, omdat je dan niet erop kunt vertrouwen dat je je negatieve feedback niet terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

Als de treindienstleider en de machninst het onderling over spoor/perron één-twee hebben. En de treindienstleider (of machinist) besteld een ambulance en stuurt deze naar één-twee ipv 12, dan is dat toch de fout van degene die communiceert met de ambulance? Hoe kan de (interne) communicatie tussen MC en TDL hier een oorzaak van zijn?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Sosabowski schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 08:19:
Als de treindienstleider en de machninst het onderling over spoor/perron één-twee hebben. En de treindienstleider (of machinist) besteld een ambulance en stuurt deze naar één-twee ipv 12, dan is dat toch de fout van degene die communiceert met de ambulance? Hoe kan de (interne) communicatie tussen MC en TDL hier een oorzaak van zijn?
Mijn vraagtekens staan eerder bij het feit dat ze het nummer 12 onduidelijk vinden... en het verschil tussen A, B en C is toch ook duidelijk...? En anders zeg je Anton, Bernard of Cornelis, echt zo'n onzin maatregel dit ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De NS en ProRail nemen vrijdag maatregelen tegen de warmte, omdat daardoor meer problemen kunnen ontstaan met de treinen en het spoor.

Dat meldt de NS.

Vanaf het middaguur rijden in de randstad op enkele trajecten minder treinen om ruimte te maken voor eventuele storingen. Ook staan er extra storingsploegen en locomotieven paraat.

Er rijden minder Intercity's op de trajecten Rotterdam - Utrecht en Amsterdam Enkhuizen. Op de trajecten Breukelen-Veenendaal Centrum, Rotterdam-Vlaardingen, Leiden-Gouda, Den Haag Centraal-Dordrecht en Rotterdam-Gouda Goverwelle rijden minder Sprinters.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...mt-maatregelen-hitte.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ik snap operationeel wel degelijk waarom ze dat doen, maar de geloofwaardigheid doet het geen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:02
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BQpYaVjCMAETZEf.jpg
Via: https://twitter.com/evert...63199929436483584/photo/1

[ Voor 34% gewijzigd door Robkazoe op 02-08-2013 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Tja, dit is gewoon incompetentie van de bovenste plank. In de winter kan ik heel erg ver in de verte wel begrip opbrengen maar dat je een speciale dienstregeling inzet omdat het te warm is, tja, te gek voor woorden. Only in Nederland. Heb daarom 0,0 begrip hiervoor.

Kamervragen en wel nu please...

[ Voor 5% gewijzigd door magnifor op 02-08-2013 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Mwah, only in Nederland? In de UK hebben ze enkele dagen geleden ook enorme last gehad van de hitte hoor, alleen proberen die een andere oplossing, namelijk de spoorstaven wit schilderen. Zie http://www.telegraph.co.u...unteract-hot-weather.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:57

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik zat gisteren in de sprinter Leiden-Gouda (die dus geschrapt wordt vandaag) en ga daar met dit weer sowieso niet meer vrijwillig in. Die SGMm's zijn echt rijdende ovens met dit weer.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Tja, worden er van te voren maatregelen genomen vanwege verwachte omstandigheden, is het niet goed en moeten er kamervragen gesteld worden. Als er geen maatregelen genomen worden en het gaat wel mis, hadden er maatregelen moeten zijn en moeten er kamervragen gesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
wildhagen schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:33:
Mwah, only in Nederland? In de UK hebben ze enkele dagen geleden ook enorme last gehad van de hitte hoor, alleen proberen die een andere oplossing, namelijk de spoorstaven wit schilderen.
Lijken ze in Italie ook gedaan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
dcm360: ik denk dat de vraag is of dit weer dit soort maatregelen vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
dcm360 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:36:
Tja, worden er van te voren maatregelen genomen vanwege verwachte omstandigheden, is het niet goed en moeten er kamervragen gesteld worden. Als er geen maatregelen genomen worden en het gaat wel mis, hadden er maatregelen moeten zijn en moeten er kamervragen gesteld worden.
Tja, voor elke poep en een scheet de dienstregeling veranderen is weer iets waar je denkt "Moet dit nou?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
magnifor schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:44:
[...]

Tja, voor elke poep en een scheet de dienstregeling veranderen is weer iets waar je denkt "Moet dit nou?"
Dan bied je toch een beter alternatief aan bij Prorail/NS? Kan je beter contact met hen opnemen dan hier komen te klagen. Heeft meer effect gok ik zo.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Het probleem lijkt mij dat de huidige dienstregeling het spoor zo dicht bij 100% gebruikt, dat bij de eerste de beste verstoring de hele dienstregeling in de soep loopt. Daar zijn dus 3 oplossingen voor:
- alternatieve dienstregeling bij extreem weer (en een voorspelling van de heetste dag ooit is extreem)
- dienstregeling standaard uitdunnen
- dienstregeling flexibeler maken

Aangezien dat laatste logistiek gezien nog geen optie is, moeten we dus kiezen tussen optie 1 en 2. Optie 1 is wat mij betreft prima, zolang dat niet 3 weken per jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Treinmachinist België vergeet te tanken
Een Vlaamse trein tussen Lommel en Lier is stilgevallen omdat de machinist was vergeten te tanken. De dieseltrein met 15 passagiers moest door een andere trein naar een station worden geduwd.

''Ik wist niet eens dat treinen nog op brandstof reden’', aldus een verbaasde reiziger in Vlaamse kranten donderdag.

Volgens haar hing een sterke dieselgeur in de trein toen de conducteur vertelde dat de machinist niet voldoende had getankt. De conducteur zou ook nog hebben gezegd dat de bestuurder onmogelijk kon zien dat er te weinig brandstof in de tank zat.

De passagiers moesten overstappen. Maar van de vervangende trein bleken de deuren defect. Uiteindelijk kwamen sommige reizigers met ruim drie uur vertraging aan.
_O-

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:50:
Het probleem lijkt mij dat de huidige dienstregeling het spoor zo dicht bij 100% gebruikt, dat bij de eerste de beste verstoring de hele dienstregeling in de soep loopt. Daar zijn dus 3 oplossingen voor:
- alternatieve dienstregeling bij extreem weer (en een voorspelling van de heetste dag ooit is extreem)
- dienstregeling standaard uitdunnen
- dienstregeling flexibeler maken

Aangezien dat laatste logistiek gezien nog geen optie is, moeten we dus kiezen tussen optie 1 en 2. Optie 1 is wat mij betreft prima, zolang dat niet 3 weken per jaar is.
De meeste storingen zullen zich rond seinen voldoen vandaag. Dit probleem valt op te lossen door de ES-lassen weg te halen (en dus ERTMS aan te leggen :> )
Waarna dus ook een flexibelere dienstregeling te maken valt ;) (alleen bij level 3 dan wel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
''Ik wist niet eens dat treinen nog op brandstof reden’'
Snuggere Sjakie :X

Wel leuke stunt idd :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

ArcticWolf schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:56:
[...]

De meeste storingen zullen zich rond seinen voldoen vandaag. Dit probleem valt op te lossen door de ES-lassen weg te halen (en dus ERTMS aan te leggen :> )
Waarna dus ook een flexibelere dienstregeling te maken valt ;) (alleen bij level 3 dan wel...)
De opvolgsnelheden van ERTMS kunnen hoger zijn, maar de rechtstreekse link naar flexibeler snap ik niet. Het probleem bij verstoringen zit hem toch in het materieel op de goede plek krijgen, niet in de blokbeveiliging van ATB?

[ Voor 42% gewijzigd door MBV op 02-08-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:57:
[...]

De opvolgsnelheden van ERTMS kunnen hoger zijn, maar de rechtstreekse link naar flexibeler snap ik niet. Het probleem bij verstoringen zit hem toch in het materieel op de goede plek krijgen, niet in de blokbeveiliging van ATB?
Bij level 3 krijg je dus dynamische blokken en kun je on-the-fly treinen verder van elkaar laten rijden of juist dichter bij elkaar.
Snelheden zijn ook opeens dynamisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:46:
[...]

Dan bied je toch een beter alternatief aan bij Prorail/NS? Kan je beter contact met hen opnemen dan hier komen te klagen. Heeft meer effect gok ik zo.
Ja natuurlijk, ik ben ook echt zo gespecialiseerd in dit soort dingen. Ik ben klant en wil gewoon een fatsoenlijke dienstregeling. Zo extreem warm wordt het ook weer niet, volgens de NOS tussen de 33 en 36 graden.

Het is jaren een zooitje bij de NS/ProRail en als je als klant te horen krijgt dat er zelfs nu een hittedienstregeling komt dan ben ik van mening dat de NS + ProRail een stelletje amateurs zijn. En als we een competente minister van infrastructuur en milieu zouden hebben zou ze er iets aan doen maarja, Melanie ziet ons liever 130 rijden in een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

ArcticWolf schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:59:
[...]

Bij level 3 krijg je dus dynamische blokken en kun je on-the-fly treinen verder van elkaar laten rijden of juist dichter bij elkaar.
Snelheden zijn ook opeens dynamisch
Eigenlijk is het dus een soort van valsspelen: we zitten nu op een hoog percentage van de capaciteit (ik roep eens 95%, geen idee). Met ERTMS lvl3 krijg je (weer uit mijn duim) 30% extra capaciteit, en gebruik je dus bij de huidige dienstregeling nog maar 73% van de capaciteit. Nogal logisch dat je verstoringen beter kunt opvangen :)

Iets zegt mij dat we met de invoering van ERTMS dus meer treinen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:00:
[...]

Eigenlijk is het dus een soort van valsspelen: we zitten nu op een hoog percentage van de capaciteit (ik roep eens 95%, geen idee). Met ERTMS lvl3 krijg je (weer uit mijn duim) 30% extra capaciteit, en gebruik je dus bij de huidige dienstregeling nog maar 73% van de capaciteit. Nogal logisch dat je verstoringen beter kunt opvangen :)

Iets zegt mij dat we met de invoering van ERTMS dus meer treinen krijgen.
haha ja zo zou je het kunnen zien }:O

Ik denk persoonlijk niet dat er meerdere treinen komen... echt veel reizgers komen er niet bij (of iedereen moet opeens masaal de auto verkopen)
Pagina: 1 ... 146 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!