Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.933 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
En wat in redelijk tempo afgevoerd wordt (of reeds is). Inderdaad. Case in point dus ;)

Want anders had men Mat'64 nog enkele tientallen jaren moeten blijven gebruiken lijkt me. Vast wel ergens iemand te vinden die het mooi materieel vind.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:42:
En wat in redelijk tempo afgevoerd wordt (of reeds is). Inderdaad. Case in point dus ;)

Want anders had men Mat'64 nog enkele tientallen jaren moeten blijven gebruiken lijkt me. Vast wel ergens iemand te vinden die het mooi materieel vind.
degene die nu nog rijden worden niet meer afgevoerd toch? (iig aankomende tijd niet... d8 ik?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
In de dienstregeling zijn nog maar 24 Mat'64 ingedeeld, vanaf september worden er dat 36. Van de oorspronkelijke bijna 250, dus dat is redelijk verwaarloosbaar. Er zijn nog ongeveer 50 stellen aanwezig (dienstvaardig).

Grote schades en defecten worden sowieso niet meer gerepareerd (da's een enkeltje sloper), en zodra revisietermijnen worden bereikt gaan ze ook terzijde.

Tenzij men dat beleid wijzigt zal dus binnen een paar jaar Plan-V geheel zijn verdwenen. De laatste revisies (treinstelnummers 443-483) zijn uitgevoerd in 2007. Ik weet het niet zeker, maar die revisietermijn is toch om de 7.5 jaar dacht ik? Dan zal het dus eind 2014, begin 2015 sowieso over zijn voor Mat'64. Niet wat je noemt echt ver in de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 21-07-2013 12:55 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:45
Plan V mag van mij als stoptrein zeker in dienst blijven ja, net zo nostalgisch als 1600+ICR :P maar daar heb ik toch net wat minder mee dan met laatstgenoemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ArcticWolf schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:25:
en toch wordt de mat64 nog steeds ingezet ;D
Vanwege het weer? :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ik denk dat het allerlaatste Mat '64 op de baan wordt gehouden tot er voldoende nieuwe sprinters zijn om dit te vervangen. Als het niet lukt met Mat '64 zie ik NS ook nog wel in staat om DM'90 te gaan gebruiken...

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Hebben ze die nog dan? Dacht dat ze die allemaal gedumpt hadden (o.a. richting Syntus) omdat ze zo tegen vielen.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ze hebben nog wel een aantal DM90 ja, hoewel er heel veel op reserve c.q. terzijde staat.

Zwolle-Kampen wordt toch nog bediend met DM90 bijvoorbeeld? En volgens mij (maar dit weet ik niet zeker?) Zwolle-Enschede ook?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Zwolle-Enschede zal nog eeuwen met DM90 vervuild blijven worden denk ik. :P Aangezien het een diesellijn is en volgens mij NS geen ander materieel heeft om daarop te rijden. Er zijn hier in de pers soms wel ballonnen die opgelaten worden om de lijn te elektrificeren en ook om er met intercity's (o.i.d.) te gaan rijden om een betere verbinding tussen Zwolle en Twente te krijgen, maar ik denk niet dat dat binnen 25 jaar gerealiseerd gaat worden.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zolang er maar geen sprinters op die lijn gaan rijden, anders maar IC via Deventer blijven nemen :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bastien schreef op zondag 21 juli 2013 @ 16:39:
Zwolle-Enschede zal nog eeuwen met DM90 vervuild blijven worden denk ik. :P Aangezien het een diesellijn is en volgens mij NS geen ander materieel heeft om daarop te rijden.
Ah, dat dacht ik al, maar ik was niet zeker of het een diesellijn was en had geen zin om het op te zoeken, vandaar mijn voorbehoud :P

En nee, behalve DM90 heeft de NS geen dieselmaterieel meer, nu Plan-U is afgevoerd en DH1/2 verkocht is door NS (en inmiddels doorverkocht richting Polen en Argentinië).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
:+
lekker toch, met 30C in een mat64 zitten? lekker vastplakken op die banken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik doelde meer op de sneeuw/kou :P , die dingen rijden dan geloof ik gewoon door terwijl het moderne(re) spul dan kuren begint te vertonen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Raven schreef op zondag 21 juli 2013 @ 18:19:
Ik doelde meer op de sneeuw/kou :P , die dingen rijden dan geloof ik gewoon door terwijl het moderne(re) spul dan kuren begint te vertonen.
Niet zo heel raar. Dingen als Airco worden ontworpen voor een bepaalde temperatuur range. Kom je daar buiten dan moet je de airco afzetten anders gaat hij stuk.
En nieuw materieel zoals de VIRM of SLT is compleet afhankelijk van de airco voor de luchtverversing. Bij de mat64 kun je gewoon een raampje open zetten :P

Verschil is dat het in de nieuwere treinen (zolang ze blijven rijden) wel een stuk aangenamer is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52

RnB

Is die range van de airconditioning zo klein dat ie uitstaat bij 25 graden plus?
Ik heb me meerdere keren gebakken gevoelt (vooral in de VIRM), de laatste keer was het zelfs warmer dan dat het buiten was. Dat is geen pretje als je van Schiphol naar Roosendaal moet…

Het valt me ook op dat de SLT niet meer zo koel is als ie in het begin was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik zat gisteren ook in een V-IRM en die was van Nijmegen tot Arnhem gewoon warm... en toen ging de airco opeens aan en was het net een vriescel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:58

DDX

SLT is standaard temperatuur 23 graden, al heb ik ze ook wel eens op 24 gezien. (en dan is het buiten 16 graden ofzo)
Afgelopen week niet echt op gelet/zat ik in een sgmm.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bastien schreef op zondag 21 juli 2013 @ 16:39:

maar ik denk niet dat dat binnen 25 jaar gerealiseerd gaat worden.
Je zou je nog eens kunnen vergissen. 80% van de kosten die nodig zijn zijn al beschikbaar en de lokale politiek wil het als het even kan in 2 jaar voor elkaar hebben.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Maasluip schreef op zondag 21 juli 2013 @ 20:14:
[...]

Je zou je nog eens kunnen vergissen. 80% van de kosten die nodig zijn zijn al beschikbaar en de lokale politiek wil het als het even kan in 2 jaar voor elkaar hebben.
Ja, maar ze hebben het er al zo onwijs lang over om die lijn te upgraden. Ik hoop dat het wel een keer op relatief korte termijn gaat lukken (helemaal omdat mijn werkplek ws. naar Zwolle verbannen gaat worden), maar zodra er politiek bij komt kijken verlies ik elk goed gevoel :P

Laten ze eerst Enschede maar weer bereikbaar maken. De webcams geven een goed beeld in ieder geval, het ziet er al uit alsof het volgende week kan worden opgeleverd... Schijn bedriegt natuurlijk :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
RnB schreef op zondag 21 juli 2013 @ 18:43:
Is die range van de airconditioning zo klein dat ie uitstaat bij 25 graden plus?
Ik heb me meerdere keren gebakken gevoelt (vooral in de VIRM), de laatste keer was het zelfs warmer dan dat het buiten was. Dat is geen pretje als je van Schiphol naar Roosendaal moet…

Het valt me ook op dat de SLT niet meer zo koel is als ie in het begin was.
Nee, hij kan tot 45 graden ofzo. Dan is het wel 40 graden binnen en geen 23 :P
Maar als die trein ergens stil staat in de zon, is het met dit weer binnen snel warmer dan buiten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

DDX schreef op zondag 21 juli 2013 @ 18:50:
SLT is standaard temperatuur 23 graden, al heb ik ze ook wel eens op 24 gezien. (en dan is het buiten 16 graden ofzo)
Afgelopen week niet echt op gelet/zat ik in een sgmm.
dacht altijd dat het 21 graden was

sprinter is altijd heerlijk koel, VIRM wilt nog wel eens extreem koude zitplaatsen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op zondag 21 juli 2013 @ 18:19:
Dit laat maar weer eens zien hoe hardnekkig het anti-NS sentiment kan zijn. Tijdens de eerste winter waarin SLT werd ingezet (2010) bleek het materieel niet zo wintervast als geëist in het bestek. De bouwer (Siemens) heeft dat onder garantie gecorrigieerd, en in de winter van 2011 bleek dat te werken en is SLT dus net zo wintervast als het andere materieel.

Maar ja, waarom zou je willen weten hoe het echt zit als je dan geen flauwe grapjes meer kunt maken die al twee jaar niet relevant meer zijn. Het is 30 graden buiten en nog moet er hier gezeurd worden over de wintervastheid van het materieel. }:|

Voor wat betreft de airco van de SLT: jullie geheugen is wel kort zeg. ;) Dat is vorige maand (de laatste keer dat het warm was) nog besproken in dit topic:
EDIT schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 20:00:
[...]

SLT zou theoretisch standaard op +/- 22/23 graden moeten staan, en als het heel veel warmer wordt, dan op [buitentemperatuur - 4 graden]. Dit vanwege de enorme klap die je anders krijgt als je uitstapt in de hitte.

[...]

Over VIRM:
Jep, beneden is het inderdaad warmer :) Heeft te maken met het feit dat de zon op het dak schijnt en het dus (voor de sensoren) warmer lijkt dan het daadwerkelijk is. Gevolg: airco gaat op de vriesstand ;)

[...]
Cursieve tekst door mij toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:38
Tja, airco's zijn daarnaast ook nog per bak en zelfs per bakdeel (!) verschillend:
vorige week maandag was het ook behoorlijk warm (niet zo warm als vandaag gelukkig :)), dus ik duik snel het treinstel in. Heerlijk koel. Ik loop door de tweede klas richting de eerste klas, doe de tussendeur open en ik sla zowat tegen de grond van de hitte. Iemand had daar in de eerste klas de verwarming aangezet 8)7 :X
Dit was overigens een DDZ. Ik ben maar in een ander eerste klas gedeelte gaan zitten waar het wél koel was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Inspecteurs van spoorbeheerder ProRail voeren in deze warme dagen extra vaak een zogenoemde hitteschouw uit. Zij controleren de kwetsbare plekken langs de 7000 kilometer spoor in Nederland dagelijks. Vanuit het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht worden zo nodig maatregelen genomen.

Door de hitte kunnen de stalen spoorstaven tientallen centimeters langer worden. Daardoor komen onder andere beweegbare delen van het spoor vast te zitten. Om die reden worden tijdens een hittegolf spoorbruggen minder vaak of helemaal niet meer geopend, zodat de treinen kunnen blijven rijden.

In het weekeinde is volgens een woordvoerder van ProRail al besloten om goederentreinen zoveel mogelijk door te laten rijden. Als die treinen afremmen ontstaan namelijk veel vonken en die kunnen de kurkdroge bermen in brand zetten. Personentreinen lopen door de maatregel vertraging op, aangezien ze achter de goederentrein moeten blijven rijden. Ook moeten de passagiersvoertuigen zelf langzamer rijden op sommige trajecten om bermbrand te voorkomen.

De spoorbeheerder heeft een wegsleeplok klaarstaan om treinen met stroomstoring zo snel mogelijk weg te slepen. Door stroomstoring valt ook de airco in een trein uit, wat voor de passagiers bij grote hitte erg vervelend is. 'Dat moet niet te lang duren', aldus ProRail.

De inspecteurs houden de spoordijken extra goed in de gaten. Door hitte en droogte ontstaan scheurtjes, waardoor de dijk kan verzakken. Zonodig wordt de sproeier aangezet om de dijk te verzadigen.
Bron: http://www.volkskrant.nl/...instoring-voorkomen.dhtml

In een gestrande trein bij Schiedam zijn maandagmiddag 8 mensen onwel geraakt.

Dat meldt de NS.

De onwel geworden personen zijn inmiddels uit de trein gehaald.

Tussen Rotterdam Centraal en Delft is door een kapotte bovenleiding geen treinverkeer mogelijk.

De trein met ongeveer 200 passagiers was rond 13.30 uur stil komen te staan op het viaduct boven de A20. Doordat er geen stroom meer was, viel ook de airco uit.

Alle pasagiers zijn inmiddels met de bus naar Rotterdam Centraal gebracht, laat Rijnmondveilig.nl weten.

In de regio Schiedam was de temperatuur op het moment dat de trein stil viel 31 graden, meldt Weerplaza.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...-trein-bij-schiedam-.html

[ Voor 18% gewijzigd door wildhagen op 22-07-2013 14:29 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

edit: Damn, de nieuwe berichten indicator deed het hier niet, bericht staat hierboven al.

[ Voor 101% gewijzigd door Raven op 22-07-2013 14:38 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:46

Goner

What can I do you for ?

Mag hopen dat die bovenleiding zo tegen de spits weer gefixed is ...

Tussen Schiedam C. en Delft rijden geen treinen door een defecte bovenleiding.
Gebruik de Fyra (zonder toeslag) tussen Breda en Amsterdam C.
Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 60 min.
Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.

Want die Fyra heb ik niet veel aan in Den Haag.
Zal wel weer de E-lijn worden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

vooghel

Cunning linguist

Dan mag je hopen dat die vandaag geen wisselstoring heeft...

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
EDIT schreef op maandag 22 juli 2013 @ 08:46:
Tja, airco's zijn daarnaast ook nog per bak en zelfs per bakdeel (!) verschillend:
vorige week maandag was het ook behoorlijk warm (niet zo warm als vandaag gelukkig :)), dus ik duik snel het treinstel in. Heerlijk koel. Ik loop door de tweede klas richting de eerste klas, doe de tussendeur open en ik sla zowat tegen de grond van de hitte. Iemand had daar in de eerste klas de verwarming aangezet 8)7 :X
Dit was overigens een DDZ. Ik ben maar in een ander eerste klas gedeelte gaan zitten waar het wél koel was :P
Elke bak (op de kop na) heeft er 2 zelfs. In theorie kan de een dus de taak van een defecte unit opvangen. Moet er natuurlijk geen afscheiding midden in de bak zitten...

Eigenlijk zal zo'n trein met dit weer niet mogen rijden. Maar meestal zal hij met een kapotte airco unit gewoon zn dienst afmaken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

vooghel schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:22:
Dan mag je hopen dat die vandaag geen wisselstoring heeft...
Tsja, moet de gok maar nemen.
Omreizen via Gouda wordt je helemaal niet vrolijk van ... maar hopen dat al die Scheveningse strandgangers dat wel doen, omdat ze al een retourtje hebben, dan betaal ik wel wat extra voor de metro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Goner schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:43:

Tussen Schiedam C. en Delft rijden geen treinen door een defecte bovenleiding.
Gebruik de Fyra (zonder toeslag) tussen Breda en Amsterdam C.
Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 60 min.
Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
1e klas is ook vrij in Fyra nu. Lekker weer als je wel gewoon betaald hebt en je eerste klas zit afgeladen met tweederklas volk. Ze komen nog net niet op je stoelleuning zitten.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand enige idee waarom heerlen schiphol de hele dag is opgeheven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

evilution schreef op maandag 22 juli 2013 @ 17:10:
[...]
je eerste klas zit afgeladen met tweederklas volk.
Walgelijk dat de NS toch ook het tweederangs volk thuis wil krijgen ten koste van de 1e klas elite 8)7
(je hebt gezien dat er wat problemen waren/zijn hier en daar op het spoor he ?)

[ Voor 3% gewijzigd door Goner op 22-07-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Reizigers met een vervoerbewijs voor de 2e klas horen niet in de 1e klas te gaan zitten, behalve als de conducteur daartoe besluit. De hogere zitplaatskans is juist één van de redenen om voor 1e klas te kiezen. De mythe "Als de 2e klas vol is mag je vanzelf plaatsnemen in de eerste!" moet dan ook hardhandig uitgeroeid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Alex) schreef op maandag 22 juli 2013 @ 21:37:
Reizigers met een vervoerbewijs voor de 2e klas horen niet in de 1e klas te gaan zitten, behalve als de conducteur daartoe besluit. De hogere zitplaatskans is juist één van de redenen om voor 1e klas te kiezen. De mythe "Als de 2e klas vol is mag je vanzelf plaatsnemen in de eerste!" moet dan ook hardhandig uitgeroeid worden.
Ik vind het altijd best grappig dat wanneer de conducteur eraan komt, dat plotseling een derde van de reizigers in de eerste klasse opstaat en naar de tweede klasse verhuist.

Zonde trouwens dat die 1600/1700 locs hun nut verliezen. Ik vind het de mooiste locs ooit gemaakt. Was er niet ooit een plan om ze naar Italie te verkopen? Wat gaat er gebeuren met al die rijtuigen die door locs worden getrokken?

[ Voor 15% gewijzigd door Trommelrem op 22-07-2013 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
1600/1700/1800-locomotieven zullen Italië niet lang overleven, want er staat daar 3 kV op de bovenleiding. De ICRm-rijtuigen zullen tegen 2025 naar alle verwachting afgevoerd worden, omdat ze dan behoorlijk op leeftijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Wat ik had begrepen is dat er een simpele retrofit nodig is om ze geschikt te maken voor 3 kV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Wat is er toch met bovenleidingen de laatste tijd?
Vandaag weer eentje kapoet.
Ze gaan de laatste tijd wel bij bosjes :P

Begint trouwens wel duidelijk zomervakantie te worden.
De lengte van de IC vanuit Leleystad is nog maar 1/3 en dan dus bomvol :(

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Trommelrem schreef op maandag 22 juli 2013 @ 21:41:
[...]

Zonde trouwens dat die 1600/1700 locs hun nut verliezen. Ik vind het de mooiste locs ooit gemaakt.
Sure? Niet de 1200 serie?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Reizigers met een vervoerbewijs voor de 2e klas horen niet in de 1e klas te gaan zitten, behalve als de conducteur daartoe besluit
Gezien de omstandigheden vanmiddag zou het me niet verbazen als dat gebeurd is ; er reed nl. niets tussen Delft en R'dam vanaf vroeg 's middags ... toen ik om half 6 op Den Haag stond werd er omgeroepen dat het pas om 02:00 ('s nachts) gerepareerd zou zijn.
Heb niet eens geprobeerd om alternatieve trein/bus te doen en ben gelijk op de E-lijn gestapt (slecht plan, want airco is daar blijkbaar een onbekend fenomeen)
De mythe "Als de 2e klas vol is mag je vanzelf plaatsnemen in de eerste!" moet dan ook hardhandig uitgeroeid worden.
Hardhandig ?!
1e klasse mentaliteit ? jaag het schorriemorrie over de kling !

1e klas moest maar 's opgeheven worden, net als 3e klas destijds.
in de sprinter zit 2e klas regelmatig vol en dan zit er 2 man 1e klas, doodzonde van de ruimte en ik durf te wedden dat 16 2e klas kaartjes meer opleveren dat die 2 1e klas tickets >:)

[ Voor 29% gewijzigd door Goner op 22-07-2013 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:53
@Goner: De R-Metro serie (55xx-56xxx) heeft een vergelijkbare airco capaciteit met de SLT, maar wordt beheerd door de bestuurder. De meeste zijn, gevoelsmatig, koukleunen met dit weer.

Een eerste klasse in een Stoptrein. Ik heb het nut daarvan nooit gesnapt en Arriva bewijst dat met haar Spurts/GWT's :P

Vraag aan andere GoT-ers: Heeft er iemand ervaring met de "voorstedelijke express treinen" van Blanes - Barca?
Wiki maakt het niet helemaal duidelijk waar ik aan denken moet. (Plan V / SGm / STL / Metro R serie? )

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:37

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Mag je als eerste klas wel in de 2e zitten?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

F.West98 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 00:16:
Mag je als eerste klas wel in de 2e zitten?
Ja. De conducteur wijst je er dan wel op want gaat er vanuit dat je dat per ongeluk deed.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:31

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
1e klas afschaffen?
En daarna zeker ook de stilte coupes?
Kun je voortaan helemaal nergens meer normaal zitten.
Tegenwoordig lijkt het af en toe steeds meer alsof mensen alleen nog maar kunnen schreeuwen naar elkaar en naar de telefoon :(

Als mensen een paar uur rustig in een vliegtuig kunnen zitten, waarom kunnen ze dat niet in een trein?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
B_FORCE schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 00:33:
1e klas afschaffen?
Tegenwoordig lijkt het af en toe steeds meer alsof mensen alleen nog maar kunnen schreeuwen naar elkaar en naar de telefoon :(

Als mensen een paar uur rustig in een vliegtuig kunnen zitten, waarom kunnen ze dat niet in een trein?
In een vliegtuig is er constant een stewardess in de cabine die je terecht kan wijzen. In een trein loopt er alleen zo heel af en toe een conducteur langs.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Eigenlijk nooit zo over na zitten denken dat de VIRM bij stroomuitval best wel een trap is. Zeker als de trein niet zomaar kan worden geëvacueerd.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:10
Vanmiddag vanuit Tilburg Universiteit naar Oss gereisd, jees... Sowieso kwamen er IC's in plaats van sprinters, in verband met meerdere storingen. Toen de IC eindelijk kwam, want die had 20 minuten vertraging, zat de trein zo vol dat ik 'em maar aan me voorbij heb laten gaan.

Ruim 25 minuten later kwam eindelijk de volgende IC (22 minuten vertraging) en die dus gepakt, maar daar was de airco helaas stuk. En dan kan ik je vertellen dat een ritje Tilburg naar Oss erg lang duurt. Mijn telefoonbatterij gaf aan dat het ruim 36 graden in de trein was namelijk :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

B_FORCE schreef op maandag 22 juli 2013 @ 22:12:
Ik blijf mezelf niet herhalen maar: gebrek aan onderhoud/geld

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:31

Blokker_1999

Full steam ahead

Goner schreef op maandag 22 juli 2013 @ 23:23:
1e klas moest maar 's opgeheven worden, net als 3e klas destijds.
in de sprinter zit 2e klas regelmatig vol en dan zit er 2 man 1e klas, doodzonde van de ruimte en ik durf te wedden dat 16 2e klas kaartjes meer opleveren dat die 2 1e klas tickets >:)
Ik meen mij een krantenartikel te herinneren van enkele jaren terug waarin ook de discussie over de afschaffing werd bekeken van 1° klasse, maar daar werd o.a. aangehaald dat zowat 20% van de inkomsten van ticketverkoop afkomstig is van reizigers 1° klasse. En wees er maar zeker van dat als 1° word afgeschaft een relatief groot deel van hen zal kiezen om de trein links te laten liggen. In de spits, wanneer de treinen op hun volste zitten, is 1° klasse op vele treinen trouwens ook redelijk goed gevuld.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

D_Jeff schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 00:15:

Vraag aan andere GoT-ers: Heeft er iemand ervaring met de "voorstedelijke express treinen" van Blanes - Barca?
Wiki maakt het niet helemaal duidelijk waar ik aan denken moet. (Plan V / SGm / STL / Metro R serie? )
"Cercanias". RENFE serie 447. Modern comfortabel S-bahn materieel, uiteraard met airco.

Afbeeldingslocatie: http://www.railfaneurope.net/pix/es/electric/emu/447/Segovia/447265SG0204082.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Maasluip schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 07:47:
[...]

"Cercanias". RENFE serie 447. Modern comfortabel S-bahn materieel, uiteraard met airco.

[afbeelding]
Ahhh... jaren geleden ooit op dat lijntje gereden van Blanes naar Barcelona! Was an sich wel een comfortabele (boemel) rit waarbij je soms echt vlak langs de kust rijdt.
Het leuke is ook dat de haltes/stations (ik vond het meestal meer haltes) eerst in het Catalaans en daarna in het Spaans omgeroepen werden. "Proxima parada...." (of zoiets, het is alweer 20 jaar geleden :') )

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, het irritante aan dat Barcelona is dat ze daar 3 talen spreken, maar ook niet meer. Spaans, spaans en catalaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
http://www.parool.nl/paro...-in-bij-falen-airco.dhtml
Hoofdconducteurs van gestrande treinen waarvan de airco stukgaat en waar de temperatuur rap oploopt, moeten ramen met een noodhamer inslaan om toch voor verkoeling te zorgen. Dat stelt belangenorganisatie Maatschappij Voor Beter OV, meldt RTL Nieuws.

Als hoofdconducteurs dat niet willen doen, moeten reizigers zelf de ramen inslaan. 'Liever dat, dan dat passagiers door oververhitting of zuurstoftekort flauwvallen of ander letsel oplopen', zegt de organisatie.

Gisteren vielen acht mensen flauw in een verhitte trein waarvan de airco stukging. Volgens Maatschappij Voor Beter OV is het een probleem dat er nauwelijks tot geen ramen open kunnen in de treinen.
... stom idee is stom.
Gestrandde trein waarvan de airco stukgaat...? De airco krijgt toch gewoon geen energie meer als een trein strand? Kunnen ze beter de airco op een noodaggregaat laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Wow, 8 mensen onwel, laten we gelijk ramen inslaan. Gooi gewoon de deuren open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ramen inslaan lijkt me idd niet echt de meest handige aanpak. Krijg je daarna weer klachten van die "maatschappij voor een 'beter' OV' dat mensen zich aan het glas gesneden hebben en "hoe kon dat gebeuren???"...

Gooi dan idd de deuren (handmatig) open, en zet mensen die onwel worden op het balkon.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:50
Of plaats gewoon weer ramen in een trein.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

Koenoe schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 08:52:
Een trein zonder ramen noemen we een goederentrein.

En nee, geen ramen die open kunnen in reizigermaterieel svp.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

1e klas afschaffen?

Stilte coupes? Wat zijn dat? :+
Ik kom zelden lui tegen die weten wat "stilte" inhoud....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Koenoe schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 08:52:
Alle passagierstreinen hebben al ramen.

En ramen monteren die open kunnen is een nog minder slimme actie, want dan krijg je allemaal Tokkies die het raam (bij normaal bedrijf) open gaan zetten, dan werkt de airco niet echt efficient meer zeg maar, en verspil je enorme bergen energie...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ramen die alleen door de conducteur kunnen worden geopend is een mogelijkheid.

Ik ben vorig jaar met de S-Bahn (S8) van Oberhausen naar Duisburg gegaan, dat materieel had een 1e klasse (iets van 12-15 zitplaatsen). Geen ruime of goed voorziene 1e klasse (als ik het me goed herinner waren er geen stopcontacten), maar ik was toch wel blij dat ik de hele reis (Breda - Willingen) in 1e klasse kon afleggen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Alex) op 23-07-2013 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

wildhagen schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 08:39:
Gooi dan idd de deuren (handmatig) open, en zet mensen die onwel worden op het balkon.
Hoe eenvoudig is het om deze deuren weer te sluiten als er bijvoorbeeld weer spanning op de bovenleiding staat?

Ik vond het wel mooi dat verhaal dat men destijds toen ik een keer 4 uur vast heb gezeten voor Utrecht ook stelde dat het 'te gevaarlijk' zou zijn om uit te stappen. Echter doordat de bovenleiding was beschadigd konden er sowieso al geen andere treinen rijden op de aanliggende sporen, of in ieder geval niet aan 1 kant.

Het was dat ik geen belangrijke afspraken had maar anders was ik daar toch echt uit gegaan. Belachelijk dat het allemaal zo lang moest duren. Ik hoop echt dat ze de procedures hebben aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Tegenwoordig lijkt het af en toe steeds meer alsof mensen alleen nog maar kunnen schreeuwen naar elkaar en naar de telefoon
En krijg jij de indruk dat het die lawaai-papegaaien ook maar iets uitmaakt waar ze zitten ? 1e, 2e, stilte, ze blèren hun privé cq zakelijke sores toch wel in hun debi.. eh mobiel.
RocketKoen schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 01:30:
[...]
In een vliegtuig is er constant een stewardess in de cabine die je terecht kan wijzen. In een trein loopt er alleen zo heel af en toe een conducteur langs.
En die heb ik echt nog nooit iemand met een MP3 die 8 rijen verder te horen is of in z'n mobiel loeit, terecht zien wijzen.
Blokker_1999 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 05:48:
[...]
Ik meen mij een krantenartikel te herinneren van enkele jaren terug waarin ook de discussie over de afschaffing werd bekeken van 1° klasse, maar daar werd o.a. aangehaald dat zowat 20% van de inkomsten van ticketverkoop afkomstig is van reizigers 1° klasse.
Vertelt het onderzoek ook wat voor treinen dat zijn ? Want het zijn zeker géén Sprinters. In de 1e klas zitten daar gemiddeld 2 man/vrouw en de conducteur. Toch zeker 16 (?) zitplaatsen en er zijn er 3 op een gemiddelde sprinter.

Anyway, ik ergerde me gewoon even aan het 1e klas volk dat niet opgescheept wil worden met 2e klas volk. Dit was denk ik de 3e keer dit jaar dat door omstandigheden - extreme kou & warmte en een hele berg storingen - de NS de Fyra en 1e klas gebruikt om z'n (ook betalende 2e klas) reizigers thuis wil brengen.
D_Jeff schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 00:15:
@Goner: De R-Metro serie (55xx-56xxx) heeft een vergelijkbare airco capaciteit met de SLT, maar wordt beheerd door de bestuurder. De meeste zijn, gevoelsmatig, koukleunen met dit weer.
Begreep van een collega die elke dag randstadrail/E-lijn reist dat het bijna altijd te warm is in die treinen ... onbegrijpelijk als wel airco is. In de Sprinter staat-ie altijd aan. Godzijdank !

[ Voor 80% gewijzigd door Goner op 23-07-2013 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is het niet al de procedure dat bij VIRM en ander airco materieel wat gestrand is deuren worden geopend voor ventilatie bij uitval van de stroom?

Anyway, ik stel voor dat we een jaartje de Maatschappij Voor Beter OV de NS laten runnen. Denk dat we na een jaartje wel genezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Ach ja, ik bedoelde inderdaad ramen die open kunnen. Dat er af en toe een raam open staat, so what? Doe je hem toch weer dicht? De deuren gaan ook open met enige regelmaat. Persoonlijk vind ik die afgesloten treinen zonder ramen die open kunnen helemaal niets (claustrofobisch). Dat er geen "backup" is mocht de airco falen, is onacceptabel. 8 mensen onwel vind ik niet iets om te bagatelliseren.

Airco is sowieso niet efficient zeg maar, kun je beter helemaal geen plaatsen.

Tokkies die een raam open zetten lopen ook naar buiten als je een deur open doet. Maar goed men heeft toch al niet zo'n hoge dunk van de reiziger in dit draatje gezien ook de eerste klas/stilte coupe discussies.
Alex) schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:09:
Ramen die alleen door de conducteur kunnen worden geopend is een mogelijkheid.
Hier zat ik ook al aan te denken.

[ Voor 13% gewijzigd door Koenoe op 23-07-2013 09:21 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Koenoe schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:20:
Ach ja, ik bedoelde inderdaad ramen die open kunnen. Dat er af en toe een raam open staat, so what? Doe je hem toch weer dicht?
Ja, en dan draai je je om en draait een andere Tokkie hem weer open....
Dat er geen "backup" is mocht de airco falen, is onacceptabel. 8 mensen onwel vind ik niet iets om te bagatelliseren.
Er is een backup in noodgevallen: de deuren open.

Daarnaast, als het buiten 35 graden is, helpt een open raam ook niet tot nauwelijks meer (lichaamstemperatuur is 37 graden, dus dat verschil is te klein om af te koelen...).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:51
B_FORCE schreef op maandag 22 juli 2013 @ 22:12:

Begint trouwens wel duidelijk zomervakantie te worden.
De lengte van de IC vanuit Leleystad is nog maar 1/3 en dan dus bomvol :(
Ik heb juist precies het tegenovergestelde. Amersfoort - Utrecht en andersom rijden er steeds vaker drie treinstellen ICM terwijl dat in juni (na de nieuwe dienstregeling) en daarvoor het standaard twee treinstellen ICM was. Er zit zelfs af en toe wat VIRM met 6+ rijtuigen in de omloop. Ik vermoed dat de NS het wil compenseren na een half jaar structureel te weinig materieel ingezet te hebben.
Blokker_1999 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 05:48:
[...]

Ik meen mij een krantenartikel te herinneren van enkele jaren terug waarin ook de discussie over de afschaffing werd bekeken van 1° klasse, maar daar werd o.a. aangehaald dat zowat 20% van de inkomsten van ticketverkoop afkomstig is van reizigers 1° klasse. En wees er maar zeker van dat als 1° word afgeschaft een relatief groot deel van hen zal kiezen om de trein links te laten liggen. In de spits, wanneer de treinen op hun volste zitten, is 1° klasse op vele treinen trouwens ook redelijk goed gevuld.
In de spits zit bij mij de eerste klasse vaak vol. Maar goed, de hele trein zat standaard al veel te vol. Maar van mij mogen er best meer 4 rijtuigen in één ICM serie gezet worden waar één coupé volledig 1e klasse is. Bij drie rijtuigen heb je maar een halve coupé en dat is vaak net te krap.
wildhagen schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:27:
[...]

[...]

Daarnaast, als het buiten 35 graden is, helpt een open raam ook niet tot nauwelijks meer (lichaamstemperatuur is 37 graden, dus dat verschil is te klein om af te koelen...).
Het enige wat soms handig is, is dat de lucht beweegt en dat er een briesje door de trein heen gaat. Dat maakt het voor het gevoel al een stuk dragelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Robkazoe schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:32:
[...]

Het enige wat soms handig is, is dat de lucht beweegt en dat er een briesje door de trein heen gaat. Dat maakt het voor het gevoel al een stuk dragelijker.
True, maar dat bereik je ook door het open zetten van deuren (sterker nog, dat lijjkt me beter werken dan het openzetten van ramen, omdat het dan door de hele coupe trekt (van deur tot deur), niet alleen van raam tot raam.

Moet het natuurlijk wel waaien buiten, want anders helpt ook dat niet echt. En laat het gisteren nu net zeer weinig gewaaid hebben ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
[...]

Dan wil die kennelijk dat het raam open staat. Vraag het dan even. Overigens vind ik het Tokkie standpunt een vreemd uitgangspunt. Er is kennelijk een groot wederzijdse wantrouwen en weinig respect voor elkaar.

Nog altijd beter dan een afgesloten trein in 35C. Kennelijk worden de deuren pas geopend als er mensen onwel worden (anders is er geen sprake van een noodgeval?). Typisch.
wildhagen schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:35:
[...]

True, maar dat bereik je ook door het open zetten van deuren (sterker nog, dat lijjkt me beter werken dan het openzetten van ramen, omdat het dan door de hele coupe trekt (van deur tot deur), niet alleen van raam tot raam.

Moet het natuurlijk wel waaien buiten, want anders helpt ook dat niet echt. En laat het gisteren nu net zeer weinig gewaaid hebben ;)
Er zitten ook deuren tussen de compartimenten. Gaat niet echt helpen. Alsmede dat je dan deuren moet open zetten aan beide kanten (maar niet tegenover elkaar...), anders heeft het geen zin.

[ Voor 29% gewijzigd door Koenoe op 23-07-2013 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Koenoe schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:20:
Maar goed men heeft toch al niet zo'n hoge dunk van de reiziger in dit draatje gezien ook de eerste klas/stilte coupe discussies.
Zit jij vaak in de trein ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Koenoe schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:37:
[...]

Dan wil die kennelijk dat het raam open staat.
Ja, en dat is dus niet handig als een airco staat te loeien...
Vraag het dan even.
Ja, ik zal even de hele coupe doorlopen om na te gaan vragen, lekker praktisch...
Overigens vind ik het Tokkie standpunt een vreemd uitgangspunt. Er is kennelijk een groot wederzijdse wantrouwen en weinig respect voor elkaar.
Als je een raam openzet terwijl er een airco staat te loeien, kan je dat wel Tokkiegedrag noemen ja. Want iedereen weet dat dat niet handig is.

Daarnaast is het stellen van een vraag tegenwoordig al genoeg om een grote bek (of erger, klappen) terug te krijgen, zijn al voorbeelden genoeg van gegeven in dit topic (en andere topics voor niet-treingerelateerde voorbeelden)...
[...]

Nog altijd beter dan een afgesloten trein in 35C. Kennelijk worden de deuren pas geopend als er mensen onwel worden (anders is er geen sprake van een noodgeval?). Typisch.
Was je erbij? Tot nu toe zie ik alleen wat populaire kreten in de media, meer niet. Wat meer info over de omstandigheden en situatie zou wel handig zijn...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Een (nood) raam openzetten is wel iets veiliger dan deuren openzetten.
Als je deuren open gaat zetten loop je kans dat mensen eruit gaan erg onhandig als er andere treinen langsrijden. (of in dit geval een bovenleiding die naast de trein hangt?)

Over airco in slt gesproken, vanmorgen volgens display buitentemperatuur 22 graden, binnen 27 graden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
DDX schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:41:
Een (nood) raam openzetten is wel iets veiliger dan deuren openzetten.
Als je deuren open gaat zetten loop je kans dat mensen eruit gaan erg onhandig als er andere treinen langsrijden. (of in dit geval een bovenleiding die naast de trein hangt?)
Normaliter geef ik je gelijk, maar als er een conducteur bij is (en bij onwel geworden mensen lijkt me dat, ivm EHBO/BHV etc het geval) is dat dus een te overzien risico, want toezicht.

Natuurlijk moet je passagiers idd niet toestaan zomaar de deuren te openen, dat is idd te link, door idd Tokkies die dan menen de trein te moeten verlaten zonder de situatie te overzien.
Over airco in slt gesproken, vanmorgen volgens display buitentemperatuur 22 graden, binnen 27 graden....
Misschien een SLT die net in dienst kwam en waarvan de airco dus nog niet alle hitte heeft kunnen afvoeren? Zoiets zou kunnen denk ik.

Overigens was het op de meeste plekken vanochtend al warner dan 22 graden, klopt die waarneming wel? Hoe laat was dat?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

wildhagen schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:44:
[...]

Normaliter geef ik je gelijk, maar als er een conducteur bij is (en bij onwel geworden mensen lijkt me dat, ivm EHBO/BHV etc het geval, is dat dus een te overzien risico, want toezicht.
Gaat 1 deur openen helpen dan ? (in een slt misschien, virm helemaal niet vermoed ik)
En moet die dan weer dicht als conducteur iemand moet helpen in ander deel van trein die onwel is geworden ?
Misschien een SLT die net in dienst kwam en waarvan de airco dus nog niet alle hitte heeft kunnen afvoeren? Zoiets zou kunnen denk ik.

Overigens was het op de meeste plekken vanochtend al warner dan 22 graden, klopt die waarneming wel? Hoe laat was dat?
Was om half 9, was binnen iig erg benauwd vergeleken met buiten. (blij dat ik er weer uit mocht)

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 23-07-2013 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
wildhagen schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:41:
[...]

Ja, en dat is dus niet handig als een airco staat te loeien...
Dan leg je hem dat uit.
Ja, ik zal even de hele coupe doorlopen om na te gaan vragen, lekker praktisch...
Zo groot is de coupe niet hoor. Maar goed, je vindt het een probleem dat het raam openstaat, maar er iets aan willen doen, dat niet. Vreemd.
Als je een raam openzet terwijl er een airco staat te loeien, kan je dat wel Tokkiegedrag noemen ja. Want iedereen weet dat dat niet handig is.

Daarnaast is het stellen van een vraag tegenwoordig al genoeg om een grote bek (of erger, klappen) terug te krijgen, zijn al voorbeelden genoeg van gegeven in dit topic (en andere topics voor niet-treingerelateerde voorbeelden)...
Niet iedereen die een raam openzet geeft je gelijk een grote bek of geeft je klappen. En sowieso, dan maar inbinden dus? Als je niets zegt, gebeurt er ook niets. Misschien eens nadenken hoe je deze personen benaderd en aanspreekt?

Je doet het nu voorkomen alsof de trein vol met "Tokkies" zit die er zijn om jou te irriteren.
Was je erbij? Tot nu toe zie ik alleen wat populaire kreten in de media, meer niet. Wat meer info over de omstandigheden en situatie zou wel handig zijn...
Nee, maar iedereen die een beetje met de trein reist heeft zijn ervaringen wel. Ik kan me nog een rit voor de geest halen waar de verwarming stuk was (en dus aanstond op standje max) met dit weer. Daar zaten gelukkig wel ramen (die open konden) in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:36

Ultimation

Het is als Appels en peren

Maasluip schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 07:47:
[...]

[afbeelding]
2 jaar geleden met vriendin aan het interrailen geweest door Belgie, Frankrijk en Spanje. Toen vanaf Marseille naar Barcelona gereisd en daar kwamen we inderdaad in dit treintje terecht. Via de kust langs Perpignan en Figueres. Was een mooi ritje.Moderne trein, stroom + airco aanwezig.

Maar nu moet ik zeggen dat de Renfe sowieso toen bezig was het spoor door geheel Spanje te verbeteren. De hoge snelheidslijnen waren toen redelijk nieuw toen. Grote station termimals, veel personeel bij de ticketbalies (die amper Engels spraken) en altijd alles spik en span schoon.

[ Voor 22% gewijzigd door Ultimation op 23-07-2013 09:57 ]

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Koenoe schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:50:
[...]

Dan leg je hem dat uit.
Mijn ervaring is dat je het er zelfs met geweld (bij wijze van spreken dan) zo af en toe niet in kan meppen bij sommige mensen. Zit je dus in een trein waar lekker warme lucht met uitlaatgassen en mestlucht doorheen vliegt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

[...]
Je doet het nu voorkomen alsof de trein vol met "Tokkies" zit die er zijn om jou te irriteren.
Die indruk bekruipt me geregeld ... ik verhuis af en toe echt om gewoon m'n eigen muziek te kunnen horen of een boek/krant te kunnen lezen. De laatste rage is om de metalen afvalbakjes lekker hard dicht te kleunen (of onbewust, net als rest v/d herrie).
Op welk traject doe jij je reis-ervaringen op ?

Op het moment - vakanties ? - is het in ieder 's ochtends bijna fijn om in zo'n rustige en gekoelde Sprinter te kunnen stappen. 's middags is iets minder met de terugkerende Scheveningen-gangers.

[ Voor 8% gewijzigd door Goner op 23-07-2013 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:51
Goner schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:20:
[...]

Die indruk bekruipt me geregeld ... ik verhuis af en toe echt om gewoon m'n eigen muziek te kunnen horen of een boek/krant te kunnen lezen. De laatste rage is om de metalen afvalbakjes lekker hard dicht te kleunen (of onbewust, net als rest v/d herrie).

Op het moment - vakanties ? - is het in ieder 's ochtends bijna fijn om in zo'n rustige en gekoelde Sprinter te kunnen stappen. 's middags is iets minder met de terugkerende Scheveningen-gangers.
Misschien woon je ook wel gewoon in een tokkie gebied? Hier in de provincie Utrecht is het in de eerste klasse net zo rustig als in de stiltecoupés. En als iemand teveel lawaai maakt, zeg je er wat van en dan hebben de meeste mensen er vaak wel begrip voor en gaan bv ergens anders telefoneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Goner schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:20:
[...]

Ik reis bijna op alle trajecten (al 30 jaar), maar voornamelijk regio Amsterdam en Amsterdam - Deventer - Holten. Vroeger ook veel op Den Haag - Deventer - Holten gereisd, alsmede Leiden - Deventer - Holten.

Ik vind mezelf niet zo heel belangrijk dat de rest van de trein zich moet aanpassen aan mij en mocht ik iets irritant vinden, dan loop ik er gewoon even heen om dit te zeggen. Ook dat kan op meerdere manieren. Meestal werkt: "Hé doe gvd dat raams eens dicht kut tokkie" minder goed dan; "Zou je zo vriendelijk willen zijn dat raam eens dicht te doen, het maakt zoveel geluid over die wissels." En zelfs al zou er dan nog een negatieve response op komen, kan ik er nog mee leven. Ach die 30 min of iets dergelijks, so what.

Ik erger me meer aan het volk dat het graag zo stil mogelijk wil hebben (en sshhhht sist van een afstand) en zit te werken achter zijn pc. Alsof interactie iets engs en vies is en niemand belangrijker is dan jezelf en je werk. Dit zijn vaak dezelfde mensen die niets doen als een tokkie aangesproken wordt en deze een grote bek terug geven.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het meer een maatschappelijk probleem is, niet zozeer die van ramen (die open kunnen) en airco's. Iets wat de NS kennelijk wil faciliteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Koenoe op 23-07-2013 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
bvk schreef op maandag 22 juli 2013 @ 22:40:
[...]

Sure? Niet de 1200 serie?
De 1200 vind ik de gaafste. De 1600 de mooiste.
Op YouTube staan een aantal video's over de productie van de 1200 bij Werkspoor. Gaaf om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wildhagen schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:35:
[...]

En dan moet je de coupedeuren openhouden. Als dit een VIRM was dan wordt het met dit weer op de bovenverdieping in no-time ondraaglijk heet en de coupedeuren hebben een veer dus je moet er iets tegenzetten.
Ramen inslaan is natuurlijk niet zo'n geweldig idee, maar als de spanning van de bovenleiding af is dan is evacueren en iig aan de schaduwzijde op het spoor gaan staan niet zo verkeerd.

Misschien dat NS er nu iets van leert, in plaats van het altijd passieve ophokken en deuren dicht houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 11:19:
[...]

Misschien dat NS er nu iets van leert, in plaats van het altijd passieve ophokken en deuren dicht houden.
Die beslissing is niet alleen aan NS he... IL&T, RailAlert en ProRail hebben hier meer over te zeggen dan de NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Robkazoe schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:45:
[...]
Misschien woon je ook wel gewoon in een tokkie gebied? Hier in de provincie Utrecht is het in de eerste klasse net zo rustig als in de stiltecoupés.
Randstad, R'dam <> Den Haag, dus veel scholieren/studenten en heel belangrijke mensen die 24/7 telefonisch werken blijkbaar en/of hun familie/vrienden geen moment kunnen missen.
Verder reis ik 2e klas en als ik daar iedereen moet gaan aanspreken op z'n bel-gedrag kom ik niet aan de Metro toe :+
Koenoe schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:46:
[...]
Alsof interactie iets engs en vies is en niemand belangrijker is dan jezelf en je werk.
De interactie die ik bedoel is meer de interactie van mensen met hun MP3-speler/koptelefoon, spelletjes (iets met een fluitje?) en 'gesprekken' op hun mobiel ... normale interactie tussen mensen en open ramen zijn wel m'n minste probleem.
Er is gewoon een wezenlijk verschil tussen je normaal gedragen (en daar hoort geluid bij, geen probleem) en helemaal niet denken aan mensen om je heen.

[ Voor 46% gewijzigd door Goner op 23-07-2013 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Dan leg je hem dat uit.
"Nou professor, als het raam niet bedoeld is om open te staan, waarom kan hij dan open?" is waarschijnlijk je antwoord :P

Maar ramen die alleen door de conducteur te openen zijn heb ik volgens mij al gezien. In de koplopers is na de ombouw het hendeltje om de ramen te openen vervangen door een 3kant sleutel.

Niet dat een raam of deur open zetten veel doet op een dag als vandaag. Ze kunnen beter de ventilator van de HVAC aansluiten op de noodvoeding (accu's). Lijkt me dat ze dat al lang hebben gedaan eigenlijk. Er hebben namelijk ook al eens treinen veel langer stil gestaan, zonder verse lucht was iedereen gestikt.
Het wordt met dit weer alleen erg warm... maja

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Als je in een koekblik gevangen bent, verandert de lucht natuurlijk wel, zeker met een groot aantal reizigers.
Bij minder zuurstof en meer CO2 moet je meer ademhalen wat meer moeite kost en dus wordt je warmer.
Samen met een verhogende luchtvochtigheid wat meer drukkend gevoel/stress veroorzaakt en dus ook warmer is.
Daarbij ook het gevoel van claustrofobie/gevangen zitten, waar eigenlijk iedereen wel een beetje last van heeft wat ook weer extra stress-warmte creeert.

Deuren open is een makkelijke oplossing idd, behalve dat het erg onveilig kan zijn.

Ik denk dat zo`n dakluik wat bussen hebben wel eens handig zou kunnen zijn, of desnoods een vloerluik wat vlak voor de deur zit (met gaas of een soort stalen rekstructuur zodat je het niet kan gebruiken om de trein uit te komen (kan dan in extreme gevallen ook als wc gebruikt worden als er een lange stilstand is)), wat als je het openklapt de doorloop door de deur blokkeert. (dan weet je zeker dat het weer dicht gezet wordt als de trein weer rijdt.)

[ Voor 3% gewijzigd door enchion op 23-07-2013 12:57 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

RocketKoen schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:36:
[...]
Ze kunnen beter de ventilator van de HVAC aansluiten op de noodvoeding (accu's).
Hoe zit dat met de elektriciteits-voorziening van treinen ? Hebben ze allemaal accu's of zijn er die alles van 'buiten' moeten krijgen ?
Collega van me die dagelijks met die randstad-rail (waar ik gisteren bijna dood bleef) reist, vertelde dat de officiële verklaring van de HTM/RET is dat de airco (met dit weer ?) teveel stroom vreet en de trein anders niet normaal kan rijden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Goner schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:19:
dat de officiële verklaring van de HTM/RET is dat de airco (met dit weer ?) teveel stroom vreet en de trein anders niet normaal kan rijden :?
Dat lijkt mij compleet onzin. In een airco zit gewoon een compressor en dat is een motor die draait of niet draait. Hij gaat niet meer stroom verbruiken als het warmer is, wel staat de compressor dan langer aan.

Mogelijk wordt de compressor bij warm weer onvoldoende gekoeld en kan hij daardoor beschadigen. Maar dat zou een ontwerpfout zijn imo.
Niet dat een raam of deur open zetten veel doet op een dag als vandaag. Ze kunnen beter de ventilator van de HVAC aansluiten op de noodvoeding (accu's). Lijkt me dat ze dat al lang hebben gedaan eigenlijk. Er hebben namelijk ook al eens treinen veel langer stil gestaan, zonder verse lucht was iedereen gestikt.
Ik zie meestal als ik schakelkasten zie in treinen bij de motoren 3 verschillende groepen op 1 hendel zitten. Iets zegt mij dat deze motoren waarschijnlijk asynchroon worden aangestuurd. Waarschijnlijk gaat de opwekking van deze 3 fasen niet via de noodvoeding aangezien die enkelfasig is.

Beste optie blijft om gewoon per trein een noodgenerator in te bouwen maar dat gaat flink wat kosten...

[ Voor 42% gewijzigd door LauPro op 23-07-2013 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[...]

Hoe zit dat met de elektriciteits-voorziening van treinen ? Hebben ze allemaal accu's of zijn er die alles van 'buiten' moeten krijgen ?
Collega van me die dagelijks met die randstad-rail (waar ik gisteren bijna dood bleef) reist, vertelde dat de officiële verklaring van de HTM/RET is dat de airco (met dit weer ?) teveel stroom vreet en de trein anders niet normaal kan rijden :?
Lijkt mij onzinnig. Een airco unit heeft ook een maximale hoeveelheid stroom die hij kan trekken. Lijkt me stug dat die metrostellen te krap bemeten zijn qua electriciteitsvoorziening zodat de airco max op 80% (bijv.) van de capaciteit kan draaien...

Waarschijnlijk hebben de airco's gewoon te weinig capaciteit om met dit soort redelijk extreme temperaturen de metrostellen te koelen tot een graad of 24 waardoor het dus veel warmer wordt daarbinnen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
enchion schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:54:
[...]

Als je in een koekblik gevangen bent, verandert de lucht natuurlijk wel, zeker met een groot aantal reizigers.
Bij minder zuurstof en meer CO2 moet je meer ademhalen wat meer moeite kost en dus wordt je warmer.
Minder zuurstof? Een trein is niet luchtdicht he, ook niet als hij stroomloos stilstaat. Er zijn gewoon nog simpele ventilatieroosters, waardoor O2 aangevoerd word en CO2 afgevoerd. Als dat zo niet was, zouden er behoorlijk wat lijken uit stilstaande treinen gedragen worden ;)

Dat het gevoelsmatig misschien anders is, dat klopt, maar misschien moeten mensen hun gevoel dan aanpassen... of even een paar tellen logisch nadenken, hoe lastig en vermoeiend dat soms ook kan zijn.
Samen met een verhogende luchtvochtigheid wat meer drukkend gevoel/stress veroorzaakt en dus ook warmer is.
Ja, maar aangezien de luchtvochtigheid buiten ook ongeveer 99 procent is, of daar dicht tegenaan zit, maakt dat in dit geval geen noemenswaardig verschil.
Daarbij ook het gevoel van claustrofobie/gevangen zitten, waar eigenlijk iedereen wel een beetje last van heeft wat ook weer extra stress-warmte creeert.
Je zit niet meer of minder 'gevangen' in een trein die stilstaat dan in één die rijd.
Deuren open is een makkelijke oplossing idd, behalve dat het erg onveilig kan zijn.
Net zoals geopende ramen ook erg onveilig kunnen zijn. Denk aan het rondvliegende glas bij het inslaan, of mensen die denken via het raam naar buiten te moeten klimmen (ramen in VIRM zijn er groot genoeg voor volgens mij) etc. Of slingerende bovenleiding die via het gat in raam naar binnen zou kunenn slingeren (door de wind bijv).
Ik denk dat zo`n dakluik wat bussen hebben wel eens handig zou kunnen zijn, of desnoods een vloerluik wat vlak voor de deur zit (met gaas of een soort stalen rekstructuur zodat je het niet kan gebruiken om de trein uit te komen (kan dan in extreme gevallen ook als wc gebruikt worden als er een lange stilstand is)), wat als je het openklapt de doorloop door de deur blokkeert. (dan weet je zeker dat het weer dicht gezet wordt als de trein weer rijdt.)
Op zich niet eens zo'n gek idee, maar ik zie wat potentiele problemen. Dat gaas/structuur kan vernield worden door vandalen (kijk eens hoeveel vandalisme er al op o.a. treinen gepleegd wordt), dan kunnen er alsnog mensen uitklimmen. Ook als er nog stroom op de bovenleiding zou staan (yummie, geëlectrocuteerde passagiers!).

Daarnaast kan er regenwater langs naar binnen komen met alle potentiele problemen en storingen vandien. Steeds meer elektrische voorzieningen die vroeger onder de trein hingen, worden immers nu naar boven verplaatst. Water en electriciteit gaan niet echt goed samen.

Voor een vloerluik geld hetzelfde eigenlijk, plus dat er rotzooi van onder de trein ingezogen kan worden (door de zuigkracht) wat weer storingen kan veroorzaken.

En natuurlijk is er ook vast wel een bevredigende oplossing te bedenken, maar dat kost natuurlijk wel geld, en dan moet je ook accepteren dat dat resulteert in een duurder prijskaartje, want ook de geldboom van NS geeft geen geld meer.

En laten wel even eerlijk zijn, we moeten de problemen nu ook weer niet overdrijven en erger maken dan het is. Je kan niet elk risico aftikken, en hoevaak komt dit soort situaties nu voor? Verwaarloosbaar weinig vermoed ik.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

wildhagen schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:41:
En laten wel even eerlijk zijn, we moeten de problemen nu ook weer niet overdrijven en erger maken dan het is. Je kan niet elk risico aftikken, en hoevaak komt dit soort situaties nu voor? Verwaarloosbaar weinig vermoed ik.
Het probleem is dat men altijd zeer traag op gang komt zodra er zo'n incident is. De hele machine is gemaakt op een normale dienstregeling, bij afwijkingen is alles te moeilijk.

En al hoewel ik niet snap waarom met de trein reizen 100% veilig moet zijn en dat we met de auto wél slachtoffers accepteren blijft het lastig te verantwoorden waarom men reizigers niet sneller kan evacueren in dergelijke situaties. Mensen met een medische conditie kunnen gewoon overlijden door dergelijke onstandigheden. Het is niet normaal dat je op een hete dag gevangen zit in een nog hetere ijzeren kooi. Dat hoort niet.

En wat ik al helemaal niet snap is dat elke tunnel zo ongeveer een meter breed 'evacuatiepad' heeft, maar zodra er moet worden geëvacueerd op een stuk spoor buiten tunnels dit opeens te gevaarlijk is. Misschien is het tijd dat we conducteurs opleiding gaan geven netzoals in vliegtuigen ;) Zodat ze bij een evacuatie de schaapjes veilig kunnen afvoeren.

Hoe is het eigenlijk gesteld met de evacuatiepaden en dan vooral in/rond steden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
LauPro schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:50:
[...]

En al hoewel ik niet snap waarom met de trein reizen 100% veilig moet zijn en dat we met de auto wél slachtoffers accepteren blijft het lastig te verantwoorden waarom men reizigers niet sneller kan evacueren in dergelijke situaties.
Tsja, zie ArcticWolf in "Het grote spoorwegentopic deel 21"

Je hebt met verschillende instanties te maken, die eerst met elkaar zullen moeten afstemmen enzo, ivm aansprakelijkheid en verantwoordelijkheden enzo. Het spoor en de omgeving is immers niet van NS, maar van Prorail etc.

Volgens mij mag de NS zelfs niet zomaar evacueren zonder de juiste toestemming etc? Weet ik echter niet helemaal zeker, meen het wel eens gelezen te hebben.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:27
[...]

Minder zuurstof? Een trein is niet luchtdicht he, ook niet als hij stroomloos stilstaat. Er zijn gewoon nog simpele ventilatieroosters, waardoor O2 aangevoerd word en CO2 afgevoerd. Als dat zo niet was, zouden er behoorlijk wat lijken uit stilstaande treinen gedragen worden ;)

Dat het gevoelsmatig misschien anders is, dat klopt, maar misschien moeten mensen hun gevoel dan aanpassen... of even een paar tellen logisch nadenken, hoe lastig en vermoeiend dat soms ook kan zijn.
Hier zit je er toch echt naast.Dit kan een ernstig problem zijn.
Ik voer beroepsmatig metingen uit op CO en CO2 in kantoren om te zien of aan de ventilatieregels/normen voldoet.
Voorbeeld als je op een kantoor van 3 bij 4 twee personen zet alleen een ventilatierooster open dan is binnen 4 uur meer dan 1000ppm CO2 aanwezig. Dit is een overschrijding van de normen op CO2
Nu moet je voorstellen dat je met vrij grote groep mensen in trein zit zonder raam open of geforceerde ventilatie. In korte tijd zal echt het CO2 echt veel te hoog. Dit kan zelfs een niveau bereiken dat mensen flauw vallen..
Je zit niet meer of minder 'gevangen' in een trein die stilstaat dan in één die rijd.
Dat jij het niet zo ervaart betekend niet dat dat voor andere mensen ook geldt. Een groot deel van de bevolking krijgt een gevangen gevoel bij stilstaande treinen/liften/enz. Omdat ze gevoel hebben geen controle meer over de situatie te hebben, omdat ze niet weten hoe lang de situatie aanhoud.

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 23-07-2013 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
leonbong schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:00:
[...]

Hier zit je er toch echt naast.Dit kan een ernstig problem zijn.
Ik voer beroepsmatig metingen uit op CO en CO2 in kantoren om te zien of aan de ventilatieregels/normen voldoet.
Voorbeeld als je op een kantoor van 3 bij 4 twee personen zet alleen een ventilatierooster open dan is binnen 4 uur meer dan 1000ppm CO2 aanwezig. Dit is een overschrijding van de normen op CO2
Nu moet je voorstellen dat je met vrij grote groep mensen in trein zit zonder raam open of geforceerde ventilatie. In korte tijd zal echt het CO2 echt veel te hoog. Dit kan zelfs een niveau bereiken dat mensen flauw vallen.
Weet ik (op ons kantoor is ook zo'n meting uitgevoerd), maar er staat ook nog een (of meerdere) deur open in zo'n geval he (of een of meerdere raam/ramen, als die open kan).

Daarnaast zit er in een trein meer dan één ventilatierooster en staat een defecte strein zelden 4 uur stil, maar is dat vrijwel altijd (veel) korter dan dat, of is de trein ver vóór die 4 uur reeds ontruimd.

Om een idee te geven: de trein in Schiedam, waar deze bijna-hysterie om begon, stond iets meer dan 45 minuten stil, én had een geopende deur.

De zonnewarmte/hitte lijkt me een groter probleem bij dit soort korte tijden dan zuurstofgebrek.
[...]

Dat jij het niet zo ervaart betekend niet dat dat voor andere mensen ook geldt. Een groot deel van de bevolking krijgt een gevangen gevoel bij stilstaande treinen/liften/enz. Omdat ze gevoel hebben geen controle meer over de situatie te hebben, omdat ze niet weten hoe lang de situatie aanhoud.
Dat zal best, maar in een rijdende trein hebben ze ook geen controle over de situatie. Ze besturen de trein immers niet, dat doet de machinist.

Aan irrationele ervaringen kan je weinig doen en moet je ook geen beleid op zitten baseren, want als we zó extreem moeten gaan redeneneren kan je maar beter alle treinverkeer volledig stilleggen zodra de temperatuur boven de 25 grade komt, just to be sure.

[ Voor 20% gewijzigd door wildhagen op 23-07-2013 14:14 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:27
Zuurstof is voldoende aanwezig echter mensen raken bevangen van de hoge concentraties kooldioxide.
Een normaal ventilatierooster doet echt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Op snelheid voelt het gevangen tijdelijk, bij stilstand tijdloos. (is een groot verschil, 1 dag in de cel zitten vind ik niet erg (zolang er geen dossier wordt opgemaakt), voor onbepaalde tijd vind ik iets minder prettig)
Net zoals geopende ramen ook erg onveilig kunnen zijn. Denk aan het rondvliegende glas bij het inslaan, of mensen die denken via het raam naar buiten te moeten klimmen (ramen in VIRM zijn er groot genoeg voor volgens mij) etc. Of slingerende bovenleiding die via het gat in raam naar binnen zou kunenn slingeren (door de wind bijv).
Ramen inslaan lijkt mij dan ook laatste mogelijkheid voor de reizigers en geen normale uitwijk mogelijkheid.
Op zich niet eens zo'n gek idee, maar ik zie wat potentiele problemen. Dat gaas/structuur kan vernield worden door vandalen (kijk eens hoeveel vandalisme er al op o.a. treinen gepleegd wordt), dan kunnen er alsnog mensen uitklimmen.
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_HnmSMActS0w/TQuP6p1V9tI/AAAAAAAAAsA/M5qNivzJK3Q/s200/PB294092.JPG

Sterke vandaal die daar doorheen komt
Ik bedoelde ook iets sterks waar je gewoon op kan staan, zoals metaal rooster waar ze ook veiligheids trappen van maken.

Dakluik zitten wel een aantal potetiele nadelen aan vast idd, maar zou iets kunnen zijn wat alleen een conducteur kan open zetten, als er water naar binnen komt lijkt me ook dat hij wel snel genoeg geinformeerd zal worden.
Voor een vloerluik geld hetzelfde eigenlijk, plus dat er rotzooi van onder de trein ingezogen kan worden (door de zuigkracht) wat weer storingen kan veroorzaken.
Met gewone open ramen, denk aan oude duitse wagons, heb ik nog nooit iets naar binnen zien waaien, onder de trein kan natuurlijk wat anders zijn, maar ik denk over het algemeen dat er meer een zuigende kracht/onderdruk zal zijn aan de lucht binnen de trein.
En natuurlijk is er ook vast wel een bevredigende oplossing te bedenken, maar dat kost natuurlijk wel geld, en dan moet je ook accepteren dat dat resulteert in een duurder prijskaartje, want ook de geldboom van NS geeft geen geld meer.
Zo kan je natuurlijk wel alles de put in gooien.
ICE ongeluk was ook een 1 malig iets geloof ik, maw het hoeft maar 1 keer goed mis te gaan.
Paar graden warmer, volle trein met mensen die net van Koningsdag af komen (dronken), en je kan een groot probleem hebben.
En waarom risico nemen, een paar plekken maken die veilig open kunnen en probleemkans van 1 op 1000 wordt probleemkans van 1 op 1 miljard.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

[...]
Net zoals geopende ramen ook erg onveilig kunnen zijn.
Nou, vroegâh was er niets anders ...
Ik weet het nog uit m'n hoofd : E Pericoloso Sporgersi, Nicht Hinauslehnen, Ne Pas Se Pencher Au Dehors (die moest ik opzoeken) !
Zolang je je daar aan hield, was er blijkbaar geen gevaar.

geen airco, maar arko :+

EDIT: alhoewel ik me van de nachttrein naar Parijs nog herinner dat ze een soort airco (of in ieder geval lucht inlaat) onder de raampjes hadden. Keer in slaap gevallen met m'n hoofd erboven en werd snotverkouden wakker ... (moet zo'n 30 jaar geleden zijn)

[ Voor 24% gewijzigd door Goner op 24-07-2013 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Zoals een Mat 64... of die ICK's? ;) En dan doof worden wanneer de trein ging remmen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Het "low voltage" systeem (24 en 110V meestal) in elke trein of tram heeft accu's. Maar niet alle systemen kunnen daar tegelijk op draaien als er geen bovenleiding is.
En systemen die op een hoger voltage werken (tractie, airco) gaan uit als er geen bovenleiding is.

Ik heb nooit aan de RR gewerkt, dus geen idee hoe die in elkaar zit. Maar dat er niet genoeg stroom is lijkt me heel sterk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Er zitten iig accus in, maar die kunnen wel eens leegraken als een loc/trein lang stil staan, of in de winter enzo.

Schijnt bij de 1300-en een vrij vaak voorkomend iets te zijn. Dan moest de machinist de pantograaf met de hand tegen de bovenleiding zetten, door middel van een hydraulisch handpompje, omdat de accu niet voldoende capaciteit meer had om dat automatisch te doen.

Er bestonden vroeger ook wel locomotieven die alleen op accu's reden, een zogenaamde acculomototief (goh?).

Werden vooral in (kolen)mijnen en op industriegebieden ingezet, hoewel de HSM er ook twee had (gebouwd in 1908, in de NS-tijd genummerd 81 en 82), en de NS er in 1926 ook nog 2 (nr's 83 en 84) liet bouwen.

Tot nog niet zolang waren er zelfs complete treinstellen die op accu's reden, zoals bij de DB bijvoorbeeld Baureihe 517 (de Limburgse Sigaren) of de Baureihe 515 (de Zuurbommen).

In Japan wordt nu gewerkt aan de EV-E301 serie die ook (op een deel van het traject) op accu's zal gaan rijden. De techniek wordt dus nog steeds ontwikkeld :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:31

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]
Ventilatoren die in de HVAC zitten om de lucht rond te sturen zijn vandaag gewoon 3fase asynchrone motoren. Moet dus heel je statische omvormer in dienst zijn om gewoon nog maar die ventilator te kunnen aansturen. En laat nu net het probleem zijn dat je trein gestrand is wegens problemen aan de spanningstoevoer ... Je 24/72V van je batterij opchoppen tot 400V is niet echt haalbaar, en zelfs al zou je genoegen nemen met de ongeveer 140V die je er wel nog uit kunt halen dan zullen ze op enkele minuten leeg zijn. Ook de reden waarom bij stroomuitval ook de verlichting na een bepaalde tijd automatisch overschakeld naar halve verlichting en daarna naar noodverlichting.
[...]

Elk rijtuig heeft zijn eigen batterijen, maar deze zijn alleen bedoeld om tijdelijk de verlichting te doen branden alsook om de elektronica van de omvormers te kunnen doen opstarten (hoewel daar ook nog een extra noodbatterij voor is voorzien). Wel is het zo dat het vermogen van de bovenleiding ook beperkt is en men in drukke regios op drukke momenten dus inderdaad zal vragen om de aircos uit te schakelen om te voorkomen dat heel het onderstation eruit knalt wegens overbelasting.
[...]

Ik vrees eigenlijk dat een moderne trein relatief luchtdicht is. Bij het sneeuwprobleem op onze M6 rijtuigen was 1 van de denkpistes om warme lucht vanuit het toilet aan te zuigen in de omvormer. Een idee dat door de studiedienst in Brussel werd afgekeurd omdat zij vreesden dat we in de trein een onderdruk zouden creëeren waardoor de deuren niet meer open zouden kunnen. Er zijn dus geen rechtstreekse ventilatieopeningen in een trein waar vlot lucht langs kan binnenkomen. Dat wens je ook niet wanneer je trein voorzien is van een HVAC installatie. In de zomer wil je geen extra warme lucht binenlaten en in de winter geen koude.
Een open raam nodigt nog altijd minder uit om door te kruipen dan een openstaande deur. En het glas vliegt bij het inslaan grotendeels naar buiten, en enkel een idioot gaat een raam inslaan daar waar nog een passagier zit. En die bovenleiding zou al spanningsloos moeten staan, bijkomend kan het nog erger zijn als de raam er nog wel in zit, dan pas vliegt alle glas ook nog eens naar binnen. De kans dat een bovenleiding zo laag komt is trouwens vrij klein.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1 ... 142 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!