Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 141 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.930 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je kan geen verantwoordelijksheidsgevoel behouden als je al je kennis ontslaat. En als je toch niks met je kennis doet, heeft het ook geen nut om het te houden. Daarnaast kan jij nooit alle duizenden batches controleren die er dagelijks uitgaan.
Ik kan je vertellen dat er 30.000 "mislukte" dwarsliggers in Amsterdam liggen op het moment....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:38
Alex) schreef op zondag 14 juli 2013 @ 18:55:
Op SNCF.com zijn meer foto's gezet van de las en het wissel na het ongeluk van afgelopen vrijdag:

[afbeelding]

[afbeelding]
Hij is dus niet weggeschoten en in de wissel beland, maar het is dus gewoon een las IN de wissel, die dus maar enkele cm naar voren geschoven is. Misschien door de eerste wielen losgegaan en naar voren geschoven, waardoor de andere 'over' de wissel getild worden en dus ontsporen...

ze zitten op de foto iig ook met 4 bouten vast en niet dus met 6 zoals eerder werd gezegd :P Maar als je dat zo ziet, zijn er 2 bouten afgebroken bij de kop van de bout, wara dus dat vierkante plaatje ziet... misschien gewoon 'toevallig' slechte bouten dan... metaalmoeheid? We shall see.. de derde bout lijkt iig wel goed...

Wel apart dat er bij de voeten van de mensen die op de foto staan, nog meer van dat soort bouten liggen... zijn ze al eerder vervangen oid?

[ Voor 20% gewijzigd door maarud op 15-07-2013 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Het is dus geen ES-las, maar gewoon een temperatuur voeg (voegenwissel). Hier op het werk hebben we even naar de foto's gekeken... maar het ziet er echt raar uit. Hij zat nog met 3 bouten vast (wat voldoende moet zijn). Daarnaast als hij lostrilt valt hij naar buiten en naar beneden, hij is echt weggesleept/overreden door de flens en ligt in de punt van het wissel (niet de tong). 8)7
Enige wat ik kan bedenken is dat de 2 aan 1 kant zijn los getrilt en dat de korte kant geschept is door de flens, maar dan nog zou de flens die kant moeten missen kwa hoogte :X we wachten het onderzoek af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is dat een temperatuurvoeg? Wat je ziet is toch de verbinding tussen twee spoorstaven bij een ES-las? Twee spoorstaven stuiken tegen elkaar en twee platen aan de zijkant zorgen ervoor dat ze op hun plek blijven.
Zie ook IJnte in "Het grote spoorwegentopic deel 19"

Maar verder ben ik het met je eens: die lijkt losgetrilt te zijn en door een wielflens meegenomen te zijn waarna hij bij de wisseltong terecht is gekomen en die waarschijnlijk heeft opengedrukt en/of de wielen uit het spoor heeft gedrukt.
Dat lijkt me al een eerste les: nooit op zo'n plek twee spoorstaven op zo'n manier verbinden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Nederland heeft ook nog een berg temperatuur voegen.
Het is geen ES las want de scheider en plaatisolatie mist, deze las geleid gewoon. Maar deze heeft geen retour/veiligheidsfunctie. Dus de retour/beveiliging zit waarschijnlijk in het andere been.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 15-07-2013 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat zijn dat voor dingen dat ze vanmorgen op (de plaats van) Enschede CS perron 1 hebben neergezet?
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/EnschedeCSperron1.jpg
Die dingen waar de hijskraan een 5e van neerzet op de screenshot.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Zijn dat niet gewoon pilaren voor het dak van het perron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Lijken me idd de palen waar het perrondak op komt te rusten?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Komt het dak dan niet een beetje laag? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:06
Afbeeldingslocatie: http://img196.imageshack.us/img196/8086/ekxx.jpg
Netjes heur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Arme blinden....
Raven schreef op maandag 15 juli 2013 @ 10:53:
Komt het dak dan niet een beetje laag? :S
Kijk eens naar de schovel en tankwagen die er naast staan voor een idee van schaal.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Er stond toenstraks iemand vlak bij, dan nog lijkt het laag. Grof geschat 2½ meter, voorheen was het hoger.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

maarud schreef op maandag 15 juli 2013 @ 08:28:
ze zitten op de foto iig ook met 4 bouten vast en niet dus met 6 zoals eerder werd gezegd :P Maar als je dat zo ziet, zijn er 2 bouten afgebroken bij de kop van de bout, wara dus dat vierkante plaatje ziet... misschien gewoon 'toevallig' slechte bouten dan... metaalmoeheid? We shall see.. de derde bout lijkt iig wel goed...
Ik vind het wel raar dat bij deze bouten de kern zelf 20mm dik is en dan zit er aan het einde een relatief klein kapje van nog geen 10mm dik, Het lijkt mij dat bij een goede bout de kop ook minimaal de dikte moet hebben als de kern.

Anders blijft de kop het zwakste punt van de bout, dat kan in sommige gevallen een veiligheidsfunctie hebben maar in deze situatie wil je absoluut niet dat zo'n verbindingsstaaf los komt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:35
BARNEVELD - Een kraan op een vrachtauto van het Barneveldse aannemingsbedrijf Vink heeft vanmorgen rond 08.00 uur de bovenleiding van het spoor Amersfoort-Apeldoorn kapotgetrokken. Daarbij sneuvelde een betonnen bovenportaal. Het incident gebeurde ter hoogte van bedrijventerrein Harselaar in Barneveld. Daarbij raakte niemand gewond. Wel raakte het treinverkeer urenlang gestremd.

Zo'n 150 reizigers moesten een intercity die tijdens het incident op het traject reed, verlaten omdat die niet verder kon bij Barneveld. Zij werden met bussen vervoerd naar hun eindbestemming.
Volgens woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail zijn de herstelwerkzaamheden omvangrijk: ,,De bovenleiding is over een lengte van driehonderd meter beschadigd geraakt. Reparatie gaat al gauw uren duren, zeker tot in de avonduren. We moeten op zoek naar het juiste werkmaterieel, bijvoorbeeld om op hoogte te kunnen werken vanaf het spoor en materialen. Zo'n klap als hier plaatshad, gebeurt niet vaak. We speuren langs onze bouwplaatsen in heel Nederland naar een nieuw portaal. Als we alle spullen hebben, wordt een plan van aanpak gemaakt.''
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een portaal te vinden? Ritsel er een bij de bouwprojecten die momenteel bezig zijn. Er zal er toch wel altijd een in spare zijn voor het geval er een ' uit elkaar valt' (uit e takels valt of zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MuzenJaap schreef op maandag 15 juli 2013 @ 12:58:
[...]

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een portaal te vinden? Ritsel er een bij de bouwprojecten die momenteel bezig zijn. Er zal er toch wel altijd een in spare zijn voor het geval er een ' uit elkaar valt' (uit e takels valt of zo)
Het moet wel het juiste portaal zijn he... toch lullig als het opeens een unicaat portaal is. Wij hebben ook niet zomaar "spare" bovenleiding portalen op de bouwplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
LauPro schreef op maandag 15 juli 2013 @ 12:37:
[...]
Ik vind het wel raar dat bij deze bouten de kern zelf 20mm dik is en dan zit er aan het einde een relatief klein kapje van nog geen 10mm dik, Het lijkt mij dat bij een goede bout de kop ook minimaal de dikte moet hebben als de kern.

Anders blijft de kop het zwakste punt van de bout, dat kan in sommige gevallen een veiligheidsfunctie hebben maar in deze situatie wil je absoluut niet dat zo'n verbindingsstaaf los komt.
Dat is geheel afhankelijk van de functie van de bout.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:40
Ik ben dit weekend gaan kijken in Simpelveld, naar die stoomtrein die afgelopen vrijdag voorbij kwam.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/x9ldH2nFE3ER8XwiNb9x8bmD/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Pittie schreef op maandag 15 juli 2013 @ 21:42:
Ik ben dit weekend gaan kijken in Simpelveld, naar die stoomtrein die afgelopen vrijdag voorbij kwam.

[afbeelding]
Pas op voor rondvliegende kolen...
vanochtend een belg zn been gebroken door een stuk kool dat uit de wagen viel van een passerende stoomtrein.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

We moeten op zoek naar het juiste werkmaterieel, bijvoorbeeld om op hoogte te kunnen werken vanaf het spoor en materialen. Zo'n klap als hier plaatshad, gebeurt niet vaak. We speuren langs onze bouwplaatsen in heel Nederland naar een nieuw portaal. Als we alle spullen hebben, wordt een plan van aanpak gemaakt.''
Wat een kolder, voordat die persoon ook maar 1 letter geschreven/gezegt heeft stonden wij al met AMW's klaar.

Rijdraad ed is een belletje en het komt eraan, bokjes en zooi is gewoon op voorraad. Het enige lastige is de betonnen pilaren, ik weet niet hoe ze dit nu opgelost hebben, mijn dienst zat er op heb alleen aan puinruimen gedaan en voorbereidingen getroffen

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

3 H-profielen en je hebt een tijdelijk portaal...
Hij deed het echt voorkomen alsof dit iets unieks is en alsof ze niet weten waar ze apparatuur en materiaal vandaan moeten halen. Ik had ook direkt iets van :F echt Prorail.

[ Voor 64% gewijzigd door Maasluip op 16-07-2013 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 07:43:
3 H-profielen en je hebt een tijdelijk portaal...
Hij deed het echt voorkomen alsof dit iets unieks is en alsof ze niet weten waar ze apparatuur en materiaal vandaan moeten halen. Ik had ook direkt iets van :F echt Prorail.
misschien wel beter, dan dat ze roepen "och dat fixen we wel in 3 uur" en dan duurt het opeens 2 dagen... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is nu weer mis bij Amersfoort. Is dat dezelfde plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:39

vooghel

Cunning linguist

Het is nog steeds mis bij Amersfoort, kun je beter zeggen; de herstelwerkzaamheden blijken veel tijd te kosten.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
vooghel schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 09:58:
Het is nog steeds mis bij Amersfoort, kun je beter zeggen; de herstelwerkzaamheden blijken veel tijd te kosten.
Jep, is nog (deels dan) van gisteren idd. Zou rond 11:00 moeten zijn opgelost.
Tussen Amersfoort en Apeldoorn rijden dinsdagochtend nog geen treinen door een defecte bovenleiding. Dat meldt de NS.

Maandagochtend had een hijskraan de bovenleiding van het spoor tussen Barneveld en Stroe stukgereden. Volgens ProRail was de schade enorm. De rest van de dag moesten reizigers gebruik maken van bussen en dat is dinsdagochtend nog steeds het geval.

Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van 15 tot 30 minuten. De verstoring is naar verwachting rond 11.00 uur verholpen. Reizigers tussen Amersfoort en Deventer kunnen omreizen via Zwolle.

Ook tussen Amersfoort en Barneveld Centraal rijden geen treinen door een defecte bovenleiding. Tussen Amersfoort en Barneveld rijden stopbussen. De extra reistijd bedraagt naar verwachting 30 tot 45 minuten. De verstoring is naar verwachting rond 9.30 uur verholpen.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...en-van-en-amersfoort.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:06
Afbeeldingslocatie: http://blog.prorail.nl/wp-content/uploads/2013/07/foto-Barneveld-2-625.jpg
Het materiaal wordt bij elkaar gezocht :) Niet consistent maar het rijdt hopelijk snel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

bestaudio schreef op maandag 15 juli 2013 @ 23:38:
[...]

Rijdraad ed is een belletje en het komt eraan
Naar wie moe'k bellen voor een metertje dan? :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 12:35:
[...]

RailPro? of ons magazijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:46

Goner

What can I do you for ?

vooghel schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 09:58:
Gisterenmiddag bij Lombardijen (?) was er ook bovenleiding kapot ... veel wachten vanuit richting Den Haag voor rode lichten, maar dat was blijkbaar wel snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:50
Amersfoort zorgde er gisteravond voor dat ik moeilijk thuis kwam en vanmorgen ervoor dat ik niet op tijd in bij het European Youth Olympic Festival was. De bussen stonden allemaal in Amersfoort in plaats van Apeldoorn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

CyBeR schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 12:35:
[...]

Railpro zoals Arctic al zei, centraal magazijn heeft meestal ook nog wel wat en dan maakt het niet echt uit of het Volker of Strukton lijntjes zijn vaak zat samen een klus gedaan ivm storing

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Wat zijn ze eigenlijk aan het doen bij Isolatorweg? Komt er een extra spoor ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Extra Thalystreinen tussen Amsterdam en Brussel
Vanaf oktober gaan op doordeweekse dagen twee extra Thalys-treinen rijden tussen Amsterdam en Brussel.

Daarmee wordt invulling gegeven aan oproepen van de Nederlandse en Belgische spoorwegen na het uitvallen van de Fyra op het traject. Per week worden zo ongeveer achtduizend extra plaatsen gecreëerd.

In totaal rijden vanaf 7 oktober van maandag tot en met donderdag elf Thalys-treinen heen en weer. Op vrijdag gaat het om dertien treinen van Amsterdam naar Brussel en twaalf treinen in omgekeerde richting. De capaciteit groeit met 17 procent, aldus Thalys.

Tickets voor de nieuwe verbindingen zijn vanaf donderdag verkrijgbaar. De twee extra treinen komen boven op de al eerder aangekondigde uitbreiding van het aantal intercity's tussen Den Haag en Brussel van acht naar tien.

Het kabinet trok begin juni definitief de stekker uit de V250-treinen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda die sinds december een aantal weken de verbinding tussen Amsterdam en Brussel verzorgde. De Belgische NMBS deed dat kort daarvoor al.

Alternatief
De NS denkt momenteel na over een goed alternatief voor de Fyra. Het spoorbedrijf moet die plannen daarvoor voor 1 oktober indienen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou zeggen laat ze gewoon lekker een Thalys rijden op dat stuk. Niet echt de meest efficiënte oplossing waarschijnlijk maar gewoon een oplossing.

Verder neem ik aan dat de mensen achter Thalys/Alsthom ook niet stil zitten en dat ze wel al nadenken over een nog efficiëntere trein. Stel ze zouden een versie kunnen bouwen die 20-30% zuiniger is dan de huidige PKA/PBKA dan neem ik aan dat ze dat wel meenemen in hun berekeningen qua afschrijving en operationele kosten.

Waarschijnlijk zijn er vrij grote ontwerpaanpassingen nodig om dit te realiseren. Er komen natuurlijk wel steeds meer nieuwe gebruikte materialen maar dat heeft veel impact op het ontwerp van de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LauPro schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 14:43:
Ik zou zeggen laat ze gewoon lekker een Thalys rijden op dat stuk. Niet echt de meest efficiënte oplossing waarschijnlijk maar gewoon een oplossing.
Er zijn geen PB(K)A treinstellen beschikbaar, bovendien zijn die niet geschikt voor de Fyradienst (Verwijderd in "Het grote spoorwegentopic deel 21"). Gewoon een onrendabele en onhaalbare oplossing dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Raven schreef op maandag 15 juli 2013 @ 11:49:
Er stond toenstraks iemand vlak bij, dan nog lijkt het laag. Grof geschat 2½ meter, voorheen was het hoger.
Volgens mij plaatsen ze de oude weer terug. Tenminste, zo van een afstandje bij de bus naar Drienerlo te zien lijken mij dit de oude onderdelen. Dan zal het m.b.t. de hoogte dus niet anders worden.

Maar ik kan het verkeerd zien... ken het bestek niet :P

[ Voor 6% gewijzigd door Bastien op 17-07-2013 17:45 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ben trouwens benieuwd hoe lang perron 1+2 gaan worden (tot hoever die doorloopt bedoel ik), de overkapping lijkt even lang als voorheen, maar het perron zou verlengt worden toch?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Raven schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 17:50:
Ben trouwens benieuwd hoe lang perron 1+2 gaan worden (tot hoever die doorloopt bedoel ik), de overkapping lijkt even lang als voorheen, maar het perron zou verlengt worden toch?
Tot ongeveer voorbij Saxion volgens mij. Perron gaat 340m worden. Zie http://blog.prorail.nl/ns...p-vernieuwing-in-enschede voor wat meer info.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah ok, thanks :)

Wel apart dat ze eerst de overkapping doen en daarna pas het perron zelf :S

[ Voor 71% gewijzigd door Raven op 17-07-2013 18:14 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Hoezo? Die overkapping moet diep de grond in hé? Dus eerst de flinke poten van de kappen neerzetten en dan daaroverheen zand en het perron.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat snap ik, maar nu zit er op perron 1 al een aardig stuk dak over waardoor er daaronder minder ruimte is om het daadwerkelijke perron + de rails aan te leggen. Of is daar niet veel ruimte voor nodig?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 20:47

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Aangezien de werkzaamheden binnenkort zijn afgerond en er dan sporen en perrons liggen zonder dat de kap weer wordt weggehaald kun je die vraag toch wel zelf beantwoorden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De doelstelling van de spoorsector om het aantal treinen dat een rood sein negeert terug te dringen, is niet gehaald. In 2004 werd afgesproken dat dat jaarlijks maximaal 133 keer mag gebeuren.

In de eerste helft van dit jaar zijn al tachtig treinen door rood gereden, blijkt uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Als deze trend doorzet staat de teller aan het eind van het jaar op 160.

Ook vorig jaar, toen 173 treinen door rood reden, werd de doelstelling niet gehaald. In 2012 was er zelfs sprake van een stijging van 11 procent ten opzichte van 2011, toen 155 treinen niet stopten voor een rood sein.

Vorig jaar gebeurde er nog een ernstig ongeluk bij Amsterdam. Doordat een machinist een rood sein miste, viel een dode en raakten 140 mensen gewond. Vier jaar geleden botsten twee goederentreinen in Barendrecht op elkaar. Een passagierstrein werd op een haar na gemist. De machinist van één van de treinen kwam om het leven.

Vorig jaar gebeurde er nog een ernstig ongeluk bij Amsterdam toen een machinist een rood sein miste. Er viel een dode, 56 mensen raakten zwaargewond en 70 liepen lichte verwondingen op. Vier jaar geleden botsten twee goederentreinen in Barendrecht op elkaar. Een passagierstrein werd op een haar na gemist. De machinist van één van de treinen kwam om het leven.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft zowel het ongeluk in Barendrecht als dat in Amsterdam onderzocht. Daaruit bleek dat machinisten te vaak een rood sein negeren en dat veiligheidssystemen soms niet ingrijpen omdat ze verouderd zijn.

NS zegt in een reactie dat het aantal roodseinpassages bij het bedrijf de afgelopen jaren is gedaald. Het bedrijf zegt er alles aan te doen om die dalende trend door te zetten. Onlangs heeft NS samen met Prorail opnieuw maatregelen aangekondigd om het aantal roodseinpassages terug te dringen. Staatssecretaris Mansveld heeft daar vertrouwen in. Volgens de staatssecretaris werkt de spoorsector hard aan verbeteringen.

Zo zijn er maatregelen genomen op het vlak van veiligheidssystemen en er zijn een aantal 'mensgerichte' maatregelen ingevoerd. Machinisten mogen niet meer bellen tijdens het rijden en komen er extra waarschuwingssignalen op risicolocaties.

Ook loopt er een proef met het waarschuwingssysteem Orbit. Dat geeft een signaal af als machinisten te snel op een rood sein afrijden. Daarnaast worden dit jaar 800 seinen voorzien van een installatie die ook bij snelheden onder de 40 kilometer per uur een trein kan stilzetten als die een rood sein passeert.

Ook in de treinen moet het veilig zijn. Tafeltjes met scherpe randen en leeslampjes op hoofdsteunen worden op veiligheid onderzocht.

Vanaf 2016 wordt het Europese beveiligingssysteem ERTMS geïnstalleerd, dat de snelheid en remming van een trein bewaakt. Staatssecretaris Mansveld zegt de ontwikkelingen nauwlettend te blijven sturen.
Bron: http://nos.nl/artikel/530...el-treinen-door-rood.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

http://www.telegraaf.nl/b...etaalt__geld_terug__.html
AMSTERDAM -
Fyra-bouwer AnsaldoBreda heeft 37 miljoen euro terugbetaald aan ING en meer dan 10 andere banken. Het gaat om 12 voorschotten die de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS betaalde voor de levering van de omstreden Fyra-treinen en waarvoor de banken zich garant hadden gesteld.
Valt me alweer mee, dacht dat dit jaren soebatten zou gaan worden!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:31

Blokker_1999

Full steam ahead

Hopelijk hebben ze ingezien dat de argumenten die de NMBS aanhaalde wel degelijk goed waren vastgelegd in de contracten tussen de 2. Neemt niet weg dat ik nog altijd een heel juridisch spel verwacht tussen vooral NS en AB

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
bvk schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 17:23:
http://www.telegraaf.nl/b...etaalt__geld_terug__.html

[...]

Valt me alweer mee, dacht dat dit jaren soebatten zou gaan worden!
Kan nog altijd, want zo te zien gaat dit alleen om het geld van de NMBS, de NS zit hier zo te zien nog niet bij? :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS had het toch al terug?
edit: Ik zat aan http://www.nu.nl/economie...a-miljoenen-uitkeren.html te denken, maar ging over NMBS.

[ Voor 70% gewijzigd door Raven op 18-07-2013 20:39 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blokker_1999 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 17:46:
Hopelijk hebben ze ingezien dat de argumenten die de NMBS aanhaalde wel degelijk goed waren vastgelegd in de contracten tussen de 2. Neemt niet weg dat ik nog altijd een heel juridisch spel verwacht tussen vooral NS en AB
Nee dat hebben ze niet, de nmbs heeft gewoon via de rechter afgedwongen dat de banken de derderekening zouden vrij geven, wat hier is gebeurd is dat de banken onder leiding van ing vervolgens richting ab hun geld hebben geeist.

Het enige wat je als ab kunt doen is procederen tegen de banken maar dat is vrij zinloos, daarnaast is de zaak inhoudelijk helemaal niet behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Onbekend

...

Maar die treinen staan nog bij Amsterdam op het rangeerterrein? En AB blijft bezig met het bouwen van de resterende treinen met de kennis dat de NS deze niet in gebruik zal nemen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 23:28:
Maar die treinen staan nog bij Amsterdam op het rangeerterrein? En AB blijft bezig met het bouwen van de resterende treinen met de kennis dat de NS deze niet in gebruik zal nemen?
Het geval wil dat nsfsc weigert het contract op te zeggen en zelfs nog gelooft dat ze binnen 2 jaar ingezet kunnen worden bij een andere klant.

met het aflossen van de schuld aan de banken is niks veranderd aan de mogelijke claim richting de belgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Dat lijkt me logisch, dat zijn ze contractueel verplicht, anders zou AB contractbreuk plegen (want het contract voor de levering van de V250 is immers niet opgezegd).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik dacht zelfs dat ze ondertussen alle 19 zijn gebouwd in Italië. De laatste stond (volgens AB) op het einde van de productielijn toen de NMBS zich terugtrok. Ben zelf ook benieuwd of die laatste 10 ook maar ooit 1 passagier gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
NSFS (de eigenaar van de V250's) zou ze eventueel aan een andere vervoerder willen proberen te verhuren, maar dan stellen ze wel als eis dat de problemen opgelost moeten zijn.

Daarom is het contract dus nog niet opgezegd.

Zie http://www.treinreiziger....r_gebreken_afnemen-145403 voor wat meer info :)

Dat betreft dus 16 van de 19 stellen, de 3 Belgische stellen vallen niet onder dat specifieke contract.

[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 19-07-2013 07:57 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Door te eisen dat NS zich aan het contract zou houden (16 treinen afnemen) sloeg AnsaldoBreda een behoorlijk modderfiguur, want NS (FSC, de daadwerkelijke koper) is niet anders van plan. Ik vind het een vreemde strategie, want NSFSC heeft geen klant meer voor die treinen en loopt dus een risico van 320 miljoen euro (excl. gegeven kortingen en compensaties).

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:32

DDX

Lekker handig dat ze spoorvernieuwing tussen Amsterdam Bijlmer en Centraal gelijk plannen met moment dat metro niet rijd.
(en onhandig dat het ook doordeweeks is)
Ben uiteindelijk maar via Schiphol omgereisd, weinig zin in bus tussen Centraal en Amstel en daarna weer de metro.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DDX schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:18:
Lekker handig dat ze spoorvernieuwing tussen Amsterdam Bijlmer en Centraal gelijk plannen met moment dat metro niet rijd.
(en onhandig dat het ook doordeweeks is)
Ben uiteindelijk maar via Schiphol omgereisd, weinig zin in bus tussen Centraal en Amstel en daarna weer de metro.
kunnen ze de treinen niet omleiden via bijlmer-zuid-schiphol-sloterdijk-centraal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:31:
[...]

kunnen ze de treinen niet omleiden via bijlmer-zuid-schiphol-sloterdijk-centraal?
Enorm trage omweg, en Schiphol heeft niet veel ruimte over.

Voor reizigers handige routes zijn:
- naar Zuid, en dan lijn 5 het centrum in (35 minuten als het niet te druk is).
- trein naar Zuid, (of meteen) metro naar Lelylaan of Sloterdijk, en daar de trein naar centrum (25 minuten als je goede overstap hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Ik moest vanuit Krommenie-Assendelft naar Bijlmer.
Omrijden via Schiphol koste me half uur extra, waarbij ik op Sloterdijk 10 en Schiphol 15 minuten moest wachten doordat er niet echt aansluitingen zijn.

Snelste optie is metro vanaf Sloterdijk nemen, maar gok niet dat je die met ns kaartje mag nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door DDX op 19-07-2013 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand wat de versperring is tussen sittard en heerlen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ze hebben het tempo er in Enschede volgens mij goed in zitten, ze zitten nu de rails te testen, althans zo lijkt het iig. :)

edit: Waarom zijn de plaatjes in de startpost nog altijd niet gefixed? 2 maanden terug gemeld O-)

[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 19-07-2013 11:29 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Alex) schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 08:18:
Door te eisen dat NS zich aan het contract zou houden (16 treinen afnemen) sloeg AnsaldoBreda een behoorlijk modderfiguur, want NS (FSC, de daadwerkelijke koper) is niet anders van plan. Ik vind het een vreemde strategie, want NSFSC heeft geen klant meer voor die treinen en loopt dus een risico van 320 miljoen euro (excl. gegeven kortingen en compensaties).
Sowieso was de hele hoorzitting een beetje een flater van de Nederlandse kant. De beste meneer Manfellotto had een gedegen verhaal voorbereid en was hem blijkbaar niet bekend wat de procedures zouden zijn.

Ondanks dat moeten ze gewoon leveren. Er zijn een aantal verschillen van inzicht over hoe je een trein moet afmonteren. Ik neem aan dat er in het contract ook bepaalde garantiebepalingen zijn opgenomen. Manfellotto refereerde naar het afnemen van een 'onderhoudscontract' ben wel benieuwd wat daarmee wordt bedoeld. Het kan toch niet zo zijn dat ze gaan proberen om via het onderhoud een deel van hun verlies terug te krijgen. Daar zou ik als NS(FSC) zijnde niet happig op zijn.

Eerlijk gezegd denk ik dat NSFSC geen juridische gronden heeft om het contract te ontbinden. Men wil eerst de treinen en dan is er altijd nog een discussie over de betaling mogelijk. Want NS(FSC) kan de schade die ze hebben deels gaan verrekenen met wat ze ASB moeten betalen, dus eigenlijk een korting bedingen op de treinen. Dit zou zo maar eens over tientallen miljoenen kunnen gaan.

De positie die NSFSC hebben is nog dubbel zo leuk want als ASB alsnog niet kan leveren dan hebben ze helemaal een mooie troef in handen want ze kunnen dan ASB ingebreke gaan stellen.

Dus eigenlijk is het strategisch gezien gewoon het meest logisch dat ze het contract aanhouden. NSFSC heeft nog 2 kaarten in de handen en ASB maar 1, zullen zien wie het gaat winnen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Eerlijk gezegd denk ik dat NSFSC geen juridische gronden heeft om het contract te ontbinden. Men wil eerst de treinen en dan is er altijd nog een discussie over de betaling mogelijk.
Aangezien wij bij de NMBS het contract wel ontbinden zou ik niet inzien waarom NSFSC geen mogelijkheid zou hebben. De laattijdige levering kan bijvoorbeeld al een gegronde reden zijn. Als ik me niet vergis mogen er na de initiële afnamen geen grote gaten meer vallen in het leverschema van de treinen, iets wat door de technische problemen wel gebeurd is. Ook had AB contractueel gezien 3 maanden na de ingebrekestelling om de treinen terug op orde te krijgen. Vandaag spreken we over over vermoedelijk meer dan 2 jaar, wat de treinen ten vroegste in 2015 in de dienst zou plaatsen of 8 jaar na de voorziene indienstnemeing bij het ondertekenen van het contract. En ik denk dat je die 8 jaar toch echt mag aanzien als buiten een redelijke termijn.
Manfellotto refereerde naar het afnemen van een 'onderhoudscontract' ben wel benieuwd wat daarmee wordt bedoeld. Het kan toch niet zo zijn dat ze gaan proberen om via het onderhoud een deel van hun verlies terug te krijgen.
Tuurlijk wel, onderhoudcontracten worden big bussiness in de spoorwegwereld. We merken dat bij ons ook met betrekking tot de HLE18/Desiro. Siemens die pusht om zoveel mogelijk via onderhoudscontracten te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blokker_1999 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:46:
[...]
Aangezien wij bij de NMBS het contract wel ontbinden zou ik niet inzien waarom NSFSC geen mogelijkheid zou hebben. De laattijdige levering kan bijvoorbeeld al een gegronde reden zijn. Als ik me niet vergis mogen er na de initiële afnamen geen grote gaten meer vallen in het leverschema van de treinen, iets wat door de technische problemen wel gebeurd is. Ook had AB contractueel gezien 3 maanden na de ingebrekestelling om de treinen terug op orde te krijgen. Vandaag spreken we over over vermoedelijk meer dan 2 jaar, wat de treinen ten vroegste in 2015 in de dienst zou plaatsen of 8 jaar na de voorziene indienstnemeing bij het ondertekenen van het contract. En ik denk dat je die 8 jaar toch echt mag aanzien als buiten een redelijke termijn.
Dat is niet helemaal waar, nmbs heeft het contract eenzijdig opgezegd en eenzijdig opdracht gegeven tot het lichten van de garantie, dit zeg niks over de feitelijke juridische situatie.

Binnenkort zal een rechter gaan beslissen of het contract terecht is opgezegd, de nmbs heeft verloopig alleen nog maar eigen rechter gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Blokker_1999 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:46:
Waarom ze AB niet eerder in gebreke gesteld hebben is onduidelijk. Ik denk dat er weinig andere opties zijn voor NSFSC, als ze niet leveren dan zitten ze met een veel groter gat dan als ze een half product leveren. Alles zal draaien om damage control.

Dat de NMBS iets voortvarender te werk is gegaan is begrijpelijk. Ik denk dat de hele HSL-trein vooral vanuit Nederland werd getrokken. En elke mogelijke mislukking van dit project zal minimaal de kop kosten van een paar mensen die hier achter de schermen mee bezig zijn geweest.
Tuurlijk wel, onderhoudcontracten worden big bussiness in de spoorwegwereld. We merken dat bij ons ook met betrekking tot de HLE18/Desiro. Siemens die pusht om zoveel mogelijk via onderhoudscontracten te regelen.
Dat is mij duidelijk, echter neem ik aan dat de NS wel waakzaam zal zijn op dit punt. Ik neem aan dat er exploitatiebegrotingen zijn opgesteld en hiermee rekening is gehouden. En als de aanschaf al duurder is (tijdelijk huren ander materieel etc).

Wat ik alleen echt niet begrijp is waarom de exploitatievergoeding van 148 miljoen nog nooit is overgemaakt. Waarom zet men daar geen incassobureau op, dan gaat het balletje wat sneller rollen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De goederentrein die bijna 2 weken geleden in Canada ontplofte, had onvoldoende remkracht.

Dat verklaarde de hoofdonderzoeker van de Canadese organisatie voor transportveiligheid vrijdag.

De organisatie wil dat de regering de regelgeving voor treinen met gevaarlijke goederen bekijkt en waar nodig herziet.

De ontploffing kostte 33 mensen het leven. De trein met ruwe olie ging door onbekende oorzaak rijden en ontspoorde in het plaatsje Lac-Mégantic bij de grens met de Verenigde Staten. Volgens het hoofd van de spoorwegen was de trein niet goed op de handrem gezet.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...lofte-canadese-trein.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LauPro schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:37:
[...]
Waarom ze AB niet eerder in gebreke gesteld hebben is onduidelijk. Ik denk dat er weinig andere opties zijn voor NSFSC, als ze niet leveren dan zitten ze met een veel groter gat dan als ze een half product leveren. Alles zal draaien om damage control.

Dat de NMBS iets voortvarender te werk is gegaan is begrijpelijk. Ik denk dat de hele HSL-trein vooral vanuit Nederland werd getrokken. En elke mogelijke mislukking van dit project zal minimaal de kop kosten van een paar mensen die hier achter de schermen mee bezig zijn geweest.

[...]
Dat is mij duidelijk, echter neem ik aan dat de NS wel waakzaam zal zijn op dit punt. Ik neem aan dat er exploitatiebegrotingen zijn opgesteld en hiermee rekening is gehouden. En als de aanschaf al duurder is (tijdelijk huren ander materieel etc).

Wat ik alleen echt niet begrijp is waarom de exploitatievergoeding van 148 miljoen nog nooit is overgemaakt. Waarom zet men daar geen incassobureau op, dan gaat het balletje wat sneller rollen denk ik.
Het is vrij simpel alles zit aan elkaar geknoopt, iedereen is afhankelijk en dealt met de belangen van de ander, daarom gebeurt er ook weinig.

Ab moet de treinen leveren anders valt het om en denk maar niet dat nederland iets uit de boedel krijgt.

Ns(hsa) moet op de hsl blijven rijden om minfin en IenM tevreden te houden en moet daarnaast oppassen dat ab niet omvalt.

Minfin heeft een jaarlijks dividend van 250 miljoen ingeboekt en heeft er alle belang bij dat ns blijft rijden en winst maakt op de hsl, daarnaast draait minfin als aandeelhouder op voor de schade indien ze de treinen van ab weigeren of als ab failliet gaat.

IenM heeft een zeer groot probleem als de concessie word beeindigd want dan hebben ze een zeer groot gat in de begroting, de concessie beeindigen, verder rijden op kosten van het ministerie, nieuwe concessieveiling en dan een nieuwe concessiehouder zou het ministerie miljoenen kosten, daarnaast heeft ns(hsa) een onredelijk bod gedaan en dat krijgen ze noot meer, experts schatte toen de concessieprijs op 60 miljoen heden dag waarschijnlijk nog maar de helft of nog minder.

Oftewel iedereen heeft er belang bij dat hsa blijft rijden op de hsl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
En uiteindelijk is de reiziger de grote verliezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dat NS de concessie kwijt zou raken is al "opgelost". Vanaf 2014 is de HSL zuid onderdeel van het hoofdrailnet. De aparte concessie vervalt dus.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoho ze zijn voornemens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:01

Killjoy

Klingon lawn products

Hierbij de bron. Eigenlijk is de conclusie: de trein is uit zichzelf in beweging gekomen en dat betekent dus dat er te weinig 'remkracht' was. Tja...

[ Voor 17% gewijzigd door Killjoy op 19-07-2013 22:22 ]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:45
Ik dacht dat de 1600/1700/1800 serie al helemaal uit dienst genomen was pasgeleden?
Nou zag ik laatst over de nieuwe flyover bij Den Bosch al een 1700+ICRm rijden, en vandaag zat ik er zelf in naar Nijmegen en terug ook weer. Die lijken daar nu de standaard dienst te rijden?

Of zijn het alleen de 1800's die eruit zijn gegaan?
Heb nog wat foto/video materiaal van vanmiddag, maar als die daar nu standaard rijdt voorlopig trek ik daar binnenkort ff tijd voor uit om wat mooier/beter materiaal te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij rijdt Den Haag CS - Venlo v.v. nog steeds standaard met 1700 en ICR (trek/duw combi), en ook in de dienst Roosendaal - Zwolle v.v. zie ik ze nog rijden. Volgens wikipedia rijden ze ook nog Schiphol - Eindhoven - (Maastricht). De 1800 locs staan allemaal terzijde, en de 1600 worden ook niet veel meer ingezet door DB Schenker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Internationale nacht treinen die ik uit Amsterdam zie vertrekken rijden er ook nogsteeds mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knightwolf schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 00:14:
Ik dacht dat de 1600/1700/1800 serie al helemaal uit dienst genomen was pasgeleden?
Nou zag ik laatst over de nieuwe flyover bij Den Bosch al een 1700+ICRm rijden, en vandaag zat ik er zelf in naar Nijmegen en terug ook weer. Die lijken daar nu de standaard dienst te rijden?

Heb nog wat foto/video materiaal van vanmiddag, maar als die daar nu standaard rijdt voorlopig trek ik daar binnenkort ff tijd voor uit om wat mooier/beter materiaal te scoren.
Alleen 1800, de oudste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 00:43:

de 1600 worden ook niet veel meer ingezet door DB Schenker.
Ik zie anders bijna iedere dag wel een rode 1600 door Breda komen, en op de Kijfhoek zie ik ook vaak rode 1600-locs staan of rijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
En zelfs die zijn niet geheel buiten dienst, een aantal rijdt nu bij andere vervoerders, zoal Locon bijvoorbeeld, die ze in 990x hernummerd heeft :)

Afbeeldingslocatie: http://rail-andre.nl/trainpics/var/albums/NL-Nederland/NL-Lokomotieven-Elek/NL-Alstom-NS1600/20110805_026.jpg?m=1322808684

Afbeeldingslocatie: http://rail-andre.nl/trainpics/var/albums/NL-Nederland/NL-Lokomotieven-Elek/NL-Alstom-NS1600/20120427_086.jpg?m=1335617991

De 9901 is ex-NS 1627 / 1827
De 9902 is ex-NS 1634 / 1834
De 9904 is ex-NS 1631 / 1831
De 9905 is ex-NS 1636 / 1836
De 9906 is ex-NS 1628 / 1828 (vorige maand pas in dienst genomen)

De Bentheimer Eisenbahn heeft de 1635/1835 overgenomen en hernummerd als E01.

ACTS (nu HUSA) heeft wat ex-Raillion locs overgenomen: 1606, 1609, 1619 en 1621.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/HUSA_1609.jpg/1024px-HUSA_1609.jpg

En HSL Logistik heeft nog de ex-NS 1632 / 1832 overgenomen.

De rest staat her en der opgesteld of zijn reeds gesloopt (1605, 1610, 1622, 1625, 1626, 1638, 1641, 1652).

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 20-07-2013 07:27 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:38
Knightwolf schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 00:14:

De DD-AR stammen met bijbehorende 1700 locs zijn buitendienst genomen (de 1600/1800 is alweer een tijdje niet meer in gebruik bij NS Reizigers, wel bij andere vervoerders, zie ook bovenstaande posts).
Echter de ICRm stammen (in de IC Zwolle - Roosendaal en de IC Den Haag - Venlo) en o.a. de CityNightLine (Amsterdam - Bad Bentheim) worden nog gewoon met 1700 locs gereden door NSR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 07:19:
[...]

En zelfs die zijn niet geheel buiten dienst, een aantal rijdt nu bij andere vervoerders, zoal Locon bijvoorbeeld, die ze in 990x hernummerd heeft :)

[afbeelding]

[afbeelding]

De 9901 is ex-NS 1627 / 1827
De 9902 is ex-NS 1634 / 1834
De 9904 is ex-NS 1631 / 1831
De 9905 is ex-NS 1636 / 1836
De 9906 is ex-NS 1628 / 1828 (vorige maand pas in dienst genomen)

De Bentheimer Eisenbahn heeft de 1635/1835 overgenomen en hernummerd als E01.

ACTS (nu HUSA) heeft wat ex-Raillion locs overgenomen: 1606, 1609, 1619 en 1621.

[afbeelding]

De rest staat her en der opgesteld of zijn reeds gesloopt (1605, 1610, 1622, 1625, 1626, 1638, 1641, 1652).
Precies dat zeg ik alleen de 1800 zijn er uit gegaan, bij andere vervoerders hebben ze niet het nummer 1800 en zijn ze dus ook nog niet afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 12:03:
[...]

Precies dat zeg ik alleen de 1800 zijn er uit gegaan, bij andere vervoerders hebben ze niet het nummer 1800 en zijn ze dus ook nog niet afgevoerd.
De 1835 rijdt (reed?) anders gewoon nog met dat nummer rond, ook al is hij administratief hernummerd naar E01 ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.bahnbilder.de/1024/1835-ehemalige-ns-16351835-bentheimer-613790.jpg

Ook de 1832 van HSL Logistik rijd nog met dat nummer rond:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img28/3341/img51241.jpg

(beetje moeilijk te zien, maar het nummer staat nog op het kleine plaatje op de bufferbalk).

En er zijn niet alleen 1800-en terzijde gegaan, enkele van de 1700-en zijn inmiddels ook terzijde gezet (uiteraard nog niet voor sloop, maar wel buiten dienst), zie de OdR voor een overzicht :)

[ Voor 31% gewijzigd door wildhagen op 20-07-2013 12:21 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Ik blijf het erg jammer vinden, want vind het de mooiste locomotief ter wereld ooit :)
Kunnen ze die niet een grondige renovatie geven en een compleet modern binnenwerk geven (efficienter, geschikt voor alle stroomsoorten, etc) waarbij de carosserie onveranderd behouden wordt? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Aangezien die meuk (1600/1800 bedoel ik, 1700 is iets jonger) inmiddels 30+ jaar oud is lijkt me dat economisch niet helemaal verantwoord, en dus niet erg waarschijnlijk ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dat weet ik :'( maar zou wel gaaf zijn om dit supermooie model te kunnen behouden :D

Hier wat pics.

In Den Bosch op spoor 2:

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/other/Treinen/DSC_8974.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/other/Treinen/DSC_8976.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/other/Treinen/DSC_8977.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/other/Treinen/DSC_8978.jpg

In Nijmegen, de trein waar ik in zat, helaas in duwende positie:

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/other/Treinen/DSC_8981.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/other/Treinen/DSC_8982.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/other/Treinen/DSC_8984.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/other/Treinen/DSC_8985.jpg

De vernieuwde sporen 4-5-6 in Den Bosch:

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/other/Treinen/DSC_9155.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/other/Treinen/DSC_9156.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/other/Treinen/DSC_9162.jpg

Naar het zuiden gekeken:

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/other/Treinen/DSC_9163.jpg

Naar het noorden gekeken:

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/other/Treinen/DSC_9164.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Knightwolf schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 13:40:
Dat weet ik :'( maar zou wel gaaf zijn om dit supermooie model te kunnen behouden
Dat gebeurt toch al, want de 1656/1856 is al gereserveerd voor het spoorwegmuseum. En er zullen er nog wel meer volgen, zeker als straks de 1700-en ook terzijde gaan, bij andere museumorganisaties.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dat ze naar een museum gaan snap ik, maar bedoel in de standaard reizigersdienst. Ik wil ze massaal in de standaard reizigersdienst zien op de meeste intercity-routes. Er moeten er gewoon nog minstens een paar honder nieuwe bijgebouwd worden naast alle al bestaande, zodat je serienummers 1601-1699, 1701-1799 en 1801-1899 krijgt :9 en die tot in de eeuwigheid in dienst houden. Crashed er 1 of valtie uit elkaar van ellende, vervangen door een nieuwe dezelfde.

Dit samen met een paar honderd ICR rijtuigen zonder stuurstand, die vind ik lelijk. Een locmotief mag alleen trekken en niet duwen. Elke kopwissel is een sensatie op zich 8) Hoewel ik niks tegen de ICM en VIRM heb mogen die er van mij allemaal uit als ze vervangen kunnen worden door 16-17-1800+ICR. Die combinatie is bij mij heilig 8) O+

Me loves the 80's :P

[ Voor 114% gewijzigd door Knightwolf op 20-07-2013 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:37

F.West98

Alweer 16 jaar hier

De ICM mag van mij ook altijd behouden worden. Of iig het interieur :P

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dat zeker, maarja niet zo verwonderlijk dat ik dat vind, want de heilige ICR is ontstaan uit een tussenrijtuig van de ICM, aangepast om door een loc getrokken te worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
De ICM trekt wel een stuk rapper op dan getrokken materieel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
F.West98 schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 15:30:
De ICM mag van mij ook altijd behouden worden. Of iig het interieur :P
Afvoer van ICM zal denk ik nog wel even duren, denk zelf dat over een jaar of 10 zo'n beetje ermee begonnen zal worden (iig de oudste stellen, die zijn dan zo'n 40 jaar oud).

Behoud van zo'n groot stel zal denk ik toch lastig worden, kost toch wel wat geld om zo'n ding te onderhouden enzo. Als hij dan ook nog eens rijvaardig moet zijn zal dat nog een stukje duurder zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Reviseren en onderhouden zal nog altijd goedkoper zijn dan aanschaf van nieuwe, die ook weer onderhoud nodig hebben. Pas bij redelijke schade kun je makkelijk stellen om dat niet meer te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Knightwolf schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 16:29:
Reviseren en onderhouden zal nog altijd goedkoper zijn dan aanschaf van nieuwe, die ook weer onderhoud nodig hebben.
Ja, maar dat wordt ook steeds lastiger en dus kostbaarder en dus niet meer lonend uiteraard. Op een gegeven moment is het materieel gewoon op. De basis is immers nog steeds uit 1983+, ook al is het interieur al een paar keer aangepast, plus wat bijkomende apparatuur etc :)

Anders zou bv Mat'64 ook niet worden vervangen, maar worden gereviseerd. Dat materieel is nu namelijk net zo oud als ICM over 10 jaar zal zijn. En dan zou Mat'54 bijvoorbeeld ook nog rondrijden etc :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:38
ArcticWolf schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 15:35:
De ICM trekt wel een stuk rapper op dan getrokken materieel ;)
Het klopt dat over het algemeen er wat rustiger aan wordt gedaan met getrokken treinen, en dat is niet zonder reden. Dat heet namelijk reizigerscomfort :P
Je kunt behoorlijk rap wegkomen met getrokken materieel, maar in het normaalbedrijf zitten er behoorlijk wat limitaties in die locs. De locs slippen net even wat sneller en daarom worden ze (zeker met nat weer) behoorlijk ingetoomd. Ook daarom wordt dus niet de volledige power van de loc benut bij het wegrijden. Sowieso is het écht volledig benutten van de kracht enkel in noodbedrijf mogelijk voor zover ik weet. Daarmee leidt je direct de stroom naar de motoren en trekken ze behoorlijk snel op (zelf nog nooit gedaan, is normaal gesproken geen reden tot, dus enkel van horen zeggen).

Trouwens, als je met een losse loc rijdt en je trek met 100% tractie op dan is het niet onmogelijk dat jij jezelf terugvind aan andere kant van de loc, ergens tegen het raam.*
0 - 100 in een paar secondes lukt daarmee wel, voor de autoliefhebbers :P Ik wil niet eens weten hoe het is als je zoiets tijdens het noodbedrijf zou doen (met 100% tractie optrekken).

*Uiteraard wel bij wijze van spreken, maar als je erbij staat is het behoorlijk pittig om jezelf staande te houden, laat ik het zo zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Onbekend

...

Heb je in zo'n loc geen mechanische limieten waar je tegenaan loopt om op te trekken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
wildhagen schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 16:32:
[...]

Ja, maar dat wordt ook steeds lastiger en dus kostbaarder en dus niet meer lonend uiteraard. Op een gegeven moment is het materieel gewoon op. De basis is immers nog steeds uit 1983+, ook al is het interieur al een paar keer aangepast, plus wat bijkomende apparatuur etc :)

Anders zou bv Mat'64 ook niet worden vervangen, maar worden gereviseerd. Dat materieel is nu namelijk net zo oud als ICM over 10 jaar zal zijn. En dan zou Mat'54 bijvoorbeeld ook nog rondrijden etc :)
Ja, maar de 1600'en zijn nu dus ook pas 30 jaar terwijl de rest ook 40 of langer mee gaat. de 1600-reeks is een van de grootste successen geweest dus snap niet dat die voortijdig aan de kant gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
wildhagen schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 07:19:
[...]

[afbeelding]

Jep, de HUSA komt elke week 2-3x voor mijn raam langs, met lege wagons die weer naar België gaan ;)

[ Voor 39% gewijzigd door maarud op 20-07-2013 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
EDIT schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 17:12:

Trouwens, als je met een losse loc rijdt en je trek met 100% tractie op dan is het niet onmogelijk dat jij jezelf terugvind aan andere kant van de loc, ergens tegen het raam.*
Lol _O-
0 - 100 in een paar secondes lukt daarmee wel, voor de autoliefhebbers :P Ik wil niet eens weten hoe het is als je zoiets tijdens het noodbedrijf zou doen (met 100% tractie optrekken).
Heb langer geleden idd al een keer zoiets gelezen of gehoord, dat een 1600+ 10 (neem aan lege) ICR wagons binnen 30 sec naar de 160 kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Knightwolf schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 21:03:
[...]

Ja, maar de 1600'en zijn nu dus ook pas 30 jaar terwijl de rest ook 40 of langer mee gaat. de 1600-reeks is een van de grootste successen geweest dus snap niet dat die voortijdig aan de kant gezet wordt.
Omdat er simpelweg minder behoefte is aan locs. Er zijn steeds minder getrokken treinen (NS wil daar al langer vanaf), en voor DB Schenker is het een te kleine (en voor DB onbekende) serie, die ook nog eens alleen in NL toepasbaar is (ivm bovenleidingspanning), en alleen op trajecten met bovenleiding (doh), terwijl veel industrielijnen uiteraard geen bovenleiding hebben.

Idem voor de 1700-en (zij het in mindere mate), nu DDM1 weg is en DD-AR tot NID verbouwd gaat worden (of eerder een mDDM-motorwagen heeft gekregen), zijn die loks dus ook een stuk minder nodig.

Wat moet je de locs dan laten doen? Er blijft weinig werk voor ze over, los van enkele exemplaren bij andere vervoerders, wat dus nu ook is gebeurd.

Verkopen naar buitenland kan, maar de meeste andere spoornetten hebben geen 1500V. Frankrijk heeft wel deels 1500V, maar die hebben nu net zelf BB 7200 locs (waar "onze" 1600 van afgeleid is). Sterker nog, ze zijn die BB7200's ook al langzamerhand buiten dienst aan het stellen, dus aan ex-NS 1600/1800-en hebben die ook geen behoefte.

En ombouwen voor een andere spanning zal technisch misschien wel kunnen (geen idee), maar dat zijn ze economisch al niet meer waard met een leeftijd van 30+ jaar, zeker niet als er zat andere (en jongere) loks te koop zijn met al de juiste spanning.

Blijft over ze aan de kant te zetten, eerst als tijdelijke warme/koude reserve, en daarna voor afvoer en sloop.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
wildhagen schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 21:39:
[...]

Wat moet je de locs dan laten doen? Er blijft weinig werk voor ze over, los van enkele exemplaren bij andere vervoerders, wat dus nu ook is gebeurd.
Zorgen dat er weer werk voor ze is he, minder van die veel te lelijke treinstellen en meer getrokken materieel zoals ik zei :) Helaas hebben ze de prioriteiten verkeerd liggen waardoor dit mooiste beste prachtigste geniaalste materieel niet alleen uberhaupt verdwijnt, maar ook nog vroegtijdig... erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, en Thomas de stoomlocomotief moet ook weer terug in dienst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11111oneoneoneEINZ

Zullen we weer terugkeren in de werkelijkheid en deze nonsens achterwege laten? Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Idd, ik kies er ook voor om in de echte wereld te verkeren, en niet in zo'n sprookjeswereld, waar je bewust de kosten hoger zou moet houden dan noodzakelijk is, enkel en alleen omdat men het minder efficiente materieel mooier vind dan het goedkopere en efficientere....

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 21-07-2013 07:20 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
en toch wordt de mat64 nog steeds ingezet ;D
Pagina: 1 ... 141 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!