Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 140 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.055 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06 18:13
Lol nou sta ik met m'n kop op een filmpje van ProRail :D bijna aan het eind, duurt wel 2 sec :P
Sporen in Den Bosch - zomerwerkzaamheden 2013 videojournaal 2

Andere leuke video's:

Sporen in Den Bosch - zomerwerkzaamheden 2013 videojournaal 1

Timelapse plaatsen brugdelen

Foto's:
http://www.prorail.nl/Pub...omer2013/Pages/Fotos.aspx

[ Voor 72% gewijzigd door Knightwolf op 10-07-2013 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zo poe heej!
Dat was me even een rit met de trein :( :P
Gevalletje bovenleiding kapot tussen Weesp en Almere.
Drie uur over gedaan om van Almere in Rijswijk te komen.
Ben redelijk gesloopt, maar achja, wat doe je eraan, helemaal niks.

Moet eigenlijk zeggen dat ik desondanks best een leuke avond heb gehad. :)
Leuke gesprekken met mensen gehad, nog een beetje geouwehoerd met de machinist en gegeit met een charmante conductrice.
Zo beleef je nog eens wat! :D

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 11-07-2013 00:14 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Haha, vooral dat geiten met een conductrice doet het hem, niks te klagen dus :P

[ Voor 50% gewijzigd door Knightwolf op 11-07-2013 05:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-06 20:19

Blokker_1999

Full steam ahead

jvdr schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 18:56:
[...]

Je weet niet hoe het precies werkt maar je bent wel heel pertinent in je beweringen. Ook wel grappig. ;)

Geen lucht in de treinleiding maar wel in de rest van het systeem is remmen vast.
Geen lucht in het hele systeem is remmen los.
Als je wilt weten hoe het werkt google dan eens op "treinrem" , "Westinghouserem" of "Westinghouse brake". Ben je echt geïnteresseerd kijk dan eens of je het boek De Luchtdrukrem van J.B. Ellenkamp kunt kopen of lenen. Dit was vroeger het standaardwerk bij NS over de luchtdrukrem.

[...]
En anders de basis bekijken op Wikipedia: Railway air brake

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De Canadese politie gaat ervan uit dat alle mensen die vermist raakten toen afgelopen weekend een trein ontplofte in het plaatsje Lac-Mégantic 'zeer waarschijnlijk' zijn omgekomen.

Een politiewoordvoerder zei dat woensdag tegen de pers. Als de aanname klopt heeft de ramp in totaal vijftig levens geëist.

Een op hol geslagen trein met ruwe olie ontspoorde en ontplofte in de nacht van vrijdag op zaterdag in het plaatsje bij de grens met de Verenigde Staten. Het centrum veranderde daardoor in een vuurzee. Meer dan dertig gebouwen werden verwoest.

Tot nog toe zijn twintig lichamen gevonden, minstens dertig mensen zijn nog vermist.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...-waarschijnlijk-dood.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Station Den Bosch onbereikbaar
Station Den Bosch is vanaf vanmiddag 12.00 uur onbereikbaar per trein. Spoorbeheerder ProRail is bezig met werkzaamheden. Vanaf morgenochtend kunnen er weer treinen rijden van en naar Den Bosch.

ProRail is al twee weken bezig met werkzaamheden aan de noordkant van het station. Ook is er een spoorbrug vervangen en is het aantal sporen verdubbeld om de doorstroming te verbeteren.

Daardoor is er al bijna twee weken geen treinverkeer mogelijk richting Utrecht en Nijmegen. Wel reden er treinen van en naar Tilburg en Eindhoven, maar ook dat verkeer wordt vanmiddag stilgelegd vanwege werkzaamheden. Volgens projectmanager Ton Bierbooms van de werkzaamheden in Den Bosch gebeurt dat om te testen of alles goed is aangesloten, zoals de seinen. De NS zet bussen in.

Spoorwegen doeken NS Hispeed op
NS Hispeed, het bedrijfsonderdeel van de NS waar onder meer de geflopte hogesnelheidstrein Fyra onder valt, verdwijnt. De activiteiten gaan vanaf oktober over naar NS Reizigers.

Er gaan geen banen verloren, vertelt een woordvoerder van NS donderdag. Directievoorzitter Jan-Willem Siebers van NS Hispeed legt zijn functie neer.

Aanvankelijk brengt de NS alleen de Hispeed-activiteiten op het gebied van materieel en dienstregeling bij de Reizigerstak onder. Ook gaan afdelingen verantwoordelijk voor it, financiën en personeel met elkaar samenwerken. In 2014 wil het spoorbedrijf alle onderdelen hebben samengevoegd.

Met de fusie loopt de NS vooruit op de geplande samenvoeging van de concessies voor het hoofdrailnet en de hogesnelheidslijn in december volgend jaar. Daartoe besloot de toenmalige minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schulz van Haegen (VVD) in november 2011.

De NS heeft met NS Reizigers momenteel de concessie voor het hoofdrailnet en met NS Hispeed de concessie voor de hogesnelheidslijn. Ook de internationale treinen naar onder meer België, Frankrijk en Duitsland vallen onder NS Hispeed.

[ Voor 41% gewijzigd door Raven op 11-07-2013 14:07 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Raven schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 10:03:
Station Den Bosch onbereikbaar

ProRail is al twee weken bezig met werkzaamheden aan de noordkant van het station. Ook is er een spoorbrug vervangen en is het aantal sporen verdubbeld om de doorstroming te verbeteren.
Nope, nog niet. Dalijk kunnen er al wel treinen over de nieuwe brug naar Utrecht en terug, maar de brug bedoeld voor de trein naar Nijmegen, daar moeten ze nog aan beginnen om die te bouwen. Er zijn nu dus nog maar 3 sporen van de 4 die het moeten worden. Ik ga er vanuit dat in de tussentijd treinen in beide richtingen om en om over de enkelsporige nieuwe flyover gaan. Dat is namelijk de enige mogelijkheid om weer treinverkeer richting Nijmegen mogelijk te maken.

[ Voor 24% gewijzigd door Knightwolf op 11-07-2013 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Knightwolf schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 19:44:
[...]

Nope, nog niet. Dalijk kunnen er al wel treinen over de nieuwe brug naar Utrecht en terug, maar de brug bedoeld voor de trein naar Nijmegen, daar moeten ze nog aan beginnen om die te bouwen. Er zijn nu dus nog maar 3 sporen van de 4 die het moeten worden. Ik ga er vanuit dat in de tussentijd treinen in beide richtingen om en om over de enkelsporige nieuwe flyover gaan. Dat is namelijk de enige mogelijkheid om weer treinverkeer richting Nijmegen mogelijk te maken.
kreeg net een smsje dat er mogelijk uitstel is morgen @ Den Bosch }:O
een keer goeie communicatie kan dus toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 22-06 08:02
Knightwolf schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 19:44:
[...]

De huidige dienstregeling gaat nog uit van 2 sporen, dus daar zal wel ruimte voor zijn.
Zijn toch maar 2x4 treinen per uur.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
RocketKoen schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 23:08:
[...]

De huidige dienstregeling gaat nog uit van 2 sporen, dus daar zal wel ruimte voor zijn.
Zijn toch maar 2x4 treinen per uur.
Ook als het klaar is zijn er nog steeds maar 2 sporen hoor, daar is niks aan verdubbeld. Tot mijn verbazing, want had begrepen dat er over het hele stuk tussen Eindhoven en Amsterdam 4 sporen zouden komen, oa zodat stoptrein en IC elkaar niet in de weg zitten terwijl er meer (ook 2x zoveel?) treinen gaan rijden. Een groot deel tussen Den Bosch en Utrecht is al bijna verdubbeld naar 4 sporen. Daarom snap ik de nieuwe 2-sporige brug bij Den Bosch niet, dat zouden er dan ook 4 moeten zijn (los van de 2 naar Nijmegen). Naar Nijmegen blijft idd maar 2-sporig, dat veranderd niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 12-07-2013 03:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

DB stapt blijkbaar uit het Thalys project : http://www.hln.be/hln/nl/...het-project-verlaat.dhtml .
Misschien dat men de verbinding met Duitsland kan stopzetten en de vrijgekomen stellen kan leasen aan de NS ter vervanging van de V250?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Zet weinig zoden aan de dijk denk ik, want DB heeft maar 2 PBKA's in het Thalys-netwerk zitten, NS ook 2 stuks, de NMBS heeft er 7. Heb je dus 11 stellen, da's een beetje te weinig voor een volledige dienstregeling. De 19 geplande V250's waren al aan de krappe kant, dus 11 stuks is al helemaal te weinig.

De SNCF heeft ook nog 5 stellen, maar ik denk dat die ze zelf al veel te goed kunnen gebruiken op hun eigen netwerk, ze hebben zelf ook al een materieeltekort op het moment. Maar zelfs al zou men die ook nog kunnen leasen, heeft men er dus nog te weinig,.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

TreinstelZitplaatsen
tweede klas
Zitplaatsen
eerste klas
Totaal
PB(K)A257120377
ICE3M33491425
V250419127546
Bronnen: 1 2 3 4

Mogen jullie me toch uitleggen waarom je denkt dat de PB(K)A of ICE3M treinen geschikt zijn voor de Fyra-dienst. En dan vooral hoe je met een veel lager aantal zitplaatsen en vergelijkbare kosten de boel rendabel kunt krijgen zonder meer geld te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ook dat idd nog eens ja, los van de te kleine aantallen. Veel te weinig zitplaatsen.

Nog een klein, weliswaar overbrugbaar, probleempje: materieelbekendheid. Het HSA-personeel is niet bekend met de PBKA (of PBA, for that matter), terwijl iig een deel al bekend zal zijn met de Traxx-en vanuit het verleden, toen die immers ook al ingezet zijn geweest. Zal dus ook weer opleiding (en dus kosten) vergen van het personeel (zowel rijdend als onderhoudspersoneel).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:20

F.West98

Alweer 16 jaar hier

In februari schreef de Franse zakenkrant La Tribune dat Deutsche Bahn bestudeert of het hogesnelheidstreinen kan laten sporen tussen Parijs, Brussel, Amsterdam en Keulen. Momenteel rijden er reeds ICE-treinen naar Brussel. Ook werd in juni de Kanaaltunnel opengesteld voor de Duitse spoorwegmaatschappij. Tot nu toe mocht enkel Eurostar passagierstreinen door de Kanaaltunnel laten rijden.
Uit dat bericht hierboven...

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
DB trekt zich terug uit Thalys, de aandelen van DB gaan over naar NMBS. NMBS krijgt in totaal 40% van de aandelen van Thalys in handen (nu 28%), SNCF 60% (nu 62%). Tegen 2015 zal Thalys worden omgevormd tot volwaardige spoorwegmaatschappij, wat enkele jaren terug al met Eurostar is gebeurd.

Thalys zal geen interesse hebben in het staken van de verbindingen met Duitsland, want deze lopen vrij goed. Als er al Thalyssen zullen sneuvelen om de dienst Amsterdam - Brussel - Parijs te versterken, dan zullen dit de "Vlalys" (Oostende) en de "Walys" (Namen/Bergen) zijn. Deze worden hevig gesubsidieerd terwijl er maar weinig reizigers gebruik van maken.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Knightwolf schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 03:28:
[...]

Ook als het klaar is zijn er nog steeds maar 2 sporen hoor, daar is niks aan verdubbeld. Tot mijn verbazing, want had begrepen dat er over het hele stuk tussen Eindhoven en Amsterdam 4 sporen zouden komen, oa zodat stoptrein en IC elkaar niet in de weg zitten terwijl er meer (ook 2x zoveel?) treinen gaan rijden. Een groot deel tussen Den Bosch en Utrecht is al bijna verdubbeld naar 4 sporen. Daarom snap ik de nieuwe 2-sporige brug bij Den Bosch niet, dat zouden er dan ook 4 moeten zijn (los van de 2 naar Nijmegen). Naar Nijmegen blijft idd maar 2-sporig, dat veranderd niet.
Vroeger had je 2 sporen richting Utrecht en 2 sporen richting Nijmegen. Die kwamen voor de Dieze samen en dan had je een brug met 2 sporen. http://goo.gl/maps/jHWbI

Als alles af is heb je nog steeds maar 2 sporen in elke richting, maar de brug gaat wel van 2 naar 4 sporen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Er komt hier net een stoomlok met 2 mooie oude groene wagons en volgens mij een oude diesellok er voor (ja, niet er achter) door Schiedam heen zetten. De machinist kon het volgens mij niet laten om de kap van Schiedam even extra vol met rook te zetten door flink te fluiten :+

Mooi spul!, helaas te laat voor een foto...

[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 12-07-2013 09:59 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Wat is "net"? Iets voor 10u? Mooi, anderhalf uur langer tijd voor koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Net is inderdaad 5 voor 10 ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ze reden richting Rotterdam CS, om maar even compleet te zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Welke stoomloc en waar gaat hij heen? :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Volgens mij deze:

http://www.flickr.com/photos/willem_ellens_fotos/7395060768/

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8013/7395060768_1d0b4ff55d.jpg

[ Voor 114% gewijzigd door PaT op 12-07-2013 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Een van de fluitketels van de SSN en de 2225 van SMMR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ah, ok. Is er een evenement gaande ofzo dan? Want op de site van SSN zie ik niks voor rond deze tijd geplanned staan, alleen een aangekondigde rit in september.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
"Stoomtrein Jubileumdagen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ah.... http://zlsm.nl/site/bijzo...stoomtrein-jubileum-dagen

Is dus van de ZLSM, daar had ik nog niet gekeken :)

Volgens die site is het dus niet de 23 023 van de SSN, maar de 01 1075 :)

[ Voor 34% gewijzigd door wildhagen op 12-07-2013 11:08 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ja, die lijkt er inderdaad meer op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:12
Gaat die via Utrecht of via Breda richting het zuiden van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Om even terug te komen op mijn FIP verhaal.

Ik heb voor de zekerheid ook nog een aanvraag gedaan bij Treinreiswinkel. Krijg netjes 50% korting dmv FIP maar dan vragen ze i.v.m. FIP 30 euro administratie kosten.

Ik neem aan dat ze bij de NS balie geen administratiekosten vragen voor kaartjes in het buitenland? Anders koop ik mijn kaartje wel in Dusseldorf aan de balie.

[ Voor 5% gewijzigd door magnifor op 12-07-2013 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In theorie zou NS geen loketkosten moeten rekenen als je het kaartje niet uit de automaat kunt krijgen. Maar die theorie klopt vaak niet met de praktijk, dus het enige wat je kunt is het uitproberen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Anoniem: 59888 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 06:02:
TreinstelZitplaatsen
tweede klas
Zitplaatsen
eerste klas
Totaal
PB(K)A257120377
ICE3M33491425
V250419127546
Bronnen: 1 2 3 4

Mogen jullie me toch uitleggen waarom je denkt dat de PB(K)A of ICE3M treinen geschikt zijn voor de Fyra-dienst. En dan vooral hoe je met een veel lager aantal zitplaatsen en vergelijkbare kosten de boel rendabel kunt krijgen zonder meer geld te vragen.
Dat van mij was nu niet echt als serieus voorstel bedoeld. Let wel dat er geen enkele garantie was dat de V250 treinen gevuld zouden worden. Bijkomend kunnen ICE/PB(K)A hogere snelheden halen waardoor er, in principe, met hetzelfde materiaal meer ritten per dag kunnen ingezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-06 18:30
PaT schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 09:59:
Er komt hier net een stoomlok met 2 mooie oude groene wagons en volgens mij een oude diesellok er voor (ja, niet er achter) door Schiedam heen zetten. De machinist kon het volgens mij niet laten om de kap van Schiedam even extra vol met rook te zetten door flink te fluiten :+

zag em in breda, ook te laat voor een foto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
RocketKoen schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 09:55:
[...]

Vroeger had je 2 sporen richting Utrecht en 2 sporen richting Nijmegen. Die kwamen voor de Dieze samen en dan had je een brug met 2 sporen. http://goo.gl/maps/jHWbI

Als alles af is heb je nog steeds maar 2 sporen in elke richting, maar de brug gaat wel van 2 naar 4 sporen.
Ja, dat weet ik, dat is de bedoeling. Maar leg me dan es uit waarom de brug voor de richting Utrecht maar 2 sporig is terwijl na Den Bosch 4 sporen naar Utrecht komen te liggen (en dat dus voor een deel al klaar is). Dan is de net nieuw gebouwde brug al meteen een flinke bottelneck.
PaT schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 09:59:

Ha nice, gaaf!
wildhagen schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 11:06:
Ah.... http://zlsm.nl/site/bijzo...stoomtrein-jubileum-dagen

Is dus van de ZLSM, daar had ik nog niet gekeken :)

Volgens die site is het dus niet de 23 023 van de SSN, maar de 01 1075 :)
Oh gaaf :D thanx, wist ik niet! Erg jammer ;( want ik vertrek vanaf morgen heel vroeg juist naar het hoge noorden, voor de Dragrace Drachten Internationals :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De volgende treinramp, dit keer in Frankrijk:
In Brétigny-sur-Orge nabij Parijs is vrijdag omstreeks 17.00 uur op lijn C van het RER-voorstadsvervoer de intercitytrein naar Limoges ontspoord, zo heeft de krant Le Parisien gemeld. Daarbij zijn zeker acht mensen omgekomen. Vele mensen zitten nog vast in de wagons van de Corail Intercity.

De trein is omgekiept. Talrijke mensen zouden vastzitten in de wagens. Passagiers zijn geëlektrocuteerd en verpletterd. De prefectuur gewaagt van "talrijke" slachtoffers. Het verkeer is onderbroken, de oorzaak van het drama is nog niet gekend. Een crisiscel is op de been gebracht.

Minister van Verkeer Frédéric Cuvellier begeeft zich meteen ter plaatse, aldus BFM-TV.
Afbeeldingslocatie: http://s1.hbvl.be/ahimgpath/assets_img_gvl/2013/07/12/2664426/vele-slachtoffers-in-treinongeval-nabij-parijs-id4684633-620x400.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BO_B_QOCUAAKct4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BO_Jz93CUAAO6LX.jpg

Bron: http://www.hbvl.be/nieuws...ongeval-nabij-parijs.aspx

[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 12-07-2013 18:37 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:30

DDX

Zal wel ingetoken feest zijn dit weekend. :(

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Wauw, heftig.

/inhoudelijke reactie

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 12-07-2013 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De 8 doden zijn inmiddels formeel bevestigd. Er zaten ongeveer 350 mensen in de trein, dodental zou nog (fors) op kunnen lopen.

BBC heeft een interessant stukje:
At least eight people are reported dead in a train crash at Bretigny-sur-Orge, south of the French capital Paris.

The intercity train had just left Paris and was heading towards Limoges when it derailed, crashing into a station platform at about 16:00 GMT.

Passengers were said to be trapped inside the train and a local official said there were "many casualties".

French broadcaster BFM-TV, citing police, said at least eight people had died in the accident.

Local MP Michel Pouzol said some carriages were lying on their sides.

A police source quoted by Le Figaro website said the train had split in two for reasons that were as yet unclear.

Other media reports spoke of passengers being electrocuted and crushed.
Bron: http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-23294630

Zou dus mogelijk om een treinbreuk gaan in dat geval.

Wiki-pagina: Wikipedia: Brétigny-sur-Orge train crash

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maasluip schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 13:09:
In theorie zou NS geen loketkosten moeten rekenen als je het kaartje niet uit de automaat kunt krijgen. Maar die theorie klopt vaak niet met de praktijk, dus het enige wat je kunt is het uitproberen.
Je kan het later terugvragen via een klacht. Hebben mams en ik vaak gedaan omdat de automaten moeite hebben met onze bankpassen, al is dat al weer een tijd geleden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 00:44

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

http://www.telegraaf.nl/b...ongeluk_bij_Parijs__.html
Volgens andere passagiers reed de trein ongewoon hard, toen hij het station van Brétigny-sur-Orge naderde
Defecte remmen? Sein gemist en de beveiliging werkte niet?

[ Voor 12% gewijzigd door bvk op 12-07-2013 19:58 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

Het komt in ieder geval neer dat de trein niet op tijd heeft geremt. (Ik ga er dan van uit dat de rails in orde was.)
Bestaat er überhaubt iets dat een trein nooit door een slechte beveiliging kan rijden en dus een remsysteem heeft die de trein (met zoveel kinetische energie) gegarandeerd kan stoppen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Laatst online: 06:28

SuBBaSS

-has Ryzen

Uit de berichtgeving van de Volkskrant:
Volgens het Belgische VTM Nieuws werden er twee weken geleden in 'recordtempo' nieuwe spoorwissels geïnstalleerd in het station van Brétigny-sur-Orge.
http://www.volkskrant.nl/...-trein-nabij-Parijs.dhtml

Ziet er naar uit allemaal, moet je voorstellen dat je daar op het perron stond te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://bin.snmmd.nl/m/m1nxj01awdyw_std1024.jpg
Afbeeldingslocatie: http://bin.snmmd.nl/m/m1nxj01aoiyt_std1024.jpg
Afbeeldingslocatie: http://bin.snmmd.nl/m/m1nxixgaa2rz_std1024.jpg
Een passagier liet weten dat de trein vol was. ''Toen hij het station naderde, begon de trein plotseling ongeveer een minuut lang te schokken en ontspoorde hij vervolgens.'' De wagon waarin deze passagier zat, bleef op de rails, maar dat gold niet voor de wagons erachter.

Volgens andere passagiers reed de trein ongewoon hard, toen hij het station van Brétigny-sur-Orge naderde.
Uit het nu.nl artikel: http://www.nu.nl/buitenla...ngeluk-in-frankrijk.html#

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Zag het net ook, damn :X :|

Via die Belgische site een pagina met meer foto's: http://album.hbvl.be/foto-album/treinramp-frankrijk.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:25
Verschrikkelijk ongeluk. Ben benieuwd wat de oorzaak is. Zijn er trouwens stroomleidingen geraakt? Dat zou hele nare gevolgen kunnen hebben, als die trein van een geleidend metaal gemaakt is. Is een trein eigenlijk een fatsoenlijke kooi van faraday?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Brrr, dat ziet er echt heel slecht uit. Hopelijk worden het niet veel meer dan 8 slachtoffers. Maar ik vrees het ergste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
BeefHazard schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 01:11:
Verschrikkelijk ongeluk. Ben benieuwd wat de oorzaak is. Zijn er trouwens stroomleidingen geraakt? Dat zou hele nare gevolgen kunnen hebben, als die trein van een geleidend metaal gemaakt is. Is een trein eigenlijk een fatsoenlijke kooi van faraday?
Ja, de bovenleiding is omlaaggekomen. De Corail-rijtuigen zijn 40 jaar oud, reken maar dat dat geleidend is.

Volgens nieuwsberichten zou het gaan om 25 kV ~, maar als ik kijk naar deze foto zie ik een draag- en bovenleidingconstructie die veel weg heeft van de Nederlandse 1,5 kV-systemen. Dit treinstel lust v.z.i.w. ook alleen maar 1,5 kV (wat niet wegneemt dat er nog steeds een hoog elektrocutiegevaar is).

SNCF liet weten dat ze vermoeden dat de ontsporing begon bij een wissel bij het inrijden van het station, dat zou deze wissel moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4Uy9Gr2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Een trein is altijd geleidend toch? Zijn normaal toch helemaal van staal gemaakt? En dan krijg je als het goed is juist een kooi van faraday. Er in zou je veilig moeten zitten, maar zogauw men er uit probeert te komen terwijl de bak onder spanning staat wordt het vanzelfsprekend een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:33
Iemand die er in zat, op de televisie, vertelde dan ook: We mochten eruit, maar we moesten oppassen, want er lagen overal kabels op de grond.

Dat is dus iets wat nooit zou mogen in Nederland, waar ze je op die reden soms uren in de trein laten zitten terwijl je op 200m van het eindstation staat met een weg er recht naast. Er zouden mensen zijn geëlektrocuteerd, wat dan ook waarschijnlijk het gevolg was van naar buiten lopen en zo onnodig slachtoffers heeft gemaakt.

Het lijkt onlogisch om een poosje in een treinwrak te blijven zitten, maar dat is wel het veiligste totdat de bovenleiding is afgeschakeld.

Is er eigenlijk (zowel in FA als NL) een noodknop om de bovenleidingsspanning uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
marcop23 schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 08:08:
Iemand die er in zat, op de televisie, vertelde dan ook: We mochten eruit, maar we moesten oppassen, want er lagen overal kabels op de grond.

Dat is dus iets wat nooit zou mogen in Nederland, waar ze je op die reden soms uren in de trein laten zitten terwijl je op 200m van het eindstation staat met een weg er recht naast. Er zouden mensen zijn geëlektrocuteerd, wat dan ook waarschijnlijk het gevolg was van naar buiten lopen en zo onnodig slachtoffers heeft gemaakt.

Het lijkt onlogisch om een poosje in een treinwrak te blijven zitten, maar dat is wel het veiligste totdat de bovenleiding is afgeschakeld.

Is er eigenlijk (zowel in FA als NL) een noodknop om de bovenleidingsspanning uit te schakelen?
De metro heeft een noodknop. In principe een dikke metalen pen die die 3e rail kortsluit. In het onderstation knalt de aardlek er dan uit.

In treinen is er geen manier om vanuit de trein de bovenleiding uit te schakelen. Niet zo heel raar. De bovenleiding is alleen een probleem als die kapot is. En dan is het al te laat om er nog iets mee te doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
In Nederland blijft de spanning er ook op staan, iig zolang er een retour ontstaat (hoe dan ook) de stroom vindt zich meestal wel een weg terug.
Als het niet lukt probeert hij nog 3 keer om opnieuw een verbinding op te zetten (volgens mij, weet het niet goed meer) en daarna gaat de stroom er permanent af. Maar is dit niet het probleem van gelijkstroom? Bij wisselspanning stopt hij wel meteen bij sluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Het treinongeluk bij Parijs van vrijdagmiddag is niet veroorzaakt door een menselijke fout.

Dat zei de Franse minister Frédéric Cuvillier van Verkeer zaterdag tegen de Franse nieuwszender RTL. De machinist heeft volgens de minister erger voorkomen.

''De machinist heeft uitstekende reflexen, waardoor hij kon voorkomen dat de trein botste met een tegenliggende trein'', aldus Cuvillier. ''Onderzoekers moeten vooral kijken naar het onderstel en het spoor op de plek waar het ongeluk plaatsvond.''

De personentrein vrijdag ontspoorde 40 kilometer onder Parijs. Bij het ongeluk kwamen zeker zeven mensen om, tientallen raakten gewond.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...geen-menselijke-fout.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

SuBBaSS schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 20:43:
Uit de berichtgeving van de Volkskrant:

[...]

http://www.volkskrant.nl/...-trein-nabij-Parijs.dhtml

Ziet er naar uit allemaal, moet je voorstellen dat je daar op het perron stond te wachten...
Maar ja, wat is recordtempo? Ik bedoel, hier in België word een wissel ook op 1 nacht vervangen. De nieuwe wissel word op voorhand gebouwd, met een wagen naar het naastliggende spoor gebracht, de oude word gedemonteerd en verwijderd en de nieuwe op zijn plaats geschoven zodat 's morgends vroeg de eerste trein er direct over kan.
bvk schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 19:57:
http://www.telegraaf.nl/b...ongeluk_bij_Parijs__.html
[...]
Defecte remmen? Sein gemist en de beveiliging werkte niet?
Volgens de recentste gegevens reed de trein slechts 137 waar 150 was toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45

MBV

ArcticWolf schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 10:45:
In Nederland blijft de spanning er ook op staan, iig zolang er een retour ontstaat (hoe dan ook) de stroom vindt zich meestal wel een weg terug.
Als het niet lukt probeert hij nog 3 keer om opnieuw een verbinding op te zetten (volgens mij, weet het niet goed meer) en daarna gaat de stroom er permanent af. Maar is dit niet het probleem van gelijkstroom? Bij wisselspanning stopt hij wel meteen bij sluiting.
Bij verschillende ondergrondse stations heb ik een verbinding gezien tussen de bovenleiding en de rails/grond, met een metalen hendel van een halve meter of zoiets om die kortsluiting te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
MBV schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 12:14:
[...]

Bij verschillende ondergrondse stations heb ik een verbinding gezien tussen de bovenleiding en de rails/grond, met een metalen hendel van een halve meter of zoiets om die kortsluiting te maken.
Waarschijnlijk gewoon de schakelinrichting tussen 2 onderstations. Die zit er elke 7km eentje.
Die maken kortsluiting tussen 2 onderstations, voor als er 1 down is.

Het mooie aan de korstsluitschakelaar van de metro is dan je hem vanuit de cabine kan bedienen.

edit: foto's
Afbeeldingslocatie: http://www.rienkmebius.nl/images/bovenleidingen/dsc07813.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.rienkmebius.nl/images/bovenleidingen/dscf7798.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door RocketKoen op 13-07-2013 12:48 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Laatst online: 06:28

SuBBaSS

-has Ryzen

Blokker_1999 schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 10:53:
[...]

Maar ja, wat is recordtempo? Ik bedoel, hier in België word een wissel ook op 1 nacht vervangen. De nieuwe wissel word op voorhand gebouwd, met een wagen naar het naastliggende spoor gebracht, de oude word gedemonteerd en verwijderd en de nieuwe op zijn plaats geschoven zodat 's morgends vroeg de eerste trein er direct over kan.

Volgens de recentste gegevens reed de trein slechts 137 waar 150 was toegestaan.
Tja, daar ontbreekt bij mij de kennis voor. Het leek in eerste instantie om het bericht wat "smeuiiger" te laten klinken, maar als het om dezelfde wissels gaat kan het nog wel eens een staartje krijgen:
Buitenland

Een defect onderdeel van een wissel is waarschijnlijk de oorzaak geweest van het dodelijke treinongeluk bij Brétigny-sur-Orge, ten zuiden van Parijs. Dat meldt de Franse spoorwegmaatschappij SNCF aan persbureau AFP.

Het zou gaan om een stuk metaal, een stalen clipje dat twee sporen verbindt, dat was losgebroken. Volgens SNCF worden 5000 soortgelijke wissels zo snel mogelijk onderzocht.
http://www.nrc.nl/nieuws/...eroorzaakte-treinongeluk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 12:43:
[...]

Waarschijnlijk gewoon de schakelinrichting tussen 2 onderstations. Die zit er elke 7km eentje.
Die maken kortsluiting tussen 2 onderstations, voor als er 1 down is.

Het mooie aan de korstsluitschakelaar van de metro is dan je hem vanuit de cabine kan bedienen.

edit: foto's
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat werkt dus niet bij treinen...?
Nog nooit eerder gezien langs de baan. Je kan een sectie wel los halen door de verbinding (hamer) los te draaien, maar dan blijft er nog steeds spanning op staan. Pas als de verbinding in het OS is uitgeschakeld staat er geen spanning meer op. Maar goed, zoveel verstand heb ik niet van bvl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

wildhagen schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 10:46:
[...]
''De machinist heeft uitstekende reflexen, waardoor hij kon voorkomen dat de trein botste met een tegenliggende trein''
Wat zou die machinist dan gedaan hebben om dit te voorkomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Een noodsignaal geven, waardoor treinen in de buurt stilgezet worden. Als hij dat niet gedaan had, was er een kans dat de machinist van een trein de andere kant uit te laat reageerde en in de al gecrashte trein zou crachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ArcticWolf schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 13:34:
[...]

Dat werkt dus niet bij treinen...?
Nog nooit eerder gezien langs de baan. Je kan een sectie wel los halen door de verbinding (hamer) los te draaien, maar dan blijft er nog steeds spanning op staan. Pas als de verbinding in het OS is uitgeschakeld staat er geen spanning meer op. Maar goed, zoveel verstand heb ik niet van bvl.
Als ik het goed heb begrepen staat de koppeling standaard "los".
Door die hamer over te halen zet je de spanning weer op een sectie bovenleiding als het onderstation down is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@bestaudio

help ons eens O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
SuBBaSS schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 12:43:
[...]

Tja, daar ontbreekt bij mij de kennis voor. Het leek in eerste instantie om het bericht wat "smeuiiger" te laten klinken, maar als het om dezelfde wissels gaat kan het nog wel eens een staartje krijgen:
Volgens SNCF is er inderdaad aan een wissel gewerkt, maar niet aan het wissel waar de ramptrein overheen is gereden.
Als ik het goed begrijp zou het dus gaan om zo'n "stuk metaal"?

Afbeeldingslocatie: http://xkcd.nl/24P/s-896c6551b5de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Blokker_1999 schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 10:53:

[...]

Dat rijmt dan niet met de post van Alex):
SNCF liet weten dat ze vermoeden dat de ontsporing begon bij een wissel bij het inrijden van het station, dat zou deze wissel moeten zijn:
Als je bij het inrijden van een station nog bijna 140 rijdt lijkt mij dat toch wel te hard? Aannemende dat de grijze vlakken met de kruizen op de foto de daken van de perrons zijn ga je nooit meer op tijd kunnen remmen.

Normaal is toch hooguit 60 of 40 per uur?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
bvk schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 16:12:
[...]

Als je bij het inrijden van een station nog bijna 140 rijdt lijkt mij dat toch wel te hard? Aannemende dat de grijze vlakken met de kruizen op de foto de daken van de perrons zijn ga je nooit meer op tijd kunnen remmen.

Normaal is toch hooguit 60 of 40 per uur?
De trein reed een Intercités-dienst en zou niet stoppen te Brétigny. Volgens de situatieschetsen zou de trein rechtdoor gaan, dat kan prima met 140 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Aha, that makes sense ;) Begreep even dat die daar had moeten stoppen...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Alex) schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 16:05:
[...]

Volgens SNCF is er inderdaad aan een wissel gewerkt, maar niet aan het wissel waar de ramptrein overheen is gereden.

[...]

Als ik het goed begrijp zou het dus gaan om zo'n "stuk metaal"?

[afbeelding]
Dat is een ES-las, daar kan een trein echt niet op ontsporen of er moet een spoorspatting zijn geweest en er minstens 2 bouten zijn gesprongen (wat echt heeeeel zelden voorkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De Volkskrant schrijft dit:
Het door onbekende redenen losgeraakte stuk metaal was een verbindingsstuk dat 10 kilo woog en terechtkwam op een plek in de wissel. De SNCF gaat al deze verbindingstukken op het netwerk nakijken. Normaal zitten ze met vier of zes bouten vastgeschroefd. De president van de Parijse regio Ile-de-France, Jean-Paul Huchon, heeft zaterdag gezegd het vreemd te vinden dat alle bouten het op hetzelfde moment begeven. 'Er zijn allerlei theorieën over en niemand kan een kwaadaardige opzet uitsluiten', aldus Huchon.
Zou het kunnen dat de ES-las het begaf, wegschoot, en terechtkwam in de wisseltong?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Alex) schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 16:42:
De Volkskrant schrijft dit:

[...]

Zou het kunnen dat de ES-las het begaf, wegschoot, en terechtkwam in de wisseltong?
Plausible.. er zitten idd ES-lassen in een wissel met 4 (in NL) en blijkbaar in FR met 6 bouten vast. Maar dan zouden de andere 2 of 3 nog moeten houden en zou er dus niks weg mogen schieten....het zou kunnen hoor, maar dan is er echt heel heel slecht onderhoud gepleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ArcticWolf schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 16:54:
[...]

Maar dan zouden de andere 2 of 3 nog moeten houden en zou er dus niks weg mogen schieten....het zou kunnen hoor, maar dan is er echt heel heel slecht onderhoud gepleegd.
Sabotage is nog niet uitgesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Idd. Zal de eerste keer niet zijn dat het spoor (of de treinen) in Frankrijk worden gesaboteerd. Is met de TGV ook al eens gebeurd, nog niet zo lang geleden: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7105045.stm en wat langer geleden ook bij 'gewone' treinen: http://www.digibron.nl/se...k-treinramp-km-van-parijs

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ArcticWolf schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 16:54:
[...]

Plausible.. er zitten idd ES-lassen in een wissel met 4 (in NL) en blijkbaar in FR met 6 bouten vast. Maar dan zouden de andere 2 of 3 nog moeten houden en zou er dus niks weg mogen schieten....het zou kunnen hoor, maar dan is er echt heel heel slecht onderhoud gepleegd.
Of een batch slechte bouten.
Ik kan me voorstellen dat er door uitzetting van het spoor, flink wat kracht op die bouten komt te staan.
Daarbij de trilling van treinen die er met 140 overheen rijden.
Als die bouten dan van een poreus staal zijn gemaakt kunnen ze best allemaal in korte tijd springen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
magnifor schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 12:41:
Om even terug te komen op mijn FIP verhaal.

Ik heb voor de zekerheid ook nog een aanvraag gedaan bij Treinreiswinkel. Krijg netjes 50% korting dmv FIP maar dan vragen ze i.v.m. FIP 30 euro administratie kosten.

Ik neem aan dat ze bij de NS balie geen administratiekosten vragen voor kaartjes in het buitenland? Anders koop ik mijn kaartje wel in Dusseldorf aan de balie.
Vandaag bij een NS Hispeed loket mijn kaartje gehaald. Geen administratiekosten of andere onzin. Wat een afzetters is Treinreiswinkel zeg. 30 euro administratiekosten voor een ticket van 15 euro. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Huh? EUR 5 de laatste keer dat ik daar iets bestelde...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
In het mailtje stond i.v.m. FIP de administratiekosten 30 euro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 18:04:
[...]

Of een batch slechte bouten.
Ik kan me voorstellen dat er door uitzetting van het spoor, flink wat kracht op die bouten komt te staan.
Daarbij de trilling van treinen die er met 140 overheen rijden.
Als die bouten dan van een poreus staal zijn gemaakt kunnen ze best allemaal in korte tijd springen.
Ja, maar dan is het nog plausibel... ze springen weleens maar dan vangen de andere 2 bouten het op. Het ding kan gewoon (bijna) niet weg springen, het zit namelijk niet geklemd tussen de staafkop en de voet... Zelfs al zouden er aan beide kanten nog maar 1 zitten en de ander zou springen vanwege de kracht, dan klapt hij niet meters ver weg tussen het spoor. Dan zou de ander eigenlijk op hetzelfde moment moeten klappen 8)7 dat is erg sterk... (en ik heb het nog nooit meegemaakt in Nederland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ArcticWolf schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 21:21:
[...]

Ja, maar dan is het nog plausibel... ze springen weleens maar dan vangen de andere 2 bouten het op. Het ding kan gewoon (bijna) niet weg springen, het zit namelijk niet geklemd tussen de staafkop en de voet... Zelfs al zouden er aan beide kanten nog maar 1 zitten en de ander zou springen vanwege de kracht, dan klapt hij niet meters ver weg tussen het spoor. Dan zou de ander eigenlijk op hetzelfde moment moeten klappen 8)7 dat is erg sterk... (en ik heb het nog nooit meegemaakt in Nederland).
Maar hij zou wel los kunnen raken en voor een wiel komen. En door die klap gelanceerd worden naar de wissel.
Maar is het inderdaad wel een perfect storm.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

U vraagt,

Neen een trein kan de bvl niet uitschakelen, hij kan wel als de machinist weet hoe hem kortsluiten.
De schakelaars welke zijn laten zien zijn koppelschakelaars,(en nog niet eens allemaal van het spoor, de handel is van tramwezen) je hebt ook sectie schakelaars. Het verschil is dat koppelschakelaars 2 secties kan koppelen bij bijvoorbeeld een OS welke plat ligt, sectie schakelaar is om een sectie af te schakelen van een OS.

Elke schakelaar, sectie, koppel, en snel kunnen worden gestuurd vanuit het SMC of handmatig als je de sleutels hebt.

Bij een draadbreuk door welke reden dan ook zal er spanning op blijven staan totdat er een kortsluiting komt, dit kan via de trein of via een vrachtwagen die de draad raakt. Na een kortsluiting, te hoge stroomloop zal de snelschakelaar gaan proeven, dit doet hij met 220v wisselspanning, om te kijken of de kortsluiting opgeheven is. Zo ja gaat de 1,5kV er weer op, zo nee blijft hij proeven totdat SMC de schakelaar afschakeld (of als een monteur dit doet.

Beetje duidelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door bestaudio op 14-07-2013 01:54 ]

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Thanks! Eindelijk duidelijk :)
Dus het SMC kan weldegelijk op afstand stroom uitzetten?

[ Voor 49% gewijzigd door ArcticWolf op 14-07-2013 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Gelukkig wel. In België noemen we de functie "verdeler ES". De mensen met deze functie houden tijdens de dag het HS net in het oog, zorgen ervoor dat op alle secties voldoende spanning bljft staan en zijn in de mogelijkheid om vanop afstand in te grijpen wanneer het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

bestaudio schreef op zondag 14 juli 2013 @ 01:49:
Na een kortsluiting, te hoge stroomloop zal de snelschakelaar gaan proeven, dit doet hij met 220v wisselspanning, om te kijken of de kortsluiting opgeheven is.
Waarom in beginsel niet met een veilige spanning van bijv. 42 volt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Onbekend schreef op zondag 14 juli 2013 @ 11:12:
[...]

Daar blijft na 2x7km waarschijnlijk niks van over.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45

MBV

Onbekend schreef op zondag 14 juli 2013 @ 11:12:
[...]

220V is best veilig, zeker als hij het maar korte tijd doet. Pak de 220V thuis maar eens vast, daar ga je (mits je handen droog zijn) echt niet van dood.

Dus in principe moet de rijdraad tegen het spoor aan liggen, dan kan er weinig meer gebeuren?

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 14-07-2013 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Even schaamteloos een post van een collega op een meer gesloten forum overnemen:
Bordensteker @ forum rijdend personeel

Er is een filmpje waarin het vermoeden van de losgeraakte lasplaat wordt geïllustreerd.
In een te sterk versimpeld plaatje van de SNCF wordt steeds een kruispunt getoond, maar in dit filmpje is er toch sprake van een hier conform de sporensituatie te verwachten engels wissel (hoe dat dan ook in het Frans mag heten ... ).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Hg0D44fMYOPfpIeEdCXy8jJL/medium.jpg

De sporen richting het zuiden hebben oneven nummers, en die aan de andere kant van de doorrijdsporen hebben even nummers!
De 150 km/h doorrijdsporen (met de niet meer gebruikte perronkanten afgeschermd met een hek) zijn 1 en 2. De trein reed op spoor 1, rijtuig 3 is ontspoord maar rechtop gebleven, de rijtuigen 4 en 5 zijn naar rechts half of helemaal op het hoofdspoor van de tegenoverliggende rijrichting (spoor 2) gekanteld, rijtuig 6 is zo te zien met zijn achterste draaistel bij (het mogelijk intussen beschadigde) wissel 21 overgelopen naar spoor 3 en daarna schrijlings over het perron geschoven dat tussen spoor 1 en het aparte "in- en uitstapspoor" 3 ligt, en het laatste rijtuig (nr. 7) is min of meer rechtop op dat spoor 3 gevolgd.
Tenminste, dat is wat ik er tot nu toe van kan maken.
De schematische afbeelding toont een heel kort perron, maar rijtuig 6 is echt helemaal voorbij die wisselverbinding 21/23 gekomen, net als rijtuig 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De Franse president François Hollande heeft opgeroepen om ,,veel meer'' te doen aan de veiligheid en het onderhoud van het spoor. Hij zei dat twee dagen na het ernstigste treinongeluk in het land in 25 jaar.

Hollande zei tegen Franse televisiezenders dat er veel meer aandacht moet worden besteed aan het conventionele spoor en vooral aan de regionale lijnen.

Door de treinramp in Brétigny-sur-Orge kwamen vrijdag zes mensen om het leven en vielen 30 gewonden. De oorzaak is mogelijk een losgeraakt stuk metaal van een wissel.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...ken-veiligheid-spoor.html

Zo, het kalf is verdronken, nu kunnen we de put dempen. Het paard is ontsnapt, tijd om de stal op slot te doen.

Maargoed, beter laat dan nooit zullen we maar denken ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
wildhagen schreef op zondag 14 juli 2013 @ 14:31:
[...]

Bron: http://www.nu.nl/buitenla...ken-veiligheid-spoor.html

Zo, het kalf is verdronken, nu kunnen we de put dempen. Het paard is ontsnapt, tijd om de stal op slot te doen.

Maargoed, beter laat dan nooit zullen we maar denken ;)
Ik vraag me af wat ze hadden willen doen om dit ongeval te voorkomen.
die staaf die losschoot en dan ook nog eens precies in de wissel landt, terwijl er een trein overheen rijdt.

Maar er zijn de laatste tijd wel erg veel kalveren verzopen. Hier vallen de stukken van de trein. in Frankrijk valt het spoor uit elkaar en in Canada gaan treinen uit zichzelf rijden....

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik heb nog even naar wisseltekening gekeken van de 1:12 EW. (volgens mij is dat het correcte wissel). En daar zitten de ES lassen inderdaad net voor de tongbewegingen... dus het stuk hoeft nog geen 60cm te schuiven om tussen de tong en aanslagspoorstaaf te komen. (idem bij de 1:9 EW).
Maar er blijven nog veel als'sen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Op SNCF.com zijn meer foto's gezet van de las en het wissel na het ongeluk van afgelopen vrijdag:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/23uIX0H.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.sncf.com/fr/sites/default/files/imagecache/sncfcom_media_image_100_percent/images/img_presse_bretigny_accident_photo_eclisse_concernee__4_14-07-2013.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Europese aanbestedingsregels vormen voor spoorwegen ook een groot risico. Het feit dat prijs zo doorweegt bij de keuze van leveranciers zorgt ervoor dat er hoekjes en kantjes worden afgelopen. Wij hebben recent nog een leverancier op het matje mogen roepen omdat de borging van nieuwe borgmoeren gewoon geen borging bood. Het materiaal was slecht en broos en soms zelfs niet aanwezig. Of recent nog een lading thyristoren waar we ons maanden op gek hebben gezocht totdat de fabrikant schoorvoetend kwam toegeven dat ze een slechte batch hadden bij productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan met een Europese aanbesteding ook prima op kwaliteit selecteren, de regels zijn om een level playing field te maken. Als prijs zwaar doorweegt dan komt dat zeer zeker ook door de aanbestedende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
PolarBear schreef op zondag 14 juli 2013 @ 19:33:
Je kan met een Europese aanbesteding ook prima op kwaliteit selecteren, de regels zijn om een level playing field te maken. Als prijs zwaar doorweegt dan komt dat zeer zeker ook door de aanbestedende partij.
Het hele probleem is het bewijzen van die kwaliteit... ;) Bij innovatie is het zeer lastig om te bewijzen dat het kwalitatief goed, duurzaam en veilig.
En daarbij, zelfs als ze het kunnen bewijzen kunnen bedrijven alsnog rare dingen doen om kosten te besparen. Het gebeurt niet vaak maar toch gebeurt het weleens dat ze iets minder toevoegen bij het materiaal oid.
(laatst ook gebeurd bij een leverancier van beton onderdelen voor het spoor...)

[ Voor 23% gewijzigd door ArcticWolf op 14-07-2013 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ArcticWolf schreef op zondag 14 juli 2013 @ 20:27:
[...]

Het hele probleem is het bewijzen van die kwaliteit... ;) Bij innovatie is het zeer lastig om te bewijzen dat het kwalitatief goed, duurzaam en veilig.
En daarbij, zelfs als ze het kunnen bewijzen kunnen bedrijven alsnog rare dingen doen om kosten te besparen. Het gebeurt niet vaak maar toch gebeurt het weleens dat ze iets minder toevoegen bij het materiaal oid.
Bij ProRail moet je eerst een certificaat van bekwaamheid halen voordat je uberhaubt mee mag doen in de aanbesteding.
Maar het kan natuurlijk dat een bedrijf na het halen van dat certificaat besluit om kosten te besparen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
RocketKoen schreef op zondag 14 juli 2013 @ 20:42:
[...]

Bij ProRail moet je eerst een certificaat van bekwaamheid halen voordat je uberhaubt mee mag doen in de aanbesteding.
Maar het kan natuurlijk dat een bedrijf na het halen van dat certificaat besluit om kosten te besparen.
Ja... dat is nu dus ook gebeurd. Wel voor lightrail en niet heavy, maar het betekent wel het einde voor het bedrijf waarschijnlijk.
Laatst ook nog een ballastverwerkingsbedrijf...

Dus, ze weten wat de consequenties zijn en ze doen het toch. Maar ProRail is ook niet gek dus die gaan steeds meer controleren. (wij controleren trouwens nu ook) }:O

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 14-07-2013 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-06 16:26
En wat dan met de HSL over het hollands diep (bij de moerdijkbrug)?
Daar waren palen van 50meter gebruikt in plaats van 100meter diep.

Ik vraag me dan echt af waarom er geen uitvoerder rondloopt van de opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
tlpeter schreef op zondag 14 juli 2013 @ 21:19:
En wat dan met de HSL over het hollands diep (bij de moerdijkbrug)?
Daar waren palen van 50meter gebruikt in plaats van 100meter diep.

Ik vraag me dan echt af waarom er geen uitvoerder rondloopt van de opdrachtgever.
zolang je het achteraf kan controleren hoef je er niet persee bij te zijn.
Iemand die eerst elk stapje staat te controleren zorgt voor een hoop vertrading. En vertraging op het spoor wil je niet.
Ik neem aan dat die aannemer die palen later heeft moeten vervangen?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Rond de HSL zijn er wel meer dingen niet helemaal goed gegaan. De geluidsschermen in Brabant bleken van een inferieure kwaliteit te zijn en zouden daardoor binnen enkele jaren vervangen moeten worden. De Staat heeft toen opdracht gegeven om ze meteen te vervangen, en is naar de arbitragecommissie gestapt om hiervoor niet te hoeven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

ArcticWolf schreef op zondag 14 juli 2013 @ 10:46:
Thanks! Eindelijk duidelijk :)
Dus het SMC kan weldegelijk op afstand stroom uitzetten?
Jazeker kan het SMC dat, sterker de monteur doet het bij hoge uitzondering, als jij een gelijkrichter of een snelschakelaar buiten dienst wilt hebben schakelt SMC voor jou, de monteur bevestigt visueel alleen maar dat er daadwerkelijk de juiste schakelaar geschakeld is.

En waarom 220v wissel? Juist vanwege de lengteen de beproevingstijd is ook maar fracties van een seconde,

Neen ook al ligt de draad op het spoor is nog geen teken dat het veilig is, het is pas veilig als een EV monteur of de brandweer de lokatie veilig gesteld heeft.

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Lekker weer :
Werkzaamheden tussen Uitgeest en Zaandam gaan langer duren dan voorzien was. Daardoor kunnen er maandag tot zeker 16.00 uur nog geen treinen rijden.
Loopt ook niet ff beetje uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DDX schreef op zondag 14 juli 2013 @ 23:43:
Lekker weer :

[...]

Loopt ook niet ff beetje uit....
Slechte weersomstandigheden :+

Moet zeggen dat het wel een beste bouwput is @ Enschede. Gisteren even live wezen kijken i.p.v. via de wat wazige webcam... letterlijk alles is kaal gemaakt. Wel grappig trouwens dat ze nu eerst de bovenportalen e.d. allemaal plaatsen en daarna pas de rail weer. Schijnt een nieuwe methode te zijn stond ergens in de krant.

Maar busvervoer en aansluiten op de trein in Drienerlo gaat goed. Nog geen klachten van mij tot op heden :P

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zondag 14 juli 2013 @ 20:27:
[...]

Ik zie niet hoe dit perse een probleem is van de aanbestedingsregels. Als je een leverancier hebt die je op een andere manier vind heb je dezelfde risico's of heb je de kans veel te veel te betalen (ze kopen het toch wel bij ons). Kwaliteitscontrole moet je altijd doen, of je het nu zelf doet, via Europese aanbestedingsregels of bijwijze van spreke iets uit de bouwmarkt haalt. Hetzelfde zie je bij het aanbesteden van OV, maar een paar regio's zijn er echt goed in (bijvoorbeeld de Stadsregio Amsterdam waar busvervoer goedkoper is geworden en waarbij het lijnennet is uitgebreid). Maar je moet wel er boven op blijven zitten, boeteclausules ook echt gebruiken en een verantwoordelijkheidsgevoel blijven houden.
Pagina: 1 ... 140 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!