Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.924 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

GenjiBlade schreef op woensdag 29 december 2010 @ 13:58:
Amersfoort is een pokke mooi station met een goed hal, vele stoelen, elektronische informatieborden die zelfs meerdere treinen in 1 scherm aangeven met via stations, naast de natuurlijk al bestaande NS loket, medewerkers en informatieborden over vertrek en zelfs aankomende treinen.
Daarbuiten is er ns.nl, teletekst, m.ns.nl en mobile apps naast 9292ov en traphic.nl voor info.
Op zich ben ik het met je eens, maar alleen zolang alles min of meer volgens plan gaat. Afgelopen maand is meermaals gebleken dat zodra het mis gaat al deze mooie informatievoorzieningen geen of onjuiste informatie geven. Je hebt er dan niks meer aan. En juist dan heb je ze nodig!

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

GenjiBlade schreef op woensdag 29 december 2010 @ 13:58:
Amersfoort is een pokke mooi station met een goed hal, vele stoelen, elektronische informatieborden die zelfs meerdere treinen in 1 scherm aangeven met via stations, naast de natuurlijk al bestaande NS loket, medewerkers en informatieborden over vertrek en zelfs aankomende treinen.
Laat ik nou een volledig ander beeld hebben. Amersfoort is zo'n enorme kale koude tochtige hal! Mooi glas enzo, maar nergens een plek om warm te zitten. Qua informatie zal het best goed zijn hoor, maar ik had haast, bij mijn weten gaan treinen naar Amsterdam naar Amsterdam (zo staan ze ook op de borden bij de perrons), maar op het infobord stond Enkhuizen. Daar keek ik dus volledig overheen (en een aantal mensen achter mij met mij).
Daarbuiten is er ns.nl, teletekst, m.ns.nl en mobile apps naast 9292ov en traphic.nl voor info.
Online is genoeg info te vinden, dat klopt. Maar ik ben niet modern genoeg om die meuk bij me te hebben onderweg.
Op traject Amersfoort -> Enkhuizen worden de stations zelfs alleen beter, al kan ik niet spreken van stations op andere trajecten. WestFriesland heeft laatst een Overhaul gehad wat betreffen de stations Enkhuizen -> Hoorn en alle borden zijn daar verbeterd en vernieuwd, de stationsgebouwen worden nu eidenlijk gebruikt voor nuttige doeleinden i.p.v. leegstaand troep en er wordt eindelijk iets gedaan aan de bijna constante vandalisme.
Zou kunnen, daar reis ik nooit. Maar de afgelopen 30 jaar zjin stations echt volledig uitgekleed. In de jaren '80 had elk station gewoon een verwarmde wachtruimte. Niet mooi, gewoon harde banken, maar verwarmd, tochtvrij en redelijk comfortabel en met een koffieverkooppunt in die ruimte. Tegenwoordig kun je op de meeste stations best koffie krijgen, maar staan er ergens 2 bankjes op een kaal en tochtig perron, en moet je het verder maar uitzoeken. Of je staat in een ijskoude hal. Zelfs op station Utrecht kon ik laatst, toen ik op de nachttrein zat te wachten, alleen nog in de Burger King zitten. Verder zijn alle banken uit de hal verdwenen!
Als dagelijkse spits reiziger vindt ik dat de informatie voorziening en omroepberichten alleen meer en beter zijn geworden, al ben ik het er wel mee eens dat er nogsteeds ruimte is voor verbetering.
Niet mee eens. De afgelopen jaren wordt 't misschien wat beter, maar het ging mis toen ze de omroepers van het station afhaalden. Daarvoor had elk station zijn eigen omroepers, die veel beter snapten waar mensen stonden te wachten, en wat er ging gebeuren. "Voor de mensen die nu op perron 3 staan te kijken naar dat bord: dat bord geeft 't verkeerd aan, maar als u naar de overkant loopt, die trein die nu binnenrijdt is voor u". Dat heb je tegenwoordig niet meer (dat zal wel met de kosten te maken hebben), en dat maakt de informatie een stuk beperkter. Heb regelmatig op basis van omroepberichten trap-op-trap-af-trap-op-trap-af gedaan met een paar honderd man.
Ik krijg het gevoel dat je meer zou willen dat de NS je op magische wijze met een rode loper zou onthalen met grote borden overal die aangeven waar je heen moet i.p.v. dat je het zelf oplost met de hierboven aangegeven informatiebronnen.
Ik hoef geen rode lopers of magie. Maar het zou fijn zijn als er in ieder geval consistente en kloppende informatie werd gegeven. Nergens, zelfs niet op die internetsites, is het makkelijk te vinden dat de trein naar Amsterdam aangekondigd zal worden met eindpunt 'Enkhuizen'. Op de gele infoborden is Enkhuizen een zijtak. (Dit is maar een voorbeeld natuurlijk, kan er tientallen van geven).
Integenstelling tot wat jij aangeeft vind ik dat treinen meer leuk zijn voor de liefhebbers en incidentele reizigers JUIST vanwege de verbeteringen. Ik als doorgewinterde reiziger heb niks aan alle info voorzieningen, ik ken het allemaal al uit mijn kop en heb de mogelijkheid het zelf uit te zoeken als het fout gaat maar voor opa en oma die eens per jaar naar amsterdam gaan worden ze een goed eind op weg geholpen.
Nogmaals: ik was ooit een doorgewinterde reiziger. Maar nu ik tegenwoordig nog maar incidenteel reis, merk ik dat het gewoon niet waar is. Je wordt regelmatig mis gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:36
LauPro schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 14:54:
We rijden nu heel langzaam, er lopen mensen naast het spoor mee om te kijken of de pantograaf/bovenleiding het houdt. Deze is spanningsloos gemaakt.
Nou je hebt het lokale nieuws gehaald met je trein:
RTV Utrecht
Uiteraard met de standaard Telegraag reacties.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Pooh schreef op woensdag 29 december 2010 @ 14:40:
Laat ik nou een volledig ander beeld hebben. Amersfoort is zo'n enorme kale koude tochtige hal! Mooi glas enzo, maar nergens een plek om warm te zitten. Qua informatie zal het best goed zijn hoor, maar ik had haast, bij mijn weten gaan treinen naar Amsterdam naar Amsterdam (zo staan ze ook op de borden bij de perrons), maar op het infobord stond Enkhuizen. Daar keek ik dus volledig overheen (en een aantal mensen achter mij met mij).
Toevallig was ik gisteren nog op Amersfoort en moest ik even wachten en toen was ik mij ook even aan het verwonderen over een aantal constructiekeuzes. Zo zitten er aan de noordkant van de brug over het spoor wat grote ramen met als ik het goed heb blauwe kozijnen. Dit is superdik glas (3-4cm), terwijl er nog geen meter naast enkel (15mm veiligheidsglas) zit met aan de bovenkant een dikke kier (15cm+). Maar ik snap het wel, de hal is sowieso niet verwarmd. Dus dan heb je de natuurlijke ventilatie door middel van deze kieren. Als je de hal wél zou verwarmen en zou isoleren dan zul je ook weer moeten gaan ventileren met allemaal dure systemen. Tevens heb je dan in de zomer opeens airco nodig en in de winter dus verwarming, allemaal dure systemen met onderhoud. Eerlijk gezegd zie ik geen noodzaak om stationshallen te gaan verwarmen.
IJnte schreef op woensdag 29 december 2010 @ 19:52:
Nou je hebt het lokale nieuws gehaald met je trein:
RTV Utrecht
Uiteraard met de standaard Telegraag reacties.
Tja ik heb op zich kunnen werken in de trein, dus ik vond het niet erg behalve van mijn afspraak. Maar toch hoop ik dat men een aantal procedures gaan veranderen. En de schouwtrein die twee keer is langskomen had ons makkelijk kunnen oppikken dat zou 2 uur gescheeld hebben.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Pooh schreef op woensdag 29 december 2010 @ 14:40:
[...]
bij mijn weten gaan treinen naar Amsterdam naar Amsterdam (zo staan ze ook op de borden bij de perrons), maar op het infobord stond Enkhuizen
Eh, nee. Die trein gaat naar Enkhuizen en stopt in Amsterdam. Zo staat dat ook aangegeven op de CTA's. Helaas is 't wel zo dat de oude CTA's (met flappen) hier duidelijker in zijn dan de nieuwe zoals je die op Amf vindt, dat is niet te ontkennen.
Zou kunnen, daar reis ik nooit. Maar de afgelopen 30 jaar zjin stations echt volledig uitgekleed. In de jaren '80 had elk station gewoon een verwarmde wachtruimte. Niet mooi, gewoon harde banken, maar verwarmd, tochtvrij en redelijk comfortabel en met een koffieverkooppunt in die ruimte. Tegenwoordig kun je op de meeste stations best koffie krijgen, maar staan er ergens 2 bankjes op een kaal en tochtig perron, en moet je het verder maar uitzoeken. Of je staat in een ijskoude hal. Zelfs op station Utrecht kon ik laatst, toen ik op de nachttrein zat te wachten, alleen nog in de Burger King zitten. Verder zijn alle banken uit de hal verdwenen!
Dat hebben we te danken aan de asociale medemens die de wachtruimtes vandaliseert en de zwervers die op de bankjes slapen. Merk ook op dat vrijwel alle bankjes tegenwoordig voorzien zijn van partitionering zodat je er niet meer op kunt liggen.

Overigens: in Haarlem is de verwarmde wachtruimte juist weer geopend.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Over pantograven gesproken, ik kwam dit filmpje tegen: http://www.dumpert.nl/med...inen_zijn_gevaarlijk.html

Hoe slecht is dit voor zo'n trein/apparaat? Het vonkt namelijk alle kanten op.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

CyBeR schreef op woensdag 29 december 2010 @ 20:29:
[...]

Eh, nee. Die trein gaat naar Enkhuizen en stopt in Amsterdam. Zo staat dat ook aangegeven op de CTA's. Helaas is 't wel zo dat de oude CTA's (met flappen) hier duidelijker in zijn dan de nieuwe zoals je die op Amf vindt, dat is niet te ontkennen.
Geen idee wat een CTA is, maar de bakken boven het perron en bij de trappen geven alleen Amsterdam aan, geen Enkhuizen, de blauwe monitor bij de infobalie gaf Enkhuizen aan, met daarachter in heel kleine letters Hilversum, en dan half afgekapt nog iets over Amsterdam. Daar kijk je volledig overheen als je de weg niet kent. Ik reis wel vaker met die trein, maar tot afgelopen weekend heb ik nooit geweten dat hij doorrijdt naar Enkhuizen, juist omdat ik normaal alleen op de borden bij de perrons let.
Dat hebben we te danken aan de asociale medemens die de wachtruimtes vandaliseert en de zwervers die op de bankjes slapen. Merk ook op dat vrijwel alle bankjes tegenwoordig voorzien zijn van partitionering zodat je er niet meer op kunt liggen.
Zoals ik al zei, vroeger verkochten ze er ook koffie. Dan valt het met vandalisme en zwervers best mee. Eerst verdwenen de medewerkers (die overigens ook wisten hoelaat je trein ging, en nog wel wat handige functies hadden), daarna de wachtruimte. Bezuinigingen zijn hier eerder de oorzaak dan de asociale medemensen, die had je in de jaren '80 ook genoeg.
Overigens: in Haarlem is de verwarmde wachtruimte juist weer geopend.
Fijn om te horen. Hopelijk duurt het daar langer dan op Lelylaan (daar werd hij een paar jaar geleden geopend om een jaar later weer dicht te gaan, nu zit er beneden een zeer goed lopende AH to-go, klein en zonder zitplaatsen, waar mensen dan maar uit wanhoop met z'n allen rond 't koffiezetapparaat blijven hangen omdat je elders op 't station niet beschut kunt staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

IJnte schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 21:16:
Interessante weetjes
  • Elke dag reizen er 1.200.000 mensen met de trein. Dat is net zoveel als op een topdrukke dag op Schiphol.
  • In 2008 werden er ruim 3.000.000 treinritten gemaakt over het Nederlandse spoor.
3.000.000 treinritten per jaar, dat is 8.219 treinritten per dag.
1.200.000 reizigers per dag verdeeld over 8.219 treinritten, dat is 146 personen per rit. Ik heb geen idee hoeveel 'n kaartje gemiddeld kost (abonnementen en kortingsacties meegenomen), maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het uberhaupt rendabel kan zijn. Iemand die hier meer inzicht in heeft? (excuses als het al een keer voorbij gekomen is, maar 'k struikelde nu voor 't eerst over dit topic en dit viel me zo snel even op).

Ik moet trouwens zeggen dat ik 't compleet eens ben met Pooh, vroeger dagelijkse reiziger (en niet alleen op 'n vast traject) die 't klappen van de zweep kende, incl. het halve spoorboekje uit m'n hoofd, nu reis ik 1 a 2 keer per jaar - en heb dan prompt minimaal 30 m+ vertraging, iedere keer weer. Op die manier is de lol er voor mij echt wel vanaf, zeker omdat ik weet dat bijv. Rijswijk-Hoorn Kersenboogerd op meerdere manieren kan worden afgelegd, maar ik dat niet meer uit m'n hoofd weet, waardoor 'n klein defect leidt tot een vertraging van 5 minuten, wat leidt tot het missen van een overstap (ook al omdat ik niet weet welk perron het precies is), wat leidt tot het volgen van de omgeroepen instructies, terwijl ik achteraf zie dat er een nog veel snellere manier was. En dat gebeurd veel te vaak.

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 29-12-2010 20:51 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ardana schreef op woensdag 29 december 2010 @ 20:49:
[...]

1.200.000 reizigers per dag verdeeld over 8.219 treinritten, dat is 146 personen per rit. Ik heb geen idee hoeveel 'n kaartje gemiddeld kost (abonnementen en kortingsacties meegenomen), maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het uberhaupt rendabel kan zijn. Iemand die hier meer inzicht in heeft? (excuses als het al een keer voorbij gekomen is, maar 'k struikelde nu voor 't eerst over dit topic en dit viel me zo snel even op).
Dat gemiddelde is overigens dan wel gedurende het hele traject als je zo rekent ;) Als je dan door wilt generaliseren kun je dan het aantal spoorkilometers nemen x de gemiddelde prijs per kilometer om een indicatie te krijgen.
Ik moet trouwens zeggen dat ik 't compleet eens ben met Pooh, vroeger dagelijkse reiziger (en niet alleen op 'n vast traject) die 't klappen van de zweep kende, incl. het halve spoorboekje uit m'n hoofd, nu reis ik 1 a 2 keer per jaar - en heb dan prompt minimaal 30 m+ vertraging, iedere keer weer. Op die manier is de lol er voor mij echt wel vanaf, zeker omdat ik weet dat bijv. Rijswijk-Hoorn Kersenboogerd op meerdere manieren kan worden afgelegd, maar ik dat niet meer uit m'n hoofd weet, waardoor 'n klein defect leidt tot een vertraging van 5 minuten, wat leidt tot het missen van een overstap (ook al omdat ik niet weet welk perron het precies is), wat leidt tot het volgen van de omgeroepen instructies, terwijl ik achteraf zie dat er een nog veel snellere manier was. En dat gebeurd veel te vaak.
Dan kijk je toch van te voren wel peron het was en schrijf je dat op, hoef je niet meer op je overstap station te zoeken, je loopt dan gewoon naar het juiste perron terwijl je alert blijft op de omroep en op het peron kijkt op de CTA (het bord boven het peron) of je nog steeds juist staat.

Althans, toen ik nog maar afentoe met de trein ging deed ik dat.
Pooh schreef op woensdag 29 december 2010 @ 20:39:
[...]

Geen idee wat een CTA is, maar de bakken boven het perron en bij de trappen geven alleen Amsterdam aan, geen Enkhuizen,
CTA's Zijn idd de borden boven het perron :)
Toevallig reis ik vaak met die trein en het staat volgens mij (zij het niet heel erg groot, dat mogen ze van mij wel aanpassen, meestal is er echt ruimte _zat_) wel degelijk op de CTA's. Ik zal volgende keer eens opletten.
de blauwe monitor bij de infobalie gaf Enkhuizen aan, met daarachter in heel kleine letters Hilversum, en dan half afgekapt nog iets over Amsterdam. Daar kijk je volledig overheen als je de weg niet kent. Ik reis wel vaker met die trein, maar tot afgelopen weekend heb ik nooit geweten dat hij doorrijdt naar Enkhuizen, juist omdat ik normaal alleen op de borden bij de perrons let.
Lijkt mij dat als je de weg niet kent dat je dan juist gefocust kijkt naar de informatie, z'n scherm bij de infobalie is nu ook weer niet een enorm ding.
[...]

Zoals ik al zei, vroeger verkochten ze er ook koffie. Dan valt het met vandalisme en zwervers best mee. Eerst verdwenen de medewerkers (die overigens ook wisten hoelaat je trein ging, en nog wel wat handige functies hadden), daarna de wachtruimte. Bezuinigingen zijn hier eerder de oorzaak dan de asociale medemensen, die had je in de jaren '80 ook genoeg.
Heb je deels gelijk in, echter zie ik de laatste jaren juist weer meer voorzieningen komen op stations, ook worden er (gedeeltelijke) overkappingen geplaatst. Houd hoop dus! :)
[...]

Fijn om te horen. Hopelijk duurt het daar langer dan op Lelylaan (daar werd hij een paar jaar geleden geopend om een jaar later weer dicht te gaan, nu zit er beneden een zeer goed lopende AH to-go, klein en zonder zitplaatsen, waar mensen dan maar uit wanhoop met z'n allen rond 't koffiezetapparaat blijven hangen omdat je elders op 't station niet beschut kunt staan)
Verder zijn er in de Hal in Utrecht CS 100% zeker zitplaatsen.
zie willekeurig fototje van het net maar eens
Afbeeldingslocatie: http://kyllion.files.wordpress.com/2010/10/station_utrecht-centraal1.jpg
(hier is de burger king net niet te zien, aan je rechter hand zit ie gelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

GoldenSample schreef op woensdag 29 december 2010 @ 21:06:
Dan kijk je toch van te voren wel peron het was en schrijf je dat op, hoef je niet meer op je overstap station te zoeken, je loopt dan gewoon naar het juiste perron terwijl je alert blijft op de omroep en op het peron kijkt op de CTA (het bord boven het peron) of je nog steeds juist staat.
Ja, en dan sta je dus niet juist, en dan? Dan moet je naar boven, en ergens een algemeen infobord zoeken. Dat was nou precies wat ik aan het doen was. Juist als er sporen veranderen heb je behoefte aan die informatie, zolang alles precies volgens het boekje gaat is het simpel.
Lijkt mij dat als je de weg niet kent dat je dan juist gefocust kijkt naar de informatie, z'n scherm bij de infobalie is nu ook weer niet een enorm ding.
Ik kom uit de trein naar Zwolle, moet naar Amsterdam, en weet dat die trein al snel vertrekt. De CTA's zwijgen in alle talen over treinen naar A'dam (die bleek vertraging te hebben en die CTA's gaven een andere trein aan die eerder zou komen), dus kijk ik op het eerste bordje dat beschikbaar is: dat ding bij de infobalie. Achter mij stond een groepje die ook uit mijn trein kwamen en dezelfde trein bleken te zoeken. Massaal keken we over de trein naar Enkhuizen heen. Er staan 20 treinen op dat ding, je hebt haast, je wilt nota bene naar Amsterdam Centraal, niet naar Hoorn Kersenboogaard ofzo, dus je zoekt naar Amsterdam, desnoods Hilversum, niet naar een trein naar Enkhuizen! Hoe moet ik weten dat ik een trein richting Enkhuizen moet? Dat staat niet op mijn kaartje, dat staat niet op de reisplanner, er staat alleen ergens achter de trein naar Enkhuizen dat hij over Amsterdam Centraal rijdt. Vroeger had ik zoiets uit mijn hoofd geweten en het logisch gevonden, maar voor een incidentele reiziger is zoiets totaal onbegrijpelijk.
Verder zijn er in de Hal in Utrecht CS 100% zeker zitplaatsen.
Klopt, er staan hier en daar verdwaalde bankjes, maar zelfs om 1 uur 's nachts zijn die echt allemaal bezet. Gelukkig neemt de Burger King zijn 'consumptie verplicht' totaal niet serieus als je er koud uitziet en een uur moet wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ardana schreef op woensdag 29 december 2010 @ 20:49:
[...]

1.200.000 reizigers per dag verdeeld over 8.219 treinritten, dat is 146 personen per rit.
Je gaat er dus van uit dat een reiziger 1 rit doet, wat in de praktijk zeker niet het geval is. Als het meezit zit ik op een dag in 4 verschillende treinen, als het tegenzit 6. Daarnaast lijkt me dat 146 personen per rit al wel redelijk richting rendabel gaat, de personeels- en stroomkosten zijn er wel van te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Praktische tip voor mensen die op station Amersfoort een verwarmde wachtruimte zoeken.
Halverwege perron 1/2 achter de Kiosk met uit m'n hoofd 48 zitplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Pooh schreef op woensdag 29 december 2010 @ 21:28:
[...]

Ja, en dan sta je dus niet juist, en dan? Dan moet je naar boven, en ergens een algemeen infobord zoeken. Dat was nou precies wat ik aan het doen was. Juist als er sporen veranderen heb je behoefte aan die informatie, zolang alles precies volgens het boekje gaat is het simpel.

[...]

Ik kom uit de trein naar Zwolle, moet naar Amsterdam, en weet dat die trein al snel vertrekt. De CTA's zwijgen in alle talen over treinen naar A'dam (die bleek vertraging te hebben en die CTA's gaven een andere trein aan die eerder zou komen), dus kijk ik op het eerste bordje dat beschikbaar is: dat ding bij de infobalie. Achter mij stond een groepje die ook uit mijn trein kwamen en dezelfde trein bleken te zoeken. Massaal keken we over de trein naar Enkhuizen heen. Er staan 20 treinen op dat ding, je hebt haast, je wilt nota bene naar Amsterdam Centraal, niet naar Hoorn Kersenboogaard ofzo, dus je zoekt naar Amsterdam, desnoods Hilversum, niet naar een trein naar Enkhuizen! Hoe moet ik weten dat ik een trein richting Enkhuizen moet? Dat staat niet op mijn kaartje, dat staat niet op de reisplanner, er staat alleen ergens achter de trein naar Enkhuizen dat hij over Amsterdam Centraal rijdt. Vroeger had ik zoiets uit mijn hoofd geweten en het logisch gevonden, maar voor een incidentele reiziger is zoiets totaal onbegrijpelijk.
dat is overigens JUIST een verbetering aan die nieuwe borden, daar staat klein onder wat de volgende trein is.
Dat je niet weet dat je trein eindigt in Enkhuizen.. tja zo lust ik er natuurlijk nog een paar, ik moet naar station Grubbekutteveen, er staat nergens een bord met groot 'TREIN NAAR GRUBBEKUTTEVEEN' dat kan ook niet.. Dat is Idemdito met een Trein naar de Hoofdstad, dat is niet de eindbestemming en staat er daarom kleiner bij!
Verder al staat je trein niet op het bord dan moet je inderdaad opzoek naar een info bord, toevallig worden deze op elk groter station geinstalleerd (op amersfoort staan ze bij de trappen op het peron, op een paal)
[...]

Klopt, er staan hier en daar verdwaalde bankjes, maar zelfs om 1 uur 's nachts zijn die echt allemaal bezet. Gelukkig neemt de Burger King zijn 'consumptie verplicht' totaal niet serieus als je er koud uitziet en een uur moet wachten :)
Gek, is 't snachts drukker als overdag :P maargoed, toch al winst in 50 minuten zijn we van 0 naar 'een paar' gegaan :P

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GoldenSample schreef op woensdag 29 december 2010 @ 23:49:
[...]

dat is overigens JUIST een verbetering aan die nieuwe borden, daar staat klein onder wat de volgende trein is.
En dát is idd wel fijn.
Dat je niet weet dat je trein eindigt in Enkhuizen.. tja zo lust ik er natuurlijk nog een paar, ik moet naar station Grubbekutteveen, er staat nergens een bord met groot 'TREIN NAAR GRUBBEKUTTEVEEN' dat kan ook niet.. Dat is Idemdito met een Trein naar de Hoofdstad, dat is niet de eindbestemming en staat er daarom kleiner bij!
Precies, dat kan natuurlijk niet voor elke bestemming. Maar wat ik bedoelde dat de flapjes-CTA's beter doen is dat belangrijke bestemmingen op het traject van een trein (en Asd zou daaronder vallen) groter weergegeven staan, zelfs al is dat niet het eindpunt.

• Cheesy
  • Niet online
Ik weet wel dat de Intercity Amersfoort - Schiphol een poosje geleden doorreed naar Hoofddorp, maar dat er gewoon Schiphol als eindbestemming op de CTA's stond. Anders werd het blijkbaar te verwarrend.

Uiteraard was die situatie iets anders omdat het om een tijdelijke actie ging.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Pooh schreef op woensdag 29 december 2010 @ 21:28:
Hoe moet ik weten dat ik een trein richting Enkhuizen moet? Dat staat niet op mijn kaartje, dat staat niet op de reisplanner, er staat alleen ergens achter de trein naar Enkhuizen dat hij over Amsterdam Centraal rijdt. Vroeger had ik zoiets uit mijn hoofd geweten en het logisch gevonden, maar voor een incidentele reiziger is zoiets totaal onbegrijpelijk.
Met de spoorkaart natuurlijk!
Afbeeldingslocatie: http://www.cartostudio.nl/carto-assets/images/modules/opdrachtgevers/ns/Spoorkaart%20A2_ovz.jpg
Kan je het in 1 oogopslag doen. Enkhuizen heb je op de basisschool nog geleerd.

[ Voor 10% gewijzigd door LauPro op 30-12-2010 04:37 ]

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Nee, daar kun je het dus NIET met 1 oogopslag mee doen. Dat is het hele probleem. Mijn kaartje zegt 'Amersfoort-Amsterdam', de bakken boven het perron geven ook Amsterdam aan, waarschijnlijk juist omdat er meer mensen naar Amsterdam willen, alleen op dat infoding bij de infobalie moet ik ineens op zoek naar Enkhuizen? Hoe kan ik ooit op die kaart zien dat de trein Amf-Asd doorrijdt naar Enkhuizen?
En de oplossing is natuurlijk heel simpel: Geef op elk kaartje, op elk infobord en bij elk reisadvies dezelfde functionele naam aan de trein. Of je hem nu de Muiderbrug-Express noemt, of gewoon de trein met eindstation Enkhuizen zal me worst wezen, maar dan kun je hem tenminste terugvinden. Waarom denk je dat bussen lijnnummers hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Pooh op 30-12-2010 06:58 ]

• GenjiBlade
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 18:40
Hmmkay, live vanuit Hoogkarspel in de intercity naar Amersfoort, treinstel 8727 van 07:01 uit Bovenkarspel-Grootebroek.

Inmiddels hebben we op het stuk spoor tussen bovenkarspel en hoogkarspel 20min vertraging opgelopen (normaal doe je daar 5min over).

Het klonk heel erg alsof er een rem niet helemaal los kwam van een loopdraaistel, we hebben dan ook 1keer moeten stoppen om alle remmen - we verlaten nu 22 min te laat hoogkarspel, conducteur komt ons nu persoonlijk vertellen dat er problemen zijn en dat het omroepsysteem niet werkt - anyway, remmen moesten worden doorgelopen. op hoogkarspel een remproef gedaan voor een whopping 10 meter.

inmiddels zijn we opweg naar Hoorn Kersenboogerd, een stuk sneller nu dan eerst maar t klinkt nogsteeds niet helemaal lekker, ben benieuwd of we in Hoorn eruit moeten.

07:39 EDIT: lol, NS borden op Hoorn gaven aan dat we 15min vertraging hadden, maak er maar gerust 25 van :) vreemde geluidjes zijn weg maar we stopten wel vreemd op Kersenboogerd, veels te vroeg waardoor we een extra stuk moesten rijden zodat mensen erin konden. Trein lijkt nu geheel magisch zonder conducteur te weten wanneer deuren dicht moeten, of hij schuilt van de boze reizigers die dit "Een typisch voorbeeld" vinden van de NS, gelukkig zijn dat er maar weinig, geloof dat de rest wel snapt dat dit best uitzonderlijk is.

08:27 EDIT: Dus, uiteindelijk om 08:06 op Sloterdijk aangekomen, wederom gaf de NS 15 min vertraging aan terwijl het toch echt 21 min is, zelfs dat vind ik al een behoorlijk prestatie, op Overwhere net niet gestopt vanwege hetzelfde remprobleem waardoor we de rest van Purmerend met een slakkengangetje hebben gereden. Had graag gewild dat ik wist wat er precies aan de hand is maar ik geloof ik dat je standpunt nu wel begrijp, Pooh. Alhoewel dit een uitzonderlijke situatie was was er geen berichtgeving of informatie meegedeeld, voor mij niet zo'n probleem, ik neem vroege treinen voor een reden en de oplettende zal zien dat ik op tijd op mn werk ben, maar voor de incidentele reiziger was dit inderdaad alles behalve normaal of plezierig.

[ Voor 45% gewijzigd door GenjiBlade op 30-12-2010 08:45 ]

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Inspectie tikt spoorbedrijven op de vingers

UTRECHT - De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft de spoorwegbedrijven en infrabeheerders vorige week in een brandbrief op de vingers getikt.

De dienst vindt dat zij veel sneller moeten handelen als er ergens een trein strandt, anders kan dit risico's op onderkoeling, oververhitting of uitdroging voor de inzittenden met zich meebrengen. Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV die in het bezit is van de brief heeft dit donderdag bekendgemaakt.
De inspectie schrijft deze brief naar aanleiding van een treinstoring vorige week bij Zaandam waarbij reizigers urenlang in een NS-trein zaten opgesloten. De oorzaak was een bovenleiding die naar beneden kwam.

Daardoor was er geen elektriciteit in de trein en viel ook de klimaatregeling en ventilatie uit. Een diesellocomotief moest de trein die midden in de weilanden stond, naar station Zaandam slepen.

Geen incident

De inspectie zegt aanwijzingen te hebben dat dit voorval geen incident betreft en dat dit soort situaties zich ook in de zomermaanden bij warm weer voordoen.
Volgens de inspectie is dit verhoogd risiconiveau in strijd met de Spoorwegwet en wordt niet voldaan aan de vervoersconcessies en de Arbowet.

Sancties

De inspectie eist dan ook van de branchepartijen dat een gestrande trein bij risicovolle weersomstandigheden binnen twee uur is versleept naar een station waar de passagiers kunnen worden opgevangen. De bedrijven moeten voor 10 januari aan de inspectie laten weten welke maatregelen zij hebben genomen naar aanleiding van deze brief. Zo niet, dan volgen er sancties.
De Maatschappij Voor Beter OV onderschrijft de brief van de inspectie. ''Door deze gebeurtenissen rond de gestrande trein, wordt wederom duidelijk hoe slecht er voor passagiers wordt gezorgd. De positie van de verantwoordelijken is niet langer houdbaar.’’
De reizigersvereniging doelt hiermee op de top van NS en ProRail.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro: aan die kaart heb je niets want daar staan de lijnen niet op. Als je wilt weten wat er rijdt moet je die kaart hebben met de treinverbindingen erop.
Pooh schreef op donderdag 30 december 2010 @ 06:56:
En de oplossing is natuurlijk heel simpel: Geef op elk kaartje, op elk infobord en bij elk reisadvies dezelfde functionele naam aan de trein. Of je hem nu de Muiderbrug-Express noemt, of gewoon de trein met eindstation Enkhuizen zal me worst wezen, maar dan kun je hem tenminste terugvinden.
Kan niet. Wat zou er op mijn kaartje (als ik die nog kocht) Amsterdam Haarlem moeten staan dan? Ik heb daar drie opties:
• Amsterdam CS - Dordrecht/Breda
• Amsterdam CS - Zandvoort aan Zee
• Amsterdam CS - Uitgeest/Beverwijk

Dat probleem wordt nóg erger als je 't hebt over een kaartje Amsterdam CS - Amsterdam Sloterdijk.
Waarom denk je dat bussen lijnnummers hebben?
Dat is ook niet zalig, hoor, want daar geldt precies hetzelfde probleem. Daarom staat er geen lijnnummer op je strippenkaart. Lijnnummers zijn hier meer historisch dan functioneel wat dit betreft. Ik zeg 'hier', omdat er wel degelijk iets functioneels mee te doen is, maar ook dan wordt 't voornamelijk iets voor de doorgewinterde reiziger. Zoek maar 's op hoe de buslijnnummers in New York werken.

Ik ben bang dat we gewoon moeten accepteren dat reizen, ongeacht hóe je dat doet, makkelijker wordt naarmate je dat vaker doet. Dat geldt voor de auto (short-cuts kennen als er een weg af is gesloten of als er file staat), trein (omweg kennen als er een probleem is), bus (idem), vliegtuig (weten wat je moet doen op het moment dat je vertraagd bent of je mist de vlucht), etc.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 30-12-2010 09:30 ]

• GenjiBlade
Met buslijnnummers heb je inderdaad exact hetzelfde probleem. Om vanaf Station Hoorn naar mijn ouders in Zwaag te gaan heb ik 1 specifieke Bus nodig (Lijn 11 naar Kersenboogerd station) echter zijn er 3 of misschien zelfs 4 bussen die naar Kersenboogerd station gaan via verschillende routes namelijk 11, 13 en 15 en mogelijk zelfs 14. Als ik iets anders neem dan de 11 dan kom ik heel ergens anders uit in Zwaag en mag ik fijn 20 - 50 min lopen.
Nu weet ik omdat ik veel reis dat ik de 11 nodig heb, maar voor incidentele reizigers zien die 3 (of 4) bussen er exact hetzelfde uit, allemaal naar Kersenboogerd via Zwaag en Blokker, alleen een ander nummer en route, en als er sneeuw of vertraging is waardoor de borden niet meer kloppen zoals bij de NS, ja, hoe moet je dat dan ooit uitzoeken?

Zoals CyBeR hierboven zegt: Reizen is gewoon stukken makkelijker als je weet hoe het in elkaar steekt en elk vervoersmiddel heeft zo z'n eigen nadelen die alleen te overwinnen zijn door ervaring.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Ok, misschien is het inderdaad lastig om die informatie op het kaartje te vermelden. Maar ook op ns.nl is het niet te vinden. 9292ov.nl geeft bij een reis Amersfoort-Amsterdam netjes aan dat het de trein richting Enkhuizen is, maar ns.nl komt niet verder dan 'richting Hilversum'. Aan die laatste info heb je op het station weinig.

Daarnaast: waarom is er geen lijnenkaart van het spoornet?

edit: Ah, die is er wel, maar niet door de NS. Blijkbaar zijn er meer mensen die zo'n ding msisen: http://www.treinreiziger....spoorkaart2010%281%29.pdf
(Als je nou op elk station deze, plus een versimpele versie met alleen het betreffende station (of de stations in die plaats) en alle lijnen die daarop aansluiten zou ophangen... )

[ Voor 38% gewijzigd door Pooh op 30-12-2010 10:26 ]

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 20:47

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Geheel passend binnen de discussie over wie de informatievoorziening op stations moet verzorgen:
GenjiBlade schreef op donderdag 30 december 2010 @ 07:29:
07:39 EDIT: lol, NS borden op Hoorn gaven aan dat we 15min vertraging hadden, maak er maar gerust 25 van :)
08:27 EDIT: Dus, uiteindelijk om 08:06 op Sloterdijk aangekomen, wederom gaf de NS 15 min vertraging aan terwijl het toch echt 21 min is, zelfs dat vind ik al een behoorlijk prestatie
Dat wordt door ProRail gemeten en ingesteld.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Onbekend

...

Dat is inderdaad een duidelijke kaart. :)
Door de verschillende lijnen elk een ander nummer te geven, kan je de treinen met een lijnnummer aanduiden.
Heel eenvoudig, en bij onregelmatigheden voor de reizigers gemakkelijk om uit elkaar te houden. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Luccus schreef op donderdag 30 december 2010 @ 10:34:
Geheel passend binnen de discussie over wie de informatievoorziening op stations moet verzorgen:

[...]
Dat wordt door ProRail gemeten en ingesteld.
Inderdaad. Had GenjiBlade op m.ns.nl gekeken, dan had daar waarschijnlijk 21 minuten gestaan.

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 23:38
Wat dan wel weer leuk is. Tante is omroepster op utcs, werkt voor NSR, maar wordt ingehuurd door ProRail :) . NS kan wel roepen dat ze de omroep zelf wilt verzorgen, maar dat doen ze al .. Ook als er zaken omgeroepen moeten worden, moet dit altijd worden bevestigd door NSR.

Trdl op utcs komt simpelweg met het commentaar: zolang NSR geen machinisten op de trein zet, kunnen wij er ook niet zoveel aan doen. Blijkbaar komt dat toch vaker voor dan ik zou denken :+

prutsert

• Cheesy
  • Niet online
Onbekend schreef op donderdag 30 december 2010 @ 10:34:
Dat is inderdaad een duidelijke kaart. :)
Door de verschillende lijnen elk een ander nummer te geven, kan je de treinen met een lijnnummer aanduiden.
Heel eenvoudig, en bij onregelmatigheden voor de reizigers gemakkelijk om uit elkaar te houden. :)
Op die manier krijg je ingewikkelde toestanden voor overstappers volgens mij.

Vb:
Groningen - Rotterdam
  • 11.46 Groningen - Rotterdam 14.25 (geen overstap)
  • 15.06 Groningen - Amersfoort - Rotterdam 18:10 (1 overstap)
  • 15.06 Groningen - Amersfoort - Utrecht - Rotterdam 17.55 (2 overstappen)

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 22:40
Flinke tik op de vingers NS

De NS hebben grote steken laten vallen toen een passagierstrein strandde bij Zaandam.

Maatregelen
Volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat duurde het veel te lang voordat de reizigers uit de gestande trein werden bevrijd. Als NS zijn leven niet betert, dan volgen maatregelen, zo blijkt uit een brief van de Inspectiedienst die in handen is van RTL Nieuws.
En RTL Z is nog wat aan het voorbereiden n.a.v. afgelopen dinsdag (LauPro, ze willen dat je hen belt ;) ):
Zat u in de trein tussen Arnhem en Utrecht afg. dinsdag die stil kwam te staan? Bel RTLZ nieuws 035-6718945. RT ajb.
http://twitter.com/#!/rtlznieuws/status/20420894694309888

• Cheesy
  • Niet online
Een herhaling van bekend nieuws op nu.nl
'Komende tijd drukke treinen in spits'
Uitgegeven: 30 december 2010 13:26

AMSTERDAM – Reizigers krijgen begin januari te maken met volle treinen tijdens de spitsuren. Vanaf 3 januari rijden de Nederlandse Spoorwegen (NS) weer volgens de normale dienstregeling, maar door veel kapot materieel zijn de treinen korter dan normaal.

Dat laten de NS donderdag weten. De technische problemen met het materieel is het gevolg van de sneeuwval van de laatste tijd.

Door de kortere treinen zal het naar verwachting de komende weken een stuk drukker zijn in de spits. “Die drukte is heel vervelend voor onze reizigers, maar wij werken 24 uur per dag om dit zo snel mogelijk op te lossen”, zegt NS-directeur Bert Meerstadt.

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Zat er wel aan te komen natuurlijk...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 14:17
Ik ben het ermee eens dat de digitale borden onduidelijke informatie geven.
Voorbeeld stond laatst op Naarden-Bussum te wachten.
Info bord geeft aan stoptrein dordrecht???. Dan denk ik komt dat ding langs AdamCS of gaat hij via duivendrecht? Vroeger gaf zo'n bord de komende stations aan die relevant zijn voor een reiziger op naarden-bussum en niet het uiteindelijke eindpunt. Vroeger reed deze trein uiteindelijk ook naar Dordecht, maar het bord zei Stoptrein Weesp/Duivendrecht/Rai/Schiphol/Leiden en tussenliggende stations

PS juist als je de spoorkaart kent wordt het onduidelijker nu, omdat je zelf de alternatieven kent.
Op krommenie heet de stoptrein richting (Adam-Gouda-Rotterdam) op het digitale bord stoptrein Rotterdam CS als ervaren treinreiziger zou ik kunnen denken dat deze afbuigt bij sloterdijk en via schiphol naar rotterdam gaat.

Ik ben wel blij dat er een digitaal bord op krommenie is gekomen (oktober) tot verkort hadden we hier alleen de geprinte vertrekstaat. Was je helemaal verstoten van informatie mbt vertragingen.

[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 30-12-2010 14:03 ]

• SmithNL
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 14:38
wildhagen schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:59:
Maar gaat men dan met de V250 rijden naar Breda (V250 zou immers de HSL-Shuttle gaan doen), of blijft dat voorlopig met het Prio-spul gebeuren?

Is er sowieso al zicht op wanneer V250 in dienst gaat komen?
staan inmiddels wel een paar treinstellen boven de A10 bij knooppunt Watergraafsmeer, dat rangeerterrein. Maar oef wat zijn ze afzichtelijk...!

Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone X -- DJI Mavic Air

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:17

Freak187

geen

Cheesy schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:34:
Een herhaling van bekend nieuws op nu.nl

[...]
Gisteren bij Schiphol een ultrakorte sprinter.. was 1 treinstel... En meneer de conducteur vond dat we niet zo moesten zeuren omdat de trein uberhaupt rijdt... Jaja.. daar moeten we tegenwoordig al blij mee zijn.. Sta je dan met je peperdure abonnementen.

Kia Niro-EV 2024

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:40
LauPro schreef op donderdag 30 december 2010 @ 04:36:
[...]
Met de spoorkaart natuurlijk!
[afbeelding]
Kan je het in 1 oogopslag doen. Enkhuizen heb je op de basisschool nog geleerd.
Ik weet dat niet kaart schematisch is, maar volgens deze ligt Purmerend aan de kust _O-

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Fyra & winterweer

Fyra rijdt wegens het winterse weer tot en met zondag 2 januari in een uurdienst in plaats van ieder half uur. Fyra vertrekt uit Amsterdam ieder uur om -.56 uur en uit Rotterdam ieder uur om -.23 uur. Voor reizen met Fyra is geen toeslag nodig tot en met zondag 2 januari 2011.

Ook in januari 2011 reist u zonder toeslag met Fyra. Vanaf maandag 3 januari zal NS weer rijden volgens de reguliere dienstregeling. Wegens defect materieel zullen de treinen korter zijn. Om de drukte te verminderen, heeft NS geregeld dat u in januari toeslagvrij kunt reizen met Fyra tussen Rotterdam, Schiphol en Amsterdam. Daarnaast biedt NS voordeel met het Zoutkaartje aan.
Heeft u reeds een toeslag voor Fyra, in de vorm van bijvoorbeeld een maandabonnement, dan geldt onze coulance-regeling en betalen wij u terug. Klik hier voor meer informatie.
Zo dan, dat is een lieve som duiten die NS Reizigers aan HSA betaalt voor al die toeslagen.

We are shaping the future

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ach ja, dat zoutkaartje. Bekt lekker, helpt geen donder aangezien de meeste drukte in de treinen 'veroorzaakt' wordt door forensen (meestal abo) en studenten die vaak in piekuren moeten of willen reizen. Daarvoor is er dus geen prikkel om op een andere tijd te gaan reizen, behalve die dat ze op het perron achtergelaten kunnen worden omdat 3 bakken nu net niet dezelfde capaciteit hebben als 10. Is er ergens een rapportje te vinden wat dat nou geholpen heeft begin dit jaar, behalve als PR stunt?

Ben benieuwd of de abo houders net als dit jaar weer een gratis dagkaartje ofzo gaan krijgen ter compensatie (of ben ik nu met iets anders in de war waarom ik in april ofzo zoiets aangeboden kreeg?).

Maar goed, het is bijna 2011 en ik heb mij voorgenomen dan heel naief overal, op het werk maar dus ook bij NS, het positieve te zien en nergens iets achter te zoeken :X Ben benieuwd hoeveel minuten ik dat vol ga houden :+

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:02
Ik heb als Student nog nooit wat "graties" gehad van de NS =p. Ook al reizen "we" gratis, ook studenten ondervinden hinder van dit hele gezeik. Hou er ook niet van om 1.5u te staan als ik een dag College's gevolgd heb en al brak ben.....

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, en de mensen met een kortingskaart (legio, waaronder ik) hebben er ook geen moer aan.
Sowieso is het geld terug bij vertraging voor studenten echt een aanfluiting; je krijgt er weinig geld voor je tijd en overlast.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Pooh schreef op donderdag 30 december 2010 @ 06:56:
Nee, daar kun je het dus NIET met 1 oogopslag mee doen. Dat is het hele probleem. Mijn kaartje zegt 'Amersfoort-Amsterdam', de bakken boven het perron geven ook Amsterdam aan, waarschijnlijk juist omdat er meer mensen naar Amsterdam willen, alleen op dat infoding bij de infobalie moet ik ineens op zoek naar Enkhuizen? Hoe kan ik ooit op die kaart zien dat de trein Amf-Asd doorrijdt naar Enkhuizen?
En de oplossing is natuurlijk heel simpel: Geef op elk kaartje, op elk infobord en bij elk reisadvies dezelfde functionele naam aan de trein. Of je hem nu de Muiderbrug-Express noemt, of gewoon de trein met eindstation Enkhuizen zal me worst wezen, maar dan kun je hem tenminste terugvinden. Waarom denk je dat bussen lijnnummers hebben?
Grappenmaker, 1 het staat gewoon op het bord en ja ik ben het er mee eens dat het op de nieuwe CTA's groter mag zodat het duidelijker word. Dat je niet goed kijkt en iets mist op een monitor van max 20inch, dat doe je zelf want leesbaar is het voor iedereen welke 50% zicht of meer heeft.
Lijn nummers echter, dan moet je dus goed rond gaan kijken welk lijnnummer je moet hebben ivp dat je gewoon opzoek gaat naar je bestemming. Stel we gaan op lijnnummers over, dan sta jij morgen te klagen dat je niet meer weet welke trein je meot hebben, want ja, hoe moet je nu weten welk lijnnummer het is?

Verder kun je met meerdere treinen naar je bestemming, dus dan drukken we maar even een stuk of 5 lijnnummers op het kaartje.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 20:49
Boudewijn schreef op donderdag 30 december 2010 @ 16:52:
True, en de mensen met een kortingskaart (legio, waaronder ik) hebben er ook geen moer aan.
Sowieso is het geld terug bij vertraging voor studenten echt een aanfluiting; je krijgt er weinig geld voor je tijd en overlast.
True, NS is gewoon lastig met dat soort dingen. Ik ben meer tijd kwijt met het invullen van de papierwinkel dan dat het me uiteindelijk oplevert. Ik "kost" ook een bepaald bedrag per uur en dat verdien ik er nooit mee terug.

NS Hispeed is helemaal koekenbakker hierin. Nu zal het niet altijd geheel aan NS Hispeed liggen dat de trein te laat is, maar ze opereren ook onder een consortium (Rail team?) binnen Europa. Dat je dan uiteindelijk 12,50 krijgt omdat je trein ruim 3 uur te laat aankomt (internationale trein) vind ik niet in verhouding staan. Daarbij krijg je het niet handje contantje maar moet je van dit bedrag een nieuw kaartje kopen bij NS Hispeed...
P.S. Verder heb ik met alle nachttreinen die de grens over gaan, zowel in NL als verschillende andere Europese landen, altijd vertraging. Dit zie ik tegenwoordig maar als een eigenschap van deze treinen. Neem aan dat er na een 10-tal keer niet meer over toeval gesproken kan worden.

Enige positieve afgelopen weken vond ik de gratis koffie bij KIOSK, als NS dat nou al eens vaker doet zal ook een hoop schelen.

[ Voor 12% gewijzigd door significant op 30-12-2010 18:36 ]

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Begrijp je nou echt niet wat Pooh bedoelt? Tjonge... :?

-- edit --

Dat jij die "puzzel" vanachter je PC op kan lossen, maakt je nog geen knappe vent hoor. Als je het in de haast, zonder enige voorkennis en zonder google onder handbereik kan oplossen, dán ben je een knappe vent. Maar dan moet je wel eerst weten dat er überhaupt een puzzel op te lossen is en dat je niet simpelweg iets over het hoofd ziet.

In de routeplanner: Trein richting Hilversum.
Op de perrons: Trein richting Amsterdam.
In je hoofd: Ik moet naar Amsterdam. Een belangrijk eindpunt voor veel lijnen.
Op het bord: Trein richting Enkhuizen.

Dat is verwarrend. Als je dat niet snapt, moet je in ieder geval ver weg blijven van functioneel design.

[ Voor 65% gewijzigd door TwOkkie op 30-12-2010 18:49 . Reden: toch maar even uitgelegd... ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Verwijderd

CyBeR schreef op woensdag 29 december 2010 @ 10:52:
[...]

Mischien ligt dat aan jou ofzo want eigenlijk heb ik nooit ergens last van. Alleen als er dus echt extreme omstandigheden zijn. De bus is voor mij de grote onbetrouwbaarheidsfactor.
Waarschijnlijk niet. Ik was eigenlijk nooit de enige die stond te balen op het perron, op zulke momenten. En ik was ook nooit de enige, die zijn overstap mistte met een halfuur vertraging als gevolg. Ruim 5 minuten is in theorie genoeg tijd om over te stappen..... in de praktijk vaak ook maar regelmatig toch niet.

Zat toevallig net naar SBS te kijken, Hart van Nederland volgens mij. Daar kreeg NS ook weer een flinke veeg uit de pan. Blijkbaar ben ik dus zeker niet de enige, die problemen had (gelukkig) met de NS.

Soms (voorjaar + zomer ?) ging het wel beter hoor. Het was niet altijd doffe ellende. Maar fietsen bevalt me een stuk beter.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

M.b.v. Geld terug bij Vertraging regeling dit jaar 135,98 euro teruggekregen voor mijn Maandtrajectkaart. Best een groot bedrag.

• Cheesy
  • Niet online
Bij een maandtrajectkaart gaat dat wat sneller dan bij een ov-studentenkaart.

Hier liggen in ieder geval 3 formulieren klaar en 2 brieven :)

In het enkele geval dat de IC tussen Amersfoort en Zwolle vertraging heeft, heb ik nog een kwartiersdienst naar huis, zodat ik überhaupt de 30-minuten-grens niet haal.

[ Voor 37% gewijzigd door Cheesy op 30-12-2010 21:45 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TwOkkie schreef op donderdag 30 december 2010 @ 18:42:
[...]

Begrijp je nou echt niet wat Pooh bedoelt? Tjonge... :?

-- edit --

Dat jij die "puzzel" vanachter je PC op kan lossen, maakt je nog geen knappe vent hoor. Als je het in de haast, zonder enige voorkennis en zonder google onder handbereik kan oplossen, dán ben je een knappe vent. Maar dan moet je wel eerst weten dat er überhaupt een puzzel op te lossen is en dat je niet simpelweg iets over het hoofd ziet.

In de routeplanner: Trein richting Hilversum.
Op de perrons: Trein richting Amsterdam.
In je hoofd: Ik moet naar Amsterdam. Een belangrijk eindpunt voor veel lijnen.
Op het bord: Trein richting Enkhuizen.

Dat is verwarrend. Als je dat niet snapt, moet je in ieder geval ver weg blijven van functioneel design.
Correctie

Op het bord: Trein naar Enkhuizen via Hilversum, Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk etc.
En ja, ik weet dat die 'via' wel groter mag op die nieuwe dingen.

En ik snap prima wat Pooh bedoeld, alleen werkt dat niet voor iedereen zo, dat hij naar Enkhuizen gaat geeft alle reizigers die na Adam er uit moeten veel meer informatie, al zet je op de borden 'Amsterdam Centraal' is het voor die reizigers weer niet goed.

Verder waar trek je de lijn, hoe doe je het met kleinere overstap stations?
De trein naar Den-Helder vanuit Amsterdam, noem je die 'Alkmaar' of Den-Helder? Dan is dit nog een 'eenvoudige lijn, maar hoe ga je het aanpakken als je Vanuit Nijmegen de trein pakt die in Den-Helder eindigt, noem je die Utrecht CS of Adam CS?

Zelfde geld voor in de Planner zetten 'richting: Enkhuizen', dan denken mensen NOOOOOOOHHH!! daar moet ik niet heen, vandaar dat deze het eerst volgende station aan geeft waar gestopt word.

Verder zeg je zelf al, als je dat inderdaad niet snapt doordat je als je er niet uit komt niet denkt: nog even goed lezen maar denkt: Help! het doet het niet! :'( ja dan moet je je er inderdaad niet mee gaan bemoeiend vind ik :P

[ Voor 15% gewijzigd door GoldenSample op 30-12-2010 22:42 ]

• Alex)
Misschien is het handiger als de treinnummers die NS gebruikt (serie 800, 1900, enz.) ook gecommuniceerd worden naar de reizigers als 'lijnnummer'. De IC 8 is dan de intercity naar Amsterdam en Alkmaar, de IC 36 de trein naar Zwolle en de Sprinter 136 de stoptrein van Breda naar 's-Hertogenbosch. In reisadviezen en op de vertrekstaten en CTA's kunnen dan deze nummers worden opgenomen, net als in omroepberichten.

"Dames en heren, IC 35 van 8.47 naar Schiphol vertrekt over enkele ogenblikken van spoor 9."

Enkele jaren terug is dit al eens in Amersfoort geprobeerd, waarom het nooit is doorgevoerd weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

GoldenSample schreef op donderdag 30 december 2010 @ 22:38:
[...]

Correctie

Op het bord: Trein naar Enkhuizen via Hilversum, Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk etc.
En ja, ik weet dat die 'via' wel groter mag op die nieuwe dingen.
Ja, maar waarom staat er dan wel Amsterdam op de CTA's?
En ik snap prima wat Pooh bedoeld, alleen werkt dat niet voor iedereen zo, dat hij naar Enkhuizen gaat geeft alle reizigers die na Adam er uit moeten veel meer informatie, al zet je op de borden 'Amsterdam Centraal' is het voor die reizigers weer niet goed.

Verder waar trek je de lijn, hoe doe je het met kleinere overstap stations?
De trein naar Den-Helder vanuit Amsterdam, noem je die 'Alkmaar' of Den-Helder? Dan is dit nog een 'eenvoudige lijn, maar hoe ga je het aanpakken als je Vanuit Nijmegen de trein pakt die in Den-Helder eindigt, noem je die Utrecht CS of Adam CS?

Zelfde geld voor in de Planner zetten 'richting: Enkhuizen', dan denken mensen NOOOOOOOHHH!! daar moet ik niet heen, vandaar dat deze het eerst volgende station aan geeft waar gestopt word.
Het gaat er niet om waar mensen heenwillen, het gaat erom dat het niet eenduidig is. Als je in de planner zet 'richting hilversum', waarom staan de treinen dan op de stations niet aangegeven als 'richting hilversum'? Of andersom, als de treinen op de station bij hun eindstation worden genoemd, waarom dat niet net zo op de planner? En waarom noemt de CTA die trein Amsterdam en de centrale monitor weer Enkhuizen?
Verder zeg je zelf al, als je dat inderdaad niet snapt doordat je als je er niet uit komt niet denkt: nog even goed lezen maar denkt: Help! het doet het niet! :'( ja dan moet je je er inderdaad niet mee gaan bemoeiend vind ik :P
Waar haal je die wijsheid vandaan? Zoals ik al zei, ik heb meer dan 20 jaar vrijwel dagelijks met de trein gereisd. Het spoorboekje van pakweg 1996 kende ik voor meer dan de helft uit mijn hoofd. Ik denk niet snel 'help, hij doet het niet', ik los mijn eigen problemen wel op. Natuurlijk heb ik nauwkeuriger gekeken. Maar er staan 20 treinen op zo'n monitor, elk met 2 of 3 via-stations, dat is een behoorlijke lijst om door te gaan scannen. Mijn vrouw en een aantal medereizigers konden hem zo snel ook niet vinden! Pas toen er een NS-medewerker aan kwam lopen die zei dat die trein richting Enkhuizen ging, ging er een gezamenlijk hoogstverbaasd 'huh, Enkhuizen??' op uit de groep.
Ik heb nooit beweerd dat het bord stuk was, alleen dat de informatie van de NS over treinen voor incidentele reizigers onduidelijk en onvoldoende is. Nu, naar wat zoeken op internet, kom je op prachtige lijnenkaarten door andere partijen, tot de ontdekking dat 9292ov wel het eindstation kan noemen, en nog wat info die je zolang je je beperkt tot de NS domweg niet krijgt.

Maar ik vind het prima hoor. Volgende keer huren we wel een auto. Als dit blijkbaar 'normaal' is, weet ik zeker dat ik de trein voortaan beter kan laten liggen. (Had ik al verteld dat de NS wel geld terug geeft bij vertraging, maar niet het verschil tussen 2e en 1e klas terugbetaald als je urenlang opgepropt op een 2e klas balkon hebt moeten staan met je 1e klas kaartje?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 20:47

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Pooh schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 08:46:
[...]
De CTA's, TBP's en andere schermen tonen de eindbestemming van de trein (eenduidig). Amersfoort Schothorst - Enkhuizen zijn twee treinen: Amersfoort - Amsterdam en Amsterdam - Enkhuizen. De reden dat treinen van de ene dienst doorrijden op de andere heeft puur te maken met de infracapaciteit in Amsterdam; volgend jaar kunnen het weer andere treinseries zijn die aan elkaar worden geknoopt om het geheel te kunnen inpassen. Ander voorbeeld: de stoptreinen Deurne - 's-Hertogenbosch (9600) en 's-Hertogenbosch - Nijmegen (4400) zijn aan elkaar geknoopt. Overigens is dit voorbeeld binnenkort niet meer actueel: per februari wordt het een doorgaande treinserie 9600 Deurne - Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Het is dus NIET eenduidig. De CTA zegt Amsterdam, niks over Enkhuizen. Maar de monitor bij de infobalie zegt Enkhuizen (via H'sum en A'dam). Zoals ik al zei: ik neem die trein regelmatig, heb nog nooit geweten dat hij doorrijdt naar Enkhuizen, juist omdat de CTA daar niks over zegt. Maar waarom noemt dat infobord dat dan?

De logica is voor een leek echt niet te volgen. Prima dat 't officieel een andere trein is die naar Enkhuizen rijdt, maar noem hem dan ook gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pooh schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 08:46:
[...]

Natuurlijk heb ik nauwkeuriger gekeken. Maar er staan 20 treinen op zo'n monitor, elk met 2 of 3 via-stations, dat is een behoorlijke lijst om door te gaan scannen. Mijn vrouw en een aantal medereizigers konden hem zo snel ook niet vinden! Pas toen er een NS-medewerker aan kwam lopen die zei dat die trein richting Enkhuizen ging, ging er een gezamenlijk hoogstverbaasd 'huh, Enkhuizen??' op uit de groep.
Zo waren er een tijd geleden werkzaamheden tussen Utrecht en Geldermalsen.
Ik wilde van Utrecht naar Nijmegen en verder naar Venray. Dus ik was in Utrecht aan het zoeken naar de trein naar Nijmegen. Geen trein naaar Nijmegen op het grote blauwe bord. Dus ik vraag aan een NS medewerkster welke trein naar Nijmegen ging. "Dan moet u de trein naar Eindhoven nemen!"
Wat? Ik wil niet naar Eindhoven, ik wil naar Nijmegen. "Ja maar die trein gaat via Nijmegen".

Wat bleek: de trein naar Eindhoven werd omgeleid via Nijmegen. Nou ja, in de praktijk werd de 3000 en/of 3100 van Nijmegen doorgetrokken naar Den Bosch en Eindhoven.
Maar ik heb me niet geinformeerd over de omledingen naar Eindhoven want ik wil niet naar Eindhoven. Dan is het heel erg verwarrend als opeens de reguliere trein naar Nijmegen niet wordt aangekondigd als de trein naar Nijmegen maar naar Eindhoven.

De mensen die reisinformatie maken bij NS hebben blijkbaar maar een heel beperkt inlevingsvermogen in de reiziger.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenjiBlade
Pooh schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 10:15:
Maar de monitor bij de infobalie zegt Enkhuizen (via H'sum en A'dam).
Dus, je wist eigenlijk wel dat de trein naar Amsterdam ging?
Pooh schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 10:15:Zoals ik al zei: ik neem die trein regelmatig, heb nog nooit geweten dat hij doorrijdt naar Enkhuizen, juist omdat de CTA daar niks over zegt. Maar waarom noemt dat infobord dat dan?
Zo regelmatig neem je die trein niet, sinds begin 2008 rijdt deze dienst, af en toe met veranderingen vanwege zomer/winter maar zoals die nu is rijdt ie al bijna 3 jaar, en ja, de CTA's hebben dit sinds het begin zo weergegeven alleen was Amsterdam Centraal groot afgebeeld en het eindpunt Enkhuizen kleiner.
Pooh schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 10:15:De logica is voor een leek echt niet te volgen. Prima dat 't officieel een andere trein is die naar Enkhuizen rijdt, maar noem hem dan ook gewoon niet.
En voor de reizigers die tussen Amersfoort en A'dam Centraal juist met deze trein naar Hoorn of Enkhuizen willen? Die gaan dan klagen dat het onoverzichtelijk is want er staat nergens op de CTA's of infoborden dat de trein na Centraal doorrijdt.

Waar het me hier voornamelijk om draait is dit:
Pooh schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 10:15:
Maar de monitor bij de infobalie zegt Enkhuizen (via H'sum en A'dam).
Waarom alle gezeur als je het al wist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Ik wist het helemaal niet! Een NS medewerker vertelde me dat daar! En ja, die was heel vriendelijk, maar daar wordt 't niet logischer van. Hijzelf vond 't ook niet logisch trouwens.

[ Voor 46% gewijzigd door Pooh op 31-12-2010 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik snap nog steeds niet wat er nou zo onlogisch is van een trein die van Ergens (ik weet niet waar die trein vandaan komt) naar Enkhuizen gaat via een aantal tussenstations, waaronder Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Dat is niet onlogisch, dat is heel normaal.

Het is onlogisch dat:
- De reisplanner zegt: Trein naar Amsterdam, Richting Hilversum
- De infomonitor zegt: Trein naar Enkhuizen, via amsterdam
- De CTA zegt: Trein naar Amsterdam (daar staat dus nergens Enkhuizen, heb er heel goed naar gekeken)

Er is niks onlogisch aan die trein, maar wel aan de informatie die elke keer anders gegeven wordt. Als je naar zo'n infomonitor loopt, ga je zoeken naar de info die je hebt. Dus niet naar Enkhuizen, want NS heeft mij nooit vertelt dat ik een trein richting Enkhuizen zou moeten hebben. Terwijl ik toch netjes gezocht had via de reisplanner. En die trein vaker neem, en er nog nooit Enkhuizen op heeft gestaan in de afgelopen 2 jaar, terwijl ik daar toch wel 4 of 5 keer heb ingezeten. En nee, ik ben niet blind, het gaat ook niet om dit specifieke geval, maar helaas lijken mensen alleen mijn laatste post te lezen en de rest te negeren.

Ik hou ermee op. Mijn punt is wel duidelijk denk ik. Ik probeerde iets aan te geven over de gebruikersvriendelijkheid van de trein voor incidentele reizigers, niet iets over mijn ervaringen met de trein naar Enkhuizen. Voor wie in dat eerste geinteresseerd is, lees gewoon deze post: Pooh in "Het grote spoorwegentopic deel 21"

[ Voor 93% gewijzigd door Pooh op 31-12-2010 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Pooh schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 14:16:
Dat is niet onlogisch, dat is heel normaal.

Het is onlogisch dat:
- De reisplanner zegt: Trein naar Amsterdam, Richting Hilversum
Eens, dat is dom. Vroeger was dat volgens mij ook anders, trouwens.
- De infomonitor zegt: Trein naar Enkhuizen, via amsterdam
Prima, waarheid als een koe.
- De CTA zegt: Trein naar Amsterdam (daar staat dus nergens Enkhuizen, heb er heel goed naar gekeken)
Nou heb ik die trein ook meermaals genomen (ri. Asd) en zou ik toch zweren dat er gewoon Enkhuizen op de CTA stond. En dat was in de laatste drie maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:44

PauseBreak

derp!

Ik weet wel elke trein Pooh bedoelt en op Amersfoort staat die aangegeven op de CTA's als "Amsterdam Centraal". Hoe dat zit met de borden in de hal weet ik niks van, want ik stap alleen over van het ene naar het andere spoor op Amersfoort. Overigens noemen de NS medewerkers die trein ook de "intercity naar Amsterdam" en niet de "intercity naar Enkhuizen via Amsterdam", wat logischer zou zijn.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De regeringspartijen zijn nu ook flink aan het bekvechten:
De regeringspartijen VVD en CDA zijn het niet eens over de toekomst van het Nederlandse spoor.

Het CDA houdt vast aan een openbare aanbesteding in 2015 als het contract met de NS wordt herzien, de VVD wil er onderhands zien uit te komen met de directie van de spoorwegen om te voorkomen dat een buitenlandse speler de NS kapot concurreert.

De problemen op het spoor en het debat over de toekomst ervan leidden daarmee tot een scheurtje in de tot nog toe vooral bestendige coalitie van VVD en CDA.

CDA-Tweede-Kamerlid Maarten Haverkamp is teleurgesteld over de opstelling van de VVD. „In het regeerakkoord is afgesproken dat we meer spoor willen voor minder geld. Daarom verbaast deze stap van de VVD me zeer, zeker omdat collega Aptroot van de VVD al drie keer heeft geëist dat de NS-directie weg moet.”

Charlie Aptroot (VVD) ziet het anders. We hebben een jaar geleden al gezegd dat we niks zien in openbare aanbesteding, we willen er onderhands uitkomen met de NS. Dat mag volgens de Europese Unie ook op die manier. We handelen in de geest van het regeerakkoord: meer spoor voor minder geld, maar wel door met de NS. Als Deutsche Bahn een openbare aanbesteding zou winnen, dan verdwijnt de NS.”

Aptroot ziet nog geen conflict in de coalitie. „Als het CDA iets anders roept, dan zijn ze even in de war. Dat is helemaal niet erg.”

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) heeft de spoorsector op basis van het regeerakkoord eerder al aangeven dat 160 miljoen euro moet worden bezuinigd. Ze heeft de spoorbedrijven gevraagd zelf met een voorstel te komen over hoe die besparingen te realiseren.

Dat voorstel wordt komend voorjaar verwacht. Op basis van dat voorstel zal ze een beslissing nemen over het wel of niet onderhands gunnen van de concessie aan de NS, aldus een woordvoerster van het ministerie vrijdag.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...d-in-coalitie-over-NS.ece

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

wildhagen schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 17:15:
De regeringspartijen zijn nu ook flink aan het bekvechten:
[...]
Bron: http://www.bndestem.nl/re...d-in-coalitie-over-NS.ece
Ik denk dat het verstandiger is dat de NS en ProRail voorlopig als 1 bedrijf gaan samenwerken.
De splitsing is hoofdzakelijk gedaan om de concurrentie te bevorderen. Ik kan mij niet voorstellen dat een andere partij op dit moment met het reizigersvervoer wil gaan concurreren. Als van één van de vervoerders een trein kapot gaat (NS dus) heeft al het treinverkeer bij de omliggende stations er ook last van, ook al is het de trein van een concurrent. Zolang ProRail er niet in slaagt om in dit soort situaties snel een alternatieve route te regelen, komen er zeker weten geen concurrenten op het spoor en is het ook niet nodig om de NS en ProRail los van elkaar te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
En als NS en Prorail 1 bedrijf zijn hebben we opeens geen last meer van defecte treinen en zijn er plotseling wel alternatieve routes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

rutgerw schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 19:13:
En als NS en Prorail 1 bedrijf zijn hebben we opeens geen last meer van defecte treinen en zijn er plotseling wel alternatieve routes?
Je haalt ook alleen maar de negatieve punten eruit hè? ;)
Ik bedoelde ermee dat de NS en ProRail gewoon als 1 bedrijf samen kunnen werken wat bijvoorbeeld de communicatie ten goede komt.
Het heeft helemaal geen nut om het als twee zelfstandige bedrijven te laten opereren omdat ze beiden de zelfde doelstelling hebben: Namelijk een betrouwbaar spoorwegnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Mja, op zich leuk om ze weer samen te voegen alleen raakt het spoorwegnet qua vervoerders steeds meer versnipperd. Ik denk niet dat al die andere vervoerders, cargo of reizigers, erop zitten te wachten dat NS hier weer een overhand gaat krijgen. Mogelijke belangenverstrengeling ligt dan best op de loer.

Goede communicatie is een kwestie van willen. Duidelijke afspraken, kappen met het beruchte vingertje etc. komt een gezonde communicatiecultuur alleen maar ten goede. Maar zolang de top van de bedrijven dat al niet doet (in de pers in ieder geval niet altijd), dan kun je moeilijk verwachten dat op de uitvoerende gebieden het wel allemaal soepel gaat. Stront rolt naar beneden maar verkeerde voorbeelden ook.

Het zijn geen tegenstanders, ze hebben elkaar hard genoeg nodig. Dat beeld komt niet op mij over tot op heden, misschien dat ze daar eens kunnen beginnen :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Onbekend schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 19:30:
[...]

Je haalt ook alleen maar de negatieve punten eruit hè? ;)
Ik bedoelde ermee dat de NS en ProRail gewoon als 1 bedrijf samen kunnen werken wat bijvoorbeeld de communicatie ten goede komt.
Het heeft helemaal geen nut om het als twee zelfstandige bedrijven te laten opereren omdat ze beiden de zelfde doelstelling hebben: Namelijk een betrouwbaar spoorwegnet.
Als je NS en Prorail samenvoegt, hoe zorg je dan dat de concurrenten van NS een eerlijke behandeling krijgen? Of wil je ook alle concessies weer terug naar het Rijk laten gaan en de situatie van voor 1995 herstellen? Ik denk niet dat je daar veel handjes voor op elkaar krijgt.

Om de communicatie te verbeteren is al een stap gezet met het OCCR, dat de verkeersleiding en de vervoerders in 1 ruimte plaatst. Daar hoef je dus geen bedrijven voor samen te voegen. En inderdaad goede afspraken maken over verantwoordelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Waarom zou je het spoor de NS niet weer van de staat kunnen maken.
We hebben het wel altijd over concurrentie op het spoor maar dat is eigenlijk niet waar. Als consument heb ik niks te kiezen. De overheid kiest voor ons op het aanbestedingsmoment doordat de vervoerders daar bieden op laagste subsidie weet je als reiziger dat automatisch de service slechter wordt. De vervoerder moet namelijk in de kosten snijden, daarnaast zullen ze een kortere horizon mbt investeringen hanteren want misschien mogen ze er maar 10 jaar rijden.
Dit zie je heel sterk bij de busmaatschappijen met oude kapotte bussen doorrijden omdat er over twee jaar een nieuwe aanbestedingsprocedure is.

Het grootste manco van het huidige systeem is de in de aanbestedingsprocedure vastgelegde punctualiteitsrekensom. (Een niet gereden trein is niet vertraagt 8)7 daar heeft alleen de vervoerder baat bij maar reizigers niet.)
Maar ach ik betrap mij er al op dat ik in december al 3 jaar geen abonnement koop omdat ik dan wordt opgelicht voor me geld (300 per maand). In december ga ik met de auto.
Nu las ik dat in januari de SLT naar Krommenie nog steeds beperkt gaat, misschien ga morgen maar weer met de auto.

Ik moet wel een grote trein liefhebber zijn:
enkele reis auto 30 min (deur-deur) +/- 3L benzine
enkele reis trein 60 min (station-station) €8

[ Voor 0% gewijzigd door leonbong op 01-01-2011 18:47 . Reden: Onduidelijkheid wat ik met spoor bedoelde. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:17

Freak187

geen

rutgerw schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 19:13:
Een voordeel is wel: ze kunnen elkaar niet meer de schuld geven.

Dat scheelt natuurlijk al 50% van alle irritatie van de reiziger. De NS en ProRail zijn kampioen excuustruusen. Iedere keer als ik aan die slappe verklaringen denk, gaat m'n bloed weer koken. Maar dat is erg slecht voor m'n humeur. Dus ik leg me er maar bij neer en ik stap vrolijk in een te kleine sprinter (Schiphol - Hoorn) met een zeer duur abonnement, waarbij de conducteurs vinden dat ik niet zo moet zeuren omdat er uberhaupt een trein rijdt..

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
leonbong schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 14:00:
Waarom zou je het spoor niet weer van de staat kunnen maken.
ProRail BV is de spoorinfrastructuurbeheerder van Nederland. Formeel is ProRail een dochteronderneming van Railinfratrust BV (RIT).

Railinfratrust BV is het bedrijf (eigendom van de Nederlandse Staat) dat in juridische zin eigenaar is van het overgrote deel van de spoorweginfrastructuur. Dochteronderneming ProRail BV is de economisch eigenaar van het spoorwegnet. Haar taak is het spoorwegnet te onderhouden, te exploiteren en indien de rijksoverheid daartoe besluit, uit te breiden. Daarnaast verdeelt ProRail de capaciteit op het spoor onder de verschillende goederen- en reizigersvervoerders. Ten slotte is ProRail ook verantwoordelijk voor het aanbieden van veilige rijwegen door verkeersleiding aan de vervoerders op het spoor.
Bron.

Het spoor is dus van de Nederlandse staat. Het grootste probleem is mijns inziens het functioneren van ProRail. Als we naar het hele afgelopen jaar kijken dan zijn de meeste problemen te wijten aan ProRail. Chaos rond Utrecht CS, diverse malen grote en kleine wisselstoringen in en rond Schiphol, wekenlange problemen op een lijn in Limburg. Dan hebben we het nog niet over de slechte informatievoorziening die ook grotendeels uit de ProRail hoek komt.

De keren dat ik vertraging heb gehad door een kapotte trein zijn velen malen minder dan het aantal malen dat ik vertraging heb gehad door sein- en wisselstoringen. ProRail faalt gewoon als organisatie, meer geld of het onder direct politiek toezicht zetten (wanneer heeft dat laatste ooit een probleem opgelost?) is de oplossing niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

rutgerw schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 12:34:
Als je NS en Prorail samenvoegt, hoe zorg je dan dat de concurrenten van NS een eerlijke behandeling krijgen? Of wil je ook alle concessies weer terug naar het Rijk laten gaan en de situatie van voor 1995 herstellen? Ik denk niet dat je daar veel handjes voor op elkaar krijgt.
Ik stelde dat (volgens mij) concurrenten geen interesse hebben om te concurreren met de NS i.v.m. de "slechte staat" van het spoor en treinen van de NS. In dat geval mogen de bedrijven weer volledig samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

De overheid kiest voor ons op het aanbestedingsmoment doordat de vervoerders daar bieden op laagste subsidie weet je als reiziger dat automatisch de service slechter wordt. De vervoerder moet namelijk in de kosten snijden, daarnaast zullen ze een kortere horizon mbt investeringen hanteren want misschien mogen ze er maar 10 jaar rijden.

Dit zie je heel sterk bij de busmaatschappijen met oude kapotte bussen doorrijden omdat er over twee jaar een nieuwe aanbestedingsprocedure is.
Wat krijgen we nu? Gaan we de zaken omdraaien? Juist vroeger reed men 30-40 jaar met dezelfde bussen en nu beschouwd men een bus van 10 jaar al 'oud' welke we vervolgens exporteren naar het oostblok.

Persoonlijk vind ik dat bussen - op de motor misschien na - zeker 20 jaar moeten kunnen rijden in NL ook gelet op de mileudruk.
Het grootste manco van het huidige systeem is de in de aanbestedingsprocedure vastgelegde punctualiteitsrekensom. (Een niet gereden trein is niet vertraagt 8)7 daar heeft alleen de vervoerder baat bij maar reizigers niet.)
Er zal moeten worden gezocht naar de juiste balans. Als het voor de NS zwaarder gaat wegen dat een trein uit valt dan vertraagd dan zullen alle treinen worden vertraagd.

En daarnaast moet je je afvragen wat een vertraagde trein precies is. Op een traject waar 4 keer per uur met een interval van 10-20 minuten een trein rijdt, is de een trein met 5 minuten vertraging 15 te minuten na de vorige, en de andere 25 minuten na de vorige (bijna een half uur).

Ik zou liever hebben dat men voor trajecten als Amsterdam-Rotterdam, Amsterdam-Utrecht een aftelklok maakt met de melding wanneer de volgende trein gaat komen. En dat er in de concessie zal worden vastgelegd dat een verbinding van 4 keer per uur betekent dat er maximaal 15 minuten tussen elke trein mag zitten (en als er capaciteit is later elke 10 minuten).

Het hele probleem nu is dat NS wel kan willen dat er 4 treinen om de 15 minuten tussen Amsterdam en Utrecht gaan rijden, echter ProRail moet er wel capaciteit voor hebben. En als ProRail een fuck-up doet, dan zit de NS met het gezeik.
Ik moet wel een grote trein liefhebber zijn:
enkele reis auto 30 min (deur-deur) +/- 3L benzine
enkele reis trein 60 min (station-station) €8
Het is al lang en breed duidelijk dat als je een auto hebt en je woont een beetje in het buitengebied die absoluut gaat winnen (op een paar goede buslijnen na misschien).

Maar neem bijvoorbeeld de afstand Arnhem-Amsterdam. Wanneer je met 1-2 personen reist met het parkeren meegeteld is het met de auto gewoon duurder. Parkeren kost je minimaal 6 euro per dag, een auto rij je voor minimaal 30 cent per kilometer (incl wegenbelasting, afschrijving, brandstof, etc etc), maar de meesten op GoT zullen wel een auto hebben die zeker 45 cent per kilometer kost.

Arnhem-Amsterdam afstand = 200 km heen & terug.
200 x 0,30 = 60 euro.
En dan nog 6 euro voor de P+R: 66 euro.

Treinkaartje per persoon is zonder reductie € 29,40 en met € 17,60. Dus met 2 mensen reizen over die afstand speel je al kiet...

Ik heb zelf geen auto, betaal geen wegenbelasting etc. Dus voor mij is de trein ideaal.

En ja als jij een leasebak hebt met 'gratis' brandstof, dan betaal je er toch indirect voor omdat het ingehouden is van je loon, je zou wel gek zijn om niet met de auto te gaan ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
PolarBear schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 15:21:
[...]

[...]

Bron.

Het spoor is dus van de Nederlandse staat. Het grootste probleem is mijns inziens het functioneren van P
Ik had hier duidelijker moeten zijn ik bedoelde NS waar spoor staat. Het is mij bekend dat de rails van de staat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
LauPro schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 16:54:
[...]
Wat krijgen we nu? Gaan we de zaken omdraaien? Juist vroeger reed men 30-40 jaar met dezelfde bussen en nu beschouwd men een bus van 10 jaar al 'oud' welke we vervolgens exporteren naar het oostblok.

Persoonlijk vind ik dat bussen - op de motor misschien na - zeker 20 jaar moeten kunnen rijden in NL ook gelet op de mileudruk.
Beter lezen kapotte bussen. Bij Arriva is daar al meerdere malen voor bedoet dat de bussen de APK niet eens halen.
[...]
.
[...]
Het is al lang en breed duidelijk dat als je een auto hebt en je woont een beetje in het buitengebied die absoluut gaat winnen (op een paar goede buslijnen na misschien).

Maar neem bijvoorbeeld de afstand Arnhem-Amsterdam. Wanneer je met 1-2 personen reist met het parkeren meegeteld is het met de auto gewoon duurder. Parkeren kost je minimaal 6 euro per dag, een auto rij je voor minimaal 30 cent per kilometer (incl wegenbelasting, afschrijving, brandstof, etc etc), maar de meesten op GoT zullen wel een auto hebben die zeker 45 cent per kilometer kost.
Ik woon helemaal niet in buitengebied ik woon in Almere. Almere Muziekwijk -> Krommenie is gewoon 60min deze reis maak ik dagelijks. Meestal is hij nog langer omdat de sprinter Adam-Krommenie standaard vertraagt die van 7:48 op AdamCS vertrekt meestal om 8:00
Arnhem-Amsterdam afstand = 200 km heen & terug.
200 x 0,30 = 60 euro.
En dan nog 6 euro voor de P+R: 66 euro.

Treinkaartje per persoon is zonder reductie € 29,40 en met € 17,60. Dus met 2 mensen reizen over die afstand speel je al kiet...

Ik heb zelf geen auto, betaal geen wegenbelasting etc. Dus voor mij is de trein ideaal.

En ja als jij een leasebak hebt met 'gratis' brandstof, dan betaal je er toch indirect voor omdat het ingehouden is van je loon, je zou wel gek zijn om niet met de auto te gaan ;) .
Ik heb geen leasebak. Maar 200km in mijn auto met twee personen kost mij geen €30 aan benzine een volle tank van €60 kan 650km op rijden.

Nu is het natuurlijk wel zo dat ik die auto toch al heb en niet van plan ben weg te doen, ik heb hem te vaak nodig. De vaste kosten voor bezit en onderhoud hoef ik niet mee te rekenen want die veranderen niet als ik de auto niet gebruik.

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 01-01-2011 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

leonbong schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 18:38:
Beter lezen kapotte bussen. Bij Arriva is daar al meerdere malen voor bedoet dat de bussen de APK niet eens halen.
Op een wagenpark van honderden bussen lijkt mij dit volkomen realistisch.
Ik woon helemaal niet in buitengebied ik woon in Almere. Almere Muziekwijk -> Krommenie is gewoon 60min deze reis maak ik dagelijks. Meestal is hij nog langer omdat de sprinter Adam-Krommenie standaard vertraagt die van 7:48 op AdamCS vertrekt meestal om 8:00
Almere is prima als je werk hebt in Amsterdam, maar zodra het in de regio er omheen is zul je moeten overstappen en gezien de Sprinter heb je dan geen snelheidsvoordeel meer.
Ik heb geen leasebak. Maar 200km in mijn auto met twee personen kost mij geen €30 aan benzine een volle tank van €60 kan 650km op rijden.
Auto is niet alleen benzine, ook onderhoud, aanschaf/afschrijving etc.
Nu is het natuurlijk wel zo dat ik die auto toch al heb en niet van plan ben weg te doen, ik heb hem te vaak nodig. De vaste kosten voor bezit en onderhoud hoef ik niet mee te rekenen want die veranderen niet als ik de auto niet gebruik.
Jawel, want anders kan je ook zeggen dat je 'gratis' met het OV kan reizen als je een OV-jaarkaart van 3000 euro koopt. Dat onderhoud is inherent aan het gebruik. Als je hem op de stoep laat staan heb je er aanzienlijk minder onderhoud aan in vergelijking met intensief gebruik. Ook giet je er af en toe olie en ander spul in. Het zijn verborgen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Onbekend schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 15:33:
[...]

Ik stelde dat (volgens mij) concurrenten geen interesse hebben om te concurreren met de NS i.v.m. de "slechte staat" van het spoor en treinen van de NS. In dat geval mogen de bedrijven weer volledig samenwerken.
Je bent je bewust van het feit dat een aantal spoorlijnen door concurrenten van ns worden gereden? En dat er vaak meerdere bedrijven inschrijven op een concessie? Voor aanbesteding van het hoofdnet zal zeker belangstelling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Waarom zou je het spoor de NS niet weer van de staat kunnen maken.
De staat is al eigenaar van NS. Dus dat hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

rutgerw schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 23:24:
Je bent je bewust van het feit dat een aantal spoorlijnen door concurrenten van ns worden gereden?
Ja, maar die de NS en de andere vervoerder zijn meestal geen directe concurrenten.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de spoorlijn Mariënberg - Almelo, zal de NS nooit over diezelfde lijn gaan rijden om een passagiersdienst te leveren.
En dat er vaak meerdere bedrijven inschrijven op een concessie? Voor aanbesteding van het hoofdnet zal zeker belangstelling zijn.
Als het een exclusieve dienst is, dan zal daar zeker belangstelling voor zijn.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat een andere vervoerder een treindienst van bijvoorbeeld Amsterdam-Groningen wil gaan aanbieden, omdat als een defecte trein van de NS tussen Zwolle en Groningen staat, ze die dienst nog nauwelijks goed kunnen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Op het moment dat er internationale open access-concurrentie komt (en die komt er, de regelgeving die dat mogelijk maakt is vandaag exact 1 jaar geldig) is het laatste wat je wilt dat NS een concurrent kan dwarsbomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Onbekend schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 23:41:
[...]

Ja, maar die de NS en de andere vervoerder zijn meestal geen directe concurrenten.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de spoorlijn Mariënberg - Almelo, zal de NS nooit over diezelfde lijn gaan rijden om een passagiersdienst te leveren.
Er zijn plekken waar dat wel gebeurt hoor. Maastricht - Maastricht Randwyk om maar een voorbeeld tenomen. Wordt bediend door zowel Arriva als NS. Helaas wel vlak achter elkaar dus als reiziger heb je daar geen drol aan, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 13:13
Dat gaat over een voorstadhalte, en komt wel meer voor. Zoals Groningen Noord, waar twee treinen langs komen, namelijk die naar Roodeschool en die naar Delfzijl. Deze zijn echter wel allebei van Arriva. De stoptreinen van de NS rijden station Groningen Europapark echter voorbij.

Maastricht - Maastricht Randwyck word bediend door Veolia en de NS, niet door Arriva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
correct :). Nog zo'n voorbeeld heb je tussen Ah en Est, waar zowel de 31100, 3600 als de 7600 halteren.

Voor wat betreft Gerp, deze wordt op het moment alleen bediend door Arriva met de treinen naar Nsch en Zb, in de toekomst zal er een 2e perron worden aangelegd en gaat in ieder geval de 9100 er stoppen, misschien ook de IC's.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

marcop23 schreef op zondag 02 januari 2011 @ 10:55:
Maastricht - Maastricht Randwyck word bediend door Veolia en de NS, niet door Arriva.
Eh, ja. Dat. 't is allebei rood :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Het is maar goed dat de Benelux niet over Mt gaat, anders was CyBeR het helemaal kwijt :+

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LauPro schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 20:54:
Op een wagenpark van honderden bussen lijkt mij dit volkomen realistisch.
Bij de controle werden bussen van Arriva in Den Bosch, Veghel en Zeeland gecontroleerd; 22 van de in totaal 100 bussen van Arriva. De 22 bussen werden meegenomen voor technische controle naar een keuringsstation in Den Bosch. Bijna alle bussen hadden gebreken aan de stuurinrichting, remmen of de wielophanging. Een derde van de bussen had onveilige deuren.

In drie gevallen moest het kenteken van de bus onmiddellijk worden ingenomen. Zo had één bus een brandstoflekkage. Tegen Arriva is proces verbaal opgemaakt.
Onveilige bussen lijkt met niet 'volkomen realistisch' maar 'misdadige nalatigheid'. 22 oudere bussen keuren en 21 bussen met ernstige veiligheidsproblemen vinden is niet wat je verwacht van een vervoeder. En ze zijn niet de enige.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SleutelMan schreef op zondag 02 januari 2011 @ 14:11:
Het is maar goed dat de Benelux niet over Mt gaat, anders was CyBeR het helemaal kwijt :+
Hey, die's roze he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

burne schreef op zondag 02 januari 2011 @ 14:13:
Onveilige bussen lijkt met niet 'volkomen realistisch' maar 'misdadige nalatigheid'. 22 oudere bussen keuren en 21 bussen met ernstige veiligheidsproblemen vinden is niet wat je verwacht van een vervoeder. En ze zijn niet de enige.
1 bus op 100 bussen met een ernstig probleem vind ik realistisch, en het probleem met de deuren zal allemaal wel meevallen. Tegenwoordig moet die detectie veel strenger zijn terwijl er vroeger meer verantwoordelijkheid bij de chauffeur lag. Je moet gewoon niet tussen de deuren komen, klaar. Dat doe je thuis ook niet.

Het bericht over Hermes is tendentieus. Ze hebben veel meer bussen dan 78, er was slechts een selectie gemaakt en uit die selectie is het 2 op de 3. En dat gaat dan vaak ook om bussen die ze reserve hallen en gebruiken in het geval van uitval of extra diensten. Dat die niet allemaal tip top in orde zijn vind ik acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Onbekend schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 23:41:
Het zijn wel directe concurrenten. Het hangt er vanaf wie je als klant ziet. Bij concessies is de klant van het vervoersbedrijf de overheid. Die geeft 1x per XX jaar aan hoe een treindienst moet worden uitgevoerd en kiest vervolgens uit de inschrijvers de beste (wat niet noodzakelijk de goedkooptste hoeft te zijn). NS kan daar ook gewoon in mee gaan (en doet dat ook: Apeldoorn - Zutphen is aanbesteed en gewonnen door NS).

Omdat je dus verschillende vervoerders hebt (en vergeet cargo niet, waar NS al helemaal niets mee doet) is het goed dat er een onafhankelijke partij het beheer op het spoor doet, de beveiliging regelt en de capaciteit verdeelt.
Als het een exclusieve dienst is, dan zal daar zeker belangstelling voor zijn.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat een andere vervoerder een treindienst van bijvoorbeeld Amsterdam-Groningen wil gaan aanbieden, omdat als een defecte trein van de NS tussen Zwolle en Groningen staat, ze die dienst nog nauwelijks goed kunnen uitvoeren.
Het is een exclusieve dienst: de hoofdrailconcessie gaat over exclusief vervoer op alle spoorlijnen die tot het hoofdrailnet behoren, behoudens wat kleine uitzonderingen. Voor zover ik weet zal het onder de nieuwe concessie nog steeds niet mogelijk zijn om buiten de NS om een concurrerende treindienst op te zetten.

Maar het internationale reizigersvervoer komt vrij (of is dat al?), Cargo is al volledig vrij, bij regionaal reizigersvervoer zijn er al andere bedrijven dan NS. Ik zie niet helemaal hoe je denkt de onafhankelijke rol van Prorail te waarborgen als je NS en Prorail samenvoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
LauPro schreef op zondag 02 januari 2011 @ 14:51:
[...]
1 bus op 100 bussen met een ernstig probleem vind ik realistisch, en het probleem met de deuren zal allemaal wel meevallen. Tegenwoordig moet die detectie veel strenger zijn terwijl er vroeger meer verantwoordelijkheid bij de chauffeur lag. Je moet gewoon niet tussen de deuren komen, klaar. Dat doe je thuis ook niet.

Het bericht over Hermes is tendentieus. Ze hebben veel meer bussen dan 78, er was slechts een selectie gemaakt en uit die selectie is het 2 op de 3. En dat gaat dan vaak ook om bussen die ze reserve hallen en gebruiken in het geval van uitval of extra diensten. Dat die niet allemaal tip top in orde zijn vind ik acceptabel.
Ik snap niet hoe je dit normaal kan vinden. Ze hebben die dingen toch in onderhoud, het is misdadig. Laten we wel wezen ik betaal geen half geld in een kapotte bus. Het is geen Afrika hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LauPro schreef op zondag 02 januari 2011 @ 14:51:
[...]
1 bus op 100 bussen met een ernstig probleem vind ik realistisch,
21 op de 100, niet 1 op de 100. 20% heeft defecten die direct gevolgen heeft voor de veiligheid van passagiers en het waren niet alleen stukke deuren, er zaten ook bussen met gebroken veren en kapotte remmen tussen. En 3 van de 100 zijn met een sleepwagen afgevoerd, hoewel er een half uur voor de keuring nog passagiers inzaten.

In hoger beroep goed voor € 27.500 boete, dus ook justitie en de rechter vond het niet niks.
en het probleem met de deuren zal allemaal wel meevallen. Tegenwoordig moet die detectie veel strenger zijn terwijl er vroeger meer verantwoordelijkheid bij de chauffeur lag. Je moet gewoon niet tussen de deuren komen, klaar. Dat doe je thuis ook niet.
Je bagatelliseert. Op het belachelijke af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het is op zijn minst een behoorlijk stevige gevaarzetting, ik snap niet dat niemand een civiele procedure is begonnen. Ook omdat je als reiziger mag verwachten dat het aangeboden voertuig veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

leonbong schreef op zondag 02 januari 2011 @ 15:13:
Ik snap niet hoe je dit normaal kan vinden. Ze hebben die dingen toch in onderhoud, het is misdadig. Laten we wel wezen ik betaal geen half geld in een kapotte bus. Het is geen Afrika hier.
Wat ik er destijds over meegekregen heb en mijn conclusie bij teruglezen is dat er nogal een interpretatieverschil was aangaande wat nog gangbaar zou zijn. Voor banden van auto's is het 1,6mm. Bij een stuurinrichting gaat het om 'degelijkheid'. Voorbeeld: Een stang die oorspronkelijk 20mm is (zwaar overgedimentioneerd) en vervolgens aangetast is door roest waardoor effectief nog 16mm hoeft niet per definitie onveilig te zijn.

Verder is er geen enkel argument voor een busmaatschappij te vinden om met onveilig spul de weg op te gaan aangezien ze tijdens controles vanzelf wel tegen de lamp zullen lopen met hoge boetes.
burne schreef op zondag 02 januari 2011 @ 15:58:
21 op de 100, niet 1 op de 100. 20% heeft defecten die direct gevolgen heeft voor de veiligheid van passagiers en het waren niet alleen stukke deuren, er zaten ook bussen met gebroken veren en kapotte remmen tussen. En 3 van de 100 zijn met een sleepwagen afgevoerd, hoewel er een half uur voor de keuring nog passagiers inzaten.
Bij bladveren is het zo dat er prima nog even kan worden doorgereden met een gebroken blad, itt een springveer. Dit zijn echt mentaliteitsverschillen.

Wees blij dat er zo'n goed veiligheidsnet is in Nederland en ook met de APK. Het kan dus praktisch niet voorkomen dat er defecte bussen rijden. Op de tienduizenden bussen die in Nederland rijden waren er in een jaar tijd dus misschien 30 bussen met 'ernstige' defecten.

Verder dat er 3 bussen moeten worden afgesleept klinkt erger dan het is. Men zal waarschijnlijk het kentekenbewijs invorderen en dan mag je er niet meer mee rijden.

Eerlijk gezegd denk ik dat er meer defecten zijn onder de overige weggebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
Je verbaast me nogal in je verdediging ineens. Als hetzelfde bedrijf op rails reed zou je vooraan staan met kritiek, nu ineens ga je alles lopen nuanceren.
Een bus hoort gewoon veilig te zijn, dus als de vering niet goed is, de deuren niet werken, dan moet dat gefixt worden. Daar hoor je niet mee door te rijden, want blijkbaar is dit voldoende om in bepaalde gevallen het kentekenbewijs in te vorderen.
Daarnaast bagatelliseer je ook de aantallen, als er alleen bij een Arriva al 21 van de 100 defect zijn, dan lijkt het me nogal sterk dat er in de rest van het land maar 9 anderen stuk zouden zijn. Ze moeten die bussen gewoon fixen, of je moet er niet mee gaan rijden. Volgens mij vertrouwt juist iedereen op busmaatschappij om veilig en efficient van A naar B te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Murcielago schreef op zondag 02 januari 2011 @ 16:38:
Je verbaast me nogal in je verdediging ineens. Als hetzelfde bedrijf op rails reed zou je vooraan staan met kritiek, nu ineens ga je alles lopen nuanceren.
Neehor, ik heb bijv. de complexe meting aangaande wisselverwarming met 3 indicatoren compleet voor gek verklaard. Wat dat betreft denk ik dat er op veel punten teveel of verkeerde regels zijn.
Een bus hoort gewoon veilig te zijn, dus als de vering niet goed is, de deuren niet werken, dan moet dat gefixt worden. Daar hoor je niet mee door te rijden, want blijkbaar is dit voldoende om in bepaalde gevallen het kentekenbewijs in te vorderen.
Ik heb liever dat er een bus rijdt met een 'gevaarlijke' deur - eventueel aangegeven met een sticker - dan dat er geen bus rijdt en ik uren sta te wachten in de middle of nowhere.
Daarnaast bagatelliseer je ook de aantallen, als er alleen bij een Arriva al 21 van de 100 defect zijn, dan lijkt het me nogal sterk dat er in de rest van het land maar 9 anderen stuk zouden zijn. Ze moeten die bussen gewoon fixen, of je moet er niet mee gaan rijden. Volgens mij vertrouwt juist iedereen op busmaatschappij om veilig en efficient van A naar B te komen.
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat Arriva maar 100 bussen heeft, die hebben zo'n enorm groot netwerk dat ze er echt honderden moeten hebben. Dus de uitspraak '21 van 100' klopt al niet en is tendentieus.

Maak je geen illusies met de bus is doorgaans alles behalve veilig. Percentueel zijn hier de meeste ongelukken mee in vergelijking met vliegtuig/trein/tram/metro/taxi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LauPro schreef op zondag 02 januari 2011 @ 16:50:
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat Arriva maar 100 bussen heeft, die hebben zo'n enorm groot netwerk dat ze er echt honderden moeten hebben. Dus de uitspraak '21 van 100' klopt al niet en is tendentieus.
In de vervoersregio waar het om gaat heeft Arriva 100 bussen. 22 daarvan zijn onderzocht. Bij een van de afgesleepte bussen lekte de dieselpomp en droop er diesel over hete delen van de motor. 17 van de afgekeurde bussen hadden gebreken aan de remmen. In totaal zijn er 58 veiligheidsgerelateerde gebreken vastgesteld. Da's bijna drie per bus.

Nogmaals: waarom bagetalliseer je het zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

burne schreef op zondag 02 januari 2011 @ 17:08:
In de vervoersregio waar het om gaat heeft Arriva 100 bussen. 22 daarvan zijn onderzocht. Bij een van de afgesleepte bussen lekte de dieselpomp en droop er diesel over hete delen van de motor. 17 van de afgekeurde bussen hadden gebreken aan de remmen. In totaal zijn er 58 veiligheidsgerelateerde gebreken vastgesteld. Da's bijna drie per bus.

Nogmaals: waarom bagetalliseer je het zo?
Die lekkage van de brandstofslang kan misschien 100 meter voor de keuring zijn gebeurd bij een hoge verkeersdrempel.

Verder gebrek aan remmen, gaat dat om een remming bij 80 km/u of bij 50 km/u? Is nogal een verschil.

Ik denk dat er wat meer nuances zijn. En het spoor is imo veilig genoeg, op veel punten zitten er dubbele, driedubbele beveiligingen. Bij bussen kan je het alleen hebben van de APK. En ik zeg dat vervoerders er geen enkel belang bij hebben om met slecht materiaal te rijden. En als je het argument kostenbesparing op tafel wil leggen dan kunnen we gewoon concluderen dat de APK daar prima mee af weet te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:40
LauPro schreef op zondag 02 januari 2011 @ 18:40:
[...]
Die lekkage van de brandstofslang kan misschien 100 meter voor de keuring zijn gebeurd bij een hoge verkeersdrempel.
Zeg ik ook altijd tegen de politie als m'n verlichting kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

*knip*
Modbreak:Flamen is ongewenst. Als de ergernissen te groot zijn om nog fatsoenlijk te reageren, dan kun je beter zelf de reactie achterwege laten.

De controle werd uitgevoerd omdat passagiers en personeel al maanden aan het klagen waren over de staat van onderhoud van bussen.

[ Voor 38% gewijzigd door Steffie op 02-01-2011 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nog een leuk staaltje NS-Prorail samenwerking:

Ik sta om 20.30 @ ht en wil naar ledn, dus ga ik via utc. Prima... maar de eerst volgende trein is de sprinter van .32 naar utrecht. Volgens het NS personeel rijdt hij , maar de CTAs geven aan dat hij 30 mins vertraging heeft.
5 minuten later gaat een man of 5 NS personeel het hele perron (3-4) af om de mensen naar 1A te sturen waar een sprinter gaat. De omroepdame meldt wel 3x dat de trein naar eindhoven etc 3 minuten vertraging heeft... hier over niets.

Lekker handig.

offtopic:
De trein stond er net om 20.55 nog, inclusief alle mensen die er naartoe zijn gestuurd. Ik heb om 20.45 maar besloten de IC te nemen. Prachtig sfeertje in die trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
LauPro schreef op zondag 02 januari 2011 @ 16:50:

Ik heb liever dat er een bus rijdt met een 'gevaarlijke' deur - eventueel aangegeven met een sticker - dan dat er geen bus rijdt en ik uren sta te wachten in de middle of nowhere.
Op een gevaarlijke deur plak je geen sticker, daar rijdt je gewoon niet mee. Want in de meeste gevallen lijkt mij een gevaarlijke deur een groot risico. Ik neem aan dat dat zich o.a. kan uiten in een deur die niet goed dicht, oftewel als je er per ongeluk tegen aan valt of leunt, dan lig je zo op straat. Dus nee, daarmee ga je niet doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Vinnienerd schreef op zondag 02 januari 2011 @ 19:10:
Zeg ik ook altijd tegen de politie als m'n verlichting kapot is.
Als je een reservelampje bij je hebt of bewijs dat je naar de garage gaat op dat moment krijg je een waarschuwing.

Het was even om aan te geven dat 1 op 100 een redelijke statistiek is, dat soort dingen kunnen gewoon altijd voorkomen. Je zou dan buschauffeurs moeten verplichten tot een visuele inspectie van hun bus voor aanvang dienst. Beetje zoals het met treinen gaat.
Murcielago schreef op maandag 03 januari 2011 @ 00:31:
Op een gevaarlijke deur plak je geen sticker, daar rijdt je gewoon niet mee. Want in de meeste gevallen lijkt mij een gevaarlijke deur een groot risico. Ik neem aan dat dat zich o.a. kan uiten in een deur die niet goed dicht, oftewel als je er per ongeluk tegen aan valt of leunt, dan lig je zo op straat. Dus nee, daarmee ga je niet doorrijden.
Wij verschillen van mening op dat punt. Ik heb liever een dienst met een gevaarlijke deur dan geen dienst. Sowieso ben ik in en oud barrel altijd wat meer op mijn hoede. Maar dat niet zeggen dat ik ooit in bussen of treinen tegen deuren aan ben gaan leunen. Zoals gezegd dat doe ik thuis ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:44

PauseBreak

derp!

Buschauffeurs zijn al verplicht tot een visuele inspectie van hun bus voordat ze hun dienst beginnen anders. Je bent immers als chauffeur verantwoordelijk voor het materiaal waarmee je rijdt. Dat is voor een automobilist zo en voor een professionele chauffeur alleen maar meer zo.
Het grote verschil zit hem erin dat een professionele chauffeur doorgaans moet wachten op een andere werknemer (van de garage/service-afdeling) voordat iets vervangen kan en mag worden, en een automobilist dat allemaal zelf kan beslissen te doen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Zijn de DD-ARs bewust ontworpen dat de bankjes allemaal tegenover elkaar staan, of zijn er ergens nog stellen verstopt waar je nog wel een beetje normaal kan zitten in de spits? Al was dat in de 7402 altijd wel goed te doen (want 1e klas stoelen met 2e klas kleur), geen idee of dat nog steeds zo is. Leuk en aardig als stoptrein, maar als sneltrein is het absoluut niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Afaik heeft DD-AR idd alleen vis-a-vis opstellingen ja, geen coach-opstellingen, iig in de tweede klasse.

Of je moet zo'n klapstoeltje gebruiken op een balkon ofzo.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 14 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!