leonbong schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 14:00:
De overheid kiest voor ons op het aanbestedingsmoment doordat de vervoerders daar bieden op laagste subsidie weet je als reiziger dat automatisch de service slechter wordt. De vervoerder moet namelijk in de kosten snijden, daarnaast zullen ze een kortere horizon mbt investeringen hanteren want misschien mogen ze er maar 10 jaar rijden.
Dit zie je heel sterk bij de busmaatschappijen met oude kapotte bussen doorrijden omdat er over twee jaar een nieuwe aanbestedingsprocedure is.
Wat krijgen we nu? Gaan we de zaken omdraaien? Juist vroeger reed men 30-40 jaar met dezelfde bussen en nu beschouwd men een bus van 10 jaar al 'oud' welke we vervolgens exporteren naar het oostblok.
Persoonlijk vind ik dat bussen - op de motor misschien na - zeker 20 jaar moeten kunnen rijden in NL ook gelet op de mileudruk.
Het grootste manco van het huidige systeem is de in de aanbestedingsprocedure vastgelegde punctualiteitsrekensom. (Een niet gereden trein is niet vertraagt

daar heeft alleen de vervoerder baat bij maar reizigers niet.)
Er zal moeten worden gezocht naar de juiste balans. Als het voor de NS zwaarder gaat wegen dat een trein uit valt dan vertraagd dan zullen alle treinen worden vertraagd.
En daarnaast moet je je afvragen wat een vertraagde trein precies is. Op een traject waar 4 keer per uur met een interval van 10-20 minuten een trein rijdt, is de een trein met 5 minuten vertraging 15 te minuten na de vorige, en de andere 25 minuten na de vorige (bijna een half uur).
Ik zou liever hebben dat men voor trajecten als Amsterdam-Rotterdam, Amsterdam-Utrecht een aftelklok maakt met de melding wanneer de volgende trein gaat komen. En dat er in de concessie zal worden vastgelegd dat een verbinding van 4 keer per uur betekent dat er maximaal 15 minuten tussen elke trein mag zitten (en als er capaciteit is later elke 10 minuten).
Het hele probleem nu is dat NS wel kan willen dat er 4 treinen om de 15 minuten tussen Amsterdam en Utrecht gaan rijden, echter ProRail moet er wel capaciteit voor hebben. En als ProRail een fuck-up doet, dan zit de NS met het gezeik.
Ik moet wel een grote trein liefhebber zijn:
enkele reis auto 30 min (deur-deur) +/- 3L benzine
enkele reis trein 60 min (station-station) €8
Het is al lang en breed duidelijk dat als je een auto hebt en je woont een beetje in het buitengebied die absoluut gaat winnen (op een paar goede buslijnen na misschien).
Maar neem bijvoorbeeld de afstand Arnhem-Amsterdam. Wanneer je met 1-2 personen reist met het parkeren meegeteld is het met de auto gewoon duurder. Parkeren kost je minimaal 6 euro per dag, een auto rij je voor minimaal 30 cent per kilometer (incl wegenbelasting, afschrijving, brandstof, etc etc), maar de meesten op GoT zullen wel een auto hebben die zeker 45 cent per kilometer kost.
Arnhem-Amsterdam afstand = 200 km heen & terug.
200 x 0,30 = 60 euro.
En dan nog 6 euro voor de P+R: 66 euro.
Treinkaartje per persoon is zonder reductie € 29,40 en met € 17,60. Dus met 2 mensen reizen over die afstand speel je al kiet...
Ik heb zelf geen auto, betaal geen wegenbelasting etc. Dus voor mij is de trein ideaal.
En
ja als jij een leasebak hebt met 'gratis' brandstof, dan betaal je er toch indirect voor omdat het ingehouden is van je loon, je zou wel gek zijn om niet met de auto te gaan

.