Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.922 views

Onderwerpen

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maasluip schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:10:
Wat is dat nu weer voor kul. Dat je de dienstregeling loskoppelt en een keer extra moet overstappen, okee, maar de IC vervangen door een stoptrein? Ik zit even de actuele vertrektijden van Roermond en Weert te bekijken: er is geen trein naar Eindhoven?

Wat?
Sterker nog:

ik moest vandaag van vg naar utc. Om 21 over het hele uur rijdt er vanaf ht een trein naar utc (intercity : alkmaar <-> maastricht). Die was gecancelled, maar er reed 4 stuks DDAR...

En dat waar normaal 2 intercities met 8 (?) of meer stuks VIRM in gaan. Knusjes,knusjes.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mwoah. Gisteren stond ik in Haarlem om 8:17 op de trein van 8:06 te wachten (yah) uit Dordrecht naar Amsterdam. Da's buiten de spits al een drukke aangelegenheid, en dit was natuurlijk midden in de spits. Ik beken dat ik niet precies weet wat er normaal om die tijd rijdt aangezien ik nooit zo vroeg wakker ben :P maar later is 't of een VIRM-6 of een of andere lengte DD-AR. Nu kwam er een driebaks koploper aanrollen. Dat was zo knus dat 't halve perron niet meekon.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

wildhagen schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:17:
De kans dat je zoiets krijgt als op onderstaand plaantje (kijk achter het stempel-paaltje) lijkt me ook reeel:
Gek genoeg kan ik naar niets anders kijken dan de mevrouw met een nek-brace. Dat is potentieel het soort letsel wat je de rest van je leven in een rolstoel plaats doet nemen. En tevens de reden dat ik bij voorkeur 'achteruit' in een trein zit.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

burne schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 00:33:
[...]

Gek genoeg kan ik naar niets anders kijken dan de mevrouw met een nek-brace. Dat is potentieel het soort letsel wat je de rest van je leven in een rolstoel plaats doet nemen. En tevens de reden dat ik bij voorkeur 'achteruit' in een trein zit.
Dat werkt natuurlijk niet als je trein van achter wordt aangereden :P

That said is de kans groter dat 't de andere kant op zou gebeuren, dus ik zit ook meestal achteruit. Moet ook vaak want je hebt volgens mij een groter percentage lutsers dat 'niet achteruit kan rijden' want 'dan worden ze misselijk', dan mensen die liever achteruit zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:15
Op welk punt haken die BSI-koppelingen in? Lopen die puntstukken schuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nu.nl/politiek...en-prorail-vervangen.html
Volgens Aptroot zou het een goede zaak zijn als de besturen van NS en Prorail vervangen worden door mensen die zich in het bedrijfsleven hebben bewezen.
Goed plan. Vervangen door zakkenvullende uitvreters zonder kennis van zaken.
3x raden waar de meest falende managers van ProRail vandaan komen :')

[ Voor 198% gewijzigd door zeef op 08-12-2011 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Hoe wel ik vaak twijfel aan de kennis en kunde van directieleden in het algemeen, denk ik dat een gedegen onderzoek over de gang van zaken bij NS en Prorail eerder aan de orde is. Als de heren namelijk gewoon naar de pijpen van hun broodheer (overheid) blijken te dansen lijkt me het een wat genuanceerder verhaal dan als men een vrije hand heeft gehad. De laan uit sturen kan altijd nog. Onze regering heeft er nog wel eens een handje van tegenstrijdige opdrachten te geven, en dan vervolgens het departement in kwestie af te willen rekenen op de chaos die hiervan het gevolg is.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 20:47

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
In Maastricht wordt vandaag begonnen met het reactiveren van vijf 1800'en t.b.v. vooralsnog drie DDM1-stammen. Rurtalbahn mag zich m.i.v. vandaag druk maken met het afvoeren van het overal in het land gestrand SLT naar de diverse werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 14:44
Ik vroeg me iets af, en ik hoopte dat jullie het zouden weten. Die nieuwe sprinters hebben allemaal vloeren op dezelfde hoogte als het perron. Bij intercity treinen moet je altijd eerst het trapje af, waarom is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Dr. Horrible schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:00:
Ik vroeg me iets af, en ik hoopte dat jullie het zouden weten. Die nieuwe sprinters hebben allemaal vloeren op dezelfde hoogte als het perron. Bij intercity treinen moet je altijd eerst het trapje af, waarom is dat?
Het is eenvoudiger om een 'hoge' trein te bouwen. Je begint met wielen en assen, die zet je in een draaistel, en daarbovenop zet je het rijtuig. Zo hebben ze eigenlijk altijd treinen gebouwd. Tegenwoordig willen mensen graag de trapjes kwijt. zodat je met kinderwagens, rolstoelen, rollators, kleine kinderen en dergelijke eenvoudiger naar binnen kunt. Daarvoor moet je wel een moeilijke constructie bouwen. Het rijtuig zakt tussen de wielen, de draaistellen krijgen minder ruimte. Al met al is het wel mogelijk, maar een stuk minder eenvoudig om te ontwerpen en te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou het was gisteren wel feest met die geweldige losgekoppelde dienstregeling. Het was al mega-druk (te druk) van den bosch naar breda. Springt er iemand voor de trein waardoor alles van den bosch naar eindhoven ook in het boemeltje naar tilburg en breda moet. Komen welgeteld 2 bakken aanrijden. De roltrappen op het perron moesten zelfs stopgezet worden omdat het zo druk was. Volgende boemeltje weer 2 of 4 bakken, volgende weer.... Je zou zeggen dat er binnen 2 uur toch eens een keer een langere trein ingezet moet kunnen worden zeker aangezien er zowat geen intercity rijdt. Blijkbaar niet. Op de speakers nog steeds het reisadvies "eindhoven? reis via tilbürg". Hoe? Op het dak van zo'n trein kruipen ofzo?

Anyway zal mij benieuwen of ik hier geld voor terug krijg, want volgens de NS reed het allemaal. Dat je 2 uur lang niet in een trein past omdat er 3000 man in die trein wil zullen ze wel weer niet erkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luccus schreef op donderdag 23 december 2010 @ 15:38:
[...]
Je slaat de plank enigszins mis en je maakt jezelf onsterfelijk belachelijk, weet je dat? Dat is niet erg, ik vind dat wel leuk.

[...]
Ik weet niet waarom hij zich "belachelijk" zou maken. De uitspraak is misschien een beetje kort-door-de-bocht, maar we kunnen inmiddels wel vrij veilig stellen, dat de aanschaf van die SLT's een niet al te beste actie is geweest.

Voor de winter, toen de blaadjes begonnen te vallen, moesten de oude sprintertjes alweer van stal gehaald worden bij ons tussen Driebergen en Veenendaal. En nu staat driekwart van de 95 treinstellen kapot langs de zijlijn. En dan hebben we nog het toilet-drama natuurlijk.... Verder vind ik het heerlijke treinen hoor, maar bij de landmacht zouden ze zeggen: [x] Ongeschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens zou ik het denk ik niet langer dan een jaar uithouden als ik bij de NS zou werken, je krijgt wel erg veel bagger over je heen als je daar op zo'n perron staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
In Rusland hebben de treinen weinig last van de sneeuw.....

YouTube: Train in Russia during winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:22:
[...]
En dan hebben we nog het toilet-drama natuurlijk...
Die discussie heb ik eerlijk gezegd nooit gesnapt. Volgens mij is dit volkomen buiten proporties opgeblazen, ik heb niemand ooit horen zeiken over de oude sprinters, waar vziw ook geen toiletten in zitten... of streekbussen, wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Bigfoot schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:36:
In Rusland hebben de treinen weinig last van de sneeuw.....

YouTube: Train in Russia during winter
Dat is geen Russische trein, maar een Amerikaanse, is een bekend filmpje ;)

Dit zijn Russische koude treinen:

Maar die vergelijking gaat niet op natuurlijk, daar dit soort omstandigheden daar normaal zijn en men er dus rekening meehoud.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ijdod schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:41:
[...]

Die discussie heb ik eerlijk gezegd nooit gesnapt. Volgens mij is dit volkomen buiten proporties opgeblazen, ik heb niemand ooit horen zeiken over de oude sprinters, waar vziw ook geen toiletten in zitten... of streekbussen, wat dat betreft.
Als de oude sprinters geen toiletten hebben vraag ik me toch af of ik dan niet iets grandioos fout deed toen ik er een keer mijn behoefte in heb gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 20:49
wildhagen schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:45:
[...]
Maar die vergelijking gaat niet op natuurlijk, daar dit soort omstandigheden daar normaal zijn en men er dus rekening meehoud.
Maar blijkbaar moet het hier ook normaal worden gevonden. Ik kan me nog goed het jaar 2005 herinneren, waarin ook al gedonder met de treinen waren ivm sneeuwval. Het is misschien wel minder frequent edoch kan de NS er rekening mee houden.
Kosten/baten analyse valt misschien negatief uit voor een volledige bescherming, maar regel in ieder geval iets. Verder is de onvrede onder de reizigers niet uit te drukken in geld.
Ik vind het ook verbazend om te horen dat ze nu pas 1800's gaan opstarten in Maastricht.
Hadden ze afgelopen week ook al kunnen doen, zeker met het oog op de falende SLT's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:54
Luccus schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 09:58:
In Maastricht wordt vandaag begonnen met het reactiveren van vijf 1800'en t.b.v. vooralsnog drie DDM1-stammen. Rurtalbahn mag zich m.i.v. vandaag druk maken met het afvoeren van het overal in het land gestrand SLT naar de diverse werkzaamheden.
Ik vind dit wel bijzonder, de NS die ervoor kiest om weer 1800 locs in te zetten. Maar ja, ze konden ook niet veel anders. Zijn de stoelen van de DDM1 rijtuigen net zo ''plankerig'' als de stoelen uit de DD-AR stammen? Als ik naar Wikipedia kijk, zijn de verschillen tussen de zittingen niet zo groot:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/07/Interieur_ddm1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/DDAR_2e_klas_beneden.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
CyBeR schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 11:18:
[...]

Als de oude sprinters geen toiletten hebben vraag ik me toch af of ik dan niet iets grandioos fout deed toen ik er een keer mijn behoefte in heb gedaan :P
SGM-0 in elk geval niet; de eerste serie tweetjes. Of die er bij de renovatie ingezet zijn durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Alleen de 2001-2015 (de huidige 2115-2125) hadden oorspronkelijk geen toiletten, alle later geleverde SGM's hadden die wel.

Bij de verbouwing tot CityPendel (1997) werden ook van de 2021-2025 en 2030-2035 de toiletten verwijderd.

Of ze bij het renoveren naar SGMm weer teruggezet zijn weet ik niet overigens

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Het is tegenwoordig lekker simpel: de SGMm-II's hebben geen toilet, de SGMm-III's wel (in de AB bak) ;)
marcop23 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 11:32:
[...]

Ik vind dit wel bijzonder, de NS die ervoor kiest om weer 1800 locs in te zetten. Maar ja, ze konden ook niet veel anders. Zijn de stoelen van de DDM1 rijtuigen net zo ''plankerig'' als de stoelen uit de DD-AR stammen? Als ik naar Wikipedia kijk, zijn de verschillen tussen de zittingen niet zo groot:

[afbeelding]
[afbeelding]
DDM-1 heeft wel degelijk iets comfortabelere stoelen dan DD-AR, DDM-1 werd dan ook voornamelijk ingezet in sneltreinen/IC's (gezien de snelheid van het optrekken en afremmen ook niet zo'n slecht idee :P), terwijl DD-AR in den beginne is bedoeld als stoptreinmaterieel.

[ Voor 3% gewijzigd door SleutelMan op 24-12-2010 11:55 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Kan je idd ook uit de naam halen

DD-AR, AR = AggloRegio = de nieuwe naam voor 'stoptrein', die nooit is ingevoerd.

Voor DD-IRM (nu dus VIRM) geld het zelfde: IR = InterRegio = nieuwe naam voor 'Intercity' (met een paar aanpassingen), eveneens nooit ingevoerd. In de bijnaam "RegioRunners" (ook nooit echt doorgebroken) komt dat nog eens terug.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:44

PauseBreak

derp!

marcop23 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 11:32:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik vind die stoelen allebei gewoon erg slecht zitten. Plan V zit nog beter, en dat is niet eens een geintje :P
Het is denk ik sowieso wel bijzonder dat NS nu pas 1800's gaat inzetten. Ze wisten allang dat het ging sneeuwen, maar adequate maatregelen nemen kan blijkbaar niet. Dat is toch jammer.
Ik vraag me af hoe NS het gaat doen in het zuiden vandaag. Hier in omgeving Eindhoven is er zo'n 10 - 15cm sneeuw bijgevallen gedurende de nacht en het sneeuwt nog steeds. Ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren voor chaos (of juist gebrek aan chaos, zou ook wel eens mooi zijn) op het spoor vandaag.
Gisteren was het trouwens wel vermakelijk om 8 bakken VIRM als stoptrein te zien rijden. Dat heb ik maar 1x eerder gezien, midden in de zomer en dat kwam volgens mij omdat Plan V toen uitgevallen was.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Onbekend

...

http://www.nu.nl/binnenla...en-top-ns-en-prorail.html
In november hekelde het VVD-Kamerlid de top van Prorail al na de ontregelde dienstregeling door een brand bij het verkeersleidingscentrum in Utrecht.

''Dit is primair een zaak voor de minister’’, stelde een zegsvrouw van Prorail. ''Als de Kamer en de minister vinden dat iemand anders het beter kan, dan luisteren we daar naar.’’
Schijnbaar hebben ze niets beters gevonden, of zoeken ze gewoonweg niet.

Ik vraag mij af of ze weten dat er op het internet veel ideeën worden geopperd waaronder hier in dit treintentopic.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ja, want in de vier weken sinds die brand kun je ook alle problemen oplossen natuurlijk. Kom op jongens, laten we het wel realistisch houden.... in zo'n korte tijd lukt dat nooit natuurlijk.
Ik vraag mij af of ze weten dat er op het internet veel ideeën worden geopperd waaronder hier in dit treintentopic.
De meeste van die ideeen (en zeker die in dit topic) zijn nogal onrealistisch en onbruikbaar, en dan denk ik dat ik het zeer mild uitdruk. Beetje tijdverspilling om daarnaar te kijken, die tijd kan men beter aan realistische ideeen spenderen lijkt me.

Dus echte oplossingen zoeken ipv machinisten/conducteurs/etc werk aan andermans eigendom (wissels) laten verrichten, om maar een onrealistisch en onzinnig plan uit dit topic te noemen ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

wildhagen schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 12:34:
Ja, want in de vier weken sinds die brand kun je ook alle problemen oplossen natuurlijk. Kom op jongens, laten we het wel realistisch houden.... in zo'n korte tijd lukt dat nooit natuurlijk.
Ik neem aan dat dit bericht niet ineens uit de lucht komt vallen. Er zijn al langere tijd problemen, maar dit was nog eens flinke druppel in de welbekende emmer.
De meeste van die ideeen (en zeker die in dit topic) zijn nogal onrealistisch en onbruikbaar, en dan denk ik dat ik het zeer mild uitdruk. Beetje tijdverspilling om daarnaar te kijken, die tijd kan men beter aan realistische ideeen spenderen lijkt me.
Met nadruk op meeste. Er zitten wel degelijk goede ideeën bij, wat zeker een beginnend onderzoek waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:11
Dit topic is een tijd lang niet publiek toegankelijk geweest, dat maakt het voor de NS wat lastiger om mee te lezen. Op een ander OV/Trein-gerelateerd forum waar ik als vrijwilliger wat meehelp komen de IP-adressen van de NS en ProRail veelvuldig langs. Die lezen echt wel mee hoor :)

En soms lijkt het er zelfs op dat er actie ondernomen wordt op bepaalde dingen, maar dat kun je nooit met zekerheid zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:06
Welk forum is dat ? =$.

Mag je ook via DM doen =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

wildhagen schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 11:48:
Bij de verbouwing tot CityPendel (1997) werden ook van de 2021-2025 en 2030-2035 de toiletten verwijderd.
Even tussendoor; oef wat een hekel had ik aan die krengen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Carpento schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:12:
Dit topic is een tijd lang niet publiek toegankelijk geweest, dat maakt het voor de NS wat lastiger om mee te lezen. Op een ander OV/Trein-gerelateerd forum waar ik als vrijwilliger wat meehelp komen de IP-adressen van de NS en ProRail veelvuldig langs. Die lezen echt wel mee hoor :)

En soms lijkt het er zelfs op dat er actie ondernomen wordt op bepaalde dingen, maar dat kun je nooit met zekerheid zeggen ;)
Dat medewerkers van $bedrijf meelezen wil nog niet zeggen dat degenen die meelezen in de gelegenheid zijn om het beleid van $bedrijf te veranderen.

Dat gezegd, de combinatie van een goed intern verhaal binnen het bedrijf met voorbeelden uit een publiek forum kan zeer goed werken :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:55:
[...]

Even tussendoor; oef wat een hekel had ik aan die krengen trouwens.
Mjah, de CityPendels waren ook niet bedoeld voor comfort, maar om zoveel mogelijk mensen tegelijk te transporteren.

Vandaar ook de tussenschotten etc eruit, geen 1e klas, etc:

Afbeeldingslocatie: http://www.m-voorloop.nl/ov/ovfoto/bin/07-12-06/_dsc2550.jpg

Ze deden immers bijna alleen dienst op de Zoetermeer Stadslijn, en daar waren de gemiddelde reistijden natuurlijk toch al vrij kort.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:00
Haha, hebben jullie toevallig vanmorgen meegeluisterd op BNR over een interview met de baas van de NS? Die riep dat hij een parlementair onderzoek over het functioneren van de NS met vertrouwen tegemoet zag omdat Nederland het drukst bereden netwerk heeft en toch in de top3 zit van de punctualiteit...

Ik dacht bij mezelf: "Als ik hem een klap in z'n gezicht geeft doet het even pijn, maar over de hele dag genomen is het net alsof ik je aai".

Daarom vind ik dat hij de top3 punctualiteit als argument helemaal niet kan gebruiken: Mensen die afhankelijk zijn van de trein heeft hij in de kou laten staan met "de NS adviseert iedereen om voorlopig niet met de trein te reizen".

Wat vinden jullie van de zienswijze van de directeur van de NS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Hij heeft ergens wel een punt, 's mijns inziens. Het niet goed functioneren bij sneeuw is wel onderdeel van de big picture. Ik vind het lastig om te bepalen hoe je die lijn zou moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Dat er een aantal treinen vertraging krijgen vanwege onvoorziene omstandigheden is begrijpelijk.
Maar als er na 1-2 dagen voor de reiziger het nog steeds een vraagteken is wanneer zijn trein vertrekt en hoelang de reis duurt, is gewoon niet uit te leggen. En dit vind ik ook gewoon bij de punctualiteit horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:22:
[...]

Ik weet niet waarom hij zich "belachelijk" zou maken. De uitspraak is misschien een beetje kort-door-de-bocht, maar we kunnen inmiddels wel vrij veilig stellen, dat de aanschaf van die SLT's een niet al te beste actie is geweest.

Voor de winter, toen de blaadjes begonnen te vallen, moesten de oude sprintertjes alweer van stal gehaald worden bij ons tussen Driebergen en Veenendaal. En nu staat driekwart van de 95 treinstellen kapot langs de zijlijn.
Je vergeet dat het Duitse BR 423 ff., waarop SLT gebaseerd is, deze problemen niet kent. Voor wat betreft het gladheidsprobleem heb ik uit meerdere kanalen opgevangen dat het niet wegkomen eerder werd veroorzaakt door het rijgedrag van het personeel dan door de stellen zelf. Voor wat betreft deze problemen lijkt het me dat Bombardier en Siemens ze hebben op te lossen, en als dat gebeurd is is er verder toch weinig aan de hand? Dat NSR nu korte tijd met materieelproblemen zit is uiteraard vervelend, maar op basis daarvan schrijf je een materieeltype toch niet af. Hoeveel problemen waren er ook weer met IRM? Met ICM? Met DM '90? Met SM '90?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Dit vind ik dat wel weer grappig:
De treinen van Veolia zijn volgens Van Setten winterhard. ,,De Zwitserse Stadlertreinen zijn net Sint Bernhardhonden; die vinden sneeuw ook leuk''. De treinen rijden nagenoeg zonder vertraging.
Volledig bericht.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Night-Reveller schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:29:
Haha, hebben jullie toevallig vanmorgen meegeluisterd op BNR over een interview met de baas van de NS? Die riep dat hij een parlementair onderzoek over het functioneren van de NS met vertrouwen tegemoet zag omdat Nederland het drukst bereden netwerk heeft en toch in de top3 zit van de punctualiteit...

Ik dacht bij mezelf: "Als ik hem een klap in z'n gezicht geeft doet het even pijn, maar over de hele dag genomen is het net alsof ik je aai".

Daarom vind ik dat hij de top3 punctualiteit als argument helemaal niet kan gebruiken: Mensen die afhankelijk zijn van de trein heeft hij in de kou laten staan met "de NS adviseert iedereen om voorlopig niet met de trein te reizen".

Wat vinden jullie van de zienswijze van de directeur van de NS?
Nou ja de NS doet het gewoon weg niet zo slecht als je het met andere spoorbedrijven vergelijkt. Als je de overall prestaties bekijkt doen ze het beter dan DB, de NMBS, de Engelse spoorwegen en ga zo maar door. Zelfs nu in de sneeuwtijd gaat het beter. Er is nog geen moment geweest dat er in het totaal geen treinen reden (zoals vorig jaar), dat is toch al een hele verbetering. Met name in de spits zijn nu de grootste problemen.

Mensen die allemaal naar het buitenland wijzen moeten ook even kijken wat ze daar missen. Het treinverkeer is nu wellicht onbetrouwbaar maar meestal rijden er nog steeds 2 treinen per uur op het over grote deel van de trajecten. Je hoeft niet ver te reizen om maximaal 1 trein per 2 uur op de wat minder drukke lijnen te zien.
Luccus schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 15:32:
[...]
Je vergeet dat het Duitse BR 423 ff., waarop SLT gebaseerd is, deze problemen niet kent. Voor wat betreft het gladheidsprobleem heb ik uit meerdere kanalen opgevangen dat het niet wegkomen eerder werd veroorzaakt door het rijgedrag van het personeel dan door de stellen zelf. Voor wat betreft deze problemen lijkt het me dat Bombardier en Siemens ze hebben op te lossen, en als dat gebeurd is is er verder toch weinig aan de hand? Dat NSR nu korte tijd met materieelproblemen zit is uiteraard vervelend, maar op basis daarvan schrijf je een materieeltype toch niet af. Hoeveel problemen waren er ook weer met IRM? Met ICM? Met DM '90? Met SM '90?
Gebaseerd, maar er zijn wel degelijk aanpassingen. En het feit dat Siemens en Bombardier direct technici sturen om de problemen op te lossen zegt toch wel genoeg. Verder heb je helemaal gelijk. Treinen koop je minimaal voor een jaar of 20, met revisies tot wel een jaar of 40.
Kan mij vergissen maar heeft Veolia ook niet de nodige aanloopproblemen gehad?

[ Voor 6% gewijzigd door PolarBear op 24-12-2010 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
PolarBear schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 15:56:
[...]
Gebaseerd, maar er zijn wel degelijk aanpassingen. En het feit dat Siemens en Bombardier direct technici sturen om de problemen op te lossen zegt toch wel genoeg. Verder heb je helemaal gelijk. Treinen koop je minimaal voor een jaar of 20, met revisies tot wel een jaar of 40.
Natuurlijk: het is toch ook aan beide bedrijven om de problemen op te lossen? Ik geloof niet dat ze het zich kunnen veroorloven dit te laten voortslepen.
PolarBear schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 15:56:
[...]
Kan mij vergissen maar heeft Veolia ook niet de nodige aanloopproblemen gehad?
Je vergist je, althans: dat kwam door het moeten huren van schroot dat DH I/II heet. Met het eigen materieel zijn er geen noemenswaardige opstartproblemen geweest. Wat ik in het lijstje eerder vergat: de PROTOS.

SLT 2605 wordt op dit moment naar de slachtbank geholpen, SLT 2634 is nog niet aan de beurt. En daarmee ga ik m'n camera opbergen en een paar dagen lekker tafelen. Tot na het weekend allemaal, en fijne dagen!!

[ Voor 75% gewijzigd door Luke! op 24-12-2010 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De minister grijpt niet in bij de NS qua dienstregeling, zoals veel partijen hadden geëist.

Zie o.a.: http://www.volkskrant.nl/...iet-om-meer-treinen.dhtml

Daarmee blijft de huidige gecombineerde kerst- en winterdienstregeling dus van kracht.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
wildhagen schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 17:26:
Daarmee blijft de huidige gecombineerde kerst- en winterdienstregeling dus van kracht.
Niet helemaal: het knippen van de treindienst in Breda, 's-Hertogenbosch en Arnhem wordt grotendeels teruggedraaid m.i.v. morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Klopt, lees het net nu ook: http://www.nu.nl/binnenla...nstregeling-ongedaan.html

Maar mijn post was dus vóórdat dat bekend werd :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

wildhagen schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:19:
[...]

Mjah, de CityPendels waren ook niet bedoeld voor comfort, maar om zoveel mogelijk mensen tegelijk te transporteren.

Vandaar ook de tussenschotten etc eruit, geen 1e klas, etc:

[afbeelding]

Ze deden immers bijna alleen dienst op de Zoetermeer Stadslijn, en daar waren de gemiddelde reistijden natuurlijk toch al vrij kort.
Ik ben ze meermaals tegengekomen op Hlm-Zvt. Gelukkig was dat verder voornamelijk voor rekening van Mat'64 en tegenwoordig (hoewel ik er niet meer in zit) DD-AR of af en toe een VIRM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wel leuk dat de 1800s weer ingezet worden! vindt het ook raar dat ze die locs gewoon lieten wegrotten in Amsterdam/Maastricht terwijl er naar mijn weten weinig mis mee is. Of weet iemand hier iets over??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

overbodig geworden, tja wat moet je er dan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Verkopen aan SNCF Fret voor inzet in Zuid-Frankrijk? :P

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoldenSample schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 21:29:
overbodig geworden, tja wat moet je er dan mee.
Verkopen, is vast wel *ergens* animo voor, al is het maar in Verweggistan. Anders scrappen en geld incasseren voor het staal/koper, zal vast nog wel een leuk bedrag opleveren. Kunnen ze daar weer *werkende* treinen voor kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2010 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Verkopen, aan wie?

Buiten Nederland is bijna het enige Europese land dat deels 1500V als bovenleiding spanning gebruikt Frankrijk, en die hebben zelf meer dan voldoende locs om in hun behoefte te voorzien. Sterker nog, die verzuipen erin...

Ja, Spanje heeft deels ook 1500V, maar die hebben weer breedspoor, terwijl onze locs uiteraard normaalspoor zijn...

Verder hebben Europese landen (Denemarken, Tsjechië, UK, Zwitserland) wel een enkele 1500V-lijn, maar dat zijn losse lijnen, waar men zelf al materieel genoeg voor heeft, geen complete netten.

Verkoop buiten Europa lijkt me sowieso niet reeël, dus blijft er vrij weinig over.

En als iemand ze overneemt hebben ze vermoedelijk eerst nog een overhaul nodig... ze zijn nu zo'n beetje 25-30 jaar oud namelijk (eerste helft jaren 80 geintroduceerd).

Vrees dat er weinig meer overblijft dan sloop, behalve misschien een enkele exemplaar dat naar een maatschappij als ACTS oid vertrekt, en misschien één of twee locs als museumloc o.i.d....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
er blijft 1 loc (1856, vernummerd naar 1656) bij het NSM. ACTS heeft zelf meer dan genoeg 1600'en overgenomen van DBSRN dus daar kun je het ook wel vergeten.

Nederland heeft altijd al moeite gehad met het verkopen van elektrisch materieel door de spanning op de bovenleiding, daar is (op Frankrijk na) geen enkel land mee uitgerust en de landen die eventueel het zouden kunnen inzetten hebben zelf meestal materieel genoeg.

Dieselmaterieel is een ander verhaal maar dat loopt ook niet bepaald soepel (zie de wadlopers).

Kortom, voor het meeste materieel wat nu buiten dienst gaat resteert de sloop (over een paar jaar waarschijnlijk, gezien de snelheid waarbij het nu met het mat'64 gebeurd...)

Sowieso is er de ontwikkeling dat de NS op langere termijn van de locs (en daarmee dus getrokken treinen) af willen. Het is dat het ICR park net is gereviseerd anders was het waarschijnlijk zo snel mogelijk afgevoerd, nu wordt het nog in de dienst gehouden tot er nieuwe IC dubbeldekkers worden geleverd, zo ongeveer rond 2020.

[ Voor 19% gewijzigd door SleutelMan op 24-12-2010 23:33 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nederland heeft altijd al moeite gehad met het verkopen van elektrisch materieel
Is er sowieso ooit al eens een elektrische loc of treinstel vanuit Nederland naar het buitenland verkocht (anders dan voor sloop)? Kan me eigenlijk niets van die aard herinneren.

Wel dieselmaterieel: DH1/DH2 naar Polen, Plan-U naar Slowakije, destijds de 2900-en (ex-Staatsmijnen) naar Spanje (toen het daar nog normaalspoor was), de 2200-en naar België (reeks 76), de 2400-en naar Frankrijk (en deels weer terug :P), en misschien nog een losse loc hier en daar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luccus schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 15:32:
[...]
Ik heb het ook niet over afschrijven. Als ik (deze problemen even vergetend) naar de treinen kijk, dan vind ik het aanrekkelijke en comfortabele treinen. Maar dit soort aanloopproblemen, die volgens mij met goed testwerk toch grotendeels voorkomen hadden kunnen worden, komen op de klant natuurlijk nogal "knullig" over. Ik ga er even vanuit, dat zo'n "treintje" toch de nodige euro's kost. En mensen verwachten dan al snel, dat je niet op de gok (is misschien wat hard geformuleerd) 100 van die dingen koopt.

Nu heeft dit type trein dus voor een groot deel van de klanten afgedaan en zal het jaren duren, voordat het vertrouwen weer terug is. Als de NS dit zo blijft doen, wordt het natuurlijk lastig om een wat beter imago te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 09:36
Aardig artikel over de problemen op het spoor van NRC/H. Behalve die Spitshorst, zijn het volgens mij allemaal wel mensen die verstand van zaken hebben. Ik ben het niet met elke "uitleg" eens, maar het is in ieder geval een redelijk fatsoenlijk artikel over het spoor.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:07

Freak187

geen

IJnte schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 12:50:
Aardig artikel over de problemen op het spoor van NRC/H. Behalve die Spitshorst, zijn het volgens mij allemaal wel mensen die verstand van zaken hebben. Ik ben het niet met elke "uitleg" eens, maar het is in ieder geval een redelijk fatsoenlijk artikel over het spoor.
Inderdaad, goed artikel. Het geeft maar weer eens aan dat NS en ProRail naar elkaar wijzen en vooral excuses bedenken. Pas na veel (politieke) druk, gaan de NS en ProRail zich richten op verbeteringen. Waarom moeten ze altijd reageren en proberen ze niet de problemen voor te zijn? Dat is echt een eigenschap die is boven komen drijven de laatste jaren.

Ik zat laatst met een medewerker van de NS in de trein en die zei ook dat de NS er beter aan doet om machinisten en conducteurs gewoon hun 'eigen' lijn te geven als het dit soort weer is. Dan maar een week een rondje om de kerk, maar het scheelt ontzettend veel gezeur. De NS moet daar keihard ingrijpen, want ook op dat vlak laat de NS zich aftroeven.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 09:58:
Nu heeft dit type trein dus voor een groot deel van de klanten afgedaan en zal het jaren duren, voordat het vertrouwen weer terug is. Als de NS dit zo blijft doen, wordt het natuurlijk lastig om een wat beter imago te krijgen.
Bedoel je nu te zeggen dat in maart, als alles gerepareerd is en er een SLT voorrijdt mensen op het perron blijven staan? Omdat het imago van en vertrouwen in het geboden transport kapot is?

Zo niet, wat is dan de werkelijke schade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Het is natuurlijk een non-discussie want zo'n beetje elk treinstel dat in nederland geintroduceerd is geweest heeft kinderziektes gehad. Over een paar maanden hoor je er niets meer over. Volgende winter zal het wellicht nog even opspelen, maar daarna zal het echt wel over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

burne schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 13:26:
Bedoel je nu te zeggen dat in maart, als alles gerepareerd is en er een SLT voorrijdt mensen op het perron blijven staan? Omdat het imago van en vertrouwen in het geboden transport kapot is?

Op perron 14b komt nu altijd eerst een SLT en dan een IRM, en ik weiger altijd om in die eerste te stappen ;) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

LauPro schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 14:22:
[...]
Op perron 14b komt nu altijd eerst een SLT en dan een IRM, en ik weiger altijd om in die eerste te stappen ;) .
Maar jij bent dan ook niet de doorsnee reiziger die gewoon het eerste het beste treintje pakt ;)

Naja, ik hoop dat ze over een week als de normale dienstregeling weer in gebruik genomen gaat worden, alle treintjes weer rijden zoals het hoort ook al is het dan nog winter. Anders vrees ik toch een grote zooi met die kleine treinen van nu en begint het vertragingsfeest weer van voren af aan.

Verder inderdaad wel een leuk stukje in NRC al staat er eigenlijk niets nieuws in. Een analyse hoe NS en Prorail (en mogelijk ook andere vervoerders waar wij minder mee te maken hebben) beter op elkaar ingespeeld kunnen worden en samen werken ipv langs elkaar heen werken zou beter zijn. En leuk dat blijkbaar alle treinbewegingen van tevoren vastliggen en blijkbaar maar moeilijk aangepast kunnen worden door dat ARI systeem... vertrouwen op automatisering is het domste wat je kunt doen, altijd moet je de mogelijkheid om menselijk ingrijpen open houden (kan blijkbaar maar te ingewikkeld).

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
LauPro schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 14:22:
[...]
Je gaat dan wel de goede richting op, maar komt niet op het juiste station aan. Jij neemt die trein dus niet omdat SLT staat, maar omdat het je gewoon op het verkeerde station brengt (Rhn ipv Ed)... M.a.w. een onzinnige reactie (ondanks de ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mischien is LauPro ook wel ergens heel anders dan wij denken als 'ie nog IRMs tegen komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wow... de trein vertrok op tijd en kwam zelfs te vroeg aan in Utrecht 8)7 everything is back on track O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
een uitzondering die de regel bevestigd, zo zeggen ze het toch? :P

Volgens mij hebben ze het inmiddels wel onder de knie bij de NS, er is de laatste paar dagen (het zuiden des lands uitgezonderd) ook nauwelijks sneeuw meer bijgekomen, dus dat scheelt. Nu de achterstand in defect materieel (SLT!) zien in te halen.

Zul je altijd zien dat die extra maatregelen zoals meer mat'64 en DDM-1 reactivatie als mosterd na de maaltijd komen (net zoals het ICL vorig jaar)... :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nou ja de winter is net begonnen. Ik kan mij nog een aantal winters geleden heugen dat er begin maart nog 10 cm sneeuw lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:52
[...]

De werkelijke schade is dat, hoe vaker dit soort problemen voorkomen, hoe meer mensen de trein zullen mijden en voortaan de auto zullen pakken. En zie mensen dan maar eens terug in de trein te krijgen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
PolarBear schreef op maandag 27 december 2010 @ 15:01:
Nou ja de winter is net begonnen. Ik kan mij nog een aantal winters geleden heugen dat er begin maart nog 10 cm sneeuw lag.
Of dat is heel lang geleden, of er lag in december geen sneeuw ;-). Een winter waar er vrijwel gedurende het gehele seizoen sneeuw viel kan ik me niet herinneren :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
GreatDictator schreef op maandag 27 december 2010 @ 15:54:
De werkelijke schade is dat, hoe vaker dit soort problemen voorkomen, hoe meer mensen de trein zullen mijden en voortaan de auto zullen pakken. En zie mensen dan maar eens terug in de trein te krijgen.
Mwa, denk dat dat nogal meevalt. De auto is immers niet veel beter: een beetje sneeuw en de A2 wordt afgesloten. Dan is een stoptreindienst zo slecht nog niet.

Mensen blijven een volgende keer hoogstens thuis. Als men tenminste een geheugen had dat een jaar terug ging, dus ik vermoed eigenlijk dat we volgend jaar vooral weer een hele hoop geklaag krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 20:49
Even een vraag:
rijdt de 3500 serie weer, hij staat wel op de reisplanner. Dit was aflopen week echter ook zo, maar toen reed deze toch stiekem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:15
[...]

Denk je? Ik denk dat als(!) volgend jaar winter de problemen opgelost zijn, mensen snel genoeg de trein durven te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
significant schreef op maandag 27 december 2010 @ 18:16:
Even een vraag:
rijdt de 3500 serie weer, hij staat wel op de reisplanner. Dit was aflopen week echter ook zo, maar toen reed deze toch stiekem niet.
Deze rijdt inderdaad weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

SleutelMan schreef op maandag 27 december 2010 @ 17:26:
Of dat is heel lang geleden, of er lag in december geen sneeuw ;-). Een winter waar er vrijwel gedurende het gehele seizoen sneeuw viel kan ik me niet herinneren :P
Da's niet meer dan een kwestie van een voldoende selectief geheugen. In december 2004 viel er een pak sneeuw, hoewel niet erg overdreven, en in begin maart 2005 lag er in Friesland en op de wadden nog altijd/weer een halve meter sneeuw.

http://archief.weer.nl/in...rwisseling200431122004.wn
http://www.knmi.nl/cms/content/4507/recordkou_en_veel_sneeuw
Gek genoeg is een van de steeds terugkerende problemen van de NS de groei van het aantal reizigers, in de afgelopen 17 jaar (sinds de verzelfstandiging..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

NS wil alle reisinformatie op zich nemen

AMSTERDAM - NS wil de volle verantwoordelijkheid nemen voor de omroepberichten en reisinformatie voor de treinreizigers. Dat heeft president-directeur Bert Meerstadt gezegd in een dinsdag gepubliceerd interview in het Financieele Dagblad.

Nu zorgen NS en spoorbeheerder ProRail samen voor de reisinformatie.
''Het heeft prioriteit één gekregen om de informatieverstrekking aan reizigers te verbeteren'', zegt Meerstadt. ''Een van de problemen is dat NS en ProRail allebei verantwoordelijk zijn voor de informatievoorziening.''

''Dat moet veranderen, want nu lopen er te veel lijntjes over en weer. Wij denken dat NS hoofdverantwoordelijk moet worden, dat zou het beste passen bij onze rol van NS als dienstverlener voor de reiziger.''
http://www.nu.nl/binnenla...nformatie-zich-nemen.html

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:22

Interessante materie voor een land waar spoorbedrijven gesplitst zijn en concurrentie aanstaande moet zijn. Wat je niet wilt is een wildgroei aan omroepinstallaties van de diverse spoorbedrijven die een station aandoen.

Het meest voor de hand liggende is dat ProRail de omroepinstallaties op stations in beheer houdt en gewoon doorgeefluik is voor de informatie die de diverse spoortbedrijven aanleveren. Maar wacht, hoort dat niet al zo te werken? Of genereert ProRail de omroepberichten zelf? :?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
ProRail verzorgt inderdaad de stationsomroep. Ook Tuffy (de automatische omroep, de CTA's en de reisinfo voor de NS medewerkers komt bij ProRail vandaan. Bijna de complete informatievoorziening (op de vertrekstaten na denk ik, en de NS medewerkers zelf) is in handen van ProRail. Niet heel vreemd natuurlijk, omdat ProRail ook bepaald wanneer een bepaalde trein vertrekt en waar die vandaan moet vertrekken. Ik begrijp heel goed dat de NS zich verantwoordelijk voelt voor die reisinformatie, maar ze zijn toch afhankelijk van ProRail hierin. Een optie is dat je een aantal man achter een "schaduw" VPT zet, om zo te zien waar treinen rijden en daar op te kunnen anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Een bericht van onze live reporter te plaatse:

Momenteel zit ik in treinstel 8734 vlak voor Utrecht uit de richting Arnhem in het achterste deel.

12:30 Grote knal boven het balkon, gevolg door vonken op de ramen, ter hoogte van de kwekerij bij Driebergen, trein rolt uit, geen tractie meer
12:35 Vonken zijn gestopt, we staan inmiddels stil bij de bouwplaats vlak voor Utrecht waar men met de dive-under bezig is.
12:40 Omgeroepen dat we stil staan 8)7 en dat er een probleem is met de stroomvoorziening.
12:50 Omgeroepen dat de trein niet aan de praat is te krijgen.
12:52 Trein wordt gereset, licht uit, licht aan.
12:54 Mensen willen een poging doen om uit de trein te gaan, staan op het balkon om de deuren te openen, conductrice weet ze tegen te houden.
12:58 Omgeroepen dat er een ploeg met storingsmonteurs uit Utrecht aan komt.
13:12 Het eerste mannetje laat zich zien: ProRail calamiteitenorganisatie. De heren zitten eerst nog 3 minuten in hun auto voordat ze eruit komen, nu staan ze buiten te bellen met hesjes aan.
13:14 Omgeroepen dat we opgesleept gaan worden.
13:20 Drie mannetjes (MCN+2 ProRail denk ik) lopen nu om het balkon waar de defect op trad met de stroomafnemer.
13:28 Trein richting Arnhem rijdt voorbij, lichten zijn wel gedoofd.
13:29 Er wordt omgeroepen dat de diesellok nu klaar staat op Utrecht, we mogen niet uit de trein omdat dat gevaarlijke situaties op kan leveren. Tevens kan er geen bus komen volgens de omroepster, dat is gewoon gelogen want er is gewoon een weg naast het spoor waar ook allemaal bouwverkeer is.
14:00 NS 4x4 auto is gearriveerd, deze man is met een camera op een lange stok aan het kijken wat er precies mis is.
14:02 Conductrice komt buiten adem de coupé binnen, weet te vertellen dat de pantograaf eerst zal moeten worden afgezaagd. Ze gaan nu een trein naast onze trein zetten en dan mensen overhevelen. Dit gaat zeker nog 30-45 minuten duren.
14:05 Licht is nu uit.
14:18 Omgeroepen dat de sleeploc nu is aangekoppeld en we elk moment kunnen vertrekken. Ik heb het gevoel dat men foto's heeft gemaakt en heeft kunnen constateren dat de pantograaf het nog wel vol zou houden tot UTCS (we hebben er ook vanaf Driebergen mee uitgerold). Hij is niet afgeknipt/gezaagd wat eerder werd gezegd. Tevens zullen we worden ontvangen met koffie op UTCS werd ons gezegd. Reizigers in onze coupé vulden dat aan met thee, chocolademelk en vrijkaartjes ;) .
14:22 Mannetje van technische dienst loopt door onze coupe om de trein gereed te maken voor slepen.
14:46 Loc aangekoppeld, we rijden 2 meter en dan remproef.
14:49 Omgeroepen dat we kunnen gaan rijden...
14:51 We rijden nu echt... langzaam aan...
15:13 Langzaam is echt langzaam, we zijn nu krap 100 meter verder.
15:57 We zijn nu ter hoogte van de nieuwe Rabobanktoren. De conductrice komt afscheid nemen. Ze zegt dat ze ook liever had gehad dat er een trein naast was gekomen en gaat haar verhaaltje bij de leidinggevende houden, we rijden nu zo langzaam omdat de stroomafnemer defect is en ze willen de bovenleiding niet beschadigen. Nog een paar minuten en dan zijn we op het perron...
16:11 Aangekomen op UTCS.

Als dit nog langer dan een half uur duurt ga ik ook een deur openen en lopen hor, ik ga echt geen 3 uur voor Utrecht stil staan, ik heb een afspraak om 14:00u in Amsterdam!

[ Voor 54% gewijzigd door LauPro op 28-12-2010 19:04 . Reden: extra mededeling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
NS meldt zojuist dat de vertraging >60 min is. Ik zal even zwaaien als je straks met +60 de trein naar Amsterdam neemt. Zet dat "lopen" maar uit je hoofd hoor, was jij ook niet zo tegen die koninginnedag-spoorlopers :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik ga niet 3 UUR - 10 minuten lopen - voor voor Utrecht Centraal stil staan. Sowieso is al het treinverkeer hier al geblokkeerd, in beide richtingen. Want de mannetjes lopen nu op het spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Heb je vorige week het verhaal meegekregen van die defecte trein tussen Zaandam en Hoorn :? Die stond ruim 5 uur stil, omdat ze daar niet met bussen bij konden komen (en ook de gladheid). Dat stuk waar jij nu staat (vermoed ik) kan je ook niet met de bus komen, of je moet bij overweg 38.8 (mereveldseweg) staan. Ze moeten ook de Bvl spanningsloos schakelen (zal al wel gebeurd zijn) en de boel aarden. Daarna zal gekeken worden of de trein weggesleept kan worden, of ontruimd zal gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Je kan hier wel met bussen komen, er is hier een weg met rijplaten, alleen wel achteruit rijden een stukje. Ja dat vereist een beetje flexibiliteit van de buschauffeurs maar in dit soort situaties verwacht ik gewoon flexibiliteit. Als je dan even 100 meter achteruit moet rijden met je bus dan is dat zo. Volgens mij kan je hier wel keren, het is een bouwterrein met rijplaten.
Afbeeldingslocatie: http://laupro.nl/etc/2010/12/IMG_20101228_132624.jpg
Afbeeldingslocatie: http://laupro.nl/etc/2010/12/IMG_20101228_133155.jpg

Overigens reden we die spoorwegovergang voorbij. Als de machinist gewoon gestopt was dan hadden daar bussen kunnen komen idd. Blijkbaar dacht hij het station nog te halen.

Mijn constatering is dat de tractie-installatie van het achterste treinstel defect is. Waarom kan men de trein niet afslepen met de voorste tractie-installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipke84
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11-2024
Utrecht Centraal-Arnhem/Rhenen
Dinsdag 28 December 13:31

Oorzaak
Tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist rijden geen treinen door een defecte trein.

Verwachting
Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 45 min. De verstoring is naar verwachting rond 16:00 uur verholpen.
Veel succes toegewenst.

[ Voor 3% gewijzigd door Flipke84 op 28-12-2010 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
LauPro schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 13:45:
Je kan hier wel met bussen komen, er is hier een weg met rijplaten, alleen wel achteruit rijden een stukje. Ja dat vereist een beetje flexibiliteit van de buschauffeurs maar in dit soort situaties verwacht ik gewoon flexibiliteit. Als je dan even 100 meter achteruit moet rijden met je bus dan is dat zo. Volgens mij kan je hier wel keren, het is een bouwterrein met rijplaten.
Mijn constatering is dat de tractie-installatie van het achterste treinstel defect is. Waarom kan men de trein niet afslepen met de voorste tractie-installatie?
Ah daar sta je dus. Mjah dan sta je nog voor de aftakking naar maliebaan, en daar waar jij staat is een vervelende plek. Dat autotje van prorail is via de mereveldseweg gekomen. Het lijkt erop dat de Bvl stuk is, of de panto van jou trein stuk is. Gezien de berichten elders op het net, lijkt het een rijdraad die om zeep is. Dan kan je dus helemaal niets, aangezien dan ook de spanning van de Bvl is.
Ah er staat ook een trein met een defecte pantograaf op spoor 5 te utrecht. 1+1 :?

[ Voor 3% gewijzigd door IJnte op 28-12-2010 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Afbeeldingslocatie: http://laupro.nl/etc/2010/12/IMG_20101228_140422.jpg
NS Mannetje met camera.

De panto moet eerst worden afgezaagd, ze gaan nu proberen een trein er naast te zetten om ons af te voeren.

update 14:30:
Afbeeldingslocatie: http://laupro.nl/etc/2010/12/IMG_20101228_142953.jpg
Nog een busje, in de verte zie je nog een omgeleide goedentrein.

[ Voor 27% gewijzigd door LauPro op 28-12-2010 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Geen treinverkeer Utrecht<>Driebergen-Zeist: Vertr. 30-60 min. Advies: Utrecht<>Arnhem omreizen via Den Bosch. Treindienst normaal om 19u (http://twitter.com/NS_online/status/19751507452760064)

Ouch. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

We rijden nu heel langzaam, er lopen mensen naast het spoor mee om te kijken of de pantograaf/bovenleiding het houdt. Deze is spanningsloos gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
coyote1980 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 09:08:

Interessante materie voor een land waar spoorbedrijven gesplitst zijn en concurrentie aanstaande moet zijn. Wat je niet wilt is een wildgroei aan omroepinstallaties van de diverse spoorbedrijven die een station aandoen.

Het meest voor de hand liggende is dat ProRail de omroepinstallaties op stations in beheer houdt en gewoon doorgeefluik is voor de informatie die de diverse spoortbedrijven aanleveren. Maar wacht, hoort dat niet al zo te werken? Of genereert ProRail de omroepberichten zelf? :?
ProRail is verrast, en ziet het niet zo zitten dat de NS zelf gaat communiceren, ze willen liever blijven samenwerken (lees: het zelf blijven doen): http://www.nu.nl/binnenla...itlatingen-ns-topman.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
En terecht. In een land waar meerdere partijen actief zijn en het vervoer ook nog eens geliberaliseerd is (op dit moment alleen internationaal, in de toekomst waarschijnlijk ook nationaal) is het onmogelijk dat één marktpartij de informatie van alle partijen in beheer heeft. Het geeft NS een oneerlijke positie ten opzichte van de concurrentie.

Ik vind dat dat nu zelfs al het geval is, voor actuele reisinformatie moet je immers naar NS.nl, m.ns.nl, of de apps op mobiele platforms. Leuk en aardig dát NS het doet (ook voor bijvoorbeeld Arriva), maar eigenlijk hoort al die informatie vanuit ProRail verstrekt te worden, waarbij alle partijen informatie aanleveren aan ProRail zodat zij de juiste informatie kunnen verstrekken.

Ook de apps en websites zouden onder ProRail moeten vallen, en niet NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maar ProRail kan 't blijkbaar niet goed, dus als NS 't beter kan lijkt me dat in het voordeel van de reiziger. Ik vind 't compleet onboeiend of NS daarmee een oneerlijke positie tov de concurrentie krijgt. Niet in de minste plaats omdat ik niets te maken heb met Arriva (überhaupt) of Connexxion (op het spoor); ik trein eigenlijk uitsluitend met NS.

Volgens mij wordt dat nog wel 's vergeten bij dit soort discussies; bla bla concurrentie maar wat is beter voor de reiziger?

En vervolgens is de NS-info meestal beter dan wat ProRail je geeft. Neem als voorbeeld m.ns.nl die je tot op de minuut vertelt wat er aan de hand is, terwijl je daar op 't station bijna met geen mogelijkheid achter kunt komen (of je moet de heel specifieke kleine schermpjes kennen waar die info ook op staat-- die trouwens ook door NS neergezet worden)

[ Voor 42% gewijzigd door CyBeR op 28-12-2010 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De reiziger moet inderdaad de hoogste prioriteit hebben, eens, maar de belangen van de concurrenten van NS mogen zeker niet over het hoofd worden gezien. Bovendien, wat ProRail nu niet goed lukt kunnen ze verbeteren, desnoods met de knowhow van NS, zodat het in de toekomst wel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

En dan krijg je daarna het gezeik dat ProRail een staatsbedrijf is dat moet bezuinigen (en we weten hoe dat uitpakt), terwijl NS een commercieel bedrijf is dat winst moet maken en inziet dat goede reizigersinformatie iets is dat de winst verbetert.

Ik ben er wel voor eigenlijk. ProRail moet zich bezig houden met de rails. De stations waren, last I checked, nog van NS. Wat daar binnen gebeurt is dus imo hun zaak.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 28-12-2010 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Maar als concurrentie leidt tot slechtere dienstverlening (want meer communicatie nodig voordat je de reiziger goed kunt inlichten), dan moet je misschien helemaal geen concurrentie willen? Of pas concurrentie toestaan als zulke problemen goed zijn opgelost?

Ik heb geen idee hoe dat in Nederland werkt, het aantal keren dat ik in een niet-NS trein heb gezeten zijn op 1 hand te tellen, maar mijn ervaring in het buitenland zegt me dat concurrentie vooral lastig is: treinen wachten niet op elkaar als ze van verschillende bedrijven zijn, van de communicatie klopt soms weinig, de medewerkers kunnen je niet vertellen hoe het met de diensten van de ander gaat, zaken als gevonden voorwerpen e.d. zijn ineens niet meer centraal geregeld, et cetera.

Als dat allemaal vlekkeloos gaat, en de informatie op de borden en omroepberichten klopt ook, dan vind ik concurrentie prima. Maar als het alleen maar onhandiger wordt (in ruil voor de illusie dat het goedkoper zou zijn), dan hoeft 't van mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De stations zijn inderdaad van NS. De sporen en perrons zijn dan weer het terrein van ProRail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Alex) schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 18:36:
De stations zijn inderdaad van NS. De sporen en perrons zijn dan weer het terrein van ProRail.
Mischien moet dat dan beperkt worden tot alleen de sporen (en wellicht de fysieke manifestatie van de perrons-- hoogte en dat soort gein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Inmiddels rijden er weer zo'n veertig SLT's rond, maar met name rond Utrecht staat nog veel te wachten op het overigens snelle herstel: klikkie-wikkie. Hoi IJnte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Kerel, ik had vandaag al een meet-and-greet met LauPro. had ik jou ook nog wel even kunnen ontvangen hoor. Zelfs bestaudio was er vandaag! Ook die heb ik gemist.. Die had de trein van LauPro nog onder wat meer spanning kunnen zetten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Yep, LauPro 1 van die mannetjes die uit de Prorail auto stapten was ik. Hopelijk heb je nu iets meer inzicht in het gebeuren op en rond het spoor dankzij IJnte en wil je meer over EV weten schiet me maar aan.

(bij de volgende verstoring om Ut maar een massive meet en greet?)

[ Voor 14% gewijzigd door bestaudio op 28-12-2010 20:00 ]

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

eamelink schreef op donderdag 23 december 2010 @ 09:52:
[...]

Aldus de NS omroepers, terwijl ik menig bomvol perron of trein ben tegengekomen :P
Sterker nog, ze roepen zelfs om:
In de kerstvakantie reizen er minder mensen met de trein. [...] Houd rekening met drukkere treinen.
.
Ah, dus omdat er minder mensen met de trein reizen heb ik al dik een week elke dag tweemaal moeten staan tussen Utrecht en Amersfoort? :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Chiron

Moderator Discord
Vanmorgen werd mn intercity van Alkmaar naar Amsterdam ter hoogte van Uitgeest een stoptrein, omdat de stoptreinen voor ons te vol zaten om nog mensen mee te kunnen nemen op alle resterende stopstations :X

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Reinier schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 21:30:
[...]

Sterker nog, ze roepen zelfs om:

[...]
.
Ah, dus omdat er minder mensen met de trein reizen heb ik al dik een week elke dag tweemaal moeten staan tussen Utrecht en Amersfoort? :( :(
Pak de stopper! Als ik op Bilthoven sta te wachten op mijn ruime DDAR van 8:00 richting Amersfoort komt er momenteel eerst een enkele koploper voorbij die qua snelheid wel op een intercity lijkt en qua capaciteit op de boemel naar Soest.
Overigens is het ze al wel weer gelukt om op tijd te rijden. Ik moet nu 's middags uitkijken mijn trein niet te missen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Imago-schade. Of misschien beter gezegd, verminderd herstel van een al gedeukt imago. Het enige "geluk" van de NS (en de pech van veel passagiers) is het gebrek aan een alternatief voor heel veel mensen. Daarom zal het niet direct tot minder reizigers leiden.

Als reizen met de NS zo'n pretje was geweest, was ik waarschijnlijk niet zo snel verhuisd. Tot begin dit jaar ging ik elke dag met de trein, nu nog een paar keer per jaar. Soms eens een keer 5 dagen achter elkaar als ik voor een cursus naar bijv. Utrecht moet. En het valt me nu nog steeds op, dat er zo vaak iets loos is en dat op zulke momenten ineens niemand meer lijkt te weten hoe het zit en wat er gaat gebeuren. Misschien niet 50% an de keren dat ik de trein pak, maar eigenlijk toch zeker wel 1 op de 5 keer. En dan reken ik 5 of 10 minuten vertraging tussen mijn begin- en eindstation niet eens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2010 @ 08:27:
[...]
Als reizen met de NS zo'n pretje was geweest, was ik waarschijnlijk niet zo snel verhuisd. Tot begin dit jaar ging ik elke dag met de trein, nu nog een paar keer per jaar. Soms eens een keer 5 dagen achter elkaar als ik voor een cursus naar bijv. Utrecht moet. En het valt me nu nog steeds op, dat er zo vaak iets loos is en dat op zulke momenten ineens niemand meer lijkt te weten hoe het zit en wat er gaat gebeuren. Misschien niet 50% an de keren dat ik de trein pak, maar eigenlijk toch zeker wel 1 op de 5 keer. En dan reken ik 5 of 10 minuten vertraging tussen mijn begin- en eindstation niet eens mee.
Mischien ligt dat aan jou ofzo want eigenlijk heb ik nooit ergens last van. Alleen als er dus echt extreme omstandigheden zijn. De bus is voor mij de grote onbetrouwbaarheidsfactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

In mijn ervaring heb ik vooral als incidentele reiziger last van problemen bij de NS. Meer dan 12 jaar lang heb ik dagelijks met de trein gereisd, en daarna nog zo'n 12 jaar meerdere keren per week. In het algemeen was ik in die tijd best tevreden.
Ik denk niet dat in die tijd de service van de NS heel veel beter was. Maar als je dagelijks reist ken je de alternatieven, ken je de weg op en rond de stations, heb je niet veel informatie nodig, en merk je dat die keren dat je vertraging hebt met de trein niet veel hinderlijker zijn dan de keren dat de bus niet rijdt (staking of anderzins), de keren dat je fiets een lekke band heeft of gejat is, en alle andere problemen die je onderweg tegenkomt. En als 't misgaat, kun je het vaak zelf prima oplossen.

Tegenwoordig reis ik weinig meer met de trein. Maar als ik reis, ben ik erg afhankelijk. Ik ken de dienstregeling niet meer uit mijn hoofd, ken de alternatieve routes niet, kan nooit het juiste spoor vinden, en bij een vertraging moet ik het doen met de summiere info die ik krijg, en dat is echt niet genoeg. Vroeger zocht je een stoptrein op als de intercity niet reed, of verzon je een vlotte omweg of een stukje met de bus, tegenwoordig sta ik samen met de andere schapen te kleumen op een perron onder een leeg informatiebord. 'Let op het omroepbericht', dat vervolgens niet verstaanbaar is. Vroeger snapte ik zo'n omroepbericht ook wel zonder het te verstaan.

Zo stond ik van de week op station Amersfoort, en zocht op het informatiescherm boven bij de infobalie de trein naar Amsterdam CS. Die staat daar dus vrolijk aangegeven als intercity naar Enkhuizen! Zo vind je hem natuurlijk nooit. Andersom heet die trein in Amsterdam de Intercity naar 'Amersfoort Schothorst', waarvan ik echt geen idee heb of ik dat voor of achter Amersfoort moet zoeken.

In combinatie met het feit dat ik de trein vaak gebruik als de weersomstandigheden slecht zijn (mijn overige vervoer bestaat uit motor en fiets), en de treinen dan vol zitten en de vertragingen groter zijn, en de NS bovendien stations steeds meer uitkleedt zodat je zelfs niet meer kunt zitten wachten, laat staan droog en warm, wordt mijn beeld van de NS steeds slechter, en de kans dat ik ooit weer treinreiziger wordt steeds kleiner.

Kortom: De drempel is te hoog. Treinen zijn leuk voor de liefhebbers die ze dagelijks gebruiken, maar incidentele reizigers worden nooit meer liefhebber, omdat het juist voor hen minder leuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenjiBlade
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 18:40
If memory serves....

Amersfoort is een pokke mooi station met een goed hal, vele stoelen, elektronische informatieborden die zelfs meerdere treinen in 1 scherm aangeven met via stations, naast de natuurlijk al bestaande NS loket, medewerkers en informatieborden over vertrek en zelfs aankomende treinen.
Daarbuiten is er ns.nl, teletekst, m.ns.nl en mobile apps naast 9292ov en traphic.nl voor info.

Op traject Amersfoort -> Enkhuizen worden de stations zelfs alleen beter, al kan ik niet spreken van stations op andere trajecten. WestFriesland heeft laatst een Overhaul gehad wat betreffen de stations Enkhuizen -> Hoorn en alle borden zijn daar verbeterd en vernieuwd, de stationsgebouwen worden nu eidenlijk gebruikt voor nuttige doeleinden i.p.v. leegstaand troep en er wordt eindelijk iets gedaan aan de bijna constante vandalisme.

Als dagelijkse spits reiziger vindt ik dat de informatie voorziening en omroepberichten alleen meer en beter zijn geworden, al ben ik het er wel mee eens dat er nogsteeds ruimte is voor verbetering.

Ik krijg het gevoel dat je meer zou willen dat de NS je op magische wijze met een rode loper zou onthalen met grote borden overal die aangeven waar je heen moet i.p.v. dat je het zelf oplost met de hierboven aangegeven informatiebronnen.

Integenstelling tot wat jij aangeeft vind ik dat treinen meer leuk zijn voor de liefhebbers en incidentele reizigers JUIST vanwege de verbeteringen. Ik als doorgewinterde reiziger heb niks aan alle info voorzieningen, ik ken het allemaal al uit mijn kop en heb de mogelijkheid het zelf uit te zoeken als het fout gaat maar voor opa en oma die eens per jaar naar amsterdam gaan worden ze een goed eind op weg geholpen.
Pagina: 1 ... 13 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!