Je kon serieuze twijfels hebben, maar dat is niet iets waarop je een aanbesteding kan laten varen. Daarbij was AB erg goedkoop (wat niet direct hoeft te betekenen dat het niet kan). Maar goed zaken kopen bij bekende leveranciers is ook niet per definitie altijd meteen goed, kijkt bij Boeing naar de 787 en bij Airbus naar de A380. Beide serieproductie van gerenommeerde bedrijven die forse aanloopproblemen hadden. Dat het mis is gegaan in duidelijk, er zijn ook signalen geweest gedurende het hele proces dat het niet goed ging en dat is slecht afgehandeld.
Ten tweede, dat tijdens de aanloop naar de normale dienstregeling er ook nog een hoop fout ging. Dat er een winter voor nodig was om de Fyra helemaal in te laten storten is niet geheel zonder humor en wat dat betreft past die wel bij de NS (pun intended).
Ten eerste, de aanloop van de normale dienstregeling ging niet in de minste plaats mis omdat de infra nog niet op orde was. Ten tweede, de NS heeft problemen in de winter, maar noem maar eens een spoorwegmaatschappij die op dezelfde schaal vervoeren. Kom nou niet aan met de Zwitserse spoorwegen want die zijn nog een keer zo duur, de Belgische en Duitse spoorwegen hebben ook op dezelfde schaal last van wintersweer, de Thalys, Eurostar en ICE lagen er ook uit.
Ten derde, dat de trein zelf lelijk is en het kleurenschema helemaal nergens over gaat. Maar goed dat is een kwestie van smaak, die dan wel weer gedeeld wordt door 99% van de bevolking (cijfer inderdaad uit mijn duim gezogen). Alsmede dat er gewoon stug door wordt gegaan onder het motto van opstart problemen of kinderziektes. Kneuterigheid dus.
Kleustelling, tja, maar daar kan je geen project op afschrijven. Dat men door is gegaan lijkt mij logisch, wat had met anders moeten doen?
Noem dan maar eens een beter serieus alternatief qua HSL? Tenzij je naar Japan wil kijken, maar dan vliegen de kosten waarschijnlijk helemaal de pan uit. Goed hoor, dat je een paar mankementen kan googlen voor de TGV en ICE maar, maakt dit deze treinen dan even slecht als de Fyra? Dacht het niet. Sowieso kan ik wel een paar voordelen bedenken van een trein die rijdt op het spoor waarvoor de bedoelt was, alsmede in het land waar de producent zit (die al jaren lang ervaring heeft met hogesnelheidstreinen).
Ik bedoel alleen maar aan te geven dat andere treinen ook hun problemen kennen en dat we nu met z'n allen doen of dit typisch Nederlands is. Alleen dat is het niet, maar we zijn wel met z'n allen lekker aan het navelstaren. We zien graag alleen wat er slecht gaat in eigen land en wat er goed gaat in het buitenland, maar andersom houdt het al snel op.
De klachten over te weinig materiaal in de spits zijn legio. Laten we ook even naar de wintermaanden kijken alsmede naar gerenoveerde treinen zonder WC's, OV chipkaart en al zijn grillen, intercity naar Antwerpen er uit, enzovoorts, enzovoorts. Waarom moet er uberhaubt nog mat64 materiaal ingezet worden als er zoveel geinvesteerd is? En ja hoor, er zijn ook echt wel verbeteringen. Overigens zijn al die verbouwingen ook niet altijd "even prettig". De verbouwing van Amsterdam CS heeft ook 10 jaar geduurt (insert excusses).
Dat het druk is in de spits zal denk ik altijd zo blijven, ik ken geen OV systeem in de wereld waarbij het niet in de spits (over) vol is. Zelfde geldt ook top op zekere hoogte voor het wegverkeer. Capaciteit helemaal inrichten op het toppunt van de spits is onmogelijk. Wel kan er soms beter worden ingespeeld op het reizigersaanbod.
Het hele WC verhaal, tja. Het is een vrij bewuste keuze geweest om de WC's in de spinters te schrappen, een keuze die ik ook had gemaakt.
OV chipkaart is meer een parlementair onderzoek waard dan de Fyra.
IC naar Antwerpen er uit was al bij de aanleg van HSL duidelijk. En volgens mij heb ik dat ook genoemd als een van de zaken die verslechterd zijn.
Mat64 wordt nog ingezet omdat het nog niet volledig is vervangen. Maar voor het merendeel is het al verdwenen, alleen in het zuiden kom je ze nog planmatig tegen. Moet je er ook nog rekening mee houden dat het nieuwste MAT64 pas nu echt heel oud is (voor treinen). 246 treinen vervang je niet zomaar.
Je weet dat er op Amsterdam CS onder het monumentale station een nieuwe metrostation wordt gebouwd? En dat het hartstikke lang duurt maar een civiel technisch hoogstandje is?
Het glas is half vol of half leeg. Maar zeker niet helemaal tot de rand toe gevuld
Bij jou half leeg denk ik.
Een HSL verbinding van Amsterdam naar Breda. Maar dan wel net zo snel als het gewone materiaal. Daar zaten we op te wachten.
Amsterdam - Breda via de HSL 1:08, via het oude spoor 1:42. Schiphol - Rotterdam via HSL 0:27, via het oude spoor 0:51.
Waarom niet een hogere frequentie van de Thalys en (bijvoorbeeld) nog een HSL verbinding naar Londen? Maar goed, dat is wel vaker geopperd hier.
HSL naar London kan (maar zit een douane probleem in) hogere frequentie van de Thalys zal niet heel veel vraag naar zijn.
Uit het FD
Verbazing in Italië over Fyra-ophef
Maarten Veeger
dinsdag 04 juni 2013, 10:20
update: dinsdag 04 juni 2013, 12:55
De Nederlandse en Belgische spoorwegen wisten heel goed dat ze met de Fyra aan een pilotproject waren begonnen. Daar kregen ze een goede prijs voor, maar ze namen het risico op kinderziekten.
Company.info
N.V. Nederlandse Spoorwegen
Meer over dit onderwerp
NS riskeert verlies van snelle spoor Staat moet in actie komen bij Fyra Complottheorie NS wil inderdaad van Fyra af Top 7 Fyra-missers Trefwoorden: Italië , spoorwegen , fyra-missers
Dit stellen meerdere bij treinenbouwer AnsaldoBreda betrokken personen waaronder Paulo Bruni, politicus in Pistoia. Hij was ruim dertig jaar werkzaam bij AnsaldoBreda en is een goed over het bedrijf geïnformeerde consultant in Milaan.
‘Complottheorie’
Hij spreekt zelfs van een ‘complottheorie’ om korting af te dwingen. ‘Het praat de problemen niet goed’, aldus Bruni. ‘Maar de overdreven bedreigingen richting AnsaldoBreda wijzen er wel op. Ik hoop dat het niet zo is want het zou wel heel kortzichtig zijn.’
De Fyra V250 behoort tot de eerste modellen waarbij de motor in plaats van in een aparte locomotief onder de rijtuigen is geplaatst. ‘Nederland en België wilden het pilotproject en wisten dat de onderliggende motoren nog niet bewezen waren bij hoge snelheid’, aldus de consultant. Ook concurrent Alstom maakte zulke treinen voor het Italiaanse commerciële spoorbedrijf NTV en kende in het eerste jaar veel problemen. ‘Kinderziektes die zijn opgelost.’
'Bleeder'
Vakbondsbestuurder Paulo Mattii van Fiom verbaast zich over de ophef.’ Alle veiligheidstesten zijn goed gegaan. We vinden de bevindingen van de Belgische spoorwegen vreemd.’ Volgens de consultant hebben Nederland en België de problemen grotendeels veroorzaakt door gedurende de bouw van de treinen de specificaties meerdere malen aan te passen.
De problemen staan echter niet op zich. Enkele jaren geleden wisten de Deense spoorwegen met succes een schadevergoeding te krijgen van AnsaldoBreda. Dat betrof de veel te late levering van 83 treinen waarmee vervolgens ook problemen ontstonden. Om rechtszaken te voorkomen betaalde AnsaldoBreda in totaal €390 mln.
Moederbedrijf Finmeccanica tracht al twee jaar lang een koper te vinden voor AnsaldoBreda, de grootste ‘bleeder’ van het industriële conglomeraat. Bestuursvoorzitter Alessandro Pansa van Finmeccanica noemt Ansaldo Breda ‘met een jaaromzet van €650 à 700 mln te klein om competitief te zijn.’
[
Voor 20% gewijzigd door
PolarBear op 04-06-2013 14:02
]