Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 129 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.069 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wokschotel schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 10:39:
[...]
Helemaal fout. Met het ontwerp van de V250 is niet zoveel mis.
Het rapport van E&Yzegt toch echt iets anders, dat er een aantal zeer structurele design-fouten in zitten.. Dus ik zie graag je bron tegemoet dat E&Y het bij het foute eind heeft.

Edit: Alex) hierboven noemt er al een paar, en dat waren ze nog niet eens allemaal.

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 06-06-2013 10:44 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Een vliegtuig / trein / auto ontwerp je niet zomaar. Ja een auto is "makkelijker" maar daar is de prijs ook naar.
Kijk maar bij de Dreamliner, jaren en jaren onderzoek en dan is het nog niet goed. (10 jaar oid?) of de JSF.
De ICE3/TGV is ook niet opeens uit het niets gerezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

/weg

[ Voor 108% gewijzigd door Wokschotel op 06-06-2013 10:54 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
In andere woorden, je hebt het hele NMBS rapport totaal niet gelezen?

Want in dat rapport wordt vele, vele malen naar het MottMacDonald-rapport verwezen (met paginanummers, quotes en alles). Met een heleboel ontwerpfouten dus, zoals door MottMacDonald geconstateerd....

Er zitten simpelweg enorme fouten in het ontwerp.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik zeg er niets meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Misschien wel een goed plan ja ;)

Maar je mag er best wel wat over zeggen hoor, maar lees je dan tenminste even in de materie in, dat is wel zo handig ;)

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 06-06-2013 10:57 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 23:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het ontwerp is fout of de fabrikant bouwt niet volgens het ontwerp maar dan nog zijn de oplossingen die ervoor in de plaats zijn gekomen verkeerd ontworpen ;) . Je kunt moeilijk beweren dat de V250 geen ontwerpfouten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

wildhagen schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 10:56:
Misschien wel een goed plan ja ;)

Maar je mag er best wel wat over zeggen hoor, maar lees je dan tenminste even in de materie in, dat is wel zo handig ;)
_O- Ik ga hier helemaal niets over zeggen, ik hoop dat ik dat over een jaartje of twee wel kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Wokschotel schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:00:
[...]
_O- Ik ga hier helemaal niets over zeggen, ik hoop dat ik dat over een jaartje of twee wel kan doen.
:Z :Z :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
E&Y heeft voor zover ik weet geen rapport uitgebracht over de technische staat van de trein (dat is Mott MacDonald) of over het ontwerp (dat is Concept Risk), maar E&Y heeft een onderzoek gedaan naar de financiële staat van AnsaldoBreda en Finmeccanica, en heeft de aanbestedingsprocedure onder de loep genomen. ;)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Wokschotel schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:00:
[...]
Zolang heb je toch niet nodig om je in te lezen? Het rappport is nu ook weer niet zó enorm uitgebreid (ja, veel pagina's, maar weinig tekst op pagina), inclusief quotes uit het MottMacDonald-rapport.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
/gooit nog wat hout op het vuur:

http://www.gva.be/nieuws/...et-geen-fout-gemaakt.aspx

en

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-rELps9LiC48/UbBTFX3C3gI/AAAAAAAAA2I/-FjPJ4_GchI/w394-h658-no/IMG-20130606-WA0000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Dit is echt een nonsensbericht van nu.nl. Ik weet niet wat er precies in dat rapport staat, maar iedereen die ooit aan een competitive tender heeft meegedaan weet dat de bids omhoog en omlaag gaan gedurende de bid phase, afhankelijk van wat er uit de bid meetings komt.

Voorbeeld: Ik heb twee partijen, eentje die 18mln biedt en een vrij kale aanbieding heeft, en eentje die 25mln biedt maar veel bells and whistles, dan staat het mij vrij om een clarification naar beide partijen te sturen die nauwkeuriger die onderwerpen adresseert. De verwachting is dan dat de prijs van de kale bid wat omhoog gaat en die van de aangeklede bid omlaag. Hier is niets mis mee zolang je maar gelijke informatie aan alle partijen verstrekt, en je gunningsprocedure ongewijzigd blijft (die moet vooraf worden duidelijk gemaakt aan alle bieders).

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nog meer:
Een projectmanager van de Nederlandse Spoorwegen (NS) die de afgelopen jaren werd betaald om in de Italiaanse fabrieken de kwaliteit van de Fyra te controleren, heeft geleefd als God in Frankrijk. ,,Geweldige baan: zon, eten en drinken ;-)"

Richard de Leeuw hield als projectmanager de bouw van de Fyra in de gaten in opdracht van de NS en Belgische spoorwegen. Hij heeft "duidelijk mooie tijden beleefd" in en rond de fabrieken in Napels en Pistoia, schrijft het Nieuwsblad.

De Leeuw heeft nauwkeurig verslag gedaan van zijn reizen naar Italië. Soms zette hij fotootjes op zijn twitterpagina waarbij hij vertelde over zijn werkzaamheden. Vaker publiceerde De Leeuw over zijn luxueuze, door cypressen omgeven Toscaanse villa. Dan zette hij een foto op internet en merkt hij fijntjes op: ,,Ik ben in Italië. Geweldige baan: zon, eten en drinken ;-)"

De aankoop van de Fyra zou voor de Nederlandse belastingbetaler uiteindelijk uitlopen op een vreselijk debacle. Kostenplaatje: 600 miljoen euro.

De Leeuw heeft dat niet voorzien, getuige een verslag over de Fyra-fabriek. ,,Net terug uit de fabriek. Komt allemaal goed met deze prachtige jongens", schrijft hij bij een foto van twee Fyra-treinstellen in aanbouw op 22 maart 2011.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b...r_luxueus_leventje__.html (en oorspronkelijk van http://www.nieuwsblad.be/...leid=DMF20130605_00612540)

Wat hij dan gedaan heeft in de fabriek weet ik niet, wellicht lag zijn prioriteit meer bij lekker eten en op het strand liggen? Doe mij ook zo'n baas ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ja zeg, het is werkelijk schandalig dat als je een zakenreis maakt je ook nog eens plezier zou hebben en lol in je werk. Ik denk dat iedereen die een dergelijke job heeft dat niet vervelend zou vinden - verschil is dat een intelligent persoon NOOIT werkgerelateerde dingen op publieke websites plaatst, en/of dat zijn werkgever hier op zou moeten letten dat het niet gebeurt.

Ontzettend irrelevante en tendentieuze berichtgeving, zelfs laag voor de Telegraaf dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Precies mijn gedachte. Belachelijk dat hier zo over gevallen wordt. Dat hij daarbuiten zijn werk niet goed gedaan zou hebben is een ander verhaal.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik zet ook weleens foto's van m'n werk hier of op fb hoor :p

Zolang er geen rare dingen op staan moet dat geen probleem zijn lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrvdB
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 09:47
Als die man zijn werk goed had gedaan(geen idee op welk vlak hij moest toezien) en die trein had gewoon gedaan wat hij moest doen zonder alle mankementen is niemand erover gevallen. Ook in het buitenland werken mensen maar een uur of 8 per dag, die andere zijn vaak prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
edit: verkeerde wijziging...

Het probleem is dat je niet altijd kan voorzien of het ooit een probleem kan worden. Ik vermoed dat meneer De Leeuw daar ook niet bij stilstond toen hij zo druk aan het twitteren was.

[ Voor 154% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-06-2013 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Zo'n heel actieve Twitteraar was hij niet hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:31:
Ja zeg, het is werkelijk schandalig dat als je een zakenreis maakt je ook nog eens plezier zou hebben en lol in je werk.
Ik denk dat het de ophef meer in zit dat het erop lijkt dat hij zijn werk gewoon helemaal niet of minstens onvolledig gedaan heeft, naar aanleiding van de nu bekend geworden rapportages.

Hij moest blijkens het artikel de QC doen namens de opdrachtgevers (NS/NMBS). Kabels die met ducttape vast zitten zijn toch redelijk obvious te kwalificeren als een Quality-probleem, net zoals deuren die uit hun sponningen vallen, accu's die spontaan in brand vliegen, slecht functionerende elektrische installatie en een aantal van de andere gebreken.

Tuurlijk, sommige dingen (defecten) die naar buiten gekomen zien zal je bij een QC ook niet zien en pas tegenkomen bij een echte praktijktest. Maar kabels die met ducttape zijn bevestigd moet je toch echt wel opvallen....

En als je dan nog doodleuk post dat je lekker op de baas zijn kosten lekker eet, terwijl er een schade van honderden miljoenen is (oplopend volgens sommige schatting tot 2 miljard), is dat niet echt heel erg tactisch te noemen, en vind ik het imho niet meer dan terecht dat je dan kritiek kunt verwachten.

En ja, dit is uit 2011, maar ook toen al waren er problemen gemeld (de levering was immers oorspronkelijk al voorzien voor 2007.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Alex) schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:38:
Zo'n heel actieve Twitteraar was hij niet hoor :+
Z'n account en foto's zijn zojuist verwijderd. Damage control. :)

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:37:
[...]

Het probleem is dat je niet altijd kan voorzien of het ooit een probleem kan worden. Ik vermoed dat meneer De Leeuw daar ook niet bij stilstond toen hij zo druk aan het twitteren was.
Het enige probleem wat ProRail met foto's heeft, zijn trein spotters die als potentieel terrorist worden aangezien.
En daar hebben wij ook weleens last van, tegenwoordig zie je vrij snel politie op je af komen als je opname doet bij een stationsgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
jelmervos schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:39:
[...]

Z'n account en foto's zijn zojuist verwijderd. Damage control. :)
Begrijpelijk. 't is zonde dat de kranten hem met naam, toenaam en foto moeten noemen. Hij is al veroordeeld nog voordat er maar enigszins duidelijk is of hij goed zijn werk heeft gedaan. Laat dat oordeel liever over aan NS en NMBS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Kap nou eens met al die aannames. Iedereen roept maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

wildhagen schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:38:
[...]
Ik denk dat het de ophef meer in zit dat het erop lijkt dat hij zijn werk gewoon helemaal niet gedaan heeft, naar aanleiding van de nu bekend geworden rapportages.

Hij moest blijkens het artikel de QC doen namens de opdrachtgevers (NS/NMBS).
QC op welk gebied? Je weet helemaal niks. Er loopt daar echt niet 1 persoon rond die alles doet, en als hij eindverantwoordelijk was, dan kroop hij echt niet zelf onder treinen om te controleren hoe de kabels vastzitten. Daar heb je ingenieurs voor.
Als hij zelf verantwoordelijk was voor een onderdeel, dan weet je nog niet voor welke? Misschien hield hij zich wel bezig met de juiste stofjes op de stoelen, de juiste kleur chromen kranen in de wc's en de juiste tint glas in de ramen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:39:
[...]

Het enige probleem wat ProRail met foto's heeft, zijn trein spotters die als potentieel terrorist worden aangezien.
En daar hebben wij ook weleens last van, tegenwoordig zie je vrij snel politie op je af komen als je opname doet bij een stationsgebied.
Stations zijn niet van Prorail maar van NS Stations. Daarbij is fotograferen als burger met een in de hand gehouden fototoestel gewoon legaal, maar je moet wel stevig in je schoenen staan als er zo'n koppel politie je aanspreekt daarop.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Wokschotel schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:41:
Kap nou eens met al die aannames. Iedereen roept maar wat.
Zoals het er nu uitziet is AnsaldoBreda weliswaar in staat om treinen te bouwen, maar niet in het bedenken/verifiëren van een ontwerp. De klant levert onvoldoende toezicht, en de keuringsinstanties kijken te specifiek naar de vraag "is het veilig?" zonder rekening te houden met de mogelijke toekomst (zoals doorroestende assen of de kans op brand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:43:
[...]

Stations zijn niet van Prorail maar van NS Stations. Daarbij is fotograferen als burger met een in de hand gehouden fototoestel gewoon legaal, maar je moet wel stevig in je schoenen staan als er zo'n koppel politie je aanspreekt daarop.
De beveiliging/spoorwegpolitie wordt wel degelijk door ProRail aangestuurd en niet door NS. Ontwikkelingsplannen worden door NS uitgewerkt, uitvoering door ProRail.

Het is inderdaad legaal, maar je moet je wel legitimeren. (wij met onze spoor pas.)

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 06-06-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Spoorwegpolitie is gewoon onderdeel van het nationale politieapparaat. Ik kan me niet indenken dat Prorail dat aanstuurt. Hoogstens dat ze een melding maken van "we hebben er weer eentje", wat ik dan weer niet kan begrijpen omdat fotograferen gewoon legaal is, dus waarom zou je er politie op afsturen.
En iedereen heeft legitimatieplicht. De politie mag dat dan alleen vragen als het redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak noodzakelijk is. En iemand om legitimatie vragen puur en alleen omdat die fotografeert vind ik misbruik van de legitimatieplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:18:
Spoorwegpolitie is gewoon onderdeel van het nationale politieapparaat. Ik kan me niet indenken dat Prorail dat aanstuurt. Hoogstens dat ze een melding maken van "we hebben er weer eentje", wat ik dan weer niet kan begrijpen omdat fotograferen gewoon legaal is, dus waarom zou je er politie op afsturen.
En iedereen heeft legitimatieplicht. De politie mag dat dan alleen vragen als het redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak noodzakelijk is. En iemand om legitimatie vragen puur en alleen omdat die fotografeert vind ik misbruik van de legitimatieplicht.
Je wordt aangehouden vanwege terrorisme gevaar :p niet vanwege de legitimatieplicht. Dit is geldig sinds 1 januari 2013:

> Meld verdachte situaties en personen, losliggende en onbeheerde materialen bij het Schakel- en Meldcentrum (SMC) en/of 112.

En op een toetsvraag:
Deze persoon lijkt een treinspotter. Het is daarom wel nodig om deze persoon aan te spreken en te onderzoeken wat zijn doel is. De persoon op de andere foto is een meting aan het verrichten. Hierop onderneem je geen actie. Het is alleen nodig om personen aan te spreken en te onderzoeken wat hun doel is, als zij zich verdacht gedragen.
Dit staat er letterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

Bij de BBC documentaire over het spoor enkele maanden geleden, waren ze langs het spoor vooral op zoek naar koperdieven, zal hier ook wel een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ArcticWolf schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:35:
[...]

Je wordt aangehouden vanwege terrorisme gevaar :p niet vanwege de legitimatieplicht. Dit is geldig sinds 1 januari 2013:

> Meld verdachte situaties en personen, losliggende en onbeheerde materialen bij het Schakel- en Meldcentrum (SMC) en/of 112.

En op een toetsvraag:

[...]

Dit staat er letterlijk.
Heb je die foto's er ook bij? Ik heb niet zo'n goed beeld van wat voor soort "meting" minder verdacht is dan het maken van een foto.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:50:
[...]

Heb je die foto's er ook bij? Ik heb niet zo'n goed beeld van wat voor soort "meting" minder verdacht is dan het maken van een foto.
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-E6h25XjN6hQ/UbBqWBDCSiI/AAAAAAAAA2Y/V2JIGx1ockU/w1100-h522-no/foto5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:39
Oh dus een terrorist hoeft alleen maar een hesje aan + helm en hij is safe? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ik kan uit ervaring zeggen dat als je foto's op stations wil nemen je daar het beste permissie van NS voor bij je kan dragen. De spoorwegpolitie heeft inderdaad instructies je daarop aan te spreken.

Het grappige is het geknip dat ze voor je doen als blijkt dat je daadwerkelijk een brief met die permissie hebt :P Dat verwachten ze namelijk niet als je eruit ziet als op foto 2 :)
ArcticWolf schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:39:
[...]

Ik doelde meer op foto's die een werknemer van zijn eigen werk maakt en die plaatst. Om bij ProRail te blijven: Het is niet slim om een foto van een slecht werkende wissel te plaatsen en die op Facebook te zetten met een bericht van 'Kijk wat ik vandaag weer tegenkwam op inspectieronde.'.

Extreem voorbeeld maar je ziet waar het toe kan leiden. Daarom hebben de meeste grote bedrijven een afdeling communicatie die toeziet op alle berichtgeving naar buiten en guidance heeft voor medewerkers wat daar onder valt.

[ Voor 58% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-06-2013 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
maarud schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:55:
Oh dus een terrorist hoeft alleen maar een hesje aan + helm en hij is safe? :+
Nee, als je bij het spoor werkt sta je geregistreerd bij ProRail tegenwoordig. Het zogenaamde Veiligheidspaspoort, hierop staat je naam, functie, bedrijf, behaalde veiligheidsdocumenten (wordt binnenkort een pas met NFC chip).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Het is alleen nodig om personen aan te spreken en te onderzoeken wat hun doel is, als zij zich verdacht gedragen.

Dit staat er letterlijk.
Eenieder die vindt dat mensen die fotograferen zich verdacht gedragen puur en alleen vanwege het fotograferen mogen zichzelf laten onderzoeken of ze nog wel alles op een rijtje hebben.
Dat geldt dus ook als je bij die vraag 5 op de rechter foto klikt. Ik kan daar geen verdenking voor terrorisme in zien en ik zeg ronduit dat mensen die dat wel vinden niet sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
ArcticWolf schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:59:
[...]

Nee, als je bij het spoor werkt sta je geregistreerd bij ProRail tegenwoordig. Het zogenaamde Veiligheidspaspoort, hierop staat je naam, functie, bedrijf, behaalde veiligheidsdocumenten (wordt binnenkort een pas met NFC chip).
Mja.. als ik het zo lees dan vragen ze daar dus niet om:
De persoon op de andere foto is een meting aan het verrichten. Hierop onderneem je geen actie. Het is alleen nodig om personen aan te spreken en te onderzoeken wat hun doel is, als zij zich verdacht gedragen.
Want je wordt niet aangesproken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

ArcticWolf schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 10:47:
Een vliegtuig / trein / auto ontwerp je niet zomaar. Ja een auto is "makkelijker" maar daar is de prijs ook naar.
Kijk maar bij de Dreamliner, jaren en jaren onderzoek en dan is het nog niet goed. (10 jaar oid?) of de JSF.
De ICE3/TGV is ook niet opeens uit het niets gerezen.
Maar AB heeft wel degelijk ervaring met HSTs en het bouwen van treinen, hoe ze dan zo een onding kunnen ontwerpen is mij een echt raadsel. Een deur die eruit valt, batterijen die in brand vliegen of een dakrand die loslaat heeft zelfs niets met HST te maken.
Het is natuurlijk wel correct dat Lloyd's enkel op veiligheid controleert en niet op de afwerking van de trein. Aanzie het als een CE keuring, dat zegt ook niet over de kwaliteit. De nationale diensten zoals het DVIS kijken ook enkel naar de rapporten die ze krijgen om te keuren zonder zelf de trein te gaan onderzoeken. Uiteindelijk dien je als firma bij die instanties een dossier in met alle informatie erbij, en dat dossier zal beoordeeld worden.
Alex) schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:45:
[...]

Zoals het er nu uitziet is AnsaldoBreda weliswaar in staat om treinen te bouwen, maar niet in het bedenken/verifiëren van een ontwerp. De klant levert onvoldoende toezicht, en de keuringsinstanties kijken te specifiek naar de vraag "is het veilig?" zonder rekening te houden met de mogelijke toekomst (zoals doorroestende assen of de kans op brand).
Omdat dat niet de taak is van die keuringsinstanties. Kwaliteitscontrole moet bij door de klant gebeuren.
Maasluip schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:43:
[...]

Het hangt trouwens ook van land tot land af. In sommige landen is het NIET toegestaan om treinen of spoorweginstallaties te fotograferen, zoals o.a. in Italië of in de VSA. Een trein mag dan weer wel als achtergrond dienen in een foto.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voordat we hier een hele metadiscussie over fotograferen en waar het niet mag krijgen: we hebben het hier over Nederland. Check het draadje waar het begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Blokker_1999 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 13:13:
[...]

Maar AB heeft wel degelijk ervaring met HSTs en het bouwen van treinen, hoe ze dan zo een onding kunnen ontwerpen is mij een echt raadsel. Een deur die eruit valt, batterijen die in brand vliegen of een dakrand die loslaat heeft zelfs niets met HST te maken.
In het verre verleden heeft Breda HST's gemaakt, maar in de laatste 10 - 15 jaar niet meer. Ansaldo en Breda (nog voor hun fusie) hebben meegebouwd aan de ETR 500, maar hierbij waren ook meer kundige bedrijven aanwezig zoals Alstom en Bombardier.

Het engineeren van de V250, volgens de op dat moment geldende veiligheidsregels, is een klus die voor AnsaldoBreda niet makkelijk zal zijn geweest. Ontwerpprincipes die gangbaar zijn bij een normale trein gaan lang niet altijd op bij een HST. Dat bleek wel uit de afwerking aan de onderkant.

Ik denk dat AnsaldoBreda heeft verzuimd om het ontwerp afdoende te valideren, en is uitgegaan van de mening van de ontwerpers van AB - "dit is een goed ontwerp, zo gaan we het doen".
Het is natuurlijk wel correct dat Lloyd's enkel op veiligheid controleert en niet op de afwerking van de trein. Aanzie het als een CE keuring, dat zegt ook niet over de kwaliteit. De nationale diensten zoals het DVIS kijken ook enkel naar de rapporten die ze krijgen om te keuren zonder zelf de trein te gaan onderzoeken. Uiteindelijk dien je als firma bij die instanties een dossier in met alle informatie erbij, en dat dossier zal beoordeeld worden.

Omdat dat niet de taak is van die keuringsinstanties. Kwaliteitscontrole moet bij door de klant gebeuren.
Dat is een goed punt, misschien is het daarom verstandig als keuringsinstanties ook gaan kijken naar situaties die in de toekomst mogelijk problemen kunnen veroorzaken (zoals roest). Aan de andere kant, tot nu toe is dit de eerste keer dat een trein binnen zo'n korte tijd na z'n typetoelating en commerciële inzet wordt afgeserveerd, het zal dus geen groot probleem zijn binnen de industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

ArcticWolf schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:59:
(wordt binnenkort een pas met NFC chip).
Net zo'n verhaal als die OV-chipkaart zeker? :+ redactieblog: Paniek: is de ov-chipkaart echt 'weer gekraakt'?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 15:30

Goner

What can I do you for ?

Sprinter rijdt gisteren iets over half 6 Den Haag HS uit en stopt opeens na een paar 100 meter ...

"Beste reizigers, zoals u merkt zijn we onverwacht tot stilstand gekomen. Dit was een ongeplande remproef"
:?
Machinist een jolige bui of zo ? Hij 'toeterde' af en toe ook naar fietsers langs het spoor ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrvdB
Goner schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:44:
Sprinter rijdt gisteren iets over half 6 Den Haag HS uit en stopt opeens na een paar 100 meter ...

"Beste reizigers, zoals u merkt zijn we onverwacht tot stilstand gekomen. Dit was een ongeplande remproef"
Machinist een jolige bui of zo ? Hij 'toeterde' af en toe ook naar fietsers langs het spoor ...
Waarschijnlijk een zonnesteekje opgelopen of iets dergelijks. Zo zijn er wel meer jolige machinisten, niets mis mee zolang ze maar op tijd rijden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
zow en nu om de discussie af te sluiten :P

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/946255_603354013016566_552513150_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
Goner schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:44:

Of hij was de hard langs een sein gereden en de ATB gooide de rem erop.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:51:
[...]

Of er liep iets over de rails waarvoor hij remde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Of hij vergat op de "dodemansknop" te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrvdB
RocketKoen schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:51:
[...]

Dat gebeurt inderdaad wel vaker, de stoptrein bij station Den Bosch heeft daar nog al eens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En op een toetsvraag:

[...]

Dit staat er letterlijk.
Voor het onderzoeken van iemands doel heb je geen legitimatie nodig, die mag je alleen vragen bij een redelijk vermoeden van een overtreding e.d. Van mij zouden ze dan ook niets te zien krijgen.

Overigens heb ik dat een agent die niet op de foto ook wel eens verteld en die bond uiteindelijk toch wel in. Eerst mocht ik geen foto's maken, toen mocht ik niets met die foto's doen als hij er op stond en uiteindelijk liet hij het er maar bij zitten. Wat hij niet wist was dat ik toevallig aan het filmen was en alles dus op film stond _O-

Ik ben er overigens niet op uit om moeilijk te doen, maar als men mij met die houding benadert ben ik iets minder meegaand dan wanneer het op een fatsoenlijke manier gebeurt. Dan wil ik best even meewerken en laten zien dat ik geen kwaad in de zin heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen treinverkeer rond Gouda
Op last van de politie rijden er geen treinen rond Gouda. Reizigers melden op Twitter dat hun trein het station niet in mag.

Station Gouda is uit voorzorg ontruimd, volgens NS vanwege een bommelding. De stremming duurt zeker tot 17.00 uur.

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 06-06-2013 15:17 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels is het goedkoper zo nu en dan een 'bom' te laten ontploffen dan steeds die halfgare paniek om niets. Sure, tot op zekere hoogte geldt better safe than sorry, maar daar zitten grenzen aan. Niet in de laatste plaats omdat het een steeds grotere massahysterie veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:18:
Inmiddels is het goedkoper zo nu en dan een 'bom' te laten ontploffen dan steeds die halfgare paniek om niets. Sure, tot op zekere hoogte geldt better safe than sorry, maar daar zitten grenzen aan. Niet in de laatste plaats omdat het een steeds grotere massahysterie veroorzaakt.
straks krijgen we die bom sniffers zoals op Schiphol 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:25:
straks krijgen we die bom sniffers zoals op Schiphol 8)7
Ik zag ook al een scanapparaat op Amsterdam Centraal met een bordje dat je verwacht wordt mee te werken aan controle. Dat staat me ontzettend tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 18:51

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Verwijderd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:28:
[...]

Ik zag ook al een scanapparaat op Amsterdam Centraal met een bordje dat je verwacht wordt mee te werken aan controle. Dat staat me ontzettend tegen.
nu kom k niet heel vaak in CS,maar waar dan? (ben meestal bij CS om van de 21<=> metro te gaan :P )

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:28:
[...]

:/ het was eigenlijk een grapje en ik wist niet dat ze er echt stonden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mrsar schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:31:
[...]

nu kom k niet heel vaak in CS,maar waar dan? (ben meestal bij CS om van de 21<=> metro te gaan :P )
Bij de baggagekluizen. Ik heb 't ding al jaren niet meer in werking gezien echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ach, onder het mom van 'niets te verbergen' is het niet zo'n ramp toch? ;) :p

Zat even verder te lezen over de noorse spoorwegen, kwam ik ook dit bericht tegen, een trein die ontspoorde omdat hij te laat remde in een gebied met scherpe bochten, en schuurde langs de rotswand:
http://modelljernbane.int..._supertoget_flirt_togsett
beste schade heb je dan :o

(oud bericht trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

maarud schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:41:

Zat even verder te lezen over de noorse spoorwegen, kwam ik ook dit bericht tegen, een trein die ontspoorde omdat hij te laat remde in een gebied met scherpe bochten, en schuurde langs de rotswand:
http://modelljernbane.int..._supertoget_flirt_togsett
beste schade heb je dan :o

(oud bericht trouwens)
Wow, dit sporenplan, inclusief dat station heb ik ooit nog eens uitgelegd....!!! _/-\o_ NOSTALGIE!!!

Afbeeldingslocatie: http://modelljernbane.internettside.com/thumbs/nyheter/marklin_modelljernbane_anlegg_modellbahn_ahnlage_model_model_railroad_installation_th.jpg

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 22-09 18:51

mrsar

waar een sar is,is een wodka

CyBeR schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:37:
[...]

Bij de baggagekluizen. Ik heb 't ding al jaren niet meer in werking gezien echter.
ah ok :P mja daar kom ik echt nooit :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maarud schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:41:
Not sure if serious...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Nou ja als het is wat ik denk dat het is, een soort poortje, en je ziet er een beetje verdacht uit, is het niet zo extreem veel moeite om door een poortje te lopen? tenzij ze je helemaal willen checken en controleren, dan kost het mij een beetje veel tijd en lijkt het meer op een vliegveld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

't is niet "een soort poortje", 't is een full-on röntgenapparaat zoals je ze bij Schiphol ook ziet (voor je carry-on).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ja oke, dan wordt het al wat minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maarud schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 16:02:
Nou ja als het is wat ik denk dat het is, een soort poortje, en je ziet er een beetje verdacht uit, is het niet zo extreem veel moeite om door een poortje te lopen? tenzij ze je helemaal willen checken en controleren, dan kost het mij een beetje veel tijd en lijkt het meer op een vliegveld :P
Ga toch weg, 'ik zie er een beetje verdacht uit'. Dat is precies waarom die massahysterie zo gevaarlijk is. Vroeger bracht je verlaten koffers naar de gevonden voorwerpen, tegenwoordig leggen ze het station een halve dag plat.

Als ze niet met een verdomd goede reden aankomen werk ik nergens aan mee. Zij moeten hun ingrepen verantwoorden, ik mijzelf niet als ik gewoon mijn brave dagelijkse leven leid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:33
CyBeR schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 16:04:
't is niet "een soort poortje", 't is een full-on röntgenapparaat zoals je ze bij Schiphol ook ziet (voor je carry-on).
In de metro van beijing moet je áltijd je tas door een rotgenapparaat doen en zelf door een poortje stappen. Zelfs bij sommige tunnels onder wegen door in de binnenstad moet dat en in de buurt van het grote tianmen plein voor de verboden stad kan je soms ook zomaar op straat gecontroleerd worden. Veilig gevoel wel maar hoop niet dat het naar Nederland overwaait. Ooit eens tegen gehouden voor het hebben van een staaldraad in m'n tas. Uiteindelijk mocht ik wel door, gebruikte dat draad alleen om mijn backpack mee vast te kunnen zetten en na het laten zien inclusief hangslot mocht ik door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ja, en dan gebeurt er een keer wél wat (zie Madrid, een paar jaar geleden, of Moskou vorig jaar). Dan staan bepaalde types ook vooraan te brullen "hoe kón dit nou gebeuren?"...

Men kan het gewoon niet veroorloven om niets te doen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Waarom moet ik met dat Fyra verhaal de hele tijd aan de Bomb Detectors denken die aan Iraq verkocht zijn.
YouTube: Conman guilty of selling fake bomb detectors

Als er zoveel signalen zijn en al zo lang, moet "er expres zo voor kiezen vanwege andere (winst)belangen" ook een mogelijke verklaring zijn imho. (ik heb het dan niet over die ene Nederlander die in Italie zat om Ansaldo te controleren)

[ Voor 11% gewijzigd door enchion op 06-06-2013 16:13 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

enchion schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 16:12:
Waarom moet ik met dat Fyra verhaal de hele tijd aan de Bomb Detectors denken die aan Iraq verkocht zijn.
YouTube: Conman guilty of selling fake bomb detectors

Als er zoveel signalen zijn en al zo lang, moet "er expres zo voor kiezen vanwege andere (winst)belangen" ook een mogelijke verklaring zijn imho. (ik heb het dan niet over die ene Nederlander die in Italie zat om Ansaldo te controleren)
Ach, er was onlangs een brit die voor veel geld drugsdetectoren verkocht aan vele politiediensten, met smartcards uit te breiden naar nieuwe drugs... Bleek uiteindelijk om golfbaldetectoren te gaan die voor €10k verkocht werden |:( . Ook hier in vlaanderen was er een korps in getrapt.

Gisteren maakte een Italiaanse vakbondsman nog verontwaardigd bekend dat de NMBS op 15 mei een brief naar AB had gestuurd waarin ze positief waren over de vorderingen. De NMBS ontkent dit feit nu en niet officiële bronnen zijn ondertussen met het volledige verhaal naar buiten gekomen

http://www.standaard.be/cnt/DMF20130606_00612854 :
De NMBS ontkende meteen het bestaan van zo'n brief en zegt dat er alleen een brief is gestuurd om het bedrijf te herinneren aan zijn contractuele verplichting.

Op 25 april stuurde volgens onze informatie de Belgische spoorwegen een brief naar de ceo van AnsaldoBreda met daarin een deadline tot 2 mei om met een actieplan te komen om de problemen aan de Fyra-treinen te verhelpen.

Omdat dat actieplan uitbleef werd op 13 mei in Schiphol een vergadering belegd met de Belgische en Nederlandse Spoorwegen en AnsaldoBreda. Daarop volgende op 15 mei een brief waarin verwezen wordt naar het onderhoud van 13 mei en waarin de Belgische spoorwegen nog tot 17 mei aan AnsaldoBreda geeft om het actieplan over te maken.

De twee dagen extra worden in die Engelstalige brief omschreven als 'a matter of goodwill.' In diezelfde brief geeft de NMBS volgens onze informatie ook duidelijk aan dat zonder actieplan het bedrijf alle informatie gaat verzamelen en daarmee naar de raad van bestuur zal trekken. Dat gebeurt op 31 mei, waarna beslist wordt om de bestelling van de drie Fyra-treinen op te zeggen.
Als deze informatie volledig correct is kan men daar dus uit opmaken dat AB, 3,5 maanden na de ingebrekestelling, nog geen actieplan klaarhad om de problemen aan te pakken, dit terwijl ze contractueel slechts 3 maanden zouden krijgen. Lijkt me alweer een geldige reden om het contract te laten ontbinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Blokker_1999 op 06-06-2013 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 16:10:
Ja, en dan gebeurt er een keer wél wat (zie Madrid, een paar jaar geleden, of Moskou vorig jaar). Dan staan bepaalde types ook vooraan te brullen "hoe kón dit nou gebeuren?"...

Men kan het gewoon niet veroorloven om niets te doen.
Die types zouden ze moeten kielhalen. Ik heb werkelijk waar liever dat er eens in de tien jaar een vliegtuig of bus wordt opgeblazen dan dat iedereen onder allerlei paranoïde maatregelen gebukt gaat. Ook als dat betekent dat ik zelf het loodje zou leggen. We moeten nu eenmaal accepteren dat een vrije samenleving betekent dat sommige kwade lieden daar misbruik van kunnen maken, maar dat kunnen sommige mensen maar moeilijk verkroppen. We accepteren met betrekkelijk gemak 500-700 doden per jaar voor iets triviaals als van A naar B komen, dan is onze zwaar bevochten vrijheid toch zeker een handvol doden per decennium waard. Het zure is dat het bovendien schijnveiligheid is; je voorkomt aanslagen toch niet (want als de aandacht op een plek gericht is slaan ze elders wel toe) en de vrijheden worden stukje bij beetje ingeperkt. Terrorisme gaat niet over het doden van iedereen; het gaat over het angst zaaien. Het werkt alleen als je je laat terroriseren en dat krijgen ze momenteel helaas prima voor elkaar. Af en toe een bommetje of een high-profile moordaanslag en onze overheden doen de rest.

Helaas is het politiek inderdaad gunstiger de angstzaaier uit te hangen. Als er niets gebeurt kan je dat als succes claimen, terwijl je omgekeerd hangt als je voor bezinning predikt en er gebeurt wel een keer wat.
Meen je dit serieus? Een land vol wantrouwige agenten, vuurwapens en detectoren en je voelt je er veiliger door? Ik word er juist uiterst nerveus van. Niet omdat ik iets te verbergen heb, maar omdat ik liever vrij leef dan in een politiestaat waar ik altijd bekeken word en me steeds moet verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De Italiaanse bouwer van de Fyra-treinen AnsaldoBreda is van plan een schadeclaim in te dienden tegen de Belgische Spoorwegen, omdat zij niet verder willen met de Fyra.

Dat zei topman Maurizio Manfellotto van AnsaldoBreda donderdag op een persconferentie in Napels. Manfellotto ging nog niet in op de Nederlandse situatie, omdat in Nederland nog een besluit moet worden genomen.

De NS heeft aangegeven ook te willen stoppen met de Fyra, omdat de treinen ''onvoldoende betrouwbaar'' zijn. Het kabinet bespreekt de kwestie vrijdag.

De topman verwerpt de kritiek over technische mankementen aan de treinen die zijn geleverd aan Nederland en België. Hij wijst erop dat het dagelijkse onderhoud dat AnsaldoBreda had aanbevolen voor de snelle treinen, niet is uitgevoerd.

Daardoor konden er problemen ontstaan toen het flink begon te sneeuwen. De topman zei dat tientallen technici uit Italië, Nederland en België die aan de Fyra werken, de kritiek niet onderschrijven. Het gaat volgens hem vooral om kinderziektes die moeten worden opgelost.

De topman bood verder zijn excuses aan voor zijn uitspraak over brieven die de Belgische en Nederlandse spoorwegen aan AnsaldoBreda hadden gestuurd waarin zij aangaven tevreden te zijn. Deze brieven zijn medio januari gestuurd, voordat de problemen begonnen, en niet pas in mei. Volgens Manfellotto ging het om een misverstand.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...ergoeding-van-belgie.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Worsteneter schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 16:10:
[...]
Veilig gevoel wel maar hoop niet dat het naar Nederland overwaait.
Daar krijg ik helemaal geen veilig gevoel van. Ik heb bijna altijd wel zaken bij me die bij een dergelijk iets problematisch zouden zijn maar gewoon mogen. Constant bang zijn dat de politie je spullen komt doorzoeken zou mij juist compleet onveilig doen voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Dat verbaast me niets. Zulke conflicten kunnen ook niet anders eindigen dan in een juridisch slagveld met over en weer procedures. Voor AnsaldoBreda is het bovendien echt een kwestie van overleven.

[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 06-06-2013 17:24 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:33
CyBeR schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:13:
[...]

Daar krijg ik helemaal geen veilig gevoel van. Ik heb bijna altijd wel zaken bij me die bij een dergelijk iets problematisch zouden zijn maar gewoon mogen. Constant bang zijn dat de politie je spullen komt doorzoeken zou mij juist compleet onveilig doen voelen.
Nah het is niet dat ze je op straat pakken om te doorzoeken en China is natuurlijk wel wat anders, ook omdat daar ook veel mensen in burgers lopen etc.

Maar het geeft mij wel een veilig gevoel, dat op plekken waar HEEL VEEL mensen samen komen er eerst wordt gecontroleerd. Die metro's zitten knoepertje vol en locaties als de verboden stad en het tianmen plein idem dito. Dat mensen door gecontroleerd worden voordat ze daar op/in komen geeft opzich wel een veilig gevoel ja.

Dit moet dan gezien worden in de context van een vreemd land, niemand spreek engels en super druk, veel mensen + rare regering waarbij protesten onderdruk worden.

Wat ik zeg: dáár gaf het mij een veilig gevoel. Hier in Nederland zou ik het schijt irritant en niet tof vinden als ik gecontroleerd wordt om een willekeurig NS station op te komen of als ik het plein bij de dam op wil lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Wat ik vooral spijtig vind is dat deze topman vorige week nog furieus gereageerd heeft op de persconferentie van de NMBS omdat deze een gebrek aan respect zou hebben getoond voor de Italiaanse en Nederlandse technice (terwijl MDS het vooral had over het ontwerp, en niet zozeer het werk van die technici) terwijl hij nu een week later direct de NedTrain technici afschiet als zijnde incompetent. Het zou me echt verbazen dat deze treinen om te beginnen een groot dagelijks onderhoud nodig hebben, en nog meer dat de technici niet correct op de hoogte zouden zijn van dit onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat verstaan ze eigenlijk onder dagelijks onderhoud? Als er een vlokje sneeuw op de trein valt die eraf halen zodat die bij dooi geen kortsluiting kan veroorzaken?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 18:22:
[...]
Wat ik vooral spijtig vind is dat deze topman vorige week nog furieus gereageerd heeft op de persconferentie van de NMBS omdat deze een gebrek aan respect zou hebben getoond voor de Italiaanse en Nederlandse technice (terwijl MDS het vooral had over het ontwerp, en niet zozeer het werk van die technici) terwijl hij nu een week later direct de NedTrain technici afschiet als zijnde incompetent. Het zou me echt verbazen dat deze treinen om te beginnen een groot dagelijks onderhoud nodig hebben, en nog meer dat de technici niet correct op de hoogte zouden zijn van dit onderhoud.
De AB treinen van Denemarken zouden berekend zijn op per 20.000km klein onderhoud, maar deze stonden elke 2000km alweer in onderhoud... dus ja dat zegt wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

2000 km is nogal snel.
Stel dat een (normale) trein gemiddeld 40 km/u rijdt, dan rijdt deze bij 16 uur per dag (6:00 uur t/m 22:00 uur) 640 km. Dus elke 3 dagen is er klein onderhoud nodig en dat is erg snel. (Volgens mij gaat een trein zelfs minder vaak door de wasstraat heen....)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Onbekend schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 19:35:
2000 km is nogal snel.
Stel dat een (normale) trein gemiddeld 40 km/u rijdt, dan rijdt deze bij 16 uur per dag (6:00 uur t/m 22:00 uur) 640 km. Dus elke 3 dagen is er klein onderhoud nodig en dat is erg snel. (Volgens mij gaat een trein zelfs minder vaak door de wasstraat heen....)
Ja... daarom is het daar ook een drama.

Hopelijk pakt de GVB het beter aan met die nieuwe metro's... zag de test trein vandaag ook weer heen en weer rijden. O-)

edit:
hier is de bron van die 2000km claim...
http://www.business.dk/transport/fuldt-stop-for-ic-4 en http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?30,5376777

[ Voor 24% gewijzigd door ArcticWolf op 06-06-2013 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Japanse wetenschappers hebben een prototype van een nieuwe trein getest die in staat is om het wereldsnelheidsrecord voor treinen te verbreken.

De nieuwe magneetzweeftrein, genaamd L0 Series Shinkansen, maakte een succesvolle proefrit op een 18 kilometer lange testbaan in de prefectuur Yamanishi.

Het voertuig kan een topsnelheid bereiken van ongeveer 500 kilometer per uur.

Het is de bedoeling dat de trein vanaf 2027 gaat rijden tussen de steden Tokyo en Nagoya. Deze reis over 322 kilometer zal met de L0 Series Shinkansen slechts 40 minuten duren, zo meldt de Tokyo Times.

De trein krijgt 16 rijtuigen en zal 1000 passagiers per rit gaan vervoeren. In 2045 zal er ook een verbinding komen met Osaka, zo heeft het Japanse spoorwegbedrijf Central Japan Railway Company al eerder bekend gemaakt.

Op dit moment rijdt de snelste passagierstrein ter wereld in China, tussen Shanghai en het nabijgelegen Pudong International Airport.

Deze magneetzweeftrein met de naam Shanghai Transrapid kan een topsnelheid halen van 431 kilometer per uur, maar door de vele bochten in het 30 kilometer lange traject rijdt het voertuig vaak ook een stuk langzamer.

Het snelheidsrecord voor treinen staat op naam van de Japanse magneetzweeftrein JR-Maglev MLX01. Deze trein bereikte op 2 december 2003 een topsnelheid van 581 kilometer per uur. In deze trein zaten echter geen passagiers en er zijn ook geen plannen om het voertuig met deze snelheid op een traject te laten rijden
Bron: http://www.nu.nl/opmerkel...reld-getest-in-japan.html

Wikipedia: L0 Series Shinkansen

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-cA0GV6F2se4/ULP4r4BkV8I/AAAAAAAAR1k/kaaUepx2iIk/s1600/model.jpg
Afbeeldingslocatie: http://magnetbahnforum.de/phpBB2/userpix/406_Xing630x470Bild_2.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 06-06-2013 19:54 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Series 500 is idd imho ook de mooiste. Jammer dat ze al opgeschoven zijn naar minder belangrijke diensten, en meer dan de helft van de stellen is al gesloopt :(

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 19:56:
Series 500 is idd imho ook de mooiste. Jammer dat ze al opgeschoven zijn naar minder belangrijke diensten, en meer dan de helft van de stellen is al gesloopt :(
Misschien moet de NS snel een bod doen op de rest, 8 bakken is toch lang genoeg... en voor een paar miljoen zijn ze wel om te bouwen naar 1500V / 25kV, ATB en ERTMS :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:03
Ik vind het inderdaad een erg mooie trein. Ik denk ook dat deze door zijn lengte nog best energiezuinig is, helemaal als de remenergie wordt teruggeleverd. In ieder geval zuiniger dan de auto en het vliegtuig, en mijn droom is ook wel dat die (of soortgelijk, Siemens Velaro is ook prima!) ooit uithoeken van NL met de randstad en Duitsland verbinden.

Kan energie trouwens (op dit moment) worden teruggeleverd op de HSL en Betuweroute? Een transformator is wel bidirectioneel, maar ik vraag me af of er geen dingen tussenzitten die het tegen houden.

Wat me trouwens ook opvalt, is hoe zwaar onze bovenleidingen eigenlijk zijn uitgevoerd door de 1500 (tot 1800)V. Kijk maar eens naar dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/Eurostar_at_St_Pancras_Jan_2008.jpg/756px-Eurostar_at_St_Pancras_Jan_2008.jpg
Waar wij een dikke dubbele rijdraad hebben, met draagkabels erboven, en degelijke. Op dit plaatje hierboven is het gewoon niets meer dan een waslijn.

[ Voor 33% gewijzigd door marcop23 op 06-06-2013 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Volgens mij heeft die dikke waslijn te maken met de dichte opvolging in Nederland. Er gaat ook behoorlijk veel ampère doorheen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Hoe lager de spanning, des te meer stroom er nodig is. Op deze foto is het lastig om de dikte te bepalen.

Verder zijn de draagkabels er hoofdzakelijk voor om de rijdraad vlak te houden. Op deze foto zie ik dat niet, en waarschijnlijk hangt er een flinke mechanische spanning op die kabels....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 15:15

mambo No5

Bad Apple?

Afaik met name het amperage; bij 1500 (1800) V is dit hoger dan bij 25 kV heb heb je een dikkere draad nodig om te voorkomen dat de boel doorbrand. Als ik m'n theorie van de basisschool nog goed herinner (en goed gegoogled heb O-) ) zou 't inhouden dat een NS 1800 op max vermogen (4600 kW) een slordige 2550 ampere vanuit de bovenleiding trekt. Bij 25 kV zou dit echter maar 184 ampere zijn, waardoor de draden lichter uitgevoerd kunnen worden. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:03
Ja, volgens mij is de maximum stroom op het reguliere net 4000A (wat bij 1500V een max vermogen van 6 MW geeft) en op de HSL 1000A (wat 25 MW geeft), en dat is ook de reden waarom zware goederentreinen hier gedieseld worden.

Het viel me overigens gewoon op, toen ik twee jaar geleden in Paris Gare du Nord stond viel het me ook al op. Ik snap ook dat er aan de andere kant waarschijnlijk grote spaninstallaties staan, maar dan nog, gewoon een relatief dun kabeltje als bovenleiding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 01:59
Er is behalve de spanningshoogte nog een ander groot belangrijk verschil: gelijkstroom vs wisselstroom.
Die 1500 volt hier in NL is ook nog eens gelijkstroom, waar de meeste landen wisselstroom gebruiken. Laat staan 25.000 volt wisselstroom. Voor wisselstroom is, zover ik weet, met hetzelfde amperage een minder dikke draad nodig, omdat er minder verliezen zijn (maar dit laatste durf ik niet met zekerheid te zeggen op dit moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@marcop23
tis soms al 8000A op sommige locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Knightwolf schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 21:28:
Voor wisselstroom is, zover ik weet, met hetzelfde amperage een minder dikke draad nodig, omdat er minder verliezen zijn (maar dit laatste durf ik niet met zekerheid te zeggen op dit moment).
Volgens mij was het andersom. Met wisselstroom heb je te maken met het skineffect, waardoor je niet optimaal de dikte van de draad kunt benutten.
Bij het verlagen of verhogen van de spanning heb je bij wisselspanning de minste verliezen, en daarom kiest men vaak voor wisselspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:49
Onbekend schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 21:43:
[...]

Volgens mij was het andersom. Met wisselstroom heb je te maken met het skineffect, waardoor je niet optimaal de dikte van de draad kunt benutten.
Bij het verlagen of verhogen van de spanning heb je bij wisselspanning de minste verliezen, en daarom kiest men vaak voor wisselspanning.
Wikipedia: Skineffect
Skineffect bij 50 Hz, dat zal wel meevallen want het effect beperkt de stroom dus tot 1 cm gerekend vanaf de buitenkant, als dus de waslijn 2 cm dik is wordt de hele kabel gebruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door MuzenJaap op 06-06-2013 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
marcop23 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 20:13:
Kan energie trouwens (op dit moment) worden teruggeleverd op de HSL en Betuweroute? Een transformator is wel bidirectioneel, maar ik vraag me af of er geen dingen tussenzitten die het tegen houden.
Volgens mij is het geen uitzondering op de rest van het net
dwz dat de treinen terug kunnen leveren, maar de trafo's langs het spoor zijn niet geschikt.
Daarom kan de trein wel terugleveren, maar alleen als er een andere trein op hetzelfde segment bovenleiding zit die die energie dan gebruikt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Vergeleken met dit ding is de Fyra met ongekende schoonheid :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sefyu schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 22:37:
[...]

Vergeleken met dit ding is de Fyra met ongekende schoonheid :o
Meh, met >500km/u hoef je er niet bepaald lang naar te kijken. En deze kan iig 18km rijden zonder uit elkaar te vallen O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 01:59
MuzenJaap schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 21:45:
[...]

Wikipedia: Skineffect
Skineffect bij 50 Hz, dat zal wel meevallen want het effect beperkt de stroom dus tot 1 cm gerekend vanaf de buitenkant, als dus de waslijn 2 cm dik is wordt de hele kabel gebruikt.
Skineffect kende ik nog niet, thanx. Maar als je het zo stelt geldt dat de hele kabeldikte gebruikt wordt bij alles van 2 cm en dunner. Pas bij meer dan 2 cm diameter wordt niet meer heel de kabel gebruikt. Nou dat zal weinig problemen opleveren lijkt me, zeker niet in de bovenleiding zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Onbekend schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 21:43:
[...]

Eén van de belangrijkste voordelen van wisselspanning op 50Hz is dat de vaste installatie enorm vereenvoudigd word. Alles wat je moet doen is de HS komende van het distributienet op de juiste spanning transformeren en je kan dat op het net zetten. Op de trein kan men deze dan gelijkrichten, verlagen en terug gecontroleerd wisselrichten voor de wisselstroommotoren. Met gelijkstroom moet je nog gaan gelijkrichten, lang geleden met draaiende gelijkrichters, tegenwoordig gelukkig met halfgeleiders, maar die installaties zijn niet min en een defect aan de vaste installatie heeft in 1 keer veel grotere gevolgen.

Een moderne trein met 3fase motoren kan perfect spanning terugleveren aan de bovenleiding. De gelijkrichter in zo een trein is eigenlijk een gestuurde gelijkrichter. Opgebouwd met GTOs of IGBTs ipv diodes zodat ze die ook weer kunnen inzetten als wisselrichter. Dan heb je enkel nog een tastinstallatie nodig om uw fase mee te synchroniseren. In principe is het op een HSL zelfs eenvoudig om de stroom terug te leveren aan het distributienet (en dat word op dit moment ook onderzocht). Wanneer je van gelijkstroom komt is dat een heel stuk complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Fyragate lijkt een groot complot te zijn. Althans, als je dit artikel van vanochtend mag geloven:
Bij de NS en NMBS spelen hele andere motieven een rol om te stoppen van de Fyra, menen Italiaanse vakbondleiders.

Vakbondsman Salvatore Cavallo van de vakbond van metaalbewerkers FIOM, die ook een financiële functie heeft bij AnsaldoBreda, vermoedt een duister schaakspel. "De grote Europese treinproducenten vinden het maar niets dat Hitachi met AnsaldoBreda wil samenwerken. Ze willen niet dat Hitachi via ons de Europese markt opkomt. Door AnsaldoBreda zo te raken met negatieve publiciteit hoopt men in Europa dat Hitachi van de samenwerking afziet."

Lucio Bello werkt sinds 33 jaar bij AnsaldoBreda en vertegenwoordigt een andere vakbond. Ook hij is ervan overtuigd dat er een complot tegen Ansaldo wordt gesmeed. "Achter de aankoop van de Fyra-treinen zit een Ierse financieringsmaatschappij die absoluut niets met treinen van doen heeft. Die club probeert uit financieel oogpunt van het contract af te komen," meent Bello.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...en-ansaldobreda-1.3855212

Nog even en ze hebben nog een verband met de Illuminati of met het huwelijk van Elvis Presley en Marily Monroe gevonden. Tijd om de aluminiumhoedjes weer eens uit de kast te halen daar...

Aan de andere kant, als dit nog lang zo doorgaat, kunnen we het als filmscript voor een comedy verkopen aan Hollywood.....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Tjah, dat zijn Italianen, zelf maken ze geen fouten, de schuld ligt altijd bij een ander. Dat er de laatste 15 jaar niets dan problemen die fabriek is uitgerold merken ze niet, en dat ze zoveel schuld maken is voor hen blijkbaar ook geen issue

Pagina: 1 ... 129 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!