Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.098 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Vanmiddag een ondeugende Fyra-machinist :p
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PEL0hYI.png

Hij tikte heel even zelfs 179km/u aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 18 maart 2013 @ 16:39:
[...]
Goed lezen, er staat a'dam ;).

Ik heb jaren den bosch - utrecht en den bosch - amsterdam (en vv) gedaan en het volgens mij wel meerdere keren meegemaakt. Is wel >5 jaar geleden ondertussen.
Ik heb 's ochtends toch echt de trein uit Den Bosch richting Amsterdam en die komt om 6:23/24 aan en hij vertrekt om 6:25 en sneller dan 140km/u mag hij toch niet, dus waar moet hij dan die 5~10 minuten op inlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Sefyu schreef op maandag 18 maart 2013 @ 17:07:
Vanmiddag een ondeugende Fyra-machinist :p
[afbeelding]

Hij tikte heel even zelfs 179km/u aan.
En wat is je foutmarge daarop?

spoiler:
Je foutmarge op positie is 40m. Je kunt dan de snelheidsfout schatten: je krijgt elke paar secs een update (zeg 5s), dus dat geeft je een geschatte snelheidsfout van ongeveer 30 km/h. Hoeveel het precies is is lastig te zeggen zonder precies te weten hoe het berekend wordt, maar het verschil tussen 160 en 180 kan je in ieder geval niet betrouwbaar bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Mwah, volgens mij is het wel iets preciezer dan dat. Wanneer ik in een reguliere intercity zit, tikt 'ie op de stukken waar de trein het snelst rijdt vrijwel altijd 138-140km/u aan. Hij ververst per seconde trouwens, en bleef wel een paar seconden boven de 175 km/u.

We stonden verder ook een aantal minuten stil in een weiland (en reden daarna nog even met ~25km/u door), terwijl we met maar 2 minuten vertraging op Rotterdam Centraal aankwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
PeaceNlove schreef op maandag 18 maart 2013 @ 15:09:
Verzin je dan wel even een oplossing voor de Pon-lijn? Want als je aan de andere kant bij spoor 1-2 trappen maakt dan komen die precies op de Pon-lijn uit.
Ponlijn voortaan alleen nog aansluiten op spoor 1 ter hoogte van sein 202 waar nu het kruis ligt. Waar een wil is is een weg. Echter kan je dan niet meer vanaf Amersfoort goederen het Ponlijntje op komen, slechts nog vanaf spoor 28b en dat is ook weer niet handig ... Het is dus inderdaad niet enkel een kwestie van wisseltje omleggen, perron verlengen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:40

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Sefyu schreef op maandag 18 maart 2013 @ 17:33:
Mwah, volgens mij is het wel iets preciezer dan dat. Wanneer ik in een reguliere intercity zit, tikt 'ie op de stukken waar de trein het snelst rijdt vrijwel altijd 138-140km/u aan. Hij ververst per seconde trouwens, en bleef wel een paar seconden boven de 175 km/u.

We stonden verder ook een aantal minuten stil in een weiland (en reden daarna nog even met ~25km/u door), terwijl we met maar 2 minuten vertraging op Rotterdam Centraal aankwamen.
Diezelfde app icm rijden op de meter in de auto, zoals verwacht was de GPS lager (snelheidmeter is niet altijd goed geijkt)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Het beveiligingssysteem zou je trein acuut hebben stilgezet bij snelheden van 176 km/h. Da's 10% boven de maximum materieelsnelheid en dat mag echt niet in reizigersdienst... ;)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:01
sanfranjake schreef op maandag 18 maart 2013 @ 17:35:
[...]

Ponlijn voortaan alleen nog aansluiten op spoor 1 ter hoogte van sein 202 waar nu het kruis ligt. Waar een wil is is een weg. Echter kan je dan niet meer vanaf Amersfoort goederen het Ponlijntje op komen, slechts nog vanaf spoor 28b en dat is ook weer niet handig ... Het is dus inderdaad niet enkel een kwestie van wisseltje omleggen, perron verlengen :)
Dan zou er meer gebruik gemaakt moeten worden van spoor 4/5. Daar is meer dan genoeg capaciteit en de helft van de intercities uit Utrecht heeft al niet eens meer een rechtstreekse aansluiting op een andere intercity in Amersfoort + een korte overstaptijd (~3 minuten). Ideaal voor spoor 4!

Misschien wat te pragmatisch, maar ik zie nog wel wat verbeterpuntjes die makkelijk binnen te halen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Soms begrijp ik helemaal niets van de drukte in de trein.
Nog minder met de lengte van de trein met deze drukte.

De laatste tijd gebeurt het namelijk met enige regelmaat dat 's ochtends de trein richting Schiphol, Amsterdam Zuid etc vrij kort is en iedereen erin gepropt moet worden.
Daarnaast gebeurt het weer dat de trein terug, rond 19:00, mega lang is en er bijna niemand instapt :? 8)7

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

F.West98 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 17:58:
[...]

Diezelfde app icm rijden op de meter in de auto, zoals verwacht was de GPS lager (snelheidmeter is niet altijd goed geijkt)
Je weet dat elke km teller van een auto standaard te veel aangeeft? Voor Vag is dat bv 10km @ 120. Teller geeft dus 120 aan terwijl je eigenlijk maar 110 rijd.

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Robkazoe schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:20:
[...]

Dan zou er meer gebruik gemaakt moeten worden van spoor 4/5. Daar is meer dan genoeg capaciteit en de helft van de intercities uit Utrecht heeft al niet eens meer een rechtstreekse aansluiting op een andere intercity in Amersfoort + een korte overstaptijd (~3 minuten). Ideaal voor spoor 4!

Misschien wat te pragmatisch, maar ik zie nog wel wat verbeterpuntjes die makkelijk binnen te halen zijn.
Lijkt mij dan inderdaad logischer, vooral omdat de dive-under voor Baarn-spoor1 bijna klaar is en aan die kant de mogelijkheid er niet meer is om te verlengen, maar dat is niet het hoofddoel van deze casus (spoor 1 is lang zat). En zou die dive-under dus feitelijk voor niets zijn aangelegd :P

Ik zie het echt niet gebeuren dat er iets aan danwel de spooropstelling van Amersfoort gaat veranderen de komende jaren, danwel spoor 1 verlengd gaat worden. Beetje fantaseren is natuurlijk heel leuk :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoploperMau
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 15:04
Alex) schreef op maandag 18 maart 2013 @ 20:46:
Het beveiligingssysteem zou je trein acuut hebben stilgezet bij snelheden van 176 km/h. Da's 10% boven de maximum materieelsnelheid en dat mag echt niet in reizigersdienst... ;)
Een BR186 met Fyra niet als deze op de HSL rijdt. Deze zal in principe gewoon baanvaksnelheid mogen rijden (300km/h, 250km/h bij Delft), alleen mag de loc dat niet. Als de machinist de stoute schoenen aantrekt en daadwerkelijk harder gaat rijden zou dit wel kunnen. Goed voor de loc is het dan weer niet. Treinen worden altijd op hun maximumsnelheid + 10% getest, dus 176 km/h zou de loc moeten kunnen halen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door KoploperMau op 19-03-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KoploperMau schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:37:
[...]
Een BR186 met Fyra niet als deze op de HSL rijdt. Deze zal in principe gewoon baanvaksnelheid mogen rijden (300km/h, 250km/h bij Delft), alleen mag de loc dat niet. Als de machinist de stoute schoenen aantrekt en daadwerkelijk harder gaat rijden zou dit wel kunnen. Goed voor de loc is het dan weer niet. Treinen worden altijd op hun maximumsnelheid + 10% getest, dus 176 km/h zou de loc moeten kunnen halen. :)
Alleen is de maximum snelheid voor de rijtuigen 160km/h als ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
En dat is al een uitzonderingswaarde...
normaal is het 140km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]
Een BR186 met Fyra niet als deze op de HSL rijdt. Deze zal in principe gewoon baanvaksnelheid mogen rijden (300km/h, 250km/h bij Delft), alleen mag de loc dat niet. Als de machinist de stoute schoenen aantrekt en daadwerkelijk harder gaat rijden zou dit wel kunnen.
Nee, nee, nee. Dat kan echt niet. ERTMS bewaakt te allen tijde de maximuimsnelheid en zal een waarschuwing en later een remming geven als je daarboven gaat. 176 km/h wordt er echt niet gereden door een BR186. Als je dat op een GPS afleest dan is dat een meetfout van de GPS.

Kom nog maar eens terug als je over een kilometer of zo een gemiddelde van 176 (of significant meer dan 160) haalt. En dan nog zal ik eerder geloven dat je een GPS log hebt gemanipuleerd.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 21:55

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
ArcticWolf schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:48:
En dat is al een uitzonderingswaarde...
normaal is het 140km/u.
ICRm is gewoon voor 160 km/u toegelaten, dus wat is "normaal"?
[...]
Welnee, maximum materieelsnelheid wordt gewoon meegenomen in het beveiligingssysteem.

[ Voor 56% gewijzigd door Luke! op 19-03-2013 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De uitzondering geldt ook niet voor de rijtuigen maar voor de lok. Dat is een type dat maar 140 km/h mag, maar speciaal voor de Nederlandse HSL voor 160 km/h is toegelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:40

F.West98

Alweer 16 jaar hier

bestaudio schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 00:00:
[...]

Je weet dat elke km teller van een auto standaard te veel aangeeft? Voor Vag is dat bv 10km @ 120. Teller geeft dus 120 aan terwijl je eigenlijk maar 110 rijd.
Dat zeg ik toch ook? De GPS valt lager uit dan de autometer (en dat klopt dus ook)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:44
F.West98 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 15:22:
[...]

Dat zeg ik toch ook? De GPS valt lager uit dan de autometer (en dat klopt dus ook)
Maar de kans is heel groot dat je GPS in de auto veel nauwkeuriger is dan in de trein. Het probleem is de onnauwkeurigheid in positie van 40m in die screenshot, daardoor krijg je een vrij grote fout in snelheid, die makkelijk kan verklaren waarom je telefoon een snelheid aangaf die überhaupt niet gereden zou moeten kunnen worden door de desbetreffende trein, vanwege wat voor materiële- of veiligheids-limitaties dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Zo net terug van sollicitatie gesprek bij de NS (voor machinist), ben door naar PO :*)
Ik kon morgen al naar de PO volgens hun (Amstelveen). Maar dat is echt te kort dag, ik wil me eerst goed voorbereiden. Volgens de twee machinisten zakt 2/3 meteen.

Iemand toevallig hier ervaring mee? :>

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Zsub schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 15:35:
[...]

Maar de kans is heel groot dat je GPS in de auto veel nauwkeuriger is dan in de trein. Het probleem is de onnauwkeurigheid in positie van 40m in die screenshot, daardoor krijg je een vrij grote fout in snelheid, die makkelijk kan verklaren waarom je telefoon een snelheid aangaf die überhaupt niet gereden zou moeten kunnen worden door de desbetreffende trein, vanwege wat voor materiële- of veiligheids-limitaties dan ook.
Hij had idd maar 4 satelieten, ik heb de app ook en tussen Amsterdam - Utrecht geeft hij meestal gewoon 138km/u aan, maar mijn telefoon heeft ook glonass en meestal heb ik tegen de 12 satelieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
Bensimpel schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 15:49:
Zo net terug van sollicitatie gesprek bij de NS (voor machinist), ben door naar PO :*)
Ik kon morgen al naar de PO volgens hun (Amstelveen). Maar dat is echt te kort dag, ik wil me eerst goed voorbereiden. Volgens de twee machinisten zakt 2/3 meteen.

vigilantietest enzo :+
genoeg slaap pakken en affiniteit met computerspellen is een pre :P
die ik had was 15 min vierkantjes kijken, als je 4 vierkantjes samen een nieuw vierkant ziet vormen moet je op een knop drukken. daarna 15 min knoppen duwen, overeenkomstig met de kleur die je ziet op het scherm, inclusief 2 voetpedalen en 2 knoppen voor een hoge en lage toon.
als laatste 30 min driehoekjes kijken, je krijgt elke 2 seconden een set van 7 driehoekjes naast elkaar te zien, als er 3 naar beneden wijzen weer op de knop drukken.

geen pauze dat uur :> als je fouten maakt even een paar seconden rust pakken en weer verder gaan, dat is beter dan zomaar wat doen.

verder nog wat standaard inzicht testjes, dobbelstenen enzo

succes!
Maasluip schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 11:03:
[...]

Nee, nee, nee. Dat kan echt niet. ERTMS bewaakt te allen tijde de maximuimsnelheid en zal een waarschuwing en later een remming geven als je daarboven gaat. 176 km/h wordt er echt niet gereden door een BR186. Als je dat op een GPS afleest dan is dat een meetfout van de GPS.

Kom nog maar eens terug als je over een kilometer of zo een gemiddelde van 176 (of significant meer dan 160) haalt. En dan nog zal ik eerder geloven dat je een GPS log hebt gemanipuleerd.
bij het in dienst nemen van de cabine geven we ook gewoon aan dat de loc maximaal 160 mag rijden, lijkt me heel sterk dat dat vervolgens te negeren is :X

zelf niet harder dan 130 gereden overigens O-)

[ Voor 47% gewijzigd door Maegrim op 19-03-2013 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:32
Maar over de materieelsnelheid: Stel ik neem een GTW'tje, ik koop een rijpad naar het 160 km/h baanvak wat speciaal voor de Thalys ATB-NG heeft gekregen en ik ga 160 crossen (met de materieel Vmax = 140), dan kan dat gewoon?

Als dat mogelijk is, dan moet een machinist van de Fyra die de tractie op 100% zet om op te trekken, ook wel (per ongeluk) sneller dan 160 km/h kunnen gaan. Het lijkt mij trouwens niet echt een probleem, bij 10% boven de Vmax heb je misschien wat minder comfort maar het lijkt me niet dat alles dan spontaan uit elkaar trilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:54
Even heel simpel gezegd: met beveiliging ingeschakeld kun je gewoon niet sneller dan maximale baanvaksnelheid danwel materieelsnelheid.
Ik ben zelf een keer over de HSL ook meegeweest en als ik het mij goed herinner (correct me if I'm wrong, Maegrim ;)) werd daar ook de snelheidsaanwijzer geel/rood zodra we boven de 160 km/h kwamen en remde de loc automagisch af naar de doelsnelheid van 160.

Dat een trein sneller kan dan de dienstsnelheid en maximaal toegestane materieelsnelheid lijkt mij niet meer dan logisch. Als ik het goed heb begrepen worden treinen dan ook op materieelsnelheid + 10% getest (dus bijv. bij een materieelsnelheid van 140 km/h zal een trein zonder problemen 154 km/h moeten kunnen halen). Echter is met die snelheid wel het beveiligingssysteem uitgeschakeld.
Bensimpel schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 15:49:

Bij LTP/TestNed? Daar heb ik ook mijn PO gedaan. Wat Maegrim aangaf waren inderdaad het soort testen die ik ook kreeg, maar de inhoud verschilde wel met wat ik bij hem lees.
Het wordt goed uitgelegd voor je überhaupt mag beginnen en je krijgt ook even een oefenopgave. Beste tip (en ik ga het gewoon herhalen :+): zorg voor voldoende nachtrust. En raak ook niet in paniek als je een keertje mis drukt op die knoppen, dat heeft iedereen wel een keer :P
Bij welke standplaats heb je gesolliciteerd? :)

[ Voor 38% gewijzigd door EDIT op 19-03-2013 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
marcop23 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 16:16:
Maar over de materieelsnelheid: Stel ik neem een GTW'tje, ik koop een rijpad naar het 160 km/h baanvak wat speciaal voor de Thalys ATB-NG heeft gekregen en ik ga 160 crossen (met de materieel Vmax = 140), dan kan dat gewoon?

Als dat mogelijk is, dan moet een machinist van de Fyra die de tractie op 100% zet om op te trekken, ook wel (per ongeluk) sneller dan 160 km/h kunnen gaan. Het lijkt mij trouwens niet echt een probleem, bij 10% boven de Vmax heb je misschien wat minder comfort maar het lijkt me niet dat alles dan spontaan uit elkaar trilt.
Tussen Schiphol en Den Haag mag (mocht?) Thalys inderdaad 160 km/h. Bij de verschillende Thalys-series is dat anders geïmplementeerd.

Bij de Thalys PBA is de ATB zodanig geprogrammeerd dat de code "maximum materieelsnelheid" wordt geïnterpreteerd als 160 km/h. Bij alle andere treinen is dit ingesteld op 140 km/h., ondanks de daadwerkelijke maximumsnelheid. Een PBA zou in theorie op ieder 160-baanvak met ATB-EG ook daadwerkelijk 160 km/h kunnen rijden.

Bij de Thalys PBKA (de bollere neuzen) is extra hardware geplaatst (ATBM) die werkt met ATB-NG-bakens. Zodra de trein zo'n baken passeert wordt de ATB-EG-maximumsnelheid verhoogd naar 160. Aan het einde van de sectie gaat die parameter weer omlaag naar 140. De ICE-3M is eveneens uitgerust met deze hardware, maar rijdt niet op baanvakken waar ze nuttig zijn.

Als jij een treinstel koopt dat is uitgerust met een ATBM-hardware kun je in theorie 160 tussen Schiphol en Den Haag. Dit zou ook kunnen als je hetzelfde trucje toepast als bij de PBA: 160 als maximumsnelheid in de ATB instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
EDIT schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 16:41:
Even heel simpel gezegd: met beveiliging ingeschakeld kun je gewoon niet sneller dan maximale baanvaksnelheid danwel materieelsnelheid.
Ik ben zelf een keer over de HSL ook meegeweest en als ik het mij goed herinner (correct me if I'm wrong, Maegrim ;)) werd daar ook de snelheidsaanwijzer geel/rood zodra we boven de 160 km/h kwamen en remde de loc automagisch af naar de doelsnelheid van 160.

Dat een trein sneller kan dan de dienstsnelheid en maximaal toegestane materieelsnelheid lijkt mij niet meer dan logisch. Als ik het goed heb begrepen worden treinen dan ook op materieelsnelheid + 10% getest (dus bijv. bij een materieelsnelheid van 140 km/h zal een trein zonder problemen 154 km/h moeten kunnen halen). Echter is met die snelheid wel het beveiligingssysteem uitgeschakeld.
niet boven de 130 gereden, dat heb ik nog niet meegemaakt dus :)
je kan bij de BR186 wel de ETCS in isolation zetten, dan kan je doen wat je wil
als je dat zomaar voor de lol doet heb je heel wat uit te leggen :Y

(dodeman is ook simpel uit te zetten trouwens, gewoon een schakelaar in de machineruimte)
Bij LTP/TestNed? Daar heb ik ook mijn PO gedaan. Wat Maegrim aangaf waren inderdaad het soort testen die ik ook kreeg, maar de inhoud verschilde wel met wat ik bij hem lees.
Het wordt goed uitgelegd voor je überhaupt mag beginnen en je krijgt ook even een oefenopgave. Beste tip (en ik ga het gewoon herhalen :+): zorg voor voldoende nachtrust. En raak ook niet in paniek als je een keertje mis drukt op die knoppen, dat heeft iedereen wel een keer :P
ah inderdaad, ik had em bij 365/arbo in amsterdam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

EDIT schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 16:41:

[...]

Haha, computer spelletjes heb ik wel ervaring mee :9
Ik doe het traject via het ROC van Amsterdam (Opleiding van 3 jaar, met 1e jaar 1x per week bij de NS vanaf Amsterdam) Heb nog recht op studie fin, dus why not, 2e en 3e jaar 4x per week dan wel echt werken :p) Standplaatsen worden dan wel ingedeeld. Woon nu zelf in Nijmegen dus het liefst natuurlijk Nijmegen, maar als het moet wil ik best wel verhuizen ;)

Zelf heb ik al ervaring met op verkeerde knoppen drukken :+ Was meerdere keren proef persoon voor wetenschappelijke doeleiden :+ Daar je zit ook gewoon 2 uur knoppen te rammen in een MRI scanner haha :z

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Nijmegen is al een standplaats voor leerlingen van het ROC van Amsterdam (er loopt er uit de huidige klas ook 1 van rond op Nijmegen), dus die stage moet denk ik wel goed komen :)
Wanneer mag je op voor het PO?

Opleiding duurde toch 2 jaar? 3e jaar was enkel uitloop, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Binnen 3 weken krijg ik een uitnodiging, ik kon anders morgen al de PO doen, maar de machinisten hadden mij geadviseerd dat niet te doen, omdat je echt uitgerust moet zijn. En er maar 1 kans is, ik moet vanavond nog werken, dus niet. :+

Sowieso moet ik naar Amstelveen, geen idee waar precies nog.

Inderdaad, 2 jaar, 3e jaar uitloop :P

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
enkele foto's tijdens een opname (van de spoor situatie) die ik afgelopen maandag heb gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-XPunSnWxNfM/UUmX29xj-0I/AAAAAAAAAvI/0b63WiegsIw/s762/DMN+2013-1686.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-7N12VAjqg6U/UUmX2-d8ccI/AAAAAAAAAvE/Snuanb73YLc/s762/DMN+2013-1728.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-XLVG9OHhlLs/UUmX3Bm18wI/AAAAAAAAAvA/CULDuExQb_M/s762/DMN+2013-1731.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-gU0LzeYxloM/UUmX3i3NpsI/AAAAAAAAAvM/PUe5410MQSY/s762/DMN+2013-1759.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-qJ0q90xyB0M/UUmZDiGvTmI/AAAAAAAAAvc/s_uLP4qMNTM/s762/DMN+2013-1689.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Q6BZzYAqIVE/UUmZDoEOYVI/AAAAAAAAAvg/_2fXBz958i4/s762/DMN+2013-1707.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 20-03-2013 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven kijkt naar buiten....
Waarom is de NS app zo stil? :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:49

vooghel

Cunning linguist

Ik zag vanmiddag rond 12.45u een Fyra langs Rta rijden; was er een verstoring op de lijn naar Ams?

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Maasluip schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 12:29:
De uitzondering geldt ook niet voor de rijtuigen maar voor de lok. Dat is een type dat maar 140 km/h mag, maar speciaal voor de Nederlandse HSL voor 160 km/h is toegelaten.
Zie quote: het ging over de rijtuigen, niet over de loc.
TRAXX'en waren er overigens al langer voor 160 km/u, alleen niet in een meersysteemuitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Luccus schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 16:03:
[...]
TRAXX'en waren er overigens al langer voor 160 km/u, alleen niet in een meersysteemuitvoering.
Nja ik had die daarboven moeten quoten maar mijn opmerking ging wel degelijk over de br186 loc en niet over de rijtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
ArcticWolf schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:10:
enkele foto's tijdens een opname (van de spoor situatie) die ik afgelopen maandag heb gedaan:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Leuk om eens foto's van de andere kant te zien :)

Gaat die uitbreiding daar eigenlijk nu wel in z'n geheel door, gezien de recente bezuinigingen (die dacht ik ook het SAAL-project troffen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
ArcticWolf schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:10:

Leuk :) Ik rij er bijna dagelijks langs per trein. Lekker drukke plek om te werken: Splitsing van drukbereden 2 spoorwegen en snelwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@EDIT

yup, SAAL Cluster C, dus project Waltz (Riekepolder t/m Schinkelbrug) en project AmstelSpoor (Schinkelbrug tot Utrecht boog) gaan nog wel door. Maar het geld voor SAAL cluster A t/m D was al "definitief" gereserveerd, wat de overige clusters precies inhouden (ik gok vanaf E) weet ik niet, dit was ook nog niet publiekelijk gemaakt (al denk ik dat IJnte het wel weet :>)

Cluster A: Muiderberg aansluiting tot Lelystad (al gereed)
Cluster B: SAA (RWS project met spoor aanpassing bij Diemen en Muiderberg)
Cluster C: Riekepolder aansl tot de Utrecht boog
Cluster D: ik geloof dat dit de ombouw van Hoofddorp betrof (weet ik niet zeker) (al gereed)

(schiet me er niet voor overhoop, want ik ken alleen A en C precies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zondag zal wel een drukke dag worden voor de NS. Gratis reizen op vertoon van het boekenweekgeschenk ("De Verrekijker" van Kees van Kooten). Toevallig moet ik die dag naar mijn ouders toe en dat scheelt me 40 euro aan treinkaartjes. Dat boek voor mijn vrouw van 19,95 heeft zich dus alweer terugverdiend. :)

Ik ga er in ieder geval lekker van profiteren en pak rond 8:00 uur de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
ArcticWolf schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 16:15:
[...]

Nja ik had die daarboven moeten quoten maar mijn opmerking ging wel degelijk over de br186 loc en niet over de rijtuigen.
Ah, tja... met verhaspelde quotes kan ik niks aanvangen. ;) Excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Luccus schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 16:03:
[...]
Het punt met deze lok is echter dat het een lok is waar de motoren in tramophanging zijn bevestigd. Daardoor is de helft van het gewicht van de elektromotor niet afgeveerd en dat zorgt voor slechtere rijeigenschappen. Origineel waren TRAXXen met deze ophanging maar voor 140 km/h toegelaten.
Omdat voor de HSL geen andere geschikte lok beschikbaar was (Bombardier heeft nog altijd geen meersysteemlokomotieven met gelijkspanning voor snelheden groter dan 160 km/h, Siemens wel, maar kon blijkbaar niet leveren) moest deze lok voor 160 toegelaten worden. Dat is nu op de HSL in Nederland als bijzondere toelating geregeld en inmiddels in Duitsland als algemene typegoedkeuring gebeurd, in andere landen niet, daar mogen ze nog altijd niet harder dan 140 km/h.
Normaal hebben loks die 160 of harder gaan een aandrijving met een holle as waardoor de aandrijfmotor volledig afgeveerd kan worden.

Er zijn dus twee soorten TRAXXen: die met tramophanging (in principe goederenloks met Vmax 140 km/h) en die met holle asophanging (in principe reizigersloks met Vmax 160 km/h of hoger).
Voorbeelden van eerste zijn BR 145, 185, 186, van de tweede is BR 146 (en de voorloper 101).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Iemand nog wat gemerkt van dat station Almelo gister hermetisch afgesloten was en treinverkeer tegengehouden werd door de lange arm der wet?

Long story short: Iemand zou een ijssalon een straat verderop overvallen hebben. Politie achtervolgd de overvaller en schiet 'm op/nabij het station neer waarna al het treinverkeer rond Almelo stil werd gelegd.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk niet dat iemand daar last van heeft gehad... want wie wil er nu naar Almelo? >:)

Maar even serieus: werd het treinverkeer stilgelegd? Dus ook niet zonder stop door Almelo rijden? Lag die kerel op het spoor of zo? Dat je geen mensenmassa's door je afgesloten plaats delict wil hebben kan ik begrijpen, en als dat plaats delict bij of in de ingang van een station ligt dan kan ik me indenken dat je geen reizigers wil hebben, maar de reden om al het treinverkeer stil te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De treinen uit richting Amersfoort keerden gisteravond in Deventer vanwege dat incident. In Deventer moest iedereen gezellig naar Zutphen, waarna het erg gezellig was in de Syntus (1 tramstel) van Zutpen naar Hengelo. Niet iedereen kon met de Syntus mee rijden. De machinist van de Syntus riep om dat Syntus niet wist dat iedereen om zou reizen via Zutphen, anders hadden ze er wel een stel bij geplaatst. Ik weet niet in hoeverre dat de waarheid is, want in dat geval is er echt wat mis met de communicatie tussen de spoorvervoerders. Er was toen al minstens 45 minuten bekend dat er geen treinverkeer mogelijk zou zijn.
Er werd op Zutphen omgeroepen dat er voor de achterblijvers bussen geregeld zouden worden. (de Syntus rijdt maar 1x per uur op zondagavond)

Van andere reizigers begreep ik dat de international trein uit Berlijn in Bad Bentheim gekeerd is en dat ze voor alle reizigers vervangend vervoer gefixed hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 16:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oud nieuws. Volgens mij kun je hem zelfs op google maps vinden.

Ah: http://ing.dk/artikel/tje...et-pa-google-earth-125238

[ Voor 41% gewijzigd door Maasluip op 25-03-2013 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Net alsof Syntus opeens een 2e stel erbij kan plaatsen... klinkt mij als een bs verhaal. Maar goed het zou kunnen... het was zondag }:O

Daarnaast is het gewoon idioot dat het treinverkeer vanwege een overval op een ijssalon, 1 straat verderop werd stilgelegd... :/

[ Voor 17% gewijzigd door ArcticWolf op 25-03-2013 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is vrij makkelijk om een stel bij te plaatsen. In Zutphen staat vrijwel al het materieel van Syntus. Het zou alleen kunnen zijn dat alle andere stellen in onderhoud waren, maar dat zou ook betekenen dat er geen reserve was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maasluip schreef op maandag 25 maart 2013 @ 09:35:
Ik denk niet dat iemand daar last van heeft gehad... want wie wil er nu naar Almelo? >:)

Maar even serieus: werd het treinverkeer stilgelegd? Dus ook niet zonder stop door Almelo rijden? Lag die kerel op het spoor of zo? Dat je geen mensenmassa's door je afgesloten plaats delict wil hebben kan ik begrijpen, en als dat plaats delict bij of in de ingang van een station ligt dan kan ik me indenken dat je geen reizigers wil hebben, maar de reden om al het treinverkeer stil te leggen?
Politie schiet overvaller neer; station Almelo afgezet (zondag 24 maart 2013 | 20:40)
Op het station van Almelo is door de politie de dader neergeschoten van een overval op ijssalon IJs en Zo aan de Wierdensestraat. Op last van de politie is het treinverkeer van en naar Almelo stilgelegd en het station afgezet.

De overvaller was gewapend met een mes en ging op de vlucht voor de politie. Agenten hebben hem neergeschoten op het station. Volgens de politie is de overvaller gewond, maar buiten levensgevaar. Hij ligt in het ziekenhuis. De overval werd gepleegd rond kwart voor acht. Of er bij de overval geld buit is gemaakt is onduidelijk.

Treinverkeer plat
Er rijden er geen treinen tussen Deventer en Enschede en tussen Wierden en Enschede. Reizigers worden met bussen vervoerd. Op het station in Zutphen en in treinen vanuit Zutphen is grote drukte ontstaan, omdat reizigers verteld was dat ze via Zutphen moesten omreizen. Veel reizigers klagen dat ze slecht geïnformeerd worden. De NS verwacht dat het treinverkeer pas om twee uur 's nachts weer hervat kan worden. Dat betekent dat er dus pas maandagmorgen weer treinen rijden.

Er rijden bussen tussen Almelo en Vroomshoop. Er rijden snelbussen tussen Deventer en Hengelo. Er rijden stopbussen tussen Wierden en Hengelo. Er rijden snelbussen tussen Almelo en Hengelo. De extra reistijd is ongeveer een uur.
Station Almelo weer vrijgegeven (maandag 25 maart 2013 | 6:58)
Het treinstation in Almelo is vannacht om twee uur weer vrijgegeven.
Station Almelo weer vrijgegeven

Het treinverkeer van en naar Almelo lag gisteravond uren stil en een deel van het station moest worden afgesloten, omdat de politie er een vermeende overvaller neerschoot. De 36-jarige verdachte raakte gewond, maar zou niet in levensgevaar verkeren. De man uit Enschede zou kort voor zijn confrontatie met de politie een ijssalon hebben overvallen. De politie kan nog niet zeggen wat precies is voorgevallen op het station. De rijksrecherche doet onderzoek naar de schietpartij.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoploperMau
Mogelijk een nieuwe vervoerder Amsterdam - Parijs:
Travelteq Express gaat in 2015 als eerste de concurrentie aan met Thalys

Amsterdam, donderdag 28 maart 2013 - In april 2015 komt er een tweede aanbieder op het spoor voor de reiziger naar Parijs. De Nederlandse onderneming Travelteq (zie www.travelteq.com) start met vijf verbindingen per dag naar de Franse hoofdstad en terug. De Travelteq hogesnelheidstrein gaat als eerste de concurrentie aan met de Thalys, de enige aanbieder die nu op dit traject actief is. Tussen Amsterdam en Parijs stopt de trein op Schiphol en in Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Er wordt nog onderzocht of een stop in Breda voor het zuiden van Nederland interessant is.

Travelteq is ervan overtuigd dat de nieuwe trein een succes wordt. "Er is marktonderzoek gedaan, een businessplan opgesteld en er zijn investeerders aangetrokken," aldus initiatiefnemer Maarten van den Biggelaar. "Het kan nooit in het belang zijn van de reiziger dat er slechts een aanbieder is. Dus is het de hoogste tijd voor concurrentie zodat er iets te kiezen is. Onze trein wordt volledig eerste klas ingericht met de bijbehorende service. Ruime stoelen, veel beenruimte, supersnel internet aan boord en uitstekende maaltijden. En dat alles voor minder dan de huidige eerste klas prijzen."

Travelteq maakt al enkele jaren tal van producten die mikken op de moderne reiziger. "De stap naar het exploiteren van een treinverbinding lijkt groot, maar is het niet," aldus Maarten van den Biggelaar. "Kwaliteit, comfort en gemak lijden nu eenmaal onder een monopolie. Dus hebben we uitgerekend dat we op het spoor een beter product kunnen aanbieden voor een scherpe prijs. Op de snelle spoorverbinding van Amsterdam naar Parijs is voldoende ruimte voor onze extra treinen. Een trein kun je leasen en voor het gebruik van het spoor moeten we uiteraard betalen. Dat is allemaal uitgerekend en het kan! We zijn hard bezig alle aanvragen en papieren in orde te maken. Ook daar hebben we vertrouwen in. Nog twee jaar en onze Travelteq Express kan vertrekken."
Bron: Klik!

Het lijkt mij één grote 1-aprilgrap, maar ben toch beniewd. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Dat lijkt me een 1 april-grap ja... ze doen tot nu toe *niks* qua vervoer, maar houden zich bezig met het maken van koffers en tassen enzo.... en dan opeens tussen de grote jongens mee gaan doen?

Nah, na 2 april hoor je er niks meer over denk ik zo.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De NS houdt tegen de eigen veiligheidsregels in een machinist in dienst die onder invloed een trein bestuurde. Zijn collega's zijn woedend, schrijft De Telegraaf vrijdag.

Volgens zijn collega's is de man een notoire drinker die al eerder een rijverbod kreeg opgelegd. Dat schrijven ze in een brief aan De Telegraaf. Een van hen zegt zich bovendien bedreigd te voelen, omdat de machinist eerder zou zijn veroordeeld voor mishandeling na drankmisbruik.

Bij de Brabantse machinist werd bij een controle om zes uur 's ochtends 0,2 promille alcohol in het bloed aangetroffen, dat is minder dan de wettelijk toegestane limiet van 0,5 promille.

Hij kreeg een waarschuwing en mag zes maanden geen trein besturen. Betrouwbare bronnen bevestigen dat de machinist eerder zijn rijbewijs is kwijtgeraakt vanwege drankmisbruik. De NS ontkent daarvan op de hoogte te zijn.
Bron: http://www.volkskrant.nl/...drinkende-machinist.dhtml

Vraag me ook waarom deze knakker geen ontslag krijgt... beetje onverantwoordelijk zo, zeker omdat het nog een recidivist is ook nog.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Technisch zat hij onder de limiet, dan heb je als werkgever weinig om op te staan. Hadden de regels maar strakker moeten staan...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Natuurlijk heeft de werkgever wel iets om op te staan. De NS schrijft een maximum van 0,0 promille voor in de eigen veiligheidsregels. In mijn boekje is 0,2 meer dan 0,0... dus hoe je kan zeggen dat hij onder de limiet zat ontgaat me even? ;)

Dat hij onder de wettelijke limiet zat zal best, maar dat wil niet zeggen dat je niet kan worden ontslagen, als je de eigen bedrijfsregels overtreed. Het betekent alleen dat je niet wettelijk kan worden vervolgd, meer niet.

Tel daarbij op dat het kennelijk niet de eerste keer is dat hij betrapt is (in zowel trein als auto) en het blijft vreemd dat hij niet wordt ontslagen.

[ Voor 22% gewijzigd door wildhagen op 29-03-2013 07:44 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dit doet me denken aan de film Flight... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hooglander1 schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 07:39:
Technisch zat hij onder de limiet, dan heb je als werkgever weinig om op te staan. Hadden de regels maar strakker moeten staan...
Hij zat onder de wettelijke limiet van autorijden (lekker zeg, die "wettelijke" limiet tot heilige standaard voor alle situaties verheffen). Dat heeft verder niks met treinrijden te maken. Als NS in hun CAO heeft staan dat machinisten met 0,0 promille alcohol op de bok moeten zitten hebben ze heel wat om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Maasluip schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 10:03:
[...]

Hij zat onder de wettelijke limiet van autorijden (lekker zeg, die "wettelijke" limiet tot heilige standaard voor alle situaties verheffen). Dat heeft verder niks met treinrijden te maken. Als NS in hun CAO heeft staan dat machinisten met 0,0 promille alcohol op de bok moeten zitten hebben ze heel wat om op te staan.
Dat laatste is een ander verhaal, maar ik gok dan ook dat dat niet het geval is.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

0,0 promille kan niet echt he, maar 0.2 is idd al gewoon het resultaat van drinken geloof ik.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10

Reinier

\o/

ArcticWolf schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 09:38:
Dit doet me denken aan de film Flight... :X
Mij doet het denken aan de film Trainspotting.

Maareh, die knakker in Flight was dik vet dronken, deze machinist technisch gezien niet, hoewel hij wel de NS-regels overtrad. Het is dus een andere situatie dan in die film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In de CAO van NS staat:
2. Werknemer is bij aanvang dienst vrij van de invloed van bovengenoemde [alcoholische en/of
bewustzijnbeïnvloedende] middelen.
De discussie is natuurlijk wat "vrij van de invloed van" betekent. Dat 0,2 promille "gewoon het resultaat van drinken" is lijkt me stug. Van gewoon drinken ga je geen alcohol in je bloed krijgen, en 0,2 promille is al de limiet voor beginnende bestuurders. Dat staat gelijk aan een "standaardconsumptie" alcohol (bijvoorbeeld een glas bier).

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 29-03-2013 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:43

Wokschotel

Op 6 wielen

Op het hoofdkantoor mag voor 17.00 niet worden gedronken. Er hebben wel eens alcoholcontroles bij de uitgang van het hoofdkantoor (waar met name kantoorpersoneel zit) plaatsgevonden. NS is absoluut niet makkelijk als het om alcohol gaat en terecht.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 10:21:

De discussie is natuurlijk wat "vrij van de invloed van" betekent. Dat 0,2 promille "gewoon het resultaat van drinken" is lijkt me stug. Van gewoon drinken ga je geen alcohol in je bloed krijgen, en 0,2 promille is al de limiet voor beginnende bestuurders. Dat staat gelijk aan een "standaardconsumptie" alcohol (bijvoorbeeld een glas bier).
Dat, plus dat de meting om 06:00 's ochtends was. Als je dan nog 0.2 procent hebt, heb je meer dan één biertje gedronken, want dan heeft je lichaam al enkele uren gehad om wat alcohol af te breken (althans, ik ga er toch van uit dat je niet om 06:00 al aan het bier zit...).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is inderdaad een bekend probleem: 's avonds ('s nachts) flink doordrinken en de volgende dag vroeg de weg op. Dan moet je je echt serieus even afvragen hoeveel je hebt gedronken en hoeveel tijd ertussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 10:21:
In de CAO van NS staat:

[...]
Dat staat gelijk aan een "standaardconsumptie" alcohol (bijvoorbeeld een glas bier).
Dat is toch drinken of ben ik nou gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Okee, drinken = alcohol drinken. Even geen rekening mee gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52

RnB

Heeft iemand het nieuws gezien over het feit dat de NS de mening van de reizigers niet zo belangrijk meer wilt vinden?
Toen de voorman aan het woord kwam, zag ik op de achtergrond een nieuwe trein. Iemand die weet wat voor trein dat is? Zag er strak uit, maar door de onscherpte was het niet goed te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DDZ?

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6097/6212086382_5e27362d0e_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:10

Fiber

Beaches are for storming.

wildhagen schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 10:29:
[...] althans, ik ga er toch van uit dat je niet om 06:00 al aan het bier zit...
'nog steeds', bedoel je... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Hum... ik ben laatst ook aangehouden om 6:00 voor een alcohol controle en ik vroeg of dat was vanwege het feit dat mensen de avond daarvoor teveel zopen... maar hij zei dat er meer waren die VOOR het werk nog wat dronken dan dat er mensen de avond teveel hadden gedronken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Nee, het was geen trein die in dienst is. Althans, ik reis regelmatig door heel het land om dat wel opgemerkt te hebben. Het leek meer op een strakker gestroomlijnde versie van de SLT. Kleuren waren wit en geel, wat ik me zo snel kan herinneren.
Mochten mensen een tv in de buurt hebben, volgens mij herhaalt RTL Z het om de zoveel tijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

http://www.rtl.nl/xl/#/u/...21-46ef-94ea-4698cde54182 op ongeveer 55 seconde...

Lijkt mij gewoon een SLT... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Super, dat is inderdaad de clip waar het over gaat.
Maar naar mijn mening is dat niet de SLT hoor, kijk maar eens goed:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WomPim9DKaNDdEbNzcnGwy0h/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pj3FpKd1t5iDo2gQzN4UWMJ9/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is de mock-up van SLT in een van de gebouwen van NS.

Afbeeldingslocatie: http://www.treinennieuws.nl/wp-content/Jaar-2011-002s1.jpg

Met die gebogen zijkant lijkt het meer een Talent.

[ Voor 16% gewijzigd door Maasluip op 29-03-2013 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Over het meten van de snelheid van een trein met de GPS van je telefoon:
ValHallASW schreef op maandag 18 maart 2013 @ 17:15:
[...]
Je foutmarge op positie is 40m. Je kunt dan de snelheidsfout schatten: je krijgt elke paar secs een update (zeg 5s), dus dat geeft je een geschatte snelheidsfout van ongeveer 30 km/h. Hoeveel het precies is is lastig te zeggen zonder precies te weten hoe het berekend wordt, maar het verschil tussen 160 en 180 kan je in ieder geval niet betrouwbaar bepalen.
Ik heb hier nog even over nagedacht1, en er zit een redeneerfout in mijn post. De relevante tijdsperiode is niet de tijd tussen twee positiemetingen, maar de tijd waarin de snelheid, zoals op de GPS opgegeven, te hoog is. Daarnaast moet je de fout twee keer nemen: de afstand van het beginpunt kan 40m fout zitten en de afstand van het eindpunt óók.

Als de trein volgens je GPS dus een minuut lang harder dan 100 rijdt (en dan mag 'ie dus helemaal nérgens onder de 100 komen), dan is de gemeten afstand altijd >= (100 km/h) * (60 s) = 1.67km, en dan is de 80 meter dáár de fout op. Dat is dus, teruggerekend naar de snelheid, 80m/60s = 4.8km/h.

Enfin, 'een paar seconden boven de 176 km/h' betekent dus alsnog niets (80m/5s = 58 km/h), maar in ieder geval klopt de redenering volgens mij nu wél ;-). Omgekeerd: dit is hoe lang je een snelheid moet meten om zeker te weten dat de verschilsnelheid > x is:

delta v (km/h)	delta v (m/s)	t overschrijding (s)
0		0.00		oneindig
5		1.39		57.60
10		2.78		28.80
15		4.17		19.20
20		5.56		14.40
25		6.94		11.52
30		8.33		9.60
35		9.72		8.23
40		11.11		7.20

Je moet dus ca. 20 secs een snelheid boven de 175 meten om te kunnen stellen dat je harder reed dan 160. En nee, ik heb geen t-tests gedaan om het écht netjes uit te rekenen ;-)

1 in 'De Slag op Nederland' werd met een iPhone werd gepoogd te bewijzen dat rondvaartboten harder dan 7.5 km/h varen, dus ik moest er weer eens over nadenken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Maasluip schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 16:48:
Dat is de mock-up van SLT in een van de gebouwen van NS.

[afbeelding]

Met die gebogen zijkant lijkt het meer een Talent.
Jep, dat is hem inderdaad! Thanks. :)
Vind de mock-up er een stuk toffer uitzien dan de rijdende SLT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Amersfoort wil aansluiting op nachtnet
AMERSFOORT - Amersfoort wil dat er 's nachts treinen rijden tussen Amersfoort en Utrecht. Coalitiepartijen PvdA, VVD, D66 en GroenLinks starten een lobby om de NS over te halen in het weekend een aantal treinen te laten rijden.

De partijen willen dat er vanaf 2014 op vrijdag en zaterdag vier tot vijf treinen rijden. Volgens D66 zijn de nachttreinen nodig om meer mensen naar de Amersfoortse horeca en culturele podia te trekken.

Vooralsnog weigert de NS om Amersfoort op het nachtnet aan te sluiten. Onterecht, zeggen de partijen, die vinden dat een stad met 150.000 inwoners ook 's nachts aangesloten moet zijn op deze vorm van openbaar vervoer.

De Amersfoortse coalitie wil dat de Tweede Kamerleden van hun partijen en staatssecretaris Mansveld (spoor) snel bij de NS aandringen op de aansluiting. Als dat een succes is, willen de partijen dat de dienstregeling vanaf 2015 uitbreidt naar Amsterdam en Schiphol

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Goed plan, maar waarom zo moeilijk doen? Er is al een Nachtnet Amsterdam - Utrecht. Verander dat in Amsterdam - Amersfoort - Utrecht en je bent er toch ook? Of mis ik iets? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het zal ook rendabel moeten zijn voor NS om die treinen te rijden. Ik denk trouwens dat er eerder volk vanuit Amf in Ut en Asd gaat stappen i.p.v. andersom. Wat mot een mens nou in Amf zoeken :+

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Onterecht, zeggen de partijen, die vinden dat een stad met 150.000 inwoners ook 's nachts aangesloten moet zijn op deze vorm van openbaar vervoer.
Laat ze even netjes in de rij gaan staan dan achter de grotere steden die ook geen aansluiting hebben. Ik noem maar een dwarsstraat, Haarlem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ja nog minder tijd voor onderhoud :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

CyBeR schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 22:24:
[...]
Laat ze even netjes in de rij gaan staan dan achter de grotere steden die ook geen aansluiting hebben. Ik noem maar een dwarsstraat, Haarlem.
Die mogen van mij ook per direct aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:20

PeaceNlove

Deugleuter

Dan lijkt me de oplossing dat Amersfoort, Hilversum en Haarlem een nachtverbinding krijgen met overstapmogelijkheid op Amsterdam op de trein naar Schiphol ev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CyBeR schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 22:24:
[...]

[...]

Enschede ook, met die nieuwe dienstregeling is er geen late(re) verbinding tussen de randstad en hier meer.

Bermbrand langs spoor tussen Utrecht en Amsterdam
Vanwege een bermbrand langs het spoor tussen Utrecht en Amsterdam worden treinen omgeleid. Tussen Breukelen en Abcoude rijden helemaal geen treinen, zegt een woordvoerder van Prorail.

Ook treinen tussen Utrecht en Schiphol worden omgeleid. De extra reistijd is meer dan een uur. De verstoring is naar verwachting rond 14.00 uur verholpen.

Door de aanhoudende droogte kan de begroeiing op bermen langs het spoor sneller vlam vatten, bijvoorbeeld door vonkjes die tijdens het remmen ontstaan. Het is niet bekend of dat nu ook de oorzaak van de bermbrand is.

[ Voor 49% gewijzigd door Raven op 30-03-2013 13:16 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 22:07
Van dezelfde site:

Arriva wil Fyra vervangen
Vervoersbedrijf Arriva ziet een rol voor zichzelf in het oplossen van de problemen rond de Fyra.

''Met Deutsche Bahn achter ons denk ik dat wij kunnen helpen'', zegt Arriva-directeur Anne Hettinga zaterdag in NRC Handelsblad.

Arriva heeft als dochterbedrijf van Deutsche Bahn namelijk de nodige kennis op het gebied van hogesnelheidslijnen, zegt Hettinga. De directeur vindt het een ''blamage'' dat het hsl-spoor ter waarde van miljarden nu niet gebruikt wordt.

Samenwerken

De hogesnelheidstrein Fyra, die Amsterdam en Brussel met elkaar verbindt, werd vorig jaar kort na zijn introductie van het spoor gehaald omdat de treinstellen steeds kapot gingen. Sindsdien rijden er geen treinen over de hogesnelheidslijn.

Arriva wil om de tafel met staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur om te praten over een oplossing. Op de details van de plannen van Arriva wil Hettinga niet ingaan. Samenwerken met de NS is een optie.

Interesse

Toen het traject werd ingesteld had Arriva al interesse in het project, maar die belangstelling was toen nog niet concreet genoeg.

Arriva rijdt in Nederland met honderd treinen vooral op regionale trajecten. Ook heeft het bedrijf 1200 bussen rijden.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoploperMau
"Sindsdien rijden er geen treinen over de hogesnelheidslijn."

Behalve de Fyra naar Breda en de Thalys. Inderdaad, er rijdt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
KoploperMau schreef op zondag 31 maart 2013 @ 01:07:
"Sindsdien rijden er geen treinen over de hogesnelheidslijn."

Behalve de Fyra naar Breda en de Thalys. Inderdaad, er rijdt niks.
De Fyra is geen hoge snelheidstrein...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Maar de Thalys wel, dus de uitspraak op nu.nl klopt alsnog niet ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ja okay :p

maar om nou 12 treinen per dag te laten rijden op een lijn van 6 miljard? :X voor reizigers naar Parijs is het wel ideaal

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 31-03-2013 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zondag 31 maart 2013 @ 11:06:
ja okay :p

maar om nou 12 treinen per dag te laten rijden op een lijn van 6 miljard? :X voor reizigers naar Parijs is het wel ideaal
Aan 4 Fyra's per uur van Amsterdam naar Breda. (2 per uur/richting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 11:15
PolarBear schreef op zondag 31 maart 2013 @ 11:42:
[...]

Aan 4 Fyra's per uur van Amsterdam naar Breda. (2 per uur/richting).
Volgens mij was net vastgesteld dat de Fyra's geen hogesnelheidstreinen zijn. Althans niet op de manier en met de loc zoals ze nu rijden.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het scheelt wel een half uur reistijd tussen Amsterdam en Rotterdam. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Die winst zit meer in het volledig links/rechts laten liggen van Den Haag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, over een nieuwe lijn. Dus het is zeker niet nutteloos.
Je had met de beste wil ter wereld geen half uur gewonnen op de oude lijn. Ook niet voor 6 miljard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op zondag 31 maart 2013 @ 16:50:
Ja, over een nieuwe lijn. Dus het is zeker niet nutteloos.
Je had met de beste wil ter wereld geen half uur gewonnen op de oude lijn. Ook niet voor 6 miljard.
Nee maar je had misschien wel 5 miljard bespaard met een nieuwe lijn zoals de Hanzelijn ;) met een max van 200km/u en toch een half uur kunnen winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Die zettingsvrije plaat had je toch moeten bouwen, net als die tunnel bij Rotterdam. Over de Groene Hart-tunnel kun je twijfelen, maar het is wel een mooi voorbeeld van Nederlandse tunnelbouwkunde en -kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zucht... informatieuitwisseling tussen NS en Prorail is al lastig genoeg, als daar DB en CNL bij komt is het helemaal feest :X

Heb hier nu m'n schoonouders over de vloer. Zij zouden vannacht met CNL naar Zuid-Duitsland gereden zijn. Bij boeken (via DB) van kaartjes werd aangegeven dat een afwijkende vertrektijd zou gelden vanaf Amsterdam, vertrek 40 minuten eerder ivm werkzaamheden in DE. Paar dagen later hebben ze reservering gedaan voor fietsen. Toen werd de reguliere tijd aangegeven.

Dus vanavond op Amsterdam CS op de borden gekeken: reguliere vertrekspoor- en tijd. Voor de zekerheid op perron gekeken: ook daar reguliere vertrekspoor en -tijd. Met een klein uur te gaan zijn ze wat gaan eten. Om vervolgens op een leeg perron te staan. De trein was wel degelijk 40 minuten eerder vertrokken - en van een ander perron - maar niets was aangegeven of omgeroepen. Met hen tientallen anderen die wel degelijk op tijd voor de aangepaste vertrektijd aanwezig waren, maar simpelweg de nergens aangegeven trein niet hadden kunnen vinden |:(

NS Internationaal heeft de fouten toegegeven en een bus ingezet voor gedupeerden. Verre van zo comfortabel als een nachttrein, maar beter dan niets. Tenzij je fietsen bij je hebt, dan is het inderdaad niets. Uiteindelijk zijn ze op de eerstvolgende trein die kant op waar wel fietsen mee kunnen overgeboekt, volgens NS-I personeel dezelfde trein de volgende avond. Vandaar dat ze nu hier bij ons logeren.

Epiloog: ook met dat laatste blijkt maar weer hoezeer NS-I prutst. Heb voor de zekerheid nagekeken en jawel, er zijn twee verbindingen morgenochtend vroeg waarmee ze 12u eerder aan kunnen komen dan met volgende nachttrein (slechts 12u te laat ipv 24u te laat) en toch fiets mee kunnen nemen, eentje zelfs ideale aansluiting met enkele overstap. Is trouwens tweede keer in twee jaar tijd dat ik meemaak dat NS-I spontaan vergeet dat er naast Thalys en CNL ook een IC naar Berlin is waar je Duitsland in kunt. Vorige keer was dat juist handig - tijdens uitbarsting van Eyjafjallajokul was vlucht naar Kopenhagen van vriendin van me geannuleerd en was er volgens NS-I totaal geen plek in welke trein dan ook. Treinreiswinkel heeft toen doodleuk alles op de eerstvolgende trein gereserveerd en die vriendin is vertrokken vanuit A'dam terwijl NS-I mensen in A'dam aanraadde om naar Utrecht te gaan omdat er helemaal geen treinen meer vanuit A'dam reden 8)7 Deze keer helaas 12u onnodige extra vertraging voor m'n schoonouders bovenop de 12u vertraging door onjuiste inlichtingen.

Had ik al gezegd dat ik geen al te hoge dunk van NS-Internationaal had? :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:01
http://www.nu.nl/binnenla...ions-weghalen-bij-ns.html
De stations zouden niet langer de verantwoordelijkheid van de Nederlandse Spoorwegen moeten zijn. Dat vindt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven. De NS kan zich beter alleen op het vervoer van reizigers richten, stelt ze maandag.
Het idee valt wat voor te zeggen. Ik weet niet of dit nu wel zo'n heel goed idee is. NS Stations was in 2012 goed voor 800 miljoen omzet tegenover 2 miljard omzet van NS Reizigers. NS Stations is veel meer winstgevender dan NS Reizigers dat is verhoudingsgewijs. Gevolg zal zijn dat de winst van de NS Groep in zijn geheel daalt en dat zal weer ergens gecompenseerd moeten worden. Daar gaat de prijs van de kaartjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:46

DDX

Wat een gepruts dion.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:19
Robkazoe schreef op maandag 01 april 2013 @ 12:58:
http://www.nu.nl/binnenla...ions-weghalen-bij-ns.html

[...]

Het idee valt wat voor te zeggen. Ik weet niet of dit nu wel zo'n heel goed idee is. NS Stations was in 2012 goed voor 800 miljoen omzet tegenover 2 miljard omzet van NS Reizigers. NS Stations is veel meer winstgevender dan NS Reizigers dat is verhoudingsgewijs. Gevolg zal zijn dat de winst van de NS Groep in zijn geheel daalt en dat zal weer ergens gecompenseerd moeten worden. Daar gaat de prijs van de kaartjes...
Wat me het meeste zorgen baart is dat de betreffende D66 mevrouw verderop woorden als "lease" en "markt" in de mond neemt. Kortom: alles wordt weer bekeken vanuit het perspectief van de "markt". Laat de politiek eens leren van haar eigen fouten en de reiziger nu eens voorop te stellen in plaats van het zoveelste marktexperiment ergens op los te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:20

PeaceNlove

Deugleuter

Treinreiswinkel is inderdaad veel beter. Via Ns-i kon ik op een gegeven moment geen reservering meet boeken voor een IC trein in DE en dus was de hele reismogelijkheid ook verdwenen. Dankzij de treinreiswinkel wel kunnen boeken, maar dan wel zonder gereserveerde stoel. Dat vonden we been probleem met bier van de tap in die trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
D-e-n schreef op maandag 01 april 2013 @ 14:01:
[...]

Wat me het meeste zorgen baart is dat de betreffende D66 mevrouw verderop woorden als "lease" en "markt" in de mond neemt. Kortom: alles wordt weer bekeken vanuit het perspectief van de "markt". Laat de politiek eens leren van haar eigen fouten en de reiziger nu eens voorop te stellen in plaats van het zoveelste marktexperiment ergens op los te laten.
Als je als opdrachtgever écht reizigersgericht wilt handelen moet je ervoor zorgen dat de partij waarmee je te maken hebt (in dit geval NS) geen overmacht op je heeft in de vorm van infrastructuur. Je wilt kunnen zeggen "Dit willen we hebben, take it or leave it, anders ga ik naar een ander." zonder dat NS je vierkant uitlacht omdat je ze alsnog nodig hebt.

Ik ben sowieso van mening dat NS ten opzichte van andere vervoerders een te grote machtspositie heeft. NS bepaalt kortingsproducten, papieren kaartjes, doet de reisinformatie, beheert de stations, enzovoorts. Veel van die dingen zouden door ProRail, de overheid, of de vervoerders samen gedaan moeten worden. In dat opzicht kunnen we hier in Nederland nog veel leren van de Britten.

Pagina: 1 ... 118 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!