Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.099 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Welnee.

Het is walgelijk om te zien hoe NS het voorgestelde vierde spoorwegpakket misbruikt om andere vervoerders af te vallen. Daarnaast staat het artikel vol met feitelijke onjuistheden en er wordt ten onjuiste ingespeeld op emoties. Een verkoop van Veolia Transport Nederland verandert bijvoorbeeld niets aan de verplichtingen van het bedrijf: reizigers vervoeren volgens de concessie.

[ Voor 47% gewijzigd door Alex) op 26-02-2013 14:30 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Alex) schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:27:
[...]

Welnee.

Het is walgelijk om te zien hoe NS het voorgestelde vierde spoorwegpakket misbruikt om andere vervoerders af te vallen.
Jij gelooft serieus in concurrentie op het spoor?
Ik wil niet zeggen dat de NS verkeerd bezig is, maar wat in het artikel staat over Arriva en Veolia is ook 100% waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ArcticWolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:30:
[...]

Ja. Waarbij het onderscheid moet worden gemaakt tussen regionaal vervoer (forenzenvervoer) en langeafstandsverkeer (toerisme/vakantie/zakenreizen). In het regionaal gebied zie ik meer voordelen in het huidige systeem (één aanbieder gekozen door aanbestedende overheden), op het langeafstandsverkeer geloof ik dat een systeem met meerdere vervoerders best kan werken.
Ik wil niet zeggen dat de NS verkeerd bezig is, maar wat in het artikel staat over Arriva en Veolia is ook 100% waar...
Onzin.

[ Voor 35% gewijzigd door Alex) op 26-02-2013 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Het Britse spoornetwerk is al zo'n 4x geswitched tussen overheid en als private onderneming en wanneer het geprivatiseerd was, ging het altijd mis... heel toevallig nu weer 8)7

Arriva en Veolia kopen gewoon andere treinen in dan de NS... wat is daar nu anders aan dan gewoon slim inkopen van treinen? Personeel en reiziger schiet hier niks mee op in ieder geval...
Toen Veolia de lijn Nijmegen - Venlo kreeg, brrrr die machinisten waren zo slecht opgeleid dat het gewoon eng was om in die trein te zitten :X en toch greep de consessie verlener niet 123 in...
op het langeafstandsverkeer geloof ik dat een systeem met meerdere vervoerders best kan werken.
en dan 3x overstappen tussen Rotterdam en Groningen zeker?

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 26-02-2013 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:10

Fiber

Beaches are for storming.

Knightwolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 12:23:
[...]
De bedoeling geweest ja, maar is er dus niet. En van mij hoeft de o zo heilige V250 van Ams-CS naar Brussel niet perse te stoppen in Breda, als er maar een andere V250 dat wel doet tussen Breda en Antwerpen. Maar dat is er dus ook niet...
Waarom moet ik toch steeds aan Ajax - PSV denken hier...? Randstad versus Brabant...? Zogenaamde stad versus zogenaamde boeren...? :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 14:08
^^ lol
Alex) schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 12:54:
Tsja, de Belgen zijn daarin vrij realistisch: een hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en Brussel gaat bakken vol met geld kosten terwijl de baten minimaal zijn. Het geld is gestopt in het opwaarderen van het bestaande traject zodat de treinen door kunnen rijden. Zo zijn er wat bogen rechtgetrokken en bruggen vervangen waardoor de plaatselijke baanvaksnelheid omhoog kon naar 160 km/h.
De Thalys van Amsterdam naar Parijs gaat toch ook over dat baanvak? Moet die daar dan ook met een slakkegangetje door? Pfft omg. Ik wist niet beter dan dat er 1 massief HSL spoor was tussen Amsterdam en Parijs, op de stations na. Valt me weer tegen dan...
Dat zijn dingen waar alle treinen in België van profiteren, niet een handjevol hogesnelheidstreinen per dag.
Dat is natuurlijk ook heel goed.
maar is afgeschoten omdat het treinproduct als geheel erdoor onaantrekkelijker zou worden.
Lol daar geloof ik helemaal niks van. Zit geen enkele logica in.
Omg. Facepalm idd.
Er hoort uberhaupt geen concurrentie te zijn. Het vervoer van reizigers is het enige belang. Bedrijfsruzies voeren ze maar ergens anders waar er geen reizigers van de dupe kunnen worden.

Btw, heb zaterdagmiddag een rijtje ICR Fyra rijtuigen (met 1 NS ICR rijtuig er in het midden tussen) bij het station van Maastricht zien staan. Wat doen die daar? :?

[ Voor 53% gewijzigd door Knightwolf op 26-02-2013 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ArcticWolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:36:
[...]

Het Britse spoornetwerk is al zo'n 4x geswitched tussen overheid en als private onderneming en wanneer het geprivatiseerd was, ging het altijd mis... heel toevallig nu weer 8)7
Er zijn fouten gemaakt (ernstige fouten, zoals Railtrack) maar die zijn rechtgezet. Nu, bijna 20 jaar later, is er nergens grotere reizigersgroei gerealiseerd dan in Engeland.

Het loopt in Engeland niet perfect: nadat NXEA er enkele jaren terug geen zin meer in had heeft de overheid de uitvoering van de East Coast overgenomen, een heraanbestedingsprocedure loopt nog. Als je de westkust (WCML) bedoelt: daar was sprake van frauderende ambtenaren. Dat is notabene moedertje staat.

Afgezien van die incidenten loopt het Engelse spoor tegenwoordig volgens mij vrij aardig.
Arriva en Veolia kopen gewoon andere treinen in dan de NS... wat is daar nu anders aan dan gewoon slim inkopen van treinen? Personeel en reiziger schiet hier niks mee op in ieder geval...
Uhu... met de inkoop van de Wadlopers was NS anders aardig slim bezig, toch schoten reizigers er weinig mee op en zou het hele netwerk in het noorden verbust worden als het aan NS had gelegen. De komst van de Arriva's en de Veolia's was juist de redding van deze lijnen.
Toen Veolia de lijn Nijmegen - Venlo kreeg, brrrr die machinisten waren zo slecht opgeleid dat het gewoon eng was om in die trein te zitten :X en toch greep de consessie verlener niet 123 in...
Ja, en NS koopt treinen waar de stukken vanaf vallen. Wat is je punt?
en dan 3x overstappen tussen Rotterdam en Groningen zeker?
Geef mij eens een reden waarom dat heel erg zou zijn? De hele NoordOost in z'n huidige vorm is zo omdat dat voor NS omlooptechnisch het handigste uitkomt, niet omdat de reizigers dat zo graag willen. Zoveel forenzen zijn er niet die dagelijks Groningen - Rotterdam afleggen.

Dat Nederland in drie stukken opgeknipt zou moeten worden is je reinste onzin. De voorstellen van de EU gaan niet zo diep, de beslissingsbevoegdheid daarover ligt bij de concessieverleners.

Maar wat dan nog, het is prima mogelijk om het IC-netwerk als één pakket te beschouwen, en alle stoptreinen hiervan los te knippen en op provincieniveau aan te besteden. De meeste stoptreinen zijn toch regionaal, daar waar ze provinciegrenzen overschrijden is dat hoofdzakelijk omdat dat logistiek beter uitkomt.
Knightwolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:42:
[...]

Omg. Facepalm idd.
Er hoort uberhaupt geen concurrentie te zijn. Het vervoer van reizigers is het enige belang. Bedrijfsruzies voeren ze maar ergens anders waar er geen reizigers van de dupe kunnen worden.
Waarom zou er geen concurrentie mogen zijn? Wat is het voordeel van één spoorbedrijf, zoals vroeger, waarbij het bedrijf geen enkele motivatie heeft om ook maar iets te verbeteren en waarbij de vakbonden oppermachtig zijn?

Let wel: ik zeg niet dat vakbonden zouden moeten verdwijnen of dat rechten van werknemers er niet toe zouden doen. De machtspositie van de vakbonden is echter een heel ander verhaal.
Btw, heb zaterdagmiddag een rijtje ICR Fyra rijtuigen (met 1 NS ICR rijtuig er in het midden tussen) bij het station van Maastricht zien staan. Wat doen die daar? :?
Onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat een volstrekte bullshit van FNV. Natuurlijk willen die hun winkeltje behouden, maar geen van die argumenten snijdt houdt. Waarom zou het opeens een chaos worden op het spoor als er meerdere vervoerders op één traject rijden (wat nu trouwens toch al gebeurt) en waarom is dat er nu niet met meerdere goederenvervoerders?

Thalys is een eigen vervoerder en rijdt al sinds jaar en dag op het Nederlandse spoor. Syntus reed jarenlang tussen Elst en Zevenaar op hetzelfde spoor als waar NS rijdt.

En oh, wat zou ik graag willen dat NS eens wat concurrentie krijgt. Want wat zij flikken binnen de ruimte die ze door het ministerie gegund wordt, daar lusten de honden geen brood van.

Die genante vertoning met het treinkaartje is overigens ook helemaal door de vervoersbedrijven opgezet. Het ministerie heeft geen leiding gegeven aan het OV-Chipkaartproject (ten onrechte, IMHO), maar dat betekent dus wel dat de vervoersbedrijven de huidge situatie zelf gecreëerd hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 26-02-2013 14:54 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Alex) schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:31:
[...]
Ja. Waarbij het onderscheid moet worden gemaakt tussen regionaal vervoer (forenzenvervoer) en langeafstandsverkeer (toerisme/vakantie/zakenreizen). In het regionaal gebied zie ik meer voordelen in het huidige systeem (één aanbieder gekozen door aanbestedende overheden), op het langeafstandsverkeer geloof ik dat een systeem met meerdere vervoerders best kan werken.

[...]

Onzin.
Concurrentie op het spoor gaat niet werken. Heeft het nooit gedaan, en gaat het in de toekomst ook niet. En de enige die er de dupe van is is de reiziger > hun enige reden van bestaan. Er ligt maar 1 vast spoornet en de dienstregeling wordt centraal landelijk geregeld. De reden waarom concurrentie op de weg wel werkt is omdat de bestuurder van een voertuig daar zelf uitmaakt waar en hoe hij rijdt, daar zit hij geen enkel ander voertuig in de weg. Treinen kunnen niet langs elkaar heen en al helemaal niet door een ter plekke besluit van de machinist. Concurrentie is daardoor praktisch onmogelijk. Naast dat het ernstig onwenselijk is.

Het hoort uberhaupt geen 'bedrijf' te zijn die het spoorvervoer regelt, en al helemaal niet dat er 1 baas is die bepaalt hoe het gaat, laat staan dat er concurrentie mogelijk is.
Alex) schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:50:
Uhu... met de inkoop van de Wadlopers was NS anders aardig slim bezig, toch schoten reizigers er weinig mee op en zou het hele netwerk in het noorden verbust worden als het aan NS had gelegen. De komst van de Arriva's en de Veolia's was juist de redding van deze lijnen.
In die gebieden zijn die vervoerders geen concurrentie, aangezien de NS daar niet opereert. Ze zitten elkaar dus niet in de weg en als reiziger heb je geen keus uit vervoerder.
Waarom zou er geen concurrentie mogen zijn? Wat is het voordeel van één spoorbedrijf, zoals vroeger, waarbij het bedrijf geen enkele motivatie heeft om ook maar iets te verbeteren en waarbij de vakbonden oppermachtig zijn?
Spoorvervoer hoort geen bedrijf te zijn, maar een landelijke service.

[ Voor 24% gewijzigd door Knightwolf op 26-02-2013 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Alex) schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:50:
[...]

Maar wat dan nog, het is prima mogelijk om het IC-netwerk als één pakket te beschouwen, en alle stoptreinen hiervan los te knippen en op provincieniveau aan te besteden. De meeste stoptreinen zijn toch regionaal, daar waar ze provinciegrenzen overschrijden is dat hoofdzakelijk omdat dat logistiek beter uitkomt...
Klinkt niet eens heel onredelijk in mijn oren, al zou ik provincie niveau liever vervangen door lijn niveau denk ik.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:30:
[...]

Wat moet er verkeerd zijn dat het waar is? Het is trouwens maar de helft van de waarheid.
Toegegeven: Frankrijk is het walhalla van staatsspoor. Daar krijgt de komende tijd geen private (personen)vervoerder voet aan de grond. Maar dat is helemaal het probleem van de Franse overheid en als private vervoerders daarover bij Brussel gaan klagen zullen ze in het gelijk worden gesteld (waarbij nog maar te bezien valt hoeveel dat verandert)
Maar DB (Arriva) in Nederland? Ja, en NS rijdt ook in Duitsland. Met NS logo. NS rijdt ook en Engeland. Met NS logo. Op bussen. Zoek op Google images maar eens op Abellio (vergeet dat eerste plaatje met gele Pendolino en NS logo, dat is een soep, ik zie het aan de pixels).

NS zoekt net zo graag uitbreiding over de landsgrenzen heen. Als dat van Arriva en Veolia verkeerd is, is het van Abellio (NS) ook verkeerd. Wikipedia: Abellio

Krokodillentranen, ze worden weer geplengd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Knightwolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:54:
[...]

Concurrentie op het spoor gaat niet werken. Heeft het nooit gedaan, en gaat het in de toekomst ook niet.
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden in het buitenland waaruit het tegendeel blijkt.
En de enige die er de dupe van is is de reiziger > hun enige reden van bestaan. Er ligt maar 1 vast spoornet en de dienstregeling wordt centraal landelijk geregeld. De reden waarom concurrentie op de weg wel werkt is omdat de bestuurder van een voertuig daar zelf uitmaakt waar en hoe hij rijdt, daar zit hij geen enkel ander voertuig in de weg. Treinen kunnen niet langs elkaar heen en al helemaal niet door een ter plekke besluit van de machinist. Concurrentie is daardoor praktisch onmogelijk. Naast dat het ernstig onwenselijk is.
Ik zie nog steeds geen overtuigende argumenten. Je hebt gelijk dat de infrastructuur beperkingen oplegt aan wat er mogelijk is, maar dat maakt concurrentie nog niet onmogelijk.

Als ik brood zie in een directe spoorverbinding Breda - Praag, en ik de mogelijkheden heb om het te proberen, er over het hele netwerk voldoende capaciteit vrij is, dan zou ik het niet mogen proberen?
Het hoort uberhaupt geen 'bedrijf' te zijn die het spoorvervoer regelt, en al helemaal niet dat er 1 baas is die bepaalt hoe het gaat, laat staan dat er concurrentie mogelijk is.
Als je punt is "er moet meer samengewerkt worden door de vervoerders" dan geef ik je gelijk.
In die gebieden zijn die vervoerders geen concurrentie, aangezien de NS daar niet opereert. Ze zitten elkaar dus niet in de weg en als reiziger heb je geen keus uit vervoerder.
De bevoegde overheden (in dat geval de provincies Groningen en Friesland) hebben wél de keus uit vervoerder, zij handelen namens de burgers in dat gebied.
Spoorvervoer hoort geen bedrijf te zijn, maar een landelijke service.
Dat het spoor dient te voorzien in een behoefte ben ik met je eens. Juist daarom worden er concessies uitgeschreven met eisen aan minimale bediening. Er moet echter wel verstandig worden omgesprongen met de beschikbare middelen, het moet geen zwart gat zijn.

Er zijn vraagtekens te plaatsen bij de manier waarop het spoor geordend is: waarom staat ProRail zo ver van de overheid af, terwijl dat niet zo is bij Rijkswaterstaat? Waarom heeft één partij een dominante positie ten opzichte van de andere partijen op gebieden als abonnementen, kaartverkoop en tarifering, reisinformatie, enz, terwijl dit juist gezamenlijk zou moeten?
Maasluip schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 15:01:
[...]
Toegegeven: Frankrijk is het walhalla van staatsspoor. Daar krijgt de komende tijd geen private (personen)vervoerder voet aan de grond.
Dat klopt niet helemaal, er rijden twee private operatoren in Frankrijk: Eurostar (SNCF is wel grootaandeelhouder), en Thello (Veolia - Trenitalia, nachttreinen Frankrijk - Italië).

[ Voor 7% gewijzigd door Alex) op 26-02-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Alex) schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 15:12:
[...]

Als ik brood zie in een directe spoorverbinding Breda - Praag, en ik de mogelijkheden heb om het te proberen, er over het hele netwerk voldoende capaciteit vrij is, dan zou ik het niet mogen proberen?
Ja, maar dat mag nu ook al omdat het internationaal is.

Als je vindt dat er brood is in een direkte verbinding Venlo - Amsterdam bijvoorbeeld. Waarom zou je die dan niet mogen optuigen?
[...]
Als je punt is "er moet meer samengewerkt worden door de vervoerders" dan geef ik je gelijk.
Ja en nee. Dat geldt vooral als vervoerders afgebakende gebieden bedienen. Bijvoorbeeld Arriva in het noorden heeft belang bij goede aansluitingen in Leeuwarden en Groningen op de NS treinen en andersom. Daar is het handig dat beide bedrijven overleg hebben wat de dienstregeling wordt. In het belang van de reiziger.
Maar als ze samen op één traject rijden, waarom? Uiteraard moet er een capaciteitsverdeling plaatsvinden, maar dat doet Prorail en dat proces staat tot in detail beschreven in de netverklaring.
Maar dat NS om 10:00 een trein Amsterdam - Eindhoven laat rijden en Arriva om 10:05? Wat is het probleem? Dat het geen strake halfuurs, kwartiers, 10-minutendienst is?
[...]

Dat klopt niet helemaal, er rijden twee private operatoren in Frankrijk: Eurostar (SNCF is wel grootaandeelhouder), en Thello (Veolia - Trenitalia, nachttreinen Frankrijk - Italië).
Eurostar wist ik, maar die rijdt ook alleen maar bij de gratie van SNCF. Thello is nieuw voor mij, maar Veolia... dat zal ook wel handjeklap zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 26-02-2013 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden in het buitenland waaruit het tegendeel blijkt.
Ja en er zijn ook genoeg voorbeelden te vinden in het buitenland waaruit daar weer het tegendeel blijkt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ArcticWolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 15:25:
[...]

Ja en er zijn ook genoeg voorbeelden te vinden in het buitenland waaruit daar weer het tegendeel blijkt 8)7
- NTV's Italo in Italië doet het uitstekend. In nog geen jaar tijd hebben ze 2 miljoen reizigers vervoerd, de klantwaardering is hoog, de treinen zijn punctueel. Trenitalia komt met een tegenaanval in de vorm van nieuwe treinen en tarieven.
- First Hull Trans rijdt open access-treinen tussen aanbestede treinen door, zonder problemen
- Heel DB Fernverkehr rijdt in open access, samen met concurrenten als InterConnex en HKX.
- De treinen van het Oostenrijkse Westbahn zijn goed gevuld, terwijl de treinen van concurrent ÖBB niet worden leeggezogen.
- Reizigers in Tsjechië kunnen kiezen: CD, RegioJet of Leo Express? Iedere vervoerder heeft z'n eigen prijzen en specifieke voordelen. En het werkt. Er zijn meer reizigers zonder dat dit ten koste gaat van CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Inderdaad. Wat jij wil doet er namelijk niet toe. Wat de reiziger wil en vervoer van de reiziger is het enige belang. Het gaat juist fout wanneer (spoor)bedrijven een eigen plannetje gaan trekken. Dat heb ik al veel te vaak fout zien gaan.
De bevoegde overheden (in dat geval de provincies Groningen en Friesland) hebben wél de keus uit vervoerder, zij handelen namens de burgers in dat gebied.
Dan heb je het weer over overheden en niet over de reiziger die ik bedoelde.
Pas als 2 (of meer) verschillende vervoerders hetzelfde doen tegelijk en op hetzelfde traject, waarbij de reiziger een keuze maakt uit die 2 of meer vervoerders, alleen DAN kun je het concurrentie noemen. Maar dat is met de huidige spoor-infra gewoonweg niet mogelijk, om de reden die ik eerder al beschreef.
Er zijn vraagtekens te plaatsen bij de manier waarop het spoor geordend is: waarom staat ProRail zo ver van de overheid af, terwijl dat niet zo is bij Rijkswaterstaat? Waarom heeft één partij een dominante positie ten opzichte van de andere partijen op gebieden als abonnementen, kaartverkoop en tarifering, reisinformatie, enz, terwijl dit juist gezamenlijk zou moeten?
Dat is precies wat ik bedoel, daarom hoort het spoorvervoer uberhaupt geen bedrijf, maar een landelijke (betaalde) service te zijn, dat het er no matter what gewoon is zonder dat er ook maar iemand (zoals directeuren en overheid) belang bij heeft of kan hebben. Omdat het een 'bedrijf' is krijg je trieste en onwenselijke financiele spelletjes, waar uiteindelijk in teveel gevallen de klant (de reiziger in dit geval) weer de dupe van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Knightwolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 16:00:
[...]

Inderdaad. Wat jij wil doet er namelijk niet toe. Wat de reiziger wil en vervoer van de reiziger is het enige belang. Het gaat juist fout wanneer (spoor)bedrijven een eigen plannetje gaan trekken. Dat heb ik al veel te vaak fout zien gaan.
Hoezo "doet er niet toe"? Als uit mijn onderzoek blijkt dat er vraag is naar mijn verbinding, waarom zou die dan niet door mij mogen worden opgezet, op eigen risico? Dat is dan toch precies wat de reiziger wílt?

Als het mislukt (te weinig reizigers) is dat jammer: dan gaat mijn treinbedrijf over de kop en is de situatie weer zoals ze was. Overleeft mijn trein het, dan is er kennelijk voldoende vraag vanuit de reizigers.
Dan heb je het weer over overheden en niet over de reiziger die ik bedoelde.
Overheden handelen in het belang van de belastingbetaler, en dus ook de reiziger.
Pas als 2 (of meer) verschillende vervoerders hetzelfde doen tegelijk en op hetzelfde traject, waarbij de reiziger een keuze maakt uit die 2 of meer vervoerders, alleen DAN kun je het concurrentie noemen. Maar dat is met de huidige spoor-infra gewoonweg niet mogelijk, om de reden die ik eerder al beschreef.
In het buitenland lukt dat anders vrij aardig, zie de eerdergenoemde voorbeelden.
Dat is precies wat ik bedoel, daarom hoort het spoorvervoer uberhaupt geen bedrijf, maar een landelijke (betaalde) service te zijn, dat het er no matter what gewoon is zonder dat er ook maar iemand (zoals directeuren en overheid) belang bij heeft of kan hebben. Omdat het een 'bedrijf' is krijg je trieste en onwenselijke financiele spelletjes, waar uiteindelijk de reiziger weer de dupe van is.
Vroeger hadden we precies die situatie. Er reden veel minder treinen, er was geen enkele prikkel voor NS (of NMBS for that matter) om het beter te doen. Dat zagen we ook bij KPN, de kabelaars, en verschillende andere gebieden waar slechts één partij een dienst kon/mocht leveren.

Ik zeg hiermee niet dat marktwerking zaligmakend is, er zijn voldoende praktijkvoordelen waaruit blijkt dat dat lang niet het geval is. Marktwerking in de infrastructuur (à la Railtrack) gaat niet werken. Ook in sectoren zoals de zorg is het oppassen geblazen. De vervoermarkt is echter een heel ander beest waarvoor die voorbehouden niet gelden.

[ Voor 4% gewijzigd door Alex) op 26-02-2013 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ff iets luchtigs in dit topic ;)

http://www.dumpert.nl/med...ntenservice_in_japan.html

je verwacht het idd niet... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:33
Iemand een idee hoe je zo'n formulier voor geld terug moet invullen als je een dagkaart van de Blokker hebt gebruikt :? ? Je kunt tweede klas aankruisen. En dan? Vol tarief? Korting? Kaartnummer bij korting :? ?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst even in de voorwaarden kijken van die kaart of je recht hebt op gtbv. Dit is niet altijd het geval bij die acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik vind overal waar ik zoek dat "de gebruikelijke regeling" geldt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

2e klas vol tarief lijkt me.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:19
Maasluip schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 15:22:
[...]
Maar dat NS om 10:00 een trein Amsterdam - Eindhoven laat rijden en Arriva om 10:05? Wat is het probleem? Dat het geen strake halfuurs, kwartiers, 10-minutendienst is?
Ben je zelf forens eigenlijk? Het lijkt namelijk of er bij dit soort voorstellen altijd geredeneerd wordt vanuit de opinie van dagjesmensen, van mensen die hun éénmalige treinreis gecalculeerd plannen als ware het een vliegreis. Als ik politici hoor lullen denk ik altijd: reis je wel eens met de trein? Want de theorie van concurrentie is niet de praktijk van de dagelijkse forens. Als je elke dag van A naar B reist maakt het je geen ruk uit van welke vervoerder de treindienst is. Ik pak de trein die het best op mijn bus en/of werktijden aansluit.

Ik werk in Roosendaal en in het verleden had ik 's ochtends de trein naar Brussel en 's middags die uit Vlissingen. Als dat nu twee verschillende vervoerders waren geweest had ik met mijn NS-abbo mogelijk niet eens gebruik kunnen maken van de andere trein en anders is er wel weer gezeik met in/uitchecken of opstaptarieven. Het huidige gedoe met de OV-chip zou ook bij de meest fervente marktadepten toch wel eens twijfel moeten oproepen. Elkaar beconcurrerende vervoerders hebben belang bij meer reizigers in hun eigen trein, niet in een zo frequent en snel mogelijke verbinding voor de reiziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Laatst online: 01:50

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Bananenplant schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 10:43:
Iemand een idee hoe je zo'n formulier voor geld terug moet invullen als je een dagkaart van de Blokker hebt gebruikt :? ? Je kunt tweede klas aankruisen. En dan? Vol tarief? Korting? Kaartnummer bij korting :? ?
Op het formulier staat een speciaal vakje 'Actiekaart' die je kunt aankruisen. Staat ook gewoon in de bijbehorende folder uitgelegd, tenminste, toen ik afgelopen weekend checkte in ieder geval wel.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Mad Marty schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:53:
[...]

Op het formulier staat een speciaal vakje 'Actiekaart' die je kunt aankruisen. Staat ook gewoon in de bijbehorende folder uitgelegd, tenminste, toen ik afgelopen weekend checkte in ieder geval wel.
We gaan er thuis even naar kijken, bedankt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 21:55

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
ArcticWolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:36:
[...]

Gast alsjeblieft, maak jezelf eens niet zo belachelijk. Bij de start van Veolia Transport in Nederland heeft de vervoerder hoofdzakelijk met ingehuurd personeel van andere bevoegde partijen gewerkt. Het opleidingstraject tot volledig bevoegd machinist is min of meer uniform en de materieelopleiding was en is bij Veolia uitgebreider dan bij bijvoorbeeld een NS Reizigers. Ik weet dat je tegen de huidige inrichting/organisatie bent, maar wanneer je je argumentatie met fabeltjes overeind moet houden verlaag je je tot het niveau van FNV Spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Het heeft verdomme wel een jaar geduurd voordat het een keer normaal werd daar op het traject.... en ik reed al niet vaak op dat traject, maar ze zijn 3x door rood gereden in de tijd dat ik er WEL in zat... en jij beweert nu grofweg dat Veolia niet verantwoordelijk was voor die wanboel?
We zijn nu 8 jaar verder en ik mag ***** hopen dat het beter is geworden sindsdien.

damn.. ik baseer niet alles op geruchten man.

[ Voor 69% gewijzigd door ArcticWolf op 27-02-2013 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
ArcticWolf schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 19:41:
Het heeft verdomme wel een jaar geduurd voordat het een keer normaal werd daar op het traject....
Ja, door het gedoe met het materieel.
en ik reed al niet vaak op dat traject, maar ze zijn 3x door rood gereden in de tijd dat ik er WEL in zat... en jij beweert nu grofweg dat Veolia niet verantwoordelijk was voor die wanboel?
Je verdraait mijn woorden en verandert je eigen verhaal. De feiten zijn duidelijk: in de begintijd was er bij alle particuliere vervoerders een hoger aantal STS-passages. Je overdrijft de feiten echter en probeert argumenten te maken waar geen enkele oorzaak-gevolg-relatie van stand houdt.
damn.. ik baseer niet alles op geruchten man.
Nee, dan zou er wat meer waarheid in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Luccus schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 19:51:
[...]
Ja, door het gedoe met het materieel.

[...]
Je verdraait mijn woorden en verandert je eigen verhaal. De feiten zijn duidelijk: in de begintijd was er bij alle particuliere vervoerders een hoger aantal STS-passages. Je overdrijft de feiten echter en probeert argumenten te maken waar geen enkele oorzaak-gevolg-relatie van stand houdt.

[...]
Nee, dan zou er wat meer waarheid in zitten.
Gedoe met het materieel praat die wanboel goed?

Dat het aantal STS hoger was in de begintijd en nu niet meer praat het van toen ook goed?

Ik was/ben gewoon doodsimpel een reiziger en het was toen een wanboel bij Veolia en ik had het ook over toen. Ik mag hopen dat het na 8~10 jaar beter geregeld is met de private vervoerders...

Maar mijn punt was, dat er toen nooit is ingegrepen... ook niet door Veolia.

En ja als het zo'n puinhoop is bij een vervoerder sluit ik me soms bij Egon Groen aan, maar goed ook hij overdrijft soms wel ernstig.

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 27-02-2013 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Niemand heeft het over "de wanboel goed praten". Het punt dat ik probeer te maken is dat je een heel verhaal ophangt, daarbij schromelijk overdrijft en onware informatie verspreidt ("die machinisten waren zo slecht opgeleid dat het gewoon eng was om in die trein te zitten"), en dat gebruikt in een discussie over aanbesteden waarbij de genoemde ''feiten" door hun onwaarheid überhaupt niet relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat het bij de andere personenvervoerders niet altijd van een leien dakje is gegaan, klopt. Dat er in het begin wellicht meer STS-passages waren dan bij de eerdere vervoerder waren, dat geloof ik ook gerust. Wat van belang is, is dat een vervoerder in dat geval zijn verantwoordelijkheid neemt en zorgt dat het niet nog een keer voorkomt. En dat doen ze wél!

De afgelopen 10 jaar zijn er meer doden en gewonden gevallen ten gevolge van STS-passages in NSR-treinen dan in treinen van de andere personenvervoerders. Ben je nu ook doodsbang als je in een NSR-trein stapt?

[ Voor 83% gewijzigd door Alex) op 27-02-2013 21:28 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Één van de onderzoeksresultaten naar het "hoge" aantal STS van Veolia in de periode december 2006 t/m april 2007 is:
Het aantal onterechte stoptonend sein passages door reizigerstreinen op de baanvakken Nijmegen – Venlo – Roermond en Maastricht – Heerlen – Kerkrade is sinds de komst van Veolia Transport (vanaf 10 december 2006) niet wezenlijk anders dan eerdere vergelijkbare perioden
In die periode waren er 13, in de periode december 2002 t/m april 2003 waren er 12. Opvallend was wel dat het zwaartepunt nu in Venlo was en in 2002/2003 op de Heuvelland lijn..
Kunnen we nu dus ook even NS afzeiken vanwege de slechte machinisten?

Onder de streep: het moet onderzocht worden en elke STS is er een te veel en je moet maatregelen nemen om de oorzaak van elke STS weg te nemen, maar de afwijking is niet zo groot om significant te noemen.

• ArcticWolf
  • Niet online
Tis al goed, ik heb de feiten fout...

al denkt de gemiddelde reiziger niet zo.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mansveld heeft vier opties voor toekomst Fyra
Er liggen vier opties op tafel voor de toekomst van de hogesnelheidstrein Fyra, zei staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) donderdag in de Tweede Kamer.

Ze bekijkt wat de mogelijkheden zijn als blijkt dat er uiteindelijk geen Fyra's ingezet kunnen worden, wat er kan als er 9 of 16 Fyra's gaan rijden en wat de gevolgen zijn als er 19 van deze treinen beschikbaar komen.

In de vier scenario's wordt onder meer gekeken wat juridisch en technisch kan en wat de kosten zijn van zo'n oplossing.

Ook wordt met andere vervoerders, zoals Veolia of Arriva, gesproken om hen te betrekken bij de toekomstplannen. Verder legt Mansveld de concessie (het recht om op het spoor te rijden) onder de loep.

Mansveld zei dat alle opties open op tafel liggen. ''Ook ik ben niet met de Fyra getrouwd'', benadrukte ze.

Zomer
De staatssecretaris stuurt in april een plan van aanpak naar de Kamer waarin staat hoe de scenario's worden uitgewerkt. In de zomer zijn de scenario's volgens Mansveld volledig uitgewerkt. Dan is ook meer bekend over de uitkomsten van een technisch onderzoek naar de Fyra dat de NS laat doen.

VVD-Kamerlid Betty de Boer vroeg Mansveld haast te maken. De Boer wil eigenlijk alle informatie voor 1 april boven tafel hebben. Dat is volgens de staatssecretaris ''absoluut geen realistische termijn'' voor het technisch onderzoek. Mansveld gaat er vanuit dat voor 1 juli alle stukken bij de Kamer zijn.

Meer intercity's
Mansveld gaat de komende twee weken ook uitzoeken of er meer intercity's kunnen gaan rijden tussen Den Haag en Brussel.

Momenteel rijden er twee treinen per dag als vervanging voor de uitgevallen hogesnelheidstrein Fyra. Half maart worden dat er acht. Volgens de Kamer is dit echter onvoldoende en moeten er zestien treinen per dag worden ingezet.

Niet makkelijk
Dat is nog niet zo makkelijk, stelt Mansveld, want er moeten voldoende treinen zijn en genoeg personeel. Ook ruimte op het spoor is noodzakelijk.

Toch zegde Mansveld de Kamer toe haar best te gaan doen om met Prorail, de NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS tot een volwaardige treindienst te komen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ArcticWolf
  • Niet online
Maar Den Haag - Brussel gaat niet over het HSL spoor toch? Dus komende tijd is de Thalys de enige die gebruik maakt van de HSL?
Eigenlijk heb je dan alsnog alle stations ontsloten... behalve Breda.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Vooralsnog rijdt er nog steeds een Fyra tussen Amsterdam en Breda over de HSL. Niet dat dat een hogesnelheidstrein is...

• Knightwolf
Da's idd een Traxx met omgestickerde ICR wagons. Die rijdt toch ergens tussen de 160 en 200 dacht ik?

Afbeeldingslocatie: http://www.rail-pictures.com/1024/the-traxx-e-186-120-4847.jpg

• ArcticWolf
  • Niet online
160 max voor die trein.
al kunnen de locs harder ;)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Fysiek vast wel, maar mogen niet. Ze zijn in Nederland zelfs speciaal voor 160 toegelaten. Normaal mogen ze maar 140. Het zijn namelijk maar Traxx F140 MS2.

• Alex)
ArcticWolf schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 15:18:
Maar Den Haag - Brussel gaat niet over het HSL spoor toch? Dus komende tijd is de Thalys de enige die gebruik maakt van de HSL?
Eigenlijk heb je dan alsnog alle stations ontsloten... behalve Breda.
Amsterdam - Parijs wordt gereden door Thalys, Amsterdam - Breda met Fyra V160, en tussen Antwerpen en Noorderkempen pendelt dat NMBS-treintje ieder uur.

Het enige gedeelte van de HSL dat er echt ongebruikt bij ligt zijn die bogen bij Breda richting Antwerpen, die liggen zowat weg te roesten. Het is de vraag of die ooit nog gebruikt zullen gaan worden, anders dan als omleidingsroute.

• ArcticWolf
  • Niet online
Alex) schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 22:10:
[...]

Amsterdam - Parijs wordt gereden door Thalys, Amsterdam - Breda met Fyra V160, en tussen Antwerpen en Noorderkempen pendelt dat NMBS-treintje ieder uur.

Het enige gedeelte van de HSL dat er echt ongebruikt bij ligt zijn die bogen bij Breda richting Antwerpen, die liggen zowat weg te roesten. Het is de vraag of die ooit nog gebruikt zullen gaan worden, anders dan als omleidingsroute.
Nou ja, als je die V160 door trekt naar Antwerpen dan is het misschien wel een optie?

Dan heb je dus
Thalys: Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel (alle 3) - Parijs
Fyra: Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda - Noorderkempen - Antwerpen (overstap ri Brussel op Rotterdam)
IC: Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal - Antwerpen - Brussel (alle 3)

• Alex)
Toen in 2005/2006 bekend werd dat de V250 niet tijdig zou worden geleverd zijn de ICRm-rijtuigen die dienst deden in de Beneluxtrein omgebouwd tot de rijtuigen zoals we ze nu kennen. Het was de bedoeling dat de Beneluxtrein zo spoedig mogelijk na oplevering van de HSL over de HSL gelegd zou worden, met Traxx-locomotieven en rijtuigen, in afwachting van de V250.

Dat is niet doorgegaan omdat NMBS dit weigerde. Bijkomend zijn de ICRm-rijtuigen nooit op het Belgische deel geweest, de Traxx-locomotieven zijn nooit verder gekomen dan enkele (mislukte) proefritten. De rijtuigen en de locomotieven zijn dus nooit goedgekeurd voor het rijden op de Belgische HSL 4.

NMBS stelde ooit eens dat ze niet met tijdelijke treinen wilden rijden op Amsterdam - Brussel omdat dit niet goed zou zijn voor het imago van de verbinding, en dat ze om die reden liever wachtten op de V250. Wat waarschijnlijker is, is de kostprijs van een treinpad: Infrabel vraagt een hogere gebruiksvergoeding voor trage treinen op een HSL.

Voor de tijdelijke treindienst met ICRm PRIO zou 16 euro per treinkm gevraagd worden, voor HSTs is dat 11 euro per treinkm. De binnenlandse treindienst ontvangt subsidie, de internationale treinen niet. Ik denk daarom dat NMBS nog steeds niet akkoord gaat met ICRm naar Brussel via Hazeldonk.

[ Voor 3% gewijzigd door Alex) op 28-02-2013 22:34 ]

• Knightwolf
Hier nog een video van Mansveld over de Fyra

http://www.zie.nl/video/a...oekomst-Fyra/m1nzaa2f4r15

• Fiber

Fiber

Waarom zit de Fyra nog steeds gewoon twee keer per uur (:25 en :55, meestal 41 minuten reistijd, tussenstop op Schiphol.) in de NS reisplanner en in 9292.nl als je een reis probeert te plannen van Amsterdam naar Rotterdam? Of rijdt dat ding binnenlands gewoon wel? O-)

[ Voor 19% gewijzigd door Fiber op 28-02-2013 23:50 ]

Verwijderd

Beetje beter opletten Fiber...
dcm360 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 16:41:
Vooralsnog rijdt er nog steeds een Fyra tussen Amsterdam en Breda over de HSL. Niet dat dat een hogesnelheidstrein is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 23:57:
Beetje beter opletten Fiber...
[...]
Ah, prima, wellicht eens een keertje proberen binnenkort.

41 minuten is overigens snel zat, dat redt je met de auto met geen mogelijkheid. En een echte Fyra of Thalys zal ook nauwelijks sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Nouja, 160 voor de 'gewone' Fyra, of 250 voor de V250-Fyra en 300 voor de Thalys vind ik best wel een verschil :P de Thalys is zeg maar bijna 2x zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
In verhouding duurt Amsterdam CS - Schiphol langer dan Schiphol - Rotterdam 8)7
De Thalys is 7 minuten sneller tussen Schiphol - Rotterdam (behoorlijk verschil trouwens, 20 min vs 27 min), maar Amsterdam CS - Schiphol duurt voor beide 14/15 minuten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een trein met 300 passagiers is vrijdag in de ochtendspits vlak voor Roosendaal gestrand.

De oorzaak is nog niet bekend, meldde een woordvoerder van de NS. De trein staat op een spoorwegovergang. Bussen zijn onderweg om de passagiers op te halen. Het treinverkeer tussen Roosendaal en Breda is in beide richtingen stilgelegd. Reizigers tussen de twee Brabantse plaatsen kunnen omreizen via Dordrecht.

Reizigers dienen rekening te houden met een extra reistijd van 30 - 60 min. De verstoring is naar verwachting rond 10:21 uur verholpen.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...-bij-roosendaal-1.3692420

Wow, die voorspellingen zijn tegenwoordig wel *verrekt* nauwkeurig zeg, tot op de minuut zelfs :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De trein reed zelfs eerder :+

Trein staat anderhalf uur stil bij Roosendaal
Een trein met 300 passagiers heeft vrijdag in de ochtendspits vlak voor Roosendaal anderhalf uur stilgestaan.

Waarom de trein strandde is nog niet bekend, meldde een woordvoerder van de NS.

De trein, die rond tien uur weer begon te rijden, strandde op een spoorwegovergang. De passagiers werden met bussen opgehaald.

Door de gestrande trein lag het treinverkeer tussen Roosendaal en Breda in beide richtingen stil. Reizigers tussen de twee Brabantse plaatsen moesten omreizen via Dordrecht.

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 01-03-2013 10:56 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
CDA en D66 willen definitieve stop Fyra onderzoeken

[ Voor 25% gewijzigd door Knightwolf op 01-03-2013 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 22:07
Even een flauwe :+

Afbeeldingslocatie: http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/406290_349487945162542_1190670947_n.jpg

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

_O-

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik maar denken dat we met het wegsmelten van de sneeuw qua niveau het dieptepunt van dit topic voorlopig wel gezien zouden hebben. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Haha ach da's toch lache :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Dat mag je ook wel wat minder bot verwoorden

[ Voor 86% gewijzigd door Grrrrrene op 06-03-2013 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Laatst online: 01:50

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

magnifor schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 09:04:
Als hij direct boven je post, hoef je niet te quoten ;)
Pardon? Het is niet alsof iemand dat voor de lol doet, hoor. Ik denk dat een meer respectabele reactie t.o.v. van de persoon én nabestaanden beter op zijn plaats is. :/

[ Voor 23% gewijzigd door Grrrrrene op 06-03-2013 13:12 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Voor idioten die voor de trein springen en zoveel overlast veroorzaken terwijl er tig andere manieren zijn om je leven te beinigen heb ik 0,0 respect. Sterker nog, ben van mening dat de financiele schade vergoed moet worden door de familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

magnifor schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 09:25:
Voor idioten die voor de trein springen en zoveel overlast veroorzaken terwijl er tig andere manieren zijn om je leven te beinigen heb ik 0,0 respect. Sterker nog, ben van mening dat de financiele schade vergoed moet worden door de familie.
Hoewel ik 't daar in principe mee eens ben, betekent 'aanrijding met een persoon' niet per see 'springer'. Het kan ook een ongeval geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Dat kan maar ik ga er van uit dat het een springer is. Als het een ongeval is moge hij/zij in vrede rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Alsof familie daar vaak iets mee te maken heeft? (Ik ken gevallen waarbij zij ook verbijsterd stonden).
Alsof die het al niet zwaar genoeg hebben, krijgen ze ook nog eens een flinke bon op de deurmat 8)7
Daarnaast denken de meeste mensen niet helemaal helder/objectief meer bij zulke acties.

Ik begrijp de frustratie zeer zeker, het is ook behoorlijk dubbel, maar het is absoluut niet zo simpel en zwart-wit.
(eigenlijk vind ik het een beetje een bizarre redenering)

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 06-03-2013 11:39 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
B_FORCE schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 11:34:
[...]

Alsof familie daar vaak iets mee te maken heeft? (Ik ken gevallen waarbij zij ook verbijsterd stonden).
Alsof die het al niet zwaar genoeg hebben, krijgen ze ook nog eens een flinke bon op de deurmat 8)7
Daarnaast denken de meeste mensen niet helemaal helder/objectief meer bij zulke acties.

Ik begrijp de frustratie zeer zeker, het is ook behoorlijk dubbel, maar het is absoluut niet zo simpel en zwart-wit.
(eigenlijk vind ik het een beetje een bizarre redenering)
Het was hoogstwaarschijnlijk een springer aangezien het personeel nog redelijk "vrolijk" was.

Dan nog is het geen excuus om voor de trein te springen. Je veroorzaakt duizenden mensen overlast + trauma voor hoofdconducteur en machinist. Als je kan bedenken dat je voor de trein wilt springen kan je ook bedenken dat het grote gevolgen heeft. Hang jezelf op, snij je polsen door, neem de pil of weet ik veel.

[ Voor 5% gewijzigd door magnifor op 06-03-2013 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
magnifor schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 09:40:
Dat kan maar ik ga er van uit dat het een springer is. Als het een ongeval is moge hij/zij in vrede rusten.
Je weet dat ze tussen Schiphol en Amsterdam Zuid langs het spoor werken? Lijkt me niet dat ze dat ook tijdens de spits dicht langs het spoor lopen, maar toch is een ongeval daar een mogelijk optie. Sterker nog volgens mij werkt Tweaker ArcticWolf bij dat project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
magnifor schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 11:49:
[...]

Het was hoogstwaarschijnlijk een springer aangezien het personeel nog redelijk "vrolijk" was.

Dan nog is het geen excuus om voor de trein te springen. Je veroorzaakt duizenden mensen overlast + trauma voor hoofdconducteur en machinist. Als je kan bedenken dat je voor de trein wilt springen kan je ook bedenken dat het grote gevolgen heeft. Hang jezelf op, snij je polsen door, neem de pil of weet ik veel.
Nogmaals, meestal zijn die mensen niet bepaald meer toerekeningsvatbaar en handelen volledig vanuit een opwelling/emotie.
Jij probeert het nu rationeel te benaderen, maar ik denk dat je dat in zo'n situatie dat niet echt meer kunt doen.
(waarom uberhaubt iemand aan zoiets denkt is al vrij bizar)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die voor de trein springt is een vreselijke gebeurtenis met alleen maar slachtoffers. Uiteraard de springer zelf en de nabestaanden, maar natuurlijk ook de machinist, conducteur, hulpdiensten en de mensen die de gevolgen op moeten ruimen. Iemand moet dat werk doen maar het is niet bepaald benijdenswaardig. Voor de reizigers in de trein zelf is het ook niet bepaald prettig (zeker die voorin zitten). De overlast van de veroorzaakte vertraging is uiteraard ook niet prettig, maar overduidelijk het minste gevolg van een dergelijke gebeurtenis. Uiteraard hoeft niemand blij te zijn met vertraging, maar er is wel een verschil tussen vertraging veroorzaakt door een kapot wissel of vertraging veroorzaakt door een trieste gebeurtenis.

Mensen die zelfmoord plegen zijn in vrijwel alle gevallen psychiatrisch patiënt of andersinds in psychische nood (denk bijvoorbeeld aan een zware depressie). Die mensen kunnen daar net zo min iets aan doen als jij of ik als we griep krijgen, het is een (psychische) ziekte. Zieke mensen horen niet voor hun ziekte veroordeeld te worden, maar verdienen compassie en hulp. Helaas ontbreekt het daar in de praktijk nogal aan.

Wow. Geen enkele vorm van emotie, geen medeleven met het slachtoffer of de nabestaanden, helemaal niks. Ikke, ikke, ikke, en de rest kan stikken. Het feit dat er een mensenleven verloren is gegaan doet je ogenschijnlijk helemaal niets. Nee, zelfs de familie van iemand die net een dierbare verloren hebben zijn niet veilig voor jou. Zij moeten maar betalen opdat jij niet wat later op je bestemming aankomt, want dat is blijkbaar veel belangrijker. Wat een verschrikkelijke, walgelijke en welhaast onmenselijke houding. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Nja... ik wil niet lullig doen, maar er zijn genoeg machinisten die ook zo denken hoor en die het meer een technisch (bijwijze van spreken) oponthoud vinden dan dat ze medeleven hebben (en ook daar kan ik me wel in vinden ook al klinkt het niet echt menselijk....).

Maar goed, ik weet genoeg van springers dat ze het niet met opzet doen... dus echt respectloos naar andere is het niet, al vat magnifor dat wel zo op.
En het zijn eerder mensen met een depressie dan mensen met een psychiatrische stoornis (depressie valt daar niet onder).

[ Voor 17% gewijzigd door ArcticWolf op 06-03-2013 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Zie regelmatig op Sloterdijk weer testritjes voorbijkomen van de V250...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat zijn ritten met stellen die nog niet zijn afgenomen door NS Hispeed. Waarom die ritten gemaakt worden is mij niet duidelijk, want er is een afnamestop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Hoe wil je aanpassingen aan het materieel testen zonder ermee te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:27

ericding

Altijd de eerste.

Verwijderd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 20:52:
Iemand die voor de trein springt is een vreselijke gebeurtenis met alleen maar slachtoffers. Uiteraard de springer zelf en de nabestaanden, maar natuurlijk ook de machinist, conducteur, hulpdiensten en de mensen die de gevolgen op moeten ruimen. Iemand moet dat werk doen maar het is niet bepaald benijdenswaardig. Voor de reizigers in de trein zelf is het ook niet bepaald prettig (zeker die voorin zitten). De overlast van de veroorzaakte vertraging is uiteraard ook niet prettig, maar overduidelijk het minste gevolg van een dergelijke gebeurtenis. Uiteraard hoeft niemand blij te zijn met vertraging, maar er is wel een verschil tussen vertraging veroorzaakt door een kapot wissel of vertraging veroorzaakt door een trieste gebeurtenis.

Mensen die zelfmoord plegen zijn in vrijwel alle gevallen psychiatrisch patiënt of andersinds in psychische nood (denk bijvoorbeeld aan een zware depressie). Die mensen kunnen daar net zo min iets aan doen als jij of ik als we griep krijgen, het is een (psychische) ziekte. Zieke mensen horen niet voor hun ziekte veroordeeld te worden, maar verdienen compassie en hulp. Helaas ontbreekt het daar in de praktijk nogal aan.
[...]
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 22-09 09:54
Interessant filmpje, ook omdat ik er een kleine rol in speel :)
Onderweg naar een veilige spoortunnel

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 20:52:

[...]

Wow. Geen enkele vorm van emotie, geen medeleven met het slachtoffer of de nabestaanden, helemaal niks. Ikke, ikke, ikke, en de rest kan stikken. Het feit dat er een mensenleven verloren is gegaan doet je ogenschijnlijk helemaal niets. Nee, zelfs de familie van iemand die net een dierbare verloren hebben zijn niet veilig voor jou. Zij moeten maar betalen opdat jij niet wat later op je bestemming aankomt, want dat is blijkbaar veel belangrijker. Wat een verschrikkelijke, walgelijke en welhaast onmenselijke houding. Bah.
Dat je zelfmoord wilt plegen prima, dat is mijn punt niet. Waar ik mij aan zo erger is dat men voor de trein kiest. Als je zo nodig je leven wilt beëindigen snij dan je polsen door, neem de pil, pak een mes, zwem naar de Noordzee toe of weet ik veel. Ik heb daarom ook 0,0 medelijden met diegenen die voor de trein springen. Pleeg gewoon in alle stilte zelfmoord waar niemand last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dat laatste ben ik helemaal met je eens, alleen mensen die zo depri zijn dat ze werkelijk een poging tot zelfdoding doen denken daar echt niet meer over na.
IJnte schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 10:44:
Interessant filmpje, ook omdat ik er een kleine rol in speel :)
Onderweg naar een veilige spoortunnel
Ziet er interessant uit idd :) maar volgens mij heb ik een soortgelijk (of hetzelfde?) filmpje met dergelijke tunneltestsimulatie langer al es geleden gezien.

[ Voor 29% gewijzigd door Knightwolf op 07-03-2013 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Luccus schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 10:29:
Hoe wil je aanpassingen aan het materieel testen zonder ermee te rijden?
Niet. Maar ik heb gewoon niet het gevoel dat er ook maar één schroefje is aangepast aan die hele trein...
magnifor schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 12:42:
[...]

Dat je zelfmoord wilt plegen prima, dat is mijn punt niet. Waar ik mij aan zo erger is dat men voor de trein kiest. Als je zo nodig je leven wilt beëindigen snij dan je polsen door, neem de pil, pak een mes, zwem naar de Noordzee toe of weet ik veel. Ik heb daarom ook 0,0 medelijden met diegenen die voor de trein springen. Pleeg gewoon in alle stilte zelfmoord waar niemand last van heeft.
De trein heeft een vrij hoge succeskans zonder al te veel pijn. Daarom wordt er juist voor de trein gekozen door suïcidale personen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Voor de echte liefhebbert... Kwam hem toevallig tegen, is niet van mij: http://www.marktplaats.nl...990f22a&previousPage=home

Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/MTc0WDEzMA==/$(KGrHqZ,!joFD)zI8kNoBROLUIPJi!~~60_85.JPG

[ Voor 27% gewijzigd door Fiber op 07-03-2013 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Gaaf!
Net zoiets als een kaal V8 of V12 onderblok met glazen plaat erop als salontafeltje gebruikt kan worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Die bankjes worden zo af en toe idd op Markplaats aangeboden, geen idee hoe men eraan komt..

Deze komt zo te zien uit een Plan-W of een Hondekop, heb ze ook al eens gezien uit een SGM (pre-modernisering) :)

[ Voor 16% gewijzigd door wildhagen op 07-03-2013 17:15 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 02:39

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Jeoh schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 09:41:
Zie regelmatig op Sloterdijk weer testritjes voorbijkomen van de V250...
Zijn ze ook testritten aan het rijden over de grens? Dat is ook erg belangrijk, want die verbinding/roaming met het buitenland loopt ook niet altijd even soepeltjes.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Voor zover ik weet vinden de testritten alleen plaats binnen Nederland: Amsterdam - Breda voor het HSL-net, of routes als Amsterdam - Nijmegen voor het klassieke net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:46

DDX

Afgelopen nacht (koper?)diefstal uit schakelkast oid volgens omroep die ik net in thalys had.
We moesten net na Rotterdam even aantal minuten wachten op toestemming om de belgische hsl op te mogen. (wat we uiteindelijk kregen aan de snelheid te merken)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Ik heb nu een paar keer in de "nieuwe dubbeldekker" gezeten (reed laatst opeens op het traject Uitgeest - Amsterdam), maar ik vindt hem eigenlijk vrij kaal van binnen en op de een of andere manier wat goedkoop overkomen (t.o.v. de voorgaande dubbeldekker die b.v. op traject Den Helder - Nijmegen rijdt).

Ben ik de enige die dit vindt of zijn er meer die dit vinden? Misschien is het even wennen nog...

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Smaken verschillen. Ik vind de NID een aangename trein om mee te reizen: schoon, stil en comfortabel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Alleen de prullenbakjes zijn te klein. Verder wel ok idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
NID? ff googelen... zijn dat omgebouwde DDAR's of zo? Wat een lelijke dingen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Heel veel plaatjes in de OP zijn helaas dood...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:40

F.West98

Alweer 16 jaar hier

IJnte! Je hebt geen Ziggo meer?
Biedt zich aan als gratis host voor wat pics

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TS lijkt inderdaad weg bij Ziggo:
De gezochte webspace-gebruiker is niet bekend

Knightwolf schreef op zondag 10 maart 2013 @ 18:40:
NID? ff googelen... zijn dat omgebouwde DDAR's of zo? Wat een lelijke dingen :X
Jep....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 22-09 09:54
F.West98 schreef op zondag 10 maart 2013 @ 19:00:
IJnte! Je hebt geen Ziggo meer?
Biedt zich aan als gratis host voor wat pics
Euhm euh...

Helemaal vergeten.. Ik heb ziggo opgezegd (is wel duidelijk) maar ik heb ook even geen kopie van al die plaatjes bij de hand. Ik ga over een week met wereldreis en heb alles bijna al ingepakt (mijn desktop PC iig)... Even geen idee hoe ik dat snel ga oplossen :/

[ Voor 38% gewijzigd door IJnte op 10-03-2013 21:51 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:44
CyBeR schreef op zondag 10 maart 2013 @ 18:34:
Alleen de prullenbakjes zijn te klein. Verder wel ok idd.
In die van Irm in de stoel voor je past niet eens een koffiebeker.
Die van een slt zijn heel klein de oude waren het best.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 10-03-2013 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:40

F.West98

Alweer 16 jaar hier

IJnte schreef op zondag 10 maart 2013 @ 21:49:
[...]

Euhm euh...

Helemaal vergeten.. Ik heb ziggo opgezegd (is wel duidelijk) maar ik heb ook even geen kopie van al die plaatjes bij de hand. Ik ga over een week met wereldreis en heb alles bijna al ingepakt (mijn desktop PC iig)... Even geen idee hoe ik dat snel ga oplossen :/
Ik ga even graven in m'n cache. Als ik wat vind, stuur ik het wel naar jou

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Alex) schreef op zondag 10 maart 2013 @ 18:22:
Smaken verschillen. Ik vind de NID een aangename trein om mee te reizen: schoon, stil en comfortabel. :)
Tis niet dat ik het echt een hele vervelende of onaangename trein vindt. Het voelt alleen zo als eerste indruk niet echt als een enorme verbetering. Het is niet zo van: wow, wat een vette gave nieuwe trein. Meer van: mwhoaah.. beetje kaal...

Maar smaken verschillen inderdaad ;)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flowerp schreef op zondag 10 maart 2013 @ 22:15:
[...]

Tis niet dat ik het echt een hele vervelende of onaangename trein vindt. Het voelt alleen zo als eerste indruk niet echt als een enorme verbetering. Het is niet zo van: wow, wat een vette gave nieuwe trein. Meer van: mwhoaah.. beetje kaal...

Precies de reactie van mijn vrouw, toen ze gisteren voor het eerst in zo'n trein had gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

flowerp schreef op zondag 10 maart 2013 @ 22:15:
[...]

Is 't ding wel ruimer van binnen?
[me=134183]Haat dat, dat je eigenlijk niet tegen over iemand kunt zitten omdat je dan zo ongeveer met je knie in zijn of haar kruis zit. Of (zoals in sprinters) dat je amper kunt zitten omdat je benen te lang zijn.. We zitten niet in China noch in een Ryanair vliegtuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ja, waar de DDAR als stoptrein ingericht was is de NID als intercity ingericht. De plaatsen zijn nu vergelijkbaar met IRM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De stoelen vind ik wel een stuk beter dan die van VIRM. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 07:21
flowerp schreef op zondag 10 maart 2013 @ 13:28:
Ben ik de enige die dit vindt of zijn er meer die dit vinden? Misschien is het even wennen nog...
De oude vind ik met afstand de meest waardeloze trein die ingezet wordt. Ik heb de nieuwe nog maar een keer mogen ervaren. Zag er zeker niet slecht uit, maar de basis blijft natuurlijk budgetspul. De maatgeving hebben ze (uiteraard) weinig aan kunnen doen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:32
Ik kan na wat googlen nog steeds niet vinden wat voor goederentrein er nu elke dag om 08:20 langsrijdt in Assen. Sinds mijn kantoor uitzicht heeft op het spoor is het leuk om de treinen een beetje in de gaten te houden. Vandaar ook mijn nieuwsgierigheid naar de goederentreinen ;)

Soms is het een dolimetrein (als ik dat zo zie en lees op google), klopt het dat die om 08:20 terug gaat naar het zuiden?

Af en toe zijn het van die open bakken met steentjes (die tussen de liggers liggen) die vanuit het zuiden komen, en soms zijn het zeecontainers. Ben wel benieuwd of er ergens een website is met een overzicht van die transporten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik miste vanmorgen wat en nu weet ik het.

Geen melding van de NS app dat ivm de sneeuw de dienstregeling uitgekleed wordt. :+

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
maarud schreef op maandag 11 maart 2013 @ 12:48:
Ik kan na wat googlen nog steeds niet vinden wat voor goederentrein er nu elke dag om 08:20 langsrijdt in Assen. Sinds mijn kantoor uitzicht heeft op het spoor is het leuk om de treinen een beetje in de gaten te houden. Vandaar ook mijn nieuwsgierigheid naar de goederentreinen ;)

Soms is het een dolimetrein (als ik dat zo zie en lees op google), klopt het dat die om 08:20 terug gaat naar het zuiden?

Af en toe zijn het van die open bakken met steentjes (die tussen de liggers liggen) die vanuit het zuiden komen, en soms zijn het zeecontainers. Ben wel benieuwd of er ergens een website is met een overzicht van die transporten ;)
www.somda.nl ?

En dat zijn ballast transporten, er zit in Noordoost Nederland nog wel een ballastverwerker volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:32
ArcticWolf schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:21:
[...]

www.somda.nl ?

En dat zijn ballast transporten, er zit in Noordoost Nederland nog wel een ballastverwerker volgens mij ;)
Hmm, die website begrijp ik nog niet zo goed, het spoorjargon heb ik nog niet onder de knie.. haha ;)
Ballast was inderdaad het woord wat ik zocht, thanx :) Ik ga nog even op zoek naar informatie over de 08:20 trein ;p
Pagina: 1 ... 116 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!