Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.099 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 14:08
Maasluip schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 14:16:
[...]

Punt is dat niemand Den Haag - Breda - Brussel doet, dus waarom zou je die treindienst op willen tuigen. Het is inderdaad zo dat Breda alleen maar interessant is als je van / naar Tilburg en verder komt. Dus Antwerpen - Eindhoven of Antwerpen - Den Bosch. Dat is een zinnige verbinding.
Daarom zeg ik dat Den Haag - Breda - Brussel vanaf het begin af aan al ten dode was opgeschreven.
Volgens mij begrijp je me nog steeds verkeerd. Het gaat niet om een trein die van Antwerpen naar Eindhoven of Den Bosch rijdt, maar dat je gewoon in Breda kan op/overstappen :) En voor de mensen uit Den Haag/Rotterdam stoort het niet als ze een stop maken in Breda, ze kunnen immers blijven zitten.
Alex) schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 14:44:
Den Haag - Brussel met kopmaken in Breda is een volstrekt kansloze verbinding, met een overstap in Rotterdam ben je tenslotte sneller. De tijdwinst kan, afhankelijk van hoe goed de aansluitingen zijn, zomaar 20 minuten zijn.
Ook jij vergeet alle mensen uit Brabant en noord Limburg. De trein rijdt via Breda naar Rotterdam. Om dan in Rotterdam weer terug langs Breda te gaan. Het hele stuk van tientalle km's tussen Breda en Rotterdam rij je dan 2x. Waar is dat voor nodig?? Dat is echt niet sneller, duurt zelfs heel veel langer dan in Breda op de Fyra naar Antwerpen te stapppen.

Een stopplek in het meest zuidelijk deel van NL vlak voor de grens is gewoon het allerbeste, mensen uit het noorden hebben er geen hinder van, en mensen uit het zuiden hoeven dan niet eerst naar het noorden om zoals ik zei een groot deel van het traject voor jan met de korte achternaam 2x te te rijden.

Een vloeistof-afvoer zit immers ook altijd in het onderste deel van de bak, en niet ergens halverwege ;)
ArcticWolf schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 10:06:
Dus en een nieuw storingsmeldsysteem voor overwegen en een versnelde uitrol van ATB-vv in 1 week :o 8)7 eigenlijk moet dat op elke voorpagina van de kranten/nieuwspagina's komen :P

maar ze gaan dus toch voor ATB-vv ipv ERTMS op het moment, opzich wel de slimmere keus.
Waarom is dat slimmer? Waarom het niet gelijk goed doen met het Europeese systeem zodat je meteen toekomst-proof bent? Want nu eerst 100 Mln steken in een systeem dat op korte termin toch vervangen wordt door ERTMS of ander Europees systeem. Dat vind ik 100% geld weggooien.

[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 23-02-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ERTMS kost maar ietsjes meer dan 100 miljoen ;)... en is zeker niet voor de korte termijn. Ik denk dat het nog minstens 10 jaar gaat duren voordat het nut heeft om op ERTMS te gaan rijden. 1 baanvak is leuk, maar daar schiet je niks mee op. Maar goed, IJnte kan daar een betere inschatting op maken :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Knightwolf schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 12:06:
[...]

Volgens mij begrijp je me nog steeds verkeerd. Het gaat niet om een trein die van Antwerpen naar Eindhoven of Den Bosch rijdt, maar dat je gewoon in Breda kan op/overstappen :) En voor de mensen uit Den Haag/Rotterdam stoort het niet als ze een stop maken in Breda, ze kunnen immers blijven zitten.
Den Haag - Breda - Antwerpen duurt een half uur langer als Den Haag - Rotterdam - Antwerpen rechtstreeks. Niemand gaat dus met die trein van Den Haag naar Antwerpen of Brussel rijden. Iedereen stapt in Rotterdam over. Het heeft dus geen zin om het stuk Den Haag - Breda te rijden. Je kunt beter de 1900 over de HSL sturen zodat je vanuit Den Haag een snelle verbinding met Breda hebt. Reizigers van Den Haag naar Antwerpen en verder kunnen beter in Den Haag een IC naar Rotterdam nemen en daar overstappen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 10:06:
Dus en een nieuw storingsmeldsysteem voor overwegen en een versnelde uitrol van ATB-vv in 1 week :o 8)7 eigenlijk moet dat op elke voorpagina van de kranten/nieuwspagina's komen :P
Positief nieuws over de spoorwegen op de voorpagina's? Natuurlijk niet! Wat denk je nou, dat de media in dit land objectief en neutraal zijn? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:00

Onbekend

...

Het idee is goed. Nu de uitvoering nog....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 17:22:
Het idee is goed. Nu de uitvoering nog....
Nja we zullen het halverwege het jaar zien of er meer werk op de markt komt, want het is nu gewoon letterlijk dood @ aanbestedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Maasluip schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 13:07:
[...]

Den Haag - Breda - Antwerpen duurt een half uur langer als Den Haag - Rotterdam - Antwerpen rechtstreeks. Niemand gaat dus met die trein van Den Haag naar Antwerpen of Brussel rijden. Iedereen stapt in Rotterdam over. Het heeft dus geen zin om het stuk Den Haag - Breda te rijden. Je kunt beter de 1900 over de HSL sturen zodat je vanuit Den Haag een snelle verbinding met Breda hebt. Reizigers van Den Haag naar Antwerpen en verder kunnen beter in Den Haag een IC naar Rotterdam nemen en daar overstappen.
Er is helemaal geen verbinding met Den Haag. Ik bedoelde dan ook geen reguliere IC maar de Fyra, daar ging dit alles toch over? HSL en zo. Die komt langs Breda, en niet ergens anders langs. Omdatie daar nu eenmaal ligt. En vanuit daar is het niet meer dan een paar 100 meter (bij wijze van spreken, fysiek is het maar een paar km) om om in Breda te stoppen :) En dat is dan ook het enige dat extra tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Knightwolf schreef op zondag 24 februari 2013 @ 02:37:
[...]
En vanuit daar is het niet meer dan een paar 100 meter (bij wijze van spreken, fysiek is het maar een paar km) om om in Breda te stoppen :) En dat is dan ook het enige dat extra tijd kost.
...maar door "die paar km" om is het tijdverlies voor reizigers vanuit Den Haag dermate groot dat het niet meer interessant is om die rechtstreekse Fyra te nemen, maar over te stappen in Rotterdam.

De HST verlaat bij Zevenbergschen Hoek de HSL en gaat daar over op een baanvak met een snelheid van 140 km/h. Om op die snelheid te komen moet er afgeremd worden, wil je dit een beetje comfortabel doen dan ben je daar al vanaf het Hollandsch Diep mee bezig. In totaal duurt het stuk Hollandsch Diep - perron in Breda ongeveer 10 minuten.

Kopmaken in Breda duurt enkele minuten, afhankelijk van hoe snel de trein dit kan en hoe snel de machinist aan de andere kant is. Omdat er ook plek moet zijn in de dienstregeling neem ik dit ruim, 10 minuten.

Daarna moet je vanaf station Breda richting Roosendaal rijden, de (krappe) bogen nemen, en op de HSL weer versnellen. De V250 heeft een redelijke acceleratiesnelheid, maar heeft toch wel enigszins tijd nodig om op de 250 km/h te komen.

Al met al duurt de reis Den Haag - Brussel via Breda met gemak 20 tot 25 minuten langer. Veel reizigers zullen dan niet kiezen voor deze verbinding, maar kiezen voor een rechtstreekse verbinding Antwerpen - Rotterdam en dan in Rotterdam overstappen op een binnenlandse trein naar Den Haag.

Het belang van een goede spoorverbinding tussen Brabant en België onderschrijf ik, maar een trein die bestemd is voor Rotterdam en verder om laten rijden via Breda is hiervoor niet de juiste route omdat hier veel reizigers onnodig mee gedupeerd worden. Om die reden zou ik liever zien dat de Belgen hun Noorderkempenshuttle zouden doortrekken naar Breda, maar dat is om technische redenen helaas niet mogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Alex) op 24-02-2013 03:43 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inderdaad. Reken het maar eens na. Rotterdam - Breda is 24 minuten, Noorderkempen - Antwerpen is 17 minuten (als je 160 rijdt), Breda - Noorderkempen is 32 km, laat dat eens 10 minuten zijn. Totaal 51 minuten en dan moet je ook nog kop maken.

Rotterdam - Antwerpen is 32 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Welke trein rijdt dan nonstop van Rotterdam naar Antwerpen? Thalys? Een andere verbinding ken ik niet. Zoja, welke? Zoja, waarom moet er zoveel moeite gedaan worden om de IC tussen Antwerpen en Roosendaal terug te krijgen? Die Thalys rijdt nog eens 50 km harder dus gaat het vergelijk ook zonder Fyra-stop in Breda al mank. Nadeel van de Thalys is dat je die niet in kan zonder te reserveren en toeslag, en per definitie dus geen vervanger van de Fyra op dit traject. De Thalys is alleen interessant als je vanaf Amsterdam helemaal naar Brussel of beter nog, Parijs gaat.

En voor de 3e keer, er worden meer mensen gedupeerd als ze eerst tig km naar het noorden moeten om in Rotterdam op de Fyra te kunnen stappen (en daarna langs dezelfde route die tig km weer naar het zuiden gaan), dan dat er mensen uit Rotterdam en hoger hinder hebben van die stop in Breda.

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 24-02-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De IC via Roosendaal is nu alleen terug bij de gratie van de incompetentie van NS Hispeed en Ansaldo. NS Hispeed was altijd al van plan die verbinding te schrappen als ze via de HSL konden rijden. En om dan het zuiden van Nederland geen grote omweg te laten rijden was die verbinding van Breda naar Antwerpen bedacht. Het heeft alleen geen nut om die trein naar Den Haag door te laten rijden omdat niemand van Den Haag via Breda naar Antwerpen zal gaan reizen, dat is wat ik de hele tijd zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat is eigenlijk de procedure als een trein te vroeg is? Onlangs was ik iets te vroeg op het station (zo'n 10 minuten te vroeg) en mijn trein kwam precies op dat moment aan rijden. Wel prettig, want het was echt heel erg koud.

Maar: Moet een trein niet eigenlijk 10 minuten wachten om weer op schema te komen?

Ter info: Het is een boemellijntje naar Amsterdam, waar slechts één treindienst is, dus er is wellicht wat meer vrijheid w.b. dienstregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Trommelrem schreef op zondag 24 februari 2013 @ 12:38:
Wat is eigenlijk de procedure als een trein te vroeg is? Onlangs was ik iets te vroeg op het station (zo'n 10 minuten te vroeg) en mijn trein kwam precies op dat moment aan rijden. Wel prettig, want het was echt heel erg koud.

Maar: Moet een trein niet eigenlijk 10 minuten wachten om weer op schema te komen?

Ter info: Het is een boemellijntje naar Amsterdam, waar slechts één treindienst is, dus er is wellicht wat meer vrijheid w.b. dienstregeling.
Wat denk je zelf? Dat een trein opeens 10 minuten voor de dienstregeling kan rijden? Zeker rond Amsterdam lijkt mij dat redelijk onhaalbaar qua andere treinen maar ook zeer onwenselijk mbt aansluitingen en betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Weet iemand hier of de 1e klas in de trein stopcontacten heeft? :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:33
In de koplopertjes wel, misschien in de gereviseerde dubbeldekkertjes (voormalig DD-AR) ook, V-IRM volgens mij niet. ICRm weet ik niet ook. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Carpento op 24-02-2013 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
anandus schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:00:
Weet iemand hier of de 1e klas in de trein stopcontacten heeft? :)
De oude gereviseerde dubbeldekkers hebben wandcontactdozen:
KLIK

Leuk detail: Bij sommige adapters ontstaat er een aardlus met het intercomsysteem.
PolarBear schreef op zondag 24 februari 2013 @ 12:56:
[...]

Wat denk je zelf? Dat een trein opeens 10 minuten voor de dienstregeling kan rijden? Zeker rond Amsterdam lijkt mij dat redelijk onhaalbaar qua andere treinen maar ook zeer onwenselijk mbt aansluitingen en betrouwbaarheid.
Dat deed de trein dus. 10 minuten te vroeg Amsterdam CS binnenrijden.

[ Voor 32% gewijzigd door Trommelrem op 24-02-2013 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Trommelrem schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:13:
Heel vreemd. De enige manier waarop dat zou mogen gebeuren is als het de vorige trein (met 20 minuten vertraging) is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:32
Carpento schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:05:
In de koplopertjes wel, misschien in de gereviseerde dubbeldekkertjes (voormalig DD-AR) ook, V-IRM volgens mij niet. ICRm weet ik niet ook. :)
Toevoeging: De Arriva GTW'tjes, zowel de noordelijke als de rest, ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Treinstoring bij Apeldoorn na aanrijding met sneeuwschuiver
AMSTERDAM - Tussen Apeldoorn en Deventer rijden geen treinen door een aanrijding met een sneeuwschuiver.

Dat meldt een woordvoerder van de NS zondagmiddag.

Bij het schoonvegen van de perrons op het station Apeldoorn Osseveld viel een sneeuwschuiver op het spoor, zegt de woordvoerder. De sneeuwschuiver is vervolgens geraakt door een rijdende locomotief. Er zijn geen gewonden gevallen, en de schade aan de trein valt volgens de NS mee.

De extra reistijd is meer dan een uur en de verstoring moet rond half 3 verholpen zijn. Reizigers tussen Utrecht Centraal en Deventer kunnen volgens de NS het best via Arnhem reizen.
Storing door sneeuw, zat er al op te wachten :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:07
Trommelrem schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:13:
[...]

Weet je zeker dat deze 10 minuten te vroeg Amsterdam CS binnen kwam rijden, en dat het niet gewoon volgens plan was? O.a. de IC Vlissingen - Lelystad (-Groningen/Leeuwarden) en de IC Nijmegen - Den Helder hebben belachelijk lange wachttijden op Amsterdam CS van inderdaad richting de 10 minuten. Dat een trein een minuutje te vroeg aan komt kan inderdaad voorkomen, maar 10 minuten lijkt mij wel heel erg sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
marcop23 schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:45:
[...]

Toevoeging: De Arriva GTW'tjes, zowel de noordelijke als de rest, ook.
Dan vraag ik mij nog steeds af waar die dan zitten. Ik reis dagelijks met Arriva in gelderland, maar heb bij de eerste klas geen stopcontacten zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
EDIT schreef op zondag 24 februari 2013 @ 14:35:
[...]

Weet je zeker dat deze 10 minuten te vroeg Amsterdam CS binnen kwam rijden, en dat het niet gewoon volgens plan was? O.a. de IC Vlissingen - Lelystad (-Groningen/Leeuwarden) en de IC Nijmegen - Den Helder hebben belachelijk lange wachttijden op Amsterdam CS van inderdaad richting de 10 minuten. Dat een trein een minuutje te vroeg aan komt kan inderdaad voorkomen, maar 10 minuten lijkt mij wel heel erg sterk.
Ja, de weinige passagiers die instapten waren ook redelijk verbaasd dat de trein zo vroeg was.
ValHallASW schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:28:
[...]

Heel vreemd. De enige manier waarop dat zou mogen gebeuren is als het de vorige trein (met 20 minuten vertraging) is...
Dat zou natuurlijk kunnen, echter meestal is het perron bij de vorige trein erg druk. Nu waren er nog niet veel mensen, bovendien was de trein ook redelijk leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:46

DDX

Welke trein was het, soms hebben ze best wel veel ruimte in de dienstrgeling om vertraging goed te maken nml.
De sprinter vanuit Rotterdam naar Uitgeest heeft bijvoorbeeld tussen Holendrecht en Amsterdam Bijlmer 6 minuten de tijd. (en heb paar keer meegemaakt dat hij op Holendrecht een paar minuten te vroeg vertrok)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Raven schreef op zondag 24 februari 2013 @ 14:08:
Storing door sneeuw, zat er al op te wachten :+
/me gniffel

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Knightwolf schreef op zondag 24 februari 2013 @ 11:07:
Welke trein rijdt dan nonstop van Rotterdam naar Antwerpen? Thalys? Een andere verbinding ken ik niet. Zoja, welke?
Fyra?
Zoja, waarom moet er zoveel moeite gedaan worden om de IC tussen Antwerpen en Roosendaal terug te krijgen?
De IC komt terug als compensatie omdat die spaghettiboemel niet rijdt. Wanneer die stofzuigers weer goed zijn bevonden zal de excuus-express naar alle waarschijnlijkheid weer verdwijnen.
Die Thalys rijdt nog eens 50 km harder dus gaat het vergelijk ook zonder Fyra-stop in Breda al mank.
De Thalys doet er langer over om op z'n maximumsnelheid te komen, en mag eerder in de ankers. Het tijdverschil tussen 250 en 300 is te verwaarlozen.

Het verschil tussen Thalys en Fyra zit in de dienstregeling: de Fyra was van Rotterdam tot Zevenbergschen Hoek ingepland voor 160 km/h omdat hij anders te dicht op z'n voorganger zou komen.
Nadeel van de Thalys is dat je die niet in kan zonder te reserveren en toeslag,
Die reserveringsplicht gold ook voor Fyra Brussel.
en per definitie dus geen vervanger van de Fyra op dit traject. De Thalys is alleen interessant als je vanaf Amsterdam helemaal naar Brussel of beter nog, Parijs gaat.
Ja, dus?
En voor de 3e keer, er worden meer mensen gedupeerd als ze eerst tig km naar het noorden moeten om in Rotterdam op de Fyra te kunnen stappen (en daarna langs dezelfde route die tig km weer naar het zuiden gaan), dan dat er mensen uit Rotterdam en hoger hinder hebben van die stop in Breda.
De tijdwinst van de HSL op Rotterdam - Antwerpen is zo'n 30 minuten ten opzichte van de route via Roosendaal. Volgens de redenering tijd = geld kun je voor een snellere verbinding meer geld vragen (wat NS Hispeed ook doet). Door de trein vanuit Rotterdam eerst naar Breda te sturen en dan pas naar Antwerpen verminder je de meerwaarde van de HSL tot bijna 0.

Omrijden via Breda zou neerkomen op veel reizigers opzadelen met een onnodig langere reistijd, daarom is toen die excuusverbinding Breda - Antwerpen bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:46

DDX

Ik verwacht eigenlijk geluidje uit m'n telefoon dat ze morgen maar weer eens een winter dienstregeling doen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
DDX schreef op zondag 24 februari 2013 @ 15:22:
Ik verwacht eigenlijk geluidje uit m'n telefoon dat ze morgen maar weer eens een winter dienstregeling doen.
Ik denk dat dat niet gaat komen ;-) Tis wel klote weer maar het vriest bijna niet en echt hard sneeuwt het nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Tc-Chub schreef op zondag 24 februari 2013 @ 14:45:
[...]

Dan vraag ik mij nog steeds af waar die dan zitten. Ik reis dagelijks met Arriva in gelderland, maar heb bij de eerste klas geen stopcontacten zien zitten.
De MerwedeLingelijnstellen hebben in zijn geheel geen eerste klas. Het zit overigens tussen / onder de stoelen.

Ik doelde eigenlijk op de stellen op de Emmerlijn en de achterhoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat maakt het nou uit of een trein te vroeg aan komt rijden? Op eindstations kan een trein een half uur van te voren al klaar staan. Waar het om gaat is wanneer die trein weg rijdt, en dat zal toch echt niet eerder dan het tijdstip volgens de dienstregeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2013 @ 18:22:
Wat maakt het nou uit of een trein te vroeg aan komt rijden? Op eindstations kan een trein een half uur van te voren al klaar staan. Waar het om gaat is wanneer die trein weg rijdt, en dat zal toch echt niet eerder dan het tijdstip volgens de dienstregeling zijn.
Weet je hoe irritant het is als een trein 5+ min op een station staat te wachten? Dan is het nog beter dat de trein 40~80km/u rijdt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 22-09 09:54
Het spoor haalt tegenwoordig elke dag het nieuws.. Ook al is er geen nieuws, zoals die overwegstoringsmelders.. Tjonge jonge, dat bestaat al een poosje hoor.. Maar goed, oude wijn in nieuwe zakken ofzo?

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Even wat anders (schaamteloos gejat van http://www.oddee.com/item_98485.aspx, voor 't gemak van de lezers hier):

Treinrampen:

1. Gare Montparnasse
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sS8ztNz.jpg
The Gare Montparnasse, one of six large Paris railway terminals, became famous on October 22, 1895 for the derailment of the Granville–Paris Express, which overran the buffer stop. The engine careened across almost 30 meters (100 ft.) of the station concourse, crashed through a 60-centimeter (2 ft.) thick wall, shot across a terrace and smashed out of the station, plummeting onto the Place de Rennes 10 meters (33 ft.) below, where it stood on its nose. Two of the 131 passengers sustained injuries, along with the fireman and two conductors. The only fatality was a woman on the street below who was killed by falling masonry. The accident was caused by a faulty Westinghouse brake and the engine driver, who was trying to make up for lost time. A conductor was given a 25-franc fine and the engine driver a 50-franc fine.
Wikipedia: Gare Montparnasse
2. Enschede
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZI0TJLI.jpg
he Eschede train disaster was the world's deadliest high-speed train accident. It occurred on June 3, 1998 near the village of Eschede in the Celle district of Lower Saxony, Germany. The toll of 101 people dead and 88 (estimated) injured surpassed the 1971 Dahlerau train disaster as the deadliest accident in the history of the Federal Republic of Germany. It was caused by a single fatigue crack in one wheel which, when it finally failed, caused the train to derail at a switch. The intense destruction of the train was due to a collision with a road bridge after the derailment. Wikipedia: Eschede train disaster
3. Sri Lanka
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jZfIp2N.jpg
The 2004 Sri Lanka tsunami-rail disaster was a rail disaster with the highest death count in history. It occurred when a crowded passenger train was destroyed on a coastal railway in Sri Lanka by the tsunami which followed the 2004 Indian Ocean Earthquake, and resulted in the greatest loss of life in railroad history. More than 1,700 people died, much higher than the previous rail disaster with the most fatalities.

The train, known locally as the Queen of the Sea Line, was a regular service train operating between the cities of Colombo and Galle. On Sunday, December 26, 2004 it left Colombo shortly after 6:55 A.M. with between 1,000 and 1,500 paid passengers and an unknown number of unpaid passengers.

At 9:30 A.M., in the village of Peraliya, near Telwatta, the beach was hit by the first of the huge waves thrown up by the earthquake, which had recently struck off the coast of Sumatra, Indonesia. The train came to a halt as water surged around it. Hundreds of local people, believing the train to be secure on the rails, climbed on top of the train to avoid being swept away. Others stood behind it, hoping the train would take the force of the water. The wave caused flooding in the carriages and began to cause panic amongst the passengers. The next, much larger, wave picked the train up and smashed it against the trees and houses which lined the track, crushing those seeking shelter behind it. The eight carriages were so packed with people that the doors could not be opened, and they filled with water, drowning almost everyone inside as the water washed over the wreckage several more times. Estimations based on the state of the shoreline and a high-water mark on a nearby building place the tsunami 7.5 to 9 meters above sea level and 2 to 3 meters higher than the top of the train. Wikipedia: 2004 Sri Lanka tsunami-rail disaster
4. De "gestolen" trein van laatst
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zUsOEPj.jpg
Now, stealing cars, trucks and motorcycles are pretty common occurrences, but stealing a train? That's not something you hear about every day. A 20-year old woman, who works as a cleaner in Stockholm, Sweden, did just that. She Stole the keys to a train, then drove it at a high speed to the end of the track it was on and crashed it into a house after leaving the line and jumping over a street.

Luckily no one except the unidentified woman was hurt. It was early in the morning so there were no other passengers on the train and no one in the house was in the line of fire.

NOTE: It was determined later that the train wasn't stolen. The cleaner accidentally turned it on while cleaning the cab and couldn't work out how to turn it off. http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-21025365
5. London
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qnQF1rr.jpg
The Lewisham rail crash occurred on the Lewisham by-pass line in London at about 6:20pm on December 4, 1957. In dense fog, an electric train to Hayes stopped at a signal under a bridge and the following steam train to Ramsgate crashed into it, with the collision causing the bridge to collapse onto the steam train. There were 90 fatalities and 109 people were detained in the hospital. The bridge had to be cleared away and it was over a week before the lines under the bridge were reopened, and another month before the bridge was rebuilt and traffic was allowed over it.

The driver of the Ramsgate train was acquitted of manslaughter charges after two trials. The Ministry of Transport report found that he had failed to slow after passing two caution signals so he was unable to stop at the danger signal, concluding that an automatic warning system would have prevented the collision. Wikipedia: Lewisham rail crash
6. India
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vK3dTxq.jpg
The Firozabad rail disaster occurred in India in 1995 when two trains – Kalindi express and Purshottam express - collided near Firozabad. Purshottam express hit Kalindi express from behind when the latter had to stop due to jammed breaks after hitting a cow. Almost all the people were asleep when the collision tool place. Around 200 people were reported dead and another 200 injured. Wikipedia: Firozabad rail disaster
7. Dragracen met een trein :P
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iUzkit6.jpg
The caption for this photo in William Middleton's The Interurban Era reads: Two Fonda, Johnstown, & Gloversville cars suffered embarrassment after unsuccessfully contesting track space in the Gloversville (N.Y.) yard. http://www.neatorama.com/...Drag-Race-Everyone-Loses/
8. Ontsporing met 150km/u
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QLEjRpA.jpg
It was a tranquil setting in the heart of the picturesque Lake District.
But on a cold, rainy evening in February 2007, the peace at a farmland near to the tiny village of Grayrigg was shattered when a Virgin Pendolino London to Glasgow express train derailed on the West Coast Main Line. In just a few seconds, eight carriages of the Class 390 tilting train were derailed and 86 passengers and two crew of the 105 people aboard were injured as the 95 mph locomotive came off the rails and carriages scattered down an earth embankment.

One person died, 84-year-old Margaret ‘Peggy' Masson, who survived the initial impact but died later in hospital. http://www.sundaysun.co.u...n-cumbria-79310-30358633/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Nou zeg, Neerlands grootste treinramp er niet eens bij?
Afbeeldingslocatie: http://www.rnw.nl/data/files/imagecache/rnw_slideshow/images/image/article/2010/01/harmelen_9.jpg

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Nou... die uit London van 1999 staat er ook niet bij :S

Wikipedia: Ladbroke Grove rail crash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sefyu schreef op zondag 24 februari 2013 @ 20:54:
Even wat anders (schaamteloos gejat van http://www.oddee.com/item_98485.aspx, voor 't gemak van de lezers hier):

Treinrampen:
[..]
2. Enschede
[afbeelding]
Biiiiijna :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De ramp van Gare de Lyon ontbreekt eveneens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
laatst deze serie gekeken:

http://www.bbc.co.uk/programmes/b01q16wj/episodes/guide

erg leuk en mooi gedaan door de BBC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Maasluip schreef op zondag 24 februari 2013 @ 11:57:
De IC via Roosendaal is nu alleen terug bij de gratie van de incompetentie van NS Hispeed en Ansaldo. NS Hispeed was altijd al van plan die verbinding te schrappen als ze via de HSL konden rijden. En om dan het zuiden van Nederland geen grote omweg te laten rijden was die verbinding van Breda naar Antwerpen bedacht. Het heeft alleen geen nut om die trein naar Den Haag door te laten rijden omdat niemand van Den Haag via Breda naar Antwerpen zal gaan reizen, dat is wat ik de hele tijd zeg.
Ja en hoe rijden die dan? Via Groningen of zo? Toch niet? Juist, die rails loopt langs... Breda ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Knightwolf schreef op maandag 25 februari 2013 @ 01:07:
[...]

Ja en hoe rijden die dan? Via Groningen of zo? Toch niet? Juist, die rails loopt langs... Breda ;)
Er loopt geen enkel stuk rails vanaf de randstad naar Belgie via het station van Breda. Breda aandoen is een omweg maken.

Kijk bijvoorbeeld eens op deze kaart: http://www.prorail.nl/Pub...aart_ProRail_dec_2012.pdf

de HSL staat daar wel niet apart op aangegeven maar met een beetje kennis van zaken pik je 'm er zo uit. Zie hoe breda náást dat stuk spoor ligt? Om er te komen moet je afslaan, een stuk over conventioneel spoor rijden en eenmaal in breda moet je omkeren en over conventioneel spoor terug naar de HSL-zuid rijden. Dat kost bergen met tijd omdat je over conventioneel spoor langzaam moet rijden, en omdat je dus in Breda moet kopmaken. Al die tijd ben je geen 250km/h richting Antwerpen aan het doen.

[ Voor 49% gewijzigd door CyBeR op 25-02-2013 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Als ik op de kaart kijk is het toch echt anders. De HSL loopt nonstop parrallel langs de A16/E19 vanaf Dordrecht tot in Antwerpen. Precies langs Breda dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Langs breda ja. Dat is net zoiets als zeggen dat de A2 tot Amsterdam Centraal rijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde ook al zeggen. Enschede was een paar jaar later aan de beurt met hun eigen feestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Knightwolf schreef op maandag 25 februari 2013 @ 01:28:
Als ik op de kaart kijk is het toch echt anders. De HSL loopt nonstop parrallel langs de A16/E19 vanaf Dordrecht tot in Antwerpen. Precies langs Breda dus.
Als dat de verwarring is...
Met Den Haag - Breda - Antwerpen bedoelt men een treinverbinding die ook in Breda stopt. Met Rotterdam - Antwerpen bedoelt men dus een treinverbinding die niet in Breda stopt. Het reistijdverschil tussen die twee verbindingen zal zo'n 20 minuten zijn.

Tot nu toe is elke verbinding via de HSL Rotterdam - Antwerpen geweest. Dus niet met stop in Breda. Breda wordt alleen aangedaan door de trein Amsterdam - Breda.
Er waren altijd plannen voor een verbinding Den Haag - Breda - Brussel, dus met stop in Breda. De NMBS zou daar een stel voor aanschaffen maar heeft dat niet gedaan omdat ze over de financiën zitten te miepen.
Ik zeg dat die verbinding ook nutteloos is omdat niemand met die trein van Brussel naar Den Haag zal reizen omdat de verbinding die niet in Breda stopt gewoon sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:19
Ik vind het ook verwarrend. Kost een stop in Breda je dus 20 min? Dan gaat de trein even van het HSL spoor af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
D-e-n schreef op maandag 25 februari 2013 @ 08:24:
Ik vind het ook verwarrend. Kost een stop in Breda je dus 20 min? Dan gaat de trein even van het HSL spoor af?
Yep, eerst stukje normaal spoor langs Prinsenbeek en dan Breda in, kopmaken en weer terug naar de HSL.

https://maps.google.com/m...ant,+The+Netherlands&z=14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De HSL komt niet in Breda. De HSL gaat langs Breda. Zie ook hier. De zwarte lijn die Noord-Zuid gaat is de HSL (boven Breda gebundeld met de klassieke lijn). De noordelijke aftakking van de HSL richting Breda ligt 9 km ten noorden van de kruising HSL - lijn naar Etten-Leur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Problemen Fyra niet voor deadline te verhelpen'
(Novum) - Het gaat de Italiaanse fabrikant Ansaldobreda niet lukken om de problemen met de hogesnelheidstrein Fyra binnen de afgesproken drie maanden te verhelpen. Het kan wel een jaar duren voordat een oplossing is gevonden, schrijft De Telegraaf maandag op basis van ingewijden.
'Problemen Fyra niet voor deadline te verhelpen'

Vanwege aanhoudende problemen werd de Fyra vorige maand uit de running genomen. Sinds vorige week vervangt een intercity tussen Den Haag en brussel de Fyra. De NS en de Belgische NMBS hebben Ansaldobreda drie maanden de tijd gegeven om de problemen te verhelpen. Het is volgens de krant vrijwel zeker dat die deadline niet wordt gehaald.

Daarmee is het volgens De Telegraaf hoogst onzeker of de Fyra ooit nog zal rijden. Het contract tussen NMBS en Ansaldobreda wordt namelijk verbroken als de deadline niet wordt gehaald. Het is niet duidelijk of de NS het contract ook verbreekt omdat dan niet zeker is of het spoorbedrijf de geïnvesteerde honderd miljoen euro nog terugkrijgt.

De Fyra zou kampen met zeer ernstige softwarefouten in het beveiligingssysteem. Het overschakelen van het Nederlandse naar het Belgische netwerk zou regelmatig verkeerd gaan, waardoor de trein stilvalt. Ook denkt het systeem soms dat de trein de andere kant oprijdt, waardoor automatisch de remmen in werking treden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-09 17:44
Ook denkt het systeem soms dat de trein de andere kant oprijdt, waardoor automatisch de remmen in werking treden.
Hoe?! Hoe krijg je dat in godsnaam voor elkaar? Hoe gaat dat? 125 km/h, prima, 126 km/h, prima, 127 km/h, toppertje, 128 km/h, goeie genade ik rij met 127 km/h achteruit!!!one1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 19:55
Klinkt als een signed byte... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door OnTracK op 25-02-2013 10:19 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Tis wel bizar... je rijdt 120km/u en opeens denkt ie dat je achteruit gaat 8)7 logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Ik dacht al, waarom heb ik hier nog nooit van gehoord :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Lol dat had iedereen al kunnen bedenken :P Ik had niet anders verwacht iig.
Zsub schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:03:
[...]

Hoe?! Hoe krijg je dat in godsnaam voor elkaar? Hoe gaat dat? 125 km/h, prima, 126 km/h, prima, 127 km/h, toppertje, 128 km/h, goeie genade ik rij met 127 km/h achteruit!!!one1?
Ik denk eerder dat het lijkt op GPS-onnauwkeurigheid (al werkt die trein niet met GPS zover ik weet), en datie ineens denkt datie op het tegenovergestelde spoor rijdt (en dus feitelijk de verkeerde kant op gaat, en dus in de noodrem gaat). Heb al vaker meegemaakt, op de snelweg, en er ligt een weg parrallel dicht langs de snelweg, denktie ineens dat ik daar rij en gaatie een nieuwe route berekenen :') Valt wat dat betreft al mee datie nog nooit de Fyra-fout gemaakt heeft en ineens denkt dat ik op de tegengestelde baan van de snelweg zit.

[ Voor 60% gewijzigd door Knightwolf op 25-02-2013 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Heb ie wat Fanta op Knightwolf :? GPS is te onnauwkeurig om te kunnen bepalen of de trein op het linker of rechterspoor rijdt. Zeker met die waslijn erboven is het redelijk kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Voor een trein die 250 moet, een datatype gebruiken waar maar 127 in kan zou wel de meest epische faal van de eeuw zijn dus 't lijkt me sterk dat dat 'm is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Maasluip schreef op maandag 25 februari 2013 @ 08:12:
[...]

Als dat de verwarring is...
Met Den Haag - Breda - Antwerpen bedoelt men een treinverbinding die ook in Breda stopt. Met Rotterdam - Antwerpen bedoelt men dus een treinverbinding die niet in Breda stopt. Het reistijdverschil tussen die twee verbindingen zal zo'n 20 minuten zijn.
Dat dat bedoeld wordt snap ik wel, ik snap alleen niet waarom dat 20 mins moet kosten voor die 6 km extra? Als je zegt 10 mins vind ik het geloofwaardiger. En laat het 15 zijn, lekker belangrijk.
Tot nu toe is elke verbinding via de HSL Rotterdam - Antwerpen geweest. Dus niet met stop in Breda. Breda wordt alleen aangedaan door de trein Amsterdam - Breda.
Er waren altijd plannen voor een verbinding Den Haag - Breda - Brussel, dus met stop in Breda. De NMBS zou daar een stel voor aanschaffen maar heeft dat niet gedaan omdat ze over de financiën zitten te miepen.
Ik zeg dat die verbinding ook nutteloos is omdat niemand met die trein van Brussel naar Den Haag zal reizen omdat de verbinding die niet in Breda stopt gewoon sneller is.
Duh, nogal wiedes dat als stations worden overgeslagen dat een verbinding sneller is :D 8)7 Ik zeg alleen dat dat niet logisch is en van geen kanten klopt. Ik herhaal hem nog maar eens, een afvoerputje zit op het laagste punt en niet ergens halverwege. Vloeistof kan niet eerst omhoog kruipen om een stuk hoger in het afvoerputje te belanden. Met de HSL hetzelfde, reizigers willen niet eerst 40 km naar het noorden en dan diezelfde 40 km weer naar het zuiden. DAT kost pas een hoop tijd! Breda is het laagste punt in NL voor de HSL het land verlaat, dus dat hoort per definitie de laatste stop voor de grens te zijn.

En nogmaals, als je geen stop wil en er snel wil zijn pak je de Thalys maar. De Fyra is een gewone snelle treinverbinding en hoe dan ook sneller dan een gewone IC op hetzelfde traject met dezelfde stops, laat staan dat de gewone IC nog meer stations aan doet.
IJnte schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:45:
Heb ie wat Fanta op Knightwolf :? GPS is te onnauwkeurig om te kunnen bepalen of de trein op het linker of rechterspoor rijdt. Zeker met die waslijn erboven is het redelijk kansloos.
Fanta? Je zegt hetzelfde als ik, dus... what's your point??
Ik maak alleen een vergelijking met een soortgelijk probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
GPS wordt niet gebruikt in treinen (werktreinen uitgezonderd), maar iig niet voor de positionering van de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Knightwolf schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:55:
[...]

Dat dat bedoeld wordt snap ik wel, ik snap alleen niet waarom dat 20 mins moet kosten voor die 6 km extra? Als je zegt 10 mins vind ik het geloofwaardiger. En laat het 15 zijn, lekker belangrijk.
Dat is belangrijk ja, als je een reistijd van ongeveer een half uur tussen rotterdam en antwerpen ambieert. Jouw plan maakt dat al bijna het dubbele. Je voordeel tov de benelux is dan welgeteld 15 minuten tov 35.
Duh, nogal wiedes dat als stations worden overgeslagen dat een verbinding sneller is :D 8)7 Ik zeg alleen dat dat niet logisch is en van geen kanten klopt. Ik herhaal hem nog maar eens, een afvoerputje zit op het laagste punt en niet ergens halverwege. Vloeistof kan niet eerst omhoog kruipen om een stuk hoger in het afvoerputje te belanden. Met de HSL hetzelfde, reizigers willen niet eerst 40 km naar het noorden en dan diezelfde 40 km weer naar het zuiden. DAT kost pas een hoop tijd!
Dat is natuurlijk waar, en daarom was er het plan voor een verbinding breda-antwerpen. Zodat precies dat niet hoeft.
Breda is het laagste punt in NL voor de HSL het land verlaat, dus dat hoort per definitie de laatste stop voor de grens te zijn.
Valt over te discussieren maar dat hoeft niet want er loopt geen spoor wat die wens ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-09 17:44
CyBeR schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:53:
[...]

Voor een trein die 250 moet, een datatype gebruiken waar maar 127 in kan zou wel de meest epische faal van de eeuw zijn dus 't lijkt me sterk dat dat 'm is :P
Ik verbaas me nergens meer over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
[...]

Het is je nu al minstens 3 keer uitgelegd, het is goed met je. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:07
Zsub schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:03:
[...]

Als ik dat blad De Ingenieur mag geloven is het een softwarebug die ook in de Thalys zit. Echter levert dat daar geen problemen op omdat de fout enkel optreed als er zgn. kopgemaakt wordt. De Thalys wordt bij het wisselen van de rijrichting geheel gereset (dus de trein geheel uitschakelen - "doodmaken", klinkt ernstiger dan het is :P) en dan schijnt de fout niet op te treden.
De Fyra wordt bij het wisselen schijnbaar niet geheel uitgeschakeld (tijdsbesparing) waarmee de bug kan ontstaan.

Klinkt voor mij persoonlijk alsof er ergens gebruik gemaakt wordt van een historische waarde (dus heenweg) ipv de actuele data.

[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 25-02-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Noodoplossing Fyra mogelijk definitief
DEN HAAG - Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) sluit niet uit dat de tijdelijke intercity tussen Den Haag en Brussel ook in de toekomst moet blijven rijden.

Zij hoopt echter nog altijd dat de problemen met de gewraakte Fyra V250 snel worden opgelost, zodat de snelle treinen weer kunnen worden ingezet tussen Amsterdam en Brussel.

Mocht dat onverhoopt niet lukken en er minder Fyra V250-treinen worden ingezet dan de nu geplande 16, dan zou de vervangende verbinding een blijvertje kunnen worden. Dat schrijft Mansveld maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

Het (gedeeltelijke) behoud van de trein tussen Den Haag en Brussel is een van de scenario's die Mansveld en de NS en de Belgische vervoerder NMBS bekijken om tot een definitieve oplossing te komen.

Technische analyse
Al die scenario's zullen begin april naar de Kamer worden gestuurd. Rond de zomer verwacht Mansveld van de NS nog een technische analyse over de problemen met de Fyra's.

Pas daarna kan worden gekozen voor een definitieve oplossing. Mansveld kan nu nog niet overzien hoelang het gaat duren om de problemen met de V250 op te lossen, schrijft ze. Op het moment wordt door meer dan 200 mensen aan het materieel gewerkt. Onder die technici zijn ook mensen van AnsaldoBreda, de Italiaanse leverancier van de Fyra.

Complex
Het is volgens Mansveld niet mogelijk om op besluiten vooruit te lopen, omdat de situatie complex is. Dat is niet alleen zo op juridisch gebied, maar ook op technisch gebied, schrijft ze.

Het is op dit moment ''niet verstandig om over deze problematiek lichtzinnig te oordelen of handelen'', aldus Mansveld. De staatssecretaris rept dan ook niet over een eventuele nieuwe aanbesteding, een ultimatum voor de NS of het openbreken van contracten.

Winterse omstandigheden
De Fyra reed sinds begin december. Er was meteen al veel vertraging en uitval. Toen de trein onder winterse omstandigheden ook nog eens plaatwerk verloor, besloten de NS en de NMBS de trein niet meer internationaal te laten rijden. De NS zei verder de afname van Fyra's voorlopig te stoppen. Ook wil het bedrijf de schade op AnsaldoBreda verhalen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
[...]

[...]
Het is al uitgelegd, en meerdere keren, maar nog 1 keer:

Er loopt GEEN HSL spoor door Breda. Het spoor loopt er langs. Om in Breda te stoppen moet je dus van het HSL spoor AF, in Breda stoppen, waar de machinist alles moet doen om zijn cabine te verlaten, 8 bakken door (of langs) de trein lopen, zijn cabine in gaan, spullen neerzetten, trein starten en standaarddingen doen, en dan weer vertrekken richting het HSL spoor.

Verder wordt GPS absoluut niet gebruikt om te bepalen waar de trein rijdt, en al helemaal niet op welk spoor, want daar is GPS veel te onnauwkeurig voor, zoals Ijnte al zei. Het enige waarvoor het gebruikt wordt is voor dingen als http://treinviewer.nl/.
Als ik dat blad De Ingenieur mag geloven is het een softwarebug die ook in de Thalys zit. Echter levert dat daar geen problemen op omdat de fout enkel optreed als er zgn. kopgemaakt wordt. De Thalys wordt bij het wisselen van de rijrichting geheel gereset (dus de trein geheel uitschakelen - "doodmaken", klinkt ernstiger dan het is ) en dan schijnt de fout niet op te treden.
Ook bij het koppelen met een andere Thalys? In Brussel (geloof ik) gebeurde dat wel toen ik erin zat, in 4 talen omroepen dat de trein even gereset werd, toen gingen alle lichten een paar keer aan en uit en was het klaar. Is de software die daarvoor zorgt van hetzelfde bedrijf? Anders is het wel heel veel toeval dat ze met dezelfde bug kampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-09 18:03
marcop23 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 20:34:
Is de software die daarvoor zorgt van hetzelfde bedrijf? Anders is het wel heel veel toeval dat ze met dezelfde bug kampen.
Ansaldo heeft zowel voor Thalys als V250 de ETCS software geschreven. Toen men er aan toe kwam om te beginnen aan de software voor de V250 is een oudere build van Thalys gebruikt ipv de recentste versie van Thalys. Dit resulteerde in enkele bugs die nog steeds niet geplet zijn in de V250-versie en wel in de Thalys.

[ Voor 27% gewijzigd door t-town op 25-02-2013 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
t-town schreef op maandag 25 februari 2013 @ 20:47:
[...]

Ansaldo heeft zowel voor Thalys als V250 de ETCS software geschreven. Toen men er aan toe kwam om te beginnen aan de software voor de V250 is een oudere build van Thalys gebruikt ipv de recentste versie van Thalys. Dit resulteerde in enkele bugs die nog steeds niet geplet zijn in de V250-versie en wel in de Thalys.
Dat getuigd van een goeie bedrijfsvoering.... :S en is het niet gewoon een kwestie van nieuwe firmware flashen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ArcticWolf schreef op maandag 25 februari 2013 @ 21:05:
[...]

Dat getuigd van een goeie bedrijfsvoering.... :S en is het niet gewoon een kwestie van nieuwe firmware flashen...?
Er zijn specifieke aanpassingen gedaan voor de Thalys (i.v.m. eisen die RFF danwel de Franse tegenhanger van IL&T stelt) die niet nodig zijn voor de V250. Die aanpassingen moeten er dus uit, maar dan is het andere software. Gezien de veiligheidsfunctie moet die software tot in den treure toe getest worden: een trein die een ERTMS-TRIP-signaal interpreteert als "je hebt nu een onbeperkte MA voor de komende 30 km" interpreteert is niet wenselijk.

Om die reden is het niet "gewoon een kwestie van nieuwe firmware flashen", maar begin je bijna van voor af aan met het certificeringsproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Alex) schreef op maandag 25 februari 2013 @ 21:15:
[...]

Er zijn specifieke aanpassingen gedaan voor de Thalys (i.v.m. eisen die RFF danwel de Franse tegenhanger van IL&T stelt) die niet nodig zijn voor de V250. Die aanpassingen moeten er dus uit, maar dan is het andere software. Gezien de veiligheidsfunctie moet die software tot in den treure toe getest worden: een trein die een ERTMS-TRIP-signaal interpreteert als "je hebt nu een onbeperkte MA voor de komende 30 km" interpreteert is niet wenselijk.

Om die reden is het niet "gewoon een kwestie van nieuwe firmware flashen", maar begin je bijna van voor af aan met het certificeringsproces.
ah okay }:O nja nog steeds gaar dan dat het niet werkt terwijl de aangepaste versie blijkbaar wel goed werkt. 8)7
Ik bedoel, die wijziging wisten ze X jaar geleden toch ook al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ArcticWolf schreef op maandag 25 februari 2013 @ 21:33:
[...]

ah okay }:O nja nog steeds gaar dan dat het niet werkt terwijl de aangepaste versie blijkbaar wel goed werkt. 8)7
Ik bedoel, die wijziging wisten ze X jaar geleden toch ook al?
Ik denk dat de ontwikkeltrajecten van de Thalys en de V250 op een gegeven moment van elkaar losgekoppeld zijn geraakt. De ERTMS-installatie in de V250 en de Thalys komen van dezelfde leverancier af: Ansaldo STS. Dit bedrijf heeft een goede reputatie op het gebied van signalling, ze zijn de enige die TVM kan leveren (opgekocht) en hebben een goede reputatie als het op ERTMS-hardware aankomt.

Wat belangrijk is om te onthouden is dat bepaalde bugs zich alleen in bepaalde omstandigheden voor doen. Het richtingsissue doet zich bij een Thalys niet voor omdat de bediening van de trein anders is: wanneer van rijrichting wordt veranderd wordt een Thalys volledig wordt uitgeschakeld, terwijl dit bij de V250 niet nodig is. Daarom is dit wellicht niet opgemerkt tijdens het testtraject van de Thalys, maar pas na analyse van de software van de V250.

Ik weet niet zeker hoe het is gegaan, maar ik vermoed dat AnsaldoBreda (voor de V250) en Thalys (voor de PBA en PBKA) op verschillende momenten orders hebben geplaatst bij Ansaldo STS. Omdat de basis gelijk is (SRS 2.3.0d-compliant hardware en software) is er een gezamenlijk ontwikkeltraject geweest, maar daarna zijn de organisaties uit elkaar gegroeid omdat beide klanten eigen wensen hadden.

In mijn eigen werk (ik werk als ontwikkelaar in de IT) zie ik dit ook: een groep collega's heeft in 2007 voor een bepaalde klant een tool gemaakt, in 2009 is bij de start van het project waar ik nu aan werk een kopie gemaakt van die tool. Inmiddels, anno 2013, zijn beide tools aangepast aan de specifieke noden en wensen van de projecten en het inzicht van degenen die de tools onderhouden. De oorspronkelijke auteurs zijn niet meer werkzaam bij mijn werkgever, anderen zijn inmiddels al 4 klanten verder en weten er zo goed als niets meer van af.

Ik vermoed dat dit bij Ansaldo STS niet anders zal zijn: een stilzittende medewerker kost het bedrijf geld, verloop is in de ICT behoorlijk hoog, en de markt is volop in beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Thanks Alex, helder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
marcop23 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 20:34:
Het is al uitgelegd, en meerdere keren, maar nog 1 keer:

Er loopt GEEN HSL spoor door Breda. Het spoor loopt er langs. Om in Breda te stoppen moet je dus van het HSL spoor AF, in Breda stoppen, waar de machinist alles moet doen om zijn cabine te verlaten, 8 bakken door (of langs) de trein lopen, zijn cabine in gaan, spullen neerzetten, trein starten en standaarddingen doen, en dan weer vertrekken richting het HSL spoor.
Ja EN? Dat is bij Amsterdam en het hele stuk t/m Schiphol en bij Rotterdam OOK zo, op het omkoppen van de trein na. Boeiend, daar is het ook geen probleem, en daarom bij Breda ook niet. Maak dan geen probleem dat er niet is.
Verder wordt GPS absoluut niet gebruikt om te bepalen waar de trein rijdt, en al helemaal niet op welk spoor, want daar is GPS veel te onnauwkeurig voor, zoals Ijnte al zei. Het enige waarvoor het gebruikt wordt is voor dingen als http://treinviewer.nl/.
Ja dus? Dat weet ik. Dat zei ik. Ik maakte nogmaals alleen een vergelijk met een heel ander bekend systeem dat exact dezelfde problemen kan weergeven, behalve dat je tom tom de auto niet automatisch stilzet. Ik had die vergelijking gewoon niet moeten maken denk ik... zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:10

Fiber

Beaches are for storming.

Eigenlijk is Nederland gewoon te klein voor een serieuze HSL binnen Nederland, zelfs als je ook België meerekent. Eén stop in Nederland is genoeg en of dat dan Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Schiphol, Breda of Utrecht zou moeten zijn daar valt over te twisten. En ook één stop in belgië, Brussel lijkt mij logisch en dan non stop naar Parijs of Londen en de andere kant op naar Duitsland.

Maar ik vind wel dat er daarnaast veel meer grensoverschrijdende intercity's zouden moeten komen en dat de bovenleiding en beveiliging over heel Europa gelijk getrokken moet worden tot één of twee systemen. (HSL en normale treinen.)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Knightwolf schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:27:
[...]

Ja EN? Dat is bij Amsterdam en het hele stuk t/m Schiphol en bij Rotterdam OOK zo, op het omkoppen van de trein na. Boeiend, daar is het ook geen probleem, en daarom bij Breda ook niet. Maak dan geen probleem dat er niet is.
Bij Amsterdam, Schiphol en Rotterdam hoeft ten eerste geen omweg gemaakt te worden aangezien die stations redelijk aansluiten op het HSL-net (behalve Asd, maar dat is het beginpunt) en men dus altijd in dezelfde richting kan blijven rijden. Bovendien zijn het de twee grootste steden en de belangrijkste luchthaven. Ergo: al sloten ze niet aan dan nog zou men er stoppen gewoon omdat 't belangrijke haltes zijn.

Voor Breda echter geldt geen van dat alles. En aangezien stoppen op Breda vanwege de extra tijd die het kost van de Hogesnelheidslijn de Gewonesnelheidslijn zou maken kun je zien waarom Breda niet aangedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Knightwolf schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:27:
[...]

Pak er eens een recente spoorkaart bij, zoals deze. Zet een stip op Amsterdam Centraal en trek van daaruit een lijn naar België over de hogesnelheidslijn.

Et voila, je ziet vanzelf waarom omrijden via Breda helemaal geen logische optie is en een doodsteek zou betekenen voor de hogesnelheidslijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
CyBeR schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:52:
Bij Amsterdam, Schiphol en Rotterdam hoeft ten eerste geen omweg gemaakt te worden aangezien die stations redelijk aansluiten op het HSL-net (behalve Asd, maar dat is het beginpunt) en men dus altijd in dezelfde richting kan blijven rijden.
Feit blijft datie bij alle stations van het HSL-net af moet.
Bovendien zijn het de twee grootste steden en de belangrijkste luchthaven. Ergo: al sloten ze niet aan dan nog zou men er stoppen gewoon omdat 't belangrijke haltes zijn.
Klopt, daarom hoor je mij ook niet klagen dat de HSL langs die stations gaat.
Voor Breda echter geldt geen van dat alles. En aangezien stoppen op Breda vanwege de extra tijd die het kost van de Hogesnelheidslijn de Gewonesnelheidslijn zou maken kun je zien waarom Breda niet aangedaan wordt.
Stoppen in Rotterdam kost ook tijd, evenals het hele stuk langs Schiphol. Elk station kost tijd, dus geen argument.
Daarbij is Breda het enige en dus belangrijkste overstappunt voor de HSL voor heel zuidelijk Nederland. Dat gegeven kun je gewoon niet negeren.

Verder zoals hierboven gezegt, NL en BE zijn in geheel uberhaupt te klein om echt nut te hebben van een HST, maar da's weer een andere discussie.
Alex) schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 00:01:
Pak er eens een recente spoorkaart bij, zoals deze. Zet een stip op Amsterdam Centraal en trek van daaruit een lijn naar België over de hogesnelheidslijn.

Et voila, je ziet vanzelf waarom omrijden via Breda helemaal geen logische optie is en een doodsteek zou betekenen voor de hogesnelheidslijn.
Wat is dat voor pagina? Met dat kaartje kan ik niks anders dan 1x in en weer 1x uitzoomen en er staan niet eens namen op.
Verder had ik al uitgebreid de Google Maps kaart bekeken die veel nauwkeuriger is dan het kaartje dat je hier geeft. En Breda is NIET om. De rails ligt tegen de stad aan en dus maar 3 km van het station. Dat kun je toch niet omrijden noemen... pfft.

Anders gevraagd: vertel eens hoe ik vanuit Den Bosch met de HSL naar Brussel kan? Met de NS-reisplanner lukt het niet, zelfs niet als ik de route via Rotterdam opgeef (en dan ondanks enkele stukjes Fyra hendig een uur langer onderweg aangeeft dan zonder HSL). Handig, dat de HSL op weg van Rotterdam naar Brussel niet in Breda stopt ja. Heel handig. Not.

[ Voor 6% gewijzigd door Knightwolf op 26-02-2013 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Knightwolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 00:42:
[...]
Stoppen in Rotterdam kost ook tijd, evenals het hele stuk langs Schiphol. Elk station kost tijd, dus geen argument.
Daarbij is Breda het enige en dus belangrijkste overstappunt voor de HSL voor heel zuidelijk Nederland. Dat gegeven kun je gewoon niet negeren.
Dat het tijd kost is inderdaad geen argument. Het argument is dan ook dat het meer tijd kost, en wel een minuut of 20 a 25. Het breekt de meerwaarde die een snellere verbinding zou kunnen bieden gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Knightwolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 00:42:
[...]

Feit blijft datie bij alle stations van het HSL-net af moet.
Omdat er geen HSL-spoor bij de stations ligt.
Dat hele stuk langs Schiphol is niet echt te vermijden. Daar ligt geen HSL spoor en er is ook geen plek voor.

Rotterdam mogen ze van mij idd overslaan maar ik ben dan ook Amsterdammer :+
Daarbij is Breda het enige en dus belangrijkste overstappunt voor de HSL voor heel zuidelijk Nederland. Dat
gegeven kun je gewoon niet negeren.
Dat is nu dus Rotterdam om het concept HST niet te verwateren. Breda krijgt, is de bedoeling tenminste, een eigen aansluiting.
Verder zoals hierboven gezegt, NL en BE zijn in geheel uberhaupt te klein om echt nut te hebben van een HST, maar da's weer een andere discussie.
Vind ik niet. De grote stadskernen zou je prima op die manier kunnen verbinden. Groningen en Maastricht (om maar wat te noemen) liggen met conventioneel spoor toch makkelijk drie uur bij Amsterdam vandaan. Een HST zou dat flink terug kunnen brengen. Maar dan moet 'ie niet in elk kutdorp met grootheidswaanzin a la Breda stoppen natuurlijk.
En Breda is NIET om. De rails ligt tegen de stad aan en dus maar 3 km van het station. Dat kun je toch niet omrijden noemen... pfft.
Ja, maar dat 't om is, is niet het enige he. Je hebt ook de vertraging van rijden over conventioneel spoor op lage snelheid, het in- en uitstappen van passagiers (wat overigens buiten dat 't tijd kost ook weer een extra vertragingsmogelijkheid is) en omdat je de andere kant op terug moet, het kopmaken. Die 20 minuten die eerder gesteld werden die 't extra kost zijn mijns insziens zeer realistisch.
Anders gevraagd: vertel eens hoe ik vanuit Den Bosch met de HSL naar Brussel kan?
Den Bosch - Breda - Antwerpen - Brussel. (Dat laatste stuk is geen HST overigens, ligt geen HSL-spoor tussen Antwerpen en Brussel.) Dat is de planning. De werkelijkheid op dit moment is dat je naar Rotterdam moet voor de Thalys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:10

Fiber

Beaches are for storming.

CyBeR schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 01:00:
[...]
Vind ik niet. De grote stadskernen zou je prima op die manier kunnen verbinden. Groningen en Maastricht (om maar wat te noemen) liggen met conventioneel spoor toch makkelijk drie uur bij Amsterdam vandaan. Een HST zou dat flink terug kunnen brengen. Maar dan moet 'ie niet in elk kutdorp met grootheidswaanzin a la Breda stoppen natuurlijk...
Op zich ook nog wel mee eens, maar dan wel gelijk doortrekken naar Bremen, Hamburg en Kopenhagen of zo in het noorden en richting Luxemburg, Straatsburg en Basel etc. in het zuiden... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
CyBeR schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 01:00:
Den Bosch - Breda - Antwerpen - Brussel. (Dat laatste stuk is geen HST overigens, ligt geen HSL-spoor tussen Antwerpen en Brussel.) Dat is de planning. De werkelijkheid op dit moment is dat je naar Rotterdam moet voor de Thalys.
Niet zo selectief quoten. Er rijdt helemaal geen trein tussen Breda en Antwerpen anders dan de V250 die nu niet rijdt (en ik gok nooit meer). Overstappen op de stoptrein in Roosendaal de enige mogelijkheid (waar nu tijdelijk een IC op traject Antwerpen-Roosendaal bij gekomen is). De snelste verbinding tussen Den Bosch en Antwerpen is nu 1:31u met de trein, via Roosendaal met de nu tijdelijke IC. Met de bekende stoptrein 1:48u.

Laat die V250 lekker stoppen in Breda, dan is hele zuiden van NL ook blij. En jij uit Amsterdam hebt zoals ik zeg niks te klagen. Het is nog altijd gigantisch sneller dan de normale IC die alleen al tussen Ams-CS en Roosendaal al stopt op 11 stations. Lol. Echt, klagen over 1 extra stop om de hele onderste helft van NL blij te maken slaat gewoon nergens op. En nogmaals, als je echt heel erg snel wil, pak je de Thalys, die doet er maar 1:11u over ipv 2:42u.

[ Voor 47% gewijzigd door Knightwolf op 26-02-2013 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8p3p6Lf.png

Afbeeldingslocatie: http://www.addictinginfo.org/wp-content/uploads/2013/01/homer-simpson-doh.gif

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Rotterdam C-Gouda
Dinsdag 26 Februari 06:02

Oorzaak
Tussen Rotterdam C en Gouda rijden geen treinen door herstelwerkzaamheden.
Er rijden bussen tussen Rotterdam C en Gouda.
:+ /pat
succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Knightwolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 03:47:
[...]

Laat die V250 lekker stoppen in Breda, dan is hele zuiden van NL ook blij. En jij uit Amsterdam hebt zoals ik zeg niks te klagen. Het is nog altijd gigantisch sneller dan de normale IC die alleen al tussen Ams-CS en Roosendaal al stopt op 11 stations. Lol. Echt, klagen over 1 extra stop om de hele onderste helft van NL blij te maken slaat gewoon nergens op. En nogmaals, als je echt heel erg snel wil, pak je de Thalys, die doet er maar 1:11u over ipv 2:42u.
Je wil de snelle verbinding langzaam maken om zuid-Nederland over te laten stappen? :N

Het is, nogmaals, maar ik merk dat je niet leest, altijd de bedoeling geweest een verbinding Den Haag - Breda - Brussel op te zetten. De NMBS wilde daar niet aan, maar zelfs nog vlak voor de nieuwe dienstregeling waren er plannen om een dienst Breda - Antwerpen op te zetten als vervanging van de Benelux.
Dat is de verbinding voor zuid-Nederland. Niet een V250 Amsterdam - Breda - Brussel.

En nu de Benelux weer "rijdt" (maar er ook twee treinen per uur Roosendaal - Antwerpen rijden) is die verbinding weer geschrapt omdat zuid-Nederland nog altijd de verbinding met België heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Als er bij Breda-Prinsenbeek een HSL-station had gelegen, dan had het tijdverlies veroorzaakt door een stop daar ongeveer 8 minuten geweest. Een HST moet immers afremmen, stoppen, en weer optrekken. Voordat een HST op z'n topsnelheid is zijn we enkele kilometers verder. Dat is echter niet het geval, daarom is een stop in Breda omrijden.

Wat jij wilt is gelijk aan de intercity Nijmegen - Schiphol extra laten stoppen in Houten zodat het achterland van Houten een betere aansluiting heeft richting Schiphol. In theorie leuk, in praktijk dupeer je er hoofdzakelijk reizigers mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Alex) schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 08:31:

Wat jij wilt is gelijk aan de intercity Nijmegen - Schiphol extra laten stoppen in Houten zodat het achterland van Houten een betere aansluiting heeft richting Schiphol
:D
dat zou wel een meesterlijke grap zijn van de NS 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Alsof Zuid-Nederland überhaupt die trein pakt om naar Belgie te gaan...

Bij Eindhoven kon je in de oude situatie soms al net zo snel naar Brussel komen via Maastricht. En dat doen dan ook alleen degenen die geen auto hebben.

Maar goed, uitspraken doen ongehinderd door enige kennis is natuurlijk wel het leukste ;)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ArcticWolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 08:39:
[...]

:D
dat zou wel een meesterlijke grap zijn van de NS 8)7
Tsja, de spoorlijn loopt erlangs en het is maar een paar km omrijden, hoe lang kan dat nou duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Alex) schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 08:43:
[...]

Tsja, de spoorlijn loopt erlangs en het is maar een paar km omrijden, hoe lang kan dat nou duren?
:'(

ik gok zo'n 25 minuten?
10 min van Utrecht naar Houten, 5 min omdraaien, 10 min terug... :+

Voor wat de HSL betreft:
Tunnels onder Den Haag, Rotterdam en Breda met daarin een "echt" HSL perron onder de bestaande NS stations was natuurlijk de beste optie geweest, maar goed... gezien de nu al hoge overschrijding van het budget :+
Verhoogd zoals de tram @ Den Haag Centraal was natuurlijk ook een optie.

[ Voor 33% gewijzigd door ArcticWolf op 26-02-2013 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
}:O

krijgen we vast weer een discussie op de al slepende discussie.
maar;
1: is dit veroorzaakt vanwege problemen met de overlap OPC/PGO contracten?
2: heeft de PCA de inspecties (het schouwen) aan z'n laars gelapt? (oftewel kostenbesparing...)
3: of gewoon een domme administratieve fout...

het is natuurlijk wel schrijnend dat de spoorstaaf dermate slecht was dat het overdag vervangen moest worden 8)7 en niet stukjes in de nacht... dat betekend dat het wel ernstig was.

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 26-02-2013 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Knightwolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 03:47:
[...]

Niet zo selectief quoten. Er rijdt helemaal geen trein tussen Breda en Antwerpen anders dan de V250 die nu niet rijdt (en ik gok nooit meer). Overstappen op de stoptrein in Roosendaal de enige mogelijkheid (waar nu tijdelijk een IC op traject Antwerpen-Roosendaal bij gekomen is). De snelste verbinding tussen Den Bosch en Antwerpen is nu 1:31u met de trein, via Roosendaal met de nu tijdelijke IC. Met de bekende stoptrein 1:48u.
Nee die rijdt niet, maar de Fyra amsterdam-brussel ook niet en dat is nou juist het probleem :P Dus de werkelijkheid van dit moment is dat je naar Rotterdam moet voor de Thalys als je met een hogesnelheidstrein wilt reizen. Vind je dat minder boeiend kun je naar Roosendaal.
Laat die V250 lekker stoppen in Breda, dan is hele zuiden van NL ook blij. En jij uit Amsterdam hebt zoals ik zeg niks te klagen.
Dat heb ik dan dus wel want ik doe er dan opeens 20 minuten langer over. Daarom is het de bedoeling dat Breda een eigen treindienst krijgt. Dat is toch veel beter? Ik begrijp niet waarom je hier zo over zeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:32
ArcticWolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:30:
[...]

}:O

krijgen we vast weer een discussie op de al slepende discussie.
maar;
1: is dit veroorzaakt vanwege problemen met de overlap OPC/PGO contracten?
2: heeft de PCA de inspecties (het schouwen) aan z'n laars gelapt? (oftewel kostenbesparing...)
3: of gewoon een domme administratieve fout...

het is natuurlijk wel schrijnend dat de spoorstaaf dermate slecht was dat het overdag vervangen moest worden 8)7 en niet stukjes in de nacht... dat betekend dat het wel ernstig was.
Tja, als je bedenkt dat spoorrails in Nederland gemiddeld maar 1x in de 71 jaar vervangen wordt, vind ik het niet zo gek, in een land met zo'n druk spoornet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
blacktarantulaX schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:37:
[...]

Tja, als je bedenkt dat spoorrails in Nederland gemiddeld maar 1x in de 71 jaar vervangen wordt, vind ik het niet zo gek, in een land met zo'n druk spoornet...
Lol :p dat valt wel mee hoor. Waar haal jij die getallen vandaan? De oudste spoorstaven die ik heb gezien op de hoofdbaan stamden uit 1980 en daar was helemaal niks mis mee. De rest is een stuk jonger, of ligt niet op de hoofdbaan. Dwarsliggers daar en tegen kunnen en mogen een stuk ouder zijn, mits de bevestiging en verankering maar goed is.

Daarnaast wordt er gewoon langs de baan geschouwd en slechte stukken spoor worden op de onderhoudsplanning gezet, daar zijn gewoon onderhoudsnachten voor gepland.

(ja ik werk bij een bedrijf die ook PCA is... niet de PCA verantwoordelijk voor dat stukje spoor wat nu in het nieuws is :P)

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 26-02-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:32
ArcticWolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:44:
[...]

Lol :p dat valt wel mee hoor. Waar haal jij die getallen vandaan? De oudste spoorstaven die ik heb gezien op de hoofdbaan stamden uit 1980 en daar was helemaal niks mis mee. De rest is een stuk jonger, of ligt niet op de hoofdbaan. Dwarsliggers daar en tegen kunnen en mogen een stuk ouder zijn, mits de bevestiging en verankering maar goed is.

Daarnaast wordt er gewoon langs de baan geschouwd en slechte stukken spoor worden op de onderhoudsplanning gezet, daar zijn gewoon onderhoudsnachten voor gepland.

(ja ik werk bij een bedrijf die ook PCA is... niet de PCA verantwoordelijk voor dat stukje spoor wat nu in het nieuws is :P)
Van de commissie Kuiken, rapportage aan de Tweede Kamer.

Rapport Parlementair onderzoek onderhoud en innovatie spoor
http://www.tweedekamer.nl/images/Rapport_cie_Spoor_118-227113.pdf

Bladzijde 45.

't Is maar een gemiddelde, dus inderdaad heb je denk ik wel gelijk dat het merendeel gewoon in goede staat is. Maar zo'n gemiddelde geeft wel de houding van ProRail (ik neem aan dat dit hun verantwoordelijkheid is?) aan, denk ik :)

[ Voor 10% gewijzigd door Evano op 26-02-2013 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Niet echt. Een stuk spoor wat eens per week bereden wordt, wordt ook meegeteld maar hoeft natuurlijk niet elke paar jaar vervangen te worden. Daarentegen een stuk spoor wat tussen Amsterdam en Utrecht ligt gaat minder lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is ook gevaarlijk om die conclusie te trekken uit die cijfers (vooral in een officieel rapport: lies, damn lies and statistics).

Er staat dus dat sinds 2005 jaarlijks 100 spoorkm wordt vernieuwd en dat dat 1,4% van het totaal is. Er staat dat dat betekent dat omgerekend het spoor gemiddeld elke 71 jaar vernieuwd wordt.
Leuke cijfertjes.

Maar stel nu dat je in 1990 al je spoor nieuw hebt gelegd en dat spoorstaven na 40 jaar versleten zijn. Waarom zou je dan nu al elk jaar 2,5% van je spoor moeten vernieuwen?

De enige goede maatstaf om te meten hoe lang spoor gemiddeld meegaat is kijken hoe oud de stukken spoor zijn die je vernieuwd. Uit andere cijfertjes kun je dat niet achterhalen.

[ Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 26-02-2013 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
CyBeR schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:34:
Dat heb ik dan dus wel want ik doe er dan opeens 20 minuten langer over. Daarom is het de bedoeling dat Breda een eigen treindienst krijgt. Dat is toch veel beter? Ik begrijp niet waarom je hier zo over zeurt.
Omdat er gesteld werd dat niemand op die tussenstop zit te wachten terwijl een groot deel van zuidelijk NL er baat bij heeft. Dat is toch echt wel meer dan 'niemand'.

En nogmaals, je hebt niks te klagen. Als Breda bij voorbaat in die dienstregeling zat wist je niet beter, vond je het normaal, en zou je daar nooit over geklaagd hebben. Nu ik dit aandraag wel klagen vind ik dan ook ronduit hypocriet.

Ik ben het er wel mee eens dat je met een HSL zo min mogelijk stopplekken wil hebben, maar Breda ligt op een logistiek erg belangrijk punt (om de door mij eerder genoemde lijst met redenen), nog veel belangrijker dan Rotterdam en Schiphol, en zou daarom niet overgeslagen mogen worden.

Zeker als ik dan ook nog tot m'n verbazing lees dat er tussen Antwerpen en Brussel helemaal geen HSL spoor ligt kun je beter daar over klagen dan die paar mins 'om' via Breda.
Alex) schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 08:31:
Als er bij Breda-Prinsenbeek een HSL-station had gelegen, dan had het tijdverlies veroorzaakt door een stop daar ongeveer 8 minuten geweest. Een HST moet immers afremmen, stoppen, en weer optrekken. Voordat een HST op z'n topsnelheid is zijn we enkele kilometers verder. Dat is echter niet het geval, daarom is een stop in Breda omrijden.
Ja, ietsje, ik vind die 3 km heen en terug niet noemenswaardig op zo'n reisafstand.
Wat jij wilt is gelijk aan de intercity Nijmegen - Schiphol extra laten stoppen in Houten zodat het achterland van Houten een betere aansluiting heeft richting Schiphol. In theorie leuk, in praktijk dupeer je er hoofdzakelijk reizigers mee.
Lol dat slaat nergens op. Houten (of welk ander dorp ook) is geen strategisch en logistiek belangrijk overstapstation die heel midden Nederland moet vertegenwoordigen. Breda wel voor heel zuid Nederland.
Maasluip schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 07:47:
Je wil de snelle verbinding langzaam maken om zuid-Nederland over te laten stappen? :N
Heb je enig idee hoe je uitspraak over komt? Nee? Zo: Ikke ikke ikke en de rest kan stikke
:N
Het is, nogmaals, maar ik merk dat je niet leest, altijd de bedoeling geweest een verbinding Den Haag - Breda - Brussel op te zetten. De NMBS wilde daar niet aan, maar zelfs nog vlak voor de nieuwe dienstregeling waren er plannen om een dienst Breda - Antwerpen op te zetten als vervanging van de Benelux.
Dat is de verbinding voor zuid-Nederland. Niet een V250 Amsterdam - Breda - Brussel.
De bedoeling geweest ja, maar is er dus niet. En van mij hoeft de o zo heilige V250 van Ams-CS naar Brussel niet perse te stoppen in Breda, als er maar een andere V250 dat wel doet tussen Breda en Antwerpen. Maar dat is er dus ook niet.
En nu de Benelux weer "rijdt" (maar er ook twee treinen per uur Roosendaal - Antwerpen rijden) is die verbinding weer geschrapt omdat zuid-Nederland nog altijd de verbinding met België heeft.
Het is gewoon slecht geregeld die grensoverschrijdende verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Knightwolf schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 12:23:
[...]

Heb je enig idee hoe je uitspraak over komt? Nee? Zo: Ikke ikke ikke en de rest kan stikke
Andersom precies zo hoor.

Nogmaals: het was altijd al het plan geweest om Breda een direkte verbinding met Antwerpen te geven. Er is dus nooit een reden geweest om de trein Amsterdam - Brussel in Breda te laten stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Omdat er gesteld werd dat niemand op die tussenstop zit te wachten terwijl een groot deel van zuidelijk NL er baat bij heeft. Dat is toch echt wel meer dan 'niemand'.
Nee, niemand zit op die tussenstop te wachten. De Bredanaren zijn gebaat bij een verbinding vanaf hun station naar België. Die zouden ze krijgen. In de vorm van een eigen treinserie. Dat is veel beter dan een tussenstop van een andere trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Lol dat is echt niet perse beter. Veel duurder ook zelfs om die in gebruik te houden. Oh was dat niet de reden om het niet door te laten gaan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 12:12:

De enige goede maatstaf om te meten hoe lang spoor gemiddeld meegaat is kijken hoe oud de stukken spoor zijn die je vernieuwd. Uit andere cijfertjes kun je dat niet achterhalen.
Per baanvak of per aantal assen dus.

Amsterdam - Utrecht is trouwens alignement technisch een goed traject, er zijn geen krappe bogen dus de kopslijtage zal relatief laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
[...]
Zeker als ik dan ook nog tot m'n verbazing lees dat er tussen Antwerpen en Brussel helemaal geen HSL spoor ligt kun je beter daar over klagen dan die paar mins 'om' via Breda.
Tsja, de Belgen zijn daarin vrij realistisch: een hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en Brussel gaat bakken vol met geld kosten terwijl de baten minimaal zijn. Het geld is gestopt in het opwaarderen van het bestaande traject zodat de treinen door kunnen rijden. Zo zijn er wat bogen rechtgetrokken en bruggen vervangen waardoor de plaatselijke baanvaksnelheid omhoog kon naar 160 km/h.

Daarnaast is er een nieuwe spoorlijn aangelegd tussen Mechelen en de luchthaven van Brussel (lijn 36N, Diabolo-project) waardoor de luchthaven beter wordt ontsloten, en zijn er nog projecten gaande om de capaciteit rond Brussel te verbeteren - lees: minder treinen door de zwaarbelaste Noord-Zuid-verbinding sturen. Dat zijn dingen waar alle treinen in België van profiteren, niet een handjevol hogesnelheidstreinen per dag.
Ja, ietsje, ik vind die 3 km heen en terug niet noemenswaardig op zo'n reisafstand.

[...]

Lol dat slaat nergens op. Houten (of welk ander dorp ook) is geen strategisch en logistiek belangrijk overstapstation die heel midden Nederland moet vertegenwoordigen. Breda wel voor heel zuid Nederland.
Je mist het punt volledig.
Heb je enig idee hoe jouw uitspraken overkomen nu je al minstens 5 keer is uitgelegd waarom die trein die omweg niet maakt(e)?
De bedoeling geweest ja, maar is er dus niet. En van mij hoeft de o zo heilige V250 van Ams-CS naar Brussel niet perse te stoppen in Breda, als er maar een andere V250 dat wel doet tussen Breda en Antwerpen. Maar dat is er dus ook niet.
Dat was gepland per april 2013. Tot die tijd zouden reizigers zich moeten behelpen met een omweg via Rotterdam of Roosendaal.

Sub-optimaal, ja. Was er op korte termijn iets beters te regelen op zo'n korte termijn? Nee. Het fiat voor de verbinding Amsterdam - Brussel kwam pas een week voor de start van dienstregeling 2013, alles was allang gepland.

De verbinding die jij voorstelde (Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda - Antwerpen - Brussel) is voorgesteld door diverse politici, maar is afgeschoten omdat het treinproduct als geheel erdoor onaantrekkelijker zou worden.
Het is gewoon slecht geregeld die grensoverschrijdende verbindingen.
Dat ben ik dan wel weer met je eens.

Pagina: 1 ... 115 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!