Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.101 views

Onderwerpen

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:36

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Geen treinen tussen Goes en Vlissingen vanwege ijzel
Echt, dit speelt al vanaf 11.00 en is er echt geen mogelijkheid meer om de bovenleiding even te ontijzelen met de 'ijzel-schakeling' in het onderstation op die lijn?

Lijkt me weinig moeite, eventueel de spanning afkoppelen van het gebied waar nog wel treinen rijden, vervolgens alle MCN's waarschuwen om de panto's omlaag te doen, en dan in het onderstation de spanning ophogen voor een kwartiertje, en dan weer gaan met die banaan.

Jammer dat dit nooit meer gebeurd, komt dit gewoon omdat het te druk is op het spoor, of wordt er niet meer geinvesteerd in onderhoud van deze techniek door bezuinigingen of komt het door beide?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wat hier eerder langs kwam is dat die regeling eruit bezuinigd werd. Hoe NS nog ooit op tijd kan rijden als ProRail de bovenleiding niet kan ontijzelen is mij een raadsel.

Lijkt mij dat hier nog wel een keer kamervragen over gesteld gaan worden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• AW_Bos

AW_Bos

Sinds wanneer is dit eruit bezuinigd dan?
Slechte zaak, want hoevaak komt dit voor, om het eruit te bezuinigen |:(

Evenals de sneeuwschuivers welke voor de 6400 kunnen worden gespannen. Die zouden ook paraat moeten staan, en dus niet alleen maar in het NSM.

[ Voor 72% gewijzigd door AW_Bos op 14-02-2013 14:24 ]

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Idd ... waarom zou het buitenland jaloers moeten zijn op de winterregeling van de NS.

Elke maatschappij zal dat wel hebben zeker?
Kan me alleen voorstellen dat aan die van de NS meer vergadering/papier zijn verspild. O-)

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:22:
Omdat het zo weinig voorkomt kan je er juist op bezuinigen. Dit is de eerste keer sinds lange tijd dat een traject niet gereden kan worden door ijzel. En anders hadden ze dat systeem in het hele land in stand moeten houden, dat kost echt geld.
Evenals de sneeuwschuivers welke voor de 6400 kunnen worden gespannen. Die zouden ook paraat moeten staan, en dus niet alleen maar in het NSM.
En wat was de laatste keer dat treinen niet konden rijden omdat er zoveel sneeuw lag op de rails dat de treinen niet meer konden rijden? Volgens mij zijn de sneeuw problemen vooral en met name wissel gerelateerd op het spoor en elektronica gerelateerd in de treinen.
chime schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:03:
[...]

Idd ... waarom zou het buitenland jaloers moeten zijn op de winterregeling van de NS.

Elke maatschappij zal dat wel hebben zeker?
Kan me alleen voorstellen dat aan die van de NS meer vergadering/papier zijn verspild. O-)
Men is er trots op dat men een dag van tevoren een andere dienstregeling kan invoeren. Ik kan de claim niet controleren dat het nergens anders ter wereld kan, maar een prestatie is het wel. Zeker als je nagaat hoeveel treinen er moeten rijden, hoeveel personeel er mee gemoeid is etc.

En nogmaals Nederland is verre van het enige land wat problemen heeft bij sneeuw (of blaadjes op de rails etc).

Mensen die het allemaal beter weten en blijven zeiken op de NS, de autoindustrie staat te springen om auto's te verkopen. :+

/Edit

Dit ook: http://www.geenstijl.nl/m...n_krijgen_vergoeding.html

Afbeeldingslocatie: http://www.geenstijl.nl/archives/images/BDDrJvgCAAERan3.jpeg
Lekker boeiend, ik krijg als simpele loonslaaf al ruim 900 euro bruto per maand omdat ik afzie van mijn leaseauto.
Ook een juweeltje: de overheid lijkt zélf de door de overheid vastgestelde crisisheffing over het salaris van de NS-top te betalen.
Het is ook een werkgeversheffing, en de overheid is alleen aandeelhouder.

[ Voor 12% gewijzigd door PolarBear op 14-02-2013 15:53 ]

Verwijderd

"In Zwitserland rijdt het wel met sneeuw"

Prima, voeren wij die techniek ook in. Wilt u wel even het dubbele voor uw treinkaartje betalen s.v.p?

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:34

Goner

What can I do you for ?

AW_Bos schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:11:
Echt, dit speelt al vanaf 11.00 en is er echt geen mogelijkheid meer om de bovenleiding even te ontijzelen met de 'ijzel-schakeling' in het onderstation op die lijn?
Las toevallig pas dat de RET af en toe een extra trammetje laat rijden (ook 's nachts) om de bovenleiding ijzelvrij te houden, weten die iets dat de NS niet weet ??
"Vanuit het buitenland krijgen we nu veel aanvragen om ons systeem over te kopen."
je pakt de dienstregeling streept elke 2e trein door ... toch ? :+

[ Voor 31% gewijzigd door Goner op 14-02-2013 15:51 ]

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 09:54
AW_Bos schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:22:

Er zijn bijna geen mensen meer die weten hoe het bediend moet worden. Het werkt al een hele poos niet meer.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Goner schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:46:
[...]

"Vanuit het buitenland krijgen we nu veel aanvragen om ons systeem over te kopen."
je pakt de dienstregeling streept elke 2e trein door ... toch ? :+
Vergeet de gratis koffie en thee niet! Is ook onderdeel van het systeem.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 22:14

sus

is druk :+

We komen een uurtje terug uit Goes en ik zag bij Lewedorp een dubbeldekker stil staan, met een diesellok er voor, ter hoogte van de Nieuwe Kraaijertsedijk. Daar was de overgang ook echt gesloten, de trein stond er een meter of 3 vanaf. De lok stond in de richting Goes, maar op welk spoor de trein stond kon ik niet zien.

Iemand een idee wat er aan de hand was?

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 07:21
Jammere van de winterdiensregeling is wel dat als er wat uitvalt, je ook meteen een half uur staat te koukleumen op een station.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:45
De oplossing voor de drukte in de spits is gevonden: http://www.telegraaf.nl/b...-kaart_baat_spits___.html 8)7 . In plaats van een probleem aanpakken gewoon doen alsof dat probleem niet bestaat. Al die studenten reizen natuurlijk voor de lol in de spits.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
sus schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 16:45:
We komen een uurtje terug uit Goes en ik zag bij Lewedorp een dubbeldekker stil staan, met een diesellok er voor, ter hoogte van de Nieuwe Kraaijertsedijk. Daar was de overgang ook echt gesloten, de trein stond er een meter of 3 vanaf. De lok stond in de richting Goes, maar op welk spoor de trein stond kon ik niet zien.

Iemand een idee wat er aan de hand was?
Niet met zekerheid, maar misschien door die ijzelproblemen op de bovenleiding? Zeeuwse lijn heeft er een groot deel van de middag uitgelegen om die reden (ze rijden nu wel weer geloof ik).

Virussen? Scan ze hier!

• sus
  • Laatst online: 25-09 22:14

sus

is druk :+

Die gedachte had ik ook, maar dat speelt al sinds vanmorgen, die trein stond er rond 3-en...

Toch wel:
bron: http://www.omroepzeeland....r-winterweer#.UR0XSs15mK0
OOST-SOUBURG - Het treinverkeer tussen Roosendaal en Vlissingen komt weer op gang. Tussen 12.15 uur en 16.45 uur reden geen treinen door de winterse weersomstandigheden. Treinreizigers moeten nog wel rekening houden met een langere reistijd.

Door bevroren bovenleidingen zijn donderdag aan het begin van de middag twee treinen gestrand. Eén ter hoogte van Lewedorp en één tussen Kapelle-Biezelinge en Kruiningen-Yerseke. Spoorbeheerder ProRail heeft de bovenleidingen in Zeeland schoongemaakt. Tussen Goes en Vlissingen werden bussen ingezet.

Sleepdienst
Tussen Kapelle-Biezelinge en Kruiningen kwam ook een passagierstrein stil te staan. Een winterwegsleepdienst heeft de trein naar een station gesleept. De passagiers zaten op dat moment nog in de trein, maar konden vanaf het station hun weg vervolgen met bussen.

[ Voor 84% gewijzigd door sus op 14-02-2013 17:58 ]

• wildhagen
  • Niet online
Het treinverkeer is anders pas rond 16:30 weer (volledig) op gang gekomen volgens de berichten, dus dan zou dat nog wel een gevolg ervan kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 14-02-2013 17:57 ]

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Toch mooi om te zien dat het maar niet door wil dringen dat anekdotisch bewijs geen bewijs is. Mensen blijven hier maar volhouden dat als zij geen versterkte treinen op hun traject zien dat betekent dat de NS nergens treinen versterkt. Onzin natuurlijk, maar blijkbaar is de emotionele schade van 20% minder treinen en volle treinen dusdanig groot dat het volgen van normale logica onmogelijk wordt.

Goner schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:51:
[...]

Nou, bij 5 cm. halveren ze de dienstregeling ... dit is 16x zo veel. Ik denk dat je een paar dagen in bed kun blijven.
Voor de zoveelste keer, bij de aangepaste dienstregeling wordt het verkeer niet gehalveerd maar met 20% teruggebracht. Stop nu eens met het verspreiden van die misinformatie.
Goner schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:51:
Papier is geduldig ... ze hebben na de afgelopen 4 horror-winters (?) miljoenen gekregen om iets te doen met visie en ambitie en doelen ... iets van gemerkt ??
Ja. In 2010 moest al het treinverkeer nog stilgelegd worden vanwege het winterweer. Dankzij de aangepaste dienstregeling is dat sindsdien niet meer voorgekomen. 80% Van de treinen die rijden in plaats van totale uitval, niet ideaal maar wel veel beter.
Goner schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:46:
[...]

Las toevallig pas dat de RET af en toe een extra trammetje laat rijden (ook 's nachts) om de bovenleiding ijzelvrij te houden, weten die iets dat de NS niet weet ??
Alleen 's nachts, dan rijden er normaalgesproken geen trams namelijk. Overdag rijden ze met een frequentie van 10 minuten tot een half uur, dat is meer dan genoeg om de bovenleiding ijzelvrij te houden. Het gaat overigens om één dienst per lijn, die zo rond 3 uur 's nachts rijdt.

En wat de RET weet? Nou, de RET heeft zowel het vervoer als de infrastructuur in beheer, en dat gaat om ca. 100 km. De NS heeft niks over de infrastructuur te zeggen, dat ligt bij ProRail en gaat om ca. 7000 km. Het moge duidelijk zijn dat iets wat werkt op een tramnet van 100 km waar één vervoerder op actief is niet noodzakelijkerwijs werkt op een spoorwegnet van 7000 km waar meerdere vervoerders actief zijn.

Je kunt je inderdaad afvragen of het wegbezuinigen van de ijzelschakeling zo verstandig geweest is, maar we hebben natuurlijk niet alle informatie. Het spoorwegnet is erg druk, 's nachts rijden er ook behoorlijk wat goederentreinen. Ik zou me zomaar voor kunnen stellen dat het voor prorail niet bepaald eenvoudig zou zijn om met alle vervoerders af te stemmen hoe en wanneer die ijzelschakeling ingezet wordt en om er dan zeker van te zijn dat er echt niks meer met de pantograaf omhoog staat. Het is erg makkelijk om op het moment dat die schakeling handig was geweest te gaan roepen "wat dom!" maar meestal blijken er toch meer dingen een rol te spelen dan je dacht.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2013 18:16 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nja hier in Utrecht ging het allemaal lekker (not :+) allemaal treinen die niet binnen konden rijden (net als die van mij...)
Gelukkig zaten de treinen niet extreem vol, bij mij kon iedereen nog wel zitten terwijl de trein daarvoor was uitgevallen.

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Het is heel leuk dat NS maar 20% van de treinen schrapt, maar als je op jouw traject geconfronteerd wordt met een uitgedund aanbod (van 4 naar 2 treinen per uur, wat nog steeds netjes is) is er toch echt sprake van 50% uitval op dat traject.

We are shaping the future

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:33
Ja, maar dat rechtvaardigt niet de uitspraak dat de dienstregeling gehalveerd wordt ;)

• ArcticWolf
  • Niet online
Carpento schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 20:06:
Ja, maar dat rechtvaardigt niet de uitspraak dat de dienstregeling gehalveerd wordt ;)
Op veel trajecten wordt de dienstregeling wel degelijk gehalveerd....
Utrecht - Amsterdam

Normaal gesproken
4 IC per uur naar Schiphol
4 IC per uur naar Amsterdam CS
2 SPR naar Breukelen/Uitgeest
2 SPR naar Breukelen (tijdens spits)

tijdens de winter dienstregeling
2 IC per uur naar Schiphol (en vv)
2 IC per uur naar Amsterdam CS
2 SPR naar Breukelen

Tijdens de spits zitten die 8 IC vaak al stampvol 8)7 moet je voorstellen dat er nu dus 4 minder rijden :F

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:05

Onbekend

...

Ik heb het door. :)
In de spits rijden maar de helft van de treinen. Buiten de spits is de dienstregeling vrijwel normaal. Dus gemiddeld kom je dan op dat 20% van de treinen over een gehele dag niet rijden.
Een groot deel van de mensen reizen tijdens de spits, en dus zien ze maar de helft van de treinen rijden.... :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 14:08
AW_Bos schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:11:
Lijkt me weinig moeite, eventueel de spanning afkoppelen van het gebied waar nog wel treinen rijden, vervolgens alle MCN's waarschuwen om de panto's omlaag te doen, en dan in het onderstation de spanning ophogen voor een kwartiertje, en dan weer gaan met die banaan.

Jammer dat dit nooit meer gebeurd, komt dit gewoon omdat het te druk is op het spoor, of wordt er niet meer geinvesteerd in onderhoud van deze techniek door bezuinigingen of komt het door beide?
Kwartier? Dat ontijzen duurt toch niet langer dan een paar seconde met die paar 1000 ampere die door de draad gejaagd wordt?
IJnte schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 16:18:
[...]

Er zijn bijna geen mensen meer die weten hoe het bediend moet worden. Het werkt al een hele poos niet meer.
Kan toch niet moeilijk zijn? Zeker als je al machinist bent.

• ArcticWolf
  • Niet online
Onbekend schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 20:39:
Ik heb het door. :)
In de spits rijden maar de helft van de treinen. Buiten de spits is de dienstregeling vrijwel normaal. Dus gemiddeld kom je dan op dat 20% van de treinen over een gehele dag niet rijden.
Een groot deel van de mensen reizen tijdens de spits, en dus zien ze maar de helft van de treinen rijden.... :)
buiten de spits rijden er nog steeds 8 IC ;)
er rijden alleen 2 SPR niet.

Verwijderd

Alex) schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 19:15:
Het is heel leuk dat NS maar 20% van de treinen schrapt, maar als je op jouw traject geconfronteerd wordt met een uitgedund aanbod (van 4 naar 2 treinen per uur, wat nog steeds netjes is) is er toch echt sprake van 50% uitval op dat traject.
Eerlijk gezegd heb ik ook niet op trajecten gereisd waarbij de uitval kleiner was dan 50%.

• Mad Marty
  • Laatst online: 16:31

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 18:09:

[...]

Ja. In 2010 moest al het treinverkeer nog stilgelegd worden vanwege het winterweer. Dankzij de aangepaste dienstregeling is dat sindsdien niet meer voorgekomen. 80% Van de treinen die rijden in plaats van totale uitval, niet ideaal maar wel veel beter.

[...]
Oh? Ik kan me nog makkelijk herinneren dat er iets meer dan een jaar geleden anders twee dagen amper treinen hebben gereden doordat er 5cm sneeuw viel, waarna nog 10 dagen een nooddienstregeling van kracht was. Het jaar daarvoor net zo een paar dagen dat er bijna niets reed. Dus het is wel degelijk voorgekomen elke keer dat er een paar cm sneeuw viel na 2010. Alleen deze winter is grote uitval van treinen (nog!) niet voorgekomen.

We moeten nu ook niet doen alsof NS/Prorail nu zo heilig zijn, en het perfect opgelost hebben. Natuurlijk is het verbeterd, omdat er nu tenminste íets rijdt. Maar het is natuurlijk van de zotte dat het alleen al bij de dreiging dat er misschien meer dan 2cm sneeuw valt bij de NS dunnetjes door de broek loopt...

Rail Away!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Knightwolf schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:10:
[...]

Kwartier? Dat ontijzen duurt toch niet langer dan een paar seconde met die paar 1000 ampere die door de draad gejaagd wordt?
Het is een enorm lange, dikke koperen staaf. Dat heeft heel wat warmtecapaciteit dus het duurt even voor je bij een nuttige hoeveelheid warmte bent. Plus 't moet daarna lijkt me ook weer afkoelen, anders wordt 't wellicht te warm als er een trein onderdoor komt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Mad Marty schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:19:
We moeten nu ook niet doen alsof NS/Prorail nu zo heilig zijn, en het perfect opgelost hebben. Natuurlijk is het verbeterd, omdat er nu tenminste íets rijdt. Maar het is natuurlijk van de zotte dat het alleen al bij de dreiging dat er misschien meer dan 2cm sneeuw valt bij de NS dunnetjes door de broek loopt...
Eerlijk gezegd vind ik het beleid van de NS een ramp voor de reiziger. Het doel schijnt echt het halen van de targets te zijn en niet meer het zo comformtabel mogelijk vervoeren van zoveel mogelijk mensen.

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:21:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik het beleid van de NS een ramp voor de reiziger. Het doel schijnt echt het halen van de targets te zijn en niet meer het zo comformtabel mogelijk vervoeren van zoveel mogelijk mensen.
Daar worden ze toch op beoordeeld/afgerekend? Waarom zou je als bedrijf (waarmee je een grote monopoly hebt) dan meer service leveren?

• the_sopran
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-11-2020
Ik heb vandaag voor het eerst sinds maanden weer eens met de trein gereisd en het is me prima bevallen!
En voor die mensen die zitten te zeuren dat de NS zijn treinen niet versterkt: ik vandaag zelf gemerkt dat ze dat wel degelijk doen.
Vandaag reden er als stoptreinen tussen Deurne en Nijmegen opeens van die getrokken dubbelddekkers, ipv sprinters. Niet dat dat nodig was, er viel immers voor zover ik weet geen enkele trein op dat traject uit, en na Den Bosch was ik de enige in het onderste gedeelte van een rijtuig. 8)7
Als ik dan toch mag klagen: Ik ben geen gratis koffie tegengekomen en alleen in een trein zitten is best ongezellig (maar ook wel een beetje surrealistisch :P )

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:34

Goner

What can I do you for ?

Welke kiosk ?
Er is onlangs een winkeltje geopend op Lombardijen, maar ik denk niet dat die me gratis koffie gaan geven.
Ben ik hier de enige die op een stationnetje opstapt zonder gratis koffie en 80% treinen die wel rijden ? Zelfs de overdekte wachtruimtes zijn weggehaald ...
Carpento schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 20:06:
OK, ik zal voortaan zeggen dat MIJN dienstregeling gehalveerd is ... en die van alle anderen die op kleine stationnetjes waar alleen sprinters stoppen. Leuk voor degenen die wel op een sneltrein of intercity kunnen stappen, waar blijkbaar 80% van blijft rijden ?

[ Voor 31% gewijzigd door Goner op 14-02-2013 21:59 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Gratis koffie bij de kiosk he ;)

En hier in het westen zijn de treinen echt te kort met de uitgedunde dienstregeling. 12 bakken V-IRM gaat net zeg maar, zelfs dan moeten er mensen staan... en dan zijn er vast mensen die of niet naar het werk zijn gegaan of eerder/later naar huis gaan.

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Knightwolf schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:10:
[...]

[...]

Wat de machinist in dit verhaal van doen heeft is even een raadsel, de ijzelschakeling werd bestuurt vanuit het SMC heeft een machinist niets mee van doen.
Totale onijzel ronde van een sectie nam ongeveer 5 minuten in beslag.
En of er nu wel of geen trein in die sectie zit maakt niets uit, het is namelijk een gecontroleerde kortsluiting, de trein zal dus in zijn onderspanning schieten en stilvallen >:) er word dus geen extra spanning oid op de waslijn gezet

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
bestaudio schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 22:35:
[...]

Wat de machinist in dit verhaal van doen heeft is even een raadsel, de ijzelschakeling werd bestuurt vanuit het SMC heeft een machinist niets mee van doen.
En of er nu wel of geen trein in die sectie zit maakt niets uit, het is namelijk een gecontroleerde kortsluiting, de trein zal dus in zijn onderspanning schieten en stilvallen >:) er word dus geen extra spanning oid op de waslijn gezet
Is die gecontroleerde kortsluiting schadelijk voor een trein? Een trein kan best wel even zonder stroom rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:15
Hier in het noorden heb ik nooti last van een andere dienstrgeling, er blijven 4 treinen per uur in beide richtingen vertrekken. Zijn we nu verwend? :+

Vandaag voor het eerst de NID gezien... niet zo'n heel bijzonder treintje geloof ik, meer een opgeknapt oud bakkie ;) Maar wel de eerste keer dat deze in het noorden gespot is, hier rijden alleen de VIRM's en ICM's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:25

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
the_sopran schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:49:
Ik heb vandaag voor het eerst sinds maanden weer eens met de trein gereisd en het is me prima bevallen!
En voor die mensen die zitten te zeuren dat de NS zijn treinen niet versterkt: ik vandaag zelf gemerkt dat ze dat wel degelijk doen.
Vandaag reden er als stoptreinen tussen Deurne en Nijmegen opeens van die getrokken dubbelddekkers, ipv sprinters. Niet dat dat nodig was, er viel immers voor zover ik weet geen enkele trein op dat traject uit, en na Den Bosch was ik de enige in het onderste gedeelte van een rijtuig. 8)7
Dat is geheel planmatig, ook buiten de winterdienstregeling om. Maar ook tijdelijk, voor een paar maanden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:06
http://www.telegraaf.nl/b...lachten_onterecht___.html
'Reizigersorganisaties klagen ten onrechte'

UTRECHT -
NS-topman Bert Meerstadt vindt dat de reizigersverenigingen „piepen” als ze het hebben over de winterdienstregeling. De belangenclubs zeggen dat op de belangrijke trajecten meer dan 50 procent van de treinen dan uitvalt en dat de treinen daardoor overvol zijn. In NRC Handelsblad van vrijdag zegt Meerstadt dat die winterregeling na overleg met de reizigersorganisaties is vastgesteld.
„Waar je naar moet kijken, is wat de reizigers ervoor terugkrijgen. We rijden niet met de aangepaste dienstregeling omdat we het de reiziger graag lastig willen maken. We willen de reiziger een dienst bewijzen door voorspelbaar te zijn. De aangepaste dienstregeling met meer dan tien grote sneeuwbuien in deze winter houdt zich beduidend beter dan in de jaren ervoor.”
Volgens mij is deze man blijkbaar alle realiteitszin verloren.
Het is ook logisch als je een product koopt heb je een bepaalde verwachting en dan past de verkoper eenzijdig het product aan.
Tuurlijk ben je dan niet blij. Misschien moet deze man eens 12 maanden met de trein reizen. En dan niet Utrecht overvecht - Utrecht, maar zo iets als Almere Utrecht of A'dam - leiden.

Reizigers krijgen helemaal niks want ze hebben ervoor betaald. Krijgen wekt de indruk dat het vervoer gratis is.

[ Voor 53% gewijzigd door leonbong op 15-02-2013 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ach ja... welke topman is niet zijn realiteitszin verloren? :X

[ Voor 27% gewijzigd door ArcticWolf op 15-02-2013 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
leonbong schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 19:00:
http://www.telegraaf.nl/b...lachten_onterecht___.html

[...]

Volgens mij is deze man blijkbaar alle realiteitszin verloren.
Wat ook logisch als je een product koopt heb je een bepaalde verwachting en dan past de verkoper eenzijdig het product aan.
Tuurlijk ben je dan niet blij. Misschien moet deze man eens 12 maanden met de trein reizen. En dan niet Utrecht overvecht - Utrecht, maar zo iets als Almere Utrecht of A'dam - leiden.
Deze man is volledig bevoegd machinist en rijdt ook zelf regelmatig een trein. Daarbij heeft hij ook nog eens een technische achtergrond. Ik denk dat het wel meevalt met het kwijt zijn van de realiteitszin.

Feit is dat er grote problemen zijn geweest tijdens wintersweer in het verleden en het blijven rijden van een volledige dienstregeling gewoon weg niet werkt bij grote verstoringen. Wat dat betreft werkt de winterdienstregeling wel. En het geeft wat meer ongemak maar het aantal reizigers dat gestrand is geweest deze winter is volgens mij nul. Vind het altijd wel leuk als collega's smalend doen over de winterdienstregeling maar het volstrekt normaal vinden dat je met de auto 45-60 minuten langer onderweg bent.

Als je denkt dat het in het buitenland beter gaat, ga naar een vergelijkbaar land, bijvoorbeeld Engeland, Belgie of (zelfs) Duitsland. Daar spelen exact dezelfde problemen. Het probleem is dat iedereen zijn slechte ervaringen tot landelijk feit bombardeert en het liefst een enkele positieve ervaring in het buitenland ziet als bevestiging dat het allemaal zo kut is hier.

Je koopt overigens geen product maar een vervoersdienst.

Het enige wat clubs als Rover en de maatschappij voor een beter OV doen is over het algemeen zeiken. De zuurgraad bij die clubs is dusdanig hoog dat ze eigenlijk een milieuvergunning nodig hebben.

De Telegraaf is verre van positief over het OV. maar in deze quote zegt Meerstad toch weinig geks:
„Waar je naar moet kijken, is wat de reizigers ervoor terugkrijgen. We rijden niet met de aangepaste dienstregeling omdat we het de reiziger graag lastig willen maken. We willen de reiziger een dienst bewijzen door voorspelbaar te zijn. De aangepaste dienstregeling met meer dan tien grote sneeuwbuien in deze winter houdt zich beduidend beter dan in de jaren ervoor.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
CyBeR schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:21:
Het is een enorm lange, dikke koperen staaf. Dat heeft heel wat warmtecapaciteit dus het duurt even voor je bij een nuttige hoeveelheid warmte bent. Plus 't moet daarna lijkt me ook weer afkoelen, anders wordt 't wellicht te warm als er een trein onderdoor komt.
De draad hoeft niet heet te worden he (mag zelfs niet ivm treksterkte). Als die draad van -10 ineen +20 graden wordt, denk je dan dat die ijzel er nog lang op blijft zitten? Lol dat glijdt er zo vanaf. Dat de draad nat blijft maakt niet uit.

Daarbij gaat zo'n schakeling toch in blokken van niet meer dan een baanvak (een paar 100 meter dus) of heb ik dat verkeerd?
bestaudio schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 22:35:
Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt :+
Mijn opmerking over die machinist ging over een te duwen sneeuwploeg voor de locomotief, niet over die ijzelschakeling ;)
Nou da's wel veel langer dan ik dacht, maar nog steeds niet zo lang dat er 1 trein hinder van zou moeten ondervinden. De ijzelschakeling is toch alleen nuttig (ok op hele extreme gevallen na die in NL niet of nooit voorkomen) net voordat de 1e trein gaat rijden smorgens vroeg? Rest van de dag dus niet meer nodig. En dan nog is er vrijwel geen traject waar meer treinen rijden dan eens in de 5 minuten. Sterker nog, die ijzelschakeling tussendoor overdags nog eens inzetten zal naar mijn inschatting alleen zijn op trajecten waar niet meer dan eens per 30 of zelfs 60 minuten een trein langs komt. Op trajecten waar vaker een trein langs komt is die ijzelschakeling uberhaupt niet nodig dan behalve smorgens voordat de 1e gaat rijden.
PolarBear schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 19:13:
De Telegraaf is verre van positief over het OV. maar in deze quote zegt Meerstad toch weinig geks:

[...]
Dat klinkt idd niet zo verkeerd, maar ik ruik toch een bepaald gehalte "wij van wc-eend".
De massale klachten van individuele reizigers komen niet zozeer door de winterdienstregeling, maar wel over het feit dat ze die noodloop inzetten elke keer als er meer dan 2 vlokjes sneeuw vallen. Dat schopt bij al die mensen gewoon tegen het zere been, en dat is volledig begrijpelijk. Als er 10-20 cm sneeuw valt, ja dan snap ik dat je echt over moet op een noodregeling, maar eerder niet, dat spul moet en kan gewoon rijden (op de Fyra na dan :+ ).

[ Voor 15% gewijzigd door Knightwolf op 15-02-2013 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:06
@polarbear
Wat heeft het buitenland met hier te maken. Dat is een goedpraat excuus waar de NS dol op is.
Omdat jij de auto aanhaalt.
Met de auto heb je niet dag na dag 40 min vertraging door 2cm sneeuw die dagen daarvoor gevallen is.
Dit weet ik uit ervaring omdat ik altijd mijn vriendin breng als er winterregeling is. Ben inclusief omrijden nog steeds sneller.

Over product of dienst ga ik niet discussiëren. (Inwisselbare term)
Maar de NS heeft het over producten.
http://www.ns.nl/reizigers/producten

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 15-02-2013 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Nja er is nog steeds geen plan van aanpak, als de winterdienstregeling een tijdelijke maatregel zou zijn omdat ze bezig zijn om X te doen zodat Y niet meer gebeurt... maar dat is dus niet het geval.
We installeren nog steeds elektrische lint verwarming op wissels, die bij blokken ijs totaal geen nut hebben, gevolg > wissel schiet in storing. Al ligt deze verantwoorlijkheid nog steeds bij ProRail, we hebben nog steeds geen bericht gehad dat ze iets tegen die blokken ijs willen gaan doen (er zijn verschillende werkende concepten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Knightwolf schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 19:17:
[...]

De draad hoeft niet heet te worden he (mag zelfs niet ivm treksterkte). Als die draad van -10 ineen +20 graden wordt, denk je dan dat die ijzel er nog lang op blijft zitten?
Geen idee hoe warm de draad wordt bij die schakeling, maar -10 naar +20 is een verschil van 30 graden. Daar is best wat energie voor nodig om die bovenleiding zover op te warmen.

Blijkbaar kost het hele proces ongeveer 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 14:10
Ik blijf het wel bijzonder vinden dat een aantal mensen hier alsmaar kritiek blijft hebben op hoe NS (en ProRail) handelen tijdens bepaalde weersomstandigheden. Ook al komen anderen met goede argumenten over het hoe en waarom. Als een directeur van NS een verklaring geeft over het hoe en waarom en terecht trots is op de manier waarop oplossingen zijn gevonden dan is het bij deze mopperaars zo dat het niet anders kan of deze directeur liegt of geen realiteitszin meer heeft.

Laten we voorop stellen dat het buitengewoon vervelend is als er minder treinen rijden die dan ook nog eens voller zijn. Als klant reken je op een compleet en comfortabel product om het zo maar te zeggen.

Dat er in de dienstregeling gesneden wordt is een voorzorgsmaatregel. Je kunt de volledige dienstregeling willen rijden en zolang er geen wissel of trein stuk gaat zal dat ook best lukken. Maar ja, wissels en treinen geven helaas toch wel eens de geest en juist bij sneeuw in grotere aantallen. Een enkele stremming is best nog wel te managen qua bijsturing als je maar alle overige infra volledig beschikbaar hebt. Alleen dat is helaas niet zo bij sneeuw en doen storingen zich in grotere getale voor dan anders (en over de oorzaak hiervan kan je van alles van vinden maar het is wel een gegeven).
Daarom wordt de dienstregeling uitgedund zodat het, als het mis gaat, niet direct een enorme puinhoop wordt. Het is nu eenmaal makkelijker 10 treinen in uur bij te sturen dan 20.

Gebeurde het in voorgaande winters nog wel eens dat een station als Utrecht of Amsterdam helemaal plat ging omdat de situatie onbeheersbaar was geworden, dat is tot nu toe in deze winter nog niet voorgekomen.
Niet alleen overigens door een uitgedunde dienstregeling maar ook door allerlei voorzorgsmaatregelen in de infra en bij het materieel.

En nu weet ik ook wel dat de klanten van NS daar eigenlijk geen boodschap aan hebben maar het uitvoeren van een dienstregeling zoals bij NS is een ontzettend ingewikkeld logistiek proces. Het is best wel makkelijk om, zoals enkele mopperaars hierboven doen, te roepen dat het anders zou moeten maar roep dat pas als je helemaal op de hoogte bent van hoe en waarom het bij NS georganiseerd is zoals het is.

Het is ook makkelijk te roepen dat er maar een enkel sneeuwvlokje valt maar dat is achteraf gepraat. Aanpassing van de dienstregeling wordt gedaan aan de hand van de weersverwachting. En die kan er wel eens naast zitten, in beide richtingen. Doet NS niets 'omdat het waarschijnlijk wel mee zal vallen' en de boel loopt in het honderd omdat het harder sneeuwt dan verwacht, tja dan hebben ze het natuurlijk ook niet goed gedaan.

Ben ik met mijn verhaal partijdig voor NS: ja dat ben ik. Ik weet heus wel dat er dingen beter kunnen maar ik weet ook heel goed wat er wel goed gaat. En dat is naar mijn mening het geval bij deze aangepaste dienstregeling.
En voor de degenen die kritiek hebben en betere oplossingen weten: stuur een mail of bel op naar NS en leg je plan uit. Als het een goed plan is zal daar zeker wat mee gedaan worden.

Iedereen die te maken krijgt met uitgevallen of te volle treinen: sorry, het kan even niet anders en daar mag je terecht even op mopperen maar blijf daar niet in hangen. Er zijn wel belangrijker dingen in het leven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
jvdr schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:28:

Gebeurde het in voorgaande winters nog wel eens dat een station als Utrecht of Amsterdam helemaal plat ging omdat de situatie onbeheersbaar was geworden, dat is tot nu toe in deze winter nog niet voorgekomen.
Dat is wél gebeurd. Op zaterdag 19 januari zorgde een kortstondige sneeuwbui ervoor dat de treindienst rondom Schiphol volledig instortte. Even later stortte ook Amsterdam Centraal vrijwel helemaal in.

Wat het probleem is met de winterdienstregeling: reizigers snappen het heus wel dat er gesneden wordt als er 30 cm sneeuw ligt en het ook een groot drama is op de weg en in de lucht. Wat reizigers niet snappen, is dat er deze winter al 14x volgens een uitgedunde dienstregeling is gereden terwijl er amper sneeuw lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan moeten reizigers wellicht beginnen te begrijpen dat die beslissing een dag vantevoren gemaakt moet worden gebaseerd op de weersvoorspelling en dat de sneeuw dan nog niet gevallen is.

Laat ze dus lekker boos zijn op de meteorologen die meer sneeuw voorspellen dan er valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Alex) schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:41:
Dat is wél gebeurd. Op zaterdag 19 januari zorgde een kortstondige sneeuwbui ervoor dat de treindienst rondom Schiphol volledig instortte. Even later stortte ook Amsterdam Centraal vrijwel helemaal in.
Zondag 20 januari (ik heb het even teruggezocht, zie wildhagen in "Het grote spoorwegentopic deel 21" ). Het heeft toen inderdaad vanaf ongeveer half zes 's avonds tot het einde van de dag platgelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ValHallASW schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:52:
[...]

Zondag 20 januari (ik heb het even teruggezocht, zie wildhagen in "Het grote spoorwegentopic deel 21" ). Het heeft toen inderdaad vanaf ongeveer half zes 's avonds tot het einde van de dag platgelegen.
Ohja, dat was een zondag. :)

Ik zat toen in de allerlaatste trein die nog vertrok - een Fyra nota bene.

Het vertrek uit Amsterdam was al onzeker, de trein vertrok 20 minuten later dan gepland. Bij Rikerpolder Aansluiting 10 minuten stilgestaan omdat Schiphol aan het vollopen was. Op Schiphol zelf was het nog leuker: de trein is toen, terwijl hij langs het perron stond, 2x opgeheven ("Dames en heren, we gaan niet verder...") en 2x opnieuw ingepland ("Dames en heren, we gaan tóch verder").

Uiteindelijk vertrokken (dankzij de locomotief aan één kant is terugkeren niet mogelijk, wat andere treinen wel deden) en klassiek gereden. De situatie veranderde onderweg een aantal keer: er werd klassiek gereden, de Fyra zou als stoptrein gaan rijden. Uiteindelijk is er gestopt in Sassenheim en Nieuw-Vennep (niet in Hoofddorp want daar was het ook ellende), bij Leiden werd er omgeroepen dat de trein na Leiden non stop door zou gaan naar Rotterdam.

De volgende stop was Den Haag HS, er werd ook nog gestopt in Schiedam. Uiteindelijk met +90 aangekomen in Rotterdam alwaar de Fyra werd opgeheven. Te Rotterdam was het ook een puinhoop, om de haverklap werden treinen aangekondigd en opgeheven.

Dat was best een leuk ritje eigenlijk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
hehehe gister was het ook zo in Woerden... trein werd omgeroepen, opgeheven, omgeroepen en uiteindelijk opgeheven en 2 minuten later kwam die toch aangereden... XD
Misschien moeten ze die protocollen ook maar eens herzien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed verhaal. Zo zie je maar waar een beetje geduld toe kan leiden.
jvdr schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:28:
En nu weet ik ook wel dat de klanten van NS daar eigenlijk geen boodschap aan hebben maar het uitvoeren van een dienstregeling zoals bij NS is een ontzettend ingewikkeld logistiek proces. Het is best wel makkelijk om, zoals enkele mopperaars hierboven doen, te roepen dat het anders zou moeten maar roep dat pas als je helemaal op de hoogte bent van hoe en waarom het bij NS georganiseerd is zoals het is.
En toch vind ik dat best jammer. Kijk, dat de gemiddelde reiziger als die op het perron staat af en toe staat te zuchten kan ik me nog iets bij voorstellen, maar we zitten hier op GoT, niet op fok of nujij. Nou ben ik misschien oud (*kuch* 27 *kuch*) en naïef, maar ik heb daar toch een bepaald verwachtingspatroon bij. Juist in het feit dat sommige dingen goed, en andere dingen minder goed gaan zit in mijn ogen een interessante discussie. De huidige winterdienstregeling is nodig omdat je onder winterse omstandigheden niet zo veel treinen over de beschikbare infrastructuur kunt laten rijden. Maar valt daar dan wat aan te doen? Aanleg van meer spoor (kosten/baten?), invoering van ERTMS (helpt dat?), iets anders? In mijn ogen valt daar best wat zinnigs over te zeggen, zeker als je het door IJnte gelinkte langetermijnplan er bij pakt (dat is wat "de hoge heren" er over bedacht hebben).

In plaats daarvan volgt er op iedere aankondiging van de winterdienstregeling een serie rants, waarbij ik die dan weer zo nodig tegen moet gaan spreken en we vervolgens in een welles/nietus discussie verzeild raken: "50% van de treinen wordt geschrapt! nee 20%! nee 50%!". Daar komen we dan vervolgens niet uit. Nou zal ik zeker niet ontkennen dat ik ook wel eens mijn geduld verlies (een plaatje van Balkenende is nou niet bepaald constructief te noemen :X) maar het is natuurlijk niet alleen maar mijn schuld. ;) Geen idee wat ik nou met dit verhaal wil bereiken, maar ik blijf het jammer vinden dat een zinnige discussie onmogelijk is en we niet verder komen dan "OMG die prutsers schrappen weer de helft van de treinen" en "die Meerstadt is gek!" (ja, ik parafraseer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Alex) schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:41:
[...]

Wat het probleem is met de winterdienstregeling: reizigers snappen het heus wel dat er gesneden wordt als er 30 cm sneeuw ligt en het ook een groot drama is op de weg en in de lucht. Wat reizigers niet snappen, is dat er deze winter al 14x volgens een uitgedunde dienstregeling is gereden terwijl er amper sneeuw lag.
Ja, en ik zat midden in die puinhoop toen :(

Maar het is idd wat je zegt.
Het is gewoon op een bizarre manier op veilig spelen.
Ik vraag me af hoe het dan moet wanneer het ECHT gaat vriezen (bij -10 graden Celsius of kouder)

Daarnaast blijf ik de onduidelijkheden ergerlijk vinden.
Van de week weer tientallen mensen mogen helpen die via de aangepaste dienstregeling via A'dam centraal naar Schiphol, Leiden en/of Den Haag moesten.
Dat staat namelijk werkelijk helemaal nergens vermeld. |:( 8)7

Ik denk dat dat ook de reden van het onbegrip is.
Mensen hebben best wel begrip voor aanpassingen, maar zorg ervoor dat het tenminste duidelijk is overal.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
B_FORCE schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 23:41:
[...]
.
Ik vraag me af hoe het dan moet wanneer het ECHT gaat vriezen (bij -10 graden Celsius of kouder)
Thuis in bed blijven liggen? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 14:10
Zoals ik al schreef zijn er best dingen voor verbetering vatbaar, o.a. de informatievoorziening. Helaas is het zo dat de je na het nemen van een beslissing, zoals bijv. het door laten rijden van een trein, je soms weer ingehaald wordt door de werkelijkheid (meer uitval van seinen, wissels, treinen of personeel om maar iets te noemen) zodat het ingezette plan in duigen valt. Soms helpt het ook niet dat er tegenwoordig hele horden instanties zijn (ik chargeer een beetje) die er hun plasje over moeten doen voordat iets door kan gaan.

Wat er op 19 januari bij Schiphol gebeurde kan ik nu niet nagaan maar ik dacht dat dit niet specifiek met winterse omstangheden te maken had.

En ja er wordt, zoals B_FORCE het noemde, soms op een bizarre manier op veilig gespeeld. Maar dat kan haast niet anders omdat je niet de dienst aan kunt passen op het moment dat het harder blijkt te sneeuwen dan voorspeld was. Je kunt het natuurlijk wel maar dan worden de reizigers volkomen verrast en kunnen daar niet op anticiperen. Daarnaast is de aanpassing van de personeel- en materieelinzet erg arbeidsintensief. Als je dat voor het hele land in het nu-moment moet gaan uitvoeren dan zal dat niet lukken met een veel grotere uitval van treinen als eindresultaat.
Dus maak je keus.

Overigens wordt er hard aan gewerkt om de bijsturing van personeel en materieel vergaand te automatiseren zodat ook op nog kortere termijn dan een dag de dienst aangepast kan worden. Maar vanwege de al eerder genoemde complexiteit is dit niet iets wat 'even' gedaan kan worden. Het gaat overigens niet alleen om de systemen voor bijsturing zelf maar ook om de koppeling tussen deze en andere systemen die er aan gelinkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Nogmaals, dat je op een bepaalde manier handelt, lijkt mij niet het probleem.
(hoewel er mensen zijn die altijd blijven zeuren, klagen en mopperen).
Onduidelijkheid is echter wel een probleem.
Goede informatie verstrekken blijft echt nog steeds een grote faal bij de NS.
Of nog erger, helemaal geen informatie verstrekken.
Mensen willen gewoon weten waar ze een beetje aan toe zijn, om bv afspraken te verzetten of evt alternatieven te zoeken (of alternatieve routes voor ervaren reizigers :P )

Ik heb al zo ontzettend vaak meegemaakt dat onwetende mensen gewoon het bos in worden gestuurd, omdat dat in theorie "korter" is.
Intussen moet je wel meerdere keren overstappen op stations die volstrekt onbekend zijn.
Dan voel je ook niet echt op je gemak, zeker niet als toerist.

Om die redenen vind ik het niet vreemd dat reizigers het idee krijgen dat ze niet serieus genomen worden.
Dat samen met (wederom) een "onterechte" aangepaste dienstregeling, zorgt voor een hoop onbegrip.

Laat ik overigens duidelijk zijn dat ik bewust te trein kies.
Vaak genoeg loopt het namelijk wel goed.
Ok, ik ben nog steeds niet helemaal tevreden met de nieuwe dienstregeling (twee veel te korte stressvolle overstappen.
Daar kan ik echter helemaal mee leven.
Ik zou er namelijk echt niet aan moeten denken om na een lange dag werken nog in de auto te moeten zitten.
Daarnaast vind het sociaal ook wel heel leuk. Je komt nog eens iemand tegen.
Het is bij mij meer ook dat ik het gewoon jammer vind.
Het kan zo mooi werken, maar om allerlei slordigheden loopt het zo ontzettend mis af en toe.
(het is net werk, haha, is het niet? :P)

[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 16-02-2013 00:45 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

ArcticWolf schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 07:53:
[...]

Is die gecontroleerde kortsluiting schadelijk voor een trein? Een trein kan best wel even zonder stroom rijden :P
Neu zoals ik zei die ziet geen spanning meer en de beveiliging gaat erop kan die best hebben.

[...]

Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt :+
Mijn opmerking over die machinist ging over een te duwen sneeuwploeg voor de locomotief, niet over die ijzelschakeling ;)
Over klok klepel, dan moet je zelf ook wel het juiste quoten ;)

IJnte schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 16:18:
[...]

Dat wat Ijnte namelijk zei was wel terdege over de ijzelschakeling.

[...]

Nou da's wel veel langer dan ik dacht, maar nog steeds niet zo lang dat er 1 trein hinder van zou moeten ondervinden. De ijzelschakeling is toch alleen nuttig (ok op hele extreme gevallen na die in NL niet of nooit voorkomen) net voordat de 1e trein gaat rijden smorgens vroeg? Rest van de dag dus niet meer nodig. En dan nog is er vrijwel geen traject waar meer treinen rijden dan eens in de 5 minuten. Sterker nog, die ijzelschakeling tussendoor overdags nog eens inzetten zal naar mijn inschatting alleen zijn op trajecten waar niet meer dan eens per 30 of zelfs 60 minuten een trein langs komt. Op trajecten waar vaker een trein langs komt is die ijzelschakeling uberhaupt niet nodig dan behalve smorgens voordat de 1e gaat rijden.
Niet helemaal, vocht en ijzige wind laten het namelijk zo weer opvriezen, het werd nogal regelmatig toegepast back in the old days
CyBeR schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 20:15:
[...]

Geen idee hoe warm de draad wordt bij die schakeling, maar -10 naar +20 is een verschil van 30 graden. Daar is best wat energie voor nodig om die bovenleiding zover op te warmen.

Blijkbaar kost het hele proces ongeveer 5 minuten.
Besef dat er ongeveer een ampere of 3000 doorheen gesmeten werd dit warmt aardig op ;)
Heb wel is in een OS gestaan met 8 secties welke ineens in de ijzelschakeling gingen, ik kan je vertellen dat dat indrukwekkend is, qua horen, zien en ruiken :P

[ Voor 12% gewijzigd door bestaudio op 16-02-2013 04:43 ]

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Trouwens... kan iemand mij uitleggen wat ATC (Automatic Train Control) inhoudt? Ik bedoel het wordt al jaar en dag succesvol gebruikt/toegepast in Japan voor de Shinkansen.
En wat ERTMS voor een voordeel heeft tov ATC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 22-09 09:54
Allemaal 1 pot nat, namelijk een treinbeinvloedingssysteem :) ERTMS heeft als voordeel boven ATC dat het interoperabiliteit nastreeft.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:41
Afbeeldingslocatie: http://bin.snmmd.nl/m/m1nx9k9ajso9_std1024.jpg
De intercity van Den Haag HS naar Brussel is weer in ere hersteld. Overigens "aparte" treinstellen die ze gebruikt hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Gewoon de Fyra rijtuigen niet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:24
ArcticWolf schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 11:13:
Trouwens... kan iemand mij uitleggen wat ATC (Automatic Train Control) inhoudt? Ik bedoel het wordt al jaar en dag succesvol gebruikt/toegepast in Japan voor de Shinkansen.
En wat ERTMS voor een voordeel heeft tov ATC?
ATC is zo'n beetje het cabinesignalleringssysteem in Japan (is ook te vinden buiten de Shinkansen om, bv de metro van Tokyo). Is eigenlijk een verzamelterm, want er zijn meerdere vormen.

Wikipedia: Automatic Train Control
Anders zouden ze toch maar terzijde staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
field33P schreef op maandag 18 februari 2013 @ 10:03:
[...]

ATC is zo'n beetje het cabinesignalleringssysteem in Japan (is ook te vinden buiten de Shinkansen om, bv de metro van Tokyo). Is eigenlijk een verzamelterm, want er zijn meerdere vormen.

Wikipedia: Automatic Train Control
Maar hoe werkt het dan? Ook met een type GSM-R? lijkt het op ERTMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
De Haagse lokale politiek zal vast weer blij zijn dat ze hun directe verbinding met Brussel weer voor even terughebben. Meteen een pilot voor hun bepleite Lage Landen Lijn (Haagse vervanging voor de Beneluxtrein).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Robkazoe schreef op maandag 18 februari 2013 @ 09:48:
[afbeelding]
De intercity van Den Haag HS naar Brussel is weer in ere hersteld. Overigens "aparte" treinstellen die ze gebruikt hebben :P
Lol, diegene maakte ook een foto van het bewijs dat er weer wat rijd? :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Raven schreef op maandag 18 februari 2013 @ 10:30:
[...]

Lol, diegene maakte ook een foto van het bewijs dat er weer wat rijd? :+
De fout dat het een Extra trein is terwijl het gewoon planmatig is is gewoon frappant ;)
Maar zulke knullige fouten zie ik nog vaker op de borden. Wel leuk is dat de Wintershuttle in Venlo ook als Wintershuttle werd aangekondigd, en niet meer als Extra trein :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

field33P schreef op maandag 18 februari 2013 @ 10:03:
Anders zouden ze toch maar terzijde staan...
Was er vandaag niet een defecte Fyra? :+

Is dit ook een topic voor de metro's? Zag vandaag op Isolatorweg rond 12:30 Metromaterieel M5 staan, neem aan voor een testrit. Zag er goed uit, helaas geen foto's genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Laatst online: 16:24
ArcticWolf schreef op maandag 18 februari 2013 @ 10:09:
[...]

Maar hoe werkt het dan? Ook met een type GSM-R? lijkt het op ERTMS?
Hangt er vanaf. Er zijn zoveel versies. D-ATC (systeem met verplaatsende blokken, heeft RS-ATC als fallback niveau wat voor zover ik weet iets weg heeft van ERTMS level 2). Maar gebruikt meestal gewoon radiosignalen dicht bij het spoor.
Jeoh schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:58:
[...]

Was er vandaag niet een defecte Fyra? :+

Is dit ook een topic voor de metro's? Zag vandaag op Isolatorweg rond 12:30 Metromaterieel M5 staan, neem aan voor een testrit. Zag er goed uit, helaas geen foto's genomen.
Denk het, is geen apart draadje voor denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Wat een grap vanavond.

Normaliter stap ik in Leiden over van de IC naar Den Haag CS op de IC naar Dordrecht, omdat mijn overstap op de sprinter op Den Haag HS wat gemakkelijker is.

Soms wil het weleens gebeuren dat de IC naar Dordrecht vertraging heeft.
Ik neem dan weleens de gok om in de IC naar Den Haag CS te blijven zitten, om daar maar op goed geluk de zeer krappe overstaptijd (< 2 min) te riskeren.

Zo dus ook vandaag weer.
Echter stond deze trein iets voor Den Haag Mariahoeve ineens stil vanwege een defecte trein tussen Mariahoeve en Laan van NOI. :(
Dat zou betekenen dat ik mijn overstap op de sprinter niet zou gaan halen en ik dus een kwartier later thuis zou zijn.

Uiteindelijk werd er omgeroepen dat we via Den Haag HS geloodst werden om vervolgens toch nog op Den Haag CS te stoppen.
De trein zou daarentegen dan nog wel stoppen op Den Haag HS.
Met een ubersprint en heel veel geluk, kon ik mijn spinter nog precies halen, omdat ik toevallig net bij de trappen van spoor 1 stopte en ik tijdens het fluitje van de conducteur kon instappen (die ook precies bij de trap stond)

Toch nog normale tijd thuis :D :P
Een klein applausje voor de persoon die op het lumineuze idee is gekomen om deze trein te laten stoppen op Den Haag HS :D _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 19-02-2013 23:37 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Robkazoe schreef op maandag 18 februari 2013 @ 09:48:
[afbeelding]
"in ere hersteld" is wat overdreven voor een intercity die tot Amsterdam Centraal hoort te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:00
Jeeeej! Beneluxlijn. Benieuwd of de NS ook de reisjes naar Londen weer terug gaat brengen :D.

Nja, blijkbaar (nog) niet. Even gekeken in mei, maar zelfs dan is het nog niet zo leuk om in Brussel-Zuid te komen.

[ Voor 39% gewijzigd door alex3305 op 20-02-2013 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Sowieso niet leuk om in Brussel te komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

Jeoh schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 07:44:
Sowieso niet leuk om in Brussel te komen :+
Liever die kant op dan naar DH of A'dam :>

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
AW_Bos schreef op maandag 18 februari 2013 @ 13:25:
[...]

De fout dat het een Extra trein is terwijl het gewoon planmatig is is gewoon frappant ;)
Maar zulke knullige fouten zie ik nog vaker op de borden.
Nou ja fouten. Het is toch echt een extra, tijdelijke trein die in de dienstregeling is gefrommeld, zowel in Nederland als in België. Ik vind extra trein voor de 2 IC's die nu rijden wel een redelijke benaming. Als het nou meteen een uur dienstregeling was geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Belgische spoorwegen zagen Fyra nooit zitten
AMSTERDAM - Het realiseren van de hogesnelheidslijn tussen Den Haag en Brussel was al jaren twijfelachtig, omdat het Belgische spoorwegbedrijf NMBS het traject als verliesgevend zag.

De NMBS had een 20e Fyra-trein moeten aanschaffen, die nodig is om de verbinding tussen Den Haag en Brussel tot stand te krijgen. Het spoorwegbedrijf heeft dat waarschijnlijk nooit gedaan, omdat het een verlies van 10 tot 11 miljoen euro becijferde. Dat moest eerst worden gedekt.

Dat blijkt uit documenten die NU.nl in handen heeft gekregen.

In 2005 sloten NMBS en de High Speed Aliance (HSA), een samenwerkingsverband met de Nederlandse Spoorwegen (NS) en KLM, een overeenkomst met de Belgische en Nederlandse overheid, over een treinverbinding van Den Haag Hollands Spoor naar Brussel via Breda.

Er werd gekozen voor de hogesnelheidstrein V250 van het Italiaanse AnsaldoBreda. De Belgen zouden er 4 bestellen, de Nederlanders 16. Er zijn inmiddels 9 treinen, maar in januari 2013 werd het hogesnelheidstraject stopgezet vanwege technische problemen.

Verlies
Op 21 maart 2011 vond een kennismakingsgesprek plaats tussen de Nederlandse ambassadeur in Brussel en NMBS-directeur Descheemaecker waarin de Fyra-problematiek aan bod kwam. Uit de documenten blijkt dat de NMBS 'geen enkele druk of verplichting' voelde het 20e treinstel aan te schaffen.

Een woordvoerder van de NMBS geeft tegenover NU.nl toe dat de 4e trein - in de documenten de 20e trein genoemd - niet besteld was en dat de verbinding met Den Haag inderdaad gevaar zou lopen. "Kijk, dit is iets operationeels. Er moest een akkoord komen om de 10-11 miljoen euro qua verlies op te vangen."

De woordvoerder wijst erop dat begin december is besloten de kosten te verdelen tussen NMBS, NS, de Belgische Staat en Nederland.

Noord-Brabant
Tot september 2012 werd de gemeente Den Haag voorgehouden dat er een V250 zou gaan rijden naar Brussel. Volgens een zegsvrouw hoorde de gemeente pas 'eind september of begin oktober' via informele kanalen dat er een probleem speelde met de treindienst tussen Den Haag-Brussel.

Uiteindelijk werd er ook nooit een aanvraag bij Prorail ingediend voor capaciteit om Fyra's van Den Haag naar Brussel te laten rijden.

De NS reageerde nog niet op een verzoek om commentaar.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ze blijven maar modder gooien en dingen roepen he? :/ Het hele gedoe is begonnen bij de aanleg van de HSL, als Den Haag zo belangrijk was geweest, waarom is die stad dan niet aangesloten op de HSL...?
Overigens vind ik persoonlijk de huidige aanleg van de HSL ook niet goed bedacht, maar goed... ik weet niet wat alle overwegingen zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het hele gebeuren hangt aan elkaar van onwil, technische blunders en foute beslissingen.

Die verbinding naar Breda bijvoorbeeld. Hoe fijn zou het zijn als de nieuwe Belgische Desiro vanuit Noorderkempen gewoon door zou kunnen rijden naar Breda. Maar ondanks dat het in het bestek staat heeft Siemens een Desiro geleverd die niet onder 1500V kan rijden. Blunder van jewelste en de indicaties zijn dat de NMBS geen druk gaat zetten om het op te lossen, maar liever Siemens kort op de prijs van de stellen.

Sowieso is Den Haag - Breda - Brussel een slechte verbinding. Wie wil dat nu. Iedereen die naar Brussel wil stapt toch in Rotterdam over op de rechtstreekse verbinding omdat die een half uur sneller is?
Wat voor dienstregeling kun je er op maken. Ofwel je vertrekt in Rotterdam een half uur later en rijdt tussen Antwerpen en Brussel achter de trein uit Amsterdam aan, ofwel je vertrekt tegelijkertijd in Rotterdam. In het eerste geval pakt iedereen die van Brussel naar Den Haag wil de trein naar Amsterdam, in het tweede geval stapt iedereen die van Den Haag naar Brussel wil in Rotterdam over op de trein naar Brussel. In beide gevallen zit de trein in een richting vrijwel leeg.

Nee, die verbinding was van het begin af aan al ten dode opgeschreven.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Zelfs al zou de Desiro wél onder 1500 volt kunnen rijden dan kan dat ding nog niet naar Breda. Geen ATB, geen ERTMS Level 2. Je kunt 'm onder level 1 naar Breda laten rijden, maar regelgeving beperkt treinen onder level 1 tot 160 km/h. Omdat de hele baan dan in level 1 moet zou dat ook Thalys castreren tot een magere 160 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:20
Alex) schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 14:46:
Zelfs al zou de Desiro wél onder 1500 volt kunnen rijden dan kan dat ding nog niet naar Breda. Geen ATB, geen ERTMS Level 2. Je kunt 'm onder level 1 naar Breda laten rijden, maar regelgeving beperkt treinen onder level 1 tot 160 km/h. Omdat de hele baan dan in level 1 moet zou dat ook Thalys castreren tot een magere 160 km/h.
Dan Roosendaal maar :) >:)

Op zich wordt het ook tijd voor vervanging van die varkensneusjes.

[ Voor 6% gewijzigd door --WaaZaa-- op 20-02-2013 14:59 ]

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@Maassluip,
Amsterdam Zuid ipv Amsterdam CS was ook de slimmere keus geweest voor de HSL.

En extra stations hadden helemaal geen issue hoeven zijn, in Japan stopt de Kodama/Hikari ook vaker, daar liggen sommige stations ook op minder dan 15km van elkaar en zo'n trein haalt gewoon 250km/u op zo'n stuk.
Dan hadden Den Haag EN Rotterdam EN Roosendaal/Breda er prima bij gekund. 2 dienstregelingen kan ook makkelijk (een trein die vaker stopt en een trein die maar een paar stations aan doet). Maar nee vooral niet naar het buitenland kijken 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 20-02-2013 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:59
Ik vind minder stations toch echt wenselijk hoor, voor een hogesnelheidstrein.

Over naar het buitenland kijken: Als we naar Frankrijk hadden gekeken, vertrok hij vanaf Amsterdam of Schiphol en stopte nergens meer in Nederland. Het ligt er maar aan waar we kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Wellicht binnen enkele jaren weer personentreinen in Zeeuws-Vlaanderen?
Het onderzoek dat de Vlaamse regering laat uitvoeren naar de haalbaarheid van een reizigerstrein tussen Gent en Zelzate moet worden uitgebreid.

In de kosten-batenanalyse moet direct ook het doortrekken van de spoorlijn naar Terneuzen worden meegenomen. Dat vindt VVD-fractievoorzitter Michiel Groeneveld. Een week geleden stelde de Vlaamse regering de Vlaamse Spoorwegstrategie voor de komende jaren vast. Eén van de verbindingen die volgens minister Hilde Crevits (mobiliteit) nader onderzoek verdient, is de reizigerstrein in de Kanaalzone. Groeneveld denkt dat het - met Europese subsidie - mogelijk is het grensoverschrijdende onderzoek te financieren. De VVD'er wil burgemeester en wethouders in de gemeenteraad van begin maart via een motie verzoeken de zaak snel aan te kaarten bij de Vlaamse overheden. Hij pleegt momenteel overleg over de motie met de andere fracties. Met name TOP/GB pleit al jaren voor doortrekking van de (goederen)lijn van Zelzate naar de Axelse Vlakte. Ook die fractie is al langer voorstander van een reizigerstrein.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...-gent-terneuzen-1.3677705

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Alex) schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 14:46:
ATB en ERTMS is in te bouwen. En ja, het is ook weer een ontwerpfout dat in Nederland de HSL alleen ERTMS L1 of ERTMS L2 kan spreken. In België spreekt de HSL ERTMS L1 en L2 tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:02
marcop23 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 15:13:
Ik vind minder stations toch echt wenselijk hoor, voor een hogesnelheidstrein.

Over naar het buitenland kijken: Als we naar Frankrijk hadden gekeken, vertrok hij vanaf Amsterdam of Schiphol en stopte nergens meer in Nederland. Het ligt er maar aan waar we kijken.
Het probleem is dat we die trein naar Brussel hetzelfde bekijken als die naar Parijs. Terwijl het een hele andere afstand is. Voor de helft van Nederland is Antwerpen dichterbij dan Groningen. En dan schiet zo'n speciale trein met reserveringen, toeslagen en beperkte vertrektijden zijn doel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
De HSL schiet nu ook zijn doel voorbij... En ik zei niet dat er een stoptrein moest gaan rijden. Beide kan prima naast elkaar bestaan. 1x per uur snelle trein die bijna nergens stopt en 1x per uur een trein die wat vaker stopt... Dat kan zelfs nog uitgebreid worden met andere treinen. Je kan ook doen zoals de dienstregeling tussen Arnhem en Utrecht, 1 trein stopt op Driebergen en de andere slaat die over en stopt op Veenendaal, maar beide stoppen wel op ede Wageningen dus ja. Nu heeft de HSL geen aansluiting met Den Haag en rijdt hij om 1 of andere reden via Breda...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:02
Maar dat zijn er twee per uur. Volgens mij waren er nooit zoveel ingepland toch?

En hij rijdt via Breda omdat de mensen uit Brabant anders geen verbinding met Antwerpen/Brussel hebben. Maar dan kom ik toch weer terug op mijn stelling. Men bekijkt het veel te veel als "een trein naar het verre België". De verbinding Roosendaal/Breda-Antwerpen zou niet afhankelijk moeten zijn van die stoptrein en een HSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Eigenlijk dus gewoon weer de ouderwetse Intercity, dus.

Snap sowieso niet dat de HSL naar Breda moest, Amsterdam - Schiphol - Den Haag - Rotterdam - Roosendaal was veel logischer geweest. Mmm, die combinatie komt mij bekend voor...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/k8TWP.jpg
(eventjes voor het draadsfeertje :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Prorail heeft van de minister toestemming gekregen om tot 2025 problemen te blijven veroorzaken het spoor te blijven beheren:
Spoorbeheerder Prorail mag van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) tot 2025 het spoor blijven beheren en onderhouden. Dat schrijft Mansveld woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.

De huidige afspraken met Prorail lopen tot en met 2015. Voor de periode van 10 jaar erna moeten nieuwe afspraken worden gemaakt. Dat gaat de komende tijd gebeuren, schrijft Mansveld.

Volgens Mansveld is het belangrijk om de komende tijd de situatie op het spoor te verbeteren.

Het spoor heeft door de huidige werkwijze de grenzen van haar capaciteit bereikt, aldus Mansveld. Het spoor herstelt onvoldoende snel na grote verstoringen, waardoor reizigers en lading vertraging oplopen.

Mansveld wil de komende tijd dan ook afspraken maken over samenwerking met de NS en andere vervoerders zoals Veolia.

Volgens de staatssecretaris hebben de NS en Prorail zich niet kunnen aanpassen aan de toegenomen complexiteit en gevoeligheid van het spoorsysteem. Dit vraagt om meer afstemming tussen de beide partijen, aldus Mansveld.

Eind vorig jaar bleek al uit een rapport dat de NS en Prorail een gezamenlijke visie, ambitie en strategie missen. De bedrijven zijn deze visie daarom nu samen aan het ontwikkelen.

Zo willen de bedrijven beter overleggen over de ontwikkeling van de infrastructuur, zoals spoor en seinen. Daarnaast moet ook de capaciteit op het spoor onderwerp van overleg zijn, evenals de dienstregeling.

Het oplossen van problemen, zoals bijvoorbeeld bij winters weer, moet ook in betere samenwerking gebeuren. Ten slotte moet opnieuw worden gekeken naar de afspraken rond stations.
Bron: http://www.nu.nl/politiek...poor-blijven-beheren.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Stel dat een andere partij het spoor gaat beheren. Wat gebeurt er dan?
Personeel, hardware en gebouwen worden verkocht aan de nieuwe eigenaar, en die gaat in beginsel het zelfde doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vermoedelijk wel ja, gaat vaak zo bij aanbestedingen, dat er door de winnende partijen veel (niet alles) wordt overgenomen van de voorgaande partij.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-09 18:03
Jeoh schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 17:17:

Snap sowieso niet dat de HSL naar Breda moest, Amsterdam - Schiphol - Den Haag - Rotterdam - Roosendaal was veel logischer geweest. Mmm, die combinatie komt mij bekend voor...
Dat is dan ook een (kostelijke) keuze van de Nederlandse Regering geweest, de NMBS zag liever een traject langs Roosendaal omdat dat korter is (in België toch zeker). De Nederlandse Regering had blijkbaar 370 miljoen EUR over voor de verminderde landschapsdoorsnijding van het tracé langs de E19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maakt het wat uit dat er een andere partij het spoor gaat beheren?
Spoor bestaat al sinds 1800 en sindsdien zijn er technische verbeteringen geweest en is meer Europese samenhang gekomen, maar het spoor is nog steeds hetzelfde... mensen blijven maar marktwerking roepen terwijl het gewoon kleine technische verbeteringen zijn en "slim" inkopen, voor de rest veranderd er geen hol.
Je kan niet opeens zeggen dat we van spoor 1435 naar 1067 ombouwen, of 1,5kV naar 25kV of ATB naar ERTMS, dus wat maakt het nou uit welke partij het spoor beheert? pfff
En het is niet dat ProRail niet bezig is met het onderhoud efficiënter krijgen, RailMaps en de SAP database worden steeds beter, onderhoud wordt steeds gerichter etc...

• dion_b
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maakt geen bal uit. Het zijn de mensen die goedschiks of kwaadschiks een bedrijf maken, en bij dit soort zaken zal bedongen worden (deels wettelijke plicht vanuit 'mens volgt werk') dat in ieder geval het 'voetvolk' overgenomen zou worden door de nieuwe partij. Kortom enige wat verschilt is de toplaag. Eigenlijk niet zo'n slecht idee dus :z

Oslik blyat! Oslik!

• ArcticWolf
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 00:36:
Maakt geen bal uit. Het zijn de mensen die goedschiks of kwaadschiks een bedrijf maken, en bij dit soort zaken zal bedongen worden (deels wettelijke plicht vanuit 'mens volgt werk') dat in ieder geval het 'voetvolk' overgenomen zou worden door de nieuwe partij. Kortom enige wat verschilt is de toplaag. Eigenlijk niet zo'n slecht idee dus :z
Die hebben toch al genoeg verdient :9 dus dat zit ook wel goed

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Treinverkeer rondom Utrecht ontregeld
AMSTERDAM - Het treinverkeer rondom Utrecht is donderdagmiddag flink ontregeld. Dit komt door de samenloop van twee verschillende storingen.

Dat meldt de NS.

"Tussen Utrecht en Amsterdam staat een defecte trein stil ter hoogte van Breukelen", meldt een woordvoerster van Prorail. "Als reizigers in deze trein zijn geëvacueerd en de trein is weggesleept kan het treinverkeer worden hervat." Deze storing duurt naar verwachting tot 15.00 uur.

Op het traject tussen Utrecht en Rotterdam is een stuk bovenleiding defect ter hoogte van Gouda. "Deze wordt nu vervangen. Er is nog wel treinverkeer mogelijk, maar minder. We hopen dit voor de avondspits verholpen te hebben."

De NS raadt reizigers aan om de reis zo kort mogelijk voor vertrek te plannen als er naar of via Utrecht Centraal wordt gereisd.

Utrecht is het belangrijkste spoorknooppunt in Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 21-02-2013 12:56 ]

Oscar Wilde

• Knightwolf
Maasluip schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 14:11:
Sowieso is Den Haag - Breda - Brussel een slechte verbinding. Wie wil dat nu. Iedereen die naar Brussel wil stapt toch in Rotterdam over op de rechtstreekse verbinding omdat die een half uur sneller is?
Absoluut niet! Via Breda is de beste gedachte op dit traject ooit. Breda ligt namelijk als enige stad in het zuiden precies langs de HSL. En om vanuit Gelderland, Brabant en noord-Limburg eerst een heel stuk naar het noorden naar Rotterdam te moeten, om vervolgens langs hetzelfde spoor weer terug naar het zuiden langs Breda naar Antwerpen te gaan, terwijl Breda veel sneller en makkelijker bereikbaar is dan Rotterdam, is toch van de zotte? Dat er keuzes gemaakt moeten worden snap ik, waardoor er in NL maar 2 HSL stations zijn (Amsterdam en Rotterdam), en Breda daar dan buiten valt. Maar ga niet zeggen dat er niemand is die het wil. Meest logische is om met de gewone trein via Tilburg en Breda naar Roosendaal te gaan en daar op de IC naar Antwerpen te stappen, en daar op de HST te stappen in de richting waar je heen wil. Maar idd, dan moet die IC wel rijden tussen Roosendaal en Antwerpen.

Ben met je eens dat als ze in Den Haag graag een directe verbinding met Brussel willen, dan had de HSL via Den Haag moeten gaan. Daar zal vast wel over nagedacht zijn, maar die ligt er niet (wat ik wel begrijp als ik op de kaart kijk), dus kun je de HST (Thalys, Fyra) niet via Den Haag laten rijden. Daarbij is het niet zo moeilijk om van Den Haag naar Rotterdam te rijden en daar over te stappen op de HST, of accepteren dat er wel een directe verbinding rijdt maar alleen een gewone IC is (wat me meer dan zat lijkt op dat kleine stukje).
Jeoh schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 17:17:
Eigenlijk dus gewoon weer de ouderwetse Intercity, dus.

Aanvankelijk ging het toch om een snelle verbinding tussen de hoofdsteden, dus Amsterdam en Brussel? Den Haag ligt alles behalve op de route en is dus volstrekt onlogisch. Rotterdam en Breda liggen direct op de route. Het is gewoon de kortste weg. Dat zorgt niet alleen voor lagere bouwkosten (minder spoor-kilometers = goedkoper), maar ook voor een snellere verbinding (kortere afstand = sneller).

Het enige dat Den Haag in beeld brengt is omdat daar de landelijke overheid/regering zit, maar voor een treinverbinding met zo'n omweg vind ik het nog steeds niet logisch (vooral DH Centraal, zo'n groot en belangrijk station als eindpunt notabene, wie verzint dat nou weer 8)7 ). En al helemaal omdat alles in dat gebied zo ontzettend volgebouwd is dat het ook haast niet mogelijk is om daar een aparte HSL-structuur aan te leggen. Dan moet de HST over normaal spoor en dan is de hele "HS" meerwaarde niet meer aanwezig. Net zoals nu van Ams-CS tot Schiphol het geval is. Kun je net zo goed met een gewone trein zonder toeslag en andere beperkingen gaan...

[ Voor 29% gewijzigd door Knightwolf op 21-02-2013 14:04 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Knightwolf schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:14:
[...]

Absoluut niet! Via Breda is de beste gedachte op dit traject ooit.
Punt is dat niemand Den Haag - Breda - Brussel doet, dus waarom zou je die treindienst op willen tuigen. Het is inderdaad zo dat Breda alleen maar interessant is als je van / naar Tilburg en verder komt. Dus Antwerpen - Eindhoven of Antwerpen - Den Bosch. Dat is een zinnige verbinding.
Daarom zeg ik dat Den Haag - Breda - Brussel vanaf het begin af aan al ten dode was opgeschreven.

• Alex)
Den Haag - Brussel met kopmaken in Breda is een volstrekt kansloze verbinding, met een overstap in Rotterdam ben je tenslotte sneller. De tijdwinst kan, afhankelijk van hoe goed de aansluitingen zijn, zomaar 20 minuten zijn.

Een directe verbinding Den Haag - Brussel zou prima te realiseren zijn geweest als men slimmer was geweest met het aanschaffen van materieel. Ik denk dat treinen met een lengte van 4 bakken (ongeveer 100 meter) veel interessanter zouden zijn geweest om treindiensten mee op te zetten.

Bijvoorbeeld:
- Amsterdam - Brussel, 8 bakken (2x4), in Rotterdam wordt er een deel uit Den Haag aan vastgeplakt. In totaal gaan er dan 12 bakken bij Breda de grens over in hetzelfde pad.
- Amsterdam - Breda: 4 bakken buiten de spits, 8 bakken in de spits.
- Breda - België: 4 bakken, hergebruik van 1 van de treinen uit de Fyra-verbinding Amsterdam - Breda.

Waarom een deel eraan vastplakken in Den Haag? Omdat dat voor reizigers sneller en comfortabeler is dan overstappen (en dus aantrekkelijker) en omdat je er een duur rijpad mee uitspaart.

[ Voor 9% gewijzigd door Alex) op 21-02-2013 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nieuwe melder vermindert vertraging bij treinstoring
UTRECHT - Een slimmere storingsmelder bij spoorwegovergangen moet treinreizigers bij storingen tot een kwartier besparing opleveren op de reistijd.

Het nieuwe type melder laat, anders dan het oude systeem, exact zien waar een storing is. Dat meldde Prorail vrijdag.

Als er op één overweg een storing is, kan de verkeersleiding dat goed zien via de bestaande storingsmelders.

Maar zodra er op twee of meer overwegen problemen zijn, geldt nu nog het hele traject als 'probleemgeval'. Machinisten moeten dan stapvoets rijden en dat leidt tot veel vertraging voor reizigers.

Niets aan de hand
Met het nieuwe systeem kunnen treinen met een normale snelheid langs overwegen rijden waar niets aan de hand is. ''Monteurs kunnen bovendien snel naar de betreffende overweg'', aldus een woordvoerder van de spoorbeheerder.

Op sommige spoortrajecten in Nederland is er bijna elke kilometer wel een overweg. Tussen Zwolle en Amersfoort zijn het er bijvoorbeeld 46, op 66 spoorkilometers.

De nieuwe melder maakt volgens Prorail het treinverkeer betrouwbaarder en veiliger. Ook blijven binnensteden beter bereikbaar voor het wegverkeer.

Hinder
''In het centrum van Borne (op de lijn Almelo-Hengelo) zijn bijvoorbeeld niet minder dan vijf spoorwegovergangen'', aldus de woordvoerder. ''Omdat ze zo dicht op elkaar liggen, zorgt een enkele overwegstoring er al snel voor dat ze er alle vijf hinder van ondervinden. Bewoners worden dan gek van de wachtende auto's en vrachtwagens.''

De nieuwe melder is al ingezet op zeven trajecten, zoals tussen Naarden-Bussum en Hilversum en tussen Arnhem en Winterswijk. Binnenkort komen er negen trajecten bij, waaronder Utrecht-Den Bosch, Amersfoort-Zwolle en Breda-Tilburg.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wow, eindelijk eens een nieuwbericht met erkenning voor de omwonenden! We komen er wel...

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Het spoorbeveiligingssysteem ATBvv dat alle treinen stilzet als ze door rood rijden, moet versneld worden uitgebreid.

Dat zegt Prorail-directeur Marion Gout-van Sinderen zaterdag in een interview in het AD.

''Het aantal botsingen tussen treinen is in 2012 teruggebracht van drie naar één, net als het aantal ontsporingen. Maar het blijft lastig. Het aantal roodseinpassages stijgt bijvoorbeeld. Statistisch gezien heb je dan kans op één ongeluk. Dat is de reden waarom ik zo hamer op uitbreiding van ATBvv'', zegt Gout-van Sinderen.

Vorig jaar reed 175 keer een trein door rood. In 2011 was nog 155 keer.

De treinramp van vorig jaar april in Amsterdam waarbij een dode viel en 190 mensen gewond raakten, laat volgens Gout-van Sinderen de noodzaak zien van het versneld aanleggen en uitbreiden van het ATBvv-systeem. ''Daarom ben ik zo verbeten over de aanleg van dit systeem. Het betekent niet dat geen treinen meer door rood rijden. Maar als het gebeurt, stopt de trein automatisch.''

Prorail wil dat eind 2015 5000 van de 12.500 seinen langs het spoor met ATBvv zijn uitgerust. Op dit moment zijn dat 2000 seinen en dit jaar volgen er nog zo'n 500. ''We hebben de ambitie om het sneller te doen, maar het is simpelweg niet mogelijk.

Het materiaal moet worden besteld en het geld is nog niet beschikbaar, maar de staatssecretaris heeft een gewillig oor voor mijn plannen'', zegt Gout-van Sinderen. De kosten voor het versneld aanpassen van de seinen schat Prorail op 100 miljoen euro.

Met ATBvv worden ook treinen die langzamer dan 40 kilometer per uur rijden stilgezet als ze een rood sein missen.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...-versneld-uitbreiden.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dus en een nieuw storingsmeldsysteem voor overwegen en een versnelde uitrol van ATB-vv in 1 week :o 8)7 eigenlijk moet dat op elke voorpagina van de kranten/nieuwspagina's komen :P

maar ze gaan dus toch voor ATB-vv ipv ERTMS op het moment, opzich wel de slimmere keus.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 23-02-2013 10:09 ]

Pagina: 1 ... 114 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!