Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 113 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.104 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De slogan van Zeeuws meisje was "en geen cent teveel", wat op zich wel als zijnde een vorm van zuinigheid uitgelegd zou kunnen worden.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
Knightwolf schreef op zondag 10 februaria 2013 @ 00:29:
[...]

Oh het ging dus toch over de boter, nee sorry die link kan ik (nog steeds) niet leggen met Melanie.
[...]

Wat heeft boter (zeeuws meisje dus) met overdreven zuinigheid te maken?
Ik quootte al " geen cent teveel hoor" wat ook in het Wikipedia lemma wordt genoemd als onderdeel van de reclame campagne.
En ik ben echt Nederlander, en haat overdreven zuinigheid. Dus ook die link leg ik niet helemaal.
En wie bedoel je met rechtse econoom en waarom is die vervelend?
De econoom is Milton Friedman als ik me niet vergis. Vervelend, waarom en waarom ik hem toch quote? Ik ben niet rechts angehaucht politiek gezien maar soms zijn die rechtse rakkers goed in het ontdekken van consumenten in schaapskleren.

Om dit alles met een mooie Nederlands te eindigen: je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ongeacht hoeveel van die debiele Telfort spotjes je ook uitzendt.... :o :X 8)7 |:(

Maar terug on topic. Wellicht is het buiten dienst stellen van ontijzing geen goed idee ingegeven door zuinigheidsoverwegingen volgens de laatste mode van management goeroes. Wat weet ik? Is het een goed idee om te bezuinigen op het aantal wissels? Wat geeft dat voor middel en lange termijn effecten? Kan iemand daar een gefundeerd verhaal over vertellen?

[ Voor 14% gewijzigd door EricJH op 10-02-2013 01:34 . Reden: Paragraaf toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 14:08
Boudewijn schreef op zondag 10 februari 2013 @ 00:33:
De slogan van Zeeuws meisje was "en geen cent teveel", wat op zich wel als zijnde een vorm van zuinigheid uitgelegd zou kunnen worden.
Ah ok, dat weet ik niet meer, te lang geleden :P maar ik snap de link nu ja, thanx.
EricJH schreef op zondag 10 februari 2013 @ 01:25:
Maar terug on topic. Wellicht is het buiten dienst stellen van ontijzing geen goed idee ingegeven door zuinigheidsoverwegingen volgens de laatste mode van management goeroes.
Zover ik begrepen heb duurt dat ontijzen van de bovenleiding enkele seconden (alles onder de 30 sec in deze noem ik enkele seconden) omdat anders de draad te heet en dus te zwak wordt en kan breken? Wat maken die paar seconden tussendoor nou uit? Zoveel treinen rijden er vrijwel nergens, hooguit op enkele extreem drukke plekken zoals het emplacement van Amsterdam Centraal en zo (maar daar lijkt het me behalve de 1e keer smorgens voor de dienstregeling begint niet nodig omdat er zoveel treinverkeer is)

[ Voor 61% gewijzigd door Knightwolf op 10-02-2013 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ontijzing is iets wat vooral 's nachts gedaan wordt, omdat er overdag genoeg treinen rijden om de bovenleiding ijsvrij te houden. Er zijn amper geëlektrificeerde baanvakken te vinden waar gedurende een uur maar 1 trein overheen rijdt.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

De ijzel instalatie werd voornamelijk gebruikt vlak voor aanvang van de dienst regeling, het klopt dat het een kwesie was van minuten. Voornaamste reden zoals ik al is eerder gezegt het voor het schappen hiervan is simpelweg bezuinigingen.

Vroeger was het zo rijdraad dunner of gelijk aan 6mm hup vervangen, dit is niet meer zo en elk stuk dunner als 6mm heeft eerder kans om te breken jaag er een bak stroom dooreen voor ontijzelen (2x woordwaarde) en je kunt wel raden wat er gebeurt

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dat laatste snap ik ja, zeker als ook op het vervangen van de draad bezuinigd wordt. Maar aan de andere kant, als zo'n vonkenregen het treinstel zelf al in brand kan zetten (wat ik me nog steeds echt niet kan voorstellen, maargoed het blijkt toch zo te zijn), dan zal dat ook ernstig gevaar vormen. En dan niet alleen voor de draad maar ook voor de pantograaf, die elkaar dan proberen vast te lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Nou, ernstig gevaar lijkt me wat overdreven? Toen ik naar school reed (1e helft jaren 90) over de Zeeuwse lijn had ik regelmatig de 1e trein van de dag (eerst Mat'54, later werd dat ICM), en werd je op een prachtige surrealistisch groen/blauw landschap getrakteerd door de vonkenregen.

Aan de-icing deed men toen kennelijk niet, en in die 4 jaar tijd is er niet één keer brand uitgebroken. Dat lijkt me dus eerder een grote uitzondering dan de regel

Gewoon zo dus:

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:15

Killjoy

Klingon lawn products

Voor liefhebbers van (Duitse) stoom die een uurtje niets te doen hebben, hier een filmpje in de categorie 'volumeknop op 10'

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:43
Knightwolf schreef op zondag 10 februari 2013 @ 05:36:
Dat laatste snap ik ja, zeker als ook op het vervangen van de draad bezuinigd wordt. Maar aan de andere kant, als zo'n vonkenregen het treinstel zelf al in brand kan zetten (wat ik me nog steeds echt niet kan voorstellen, maargoed het blijkt toch zo te zijn), dan zal dat ook ernstig gevaar vormen. En dan niet alleen voor de draad maar ook voor de pantograaf, die elkaar dan proberen vast te lassen.
Voor een beetje betere beeldvorming hoe dit kan: *klik* (PDF-alert)

Was in 2006, op de IJsselbrug:
Afbeeldingslocatie: http://www.kilroynews.net/special/2006/!!!20060313-zwolle-01.JPG

Lang verhaal kort: door de vonken wordt de stroomafnemer veel heter dan normaal, gloeiend stuk van de koolstrip breekt af, landt op de rubber balg, smeult een poosje en veroorzaakt uiteindelijk brand.Vanwege de onhandige locatie waar het treintje in dit geval tot stilstand kwam is dat net even wat ernstiger uitgepakt dan nodig had geweest (als men er wél fatsoenlijk bij kon om te blussen).

[ Voor 18% gewijzigd door Carpento op 10-02-2013 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Kanttekening en dat staat ook in hert rapport beschreven, dit is een zeer zeldzaam gebeuren.
De kans dat dit bij nieuwer mat. gebeurt is niet aanwezig aangezien de gebruikte matterialen zelfdovend zijn.
Ten tijde van dit voorval bestond de balg nog uit natuurrubber. Deze zijn nadien ook vervangen met de zelfdovende uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
YouTube: single-decker bus (natural gas fuel) burns with huge jet flame

vind ik dit toch enger... en dat heeft bijna elke bus die op gas rijdt in NL :+ (begint bij 0:55)

ik zat trouwens laatst ook in een IC en zat net naast of onder de pantograaf en het hele landschap was 1 flits spel, niet echt fijn voor de ogen maar ik had verwacht dat op ieder moment de bovenleiding kapot getrokken zou worden.

[ Voor 36% gewijzigd door ArcticWolf op 10-02-2013 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:14
Op het moment dat zij bij de vouwbalg (buisbalg) tussen het eerste en tweede rijtuig van de trein
zijn
, komt de trein tot stilstand. Een van de hoofdconducteurs krijgt via de portofoon van de
machinist te horen dat er aan de noodrem getrokken is; hij ziet door het ruitje van de
binnenschuifdeur dat er brandende stukken materiaal naar beneden vallen. Voor zover hij kan zien is de vouwbalg dan al weggebrand. Hierdoor is het niet meer mogelijk om door te lopen naar het eerste rijtuig.
Toch knap, dat ze in de balg staan, te horen krijgen dat er aan de noodrem is getrokken en tegelijkertijd (terwijl ze er in staan) zien dat de balg weggebrand is :P
Of ik lees verkeerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:43
Goed lezen, ze bij bij de vouwbalg als de trein tot stilstand komt. Door het ruitje (de deur was dus nog niet open) kijkt hij dan naar de balg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Was vandaag enigszins verbaast, het treinverkeer reed ondanks de sneeuw volgens de gewone dienstregeling :o Dat is lang geleden :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Raven schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:23:
Was vandaag enigszins verbaast, het treinverkeer reed ondanks de sneeuw volgens de gewone dienstregeling :o Dat is lang geleden :+
Er ligt toch alleen sneeuw in het oosten? Het heeft wel gesneeuwd hier, maar het bleef niet liggen :/ en in het weekend rijden er ook geen spitstreinen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 10-02-2013 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik ben naar de emigratiebeurs geweest (Enschede -> Utrecht -> Houten) en onderweg lag overal sneeuw. Op de ene plek wat meer dan de andere, maar overal lag iets.

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 10-02-2013 16:45 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 22:26
Hier gebruiken we ook een De-Ice modus op de eerste shift.... Geen trein maar de Variobahn heeft een tendens wat fouten te genereren als er teveel vonkoverlslag is :)

Kan overigens best snel gaan:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=bpSdYIPowbs]

[ Voor 22% gewijzigd door Rene op 10-02-2013 20:12 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
http://www.nu.nl/economie...al-bij-fyra-eigenaar.html
Corruptieschandaal bij Fyra-eigenaar

AMSTERDAM - De Italiaanse politie heeft de baas van Finmeccanica, moederbedrijf van Fyra-producent AnsaldoBreda, gearresteerd op verdenking van corruptie.

Giuseppe Orsi zou opgepakt zijn vanwege omkoping bij de verkoop van 12 helikopters aan India. Ook de directeur van het dochterbedrijf AgustaWestland, Bruno Spagnolini, zou zijn aangehouden.

Dat meldde de Italiaanse krant Corriere della Sera dinsdag. De helikopters met omvangrijke voorzieningen voor de veiligheid zijn bestemd voor de politieke leiders in India.

De eerste hadden in december moeten worden geleverd. Bij de transactie gaat het om een bedrag van 560 miljoen euro.

Finmeccanica is eigenaar van AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyratrein, die de Belgische en Nederlandse spoorwegen wegens technische mankementen voorlopig van het spoor hebben gehaald.
:')

daar gaat de 2e beerput open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
^^ whaha omg :+
Carpento schreef op zondag 10 februari 2013 @ 13:46:
[...]

Voor een beetje betere beeldvorming hoe dit kan: *klik* (PDF-alert)

Was in 2006, op de IJsselbrug:
[afbeelding]

Lang verhaal kort: door de vonken wordt de stroomafnemer veel heter dan normaal, gloeiend stuk van de koolstrip breekt af, landt op de rubber balg, smeult een poosje en veroorzaakt uiteindelijk brand.Vanwege de onhandige locatie waar het treintje in dit geval tot stilstand kwam is dat net even wat ernstiger uitgepakt dan nodig had geweest (als men er wél fatsoenlijk bij kon om te blussen).
Geleerde les: zorgen dat een trein, zeker in geval van brand, absoluut niet op een brug stil mag komen te staan. Noodrem of niet, doorrijden tot de brug voorbij is en dan meteen stoppen. Er is bijna geen denkbare situatie dat het veiliger is om op de brug te stoppen.
ArcticWolf schreef op zondag 10 februari 2013 @ 14:36:
YouTube: single-decker bus (natural gas fuel) burns with huge jet flame

vind ik dit toch enger... en dat heeft bijna elke bus die op gas rijdt in NL :+ (begint bij 0:55)

ik zat trouwens laatst ook in een IC en zat net naast of onder de pantograaf en het hele landschap was 1 flits spel, niet echt fijn voor de ogen maar ik had verwacht dat op ieder moment de bovenleiding kapot getrokken zou worden.
Wow!

[ Voor 20% gewijzigd door Knightwolf op 12-02-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Knightwolf schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 17:37:

[...]

Geleerde les: zorgen dat een trein, zeker in geval van brand, absoluut niet op een brug stil mag komen te staan. Noodrem of niet, doorrijden tot de brug voorbij is en dan meteen stoppen. Er is bijna geen denkbare situatie dat het veiliger is om op de brug te stoppen.
Ik dacht dat bij gebruik van de noodrem de trein altijd stopt? Lijkt mij toch niet wenselijk dat de machinist het functioneren daarvan kan beïnvloeden. Het lijkt mij zinvoller om op dat soort locaties te zorgen dat er wel hulpverlening kan komen op een normale manier (dus op zijn minst een voetpad langs het spoor op een brug) en dat er altijd een vluchtweg is.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 16:40

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Mja, als TB staat het duidelijk in de reglementering dat je in geval van brand op een gunstige plaats (aan een perron, op een overweg, langs een autoweg die parallel loopt, ...) moet stoppen. Echter heb je bij het gebruik van een noodrem hier weinig aan te zeggen of te kiezen ;). De leiding van de automatische rem loopt leeg, waardoor alle remmen aansluiten. De bediende noodkraan zal terug moeten worden vergrendeld voordat er weer kan vertrokken worden.

Gelukkig dat het niet vaak gebeurt, want het is een erg lastig probleem imho. Als reiziger kan je de noodrem bedienen, met het (grote) risico dat de trein ergens ongunstig stil komt te staan, echter heb je niet veel alternatieven (mogelijk de treinbegeleider inlichten zodat die de machinist kan waarschuwen, maar daar gaat zelfs in een gunstige situatie veel tijd overheen).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Bastien schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 17:46:
Ik dacht dat bij gebruik van de noodrem de trein altijd stopt? Lijkt mij toch niet wenselijk dat de machinist het functioneren daarvan kan beïnvloeden.
DeadLock schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 17:52:
Echter heb je bij het gebruik van een noodrem hier weinig aan te zeggen of te kiezen ;). De leiding van de automatische rem loopt leeg, waardoor alle remmen aansluiten. De bediende noodkraan zal terug moeten worden vergrendeld voordat er weer kan vertrokken worden.
Uit het onderzoeksrapport dat door Carpento gelinkt werd:
4.5 Noodremoverbugging en brandmelders
Onderzoek 4:
Doel van het onderzoek: Vaststellen welk materieel van NS reizigers is voorzien
van noodremoverbrugging en / of brandmelders

Resultaat ingesteld onderzoek:
Bij de Aspectmanager Bedrijfszekerheid & Veiligheid van NS reizigers is geïnformeerd naar de
aanwezigheid van noodremoverbrugging en brandmelders in het van materieel van NS reizigers.
Uit de door hem verstrekte informatie blijkt het volgende:
Bij het materieel waarin de brand ontstond op de IJsselbrug in Zwollle –DDAR- is het
overbruggen van de noodrem niet mogelijk. Noodremoverbrugging is wel mogelijk bij het
moderne NS reizigersmaterieel; het betreft: SM90, DM 90 en VIRM. Al het nieuw aan te
schaffen materieel zal voorzien worden van deze mogelijkheid.
In reizigerscompartimenten van treinen van NS Reizigers zijn geen brandmelders aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
In SLT zit wel een knop om met de machinist te kunnen communiceren.

In het ICRm Prio-materieel van NS Hispeed zitten overigens wel (hand)brandmelders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
DeadLock schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 17:52:
Echter heb je bij het gebruik van een noodrem hier weinig aan te zeggen of te kiezen ;). De leiding van de automatische rem loopt leeg, waardoor alle remmen aansluiten. De bediende noodkraan zal terug moeten worden vergrendeld voordat er weer kan vertrokken worden.
Dat is precies wat ik als probleem en onveilig zie.
Lijkt me beter dat als er aan de noodrem getrokken wordt dat er gewoon bij de machinist een lampje+geluids-signaal gaat en dat hij dan meteen gaat remmen maar daarbij wel zelf de controle heeft om niet op een ongelukkige plek stil komen te staan.
ValHallASW schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 18:19:
Bij het materieel waarin de brand ontstond op de IJsselbrug in Zwollle –DDAR- is het
overbruggen van de noodrem niet mogelijk. Noodremoverbrugging is wel mogelijk bij het
moderne NS reizigersmaterieel; het betreft: SM90, DM 90 en VIRM. Al het nieuw aan te
schaffen materieel zal voorzien worden van deze mogelijkheid.
In reizigerscompartimenten van treinen van NS Reizigers zijn geen brandmelders aangebracht.
Die noodremoverbrugging, gaat dan bij de machinist een signaal en bepaalt hij dan of er geremd kan worden of niet, of gaat de trein wel meteen remmen maar kan de machinist dat (tijdelijk) ongedaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 21:29
In ouder materieel is de noodrem direct verbonden met de luchtleidingen van de trein en zal de trein gewoon tot stilstand komen. Al het moderne materieel geeft enkel een soort elektronische trigger die door de Mcn overbrugt kan worden. B.v. in tunnels wil men gewoon niet stil komen te staan, dat geeft een hoop gezeik.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Krijg je wel dit soort verhalen (17 nov 2010): http://www.telegraaf.nl/binnenland/article20361616.ece

[ Voor 7% gewijzigd door jelmervos op 13-02-2013 09:52 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
IJnte schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 09:14:
In ouder materieel is de noodrem direct verbonden met de luchtleidingen van de trein en zal de trein gewoon tot stilstand komen. Al het moderne materieel geeft enkel een soort elektronische trigger die door de Mcn overbrugt kan worden. B.v. in tunnels wil men gewoon niet stil komen te staan, dat geeft een hoop gezeik.
Idd, tunnels zelfde idee als een brug, maar dan nog net iets erger.
Haha omg zie het helemaal voor me :D

[ Voor 90% gewijzigd door Knightwolf op 13-02-2013 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Knightwolf schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:24:
[...]

Idd, tunnels zelfde idee als een brug, maar dan nog net iets erger.
Bij tunnels gaat de TTI als je pech hebt in een calamiteiten mode en dan komt de brandweer er bij (automatisch) en is het treinverkeer ook ffies plat. Dat zie je helaas soms gebeuren bij de HSL tunnel bij Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
:D :D ouch. Helemaal in het donker en geen intercom en trein blijft maar doorrijden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:37
Gisteren voor het eerst weer een trein-ervaring voor mij. Moest in het centrum van Utrecht zijn en wilde niet het risico en de onzekerheid (wat reistijd betreft) van files nemen.
Enerverende ervaring als je dat een tijdje niet gedaan hebt:
Eerst al het kopen van een kaartje. Ik heb nog geen OV-chipkaart. Gelukkig bestaan de papieren kaartjes nog, maar je moet tegenwoordig wel goed zoeken op de automaat. Dan een klein foutje van mijn kant: onvoldoende banksaldo :X . Dan ben je dus bij het moderne OV kansloos...
Gelukkig beschik ik - sinds kort - over een smartphone met RABO-bank app _/-\o_ ...
Helaas door dit ritueel wel mijn trein gemist. Desondanks niet getreurd; ik had een trein "reserve" ingebouwd om zeker op tijd te kunnen zijn.
Helaas had de volgende trein vertraging. Werd overigens keurig uitgelegd: Machinist was te laat ivm een vertraagde andere trein en we moesten even wachten voor een defecte overgang.
Positief: Op de terugweg verliep alles prima en op tijd _/-\o_ .

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:26
OMG, het zou je gebeuren zeg. Ik ben vooral benieuwd hoe dat afgelopen is. Dan sta je daar op Gouda. Mag je wel even kostenloos (dus zonder voorschieten) terug naar waar je zijn moet?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

JeroenH schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 16:15:
[...]

OMG, het zou je gebeuren zeg. Ik ben vooral benieuwd hoe dat afgelopen is. Dan sta je daar op Gouda. Mag je wel even kostenloos (dus zonder voorschieten) terug naar waar je zijn moet?
Dat soort shit regelt NS over het algemeen heel netjes ja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De stad Groningen is vorig jaar ontsnapt aan een ramp met een trein met gevaarlijke stoffen. In een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport staat dat de trein op 6 maart 2012 op een verkeerd spoor terechtkwam.

De fout kon gebeuren doordat er bij de bediening van de wissels gewerkt werd met een verkeerde tekening. De tekening van ProRail kwam na een wijziging niet overeen met het spoor ter plekke. De machinist had in de gaten dat hij op het verkeerde spoor zat en kon door hard te remmen voorkomen dat de trein in botsing kwam met andere treinen. Wel raakte de wissel beschadigd.

Het incident gebeurde bij het station Europapark dat toen nog in aanbouw was. De onderzoekers van de Inspectie concluderen dat de fout kon gebeuren doordat ProRail zich niet aan de veiligheidsregels hield.
Bron: http://nos.nl/artikel/473...n-treinramp-ontsnapt.html

Het rapport is te vinden op: http://www.ilent.nl/Image...oningen_tcm334-337216.pdf

Lekker dan, werkt Prorail geen tekeningen bij na werkzaamheden, vind men dat maar overbodig ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:14
Is het bij een noodrem dan wel veilig om de noodrem niet direct aan de luchtdrukleiding te maken?

Ik snap dat het niet het beste is, een noodremtrekker veroorzaakt direct mooie platte kantjes op je wielen, en je kan in een tunnel stil komen te staan, maar als een trein niet (meer) elektrisch verbonden is kan je dus rare dingen krijgen als bovenstaande waarin noodremmen niet meer werken.

Het lijkt me beter als de noodrem elektrisch overbrugd kan worden, dat een motortje de klep weer sluit, nadat personeel weet wat er (niet) aan de hand is. Dat lijkt me het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 10:32
Morgen maar weer eens een uitgeklede dienstregeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ja hoor, het is weer zover. Voor 3-5 CM sneeuw weer een aangepaste dienstregeling. Het is toch niet te geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zojuist kaartjes geboekt om begin april met de trein naar Umeaa (noord-Zweden) te gaan. Eens zien wat ze daar met sneeuw doen. Ik gok dat het goed gaat. Terwijl ik daar ben ga ik ws ook de nieuwe HSL tussen Sundsvall en Umeaa bekijken, meest noordelijke en snelste enkelspoor-HSL ter wereld.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Noord-Zweden? Lijkt mij meer midden-Zweden hoor :P

Mooi station trouwens: https://maps.google.nl/ma...JQ&cbp=12,47.27,,0,-17.22

[ Voor 81% gewijzigd door Raven op 13-02-2013 17:34 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitwarrior
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023

bitwarrior

Ride On

magnifor schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 17:01:
Ja hoor, het is weer zover. Voor 3-5 CM sneeuw weer een aangepaste dienstregeling. Het is toch niet te geloven.
Dat is dan toch weer lekker 20% besparing op o.a. stroomkosten. }) Ik heb de indruk dat deze besparing zwaar meeweegt als ze weer besluiten om de dienstregeling te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
bitwarrior schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 17:55:
[...]

Dat is dan toch weer lekker 20% besparing op o.a. stroomkosten. }) Ik heb de indruk dat deze besparing zwaar meeweegt als ze weer besluiten om de dienstregeling te beperken.
Als dat zo is, waarom doen ze het dan niet het hele jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitwarrior
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023

bitwarrior

Ride On

ValHallASW schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 18:09:
[...]

Als dat zo is, waarom doen ze het dan niet het hele jaar?
Dat zou politiek niet goed vallen. Nu komen ze ermee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 14:10
En waar baseer je dat op?
Het materieel van de opgeheven treinen wordt zoveel mogelijk gebruikt om andere treinen te versterken.Dus daar valt weinig in te verdienen. Dat geldt ook voor de conducteurs, die heb je nodig voor de langere treinen. Er krijgt echt niemand 'ijsvrij'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
magnifor schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 17:01:
Wat ik raar vind.
Hier in Den Haag ligt geen tot amper sneeuw.
In Almere lag afgelopen dagen een mooi laagje van 5-10cm.
Waarom is dat ineens geen probleem?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 17:20:
Zojuist kaartjes geboekt om begin april met de trein naar Umeaa (noord-Zweden) te gaan. Eens zien wat ze daar met sneeuw doen. Ik gok dat het goed gaat. Terwijl ik daar ben ga ik ws ook de nieuwe HSL tussen Sundsvall en Umeaa bekijken, meest noordelijke en snelste enkelspoor-HSL ter wereld.
Vergeet niet wat mooie plaatjes voor dit topic te schieten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raven schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 17:32:
Noord-Zweden? Lijkt mij meer midden-Zweden hoor :P

Mooi station trouwens: https://maps.google.nl/ma...JQ&cbp=12,47.27,,0,-17.22
Stockholm is midden-Zweden, dit is zelfs met de nieuwe HSL 640km en 6 uur rijden ten noorden daarvan. Google Maps gebruikt Mercator-projectie, wat dichtbij de polen zeer sterk vervormt. Zweeds-Lapland is groot, maar niet zo groot als het met die projectie lijkt.

Kijk maar met een andere projectie:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/54/Map_of_Sweden_Cities_%28polar_stereographic%29.svg/251px-Map_of_Sweden_Cities_%28polar_stereographic%29.svg.png
Sefyu schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 18:53:
[...]

Vergeet niet wat mooie plaatjes voor dit topic te schieten :P
Ben bang dat grootste deel van de rit 's nachts gaat vallen (A'dam -> Kobenhavn, Stockholm -> Umeaa en Umeaa -> Stockholm voor de dagtrip), maar met beetje geluk ben ik overdag van Stockholm weer terug naar Umeaa aan het gaan. Kan niet instaan voor het weer of mijn fototoestel (=telefoon) ;)

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 13-02-2013 18:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:17
jvdr schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 18:28:
[...]

Het materieel van de opgeheven treinen wordt zoveel mogelijk gebruikt om andere treinen te versterken.Dus daar valt weinig in te verdienen. Dat geldt ook voor de conducteurs, die heb je nodig voor de langere treinen. Er krijgt echt niemand 'ijsvrij'.
Dat wil de NS je misschien doen geloven, maar in werkelijkheid zie ik het niet gebeuren. Sprinters rijden hier in exact dezelfde samenstelling. Voorts zie ik in bijvoorbeeld de 800 bitter weinig versterkt worden.
Hence; ze presteerden het vorige maand zelfs om ipv. SLT-IV+VI met een SGMm-II aan te komen rijden. En die erna met een -III.

De mensen die verderop op de lijn opstappen: :w Geen trein voor jou de komende 1,5 uur. Je mag toekijken hoe hij uit formaliteit stopt, maar de kans dat je erin komt is 0. Vol is dan echt vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
BounceCloud schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 19:03
Dat wil de NS je misschien doen geloven, maar in werkelijkheid zie ik het niet gebeuren.
Ik geloof dat best wel. Laten we zeggen dat ik er redelijk met mijn neus bovenop zit en dus weet dat het gebeurt.
Er bllijft niet zoveel materieel en/of personeel over dat alle treinen versterkt kunnen worden. Daarnaast komt het helaas ook nog wel eens voor dat het materieel defect gaat en dat heeft ook zijn invloed op de lengte van een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 27-09 14:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op een normale werkdag rijden we als NS met ca. 5.200 treinen. Nu met ca. 20% minder.
Ik las eerder op de site van de NS een statement dat de winterdienstregeling ook wel degelijk ervoor zorgt dat er meer reservepersoneel kan worden ingezet. Een deel van het personeel werkt immers op oproepbasis en die hoef je dan simpelweg niet op te roepen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:59
Morgen 2 tot 5 centimeter sneeuw en meteen weer een aangepaste dienstregeling. Lokaal miss nog wel iets meer. Dit moet het spoor toch wel aankunnen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:37

DDX

[...]
Dat merk ik op he traject uitgeest-bijlmer niet echt anders, slt's zijn niet langer als normaal. (gewoon enkele slt)
En vanaf Wormerveer is het al proppen en soms moeten mensen achterblijven.
Robkazoe schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 19:59:
Morgen 2 tot 5 centimeter sneeuw en meteen weer een aangepaste dienstregeling. Lokaal miss nog wel iets meer. Dit moet het spoor toch wel aankunnen???
Kan spoor prima aan, want afgelopen weekend lag er zelfs 10cm in amsterdam.
(en ligt nu nogsteeds beetje)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
LauPro schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 19:43:
[...]
Een deel van het personeel werkt immers op oproepbasis en die hoef je dan simpelweg niet op te roepen.
Onder de machinisten en conducteurs zijn er volgens mij niet veel (misschien wel geen) die op oproepbasis werken. Bij andere personeelsgroepen weet ik dat niet. Maar juist bij bijzondere omstandigheden, zoals een aangepaste dienstregeling, wordt er vaak meer personeel op het perron ingezet om informatie te geven. Dit kunnen bijvoorbeeld ook mensen zijn die anders op kantoor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Misschien bedoelt LauPro de mensen die standby staan als er een extra machinist nodig is ivm uitgevallen trein en zieke medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
wtf zijn die aan het doen??

Ook zwaar gestoord, maarja, Rusland of zo? :+

Dat kan resulteren in zoiets:
:N dat is nergens voor nodig

[ Voor 25% gewijzigd door zeef op 13-02-2013 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Rusland...
M'n PL liet er gister ook wat zien uit Polen, echt te bizar voor woorden :S

op nicospilt.com staan er ook wat (kan niet 123 vinden waar).

Zit trouwens wel verschil in: in die bovenstaande filmpjes zit 3kV gelijkspanning
Die andere is volgens mij 25~50kV wisselspanning (als het in Afrika is :+)

[ Voor 65% gewijzigd door ArcticWolf op 13-02-2013 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
Robkazoe schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 20:06:
Misschien bedoelt LauPro de mensen die standby staan als er een extra machinist nodig is ivm uitgevallen trein en zieke medewerkers.
In de roosters van de machinisten en conducteurs zijn reservedagen opgenomen (dagen waarop wel gewerkt moet worden maar waarop nog geen specifieke dienst is vastgesteld). Deze worden gebruikt om de diensten van collega's op te vangen die ziek zijn, vakantie hebben, herinstructie moeten krijgen e.d.
Daarnaast wordt aan mensen ook wel eens gevraagd om op hun vrije dag(en) te komen werken. Dit binnen de regels van de CAO en de arbeidstijdenwet uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Die kende ik al, is inderdaad ontzettend gruwelijk om te zien!

[ Voor 22% gewijzigd door zeef op 13-02-2013 21:51 ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Knightwolf schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 20:09:
[...]

Ook zwaar gestoord, maarja, Rusland of zo? :+
[video]
Yup, Rusland. Je ziet op gegeven moment de voor HSL-dienst tussen Moskva en St.Petersburg aangepaste Siemens Velaro voorbijrijden, dus beelden zijn ergens op dat traject gemaakt - of als het filmpje van na 2010 is kan het ook richting Nizhny Novgorod zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Laatst online: 27-09 09:04
ArcticWolf schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 20:12:

op nicospilt.com staan er ook wat (kan niet 123 vinden waar).
Deze bedoel je zeker: http://www.dumpert.nl/mediabase/2150791/5eb393ab/

Die heb ik van zijn website vandaan.

Edit: inmiddels gevonden: http://langsderails.nl/index_plassen.htm

[ Voor 10% gewijzigd door Jeroen O op 13-02-2013 21:17 ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Simpel, Waarschijnelijk een demo filmpje wat er gebeurt als je een aardklem slaat op een nog onder spanning staande waslijn.
Heb het hier ook al is laten zien aan een club cursisten, die zijn aardig geschrokken kan ik je vertellen.
Normale gang van zaken alhier is, SMC (Schakel Meld Centrum), EV (monteur)

EV: Mag ik op het traject Arnhem-Ede groep A uit geschakeld?
SMC: U staat op traject Arnhem-Ede en u wilt graag groep A uit?
EV: Dat is correct
SMC: Op traject Arnhem-Ede is nu groep A uit geschakeld.
EV: Dank u, dan ga ik nu meten en aarden.
Hierna ga je dus daadwerkelijk de meetstok testen, de waslijn meten, en de meetstok weer testen. Is het veilig sla je aan bijde zijden van de werkplek een aardklem in de waslijn.

Dit heb ik even in simpele lijnen nu opgeschreven.normaal is het wat uitgebreider.

Voor het schakelen in een OS is het verhaal nog wel wat langer.

[ Voor 3% gewijzigd door zeef op 14-02-2013 00:02 ]

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 17:17
Modbreak:Geen elektrocutiefilmpjes meer svp!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:39

F.West98

Alweer 16 jaar hier

zeef schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 00:01:
[modbreak]Geen elektrocutiefilmpjes meer svp![/]
Tijd om de oude topics schoon te maken? O-)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Knightwolf
bestaudio schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 23:17:
Simpel, Waarschijnelijk een demo filmpje wat er gebeurt als je een aardklem slaat op een nog onder spanning staande waslijn.
Heb het hier ook al is laten zien aan een club cursisten, die zijn aardig geschrokken kan ik je vertellen.
Hmmm ok, ziet er heftig uit idd. Heel de draad is weg! Waar is die heen? Doorgebroken en daarna op de grond gevallen?
Voor het schakelen in een OS is het verhaal nog wel wat langer.
OS?
zeef schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 00:01:
[modbreak]Geen elektrocutiefilmpjes meer svp![/]
Excuses!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Die draad is verdampt, tempraturen worden zo dermate hoog dat het koper verdamt.

Waar OS voor staat heb ik al een paar keer gezegt, vergeten zeker ;) Onder Station (de voeding van de waslijn)

Verwijderd

jvdr schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 19:27:
[...]

Laten we zeggen dat ik er redelijk met mijn neus bovenop zit en dus weet dat het gebeurt.
Ah, daar ben ik blij mee. De aankondiging van de aangepaste dienstregeling werkt hier doorgaans als een rode lap op diverse stieren die dan meteen hier aan komen draven om er over te klagen. Het is vechten tegen de bierkaai maar een extra "voice of reason" kan wat mij betreft geen kwaad. ;)

[...]

Kan deze onzin niet achterwege blijven?

BounceCloud schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 19:03:
[...]

Dat wil de NS je misschien doen geloven, maar in werkelijkheid zie ik het niet gebeuren. Sprinters rijden hier in exact dezelfde samenstelling.
DDX schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 20:04:
[...]

Dat merk ik op he traject uitgeest-bijlmer niet echt anders, slt's zijn niet langer als normaal. (gewoon enkele slt)
En vanaf Wormerveer is het al proppen en soms moeten mensen achterblijven.
De NS schrapt 20% van de treinen en gebruikt het vrijgekomen materieel om de overige 80% te versterken. 20% Van de treinen levert natuurlijk voldoende materieel op om alle overige 80% te versterken, dat zou je dus altijd bij alle ritten moeten merken en als je dan treinen ziet die niet versterkt zijn dan betekent dat dat er niks van waar is en de NS dat materieel helemaal niet inzet om de treinen te versterken. Toch?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gOMaFUPs.jpg TOCH?

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37

Nu ook problemen met Desiro-treinen

Na het debacle met de hogesnelheidstrein Fyra, heeft NMBS nu ook problemen met een andere trein. De Desiro, een elektrische pendeltrein, heeft af te rekenen met heel wat technische mankementen, zoals deuren die haperen. NMBS zet de levering van 244 nieuwe Desiro-stellen stop tot fabrikant Siemens de problemen heeft opgelost.

Bron: De Standaard

• wildhagen
  • Niet online
Kennelijk is Siemens ook een prutsfabrikant, om maar eens met de woorden van de deskundigen in dit topic te spreken. Of die deskundigen hebben glashard staan liegen dat Siemens zo goed is. Pick your choice. Ofzo ;) :P

HLN heeft iets meer info overigens:
Gisteren berichtte de krant L'Echo over de vraag van de NMBS aan Siemens om de levering van Desiro-treinstellen op te schorten. De Fyra zou namelijk niet de enige probleemtrein van de NMBS zijn, ook de Desiro zou meer in de onderhoudshal staan dan rijden. De Coreliokranten zetten de vier hoofdproblemen op een rijtje.

Motor
De bestelde treinstellen zouden een te lichte motor hebben. Zo zou de NMBS treinen besteld hebben met een lichtere motor dan die in Duitsland gebruikt worden, maar de treinstellen zelf zijn wel tien meter langer en vijftien ton zwaarder. Daardoor is een een gebrek aan trekkracht, moet NMBS-woordvoerder Bart Crols toegeven.

Deuren
Niet alleen de hoofdmotor van de treinstellen is te zwak, ook de individuele motor per deur is te licht. Daardoor overhitten ze als de deuren geopend moeten worden aan een hellend perron. Eerst werd het probleem nog een kinderziekte genoemd, intussen blijken grote aanpassingen nodig.

Vrieskou
Hoewel speciaal voor de Desiro werd gekozen omdat die bestand zou zijn tegen vrieskou, blijkt het toch een groot probleem. De elektronica is dan wel beter beschut tegen de kou, door die op het dak in plaats van onder het toestel te plaatsen, maar de pantograaf is dat niet. Het treinstel heeft twee pantografen (armen die verbinding maken met de elektriciteitskabels), omdat een aantal stellen in zowel België als het Groothertogdom Luxemburg rijden. Nu blijkt echter dat de ene pantograaf vastvriest op het Belgische traject, en daardoor niet meer kan gebruikt worden eens de trein de grens over is gereden.

Toiletten
Ook met de elektronica van de toiletten is er een probleem. Die moet ervoor zorgen dat toiletdeuren afgesloten worden als het interne afvalcircuit vol zit, maar het systeem blijkt te gevoelig. Zo zijn alle toiletten om de haverklap afgesloten, ondanks voldoende ruimte in het afvalcircuit.

Herstellingen
In totaal heeft de NMBS al zo'n 1.500 probleemmeldingen ingediend bij Siemens, waarvan het merendeel onder garantie valt. Siemens voert de aanpassingswerkzaamheden zelf uit, maar komt dat doen in de werkhallen van de NMBS. Daardoor kunnen de treinen lange tijd niet ingezet worden. De maat is nu echter vol voor de NMBS, en eist opschorting van de levering, en een boete van 25 miljoen euro. Siemens mag pas opnieuw treinstellen leveren als de aangepaste treinstellen geleverd kunnen worden.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/...leemtrein-voor-NMBS.dhtml

[ Voor 86% gewijzigd door wildhagen op 14-02-2013 05:43 ]

Virussen? Scan ze hier!

• ArcticWolf
  • Niet online
Is de Desiro ook niet een nieuwe trein?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 00:47:

[...]

De NS schrapt 20% van de treinen en gebruikt het vrijgekomen materieel om de overige 80% te versterken. 20% Van de treinen levert natuurlijk voldoende materieel op om alle overige 80% te versterken, dat zou je dus altijd bij alle ritten moeten merken en als je dan treinen ziet die niet versterkt zijn dan betekent dat dat er niks van waar is en de NS dat materieel helemaal niet inzet om de treinen te versterken. Toch?

[afbeelding] TOCH?
Het lijkt mij heel simpel:

Als er normaal op een traject 4x per uur een trein rijdt en tijdens de aangepaste dienstregeling 2x per uur, dan kun je de treinen op dat moment - gemiddeld - 2x zo lang maken. En feitelijk is dat ook gewoon nodig, want je moet ook - gemiddeld - 2x zoveeel reizigers vervoeren per trein.

Of wordt het overgebleven materieel ook ingezet op de trajecten waar de aangepaste dienstregeling niet van toepassing is? In dat geval mis ik de logica daarachter.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En het blijkt zelfs dat een beetje verlengen niet kan. Tussen Arnhem en Utrecht rijden de 3000 en 3100. De 3100 is geschrapt. De 3000 rijdt door naar Den Helder en kan niet meer dan 10 bakken zijn omdat dat boven Alkmaar niet langs het perron past.

Dus het resultaat van de angsthazendienstregeling is dat de capaciteit tussen Arnhem en Utrecht gehalveerd is. Vergeet "20% minder". Vergeet overige treinen verlengen.
Zoals Eddy Murphy zegt: HALF!

Dat geneuzel over treinen verlengen is hetzelfde als deze angsthazendienstregeling: geneuzel. Slappe rug. Schoffering van de reiziger.

Signatures zijn voor boomers.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meh. Na laatste keer beperkte dienstregeling waardoor ik meerdere keren >45min bezig was om van A'dam Muiderpoort naar Sloterdijk te gaan weet ik het vandaag wel: ik pak de motor. Dan maar sneeuw happen ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Robkazoe
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 08:15:
[...]

Het lijkt mij heel simpel:

Als er normaal op een traject 4x per uur een trein rijdt en tijdens de aangepaste dienstregeling 2x per uur, dan kun je de treinen op dat moment - gemiddeld - 2x zo lang maken. En feitelijk is dat ook gewoon nodig, want je moet ook - gemiddeld - 2x zoveeel reizigers vervoeren per trein.

Of wordt het overgebleven materieel ook ingezet op de trajecten waar de aangepaste dienstregeling niet van toepassing is? In dat geval mis ik de logica daarachter.
wanneer er aangepaste dienstregeling is, zag ik vaker dat er net zoveel treinen reden met minder materiaal. Dan kon ik ook moeilijk geloven...

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:10

Goner

What can I do you for ?

Maasluip schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 08:45:
Dus het resultaat van de angsthazendienstregeling is dat de capaciteit tussen Arnhem en Utrecht gehalveerd is. Vergeet "20% minder". Vergeet overige treinen verlengen.
Er zijn wel meer trajecten gehalveerd, zeker als je afhankelijk bent van de sprinter ... er rijden er tussen Roosendaal/Breda - Den Haag ook maar 2 ipv 4 per uur. Die ik had, was wel een normale lengte gelukkig ... maar zeker niet langer.

• Alex)
Treinen verlengen waar het kan? De enige die die onzin nog gelooft is NS zelf. Veel reizigers melden juist dat treinen korter zijn dan normaal, terwijl er meer reizigers in moeten.

Over de Desiro: 3 van de 4 aangehaalde punten zijn totale nonsens, het issue met de stroomafnemer ligt gecompliceerder. De Desiro komt niet eens in Luxemburg, want de trein is daar nog niet toegelaten. Dat er issues zijn die een afnamestop rechtvaardigen klopt, en Siemens zal dit ook gewoon herstellen. Dat Siemens her en der steken laat vallen moge duidelijk zijn, de problemen komen gelukkig nog niet eens in de buurt van die koekenbakkers uit Italië.

• DDX

DDX

Uitgeest-Bijlmer zoals altijd een enkel slt, dus was zoals ik gisteren al zei weer proppen.
Op Zaandam mochten er zelfs mensen bij de machinist naar binnen. (zag er zo'n 6 mensen naar binnen gaan)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven kijkt naar buiten....
Waarom is er een aangepaste dienstregeling? :S Niet één vlokje. 8)7 |:(

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 14-02-2013 10:07 ]

Oscar Wilde

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Omdat, zoals op ns.nl te lezen is:
Vandaag, donderdag 14 februari, rijdt NS uit voorzorg een aangepaste dienstregeling vanwege de kans op sneeuwval. NS en ProRail hebben dit besloten op basis van informatie van onafhankelijke weerbureaus, die verwachten dat morgen een sneeuwfront vanuit het westen over Nederland trekt.
Kafka zou tevreden zijn.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Alex) schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 09:41:
Treinen verlengen waar het kan? De enige die die onzin nog gelooft is NS zelf. Veel reizigers melden juist dat treinen korter zijn dan normaal, terwijl er meer reizigers in moeten.
Dat heb ik ook al een paar keer meegemaakt met de aangepaste "dienst"regeling ... die van vanochtend had een normale spits-lengte (maar zeker niet langer).
Gelukkig was het ijzig koud (wind recht over het perron) en iedereen blijft dan onder de overkapping en stapt in het midden van de trein in 8)7 overvol daar dus. Effe afzien, naar achteren lopen en zelfs zitplaats !!
Raven schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:07:
Waarom is er een aangepaste dienstregeling? Niet één vlokje.
Hier in Den Haag ligt al een behoorlijk laagje ... door de wind komen er van die sneeuwhopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Goner op 14-02-2013 10:14 ]

• DDX

DDX

Maar je kan dan toch 's ochtends prima de spitstreinen laten rijden en eventueel vanmiddag niet ?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maasluip schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:11:
Omdat, zoals op ns.nl te lezen is:

[...]

Kafka zou tevreden zijn.
8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 14-02-2013 10:55 ]

Oscar Wilde

• Goner

Goner

What can I do you for ?

BounceCloud schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 11:40:
Zit je aan het begin van de lijn (dicht bij het startstation), dan hoef je je weinig zorgen te maken.
Nee, dan krijg je met een heel ander probleem te maken ; de trein staat zó vol tegen de tijd dat jij uit mag stappen, dat ik 1 a 2 haltes vantevoren al richting uitgang ga bewegen ...
DDX schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:16:
Maar je kan dan toch 's ochtends prima de spitstreinen laten rijden en eventueel vanmiddag niet ?
Dat zou logisch zijn ... net zoals een regionale nooddienst en niet landelijk. Weet niet waar vorige week woensdag (6/2) die sneeuw is gevallen, maar niet in de Randstad ... toch nooddienstregeling in de stralende zon.

[ Voor 32% gewijzigd door Goner op 14-02-2013 11:48 ]

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:17
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 00:47:

[afbeelding] TOCH?
Je kunt niet rekenen met een globaal gegeven dat 20% van de treinen uitvallen. Er zijn genoeg lijnen waar geen treinen uitvallen.

Op mijn lijn vallen 50% van de treinen uit. 2 i.p.v. 4 treinen per uur. In de spits hebben de 4 treinen per uur soms al moeite om alle reizigers te verwerken.
Nu het aantal treinen met de helft wordt gereduceerd, lijkt het mij niet meer dan logisch dat je de treinen die wel rijden gaat versterken. Zij hebben in de normale situatie immers al moeite, dat zal dan nu helemaal aan de orde zijn.

Het gebeurt echter niet. De treinen rijden in exact dezelfde samenstelling rond (SLT IV+IV). Zit je aan het begin van de lijn (dicht bij het startstation), dan hoef je je weinig zorgen te maken. Zij die >2 stations vanaf het beginstation opstappen, schrijven zichzelf automatisch in voor de Loterij. Met een gemiddelde instapkans van <25% in de spits.

Het gebeurd keer op keer met de sneeuwdienstregeling en NSR lijkt het wel niet te willen snappen. Kennelijk is het materiaal elders harder nodig, maar daar kan ik als reiziger geen boodschap aan hebben. Er wordt hier tijdens de sneeuwdienstregeling gewoon niet de dienstverlening geboden die van ze verwacht mag worden (namelijk: vervoerd worden) en dat is voor mij -als reiziger- onacceptabel.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:20

Coldcat

HODL

Goner schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:59:
Dat zou logisch zijn ... net zoals een regionale nooddienst en niet landelijk. Weet niet waar vorige week woensdag (6/2) die sneeuw is gevallen, maar niet in de Randstad ... toch nooddienstregeling in de stralende zon.
Dan was je niet op tijd wakker ;)

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Coldcat schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 11:54:
[...]
Dan was je niet op tijd wakker ;)
Ik sta bij de nooddienst inderdaad wel 's wat later op ivm nooddienst-drukte ... maar als de sneeuw al weg was toen ik wakker werd, was het niet genoeg om zulke maatregelen te hoeven nemen :+

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, want dan klopt de omloop niet meer. En bij een 'regionale' nooddienstregeling al helemaal niet. D'r zijn treinen die 't hele land doorrijden.

Ze rijden of de hele dag een nooddienstregeling, of niet.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Robkazoe schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 20:06:
Standby, niet hoeven werken, maakt mij niet uit hoe je het noemt.
CyBeR schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:00:
Nee, want dan klopt de omloop niet meer. En bij een 'regionale' nooddienstregeling al helemaal niet. D'r zijn treinen die 't hele land doorrijden.

Ze rijden of de hele dag een nooddienstregeling, of niet.
Maar eerder werd ook al gezegd dat het een optie zou zijn om stoptreindiensten in te stellen zodat er niet gewisseld hoeft te worden.

Stel dat er in Nederland 80 cm sneeuw zou vallen. Dan zou ik graag zien dat de NS geen wissels meer gaat gebruiken maar alleen tussen grote stations stoptreinen laat rijden.

Dus bijvoorbeeld (ik denk beetje randstad geörienteerd, dáár gebeurt het ;) ):
• Amsterdam Centraal-Amstel-Bijlmer-Utrecht-Centraal
• Amsterdam-Haarlem-Leiden-Den Haag-Rotterdam.
• Utrecht Centraal-Arnhem
• Arnhem-Nijmegen
• Utrecht-Gouda-Rotterdam
• Utrecht-Den Bosch-Eindhoven
• Eindhoven-Maastricht

etc

Hierbij gaan dus wel compomissen worden gesloten, bijvoorbeeld een stoptrein Utrecht-Veenendaal die gaat niet meer rijden omdat er een wissel zit in de middle of nowhere. Grotere steden gaan voor.

En op strategische stations mannetjes met bezems en Jenever om de paar wissels die misschien wel gebruikt worden sneeuwvrij te houden..Maar als alle werkzaamheden in Utrecht afgerond zijn dan zouden er in de verschillende richtingen niet meer gewisseld hoeven te worden. Dan ga ik er wel even vanuit dat elke trein op hetzelfde spoor blijft (dus ook tegen de normale richting in).

[ Voor 5% gewijzigd door LauPro op 14-02-2013 12:17 ]

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:31

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Je vergeet dat er ook nog andere treinen rijden dan reizigerstreinen en die hebben weinig aan jouw oplossing om geen wissels te bedienen in combinatie met het heen-en-weer rijden.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Luccus schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:15:
Je vergeet dat er ook nog andere treinen rijden dan reizigerstreinen en die hebben weinig aan jouw oplossing om geen wissels te bedienen in combinatie met het heen-en-weer rijden.
Die rijden dan dus niet :P .

Het is een keuze, of HELEMAAL geen treinverkeer meer, of 20% treinverkeer. En dan heb ik liever die 20%.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:31

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Wie ben jij om te bepalen dat andere vervoerders geen capaciteit meer toebedeeld krijgen? Wie zit daar op te wachten?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb het over de situatie dat er dus 80cm sneeuw ligt. Ik ben erg benieuwd of er plannen zijn bij ProRail om van dit scenario uit te gaan. Ik denk dat bij 80cm havens e.d. waarschijnlijk ook gesloten zijn. Dus de vraag is hoeveel goederen je nog kan vervoeren.

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:41
Wat de NS doet bij 80 cm sneeuw is natuurlijk triviaal. Hoe denk jij je uit je woning en bij het spoor te komen bij dergelijke sneeuwhoogtes?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

bij 80cm sneeuw lijkt me dat er geen enkele trein rijdt, want wij hebben hier vast geen sneeuwschuivers voor het spoor. Of in ieder geval niet genoeg. (Of wel?)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En de zoveelste ongepaste actie van Prorail. Een liefdesverklaring aan "mijn maatje" NS.

http://blog.prorail.nl/lieve-geelblauwe-vriend

• Knightwolf
DDX schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:02:
Uitgeest-Bijlmer zoals altijd een enkel slt, dus was zoals ik gisteren al zei weer proppen.
Op Zaandam mochten er zelfs mensen bij de machinist naar binnen. (zag er zo'n 6 mensen naar binnen gaan)
Lol wut :D dan zou ik echt wel het ritje van m'n leven hebben :D
Raven schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:07:
Waarom is er een aangepaste dienstregeling? :S Niet één vlokje. 8)7 |:(
Sinds net begint het in Den Bosch in rap tempo wit te worden. Er wordt 5-8 cm verwacht, dat zeggen ze niet zomaar.
Wat mij betreft ook maar zal wel te moeilijk in te plannen zijn in de toch al overvolle dienstregeling.
Maasluip schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:27:
En de zoveelste ongepaste actie van Prorail. Een liefdesverklaring aan "mijn maatje" NS.

http://blog.prorail.nl/lieve-geelblauwe-vriend
Whahaha _O-

• IJnte
Tussen al dat gezever over Sneeuw en ongepaste acties vergeten jullie écht belangrijk nieuws:
Definitieve versie: Visie, Ambitie en doelen lange termijn spooragenda

• Goner

Goner

What can I do you for ?

LauPro schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:10:
Stel dat er in Nederland 80 cm sneeuw zou vallen.
Nou, bij 5 cm. halveren ze de dienstregeling ... dit is 16x zo veel. Ik denk dat je een paar dagen in bed kun blijven.
IJnte schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:47:
Tussen al dat gezever over Sneeuw en ongepaste acties vergeten jullie écht belangrijk nieuws:
Definitieve versie: Visie, Ambitie en doelen lange termijn spooragenda
Papier is geduldig ... ze hebben na de afgelopen 4 horror-winters (?) miljoenen gekregen om iets te doen met visie en ambitie en doelen ... iets van gemerkt ?? Ipv vorst- & sneeuw-bestendige wissels en treinen hebben we nu een Fyra die niet rijdt.

Sorry als ik een beetje negatief klink ; maar ik denk aan de terugreis (per trein) vanavond ...

[ Voor 59% gewijzigd door Goner op 14-02-2013 13:00 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Goner schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:51:
[...]

Papier is geduldig ... ze hebben na de afgelopen 4 horror-winters (?) miljoenen gekregen om iets te doen met visie en ambitie en doelen ... iets van gemerkt ?? Ipv vorst- & sneeuw-bestendige wissels en treinen hebben we nu een Fyra die niet rijdt.
Geduldig? Het staat er met zoveel woorden bij in de begeleidende brief:
Meer differentiatie van af te spreken prestaties naar tijd, plaats, traject en specifieke omstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan de prestaties tijdens winterweer.
Ofwel: we spreken gewoon af dat je tijdens winterweer geen prestatie hoeft te leveren.
Hoeveel gebrek aan ambitie wil je hebben? Dit is de staatsecretaris die zegt dat NS zich niet druk hoeft te maken. Het ministerie hoeft geen prestaties van NS, denk je dat NS die dan uit vrije wil gaat leveren?

De reiziger kan de pot op.

• Alex)
Inderdaad. Nogmaals wordt pijnlijk duidelijk dat het NS geen biet interesseert, want de reizigers komen toch wel. Het ministerie gaat er volledig in mee, waarschijnlijk aan de hand gehouden door Meerstadt.

Mansveld is al net zo waardeloos als Schultz.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wij zijn natuurlijk ook maar een provincie met 16 miljoen inwoners.

Echter het kan natuurlijk niet zo zijn dat we de prestaties van de NS/ProRail gaan meten met het buitenland. Wij hebben onze eigen normen en bedoeling is gewoon dat de treinen blijven rijden.

Dat wij als Nederland op dit punt het dan beter doet is mooi meegenomen en een pluim voor de betreffende organisaties, op de naar de 100% zou ik zeggen ;) .

Ik zou zeggen: iedereen die bij de planning van de ns werkt, 100 euro extra deze maand!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

CyBeR schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:27:
bij 80cm sneeuw lijkt me dat er geen enkele trein rijdt, want wij hebben hier vast geen sneeuwschuivers voor het spoor. Of in ieder geval niet genoeg. (Of wel?)
Deze zullen ze vast niet hebben bij de NS :P

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Pagina: 1 ... 113 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!