Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.104 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 14:10
Knightwolf schreef op zondag 03 februari 2013 @ 17:36:
Als dat nodig is is de helling of te steil of te lang (daarmee bedoel ik langer dan de trein zelf lang is). Het mag hoe dan ook niet nodig zijn om een aanloop te moeten nemen. En dat hebben ze met het bouwen van zo'n traject volledig zelf in de hand. Daaorm zeg ik ook, domme reken/ontwerpfouten.
Ik vind dit toch wel iets te kort door de bocht.
Elke meter tunnel of oprit naar een brug kost geld. Dan ben je goedkoper uit door voor de treinen die problemen met een steile oprit zouden hebben een aantal aparte seinen neer te zetten of de reglementering aan te passen (bijv. verbieden te stoppen onderin de tunnel als een deel van de tractie defect is).
Dat dit in 99,95% van de gevallen goed werkt is onder meer te zien in de Willemsspoortunnel in Rotterdam.

Daarnaast kan een tunnel soms niet langer worden doordat bijvoorbeeld direct na de tunneluitgang de sporen vertakken naar andere baanvakken of een station of door andere infrastructurele beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 14:08
LauPro schreef op zondag 03 februari 2013 @ 20:34:
Overdag rijden er ook meer treinen dus is er meer gevaar.
Da's begrijpelijk aangezien er snachts uberhaupt bijna niks rijdt :P
Ik ben het helemaal met je eens, echter de veiligheidsmaatregelen hebben wel een historie.

Zodra er namelijk een dodelijk ongeluk gebeurt dan zijn meteen de rapen gaar tot kamervragen aan toe. En dan blijkt dat de sector er zelf ook niet heel veel priorieit aan hecht. Natuurlijk wil je veilig werken maar je wil ook je werk kunnen afmaken en er zijn legio aan situaties te bedenken waar een iets minder veilige situatie heel veel tijd scheelt. En je kan wel zeggen dat is de verantwoordelijkheid van de individuele medewerker, echter als er iets gebeurt dan is het hele bedrijf besmet. Die willen dat dus niet hebben.
Besmet? Hoe bedoel je dat? Tis toch geen ziekte of zo? Ja het is k*t als een collega wat overkomt maar ipv lopen ijsberen kun je beter kijken hoe dat komt en wat er dan beter kan. En als dat in bepaalde gevallen ligt in het (tijdelijk) stilleggen van het dagverkeer dan moet dat maar... aangezien wmb werkzaamheden voor gaan op transport.
Terwijl in het wegverkeer deze regelgeving veel minder streng is. Met het invoeren van een verplichte zwarte doos, eventueel snelheidslimiet in auto's zou je bijvoorbeeld de schuldvraag bij 95% van de ongelukken al kunnen uitsluiten en mensen veel bewuster kunnen straffen wat uiteindelijk zal leiden tot minder ongevallen.
Behalve extreem ongewenst ivm de heilige privacy gaat het ook niet helpen voorkomen.
Omdat het nogal een technische discussie is is het vrij lastig om een norm te bepalen. In de loop der jaren heeft ProRail normen opgesteld en die worden steeds bijgesteld. Alleen een onafhankelijke commissie zou nog eens naar alle normen kunnen kijken en zodoende keuzes kunnen maken.
Ik vind het op zich heel goed dat er normen continu bijgesteld worden, omdat daaruit blijkt dat er niet domweg aan oude regeltjes vastgehouden wordt. Maar men moet niet doorslaan. 100% veilig kan niet, nergens. Net als 0 verkeersdoden. Heel nobel, maar onhaalbaar. Daar toch naar streven is gewoon nutteloos, mondt vanzelf uit in bureaucratie, en gaat dan ten koste van vele goede dingen. Dat is het niet waard.
jvdr schreef op maandag 04 februari 2013 @ 00:14:
Elke meter tunnel of oprit naar een brug kost geld. Dan ben je goedkoper uit door voor de treinen die problemen met een steile oprit zouden hebben een aantal aparte seinen neer te zetten of de reglementering aan te passen (bijv. verbieden te stoppen onderin de tunnel als een deel van de tractie defect is).
Dat dit in 99,95% van de gevallen goed werkt is onder meer te zien in de Willemsspoortunnel in Rotterdam.
Het gaat natuurlijk niet om geld, maar om fysieke haalbaarheid. Je kan het wel goedkoop willen doen, maar dan krijg je dus de genoemde problemen }:O
En als het dan toch goedkoop moet, pas dan idd regeltjes aan, zodat de trein de tunnel (of wat dan ook, het traject met helling omhoog) uberhaupt niet in mag als die niet op volle snelheid boven kan komen. In geval van bv de tunnel onder het Noordzee-Kanaal moet het traject voorbij de tunnel vrij zijn voor de trein de tunnel in mag. In de tunnel stoppen is uit den boze.

Of ander materieel inzetten dat geen last heeft van de helling. Maar dat wordt weer lastig met goederentreinen. (ga je doen zoals in de USA, 2, 3, misschien wel 5 locomotieven voor een trein :P)
Daarnaast kan een tunnel soms niet langer worden doordat bijvoorbeeld direct na de tunneluitgang de sporen vertakken naar andere baanvakken of een station of door andere infrastructurele beperkingen.
Dat is weer wat ik bedoel. Alles kan. Als het in het in eerste instantie beoogde plan niet kan moet het plan gewijzigd worden. Een brug ipv tunnel, tunnel ergens anders, omgeving van het oorspronkelijke plan ombouwen, enz. Alles is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nja het stomme is, dat de maximale beschikbaarheid van de tunnel pas na oplevering bepaald wordt door ITL en niet daarvoor. Je kan enkele dingen wel van te voren in schatten hoe ITL erover zou kunnen denken, maar uiteindelijk heeft ITL het laatste woord. Daarom bouwen ze tunnels zo goedkoop mogelijk omdat ITL meestal (lees: altijd) toch niet goedkeurt dat er meerdere treinen zich in een tunnel bevinden.... dan heeft het weinig nut om een tunnel 1:200 (helling die elke trein kan nemen zonder problemen) te bouwen aangezien die 5x zo lang wordt :9

Trouwens over het aanscherpen van de werkzaamheden overdag heeft naar mijn weten weinig met de veiligheid van de spoorwerker te maken... aangezien de meeste ongevallen juist gebeuren tijdens de werkzaamheden/buitendienststelling.
Ik kan me trouwens niet herinneren dat de afgelopen paar jaar een medewerker een ongeval heeft gehad met een personen/goederentrein tijdens dat het spoor indienst was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wildhagen schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 16:29:

En over het mindere aantal treinen:

[...]
Ja, je begrijpt niet waarom NSH hun eigen verbinding zo aan het downplayen is. Willen ze nu gewoon geen treinen meer rijden?
Overal in de pers is te lezen dat de Benelux 8000 reizigers per dag over de grens vervoerde. Dat zijn 250 reizigers per trein gemiddeld. Dat vind ik nu niet bepaald weinig. Het was ook de meest populaire verbinding van NSH.
En nu is het opeens "ja, maar er zaten nooit zoveel mensen in". Wat een bullshit. Ik snap die insteek van NSH echt niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:10

Goner

What can I do you for ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
ArcticWolf schreef op maandag 04 februari 2013 @ 07:34:
Nja het stomme is, dat de maximale beschikbaarheid van de tunnel pas na oplevering bepaald wordt door ITL en niet daarvoor. Je kan enkele dingen wel van te voren in schatten hoe ITL erover zou kunnen denken, maar uiteindelijk heeft ITL het laatste woord. Daarom bouwen ze tunnels zo goedkoop mogelijk omdat ITL meestal (lees: altijd) toch niet goedkeurt dat er meerdere treinen zich in een tunnel bevinden.... dan heeft het weinig nut om een tunnel 1:200 (helling die elke trein kan nemen zonder problemen) te bouwen aangezien die 5x zo lang wordt :9

Trouwens over het aanscherpen van de werkzaamheden overdag heeft naar mijn weten weinig met de veiligheid van de spoorwerker te maken... aangezien de meeste ongevallen juist gebeuren tijdens de werkzaamheden/buitendienststelling.
Ik kan me trouwens niet herinneren dat de afgelopen paar jaar een medewerker een ongeval heeft gehad met een personen/goederentrein tijdens dat het spoor indienst was.
Nu weet ik niet wat ITL is.
Maar waarschijnlijk besluiten die dingen aan de hand van regels en richtlijnen.
Is het dan niet goed projectmangement om dan van te voren met hun te praten zodat je beter begrijpt wat hun visie is. Dan als het af is te vragen en goed?

Als je goed met alle partijen overlegt in een project kan je er nooit ver naast zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 04-02-2013 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
ArcticWolf schreef op maandag 04 februari 2013 @ 07:34:
Daarom bouwen ze tunnels zo goedkoop mogelijk omdat ITL meestal (lees: altijd) toch niet goedkeurt dat er meerdere treinen zich in een tunnel bevinden.... dan heeft het weinig nut om een tunnel 1:200 (helling die elke trein kan nemen zonder problemen) te bouwen aangezien die 5x zo lang wordt :9
Als bij het station van Antwerpen 1:40 een probleem is, hadden ze wellicht beter aan gedaan daar 1:60 of 1:80 van te maken. 1:200 is weer het andere uiterste natuurlijk ;)
Dan ben ik erg benieuwd waar die idiote nieuwe plannen wel op gebaseerd zijn.
Cool :D
leonbong schreef op maandag 04 februari 2013 @ 13:48:
Nu weet ik niet wat ITL is.
Maar waarschijnlijk besluiten die dingen aan de hand regels in richtlijnen.
Is het niet goed projectmangement om dan van te voren met hun te praten zodat je beter begrijpt wat hun visie is. Dan als het af is vragen en goed?

Als je goed met alle partijen overlegt in een project kan je er nooit ver naast zitten.
Idd.
Er moet meer interactie voor en tijdens het maken van plannen en bouwen zijn, scheelt hoop ellende en nazorg.
En bovenal, stoppen met vasthouden aan regels, richtlijnen zijn op zich prima, maar beter alles per geval van voor tot eind bekijken en beoordelen.

[ Voor 42% gewijzigd door Knightwolf op 04-02-2013 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe doen ze dat nu eigenlijk?
Je kan nu ook al op de NS-app zien hoe vol een trein is. Of is dat gewoon een schatting aan de hand van al eerder bekende gegevens?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Sorry het was ILT ipv ITL: http://www.ilent.nl/ (vroeger IVW)

Dat is het probleem, ILT boeit het geen fuck of er iets gebouwd wordt... Jij bouwt iets en ILT geeft daarna pas een bindend advies. Je kan niet van te voren overleggen met ILT, dus er valt ook niet mee samen te werken.
1:60 en 1:80 zijn nog steeds kritisch voor goederentreinen en passagierstreinen hebben ook een beetje vaart nodig.
Alles onder de 1:200 is een uitzondering op de OVS, waarbij 1:40 de meest kritische waarde is voor normaal spoorwegverkeer. Voor HSL verkeer mag je terug naar 1:28.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knightwolf schreef op maandag 04 februari 2013 @ 01:34:
[...]
Dat is weer wat ik bedoel. Alles kan. Als het in het in eerste instantie beoogde plan niet kan moet het plan gewijzigd worden. Een brug ipv tunnel, tunnel ergens anders, omgeving van het oorspronkelijke plan ombouwen, enz. Alles is mogelijk.
Ja, en als je vleugels en motoren aan varkens monteert kunnen ze vliegen. :N

Niet alles is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 22:26
Knightwolf schreef op zondag 03 februari 2013 @ 05:20:
Zal allemaal best, maar met noemenswaardige hellingen denk ik eerder aan heuvel/berg gebieden zoals de Eiffel, Ardennen, Alpen, enz :P
Hier rij ik een helling op van bijna 7 procent (max mogelijke helling die ik kan nemen), en daar is het als het glad is inderdaad geen pretje ;) (continu zandstrooien en tractieverlies). helling ziet er niet uit als 7 procent maar dat gaat toch best steil omhoog/naar beneden!

Aangezien bijna alle stops hier op een helling zijn ben ik ook erg blij met de 'hill assist' hahaha ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:48
anandus schreef op maandag 04 februari 2013 @ 14:03:
[...]

Hoe doen ze dat nu eigenlijk?
Je kan nu ook al op de NS-app zien hoe vol een trein is. Of is dat gewoon een schatting aan de hand van al eerder bekende gegevens?
In een aantal treinen op de IJssellijn zitten al enige weken infraroodstrips boven de coupé-deuren die bijhouden hoeveel mensen in en uit de coupé lopen :)
Ik weet dat ze in ICMm zitten, maar in het ICRm materieel dat er ook rijdt zijn ze mij nog niet opgevallen. Ik zal er morgen eens op letten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
ArcticWolf schreef op maandag 04 februari 2013 @ 14:11:
Sorry het was ILT ipv ITL: http://www.ilent.nl/ (vroeger IVW)

Dat is het probleem, ILT boeit het geen fuck of er iets gebouwd wordt... Jij bouwt iets en ILT geeft daarna pas een bindend advies. Je kan niet van te voren overleggen met ILT, dus er valt ook niet mee samen te werken.
1:60 en 1:80 zijn nog steeds kritisch voor goederentreinen en passagierstreinen hebben ook een beetje vaart nodig.
Alles onder de 1:200 is een uitzondering op de OVS, waarbij 1:40 de meest kritische waarde is voor normaal spoorwegverkeer. Voor HSL verkeer mag je terug naar 1:28.
Ik heb even kort op hun website gekeken maar jouw stelling lijkt mij wat eenzijdig geformuleerd.
Ze organiseren workshop nieuwe regelgeving transport rail.
En nog veel meer workshops rail gerelateerd tov regelgeving.

Dus ik denk dat als je een beetje wil als aannemer dan kan je volledig op de hoogte zijn mbt regels en richtlijnen.
Als je aannemer goed op de hoogte bent van regels dan kun je hun besluiten zien aankomen en dan zijn ze geen verrassing.

Eigen werk voorbeeld:
Ik doe zelf vrij veel werk in arbo-milieu regels en de besluiten die een provincie neemt zijn voor mij nooit een verrassing. Aangezien het beleid hierop al jaren van te voren wordt uitgestipeld.
Gezien de spoorsector allemaal EU-regels heeft zit hier ook een meerjarentraject aan vooraf.
Echter je moet als bedrijf hier wel actief mee bezig zijn anders is het een verrassing. Maar dat is met je vak bezig zijn, zal ik maar zeggen.

@Hieronder 18:00
Het ging mij om de regels niet de keuze van of het een 1:40 of 1:200 tunnel is. Want dat is afweging tussen kosten en potentiële problemen. Ofwel een economisch keus.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 04-02-2013 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
True, maar de kans dat een tunnel met 1:200 hellingen wordt vrijgegeven voor een normale opvolging is echt minimaal. Daarom bouwt men altijd 1:40 tunnels, omdat het 1 een factor X goedkoper is en 2 omdat de kans dat een tunnel met 1:200 vrijgegeven wordt gewoon erg klein is ook al zou je rekening houden met de regels. Dat ligt aan zoveel factoren dat de bouwwereld geen zin heeft om het risico te lopen om deze stap te maken. Aangezien je dan een peperdure tunnel hebt liggen die als 1:40 tunnel wordt gebruikt.... :+ En een 1:40 tunnel is gewoon toegestaan (met wat gepraat). Als een trein die heuvel niet op komt, is het een probleem van de vervoerder en niet van de infrabeheerder (mits het seinwezen op orde is)

[ Voor 15% gewijzigd door ArcticWolf op 04-02-2013 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:41
Woensdag 6 februari aangepaste dienstregeling.

Laatste update: 16:35 uur

In de landelijk aangepaste dienstregeling rijden op een aantal trajecten minder Sprinters en Intercity’s. Door de aanpassing kan het in de trein drukker zijn dan normaal. Daar waar mogelijk worden treinen verlengd. Ook moet u op sommige trajecten extra overstappen.

Overige vervoerders en buitenland

Arriva, Connexxion, Breng, Veolia en Syntus rijden volgens de normale dienstregeling.

Fyra tussen Amsterdam en Breda rijdt volgens dienstregeling en is toeslagvrij.

De internationale Fyra, tussen Amsterdam en Brussel, rijdt niet.
Reizigers van en naar België kunnen t/m 17 februari gebruik maken van een intercity vanuit de Randstad naar Roosendaal. In Roosendaal kunt u overstappen op de stoptreinverbinding en naar België. NMBS rijdt ook één keer per twee uur een directe trein tussen Roosendaal en Antwerpen. Vanaf maandag 18 februari kunt u weer gebruik maken van een rechtstreekse reismogelijkheid over conventioneel spoor. MS en NMBS rijden vanaf dan een treindienst tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel (in weekeinden Den Haag - Antwerpen.
bron

:F

(Gelukkig werk ik morgen thuis)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 21:09
Belachelijk natuurlijk, volgens weeronline.nl krijgen we morgen prachtig weer, zonder neerslag (gekeken naar Amsterdam en Utrecht). En zelfs een beetje sneeuw zou toch weinig problemen op moeten leveren? Onbegrijpelijk dat ze dit zomaar kunnen blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

* Bastien doet :N en verwijt ProRail en NS geen ballen te hebben (hooguit koorballen met een stropdas). Stelletje angsthazen.

Het dooit, het gaat ook niet vriezen en de sneeuw die valt (en er lag hier vanmiddag toch zo 2-3 cm in korte tijd) is na 15 minuten alweer gesmolten. En de vooruitzichten voor morgen zijn zon, zon en zon?

Nou ja, wachten op code rood van KNMI dan, want als de NS het al niet kan trekken zie ik morgen natuurlijk weer 1000+ km file op het asfalt.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sorry maar echt een hele grote dikke lul en 3 pilsen aan de NS. Morgen wordt er maar 3 tot 5 CM sneeuw verwacht en meteen een aangepaste dienstregeling? Het gaat nauwelijks vriezen morgen. Dit is echt een wanprestatie van de bovenste plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Het gaat niet eens vriezen.... :/

Net was trouwens leuk @ Utrecht... 2 x 12 bakken V-IRM (naar Nijmegen en Maastricht) op perron 14 en 15... komen achter elkaar binnen, stampvol vanwege wat uitgevallen IC. Over 3 trapjes richting de hal of het tunneltje... pfff duurde 10 minuten voordat ik boven was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Niet gewoon optie als ze aangepaste dienstregeling doen minimaal hele dag met 40% korting reizen ?
En voor vaste klanten andere goedmaker doen.

Of krijgen we binnenkort nog speciale actie ?

Gisteren ook leuke route met sprinter Amsterdam Bijlmer richting Uitgeest gemaakt.
Ivm springer bij Uitgeest ging trein uiteindelijk via Weesp naar Amsterdam CS.
Trein was net weg bij Bijlmer toen het gebeurde, ze hebben nog even 100m teruggereden naar Bijlmer (plan was dat trein naar Utrecht ging) maar toen toch weer andere kant op omdat sein op rood bleef.
Uiteindelijk met ruim 60minuten op Centraal aangekomen.

[ Voor 52% gewijzigd door DDX op 05-02-2013 17:59 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JeroenH schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 17:11:
[...]

bron

(Gelukkig werk ik morgen thuis)
Hoorde het net van de NS app.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
ArcticWolf schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 17:46:
pfff duurde 10 minuten voordat ik boven was 8)7
Wat moet je eigenlijk doen bij brand?

Bij de trap zal iedereen elkaar vertrappen en zullen er meer doden vallen door vertrapping dan door vuur en rook. Over het spoor lopen mag niet, vanwege het gevaar van elektrocutie en aanrijding. M.a.w. je kunt geen kant op. Op Amsterdam CS zijn volgens mij ook veel te weinig nooduitgangen, als ik de bordjes mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 18:15:
[...]

Duimen dat de brandweer niet denkt dat het loos alarm is zoals steeds bij de Schipholtunnel :+
Over het spoor lopen mag niet, vanwege het gevaar van elektrocutie en aanrijding.
Wow, geëlectrocuteerd omdat je op het spoor loopt, ik dacht dat je hooguit een boete kon krijgen ;)
Maar serieus, als men in levensgevaar verkeert laat het gros zich echt niet meer tegenhouden door regeltjes/bordjes/fatsoensnormen hoor.
Vandaar ook het risico op vertrapping, iedereen kiest voor zichzelf, is de ultieme versie van "ikke, ikke, ikke, de rest kan stikken".

En daarnaast, de (spoorweg-)politie zal het op zo'n moment al druk genoeg hebben met belangrijker zaken...alhoewel, Nederland he? Waarschijnlijk staan ze op een veilige plek klaar om je een bon te geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-09 21:59
Ik zag dat er vrijdag en zaterdag nog een klein buitje met sneeuw gaat vallen. Ik gok dat tot en met zaterdag de dienstregeling aangepast wordt. Place your bets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Iva_Bigone schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 18:37:

Wow, geëlectrocuteerd omdat je op het spoor loopt, ik dacht dat je hooguit een boete kon krijgen ;)
In een normale situatie krijg je een boete. In een situatie waarbij er brand is, en waarbij de bovenleiding door hitte elk moment omlaag kan vallen, is de kans op elektrocutie erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Zo, toch maar even een klacht ingediend bij de ns. Mag sinds kort weer regelmatig met de trein (hilversum-utrecht) maar nu de DDAR's zijn vervangen door SLT's is er 'sochtends nooit zitplek en vanaf overvecht kan je vaak letterlijk je kont niet meer keren omdat de trein helemaal volgepropt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Elektrocutie gevaar valt wel mee eigenlijk op het spoor, maar schoenen en niet struikelen is wel aanbevolen. De retourstroom van een trein zit namelijk over het HELE spoornet van NL, als een trein in Hilversum rijdt kan je in Amsterdam nog een schok krijgen (theoretisch gezien), in de praktijk zal het alleen gebeuren als er ergens een retour is onderbroken... (wat zeer zeldzaam is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-09 21:37

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Bij de trap zal iedereen elkaar vertrappen en zullen er meer doden vallen door vertrapping dan door vuur en rook. Over het spoor lopen mag niet, vanwege het gevaar van elektrocutie en aanrijding. M.a.w. je kunt geen kant op. Op Amsterdam CS zijn volgens mij ook veel te weinig nooduitgangen, als ik de bordjes mag geloven.
Ik zie op perrons eigenlijk weinig materiaal dat echt goed wil fikken. De perrons zijn bovendien erg lang. Het is niet waarschijnlijk dat ie meteen over de hele lengte in de hens staat. Als er op Utrecht Centraal of Amsterdam Centraal brand uitbreekt in het midden van het perron kun je gewoon naar het uiteinde lopen en als je dan een beetje creatief bent kom je daar ook wel weg van het perron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 18:09:
[...]

Hoorde het net van de NS app.
Ik vind het redelijk bizar, eerlijk gezegd. Een paar weken geleden kon ik nog begrip opbrengen voor de aangepaste dienstregeling, al duurde het wel wat lang voor de gewone dienstregeling weer inging. Maar nu.... tja er zijn hier inderdaad al 5 sneeuwvlokken, 1 kleine hagelbui en 1 korte maar hevige regenbui gevallen. Maar er ligt echt gewoon geen sneeuw of ijs en volgens de voorspellingen gaat het vanacht ook niet veel meer worden.

Het zal mij benieuwen morgen. Wel een lekkere besparing voor de NS zo.

Op nu.nl is de berichtgeving over de NS en ProRail lekker positief:
NS en spoorbeerder Prorail zetten de winterdienstregeling in om de kans zo groot mogelijk te maken dat de treindienst, ondanks het winterweer, beheersbaar blijft.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2013 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 21:12:
Het zal mij benieuwen morgen. Wel een lekkere besparing voor de NS zo.
Goede besparing inderdaad, aangezien iedereen die ten opzichte van de normale dienstregeling vertraging oploopt geld terug kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ValHallASW schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 21:20:
[...]

Goede besparing inderdaad, aangezien iedereen die ten opzichte van de normale dienstregeling vertraging oploopt geld terug kan vragen.
ik ben liever op tijd dan dat ik geld kan terug vragen omdat ik te laat was.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Over het spoor lopen mag niet, vanwege het gevaar van elektrocutie en aanrijding.
Dat het niet mag klopt, maar de kans op electrocutie is echt praktisch 0, ook in zo'n situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
ValHallASW schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 21:20:
[...]

De meeste vertragingen zullen niet verder gaan dan +20, en daarvoor krijg je... geen compensatie. Ook niet als het 2x +20 is, want het zijn twee verschillende reizen.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Knightwolf schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:07:
[...]

Dat het niet mag klopt, maar de kans op electrocutie is echt praktisch 0, ook in zo'n situatie :)
Bij brand kan een bovenleiding best snel vallen. Daarom mag de brandweer (als er nog niet eens brand is) pas beginnen met werkzaamheden als de stroom er af is en als de beveiliging er op is gezet en de centrale verkeersleiding de stroom er af heeft gehaald.

Als een bovenleiding valt, dan kun je of doodgaan door verplettering, of doodgaan omdat de stroom eventjes door je lichaam gaat voordat de bovenleiding op de grond valt. Als er een CS in de fik staat, dan is de beveiling pas aanwezig als de brandweer deze plaatst. Wat als je direct moet ontsnappen, nog voordat de brandweer er is? Overal hangen AED's tegenwoordig, maar ik heb nog nergens zo'n beveiligingssysteem zien hangen die je als passagier kunt deployen.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 05-02-2013 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Knightwolf schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:07:
[...]

Ik denk dat het eerder om geïnduceerde spanningen gaat.
Een van de redenen waarom nagenoeg ALLES op een perron geaard is.
Dit is bv ook een heel erg groot probleem bij hoogspanningenleidingen die in de grond liggen.
Bij een ongelukkige situatie (ok, niet heel erg veel voorkomend, maar het KAN gebeuren), hoef je ook bij zulke leidingen maar een hekje oid aan te raken en je bent redelijk een stukje as.
(mwah, ok wat overdreven, maar ik betwijfel of je het nog helder na kunt vertellen :+ )

[ Voor 24% gewijzigd door B_FORCE op 05-02-2013 22:59 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 21:12:
Maar nu.... tja er zijn hier inderdaad al 5 sneeuwvlokken, 1 kleine hagelbui en 1 korte maar hevige regenbui gevallen.
Hier (R'dam) viel anderhalve hagelvlok om 6 uur terwijl er gewoon gereden werd ... nu regent het alleen maar. Maar ja, morgen wel 2 treinen ipv 4 p/uur ... lekker hoor. En de verwachting is dat dat beetje neerslag tegen de middag het land al weer uit is en de zon gaat schijnen.
't vriest verdomme niet eens en ze schieten alweer in de stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Vanochtend was het wel een heel bijzonder schouwspel vanuit de trein richting Lelystad met die hagelbuien!
Ik was bijzonder blij dat ik IN de trein zat.
Kennelijk had ik de weergoden mee, aangezien het over was toen ik uitstapte in Almere :D :D

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
In Utrecht lag er redelijk wat sneeuw om 6u en rond 7u was het meeste al pulp... Mijn trein reed op tijd alleen naar Leiden was een wisselstoring (maar dat is wel vaker... Zelfs zonder sneeuw) :P

Edit:
Omroep humor; de stoptrein naar Lelystad rijdt vanaf Lelystad verder als intercity naar Groningen OF Leeuwarden 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door ArcticWolf op 06-02-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-09 20:16
Gisterenavond heb ik iets vreemds meegemaakt. Ik nam de ICE 10 vanuit Keulen naar Luik-Guillemins, maar na vijf minuten werd al omgeroepen dat die trein maar tot Düren zou gaan. Daar zou dan een andere ICE (International) klaarstaan om de reis naar Luik/ Brussel verder te zetten. Die kwam dus aan, vanuit de richting van Aachen, Luik. Na de overstap stond in die tweede trein dat die naar Frankfurt zou gaan, maar na een paar minuten werd toch correct aangegeven dat die naar Luik/ Brussel zou gaan.
Maar waarom moet dat op die manier? Zijn er bepaalde ICE 3's die niet naar het buitenland mogen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 13:35

mambo No5

Bad Apple?

Mercatres schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 17:21:
Gisterenavond heb ik iets vreemds meegemaakt. Ik nam de ICE 10 vanuit Keulen naar Luik-Guillemins, maar na vijf minuten werd al omgeroepen dat die trein maar tot Düren zou gaan. Daar zou dan een andere ICE (International) klaarstaan om de reis naar Luik/ Brussel verder te zetten. Die kwam dus aan, vanuit de richting van Aachen, Luik. Na de overstap stond in die tweede trein dat die naar Frankfurt zou gaan, maar na een paar minuten werd toch correct aangegeven dat die naar Luik/ Brussel zou gaan.
Maar waarom moet dat op die manier? Zijn er bepaalde ICE 3's die niet naar het buitenland mogen ofzo?
D'r zijn er inderdaad een groot aantal (50 stuks) die technisch gezien niet de grens over mogen aangezien deze niet multicourant (meerdere voltages) uitgevoerd zijn. Degenen die dit wel ondersteunen zijn exemplaren uit de ICE 3M klasse; hier zijn er maar 17 van in bedrijf. Qua uiterlijk zijn deze grotendeels gelijk aan de duitse zusjes, met uitzonderingen van de extra pantografen voor de diverse landen. Zie ook Wikipedia: ICE 3

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Grote kans dat de ETCS installatie stuk is. Dat wil blijkbaar nogal eens gebeuren. Het alternatief is dan dat je via lijn 37 gaat, maar ik denk dat deze oplossing wat minder reistijdverlies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-09 20:16
Mwah, we moesten ongeveer 7 minuten wachten in Düren, op een sneeuwende avond buiten op het perron. En dan duurde het nog eens een kwartier voordat we echt vertrokken (waarschijnlijk door het keren van de rijrichting + technische problemen ergens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
B_FORCE schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:55:
Ik denk dat het eerder om geïnduceerde spanningen gaat.
Een van de redenen waarom nagenoeg ALLES op een perron geaard is.
Dit is bv ook een heel erg groot probleem bij hoogspanningenleidingen die in de grond liggen.
Bij een ongelukkige situatie (ok, niet heel erg veel voorkomend, maar het KAN gebeuren), hoef je ook bij zulke leidingen maar een hekje oid aan te raken en je bent redelijk een stukje as.
(mwah, ok wat overdreven, maar ik betwijfel of je het nog helder na kunt vertellen :+ )
Geinduceerd? Met maar 1500v? Lol. Dan zou je op het perron (= dichter bij de rijdraad) ook niet veilig staan. Met 25kV kan ik me er al iets meer bij voorstellen, maar dat hebben we hier nergens behalve op de HSL (en betuwelijn?). iig niet in stations.

En er moet dan brand op wel heel specifieke plek zijn wil de bovenleiding gevaar lopen. Ik zou eerder bang zijn voor instortende perronoverkapping dan omlaaghangende bovenleidingdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Er staat wel 16.000 ampère op die 1500v he.... Gezien de weerstand bij 25kV lager is, is de stroom ook lager. Dus theoretisch gezien is 25kV veiliger. Maar het resultaat zal weinig uitmaken als je 1 van de 2 vastpakt ;)
Op plekken waar hoogspanning (hoger dan 10kV) het spoor kruist heb je al inductie velden. Dat merk je misschien niet 123... maar er zijn wel risico gebieden in NL. Bij een station zal het wel meevallen, maar mocht het perron niet geaard zijn, dan bouwt de spanning langzaam op.

[ Voor 38% gewijzigd door ArcticWolf op 07-02-2013 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inductie? Bij een gelijkspanningsleider? Ik denk niet dat je daar veel last van hebt. Hoogstens een beetje zelfinductie als je de belasting afschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 08:06:
Inductie? Bij een gelijkspanningsleider? Ik denk niet dat je daar veel last van hebt. Hoogstens een beetje zelfinductie als je de belasting afschakelt.
Nee de inductie ontstaat ook door de andere bron.

https://maps.google.com/m...GV44sA&cbp=12,210.47,,0,0

Hier bv... daar zitten een paar grote velden, aarding daar heeft ook geen nut omdat het veld blijft ontstaan door de hoogspanning daarboven.

http://www.nu.nl/binnenla...en-rijden-vaker-rood.html
DEN HAAG - De situatie op het spoor is vorig jaar onveiliger geworden. In 2012 reden treinen 175 keer door rood.

Een jaar eerder was dat nog 155 maal.

Een woordvoerder van de Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) bevestigde die cijfers donderdag na berichtgeving in De Telegraaf.

''Of het een eenmalige uitschieter is of een trend, moet nog blijken'', aldus de woordvoerder.

''De eerste maanden van 2012 lag het aantal door rood rijdende treinen hoger dan gemiddeld. In de maanden daarna waren er geen bijzonderheden, maar is het aantal ook niet ingelopen. En in november is er nog een piek geweest.''

[ Voor 31% gewijzigd door ArcticWolf op 07-02-2013 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Grensland Express gaat van het spoor
OLDENZAAL - Het proefproject van drie jaar met de grensoverschrijdende Grensland Express wordt eind dit jaar beëindigd. Er zijn te weinig passagiers.

Herman Pieper vindt het jammer. Het provinciale statenlid voor de VVD beijverde zich als oud-wethouder verkeer en vervoer in Oldenzaal voor de grensoverschrijdende treinverbinding tussen Hengelo en Bad Bentheim via Oldenzaal. Medio 2010 begon Syntus met het lijntje, maar gaandeweg de proefperiode van drie jaar werd al snel duidelijk dat de beoogde 600 passagiers per dag nimmer gehaald zouden worden. "Het is mislukt", erkent Pieper.

Eind vorig jaar zei het college van B en W in Oldenzaal al geen heil meer te zien in extra promotieactiviteiten voor de Grensland Express. In augustus vorig jaar pendelden dagelijks 500 tot 600 reizigers met de Grensland Express tussen Hengelo en Oldenzaal. Maar daarvan staken er gemiddeld maar 250 de grens over, in feite de ondergrens.

De Nederlandse en Duitse financiers hebben inmiddels laten weten dat het pilot-project na drie jaar moet stoppen. Wegens gebrek aan succes.

"Maar", zeggen CDA-wethouder Frits Rorink en burgemeester Theo Schouten, "we leggen het hoofd nog niet in de schoot." Dat wil zeggen: er wordt zowel aan de Nederlandse als de Duitse kant gekeken naar alternatieve grensoverschrijdende trein- dan wel busverbindingen.

Meer in de krant van donderdag.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

ArcticWolf schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 07:07:
Er staat wel 16.000 ampère op die 1500v he..
Niet overdrijven. Voor de 1.5kV DC is de maximale stroom 4kA. Bij 16kA vliegen binnen 200ms de zekeringen eruit. Theoretisch is dus het maximale vermogen dat je kunt leveren 1800 (1.5 + 20%) * 4000 = 7.2MW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Pooh schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 10:11:
[...]

Niet overdrijven. Voor de 1.5kV DC is de maximale stroom 4kA. Bij 16kA vliegen binnen 200ms de zekeringen eruit. Theoretisch is dus het maximale vermogen dat je kunt leveren 1800 (1.5 + 20%) * 4000 = 7.2MW.
nja anders laten we bestaudio ff een uitspraak hier over doen ;) er zit meer dan 4kA op die bovenleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

ArcticWolf schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 10:14:
[...]

nja anders laten we bestaudio ff een uitspraak hier over doen ;) er zit meer dan 4kA op die bovenleiding.
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=4&t=11065

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
De maximale stroomsterkte die de bovenleiding kan leveren hangt af van het type snelschakelaar.Bij het oude type snelschakelaar ligt dit tussen de 3000 en 4500 Ampére.Die maximale stroomsterkte wordt bepaald door de weerstand die de bovenleiding en retourstroomleiding leveren.Bij het nieuwe type snelschakelaar kan de stroomsterkte oplopen tot wel 8000 Ampére.
sorry dan was het 2 sporen x 8kA = 16kA
niet goed opgelet tijdens de cursus O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

In mijn ogen niet zo gek. Er is al een grensverbinding van Enschede naar Münster. Die is toch een stuk relevanter en interessanter voor de meeste dagjesmensen en forensen gok ik.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maar die stopt bij mijn weten niet in Bad Bentheim en een extra trein in Oldenzaal is soms ook wel handig.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Raven schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 10:48:
Maar die stopt bij mijn weten niet in Bad Bentheim en een extra trein in Oldenzaal is soms ook wel handig.
Nee, maar de internationale trein Amsterdam-Berlijn stopt wel in Bad Bentheim. Eens in de 2 uur, en het laatste station voor de grens is Hengelo, maar ook nog een stoptrein in die regio is misschien een beetje veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Raven schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 10:48:
Die stopt daar inderdaad niet, maar het blijkt nu ook wel dat er geen enorme vraag is naar een extra trein. Het is ook geen grote stad of zo, eerder een schattig dorpje.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De enige reden dat de IC in Bad Bentheim stopt is omdat er een andere lok voor moet. Als daar in de toekomst met ICx materieel gereden gaat worden dan zal die stop ook gauw exit zijn.
Hetzelfde als met Emmerich dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
ArcticWolf schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 07:07:
Er staat wel 16.000 ampère op die 1500v he.... Gezien de weerstand bij 25kV lager is, is de stroom ook lager. Dus theoretisch gezien is 25kV veiliger. Maar het resultaat zal weinig uitmaken als je 1 van de 2 vastpakt ;)
Op plekken waar hoogspanning (hoger dan 10kV) het spoor kruist heb je al inductie velden. Dat merk je misschien niet 123... maar er zijn wel risico gebieden in NL. Bij een station zal het wel meevallen, maar mocht het perron niet geaard zijn, dan bouwt de spanning langzaam op.
Je vergeet dat die stroom er alleen loopt als die door een locomotief uit die draad getrokken wordt. Dat gebeurt alleen als er een trein langs het perron staat, en dan kun je in geval van brand (waar het over ging) toch niet op het spoor springen. En als die stroom gevaarlijke inductie zou opwekken (waar je als mens volgens mij helemaal niks van voelt, net als magnetisme?) zou je ook niet op een overweg mogen staan.

Het is de spanning die bepaalt hoe dik de isolatoren moeten zijn, hoeveel stroom er doorheen loopt doet er niet toe. De spanning bepaald het overslagmoment (kortsluiting via de lucht), niet de stroom. Een auto-accu kan wel 700 ampere startstroom leveren, terwijl enkele tientalle mA's door je lichaam al dodelijk kan zijn. Toch gebeurt er niks, en voel je er niks van, als je de 12v polen vastpakt (zelfs met natte handen): omdat het maar 12v is en je lichaamsweerstand voor die spanning te hoog is om voelbare stroom te laten lopen.

In geval van kruisende laaghangende hoogspanningskabels met een spoorlijn kan ik me dan wel weer iets bij voorstellen, maar nog steeds niet dat je daar als mens iets van voelt/merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Dames en heren, jongens en meisjes. Het is weer eens zover. Een seinstoring rond......jawel, de fucker of all stations, schiphol. Chaos op bijlmer nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Pooh schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 10:51:
[...]

Nee, maar de internationale trein Amsterdam-Berlijn stopt wel in Bad Bentheim. Eens in de 2 uur, en het laatste station voor de grens is Hengelo, maar ook nog een stoptrein in die regio is misschien een beetje veel van het goede.
Niet helemaal want je hebt ook nog Hengelo Noord en Oldenzaal tussen Hengelo en Bad Bentheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

GoldenSample schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 18:52:
[...]

Niet helemaal want je hebt ook nog Hengelo Noord en Oldenzaal tussen Hengelo en Bad Bentheim.
Hengelo Oost :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
magnifor schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 18:20:
Dames en heren, jongens en meisjes. Het is weer eens zover. Een seinstoring rond......jawel, de fucker of all stations, schiphol. Chaos op bijlmer nu.
Oops, sorry verkeerde kabeltje -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Oja, zat nog even te twijfelen.

Overigens wel mooi die IC naar Berlijn, daar staat op de zijkant zowel aankomst als vertrek station en gezien ze van het zeflde spoor vertrekken zijn er genoeg studenten die in hun eerste jaar op vrijdag middag lekker in de trein naar Bad Bentheim zitten en daar dan 2 uur mochten wachten (voordat de grensland express er was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 27-09 14:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik kreeg het mee toen ik in de trein van Utrecht naar Amsterdam Centraal zat. En moet zeggen dat ik er boos om werd, ik hoef zelf niet naar Amsterdam maar dat men bij zo'n belangrijke verbinding zo loop te kloten, onvoorstelbaar.
Je maakte er aantal weken geleden een grapje over dat er werkzaamheden zouden komen en er ook kabels geraakt zouden worden. Ik begreep toen je veronderstelling al niet. Je zou maar net een vlucht hebben geboekt en die missen door dit soort gekloot. En dan kan je wel stellen dat je 'dan maar een taxi' moeten nemen maar dat is gewoon onzin. Waarom heeft Schiphol dan überhaupt een station.

Ik krijgt het gevoel dat het alleen maar een last is om tunnels te hebben. De schipholtunnel heeft 4 sporen voor zover ik weet Hoe kan het dat een enkel incident dat hele station plat legt? Kan het station niet worden verdeeld in 2 compartimenten? Met twee aparte voedingen en brandmeldinstallaties etc. Zodat er in ieder geval altijd een dienst kan worden gevoerd indien er een spoor uit valt (al is het maar een stoptrein).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Yeah sorry dat ik er een grapje over maak, maar het is echt een te groot project om niet een kabel te raken. Het is gewoon onmogelijk om niet een kabel te raken op het moment... de zuid-as bestaat sinds 1980 geloof ik en toen werden die kabels gewoon in de grond gepropt, er zit wel een identificatie aan de kabels maar het kan nog steeds mis gaan. In de huidige weekenden dat er geen treinen rijden worden alle kabels omgelast zodat er doordeweeks "niks" kan gebeuren als ze met nieuwe kabels bezig zijn. Maar het kan nog steeds gebeuren... er zitten daar gewoon 10 man aan nieuwe en oude kabels te werken voor de faseringsstappen die er in het najaar aan zitten te komen.

Daarnaast lopen er 5 projecten parallel wat ook niet echt helpt...
-Ombouw metro Zuid
-Ombouw Zuid-as Noord
-Ombouw Zuid-as Zuid
-Aansluiting NZL
-Onderhoud en verbetering Schipholtunnel.

En alles redundant uitvoeren wat jij zegt, is niet betaalbaar.

ik heb geen foto van de huidige situatie gemaakt, maar:
Afbeeldingslocatie: http://industrie.blog.nl/files/2011/07/Koperdieven.jpg

het ziet er ongeveer zo uit op meerdere plekken @ zuid-as....

ps:
ik weet trouwens niet of er nu een kabel geraakt is of niet 8)7 kan ook gewoon een seinstoring zijn....

[ Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 07-02-2013 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik zat midden in die chaos, was om 20:45 thuis :(
Er werd omgeroepen dat de wisselverwamer in de brand was gevlogen.
Daarnaast was er idd ook nog een seinstoring.

Helemaal top :(
Sowieso zat ik na Amsterdam in een soort freak-show :X

edit:
Overigens was het nog creatief manoeuvreren.
De IC stond namelijk al op station Schiphol, maar moest eerst een stukje in zijn achteruit.
Daarna kon er een wissel worden omgezet, om zo een andere baan te nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door B_FORCE op 07-02-2013 21:56 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 09:49

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Prachtig stukje montagewerk van de NOS:
http://nos.nl/video/47135...en-door-rood-gereden.html

Je ziet hier een DDAR-treintje welke door rood rijdt. Een unieke beeldopname denk je, waarbij de cameraman toch echt veel toeval moet hebben om dit mee te mogen maken...
Maar als je de film achteruit bekijkt, dan zie je toch de realiteit... Slim :+

Als cameraman/filmhobbyist denk ik toch een keertje eens een leuke compilatie hiervan te willen maken, kijken hoeveel mensen er in zullen trappen als ik het in zijn achteruit monteer :+

[ Voor 20% gewijzigd door AW_Bos op 07-02-2013 22:25 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik vond het al vreemd dat ie links reed. :)
De maker van dit filmpje had hem ook kunnen spiegelen, en was het nog minder opgevallen.
Maar het idee is goed. :)

[ Voor 57% gewijzigd door Onbekend op 07-02-2013 22:32 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:39

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Mijn moeder zat ook vast bij Amsterdam. Het eerste kwartier wist de machinist nog niet wat het was "Ja er staan hier ineens allemaal treinen stil" terwijl iedereen het allang op de NS site had gezien.

Machinist roept om dat ze misschien beter met de metro vanaf A'dam Zuid konden gaan, 1min later rijden ze weg...
En ze zeiden nog iets dat alle seinen uit waren (stroomstoring?) en ze heeel langzaam doorreden :?

Verder, waarom staat er eigenlijk de héle dag op Grn spoor 3A (tegenover de trein Gn-Lw) een trein leeg, uit? Die staat daar elke dag weer en weer en weer....

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 27-09 21:29
LauPro schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 21:12:
[...]
Ik kreeg het mee toen ik in de trein van Utrecht naar Amsterdam Centraal zat. En moet zeggen dat ik er boos om werd, ik hoef zelf niet naar Amsterdam maar dat men bij zo'n belangrijke verbinding zo loop te kloten, onvoorstelbaar.
[...]
Je maakte er aantal weken geleden een grapje over dat er werkzaamheden zouden komen en er ook kabels geraakt zouden worden. Ik begreep toen je veronderstelling al nie. Je zou maar net een vlucht hebben geboekt en die missen door dit soort gekloot. En dan kan je wel stellen dat je 'dan maar een taxi' moeten nemen maar dat is gewoon onzin. Waarom heeft Schiphol dan überhaupt een station.

Ik krijgt het gevoel dat het alleen maar een last is om tunnels te hebben. De schipholtunnel heeft 4 sporen voor zover ik weet Hoe kan het dat een enkel incident dat hele station plat legt? Kan het station niet worden verdeeld in 2 compartimenten? Met twee aparte voedingen en brandmeldinstallaties etc. Zodat er in ieder geval altijd een dienst kan worden gevoerd indien er een spoor uit valt (al is het maar een stoptrein).
Er zijn gewoon regels over hoe er bij een calamiteit in een spoortunnel gehandeld dient te worden. Ik heb vandaag een hele dag dat soort procedures getest, best complex. Dubbele voeding is er altijd (UPS etc) en meerdere brandmeldinstallaties, maar daar ligt het probleem over het algemeen niet. Het ligt aan de trigger waarom zo'n installatie aangesproken wordt en wat dat voor een gevolgen heeft voor het treinverkeer. Veel complexer dan men kan beseffen. Binnenkort komt er een filmpje over het proces bij brand of een calamiteit in een tunnel. Zal dat tegen die tijd wel delen,

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Onbekend schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 22:27:
Ik vond het al vreemd dat ie links reed. :)
De maker van dit filmpje had hem ook kunnen spiegelen, en was het nog minder opgevallen.
Maar het idee is goed. :)
Meer juist want dan waren de borden in het midden (met cijfers erop) opeens ook in spiegelbeeld ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Nieuws over de Fyra!
nieuws: 'Fyra gaat in de remmen door problemen met GSM-R-netwerk'
'Fyra gaat in de remmen door problemen met GSM-R-netwerk'

De recente problemen met de Fyra-trein zouden onder andere veroorzaakt worden door het GSM-netwerk waarmee het voertuig verbinding maakt. Problemen met de communicatiesoftware die gebruikmaken van GSM-R zouden voor het stilvallen van de trein zorgen.

Dat zeggen bronnen die bekend zijn met de problemen rondom de Fyra tegenover De Ingenieur. Het speciaal voor het spoor ontwikkelde GSM-R-protocol zou in veel van de gevallen waarbij de nieuwe trein stil komt te staan het voornaamste probleem zijn. De problemen zouden daarbij met name optreden bij de grensovergang tussen Nederland en België, waarbij overgeschakeld moet worden op het Belgische netwerk.

Volgens De Ingenieur zorgt een programmeerfout er in sommige gevallen voor dat het maken van de verbinding met het GSM-R-netwerk te lang duurt en de verificatie mislukt. Omdat verbinding met het GSM-R-netwerk noodzakelijk is om informatie op en rondom het spoor met de machinist uit te wisselen, is een werkende verbinding noodzakelijk. Het niet functioneren van de GSM-R-verbinding zorgt er daarom voor dat de trein tot stilstand komt.

De NS kent met de nieuwe hogesnelheidstrein Fyra vele problemen. Naast het uitvallen kende de trein ook problemen met het winterse weer. Het bedrijf dat de Fyra maakt heeft belooft om de problemen op te lossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 08-02-2013 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Ik zag mijn naam :P

Klopt de waslijn doet 8000 amps max (speelt wel meerdere factoren mee oa welke snelschakelaar en of er nog een schakelstation (SS) tussen zit, een SS is een soort van onderstation (OS) alleen heeft deze geen voeding dus geeft alleen maar door)

Wat er al gezegt werd over het verschil van 1,8KVDC en 25KVAC klopt ook nog eens, de overslag op 25KV is groter, het is trouwens niet zo dat alles op een perron geaard moet zijn en word ook niet gedaan. In de eerste richtlijnen was het wel zo dat op een 25KV trace het wel allemaal geaard moest, bijvoorbeeld op het A15 trace waren ALLE metalen delen van oa de geluidsschermen geaard, huidige regelgeving schrijft voor dat dit niet meer hoeft, behalve bij vlucht deuren.

Zo is bijvoorbeeld de regelgeving met betrekking tot onderhoud totaal anders (waar wij onze vraagtekens bij stellen bij sommige van deze regels) Bij 1,8KV mag je bijvoorbeeld bij een schouwing het spoor oversteken, bij 25KV is dit uit den boze, terwijl er niets kan gebeuren.

Als je met de AMW het spoor in wilt mag je inrijden onder een onder spanning staande 1,8kv lijn (opbouwen mag dan nog niet daar moet wel eerst de spanning voor uitgeschakeld zijn) Onder 25KV mag je nooit en te nimmer inrijden onder spanning. Dit is wel te verklaren ivm overslag.

En even over kruisende hoogspanningskabels in de nabijheid van het spoor, er liggen er genoeg onder het spoor of in de nabijheid, dit leverd geen probleem op aangezien de staaf aan de retour ligt

En nu zulen sommige zich afvragen waarom ik 1,8KV zeg, hierbij de uitleg, aangezien de netspanning in Nederland omhoog is gegaan van 220 naar 230 en zelf 240 gaat ook het hoogspanningsnet omhoog, gelijk daaraan gaat dus ook het spoornet in zijn spanning omhoog.

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat is een AMW? Een Alternatieve BMW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Dit toch als ik goed heb?

Afbeeldingslocatie: http://energievoorziening.funnymedia.nl/foto%20van%20de%20week/orgineel/amw%20strukton%201/amw%20strukton.jpg

Ontopic: Hier nu mooi aan het sneeuwen maar nog geen waarschuwing gezien van de NS gelukkig morgen mogelijkheid om thuis te werken. Wel even half uurtje eerder opstaan zodat ik iig mijn hele reis kan nakijken en zo doende eventueel eerder vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Jep bob heeft het goed, AMW staat voor Auto Montage Wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Aha. Hoezo is er met zo'n ding wel een risico van overslaan en met, zeg, een trein niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Met een trein komt alleen de stroomafnemer binnen afzienbare afstand van de waslijn?

Bij dit apparaat zijn dat mensen zo te zien. Als vuistregel mag je trouwens een overslagafstand van 1mm per 1kV nemen, dus zou hier een vonk van 2.5cm kunnen ontstaan. Neem het veilig en doen een tienvoudige marge, dan zou je alsnog 'maar' 25 cm marge hoeven implementeren.
Daarbij neem ik trouwens aan dat het plateau waarop de heren staan van de massa is geisoleerd (net zoals die trapjes bij het spoor van hout moeten zijn oid), domweg omdat er dan als het goed is geen stroom zal lopen.

Of praat ik nu uit mijn nek?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Boudewijn heeft het bijna goed,

Als je een AMW het spoor in rijd zit je al aardig onder de draad sterker je kunt deze makkelijk aanraken.
En nee de wagen is NIET geisoleerd, op het moment dat dus dit soort werkzaamheden aan de gang zijn zal altijd de spanning eraf zijn, en je zult wat verderop aardingsklemmen zien zitten.

De trappen die gebruikt worden zijn of van hout of van kunststof inderdaad omdat dat soort schouwingen onder spanning gebeurt,

[ Voor 16% gewijzigd door bestaudio op 08-02-2013 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Okay waar zit ik fout dan? :)

Die veiligheidsmarges bouw je sowieso in neem ik aan, domweg omdat je er niet puur op wil vertrouwen dat de spanning van de bovenlijn is.

Btw; Hoe zit dat eigenlijk met bovenleidingen met een hogere spanning en ijzelsystemen. Bij ons @1.5kV laat je wat stroom lopen en warmt de draad op.
Bij een even dikke draad maar hogere spanning zal de stroom hetzelfde zijn, maar het totale vermogen veel groter. In geval van een 25kV is dat een factor 16, waardoor een ijzelschakeling *veel* meer energie kost (en dus duurder is).

Hoe lost men dat op, of zijn de kosten hiervan relatief verwaarloosbaar?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Over het geisoleerd zijn van het platform, dit is niet zo ;)

Vertrouwen doen we het sowieso nooit, eerst testen, meten weer testen dan aarden.

Veiligheidsmarges zitten meer dan goed, het spul moet eerst gekeurt eer dat het in de beurt mag komen van
spoor

Het ijzel systeem wat wij kennen is ter ziele door een paar heldere lichten bij ProRail. Het word niet actief meer ingebouwd in de powerpacks daar waar het nog inzit word het eigenlijk niet meer gebruikt, de meeste SMC medewerkers weten ook niet hoe het te bedienen. Bij het 25KV systeem is het gewoonweg niet toegepast. Ik heb een paar pagina's terug al is een rant hierover gegeven ;)

[ Voor 10% gewijzigd door bestaudio op 08-02-2013 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudewijn schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 02:09:
Met een trein komt alleen de stroomafnemer binnen afzienbare afstand van de waslijn?
Nouja die foto op de vorige pagina bekijkend lijkt me (Afgezien van de mensen, da's een ander punt) dat het hoogste punt van die auto niet veel verschilt van de hoogte van een gemiddelde dubbeldekker. (Die bij ons dan wel alleen onder DC rijden maar bijvoorbeeld Frankrijk heeft natuurlijk duplex tgv's.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

AW_Bos schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 22:24:
Je ziet hier een DDAR-treintje welke door rood rijdt.
Afbeeldingslocatie: http://www.argus-online.nl/user/gallery/cartoon/A-080213.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ja jij bent de bvl expert :>

http://www.deingenieur.nl...207173300/2196/index.html
leuk artikel (is pdf), staat ook in dat de Fyra misschien nog wel maanden "langs de kant" staat... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
En dat betreft dan alleen nog maar de ERTMS-problematiek. Dat heeft dan nog niets te maken met de vele andere problemen die de treinen kennen, zoals het uitvallen in een station ("we moeten de trein even resetten") of de vele problemen met de deuren en de treeplanken.

In dat kader: al in 2006 had de directievoorzitter van NedTrain niet het gevoel dat AnsaldoBreda fatsoenlijke treinen zou leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:51

Fiber

Beaches are for storming.

ArcticWolf schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 21:24:

ik heb geen foto van de huidige situatie gemaakt, maar:
[afbeelding]

het ziet er ongeveer zo uit op meerdere plekken @ zuid-as....
Wat een teringzooi... Wellicht tijd voor een cursusje kabel management...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 27-09 21:29
Dat artikel van de Ingenieur is eigenlijk al redelijk gedateerd. Het is bekend dat er problemen zijn met de GSM-R dekking. Vorig jaar heeft Prorail daar in de media ook nog openlijk iets over gezegd. Helaas hebben we in europa niet gekozen voor een robuste standaard.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IJnte schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 16:06:
Dat artikel van de Ingenieur is eigenlijk al redelijk gedateerd. Het is bekend dat er problemen zijn met de GSM-R dekking. Vorig jaar heeft Prorail daar in de media ook nog openlijk iets over gezegd. Helaas hebben we in europa niet gekozen voor een robuste standaard.
Het artikel gaat niet alleen over de dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Heb het artikel helemaal gelezen en vind het best interessant. Voor mij zowiezo veel nieuwe info, maar maakt ook gelijk de moeilijkheden en problemen duidelijk.

Zou voor mij ook gelijk reden zijn om het heel anders aan te pakken, maarja wie ben ik (iig geen ingenieur ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-09 14:39

larshack

Zonder melk en suiker

Vanmorgen rond 7.15 uur is er brand uitgebroken in een passagierstrein. De dubbeldeks trein was op weg van Oss naar Den Bosch en reed op dat moment ter hoogte van de Kerkstraat in Geffen. Na de brandmelding werden de brandweerkorpsen van Maasdonk, Heesch en Oss gealarmeerd en deze gingen met veel materiaal ter plaatse. De brand die woedde op één van de balkons van de trein was was echter snel onder controle en kon zich niet verder uitbreiden. Wel bleef het nog lang nasmeulen in de harmonicaverbinding tussen twee treinstellen. Volgens omstanders zouden er ongeveer 20 passagiers in de trein gezeten hebben maar deze konden de trein snel verlaten en voor zover bekend liep er niemand letsel op. Hoe en waar de brand precies is ontstaan moet nader onderzocht worden. Door de brand is er momenteel geen treinverkeer mogelijk tussen Oss en Den Bosch.
Bron: 112Brabant

Weer een reden om de ijzelinstallatie wel weer in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Was DD-AR stelletje 7829. Rond 12:30 zou alles weer volgens dienstregeling moeten rijden op dat traject.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

larshack schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 11:16:
[...]

Bron: 112Brabant

Weer een reden om de ijzelinstallatie wel weer in te bouwen.
Eh, hoezo?

[ Voor 92% gewijzigd door CyBeR op 09-02-2013 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-09 14:39

larshack

Zonder melk en suiker

Nou het schijnt dat er door een bevroren bovenleiding vonken ontstonden, die oversloegen naar de rubbers tussen het draaistel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Ik wist voorheen niet dat dergelijke ijzel-schakeling uberhaupt bestond, laat staan hoe het werkt. Maar sinds dat pasgeleden hier in het topic gemeld is ben ik er gelijk groot voorstander van. Snap dan ook niet dat het weer afgeschaft is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
Knightwolf schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 16:53:
Ik wist voorheen niet dat dergelijke ijzel-schakeling uberhaupt bestond, laat staan hoe het werkt. Maar sinds dat pasgeleden hier in het topic gemeld is ben ik er gelijk groot voorstander van. Snap dan ook niet dat het weer afgeschaft is.
Laat me raden. Zeeuws Meisje management (geen cent teveel hoor)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
zeeuws meisje? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Melanie Schultz-Van Haegen lijkt toch wel een beetje op een Zeeuws Meisje? :+

[ Voor 73% gewijzigd door Alex) op 09-02-2013 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:00
larshack schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 11:27:
Nou het schijnt dat er door een bevroren bovenleiding vonken ontstonden, die oversloegen naar de rubbers tussen het draaistel.
Hetzelfde recept als destijds dat stammetje wat op de IJsselbrug bij Zwolle uitbrandde, zeg maar :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
Alex) schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 23:01:
Sorry dat ik geen referentie gaf. Het zal de leeftijd zijn. :o

Zeeuws meisje managment is voor mij een metafoor voor overdreven zuinigheid. Dat laatste is iets waar wij Nederlanders dol op zijn maar vergeten dat " you get what you pay for" en " there is no such thing as free lunch" om maar eens een vervelende rechtse econoom aan te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Alex) schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 23:01:
Oh het ging dus toch over de boter, nee sorry die link kan ik (nog steeds) niet leggen met Melanie.
EricJH schreef op zondag 10 februari 2013 @ 00:26:
Sorry dat ik geen referentie gaf. Het zal de leeftijd zijn. :o

Zeeuws meisje managment is voor mij een metafoor voor overdreven zuinigheid. Dat laatste is iets waar wij Nederlanders dol op zijn maar vergeten dat " you get what you pay for" en " there is no such thing as free lunch" om maar eens een vervelende rechtse econoom aan te halen.
Wat heeft boter (zeeuws meisje dus) met overdreven zuinigheid te maken?
En ik ben echt Nederlander, en haat overdreven zuinigheid. Dus ook die link leg ik niet helemaal.
En wie bedoel je met rechtse econoom en waarom is die vervelend?

[ Voor 49% gewijzigd door Knightwolf op 10-02-2013 00:32 ]

Pagina: 1 ... 112 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!