PolarBear schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 18:29:
Dat er nog treinen rijden op provinciale lijnen? Als de NS nog zo had geopereerd als het 40 jaar geleden had gedaan dan was het waarschijnlijk niet zo geweest.
Kijk naar het busvervoer, in de regio Waterland hebben er nog nooit voor dit geld zoveel bussen gereden. Na aanbesteding van de concessie reden er meer bussen voor minder geld. Ziekteverzuim ging naar beneden en management is ingekrompen.
Nog een voorbeeld, het GVB. In de 20 jaar voor externe verzelfstandiging is het ziekteverzuim niet zo laag geweest als nu.
klopt, dat was in het begin zo, helaas is dat niet helemaal waar meer, veel van die lijnen worden gesubsidieerd door de provinciën en gemeente zelf (Veendam, Groningen...)
GVB is nog steeds van de gemeente naar mijn weten, ze zijn trouwens wel een paar miljoen extra per jaar kwijt sinds ze veel dingen "extern" laten doen (zelfs een deel van mijn loon

)
[...]
Spooraanleg is wel degelijk verander in de afgelopen 100 jaar. Als we jouw analogie aanhouden, metselen is ook hetzelfde als 100 jaar geleden, wegen aanleggen deden de romeinen al, hoe kan je nu concurreren? Er zijn wel genoeg aannemers te vinden.
Ik werk bij een van de 7 spooraannemers en alle 7 spooraannemers in Nederland bouwen op EXACT dezelfde wijze spoor, de enige manier waar nu op geconcurreerd wordt is: AK en W&R niet rekenen bij de aanbesteding, vechtcontracten of onderaannemers die niet gecertificeerd zijn (maar de hoofdaannemer wel) laten werken, dan krijg je dus wat boeren met een tractor en een kraan... en de Duitse aannemers kunnen concurreren in loonkosten (lekker fair dus)
[...]
Klopt, maar de exploitatie van de trein kan verschillende bouwer van de trein kan verschillen etc etc.
Overheadkosten kan je veranderen, waarom in godsnaam een CAO (ouderwets keurslijfsysteem), etc etc.
Wat kan er anders aan de exploitatie van een trein dan? Dat ding moet van A naar B en ja je kan concurreren op het type trein... maar daar heb je geen andere exploitant voor nodig, dat heet slim inkopen

[...]
Als het alleen economisch nut heeft gehad is het al een ding meer dan wat de overheid doet. De overheid heeft ook moeite met verantwoordelijkheid (zie Woningcorporaties etc).
Woningcorporaties zijn zelfstandig he... geen onderdeel van de overheid.
Het lastige is dat er duizenden factoren mee spelen bij verzelfstandiging.
Hoe ik eerlijke marktwerking voor mijn ogen zie is:
-over de hele wereld dezelfde regels en wetten
-over de hele wereld 1 valuta
-over de hele wereld 1 handhavingsmechanisme
Als je aan die 3 voorwaarde kan voldoen, dan is er een eerlijke marktwerking mogelijk.
Het is nu zo enorm complex om regels en wetten te handhaven omdat er dus ook buitenlandse factoren meespelen.
Een Europese fabrikant kan niet concurreren met een Chinese fabrikant, en een Nederlandse fabrikant kan ook nooit concurreren met Polen bv... en dat is notabene een EU land.
Afgelopen week zag ik dat door uitstel van de "fiscal cliff" de rating bureaus in de VS de AAA status aan houden van het land, nou vraag ik je

het land is zo'n 3x over de kop van de schulden maar ze hebben nog steeds de AAA rating.
Maar Europese landen raten ze wel lager, zodat de beurs daar instort bij wijze van...
[...]
Stukspost is gewoon een gebrek aan handhaving van de overheid. Wij hebben een overheid die slecht handhaaft. Zie Asscher die tot een AH boycot opriep, terwijl zijn eigen ministerie vaalt in de handhaving.
Dan nog... 1 postbode die in 8 uur een wijk van 1000 adressen doet, lijkt mij nog steeds goedkoper dan 3 postbodes die elk 1000 adressen doen. Ik krijg nu 's ochtends van Selekt, 's middags van Salland en 's avonds van PostNL en tot 21:00 rijdt PostNL ook nog eens pakketpost
Al die 3 bedrijven hebben overheadkosten, loonkosten, etc...
Maar goed, deze discussie is eindeloos want er zijn honderden voor en tegens te verzinnen, maar soms is het wel leuk om hierover te discussiëren