Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.106 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:32
ArcticWolf schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:34:
[...]

vertragingen per treinnummer gok ik?
En hoe komen zij aan deze gegevens?

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
D_Jeff schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:36:
Over het ATB gemis voor de Belgische treinen:
Ik dacht, uit mijn hoofd gezegd, in dit forum gelezen te hebben dat er ook een soort van simpele uitvoering van ATB is. Soort van ATB in a box, in Nederland veelal toegepast om stoomtreinen op het Hoofdnet te kunnen laten rijden.
Is het niet mogelijk om zoiets te plaatsten op dat soort treinen?

@NS punctualiteit: vanaf 3 minuten vertraging is een trein te laat. Cijfers worden door NS bijgehouden en doorgegeven naar RWS. Indd gevalletje wij van WCeend.
Dat is te simpel voor de nmbs ...

Ik vraag me ook regelmatig af hoe het komt dat je bij moment 5 minuten aan een overweg moet wachten ... dat in deze tijd met gps en allerlei andere sensoren enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Laatst online: 09-09 12:46
Koenoe schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:22:
[...]

Natuurlijk niet, anders blijft er van die punctualiteit cijfers weinig over. Sowieso vraag ik me al tijden af, wie en hoe dat berekend wordt. Of de NS (of ProRail) dit zelf bijhoudt (wij van WC-eend) en doorgeeft of dat een onafhankelijke partij dit doet. Door middel van steekproeven of wordt elke trein die vertraging heeft meegeteld? Maakt het nog wat uit hoe lang de vertraging is? Is één trein 1x vertraging of telt de vertraging op elk station? Enzovoorts.

Op deze manier heeft de NS er belang bij treinen te laten uitvallen. Wat op zichzelf natuurlijk ook niet zo gek is om de dienstregeling weer op orde te krijgen, maar tel ze dan wel mee.
't Zou mij ook logisc lijken om een afgeschafte trein als vertraging te laten tellen en dat totdat een andere trein zijn plek heeft ingenomen (dus heeft die vertraging of is die ook afgeschaft dan is dat echt niet goed voor je statistieken)

Maar goed ... dat is natuurlijk weer te simpel en te logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

chime schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:55:
[...]
Ik vraag me ook regelmatig af hoe het komt dat je bij moment 5 minuten aan een overweg moet wachten ... dat in deze tijd met gps en allerlei andere sensoren enzo.
Omdat de detectie voor de aankomst van een trein op een vast punt voor de overweg ligt, waarmee je uitgaande van een bepaalde snelheid een bepaalde tijd hebt tussen dat de overweg waarschuwt en dat de slagboven dicht gaan en dat de trein komt. Maar als de trein langzamere gaat dan die bepaalde snelheid dan duurt dat dus langer.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 28-01-2013 14:58 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Koenoe schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:51:
[...]

via de treindetectie? :p ProRail ziet gewoon waar elke trein zich bevindt... anders kunnen ze ook geen vertragingsmelding geven.
De verkeersleiding geeft een treinnummer uit aan een trein met een bepaald pad, dat blijft ie houden tot hij bij z'n aankomst bestemming is aangekomen. Het is volgens mij een soort interactief sporenplan.nl met bewegende treinen op de lijntjes. (ik weet niet precies hoe het eruit ziet).

[ Voor 25% gewijzigd door ArcticWolf op 28-01-2013 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:59
ArcticWolf schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:58:
[...]

via de treindetectie? :p ProRail ziet gewoon waar elke trein zich bevindt... anders kunnen ze ook geen vertragingsmelding geven.
De verkeersleiding geeft een treinnummer uit aan een trein met een bepaald pad, dat blijft ie houden tot hij bij z'n aankomst bestemming is aangekomen. Het is volgens mij een soort interactief sporenplan.nl met bewegende treinen op de lijntjes. (ik weet niet precies hoe het eruit ziet).
De interlocking kan ook geen treinen zien, die ziet alleen bezetmeldingen van 't spoor. Met ERTMS zou in principe de vertragingsmeldingen preciezer moeten zijn omdat elke trein een transponder heeft die bakens passeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
ArcticWolf schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:58:
[...]

Even gegoogled en kwam dit tegen:

http://www.treinreiziger....nctualiteit_wordt_gemeten
Een trein die een vertraging heeft van 5 minuten of meer, wordt in Nederland als te laat gezien. Punctualiteit van treinen wordt bij aankomst gemeten op 35 knooppunten. Dit gebeurd op het moment dat de trein langs het sein vóór het station rijdt. Opgeheven treinen worden niet meegenomen in de punctualiteitscijfers.
Alsmede:

http://www.nwtonline.nl/n...ctueel-als-stilstaan.html
Voor het bepalen van de aankomstpunctualiteit hanteert de NS per inrijsein en perronspoor een vast getal, dat meestal door de perronbeheerder opgehoest wordt.
In de praktijk zal die tijdsduur variëren afhankelijk van bijvoorbeeld de lengte van de trein en de snelheid waarmee de machinist binnenrijdt. Voor het berekenen van de punctualiteit werkt die aanpak prima, want gemiddeld kloppen die schattingen wel. Maar voor procesverbetering heb je preciezere data van treinen nodig. Een trein die twee minuten te laat binnenkomt is volgens de definitie nog steeds punctueel, maar als de reizigers in de trein door die twee minuten hun aansluiting missen, kan je toch moeilijk spreken van een betrouwbare dienstregeling.
De landelijke cijfers worden bepaald door de aankomsttijden van treinen op 32 grote stations. Een trein die uitvalt telt niet mee in de punctualiteitscijfers. Vanuit NS-oogpunt is het dus 'gunstig' om een trein die flinke vertraging heeft op te heffen. Ook dat 'verhoogt' namelijk de punctualiteit. Maar staatssecretaris Schultz houdt uitval van treinen in de gaten en heeft met de NS afgesproken dat jaarlijks niet meer dan 1,5 procent van de 1,8 miljoen treinen mogen uitvallen. Dit jaar schommelt dit percentage rond de 1,5, 73 treinen per dag.
Bericht is van 12/2005

[ Voor 63% gewijzigd door Koenoe op 28-01-2013 15:23 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Vinnienerd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:04:
[...]

De interlocking kan ook geen treinen zien, die ziet alleen bezetmeldingen van 't spoor. Met ERTMS zou in principe de vertragingsmeldingen preciezer moeten zijn omdat elke trein een transponder heeft die bakens passeert.
True, maar is het niet zo dat er een algoritme op de achtergrond draait die aanneemt dat het trein X is? Lijkt me wel zo logisch... anders weet de verkeersleiding nooit waar een trein zich bevindt, ook al is het niet exact maar per spoor sectie. Anders kan de ARI ook niet functioneren lijkt me...

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 28-01-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:59
ArcticWolf schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:11:
[...]

True, maar is het niet zo dat er een algoritme op de achtergrond draait die aanneemt dat het trein X is? Lijkt me wel zo logisch... anders weet de verkeersleiding nooit waar een trein zich bevindt, ook al is het niet exact maar per spoor sectie. Anders kan de ARI ook niet functioneren lijkt me...
Dat bedoelde ik eigenlijk ook :P Het is de logica in de laag erboven die kan afleiden dat het trein X moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 14:08
chime schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:55:
Daar wordt al aan gewerkt, om het sluiten van de spoorbomen dynamisch te maken ten opzichte van de snelheid van de aankomende trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-09 21:29
Vinnienerd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:15:
[...]

Dat bedoelde ik eigenlijk ook :P Het is de logica in de laag erboven die kan afleiden dat het trein X moet zijn.
TROTS/TNV/VPT zijn wat zoektermen :)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:31

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Koenoe schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:51:
[...]

ProRail verzorgt zoals je weet of had kunnen weten de verkeersleiding, dus het is de eerste plek waar gerealiseerde tijden worden geregistreerd. Nee, vervoerders hebben echt niet op ieder perron een mannetje met een stopwatch staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Luccus schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:38:
Nee, vervoerders hebben echt niet op ieder perron een mannetje met een stopwatch staan...
Misschien zouden ze dat eens moeten gaan doen. Ben bang dat de resultaten dan heel wat minder vrolijk worden dan ze tot nu toe gepresenteerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:32
Koenoe schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:22:
[...]

Natuurlijk niet, anders blijft er van die punctualiteit cijfers weinig over. Sowieso vraag ik me al tijden af, wie en hoe dat berekend wordt. Of de NS (of ProRail) dit zelf bijhoudt (wij van WC-eend) en doorgeeft of dat een onafhankelijke partij dit doet. [...]
Het staat je vrij om elke 10 minuten de vertrektijden van grote knooppunten uit de NS API op te vragen, en zelf te berekenen of je trein te laat is of niet, met jouw regels. Je kan treinen die 2 min te laat zijn als vertraagd aanmerken, en treinen die uitvallen, enz. Ze liegen namelijk echt niet met die informatie.
Knightwolf schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:40:
[...]

Misschien zouden ze dat eens moeten gaan doen. Ben bang dat de resultaten dan heel wat minder vrolijk worden dan ze tot nu toe gepresenteerd zijn.
Dat kan je dus redelijk krijgen door zo als bovengenoemd te werken, daar staan volgens mij al vertragingen van +1 op. (+2 in ieder geval).

Trouwens, in de VS worden door Amtrak lange-afstands IC's die 30 minuten te laat zijn pas als vertraagd opgemerkt, en daar zijn de cijfers slechter dan hier. De afstanden zijn daar weliswaar veel groter, maar hier is het spoor weer veel en veel complexer. Ik denk dat het net zo moeilijk is om een IC Groningen - Vlissingen op tijd te laten rijden, als het rijden van een IC van NYC naar LA.

[ Voor 34% gewijzigd door marcop23 op 28-01-2013 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Rijdt er überhaupt een trein van NYC naar LA? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:56:
Rijdt er überhaupt een trein van NYC naar LA? :p
Volgens Amtrak.com moet je op z'n minst overstappen in Chicago, totale reistijd is 67 uur 30 min en is 2x duurder dan met het vliegtuig... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Luccus schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:38:
[...]
ProRail verzorgt zoals je weet of had kunnen weten de verkeersleiding, dus het is de eerste plek waar gerealiseerde tijden worden geregistreerd. Nee, vervoerders hebben echt niet op ieder perron een mannetje met een stopwatch staan...
Hoezo had ik dat kunnen weten? Pas bij verder graven en in te lezen kwam ik er achter dat een perronbeheerder dit bij houdt. Dan nog weet ik niet voor wie deze werkt (NS of ProRail (ProRail las ik)). Dat het allemaal zo vanzelfsprekend voor jou is, maakt het nog niet dat dit het voor een ander is. Zo kom je nogal arrogant over.

Aangezien er meerdere mensen met verstand van zaken zich in dit draadje bevinden, leek het mij verstandig dit eens te vragen. Dat ProRail de verkeersleiding verzorgt, wil nog niet automatisch zeggen dat zij deze statistieken bij houden of dat ze de gegevens niet van een andere partij binnen krijgen.

Even de teennagels knippen Luccus en wat informatiever zijn.
marcop23 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:41:
Het staat je vrij om elke 10 minuten de vertrektijden van grote knooppunten uit de NS API op te vragen, en zelf te berekenen of je trein te laat is of niet, met jouw regels. Je kan treinen die 2 min te laat zijn als vertraagd aanmerken, en treinen die uitvallen, enz. Ze liegen namelijk echt niet met die informatie.
Beweer ik dan dat ze liegen? Treinen die vervallen niet meetellen. 35 grote knooppunten, i.p.v. alle stations. Aankomst tijd vs. vertrektijd. Aansluitingen. Aangepaste dienstregelingen. Etc. Laat ik het "creatief met cijfers omgaan" noemen. Overigens vindt ik (gemiddeld) 73 treinen per dag uitvallen best veel (ook al is het "maar" 1,5%).

[ Voor 25% gewijzigd door Koenoe op 28-01-2013 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 14:22
Dipsausje schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:08:
[...]
Volgens Amtrak.com moet je op z'n minst overstappen in Chicago, totale reistijd is 67 uur 30 min en is 2x duurder dan met het vliegtuig... :P
Via Chicago of New Orleans zoals hier goed beschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
http://www.nu.nl/binnenla...r-alternatieven-fyra.html
BRUSSEL - De Belgische en Nederlandse spoorwegen werken aan meer alternatieven voor de geschrapte hogesnelheidstrein Fyra.

Op het traject Den Haag richting Belgische grens is er zeker nog capaciteit voor een klassieke treinverbinding. Vanuit Amsterdam moet nog worden gezocht naar ruimte op het spoor.

''Het pad van de oude Beneluxtrein is niet vrij, maar wel vrij te maken'', aldus manager Hugo Thomassen van Prorail maandag in Brussel. Hij sprak tijdens een hoorzitting in Brussel met Belgische en Nederlandse parlementariërs over de problemen met de Fyra. Thomassen zei dat de NS anderhalve week geleden al heeft gevraagd of er nog ruimte is op het traject van de voormalige klassieke trein naar Brussel.

Het is de bedoeling dat er deze week nog oplossingen komen, maakte topman Marc Descheemaecker van de Belgische NMBS duidelijk. Sinds afgelopen weekeinde rijdt er al een extra intercity tussen Antwerpen en Roosendaal.

''Eind deze week ligt er een concreet plan op tafel'', beloofde ook NS-topman Bert Meerstadt. Volgens hem wordt er met man en macht gewerkt om zo snel mogelijk de verbinding tussen Nederland en België te herstellen.

Op dit moment moeten reizigers tussen Amsterdam en Brussel overstappen in Roosendaal en Antwerpen, als zij niet de hogesnelheidstrein Thalys nemen.

Zowel de NMBS als de NS hoopt dat de problemen met de Fyra uiterlijk over 3 maanden zijn opgelost. De Italiaanse fabrikant heeft volgens de contracten recht op die periode om de treinen te verbeteren.
en, Bea gaat 30 april aftreden :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Koenoe schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:09:
Treinen die vervallen niet meetellen. 35 grote knooppunten, i.p.v. alle stations. Aankomst tijd vs. vertrektijd. Aansluitingen. Aangepaste dienstregelingen. Etc. Laat ik het "creatief met cijfers omgaan" noemen. Overigens vindt ik (gemiddeld) 73 treinen per dag uitvallen best veel (ook al is het "maar" 1,5%).
En zo denk ik er ook over. Ik vind het niet erg als ze niet exact precies tot op het detail alles bijhouden, maar met die 35 hoofdstations en vooral aankomts ipv vertrektijden noteren, vind ik verre van een eerlijke gemiddelde weergave.
En dan bedoel ik dus wat hun in de media brengen, wat ik zelf kan uitzoeken vind ik niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
73 treinen per dag die uitvallen? O.o damn... das best wel veel. Er zijn 5500 ritten per dag, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:15

Killjoy

Klingon lawn products

marcop23 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:41:

[...]

Trouwens, in de VS worden door Amtrak lange-afstands IC's die 30 minuten te laat zijn pas als vertraagd opgemerkt, en daar zijn de cijfers slechter dan hier. De afstanden zijn daar weliswaar veel groter, maar hier is het spoor weer veel en veel complexer. Ik denk dat het net zo moeilijk is om een IC Groningen - Vlissingen op tijd te laten rijden, als het rijden van een IC van NYC naar LA.
Het probleem dat Amtrak heeft - buiten beroerd management - is dat men passagierstreinen opereert tussen goederentreinen door. Goederenvervoer heeft dan ook de prio. En aangezien er op veel trajecten enkelspoor ligt (met sidings waar een limiet van 15 mph geldt) betekent dat wachten. En de betrouwbaarheid van het materieel is twijfelachtig. Iets met uitschrijven van aanbestedingen en laagste prijs wint. Wel herkenbaar...

Amtrak presteert het overigens om rustig een halve dag vertraging te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Killjoy op 28-01-2013 22:24 ]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Knightwolf schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:06:
en vooral aankomts ipv vertrektijden noteren, vind ik verre van een eerlijke gemiddelde weergave.
Huh? Het is toch niet erg als je te laat vertrekt, als je maar op tijd aankomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ValHallASW schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:25:
[...]

Op sommige trajecten wel, Nijmegen - Arnhem - Utrecht - Amsterdam/Schiphol bv is echt RUIM ingepland. 7 minuten wachten in Arnhem, 7 minuten wachten in Utrecht.... ja zo kan ik het ook wel XD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Inderdaad. Sterker nog, een laat vertrek (met aankomst op tijd) is wat mij betreft zeer gewenst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Als reiziger kijk je natuurlijk naar je vertrektijd. Staat immers ook aangegeven op de borden (het is je "reis kompas") Niet wanneer de trein binnenkomt. Dat gezegd, vind ik 10 minuten wachten op een aansluiting minder erg dan hopen dat je deze nog haalt en moet rennen over het perron of dat deze net weggereden is vanwege de punctualiteit (grote ergernis vorige dienstregeling) en 30 minuten of meer moeten wachten op de volgende trein. Wat dat betreft is er vooruitgang geboekt, na enige scepsis over de nieuwe dienstregeling.

Als dat de NS zijn manier is om de punctualiteit te verhogen (grotere buffers) dan kan ik dit alleen maar toejuichen.
ArcticWolf schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:18:
73 treinen per dag die uitvallen? O.o damn... das best wel veel. Er zijn 5500 ritten per dag, maar toch.
1,8 miljoen treinen per jaar. 1.800.000 / 100 = 18000. 18000 * 1,5 = 27000. 27000 / 365 = 73,97. Zeg maar 74 treinen dan. Feestdagen en weekends meegerekend. Werkzaamheden neem ik aan ook. :)

Tenzij ik ergens een rekenfout maak. (1.800.000 / 365 = 4931,5 / 100 = 49,315 * 1,5 komt op hetzelfde uit). Hoe kom je aan 5500 ritten per dag overigens?

[ Voor 34% gewijzigd door Koenoe op 28-01-2013 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
^^ wat zijn die 100 en die 1,5 in je berekening?
Klopt, maar te laat vertrekken betekent in verreweg de meeste gevallen ook automatisch te laat aankomen, vooral als de vertraging meer is dan een minuut of 3.
Verder is een vertrektijd heel makkelijk punctueel te meten, en een aankomst tijd is altijd 'ongeveer' afhankelijk van hoe lang de trein er over doet. Ja dat zou een vast gegeven moeten zijn maar in de praktijk is het dat niet. Aankomsttijd is dus niet erg nauwkeurig te zien en dus te meten.

Maar, ergens heb je een punt, en zou zowel aankomst als vertrektijd meegerekend moeten worden (om het eenvoudiger te maken :+)

[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 29-01-2013 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@koenoe

http://www.nuzakelijk.nl/...aker-tijd-eu-systeem.html

en er zijn wel meerdere berichten die het getal 5500 noemen XD
dat zal wel inclusief goederentreinen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 29-01-2013 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Killjoy schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:22:
[...]
En de betrouwbaarheid van het materieel is twijfelachtig. Iets met uitschrijven van aanbestedingen en laagste prijs wint. Wel herkenbaar...
Als je goedkoopste inschrijving onbetrouwbaar is dan heb je in de aanbesteding de betrouwbaarheids eisen niet hoog genoeg gelegd. Als je 2 topproducten hebt zal er ook een van de twee goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Goedkoop is duurkoop en als je 2 topproducten hebt waarvan er 1 altijd goedkoper is gaat de een falliet totdat er maar enkele bedrijven over blijven, die "onbewust" samenwerken. Dat hele marktwerking verhaal werkt voor geen meter meer, dat werkte misschien voordat de beurs ontstond... maar nu allang niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Knightwolf schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 01:17:
Verder is een vertrektijd heel makkelijk punctueel te meten, en een aankomst tijd is altijd 'ongeveer' afhankelijk van hoe lang de trein er over doet. Ja dat zou een vast gegeven moeten zijn maar in de praktijk is het dat niet. Aankomsttijd is dus niet erg nauwkeurig te zien en dus te meten.
Vertrek: uitrijdsein passeren = rijweg afgereden. Aankomst: inrijdsein passeren = rijweg afgereden. Registratie op basis van spoorbezetting. Waar is het verschil?
ArcticWolf schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 09:38:
Goedkoop is duurkoop en als je 2 topproducten hebt waarvan er 1 altijd goedkoper is gaat de een falliet totdat er maar enkele bedrijven over blijven, die "onbewust" samenwerken. Dat hele marktwerking verhaal werkt voor geen meter meer, dat werkte misschien voordat de beurs ontstond... maar nu allang niet meer.
Ferme taal, maar waar baseer je dat nu op? Steekproef met n=1? Misschien n=2? En de wereld draait vrolijk verder...

[ Voor 32% gewijzigd door Luke! op 29-01-2013 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Luccus schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 09:46:
[...]
Ferme taal, maar waar baseer je dat nu op? Steekproef met n=1? Misschien n=2? En de wereld draait vrolijk verder...
Marktwerking werkt alleen als iedereen gelijke kansen, contacten en geen kennis op voorhand heeft. 1 en 3 gaan sowieso al niet meer op en 2 lijkt me aardig moeilijk....
En ja de wereld draait vrolijk verder, maar het geld verdwijnt wel in een zwart gat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Knightwolf schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 01:17:
^^ wat zijn die 100 en die 1,5 in je berekening?
1,5% van de treinen viel uit.
ArcticWolf schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 07:28:
@koenoe

http://www.nuzakelijk.nl/...aker-tijd-eu-systeem.html

en er zijn wel meerdere berichten die het getal 5500 noemen XD
dat zal wel inclusief goederentreinen zijn.
Zat zelf eerder te denken aan de andere vervoersbedrijven. Arriva, Connexxion, ed.
[...]
Vertrek: uitrijdsein passeren = rijweg afgereden. Aankomst: inrijdsein passeren = rijweg afgereden. Registratie op basis van spoorbezetting. Waar is het verschil?
Een trein kan op tijd binnenkomen (lees inrijsein passeren) en niet op tijd vertrekken (wachten voor het perron, dan wel er op). Andersom kan natuurlijk ook, maar dan heb je bijna sowieso vertraging. Maar uit dat artikel van 2005:
In de praktijk zal die tijdsduur variëren afhankelijk van bijvoorbeeld de lengte van de trein en de snelheid waarmee de machinist binnenrijdt.
"De aankomstpunctualiteit bleek structureel hoger dan de vertrekpunctualiteit, treinen bleven dus langer dan gepland op station Eindhoven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 09:38:
Dit is heel zwart wit denken en bovendien niet waar. Marktwerking werkt wel, beurs laat zien dat het werkt (dat is zowat de plek waar de marktwerking enorm zichtbaar is).

Maar jij stelt dus, in dit geval, dat als je treinen koopt je voor dezelfde kwaliteit precies hetzelfde kwijt bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Koenoe schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 11:16:
[...]
Een trein kan op tijd binnenkomen (lees inrijsein passeren) en niet op tijd vertrekken (wachten voor het perron, dan wel er op). Andersom kan natuurlijk ook, maar dan heb je bijna sowieso vertraging.
Wanneer dat tot vertraging leidt wordt dat meegerekend in de vertragingsstatistieken van het volgende meetpunt.
Maar uit dat artikel van 2005:
[...]
Welk punt wil je daarmee maken? Dat heet rijtijdmarge en die wordt bewust dusdanig ingebouwd dat vertraging dichter bij de eindbestemming van de trein in te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Koenoe schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 11:16:
[...]

1,5% van de treinen viel uit.
1.5% is natuurlijk een vermenigvuldiging met 0.015, niet 1.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daarvoor deelt hij dan ook eerst door 100.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 11:28:
[...]

Dit is heel zwart wit denken en bovendien niet waar. Marktwerking werkt wel, beurs laat zien dat het werkt (dat is zowat de plek waar de marktwerking enorm zichtbaar is).

Maar jij stelt dus, in dit geval, dat als je treinen koopt je voor dezelfde kwaliteit precies hetzelfde kwijt bent?
De beurs en banken hebben juist laten zien dat het niet werkt afgelopen 5 jaar... er zijn zat mensen op de beurs die stellen dat het zo is, maar ja er valt wel grof geld te verdienen over iemand anders z'n rug.

En ja, dat stel ik.

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 29-01-2013 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Ja, leuk. En wat heeft de rest van de wereld aan die stellingname?

[ Voor 13% gewijzigd door Luke! op 29-01-2013 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:27
Het vervelende van het meten tussen knooppunten is dat niks met grootste reizigersstroom te maken hoeft te hebben.
Voorbeeld:
Stoptrein Amsterdam vertrekt te laat maar komt op tijd aan in Zwolle.
De bulk van de reizigers is uitgestapt bij bijvoorbeeld Almere muziekwijk.

In Muziekwijk was die trein toch echt nog te laat. Die hebben er niks aan dat hij Zwolle op tijd was. Dat was leuk voor tien mensen.

In mijn optiek moet je eigenlijk naar de punctualiteit van de reizigersstroom kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Luccus schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 12:00:
Ja, leuk. En wat heeft de rest van de wereld aan die stellingname?
Niks? Wat wil je van mij horen dan? Er zijn mensen die geloven in marktwerking zoals Polar en mensen die niet geloven in marktwerking zoals ik (en ja ik werk bij een spoor aannemer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
[...]
Het verschil is dat de trein er, alleen al op een bepaald traject, niet elke keer precies even lang over doet. Bv door vertragingen van andere treinen. En zoals gezegt staan treinen soms onnodig lang langs het perron te niksen. Ook wel es meegemaakt, zit in de trein, en maar afvragen waarom het ding niet gaat rijden terwijl hij al te laat was. Of zelfs alsie niet te laat was, maar door te lang wachten vanaf dat moment wel te laat is.

Ik ben juist van mening dat treinen tot bepaalte mate heel wat vertraging kunnen inlopen door gewoon veel korter op stations te stoppen. Bv maar 1 minuut ipv 3 of 4 volgens de dienstregeling. De conducteur moet dat dan zien te beoordelen, zogauw de mensenstroom gestopt is fluiten en gaan. Uiteraard mits er geen andere trein op het baanvak zit.

Verder doen ze er goed aan om alleen te meten vanaf het perron, het moment datie langs het perron stilstaat, en het moment datie vanaf het perron vertrekt. Die paar 100 meter voor of na een station slaat al een flinke deuk in de punctualiteitsmeting. En het perron is het enige referentiepunt voor de reiziger, ook niet onbelangrijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 29-01-2013 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 11:55:
Daarvoor deelt hij dan ook eerst door 100.
Right, niet opgelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 12:06:
[...]

Niks? Wat wil je van mij horen dan? Er zijn mensen die geloven in marktwerking zoals Polar en mensen die niet geloven in marktwerking zoals ik (en ja ik werk bij een spoor aannemer).
Maar het is nu dus de schuld van de marktwerking dat NS HiSpeed onvoldoende goed de kwaliteitseisen in de aanbesteding heeft geborgd en nu dus de mist in gaat. En oh, oh wat hebben we het slecht dankzij de marktwerking. Noem mij een periode waarin de welvaart (zeker in Europa) sneller is gestegen dan in dat vermaledijde kapitalisme sinds de WOII.

De staat alles laten regelen kan prima hoor, het werkt alleen nooit. Maar misschien rijden de treinen in Noord-Korea wel op tijd, ze hebben in ieder geval geen last van aanbestedingen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Knightwolf schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 14:10:
[...]
Ik ben juist van mening dat treinen tot bepaalte mate heel wat vertraging kunnen inlopen door gewoon veel korter op stations te stoppen. Bv maar 1 minuut ipv 3 of 4 volgens de dienstregeling. De conducteur moet dat dan zien te beoordelen, zogauw de mensenstroom gestopt is fluiten en gaan. Uiteraard mits er geen andere trein op het baanvak zit.
Ehm ja, en dan kom ik net om 19:04 aanlopen maar de conducteur heeft besloten om 19:02 de trein te laten vertrekken om vertraging in te halen? Hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PolarBear schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 15:49:
[...]

Ehm ja, en dan kom ik net om 19:04 aanlopen maar de conducteur heeft besloten om 19:02 de trein te laten vertrekken om vertraging in te halen? Hoe moet ik dat zien?
Uitermate onhandig idee inderdaad. Mischien haalbaar op van die kleine kutstationnetjes die niet meer zijn dan in de middle of nowhere opeens een perron waar je zover omheen kunt kijken dat je kunt beoordelen dat er de 1e vijf minuten niemand aankomt, maar zodra je met een echt station te maken hebt, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 22:07
Even een vraagje: Weet iemand wat er vanmorgen bij Woerden gebeurt is?
Er reden amper treinen naar Gouda vanaf R'dam CS en en gold een omreis advies via A'dam.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-09 18:00
Vergeet overigens niet dat NS HiSpeed geen heilig bedrijf is, sterker nog, dat vind ik een van de onhandigste en wazigste onderdelen van de NS.

Het begint al bij het bezoeken van de website om informatie op te vragen over een reis. Je plant het een en ander in zoals een datum en tijdstip en wilt dan het reizigersaantal selecteren. Dit kan überhaupt niet meer zijn dan 5 en een combinatie van jongeren, volwassenen en senioren is gewoonweg niet mogelijk. Voor Reziger1 is het dan wel mogelijk een kortingskaart in te vullen, maar voor de rest niet. Daarvoor moet je aparte boekingen maken of contact opnemen met het callcenter.

De tweede stap is vaak tergend langzaam en switchen tussen tijden en dagen gaat erg moeizaam. Daarnaast werkt de selectie op veel punten vaker niet dan wel en krijg je bij een refresh soms andere tijden en prijzen te zijn dan daarvoor. Allemaal heel vreemd imho.

Het callcenter daarentegen is naar mijn idee gewoon onvriendelijk en toen we laatst opbelden met een vraag werd er net gedaan of we dom waren. Ook zag ik laatst een stukje bij Recht in de Regio waar een meneer een offerte opvroeg bij het callcenter van NS HiSpeed en uiteindelijk daarvoor een rekening kreeg, want een offerte is volgens NS HiSpeed ook een bindende overeenkomst.

Naast de contactproblemen zijn er dan ook nog eens de eventuele restitutieproblemen. NS HiSpeed voelt zich niet verantwoordelijk voor vertragingen en daardoor gemiste verbindingen. Dat heb ik in dit topic al meerdere malen voor zien komen, vooral in combinatie met de Eurostar. Terwijl het eigenlijk vreemd is, aangezien de aanbieder mij verantwoordelijk lijkt, in dit geval dus NS HiSpeed.

En dan nu het gehele gedoe met de Fyra. Mij lijkt het gewoon dat NS HiSpeed een prestigeproject heeft opgezet en dat dit nu aan het falen is. De NMBS lijkt dat in te zien en wil er dus vanaf, wat mij erg logisch lijkt. Maar, wat ik ook typisch Nederlands vind, omdat het een prestigeproject is moet en zal de Fyra gaan rijden, al moet half Nederland er honger door lijden. Ja de NS heeft de aanbesteding op dat stuk spoor, maar betrouwbaarheid überhaupt op je bestemming aankomen lijkt mij toch belangrijker dan een unieke trein op een stukje in het platteland laten rijden waardoor je op z'n meest 30 minuten aan tijd wint.

Nee, ik zou het niet erg vinden als NS HiSpeed morgen afgeschaft zou worden en vervangen zou worden door een andere maatschappij die wat transparanter is en tevens onafhankelijk is van de huidige vervoersmaatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:38

Dido

heforshe

Als het gaat om vertraging inhalen, dan zou de trein normaliter dus op of vóór 19:02 vertrokken zijn.

Als jij dan om 19:04 aan komt kakken, dan ben je gewoon te laat. Ik zie het probleem niet?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
D_Jeff schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:04:
Even een vraagje: Weet iemand wat er vanmorgen bij Woerden gebeurt is?
Er reden amper treinen naar Gouda vanaf R'dam CS en en gold een omreis advies via A'dam.
Kapotte trein: http://www.dichtbij.nl/wo...n-door-defecte-trein.aspx

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 29-01-2013 16:07 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:05
Tussen kapitalisme en een dictatuur (je haalt N-Korea aan) zit nog wel een heel gebied aan mogelijkheden. Tussen kapitalisme en kapitalisme zit nogal een verschil. Kapitalisme in de simpele vorm werkt(e) prima. Fabrikant A en fabrikant B maken een product, de consument kiest welke hij het best vindt en de fabrikant met het beste product verkoopt het meeste. De andere fabrikant wordt vervolgens gedwongen zijn product beter te maken.

Zeker de markten voor dure producten zijn echter niet zo simpel meer tegenwoordig. Hierin spelen andere belangen, zoals die van aandeelhouders. Aandeelhouders willen winst en geen goed product. De sport van een modern productieproces is net zoveel bezuinigen op kwaliteit dat de mensen het nog net niet in de gaten hebben.

En terug naar het spoor: het probleem met het spoor is dat de concurrentie uit een hele andere hoek komt. De concurrent is namelijk de auto. Het spoor heeft ook een gezamenlijk maatschappelijk doel: zoveel mogelijk mensen vervoeren. Je krijgt mensen niet de trein in door ze twee verschillende aanbieders op één traject aan te bieden. Je krijgt mensen in de trein door zoveel mogelijk treinen per uur zo snel mogelijk te laten rijden. Daar gaat dus je concurrentiemechanisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

ja, gauw je link aanpassen :D

[ Voor 61% gewijzigd door Dido op 29-01-2013 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
Volgens mij maak je hier een denkfoutje _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Clithopias schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:11:
Volgens mij maak je hier een denkfoutje _O-
Normale gedachtengang: Als ik in de trein zit mag ie gaan rijden, maar als ik te laat ben heb ik graag dat de andere paar honderd passagiers maar op mij wachten :)

Zelfde zie je gebeuren bij die aso's die metro-deuren open houden om er met een groep nog in te kunnen.

Dat de rest van de metro door dergelijk gezeik gewoon zijn aansluiting mist is voor dat soort figuren ook niet echt iets om bij stil te staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Dido schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:14:
Normale gedachtengang: Als ik in de trein zit mag ie gaan rijden, maar als ik te laat ben heb ik graag dat de andere paar honderd passagiers maar op mij wachten :)

Zelfde zie je gebeuren bij die aso's die metro-deuren open houden om er met een groep nog in te kunnen.

Dat de rest van de metro door dergelijk gezeik gewoon zijn aansluiting mist is voor dat soort figuren ook niet echt iets om bij stil te staan :)
Het ging hier over vertraging inhalen ;) Neemt niet weg dat ik het ook fijn zou vinden als de trein op mij wacht en gelijk doorgaat naar het juiste station zonder tussenstop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:10
Dido schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:06:
[...]

Als het gaat om vertraging inhalen, dan zou de trein normaliter dus op of vóór 19:02 vertrokken zijn.

Als jij dan om 19:04 aan komt kakken, dan ben je gewoon te laat. Ik zie het probleem niet?
Als de normale vertrektijd 19:05 is, maar de trein vertrekt al op 19:02 omdat hij vertraging wil inhalen en omdat de mensen al zijn ingestapt, dan is je trein weg terwijl je zelf op tijd was (19:04).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
maarud schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:22:
Als de normale vertrektijd 19:05 is, maar de trein vertrekt al op 19:02 omdat hij vertraging wil inhalen
Nog een keer dan: _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

maarud schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:22:
Als de normale vertrektijd 19:05 is, maar de trein vertrekt al op 19:02 omdat hij vertraging wil inhalen en omdat de mensen al zijn ingestapt, dan is je trein weg terwijl je zelf op tijd was (19:04).
Ik kan me alleen maar aansluiten bij Clithopias, maar goed...

Zou jij eens uit kunnen leggen waarom een trein die om 19:05 hhoort te vertrekken in hemelsnaam om 19:02 zou vertrekken om vertraging in te halen?

Ik weet niet wat jij als vertraging ziet, maar volgens de meest gangbare definitie zal een vertraagde trein die om 19:05 hoort te vertrekken niet voor die tijd kunnen vertrekken.

Als die trein namelijk op of voor 19:05 vertrekt heeft ie geen vertraging, dus kan er geen vertraging worden ingelopen.

Tenzij Clithopias en ik natuurlijk iets gigantisch over het hoofd zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dat zeg ik ook niet PolarBear, ik zeg ook niet dat de staat nooit fouten maakt en dat doen ze genoeg. Maar het spoor zou nooit als marktwerking moeten dienen, het is een primair vervoersmiddel net als de auto en idd zoals hierboven wordt genoemd moet het spoor met de auto concurreren. Dat gaat nooit werken als men onderling ook nog eens gaat concurreren. De keuze die de NS (NS Hispeed) heeft gemaakt geeft teveel negatieve invloed en haalt de hele concurrentie positie onderuit van het spoor. Wat voor een maatschappelijk NUT heeft het nu gehad om het spoor te "privatiseren"?

-Spoor wordt nog steeds op dezelfde methode gebouwd als 100 jaar geleden (hoe kun je daarin nou concurreren?)
-Er kan nog steeds maar 1 trein tegelijkertijd op het spoor rijden.
-Er moet nog steeds een machinist rijden (loonkosten liggen toch vast in een CAO...?)

Het heeft alleen een economisch nut gehad... er zijn meer goederentreinen gaan rijden en rijden zoveel passagierstreinen dat de hele dienstregeling overhoop ligt als er 1 trein kapot gaat of een wissel... Maar de staat is nu wel de hele verantwoordelijkheid kwijt geraakt, of wilt die niet op zich nemen.

De post privatiseren was ook alleen maar van uit economisch oogpunt, want het kost minder om 5 verschillende postbodes hetzelfde rondje te laten lopen........... ow ja en mensen uitbuiten om per stukpost te betalen wordt nog steeds "gedoogd". Maar dat m'n post een paar keer per jaar verdwijnt, of kapot gaat maakt niet uit nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Dido schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:30:
[...]

Ik kan me alleen maar aansluiten bij Clithopias, maar goed...

Zou jij eens uit kunnen leggen waarom een trein die om 19:05 hhoort te vertrekken in hemelsnaam om 19:02 zou vertrekken om vertraging in te halen?

Ik weet niet wat jij als vertraging ziet, maar volgens de meest gangbare definitie zal een vertraagde trein die om 19:05 hoort te vertrekken niet voor die tijd kunnen vertrekken.

Als die trein namelijk op of voor 19:05 vertrekt heeft ie geen vertraging, dus kan er geen vertraging worden ingelopen.

Tenzij Clithopias en ik natuurlijk iets gigantisch over het hoofd zien :D
Nu je het zegt 8)7 Best logisch :+
Dan werkt dit trucje alleen als hij later op de rit vertraging verwacht te krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Luccus schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 11:49:
[...]
Wanneer dat tot vertraging leidt wordt dat meegerekend in de vertragingsstatistieken van het volgende meetpunt.

[...]
Welk punt wil je daarmee maken? Dat heet rijtijdmarge en die wordt bewust dusdanig ingebouwd dat vertraging dichter bij de eindbestemming van de trein in te halen is.
Precies het punt. Er zijn "maar" 35 meetpunten. Je kan dus te laat komen op alle niet gemeten punten en enorme marge in bouwen voor het volgende meetpunt om zodoende toch geen vertraging te hebben (om maar eens een voorbeeld te geven). Dan nog vraag ik mij af hoe één trein gemeten wordt. Voorbeeld:

De intercity vertrekt met vertraging vanuit Enschede. Deze behoudt deze vertraging t/m Amersfoort en bij aankomst in Den Haag is de vertraging verdwenen. Wordt deze trein gerekend als: 1 trein de vertraging heeft? Of helemaal niet omdat deze op tijd bij zijn eindbestemming aankwam, of op elk van de meetpunten en telt dan voor meer dan 1 trein (Hengelo, Almelo, Apeldoorn). Deventer telt gek genoeg niet mee. :)

http://www.treinreiziger....5_hoofdrailnetknooppunten

Als ik zo snel naar die cijfers kijk, begrijp ik niet hoe ze ooit kunnen voldoen aan de norm, maar goed, daar breek ik mijn hoofd verder niet over. (Amsterdam bijvoorbeeld maar 76% op tijd).

Alle meetpunten percentages bij elkaar opgeteld geeft: 2763 / 35 = 78,94 (voor 2005 i.p.v de gegeven 91,8) Het ene station zal zwaarder tellen dan een ander, maar dan nog. Op de rest van de niet meetbare stations worden de treinen als 100% op tijd meegerekend in de cijfers?

Om een ander stuk te quoten:
Dat niet de aankomst bij alle stations wordt gemeten maakt het cijfer natuurlijk minder sterk. Zo zou een trein die dagelijks een uur te laat in Lelystad arriveert nooit worden opgemerkt.
Ook kan de NS sinds kort bij extreme weersverwachtingen terugvallen op een nooddienstregeling. Dan schrappen ze bijvoorbeeld een dag voordat ernstige sneeuwval wordt verwacht alle intercity’s. Waar die voorheen het stiptheidscijfer aardig naar beneden konden halen, tellen ze nu niet meer mee in de cijfers.
Verder kun je het cijfer positief beïnvloeden door ernstig vertraagde treinen te laten uitvallen. Stel: de trein die elk half uur van Den Haag naar Eindhoven rijdt, vertrekt veel te laat. Met 20 minuten vertraging in Delft en 25 minuten in Rotterdam zegt de machinist tegen de passagiers: deze trein kan niet verder. Over 5 minuten kunt u de volgende trein naar Eindhoven nemen. Deze trein telt niet mee in de cijfers. Dit gebeurt, maar onduidelijk is hoe vaak.
http://www.nrcnext.nl/blo...ijd-als-in-2011%E2%80%99/

Waarbij best aangemerkt mag worden dat:
beoordelen wij de bewering ‘er reden nog nooit eerder zoveel treinen op tijd als in 2011’ als waar.
Maar dat is niet zo gek natuurlijk als ze een week voordat er een sneeuwvlok valt ze een nooddienstregeling invoeren en deze 2 weken laten doorgaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Koenoe op 29-01-2013 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
maarud schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:51:
[...]

Nu je het zegt 8)7 Best logisch :+
Dan werkt dit trucje alleen als hij later op de rit vertraging verwacht te krijgen :+
Ik denk dat de uitleg heel logisch is:

De trein komt normaliter om 8:57 op het station binnen en blijft daar drie minuten staan en vertrekt vervolgens om 9:00. Nu had hij 5 minuten vertraging en zou volgens het mededelingen bord (en de app en ga zo maar door) 9:05 vertrekken. Nu komt hij 9:01 / 9:02 binnen, gooit de deuren open en vertrekt gelijk weer. HIj haalt zo vertraging in want de trein had immers om 9:00 moeten vertrekken volgens het 'ijzeren tijdschema".

Dit is de enige manier waarop ik het kan snappen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Zo kan het misschien ook inderdaad... daar heb ik alleen geen ervaring in, ik trein alleen maar in het noorden, waar ze alleen stop-and-go doen en niet wachten op stations, en waar de treinen gewoon normaal rijden ook al is er een winterdienstregeling :+ Ik wist ook niet waar mensen zich druk om maakten bij die aangepaste dienstregeling, alles rijdt hier gewoon normaal :+

/even stoken :p

[ Voor 3% gewijzigd door maarud op 29-01-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
[...]

Dat kan alleen als je zelf veel te laat bent. En dan mag je de conducteur niks verwijten. Alleen korter stoppen als de trein te laat is, niet als hij op tijd is. Duh :+ Als hij op tijd is valt er immers niks in te halen.

Als de trein om 19:04 had moeten vertrekken, het tijstip waarop JIJ op het perron hoort te staan, maar hij komt pas aan om 19:10 en zou dan alsnog 4 minuten loos langs het perron moeten staan omdat dat 'moet', is het onzin om hem niet om 19:11 al weer te laten vertrekken. Hup 3 minuten ingehaald, maar nog steeds 7 mins te laat. 7 mins, ipv 10 die hij had voor aankomst. En jij zit erin want je was op tijd op het perron.
Is dus alleen maar goed voor iedereen.
CyBeR schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 15:52:
Uitermate onhandig idee inderdaad. Mischien haalbaar op van die kleine kutstationnetjes die niet meer zijn dan in de middle of nowhere opeens een perron waar je zover omheen kunt kijken dat je kunt beoordelen dat er de 1e vijf minuten niemand aankomt, maar zodra je met een echt station te maken hebt, nee.
Ik stelde dat de conducteur met z'n ogen kijkt en beoordeelt of er nog mensen in/uit gaan. Er is vanzelfsprekend niemand die de trein hoeft te missen! En oh, dat is zeerzeker ook haalbaar op de grote stations. Zoals ik zei, mits er geen andere trein op het spoor zit (maar zogauw die vrij is, rijden maar).

Edit: ik zie dat anderen me al voor waren en het uitlegden :P

En wellicht lullig voor degenen die net in die trein zitten, maar ik vind dat ze per direct moeten afstappen van het laten wachten van een trein omdat de ander te laat is. Op die manier ontregel je bewust en moedwillig in 1x de hele landelijke dienstregeling, omdat die andere trein dan ook te laat is op de volgende bestemming, waar weer een andere trein moet wachten, enz. Laat lekker die ene trein te laat zijn, waarbij alleen de mensen uit die ene trein een evt overstap missen, maar de rest mag daar geen hinder van ondervinden omdat je dan nog veel meer mensen pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Knightwolf schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 23:31:
[...]
Ik stelde dat de conducteur met z'n ogen kijkt en beoordeelt of er nog mensen in/uit gaan. Er is vanzelfsprekend niemand die de trein hoeft te missen! En oh, dat is zeerzeker ook haalbaar op de grote stations.
Eerder weggaan dan de afgesproken vertrektijd én niemand achterlaten is op grote stations onmogelijk. Ik ben zelf vaak zat van de trap de trein in gesprint terwijl de conducteur floot. Dat gebeurt nóg vaker als je eerder weggaat dan men verwacht dat je weggaat.
En wellicht lullig voor degenen die net in die trein zitten, maar ik vind dat ze per direct moeten afstappen van het laten wachten van een trein omdat de ander te laat is.
Afaik doen ze dat als regel al lang niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand Dan Snow's history of railways opgenomen ?
3 delen op BBC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Over die aanbestedingen:

Ze stellen meerdere eisen op om het materieel aan te toesten. Dit kunnen minimum eisen zijn (snelheid X) maar ook minimale eisen met onbeperkt naar boven (passagiers per meter bij X beenruimte). Probleem is vooral hoe je punten toe kent en hoe je deze weegt, hoe zet je extra beenruimte af tegen een hogere snelheid of een betere reputatie van de fabrikant?

Dat word al snel nattevingerwerk ook het aantal punten dat je toekent is niet zo arbitrair als het lijkt, hoe meet je comfort precies? Een kleine bobbel in de stoel kan 'm heel oncomfortabel maken, dit kan je niet meer in een eisen/wensen pakket vatten, hoe ga je dit doen?

Met andere woorden, een keuze op basis van punten lijkt heel eerlijk maar gaat hoe dan ook voorbij aan zeer belangrijke issues die nog niet voorzien waren bij het opstellen of welke niet zo makkelijk kwantificeerbaar zijn. Al laat je experts de keuze maken krijg je hele andere problemen: Omkoping, Vriendjespolitiek, beïnvloeding, persoonlijke voorkeur.

Daarom is het heel belangrijk je keuzes door goede experts te laten maken imho..
Het huidige Angelsaksische kapitalistische gedachtegoed gaat hier aan voorbij, die gaan er vanuit dat alles is samen te vatten in één type punten (vaak geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
CyBeR schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 23:40:
Eerder weggaan dan de afgesproken vertrektijd én niemand achterlaten is op grote stations onmogelijk. Ik ben zelf vaak zat van de trap de trein in gesprint terwijl de conducteur floot. Dat gebeurt nóg vaker als je eerder weggaat dan men verwacht dat je weggaat.
Zit je nou bewust te trollen? Het gaat over verminderen van vertraging, niet over eerder weggaan dan in de dienstregeling staat, dat is vanzelfsprekend absoluut niet de bedoeling en ook absoluut niet wat ik zeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 30-01-2013 04:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
http://www.nu.nl/binnenla...orail-maanden-achter.html
AMSTERDAM - Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een kritisch rapport over spoorbeheerder ProRail 7 maanden onder de pet gehouden.

Dat schrijft De Volkskrant, die een beroep deed op de Wet openbaarheid van bestuur en daarna inzage kreeg in het inspectierapport.

Het lag sinds 28 juni opgeborgen in een la op het ministerie, aldus de krant.

In het rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport staat dat ProRail het spooronderhoud dermate goedkoop aanbesteedt dat dit tot extra vertragingen en mogelijk zelfs treinongelukken zal leiden.

De waarschuwing in het rapport komt overeen met een brandbrief die spooraannemer Strukton Rail eind november naar de Tweede Kamer stuurde. Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) betitelde de conclusies van Strukton in een brief aan de Kamer als 'ongefundeerd en voorbarig'.

De staatssecretaris zei volgens de krant niets over het bestaan van het eigen inspectierapport. Daarin wordt gesteld dat Prorail een te juridische houding aanneemt naar de aannemers. De opstelling van de spoorbeheerder zou een gedeelde verantwoordelijkheid in de weg staan.

Een woordvoerder van Mansveld zegt in de krant dat het rapport geheim bleef omdat Prorail beterschap had beloofd. Met de spooraannemers zouden afspraken worden gemaakt om de negatieve prijsspiraal te doorbreken. De gesprekken hierover zijn echter mislukt, zegt directeur Diederik Schonebaum van Strukton Rail in de krant.

Schonebaum gelooft niet dat nieuwe gesprekken tot beterschap leiden. "Er moet nu iemand met de vuist op tafel slaan. Zodat we over tien jaar niet in een parlementaire enquête hoeven uit te leggen waarom het aantal vertragingen en ongelukken op het spoor zo is toegenomen."
eindelijk ligt het vuur ze voor de schenen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

weet iemand het website adres voor de ns vertrektijden? Dan bedoel ik niet die standaard consument variant, maar een die vergelijkbaar is met stationshal utrecht.

Heb dat namelijk op andere school gezien; die hadden website op narrowcasting staan.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 27-09 21:29
In het artikel van de VK staat ook nog een fototje van een werktrein:
Afbeeldingslocatie: http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2013/1/15/13/20130130083921/media_xl_1506283.jpg
Daaronder de tekst: 'Medewerkers van Prorail zijn aan het werk op de langste werktrein van Europa'.. Uhu..

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Lol wtf... :X

ProRail aan het werk op de werktrein van Swietelsky? :+ Juist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

komt aardig in de buurt (informatie technisch is inorde) zou gaat om beknopte weergaven; de eerste 4-5 treinen vanaf station-X vertrekken om xx:xx.

soort webbased versie van 't Blauwe Bord

[ Voor 6% gewijzigd door himlims_ op 30-01-2013 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
himlims_ schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:18:
[...]
komt aardig in de buurt (informatie technisch is inorde) zou gaat om beknopte weergaven; de eerste 4-5 treinen vanaf station-X vertrekken om xx:xx.

soort webbased versie van 't Blauwe Bord
Deze misschien?

hier in te stellen

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 10:32
CyBeR schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 23:40:

Afaik doen ze dat als regel al lang niet meer?
Het gebeurde in de IC van Arnhem naar Utrecht (Schiphol/Den Helder) in elk geval in het afgelopen najaar nog heel regelmatig dat omgeroepen werd "We wacht nog even op overstappers vanuit de richting Doetinchem, we verwachten de vertraging in Utrecht weer te hebben ingelopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-09 21:59
Mooie site, ik ga eens kijken of ik hier iets van kan maken als een eigen unit voor in mijn appartementencomplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knightwolf schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 14:10:
[...]

Treinen hebben geen ingeplande stoptijd, alleen een aankomst- en vertrektijd. Een vertraagde trein zal absoluut niet 3 minuten voor jan l*l gaan staan wachten omdat dat in de dienstregeling zou staan (staat er dus niet), die vertrekt gewoon zodra de mensen uit- en ingestapt zijn. Ik heb het bij de intercity Amsterdam - Vlissingen v.v. vaak genoeg meegemaakt. Tot een jaar of twee geleden stond die bij de rit richting Amsterdam een minuut of 5 stil in Dordrecht, bij vertraging van 5 minuten of meer reed 'ie dan zo snel mogelijk door. Lijkt me ook volstrekt logisch, geen idee waar je vandaan haalt dat dat niet het geval zou zijn.
Goh da's interessant. Dus terwijl de staat de NS keer op keer aanvalt wordt een kritisch rapport over de toko die zij inhuurt om het spoor te onderhouden achter gehouden. Daar zal vast geen enkele politieke motivatie achter zitten... Hoog tijd dat die beerput open gaat en de staat en politiek eindelijk eens aan een stukje gezonde zelfreflectie gaan doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2013 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:13:
[...]

Goh da's interessant. Dus terwijl de staat de NS keer op keer aanvalt wordt een kritisch rapport over de toko die zij inhuurt om het spoor te onderhouden achter gehouden. Daar zal vast geen enkele politieke motivatie achter zitten... Hoog tijd dat die beerput open gaat en de staat en politiek eindelijk eens aan een stukje gezonde zelfreflectie gaan doen.
ja he marktwerking he XD, ProRail is ook maar een simpele BV.... maar ja de staat kan er ook niks aan doen dat die rapportage verborgen blijft... maar ze zijn wel verantwoordelijk vind ik. Maar de minister heb ik nog niet gehoord de laatste tijd, die is te druk bezig met het emotioneel verwerken van het niet doorgaan van de verbreding van de A27...
Het is nu staat vs bedrijf vs bedrijf vs bedrijf, dat werkt niet bij een openbare voorziening O-)

ITL doet trouwens even hard mee met het spoor onveilig maken met de nieuwe NVW... :r :r

Persoonlijk ben ik voor de terugkeer van de NS, maar niet perse in de vroegere vorm.
NS (staat) als beheerder en exploitant van het hele net, maar onderhoud van spoor en van treinen kan prima aanbesteedt worden.

[ Voor 37% gewijzigd door ArcticWolf op 30-01-2013 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:13:
[...]

Het blijkt keer op keer dat het ministerie absoluut geen interesse in het spoor heeft. Nul. Al jaren niet. Waarom denk je dat er zoveel over de minister wordt geklaagd als het op spoor aan komt?
Probleem is dat de kamer er te weinig mee doet. In het verleden zijn er zoveel incidenten geweest waarmee je de minister (nu de staatssecretaris) een motie van wantrouwen mee kon aansmeren.
Maar ja, dan moet je wel (een van) de regeringspartijen meekrijgen.

Zie nu ook weer rond het debacle van de HSL. Enige dwang van het ministerie is afwezig. Intussen al de 11e dag dat de Fyra niet rijdt zonder dat er bekend is wat het alternatief nu precies gaat worden (de Standaard heeft informatie dat het Den Haag - Mechelen gaat worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik hoor net dat er 2 sets 1700 + prio combinaties op Binckhorst staan, de 1700 kan Belgie niet in toch...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, maar als je die dingen wil testen heb je toch een lok nodig. En de reeks 28 is misschien nog niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
noppus schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:11:
[...]

Het gebeurde in de IC van Arnhem naar Utrecht (Schiphol/Den Helder) in elk geval in het afgelopen najaar nog heel regelmatig dat omgeroepen werd "We wacht nog even op overstappers vanuit de richting Doetinchem, we verwachten de vertraging in Utrecht weer te hebben ingelopen"
Dit doen of deden ze waarschijnlijk ook omdat vroeger de stoptrein uit Doetinchem en de intercity naar Utrecht en verder naast elkaar stonden. Maar nu komt de trein uit Doetinchem aan op spoor 6, maar de intercity naar Utrecht vertrekt op spoor 11. En alleen door deze switch zou 90% van de mensen die in de trein uit richting Doetinchem naar Utrecht moeten hun trein missen.

Dit is een gevoel zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:52:
Nee, maar als je die dingen wil testen heb je toch een lok nodig. En de reeks 28 is misschien nog niet beschikbaar.
28 reeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wikipedia: HLE 28 (Bombardier)

De lok die de Benelux al sinds 2008 trekt. Is na het beëindigen van de Beneluxdienst teruggegaan naar de goederendienst van de NMBS.

[ Voor 24% gewijzigd door Maasluip op 30-01-2013 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

super!! dat is de pagina die wij zochten. merci!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Waar zijn ze eigenlijk op de Hoekselijn mee bezig? Ik zie sinds enige dagen daar allemaal mat '64 rijden in plaats van de vertrouwde SLT's. Is de NS bezig om de reiziger voor te bereiden op het confort van de metro voor het geval dat die concessie (ooit?) nog eens over gaat naar de RET?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
Dutch3men schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:58:
[...]

Dit doen of deden ze waarschijnlijk ook omdat vroeger de stoptrein uit Doetinchem en de intercity naar Utrecht en verder naast elkaar stonden. Maar nu komt de trein uit Doetinchem aan op spoor 6, maar de intercity naar Utrecht vertrekt op spoor 11. En alleen door deze switch zou 90% van de mensen die in de trein uit richting Doetinchem naar Utrecht moeten hun trein missen.

Dit is een gevoel zeker weten doe ik het natuurlijk niet.
Klopt, men hoefde alleen het perron over. (En, voor de chipkaartreizigers, langs twee paaltjes.) Dat maakt het blijven wachten voor een conducteur wel overzichtelijker natuurlijk, als je de overstappende reizigers kunt zien. Maar dat doet niet af aan het feit dat er regelmatig gewacht werd op een vertraagde trein.

Nu staat de stoptrein naar Ede-Wageningen naast de sneltrein naar Ede-Wageningen. Waardoor er dus niemand meer kan profiteren van een eenvoudige perronoversteekoverstap. Die perronindeling zal voor de treinenloop waarschijnlijk voordelen geven, maar voor de reizigers bepaald niet.

Nu zal bijna iedereen de overstap missen inderdaad. Als de trein uit Doetinchem maar een beetje te laat binnenkomt en dat gebeurt nog wel eens... (4 minuten in theorie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
PaT schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:34:
Waar zijn ze eigenlijk op de Hoekselijn mee bezig? Ik zie sinds enige dagen daar allemaal mat '64 rijden in plaats van de vertrouwde SLT's. Is de NS bezig om de reiziger voor te bereiden op het confort van de metro voor het geval dat die concessie (ooit?) nog eens over gaat naar de RET?
Utrecht - Baarn wordt ook vaak met een MAT gereden. Ook na de sneeuwperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Elke serie wordt met materieel gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:51:
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
CyBeR schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:51:
En de wereld is rond. Wat wil je precies zeggen?

Een aanvulling: De sprinter Baarn - Utrecht werd over het algemeen met de SLT ook gereden.

[ Voor 19% gewijzigd door Robkazoe op 30-01-2013 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
noppus schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:42:
[...]

Klopt, men hoefde alleen het perron over. (En, voor de chipkaartreizigers, langs twee paaltjes.) Dat maakt het blijven wachten voor een conducteur wel overzichtelijker natuurlijk, als je de overstappende reizigers kunt zien. Maar dat doet niet af aan het feit dat er regelmatig gewacht werd op een vertraagde trein.

Nu staat de stoptrein naar Ede-Wageningen naast de sneltrein naar Ede-Wageningen. Waardoor er dus niemand meer kan profiteren van een eenvoudige perronoversteekoverstap. Die perronindeling zal voor de treinenloop waarschijnlijk voordelen geven, maar voor de reizigers bepaald niet.

Nu zal bijna iedereen de overstap missen inderdaad. Als de trein uit Doetinchem maar een beetje te laat binnenkomt en dat gebeurt nog wel eens... (4 minuten in theorie)
Het is mij nog steeds een groot raadsel waarom ze de trein uit Doetinchem en verder aan laten komen op spoor 6 en niet gewoon naast de trein die naar Utrecht gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Robkazoe schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 13:13:
En de wereld is rond. Wat wil je precies zeggen?
Dat je, als je Mat '64 bedoelt, het ook Mat '64 (of plan V, of voor mijn part 'de oude rammelende stoptreinen') moet noemen, en niet 'MAT', want dat is niet zo beschrijvend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Mat 54' O+ > Mat 64'!
Heeft de NS trouwens een volledig opgeknapte Mat 54' ergens staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Laatst online: 27-09 23:05

vooghel

Cunning linguist

PaT schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:34:
Ooit? Vanaf 2017!
http://www.rijnmond.nl/ni...wen-hoekse-lijn-tot-metro

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
Dutch3men schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 13:16:
[...]

Het is mij nog steeds een groot raadsel waarom ze de trein uit Doetinchem en verder aan laten komen op spoor 6 en niet gewoon naast de trein die naar Utrecht gaat.
Dat is zo'n beetje wat ik ook wilde zeggen.

Aan een stoptrein en een IC met dezelfde bestemming naast elkaar heeft geen reiziger iets. Het zal dus wel in de kruisende bewegingen van treinen liggen dat deze keuze is gemaakt. Minder verstoringen/wachtende treinen westelijk van Arnhem betekent uiteindelijk wel een meer betrouwbare treinenloop. Laten we hopen dat het zoiets is.

Ook de overstap stoptrein Zutphen -Stoptrein EdeW (en vv) die alleen mogelijk was met een enorme sprint, bij nul vertraging, is nog moeilijker te halen omdat men nu twee sporen extra moet rennen.(van/naar 10 ipv van/naar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Robkazoe schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:48:
[...]

Utrecht - Baarn wordt ook vaak met een MAT gereden. Ook na de sneeuwperiode.
Die stoptrein rijdt sinds dienstregeling 2013 volgens mij planmatig met Mat '64.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 13:52:
Mat 54' O+ > Mat 64'!
Heeft de NS trouwens een volledig opgeknapte Mat 54' ergens staan?
De 386 in het spoorwegmuseum? Da's een tweetje.

En voor het viertje hebben we de 766 natuurlijk, maar die wordt op dit moment gerenoveerd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S401
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:49
Ik stapte gisteren in Arnhem in de Intercity naar Nijmegen en de trein was op tijd, maar we vertrokken maar niet. En na een paar minuten werd er omgeroepen dat de trein moest wisselen van stroomaanbieder :? en dat het nog enkele minuten ging duren. Had dat nog nooit mee gemaakt en kan iemand me uitleggen wat er dan gebeurd en waarom dat bijna een kwartier duurt?
Pagina: 1 ... 110 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!