Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Dat is alleen waar als je met de OV Chipkaart reist, niet als je een papieren kaartje hebt:ArcticWolf schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:20:
[...]
Nee helaas, aangezien de trein van Arriva niet vertraagd was en de NS trein maar 9 minuten vertraging had.
http://www.ns.nl/binaries...-terug-bij-vertraging.pdf
Bij Reizen met een verplichte check-in (en/of check-uit) wordt de restitutie berekend op basis van het door een check-in en een check-uit vastgelegde vertrek-
en bestemmingsstation.
Indien u in het bezit bent van een NS-vervoerbewijs dat geldig is op een verbinding waarbij het vervoer deels door NS en deels door een andere (spoor)
vervoerder wordt verricht, krijgt u uitsluitend het aan NS toe te rekenen deel van de ritprijs of evenredige deel van de abonnementsprijs voor de helft of geheel
gerestitueerd, indien de vertraging optreedt op het NS-traject.
Daar hebben ze dan ook tunnels viaducten voor uitgevonden... Werklozen genoeg tegenwoordig, dus ik zou zeggen: Hup regering, zet die mensen eens aan het werk, allemaal tunnels en viaducten bouwen.LauPro schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:35:
[...] Overwegen zijn een doorn in het oog voor een goede doorgang en dat moet gewoon stoppen...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Aub. geen tunnels... dan komt ITL weer langs om te "praten" (lees: zeiken).Fiber schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:27:
[...]
Daar hebben ze dan ook tunnels viaducten voor uitgevonden... Werklozen genoeg tegenwoordig, dus ik zou zeggen: Hup regering, zet die mensen eens aan het werk, allemaal tunnels en viaducten bouwen.
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Verwijderd
Hij is compleet dicht, om de koppeling zit een plaat die de ruimte afsluit.Maasluip schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 12:59:
Je verwacht het ook niet, dat zo'n gapend gat sneeuw opzuigt.
[afbeelding]
Dat project is nog niet aanbesteedt hoor... en dat wordt geen spoortunnelvooghel schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:33:
Gelukkig luisteren ze niet naar je en zijn ze bij Db eindelijk begonnen om de kruising ongelijkvloers te maken.
[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 25-01-2013 13:43 ]
Die informatie klopt dus nietCyBeR schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 12:45:
[...]
Hm, ok voor de HLE 13 maar (en ik moet hier uitgaan van wat ik op 't interweps vind en dat is in dit geval wikipedia):
Er zit geen ATB in, het zou me ook niet verbazen als er ook geen KVB in zit.
We are shaping the future
Oplossing: Een doorgaande 2600 per uur wordt geschrapt, reizigers tussen Amsterdam en Rotterdam worden actief naar de (toeslagvrije) Fyra verwezen die een half uur sneller is dan de 2600, vanuit Rotterdam rijdt een aanvullende trein naar Vlissingen.CyBeR schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:18:
[...]
Mja die zat idd met grote regelmaat goed vol maar hij was ook altijd wel wat korter dan strict gezien noodzakelijk.
Reizigers tussen die op een station op de oude lijn moeten zijn kunnen ook met de 2200 reizen die (dan wel via Haarlem) een kwartiersdienst met de 2600 maakt. Het is allemaal niet prettig, maar dan moeten ze er maar niet zo'n zooitje van maken.
Maar ik ben ook maar een stuurman aan de wal.
Signatures zijn voor boomers.
Dus ik kan een claim indienen volgens de normale dienstregeling en telt de aangepaste dienstregeling niet mee?Mogelijk heeft u de afgelopen dagen hinder ondervonden van de aangepaste dienstregeling. Dit vinden wij erg vervelend. Onze ‘geld terug bij vertraging regeling’ is ruimhartig en geldt ten opzichte van de normale dienstregeling.
[ Voor 37% gewijzigd door dcm360 op 25-01-2013 14:12 ]
Verwijderd
Yes je mag de vertraging berekenen op basis van de normale dienstregeling.magnifor schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:08:
In de mail van gisteren staat het volgende:
[...]
Dus ik kan een claim indienen volgens de normale dienstregeling en telt de aangepaste dienstregeling niet mee?
Ja, maar dat onderscheid maakte je net nietArcticWolf schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:42:
[...]
Dat project is nog niet aanbesteedt hoor... en dat wordt geen spoortunnelDe N225 gaat onder het spoor door, dus dat is geen probleem. Spoor onder weg door is wel een probleem.
Dat het zo ingewikkeld is geloof ik meteen. Maar des te meer reden om te versimpelen! Alles is gewoon TE ingewikkeld, er zijn TEveel mitsen en maren, er zijn TEveel dingen waar rekening mee gehouden wordt.IJnte schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:30:
[...]
Meld je bij de NS! Er zijn al vele tientallen 'programmatjes' getest maar allen falen. Complexiteit is erg hoog omdat je niet alleen maar aan materieel A en Locatie X en treintje Y moet denken, maar ook aan machinistje Q, conducteurtje Z, onderhoud O, schoonmaak S etc en dat voor elk treinstel. Wat het nog complexer maakt is dat machinistje Q en conducteurtje Z ook nog eens op verschillende treintjes Y en A rijden en wisselen op locatie X. Als er in die puzzel (waar al jaren van tevoren aan wordt gewerkt) iets mis loopt (defect treintje) dan moet je de puzzel ter plekke op nieuw gaan doen. Dat is gewoon een kaartenhuis wat instort naar mate er meer dingen mis gaan. Wat ik ook begrepen heb is dat het systeem waarmee de bijsturing moet werken ook niet al te prettig is.
Ik ben er zeerzeker geen held in, maar ik ben er heilig van overtuigd dat het echt wel simpeler kan.
Wat is dat?Fiber schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:34:
[...]
Wat dus weer zéééér pleit voor het door NS personeel nog steeds tegengehouden 'Rondje om de Kerk'...
Heel interessantIJnte schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 15:56:
De vraag waarom treinen korter zijn kan ik niet beantwoorden. Dan moet je op somdatralala ff informeren.
Overigens ff wat reclame maken:
Veilig treinverkeer voortaan goedkoper
[afbeelding]
(btw die site is wel erg 90's qua kleuren

Hoezo niet? In NL rijden ze al langer en nu nog steeds tussen Amsterdam en Breda. Wil je zeggen dat dat niet op het HSL-traject is?Luccus schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:06:
Er zijn op dit moment geen locomotieven die zowel in Nederland als in België op de HSL zijn toegelaten.

Tijd om dat even te regelen, kan nooit zo moeilijk zijn. En er is haast bij dus graag de bureaucratische molen overslaan. Of beter nog, de bureaucratische molen overal geheel afschaffen.
Den Bosch ookchime schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:12:
Maar ik denk dus niet dat er een vaste standaardlengte is ....
In Antwerpen centraal zijn er ook perrons waar gemakkelijk 2 treinen aan kunnen stoppen (hebben effectief een onverdeling in perron deel A en B )
Ja, mijn idee. Maar wie ben ik...F.West98 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 18:43:
Het lijkt mij dat de treinen in aangepaste dienstregeling best langer kunnen.
De kwartiersdiensten halveren, dus het materiaal van het ene kwartier is over om voor het tweede kwartier gebruikt te worden? Lijkt mij logisch...
Bij Den Bosch aanwezig!Alex) schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 22:25:
Dat hangt van de inrichting van de infrastructuur af. Als je een a-zijde en een b-zijde hebt met in het midden een kruiswissel naar naastgelegen spoor kun je beide perronfasen onafhankelijk van elkaar gebruiken. In de praktijk gebeurt dit echter niet zo vaak.
Waarom niet? Werkt perfect.
Dus toch op het HSL-traject?CyBeR schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 09:18:
Thalys heeft toch ook geen last van de prio stammen die maar 160 gaan?
Interessant, maar niks nieuws. Ben dat lange tijd geleden (ik meen hier in dit topic) al eens tegengekomen
De ervaring met grote bedrijven is dat als je geen vertrouwde connecties bij de top hebt dat er niks met dergelijke aandragingen gedaan wordt.wildhagen schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 10:31:
Waarom heb je dat idee dan niet aangedragen bij de juiste instanties, als je kennelijk 10 jaar geleden al zo'n systeem hebt ontworpen? Dan had je iedereen een hoop problemen en moeite kunnen besparen, en hadden we dit allang gehad...
ArcticWolf schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:12:
niet het meeste kwalitatieve artikel maar:
http://frontpage.fok.nl/n...-vervanger-voor-fyra.html
[...]

Maar btw, wat zijn die HLE-18's ook lelijk zeg

Ja, begrijpelijk, maar als je als beginneling niet mag werken, ga je die vereiste ervaring ook niet krijgenArcticWolf schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:46:
Ik vind het bedrijf waar IJnte werkt nou niet echt "klein".... maar goed, beginnende bedrijfjes kunnen het wat lastiger krijgen. Maar hoe kan je nou aan het spoor werken als je geen ervaring hebt met het spoor? ProRail eist dat je wat kennis hebt voordat je eraan mag werken, opzich best logisch.

Leuk cirkeltje heb je dan.
Holy ShitArcticWolf schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 12:46:
[afbeelding]
het is dat de bodem er niet helemaal onderuit is gevallen
Wow.
Ziet er ook wel heel goedkoop en veel te licht gebouwd uit.
Wordt zo wel duidelijk waar de lage prijs vandaan komt...
Ik snap sowieso eigenlijk niet waarom er altijd allemaal installaties onder een trein moeten hangen. Je wil toch sowieso een zo laag mogelijke vloer lijkt mij en dan is dat niet handig. Ten tweede als je kijkt naar de Protostreinen waar alle electronica op het dak ligt zie je al dat dat veel minder storingsgevoelig is.IJnte schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:25:
Heb het er net een poosje met collega's over gehad.. Echt niet gezond hoor!
Wat mij betreft onder een trein: aandrijving, remsysteem & waterreservoirs en de rest allemaal bovenop gooien. En tja, een paar 3-4mm alu panelen... die zouden zelfs beschadigen bij een aanrijding met een persoon of vee.
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
En elektronica op het dak is geen garantie voor minder storingsgevoelig hoor. Die elektronica is weer gevoeliger voor smeltwater. Daar heeft SLT (met elektronica op het dak) al de nodige last van gehad.
Virussen? Scan ze hier!
Super Mat 64'wildhagen schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 18:09:
Bij het moderne materieel hangt er al relatief weinig meer onderaan, alleen bij het oudere spul nog wel wat (Mat'64 met name, en ICM ook geloof ik?), maar of het nog lonend is om die compleet te gaan verbouwen...
En elektronica op het dak is geen garantie voor minder storingsgevoelig hoor. Die elektronica is weer gevoeliger voor smeltwater. Daar heeft SLT (met elektronica op het dak) al de nodige last van gehad.
Wikipedia: Rondje om de kerk
Schijnen toch nog wel wat meer haken en ogen aan te zitten dan ik in eerste instantie dacht, maar neemt niet weg dat een wat eenvoudigere en degelijkere dienstregeling veel problemen kan voorkomen.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 25-01-2013 20:04 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Er is geen toelating geregeld voor de locomotieven en rijtuigen die op het Nederlandse deel van de HSL Fyra-diensten regelen.Knightwolf schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 17:33:
[...]
Hoezo niet? In NL rijden ze al langer en nu nog steeds tussen Amsterdam en Breda. Wil je zeggen dat dat niet op het HSL-traject is?schiet ook niet op dan...
Da's maar een formaliteit, niet zo spannend.Luccus schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 21:43:
Er is geen toelating geregeld voor de locomotieven en rijtuigen die op het Nederlandse deel van de HSL Fyra-diensten regelen.
Het Nederlandse deel, ja. Die prio stammen mogen niet rijden op 't Belgische deel wegens niet toegelaten.
En die toelating is niet alleen maar een formaliteit he -- die dingen moeten getest worden of het beveiligingssysteem er wel goed mee werkt en dergelijke. (D'r zal nog meer gedaan worden maar daar weet ik het fijne niet van.)
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
LOL.... ga je eens verdiepen in de werkelijkheid. Daar zit een testtraject aan wat je moet doorlopen voor je de certificering hebt, om te zien of het geen storing veroorzaakt, en of het aan de Nederlandse eisen voldoet.Knightwolf schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 00:48:
[...]
Da's maar een formaliteit, niet zo spannend.
Het is niet alsof je ff iemand belt en om een certificering kan vragen en het zo krijgt. Dát is een formaliteit. Dit is dat niet.
Virussen? Scan ze hier!
Die had ik aan moeten zien komenArcticWolf schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 21:04:
In het weekend rijden er sowieso al minder treinen
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Wel vreemd dat de V250 wel een certificering heeft gekregen dan.... 119 storingen sinds in dienst treden is behoorlijk wat, om tijdens de certificering over het hoofd te zien.wildhagen schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 05:05:
[...]
LOL.... ga je eens verdiepen in de werkelijkheid. Daar zit een testtraject aan wat je moet doorlopen voor je de certificering hebt, om te zien of het geen storing veroorzaakt, en of het aan de Nederlandse eisen voldoet.
Het is niet alsof je ff iemand belt en om een certificering kan vragen en het zo krijgt. Dát is een formaliteit. Dit is dat niet.

Als je denkt dat materieel nooit storingen kan hebben zou ik nog een cursus Realiteitszin gaan volgenArcticWolf schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 10:33:
[...]
Wel vreemd dat de V250 wel een certificering heeft gekregen dan.... 119 storingen sinds in dienst treden is behoorlijk wat, om tijdens de certificering over het hoofd te zien.
Als materieel wat ooit een storing vertoont heeft nooit een certificering zou kunnen krijgen, zou er nooit ook maar enig materieel rijden.
Noem me bijvoorbeeld één materieelsoort dat nog nooit storingen vertoont heeft?
Daarnaast heb je storingen en storingen. Een defecte interieur-lamp is ook een storing bijvoorbeeld. Aangezien er over het soort storing niets bekend is (afaik?), valt daar dus ook weinig inhoudfelijks over te zeggen.
Virussen? Scan ze hier!
Maar goed, een trein ontwerpen, bouwen en testen voor 20 miljoen is natuurlijk onmogelijk... dat had mijn kat zelfs aan zien komen
edit:
het sneeuwt hier (Utrecht) behoorlijk hard
[ Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 26-01-2013 12:01 ]
Waar natuurlijk niks mis mee hoeft te zijn. Maar daar hebben we het al eens over gehad geloof ik.leonbong schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 12:30:
Je kan wel voor 20miljoen een trein bouwen. Maar dan moet het een bestaand model zijn.

De order bestond uit 37 ICE3 en 13 ICE3M voor 1,9 miljard DM (omgerekend 1 miljard euro).
Wikipedia: ICE 3 – Wikipedia
misschien nu wat meer vanwege inflatie en dergelijke.. maar toch.
En ja in 1998 vond dat ICE ongeluk plaats, maar de oorzaak daarvan werd gevonden en daarna is geen ICE meer ontspoort (iig niet op hogesnelheid).
[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 26-01-2013 14:00 ]
Goederentrein gekanteld in WestelijkHavengebied
Twee wagons van een goederentrein zijn zaterdagochtend vroeg van het spoor geraakt toen de trein door een andere goederentrein werd geraakt tijdens het rangeren.
Om 05.45 uur ging het op het emplacement Westhavenweg bij het rangeren fout. De voorste wagon van een langzaamrijdende goederentrein, geladen met kolen, kantelde bij het rangeren. De tweede wagon van dezelfde goederentrein kantelde ook en leunt nu tegen een andere goederentrein op een naastgelegen spoor.
ProRail is met speciaal hulpverleningsmateriaal ter plaatse gekomen om de wagons weer op het spoor te zetten. Een woordvoerder laat weten dat het ongeluk hinder oplevert voor het goederenvervoer en benadrukt dat het reizigersvervoer geen vertraging oploopt door het incident.

http://www.at5.nl/artikel...-in-westelijk-havengebied
Nou vraag ik me af, hoe gaan ze met die kleine karretjes die zware treinstellen weer overeind zetten? Hebben ze soms een grote krik oid?
[ Voor 6% gewijzigd door Sefyu op 26-01-2013 15:35 ]
Volgens mij tegenwoordig vooral particulier gehuurde kranen, of hebben ze nog steeds ongevallenkranen, zoals vroeger?

Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2013 16:28 ]
Aangezien ze op het Nederlands deel van de HSL rijden, en het Belgisch deel exact hetzelfde is, rijden ze daar vanzelfsprekend ook zonder problemen. Daarom is het wat mij betreft een formaliteit.wildhagen schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 05:05:
LOL.... ga je eens verdiepen in de werkelijkheid. Daar zit een testtraject aan wat je moet doorlopen voor je de certificering hebt, om te zien of het geen storing veroorzaakt, en of het aan de Nederlandse eisen voldoet.
IddArcticWolf schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 10:33:
Wel vreemd dat de V250 wel een certificering heeft gekregen dan.... 119 storingen sinds in dienst treden is behoorlijk wat, om tijdens de certificering over het hoofd te zien.
In theorie is het hetzelfde (want beide ERTMS) maar in de praktijk zijn de twee systemen door verschillende vendors gemaakt (hoewel ik vergeet welke) dus zijn ze zekerste weten niet hetzelfde.Knightwolf schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 16:32:
[...]
Aangezien ze op het Nederlands deel van de HSL rijden, en het Belgisch deel exact hetzelfde is, rijden ze daar vanzelfsprekend ook zonder problemen. Daarom is het wat mij betreft een formaliteit.
Ehm.... die zijn dus niet exact hetzelfde. Ik weet niet hoe je daar bij komt?Knightwolf schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 16:32:
[...]
Aangezien ze op het Nederlands deel van de HSL rijden, en het Belgisch deel exact hetzelfde is, rijden ze daar vanzelfsprekend ook zonder problemen. Daarom is het wat mij betreft een formaliteit.
En dat jij iets vind maakt het nog geen formaliteit.
@Cyber: het Nederlandse deel van de baanapparatuur is geproduceerd door Thales en Siemens, het Belgische deel door Alstom.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Hoe dan ook, het is bepaald geen formaliteit en wat een willekeurige Nederlander niet gehinderd door enige kennis van zaken daar van vindt doet daar niets aan af.
Dát lijkt me het minste probleem aangezien de combinatie traxx + Prio ook gewoon als benelux via regulier spoor naar Brussel reed.Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 16:58:
Afgezien daar van, kun je via de HSL direct het station van Antwerpen binnen rijden of moet je, net zoals bij de Nederlandse stations, via regulier spoor? In het laatste geval heb je uiteraard ook Memor en toelating voor het reguliere Belgische spoorwegnet nodig.
Leek me volstrekt logisch, dus een aanname.wildhagen schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 16:39:
Ehm.... die zijn dus niet exact hetzelfde. Ik weet niet hoe je daar bij komt?
Ben dan ook verbaasd dat het niet zo is.
Het zou niet meer dan een formaliteit mogen zijn.En dat jij iets vind maakt het nog geen formaliteit.
Dit soort dingen zijn echt in veel teveel gevallen pure bureaucratie.
[ Voor 12% gewijzigd door Knightwolf op 26-01-2013 18:53 ]
Helaas is de wereld niet ideaal en werkt shit dit soort shit vaak niet zoals 't hoort.
[ Voor 16% gewijzigd door Knightwolf op 26-01-2013 21:04 ]
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Van de Hema of van de Wibra?Tomsworld schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 23:14:
Daarnet in het nieuws gezien, de rechtstreekse trein Antwerpen / Roosendaal wordt gereden met duikbrilletjes.

wat zijn dat?
ditArcticWolf schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 23:17:
[...]
Van de Hema of van de Wibra?![]()
wat zijn dat?

Fiber schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 23:33:
Ik vind hem mooier dan de Fyra. Lekker Retro...! En kan vast wel een beetje sneeuw hebben...
lijkt wel veel op de stoptrein die er al reed?

De stoptrein rijdt hiermee (MS75):

[ Voor 13% gewijzigd door Alex) op 27-01-2013 00:16 ]

Klassiek motorstel![]() De treinstellen worden voornamelijk ingezet op L-treinen (stoptreinen) en P-treinen (piekuurtreinen, ofwel spitstreinen). Inzet in IR-treinen (interregio) en korte IC-treinen komt ook wel voor. |
MS75![]() |
MS80![]() |
MS86![]() |
MS96 |
MW41![]() |
MS08![]() De Desiro ML zal worden ingezet in de stoptreindiensten en op het Gewestelijk ExpresNet (GEN) dat rond Brussel gerealiseerd zal worden. Heden ten dage zijn de treinstellen al te bewonderen in onder andere de verbinding Antwerpen - Noorderkempen, waar ze opereren onder 3 kV én 25 kV, en beveiligd worden door TBL1+, Memor en ETCS Level 1. |
Dit zijn de meest voorkomende treinstellen in het Belgisch binnenlands verkeer. Daarnaast rijdt er in België een grote hoeveelheid locomotieven rond die verschillende soorten rijtuigen op sleep hebben. Voor het internationaal verkeer zijn er veel hogesnelheidstreinen: Thalys, ICE, Eurostar, TGV en (ooit weer) Fyra V250.
en heeft België nu meer treinen dan stations of lijkt dat maar zo na deze opsomming?
[ Voor 65% gewijzigd door franssie op 27-01-2013 01:28 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Daar zijn die oude MATs niets bij.
(ik ga paar keer paar jaar van België naar Nederland, omdat mijn pa huisje in de Ardennen heeft).
De MS96 vind ik dan ook weer zo hondslelijk en super vaag.
Beetje stroomlijning hebben ze geloof nog nooit van gehoord

Ze zijn wel redelijk luxe van binnen vind ik, voor een doorsnee trein.
En ze baggeren tenminste wel door sneeuw heen
[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 27-01-2013 01:41 ]
België heeft nog heel veel stations en lijnen die in Nederland allang gesloten zouden zijn. Stations zoals Stockem, waar op werkdagen maarliefst 24 mensen in- en uitstappen. Of stations als Buda, waar in het weekend helemaal niks stopt. Daarnaast is België best wel Brussel-gericht: de zessporige Noord-Zuid-verbinding verwerkt 1.200 treinen per dag. Een kortstondige verstoring in de NZV beïnvloedt makkelijk tientallen andere treinen.franssie schreef op zondag 27 januari 2013 @ 01:23:
en heeft België nu meer treinen dan stations of lijkt dat maar zo na deze opsomming?
Voor al deze verbindingen is materieel nodig. P-treinen (piekuurtreinen) rijden alleen op werkdagen tijdens de spitsen. Een deel van de treinseries rijdt alleen doordeweeks, zo is de IC Essen - Charleroi bijvoorbeeld in het weekend beperkt tot Antwerpen - Charleroi. Het rollend materieel staat de rest van de tijd niets te doen.
Ook is er volgens mij veel capaciteitsverspilling: de verbinding Oostende - Eupen rijdt met maarliefst 12 I11-rijtuigen gedurende de hele dag. Deze capaciteit is hoofdzakelijk nodig tijdens de spitsuren, of wanneer half België besluit om naar het strand te gaan in Oostende.
[ Voor 3% gewijzigd door Alex) op 27-01-2013 01:53 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Soms ook met een klassiek motorstel, als de MS75 kapot is (gebeurt geloof ik nogal eens). Heb die regelmatig gezien hier op het station in Roosendaal

Virussen? Scan ze hier!

Beschrijving MS08:
Nu die van de FLIRT en GTW:De Desiro ML is modulair opgebouwd uit een aluminium frame met een front deel van glasvezelversterkte kunststof (GVK). Alle rijtuigen hebben een lagevloerdeel. Het treinstel wordt elektrisch aangedreven. Het treinstel kan met twee tussenrijtuigen worden verlengd.
Ik weet alleen niet wie er eerder wasGTW: Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Er kunnen naar wens extra rijtuigen tussen geplaatst worden. Het treinstel heeft een lagevloerdeel. FLIRT: De trein heeft een modulair concept en kan worden uitgevoerd met 2 tot 6 rijtuigen.
Virussen? Scan ze hier!
Ik kon me herinneren in BE in een dubbeldekstrein te hebben gezeten van Mechelen naar Antwerpen, dat zal dan een M5 of M6 zijn geweest.Alex) schreef op zondag 27 januari 2013 @ 01:06:
België heeft een vrij rijke verzameling aan rollend materieel, waarbij een groot deel van de vloot oud tot zeer oud is. Hieronder een overzicht van de meest voorkomende treinstellen in België.
Virussen? Scan ze hier!
Ze zijn in het verleden wel vaker (vooral in het weekend) in Roosendaal geweest.
Vorige week zondag (20 januari dus) stond er in Roosendaal zelfs een MS75 én een MS86 tegelijkertijd te wachten op vertrek vanuit Roosendaal.

Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Overigens moet je je van dat beveiligingsysteem niet al te veel voorstellen, het let alleen op seinen die een snelheidsbeperking instellen. Je kunt dus met 160 door rood rijden zonder dat het beveiliginssysteem ingrijpt.In 2004 is besloten om Crocodile aan te leggen op de Belgisch-Nederlandse grensbaanvakken Essen – Roosendaal en Wezet (Visé) – Maastricht. In 2010 zijn de krokodillen op deze grensbaanvakken in dienst genomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2013 17:37 ]
Als ik zo'n duikbril moet ik vreemd genoeg aan Kenny uit Southpark denken (die met de kapuchon)Tomsworld schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 23:14:
Daarnet in het nieuws gezien, de rechtstreekse trein Antwerpen / Roosendaal wordt gereden met duikbrilletjes.

ochVerwijderd schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:35:
Volgens Wikipedia ligt het Belgische beveiligingssysteem ook op Nederlandse grenstrajecten
[...]
Overigens moet je je van dat beveiligingsysteem niet al te veel voorstellen, het let alleen op seinen die een snelheidsbeperking instellen. Je kunt dus met 160 door rood rijden zonder dat het beveiliginssysteem ingrijpt.
maar goed, volgens mij zijn de kritieke punten nu voorzien van ATB-vv maar dat kon vroeger dus veel vaker....
wtf, raarste systeem ooit. wel lekker goedkoop lijkt me.Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:35:
Volgens Wikipedia ligt het Belgische beveiligingssysteem ook op Nederlandse grenstrajecten
[...]
Overigens moet je je van dat beveiligingsysteem niet al te veel voorstellen, het let alleen op seinen die een snelheidsbeperking instellen. Je kunt dus met 160 door rood rijden zonder dat het beveiliginssysteem ingrijpt.
Voor een systeem uit de jaren dertig vorige eeuw niet zo heel gek. Wel gek dat het nog steeds in gebruik is.CyBeR schreef op zondag 27 januari 2013 @ 19:30:
[...]
wtf, raarste systeem ooit. wel lekker goedkoop lijkt me.
Zie ook http://vimeo.com/9641745
[ Voor 5% gewijzigd door PolarBear op 27-01-2013 19:39 ]
Daar heb je met materieel zonder ATB natuurlijk niets aan.ArcticWolf schreef op zondag 27 januari 2013 @ 19:18:
[...]
maar goed, volgens mij zijn de kritieke punten nu voorzien van ATB-vv maar dat kon vroeger dus veel vaker....
omg iddPolarBear schreef op zondag 27 januari 2013 @ 19:33:
[...]
Voor een systeem uit de jaren dertig vorige eeuw niet zo heel gek. Wel gek dat het nog steeds in gebruik is.
Zie ook http://vimeo.com/9641745
Dat kun je wel zeggen...... Ik reis van Dordrecht naar Roosendaal en ik vraag me toch af waarom mijn trein nu tegenwoordig helemaal uit Lelystad moet komen. Sinds ze die Intercity naar Vlissingen naar Lelystad hebben doorgetrokken heeft die in de spits vaker wel dan geen vertraging.ArcticWolf schreef op maandag 28 januari 2013 @ 06:39:
Begint weer goed vanmorgen.... Had net zo goed 20 min langer in m'n bed kunnen blijven liggen
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Dat was waarschijnlijk dat filmpje over de TGV en de historie van de hogesnelheidslijn. Daar kwam dat ook in voor.F.West98 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:42:
Dat krokodilsysteem is erg onveilig had ik laatst gelezen. In de vorige eeuw is er ooit een trein met volle snelheid op een andere trein gebotst omdat de machinist het gele en rode sein niet zag ivm mist en het systeem niet werkte omdat dat ding in het spoor bevroren was.
Zou goed kunnenRobkazoe schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:48:
[...]
Dat was waarschijnlijk dat filmpje over de TGV en de historie van de hogesnelheidslijn. Daar kwam dat ook in voor.
Bij een groen sein doet de krokodil niets. Bij het passeren van een geel sein gaat er een lampje branden in de cabine, de machinist moet dan op een knop drukken om dit te bevestigen, anders volgt er een remming. Bij het passeren van een rood sein gebeurt er wederom niks.
[ Voor 24% gewijzigd door Alex) op 28-01-2013 09:59 ]
ik quote mezelf maar weer een keerArcticWolf schreef op zondag 27 januari 2013 @ 19:41:
lijkt hier een beetje op:
http://youtu.be/cygd0tvbk50?t=35m45s
Frans systeem...
stond een paar posts hierboven, inclusief ongeluk en de werking er van.
- De Beneluxtrein was betrouwbaar (heb toch regelmatig anders mee gemaakt, ook 5 jaar geleden. maar n=1)
- De Beneluxtrein was rendabel (heb regelmatig in hele volle treinen gezeten, maar of dat dan ook meteen rendabel is).
Ik heb een tijdlang regelmatig (zeker 1 maar per week) op verschillende tijden met deze trein naar Brussel Midi gereisd. Opstappen in Amsterdam , terug uitstappen in Schiphol.PolarBear schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:51:
Overigens in de discussie omtrent de Fyra, ik hoor wat politici een aantal dingen beweren. Kan iemand dit soort uitspraken op waarde inschatten:
- De Beneluxtrein was betrouwbaar (heb toch regelmatig anders mee gemaakt, ook 5 jaar geleden. maar n=1)
- De Beneluxtrein was rendabel (heb regelmatig in hele volle treinen gezeten, maar of dat dan ook meteen rendabel is).
Op de heenweg (07:00) , 1e klas bijna leeg , op Schiphol wat opstappers , de 1e klas loopt vol in Den Haag / Rotterdam.
Op de terugweg (16:00) , 1e klas bijna leeg , tweede klad mudje vol (allemaal reizigers met veel koffers , RyanAir?) 1e klas loopt vol in Brussel Centrum, weer bijna leeg na Den Haag.
Ging ik vroeg terug ( 14:00) dan was de eerste klas erg leeg.
Mijn conclusie is :
1e klas , forenzen Den Haag./ Rotterdam naar Brussel Centraal (1e klas)
2e klas , passegiers voor Charleroi.
Verder werd deze trein ook gebruikt als verbinding tussen Brsusel en Antwerpen.
Gelukkig hoef ik nu even niet naar Brussel.
Maar weinig uitval , wel soms een andere route (maar daar heb je weinig last van als je op beide eindpunten in-uit stapt).
[ Voor 4% gewijzigd door MuzenJaap op 28-01-2013 11:58 ]
Over rendabel kan ik niet veel zeggen, behalve dat IC-diensten in Nederland in het algemeen meer opleveren dan ze kosten.
Recent in de krant ... meest stipte trein.PolarBear schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:51:
Overigens in de discussie omtrent de Fyra, ik hoor wat politici een aantal dingen beweren. Kan iemand dit soort uitspraken op waarde inschatten:
Tot de volgende droge opmerking in het artikel: "dat komt doordat de trein zo vaak afgeschaft werd ... afgeschafte treinen tellen niet mee als vertraging

Een volle trein is over 't algemeen rendabel ja, als de passagiers niet allemaal zwart rijden tenminste• De Beneluxtrein was rendabel (heb regelmatig in hele volle treinen gezeten, maar of dat dan ook meteen rendabel is).
[/list]
De Benelux is toch voor het merendeel met 11.8's gereden. Dus heel betrouwbaar kunnen we hem niet aanmerken.CyBeR schreef op maandag 28 januari 2013 @ 12:48:
[...]
De benelux had, toen er nog met 11.8's gereden werd, redelijk vaak vertraging maar hij reed in ieder geval wel. Ik heb 1x uitval gehad om een 11.8. Maar sinds de benelux door TRAXX gereden werd is dat allemaal een stuk beter geworden.
Maar het is wel een hele kleine IC (7 bakken?) en internationaal, geen idee of dat extra kosten met zich meebrengt. Ben daar wel benieuwd naar. Ben overigens ook benieuwd hoeveel passagiers de Benelux had, want de politiek is daar wel druk mee maar volgens mij hebben er meer passagiers last van de continue storingen rond Schiphol.Een volle trein is over 't algemeen rendabel ja, als de passagiers niet allemaal zwart rijden tenminsteEn de benelux dat inderdaad nagenoeg altijd vol, van begin tot eind.
Zeker in het weekend was de Benelux bijzonder rendabel.
Natuurlijk niet, anders blijft er van die punctualiteit cijfers weinig over. Sowieso vraag ik me al tijden af, wie en hoe dat berekend wordt. Of de NS (of ProRail) dit zelf bijhoudt (wij van WC-eend) en doorgeeft of dat een onafhankelijke partij dit doet. Door middel van steekproeven of wordt elke trein die vertraging heeft meegeteld? Maakt het nog wat uit hoe lang de vertraging is? Is één trein 1x vertraging of telt de vertraging op elk station? Enzovoorts.chime schreef op maandag 28 januari 2013 @ 12:34:
[...]
Recent in de krant ... meest stipte trein.
Tot de volgende droge opmerking in het artikel: "dat komt doordat de trein zo vaak afgeschaft werd ... afgeschafte treinen tellen niet mee als vertraging"
Op deze manier heeft de NS er belang bij treinen te laten uitvallen. Wat op zichzelf natuurlijk ook niet zo gek is om de dienstregeling weer op orde te krijgen, maar tel ze dan wel mee.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
De 11.8's zijn niet altijd onbetrouwbaar geweest hePolarBear schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:06:
[...]
De Benelux is toch voor het merendeel met 11.8's gereden. Dus heel betrouwbaar kunnen we hem niet aanmerken.
De benelux reed via SchipholMaar het is wel een hele kleine IC (7 bakken?) en internationaal, geen idee of dat extra kosten met zich meebrengt. Ben daar wel benieuwd naar. Ben overigens ook benieuwd hoeveel passagiers de Benelux had, want de politiek is daar wel druk mee maar volgens mij hebben er meer passagiers last van de continue storingen rond Schiphol.
Ik dacht, uit mijn hoofd gezegd, in dit forum gelezen te hebben dat er ook een soort van simpele uitvoering van ATB is. Soort van ATB in a box, in Nederland veelal toegepast om stoomtreinen op het Hoofdnet te kunnen laten rijden.
Is het niet mogelijk om zoiets te plaatsten op dat soort treinen?
@NS punctualiteit: vanaf 3 minuten vertraging is een trein te laat. Cijfers worden door NS bijgehouden en doorgegeven naar RWS. Indd gevalletje wij van WCeend.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
De punctualiteitsstatistieken komen van infrabeheerder ProRail, niet van NS en RWS heeft er al helemáál niks mee te maken.D_Jeff schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:36:
@NS punctualiteit: vanaf 3 minuten vertraging is een trein te laat. Cijfers worden door NS bijgehouden en doorgegeven naar RWS. Indd gevalletje wij van WCeend.
Hoe houden zij deze bij dan?Luccus schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:21:
[...]
De punctualiteitsstatistieken komen van infrabeheerder ProRail, niet van NS en RWS heeft er al helemáál niks mee te maken.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Ja, maar het is wel iets meer dan wat je beschrijft. Je hebt nog altijd een ATB-opneemspoel, bekabeling en remklep nodig. Dat moet vooraf in het voertuig ingebouwd worden. Het is dus geen kwestie van "we zetten een doos in de cabine en we hebben ATB".D_Jeff schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:36:
Over het ATB gemis voor de Belgische treinen:
Ik dacht, uit mijn hoofd gezegd, in dit forum gelezen te hebben dat er ook een soort van simpele uitvoering van ATB is. Soort van ATB in a box, in Nederland veelal toegepast om stoomtreinen op het Hoofdnet te kunnen laten rijden.
Is het niet mogelijk om zoiets te plaatsten op dat soort treinen?
Dit topic is gesloten.
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!