Combino's rijden héérlijk.wildhagen schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 08:08:
[...]
Nou, dat zou ik niet te snel zeggen
Verder staat de RET nu niet bepaald bekend om haar goede personeelsbeleid.
De HTM en GVB zitten (zaten?) allebei in zware financiele problemen, GVB heeft problemen met de aanleg van de Noord-Zuid lijn, en de GVB heeft ernstige constructieproblemen gehad met de Siemens Combino-trams (haarscheurtjes), en de 12G-trams hebben regelmatig problemen met de deuren.
Dus ook daar is niet alles koek en ei te noemen. Het gras is niet altijd groener bij de buren
Dat wel, maar tijdens de Combino Crisis was er toch wel een serieus probleem.
Siemens had namelijk een nogal grote fout gemaakt bij het ontwerpen van die dingen door een verkeerde aanname....
Siemens had namelijk een nogal grote fout gemaakt bij het ontwerpen van die dingen door een verkeerde aanname....
Virussen? Scan ze hier!
Zoals ik gisteren las: "Bij de NS gaat het met een beetje sneeuw al mis, bij de RET pas bij blokken beton."

Even wat luchtigheid:

Nederlands is makkelijker als je denkt.
Dat lijkt me ook niet echt nodig. Er ligt bijna nooit een halve meter ofzo boven de spoorstaaf. 10 cm is niet echt een probleem voor de meeste treinen. Op de vrije baan is er denk ik ook nog bijna nooit een trein stil te komen staan door de sneeuw, zonder dat er problemen aan de trein zelf waren, behalve in dat filmpje van 1663 die hier laatst gepost werdquote: ArticWolfer zijn geen sneeuwruim treinen zoals in het buitenland.
De grootste problemen zijn stuifsneeuw icm een VIRM of SLT en falende wissels.
Vraagje, ik kan het namelijk niet onmiddelijk terugvinden; is er ergens een chronologisch lijstje met wat er nu allemaal exact aan welk Fyra-stel stuk is/gegaan is? Je stelt je wat de vraag of het over het algemeen rommel is, of er gewoon stukken ondermaats ontworpen zijn aan die treinen.
Volgens mij is dat er niet, vooral ook omdat de reparatie van die stellen niet echt openbaar gebeurt. Volgens mij is zelfs niet bekend welk stel dat stuk plaatwerk heeft verloren.
Signatures zijn voor boomers.
Nounou, net in het vragenuurtje vielen er harde woorden. Men wil ZSM de Beneluxtrein terug en het liefst over HSL-spoor
. Mijn verwachting is dat de Beneluxtrein weer terug zal komen ten koste van een lokale IC wss.
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Ze kunnen de wissels toch schrobben?marcop23 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:48:
[...]
Dat lijkt me ook niet echt nodig. Er ligt bijna nooit een halve meter ofzo boven de spoorstaaf. 10 cm is niet echt een probleem voor de meeste treinen. Op de vrije baan is er denk ik ook nog bijna nooit een trein stil te komen staan door de sneeuw, zonder dat er problemen aan de trein zelf waren, behalve in dat filmpje van 1663 die hier laatst gepost werd
De grootste problemen zijn stuifsneeuw icm een VIRM of SLT en falende wissels.
En veel issues met de SLT en V-IRM zijn er niet meer, was vanmorgen ook op het nieuws.
Je raadt het nooit!
Weer al een aangepaste dienstregeling, houdt het ooit op zo?
http://www.nu.nl/binnenla...te-dienstregeling-ns.html
Volgende week als het gaat dooienEcker3000 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:58:
Je raadt het nooit!

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Nee want dan komt er smeltwater in de elektronica. Maar zo slecht ging het afgelopen vrijdag opzich niet, minus alle vertragingen mbt de storing rond Utrecht Centraal?
^%*$*$%*^ alweer een aangepaste dienstregeling! meh... net weer een wisselstoring bij Amsterdam CS. Veel wissels daar hebben geen wisselverwarming zag ik

Zijn dat geen belangrijke wissels dan? Vorig jaar werd nog aangegeven dat alle belangrijke wissels een werkende wisselverwarming hadden.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik zou zelf zeggen waarom voeren we geen burgerwacht in. Geef mensen die dicht bij het spoor wonen een curses hoe ze de wissel schoon moeten maken met een redelijke vergoeding. Zorg ervoor dat er altijd twee mensen aanwezig zijn, een voor veiligheid en de andere voor het werk met goed contract met ProRail. Er zijn genoeg mensen werkloos die zoiets zouden kunnen doen.Onbekend schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 17:48:
Zijn dat geen belangrijke wissels dan? Vorig jaar werd nog aangegeven dat alle belangrijke wissels een werkende wisselverwarming hadden.
Het is toch onzin dat er een storingsdienst 100 km over de snelweg moet rijden (die ook vast staat/traag rijdt) om ergens een storing op te lossen. En zoals gezegd gaat er meestal in de middle of nowhere niet zoveel verkeerd, alleen waar wissels zijn.
Volgens mij hebben de grote stations in Nederland allemaal een storingsploeg in de buurt.. maar goed, wat is een belangrijk wissel? Als een wissel niet belangrijk is, waarom ligt ie er dan? Als een belangrijk wissel uitvalt en dat hoeft niet eens vanwege de sneeuw te zijn, dan dienen de niet belangrijke wissels die taak over te nemen niet? Dus alle niet belangrijke wissels zijn ook belangrijk

Verwijderd
Waarom wordt er hier zo geklaagd over die winterdienstregeling? Als ze de boel op volle sterkte laten rijden loopt de hele boel in de soep en rijdt er niks meer, zoals een paar jaar geleden. Na alle kritiek van toen nemen ze tegenwoordig maatregelen om dat te voorkomen. Dat werkt, wordt er alsnog over geklaagd. 

Toen werd het hele treinvervoer stilgelegd en reed er bijna niks meer. Nu rijdt men volgens een aangepaste dienstregeling en blijft de boel wèl rijden. Hoezo geen resultaat?leonbong schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:17:
[...]
Sorry hoor maar toko's als rws en gvb hebben hun zaakjes beter op orde.
NS/prorail is namelijk echte traag 4 jaar later en nog geen resultaat.
Toch interessant dat in dat artikel beweerd wordt dat er alternatieven waren voor AnsaldoBreda terwijl hier in het topic een paar dagen geleden nog voorbij kwam dat Alsthom, Bombardier en Siemens geen reële opties waren. Ik ben heel benieuwd wie het bij het rechte eind heeft. Al moet ik zeggen dat de kop "Hoe de Nederlanders een papieren trein baarden" niet erg veel vertrouwen wekt, da's wel erg makkelijk de boel over de schutting gooien.Tomsworld schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 11:31:
Dit is al langer geweten maar voor de volledigheid uit een kwaliteitskrant :
Bron: http://www.standaard.be/a...elid=DMF20130121_00441451
[...]
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2013 18:19 ]
Sorry hoor maar toko's als rws en gvb hebben hun zaakjes beter op orde.ArcticWolf schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 07:44:
[...]
De NS gedraagt zich naar mijn weten toch naar een echt bedrijf... maar nu het goed mis gaat bemoeien de aandeelhouders zich ermee. Dat doet mij niet denken aan een staatsbedrijf...? De staat heeft op het hoofdspoor vrij weinig te zeggen tegenwoordig. De NS moet ook al is het 100% in handen van de staat als NV zijnde, zich toch aan de regels houden van een NV en de EU.
"echte" staatsbedrijven zijn de RWS en UWV bijvoorbeeld. Daar gaat alles "traag" zoals bij echte ambtenaren. En dan heb je nog de gemeentelijke vervoersbedrijven, GVB, RET, HTM, BRU. Ik kan nou niet echt zeggen dat deze 4 het slecht doen
NS/prorail is namelijk echte traag 4 jaar later en nog geen resultaat. Rws / gemeenste / provincies hebben wel schone wegen na een ramp winter zonder zout.
Daarnaast je haalt de gvb aan met de combino maar daar had de reiziger geen last van, dus dan heeft gvb zijn zaakjes op orde. Gvb hoefde geen diensten te schrappen.
Dus wie is er nou traag?
Hoe kom jij erbij dat treinen wel goed rijden?Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:16:
Waarom wordt er hier zo geklaagd over die winterdienstregeling? Als ze de boel op volle sterkte laten rijden loopt de hele boel in de soep en rijdt er niks meer, zoals een paar jaar geleden. Na alle kritiek van toen nemen ze tegenwoordig maatregelen om dat te voorkomen. Dat werkt, wordt er alsnog over geklaagd.
[...]
Toen werd het hele treinvervoer stilgelegd en reed er bijna niks meer. Nu rijdt men volgens een aangepaste dienstregeling en blijft de boel wèl rijden. Hoezo geen resultaat?
Op mijn traject is het een ontzettende puinhoop. (Rijswijk naar Almere)
Ben blij dat ik thuis kan werken.
Ik vind het alsnog bizar.
Ze noemen dit "strenge vorst".
Het vriest gemiddelde 5 graden.
Ik vraag me af hoe de puinhoop wordt als we naar gemiddeld -10 graden Celsius gaan.
[ Voor 11% gewijzigd door B_FORCE op 22-01-2013 18:25 ]
Je haalt me de spreekwoordelijke woorden uit de mond...[b]Wezz6400 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:16:[/
Toch interessant dat in dat artikel beweerd wordt dat er alternatieven waren voor AnsaldoBreda terwijl hier in het topic een paar dagen geleden nog voorbij kwam dat Alsthom, Bombardier en Siemens geen reële opties waren. Ik ben heel benieuwd wie het bij het rechte eind heeft. Al moet ik zeggen dat de kop "Hoe de Nederlanders een papieren trein baarden" niet erg veel vertrouwen wekt, da's wel erg makkelijk de boel over de schutting gooien.
Zolang er nog wissels met gasverwarming liggen zullen er problemen met wissels blijven als het sneeuwt. Ik dacht dat Prorail aan het kijken was of ze op termijn niet naar elektrisch verwarde wissels over kunnen. En tot die tijd blijft het aanmodderen lijkt me en kan iedereen ontevreden blijven schreeuwen dat het een aard heeft...leonbong schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:17:
[...]
Sorry hoor maar toko's als rws en gvb hebben hun zaakjes beter op orde.
NS/prorail is namelijk echte traag 4 jaar later en nog geen resultaat. Rws / gemeenste / provincies hebben wel schone wegen na een ramp winter zonder zout.
Daarnaast je haalt de gvb aan met de combino maar daar had de reiziger geen last van, dus dan heeft gvb zijn zaakjes op orde. Gvb hoefde geen diensten te schrappen.
Dus wie is er nou traag?

[ Voor 4% gewijzigd door EricJH op 22-01-2013 18:27 ]
Als er storingsploegen op een station zijn, dan snap ik niet hoe er vertragingen kunnen ontstaan van meer dan een half uur. Bedoel laat die ploegen gewoon continue rondes maken om te kijken of de wissels ijsvrij zijn. Pas als er meer ijs in de wissels komt dan dat er personeel is, dan is er een probleem. Maar zelfs Utrecht centraal lijkt mij met 2 man ijsvrij te houden.ArcticWolf schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:13:
Volgens mij hebben de grote stations in Nederland allemaal een storingsploeg in de buurt.. maar goed, wat is een belangrijk wissel? Als een wissel niet belangrijk is, waarom ligt ie er dan? Als een belangrijk wissel uitvalt en dat hoeft niet eens vanwege de sneeuw te zijn, dan dienen de niet belangrijke wissels die taak over te nemen niet? Dus alle niet belangrijke wissels zijn ook belangrijk
Ik denk dat de wissels op de wat meer onbereikbare plaatsen lastiger zijn zoals de lijn naar Veenendaal bij de Haar lastiger ijsvrij te maken zijn.
Als er nauwelijks treinen overheen komen? Die voetpompwissel die je hier in Delfzijl tegen komt, en de wissel die je naar het spoor met de ICK rijtuigen lijdt, zijn wel essentieel, anders kan je niet bij de rijtuigen, maar niet belangrijk.ArcticWolf schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:13:
Volgens Wikipedia zijn beiden ongeveer net zo betrouwbaar. Bovendien heb je meerdere soorten gasverwarming, eentje met branders en eentje met een soort cv.quote: EricJHZolang er nog wissels met gasverwarming liggen zullen er problemen met wissels blijven als het sneeuwt.
[ Voor 18% gewijzigd door marcop23 op 22-01-2013 18:31 ]
Nou, ik mag straks 100km naar een station rijden om m'n vrouw op te halen
. Waarom ligt er geen spoor tussen Meppel en Lelystad (oid) zodat je niet direct in de problemen zit als er tussen Meppel en Zwolle iets misgaat?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Omdat er niet tussen elke plaats een spoor kan liggen... je kan moeilijk het hele land vol met spoor leggen, net zoals je niet het hele land kan asfalteren...
Moet wel economisch rendabel zijn, want het aanleggen van spoor is, net als het aanleg van wegen, niet echt goedkoop. En dan hebben we het over onderhoud nog niet gehad.
Een spoorlijn tussen, pak hem beet, Nergenshuizen en Bloemkoolstradeel zal nooit erg rendabel gaan worden lijkt me, bijvoorbeeld.
Moet wel economisch rendabel zijn, want het aanleggen van spoor is, net als het aanleg van wegen, niet echt goedkoop. En dan hebben we het over onderhoud nog niet gehad.
Een spoorlijn tussen, pak hem beet, Nergenshuizen en Bloemkoolstradeel zal nooit erg rendabel gaan worden lijkt me, bijvoorbeeld.
[ Voor 48% gewijzigd door wildhagen op 22-01-2013 18:35 ]
Virussen? Scan ze hier!
@ericjh fyra discussie
NS had nooit de eis moeten stellen dat het een uniek model moet zijn. Dat vinden managers leuk maar reizigers boeit dat geen hol.
We kunnen dus best de NS verwijten dat ze niet de reiziger voorop hebben gezet. De directie wou hun eigen ego strelen op de golfbaan.
NS had nooit de eis moeten stellen dat het een uniek model moet zijn. Dat vinden managers leuk maar reizigers boeit dat geen hol.
We kunnen dus best de NS verwijten dat ze niet de reiziger voorop hebben gezet. De directie wou hun eigen ego strelen op de golfbaan.
Je hoeft ook niet tussen elke plaats een spoor te leggen, maar als ik een spoorkaart van Nederland bekijk is dit volgens mij het enige stuk waar je geen alternatief tot omrijden hebt.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Voornamelijk omdat de omstandigheden door velen als niet dusdanig worden gezien dat hiervoor een afwijkende dienstregeling noodzakelijk zou moeten zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:16:
In elk geval geen reeele opties binnen de kaders van de aanbesteding. Ik weet niet of dat anders zou zijn geweest als men eea anders had geformuleerd. Ik vraag me overigens af hoe zoiets als eigen materieel en status werkt. Dat ding is zo spuuglelijk dat het bij mij negatief scoortToch interessant dat in dat artikel beweerd wordt dat er alternatieven waren voor AnsaldoBreda terwijl hier in het topic een paar dagen geleden nog voorbij kwam dat Alsthom, Bombardier en Siemens geen reële opties waren.
[ Voor 6% gewijzigd door ijdod op 22-01-2013 18:47 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Wat ik me van de nieuwsberichten vorige winter herinner is dat er veel problemen met de verwarming van de wissels waren (waakvlam die uitwaaide).marcop23 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:29:
[...]
Als er nauwelijks treinen overheen komen? Die voetpompwissel die je hier in Delfzijl tegen komt, en de wissel die je naar het spoor met de ICK rijtuigen lijdt, zijn wel essentieel, anders kan je niet bij de rijtuigen, maar niet belangrijk.
[...]
Volgens Wikipedia zijn beiden ongeveer net zo betrouwbaar. Bovendien heb je meerdere soorten gasverwarming, eentje met branders en eentje met een soort cv.
Dank voor de wikipedia link:
Misschien zijn niet alle types wissels gelijk en zijn sommigen meer gelijk dan anderen als het om betrouwbaarheid gaat?De betrouwbaarheid van bovengenoemde systemen is in principe aan elkaar gelijk. [bron?]
Zijn er mensen die railonderhoud doen, of daar dicht bij staan, die op dit punt kunnen een toelichting kunnen geven of onvoldoende onderhoud een rol speelt bij de problemen met wissels?In Nederland wordt vooral het branderpijpsysteem gebruikt. De uiteindelijke betrouwbaarheid van een geplaatst systeem is afhankelijk van de kwaliteit van het systeem, een juiste aanleg en frequent onderhoud.
[ Voor 0% gewijzigd door EricJH op 23-01-2013 19:28 . Reden: Quote fix ]
Mogelijk is het een geval van 'blijkbaar' onvoldoende. Een paar jaren bezuinigen, in combinatie met relatief zachte winters en het kan lijken dat eea elkaar niet bijt.. totdat je het weer krijgt waardoor je weer weet waarom men het 'vroegah' zo duur heeft geimplementeerd
.
Neeuuh, maar er ontbreken echt nog wel een paar belangrijke schakels in mijn ogen: Den Helder - Leeuwarden, Utrecht - Breda, Amersfoort - Arnhem, om eens wat te noemen. Maar daar hebben we het al eens over gehad, en het zal er wel niet meer van komen denk ik.wildhagen schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:34:
Omdat er niet tussen elke plaats een spoor kan liggen... je kan moeilijk het hele land vol met spoor leggen, net zoals je niet het hele land kan asfalteren...

En inderdaad, als ze de Hanze-lijn op Meppel hadden aangesloten, in plaats van op Zwolle, dan had je nu een echt alternatief gehad voor het noorden. Nu blijft het een flessenhals tussen Zwolle en Meppel.

[ Voor 10% gewijzigd door Fiber op 22-01-2013 19:05 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Kleine tweesporige stations hebben wissels die bijna altijd in de rechte stand liggen. Deze hebben in een normale dienstregeling geen functie.ArcticWolf schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:13:
Als een wissel niet belangrijk is, waarom ligt ie er dan?
Ga je overal reserve-wissels neerleggen? Je hebt 4 wissels nodig om 1 wissel te kunnen omzeilen. Maar dan blijf je bezig. Maar als je dus wissels voor een groot station als Amsterdam Centraal hebt liggen waarvan je er bijvoorbeeld 70% actief gebruikt in een dienstregeling wordt gebruikt, moet je ook er voor zorgen dat je ze in minder ideale omstandigheden ook kunt gebruiken.Als een belangrijk wissel uitvalt en dat hoeft niet eens vanwege de sneeuw te zijn, dan dienen de niet belangrijke wissels die taak over te nemen niet?
En dit is de zoveelste winter op rij waarbij het treinverkeer grote problemen heeft. Zelfs een uitgeklede aangepaste dienstregeling is niet te vertrouwen, en dat is jammer. Daarnaast zijn er mensen die dan juist met de auto gaan i.p.v. de trein waardoor de volle wegen nog voller worden.....
Dat komt ook doordat men er van uitgaat dat als je kennelijk een vrij volle SLT-6 kunt laten overstappen op een al volle andere SLT-6. Mensen worden dan minder enthousiast over het reiscomfortOnbekend schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:03:
En dit is de zoveelste winter op rij waarbij het treinverkeer grote problemen heeft. Zelfs een uitgeklede aangepaste dienstregeling is niet te vertrouwen, en dat is jammer. Daarnaast zijn er mensen die dan juist met de auto gaan i.p.v. de trein waardoor de volle wegen nog voller worden.....
Damn, brand door een gesprongen gasleiding van de wisselverwarming bij goverwelle. Zit je dan net voor woerden. Nou ja ik zit wel, dat dan weer wel.
intergalactic.fm
Je kan toch geen betrouwbaar spoor hebben zonder reserve wissels? waarom denk je dat er 8000 wissels in Nederland liggen? De spoor infra is zo fragiel dat 1 "hoofd" wissel een heel station plat kan leggen, daarom liggen er omloop wissels voor een station. Als elke trein z'n eigen spoor zou hebben, hadden we dit probleem niet.Onbekend schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:03:
[...]
Kleine tweesporige stations hebben wissels die bijna altijd in de rechte stand liggen. Deze hebben in een normale dienstregeling geen functie.
[...]
Ga je overal reserve-wissels neerleggen? Je hebt 4 wissels nodig om 1 wissel te kunnen omzeilen. Maar dan blijf je bezig. Maar als je dus wissels voor een groot station als Amsterdam Centraal hebt liggen waarvan je er bijvoorbeeld 70% actief gebruikt in een dienstregeling wordt gebruikt, moet je ook er voor zorgen dat je ze in minder ideale omstandigheden ook kunt gebruiken.
Waarom denk je dat Bijlmer - Schiphol zo vaak plat ligt? die verbinding is afhankelijk van 2 wissels heen en 2 wissels terug en heel toevallig zijn die 4 wissels 1 van de meest storingsgevoelige wissels die je maar kan hebben..... In 2015 gaan die wissels er uit en hebben de treinen van Utrecht en Schiphol (vv) vrije baan.
In 2016 moet DSSU (Utrecht) af zijn, die sporen lay-out zorgt er bijna voor dat elke doorgaande trein niet hoeft te wisselen. MAAR er blijven 4 a 5 x 1:15 wissels liggen als hoofd wissel, hiermee neemt ProRail een enorme gok, want mocht er 1 van die 5 uitvallen, zijn er gelijk 2 sporen niet meer beschikbaar. Als zekerheid heeft ProRail ver voor de stations op "strategische" plekken overloop wissels geplaatst.
Trouwens wissels met een gas-systeem zijn bij een wat strengere wind niet betrouwbaar, die vlam dooft meteen bij een windvlaag

Anyway, ik baal ook ontzettend van de huidige situatie, maar ik denk met 100% zekerheid dat de spoor infra NA 2016 een stuk beter wordt en blijft. Dan zijn de corridors: Zwolle - Amsterdam - Schiphol, Houten -Schiphol en Utrecht - Woerden af. Dus nog ff 3 jaar geduld

De huidige spoor infra is gewoon niet betrouwbaar helaas.
Dat is toch alleen bij de wissels met een brander? Met een cv-achtig systeem met een vloeistof als warmtegeleider heb je dat toch niet?quote: ArticWolfTrouwens wissels met een gas-systeem zijn bij een wat strengere wind niet betrouwbaar, die vlam dooft meteen bij een windvlaagzelfs als er een trein overheen rijd kan die uitvallen.
Geboren optimist, bagatellisator pur sang of zit er wat achter?'Problemen Fyra binnen enkele dagen opgelost'
PISTOIA - Het oplossen van de problemen met de Fyra ''is geen kwestie van weken of maanden, maar van dagen''.
Dit heeft de tweede man van producent AnsaldoBreda, Giuseppe Marino, dinsdag gezegd.
Volgens de Italiaan is er sprake van ''een simpel probleem''. Er zijn 30 technici van het bedrijf met de Fyra bezig. Op dit moment worden nog testen uitgevoerd met de hogesnelheidstrein.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Geen idee die ken ik niet, maar er zijn wel 500 soorten wisselverwarmingbeschermingmarcop23 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:00:
[...]
Dat is toch alleen bij de wissels met een brander? Met een cv-achtig systeem met een vloeistof als warmtegeleider heb je dat toch niet?
Tijd voor een standaard lijkt mij. En dan liefst elektrisch.ArcticWolf schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:11:
[...]
Geen idee die ken ik niet, maar er zijn wel 500 soorten wisselverwarmingbeschermingelektrische lint verwarming en gas-brander zijn volgens mij nog steeds de meest voorkomende...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik zei gister al dat ze al 20 jaar een keus proberen te makenFiber schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:21:
[...]
Tijd voor een standaard lijkt mij. En dan liefst elektrisch.

Wij hebben trouwens wisselverwarming op aardwarmte, kost iets meer dan elektra maar kost niks om aan te hebben
[ Voor 15% gewijzigd door ArcticWolf op 22-01-2013 20:30 ]
Heel simpel: het KNMI verwacht dat het over een paar dagen gaat dooien. Fyra V250 zal dan inderdaad geen last meer hebben van sneeuw en ijs, dus is het probleem opgelost.CyBeR schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:10:
[...]
Geboren optimist, bagatellisator pur sang of zit er wat achter?
We are shaping the future
We tellen af ....... Moet binnenkort weer naar Brussel Noord , dus het zou wel prettig zijn. Kunnen we trouwens inzetten bij een bookmakerAlex) schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:49:
[...]
Heel simpel: het KNMI verwacht dat het over een paar dagen gaat dooien. Fyra V250 zal dan inderdaad geen last meer hebben van sneeuw en ijs, dus is het probleem opgelost.
Maar hoe los je software problemen, mechanische problemen en een blijkbaar niet stevige mechanische constructie op een korte termijn op terwijl je alleen buiten de dienstregeling kunt testen ? Over de deuren heeft opeens niemand het meer.
En , zoals al eerder gezegd , na de sneeuw komt het dooiwater.
Ach, in 2000 beloofde AnsaldoBreda dat DSB vanaf 2003 hun treinen zou krijgen. Dat werd 2006. AnsaldoBreda beloofde in 2004 dat de V250 vanaf 2007 zou rijden met reizigers, dat werd 2012.
AB beloofde aan verschillende steden dat er kwaliteit geleverd zou worden, het resultaat was trein-/tramstellen die duizenden kilo's te zwaar waren en regelmatig in storing vielen.
Ik geloof niet echt in de bewering van AnsaldoBreda dat de problemen binnen een paar dagen zijn opgelost. Afgezien van de dooi dan.
AB beloofde aan verschillende steden dat er kwaliteit geleverd zou worden, het resultaat was trein-/tramstellen die duizenden kilo's te zwaar waren en regelmatig in storing vielen.
Ik geloof niet echt in de bewering van AnsaldoBreda dat de problemen binnen een paar dagen zijn opgelost. Afgezien van de dooi dan.
De AB treinen van DSB staan nog steeds stil volgens mij....? In Zweden vloeken en tieren ze ook op de AB treinen... daar rijden nu treinen uit 1950~1960 ipv de "nieuwe" van AB

[ Voor 22% gewijzigd door ArcticWolf op 22-01-2013 21:05 ]
Bedoel je niet Denemarken?ArcticWolf schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:05:
De AB treinen van DSB staan nog steeds stil volgens mij....? In Zweden vloeken en tieren ze ook op de AB treinen... daar rijden nu treinen uit 1950~1960 ipv de "nieuwe" van AB
offtopic:
@ hieronder: dacht dat je met je opmerking in het algemeen de IC4 bedoelde, zodoende mijn verwarring.
@ hieronder: dacht dat je met je opmerking in het algemeen de IC4 bedoelde, zodoende mijn verwarring.
[ Voor 14% gewijzigd door mambo No5 op 22-01-2013 21:40 ]
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
DSB = Denemarken.
Maar SJ en het lokale bestuur van Goteborg hebben ook zware problemen met AB treinen/trams

Zweden heeft ook ramp troep van AB.
Als AB een tegelzetter was dan zaten we allemaal bij opgelicht.
Ik weet het het is lastig bij te houden waar AB troep levert want dat is bijna overal.
De directeur van AB heeft ooit gezegd dat als de V250 niet in 2009 rijdt ze de tent wel kunnen sluiten. Nou dat gaat gebeuren het moederbedrijf heeft AB te koop gezet en niemand wil het hebben. Maar het moederbedrijf wil de verliezen niet meer dekken omdat die zelf in de shit zitten en contant geld nodig hebben.
Ik voorspel dat AB wordt verzelfstandigd met wat cash geld mee want anders mag je het van de regels niet los hakken. Maar dat zal snel kopje onder gaan en dan zit NS helemaal in shit.
Als AB een tegelzetter was dan zaten we allemaal bij opgelicht.
Ik weet het het is lastig bij te houden waar AB troep levert want dat is bijna overal.
De directeur van AB heeft ooit gezegd dat als de V250 niet in 2009 rijdt ze de tent wel kunnen sluiten. Nou dat gaat gebeuren het moederbedrijf heeft AB te koop gezet en niemand wil het hebben. Maar het moederbedrijf wil de verliezen niet meer dekken omdat die zelf in de shit zitten en contant geld nodig hebben.
Ik voorspel dat AB wordt verzelfstandigd met wat cash geld mee want anders mag je het van de regels niet los hakken. Maar dat zal snel kopje onder gaan en dan zit NS helemaal in shit.
[ Voor 88% gewijzigd door leonbong op 22-01-2013 21:42 ]
leonbong schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:34:
ik las net dat Hitachi eind 2011 heeft gepraat voor een overname van AB... was leuk geweest als Hitachi naar Europa was gekomen, maar ik denk dat ze toch eieren voor hun geld hebben genomen
Tsja, Hitachi heeft al een mooie deal in Engeland in de wacht gesleept (de omstreden IEP), en gaat aldaar een fabriek bouwen. AnsaldoBreda hebben ze niet echt nodig.
IEP?Alex) schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:48:
Tsja, Hitachi heeft al een mooie deal in Engeland in de wacht gesleept (de omstreden IEP), en gaat aldaar een fabriek bouwen. AnsaldoBreda hebben ze niet echt nodig.
Volgens mij reed het ook al niet zo soepel voordat het begon te sneeuwen en vriezen, toch ... ??Alex) schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:49:
Heel simpel: het KNMI verwacht dat het over een paar dagen gaat dooien. Fyra V250 zal dan inderdaad geen last meer hebben van sneeuw en ijs, dus is het probleem opgelost.
Intercity Express Programme, een nieuwe trein om de InterCity 125-vloot te vervangen. IC125 is weliswaar het toonbeeld van Britse engineering, maar raakt aan vervanging toe.
Nee, totaal niet.Goner schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:59:
[...]
Volgens mij reed het ook al niet zo soepel voordat het begon te sneeuwen en vriezen, toch ... ??
[ Voor 6% gewijzigd door Alex) op 22-01-2013 22:01 ]
NU, op BBC2, Deel twee (?) van de interessante serie: Locomotion: Dan Snow's History of Railways...
Utrecht Breda gaat ooit nog wel komen als ze de A27 gaan aanpakken. Leeuwaarden - Den Helder zal nooit rendabel worden. Amersfoort - Arnhem idem dito. Kun je beter gokken op een IC tussen Amersfoort en Ede Wageningen. Daar heb je dan meer aan (even los van de onmogelijkheden). En mocht Zwolle vaker een flessenhals zijn, dan is een uitbreiding naar Meppel snel gemaakt vanaf de Flevopolder.Fiber schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:50:
[...]
Neeuuh, maar er ontbreken echt nog wel een paar belangrijke schakels in mijn ogen: Den Helder - Leeuwarden, Utrecht - Breda, Amersfoort - Arnhem, om eens wat te noemen. Maar daar hebben we het al eens over gehad, en het zal er wel niet meer van komen denk ik.
En inderdaad, als ze de Hanze-lijn op Meppel hadden aangesloten, in plaats van op Zwolle, dan had je nu een echt alternatief gehad voor het noorden. Nu blijft het een flessenhals tussen Zwolle en Meppel.
thanks, zelfs op het HD kanaal zie ik, leuk!Fiber schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 22:02:
NU, op BBC2, Deel twee (?) van de interessante serie: Locomotion: Dan Snow's History of Railways...
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Sja dat roep ik altijd al maar wie ben ik he...Goner schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:48:
Er rijden notabene treinen in gebieden waar er 6 maanden v/h jaar sneeuw ligt ... kunnen ze daar eens niet wat gaan spieken ??
Goeie redenatie jaArcticWolf schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:13:
Ik heb er eerlijk gezegt ook een hard hoofd in.Alex) schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:01:
Ach, in 2000 beloofde AnsaldoBreda dat DSB vanaf 2003 hun treinen zou krijgen. Dat werd 2006. AnsaldoBreda beloofde in 2004 dat de V250 vanaf 2007 zou rijden met reizigers, dat werd 2012.
Bron: nu.nlTussen Den Haag en Utrecht en Rotterdam en Utrecht rijden woensdag in de ochtendspits geen treinen door een kapotte spoorbrug bij Gouda.
Aanvankelijk reden door de problemen minder treinen op dit traject. Inmiddels is er helemaal geen treinverkeer meer mogelijk.
De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail verwachten dat de storing rond 9.00 uur is verholpen. Het is nog niet bekend wat er precies mis is met de spoorbrug en waardoor dit is ontstaan.
Gaat weer goed.
Virussen? Scan ze hier!
Daar ben ik het mee eens. Gezien de vertragingen zijn de huidige reservewissels niet genoeg om het spoorverkeer aan de gang te houden.ArcticWolf schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:53:
[...]
Je kan toch geen betrouwbaar spoor hebben zonder reserve wissels? ...
Er wordt inderdaad gewerk aan verdubbeling en betrouwbaarheid van het spoor, maar dat is dus pas vanaf 2016 af. Maar Prorail en NS hebben na elke winter steeds beweerd dat de volgende winter geen problemen meer zouden optreden, maar ik begrijp dus dat dat pas vanaf 2016 kan gelden.Trouwens wissels met een gas-systeem zijn bij een wat strengere wind niet betrouwbaar, die vlam dooft meteen bij een windvlaagzelfs als er een trein overheen rijd kan die uitvallen.
Anyway, ik baal ook ontzettend van de huidige situatie, maar ik denk met 100% zekerheid dat de spoor infra NA 2016 een stuk beter wordt en blijft. Dan zijn de corridors: Zwolle - Amsterdam - Schiphol, Houten -Schiphol en Utrecht - Woerden af. Dus nog ff 3 jaar geduld![]()
De huidige spoor infra is gewoon niet betrouwbaar helaas.
Had mazzel, een half uur vertraging van de vorige trein was voor mij effectief op tijd. Alleen jammer dat er dus een hoop mensen door de winterdienstregeling niet met hun 'eigen' trein naar A'dam konden, en over moesten stappen op de dus niet rijdende trein uit Rotterdam.
Mm, ja en nee.
Daarna komt de Utrecht - Arnhem corridor aan de beurt en de rest van het oosten gok ik... XD, Gouda - Rotterdam/Den Haag komt ook nog aan de beurt.
Ik ben nog wat projecten vergeten bedacht ik me net, die na 2016 klaar zijn.
-Ombouw 's Hertogenbosch; vrije kruising tussen de lijn van en naar Nijmegen en Utrecht.
-Ombouw en spoor verdubbeling bij Delft.
en ik zal er vast nog wat vergeten...
Daarna komt de Utrecht - Arnhem corridor aan de beurt en de rest van het oosten gok ik... XD, Gouda - Rotterdam/Den Haag komt ook nog aan de beurt.
Ik ben nog wat projecten vergeten bedacht ik me net, die na 2016 klaar zijn.
-Ombouw 's Hertogenbosch; vrije kruising tussen de lijn van en naar Nijmegen en Utrecht.
-Ombouw en spoor verdubbeling bij Delft.
en ik zal er vast nog wat vergeten...
Omdat de enige dat waarop de winterdienstregeling enigszins fatsoenlijk werkte de ochtend was toen het voor het eerst sneeuwde. Sindsdien is het een groot drama met wisselstoringen, uitvallende treinen en uitpuilende treinen. Bijvoorbeeld de IC van Schiphol naar Amersfoort heb ik 's ochtend nog niet langer gezien dan 8 bakken ICM. Terwijl het de enige IC is die kant op vanuit Amsterdam. Sprinters helemaal een drama, heb nog maar een keer twee gekoppelde stelletjes SLT gezien, de rest puilde uit richting Almere vanaf Zuid. Communicatie bij treinen die vertraagd zijn of uitvallen is nog steeds matig.Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:16:
Elke werkdag zijn er nog forse storingen geweest (ook nu het niet meer sneeuwt).
Ik zie echt nog wel ruime voor verbetering. Zeker die slachtofferhouding van NS en ProRail komt mij mijn strot uit. Elke woordvoerder is nu zielig aan het doen dat het spoor zo gevoelig is voor het weer. Maar dat weten de reizigers nu wel. De reizigers snappen echter niet dat het nog steeds zo lang moet duren voordat winterweer gerelateerde problemen zijn opgelost. Als je winterdienstregeling invoert is het niet alleen minder treinen rijden maar ook op alle strategische plekken storingsploegen paraat hebben en al het personeel klaar hebben staan (tot en met kantoorpersoneel) om sneeuw te ruimen, informatie te geven en voor mijn part koffie uit te delen.
Dat is dan toch gewoon een gigantische ontwerpblunder van AB?De Fyra is hét probleemkindje van de NS. Al sinds 17 januari rijdt de trein niet meer en sindsdien is het zwartepieten over wie nu de schuld heeft in het Fyra-debacle. Correspondent Rop Zoutberg kreeg na lang aandringen een interview met Guiseppe Marino, een van de topmannen van de Fyra-fabrikant AnsaldoBreda. De oplossing? Best simpel: gewoon een balk onder de Fyra lassen.
Op camera wil Marino niet teveel in details treden. Hij wil vooral duidelijk maken dat AnsaldoBreda er alles aan doet om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. "We hebben 45 technici op de zaak gezet om alles tot de bodem uit te zoeken.". Volgens Marino is het oplossen van het probleem dan ook geen kwestie van weken, maar van dagen.
Microfoon uit
Want de oplossing stelt volgens de topman eigenlijk maar weinig voor. Zoutberg: "Als de microfoon uitstaat, zegt Guiseppe Marino dat de oplossing zó simpel zal zijn als een extra balk onder de treinen te lassen om zo ijsblokken en sneeuw op te vangen." Een balk onder het treinstel om die weerbaar te maken tegen sneeuw en ijs op het spoor. Dat zou de problemen met Fyra als sneeuw voor de zon moeten laten verdwijnen.

En het lost nog maar een klein gedeelte van de problemen op...
drie dagen later: nieuws dat de fyra stalen balken op 't spoor achterlaat.
klinkt alsof ze idd een rolkooi op de trein monteren... XD en die balk moet dan wel heel erg strategisch geplaatst worden willen ze met de sneeuw en ijsblokken rekening houden

Nu ja, als die balk gemaakt is van hetzelfde materiaal als dat bord voor zijn kop, zou het wel eens goed spul kunnen wezen
Sowieso waar is het kabinet, waar is de verantwoordelijkheid, waar is melanie? De NS en ProRail moeten eens goed op hun donder krijgen en voor elke trein die langer dan 5 minuten is vertraagd een dike vette rekening. Moet je zien hoe ze opeens wel op tijd kunnen rijden. Vandaag weer 1 uur te laat op kantoor.PolarBear schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:06:
[...]
Omdat de enige dat waarop de winterdienstregeling enigszins fatsoenlijk werkte de ochtend was toen het voor het eerst sneeuwde. Sindsdien is het een groot drama met wisselstoringen, uitvallende treinen en uitpuilende treinen. Bijvoorbeeld de IC van Schiphol naar Amersfoort heb ik 's ochtend nog niet langer gezien dan 8 bakken ICM. Terwijl het de enige IC is die kant op vanuit Amsterdam. Sprinters helemaal een drama, heb nog maar een keer twee gekoppelde stelletjes SLT gezien, de rest puilde uit richting Almere vanaf Zuid. Communicatie bij treinen die vertraagd zijn of uitvallen is nog steeds matig.
Elke werkdag zijn er nog forse storingen geweest (ook nu het niet meer sneeuwt).
Ik zie echt nog wel ruime voor verbetering. Zeker die slachtofferhouding van NS en ProRail komt mij mijn strot uit. Elke woordvoerder is nu zielig aan het doen dat het spoor zo gevoelig is voor het weer. Maar dat weten de reizigers nu wel. De reizigers snappen echter niet dat het nog steeds zo lang moet duren voordat winterweer gerelateerde problemen zijn opgelost. Als je winterdienstregeling invoert is het niet alleen minder treinen rijden maar ook op alle strategische plekken storingsploegen paraat hebben en al het personeel klaar hebben staan (tot en met kantoorpersoneel) om sneeuw te ruimen, informatie te geven en voor mijn part koffie uit te delen.
Verwijderd
Darwin award voor bestuurder in asobak? Hij slalomt tussen de gesloten spoorbomen door na het passeren van de trein om vervolgens door een tweede trein geraakt te worden. Lijkt me een typisch geval natuurlijke selectie. Verhaal en foto's in regiomeppel. (Ik heb er meer dan een uur vertraging door gehad).
Dat kan niet echt meer, lang leven de privatisering. De staat mag dan wel aandeelhouder zijn, maar ze kunnen zichzelf moeilijk een boete geven. De staat kan niet meer direct ingrijpen, alleen nog indirect met deze constructie. Persoonlijk denk ik dat het spoor (beheer en vervoer) weer 100% een staatsbedrijf dient te worden en dat er een onafhankelijke commisie moet komen die eindelijk een keer knopen moet gaan doorhakken.magnifor schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:33:
[...]
Sowieso waar is het kabinet, waar is de verantwoordelijkheid, waar is melanie? De NS en ProRail moeten eens goed op hun donder krijgen en voor elke trein die langer dan 5 minuten is vertraagd een dike vette rekening. Moet je zien hoe ze opeens wel op tijd kunnen rijden. Vandaag weer 1 uur te laat op kantoor.
Onderhoud en infra projecten kunnen dan nog steeds aanbesteedt worden.
[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 23-01-2013 09:43 ]
Juist om die reden werken opdrachtgevers met concessies, waarin allerlei eisen staan opgenomen over trein- en reizigerspunctualiteit, materieel, tarieven, enzovoorts.ArcticWolf schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:40:
[...]
Dat kan niet echt meer, lang leven de privatisering. De staat mag dan wel aandeelhouder zijn, maar ze kunnen zichzelf moeilijk een boete geven. De staat kan niet meer direct ingrijpen, alleen nog indirect met deze constructie. Persoonlijk denk ik dat het spoor (beheer en vervoer) weer 100% een staatsbedrijf dient te worden en dat er een onafhankelijke commisie moet komen die eindelijk een keer knopen moet gaan doorhakken.
Helaas is de huidige concessie (2005 - 2015) een kleurplaatconcessie. Er staan een paar regeltjes in opgenomen over punctualiteit en dat de gemiddelde klantwaardering niet onder een 7 mag komen, en dat is het wel.
Het algemene probleem van consessies is dat de opdrachtnemer altijd gaten in een consessie probeert te vinden (en die zijn er gegarandeerd). Het is wel grappig dat Japan en Korea dit probleem al jaren geleden hebben ondervonden en het hebben opgegeven, maar dat wij hier in NL het probleem nog maar eens te voorschijn toveren....
Maar goed wie ben ik.
Maar goed wie ben ik.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 23-01-2013 09:55 ]
Ik weet niet of het dan meteen beter gaat. Zowel bedrijven als de overheid kunnen iets slecht aanpakken en ook in het buitenland zie je niet dat staatsspoorwegen gegarandeerd staan voor kwaliteit en dat bedrijven er een potje van maken.ArcticWolf schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:40:
[...]
Persoonlijk denk ik dat het spoor (beheer en vervoer) weer 100% een staatsbedrijf dient te worden
JR is ook gewoon een privaat bedrijf, terwijl velen het Japanse treinverkeer als zeer positief zien.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
JR is een Independent Administrative Institution, dus wel degelijk overheid.
Wikipedia: Independent Administrative Institution
maar goed je hebt gelijk, ik denk dat we alleen in NL de verkeerde keus hebben gemaakt.
Wikipedia: Independent Administrative Institution
maar goed je hebt gelijk, ik denk dat we alleen in NL de verkeerde keus hebben gemaakt.
[ Voor 17% gewijzigd door ArcticWolf op 23-01-2013 10:11 ]
Hoppa.
Filmpje bij rtlz: http://www.rtl.nl/compone...l-te-stoppen-met-fyra.xmlNS overweegt te stoppen met Fyra
UTRECHT - De NS overweegt om helemaal te stoppen met de Fyra-hogesnelheidstrein.
Dat zei NS-directeur Bert Meerstadt woensdagmorgen tegen RTL Z. ''Het vertrouwen in de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda is weg.''
Meerstadt vraagt zich aan de andere kant af of het annuleren van de order, wat België overweegt, de oplossing is. ''De vraag is of we daar de Nederlandse reiziger een plezier mee doen. Want als die trein betrouwbaar wordt opgeleverd, dan houden we hem natuurlijk liever wél. We hebben niet 1,2,3 hogesnelheidsmaterieel dat op die lijn met de snelheid die we willen kan rijden.''
Voordat hij besluit om te stoppen met de hogesnelheidstrein, wil Meerstadt een onafhankelijk onderzoek naar de problemen met de Fyra. Meerstadt denkt niet aan opstappen nu de problemen met de Fyra maar blijven aanhouden. Hij voelt zich verantwoordelijk voor de mislukking.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 23-01-2013 10:13 ]
De ironie!
Vanwege het gezeur bij Gouda vanochtend dus Rotterdam-Schiphol-Utrecht gedaan.
Rotterdam-Schiphol in de fyra (mwah, ok, overgespten koploper, soit). Maar die reed op tijd
Nit dat ik iets aan de tijdwinst had omdat ik op Schiphol alsnog 20+ minuten mocht wachten op mijn trein naar Utrecht, dezelfde trein die ik gehaald had als ik met de gewone ic naar Schiphol was gegaan. Maar goed, Schiphol heeft voordelen (mountain dew).
dat is dag vier op een rij dat ik minimaal een uur vertraging heb per dag. Hoewle gisteren met +180 toch wel de kroon spande.
Rotterdam-Schiphol in de fyra (mwah, ok, overgespten koploper, soit). Maar die reed op tijd

Nit dat ik iets aan de tijdwinst had omdat ik op Schiphol alsnog 20+ minuten mocht wachten op mijn trein naar Utrecht, dezelfde trein die ik gehaald had als ik met de gewone ic naar Schiphol was gegaan. Maar goed, Schiphol heeft voordelen (mountain dew).
dat is dag vier op een rij dat ik minimaal een uur vertraging heb per dag. Hoewle gisteren met +180 toch wel de kroon spande.
Daar heb ik ook over nagedacht.ArcticWolf schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:40:
[...]
Dat kan niet echt meer, lang leven de privatisering. De staat mag dan wel aandeelhouder zijn, maar ze kunnen zichzelf moeilijk een boete geven. De staat kan niet meer direct ingrijpen, alleen nog indirect met deze constructie. Persoonlijk denk ik dat het spoor (beheer en vervoer) weer 100% een staatsbedrijf dient te worden en dat er een onafhankelijke commisie moet komen die eindelijk een keer knopen moet gaan doorhakken.
Als echter het treinverkeer net zo omslachtig en bureaucratisch wordt als de Nederlandse overheid, weet ik niet of we er iets mee opschieten.
Het is voornamelijk een mentaliteitskwestie.
Ik zie dingen gebeuren die ik op mijn werk echt absoluut niet zo moeten proberen.
Daar gaat klant (bijna) voor alles.
Zo heb ik het vermoeden dat conducteurs er ook op worden aangesproken als een trein vertraging krijgt.
Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de overstap van de sprinter op de intercity op Den Haag HS.
Die overstap is in theorie 1 a 2 minuten.
In praktijk haal je die maar net tot zelden, waarbij het regelmatig gebeurt dat je letterlijk de trein voor je neus weg ziet rijden, of dat mensen instappen tijdens het fluiten.
Resultaat is behoorlijke onbegrip aan beide kanten.
Maar goed, de conducteur kan vervolgens ook niks aan het beleid doen, dus die kiest eieren voor z'n geld.
Een andere kwestie is informatievoorziening.
Buiten het feit dat er vertragingen ed zijn (wat al vervelend kan zijn) is de informatie gewoon warrig, gebrekkig en incompleet.
Ik begrijp werkelijk niet dat dat zo ontzettend moeilijk kan zijn.
Als ik bijvoorbeeld zie dat een trein in Schiedam of Delft vertraging heeft, weet je (nagenoeg) zeker dat die dus ook vertraging zal hebben in de volgende stations.
Het is dat ik dat zelf controleer op de website, maar op de borden zie je het altijd pas vrij laat aangegeven (of soms helemaal niet)
Ik vind het een rare manier van inlichten.
Liefst zo snel mogelijk bepaalde vertragingen doorgeven, zodat mensen alvast kunnen zoeken naar alternatieven.
Het probleem is dat de route is getimed en dat daarbij wordt uitgegaan van een bepaalde maximumsnelheid. Ik weet niet hoeveel marge er is met betrekking tot 'zuinig rijden' maar een trein kan met ATB nou eenmaal niet harder dan 140 km/u. Als een trein 160 zou kunnen, dan zouden vertragingen ingelopen kunnen worden (mits het tracé dat aan kan).B_FORCE schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:27:
Als ik bijvoorbeeld zie dat een trein in Schiedam of Delft vertraging heeft, weet je (nagenoeg) zeker dat die dus ook vertraging zal hebben in de volgende stations.
Het is dat ik dat zelf controleer op de website, maar op de borden zie je het altijd pas vrij laat aangegeven (of soms helemaal niet)
Liefst zo snel mogelijk bepaalde vertragingen doorgeven, zodat mensen alvast kunnen zoeken naar alternatieven.
Wat mij betreft moet een trein bij grote vertragingen (10+) gewoon 160 kunnen rijden. Maar het is natuurlijk een probleem als de trein daarvoor ook vertraagd is.
Daarom is ook het voorstel om zonder spoorboekje te gaan rijden, elke 10 minuten een trein bijvoorbeeld. Dan maken dergelijke kleine vertragingen niet zoveel meer uit.
140 of 160km/u maakt bijna niks uit.
Stel je hebt een traject van 20km, daar doe je met 140km/u ongeveer 8,5 minuut over. Met 160km/u doe je daar ongeveer 7,5 minuut over...
Stel je hebt een traject van 20km, daar doe je met 140km/u ongeveer 8,5 minuut over. Met 160km/u doe je daar ongeveer 7,5 minuut over...
De staat is enig aandeelhouder en derhalve is er geen privatisering maar verzelfstandiging. Daarnaast is de staat concessieverlener en wetgever. Er kan echt wel wat hoor.ArcticWolf schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:40:
[...]
Dat kan niet echt meer, lang leven de privatisering. De staat mag dan wel aandeelhouder zijn.
Het is meer dan alleen topsnelheid, maar het valt me bij de SLTs in positieve zin op hoe vaak die vertraging weg weten te rijden.
Halfwaar. Bijna 15% sneller vind il redelijk wat, natuurlijk gaat t slechts om de topsnelheid maar oplangere trajecten tussen station lijkt mij 10% wel haalbaar. Bijvoorbeeld Deventer Apeldoorn en Apeldoorn- Amersfoort (Weet overigens niet of het tracé hier wel op gemaakt is).ArcticWolf schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:11:
140 of 160km/u maakt bijna niks uit.
Daarnaast, in de normale dienstregeling, ik zit naar mn ouders sinds vorigjaar december nog langer in de trein: 3:30 uur. Haal daar eens 10% of al laat het 5% zijn af.
Of elke dag 5 minuten later naar je werk is toch weer mooi mee genomen
Volgens mij gaat de HSL zuid vanaf 2015 mee met het hoofdnet. Toch wel jammer. Als ze hem opnieuw hadden aanbesteed, hadden de Franse of Duitse spoorwegen zich misschien op willen inschrijven. Overigens een ander vraagje. Waarom hadden ze de Thalys niet vaker kunnen laten rijden.
Je hebt natuurlijk ook een langere remweg bij 160km/u en een langere optrektijd... de langste trajecten in NL zijn 40~60km lang. Dan zou je 2 tot 4 minuten tijd mee winnen maar dat verlies je weer met het optrekken en afremmen.
Wat ijdod zegt is helemaal waar, de SLT zijn gebouwd om hard op te trekken en af te remmen.
Utrecht - Amsterdam Amstel - Amsterdam CS
is 40 - 100 - 140 - 60 - 40
Utrecht - Amsterdam Amstel = 17 minuten incl. optrekken en afremmen en is zo'n 26~27km lang. Amsterdam Amstel - Amsterdam CS = 10 minuten en is ongeveer 2~3km lang....
Wat ijdod zegt is helemaal waar, de SLT zijn gebouwd om hard op te trekken en af te remmen.
Utrecht - Amsterdam Amstel - Amsterdam CS
is 40 - 100 - 140 - 60 - 40
Utrecht - Amsterdam Amstel = 17 minuten incl. optrekken en afremmen en is zo'n 26~27km lang. Amsterdam Amstel - Amsterdam CS = 10 minuten en is ongeveer 2~3km lang....
Er komen nog meer dingen bij kijken.LauPro schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:59:
[...]
Het probleem is dat de route is getimed en dat daarbij wordt uitgegaan van een bepaalde maximumsnelheid. Ik weet niet hoeveel marge er is met betrekking tot 'zuinig rijden' maar een trein kan met ATB nou eenmaal niet harder dan 140 km/u. Als een trein 160 zou kunnen, dan zouden vertragingen ingelopen kunnen worden (mits het tracé dat aan kan).
Wat mij betreft moet een trein bij grote vertragingen (10+) gewoon 160 kunnen rijden. Maar het is natuurlijk een probleem als de trein daarvoor ook vertraagd is.
Daarom is ook het voorstel om zonder spoorboekje te gaan rijden, elke 10 minuten een trein bijvoorbeeld. Dan maken dergelijke kleine vertragingen niet zoveel meer uit.
Volgens mij had ik het hier ooit al eens aangekaart, maar snelheden hebben ook de maken met geluidsoverlast.
In Nederland is simpelweg wettelijk geregeld hoeveel geluidsoverlast er mag zijn, en daar heeft de NS zich aan te houden.
Dat is bijvoorbeeld een reden waarom treinen op sommige trajecten in moeten houden.
Aangezien Nederland nogal dichtbevolkt is, ben ik bang dat daar weinig rek in zit (ook ivm veiligheid).
Overigens heb ik wel al een paar keer gemaakt dat de IC vanuit Lelystad naar Leiden 10 minuten dichtgereden heeft (held!
Maar daar is ook een vrij groot gat tussen Almere en Duivendrecht.
(trouwens nooit begrepen dat Duivendrecht een IC station is, daar stappen zo ontzettend weinig mensen uit en in)
Zoals ArcticWolf ook al aangeeft, is de tijdwinst die je behaald ook maar minimaal.
Volgens mij kost optrekken en remmen veruit de meeste tijd.
(ze willen die dingen zelfs nog laten "uitrollen", kost dat nog meer tijd)
De fyra's zijn geen overgespoten koplopers he. Koplopers zijn treinstellen terwijl de fyra (niet-V250) getrokken materieel is. Het zijn in de basis gestickerde ICRm's.Dido schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:17:
De ironie!
Verder: de Prio-Fyra's (dus die nog tijden tussen Amsterdam en Breda) hebben altijd prima op tijd gereden (met hier en daar een vertraginkje net als op het gewone spoor); het probleem zat 'm in de V250's.
Thalys is een apart bedrijf en valt dus niet onder NS HiSpeed, en die laatsten hebben er dus ook geen zeggenschap over (hoewel ze wel deelnemen aan de Thalys, maar ze hebben geen aandelen erin).Robkazoe schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:29:
Overigens een ander vraagje. Waarom hadden ze de Thalys niet vaker kunnen laten rijden.
Virussen? Scan ze hier!
Plus volgens mij zijn er helemaal niet genoeg thalyssen om dat te doen.
Ik had een keer op het traject Utrecht CS naar Rotterdam CS 8 minuten vertraging dat hebben ze wel terug weten te krijgen naar 5 min wat precies genoeg was zodat ik mijn trein richting Vlaardingen kon halen
Zit die 3 minuten niet gewoon in de dienstregeling?
trouwens:
Stel dat de NS en NMBS met de Fyra "stoppen", wat dan?
iemand een idee?
trouwens:
Stel dat de NS en NMBS met de Fyra "stoppen", wat dan?

iemand een idee?
Dan maar een derde onafhankelijke partij oprichten en betaalt de NS aan die partij de rekening. Zowel NS als ProRail moeten worden gestraft voor deze wanprestatie. Dat gebeurd nu niet en is dit de enige oplossing in mijn ogen. Elke trein die meer dan 5 vertraging heeft beboeten.ArcticWolf schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:40:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door magnifor op 23-01-2013 12:38 ]
Er zijn nu ook geen HSL treinen voor de Fyra, dus wat is je punt? Treinen moesten er hoe dan ook komen. Of dat nu TGVs zouden worden of V250s.CyBeR schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:40:
Plus volgens mij zijn er helemaal niet genoeg thalyssen om dat te doen.
Dat is misschien nu zo, maar vroeger stapten er zeker wel veel mensen in en uit. Reizigers vanuit Schiphol moesten namelijk overstappen in Duivendrecht voor de richting Utrecht (en vice versa). Ook het nieuwe station Bijlmer zal er iets mee te maken hebben.B_FORCE schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:31:
(trouwens nooit begrepen dat Duivendrecht een IC station is, daar stappen zo ontzettend weinig mensen uit en in)
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Hoe zie je dat gebeuren? Het probleem is dat financieel straffen alleen maar betekent dat de rekening ergens wordt neergelegd...magnifor schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:35:
[...]
Zowel NS als ProRail moeten worden gestraft voor deze wanprestatie.
Ik vind de informatievoorziening tegenwoordig uitstekend. Informatie over vertragingen wordt goed doorgegeven via de app, website en displays op de perrons. Als de trein van Roosendaal naar Zwolle ergens in braboland vertraging oploopt waardoor dat gevolgen heeft voor mijn overstap in Arnhem dan kan ik dat al weten als ik in Utrecht moet kiezen tussen een route via Arnhem of Apeldoorn. Wat verwacht je nog meer?B_FORCE schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:27:
[...]
Een paar ideetjes:Femme schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:44:
Ik vind de informatievoorziening tegenwoordig uitstekend. Informatie over vertragingen wordt goed doorgegeven via de app, website en displays op de perrons. Als de trein van Roosendaal naar Zwolle ergens in braboland vertraging oploopt waardoor dat gevolgen heeft voor mijn overstap in Arnhem dan kan ik dat al weten als ik in Utrecht moet kiezen tussen een route via Arnhem of Apeldoorn. Wat verwacht je nog meer?
• Geef op borden op de perrons aan welke trein er gaat komen.
• **** bonus: geef ook aan welke trein(en) direct daarna komen.
• **** extra de luxe superbonus: verwijder geen treinen van dat bord zonder enige uitleg voordat de betreffende trein daadwerkelijk gearriveerd en weer vertrokken is.
• Als het halve station in paniek rondrent, laat dan ook iemand even wat omroepen in de getroffen trein, zodat reizigers in die trein die toevallig wat anders doen dan 24/7 de NS-apps volgen ook enig idee hebben dat ze voor Jan met de korte achternaam in een trein zitten die niet gaat rijden.
• Als een trein dusdanig veel vertraging heeft dat ie tegelijk met de volgende trein met dezelfde bestemming aan het perron staat, verzin een manier om duidelijk te maken welke trein er eerst vertrekt, of verstrek op zijn minst duidelijkheid over het al dan niet daadwerkelijk rijden van beide treinen.
• Als je vanwege de sneeuw bepaalde treinen canceled, roep dan niet om in de trein dat je reizigers aanraadt om met die gecancelde trein te reizen.
• Als je omroept dat een trein met een bepaalde bestemming van een bepaald perron vertrekt, controleer dan even of boven het perron en op de trein die op dat perron staat niet een volledig andere bestemming staat aangegeven.
• Dat je geen benul hebt op welk spoor een trein per ongeluk terecht zal komen als ie een station binnenrijdt is uiteraard logisch. De machinist kiest natuurlijk op goed geluk een spoor uit. Maar roep dan alsjeblieft niet met stelligheid om dat die trein van spoor X vertrekt, elke keer dat de machinist van mening wijzigt. Na zes keer gelooft namelijk geen reiziger je meer en geen enkele app houdt het meer bij.
Dit simpele lijstje open deuren is ingegeven door recente ervaringen gedurende de laatste vier dagen treinreizen. En ja, op elk van deze punten heeft NS in die vier dagen minimaal 1 keer op grove wijze steken laten vallen.
Terwijl het toch niet de meest geavanceerde vormen van informatievoorziening zijn, in mijn beleving.
Op gewone dagen zou ik het met eens zijn. Vooral de mobiele app is een lifesaver.Femme schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:44:
Ik vind de informatievoorziening tegenwoordig uitstekend.
Op dagen dat het een bende is kan het systeem als geheel niet meekomen en is de informatie vaak niet accuraat. Treinen die wel rijden staan er niet in, en ook andersom. Heel verwarrend. En dan ben ik nog een ervaren spoorreiziger, dus ik zie wel aan de theeblaadjes in mijn kopje dat als die dag alle intercities geschrapt zijn, die ene intercity die er wel op staat echt niet zal rijden. Incidentele treinreizigers zijn beter af om maar weer naar huis te gaan en de auto te pakken - en die zullen dat in het vervolg dan ook wel blijven doen.
Er moet dus IMO meer gedaan worden aan de prestaties onder piekbelasting/moeilijke omstandigheden.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
https://www.google.com/se...l=nl&gl=nl&tbm=nws&q=fyra

o.a.: Onderzoeksraad voor Veiligheid overweegt onderzoek Fyra
o.a.: Onderzoeksraad voor Veiligheid overweegt onderzoek Fyra
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het probleem is volgens mij dat het hele systeem om sporen in te stellen vrij rigide is. Het systeem kijkt niet van 'oh er is een perron vrij dus stuur de eerste trein naar dat perron' maar is gebaseerd op een vaste dienstregeling met vaste rijpaden.Dido schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 14:38:
Terwijl het toch niet de meest geavanceerde vormen van informatievoorziening zijn, in mijn beleving.
Die flexibiliteit om elke trein naar elk perron te kunnen sturen willen ze ook vanaf omdat dit te storingsgevoelig is.
Op het moment dat men dus uitzonderingen gaat maken op de dienstregeling dan moet men vervolgens min of meer handmatig alle borden aanpassen. Dit systeem is zo bedacht en werkt 99% van de tijd goed maar bij een grote storing is er allemaal extra werk voor de treindienstleiders en het is belangrijker om treinen van juiste rijpaden te voorzien dan de informatievoorziening.
Eigenlijk zou de informatievoorziening gewoon een hele apart taak moeten zijn, misschien is dit ook wel maar uiteindelijk is dit de taak van de treindienstleiders. Wat veel makkelijker zou zijn, en dit is al 1000 keer geopperd, om gewoon met nummers te gaan werken. Dus bijvoorbeeld IC7 komt binnen op spoor 10. De reiziger kan dan vervolgens prima uitzoeken of deze IC7 hem brengt waar hij heen wil. Met een beetje intelligentie zou je dan prima kunnen uitrekenen wanneer en hoe laat een trein op een perron is, zoals ze dit met sommige metro's ook doen. De vertrektijden worden dan dynamisch.
Sowieso wil men Utrecht bijvoorbeeld gaan opdelen in 3-4 secties. Waarbij bepaalde sporen compleet zijn geïsoleerd van andere sporen. Hierdoor kan dan ook nooit een trein tussen bijvoorbeeld Hilversum-Utrecht een verstoring veroorzaken op de lijn Den Helder-Nijmegen. Het is nog even een paar jaar doorbijten maar dan is het zover.
Maar ik blijf mij mijn punt dat er meer mannetjes met bezems, kannen koffie en jenever in de winter paraat moeten zijn om wissels sneeuwvrij te maken
hey! Ik had al gemeld dat er een op tijd reed! Dat lijkt me breaking news
Wat ik in Duitsland heel handig vond trouwens was dat je overal (op infoprint/borden/treinen/perroninfo borden) het treinnummer krijgt,wat het wel verdomt makkelijk maakt om de goede trein in te stappen
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Verwijderd
De volgende aflevering komt over een paar dagen. Want volgens AB zijn dan alle problemen opgelost en kan de V250 weer gaan rijden....
Zoals al eerder opgemerkt is het wel toevallig dat het over een paar dagen gaat dooien.
Yep, ideaal .. elke avond een bericht dat morgen de diensten weer (nog) gehalveerd zijn.Femme schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:44:
Ik vind de informatievoorziening tegenwoordig uitstekend.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!