💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Yep, ik zie op Den Haag CS regelmatig van die gele/oranje hesjes in de cabine klimmen om de prullenbak te legen (of zo). Daarna gaan ze verder met kranten opruimen (jammer eigenlijk, altijd wel fijn als er iets te lezen ligt)Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 09:54:
[...]
Het lijkt mij dat de cabine ook wordt schoongemaakt.
Verplicht reserveren niet nee. Maar als het optioneel is?Robkazoe schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:22:
Dan moet je het reservingsprincipe hanteren. Maar daar willen we niet aan...
Ik zie echter de eerste ruzies al. De gemiddelde Nederlander is wat asocialer en zal eerder "en dan?" zeggen als je je reservering laat zien en blijven zitten.
Signatures zijn voor boomers.
En wat reserveer je precies ???Maasluip schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:10:
De gemiddelde Nederlander is wat asocialer en zal eerder "en dan?" zeggen als je je reservering laat zien en blijven zitten.
Zitplaatsen zijn niet genummerd in de gemiddelde trein ... je zoekt gewoon een leuk plekje in een volle trein en zegt 'sorry, dit is mijn stoel' ??
Ik ben niet asociaal (zoals de gemiddelde Nederlander ?!) maar ik zal toch echt niet opstaan ...
[ Voor 12% gewijzigd door Goner op 16-01-2013 11:20 ]
Uiteraard is stoelnummers invoeren het eerste wat je moet regelen. En dan reserveer je een bepaalde stoel.Goner schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:18:
[...]
En wat reserveer je precies ???
Zitplaatsen zijn niet genummerd in de gemiddelde trein ... je zoekt gewoon een leuk plekje in een volle trein en zegt 'sorry, dit is mijn stoel' ??
Ik ben niet asociaal (zoals de gemiddelde Nederlander ?!) maar ik zal toch echt niet opstaan ...
Werkt in de buitenlanden perfect hoor. Alleen als je dan botte horken Nederlanders tegenkomt (vooral in de ICE van Frankfurt naar Amsterdam) wil het wel eens lastiger zijn.
Dat ligt dan misschien ook wel aan de manier van benaderen. Vaak zat met de internationale trein geweest vanuit Almelo en die heeft ook optionele reserveringen. Nog nooit problemen mee gehad.Maasluip schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:22:
[...]
Uiteraard is stoelnummers invoeren het eerste wat je moet regelen. En dan reserveer je een bepaalde stoel.
Werkt in de buitenlanden perfect hoor. Alleen als je dan botte horken Nederlanders tegenkomt (vooral in de ICE van Frankfurt naar Amsterdam) wil het wel eens lastiger zijn.
Nee, merp!
Heel kansloos dat gereserveer op dat traject. Amsterdam - Berlijn is dan tenminste nog zes uur treinen.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Als je met een groep gaat kan het wel handig zijn als je bij elkaar kan zitten.CyBeR schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:38:
Heel kansloos dat gereserveer op dat traject. Amsterdam - Berlijn is dan tenminste nog zes uur treinen.
Ik meen mij te herinneren van de laatste keer dat er wel werd omgeroepen dat sommige treinstellen gereserveerd zijn.
Heeft de nieuwe V250 trein eigenlijk displays aangaande welke stoelen zijn gereserveerd wel of niet?
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Wat denk je zelf wanneer je aan die budgettrein denkt?LauPro schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:37:
[...]
Heeft de nieuwe V250 trein eigenlijk displays aangaande welke stoelen zijn gereserveerd wel of niet?
We are shaping the future
Alex) schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:55:
[...]
Wat denk je zelf wanneer je aan die budgettrein denkt?
Ik vraag me trouwens af hoeveel extra het kost om al die V250 goed werkend te krijgen bovenop de aanschafprijs....

Toch zeker wel. Wat jij zegt geld inderdaad voor veel nieuw materieel maar er rijdt nog genoeg materieel rond waarvan de sleutels in de cabine liggen (al dan niet opgeborgen). Bij veel materieel is het wel degelijk nodig om de sleutels "in het contact" te laten om een trein opgebouwd te laten staan.EDIT schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 20:26:
[...]
Om dit direct even uit de wereld te helpen: sleutels zijn zeker niet op de trein zelf aanwezig. Als machinist heb je ook een ander 'niveau' sleutel dan een conducteur: beide kunnen de deuren openen, maar alleen die van de machinist kan gebruikt worden om de trein te laten rijden.
Voor het warm houden van de trein is die sleutel niet nodig, die is (simpel gezegd) alleen noodzakelijk als je de trein wilt verplaatsen.
Spoortunel delft met schaalmodel
Daar werk ik momenteel ook aan
Helicopter voor wisselverwarming
Owjah en deze is ook wel mooi:
Uitwijken post Amsterdam
[ Voor 17% gewijzigd door IJnte op 16-01-2013 13:29 ]
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Dat hangt af van wat de door HSA gestelde acceptatiecriteria zijn. Als die er amper zijn lijkt mij dat een wijziging voor rekening van HSA komt. Anders betaalt AnsaldoBreda.ArcticWolf schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:58:
[...]
Ik vraag me trouwens af hoeveel extra het kost om al die V250 goed werkend te krijgen bovenop de aanschafprijs....
Het vervangend materieel dat al meerdere jaren wordt gehuurd komt voor rekening van HSA, ze kunnen hoogstens proberen om een deel vergoed te krijgen (schadeclaim) maar dat is weer afhankelijk van contractvoorwaarden e.d.
Verwijderd
Klinkt meer als de optie afslepen. Dit zal nooit voorkomen in een normale dienstregeling.IJnte schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:06:
Zie zojuist voor mijn raam (Ut) een ICM aan een SGM gekoppeld.. Dus voor de reizigers die krap zitten is er hoop: Er wordt extra materiaal aangekoppeld
Daarnaast lullig als je net op een gereserveerde plaatst gaat zitten in de Fyra als je vroeg bent en uiteindelijk moet staan (omdat de rest ondertussen vol is, ideaalbeeld

Die gaan in ieder geval voortvarend te werk.Den Haag bekijkt of er toch een intercityverbinding kan komen met Brussel. (...) Ook is de benodigde spoorcapaciteit voor zo’n verbinding aangevraagd bij ProRail.
(...)
De gemeente vindt het belangrijk dat er een nieuwe rechtstreekse verbinding met Brussel tot stand komt. Den Haag gaat met een aantal vervoerders om tafel zitten binnenkort zegt wethouder van Verkeer, Peter Smit

Kan mij iemand uitleggen waarom er 7 mensen op de foto staan waarvan er maar 2 duidelijk aan het werk zijn aan de wissel? 1 opzichter/veiligheidsdinges in het oranjehesje kan ik mij nog voorstellen, de kerel met de bladblazer ook nog wel, maar wat een overhead. Dat valt mij bij wegwerkzaamheden ook altijd zo op. In dezelfde tijd hadden 2 wissels sneeuwvrij kunnen worden gemaakt.
2 mensen met de brander
2 van ProRail zo te zien
1 uitvoerder
en nog iemand?
maar 1 VHM, 2 mensen met brander en 1 ProRail zou eigenlijk genoeg moeten zijn.... die ProRailer zou zelfs weg mogen
[ Voor 32% gewijzigd door Bastien op 16-01-2013 17:50 . Reden: wat die link er nou moest? ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Maasluip schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:10:
[...]
Verplicht reserveren niet nee. Maar als het optioneel is?
Ik zie echter de eerste ruzies al. De gemiddelde Nederlander is wat asocialer en zal eerder "en dan?" zeggen als je je reservering laat zien en blijven zitten.
In het Verenigd Koninkrijk is er al een mix van plaatsen met en zonder reservering. Er steken dan gewoon witte kaarten uit boven hoofdleuning van de gereserveerde stoelen die aangeven dat die stoelen bezet zijn.Goner schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:18:
[...]
En wat reserveer je precies ???
Ik zie niet in waarom dat hier niet zou kunnen.
Je verwacht het niet he...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Je was me net voorJeroenH schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:40:
Nou, net een berichtje van de NS-app op mijn telefoon: morgen weer aangepaste dienstregeling.
Je verwacht het niet he...
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
NS past opnieuw dienstregeling aan
UTRECHT - Voor de derde dag op rij hanteren NS en Prorail donderdag een aangepaste dienstregeling.
Daartoe is besloten in verband met de aanhoudende vorst. ''Lastig, maar nodig om grotere problemen te voorkomen'', lieten beide spoorbedrijven woensdag weten.
''De ervaring leert dat strenge vorst na sneeuwval kan leiden tot storingen aan de infrastructuur en aan treinen, zoals rijp aan de bovenleiding, bevroren wissels en ijsblokken die onder treinen uitvallen en in wissels terechtkomen'', aldus de NS.
Bij een aangepaste dienstregeling rijden op sommige trajecten minder treinen per uur. De Reisplanner wordt daarop aangepast.
Verwarming
Spoorbeheerder Prorail laat woensdag weten dat het de afgelopen weken een zogeheten 'drone' heeft ingezet om te kijken of de verwarming van wissels het deed. Het onbemande helikoptertje met camera maakte infraroodbeelden van de sporen.
De opnames vanuit de lucht zagen er goed uit en op de beelden was duidelijk te zien of de wisselverwarming werkte, aldus Prorail. De techniek moet nog wel verder worden verfijnd.
Wissels
Wissels kunnen bij strenge vorst en sneeuw vastvriezen of verstopt raken, waardoor er geen treinen over het traject kunnen rijden. Dat leidt tot vertragingen en opstoppingen op het spoor.
Door de wissels op tijd te inspecteren, probeert Prorail te voorkomen dat ze mogelijk vastvriezen. Het is echter veel werk en ook riskant om alle wissels te controleren. De inzet van een onbemande helikopter zou hiervoor een uitkomst kunnen bieden.
Volgens de meteorologen van Meteo Consult blijft het tot zeker in het komende weekeinde vriezen. Mogelijk gaat Nederland daarbij af op een formele 'koudegolf'.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Vergeet niet de misgelopen inkomsten door te laat leveren.Alex) schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:32:
[...]
Dat hangt af van wat de door HSA gestelde acceptatiecriteria zijn. Als die er amper zijn lijkt mij dat een wijziging voor rekening van HSA komt. Anders betaalt AnsaldoBreda.
Het vervangend materieel dat al meerdere jaren wordt gehuurd komt voor rekening van HSA, ze kunnen hoogstens proberen om een deel vergoed te krijgen (schadeclaim) maar dat is weer afhankelijk van contractvoorwaarden e.d.
Dan blijkt dat ze waarschijnlijk duurder zijn dan de duurdere biedingen.
Verwijderd
Dat is juist de grap ansaldo beroept zich op een artikel waarin staat dat ze uiterlijk een jaar na de certificering van de baan(hsl-zuid) de treinen moeten leveren, en dankzij gerommel aan nederlandse zijde en dan vooral van het ministerie hebben ze die deadline gehaald.leonbong schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 19:44:
[...]
Vergeet niet de misgelopen inkomsten door te laat leveren.
Dan blijkt dat ze waarschijnlijk duurder zijn dan de duurdere biedingen.
Thuis werken ... moet je wel de mazzel hebben dat je werk dat ook toelaat.JeroenH schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:52:
Ach, ik heb er zelf nauwelijks last van (kwartiertje eerder weg), maar hoe moet dit nou als we écht winter krijgen?
Het is nu al niet leuk meer met de helft minder treinen en evenveel reizigers.
En goed voor de statistieken, minder treinen die niet op tijd rijden ...DDX schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:42:
Lekker makkelijk, gewoon doen zolang de sneeuw er ligt en je hebt minder kosten.
[ Voor 25% gewijzigd door Goner op 16-01-2013 21:59 ]
Volgens mij zou een rechter dat nog wel onderuit kunnen halen. De HSL wordt al sinds september 2009 gebruikt door treinen (Fyra Amsterdam - Rotterdam 1x per uur), sinds december 2009 door Thalys en sindsdien is de frequentie uitgebouwd.Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 21:43:
[...]
Dat is juist de grap ansaldo beroept zich op een artikel waarin staat dat ze uiterlijk een jaar na de certificering van de baan(hsl-zuid) de treinen moeten leveren, en dankzij gerommel aan nederlandse zijde en dan vooral van het ministerie hebben ze die deadline gehaald.
Dat er nog wijzigingen zijn gedaan aan de infrastructuur (zoals de bouw van extra autotransformatoren) betekent volgens mij niet dat de HSL nog niet 'af' was
Verwijderd
Die wijziging gaat het niet om, het gaat erom dat bij de start van de dienst de baan niet volledig gecertificeerd was, er miste zowel een europees als nederlands certificaat, desondanks heeft de minister in al haar wijsheid en na veel advies besloten om toch tijdelijke goedkeuring te geven voor de fyra en thalys ondanks dat er nog formaliteiten ontbraken, formeel gezien mochten de treinen niet harder rijden dan 200 km/h ivm een certificaat voor testen op hogere snelheden.Alex) schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:09:
[...]
Volgens mij zou een rechter dat nog wel onderuit kunnen halen. De HSL wordt al sinds september 2009 gebruikt door treinen (Fyra Amsterdam - Rotterdam 1x per uur), sinds december 2009 door Thalys en sindsdien is de frequentie uitgebouwd.
Dat er nog wijzigingen zijn gedaan aan de infrastructuur (zoals de bouw van extra autotransformatoren) betekent volgens mij niet dat de HSL nog niet 'af' was
Het laatste certficaat heeft de nederlands staat(via een partner) pas gegeven in december 2011, en daarmee is de baan volledig goedgekeurd en gecertificeerd voor gebruik.
Het moge duidelijk zijn dat de minister vooral om haar eigen gezicht te redden dit heeft toegestaan normaal gezien is een reizigersdienst op een niet goedgekeurde baan not done.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2013 22:15 ]
Mag ik vragen waar je dit vandaan hebt? Het lijkt me namelijk uitgesloten dat er een commerciële dienst wordt uitgevoerd met snelheden van 300 km/h op een baan die hiervoor niet gecertificeerd is. IVW (Nederland), DVIS (België) en ERA (Europees) zullen dit namelijk nooit toestaan.Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:14:
[...]
Die wijziging gaat het niet om, het gaat erom dat bij de start van de dienst de baan niet volledig gecertificeerd was, er miste zowel een europees als nederlands certificaat, desondanks heeft de minister in al haar wijsheid en na veel advies besloten om toch tijdelijke goedkeuring te geven voor de fyra en thalys ondanks dat er nog formaliteiten ontbraken, formeel gezien mochten de treinen niet harder rijden dan 200 km/h ivm een certificaat voor testen op hogere snelheden.
Het laatste certficaat heeft de nederlands staat(via een partner) pas gegeven in december 2011, en daarmee is de baan volledig goedgekeurd en gecertificeerd voor gebruik.
Het moge duidelijk zijn dat de minister vooral om haar eigen gezicht te redden dit heeft toegestaan normaal gezien is een reizigersdienst op een niet goedgekeurde baan not done.
Verwijderd
Niet gecertificeerd is zeer relatief, de baan had op dat moment op 2 na alle certificaten binnen, en was dus honderd keer veilig bevonden, als het pure burecratie is kan zoiets gewoon, sterker nog volgens de wet hoeft de baan niet eens gecertificeerd te worden maar is zelfs een goedkeuring van de minister voldoende, al is dat een puur theoretisch geval, daarnaast heeft een meerderheid voor de motie van d66 gestemt die de minister opriep om alles in het werk te stellen om zo zelf mogelijk tot een dienst te komen op de baan.Alex) schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 23:01:
[...]
Mag ik vragen waar je dit vandaan hebt? Het lijkt me namelijk uitgesloten dat er een commerciële dienst wordt uitgevoerd met snelheden van 300 km/h op een baan die hiervoor niet gecertificeerd is. IVW (Nederland), DVIS (België) en ERA (Europees) zullen dit namelijk nooit toestaan.
Als je het trouwens over nooit toestaan spreekt, hoe verklaar je dan dat er weken lang een fyra dienst heeft gereden zonder enige formele goedkeuring?
Je kunt het gewoon lezen in de antwoorden van de minister, daarin zegt ze letterlijk dat het laatste certificaat pas in december 2011 is geleverd.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2013 23:14 ]
Niet af = niet af. Een motie van D66 is leuk, maar als veiligheid in het geding komt of er een andere onvolkomenheid is waarop de Staat aansprakelijk gesteld kan worden, dan is de overheid daarin meestal vrij terughoudend: "niet doen". Twee (deel)certificaten die er niet zijn betekent dat er iets nog niet klaar is.Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 23:13:
[...]
Niet gecertificeerd is zeer relatief, de baan had op dat moment op 2 na alle certificaten binnen, en was dus honderd keer veilig bevonden, als het pure burecratie is kan zoiets gewoon, sterker nog volgens de wet hoeft de baan niet eens gecertificeerd te worden maar is zelfs een goedkeuring van de minister voldoende, al is dat een puur theoretisch geval, daarnaast heeft een meerderheid voor de motie van d66 gestemt die de minister opriep om alles in het werk te stellen om zo zelf mogelijk tot een dienst te komen op de baan.
De HSL-Zuid-infrastructuur is eind 2008 opgeleverd, "zonder verdere beperkingen". HSA is vanaf dat moment gaan testrijden met de Traxx-locomotieven en in september 2009 is de dienstverlening gestart. Met een baan waarvoor geen beperkingen golden, met toegelaten materieel, met de juiste concessies, met bevoegd personeel en met rijpaden.Als je het trouwens over nooit toestaan spreekt, hoe verklaar je dan dat er weken lang een fyra dienst heeft gereden zonder enige formele goedkeuring?
De minister heeft inmiddels al duizenden vragen beantwoord. Kun je iets specifieker zijn?Je kunt het gewoon lezen in de antwoorden van de minister, daarin zegt ze letterlijk dat het laatste certificaat pas in december 2011 is geleverd.
Verwijderd
[...]
Niet af = niet af. Een motie van D66 is leuk, maar als veiligheid in het geding komt of er een andere onvolkomenheid is waarop de Staat aansprakelijk gesteld kan worden, dan is de overheid daarin meestal vrij terughoudend: "niet doen". Twee (deel)certificaten die er niet zijn betekent dat er iets nog niet klaar is.
{/quote]Onzin de baan had de testen perfect afgelegd, en de minister heeft het risico genomen in afwachting van de papieren, is gewoon te lezen.
Je kunt op alles een ontheffing krijgen zolang maar bewijst dat de testen succesvol waren.
Weer onzin de baan is in 2008 zeker niet zonder beperkingen opgeleverd, dat kon ook niet gezien de aannemer pas in 2008 alles klaar had, dat ze daarvoor al hadden getest wil niet zeggen dat alle certificaten binnen waren hiervoor verwijs ik je ook door naar de uitzending van reporter/zembla iets van de publieke omroep.De HSL-Zuid-infrastructuur is eind 2008 opgeleverd, "zonder verdere beperkingen". HSA is vanaf dat moment gaan testrijden met de Traxx-locomotieven en in september 2009 is de dienstverlening gestart. Met een baan waarvoor geen beperkingen golden, met toegelaten materieel, met de juiste concessies, met bevoegd personeel en met rijpaden.
het laatste certificaat heeft behoorlijk wat tijd gezeten, iedereen die er woont kan bevestigen dat ze tot medio 2011 hebben testgereden bijvoorkeur S`NACHTS om het volledig in orde te krijgen, ook weer gewoon te lezen in de antwoorden van de minister, ergens rond die tijd.
Nu niet, zal zo lief zijn het morgen voor je te zoeken als we weer bumper aan bumper staan.De minister heeft inmiddels al duizenden vragen beantwoord. Kun je iets specifieker zijn?
Al wil ik je ook graag verwijzen naar onze website met de bekende url.
magnifor schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:09:
Haha, conducteur made my day. Hij roept om "Sprinter is overvol dus iedereen kan zijn lidmaatschap bij de datingsite opzeggen en zijn/haar kans grijpen".
Het is toch ook een gotspe. Veolia rijdt tussen Venray en Nijmegen gewoon een kwartiersdienst op een enkelsporig traject. Die wissels moeten heel wat vaker omgelegd worden.Raven schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:59:
Goeie vraag![]()
NS past opnieuw dienstregeling aan
Door de wissels op tijd te inspecteren, probeert Prorail te voorkomen dat ze mogelijk vastvriezen. Het is echter veel werk en ook riskant om alle wissels te controleren. De inzet van een onbemande helikopter zou hiervoor een uitkomst kunnen bieden.
Misschien is dat juist de truuk: wissels vaak omleggen en veel treinen rijden. Als je maar één trein per dag rijdt kun je er zeker van zijn dat de wissels vastgevroren zitten.
Het scheelt dat het maar één traject is. Dat is enorm goed te overzien met weinig gevolgen voor andere lijnen. Daarom kunnen zij dit blijven doen. De NS creert nu ruimte in de dienstregeling om wissels te fixen maar ik gok ook omdat ze zo af en toe een treintje om kunnen leggen.Maasluip schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:26:
[...]
Het is toch ook een gotspe. Veolia rijdt tussen Venray en Nijmegen gewoon een kwartiersdienst op een enkelsporig traject. Die wissels moeten heel wat vaker omgelegd worden.
Misschien is dat juist de truuk: wissels vaak omleggen en veel treinen rijden. Als je maar één trein per dag rijdt kun je er zeker van zijn dat de wissels vastgevroren zitten.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
De NS doet het gewoon om zichzelf in te dekken...Maasluip schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:26:
[...]
Het is toch ook een gotspe. Veolia rijdt tussen Venray en Nijmegen gewoon een kwartiersdienst op een enkelsporig traject. Die wissels moeten heel wat vaker omgelegd worden.

Waarom is de informatie van de NS zo mega onduidelijk?
Ik wil van Den Haag HS naar Almere.
Er valt echter met geen mogelijkheid te achterhalen wat het eindpunt van die trein is (aangezien DAT op de borden staat).
Bij de NS vertellen ze doodleuk dat het de trein richting Amsterdam Centraal is.
Ook niet via de lijst met actuele vertrektijden (daar wordt zelfs enkel maar Leiden Centraal genoemd)
Nu ken ik inmiddels de routes, maar ik kan me zo voorstellen dat zoiets uiterst verwarrend kan zijn voor sommige mensen.
Die gaan zich nu afvragen wat ze dan in Amsterdam Centraal moeten.
Waarom geeft de reisplanner van de NS niet gewoon Lelystad Centrum aan (zoals 9292OV.nl dat wel correct doet)?
@ArcticWolf
Volgens mij heeft die aangepaste dienstregeling enkel te maken met het feit dat ze dan onder "speciale dienstregeling" vallen en vertragingen dus niet officieel mee worden genomen.
Dat is natuurlijk weer gunstig voor de targets (en vast wel bonussen) van mensen die hogerop zitten.
[ Voor 16% gewijzigd door B_FORCE op 17-01-2013 09:35 ]
Dat is toch hetzelfde als indekkenB_FORCE schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:33:
@ArcticWolf
Volgens mij heeft die aangepaste dienstregeling enkel te maken met het feit dat ze dan onder "speciale dienstregeling" vallen en vertragingen dus niet officieel mee worden genomen.
Dat is natuurlijk weer gunstig voor de targets (en vast wel bonussen) van mensen die hogerop zitten.
maar in theorie kunnen ze elke dag van het jaar een speciale dienstregeling inzetten... te warm; spoorspatting gevaar, te mistig; aanrijdt gevaar, te veel wind; overwegen die niet dicht gaan, te veel regen; doorglijden van treinen, etc.. maar ProRail doet nu even hard mee met het "steunen" van een "speciale" dienstregeling

magnifor schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:09:
Haha, conducteur made my day. Hij roept om "Sprinter is overvol dus iedereen kan zijn lidmaatschap bij de datingsite opzeggen en zijn/haar kans grijpen".
Vanmorgen nog een stukje in de krant over de Fyra,die zou niet winterklaar zijn
Oscar Wilde
Bastards. M'n vrouw heeft studenten-ov en treint veel, ik voordeeluren en ik trein hooguit 3x/maand (maar wel ver). We hebben al bedacht dat we het claimgeld bij NS gaan opsparen voor een etentje en ik was toch wel van plan dat doorgang te laten vindenB_FORCE schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:33:
Is voornamelijk om NS bijsturing de kans te geven er nog iets van te maken. Ns heeft ook wat meer treintjes rijden dan Veolia..Maasluip schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:26:
[...]
Zie nieuws: ProRail zet drones in om verwarming van wissels te controlerenProRail heeft bekendgemaakt gebruik te maken van onbemande helikopters om tijdens het winterweer de wissels op het spoor in de gaten te houden. Met infraroodcamera's is te zien of de wissels zijn bevroren en of er ingegrepen moet worden.
Volgens de spoororganisatie gaat het vooralsnog om een test die nog niet is afgerond. De drones die de wissels op het spoor moeten inspecteren worden geleverd door Secure In Air BV, die onbemande helikopters met infraroodcamera's inzette voor de proef. Uit de eerste tests bleek dat op deze wijze accurate beelden gemaakt kunnen worden waarbij goed is te zien of de wisselverwarming nog werkt of niet, aldus ProRail.
Alhoewel de technologie dus inzetbaar is moet er nog wel het een en ander worden verbeterd, zo stelt ProRail. Wel hoopt de organisatie door het inzetten van drones ervoor te kunnen zorgen dat wissels vaker geïnspecteerd kunnen worden, waarbij het ook mogelijk is om sneller in te grijpen. Ook is het volgens ProRail veiliger: met onbemande helikopters hoeven er niet constant mensen op en rond het spoor te lopen om de wissels te controleren.
De NS rijdt momenteel vanwege het winterweer met een aangepaste dienstregeling, om zo opstoppingen bij problemen op het spoor te verminderen. Volgens ProRail zijn bevroren wissels een veelvoorkomende oorzaak bij storingen.

Virussen? Scan ze hier!
Meerdere ritten van de hogesnelheidstrein Fyra zijn donderdagmiddag uitgevallen door een beschadiging. NS Hispeed vermoedt dat er door de weersomstandigheden iets is met het spoor waardoor de treinen beschadigd zijn geraakt. Daarom wordt het spoor onderzocht. De verwachting is dat snel weer treinen kunnen rijden, zegt een woordvoerder.
De reizigers tussen Amsterdam en Brussel krijgen het advies een deel met de trein, een deel met de bus en het laatste deel weer met de trein te reizen. Op stations wordt volgens een reiziger omgeroepen dat de opstapplankjes door sneeuw zijn beschadigd.
De woordvoerder kon dit niet direct bevestigen. Meerdere ritten zijn uitgevallen en andere ritten hebben een flinke vertraging.
Bron: Novum
Fyra verkeer tijdelijk stilgelegd door slechte weersomstandigheden
Ten gevolge van de slechte weersomstandigheden en de hiermee gepaard gaande onvoorziene schade aan het materieel is het treinverkeer tussen België en Nederland om veiligheidsredenen voorlopig stilgelegd. Fyra vraagt haar klanten hun reis uit te stellen.
Wij beschikken over een alternatief transportplan om onze klanten alsnog op hun bestemming te brengen. Reizigers kunnen met hun Fyra vervoersbewijs de trein vanuit Brussel naar Antwerpen reizen. Vervolgens is er een vervangende busdienst voorzien naar Nederland (Breda of Roosdendaal). Vandaaruit kunnen de reizigers een trein nemen naar hun eindbestemming.
Bovendien bekijken we of er extra treinen ingelegd kunnen worden richting Nederland.
Voor haar klanten heeft Fyra een aantal commerciële maatregelen genomen.
Zo kunnen alle tickets voor de betrokken Fyra-treinen naar gelang de beschikbaarheid omgeruild worden voor een reis op een latere datum of worden deze, zonder bijkomende kosten, in het initiële verkooppunt terugbetaald.
Actuele reisinformatie kunnen de reizigers vinden op www.fyra.com, www.nmbs-europe.com en www.nshispeed.nl
Fyra wenst zich te verontschuldigen voor het ongemak en dankt de reizigers voor hun begrip.
Op het trajectje Apg - Dz wordt minder gereden, namelijk een halfuursdienst en in de avond een uursdienst, maar daar zijn ook geen problemen. Er liggen daar, vanaf Sauwerd gerekend voor het gemak, zo'n 10 wissels, en alle 10 moeten ze omgelegd worden als er steeds van de andere richting een trein aan komt (wat gebeurt). Dat is het dan ook, er liggen slechts 10 wissels, waar de NS op een traject als Groningen - Den Haag er vast en zeker 200 heeft, en omdat daar erg veel trajecten naast lopen / kruisen, heeft één wissel die kapot gaat een enorm gevolg voor de dienstregeling, waar een kapot wissel op Groningen - Delfzijl of jouw Veolia lijntje er hoogstwaarschijnlijk voor zorgt dat de trein aan de linker ipv rechter kant op een station halteert.Maasluip schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:26:
[...]
Oscar Wilde
Ja ik zag het net ook. Ach... het betekent in ieder geval dat je je vertragingen kunt declareren...Raven schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 17:27:
NS app beweert net dat morgen de dienstregeling weer normaal wordt gevolgd.
/cynisch
Dat neem ik terug, was al zo
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 17-01-2013 19:28 ]
NS Hispeed meldde via Twitter dat het beschadiging aan het plaatwerk aan de onderkant van de trein betreft, veroorzaakt door het winterweer. Plaatwerk van plastic zeker?IJnte schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 16:01:
Automatisch uitklapbare treeplankjes vastgevroren
Inspectie van de baan heeft vooralsnog niets opgeleverd.
Dat kon de afgelopen dagen toch ook? In het mailtje met de aankondiging van de winterdienstregeling dat ik van NS heb gekregen staat: "Onze geld terug bij vertraging regeling is ruimhartig en geldt ten opzichte van de normale dienstregeling."JeroenH schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 17:34:
[...]
Ach... het betekent in ieder geval dat je je vertragingen kunt declareren...
Haha wat een rotzooi die v250. Het lijkt wel of de ns de laatste jaren geen materieel meer kan kopen.Alex) schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 18:11:
[...]
NS Hispeed meldde via Twitter dat het beschadiging aan het plaatwerk aan de onderkant van de trein betreft, veroorzaakt door het winterweer. Plaatwerk van plastic zeker?
Inspectie van de baan heeft vooralsnog niets opgeleverd.
Ah! Dat wist ik niet. Da's dan naar omstandigheden wel weer netjes.dsltv schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 18:22:
Dat kon de afgelopen dagen toch ook? In het mailtje met de aankondiging van de winterdienstregeling dat ik van NS heb gekregen staat: "Onze geld terug bij vertraging regeling is ruimhartig en geldt ten opzichte van de normale dienstregeling."
Het kan nog erger, zelf op Den Haag HS, staat dat de trein enkel naar Amsterdam CS gaat (terwijl hij toch echt naar Lelystad gaat).
Om het nog onbegrijpelijker te maken, staat vervolgens op Almere Centraal OOK weer dat hij maar naar Amsterdam gaat (terwijl hij toch ECHT naar Roosendaal gaat).
Wat is dat voor dwaasheid?
Ook zo typisch dat er wordt omgeroepen dat er wegens STRENGE VORST een aangepaste dienstregeling is. Hoezo streng? Het is hooguit -5 graden Celsius?
Ik vraag me af hoe ze dat dan trouwens in Duitsland ed oplossen, daar vriest het namelijk vaak een stuk harder.
Maar goed, volgens zijn Nederlanders sowieso goed om van een mug een olifant te maken.
Ik vind het allemaal maar wat overdreven voor een beetje sneeuw
Ondanks dat zat er toch nog een leuk meisje tegenover me in de trein
(om het bericht toch nog een beetje positief af te sluiten)
wtf

En waarom zetten ze niet een gewone trein in op het Hi-speed traject zodat reizigers (de enige reden voor het bestaan van het vervoersbedrijf) gewoon van A naar B kunnen. Dan doet die trein er langer over dan een Fyra op normale snelheid en zonder problemen, maar dan is er tenminste wel een treinverbinding.
Idd, typisch Nederlands. Pfft gaat helemaal nergens over. Met "streng" denk ik aan -10 tot -15 en "zeer streng" kouder dan -15. 0 tot -10 vind ik gewoon 'vorst', en 'het vriest'.. boeie verder.B_FORCE schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 19:55:
Ook zo typisch dat er wordt omgeroepen dat er wegens STRENGE VORST een aangepaste dienstregeling is. Hoezo streng? Het is hooguit -5 graden Celsius?
Ik vraag me af hoe ze dat dan trouwens in Duitsland ed oplossen, daar vriest het namelijk vaak een stuk harder.
Maar goed, volgens zijn Nederlanders sowieso goed om van een mug een olifant te maken.
Ik vind het allemaal maar wat overdreven voor een beetje sneeuw![]()
Ik denk dat het toch beter is om meer naar het buitenland te kijken wbt de spoorwegen. Geen gezever over van kastje naar de muur, gewoon rijden ook al is het koud en nat. In Frankrijk, Duitsland en de Alpenlanden ontstaan daardoor ook geen noemenswaardige vertragingen. Waarom in NL dan wel?
Het wordt tijd voor een grondige revolutie en verversing in het bestuur en de techniek. En vooral niet bang zijn om het te doen.
[ Voor 52% gewijzigd door Knightwolf op 17-01-2013 20:27 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Knightwolf op 17-01-2013 20:27 ]
je redenatie klopt niet helemaal, in Zweden lopen ze jaren achter op het updaten van de huidige wissels naar verwarmde wissels. In Noorwegen ligt het na flink sneeuwen ook plat. In Duitsland is het vaak nog erger dan hier kwa vertragingen (zijn leuke filmpjes van @ youtube) Naar mijn weten heeft alleen Oostenrijk en Japan het kwa maatregelen beter op orde dan in Nederland, maar daar kost het OV ook een stuk meer.
Dat wilt niet zeggen dat ik het eens ben met het feit dat de NS en ProRail ernstig falen. Toevallig sneeuwt het de afgelopen paar jaar iets meer dan "gemiddeld" maar tussen 1990 en 2000 heeft het ook flink gesneeuwd.
2 jaar geleden kon de SLT opeens niet tegen sneeuw, nu de Fyra niet. De hele dienstregeling wordt afgebroken voor wat vlokjes sneeuw etc... Ik zag gister weer enkele mat 64" rijden.... -_-;;;
[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 17-01-2013 21:39 ]
Ik vind dat volkomen logisch. De meeste reizigers op die haltes zullen niet voorbij de hoofdstations gaan (en dat ook niet het doel is van de rit, hoewel het voor sommigen ongetwijfeld handig is). Je wilt niet weten hoe vaak ik mensen moet uitleggen dat Uitgeest = naar Amsterdam CS, en Rhenen = naar Utrecht CS.B_FORCE schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 19:55:
Om terug te komen op mijn eerdere mopper bericht.
Het kan nog erger, zelf op Den Haag HS, staat dat de trein enkel naar Amsterdam CS gaat (terwijl hij toch echt naar Lelystad gaat).
Om het nog onbegrijpelijker te maken, staat vervolgens op Almere Centraal OOK weer dat hij maar naar Amsterdam gaat (terwijl hij toch ECHT naar Roosendaal gaat).
Wat is dat voor dwaasheid?
Weet je dat zeker?Knightwolf schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 20:20:
Ik denk dat het toch beter is om meer naar het buitenland te kijken wbt de spoorwegen. Geen gezever over van kastje naar de muur, gewoon rijden ook al is het koud en nat. In Frankrijk, Duitsland en de Alpenlanden ontstaan daardoor ook geen noemenswaardige vertragingen. Waarom in NL dan wel?
[ Voor 21% gewijzigd door ijdod op 17-01-2013 22:24 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Dat doen ze niet, omdat je dan een paar lichtflitsen en luide knallen krijgt, met als toetje een paar mooie rookpluimpjes. Met andere woorden: andere beveiligingssystemen, andere energievoorziening.Knightwolf schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 20:20:
[...]
wtfmoet niet gekker worden.
En waarom zetten ze niet een gewone trein in op het Hi-speed traject zodat reizigers (de enige reden voor het bestaan van het vervoersbedrijf) gewoon van A naar B kunnen. Dan doet die trein er langer over dan een Fyra op normale snelheid en zonder problemen, maar dan is er tenminste wel een treinverbinding.
Oorzaak-gevolg? De inzet van Mat '64 is niet substantieel ruimhartiger dan de eerste weken van de nieuwe dienstregeling.ArcticWolf schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 21:38:
2 jaar geleden kon de SLT opeens niet tegen sneeuw, nu de Fyra niet. De hele dienstregeling wordt afgebroken voor wat vlokjes sneeuw etc... Ik zag gister weer enkele mat 64" rijden.... -_-;;;
[ Voor 3% gewijzigd door Luke! op 17-01-2013 22:54 ]
Morgen weer normale dienstregeling. Ook de Fyra zit er weer in: www.ns.nl http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtmlAlex) schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 21:02:
Morgen geen Fyra Amsterdam-Brussel, zaterdag naar alle waarschijnlijkheid ook niet, aldus RTL Nieuws.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Zeker weten ??
Ik dacht dat ik in het journaal iets anders hoorde ... en op nu.nl ook
http://www.nu.nl/binnenla...rmale-dienstregeling.html
http://www.nu.nl/binnenla...-vrijdag-stil-defect.html
De Fyra tussen Amsterdam en Brussel rijdt niet. De treinen worden uit voorzorg uit de dienstregeling gehaald, omdat ze zijn beschadigd door ijsblokken.
Bedoel je niet de binnenlandse getrokken Fyra?Fiber schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 22:55:
[...]
Morgen weer normale dienstregeling. Ook de Fyra zit er weer in: www.ns.nl http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtml
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| Vertrek 07:41 Aankomst 09:42 Vrijdag 18 januari 2013 Dit reisadvies houdt geen rekening met wijzigingen in de treindienst op de dag zelf. Plan voor een actueel reisadvies uw reis vlak voor vertrek. Tijd Station / Halte Spoor Richting Reisdetails 07:41 + Amsterdam Centraal 15a Schiphol + Reisdetails: Fiets meenemen niet mogelijk , Toeslag Schiphol - Rotterdam , Int. Reserveren verplicht 07:55 + Schiphol 08:26 + Rotterdam Centraal 09:05 + Antwerpen-Centraal 09:42 + Brussel-Zuid/Midi Voor het reizen naar een internationale bestemming is een speciaal ticket vereist. Raadpleeg NS Hispeed voor uw internationale treinreis |
[ Voor 23% gewijzigd door Fiber op 17-01-2013 23:14 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dan krijg je dit dit:Luccus schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 22:52:
[...]
Dat doen ze niet, omdat je dan een paar lichtflitsen en luide knallen krijgt, met als toetje een paar mooie rookpluimpjes. Met andere woorden: andere beveiligingssystemen, andere energievoorziening.
Inderdaad, je zult dus op zijn minst een toegelaten TRAXX (die nog eens geschikt is voor het beveiligingssysteem) moeten hebben met wat rijtuigen erachter. Maar die zijn op dit moment niet beschikbaar. De rijtuigen zijn uit de lease en zijn weer naar NSR roe (die er nog(?) niks mee doet).
Ik ben benieuwd wat er uit de nieuwe BeNeLux-dienst van Den Haag gaat komen.
Op 8 januari reed er wel een Fyra, blijkbaarFiber schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 23:08:
Geen idee, ik verzin het ook niet, check de NS reisplanner voor morgen. Die kan er natuurlijk ook naast zitten:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 Vertrek 07:41 Aankomst 09:42 Dinsdag 8 januari 2013 Tijd Station / Halte Spoor Richting Reisdetails 07:41 + Amsterdam Centraal 15a Schiphol + Reisdetails: Fiets meenemen niet mogelijk , Toeslag Schiphol - Rotterdam , Int. Reserveren verplicht 07:55 + Schiphol 08:26 + Rotterdam Centraal 09:05 + Antwerpen-Centraal 09:42 + Brussel-Zuid/Midi
Ik zie dat hij voor morgen wel ingeroosterd is, maar geef kleine kans dat het nog doorgaat.
Winter + NS = Lastige dienstregeling
[ Voor 33% gewijzigd door AW_Bos op 17-01-2013 23:15 ]
Geef mij dan ook even de tijd voor een edit, ik probeerde 17 januari, vandaag dus, te wijzigen in 18 januari, morgen, maar dat resulteerde in 8 januari. Maar 18 januari, morgen dus, geeft hetzelfde resultaat. Geen garantie overigens dat hij ook echt rijdt, en aankomt in brussel...AW_Bos schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 23:10:
[...]
Op 8 januari reed er wel een Fyra, blijkbaar
Verwijderd
9292 is degene die fout zit. Op Lelystad Centrum staat op die borden "Amsterdam Sloterdijk" en ergens onderaan 'rijdt verder naar ..'. Dit doen ze juist om verwarring te voorkomen. Het is namelijk (normalerwijze) absoluut niet de snelste manier tussen Lelystad en na Sloterdijk aangezien de (12)700 in 45 minuten bij Schiphol is en tegelijk vertrekt met de IC naar Vlissingen. Dan zit de trein naar vlissingen nog ongeveer op Amsterdam Centraal.B_FORCE schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:33:
Toch even mopperen hoor.
Waarom is de informatie van de NS zo mega onduidelijk?
Ik wil van Den Haag HS naar Almere.
Er valt echter met geen mogelijkheid te achterhalen wat het eindpunt van die trein is (aangezien DAT op de borden staat).
Bij de NS vertellen ze doodleuk dat het de trein richting Amsterdam Centraal is.
Ook niet via de lijst met actuele vertrektijden (daar wordt zelfs enkel maar Leiden Centraal genoemd)
Nu ken ik inmiddels de routes, maar ik kan me zo voorstellen dat zoiets uiterst verwarrend kan zijn voor sommige mensen.
Die gaan zich nu afvragen wat ze dan in Amsterdam Centraal moeten.
Waarom geeft de reisplanner van de NS niet gewoon Lelystad Centrum aan (zoals 9292OV.nl dat wel correct doet)?
Als NS nu eens de treinserie als lijnnummer gebruikt zou de reisadviezen zoveel duidelijker worden. Dus IC7, IC127, IC26 en de IC8.
Die trein wordt er morgen wel uitgehaald, krijgt dan de indicatie "Rijdt vandaag niet".Fiber schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 23:18:
[...]
Geef mij dan ook even de tijd voor een edit, ik probeerde 17 januari, vandaag dus, te wijzigen in 18 januari, morgen, maar dat resulteerde in 8 januari. Maar 18 januari, morgen dus, geeft hetzelfde resultaat. Geen garantie overigens dat hij ook echt rijdt, en aankomt in brussel...
YouTube: Russian Trains are Dangerous
[ Voor 15% gewijzigd door bestaudio op 18-01-2013 01:26 ]
Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Dat lijkt me niet zo goed voor de stroomafnemers, niet zo goed voor de bovenleiding en niet zo goed voor de energieoverdracht. Eigenlijk lijkt het me helemaal niet zo goed.
(Wel imposant)
Feit blijft dat bij ijzel het op het nederlandse spoor ook aardig kan knetteren, en nee het is niet goed voor het gehele systeem.
Er zijn alleen wat heren die in hun wijsheid besloten hebben om te bezuinigen op OS'en (Zie bijvoorbeeld de powerpacks) en er zit dus geen ijzelschakeling meer in.
(nog een nadeel van een powerpack is dat de tractietrafo buiten opgesteld staat, bij oudere stations staat deze of binnen of onder een afdak welke de staat wel ten goede komt)
Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?
Wat betekent OS in deze context en wat is een ijzelschakeling?bestaudio schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 03:43:
Het is dan welliswaar niet in nederland opgenomen, maar dan nog,
Feit blijft dat bij ijzel het op het nederlandse spoor ook aardig kan knetteren, en nee het is niet goed voor het gehele systeem.
Er zijn alleen wat heren die in hun wijsheid besloten hebben om te bezuinigen op OS'en (Zie bijvoorbeeld de powerpacks) en er zit dus geen ijzelschakeling meer in.
(nog een nadeel van een powerpack is dat de tractietrafo buiten opgesteld staat, bij oudere stations staat deze of binnen of onder een afdak welke de staat wel ten goede komt)
IJzelschakeling is googlebaar. We zitten hier op Tweakers he
Point taken. Maareh, wat betekent OS in deze context (dat zal vast niet Operating System zijn)?JeroenH schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 03:59:
Een filmpje van een vonkende Nederlandse trein:
[video]
IJzelschakeling is googlebaar. We zitten hier op Tweakers he(Ik wist ook niet wat het was, nu wel)
OnderstationEricJH schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 04:16:
[...]
Point taken. Maareh, wat betekent OS in deze context (dat zal vast niet Operating System zijn)?
en weer geen Fyra vandaag

ze moesten zich kapot schamen daar.
[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 18-01-2013 07:30 ]
ProRail was echter bang (las ik op het internet) dat de rijdraad makkelijker knapt op zwakke plekken wanneer deze zo warm wordt, en er kunnen geen treinen rijden als de ijzelschakeling zijn werk doet, waardoor het moeilijk is om deze in te zetten, zo vaak gebeurt het niet dat er in een sectie voor 5 min ofzo geen trein rijdt. En daarom wordt het nu uit het onderstation wegbezuinigd, omdat het niet zo vaak (meer) gebruikt werd en het vooral extra geld kost.
Als er wel ijzel aan de bovenleiding zit, is dat dus het resultaat.
Dat gaat niet op als je een kwartiersdienst rijdt en op elk station moet kruisen. Vry, een of twee wissels over, wissel voor Vlb, wissel na Vlb, wissel voor Bmr, wissel na Bmr, wissel voor Ck, wissel na Ck, wissel voor Mmlh. Op elk station wordt gekruist, dus na elke trein moet het wissel omgelegd worden. Als een van die wissels het niet doet dan sta je stil want dan krijg je je trein niet van het enkelsporig gedeelte af. Ik heb daar nog niet van gehoord. 9 wissels die het moeten doen of de hele treindienst is onmogelijk.marcop23 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 17:03:
[...]
Op het trajectje Apg - Dz wordt minder gereden, namelijk een halfuursdienst en in de avond een uursdienst, maar daar zijn ook geen problemen. Er liggen daar, vanaf Sauwerd gerekend voor het gemak, zo'n 10 wissels, en alle 10 moeten ze omgelegd worden als er steeds van de andere richting een trein aan komt (wat gebeurt). Dat is het dan ook, er liggen slechts 10 wissels, waar de NS op een traject als Groningen - Den Haag er vast en zeker 200 heeft, en omdat daar erg veel trajecten naast lopen / kruisen, heeft één wissel die kapot gaat een enorm gevolg voor de dienstregeling, waar een kapot wissel op Groningen - Delfzijl of jouw Veolia lijntje er hoogstwaarschijnlijk voor zorgt dat de trein aan de linker ipv rechter kant op een station halteert.
Die 200 wissels tussen Groningen en Den Haag hoeven lang niet allemaal omgelegd te worden. Van Groningen spoor 4b naar Zwolle hoef je pas bij Meppel twee wissels over, dan Herfte aansluiting en Zwolle.
Fout?Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 00:12:
[...]
9292 is degene die fout zit. Op Lelystad Centrum staat op die borden "Amsterdam Sloterdijk" en ergens onderaan 'rijdt verder naar ..'. Dit doen ze juist om verwarring te voorkomen. Het is namelijk (normalerwijze) absoluut niet de snelste manier tussen Lelystad en na Sloterdijk aangezien de (12)700 in 45 minuten bij Schiphol is en tegelijk vertrekt met de IC naar Vlissingen. Dan zit de trein naar vlissingen nog ongeveer op Amsterdam Centraal.
Als NS nu eens de treinserie als lijnnummer gebruikt zou de reisadviezen zoveel duidelijker worden. Dus IC7, IC127, IC26 en de IC8.
Het is toch uiterst vreemd (onlogisch) om niet het eindpunt van een trein aan te geven?
(al helemaal als de dienstregeling veranderd is)
Dat noem ik behoorlijk inconsequent en schept enorme verwarringen.
Er kunnen genoeg redenen zijn om bijvoorbeeld via Amsterdam CS te reiden, ipv de trein via Duivendrecht, A'dam Zuid -> Schiphol te pakken, misschien wil (of kan) iemand niet heel vaak overstappen.
Nu moet je flink gaan puzzelen om te zien hoe een bepaalde trein rijdt en waar die heen gaat.
(sterker nog, via NS website kom je daar niet eens zomaar achter)
Kortste route is een kwestie kijken naar de reistijd.
Hoewel ik voor sommige routes niet de NS planner volg, aangezien sommige overstappen praktisch onhaalbaar zijn (gebleken).
Dan maar liever 10 min langer onderweg, dan 30 min moeten wachten omdat je de aansluitingen gemist hebt.
Maar goed, ik geloof dat NS je graag het bos in stuurt.
Ik heb al zo vaak toeristen meegemaakt die in verkeerde trein zaten en echt een belachelijk omslachtige route werd verteld (omdat die wel 5 min korter was

Die ga je toch niet allerlei overstappen laten nemen?
Die zoeken gewoon de simpelste weg terug.
[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 18-01-2013 09:14 ]
DEN HAAG - De vaste Kamercommissies Infrastructuur van het Nederlandse en Belgische parlement willen een gezamenlijke zitting houden waarin de spoorwegen van beide landen uitleg moeten geven over de problemen met de Fyra.
De hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel kampt met vertragingen en uitval.
Het voorstel komt van de voorzitter van de Belgische Kamercommissie, Sabien Lahaye-Battheu. In de Belgische krant De Standaard zegt ze vrijdag dat het tijd wordt dat de NS en de Belgische NMBS ter verantwoording worden geroepen.
''Wij zouden graag van alle betrokkenen horen hoe ze de problemen zullen oplossen, hoe snel en of ze aan alternatieven denken.''
Knudde
Ook in de Nederlandse Kamercommissie is een meerderheid voor een gezamenlijke zitting. Betty de Boer (VVD) noemt het een ''goed plan'' om met de Belgen om de tafel te gaan zitten. Haar collega Duco Hoogland van de PvdA ''wijst het niet af''. Maar de situatie met de Fyra is nu ''knudde, daarom moeten we wel iets doen''.
Beschadigingen
Of de Fyra zaterdag weer kan rijden is nog onduidelijk. Dat heeft NS Hispeed vrijdag gemeld.
De Fyratreinen worden uit voorzorg uit de dienstregeling genomen, omdat het plaatwerk onder drie treinen is beschadigd.
Vanwege de vorst ontstaan grote ijsbrokken die afbreken en de beschadigingen veroorzaken.
Sinds donderdagmiddag rijdt de Fyra niet meer nadat de schade was ontstaan. De NS hoopt in de loop van vrijdag een oplossing voor het probleem te vinden.
Oscar Wilde
Bron: Gazet van AntwerpenHoogste veiligheidsinstantie verbiedt voorlopig alle Fyra-ritten
DVIS, de officiële waakhond van de spoorwegen, verbiedt vanaf nu alle commerciële treinritten van de Fyra op de Belgische spoorlijn 4. Het verbod kan enkel worden opgeheven als de NMBS kan aantonen dat de treinstellen weer betrouwbaar zijn.
De hoogste veiligheidsinstantie van het spoor in ons land laat wel nog testritten toe met lege treinstellen. Een aantal testritten worden vandaag al uitgevoerd.
Gisteren heeft de NMBS zelf beslist om de Fyra van het spoor te halen, omdat er 3 treinstellen zwaar beschadigd raakten door ijsblokken op het spoor.
gaat goed zo... hopelijk worden de verantwoordelijke een keer echt ter verantwoording geroepen

Wat een knakentoko. Echt, het lachertje van de eeuw.

http://www.ns.nl/storingen/index.formUtrecht Centraal
Vrijdag 18 Januari 15:41
Oorzaak
Rond Utrecht Centraal rijden geen treinen door een storing aan bediensysteem seinen en wissels.
Verwachting
De extra reistijd is meer dan 60 min. De verstoring is naar verwachting rond 18:30 uur verholpen.
Reisadvies
Ik zit in Rotterdam op mijn werk, en ik moet naar Hilversum... dat wordt wat straks.
Ze hebben het vakje reisadvies maar wijselijk leeg gelaten

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 18-01-2013 16:03 ]
Blijkbaar hebben ze een motorkap teruggevonden op de Belgische sporen.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Zal mij benieuwen hoelang het nog zal duren voordat die Fyra weer in dienst komt. Wat mij betreft mag die zuurstok wel terug naar Italië en dat Ansaldobreda een behoorlijke schadevergoeding moet betalen voor alle wanprestaties aan de HSA, waarna er een ICE/Velaro zal worden aangeschaft...
Ik kijk deze soap intussen even met deze verhaallijn af aan de binnenkant van mijn ogen.
(en ik zei al eerder in dit topic "dat ding zal nog eens door zijn assen zakken van ellende", en ondanks het niet de assen zijn heb ik wel gelijk.
[ Voor 13% gewijzigd door AW_Bos op 18-01-2013 16:32 ]
Ikkeniesnap. Dat systeem was toch inmiddels dubbel uitgevoerd op twee verschillende lokaties zodat dit soort grote storingen niet meer plaats konden vinden?
En verder werden de varkens en koeien vandaag weer beter vervoerd naar het slachthuis dan de reizigers naar hun bestemming. Blijkbaar is de helft van de ICMm ook stuk door het weer? Eén treinstelletje in de spits terwijl het er normaal drie zijn

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Virussen? Scan ze hier!
Dit topic is gesloten.
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!