All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
deze is misschien wat duidelijker

het zwarte vlak is de OV chip scanner of voor telefoons met NFC, het onderste ding bij de gele 2 is de feeder voor normale kaartjes.

echt super handig en de poortjes zijn echt razend snel vergeleken met die dingen hier in NL. Ik heb trouwens nog erg vaak dat hij m'n pas niet wilt scannen en dat ik naar een andere moet die dat wel doet...
[ Voor 40% gewijzigd door ArcticWolf op 13-01-2013 13:30 ]
Het gaat niet om om opzet. Het is je eigen verantwoordelijkheid om een geldig vervoersbewijs te hebben als je de trein instapt. Het is niet het probleem van de conducteur of van de NS. JIJ hebt geen geldig vervoersbewijs dus ben je aan het zwartrijden.Koenoe schreef op zondag 13 januari 2013 @ 10:07:
[...]
Definieer zwartrijden, per ongeluk en boete voor mij eens.
Zwartrijden (voor mij) is moedwillig geen kaartje halen in de hoop niet te hoeven betalen.
Per ongeluk is dat je iets niet bewust doet en er dus ook niets aan kan doen. Een boete is dan niet op zijn plaats.
Dat iedereen dan per ongeluk zwart gaat rijden slaat natuurlijk nergens op en kan vermeden worden door het aanbieden van een kaartje in de trein (tegen verhoogt tarief). Als je het dan nog niet kan betalen dan wordt het een probleem inderdaad.
Als je 'per ongeluk' met alcohol op achter het stuur gaat, vind je dan ook dat je geen straf moet krijgen omdat het per ongeluk was?
Kromme vergelijkingen for the loose. Je bent toch bewust aan het drinken? Je stapt toch bewust die auto in? Niet zo heel moeilijk.Sefyu schreef op zondag 13 januari 2013 @ 13:34:
[...]
Het gaat niet om om opzet. Het is je eigen verantwoordelijkheid om een geldig vervoersbewijs te hebben als je de trein instapt. Het is niet het probleem van de conducteur of van de NS. JIJ hebt geen geldig vervoersbewijs dus ben je aan het zwartrijden.
Als je 'per ongeluk' met alcohol op achter het stuur gaat, vind je dan ook dat je geen straf moet krijgen omdat het per ongeluk was?
Natuurlijk is het je eigen verantwoordelijkheid om een geldig vervoersbewijs te hebben. Maar, je kan je vervoersbewijs toch kwijtraken (gestolen)? Je chipkaart kan toch kapot gaan? Enzovoorts, enzovoorts.
Dat doe je niet bewust, je kan er niets aan doen. Zo moeilijk is dit toch niet?
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Schuld != verantwoordelijkheid. Je bent er voor verantwoordelijk, dus je krijgt een boete als je geen vervoersbewijs hebt, los van de schuldvraag. En terecht, want dan stel je heldere regels: als je geen kaartje hebt dan krijg je een boete. Net als je een boete krijgt als je per ongeluk te hard rijdt en je het raam moet betalen als je per ongeluk een bal er doorheen trapt.Koenoe schreef op zondag 13 januari 2013 @ 13:45:
Natuurlijk is het je eigen verantwoordelijkheid om een geldig vervoersbewijs te hebben. Maar, je kan je vervoersbewijs toch kwijtraken (gestolen)? Je chipkaart kan toch kapot gaan? Enzovoorts, enzovoorts.
Heb het helemaal gezien, maar zo heel vaag vind ik het niet hoor.Goner schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:36:
[...]
Vaag verhaal, zelf zegt ze dat ze in het filmpje dat ze een kaartje R-dam - Rijswijk had :
http://www.treinreiziger...._den_haag_moerwijk-144895
Het maakt niet uit of je het bewust of per ongeluk doet of je kaartje bent kwijtgeraakt:Koenoe schreef op zondag 13 januari 2013 @ 13:45:
[...]
Dat doe je niet bewust, je kan er niets aan doen. Zo moeilijk is dit toch niet?
geen geldig vervoersbewijs = zwartrijden, ongeacht de reden.
Dat het in de volksmond bekend staat als expres/geen kaartje willen betalen doet hier niks aan af.
Helemaal mee eens.ValHallASW schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:00:
[...]
Schuld != verantwoordelijkheid. Je bent er voor verantwoordelijk, dus je krijgt een boete als je geen vervoersbewijs hebt, los van de schuldvraag. En terecht, want dan stel je heldere regels: als je geen kaartje hebt dan krijg je een boete. Net als je een boete krijgt als je per ongeluk te hard rijdt en je het raam moet betalen als je per ongeluk een bal er doorheen trapt.
[ Voor 19% gewijzigd door Knightwolf op 13-01-2013 15:31 ]
Juist, een boete.ValHallASW schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:00:
[...]
als je geen kaartje hebt dan krijg je een boete. Net als je een boete krijgt als je per ongeluk te hard rijdt en je het raam moet betalen als je per ongeluk een bal er doorheen trapt
Maar er kan natuurlijk nooit ter plekke een alternatieve 'straf' verzonnen worden zoals je uit de trein zetten in het holst van de nacht. En als iemand niet wil meewerken aan een boete (naam, adres opgeven) dan haal je de (spoorweg)politie erbij.
Haar verhaal (indien waar) is niet vaag. Maar wat er daarna gebeurt vind ik vaag. Heeft de NS al gereageerd ??Knightwolf schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:28:
[...]
Heb het helemaal gezien, maar zo heel vaag vind ik het niet hoor.
[ Voor 20% gewijzigd door Goner op 13-01-2013 15:34 ]
Geen tram, geen bus? Even naar beneden lopen en je zal zien dat de bus en tram ervoor stoppen. Waarschijnlijk was ze straalbezopen en is ze daarom eruit gezet ofzo, weet ik veel. Een verhaal heeft altijd 2 kanten en mevrouw zet zich graag in de slachtoffer rol.
Huppa, gaan we weer met de kromme vergelijkingen. Zoveel stromannen dat zelfs gambieter het akkerveld niet meer ziet. Te hard rijden doe je bewust (jaja!), als je iets stuk maakt moet je dat betalen (en je kan je verzekeren). Kun je weer een discussie starten dat de NS geld misloopt als je geen kaartje hebt, maar wat als je die toch gehaald hebt?ValHallASW schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:00:
[...]
Schuld != verantwoordelijkheid. Je bent er voor verantwoordelijk, dus je krijgt een boete als je geen vervoersbewijs hebt, los van de schuldvraag. En terecht, want dan stel je heldere regels: als je geen kaartje hebt dan krijg je een boete. Net als je een boete krijgt als je per ongeluk te hard rijdt en je het raam moet betalen als je per ongeluk een bal er doorheen trapt.
Maar goed. Zullen we maar niet deze vergelijkingen maar doortrekken naar artsen (dood door schuld), bankiers, enzovoorts?
Snap ook niet dat je verantwoordelijkheid los van de schuldvraag kan zien. Dat je verantwoordelijk bent voor iets wil nog niet zeggen dat je gelijk gestraft moet worden als er iets niet helemaal goed gaat. Mooie wereld hou je dan over. Anyways, zoals al eerder gezegd, accepteer de consequenties daarvan dan ook.
Schuld != verantwoordelijkheid. Ongelooflijk.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Verwijderd
Vandaag kwam ik weer tot de conclusie dat het waardeloos is met de Hanzelijn. Ik moest van Amsterdam-Centraal naar Zwolle. Er gingen 2 treinen, een om 15.07 en een om 15.10. De eerste is een sneltrein die alleen stopt in Almere-C en dan in Lelystad-C. Daar moet je dan overstappen op de trein naar Zwolle.
De tweede optie gaat wel zonder overstappen naar Zwolle, maar stopt op alle stations en dat zijn er 14 !!
Echt dus een boemeltrein.
Idioot dat er geen echte intercity rijdt van Amsterdam-C naar Zwolle die alleen stopt in Almere, Lelystad, en dan Zwolle.
Zo is een alternatief via Amersfoort, waar je dan altijd moet overstappen. Ook zo iets knulligs.
Karel
Verwijderd
De politie er bij halen kost een boel tijd en veroorzaakt mogelijk vertragingen, ik kan me best voorstellen dat een conducteur er dan nog wel eens voor kiest om iemand bij het eerstvolgende station simpelweg de trein uit te gooien. Probleem opgelost en geen boze andere reizigers. Alleen doe je dat niet met een 16-jarig meisje op een station als Moerwijk imho. Maar nogmaals, we weten niet wat er nou precies gebeurd is, dat moet eerst duidelijk worden.Goner schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:32:
[...]
Juist, een boete.
Maar er kan natuurlijk nooit ter plekke een alternatieve 'straf' verzonnen worden zoals je uit de trein zetten in het holst van de nacht. En als iemand niet wil meewerken aan een boete (naam, adres opgeven) dan haal je de (spoorweg)politie erbij.
Ik snap niet hoe je verantwoordelijkheid niet los van een schuldvraag kunt zien. Hoe veel mensen zijn er niet verantwoordelijk voor een complete afdeling van een organisatie? Als daar iets fout gaat moeten zij die verantwoordelijkheid nemen en het probleem oplossen, ook al is dat door iemand anders veroorzaakt. Een manager kan natuurlijk nooit naar beneden toe afschuiven. Je kunt echt niet aan komen met "ja maar medewerker X heeft dat gedaan, daar kan ik ook niks aan doen". Jij bent verantwoordelijk.Koenoe schreef op zondag 13 januari 2013 @ 18:37:
[...]
Snap ook niet dat je verantwoordelijkheid los van de schuldvraag kan zien. Dat je verantwoordelijk bent voor iets wil nog niet zeggen dat je gelijk gestraft moet worden als er iets niet helemaal goed gaat. Mooie wereld hou je dan over. Anyways, zoals al eerder gezegd, accepteer de consequenties daarvan dan ook.
Hetzelfde verhaal met vervoersbewijzen. Het is niet de verantwoordelijkheid van de NS dat jij een kaartje hebt, dat is jouw verantwoordelijkheid, simpel. Vroeger had je nog kaartautomaten die stuk konden zijn, maar de kans dat alle incheckpalen stuk zijn is wel heel erg klein. Mocht dat nou toch gebeuren ga je direct naar de conducteur. Als je dat met een groep doet (iedereen heeft dan immers dat probleem) hoop ik toch dat je geen boete krijgt. Ik denk eerder dat je dan bij het volgende station in moet checken, dat lijkt mij redelijk.
Precies !! Als zoiets gebeurde met mijn dochter op een station als R'dam Zuid of (om het lokaal te houden) dan waren de NS en de conductrice nog niet klaar met me (mijn dochter ook niet vanwege het reizen op een niet geldig kaartje overigens).Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 19:07:
[...]
Alleen doe je dat niet met een 16-jarig meisje op een station als Moerwijk imho.
Nog steeds geen reactie van de NS ?? Het is nogal een hot topic op Internet, je zou denken dat ze hun kant van het verhaal ook eens zouden willen laten horen.
Nee, je weet niet veel ... verre van.magnifor schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:35:
Waarschijnlijk was ze straalbezopen en is ze daarom eruit gezet ofzo, weet ik veel.
Nog meer leuke vooroordeeltjes ?
[ Voor 52% gewijzigd door Goner op 13-01-2013 19:26 ]
Ik snap deze reactie niet zo? Wil jij zeggen dat deze 2 totaal verschillende dingen toch hetzelfde betekenen?Koenoe schreef op zondag 13 januari 2013 @ 18:37:
[...]
Je kan verantwoordelijk zijn zonder ergens schuld aan te hebben.
Je kan schuld hebben zonder ergens voor verantwoordelijk te zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Knightwolf op 13-01-2013 20:06 ]
Wederom, kromme vergelijkingen for the loose (we vergelijken momenteel een "manager" (afdelingshoofd) met het niet hebben van een geldig vervoersbewijs). Maar om er toch maar weer op in te gaan. Flauwekul natuurlijk dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor een afdeling voor alles wat hun werknemers (ondergeschikten) doen verantwoordelijk zijn. Ook daar kun je 1001 dingen bedenken waarvoor dit niet opgaat.Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 19:07:
Ik snap niet hoe je verantwoordelijkheid niet los van een schuldvraag kunt zien. Hoe veel mensen zijn er niet verantwoordelijk voor een complete afdeling van een organisatie? Als daar iets fout gaat moeten zij die verantwoordelijkheid nemen en het probleem oplossen, ook al is dat door iemand anders veroorzaakt. Een manager kan natuurlijk nooit naar beneden toe afschuiven. Je kunt echt niet aan komen met "ja maar medewerker X heeft dat gedaan, daar kan ik ook niks aan doen". Jij bent verantwoordelijk.
Nee. Maar jij ziet deze twee los van elkaar dus?Knightwolf schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:03:
[...]
Ik snap deze reactie niet zo? Wil jij zeggen dat deze 2 totaal verschillende dingen toch hetzelfde betekenen?
Op je eerste stelling: Volgt er altijd een straf als je geen schuld hebt, maar je bent wel verantwoordelijk? Ook al ben je ergens verantwoordelijk voor, dan zijn er altijd situaties te bedenken die buiten je macht vallen. Natuurrampen bijvoorbeeld (je kan er zo nog wel 1001 bedenken).Je kan verantwoordelijk zijn zonder ergens schuld aan te hebben.
Je kan schuld hebben zonder ergens voor verantwoordelijk te zijn.
Met je tweede stelling heb ik overigens moeite. Schuld hebben en niet verantwoordelijk zijn kan, maar blijf je dan ongestraft?
[ Voor 29% gewijzigd door Koenoe op 13-01-2013 20:31 ]
Verwijderd
Dat beargumenteer ik dan toch ook. Het verliezen van een kaartje is toch niet hetzelfde als een verkeerde werknemer aannemen? Kunnen we wel volledig OT gaan om dit te beargumenteren, maar dat gaat dan toch nergens over?Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:30:
Ik vergelijk twee situaties waarin verantwoordelijkheid draagt, ook als het niet zijn/haar schuld is. Dat gaat zowel op voor de manager die niet schuldig is aan de fouten van zijn medewerkers, als voor de treinreiziger die niet schuldig is voor het vergeten van zijn kaartje. Als jij vindt dat dat niet vergelijkbaar is prima, maar neem dan op z'n minst de moeite dat te beargumenteren.
Of laat ik het anders zeggen, verantwoordelijk weegt overal even zwaar? Onder elke omstandigheid?
[ Voor 6% gewijzigd door Koenoe op 13-01-2013 20:37 ]
Direct antwoord op je vraag: ja.
Uitleg: Het klopt wel dat ze dicht bij elkaar liggen, maar horen niet perse bij elkaar en betekenen zeker niet hetzelfde.
Terug ontopic naar treinen:
Sja hier in NL moeten ze eigenwijs altijd weer iets anders hebben dan anderen. Ook als het minder goed werkt (zie Fyra). Waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig vraag ik me af? Alsof er 1 reiziger is die het wat uitmaakt waar ze de apparatuur vandaan halen, lol.ArcticWolf schreef op zondag 13 januari 2013 @ 13:26:
inderdaad, die poortjes op de foto in m'n post stempelen het kaartje af en je moet het aan de andere kant er weer uit pakken. Dus je moet wel degelijk door het poortje heen om je kaartje weer terug te krijgen.
deze is misschien wat duidelijker
[afbeelding]
het zwarte vlak is de OV chip scanner of voor telefoons met NFC, het onderste ding bij de gele 2 is de feeder voor normale kaartjes.
[afbeelding]
echt super handig en de poortjes zijn echt razend snel vergeleken met die dingen hier in NL. Ik heb trouwens nog erg vaak dat hij m'n pas niet wilt scannen en dat ik naar een andere moet die dat wel doet...
Zal best dat die goed werkende apparatuur duurder is, maar dat mag naar mijn mening geen rol spelen. De betrouwbaarheid en dus probleemloze snelle doorstroom van de reiziger hoort altijd heel vet op nummer 1 te staan.
Die poortjes zullen ongetwijfeld helpen tegen (bewust of per ongeluk) zwartrijden, maar ik ben er toch geen fan van. Je kan dan niet op het perron komen als je niet met de trein mee wil, dat vind ik niks. Dus wat dat betreft ben ik blij dat dat nog vrijwel nergens (zover ik weet) het geval is. Als je iemand naar de trein brengt of ophaalt is het leuk als je dat op het perron kan doen, en savonds laat in bepaalde gebieden ook wel zo veilig.
http://www.omroepwest.nl/...e-16-dochter-andy-tielman
http://www.omroepwest.nl/...dochter-en-moeder-tielman
Als je het mij vraagt maken ze gewoon postuum gebruik van de bekende naam van d'r pa, maargoed.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Verwijderd
Ik dacht dat er nog wel een zinnige discussie in zat, maar blijkbaar is het nodig om weer lekker kinderachtig een sneer uit te gaan delen. Helaas.Koenoe schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:08:
Tja, als je op het perron wil komen dien je in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Verantwoording enzo.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2013 04:23 ]
Amsterdam Centraal is volgens NS niet the place to be. Alle doorgaande treinen rijden vanaf Schiphol via de zuidtak. Behalve een paar verbindingen op zondag in de ochtend"spits".Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 19:06:
Nogmaals Hanzelijn.
Vandaag kwam ik weer tot de conclusie dat het waardeloos is met de Hanzelijn. Ik moest van Amsterdam-Centraal naar Zwolle. Er gingen 2 treinen, een om 15.07 en een om 15.10. De eerste is een sneltrein die alleen stopt in Almere-C en dan in Lelystad-C. Daar moet je dan overstappen op de trein naar Zwolle.
De tweede optie gaat wel zonder overstappen naar Zwolle, maar stopt op alle stations en dat zijn er 14 !!
Echt dus een boemeltrein.
Idioot dat er geen echte intercity rijdt van Amsterdam-C naar Zwolle die alleen stopt in Almere, Lelystad, en dan Zwolle.
Zo is een alternatief via Amersfoort, waar je dan altijd moet overstappen. Ook zo iets knulligs.
Signatures zijn voor boomers.
Misschien vergis ik me hoor, maar de meeste vertragingen worden tot op heden veroorzaakt door:Machinisten noemen de plannen van de spoordirecties om de snelheden bij stations te verhogen levensgevaarlijk.
Vakbond FNV Spoor vreest noodlottige gevolgen als zich met hogere snelheden een botsing voordoet.
Dit zegt vakbondsbestuurder Roel Berghuis op gezag van een groep bezorgde machinisten. Nu naderen treinen de meeste stations nog met maximaal 40 kilometer per uur. Bij Arnhem is de snelheid verhoogd tot 80 kilometer per uur, bij Utrecht en Eindhoven werden de aanrijdsnelheden al eerder opgevoerd tot 60 kilometer.
[knip]
De verhoging van de maximumsnelheden is nodig om de capaciteit van het Nederlandse spoor te vergroten. ProRail vermindert hiertoe het aantal wissels dat treinen op weg naar het station passeren, zodat treinen minder vaak op hetzelfde spoor terechtkomen.
Dit moet vertragingen voorkomen en de veiligheid verhogen, stellen de NS en ProRail.
De inspectie ziet er sinds december strenger op toe dat treinen niet in tegengestelde richting op hetzelfde spoor worden gepland.
weersomstandigheden (te heet, te koud, te herfstachtig, kans op paar sneeuwvlokjes etc.), rookwolkjes in de Schipholtunnel, storingen bij Utrecht, aanrijdingen met personen/voertuigen, en uitvallend danwel tekort aan materieel/personeel...
Voordelen van dat voorstel wegen m.i. niet op tegen de nadelen, zeker niet zolang er aan de andere vertragende factoren niets gedaan wordt/kan worden.
[ Voor 20% gewijzigd door 3dfx op 14-01-2013 09:41 ]
Op Rotterdam CS kan je binnenkort niet meer door de reizigerspassage lopen zonder vervoersbewijs. Dus als je even een bak koffie wilt halen bij de Starbucks, of bij één van de andere winkels daar (AH to Go, Etos, kledingzaken etc), dan heb je pech.Koenoe schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:08:
Tja, als je op het perron wil komen dien je in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Verantwoording enzo.
Een beetje absurd, bovendien zijn die poortjes ongelooflijk traag (zeker in vergelijking met het buitenland) en gaan mensen daardoor hun verbinding missen. Of ze springen er gewoon overheen, wat makkelijk kan als je geen dwerg bent.
ftfy. Je kunt naar binnen als je incheckt (en dan moet er dus X euro op staan), en als je vervolgens binnen een redelijke tijd - ik geloof iets van een uur? weer uitcheckt op hetzelfde station dan kost het niets.Jeoh schreef op maandag 14 januari 2013 @ 09:49:
[...]
Op Rotterdam CS kan je binnenkort niet meer door de reizigerspassage lopen zonder vervoersbewijs ov-chipkaart met genoeg saldo. Dus als je even een bak koffie wilt halen bij de Starbucks, of bij één van de andere winkels daar (AH to Go, Etos, kledingzaken etc), dan heb je pech.
Toegegeven, dat kan je ook een vervoersbewijs noemen aangezien je op dat moment ook mag reizen - maar die term impliceert ook dat het niet gratis is.
[ Voor 10% gewijzigd door ValHallASW op 14-01-2013 09:52 ]
De meeste vertragingen die het nieuws halen worden inderdaad door de door jou genoemde factoren veroorzaakt. Dit komt meestal ook doordat deze een flinke impact hebben. Er zijn daarnaast ook nog heel veel kleinere storingen, doordat een wissel bijvoorbeeld niet meer doet wat hij doen moet en deze halen doorgaans niet het nieuws, vaak ook omdat ze het met een paar uurtjes kunnen oplossen.Iva_Bigone schreef op maandag 14 januari 2013 @ 09:25:
'plan NS-ProRail is levensgevaarlijk'
[...]
Misschien vergis ik me hoor, maar de meeste vertragingen worden tot op heden veroorzaakt door:
weersomstandigheden (te heet, te koud, te herfstachtig, kans op paar sneeuwvlokjes etc.), rookwolkjes in de Schipholtunnel, storingen bij Utrecht, aanrijdingen met personen/voertuigen, en uitvallend danwel tekort aan materieel/personeel...
Voordelen van dat voorstel wegen m.i. niet op tegen de nadelen, zeker niet zolang er aan de andere vertragende factoren niets gedaan wordt/kan worden.
Daarbij komt dat ze nu de sporen optimaliseren, zodat de ene vertraagde trein niet op de andere hoeft te wachten omdat ze over hetzelfde stuk spoor mogen.
Inhoudelijk over het VK-artikel: in Duitsland rijden ze ook veel harder dan 40km/h het station binnen en als het daar kan, waarom hier dan niet?
Op Rotterdam Centraal gaat er een tweede tunnel komen zodat je van de ene kant naar de andere kant kunt komen zonder door het station te hoeven gaan. De noodzaak voor een OV-chipkaart met voldoende saldo verdwijnt op die manier. Wil je alsnog winkelen op het station dan kan dat, je hebt een uur de tijd. Mits je een OV-chipkaart met voldoende saldo hebt.Jeoh schreef op maandag 14 januari 2013 @ 09:49:
[...]
Op Rotterdam CS kan je binnenkort niet meer door de reizigerspassage lopen zonder vervoersbewijs. Dus als je even een bak koffie wilt halen bij de Starbucks, of bij één van de andere winkels daar (AH to Go, Etos, kledingzaken etc), dan heb je pech.
In Amsterdam is men om die reden zelfs een compleet nieuwe tunnel aan het aanleggen...
We are shaping the future
Misschien omdat ze daar (al) beter materieel hebben (treinen, beveiliging) en zich beter aan "de regels" * houden?PeaceNlove schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:43:
Inhoudelijk over het VK-artikel: in Duitsland rijden ze ook veel harder dan 40km/h het station binnen en als het daar kan, waarom hier dan niet?
Grotere afstanden tussen de stations?
Het lijkt mij dat het spoor en de remmen/wielen zwaarder belast worden: verdubbeling van de snelheid houdt normaliter namelijk een verviervoudiging van de remweg in.
Ik neem aan dat ze niet altijd "vol op de rem willen trappen" op het allerlaatste moment, maar als je het geleidelijk wilt doen (wel zo prettig
Als ik wikipedia mag geloven (I know, linke soep
Als je een station nadert, en je ziet het als machinist fout gaan (object/trein/persoon op jouw spoor), lijkt het me prettiger als je weet dat je remweg niet tot voorbij het betreffende station is...
* De machinisten noemen het extra toezicht van de inspectie een papieren werkelijkheid. 'Als we altijd volgens de planning zouden rijden, zou er nooit een ongeluk gebeuren', zegt een van hen.
'Het gevaar ontstaat zodra een paar treinen vertraagd zijn; dan worden alle trucs uit de kast gehaald om de dienstregeling weer in het gareel te krijgen.'
Nu zie ik niet zoveel NS-mensen dit doen:

Deze foto is overigens gemaakt in Hakata rond een uur of vijf 's ochtends, net voor de eerste treinen binnenliepen.
Ja, maar in Nederland rijden ze ook rustig volle snelheid met de IC langs een stoptreinstationnetje, dus in dat opzicht is er weinig verschil. Wat wel het verschil is, is dat er bij de grotere stations botsingen kunnen ontstaan doordat treinen elkaar kruisen en in dat geval wil je geen herhaling van Amsterdam met 2x 80km/h frontaal. Maar er wordt op nu.nl ook terecht aangegeven dat de snelheidsverhoging ook alleen kan wanneer er flink wat wissels weg zijn en er overal atb-vv ligt, dus met 80km/h door een rood sein is gewoon onmogelijk (voor zover het nu al mogelijk was).Iva_Bigone schreef op maandag 14 januari 2013 @ 11:14:
[...]
Misschien omdat ze daar (al) beter materieel hebben (treinen, beveiliging) en zich beter aan "de regels" * houden?
Grotere afstanden tussen de stations?
Het lijkt mij dat het spoor en de remmen/wielen zwaarder belast worden: verdubbeling van de snelheid houdt normaliter namelijk een verviervoudiging van de remweg in.
Ik neem aan dat ze niet altijd "vol op de rem willen trappen" op het allerlaatste moment, maar als je het geleidelijk wilt doen (wel zo prettig), moet je ook eerder beginnen met vaart minderen.
Als ik wikipedia mag geloven (I know, linke soep) heeft een trein bij 90 km/uur een minimale remweg van 1 kilometer.
Als je een station nadert, en je ziet het als machinist fout gaan (object/trein/persoon op jouw spoor), lijkt het me prettiger als je weet dat je remweg niet tot voorbij het betreffende station is...
[...]
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
HakataKaj. schreef op maandag 14 januari 2013 @ 11:33:
De poortjes in Japan werken geweldig (kaartje in een halve seconde gelezen, gestempeld, doorboord en uitgespuugd, NFC-kaarten in zo'n zelfde tijdsbestek aangemeld en verwerkt), zolang ze maar goed onderhouden worden.
Nu zie ik niet zoveel NS-mensen dit doen:
[afbeelding]
Deze foto is overigens gemaakt in Hakata rond een uur of vijf 's ochtends, net voor de eerste treinen binnenliepen.
Die onrust over inrijd snelheden is echt achterlijk... sorry hoor maar er bestaan gewoon sein regels. Machinisten zouden prima moeten weten hoe ze seinbeelden moeten lezen. Die 80km/u - 0km/u remming zou geen verschil moeten maken tov een 40 - 0 remming. En bij geelknipper is de snelheid altijd 40 - 0....
[ Voor 19% gewijzigd door ArcticWolf op 14-01-2013 12:33 ]
Mee eensLuccus schreef op maandag 14 januari 2013 @ 12:20:
Tja: FNV Spoor, wat had je dan verwacht? Die club met het aanhoudende onnozele en ondoordachte gewauwel van Roel Berghuis gaat wat mij betreft liever vandaag dan morgen ter ziele. Iets zinnigs heb ik hem in de media nog niet zien of horen vertellen.

Waarom niet? Als je 130 rijdt en een geel sein ziet dan rem je zelfs van 130 naar 0. De stap 40 is hoogstens omdat de ATB je dwingt tot 40 te remmen en dan pas de rem te lossen, maar de remdwang van de ATB leidt niet altijd tot een remvertraging dat je ver voor het rode sein al stil staat.
of gaan ze een vrije remming van 80km/u introduceren op Utrecht?
[ Voor 47% gewijzigd door ArcticWolf op 14-01-2013 13:33 ]
De groene seinen rij je met 140 voorbij, bij het gele sein ga je remmen, bij het rode sein sta je stil.
Of ben ik nu gek?
Ja, geel betekent formeel "snelheid begrenzen tot 40 km/h", maar het hoeft echt niet zo te zijn dat er nog een blok achter zit. Het is vrij normaal dat na het gele sein een rood sein staat waar je toch echt voor tot stilstand moet komen.
Of zijn alle seinopvolgingen nu opeens groen - groen - geel 4 - geel - rood?
[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 14-01-2013 13:37 ]
vrije remming met groen kan ook (als ik het goed heb) Veenendaal de Klomp is zo'n station. Dan staat er een S-bord als aankondiging van het station.Maasluip schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:36:
Je hebt de seinbeelden groen - groen - geel - rood.
De groene seinen rij je met 140 voorbij, bij het gele sein ga je remmen, bij het rode sein sta je stil.
Of ben ik nu gek?
Ja, geel betekent formeel "snelheid begrenzen tot 40 km/h", maar het hoeft echt niet zo te zijn dat er nog een blok achter zit. Het is vrij normaal dat na het gele sein een rood sein staat waar je toch echt voor tot stilstand moet komen.
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 14-01-2013 13:39 ]
Ben nog een leek op dit gebied, en noem me maar gek, maar ik zie het verschil niet. Je rijdt 130 en gaat remmen, en laat de rem pas los als je stilstaat. Je komt dan ook langs 40. Dus of je het dan 130-0 of als 130-40-0 benoemt, wat is het verschil voor de trein zelf?Luccus schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:21:
Dan rem je dus van 130 tot 40 en van 40 tot 0, niet van 130 naar 0 en ook niet van 80 tot 0 zoals gesuggereerd wordt.
En om dan terug te komen op die vermeende hogere binnenrijdsnelheid bij stations, ergens kom je ook langs die 40, waar ligt die 40-grens dan? Als die dan uberhaupt nog meetelt als de binnenrijdsnelheid van 40 naar 60 of 80 wordt verhoogt?
[ Voor 19% gewijzigd door Knightwolf op 14-01-2013 15:37 ]
Hier, nog een paar. Heb er ook in HDR en dus betere kwaliteit, maar die staan nog niet online.
Gate voor de normale lijnen, tien over vijf 's ochtends:

Vanaf de eerste verdieping op de galerij in de regen:

Storingen op de vrije baan komen niet echt vaak voor: Een wissel die er niet is, kan niet kapot, en als je niet remt / accelereert, kan je ook niet glijden over blaadjes. Het spoor zelf gaat eigenlijk nooit kapot op een paar uitzonderingen als spoorspat en een spoorstaafbreukje na.Misschien vergis ik me hoor, maar de meeste vertragingen worden tot op heden veroorzaakt door:
weersomstandigheden (te heet, te koud, te herfstachtig, kans op paar sneeuwvlokjes etc.)
Als ProRail dus erg veel wissels bij emplacementen weghaalt, heb je een stuk minder wat daadwerkelijk kapot kan. En dat helpt vrij veel.
Landelijk aangepaste dienstregeling op dinsdag 15 januari
--------------------------------------------------------------------------------
Laatste update bericht: 16.00 uur
Tijdens deze aangepaste dienstregeling rijden er op veel trajecten minder Sprinters en Intercity’s. Hierdoor ontstaat er minder filevorming op het spoor en wordt de kans kleiner dat het treinverkeer vastloopt. Het kan drukker worden in de treinen en uw reis kan langer duren. Plan voor een zo actueel mogelijk advies uw reis kort voor vertrek.
NS Hispeed, Arriva, Connexxion, Breng, Veolia en Syntus rijden volgens de normale dienstregeling. Fyra is toeslagvrij op het traject Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Breda v.v. Reizigers voor NS Hispeed-treinen adviseren we indien nodig eerder op reis te gaan, en meer tijd in te plannen voor eventuele overstappen.
Ja, het was te verwachten he. Als leek (en over het algemeen tevreden treinreiziger) snap ik niet dat dit weer reden is tot een aangepaste dienstregeling. Volgens mij is dit een teken dat het systeem als geheel een soort grens van maximale complexiteit is gepasseerd, waardoor een kleine verstoring veel te grote effecten heeft. Maar wie ben ik...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Een VIRM staat met een snelremming van 140 naar 0 in minder dan een kilometer stil volgens mijn mentormachinist. En met 80 km/h een station binnen komen rijden (wel afhankelijk van materieel, gladheid, lengte van het perron, etc.) is weliswaar niet de manier waarop het zou moeten (stelregel is nog altijd: 40 km/h aan de kop van het perron) maar zou zelfs met een normale remming zonder problemen moeten kunnen.Iva_Bigone schreef op maandag 14 januari 2013 @ 11:14:
Als ik wikipedia mag geloven (I know, linke soep) heeft een trein bij 90 km/uur een minimale remweg van 1 kilometer.
[...]
Je moet even de remcurve in gedachte houden. Je gaat van groen (b.v. 140km/h) afremmen naar 40km/h, dat is een andere remming dan wanneer je van 140 naar 0 afremt.Maasluip schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:36:
Je hebt de seinbeelden groen - groen - geel - rood.
Of ben ik nu gek?

Je ziet in bovenstaande plaatje dat je nog even 40 blijft rijden en daarna pas afremt naar 0 na het gele sein. Afremming van groen - groen - geel 4 - geel - rood krijg je in de situatie dat je meer treinen wilt laten rijden op een baanvak en dus seinverdichting gaat toepassen. Dan wil je meer blokken hebben waar treinen in kunnen staan maar dan krijg je ook andere seinbeelden en dus ook andere remmingen. Ook kan het voorkomen dat een blok te kort is waardoor je meer seinbeelden nodig hebt om een doorgaande remming te maken, b.v. Groen - Groen - Geel flikker 4 - geel 4 - geel - rood. Is niet gewenst maar komt zeker voor.
Mjah dat is gewoon een stop door. Heeft niets met een vrije remming te maken.ArcticWolf schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:38:
[...]
vrije remming met groen kan ook (als ik het goed heb) Veenendaal de Klomp is zo'n station. Dan staat er een S-bord als aankondiging van het station.
Dat en omdat die op ene logische manier de pont met voor het fiets- en loopverkeer met de andere kan van CS verbindt.Alex) schreef op maandag 14 januari 2013 @ 11:10:
[...]
In Amsterdam is men om die reden zelfs een compleet nieuwe tunnel aan het aanleggen...
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Weer eens een wisselstoring tussen Hengelo-Almelo, kan gebeuren. Na twee uur storing is het nog een grote chaos met binnenkomende en vertrekkende treinen in Almelo (zou dan niet meer mogen gebeuren imo). Sta je drie kwartier te wachten op een trein (kan gebeuren maar na twee uur?). Tevens continue omroepberichten die wel de treinen benoemen die op zijn vroegst volgens dienstregeling (!) over een half uur vertrekken, maar de vertraagde treinen die nog wel vertrekken komen op die momenten niet meer aan bod. Het 'leuke' is dat die dus van een ander spoor vertrekken en je dus ineens bij toeval iets op een CTA ziet staan. Maar op de gok dat de CTA gelijk heeft ingestapt en gelukkig ging de trein de goede kant op.
En toen bleek ook ineens dat er wel bussen rijden maar dat dat niet omgeroepen wordt op de stations? Mwuh... staat iedereen de grote of kleine ballen eraf te vriezen, is er dus blijkbaar wel vervangend vervoer? Alleen sja, dat zie je niet vanaf de perrons dus de bussen zullen lekker leeg zijn gebleven als je dat niet even door de speakers laat galmen. Helaas ook geen gratis kopje choco of zo voor de overlast, al denk ik dat de Kiosk waar max. 20 m/v in past niet zit te wachten op 300+ verkleumde reizigers die wat komen halen. Nee, alle hulde weer vandaag, vanuit de ivoren toren is alles weer prima geregeld!
Hopelijk gaat het morgen met de kermisdienstregeling beter.
Edit: blijkbaar is de aankondiging van de kermisdienstregeling al landelijk bekend, de NS site is nu alweer dood. Ik wil mijn claim van vanmiddag indienen verdorie *stampvoet*
[ Voor 5% gewijzigd door Bastien op 14-01-2013 17:51 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Dat gevoel had ik daarnet ook met de NS site, nu al timeouts door waarschijnlijk teveel bezoekers...
Het gaat niet om seinbeeld opvolging. Men is hier bang wanneer een machinist door een stoptonend sein jaagt er nu een tegentrein met 80km/h op kan klappen.ArcticWolf schreef op maandag 14 januari 2013 @ 12:31:
[...]Die onrust over inrijd snelheden is echt achterlijk... sorry hoor maar er bestaan gewoon sein regels. Machinisten zouden prima moeten weten hoe ze seinbeelden moeten lezen. Die 80km/u - 0km/u remming zou geen verschil moeten maken tov een 40 - 0 remming. En bij geelknipper is de snelheid altijd 40 - 0....
Wel dus, stel ze verhogen de snelheid in Utrecht naar 80km/h. Dan kun je wanneer je groen hebt gehad gewoon met 80km/h langs het perron blazen en op het laatste moment in de ankers gaan om te stoppen.IJnte schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:14:
Euh er is geen 80 - 0 remming hoorEr is wel een 80 - 40 - 0 remming
Zou een mooie boel worden anders!
[...]
Mee eensIk had al even een
moment
Eigenlijk hetzelfde wanneer je met je trein van 140 naar 0 afremt om te stoppen op station x langs de vrije baan. Verschil is dat op grote stations veel kruisende bewegingen zijn. Dat is wat men niet ziet zitten.
Voor goederentreinen zou het ook niet gek zijn, scheelt weer afremmen en optrekken.
Vervangend busvervoer tussen Hengelo en Almelo? Dat is voor het eerst...Bastien schreef op maandag 14 januari 2013 @ 17:49:
Wederom weer een knap staaltje 'informatievoorziening' van onze grote NS meegemaakt zojuist.
Weer eens een wisselstoring tussen Hengelo-Almelo, kan gebeuren. Na twee uur storing is het nog een grote chaos met binnenkomende en vertrekkende treinen in Almelo (zou dan niet meer mogen gebeuren imo). Sta je drie kwartier te wachten op een trein (kan gebeuren maar na twee uur?). Tevens continue omroepberichten die wel de treinen benoemen die op zijn vroegst volgens dienstregeling (!) over een half uur vertrekken, maar de vertraagde treinen die nog wel vertrekken komen op die momenten niet meer aan bod. Het 'leuke' is dat die dus van een ander spoor vertrekken en je dus ineens bij toeval iets op een CTA ziet staan. Maar op de gok dat de CTA gelijk heeft ingestapt en gelukkig ging de trein de goede kant op.
En toen bleek ook ineens dat er wel bussen rijden maar dat dat niet omgeroepen wordt op de stations? Mwuh... staat iedereen de grote of kleine ballen eraf te vriezen, is er dus blijkbaar wel vervangend vervoer? Alleen sja, dat zie je niet vanaf de perrons dus de bussen zullen lekker leeg zijn gebleven als je dat niet even door de speakers laat galmen. Helaas ook geen gratis kopje choco of zo voor de overlast, al denk ik dat de Kiosk waar max. 20 m/v in past niet zit te wachten op 300+ verkleumde reizigers die wat komen halen. Nee, alle hulde weer vandaag, vanuit de ivoren toren is alles weer prima geregeld!
Hopelijk gaat het morgen met de kermisdienstregeling beter.![]()
Edit: blijkbaar is de aankondiging van de kermisdienstregeling al landelijk bekend, de NS site is nu alweer dood. Ik wil mijn claim van vanmiddag indienen verdorie *stampvoet*
Ik heb eens, bij een "persoonsongeval", 1½u moeten wachten op een bus in Borne waar plek in was. Iedereen die in de intercity zat, zat nu in de lijndienst. Die natuurlijk lang voor Borne al overvol zat.

Maar dat was niet de enige keer dat er geen bussen werden ingezet...
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Eens dat een eventuele STS grotere gevolgen heeft bij een hogere snelheid. Ik ben het niet eens met je redenering over een hogere inrijdsnelheid voor Utrecht. Het gaat namelijk niet over de snelheid langs het perron, maar over het inrijden van Utrecht zelf (in dit geval). Met 80 langs een perron rijden en dan last-second afremmen naar 0 zit er echt niet in hoor. Je rijdt gewoon naar een rood sein dat aan het einde of in het midden van een perron staat. Een rood sein wordt altijd vooraf gegaan aan een geel sein. Dus je rijdt met 40km/h max langs een perron en gaat dan natuurlijk allang remmen om netjes op de juiste plek langs het perron tot stilstand te komen. Utrecht, of eigenlijk DSSU, kent straks ook geen perronfaseringen meer (althans niet seintechnisch) dus je rijdt gewoon naar een rood sein toe aan het einde van een perron. Dat gaat dus vooraf aan een geel sein en dus rijdt je met 40km/h langs het perron. Het vertrek vanaf een perron gaat wel een stuk sneller, namelijk wel met max 80km/h maar dan rijdt je dus al niet meer langs het perron.Heintzer schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:37:
[...]
Het gaat niet om seinbeeld opvolging. Men is hier bang wanneer een machinist door een stoptonend sein jaagt er nu een tegentrein met 80km/h op kan klappen.
[...]
Wel dus, stel ze verhogen de snelheid in Utrecht naar 80km/h. Dan kun je wanneer je groen hebt gehad gewoon met 80km/h langs het perron blazen en op het laatste moment in de ankers gaan om te stoppen.
Eigenlijk hetzelfde wanneer je met je trein van 140 naar 0 afremt om te stoppen op station x langs de vrije baan. Verschil is dat op grote stations veel kruisende bewegingen zijn. Dat is wat men niet ziet zitten.
Voor goederentreinen zou het ook niet gek zijn, scheelt weer afremmen en optrekken.
Dit dus. Een halte langs de baan rijdt een stoptrein toch ook niet met 160 in?IJnte schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:06:
[...]
Eens dat een eventuele STS grotere gevolgen heeft bij een hogere snelheid. Ik ben het niet eens met je redenering over een hogere inrijdsnelheid voor Utrecht. Het gaat namelijk niet over de snelheid langs het perron, maar over het inrijden van Utrecht zelf (in dit geval). Met 80 langs een perron rijden en dan last-second afremmen naar 0 zit er echt niet in hoor. Je rijdt gewoon naar een rood sein dat aan het einde of in het midden van een perron staat. Een rood sein wordt altijd vooraf gegaan aan een geel sein. Dus je rijdt met 40km/h max langs een perron en gaat dan natuurlijk allang remmen om netjes op de juiste plek langs het perron tot stilstand te komen. Utrecht, of eigenlijk DSSU, kent straks ook geen perronfaseringen meer (althans niet seintechnisch) dus je rijdt gewoon naar een rood sein toe aan het einde van een perron. Dat gaat dus vooraf aan een geel sein en dus rijdt je met 40km/h langs het perron. Het vertrek vanaf een perron gaat wel een stuk sneller, namelijk wel met max 80km/h maar dan rijdt je dus al niet meer langs het perron.
Mijn voorbeeld is natuurlijk puur theoretisch om aan te geven dat een remming van snelheid X naar 0 wel degelijk mogelijk is. Wanneer een trein al groen door staat krijgt deze geen remming door een sein opgelegd. Maar ik begrijp dus dat de doorrijd snelheid in de stations zelf niet word verhoogd?IJnte schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:06:
[...]
Eens dat een eventuele STS grotere gevolgen heeft bij een hogere snelheid. Ik ben het niet eens met je redenering over een hogere inrijdsnelheid voor Utrecht. Het gaat namelijk niet over de snelheid langs het perron, maar over het inrijden van Utrecht zelf (in dit geval). Met 80 langs een perron rijden en dan last-second afremmen naar 0 zit er echt niet in hoor. Je rijdt gewoon naar een rood sein dat aan het einde of in het midden van een perron staat. Een rood sein wordt altijd vooraf gegaan aan een geel sein. Dus je rijdt met 40km/h max langs een perron en gaat dan natuurlijk allang remmen om netjes op de juiste plek langs het perron tot stilstand te komen. Utrecht, of eigenlijk DSSU, kent straks ook geen perronfaseringen meer (althans niet seintechnisch) dus je rijdt gewoon naar een rood sein toe aan het einde van een perron. Dat gaat dus vooraf aan een geel sein en dus rijdt je met 40km/h langs het perron. Het vertrek vanaf een perron gaat wel een stuk sneller, namelijk wel met max 80km/h maar dan rijdt je dus al niet meer langs het perron.
Hoe moet ik me dat eigenlijk voorstellen Utrecht zonder seintechnische perronfaseringen?
Eh, daar hebben we het hier toch ook niet over?Vinnienerd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:44:
[...]
Dit dus. Een halte langs de baan rijdt een stoptrein toch ook niet met 160 in?
De huidige snelheid in Utrecht is 130 - 80 - 60 - 40 - 40 - 0 als ik het goed heb (al is er volgens mij nu al een stap uit gehaald)... dat wordt 140 - 80 - 40 - 0 in de toekomst. Die 40 - 0 zal altijd blijven als ik IJnte goed begrijp... ik heb zelf ook toegang tot de nieuwe sporenlay-out en max baanvak snelheid en op 1 a 2 sporen na worden alle perron sporen met 80km/u bereidbaar en alle sporen van Arnhem/Houten - Utrecht worden 140km/u.Heintzer schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:20:
[...]
Mijn voorbeeld is natuurlijk puur theoretisch om aan te geven dat een remming van snelheid X naar 0 wel degelijk mogelijk is. Wanneer een trein al groen door staat krijgt deze geen remming door een sein opgelegd. Maar ik begrijp dus dat de doorrijd snelheid in de stations zelf niet word verhoogd?
Hoe moet ik me dat eigenlijk voorstellen Utrecht zonder seintechnische perronfaseringen?
[...]
Eh, daar hebben we het hier toch ook niet over?
Ik weet niet zo 123 de snelheden aan de westzijde, maar deze worden minimaal met 80km/u bereidbaar. De vertrek snelheid wordt dus wel 0 - 80. Inrijsnelheid (langs perron) zal 40 - 0 blijven MAAR in theorie kan men met 80km/u door het station rijden, dus evt. kan een goederentrein met 80 door het station. Al worden goederentreinen na de ombouw (DSSU) verboden (uitzonderingen daar gelaten).
Oh interresant, waar moeten die goederentreinen van Amsterdam richting de betuweroute bijvoorbeeld dan langs. Bestaan de Utge spoortjes 16b/17 nog wel in het nieuwe plan?ArcticWolf schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:59:
[...]
De huidige snelheid in Utrecht is 130 - 80 - 60 - 40 - 40 - 0 als ik het goed heb (al is er volgens mij nu al een stap uit gehaald)... dat wordt 140 - 80 - 40 - 0 in de toekomst. Die 40 - 0 zal altijd blijven als ik IJnte goed begrijp... ik heb zelf ook toegang tot de nieuwe sporenlay-out en max baanvak snelheid en op 1 a 2 sporen na worden alle perron sporen met 80km/u bereidbaar en alle sporen van Arnhem/Houten - Utrecht worden 140km/u.
Ik weet niet zo 123 de snelheden aan de westzijde, maar deze worden minimaal met 80km/u bereidbaar. De vertrek snelheid wordt dus wel 0 - 80. Inrijsnelheid (langs perron) zal 40 - 0 blijven MAAR in theorie kan men met 80km/u door het station rijden, dus evt. kan een goederentrein met 80 door het station. Al worden goederentreinen na de ombouw (DSSU) verboden (uitzonderingen daar gelaten).
Dat is juist de clue dat er eigenlijk geen doorgaande remming is zoals b.v. bij ETCS wel zo is. Daar heb je een beginpunt van een remming en een eindpunt van een remming en de trein maakt daar een mooie remcuve van. Bij ATB-EG heb je een remcurve van snelheid X naar X en daarna weer van X naar X. Dus van 140 - 40 en van 40 - 0. In de praktijk kan je natuurlijk gewoon een remming maken van 140 - 0 omdat ATB enkel controleert of je de remkraan bedient of niet. Maar omdat er best wat marge in de bloklengtes zit en in de rempercentages van treinen zal je vaak merken dat een trein afremt tot 40, daarna zijn remmen lost en daarna weer in de remmen gaat om voor het rode sein tot stilstand te komen.Heintzer schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:20:
[...]
Mijn voorbeeld is natuurlijk puur theoretisch om aan te geven dat een remming van snelheid X naar 0 wel degelijk mogelijk is. Wanneer een trein al groen door staat krijgt deze geen remming door een sein opgelegd. Maar ik begrijp dus dat de doorrijd snelheid in de stations zelf niet word verhoogd?
Den Haag C-Delft
Dinsdag 15 Januari 07:48
Oorzaak
Tussen Den Haag C en Rotterdam C rijden minder treinen door uitloop van werkzaamheden.
Verwachting
Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 45 min. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
maar de reisplanner geeft gewoon de halfuursdienst met een paar minuten vertraging.
Verwijderd
700 km zou me niet verbazen. Ik ben net op de scooter naar het werk gereden en op sommige plekken is het echt bar. Zelfs op de provinciale weg (N224), waar ik een stuk langs rij, reden de auto's maar nauwelijks harder dan ik en het fietspad was daar beter begaanbaar dan de weg. Wel apart om met een snorfiets met wheelspin dwars door de bocht te kunnen op sommige plekken
Maar even ontopic:
Stukje terug las ik, dat ze in Rotterdam delen van het station willen gaan afsluiten met poortjes. Maar volgens mij had ik juist begrepen, dat er voorlopig nog gewoon met papieren kaartjes gewerkt kan blijven worden. Dat lijkt mij een beetje tegenstrijdig. Of zijn dat dan dezelfde poortjes als tijdens de proef met de OV-chipkaart in de regio Rotterdam? Daar kon je gewoon je kaartje (of een ander stukje papier) in een gleuf steken om het poortje te openen.
Ik heb wel een persoonlijke OV-chipkaart met reizen op saldo geactiveerd, maar koop bij de NS altijd nog gewoon een papieren kaartje. Voor die enkele keer, dat ik met de trein reis, ga ik echt geen 20+ euro op die kaart zetten. Ik heb een bankrekening om mijn geld te parkeren, dus daarvoor heb ik die OV-chipkaart niet nodig....
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2013 08:02 ]
ANWB meld al 800 km
Nog even en we gaan het record van 9 februari 1999, met 975 km file, met gemak in halen. Het hoogtepunt van de spits moet immers nog komen (rond 8:30 meestal)
Kan je beter met de trein gaan denk ik, ondanks dat er minder treinen rijden
Virussen? Scan ze hier!
Goner schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 07:51:
Vaag ... net op radio iemand van de NS en ook op de site :
Den Haag C-Delft
Dinsdag 15 Januari 07:48
Oorzaak
Tussen Den Haag C en Rotterdam C rijden minder treinen door uitloop van werkzaamheden.
Verwachting
Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 45 min. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
maar de reisplanner geeft gewoon de halfuursdienst met een paar minuten vertraging.
Pak je rust!
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Yes, daar is 'ie! Zoals IJnte terecht opmerkt kom je eerst een gele pit tegen voor je het rode sein nadert en dus ga je afremmen tot 40 km/u. Waar de hele discussie over het sneller rijden betrekking op heeft is het gehobbel over de emplacementen nog voordat je bij het laatste sein voor het perron bent. Deels fictief voorbeeld (ik weet de snelheden op het emplacement niet uit mijn hoofd): wanneer je Utrecht of Amsterdam nadert rijd je een heel stuk voor het station al langzaam, totdat je vlak voor het perron ergens een keer het laatste (hoge) gele sein voorafgaand aan het stoptonende sein tegenkomt. Aan dat gele, een remming tot 40 km/u of minder opleggende sein verandert niks, maar wel aan de infra daarvoor. Als gevolg daarvan kun je sneller rijden, tot het moment dat je zoals ook nu het perron nadert en op geel en rood tot stilstand komt.Heintzer schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:37:
[...]
Wel dus, stel ze verhogen de snelheid in Utrecht naar 80km/h. Dan kun je wanneer je groen hebt gehad gewoon met 80km/h langs het perron blazen en op het laatste moment in de ankers gaan om te stoppen.
DEN HAAG - Het treinverkeer in Zuid-Holland is dinsdagochtend ontregeld door het winterse weer. Op de trajecten Den Haag - Gouda en Den Haag - Rotterdam zijn treinen uitgevallen.
Dat meldt de NS.
De storing komt bovenop de reeds aangepaste dienstregeling van de NS. De NS besloot al eerder minder treinen in te zetten wegens de verwachte sneeuw.
De aangepaste dienstregeling houdt in dat door het hele land minder intercity's en sprinters rijden. In totaal zou het om achttien procent minder treinen gaan.
Tussen Breda en Lage Zwaluwe kampte de NS met wisselstoringen. Ook tussen Den Haag en Gouda lopen reizigers nog wel vertraging op door een wisselstoring.
Volgens de woordvoerder hebben reizigers zich tevoren goed geïnformeerd over de aangepaste dienstregeling. Op de stations lijken zich geen problemen voor te doen, aldus de zegsman.
Arriva
Treinvervoerder Arriva die in delen van het land de regionale spoor- en busverbindingen verzorgt, kampt met vertraging en uitval van treinen. Gemiddeld zijn reizigers een half uur langer onderweg.
Op dinsdagmorgen ontstond er een recordspits in Nederland.
Busvervoerders zoals Connexxion en Veolia melden dinsdagmorgen dat vrijwel alle bussen rijden, maar met een vertraging van gemiddeld een half uur. De busverbindingen hebben last van sneeuwval, maar vooral van de vele files die overal zijn ontstaan door het winterweer, zeggen woordvoerders.
Den Haag
Ook het tramverkeer in de regio Den Haag heeft hinder van de sneeuwval. Vervoerbedrijf HTM besloot van te voren vier tramlijnen uit de dienst te halen om alle aandacht op de overige tramlijnen te richten.
Die trams rijden desondanks met flinke vertraging, aldus een woordvoerster. De buslijnen rijden allemaal, maar hebben ook last van de verkeersproblemen door de sneeuw.
Rotterdam
In Rotterdam heeft vervoerder RET preventief de bovenleidingen van de trams sneeuwvrij gehouden. De problemen vallen daar mee, aldus een woordvoerder. Wel ligt de RandstadRail tussen Den Haag-Centraal en Nootdorp eruit.
In Amsterdam rijden trams en bussen en metro gewoon, al moet ook daar rekening worden gehouden met vertraging.
Schiphol
Reizigers die dinsdag vanaf Schiphol vliegen moeten rekening houden met vertragingen van gemiddeld een half uur. Dat meldt een woordvoerster van de luchthaven.
De gevolgen van de sneeuwval voor de luchtvaart leken dinsdagochtend in eerste instantie mee te vallen. Volgens een woordvoerster is het aantal vertragingen en annuleringen toegenomen.
Reizigers doen er goed aan extra tijd te nemen om naar Schiphol te komen en voor vertrek eerst te kijken naar de actuele vertrektijden.
De vertragingen hebben diverse oorzaken. Vertrekkende vliegtuigen moeten ijsvrij worden gemaakt, sneeuw moet van de banen worden gehaald. Ook andere Europese vliegvelden hebben te maken met overlast door sneeuw, dat heeft ook gevolgen voor Schiphol.
Eindhoven Airport
Het vliegverkeer op Rotterdam The Hague Airport, waar meer sneeuw viel dan op Schiphol, kent voorlopig geen problemen. De baan is schoongeveegd en de eerste vliegtuigen vertrekken dinsdagochtend op tijd, vertelt een woordvoerder.
Nadat de start- en landingsbaan dinsdagochtend sneeuwvrij is gemaakt komt het vliegverkeer op Eindhoven Airport op gang. Het eerste toestel is met een half uur vertraging vertrokken. ''Er is veel werk verzet maar eigenlijk valt het met de problemen mee’’, zei een woordvoerder.
Oscar Wilde
Alleen vertrekken er van Rotterdam The Hague Airport minder vluchten dan zeg treinen op Hollandse Rading. Als ik voor morgen kijk vertrekken er 8 vluchten tussen 07:00 en 09:00. Dat zijn er op Schiphol fors meer.Het vliegverkeer op Rotterdam The Hague Airport, waar meer sneeuw viel dan op Schiphol, kent voorlopig geen problemen. De baan is schoongeveegd en de eerste vliegtuigen vertrekken dinsdagochtend op tijd, vertelt een woordvoerder.
Dit meldt vervoerder DB Schenker.
Vrijwel alle emplacementen kampen in meer of mindere mate met wisselstoringen door vastgevroren sneeuw. Daardoor ligt de bediening van spooraansluitingen en terminals op de Maasvlakte West vrijwel geheel stil. De bediening van terminals en spooraansluitingen op Maasvlakte Oost, Europoort, Pernis, Botlek en Waalhaven is sterk vertraagd en onregelmatig.
Infrabeheerder Keyrail is op dit moment druk bezig met het verhelpen van de verstoringen, maar door het grote aantal en de gure weersomstandigheden zal deze situatie naar verwachting niet op korte termijn verbeteren, aldus DB Schenker.
Je kunt het onheil natuurlijk ook over je afroepen.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Wut. Nu weet ik niet of het klopt wat op nosop3.nl vermeld staat, of wat ik net op de radio dacht te horen, dat ze per ongeluk de trein in beweging bracht en niet wist hoe ze hem moest remmen.Het was even schrikken voor de bewoners van een appartementencomplex in Zweden, toen een lege passagierstrein hun woningen kwam binnenstormen. Een schoonmaakster had de trein met vier wagons gestolen van een rangeerterrein en raasde ermee door een buitenwijk van Stockholm. Ze deed alsof een stootblok niet bestond om vervolgens de trein in het gebouw te parkeren. Waarom is niet bekend.
De 21-jarige vrouw die de trein bestuurde, raakte zwaargewond. Hulpdiensten hadden twee uur nodig om haar uit het wrak te bevrijden. De bewoners van de appartementen raakten niet gewond. Wel zijn vijf bewoners elders ondergebracht vanwege de schade aan het gebouw.
Soms zeggen beelden meer dan woorden. Dus, voila, de beelden:
Is het normaal om een trein met de stroomafnemer(s) omhoog te 'parkeren'? Diesels gaan vrijwel altijd uit, volgens mij.
Virussen? Scan ze hier!
Oscar Wilde
Hoewel ik van mening ben dat treinen érg veilig zijn en ik ook niet zo terrorismebang ben als de gemiddelde Amerikaan, vind ik dit eigenlijk best gevaarlijk en had het ook gewoon met een VIRM + duizend passengiers in Nederland kunnen gebeuren.
Eerst lezen, dan pas blaten alsjeblieft.De verouderde treinstellen hebben geen automatisch remsysteem dat in werking treedt bij te hoge snelheden.
Dit kan dus niet zo snel in Nederland gebeuren. Als je het perse wilt, vast wel, maar dan kan je ook met een truck een binnenstad in rijden...
[ Voor 20% gewijzigd door Hooglander1 op 15-01-2013 14:19 ]
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Zo te zien gaat het qua materieel om X10p, maar dat is pas sinds 1990 in dienst, dus nog niet zo oud. Dan toch nog zonder zo'n beveiligingssysteem?
Edit: nee, blijkt niet om X10p te gaan, maar om ASEA C10 of C11-stellen, uit medio jaren 70. Dat verklaart al meer.
[ Voor 53% gewijzigd door wildhagen op 15-01-2013 14:29 ]
Virussen? Scan ze hier!
Dat ongeluk in Sneek, waar een trein dwars door een stookblok heen ging en ook dwars door een gebouw heen, was toch ook met werkende beveiliging? Ik zeg er dan ook, als je snapt dat je niet over het ATB limiet moet gaan en de dodeman correct bedient.Hooglander1 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:18:
[...]
Eerst lezen, dan pas blaten alsjeblieft.
Dit kan dus niet zo snel in Nederland gebeuren. Als je het perse wilt, vast wel, maar dan kan je ook met een truck een binnenstad in rijden...
Verder las ik wel, maar op nosop3.nl staat dit niet vermeld, dus eerst lezen voordat je anderen van niet lezen beschuldigt.
Verder heb je in een trein misschien duizend mensen, die je, als je hard genoeg een gebouw in rijdt best waarschijnlijk dood hebt als terrorist. In een truck niet.
@Wildhagen:
Die trein in je link, wordt volgens wikipedia op de Roslagsbanan gebruikt. Die andere trein, die op de foto staat, heeft Saltjöbanen op zich gedrukt. Op Wikipedia: As of 2009, the trains running on Saltsjöbanan are sets of two or three cars. They are made by ASEA, models C10 and C11, and are slight modifications to an older model of Stockholm Metro train.
Misschien heb je hier wat aan, het is Zweeds, maar wel begrijpbaar:
C10: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?id=304
C11: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?id=305
Ik kan er niets over beveiliging vinden tot nu toe.
[ Voor 35% gewijzigd door marcop23 op 15-01-2013 14:41 ]
Wat in Zweden is gebeurd zou in theorie ook in NL kunnen gebeuren, ware het niet dat er her en der ATB-VV ligt en je over een sleutel moet beschikken om de trein te kunnen bedienen. Ik acht de kans zeer klein tot 0 dat dat ooit in NL zal gebeuren.
Dat is daar dan vast niet zo, want een schoonmaker hoort niet zo'n sleutel te hebben.
[ Voor 39% gewijzigd door marcop23 op 15-01-2013 14:52 ]
In bijvoorbeeld Utrecht staat het laatste hoge sein voor de perrons zo'n 3 a 400m voor het perron aan het begin van de wisselstraat ongeveer op gelijke hoogte waar de plaatselijke snelheid van 40km/u begint. (enkele sporen uitgezonderd). De boel zal dus wel op de schop gaan.Luccus schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:50:
[...]
Yes, daar is 'ie! Zoals IJnte terecht opmerkt kom je eerst een gele pit tegen voor je het rode sein nadert en dus ga je afremmen tot 40 km/u. Waar de hele discussie over het sneller rijden betrekking op heeft is het gehobbel over de emplacementen nog voordat je bij het laatste sein voor het perron bent. Deels fictief voorbeeld (ik weet de snelheden op het emplacement niet uit mijn hoofd): wanneer je Utrecht of Amsterdam nadert rijd je een heel stuk voor het station al langzaam, totdat je vlak voor het perron ergens een keer het laatste (hoge) gele sein voorafgaand aan het stoptonende sein tegenkomt. Aan dat gele, een remming tot 40 km/u of minder opleggende sein verandert niks, maar wel aan de infra daarvoor. Als gevolg daarvan kun je sneller rijden, tot het moment dat je zoals ook nu het perron nadert en op geel en rood tot stilstand komt.
Sleutels zijn vaak op de trein zelf aanwezig. Bovendien is zo'n sleutel vaak dezelfde sleutel om deuren te openen e.d. Het kan ook goed zijn dat de trein gewoon aan stond om het warm te houden. Gebeurt hier in Nederland ook.marcop23 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:51:
Ah, ik wist niet dat een trein een sleutel wil om hem te bedienen
Dat is daar dan vast niet zo, want een schoonmaker hoort niet zo'n sleutel te hebben.
Maar stel dat ik plan om een trein te kapen, op het moment dat de trein stilstaat en passengiers instappen maar er nog geen medewerkers aanwezig zijn (gebeurt bij Arriva regelmatig, bij de NS weet ik het niet). Ik zou me al verdiept hebben in de trein, het traject en de beveiliging. Zou je dan als schoonmaker met een trein weg kunnen rijden, zoals in Zweden is gebeurt?Heintzer schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:19:
[...]
Sleutels zijn vaak op de trein zelf aanwezig. Bovendien is zo'n sleutel vaak dezelfde sleutel om deuren te openen e.d. Het kan ook goed zijn dat de trein gewoon aan stond om het warm te houden. Gebeurt hier in Nederland ook.
Oudere treinen hebben een stuurstroomsleutel en misschien een afneembare remkruk. Die zijn wat simpeler na te maken en zijn voor alle treinen van hetzelfde materieel gelijk.
Voor de beeldvorming: Heel Utrecht CS gaat op de schop. Enkel de buurtsporen (opstelterrein bij de daalse dijk) blijft gelijk, cartesiusweg blijft gelijk maar verder gaat het op z'n kop. Minder wissel, hogere in- en uitrijdsnelheid en een geheel nieuwe beveiliging.Heintzer schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:11:
[...]
In bijvoorbeeld Utrecht staat het laatste hoge sein voor de perrons zo'n 3 a 400m voor het perron aan het begin van de wisselstraat ongeveer op gelijke hoogte waar de plaatselijke snelheid van 40km/u begint. (enkele sporen uitgezonderd). De boel zal dus wel op de schop gaan.
De islam kan uw vrijheid schaden

(Leuk dat NS aankondigingsgeluid op de telefoonOok woensdag 16 jan. rijdt NS een aangepaste dienstregeling vanwege het winterse weer. De NS Reisplanner wordt op dit moment bijgewerkt. Plan daarom kort voor vertrek uw reis op de Reisplanner.
[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 15-01-2013 18:47 ]
Oscar Wilde
Ja bij de mensen die er mee moeten werkenWokschotel schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 16:27:
Is er nou al een definitief ontwerp beschikbaar van de nieuwe sporenlayout?
Om dit direct even uit de wereld te helpen: sleutels zijn zeker niet altijd of vaak op de trein zelf aanwezig. Hooguit bij getrokken materieel heb je een sleutel nodig die op de trein aanwezig is, maar dan nog heb je een tweede eigen sleutel nodig om de deur te openen. Als machinist heb je ook een ander 'niveau' sleutel dan een conducteur: beide kunnen de deuren openen, maar alleen die van de machinist kan gebruikt worden om de trein te laten rijden.Heintzer schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:19:
[...]
Sleutels zijn vaak op de trein zelf aanwezig. Bovendien is zo'n sleutel vaak dezelfde sleutel om deuren te openen e.d. Het kan ook goed zijn dat de trein gewoon aan stond om het warm te houden. Gebeurt hier in Nederland ook.
Voor het warm houden van de trein is die sleutel niet nodig, die is (simpel gezegd) alleen noodzakelijk als je de trein wilt verplaatsen.
[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 04-02-2013 13:53 ]
Kun je ook geld terug claimen als je structureel moet staan?
[ Voor 3% gewijzigd door Nikeo op 15-01-2013 20:30 ]
Verwijderd
Ah, kijk, iemand met verstand van zaken, dat helpt.EDIT schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 20:26:
[...]
Om dit direct even uit de wereld te helpen: sleutels zijn zeker niet op de trein zelf aanwezig. Als machinist heb je ook een ander 'niveau' sleutel dan een conducteur: beide kunnen de deuren openen, maar alleen die van de machinist kan gebruikt worden om de trein te laten rijden.
Voor het warm houden van de trein is die sleutel niet nodig, die is (simpel gezegd) alleen noodzakelijk als je de trein wilt verplaatsen.
Ik maak me trouwens niet bepaald druk om het risico van een "aanslag" of whatever, het is meer nieuwsgierigheid om eerlijk te zijn.
Nee... maar je kunt wel met enige regelmaat klagen bij NS dat er op bepaalde tijdstippen te weinig capaciteit is. Soms helpt dat (zie ik nu sinds vorige week hier in het oosten ook, extra stelletje soms) maar verwacht niet direct wonderen.Nikeo schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 20:30:
Kun je ook geld terug claimen als je structureel moet staan?
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Verwijderd
Het lijkt mij dat de cabine ook wordt schoongemaakt.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:30:
[...]
Een schoonmaker heeft in de basis geen toegang tot de stuurstand/locomotief nodig lijkt me, maar geen idee hoe dat geregeld is.
Dit topic is gesloten.
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!