De laatste tijd ben ik bezig geweest met een project waarbij ik een semi bekende Nederlander heb betrokken.
Het gaat om Lammert Grofsmid. Lammert Grofsmid is in 2008 en 2009 bekend geworden via het programma Man bijt Hond. Na 1 seizoen werd Lammert zelfs benadert voor het maken van een plaatje. Lammert, die totaal niet zingen kon, ging toch overstag om het liedje, met de niets zeggende naam "Schei wie dei" te gaan zingen en uiteindelijk belandde hij ook in het voorprogramma van Jan Smit.
Lammert Grofsmid is, met name in de noordelijke provincies een bekende persoonlijkheid. Ondanks het feit dat hij nog regelmatig optreed heeft verder niemand ooit bedacht om verder te gaan waar Man bijt Hond is gestopt. Het programma heette namelijk "Het huishouden van Lammert Grofsmid".
Ik had Lammert tussen mijn Facebook vrienden staan en heb hem benaderd met het idee om het "huishouden van Lammert Grofsmid" voort te zetten. Dat leek em erg leuk toe, maar, zo stelde hij, moesten er geen zaken uit Man bijt Hond worden gekopieerd of worden nagedaan. De serie zou een op zichzelf staande serie moeten zijn. Het "Huishouden" werd dus vervangen door het "Leven".
Ik ben vervolgens bij Lammert thuis geweest en heb een introductie filmpje gemaakt. Dat is deze geworden:
[
YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=g1XkDAEjXz0]
Uiteindelijk wist deze informatie de media ook te bereiken en is het artikel in de krant te komen staan. Zowel in de online editie als in de papieren versie. Het online artikel kun je hier vinden:
http://www.dvhn.nl/drenth...-cultfiguur-21925332.html
Dat was dan de krant, maar er was ook nog de regionale radio en tv omroep in Groningen, ook wel bekend als RTV Groningen die een verslag wou maken van dit idee. Dus zodoende werd er een cameraman gestuurd en heeft het verslag op 1 avond de gehele avond tussen 18:00 en 0:00 op tv geweest.
Dat verslag kun je hier zien:
[
YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ylpDKDg7few]
Nu vraag je je misschien af wat ik hier mee hoop te bereiken. Ik heb meerdere doelen:
- Ik vind het leuk om met video editing software bezig te zijn, ik ben toch werkloos dus tijd hiervoor heb ik zat.
- Lammert heeft 5.000 Facebook vrienden, waarschijnlijk een hoop van die mensen zouden het leuk vinden om te zien hoe het dagelijkse leven van Lammert er nu uit ziet. Wat hij doet, wat hij van plan is. Lammert is een zeer open persoon en alles wat bij een normaal mens als privacy wordt beschouwd is bij hem gewoon een open boek.
- Vanwege mijn werkloosheid zag ik ook wel een mogelijke inkomstenbron in dit project. En daar is op zich niets mis mee. Er zit een hoop werk in het videobewerken, met name de ondertiteling, omdat Lammert niet altijd even duidelijk te verstaan is en en niet iedere Hollander verstaat dat knauwerige Groningse dialect.
- In de huidige situatie ga ik eenmaal per week naar Lammert voor het maken van opnamen en onderwerpen worden ter plekke besproken en sommige andere dingen worden van te voren wel even doorgenomen. Het belangrijkste is, is dat het spontaan blijft.
Dus, voor wie geïnteresseerd is, er zijn inmiddels 4 officiele afleveringen verschenen, en dat is exclusief het interview en een oude filmpje uit 2010 waarbij ik me in de cola verslikte, welke op zich ook hilarisch is op de manier waarop Lammert moet lachen.
In elk geval bij deze de link voor wie geïnteresseerd is:
YouTube: Het Leven van Lammert Grofsmid
Graag hoor ik suggesties over cameraposities, de manier van filmen, geluid, de plaatsing van de ondertiteling, het gebruik van achtergrondmuziek e.d..Ik moet natuurlijk heel erg rekening houden met het copyright beleid van YouTube. Dit is ook wat ik tegen Lammert gezegd heb, ik ben maar een amateur en je kunt, als je wat geld wilt verdienen op YouTube, dit niet doen met muziek van derden op de achtergrond.
Ik hoor graag jullie oordeel.