Zeer zeker wel, maar de discussie aangaan wordt door jou dus verward met niet begrijpend kunnen lezen, grappig (NOFI). Ik vind het zeer vermakelijk om te zien dat er mensen zijn die een jailbreak (op welke console / handheld dan ook) goed praten.Kluutmaran schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 15:43:
[...]
Jij houdt niet van (begrijpend) lezen of wel? Hij heeft het toch nergens over het feit dat Sony wel of geen maatregelen tegen piracy neemt. Dit is hun goed recht en moet ze ook blijven doen, al vind ik het veel belangrijker om cheaters te weren. Het gaat erom dat hier zodra er iets over een jailbreak ofzo wordt gepost de meeste mensen meteen ten strijde trekken tegen downloaders, terwijl dit ergens wel hypocriet is aangezien er op andere platformen wel licenties worden verbroken door het illegaal te downloaden. Met youtube en dergelijke worden programma's als youtube downloader bedoelt.
De pot verwijt de ketel en wie zonder zonde is werpe de eerste steen vind ik hier bij passen.
Dat gezegd hebbende ben ik vooral voor het betalen voor dingen maar aangezien ik ook maar een student ben download ik nog films, 360 games en muziek. Indien ik afgestudeerd ben en meer te besteden heb ik genoeg ethisch gevoel om hier voor te gaan betalen mits de voorwaarden goed zijn (abonnementsvormen het liefst bij films en muziek).
Edit:
Ik ben principieel enorm tegen stelen zoals je in je auto voorbeeld noemt maar een kopie maken van iets (downloaden) is illegaal dupliceren niet stelen. Doordat ik het geld niet voor het origineel heb mist de maker ook geen inkomsten want er zijn geen gederfde inkomsten. Ik zie het als bij de bioscoop de lege plekken opvullen zonder te betalen, de inkomsten zouden er toch niet geweest zijn maar het is niet netjes ten opzichte van de wel betalende mensen.
Al is het bijvoorbeeld om alleen homebrow te gebruiken, je schaadt (volgens de optiek van de uitgever) het oorspronkelijke product.
Precies, is het dan bewezen... Want waren er meer consoles / games verkocht als bijvoorbeeld de 360 niet gejailbreaked was? Ik denk van wel.OPSLAGHOND schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 20:09:
[...]
Maar is het geen geldig argument?
Ik bedoel, is het al bewezen dat piraterij niet schadelijk is?
Want anders ben je tegen de aanname van een ander terwijl het ook een aanname van jou is dat diegene fout zit.
Als beide niet te bewijzen zijn kunnen beide nog de waarheid zijn.
En dat blijft zo totdat één van beide feitelijk weerlegd kan worden.
PSN: Bellerophon-