Het wordt in de EULA duidelijk gemaakt dat het een afspraak is tussen jou en Sony over het gebruik van de PS hardware en software en staat er zo dat je geen andere programma's mag draaien dan die door Sony zelf zijn goedgekeurd. Zij stellen ook dat zij het recht behouden om (wanneer hun afspraken in het geding komen) functies toe te voegen of te verwijderen.dangerpaki schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 09:36:
[...]
Is het dan niet de waarheid dat mensen die een PS3 gekocht hadden met linux support benadeeld zijn door die functie eruit te laten dan? Je doet alsof dat een verzinsel is? Sony vindt dat de software op de console hun eigendom is en dat zij er lekker dingen in en uit kunnen halen wanneer zij willen. Ben ik niet mee eens overigens, want alleen kaal is de console niets waard en ze verkopen dat ding met functies dus inclusief de software die de functies verzorgt.
Het recht op het gebruik van de hack is iets heel anders. Namelijk ik heb betaald voor mijn hardware (volgens Sony ALLEEN de hardware), dus zelfs volgens de redenering van Sony mag ik ermee doen wat ik ermee kan en wil. Natuurlijk zullen ze nu manieren vinden om dat te motiveren. Maar dat is toch triest. En als dan iemand roept dat Sony de consument benadeeld dan mag dat weer niet en zou dat gejank zijn? Het is toch triest in deze tijd dat je je eigendom alleen mag gebruiken zoals de fabrikant dat wenst?!?!
Dit is een afspraak tussen jou en Sony. Net als dat jij een tv van een vriend leent en hij met jou de afspraak maakt dat je hem terugbrengt in de staat zoals deze was. Doe je dat niet dat heeft die vriend van jou waarschijnlijk wettelijk geen poot om op te staan maar het is wel een afspraak die je gemaakt hebt. En wie is dan de gebeten hond, jij omdat je de tv wijzigt of je vriend die jou dus geen tv's meer wil uitlenen omdat je de eerder afspraak in de wind gooit?
Daarnaast probeerd Sony natuurlijk via al die verificatielseutels ervoor te zorgen dat jij niet al te makkelijk alsnog je eigen software gaat afdraaien. Doe je dat wel dan mag je niet op het PSN met je console. Ik denk dat het draaien van eigen software op zich allemaal nog nieteens zo heel erg zou zijn als er niet ongelooflijk misbruik van gemaakt wordt door mensen met eigen winstbelang. Zo Probeerd Sony, Nintendo en MS hun console schoon te houden zodat ze de mensen die netjes betalen voor hun diensten de beste ervaring kunnen geven.
Als er software geschreven wordt waarmee je:
- Cheats kan uitvoeren
- Illegaal verkregen software kan afdraaien
- En die verpesetn het voor de andere gebruikers dan heeft Sony weer het probleem en niet de hackers.
Het hele backup verhaal is ook maar verzonnen als ijzersterk argument om te kunnen blijven kopieren. 95 pct van de mensen die beweren te backuppen halen hun backup van het internet. Niks van hun eigen software. daarbij is het ook lastig tegen te houden als andere bedrijven welke geen inkomsten van royalties etc hebben gewoon tools aanbieden om muziek te rippen of af te spelen.
Waarom denk je dat je iegnlijk ook geen boeken mag kopieren? Ik denk niet dat een schrijver er blij mee is dat hij één boek verkoopt die daarna door die gebruiker compleet gekopieerd is en gratis word aangeboden in een tentje vlak naast de boekhandel. games muziek en film hebbeb het nadeel dat deze allemaal digitaal worden opgeslagen en dan in identieke staat gekopieerd kan worden. Bij boeken is dat iets lastiger.
De het bloed zweet en tranen wat vaak gestoken is in een game is niet terug te vinden in de productiekosten van enkel dvd-tje van 5 ct. iedereen wat dat. En iedereen weet ook dat met deze laatste hack op Sony's consoel niemand zit te wachten op een andere firmware maar dat de grootse aandacht uitgaat naar het afspelen van iso bestanden. Daarnaast is de veel gevraagde wens naar een beter media-afspeel programma als een XBM ook grotendeels gebaseerd op het afspelen van illegaal verkregen beeldmateriaal. Die paar mensen die hun MKV bestanden van hun digicamera willen afspelen zijn te verwaarlozen. De PS3 bied meer dan voldoende mogelijkheden om alle gangbare legale muziek en beeldragers af te spelen. Maar mensen willen een app om hun niet zo legale bestanden af te spelen.
Natuurlijk zijn er mensen die hun complete dvd collectie hebben gedigitaliseerd maar zeg nu zelf; dat zijn er erg weinig.
Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop