Waarom wordt er hier gedaan alsof het normaal is dat mensen niet kunnen schrijven? =) Daar kan ik echt niet bij. Bij ons wordt (of althans werd) taal er in gedrild, en zelfs bij niet-taalkundige vakken durfde de leerkrachten bij ons punten aftrekken voor dt-fouten. Ja, zo is het gekomen dat de lichting waartoe ik behoor in België nog goed om kan met taal.
Het lijk mij alsof Nederlands vinden dat hun eigen taal deftig kunnen precies teveel moeite lijkt. Drommels nog aan toe! Dat is helemaal niet. Net omdat ik zo strikt ben opgevoed qua taal zie ik ook direct waar de fouten staan, en dat stoort dus enorm, want bij elke fout moet ik even knarsetanden, en bij het lezen van een gemiddelde reactie op tweakers zijn mijn tanden dus enkele millimeters korter geworden. Ja ja, je kan best zeggen dat het _mijn_ probleem is, maar ik zie echt niet in waarom het overbodig zou zijn mensen te wijzen op het feit dat ze hun taal niet eens deftig kunnen schrijven. Hoe erg is het gekomen dat zoiets gebeurt én wordt getolereerd tot in het oneindige? Ja, het is hier geen taalforum, maar het is hier wél een forum voor volwassenen. Wordt van hen niet geacht dat zij hun taal kunnen? Wat _is_ hier dan eigenlijk de norm?
Drogredenen als "als de boodschap maar verstaanbaar is" zijn voor mij loos, aangezien ze eigenlijk een excuus zijn om niet te moeten letten op taalcorrectheid. Wat is er fout met taalcorrectheid? Het kan nu en later alleen nog maar in jullie voordeel spelen, zowel hier op tweakers als in de professionele wereld. Engagement op gebied van taal toont een zekere vorm van inzet en doorzettingsvermogen (lol ja, dat van een goeie student van 12 jaar, maar dan nog) en wordt, volgens mij althans, bij nog steeds veel mensen in dank afgenomen. Een andere drogreden dat de meeste fouten incidenteel gebeuren is natuurlijk helemaal voor de gekke, want wat zijn zulke fouten anders dan incidenteel? Ja, laks zijn ze zeker ook, maar incidenteel natuurlijk ook altijd, want ze zijn er gewoon omdat de schrijver in kwestie lak heeft aan taalregels of niet eens de moeite wil nemen om zijn bericht eens te overlopen.
Taalgevoel moet je aanleren, daar wordt je niet meteen mee geboren. Dus als niemand zich ooit zal voornemen om dat goed te kunnen, dan zal dat er ook nooit van komen. Dan blijven de fouten zich "incidenteel" voordoen, en blijft hier iedereen maar vinden dat ze het niet moeten kunnen, en wordt dus elke reactie die daarop commentaar geeft genadeloos de grond in geboord, terwijl het eigenlijk volledig omgekeerd zou moeten zijn.
Correct Nederlands is dus inderdaad zeer erg gewenst, en geen vereiste, maar ik zou er toch voor opteren om de commentaar op terechte vormen van laksheid jegens onze eigen taal niet zomaar af te doen als schoolmeesterig. Als er hier een discussie gebeurt over fysica of wiskunde, dan gaat toch niet elke jan met de pet die overduidelijk foute vergelijkingen of bewerkingen neertypen wegkomen met zijn fout met het idee dat we hier tolerant moeten zijn? En dan nog, zulke stof is tig keer moeilijker dan onze eigen taal juist toepassen, zeker de dt-regels.
Of het moest zijn dat de gemiddelde Nederlander enorm veel lak heeft aan taalregels, en omdat dat jullie primaire doelgroep is, willen jullie zeker geen houding aannemen die de meerderheid van dat volk wegjaagt. Wel, als dat zo zou zijn, jammer.