Nee hoor absoluut niet, je bent allerminst te streng. Want je slaat hier de spijker op z'n kop. Het is namelijk ook mij al geruime tijd opgevallen dat
mstam zeer vaak reacties plaatst met als enige doel om flame(war)s uit te lokken. Helaas zijn zijn reacties niet altijd eenvoudig op -1 te modereren, aangezien de *individuele* posts vaak vlak rond de grens van onwenselijkheid balanceren. En door relatief snelle positieve moderaties van meningmodders komt hij er ook vaak mee weg. Maar bekijk je zijn reacties echter als geheel, dan wordt duidelijk een 'rode draad' zichtbaar, die aantoont dat opruien of uitlokken vaak de achterliggende gedachte is. Bovendien bewijst zijn, weliswaar (misplaatst) grappig bedoelde, doch laconieke
antwoord ("Ja veel te streng

") op een ontdekte flame van hem, dat hij zich wel dégelijk bewust is van zijn ongewenste gedrag, en zich van waarschuwingen niets aantrekt. Hij weet heel goed dat je in zo'n geval niet moet reageren, maar de moderators hun werk moet laten doen. Desondanks kan hij het telkens niet laten om dan tóch weer een flame te posten, waardoor menig topic ontspoort.
In mijn ogen is hij één van de grootste schuldigen aan het steeds weer veroorzaken van flamewars. En ik sta niet alleen in die mening, maar word hierin o.a. gesterkt door een
FP Promod. Het is spijtig te moeten aanzien dat door het gedrag van users als mstam, de mogelijkheid en het ontstaan van goede, fatsoenlijke discussies zo vaak verpest wordt. Ik hoop dan ook dat er in de toekomst (bv. bij de invoering van het nieuwe moderatiesysteem), eindelijk voldoende maatregelen voor handen zullen zijn om dit soort onwenselijk gedrag tegen te gaan. Want er is momenteel vrijwel geen Apple/Android/Windows topic meer te vinden die uiteindelijk niet verzandt in nutteloos geflame over en weer, waardoor het voor steeds meer goedwillende users onvoldoende interessant wordt om er nog regelmatig te komen of te reageren, wat er m.i. toe bijdraagt dat het niveau van de FP als geheel steeds verder achteruitgaat.
Ook voor mij is dit mijn laatste bericht hier. Ik wil graag op de hoogte blijven van Apple-nieuws, maar zoals ik al eerder
schreef, is het mij de moeite en mijn tijd niet meer waard om telkens weer door flamewars en trolls heen te moeten worstelen. Zoals voor velen hier, is ook mijn tijd kostbaar: Iedere seconde dat ik nutteloos hiermee bezig ben, kan ik met gemak ook aan interessantere activiteiten besteden, en ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dit voor de meeste flamewar-veroorzakers hier óók niet geldt, zeker niet wanneer je ook nog in zo'n prachtig land als Spanje woont
Tot slot nog een laatste greep uit recente reacties van hem (de oogst van slechts één dag):
Alsof iOS het enige platform voor kwaltiteit is. Op het randje, had flames kunnen uitlokken.
Alsof er voor een 'open' OS geen 'professionele' updates beschikbaar zouden zijn. Op het randje.
Is (bewust?) onjuist, en de opzettelijke keuze van het woordje 'brak' maakt de reactie flamegevoelig. (ook is hij vast in de war met Flash onder iOS, voor zover dat daar kan

)
Een peroonlijke mening wordt hier ten onrechte als feit gepresenteerd, en het opzettelijk denigrerend gebruik in de laatste zinsnede maakt de reactie flamegevoelig.