Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Nielsracing
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 05-07 15:44
Ik zal nog even wat ervaringen neerzetten van mijn kant. De camera amper twee weken in bezit maar ik kan er een aardig oordeel over vellen. Hiervoor had ik een 20D. Tegenvaller daarvan was met name het kleine lcd scherm. Daarbij kwam ik echt niet voorbij de ISO 800 want dan werd het gewoon lelijk.

Afijn, de 60D. Ik heb alvorens ik tot aanschaf overging erg veel (in)gelezen. Veelal werd er kritiek geuit op de materiaalkeuze van de body. Ik moet zeggen dat ik het onterecht vind. Het voelt echt stevig aan.
Natuurlijk is de 7D nog meer camera maar waar hebben we het over. Ik hoor niet bij de professionals die in weer en wind met hun lens klaarstaan om het nieuws te verslaan. Het is al vaker gezegd, goede foto's maak je niet persé door de apparatuur maar je bent toch echt zelf verantwoordelijk wanneer jij de 'knop' indrukt.
Overigens heb ik in 2005 €1.300 betaald voor de 20D. Als je ziet dat je tegenwoordig voor minder als € 900 een 60D kunt kopen dan hoor je mij niet klagen.

Nadelen:
- De layout. Deze is ietsjes anders dan wat we gewend waren van Canon. Ik mis op de 550D de dial en gelukkig zit deze er hier wel op. Het joystickje is vervangen door tiptoetsen in het midden van de dial. Tja, het nadeel is dat je eraan moet wennen. Ik weet inmiddels niet meer beter dus het valt allemaal wel mee. De andere layout is te danken aan het uitklapbare scherm.
- Voor degenen die een hoop CompactFlash kaarten hebben verzameld, de 60D werkt met SD...

Voordelen:
- Het uitklapbare scherm. Ongelofelijk wat voor toevoeging dit heeft. Ik was in eerste instantie bang dat het gammel zou zijn maar niets is minder waar. Het is echt een stevig gebouwde arm met daaraan een prachtig helder en zeer scherp lcd scherm. Ik betrap me erop het echt heel vaak te gebruiken. Bijvoorbeeld voor het fotograferen van huisdieren/kinderen etc. In veel gevallen is het mooier om dat onderwerp op gelijke hoogte te schieten. Waar je vroeger nog op je hurken moest gaan zitten kun je nu vanuit een staande positie fotograferen. Tevens geeft het bij filmen een stukje meer stabiliteit. Absoluut een 100% toegevoegde waarde en ik denk dat vele modellen nog zullen volgen met deze feature.
- Sensor. 18MP is meer dan genoeg. Tevens is de ruisgevoeligheid zeer goed te noemen. Bij hogere ISO's kun je nog prima uit de voeten zonder dat de ruis het beeld verstoord.

Filmen:
Filmen kan op full hd (1080p 24fps 30fps) maar ook op hd (720p 60fps). De slowmotions zien er een stuk beter uit bij 720p en dat is dan ook de stand die ik het meest gebruik. Daarbij loopt het beeld ook gewoon een stuk vloeiender.
Filmen is leuk maar wel moeilijk. Vooral de niet altijd gewenste kleine DOF is wel eens lastig. Je zult overigens met de hand telkens moeten scherpstellen. Bijkomend nadeel is dat je het geluid in de opname hoort dat van de IS afkomstig is... Feit blijft dat het een fotocamera is met een filmfunctie. Een leuke extra dus. Een geoefend persoon kan echt professionele filmpjes maken maar een point and shoot fotograaf zal hier een stuk meer moeite mee hebben.
Voor mij was de filmfunctie wel een reden om over te stappen van de 20D omdat het in veel situaties toch een leuke aanvulling kan zijn.

Kitlens:
De kitlens (17-85) heb ik er niet bijgenomen. Ik wilde toch ietsje meer kwaliteit en daarom is mijn oog gevallen op de kitlens van de 7D, de 15-85 IS USM. Wat een enorm fijn bereik. Toch aardig tele (mede dankzij de cropfactor) en voldoende groothoek. Ik gok dat ik de lens 80% van de tijd erop heb zitten.
Ervaringen met IS had ik nog niet echt maar als je eraan gewend bent wil je nooit meer wat anders. De 4-stops winst die je maakt is geen understatement. Ik heb zelfs 's avonds foto's kunnen maken met 0,5s sluitertijd uit de hand en die waren haarscherp. De lens vervormt ietsjes op 15mm maar dat is prima weg te werken met photoshop o.i.d. Tevens is het geen hele grote lens dus ideaal om mee te nemen. Nadeel is wel dat je er geen zonnekap bij krijgt hetgeen ik nog steeds een kwalijke zaak vind.

Na twee weken kun je natuurlijk geen uitgebreid oordeel vellen maar ik ben er heel tevreden mee. Met de combi 60D, 50mm 1.8, 15-85 IS USM en 70-200 L F4 kan ik in ieder geval prima uit de voeten.

• JohFraEl
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 08-07 20:58
quote:
Nielsracing schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 19:18:
Ik zal nog even wat ervaringen neerzetten van mijn kant. [heel verhaal]
Ben het volledig met je eens qua ervaring met dit toestel (ben 'm al sinds eind oktober aan het uit proberen) :P , Voor mij is de bouwkwaliteit en bediening zeker geen nadeel en doet ie in principe kwalitatief niet onder voor de 50D of 7D. Dat kan je ook wel opmaken uit het review wat ik heb geschreven en ik ben het helemaal met je eens dat uiteindelijk de fotograaf en niet het toestel de beslissende factor is om tot goede beelden te komen. Maar indien iemand een leuk handelbaar toestel wil als beginnende DSLR gebruiker kan ik de 60D absoluut aanraden, zeker als je ook wil experimenteren met de video mogelijkheden. 8)
Ik zou er hooguit nog een (tweedehandse) 7D bij willen hebben voor de extra fotografische mogelijkheden maar niet als vervanger. Met de D7000 van Nikon zou ik eerst een paar weekjes moeten spelen voordat ik daar iets over durf te zeggen. Kortom toptoestel! :*)

Winter | 1st T-net Review

• ezwizard
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 16:05
quote:
Nielsracing schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 17:09:
[...]

Ik kan alleen maar oordelen over de 15-85 icm met de 60D. De extra mm's bij zowel groothoek als zoom zijn zeer welkom. Persoonlijk vind ik het een prachtig bereik waarmee je het merendeel van de tijd mee uit de voeten kunt. De IS werkt echt meer dan 4 stops dus eerlijk gezegd mis ik die f2.8 niet zo. Temeer omdat ISO 1600 echt makkelijk bruikbaar is (was met m'n 20D wel anders :) ) Traag is de lens sowieso niet. Tevens heb ik ook L-lenzen dus ik kan dit goed vergelijken.
Mocht je meer vragen hebben, aarzel niet om ze te stellen.
Ik heb die combinatie ook (Canon 60D + 15-85mm 3.5-5.6 IS van Canon). Ik vind alleen dat de lens erg veel en snel vignetting geeft (zwarte hoeken in foto's). Heeft iemand hier ook last van? Zo niet, dan moet ik echt even terug met mijn lens...

• Nachtapotheker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:47
quote:
ezwizard schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:18:
[...]

Ik heb die combinatie ook (Canon 60D + 15-85mm 3.5-5.6 IS van Canon). Ik vind alleen dat de lens erg veel en snel vignetting geeft (zwarte hoeken in foto's). Heeft iemand hier ook last van? Zo niet, dan moet ik echt even terug met mijn lens...
Beb je er filters op zitten?
Ik heb met mijn polarisatie filter op 15mm ook redelijk wat vignetting. Met het UV filter niet noemenswaardig (die is ook een stuk platter).

• Zwegertje
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 05-07 18:22
Gebruik je misschien een alternatieve zonnekap? Dat zou ook het probleem kunnen zijn.

• Insolitus
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 23-11-2011
Er zijn ook "slim" polarisatie filters die niet eens een significant prijsverschil hebben.

• ezwizard
quote:
Zwegertje schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:05:
Gebruik je misschien een alternatieve zonnekap? Dat zou ook het probleem kunnen zijn.
Ik gebruik een Canon zonnekap (standaard model) en heb er altijd een B+W UV filter op bij alle foto's...

ezwizard wijzigde deze reactie 14-01-2011 16:25 (6%)

• Cheetah
  • Laatst online: 27-06 17:38

Cheetah

Try to live without WWW ;)

quote:
ezwizard schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:18:
Daar heeft de 60D toch de Lens Peripheral Illumination Correction functie voor? Staat dat wel aan bij je?
quote:
Vignetting correction. The Canon 60D retains the Lens Peripheral Illumination Correction function that debuted in the 50D. Also known as vignetting correction, this function automatically reduces the severity of lens vignetting, which is visible as shading in the corners of an image. The function can be disabled, and works by default with a subset of Canon's most common EF-mount lenses. Data for additional lenses can be uploaded to the camera via the EOS Utility software, as needed. The Lens Peripheral Illumination correction function will work for any focal length, f-stop, or focus distance.
Dit natuurlijk even ervan uit gaande dat niet andere eerdergenoemde dingen het probleem vormen.

Cheetah wijzigde deze reactie 14-01-2011 16:27 (44%)

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• ezwizard
quote:
Cheetah schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:25:
[...]
Daar heeft de 60D toch de Lens Peripheral Illumination Correction functie voor? Staat dat wel aan bij je?

[...]
Dit natuurlijk even ervan uit gaande dat niet andere eerdergenoemde dingen het probleem vormen.
Top! Dat wist ik dus niet... vanavond meteen even kijken waar ik dat kan instellen en of ik de laatste updates daarvoor op mijn camera heb.

• G-Tus
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 05-04-2017

G-Tus

Doe gewoon jij

Als je RAW schiet maakt dat geen verschil. Alleen bij JPEG past de camera het toe.

Flickr | Instagram

• Nielsracing
quote:
JohFraEl schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 00:30:
[...]

Ben het volledig met je eens qua ervaring met dit toestel (ben 'm al sinds eind oktober aan het uit proberen) :P , Voor mij is de bouwkwaliteit en bediening zeker geen nadeel en doet ie in principe kwalitatief niet onder voor de 50D of 7D. Dat kan je ook wel opmaken uit het review wat ik heb geschreven en ik ben het helemaal met je eens dat uiteindelijk de fotograaf en niet het toestel de beslissende factor is om tot goede beelden te komen. Maar indien iemand een leuk handelbaar toestel wil als beginnende DSLR gebruiker kan ik de 60D absoluut aanraden, zeker als je ook wil experimenteren met de video mogelijkheden. 8)
Ik zou er hooguit nog een (tweedehandse) 7D bij willen hebben voor de extra fotografische mogelijkheden maar niet als vervanger. Met de D7000 van Nikon zou ik eerst een paar weekjes moeten spelen voordat ik daar iets over durf te zeggen. Kortom toptoestel! :*)
Mijn complimenten voor je uitgebreide review!
Ik zal de camera vandaag even meenemen en wat foto's schieten op Schiphol als ik daar tijd voor heb. Dan kan ik pas goed het verschil bepalen bij AI Servo i.c.m. vorige 20D.
Overigens las ik op een ander forum dat je het focussen in de Live Mode kan versnellen door AF op AFQuick te zetten. Dat wist ik helemaal niet :|
In de normale modus (AFLive) is het scherpstellen erg traag. Kan wel oplopen tot meer dan 1 sec.
In de Quick mode wordt de spiegel tijdelijk weer gebruikt om scherp te stellen en klapt binnen no-time weer weg zodat er weer (live)beeld is. Werkt top!

Van hevige vignettering heb ik vooralsnog geen last maar ik kan dat beter bepalen met een landschapsfoto o.i.d. Helaas werkt het weer niet echt mee ;)

• Cheetah
  • Laatst online: 27-06 17:38

Cheetah

Try to live without WWW ;)

quote:
Nielsracing schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 11:55:
Ik zal de camera vandaag even meenemen en wat foto's schieten op Schiphol als ik daar tijd voor heb. Dan kan ik pas goed het verschil bepalen bij AI Servo i.c.m. vorige 20D.
In theorie zou de 60D dit aanmerkelijk beter moeten doen, die heeft 9 gevoeliger cross-type autofocuspunten (sensitief voor zowel horizontale als vertikale lijnen). Bij de 20D is alleen het centerfocuspunt cross-type. Die heeft dus min of meer hetzelfde AF systeem als in de 400D-550D zit. Er zit iig wel een merkbaar verschil tussen de 550D en 60D qua focusgevoeligheid/snelheid.

Cheetah wijzigde deze reactie 15-01-2011 22:58 (7%)

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• Nachtapotheker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:47
quote:
ezwizard schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:24:
[...]

Ik gebruik een Canon zonnekap (standaard model) en heb er altijd een B+W UV filter op bij alle foto's...
Als t onderstaande niet werkt kun je altijd nog een slim variant proberen :)

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15-07 19:34

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

quote:
ezwizard schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:24:
Welke model PRECIES ??

Op mijn 7D heb ik namelijk geen vignetting issues met die lens en er zit ook een normale B+W Clear Filter op. Cap die ik heb is de Canon EW-78E :)
quote:
Nachtapotheker schreef op zondag 16 januari 2011 @ 22:47:
Als t onderbovenstaande niet werkt kun je altijd nog een slim variant proberen :)
;)

nero355 wijzigde deze reactie 20-01-2011 12:50 (21%)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Ammun
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 08-10-2017
Ik heb een klein vraagje, welke wellicht al eerder is gesteld, maar begrijpelijk ga ik niet de hele thread doorlezen. Hoop dat dit geen probleem blijkt te zijn. Ik heb ook het betreffende stukje in de inleiding gelezen.

Ik ben van plan om zeker video te gaan schieten met deze camera (welke ik nog moet kopen), en zou graag willen weten wat de beste sd kaart is die ik kan halen, vooral ivm snelheid. Is bijvoorbeeld elke class 10 kaart in orde, of verschillen deze erg per merk en type?

• Ammun
Wat ik tot nu toe heb gevonden, welke ik aantrekkelijk vindt, zijn de:

Transcend SDHC 32GB Class 10
Kingston SDHC Ultimate 32GB (Class 6)

Wat ik niet snap is dat er bij de Kingston een snelheid wordt vermeld van 100x, en bij de Transcend maar 30x, terwijl deze een class 10 is.

Welke zou men aanraden als het gaat om HD-video voor de 60D?

• PowerUp
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 08:39

PowerUp

Moderator Foto & Video
Het video-dSLR hardware topic en Camcorder FAQ zouden die vraag moeten kunnen beantwoorden. Class 6 geeft bijvoorbeeld aan dat de kaart minimaal 6 MB/s kan wegschrijven. Als je dan de bitrate van de 60D weet, dan kan je bepalen of dat voldoende is.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Ammun
Dank :--)

• Nielsracing
quote:
Cheetah schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 22:55:
[...]
In theorie zou de 60D dit aanmerkelijk beter moeten doen, die heeft 9 gevoeliger cross-type autofocuspunten (sensitief voor zowel horizontale als vertikale lijnen). Bij de 20D is alleen het centerfocuspunt cross-type. Die heeft dus min of meer hetzelfde AF systeem als in de 400D-550D zit. Er zit iig wel een merkbaar verschil tussen de 550D en 60D qua focusgevoeligheid/snelheid.
Beetje late reactie van mijn kant maar ik heb vandaag pas de gelegenheid gehad om 5 min. langs de baan te staan. Ik merk (gelukkig) veel verschil. Focus is stukken accurater hetgeen scherpere platen oplevert.
Het was vrij nevelig dus ik ga binnenkort nog wel eens terug om wag mooiere platen te schieten. Overigens, iemand al ervaringen met nep-batterijen in deze camera? Ik vind de originele nogal prijzig...

• Daan_
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14-07 15:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als goed is gebruikt de 60D de zelfde accu als de 7D. Dan kan ik je de Phottix aanraden deze zijn voorzien van een Chip en accu status word dus ook netjes uit gelezen. prijs is 20 euro incl verzenden ;-)

My plekje op het Web -_- Individuele Workshops Fotografie

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:20
Kom je nu mee, terwijl ik paar dagen geleden toch maar €70 heb neergelegd voor een tweede accu voor m'n 7D, omdat de alternatieven die ik vond allemaal €50-60 waren :( :P

The devil is in the details.

• Nielsracing
quote:
Superdaantje schreef op zondag 30 januari 2011 @ 20:24:
Als goed is gebruikt de 60D de zelfde accu als de 7D. Dan kan ik je de Phottix aanraden deze zijn voorzien van een Chip en accu status word dus ook netjes uit gelezen. prijs is 20 euro incl verzenden ;-)
Top! Alleen zie ik de accu niet op hun website. Klopt dit of kijk ik met mijn neus?

• ThomasW
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 03-06 06:07
klik

ThomasW wijzigde deze reactie 30-01-2011 23:16 (31%)

ThomasvanderWillik.com | Facebook
6D | 14 | 35 | 85

• nero355

nero355

quote:
Superdaantje schreef op zondag 30 januari 2011 @ 20:24:
Sinds wanneer is Phottix gechipt :?

Saake-shop.nl heeft ook wat namaak 5DMKII/7D/60D batterijen met chip erin. Linkte ooit iemand naar in het 5DMKII topic :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Compatibel Phottix LP-E6 Li-Ion batterij 2000 mAh voor de Canon 60D, 5D Mark II, Canon 7D etc.

Volledig compatibel, met info-chip. Kan geladen worden op de Canon lader en geeft status door aan camera. Incl. afdekplaatje.
http://www.aq4u.nl/catalo...ath=21_26&products_id=219

Daan_ wijzigde deze reactie 31-01-2011 15:45 (14%)

• Nielsracing
Heeft er iemand ook daadwerkelijk ervaring met bovenstaande batterijen?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ja heb er net weer èèn binnen. Gebruik deze in mijn 7D en worden netjes erkend door de camera, ook met de batterij grip zie ik de status van beide batterijen. Heb zelf nog geen verschil gemerkt met de batterij duur ten op zichte van de originele batterij.

• Nielsracing
quote:
Superdaantje schreef op maandag 31 januari 2011 @ 18:12:
Ja heb er net weer èèn binnen. Gebruik deze in mijn 7D en worden netjes erkend door de camera, ook met de batterij grip zie ik de status van beide batterijen. Heb zelf nog geen verschil gemerkt met de batterij duur ten op zichte van de originele batterij.
Thanks!

Edit:
Zojuist besteld, ben benieuwd!

Nielsracing wijzigde deze reactie 31-01-2011 21:18 (5%)

• AugmentoR
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 02-07 16:04
De vrouw des huizes wilde graag een videocamera voor filmpjes van de kleine, dus van de gelegenheid gebruik gemaakt om m'n 400D te vervangen door de 60D. Het uitklapschermpje alleen woog voor mij al op tegen het ontbreken van microadjustment t.o.v. de 7D.
Settings zijn even wennen t.o.v. de blind-bediende 400D, maar dat komt natuurlijk met de tijd.

Filmpjes maken (getest met 17-55 2.8 IS) gaat ook al prima omdat ik de focusring wel beheers, maar als ik de 60D zo m'n vrouw in de handen geef dan zullen de filmpjes geheid onscherp zijn. M.a.w: wat is de beste AF-instelling voor focussing tijdens opnames voor wanneer je de camera even uit handen geeft?

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

• Nielsracing
quote:
AugmentoR schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:59:
De vrouw des huizes wilde graag een videocamera voor filmpjes van de kleine, dus van de gelegenheid gebruik gemaakt om m'n 400D te vervangen door de 60D. Het uitklapschermpje alleen woog voor mij al op tegen het ontbreken van microadjustment t.o.v. de 7D.
Settings zijn even wennen t.o.v. de blind-bediende 400D, maar dat komt natuurlijk met de tijd.

Filmpjes maken (getest met 17-55 2.8 IS) gaat ook al prima omdat ik de focusring wel beheers, maar als ik de 60D zo m'n vrouw in de handen geef dan zullen de filmpjes geheid onscherp zijn. M.a.w: wat is de beste AF-instelling voor focussing tijdens opnames voor wanneer je de camera even uit handen geeft?
Geen ;)
Handmatig focussen is de enige optie die er goed uitziet. Je kunt de camera in live view laten scherpstellen maar dit ziet er niet uit. Het beeld wordt eerst erg wazig etc.
Teven kun je ervoor kiezen om scherp te stellen door de zoeker tijdelijk in te schakelen. Voordeel is dat je snel kunt scherpstellen, nadeel is dat het beeld +/- 1sec. op zwart gaat....
Als je van tevoren snel wilt scherpstellen is dat de beste manier maar gedurende het filmen zul je toch echt aan de focusring moeten draaien.

• nero355

nero355

quote:
Superdaantje schreef op maandag 31 januari 2011 @ 15:45:
Compatibel Phottix LP-E6 Li-Ion batterij 2000 mAh voor de Canon 60D, 5D Mark II, Canon 7D etc.

Volledig compatibel, met info-chip. Kan geladen worden op de Canon lader en geeft status door aan camera. Incl. afdekplaatje.
http://www.aq4u.nl/catalo...ath=21_26&products_id=219
Hmm... die heb ik ooit in zo'n kit besteld : http://cgi.ebay.com/BP-7D...tt_RL&hash=item27b3ee860e

Maar bij die van mij stond er extra aangegeven om vooral NIET de Canon lader te gebruiken :? Zie ik nu ook niet staan bij de huidige advertentie ... best vaag allemaal.
quote:
AugmentoR schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:59:
Filmpjes maken (getest met 17-55 2.8 IS) gaat ook al prima omdat ik de focusring wel beheers, maar als ik de 60D zo m'n vrouw in de handen geef dan zullen de filmpjes geheid onscherp zijn. M.a.w: wat is de beste AF-instelling voor focussing tijdens opnames voor wanneer je de camera even uit handen geeft ?
Gewoon bovenop je lens kijken! :)

• ThomasW
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 03-06 06:07
quote:
nero355 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 11:26:
[...]

Hmm... die heb ik ooit in zo'n kit besteld : http://cgi.ebay.com/BP-7D...tt_RL&hash=item27b3ee860e

Maar bij die van mij stond er extra aangegeven om vooral NIET de Canon lader te gebruiken :? Zie ik nu ook niet staan bij de huidige advertentie ... best vaag allemaal.
Dan heb je de niet gechipte versie, deze geeft zeker ook geen status aan in je camera?

ThomasvanderWillik.com | Facebook
6D | 14 | 35 | 85

• nero355

nero355

quote:
ThomasW schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 11:30:
[...]

Dan heb je de niet gechipte versie, deze geeft zeker ook geen status aan in je camera?
Nope. Maar ik vind het zo stom dat ze die nieuwe dan (blijkbaar) geen Titan II of zo noemen.

Beetje lullig als iemand bijvoorbeeld @ V&A of Martkplaats.nl of zo gaat zitten zoeken naar die dingen :/

• Kimberly
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 28-06 13:11
quote:
Nielsracing schreef op maandag 31 januari 2011 @ 18:02:
Heeft er iemand ook daadwerkelijk ervaring met bovenstaande batterijen?
Ik heb um gisteren binnen gekregen, prima batterij, ook de status van de accu kun je zien. :)

Alles over Brillen Blog

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

quote:
nero355 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 11:26:
[...]

[...]

Gewoon bovenop je lens kijken! :)
Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken. Ik heb er nu twee voor mijn 7D en deze zijn prima te laden met de originele lader.

Hier meer info:
http://journal.phottix.co...-canon-60d-5d-mark-ii-7d/

• Nielsracing
Snelle service van AQ4U. De batterij zit nu in de lader. Ben benieuwd!
Overigens, is deze link wel eens gepost?
http://www.usa.canon.com/...ctID=449&articleTypeID=48
Canon Tutorials voor de 60D

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klopt service is goed. Als je besteld via Eosdigitaal.nl scheelt het ook nog eens paar centjes en help je het forum ook nog eens ;-)

• Swanfield
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 02-07 12:42
Ik heb op dit moment een canon 450D en wil deze graag upgraden. Omdat de 60D erg goed aangeschreven staat en alles eigenlijk heeft wat ik wil dacht ik dat dit een goede upgrade zou zijn. Ik kwam net tot de conclusie dat ik dan wel andere batterijen nodig heb maar de Canon lenzen die ik heb die kan ik toch nog wel recyclen neem ik aan?
Mijn vragen zijn of de 60D een juiste upgrade is ten opzichten van de 450D of dat ik misschien nog iets meer moet uitgeven voor een 7D bijvoorbeeld.

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest || Het is niet belangrijk om te winnen, maar het is het enige dat telt

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:46
quote:
Damien2004 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 08:26:
Ik heb op dit moment een canon 450D en wil deze graag upgraden. Omdat de 60D erg goed aangeschreven staat en alles eigenlijk heeft wat ik wil dacht ik dat dit een goede upgrade zou zijn. Ik kwam net tot de conclusie dat ik dan wel andere batterijen nodig heb maar de Canon lenzen die ik heb die kan ik toch nog wel recyclen neem ik aan?
Mijn vragen zijn of de 60D een juiste upgrade is ten opzichten van de 450D of dat ik misschien nog iets meer moet uitgeven voor een 7D bijvoorbeeld.
Hoi Damien,

Ik ben zelf nét overgestapt van de 400D naar de 60D en kan je vertellen dat ik het een superupgrade vind. Niet zo raar ook, want je stapt er 4 jaar mee vooruit in de tijd én een klasse 'omhoog' qua professionaliteit. Echter dit hoeft absoluut niet te betekenen dat het voor jou ook de beste keuze is. Probeer je iets meer in te lezen in de verschillen tussen de 60D en de 7D en bepaal vervolgens zelf wat jij belangrijk (en het geld waard) vind. Alvast een kleine hint: wil je een hele snelle camera, zeer geschikt voor actie-fotografie en met een zeer degelijke behuizing (magnesium) en weatherseal, en ben je bereid daar de min-punten voor te accepteren (lees: duurder, zwaarder), dan lijkt de 7D voor de hand te liggen. Denk je met de specs van de 60D al genoeg in huis te hebben, wil je net die extra flexibiliteit van een draaibaar schermpje en manual-audio opties bij filmen en koop je liever een extra lens voor het prijsverschil met de 7D, dan lijkt de 60D logischer.

Wat lenzen betreft, ook hier is het handig je even in te lezen in de verschillen tussen EF en EF-S lenzen, meer omdat je dan misschien gerichter lenzen zult kopen in de toekomst. Maar vooralsnog maakt het niet uit, want de 450D en de 60D en de 7D zijn allemaal body's met dezelfde formaat sensor (APS-C), dus alle lenzen die op je 450D passen passen ook op de andere twee body's. .. Wel is het even de vraag in hoeverre je iets hebt aan je oude lenzen, als je naar een professionelere body gaat kan het zo zijn dan een oude, 'budget' lens ineens de zwakste factor wordt van je set, dan is het raadzaam om na te denken over nieuwe lenzen. Maar goed, ik weet natuurlijk niet wat je al in huis hebt aan lenzen ;)

Zelf heb ik ook lang getwijfeld, maar uiteindelijk gaf even naar de media-markt gaan de doorslag: de 7D was mij veel te lomp en zwaar. Leuk als je professioneel bezig gaat misschien en toch al een koffer meesjouwt, maar als allround SLR die je ook gewoon op vakantie mee wilt kunnen nemen vond ik de 60D eigenlijk wel prima. Heb er zelfs geen grip bijgekocht, misschien komt dat nog maar vooralsnog vind ik hem zonder ook prima. Hoewel redelijk 'goedkoop' qua feeling vergeleken met de 7D is het nog altijd een vrij robuuste camera, zeker als je uit het xxxD segment komt, echt een wereld van verschil.

• GiLeX
  • Niet online
Of je gaat straks kijken en vergelijken met o.a. 60D en de net geïntroduceerde 600D ;)

Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there

• Swanfield
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 02-07 12:42
quote:
GiLeX schreef op maandag 07 februari 2011 @ 09:40:
Of je gaat straks kijken en vergelijken met o.a. 60D en de net geïntroduceerde 600D ;)
Aha, las dat de release in april lag. Weet niet wat de euro prijs gaat worden zal ik even opzoeken maar de specs zien er inderdaad ook goed uit.
Tja mijn wensen zijn echt gevarieerd heb nu gewoon budget lenzen maar wil er meer voor uitgeven dadelijk.
Zal eens gaan kijken naar de 600D bedankt voor de info! Ben me al rot aan het lezen, altijd weer leuk zo'n nieuwe aanschaf :P

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest || Het is niet belangrijk om te winnen, maar het is het enige dat telt

• kavorka
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17-04 10:18
Mijn vriendin heeft sinds vorige week zondag de 60D en heeft het gepresteerd om nu al een kras te fabriceren op het lcd-schermpje (welke uitklapbaar is). Kras is ca 2 cm lang en niet al te diep.

Is hier iets aan te doen? Na wat gegoogle zie ik dat je het schermpje van de 20D kan vervangen (onderdeel ca 20 euro), maar ik kan niet vinden over de 60D.

• Nielsracing
quote:
kavorka schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:55:
Mijn vriendin heeft sinds vorige week zondag de 60D en heeft het gepresteerd om nu al een kras te fabriceren op het lcd-schermpje (welke uitklapbaar is). Kras is ca 2 cm lang en niet al te diep.

Is hier iets aan te doen? Na wat gegoogle zie ik dat je het schermpje van de 20D kan vervangen (onderdeel ca 20 euro), maar ik kan niet vinden over de 60D.
Wat zonde? Ik zie regelmatig van die polish dingen langskomen maar of dat geschikt is voor dit soort schermpjes weet ik niet. En anders de inboedelverzekering aanspreken alleen zit je dan weer met je eigen risico :(
Succes!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Ik zou me pas zorgen gaan maken als er barsten in komen. Krassen zie je toch niet als het scherm aanstaat.

Flickr | Instagram

• DragonMunky
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11:43
Wij willen waarschijnlijk op de zaak ook een Canon EOS 60D aanschaffen. Ik heb er alleen even een vraagje over. Op een paar plekken zie ik dat je direct naar een USB Hard disk weg kan schrijven, maar na wat zoeken komen we het eigenlijk nergens anders tegen. Dat zou voor ons namelijk best handig zijn, want dan hebben we de data direct op een hard disk ipv meerdere SD Kaartjes.

Weet iemand hier iets meer over?

• V77
  • Laatst online: 02-01 11:53
In Amerika gaat er 100$ van de 60D prijs af, tot 20 maart. Zowel body als de kit. Geen woord of dit ook voor Europa gaat gelden. http://www.canonrumors.co...bates-coming-february-20/

3575wP # 13 x 275wP # Solar Edge # Azitmuth -35° # Helling 40° # Live PVoutput

• Zuurstok
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 00:15

Zuurstok

Passionately curious

offtopic:
binnenkort..binnenkort ;)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• Dancing_Animal
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08:07

Dancing_Animal

Niet omdat het moet.

quote:
DragonMunky schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 16:56:
Wij willen waarschijnlijk op de zaak ook een Canon EOS 60D aanschaffen. Ik heb er alleen even een vraagje over. Op een paar plekken zie ik dat je direct naar een USB Hard disk weg kan schrijven, maar na wat zoeken komen we het eigenlijk nergens anders tegen. Dat zou voor ons namelijk best handig zijn, want dan hebben we de data direct op een hard disk ipv meerdere SD Kaartjes.

Weet iemand hier iets meer over?
Het kan wel via een bridge, die helaas weer niet al te snel is.

Gelijk stiekem een beetje crossposten aangezien hier wat meer 60D gebruikers zitten.
Van de week met de 60D op pad geweest, ging lekker. Ik heb alleen nog een vraag. Ik heb er nu een class 6 kaartje inzitten en bij RAW schieten zit, logisch, na een reeks foto's de buffer even vol en schrijft ie intussen z'n data naar de kaart en moet ik toch even wachten voor ik kan doorschieten. Moet ik minder lang wachten met een class 10 kaartje of een nog sneller kaartje (zag laatst iets met een 1 er op die nog sneller zou zijn)? Of wordt de camera de beperkende factor in dit verhaal?

Hoe dan?

• The_Big_Easy
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 16:28
quote:
BobF. schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 10:34:
offtopic:
binnenkort..binnenkort ;)
Wanneer is 'binnenkort' ? Zie nog geen cashbacks of i.d. op canon.nl, zelfs op canonrumours geen rumour... :(

• Chickendorp
  • Laatst online: 15-07 23:00
Er is wel een nieuwe actie voor de 60D maar dus geen geld terug, zal dat in Nederland niet gaan gebeuren??
http://www.canon.nl/For_Home/Acties/index.aspx

• rally
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:25

rally

Deyterra Consultancy

Na lang wikken en wegen tussen de 600D en 60D heb ik de knoop doorgehakt en toch gegaan voor de 60D. Dat de body kunststof is en geen magnesium is volgens mij geen heel belangrijk verschil (er zijn zelfs sites die het als een voordeel beschouwen).
Ik heb de camera besteld met de 17-70 f/2.8-4 Macro OS lens van Sigma en de 580 EX II flits.

Eén ding weet ik zeker: Dit gaat een geweldige "upgrade" worden van mijn 350D met 18-200 (f/3.5-5.3) lens van Sigma :P

Waar ik nu nog over aan het nadenken ben is een goede zoomlens. Op dit moment speel ik met de gedachte om de Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM aan te schaffen, maar ik kan er nog geen enkele review van vinden :(
Zijn er hier gebruikers met ervaringen over deze lens?

De 100-400 L is me net te "groot" en bovendien komt met name het zoom mechaniek niet goed uit de reviews.

http://www.deyterra.com

• Makkelijk
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 05-07 09:55

Makkelijk

Ik zie het nut ook niet

Het zoom mechanisme van de 100-400L is iets waarvan je wel of niet moet houden. Ik hou er wel van omdat je direct kunt zoomen. Dat voelt erg natuurlijk aan. Het nadeel van schuif zoom is dat er stof in je lens zou kunnen komen. Is een 70-200 f4/L IS niet iets voor je? Had je het gevoel dat je met je 18-200 te weinig zoom had?

Btw: Gefeliciteerd. Ik zou de 60D ook gerust als upgrade voor m'n 40D kopen, of een magnesium body je boeit is heel persoonlijk. Mijn verzameling oudere canon's toont wel aan dat 'stevige' mid-end body's iets van het digitale tijdperk zijn. Ik laat veel dingen vallen maar m'n camera niet. Ik vind de gewichtsbesparing boeiender :P.

Makkelijk wijzigde deze reactie 08-03-2011 11:15 (33%)

Wielrenner; Mountainbiker; Softwarebouwer; Kaasvreter; Franziskanerdrinker.
..und Snowboard und Schnee <3

• rally

rally

Deyterra Consultancy

De 18-200 was zowiezo een "low budget" lens. Ik was net begonnen met SLR fotografie en wist niet zo goed wat de verschillen waren, maar wilde ook niet teveel geld uitgeven aan objectieven.
Het was een mooie all-round start lens, maar vooral bij uitstapjes (A1GP, dierentuin, etc) merkte ik dat ik "net" wat zoom te kort kwam om het object mooi in beeld te krijgen. Ik denk dat 300mm dat gaatje net mooi kan opvullen.

Ondertussen heb ik wel een review gevonden van de nieuwe 70-300 lens... Het lijkt de eerste/enige zijn tot dusver :P

• Valorian
Gefeliciteerd inderdaad. Ben zelf van een 400D naar de 60D gegaan per 2011 en bevalt echt super! De camera ligt alleen al zoveel beter in de hand dat ik er niet eens meer een grip bij ga kopen (ondanks dat ik zeer graag portretstand foto's maak) en qua ruis(reductie) op hogere ISO waarden is het niet meer een wereld van verschil maar een compleet ander universum ;)

Het is natuurlijk een beetje preken voor eigen parochie in het 60D topic (waar voornamelijk fans van deze body zullen posten). Maar de plastic body is voor mij absoluut ook geen probleem. Heb nog nooit een camera laten vallen en denk dat de casing zo'n val overigens prima zou overleven. Denk dat vooral 40/50D bezitters de plastic body als probleem ervaren omdat ze vanuit de magnesium-body komen en nu niet 'verder' kunnen in dezelfde lijn zonder op dat punt concessies te doen. Daar is dan de 7D natuurlijk weer een optie, maar wel duurder. Tsja, je kan niet alles hebben.

Grootste nadeel wat ik tot nu toe heb ervaren: mijn pc wordt te langzaam. Was qua workflow met 400D bestanden geen probleem, maar met de RAW bestanden van de 60D wordt er wel iets anders van je gevraagd ;) .. Ook qua accessoires moest ik meteen goed uitbreiden, ging een week na de aanschaf op vakantie voor 1 maand, dus dat werd meteen investeren in (gelukkig zeer betaalbare) 48 GB aan class 6 SD kaartjes.

EDIT: Verkijk je niet op de lompheid van zo'n 70-300. Niet alleen 1,5 keer zo duur als de 70-200, maar ook 1,5 keer zo zwaar.. De 70-200 zie ik zelf nog als ideale zoomlens die je wel nog eens overal mee naartoe neemt en weinig ruimte in je tas inneemt... NB: Zie net dat 'ie wel een stuk korter is (door de schuifzoom wellicht?), dat is dan wel weer handig.

Valorian wijzigde deze reactie 08-03-2011 11:30 (11%)

• Makkelijk

Makkelijk

Ik zie het nut ook niet

quote:
Valorian schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 11:26:
Grootste nadeel wat ik tot nu toe heb ervaren: mijn pc wordt te langzaam. Was qua workflow met 400D bestanden geen probleem, maar met de RAW bestanden van de 60D wordt er wel iets anders van je gevraagd ;) .. Ook qua accessoires moest ik meteen goed uitbreiden, ging een week na de aanschaf op vakantie voor 1 maand, dus dat werd meteen investeren in (gelukkig zeer betaalbare) 48 GB aan class 6 SD kaartjes.
Ik heb dat laatst ook ontdekt. Ik heb vorig jaar een nieuwe PC voor mn vader gebouwd, gewoon een core i3 met 4GB RAM en vlak daarna heeft hij een 5D MII gekocht. Onwerkbaar gewoon in lightroom!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 11:58
quote:
Makkelijk schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 11:33:
[...]

Ik heb dat laatst ook ontdekt. Ik heb vorig jaar een nieuwe PC voor mn vader gebouwd, gewoon een core i3 met 4GB RAM en vlak daarna heeft hij een 5D MII gekocht. Onwerkbaar gewoon in lightroom!
Zelfde merkte ik ook met de overgang van m'n 450D naar de 7D, bij mij is er nog wel mee te werken met een hexacore (Phenom II X6) maar het verschil is wel degelijk te merken.

Wat wel helpt is als je de "detail" settings zoals ruis onderdrukking pas als laatste doet of die tijdelijk even uitschakelt ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Die 70-300 is inderdaad korter. En ook de prestaties worden in de review geprezen.
Grootste "struikelblok" is op dit moment de prijs. Het is wel een behoorlijk dure lens (met de bijbehorende prestaties... dat dan weer wel).

De prestaties van mijn PC maak ik me niet zo'n zorgen over. Intel i7-940 met12GB RAM.
Dat "zou" theoretisch een respectabele performance moeten bieden :P

Mijn handen jeuken en ik hoop dat mijn pakje vandaag binnen komt. Dan kan ik de komende avonden gaan "spelen" met het apparaat en dit weekend wat mooie foto's proberen te maken.

• nero355

nero355

quote:
rally schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 11:25:
Ondertussen heb ik wel een review gevonden van de nieuwe 70-300 lens... Het lijkt de eerste/enige zijn tot dusver :P
http://www.the-digital-pi...IS-L-USM-Lens-Review.aspx

+

http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Persoonlijk vind ik het een geweldig ding (op een beurs mee gespeeld i.c.m. de 60D) en net wat Canon nodig had : Een fatsoenlijke 70-300 in de collectie :)

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Thanks Nero355... _/-\o_ die review had ik he-le-maal gemist |:(
Ik weet niet hoe, want ik had die site al meerdere keren bekeken, maar blijkbaar heb ik er overheen gekeken :(

Deze (en de andere) review hebben me overtuigd: Die 70-300 IS lens gaat er komen.
Zeer mooie lens die de camera (samen met de 17-70 lens) flexibel inzetbaar maken.

Nu hopen dat mijn hoge verwachtingen van de 60D waargemaakt gaan worden (hoewel ik me daar weinig zorgen over maak).

• Makkelijk

Makkelijk

Ik zie het nut ook niet

Ik heb hem vandaag voor het eerst daadwerkelijk eens gezien, ik vind het een mooie camera maar ik snap de kritiek als je hem naast een 50D en 7D houdt op zich wel. Aan de andere kant vind ik hem wel lekker klein, heeft ook z'n voordelen.

• Vishari Beduk
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21-04 09:44

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik heb sinds 2 dagen ook een 60D en hij is beter dan ik op basis van de reviews verwacht had :)
quote:
Makkelijk schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 11:13:
Ik laat veel dingen vallen maar m'n camera niet. Ik vind de gewichtsbesparing boeiender.
helemaal mee eens :Y

मकालु

• rally

rally

Deyterra Consultancy

En de mijne is gisteren ook binnen gekomen!
Hij is inderdaad een STUK beter dan de 350D die ik had (Duh!), maar gelukkig niet veel groter/zwaarder. De nieuwe lens wel :P (maar die is ook aanzienlijk beter). Maar potverdorie wat schiet dat ding mooie plaatjes.

Maar ik merk wel dat ik een groter zoombereik nodig ga hebben. En na het lezen van de diverse (lovende) reviews ga ik toch heeeeel sterk overwegen om de 70-300 IS L lens aan te schaffen.

Ik ben ook erg blij met het veel grotere scherm en de jog-dial. Die is even wennen, maar als je er eenmaal aan bent gewend, dan is het wel perfect om mee te werken.

Kortom: Mijn keuze is bevestigd en ik ben "blij en trots" om bij de 60D familie te horen :+

• anu
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 11-07 16:39
Ik kan me ook alleen maar bij mn voorganger aansluiten, ben ook van een 350d naar de 60d gegaan, wat een vooruitgang!
De ruisreductie is vele malen beter, de AF punten zijn beter, ook al zijn het er maar 2 meer, 4 van deze zitten op een betere plek, liveview is erg handig om bij bijvoorbeeld nachtfotografie scherp te stellen, het scherm is erg scherp en helder, en de extra draaiknop maakt het bedienen veel makkelijker.
Ook vind ik het prettig dat je het scherm kunt inklappen, toch een beetje extra bescherming tijdens transport etc.
Ik moet er wel nog een beetje aan wennen qua bediening, en ik wil ook nog wat gaan experimenteren met filmen, maar nadelen heb ik er voor mij nog niet in kunnen ontdekken :).

• mennovanw
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 14-07 10:39

mennovanw

Canon? You can!

quote:
nero355 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 12:03:
[...]

http://www.the-digital-pi...IS-L-USM-Lens-Review.aspx

+

http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Persoonlijk vind ik het een geweldig ding (op een beurs mee gespeeld i.c.m. de 60D) en net wat Canon nodig had : Een fatsoenlijke 70-300 in de collectie :)
Canon had al een fatsoenlijke 70-300 in de collectie, namelijk de oude non-L. ;)

Kost een bekje minder ook. Uit de vergelijking die je via TDP doet met de 70-200 F4 L IS komt de 70-200 er echt fors beter uit. Kijk niet alleen naar de centrumresolutie maar zeker ook naar het midframe-performance (ik vind dat op 200 mm best schrikken voor de nieuwe 70-300L en dan is ie nog F5 ook i.p.v. F4 van de 70-200). De 70-300 heeft natuurlijk wel 100 mm meer maar niks wat de uitstekende 1,4X extender niet kan oplossen.

Ik geloof best wel dat er plaats is voor een 70-300L, maar dan dient hij wel goedkoper te zijn dan de veruit superieure 70-200 F4 L IS.

Had Canon nou een goede 100-300 F4 L IS gemaakt had ik er zeker warm voor gelopen maar nu? Ik vraag het me soms echt af.. :X

mennovanw wijzigde deze reactie 09-03-2011 20:23 (5%)

EF: 5D4, 8-15L, 16-35 f4L, 24LII, 24-70 f4L, 35LII, 50L, 85L, 100L, MR14-EX, 2x 580EXII
Voigt: 20, 40, 90
FD: 2x F1, F1n, EF, SSC-primes 7.5-500mm
RF: VI-T/L, P, 7, 2x 7sZ, 110ED(20), 19-200mm LTM
Compact: G7x

• Quezzon
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 11-07 16:47
Ook sinds gisteren de trotse bezitter van een 60D en ik zat inderdaad te twijfelen tussen de 7D en de 60D maar dit is voor mij men eerste serieuse SLR en ik vind een camera met enkele standaard instellingen wel erg prettig. En als ik eenmaal wat zelfverzekerder ben en na veel testen zal ik waarschijnelijk alleen maar de handmatige instellingen gebruiken.

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Helaas heb ik nog niet veel met mijn nieuwe 60D kunnen "spelen", maar de eerste indrukken zijn al goed.

Wel moet ik me nog gaan verdiepen in de instellingen/mogelijkheden van de 580 EX flitser, want het is mijn eerste externe flitser.

Gisteren ook de knoop maar door gehakt m.b.t. de 70-300 L IS USM lens en hem besteld. Als het goed is komt hij vandaag al binnen en kan ik er van het weekend mee aan de slag.
Dan ben ik "voorlopig" klaar met de benodigde apparatuur :P

• nero355

nero355

quote:
mennovanw schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 20:22:
Canon had al een fatsoenlijke 70-300 in de collectie, namelijk de oude non-L. ;)
< 280 mm. wel ja en nog wat "tussen gaten" als ik de meeste eigenaren mag geloven ;)
quote:
Had Canon nou een goede 100-3 400 F4 L IS gemaakt had ik er zeker warm voor gelopen maar nu? Ik vraag het me soms echt af.. :X
Fixed ;)

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@rally + amu + Quezzon: gefeliciteerd met de 60D ;)

@rally + amu: een vergelijk met de 350D is sowieso onmogelijk, de 60D is in alle opzichten veruit superieur

@Quezzon: "ik vind een camera met enkele standaard instellingen wel erg prettig"
dat is wel een beetje vreemde reden om voor de 60D te kiezen ipv 7D :P

ik heb wel één nadeel kunnen vinden van de 60D: ik wil graag in liveview mode het scherpstellen en foto maken apart (zodat ik snel de hand kan focussen als het moet)
dus foto maken op de ontspan knop en scherpstellen alleen met de AF-ON knop
dat kan wel maar dan werkt het in de gewone niet-liveview mode ook zo en dat wil ik niet

मकालु

• Pasquald
  • Laatst online: 06-04-2015
Wat ik ook een nadeel vond aan de 60D is de losse focus screens die erin kunnen. Ik zou dan graag het screen willen met het raster. Echter kost je dat dan weer 30 euro extra. Wil je het raster uitzetten moet je de screens wisselen niet erg handig. Dat was dan voor mij ook 1 van de redenen om voor een 7D te gaan. Want dat Transmissive LCD scherm in de Viewfinder vind ik zeer handig op deze manier. Binnen no-time kan je het raster aan of uitzetten. Ook bij het focussen daar laat ie alleen het punt zien wat ie gebruikt door het LCD scherm.

Ik ben ook van een 350D gekomen. Dan kon ik mijn CF kaartjes nog gebruiken dat miste ik in de 60D toch wel. Dan had ik allemaal nieuwe SD kaartjes moeten kopen. Zo werd het prijs verschil met de 7D toch steeds kleiner voor mij.

• Valorian
Die kaartjes dacht ik ook aan ja.. maar anderzijds, had 2x 4GB compact flash, wilde voor mijn vakantie i.c.m. de grote bestanden van de 60D sowieso 48GB hebben. Dus bij een 7D had ik er zoveel extra kaartjes bij moeten kopen dat dat verschil (48GB SD of +/- 40GB CF) verwaarloosbaar zou zijn. Uiteindelijk heb ik overigens mijn 400D + grip + 18-55 (non-IS) + tasje + 8GB CF kunnen verkopen als een package, dus dat was ook wel relaxed. Heb er nog 300 euro voor gekregen, niet gek denk ik zelf.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

quote:
Pasquald schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 13:17:
Ik ben ook van een 350D gekomen. Dan kon ik mijn CF kaartjes nog gebruiken dat miste ik in de 60D toch wel. Dan had ik allemaal nieuwe SD kaartjes moeten kopen. Zo werd het prijs verschil met de 7D toch steeds kleiner voor mij.
ooit lang geleden had ik ook een 350D
en ik heb inderdaad nog de bijbehorende 3x1GB en 4x4GB CF kaartjes liggen
maar dat is zo ongeveer de slechtste reden om voor een 7D te kiezen omdat je die oude meuk nog kan gebruiken _O-

मकालु

• anu
Ik hou voorlopig mn 350d nog naast de 60d, is toch een camera waar ik veel plezier mee heb gehad, gebruik ik hem nu met de kitlens om wat fotos te maken tijdens het sleutelen of zo, hoef ik niet met vieze handen aan de 60d :)

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Bij mij gaat de 350D er gewoon uit... We hebben nog een point-and-click camera liggen en nog een 1080p videocamera... genoeg om het nodige beeldmateriaal mee op te nemen :)

Vandaag is mijn 70-300 f/4-5.6 L IS USM lens binnengekomen... Hij was toch iets groter dan ik dacht, maar wel een prachtige lens. Helaas was het te laat om nog een paar goede plaatjes te schieten. Wellicht dit weekend.

Ik zit nu alleen nog te wachten op mijn Lowepro Fastpack 250, want ik had in mijn enthousiasme een Lowepro Nova 170 tas besteld en daar past alles niet in (ja...de flits en mijn camera. De 70-300 moet ik dan los gaan dragen :P )

• Valorian
quote:
rally schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 23:45:
Bij mij gaat de 350D er gewoon uit... We hebben nog een point-and-click camera liggen en nog een 1080p videocamera... genoeg om het nodige beeldmateriaal mee op te nemen :)

Vandaag is mijn 70-300 f/4-5.6 L IS USM lens binnengekomen... Hij was toch iets groter dan ik dacht, maar wel een prachtige lens. Helaas was het te laat om nog een paar goede plaatjes te schieten. Wellicht dit weekend.

Ik zit nu alleen nog te wachten op mijn Lowepro Fastpack 250, want ik had in mijn enthousiasme een Lowepro Nova 170 tas besteld en daar past alles niet in (ja...de flits en mijn camera. De 70-300 moet ik dan los gaan dragen :P )
Nice. Heb zelf de 200 op de kop getikt, heb toch nooit een laptop bij me en daar past mijn setje ook in, voor de rest zijn ze bijna hetzelfde. Vind het echt een superfijne tas, 4 weken mee rondgelopen met zo'n 6kg gear en geen greintje pijn, waar ik bij mijn oude Crumpler Pretty Boy met het halve gewicht al last kreeg van schouders en rug! .. Vooral de stugge achterkant ben ik erg blij mee, evenals het draai-deel waardoor je hem niet af hoeft te doen (vergt wel wat oefening, vooral als je normaal 'de andere kant op draait' bij rugtassen ;) ..

• Pasquald
  • Laatst online: 06-04-2015
quote:
Vishari Beduk schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 22:15:
[...]ooit lang geleden had ik ook een 350D
en ik heb inderdaad nog de bijbehorende 3x1GB en 4x4GB CF kaartjes liggen
maar dat is zo ongeveer de slechtste reden om voor een 7D te kiezen omdat je die oude meuk nog kan gebruiken _O-
Die "oude meuk" is nog steeds een stuk sneller als de nieuwe SD kaartjes... Toch wel prettig na een burst met RAW+JPG. Je ziet niet voor niets dat in de high end camera's nog steeds die oude meuk gebruikt wordt. Mijn "oude" extreme CF kaartjes (onder andere 4x 8GB) zijn qua snelheid gelijk of sneller als de huidige Extreme SD kaartjes... De nieuwe 400x en 600x CF kaarten zijn vele malen sneller als de SD kaartjes die vaak nog max 133x zijn. Zonde om dat soort kaartjes dan weg te doen en er iets slechters voor terug te kopen.

Dus gewoon een hele goede reden om CF te blijven schieten en voor een 7D te kiezen. Op die manier hoef ik geen 150+euro aan SD kaartjes uit te geven als ik naar de zelfde grote van me opslag wil. Voor dat verschil en met de andere verschillen die ik in dit topic genoemd heb je voor bijna het zelfde geld een betere camera...

Dus zeker een hele goede reden om dus geld te besparen en voor dat geld gewoon de betere camera te kiezen...

Pasquald wijzigde deze reactie 11-03-2011 14:11 (6%)

• AHBdV
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 24-08-2018
quote:
mennovanw schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 20:22:
[...]
De 70-300 heeft natuurlijk wel 100 mm meer maar niks wat de uitstekende 1,4X extender niet kan oplossen.
Dat is wel erg simplistisch gestelt...

Een externder kan het verschil in bereik qua beeldhoek oplossen... Maar de 70-200L met 1.4x extender is wel minder scherp dan de 70-300L. Dat kan een extender niet oplossen!

Gezien dat een extender ook niet gratis is, en heel irritant in het gebruikt, is de 70-200L niet zo superieur meer, wanneer je veel op 280/300mm gaat werken. En juist op 300mm kun je extra scherpte goed gebruiken, omdat je daar misschien nog wel eens wat verder gaat croppen. Iets dat je op 100mm niet doet, omdat je dan gewoon aan de zoomring zal draaien.

• Scirocco
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 06:46
Nu het toch over extenders gaat, is die type 3 1.4 converter van canon al uit?
Ben wel benieuwd hoeveel beter hij nou is tov de type2.

| Nissan 200SX S13 | MacBook Pro 15" 2.2Ghz, OCZ Vertex 3 | OnePlus 2 | 7D | 10-400 1.4L IS USM

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

quote:
Pasquald schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 13:30:
[...]

Die "oude meuk" is nog steeds een stuk sneller als de nieuwe SD kaartjes... Toch wel prettig na een burst met RAW+JPG. Je ziet niet voor niets dat in de high end camera's nog steeds die oude meuk gebruikt wordt. Mijn "oude" extreme CF kaartjes (onder andere 4x 8GB) zijn qua snelheid gelijk of sneller als de huidige Extreme SD kaartjes... De nieuwe 400x en 600x CF kaarten zijn vele malen sneller als de SD kaartjes die vaak nog max 133x zijn. Zonde om dat soort kaartjes dan weg te doen en er iets slechters voor terug te kopen.

Dus gewoon een hele goede reden om CF te blijven schieten en voor een 7D te kiezen. Op die manier hoef ik geen 150+euro aan SD kaartjes uit te geven als ik naar de zelfde grote van me opslag wil. Voor dat verschil en met de andere verschillen die ik in dit topic genoemd heb je voor bijna het zelfde geld een betere camera...

Dus zeker een hele goede reden om dus geld te besparen en voor dat geld gewoon de betere camera te kiezen...
ik schiet uitsluitend RAW en nooit burst
in mijn 60D ziet nu een 16GB kaart die ik nooit hoef te wisselen, dus voor mij voldoet het prima

de 7D vind ik te groot, te zwaar, te duur en die 'superieure' AF interesseert mij niet

मकालु

• Valorian
quote:
Vishari Beduk schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 18:26:
[...]

ik schiet uitsluitend RAW en nooit burst
in mijn 60D ziet nu een 16GB kaart die ik nooit hoef te wisselen, dus voor mij voldoet het prima

de 7D vind ik te groot, te zwaar, te duur en die 'superieure' AF interesseert mij niet
Dit was ook mijn motivatie om voor de 60D te gaan. Daarbij was het kostenplaatje (+/- 300 euro verschil) nog het minst belangrijk, hoe de camera in de hand lag des te meer. Een betere AF was leuk geweest maar niet noodzakelijk, ik heb 4 jaar met een 400D gefotografeerd en me nauwelijks gestoord aan een eventuele 'slechte' AF, en nu ga ik vier jaar vooruit in de tijd en een klasse omhoog qua specs, dus die AF zit wel goed. Burst gebruik ik ook nauwelijks, in ieder geval niet in zoverre dat het een meerwaarde zou vormen.

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

quote:
Scirocco schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 15:06:
Nu het toch over extenders gaat, is die type 3 1.4 converter van canon al uit?
Ben wel benieuwd hoeveel beter hij nou is tov de type2.
1.4x Teleconverter II vs III

Minder CA overall, maar ook minder scherp met sommige lens combinaties.

Flickr | Instagram

• Terryb47
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 06:24
quote:
AHBdV schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 14:24:
[...]
Een externder kan het verschil in bereik qua beeldhoek oplossen... Maar de 70-200L met 1.4x extender is wel minder scherp dan de 70-300L. Dat kan een extender niet oplossen!

Gezien dat een extender ook niet gratis is, en heel irritant in het gebruikt, is de 70-200L niet zo superieur meer..
Wat vind jij dan zo lastig aan het gebruik van een extender?

Je kan het ook zo bekijken: wanneer je al in het bezit bent van een 70-200 kan je voor een kleine bedrag mbv een extender wat bereik toevoegen. De 70-200 is superieur tussen 70-200mm. Dan is de 70-300L die 400euro extra kost niet een upgrade die veel mensen zullen overwegen.

Als ik nog helemaal geen telelens zou hebben zou ik nog eerder voor de 100-400 kiezen.

Terryb47 wijzigde deze reactie 11-03-2011 23:09 (5%)

flickr heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• mjtdevries
  • Laatst online: 28-06 12:57
Als 100-400 eigenaar vind ik die keuze helemaal niet zo makkelijk.

De 100-400 is een leuke lens, maar het blijft een groot en zwaar bakbeest. (net zoals de 70-200 2.8's)
En je gaat je dan echt wel eens afvragen of je die grote zware fototas mee gaat nemen, of dat je er een andere tas bij gaat kopen met alleen met kortere/lichtere lenzen. (of alleen de 100-400 met body meeneemt en de tas thuis laat)

De 70-200 met extender, en de 70-300L zijn in relatief klein en lichte lenzen. Daar zul je niet gauw twijfelen en neem je ze altijd mee.

Verder is de 70-300 op 300mm wijd open duidelijk scherper dan de 400mm wijd open. Dat betekent dat je wat extra "cropping-power" hebt om het verschil tussen 300 en 400mm kleiner te maken.

Heb je bergen licht, dan kun je uiteraard op f/8 schieten met de 400mm, en dan is ie zo scherp dat je duidelijk veel voordeel hebt. (Maar vaak heb je niet zoveel licht. Ik schiet zelden lager dan iso400)

Ik zocht specifiek een tele zoom die goed was in het langste bereik. Daarom viel de oude non-L 70-300 af. De 70-200 met TC is wel een optie geweest. Maar ook die verliest wat scherpte met de TC.

Als ik nu opnieuw mijn kit zou moeten samenstellen dan zou die 70-300L toch wel aantrekkelijk zijn. Ook al omdat de 70mm mooi aansluit bij de 17-55. 100mm is in veel situatie toch weer te lang.

Speelt geld geen rol, dan zou ik gaan voor 17-55, 70-200 2.8 IS II, 400 f/5.6
Speelt gewicht/gemak een rol dan lijkt 17-55, 70-300L zeker een goede keus
Wil je zoveel mogelijk telezoom op een "beperkt" budget dan blijft de 100-400 zeer interessant.

(Mits je dus bij je telezoom het lange gedeelte het belangrijkste vind)

• Valorian
quote:
mjtdevries schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 11:35:
Als 100-400 eigenaar vind ik die keuze helemaal niet zo makkelijk.

De 100-400 is een leuke lens, maar het blijft een groot en zwaar bakbeest. (net zoals de 70-200 2.8's)
En je gaat je dan echt wel eens afvragen of je die grote zware fototas mee gaat nemen, of dat je er een andere tas bij gaat kopen met alleen met kortere/lichtere lenzen. (of alleen de 100-400 met body meeneemt en de tas thuis laat)

De 70-200 met extender, en de 70-300L zijn in relatief klein en lichte lenzen. Daar zul je niet gauw twijfelen en neem je ze altijd mee.

Verder is de 70-300 op 300mm wijd open duidelijk scherper dan de 400mm wijd open. Dat betekent dat je wat extra "cropping-power" hebt om het verschil tussen 300 en 400mm kleiner te maken.

Heb je bergen licht, dan kun je uiteraard op f/8 schieten met de 400mm, en dan is ie zo scherp dat je duidelijk veel voordeel hebt. (Maar vaak heb je niet zoveel licht. Ik schiet zelden lager dan iso400)

Ik zocht specifiek een tele zoom die goed was in het langste bereik. Daarom viel de oude non-L 70-300 af. De 70-200 met TC is wel een optie geweest. Maar ook die verliest wat scherpte met de TC.

Als ik nu opnieuw mijn kit zou moeten samenstellen dan zou die 70-300L toch wel aantrekkelijk zijn. Ook al omdat de 70mm mooi aansluit bij de 17-55. 100mm is in veel situatie toch weer te lang.

Speelt geld geen rol, dan zou ik gaan voor 17-55, 70-200 2.8 IS II, 400 f/5.6
Speelt gewicht/gemak een rol dan lijkt 17-55, 70-300L zeker een goede keus
Wil je zoveel mogelijk telezoom op een "beperkt" budget dan blijft de 100-400 zeer interessant.

(Mits je dus bij je telezoom het lange gedeelte het belangrijkste vind)
Goed verhaal. Zou bij de 17-55 + 100-400 de 85 1.8 of 1.2 niet een mooie aanvulling zijn? Heb je net dat gat overbrugd met een gooie lichtsterke lens, en de missende stukjes bereik los je op met een paar stapjes naar voor of achter ;)
N

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ik ben erg tevreden met de Sigma 17-70 en de Canon 70-300 L IS combinatie.

Hiermee heb ik voor mijn gebruik de optimale combinatie.
400mm was me trouwens niet alleen teveel, maar in diverse reviews werd vermeld dat deze lens lucht (en dus ook stof) naar binnen zoog. Dan heb ik liever een lens die (licht) weather proof is.

Anyway... dat is de lens die ik nu heb dus ruilen kan niet meer :P

• Scirocco
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 06:46
quote:
rally schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 13:06:
Ik ben erg tevreden met de Sigma 17-70 en de Canon 70-300 L IS combinatie.

Hiermee heb ik voor mijn gebruik de optimale combinatie.
400mm was me trouwens niet alleen teveel, maar in diverse reviews werd vermeld dat deze lens lucht (en dus ook stof) naar binnen zoog. Dan heb ik liever een lens die (licht) weather proof is.

Anyway... dat is de lens die ik nu heb dus ruilen kan niet meer :P
Jou 17-70 en 70-300 zijn vacuum?
Nee, die zuigen ook lucht en dus stof naar binnen bij in- en uitzoomen.

| Nissan 200SX S13 | MacBook Pro 15" 2.2Ghz, OCZ Vertex 3 | OnePlus 2 | 7D | 10-400 1.4L IS USM

• Hahn
  • Laatst online: 08:20
Maar de 100-400 wordt een pompzoom genoemd en staat er ook om bekend, de 'normale' zooms minder. Niet dat jij dat niet wist, je wou alleen snugger doen ;)

The devil is in the details.

• mjtdevries
  • Laatst online: 28-06 12:57
quote:
Valorian schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 12:38:
Goed verhaal. Zou bij de 17-55 + 100-400 de 85 1.8 of 1.2 niet een mooie aanvulling zijn? Heb je net dat gat overbrugd met een gooie lichtsterke lens, en de missende stukjes bereik los je op met een paar stapjes naar voor of achter ;)
Dat is inderdaad een goede aanvulling, maar je tas word er wel nog zwaarder van.
En wisselen is toch minder handig dan zoomen.

Ik zat laatst bv een kuur (te paard) te fotograferen. En dan wil je niet steeds tijdens de kuur de lens even wisselen. Voor die situatie zou de 70-200 2.8 perfect zijn. (ook al omdat de scherptediepte behorend bij 1.8 te klein is om zowel het hoofd van ruiter en paard scherp te krijgen)

Welke lens ideaal is hangt daarom heel sterk af van de situatie waarin je 'm gebruikt.

Mijn tas is nu gevuld met 17-85, 50 1.8, 85 1.8, 100-400, 430 EXII, 580 EXII. En dat voel je dan best wel :)

• Moby
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Mag de discussie over lenzen in het Canonmount topic? Dan kan de discussie hier weer gewoon over de 60D gaan.

Iceradio player, voor de veeleisende radioluisteraar. Doet aan ultracrepidarianisme

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Laat maar... overbodig ;)

rally wijzigde deze reactie 13-03-2011 07:50 (92%)

• N1traat
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 11:29
Even een tip voor iedereen met een 60d;

DealExtreme heeft een GRIP te koop voor ongeveer 46 euro. Wel chinees spul natuurlijk, maar voor dat geld...

http://www.dealextreme.co...-grip-for-canon-60d-55698

EDIT: vaak kan je ook imitatie batterijen daar kopen voor weinig. ;)

N1traat wijzigde deze reactie 17-03-2011 11:16 (15%)

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12:01
Vandaag voor het eerst met de 60D op pad geweest. Bevalt erg goed. Kom van een 500D af, en dat is toch wel een stapje minder qua mogelijkheden. Je mist het niet als je het niet hebt, maar als je het wel hebt is het toch wel fijn. Alleen het geluid van de sluiter al is om blij van te worden :D

• woytek
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 08-07 11:48
Tip: Used Products (http://www.usedproducts.nl/) heeft op dit moment een partij 60D's met de 18-135 IS lens voor maar 850 euro. Nieuw met factuur!

Heb vandaag in Alkmaar mijn 60D opgehaald _/-\o_

flickr | webdesign

• RMRJ
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09-08-2018
quote:
woytek schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 16:44:
Tip: Used Products (http://www.usedproducts.nl/) heeft op dit moment een partij 60D's met de 18-135 IS lens voor maar 850 euro. Nieuw met factuur!

Heb vandaag in Alkmaar mijn 60D opgehaald _/-\o_
Heb er ook 1 besteld en inmiddels binnen, bedankt voor de tip :)

• Tijmus
  • Laatst online: 15-07 23:22
quote:
RMRJ schreef op zondag 10 april 2011 @ 09:19:
[...]

Heb er ook 1 besteld en inmiddels binnen, bedankt voor de tip :)
Heb je hem via de webshop besteld? Kan hem nu niet meer vinden nl.

• RMRJ
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09-08-2018
quote:
Tijmus schreef op zondag 10 april 2011 @ 21:04:
[...]

Heb je hem via de webshop besteld? Kan hem nu niet meer vinden nl.
Via hun webshop vind je het niet. Ze hebben een advertentie op de Marktplaats en ik heb afgelopen vrijdag gebeld, toen hadden ze er nog een paar liggen.

• Tijmus
  • Laatst online: 15-07 23:22
quote:
RMRJ schreef op maandag 11 april 2011 @ 08:06:
[...]

Via hun webshop vind je het niet. Ze hebben een advertentie op de Marktplaats en ik heb afgelopen vrijdag gebeld, toen hadden ze er nog een paar liggen.
Super! Heb hem gister gelijk besteld, laten verzenden en vandaag al binnen :). Bedankt voor de tip!

• anu
Een paar weken terug ben ik op vakantie geweest naar Italie, en daar heb ik de 60d voor het eerst echt goed getest, en ik moet zeggen dat ik heel erg tevreden ben! De fotos die eruit komen zijn er mooi van kleur en mooi scherp (daar waar de fotograaf goed heeft scherpgesteld dan ;))
De ruisreductie is super, fotos op iso 800 levert nauwelijks ruis op, hoger heb ik nog niet nodig gehad :).
Ook het kantelbaar scherm icm liveview is in een aantal situaties erg handig gebleken, ook al is de autofocus dan redelijk traag.

Enige probleemple weat ik ben tegengekomen was het aansturen van een externe flits (zowel via een cactus V4 remote trigger als rechtstreeks op de camera), in de M-stand wou hij de flitser maar niet aansturen.
Op een gegeven moment de camera op volledig automatisch gezet, hier stuurt hij de flits wel aan, daarna weer op M, en nu werkt de flits ook hier? In Liveview krijg ik de flits helemaal niet aan het werken.
Iemand een idee of ik een instelling over het hoofd gezien heb?
De gebruikte flitser is overigens een Yongnuo Speedlite YN460 als ik me niet vergis.

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 08:07

Dancing_Animal

Niet omdat het moet.

quote:
anu schreef op woensdag 13 april 2011 @ 11:36:
Ook het kantelbaar scherm icm liveview is in een aantal situaties erg handig gebleken, ook al is de autofocus dan redelijk traag.
Heb je in Live View de Quick AF Mode al eens geprobeerd? Zie ook hier.

Hoe dan?

• anu
Nee, had hem nog op lie AF mode staan, ik ga eens met quick AF mode experimenteren :)

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12:01
Quick AF moet je ook wel ff goed mee oefenen. Laatst boven mijn hoofd een keer staan doen met Quick AF, je bent continu in de war omdat het lijkt dat je afdrukt, wat dus niet zo is.
Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True