• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Canon Eos 60D
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/L6rfoXg0J8Tgvc68q9anY36A/full.jpg

Daar is ie dan de Canon EOS 60D.
Veel dachten dat ie niet zou komen maar hij kwam toch. De 60D gebruikt dezelfde 18MP sensor als de 550D en de 7D. De burstrate ligt op 5.3fps, deze beperking t.o.v. van de eerder 6fps wordt veroorzaakt door de 18MP bestanden en maar een enkele DIGIC 4 processor

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4119/4930202214_ab735cdd35_z.jpg
  • 18 MP APS-C CMOS sensor
  • Advanced creative features with Basic +
  • Vari-angle 7.7cm (3.0”) 3:2 ratio LCD
  • Full HD movies with manual control
  • DIGIC 4
  • ISO 100-6400, H:12800
  • 5.3fps shooting for up to 58 JPEGs
  • 9-point cross type AF System
  • iFCL metering with 63-zone Dual-layer Sensor
  • Integrated Speedlite transmitter
  • In-camera RAW processing

preview van DPReview
review van DPReview
review van Cameralabs.com
review van imaging resource
Het persbericht van Canon Nederland

[ Voor 209% gewijzigd door PowerUp op 24-12-2010 17:01 ]

• deltaVsquared
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-03 20:11
En de bijbehorende press release:
London, UK, 26th August 2010 – Canon today announces the latest addition to its world-famous EOS series of Digital SLR (DSLR) cameras – the new EOS 60D. Replacing the EOS 50D, the EOS 60D is designed for photographers who want to take their skills to the next level, offering high performance, a series of creative features, a Vari-angle LCD screen and enhanced ergonomics – empowering photography enthusiasts to capture outstanding stills and Full High Definition (HD) video for unique, creative results.

High speed, high resolution

With an 18 Megapixel APS-C sensor, the EOS 60D offers high levels of detail and a magnification of 1.6x the focal length of the lens to capture poster-size images in a variety of aspect ratios*1. Canon’s powerful DIGIC 4 technology rapidly processes image information captured from the CMOS sensor’s four-channel output, providing outstanding colour reproduction, as well as high-speed shooting at 5.3fps in bursts of 58 full-resolution JPEGs.

A standard ISO range of 100-6400 is extendable to 12800, providing smooth images with minimal noise in low light conditions. A 9-point, all cross-type autofocus (AF) system also provides swift and accurate focusing, with an extra-sensitive centre point for lenses faster than f/2.8, allowing photographers to artistically employ a shallow depth of field during portraiture or for more atmospheric shooting.

The EOS 60D features Canon’s iFCL metering system, first introduced with the acclaimed EOS 7D, with a 63-zone Dual-Layer sensor. Information on subject location is gathered from the Auto Focus system, and is combined with colour and luminance readings for consistent accurate exposures whatever the situation. The Integrated Speedlite transmitter also provides in-camera control of multiple EX flash units for more creative lighting.

Shoot from all angles

A new 7.7cm (3.0”) Vari-angle wide LCD monitor features a 3:2 aspect ratio and a 1,040k dot resolution, providing added flexibility and allowing photographers to view their images in incredible detail. The Vari-angle wide LCD helps frame shots from difficult angles, and can be positioned with Live View enabled to achieve the desired composition if shooting isn’t possible using the viewfinder. The ability to capture wildlife portraits, overhead shots or ground-level photography is instantly enhanced, and the surface of the screen features an anti-reflective, water-repellent coating to protect the screen allows easy viewing in bright light and from a variety of angles.

Empowering creativity

A new Basic + function makes it easy for photographers to add their own creative touch to images without worrying about changing settings. Photographers can add ambiance to a scene by shooting according to lighting and scene type, with Portrait, Landscape, Close-Up, Sport, Night Snapshot or Creative AUTO modes all available. Different effects can be achieved by shooting with Basic + enhancements such as Daylight, Cloudy or Sunset or pre-set Picture Styles including Vivid, Soft, Warm or Monochrome.

Designed to provide power for those who wish to extend their creative vision, the EOS 60D features a host of new functions that help capture better images and in-camera effects to add an extra dimension. The powerful DIGIC 4 processor supports in-camera RAW image processing, allowing photographers to edit settings such as brightness, contrast, white balance or correct distortion or chromatic aberration. The edited image can then be resaved as a JPEG, ready to be printed or uploaded to a PC or the web.

For photographers who want to add post-production effects to their images without the need for expensive software, the EOS 60D also features a range of new creative filters that can be applied in-camera. Filters including Grainy B/W, Soft Focus, Toy Camera Effect and Miniature Effect provide images with a different feel, allowing photographers to create a themed collection – using Grainy B/W to give images a reportage style, for example – or easily smooth skin tone in portraits with Soft Focus.

EOS Movies: Full HD video with complete control

Offering photographers the freedom to go beyond stills, the EOS 60D captures 1920x1080p HD video with a variety of user-selectable frame rates, including 30, 25 and 24fps, as well as 720p video at 60 and 50fps. Movie Crop mode is also available, recording with the central 640×480 pixel area of the sensor to create an effective magnification of approximately seven times the focal length of the lens.

Full manual control in Movie mode allows photographers to employ their own exposure and focus settings and take advantage of the effects achieved from Canon’s wide range of EF lenses. An external stereo microphone terminal and the ability to adjust sound recording level ensures the audio track recorded matches the visual quality of the video, capturing broadcast-quality sound.

For those who want to share images with friends and family, an integrated HDMI port is compatible with Consumer Electronics Control (HDMI-CEC), allowing video and images to be viewed on any compatible HD-ready TV and controlled via the TV remote.

Designed for flexibility

The EOS 60D features a completely redesigned body, combining an ergonomically enhanced, curved shape with a new button layout to make it quick and comfortable for photographers to change settings. Frequently used camera controls are grouped together for easy access, while the Quick Control Dial, Multi-controller and SET button have all been merged into one Multi Control Dial, enabling photographers to operate menus and enter settings quickly using their thumb. The mode dial also features a lock button, preventing unintentional changes to settings mid-shoot.

A dedicated Quick Control access button allows photographers to instantly reach the most common shooting settings and playback controls. Customising the functions of a number of buttons is also possible, allowing photographers to tailor the camera to suit their individual needs. To help achieve landscapes with perfectly level horizons, a horizontal Electronic Level can be displayed in the viewfinder or in Live View to assist composition and remove any potential need for post-production correction.

The EOS 60D is one of the latest Canon models to support high-capacity SDXC memory cards, providing up to 2TB of available space, allowing photographers to keep shooting HD video and full resolution RAW and JPEG stills without changing cards. For better management of larger image libraries on the camera, EOS 60D photographers can add a rating of 1 to 5 to their favourite images, allowing them to be easily located and viewed on-screen. Once transferred from the camera to a PC, the tags can also be viewed using a number of image editing and management programs, including Canon’s DPP software.

Share the moment

For photographers who want to transfer content wirelessly, the EOS 60D includes Eye-Fi connected functions*2. The EOS 60D features a dedicated Eye-Fi section in the User Interface allowing WiFi functionality to be turned off when not required to save battery life

EOS 60D features at a glance:

* 18 MP APS-C CMOS sensor
* Advanced creative features with Basic +
* Vari-angle 7.7cm (3.0”) 3:2 ratio LCD
* Full HD movies with manual control
* DIGIC 4
* ISO 100-6400, H:12800
* 5.3fps shooting for up to 58 JPEGs
* 9-point cross type AF System
* iFCL metering with 63-zone Dual-layer Sensor
* Integrated Speedlite transmitter
* In-camera RAW processing

Gratis Henk

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

had het gezien. Er staat op de site van dpreview ook een tabelletje met daarin de duidelijk verschillen tussen de 50D, 60D en 7D. Erg handig voor mij, aangezien ik mijn 400D wil vervangen.

ik zie staan vanafprijs voor de body = 1149 euro. Best aan de hoge kant, als je je bedenkt dat de 7D slechts 5 tientjes meer kost volgens de pricewatch... mag hopen dat die nog gaat zakken haha.

iig, ik twijfel nog even door of ik nou lekker voordelig nog 1 van de laatste 50d's te pakken probeer te krijgen of een 7D/60D neem...

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Da's apart, een uitklapscherm in deze klasse.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:55

Markie

Voorheen BBE

Opvallende wijzigingen tov de 50d:
- SD ipv CF
- Geen micro-adjustment
- Plastic
- 5,3 fps

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:20

Milo.

klik

Inderdaad, in mijn ogen meer een downgrade. Althans ik wordt hier niet echt heel warm van, maar goed, Canon kon waarschijnlijk niet veel willen ze de 60d tussen de 550d en de 7d houden.
Daarentegen kan het voor veel mensen een makkelijkere overstap zijn van instapper naar deze tov bijv de 7d door dat schermpje.

p.s.
Als ik de vorm zo bekijk.. komt er ook weer een nieuwe xxxd achtige grip bij.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-04 19:21
Ik denk dat dpreview hier de spijker op zijn kop slaat:
With the 60D Canon has unashamedly moved the X0D range out of the 'semi pro' bracket and instead focused on the enthusiast photographer looking to upgrade from their Rebel. As a result, it's not the obvious continuation of the 30D - 40D - 50D pattern that its naming might suggest. Rather than being a direct upgrade replacement for the 50D, it's perhaps better understood as a 'Super Rebel.'
[...]
And so, from a spec and feature point of view it sits almost exactly half-way between the EOS 550D and the EOS 7D, which is exactly where it should be (though I suspect there'll be a few howls of protest at the apparent 'dumbing down' of the venerable X0D line).
Als je de rest van de preview leest blijkt ook echt dat hij minder "pro" aandoet dan de 50D -- heck, ik zou mijn 40D er niet voor willen ruilen...

Je krijgt natuurlijk wel zo'n hip swivel-screen, en het is nog steeds een mooie "step up" voor iemand die nu op een 550D zit. Bovendien krijg je zo te lezen wel het AF systeem van de 7D (toch? -> nee hoor) en kan deze ook draadloos fliters aansturen.

[ Voor 12% gewijzigd door Dannr op 26-08-2010 08:26 ]

• Markie

Markie

Voorheen BBE

Naast dat de grip is veranderd, zijn er ook nog een aantal andere 'fysieke' wijzigingen. Waarschijnlijk om ruimte te maken voor het klapscherm.
A summary of the major physical changes over the 50D follows below:

* Major re-arrangement of buttons
* Joystick replaced by four-way controller
* Gains 'Q' quick-menu button
* Top-plate buttons all now single-function
* Soft button (rather than switch) to unlock the rear control dial
* No dedicated Picture Styles button
* No Func. button
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/previews/CanonEOS60D/images/newdial.jpg
http://dpreview.com/previews/canoneos60d/page5.asp

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

ovendien krijg je zo te lezen wel het AF systeem van de 7D
Nee, volgens mij niet. nog steeds 9 punten ipv 19 op de 7D.

• Dannr
marceltuit schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 08:19:
Nee, volgens mij niet. nog steeds 9 punten ipv 19 op de 7D.
Ah ja, je hebt gelijk, ik was al verbaasd. (Het ging over het metering systeem, waar de 50D "TTL 35 zone SPC" heeft, en de 7D en 60D "TTL full aperture metering with 63 zone Dual Layer (iFCL)". Excuus)

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dumbing down of the xxD line it is imo. Zeker als ik dit dan zo zie, als je nu een 550D hebt en je wilt meer, haal dan een 7D. Als ze dan ook de magnesium legering eruit gehaald hebben ten koste van een draaibaar schermpje. In deze klasse? Tis niet alsof de 60D het moet opnemen tegen de opvolger van de Nikon D5000 o.i.d. Tuurlijk vormt de 60D wel het ideale midden tussen de 550D enerzijds en 7D anderzijds. Maar je kunt er niet om heen dat ze wat de xxD lijn zo zijn kracht gaf weggegooid hebben. Voelt een beetje aan alsof ze het kind met het badwater weggegooid hebben. Een uiterst curieuse beslissing van Canon.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:22
Nou ja, curieus... het is op zich logisch dat ze eens goed kijken naar de 550D en de 7D om daar iets tussenin te positioneren. Reken maar dat de prijs nog wat zakt, waardoor hij echt nog wel wat goedkoper wordt dan de 7D. Ik vind 't juist wel getuigen van lef dat ze eens goed kijken naar hun productportfolio in plaats van maar domweg de X0D-serie voort te zetten. Dan was hij nog 200 euro duurder geweest en zat hij helemaal dicht bij de 7D en was de kritiek hier nog veel erger geweest.

Dat de X0D-serie nu niet meer 'semi-pro/prosumer' is, maar juist 'advanced consumer', dat is jammer voor iedereen met een 30/40/50D (like me), maar dat mag de pret niet drukken.

Wat ik wel opvallend vind is dat Canon dus een model boven de X0D zet en bij het goed analyseren van het productportfolio dus de serie iets omlaag trekt, terwijl Nikon juist de DX0-serie omhoog heeft geduwd. Ik ben benieuwd wat een opvolger van een D90 nu gaat brengen, want die zou ook zomaar rond de Photokina eens kunnen komen...

Punctuality is the politeness of kings

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat ik her en der lees op DPreview fora zijn twee argumenten van voor en tegenstanders.

1) Voorstanders.. Er is een behoorlijk grote doelgroep die de 550D te klein vinden, maar de 7D te lomp en duur. Dus deze 60D past er perfect als middenweg in.
2) Tegenstanders.. De 7D is wat de nieuwe 60D had moeten zijn. De 60D is wat de 600D had moeten zijn. Zo had de 7D daadwerkelijk de met geruchten verwikkelde 3D kunnen zijn voor Canon.

Voor beide valt wat te zeggen. Persoonlijk ga ik mee met #2. Maar Canon zal dit wel met #1 in het achterhoofd gedaan hebben ja. Dat is ook wat ik opmaak uit de preview van DPreview zelf.

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04 14:21
Jammer hoor, had er wat meer van verwacht.

hopen dat dit model wel de prijs van de 50d lekker omlaag schopt (ook op de 2e hands markt) dan scoor ik wel een 50d! :)

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

• Markie

Markie

Voorheen BBE

Wat betreft de prijs:
Introductieprijs 50d: $1399/€1399 (binnen een maand naar $1199)
Introductieprijs 60d: $1099/€?
Introductieprijs 7d: $1699/€1999

60d wordt dus wel een stuk goedkoper in de markt gezet dan de 50d. Ben benieuwd wat de europrijs gaat doen.

Huidige prijzen actuele modelen:
Eos 550d €640,--
Eos 50d €685,--
Eos 7d €1210,--

60d zal dus waarschijnlijk werkelijk rond de €900,-- a €1000,-- gaan kosten? Voor een paar honderd euro meer zou ik dus voor een 7d gaan.Een 50d is ook een erg goed alternatief voor de huidige prijs (die vast niet echt meer gaat dalen omdat ze nu al schaars zijn).

[ Voor 12% gewijzigd door Markie op 26-08-2010 09:22 ]

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:57
De 60d is de opvolger van de 50d, maar is kleiner. (is dat erg?, komt waarschijnlijk door de sd behuizing)
Ik heb een 50d, maar zal bij een upgrade eerder voor de 7d kiezen als ik film zou willen. en op de 50d heb je ook nog micro adjustment. Het lijkt meer pro te zijn dan de 60D

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
als k een upgrade zou doen zou ik een 50D of 7D nemen.

persoonlijk vind k hem met dat klap scherm zo speelgoed achtig.en ook jammer/slecht dat hij niet meer van magnesium legering is maar nu van plastic .

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 23:05
Een aantal zaken die me opvielen - behalve het overduidelijke swivelscreen wat bijna onmisbaar is voor macro:

- Auto AE-lock als je one-shot AF gebruikt...Yay voor focus recompose! Nu alleen nog spot metering op het geselecteerde AF punt en we zijn er.
- Contrast detect in live view (met facials).
- Ik kon niet terugvinden dat hij ook een flash commander heeft, ondanks dat iemand het hierboven wel zegt...
- Matige viewfinder coverage.
- Plastic-achtig body. Jammer, ik vind magnesium alloy zo veel beter...
- M-Raw op identiek dezelfde resolutie als mijn 40D nu heeft. Komt hoge iso ruis wellicht ten goede.
- Eye-level (leuke gimmick toch, kan handig zijn)
- Geen PC terminal! Da's een enorme misser voor mij, hoewel ik waarschijnlijk een van de laatste gebruikers ben. Ik fotografeel erg veel met handmatige flitsers en dit is gewoon een makkelijke optie voor een flitser op een bracket. Ik kan natuurlijk een schoentje gebruiken, maar toch een gemis.
- Geen C1, C2, C3 meer. Heel, heel erg jammer want dat was in mijn optiek één van de beste features van de 40D en 50D tov hun voorgangers.
- SD(xc). Niet bepaald erg, maar toch wel iets wat potentiele overstappers van de 40/50D naar de 60D kan tegenhouden.
- Ergonomie ziet er verder enorm goed uit, ondanks het plastic. Knoppen bovenop staan veel handiger.

In mijn beleving mikt canon er nu op de de enthousiaste xxD gebruikers overstappen naar de 7D, en dat de voormalig xxxD gebruikers een stapje omhoog in het segment doen naar de 60D.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakMDS op 26-08-2010 09:49 ]

• Tomas_
  • Laatst online: 12:57
SndBastard schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 09:47:
In mijn beleving mikt canon er nu op de de enthousiaste xxD gebruikers overstappen naar de 7D, en dat de voormalig xxxD gebruikers een stapje omhoog in het segment doen naar de 60D.
lijkt mij een juiste conclusie

• TweakMDS
Toch lijkt het een heerlijke macro camera. Lekker veel pixels om uit te croppen. Snelheid is niet echt mega belangrijk. Goeie live view, zelfs met AF.
Voor mezelf zie ik het op het moment zo:
60D met dedicated macro lens (of hooguit wisselen tussen 35mm macro, 100mm macro of MP-E 65mm).
7D of 5DII voor al het andere ;)

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-04 15:58
Eerste wat mij opvalt: hij is een hele deel lelijker dan de 40/50d. Die laatsten waren mooi uitgebalanceerd, de verhoudingen klopten gewoon. Deze is echt heel wat minder mooi :-(

Maar daar koop je uiteraard geen camera voor, de d5000 van nikon verkoopt tenslotte ook gewoon goed.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Joosie200 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 09:02:
Wat ik her en der lees op DPreview fora zijn twee argumenten van voor en tegenstanders.

1) Voorstanders.. Er is een behoorlijk grote doelgroep die de 550D te klein vinden, maar de 7D te lomp en duur. Dus deze 60D past er perfect als middenweg in.
2) Tegenstanders.. De 7D is wat de nieuwe 60D had moeten zijn. De 60D is wat de 600D had moeten zijn. Zo had de 7D daadwerkelijk de met geruchten verwikkelde 3D kunnen zijn voor Canon.
Ik ben het eigenlijk wel met beide eens : De 550D had een 60D moeten zijn en daarmee zou die ook wat groter zijn + draaiwiel en joystickje hebben zoals de xxD lijn en xD lijn hebben voordat deze 60D uitkwam :)

Maar dit is ook wel een leuk toestel geworden voor iemand die net ietsje meer wil dan een 550D, toch ?? Prijs moet wel straks rond de 900 € zitten wil die interessant zijn denk ik.

Trouwens draaischermpjes : Wat vinden jullie ervan ? Leuk voor Macro en nog wat situaties, maar eigenlijk TE "speelgoed" achtig :| Ik weet het niet ...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• TweakMDS
Ik denk dat je er niet zo heel veel van merkt als je hem gewoon ingeklapt naar buiten draait. Ik heb eigenlijk niet gezien of deze ook naar binnen kan, maar vind dat bij compact cameras altijd wel een goeie extra bescherming tegen beschadigingen van het uit je tas halen en in je tas doen van de camera.

Ik denk dat ik voorlopig nog wel bij mijn 40D blijf. Van al deze nieuwe bodies krijg ik nog altijd geen upgrade neigingen. Als ik een tweede body nodig zou hebben, dan toch eerder een 7D (als het crop zou zijn).

[ Voor 26% gewijzigd door TweakMDS op 26-08-2010 11:03 ]

Anoniem: 83

*yay*!

Eindelijk de 50D voor dumpprijzen op de Marktplaats :D
* Anoniem: 83 wachtte al zo lang op de 60D _O-

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 83 op 26-08-2010 11:02 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:06

sapphire

Die-hard pruts0r

Duidelijk te zien dat ze de XXD een klasse lager willen positioneren. Uitklapbaar LCD, SD(HC/XC), én ook weer het gebruik van een IR remote wat hiervoor alleen op de XXXD en XXXXD zat.

Wel mooi om te zien dat de dSLR's echt wel stappen maken qua features die boeiend zijn (dat verschilt natuurlijk per gebruiker, en ik praat nu over mijzelf) oa. betere LCD's, betere lichtmeting ed. Het is natuurlijk nog een hele tijd weg en koffiedik kijken maar ik ben benieuwd hoe de 5DIII word :P

Gabriël AM5

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:51

mvh

State Governor

sapphire schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 11:33:
Duidelijk te zien dat ze de XXD een klasse lager willen positioneren. Uitklapbaar LCD, SD(HC/XC), én ook weer het gebruik van een IR remote wat hiervoor alleen op de XXXD en XXXXD zat.

Wel mooi om te zien dat de dSLR's echt wel stappen maken qua features die boeiend zijn (dat verschilt natuurlijk per gebruiker, en ik praat nu over mijzelf) oa. betere LCD's, betere lichtmeting ed. Het is natuurlijk nog een hele tijd weg en koffiedik kijken maar ik ben benieuwd hoe de 5DIII word :P
...en de bijbehorende dump(prijzen) van 5DII's voor iedereen die verdrietig wordt van de 60D :)

ik vind het wel grappig dat hij nu toch gekomen is. Toen ik mijn 50D een jaar geleden aanschafte had ik het er al over met de verkoper, maar die zag hem nog lang niet zitten... heeft hij toch gelijk gehad.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:23

Rannasha

Does not compute.

nero355 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:56:
[...]

Trouwens draaischermpjes : Wat vinden jullie ervan ? Leuk voor Macro en nog wat situaties, maar eigenlijk TE "speelgoed" achtig :| Ik weet het niet ...
Uitklapbaar scherm is ideaal in sommige gevallen: macro, vanaf een laag statief fotograferen, camera hoog boven je hoofd houden, enz... Granted, 95% van de tijd zit het schermpje gewoon in de camera geklapt, maar voor die 5% dat je er wel profijt van hebt is het erg fijn dat het scherm draaibaar is. Daarnaast kun je het scherm meestal (bij de Olympus implementatie van het idee iig) omgekeerd in de camera klappen, zodat het LCD beschermt is als je de camera in een tas stopt ofzo.

En, mits goed uitgewerkt, voelt het helemaal niet gammel aan, in ieder geval niet op mijn camera, maar ik neem aan dat de buildquality van de 60D ook prima in orde is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Anoniem: 87842

Ik zie de meerwaarde van het schermpje wel in. Echter, waarom kunstof behuizing en waarom kleiner? Dat zijn punten waar ik wel bang voor ben eigenlijk. SD kan ik nog wel inkomen, m'n MBP heeft een ingebouwde cardreader voor SD wat nog als extra pluspunt kan zijn. Maar ik wil een degelijk apparaat die goed solide aanvoelt.

Een 7D i.c.m. een kantelbaar scherm zou voor mij ideaal zijn. Die gaat er niet komen helaasch.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Ik ben geen canon fan dat weet iedereen wel denk ik. Maar dit ... ik weet 't niet, D90 equivelant is het nu geworden ipv tussen de 90 en d300 in.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 15:23
Waarom zijn mensen zo bang voor een kunststof behuizing?

Ik ben wel verbaasd dat er geen microadjustment in zit. Dat is voor mij één van de allerbelangrijkste features van de 50D.

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

kunststof behuizing boeit mij niet zo, als het maar stevig is.

dat kleinere formaat vind ik wel jammer, ik vond de 50D juist zo'n fijn formaat hebben (evenals de 7D).

En SD word ik ook niet blij van, heb nu vanuit mijn 400D nog compact flash. zou ik ook weer centen uit moeten gaan geven aan nieuw geheugen.

ben erg benieuwd hoe hij het op gebied van ruis gaat doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Polariteit op 26-08-2010 12:46 ]

• Quasem
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-04 02:13
Geen micro-adjustment? Dat begrijp ik niet en dat is voor mij een behoorlijk bitter pilletje. Ook al geen gps-ondersteuning. Erg jammer; was leuke feature geweest.

Wat houdt de Speedlite transmitter in? Kan deze mijn 430EX II draadloos aansturen als ie niet op de camera zit zonder 580EX?

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:35
marceltuit schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 12:45:
ben erg benieuwd hoe hij het op gebied van ruis gaat doen.
Ik denk hetzelfde als de 550D en 7D, dik in orde dus.

Als Sony-fan vind ik wel dat de A580 en 60D dichter bij elkaar liggen dan de A550 en 50D dat deden :)

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Voorlopig blijf ik zelf nog wel ff bij de 50D, maar dit kon dan wel eens de opvolger worden voor de 350D van het vrouwtje ;)
Lijkt me wel een fijn cameraatje voor haar en dan kan ik er zelf ook nog mee spelen O-)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

SndBastard schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 09:47:
- Nu alleen nog spot metering op het geselecteerde AF punt en we zijn er.

Zeker weten mee eens. Spotmetering op het geselecteerde AF punt zou zo'n grote toegevoegde waarde hebben, maar helaas. Ik had echt gehoopt dat dat erin zat. Maar verder vind ik de 60D te slecht, zelfs al had ie de spotmetering op het ingestelde AF punt. Wat een misser dit zeg. Maar ja, het gat tussen de 7D en de 50D vind ik zelf niet dusdanig groot om daar nog een model tussen te proppen.

Ikheb zelf de 40D en zou deze dus no way willen ruilen tegen een 60D. En wtf? 5.3FPS? ik vind de 6,5FPS al super op de 40D en zou zo graag een 7D willen hebben alleen al hierom. Daarbij...shit zeg, geef dat ding op zijn minst de verbeterde AF unit van de 7D, laat staan de weathersealing. Hoe zit het met de shutterlag van dat ding?
Geluk voor de xxxd gebruikers idd, maar pech voor de xxD gebruikers :(

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:23

RobinJB

CISO & Brandweerman

Ook nog handig denk ik: http://www.canon.nl/For_H...eras/Digital_SLR/EOS_60D/

Edit: en de 50d is gone?
http://www.canon.nl/For_H...as/Digital_SLR/index.aspx

[ Voor 35% gewijzigd door RobinJB op 26-08-2010 14:24 ]

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Beetje underwhelming, dit. Als je als x0D bezitter een upgrade wilt, zul je dus de dik-1k-grens over moeten met je euro's (richting de 7D).

[ Voor 5% gewijzigd door Servor op 26-08-2010 14:31 ]

• Quasem
Deathchant schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 13:47:
[...]

Hoezo geluk voor de xxxd gebruikers? Ik vind het geen 50D met video-functionaliteit en nog wat verbeteringen. Voor een aantal zaken zit ie daaronder en dat vind ik errug jammer. Deze xxxd gebruiker zat nu juist op die zaken te wachten die Canon heeft toegevoegd tov de 50D en niet om een aantal zaken weg te halen :'( .
Qua prijs zal ie toch boven de 550D zitten en dan is het prijsverschil met de 7D laag (zou ik die dan toch maar moeten kopen :? ).

• Servor
  • Niet online
Het is kennelijk voor Canon een erg lastige markt, de markt voor consumenten die enthousiast over iets zijn en bereid zijn er iets meer euro's dan het instappertje voor neer te leggen. Vreemd, want je zou denken dat er genoeg te halen valt in dat segment. Maar ik zie me zelf niet snel een 7D halen eerlijk gezegd (wellicht 2e hands, ooit).

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:47

rapture

Zelfs daar netwerken?

Om vanuit mijn 30D naar iets meer te kunnen stijgen, zou ik op een 7D aan dumpprijzen (over 2 jaar op de tweedehandsmarkt) moeten richten. Vooral autofocusaccuratie is de meerwaarde. Als het niet correct in low light op een doelwit kan locken, dan heeft het geen zin om out of focus met bijna 20 MP vast te leggen.

50D is duidelijk downgrade en is helemaal gericht op xxxD gebruikers die gek van de menutjes aan het worden zijn. Onder xxD is het niet te bedienen.

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:47
Vind het een beetje een raar verhaal dat je daar schrijft, rapture, want de 50d vind ik toch wel een behoorlijke stap voorwaarts op je 30d. Dat de 60d ten opzichte van de 50d eerder een downgrade is is eigenlijk best triest. Dit had ik niet verwacht van Canon.

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:23

RobinJB

CISO & Brandweerman

Ook ik twijfel nu enorm, wilde eigenlijk van 550d naar 60d, maar de 50d trekt me meer, al is dat ook niet echt een grote stap. De 7d of 5d trekken me weer wel aan, maar daar is weer een heel ander budget voor nodig.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:47

rapture

Zelfs daar netwerken?

Niet als je hoofddoel, in omstandigheden fotograferen, waar de meeste autofocus op hol slaat. Dan wil je iets dat erop kan locken ipv ernaast. De andere features zijn van onderschikt belang. Dan krijg je een duidelijk zwart/wit beeld tussen "nog meer van hetzelfde" en "dat is nu eens iets anders".

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:25
Bon,
ben ik blij dat ik NIET gewacht heb op de opvolger van de 50D en mij toch de 50D heb gekocht (budget is er wel voor de 7D maar ik investeerde het liever in goede lenzen + koop mij wel FF als ik bijberoep hierin ga starten). Ik ben van het principe dat een dure body niet per sé betere foto's afleverd (zie maar HDR topic, met mijn sony A300 en kitlens gedaan vroeger).
Maar ik ben wel van het principe dat een body degelijk moet zijn, goed in de hand moet liggen en snel toegankelijk. Daarom heb ik voor de 50D gekozen en mijn A300 bij wijze van spreke weggesmeten.
Nu was de XXD reeks altijd de pro sumer reeks, mja, dit valt weg met de 60D. Het is meer voor de instap fotograaf die er een beetje meer geld wilt tegenaan smijten.
Spijtig, maar ik wacht zoals gezegd op een mooie 2e hands 5DII of een goeie 2e hands 7D.

Interesting times...

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Ben erg blij dat ik 2 maanden terug een nieuwe 50D heb gehaald voor de halve prijs tov een 7D: €609,- :9
De belangrijkste punten voor mij waren de bediening en de grootte van de grip voor mijn grote handen, de nieuwe 60D is daar nu duidelijk een achteruitgang in.
Mocht er ooit in de toekomst een opvolger worden aangeschaft, dan zal dit zeker minimaal een 7D (7Dmk2) zijn.

Voor mijn broer met een 350D is de 60D juist wel een leuke opvolger tzt.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• mjtdevries
Deathchant schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 13:47:
Daarbij...shit zeg, geef dat ding op zijn minst de verbeterde AF unit van de 7D, laat staan de weathersealing. Hoe zit het met de shutterlag van dat ding?
vind je zelf niet dat je nu wel erg unrealistisch bezig bent?

De AF unit van de 7D icm de weathersealing is nu juist wat de 7D zoveel duurder maakt.
Je had van tevoren kunnen weten dat de 60D die features nooit aan boord zou hebben.
Hoezo?
Nu hebben de xxD gebruikers eindelijk een goede smoes om een 7D te kopen. Stiekum wachten alle xxD gebruikers daar toch op? ;)

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:09
deblaauwn schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 11:42:
Toen ik mijn 50D een jaar geleden aanschafte had ik het er al over met de verkoper, maar die zag hem nog lang niet zitten... heeft hij toch gelijk gehad.
Zo heb ik op de een na laatste dag van 2009 nog een 50D aangeschaft, en kan er niet rauwig om zijn dat nu al de "opvolger" uit is, ik vind hem inderdaad ook visueel minder sterk overkomen van de 50D maar wat is er gebeurt met de framerate? Ik kan 6.3 fps schieten en deze maar 5.3 fps wel de sensor upgraden niet de processor?! Die 3 extra megapixels druk ik toch al niet vaak af! Enige pluspunt is... filmen... wil ik ook! ;(

• nero355

nero355

GewoonWatSpulle schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 15:55:Die 3 extra megapixels druk ik toch al niet vaak af!
Minder ruis zie je wel en dat lijkt me wat belangrijker, toch ? ;)

/EDIT : @ hieronder =>
kazzzdafke schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 16:54:
Filmfunctie is voor mij meer een negatief punt!
Eigenlijk had het zelfs nooit op een 5DII mogen staan. Probleem is dat een DSLR dient om foto's te maken, die filmfunctie is gewoon een extra feature die je 2% van de tijd gebruikt, maar wel kapot kan gaan, wat je dan weer 40% kost!
En toch ga je dat echt wel gebruiken als je het eenmaal hebt !! Scheelt weer een hoop gepraat en uitleg bij je foto's ;)

[ Voor 53% gewijzigd door nero355 op 26-08-2010 16:57 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• kazzzdafke
GewoonWatSpulle schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 15:55:
[...]

Enige pluspunt is... filmen... wil ik ook! ;(
Eigenlijk had het zelfs nooit op een 5DII mogen staan. Probleem is dat een DSLR dient om foto's te maken, die filmfunctie is gewoon een extra feature die je 2% van de tijd gebruikt, maar wel kapot kan gaan, wat je dan weer 40% kost!

Interesting times...

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:17
kazzzdafke schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 16:54:
[...]

Blijkbaar dient een DSLR dus NIET MEER om alleen foto's te maken. Lange leve vooruitgang.
Er zijn hele groepen mensen die de 1D/5D/7D/550D kopen voor alleen de videofunctie. Videoclips, TV series, films... het kan tegenwoordig allemaal geschoten zijn met een DSLR.

• kazzzdafke
GerardHenninger schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 17:33:
[...]

Blijkbaar dient een DSLR dus NIET MEER om alleen foto's te maken. Lange leve vooruitgang.
Er zijn hele groepen mensen die de 1D/5D/7D/550D kopen voor alleen de videofunctie. Videoclips, TV series, films... het kan tegenwoordig allemaal geschoten zijn met een DSLR.
Ja en lees dan de reviews hiervan:
de conclusie is altijd hetzelfde: gebruik een echte camera die hiervoor gemaakt is, want met die camera kan je ook foto's maken.
Dus foto = DSLR
video = videocamera

maar als jij tevreden bent met zo zo.. geen probleem!

Interesting times...

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-04 15:58
kazzzdafke schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 18:43:
[...]

Ja en lees dan de reviews hiervan:
de conclusie is altijd hetzelfde: gebruik een echte camera die hiervoor gemaakt is, want met die camera kan je ook foto's maken.
Dus foto = DSLR
video = videocamera

maar als jij tevreden bent met zo zo.. geen probleem!
Die dingen worden professioneel gebruikt door heel wat filmmakers. House MD, een ongeloofelijk groot deel van de videoclips van populaire wereldsterren,...

Dat wil toch zeggen dat de videofunctie wel beter is dan 'zozo'.

• Zuurstok
  • Laatst online: 24-04 15:25

Zuurstok

Passionately curious

show mij 1 camera in deze prijsklasse waar zulke relatief mooie en goedkope lenzen opgezet kunnen worden, met zo'n grote sensor ? :)

Bestaat er niet, nog niet althans.. DSLR filmen is werkelijk waar briljant, en wil je dezelfde kwaliteit in een native videocamera, dan mag je wel wat meer gaan lappen..

Imho is het zo verleden tijd om te denken foto = dslr, filmen = videocam.

DSLR kan erg goed mee met de grote videocamera's; andersom niet ;)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• iMars
  • Laatst online: 19:44

iMars

Full time prutser

4 maanden geleden ben ik van een 400D naar een 7D gegaan. Ik wilde persee een xxD. Had een 40D van een vriend in mijn handen gehad, die in low-light beter, sneller en accurater focust dan mijn 400D.

Ik had de keuze voor een 2e hands 40D, of een 50D. Ik heb toen heel hard 'geschreeuwd' : "Waar blijft de 60D?". De 50D had geen film functionaliteit en eerlijk is eerlijk, in de 4 maanden dat ik nu de 7D heb, heb ik nog niet gefilmd. Wat mij ook weerhield om de 50D te kopen, was zijn bijnaam 'ruisbak'. Er zullen ongetwijfeld veel mensen mij nu gaan tegen spreken over zijn bijnaam ;) Maar goed, ik wil gewoon iets goeds, en bij twijfel doe/koop ik het niet.

Dus de 7D werd het!

Nu de 60D er is, vind ik het wel een tegenvaller. Ik had er meer van verwacht.

Wat Joosie200 zegt:
Joosie200 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 09:02:

Voor beide valt wat te zeggen. Persoonlijk ga ik mee met #2. Maar Canon zal dit wel met #1 in het achterhoofd gedaan hebben ja. Dat is ook wat ik opmaak uit de preview van DPreview zelf.
Persoonlijk ga ik ook voor #2...

Koop hier mijn P1 reader :)

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 22:44
Ik ga ook voor optie #2. Ik zit te twijfelen tussen een 7d en 60d en heb lang gewacht op de uiteindelijke release, maar ik begrijp echt niet dat de 60d de volgende functies niet heeft:

- micro adjustments
- high speed sync flash
- flash sync cord socket

Voor zo ver ik weet kan mijn 400d zelfs high speed sync flitsen (ik kan met mijn 580 EXII in elk geval ingesteld op HSS wel boven de 1/200 schieten) en heeft die wel een flash sync cord socket. Maar ik verbaas me vooral dat je een remote flash kan aansturen met de 60d. Micro adjustments heeft iedereen wat aan, maar remote flash is wel echt een pro functionaliteit die je niet zomaar gaat gebruiken (je moet immers ook eerst een Speedlite kopen).

Het wordt voor mij dus een 7D denk ik :) hoewel ik een 1.040 MP 3:2 scherm ook wel op de 7D zou willen.Dat is volgens mij het enige wat 'echt beter' is op de 550d en 60d.

[ Voor 8% gewijzigd door Contagion op 26-08-2010 21:07 ]

• LaurentS
  • Laatst online: 31-12-2024
Ik ben teleurgesteld in deze 60D. Ik had eigenlijk verwacht dat hij minstens alle elementen van de 50D ging overnemen (zoals 6.3 bps en microadjustment) en dat enkel de body in plastic ging zijn. Daar zou ik nog prima mee kunnen leven, maar nu vind ik het eigenlijk een veredelde xxxD. Eigenlijk gewoon hoe een xxxD zou moeten zijn, degelijk om vast te houden en vrij uitgebreide functies.
Ik ben dus ook een tegenstander, bij mij komt hij alleszins niet in huis. Een 50D zal ook niet lukken, want ik ben nog niet van plan om mijn 450D onmiddellijk te vervangen, en een 7D vind ik toch wat te duur...

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

heeft dat ding geeneens een pc-sync socket ? LOL ! hoe bedoel je wireless transmitter troep dat kut werkt door mensen hun keel douwen ! :P

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bummer zeg, ik heb meer het gevoel naar een 550D on steriods te kijken dan een waardige en degelijke opvolger van m'n 30D. Dat scherm heeft voor mij nauwelijks toegevoegde waarde, maaar vernaggelt wel de bediening. Daarnaast heb ik zo mijn twijfels hoe stevig en waterdicht die constructie is. Vandaag heb ik een groot deel van de dag in de regen gefotografeerd (zoveel mogelijk onder de jas, maar alsnog werd 'ie goed nat...dat gaat met de 30D prima), ik weet niet hoe dat schermpje zich dan gaat houden.

Ik had eigenlijk gehoopt dat ze de normale lijn voort zouden zetten: een 50D met een nettere sensor en bij voorkeur filmmogelijkheden zou voor mij prima zijn geweest.... Maar deze kleine en uitgeklede body gaat het gewoonweg niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

ik denk dat velen nu de 7D gaan binnenhalen, ik verwacht een prijsstijging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281763

De 60 is voor de xxxD , wat de 7 voor de xxD is.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quasem
BobF. schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 00:44:
Mmm, ik wachtte bewust op de 60D om mijn 350D te gaan vervangen. Maar met een dergelijke deceptie wordt het zeeniet de 60D. De 7D dan? Tja, 1200 eurie is meer dan ik wilde betalen. Mijn gevoel zegt me: screw canon en koop een nikon. Maar nikon heeft ook weer zijn onhebbelijkheden. Endan kan ik mijn huidige lenzenset ook wegdoen en da's wel weer jammer... Dan is die 7D goedkoper. Maar dat wordt 'm niet dit jaar. Dan maar volgend jaar. Dus aan prijsopdrijving ga ik dit jaar niet doen.

By the way wanneer zou de 7D worden vervangen? Hij is nu een klein jaartje oud. Is dat normaal na 2 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
Is een goedkope 50D dan niets voor je? Ik heb vrij kort na het uitkomen van de 50D bij de Canon Outlet Store op eBay voor iets van 450 euro een 40D gekocht, en ben daar nog steeds erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

BobF. schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 00:44:
Zou wel lullig zijn ... ik heb dankzij MiG-29's topic over die MediaMarkt foto actie de 7D in feite voor 1000 € meegekregen als je uitgaat van een prijs rond de 500 € voor de 15-85 kit lens :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quasem
Dannr schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:30:
Is een goedkope 50D dan niets voor je? Ik heb vrij kort na het uitkomen van de 50D bij de Canon Outlet Store op eBay voor iets van 450 euro een 40D gekocht, en ben daar nog steeds erg blij mee.
Nee; ik wil perse met filmoptie. In het verleden ook wat gefilmd (heb een sony), maar sleep ze niet allebei tegelijk mee. En ik wil graag ook video's maken van mijn dochtertje. Nu zijn het vooral foto's (ik mag wel zeggen heel erg veel foto's). Zeker op cameragebied wil ik een stap beter dan de xxxD-serie. Alhoewel natuurlijk de 550D al veel meer biedt dan de 350D zoek ik juist bewust naar zaken als betere lichtmetering, betere autofocus en zeker ook micro-adjustment. Had dit laatste erop gezeten dan was de 60D een optie geweest. Nu is er een minder gevoel. En mijzelf kennende heb ik zoals ze bij ons zeggen "de kop verkeerd staan" en dan komt ie er dus niet (en ja die kan zo lang verkeerd staan op dit punt dat er al een opvolger van de 60D uit is :( ).

Edit: Overigens staan bij die Canon outlet slechts 2 printers. Staat er altijd zo weinig op en moet je geluk hebben of is dit toeval?

[ Voor 5% gewijzigd door Quasem op 27-08-2010 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
  • Laatst online: 01-04 12:58

thalyric

God

GerardHenninger schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 17:33:
[...]

dus dat ;-)

ontopic ...

was eerst heel blij met die 60D .. maar nu ik verder lees ... zeg ik ook optie 2 ;-) .. mijn 40D blijft nog wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196662

Quasem schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:24:
[...]

Mmm, ik wachtte bewust op de 60D om mijn 350D te gaan vervangen.
Ik zit in dezelfde straat en heb m'n kooptaktiek al beslist. 50D kopen + een powershot S95. 50D heb je je DSLR voor de foto's. De S95 dient dan als leuk 2de toestel dat je altijd kan bijhouden, heeft ook nog eens behoorlijk aantal instellingen (maar andere leden van je gezin kunnen hem gebruiken) en je kan 720p@24fps filmen.
50D + S95 is wel ongeveer gelijk aan een 7D qua prijs. Maar voor wat ik wil doen, kan ik een camera van €1300 niet goedpraten tegen mezelf.

Misschien ben je daar iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
Quasem schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:57:
[...]
Edit: Overigens staan bij die Canon outlet slechts 2 printers. Staat er altijd zo weinig op en moet je geluk hebben of is dit toeval?
Dit is toeval, 't varieert nogal. Af en toe komt er bijv. een hele bult (stuk of 10, 20) van 1 type camera langs, maar nu inderdaad even niet zoveel. Moet wel zeggen dat ik het de laatste maanden niet zo bijgehouden heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:28
Eentje van 1300 niet maar twee van samen 1300 wel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quasem
jip_86 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 12:42:
Eentje van 1300 niet maar twee van samen 1300 wel :?
Toch kan ik dat wel begrijpen. Ik heb ook een compact voor erbij. Je wilt ook niet overal je hele hebben en houden meeslepen, maar wel voor een speciaal momentje toch de mogelijkheid hebben om iets te knippen. Dat hoeft dan geen fotografisch hoogstandje te zijn, maar zorgt er wel voor dat je net dat ene leuke bijzondere moment hebt vastgelegd.

Maarre op een 7D zet je geen 18-55 IS; dat kan nog wel op een 550D oid. En dan wordt de 1300 van de 7D al snel 1800 à 1900....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Laatst online: 09-04 16:36
Zag 'm bij een winkel (website) voor 1229 staan, maar 50 euri's goedkoper dan de 7D daar.
:X
Dan ben je goed gek als je een 60D koopt.
Zal wel een paar honderd vanaf gaan de komende maanden (maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

MadButcher schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 02:26:
Zag 'm bij een winkel (website) voor 1229 staan, maar 50 euri's goedkoper dan de 7D daar.
:X
Dan ben je goed gek als je een 60D koopt.
Zal wel een paar honderd vanaf gaan de komende maanden (maar toch).
Laagste prijzen pricewatch:

EOS 550D Body: € 633,-
EOS 50D Body: € 679,-
EOS 7D Body: € 1199,-
EOS 60D Body: € 1019,- --> meer dan 900 Euro zou ik er toch echt niet voor over hebben, 7D is betere keuze.

De prijs van de 60D zal over 2 tot 3mnd wel aardig gezakt zijn, en over een half jaartje is er ook een 600D. :)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:33

polthemol

Moderator General Chat
bitshape schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 03:48:
[...]

Laagste prijzen pricewatch:

EOS 550D Body: € 633,-
EOS 50D Body: € 679,-
EOS 7D Body: € 1199,-
EOS 60D Body: € 1019,- --> meer dan 900 Euro zou ik er toch echt niet voor over hebben, 7D is betere keuze.

De prijs van de 60D zal over 2 tot 3mnd wel aardig gezakt zijn, en over een half jaartje is er ook een 600D. :)
of misschien net geen 600D ;)

Wat er nu eigenlijk duidelijk te zien is, is dat de 7D nogal "fucked" met de productlijn van canon en dat ze nu dus moeten duwen om alles een beetje in model te houden. Het zou me niet zo heel erg verwonderen als ze zouden breken met een bepaalde lijn. Denk misschien aan het sneller uitbrengen van een 70D, de 7D dan EOL verklaren en de xxD-reeks wat duurder maken dan hij nu is, met opties die richting de 7D neigen, waardoor alles weer normaal en helder is.

Imo. kun je ene camera maar op 2 manieren aantrekkelijk maken voor "me": door techniek (dus de leuke foefjes, filmen, micro-adjustment, goed scherm, snelle af, goed prestaties, noem maar op) of de prijs. En de 60D doet het op beide niet.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Haha, een 599D :+

Nee, serieus. Daar de xxxD serie elk jaar een refresh krijgt, wat met de afgelopen modellen steeds rond Februari gebeurde, zou je een 600D-introductie kunnen verwachten in Februari 2011. Wat er verbeterd en veranderd wordt qua specs om de 550D opvolging te rechtvaardigen is mij nu nog totaal onbekend en totaal speculatie.
Wat er nu eigenlijk duidelijk te zien is, is dat de 7D nogal "fucked" met de productlijn van canon en dat ze nu dus moeten duwen om alles een beetje in model te houden. Het zou me niet zo heel erg verwonderen als ze zouden breken met een bepaalde lijn. Denk misschien aan het sneller uitbrengen van een 70D, de 7D dan EOL verklaren en de xxD-reeks wat duurder maken dan hij nu is, met opties die richting de 7D neigen, waardoor alles weer normaal en helder is.
Deels mee eens, om dit op te lossen zou Canon de 7D door een 7Dmk2 kunnen verversen, om deze dan qua netto prijs weer hoger in de markt te zetten om de huidige prijs van de 60D te "rechtvaardigen". Maar zelf verwacht ik geen snelle opvolging van de 7D, dat zal echt nog wel even duren.
Wat ik wel verwacht is dat de netto prijs van de 60D na enkele maanden wel aardig gedaald is om het aantrekkelijk te maken er één aan te schaffen. De huidige 7D zal mogelijk iets in prijs stijgen.

Canon geeft wel het signaal af dat men aardig aan het "melken" is geslagen, zie ook de hogere prijzen van nieuwe L-lenzen tov de voorgangers die ze vervangen.

Anno vandaag is men beter af met de aanschaf van een 7D als men nu een 60D voor de huidige prijs overweegt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:15
Hmm.. zat er al langer aan te denken om van de 450D over te stappen naar de X0D serie.. Maar de 60D gaat het niet worden.. 40D is nu voor rond de 400 te krijgen op MP e.d. wordt wel aantrekkelijk zo...
Ik weet dat de 50D meer kan dan de 40D, maar het gaat mij vooral om de grotere en degelijkere behuizing, snellere fps, en instelmogelijkheden van de X0D serie. Nog maar even afwachten of de 50D nog wat verder in prijs daalt, maar ik denk dat ik me een dezer weken toch maar een 40D ga scoren...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Laatst online: 28-04 10:27
Heb het een dag laten bezinken, omdat ik ook de niet magnesium body en het klapscherm erg "amateuristisch" vind aanvoelen, maar ik denk dat dit wel eens een hit kan worden. Kijk naar fora als eosdigitaal, daar zitten heel veel fotografen die de bossen in trekken om plantjes en paddestoelen te fotograferen. Een jaarabonnement hebben op de dierentuin om met hun camera naar toe te gaan. Voor deze mensen is deze camera ideaal, want het is een stap hoger als een 550D (want he, op een forumdag kun je niet aankomen met een instappertje) en qua financiën (na introductie) ook nog betaalbaar.

En wees nu eerlijk, als je niet de Champions League of in een donker hol een artiest hoeft te fotograferen kun je met de instap dSLRs op vandaag net zo'n goede foto's maken als met 7 en 1D's. 95% van de "amateurs" heeft tijd zat om in een menu een instelling aan te passen (als ze al wat aanpassen).

De semi-pro heeft het geld wel voor de xD series, dus daar hoeft Canon zich niet druk om te maken. Kortom, ik denk dat dit zo'n slechte zet nog niet is.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:15

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Naja geld zat voor pro's is ook maar onzin. Ik ben fulltime fotograaf, gerard hier op het forum en nog een enkeling en ik denk dat ik voor ons allemaal spreek als ik zeg dat we spul kopen wat we nodig hebben, maar dat we die uitgaves echt wel merken.
Gerard huurt ook een 7d een 550d voor een weekend toen hij veel ging filmen en ik koop ook niet zomaar een tweede 5d2 als backup met een tweede 24-70L. Veel fotografen die fulltime werken zijn freelancer en merken een prijsstijging van weer een 1500 euro (bij wijze van) echt wel.

De pro's bij magnum krijgen vast hen spullen wel via de zaak, maar ik denk dat die groep niet zo groot is en dat canon het alsnog ook best wel moet hebben van freelancers zoals mij etc. Alsmaar duurder maken is niet relaxed, zeker niet als ik zie dat Nikon daar veel minder mee bezig is. Ik heb voordat ik canon schoot ook Nikon geschoten en met moves die canon maakt met het uitmelken, lijkt een D700 opvolger niet eens zo raar meer. Qua ergonomie kan ik met beiden iig wel werken.De D700 van nikon bijvoorbeeld heeft wel gewone alle pro features die de D3 ook kreeg. De 5d2 is op een paar punten puur marketing wise gewoon gestript (AF, burst, wat software gimmicks zoals timelaps etc, instellingen betreft AF etc).

Ik vind Nikon zijn aanpak een stuk vriendelijker lijken naar de freelance pro markt, dan wat canon doet.

Beter nog, ik zou wel een AF vergelijking willen doen met een D3100 van nikon (hen ultieme instapper, 1000d concurrent) vs mijn 5d2 (gekocht voor 2500 euro, nu 1700 euro ofzo). Ik denk dat de D3100 misschien wel beter focust en dat is gewoon verneukt worden bij canon.

[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 29-08-2010 00:47 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Amen, true that. Ik kan de spullen ook op de zaak zetten, maar dan nog zit ik niet te wachten op onnodig geld uitgeven. Een 60d die in lijn zou zijn geweest met de trend van het verleden was voor mij prima geweest, als me dat 700 piek scheelt (300 netto), daar kan ik mooi andere dingen van doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Tuurlijk merkt men de prijsstijgingen. Maar je schrijft een camera ook af op x jaar. Als je maar af en toe een klus hebt waarbij je extra apparatuur nodig hebt is het logisch dat je gaat huren. Maar als je op zeg een afschrijving van 3 jaar nog geen 7D kunt investeren als semi-pro dan gaat het je toch dun als fotograaf. (aangenomen dat lenzen een eenmalige investering zijn, evt.. meegenomen in je startkapitaal).

Voor de semi-pro die (nog) niet kan leven van de opbrengsten en graag met de nieuwste apparatuur werkt is het inderdaad minder. ;)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Het is niet altijd een kwestie van kunnen, maar ook een kwestie van willen/heb je het nodig. Duurdere apparatuur dan nodig kost je gewoon geld, of je het nu prive haalt, of zakelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Dat is nu precies wat ik aangaf met mijn post, wij willen wel allemaal het beste en mooiste (daarom zijn we tweakers), maar is het nodig? Natuurlijk vinden wij het jammer dat de prijzen zo hoger worden, maar als je full-time fotograaf bent en echt de 7D nodig hebt, dan is de investering goed te beargumenteren.

Als Gerard heel veel jobs krijgt, waarbij hij meerdere camera's nodig heeft om te filmen dan ga je deze ook niet meer huren (veel te lastig), dan investeer je in de apparatuur.

Kortom, om toch ontopic te blijven, denk ik dat het een goede zet is van Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattia
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11-2020
Ik vind het wel een aparte zet, en ergens wel 'jammer' voor de xxD serie, maar marketing-technisch is het zeker geen slecht idee. Ik ken ook genoeg mensen om me heen die een kantelsherm DSLR enorm zullen gaan waarderen.

In wezen zijn er twee grote segmenten gekomen bij Canon: Amateur (xxxxD, xxxD en xxD, ieder een paar stapjes vooruit op de vorige) en Pro/Prosumer (de xD serie cams, met de 7D voor sport/crop, 5DII voor landscape/portret, en de 1D en 1Ds als top of the line sport en fullframe).

Ik zie de 7D als de 'echte' opvolger van de 50D, dus met allerlei snufjes, micro-adjust, solide body, betere autofocus, etc. Echt een soort '1D lite'. Ik blijf echter lekker bij mijn 5DII, eens een paar generaties opvolgers afwachten. Liefst zou ik een 5D willen met betere autofocus, wellicht iets betere burst rate, maar ik ben de komende jaren nog wel zoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Net ook de specs eens bekeken. Lijkt wel alsof het een camera is die ze uitbrengen om maar wat nieuws uit te kunnen brengen. En de filmfuntie. En als je dan dingen leest zoals effecten die je kunt doen op de foto's, en geen metalen body, dan richten ze zich duidelijk op een andere markt dan de voorgaande xxD modellen.

Straks krijg je ook nog de 600D ofzo, maar hoe ze die willen plaatsen... een 550D met meer features is al een 60D zowat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-04 11:38
600D en 60D verschil zal vooral het uitklapbare scherm, formfactor, betere zoeker en ietsje sneller zijn.
Denk idd. niet dat ze aan de 600D veel zullen kunnen toevoegen zonder dat het een kleinere 60D word...

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:09
Persoonlijk denk ik dat het nog wel een tijdje gaat duren voor we een "600D" gaan zien, de 550D is net uit?!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:35
Q1 2011 als ze hun trend vanaf de 450D voortzetten.
Wikipedia: Canon EOS 550D, onderaan kan je een tijdlijn uitklappen.

• MadButcher
  • Laatst online: 09-04 16:36
Nu de 60D iets naar onderen is gepositioneerd denk ik dat ze niet iedere keer zo snel met een xxxD komen.
Hangt misschien ook van Nikon en Sony af wat die doen?

Volgens mij is de body-grootte van de 60D nu ongeveer gelijk aan de D90 van Nikon.

[ Voor 21% gewijzigd door MadButcher op 02-09-2010 20:31 ]

• mjtdevries
Al die mensen die het een nadeel vinden dat deze body van plastic is, moeten dit filmpje maar eens bekijken:
YouTube: Nikon D90 vs Canon 550D Durability Test (Part 1)*

(P.S. al je die manier waarop top-gear test niet leuk vind, dan moet je dit maar overslaan ;))

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46

Cheezus

Luiaard

Dat bewijst maar eens dat nikon toch betere hamers maakt :P

Een magnesium body lijkt mij ook niet echt noodzakelijk voor de meeste gebruikers, als je camera zo hard valt dat de (plastic) body breekt zal bij een magnesium body de kans ook vrij groot zijn dat er intern wat kapot gaat..

Weathersealing lijkt mij dan ook nuttiger dan een magnesium body, persoonlijk maak ik tenminste vaker foto's in regen of wind&zand/stof dan dat ik m'n camera laat vallen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299554

mjtdevries schreef op donderdag 02 september 2010 @ 20:31:
Al die mensen die het een nadeel vinden dat deze body van plastic is, moeten dit filmpje maar eens bekijken:
YouTube: Nikon D90 vs Canon 550D Durability Test (Part 1)*

(P.S. al je die manier waarop top-gear test niet leuk vind, dan moet je dit maar overslaan ;))
En daarom koop je dus L glas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

ALs de camera maar goed in de hand ligt en goed aanvoelt, dan boeit het mij niet waar hij van mij gemaakt is. voor mijn part van leer ofzo :P

ik denk dat ik het nog even laat zitten en wacht tot hij daadwerkelijk in de winkel ligt of dat ik de 60d ga of de 7d als opvolger van de 400d...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Overigens gelijk nog een vraag: op de 60D zit naar verluidt geen micro adjust. Dit was begreep ik om minimale aanpassingen aan de focus te doen van een lens. Hoe ' handig' is dit? Ik heb hier namelijk geen idee van aangezien het sowieso niet op mijn 400D zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
marceltuit schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 07:17:
Als de camera maar goed in de hand ligt en goed aanvoelt, dan boeit het mij niet waar hij van mij gemaakt is. voor mijn part van leer ofzo :P
Ooit... hééééél lang geleden was het doodnormaal dat je een leren beschermhoes om je camera had.
En dan had je hield je dus daadwerkelijk dat leer in je hand.

Mijn eerste SLR was een oude Canon FT QL met een hard leren cover. Hier kun je zien hoe dat er uit ziet:
http://cgi.ebay.com/Canon...enses&hash=item255d01d0a6

Maar ja, toen hadden bodies ook nog geen grip en hielden mensen een camera nog op de juiste manier vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

moet zeggen dat ziet er niet eens zo heel verkeerd uit :)

en definieer ' op de juiste manier' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
MadButcher schreef op donderdag 02 september 2010 @ 20:29:
Nu de 60D iets naar onderen is gepositioneerd denk ik dat ze niet iedere keer zo snel met een xxxD komen.
Hangt misschien ook van Nikon en Sony af wat die doen?

Volgens mij is de body-grootte van de 60D nu ongeveer gelijk aan de D90 van Nikon.
Persoonlijk denk ik dat ze de xxxD serie volledig laten vallen en een opvolger voor de 1000D gaan maken.
1500D/2000D oid. Door de xxxD te verhogen naar de xxD en met de 7D de xxD serie verhogen naar de xD.
Time will tell :)

De grootste misser van deze camera vind ik inderdaad het gebrek aan microfocus adjustment, dit zal voor mij een reden zijn om toch eerder een 50D te kopen of een 7D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Blijft de 50D overigens nog even doorlopen? Canon heeft vaak na de introductie van een nieuw model nog enige tijd dat beide modellen verkrijgbaar zijn (en dan niet de EoL stock). Zo heeft de 40D nog geruime tijd naast de 50D gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
mjtdevries schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:32:
[...]

Ooit... hééééél lang geleden was het doodnormaal dat je een leren beschermhoes om je camera had.
En dan had je hield je dus daadwerkelijk dat leer in je hand.

Mijn eerste SLR was een oude Canon FT QL met een hard leren cover. Hier kun je zien hoe dat er uit ziet:
http://cgi.ebay.com/Canon...enses&hash=item255d01d0a6

Maar ja, toen hadden bodies ook nog geen grip en hielden mensen een camera nog op de juiste manier vast :)
Mochten we niet van die schermpjes op onze camera's hebben tegenwoordig dan zou ik dat nog wel willen. Vond het altijd enorm makkelijk. Je kon je camera zo in elke willekeurige tas gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
marceltuit schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:50:
moet zeggen dat ziet er niet eens zo heel verkeerd uit :)

en definieer ' op de juiste manier' :P
Definitie van de juiste manier:
- linkerhand ondersteunt de camera en lens.
- rechterhand helpt bij richten van camera maar draagt geen gewicht.

dus niet zoals tegenwoordig:
- Linkerhand om zoom in te stellen.
- Rechterhand krampachtig om grip om zowel camera als lens te torsen.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

ow hehe dan doe ik het toch goed :P

Alhoewel, met rechterhand houd ik de body wel krampachtig beet maar dat heeft meer te maken met mijn grote handen tov de 400D :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ossi schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 12:09:
[...]
Persoonlijk denk ik dat ze de xxxD serie volledig laten vallen en een opvolger voor de 1000D gaan maken.
1500D/2000D oid. Door de xxxD te verhogen naar de xxD en met de 7D de xxD serie verhogen naar de xD.
Time will tell :)

De grootste misser van deze camera vind ik inderdaad het gebrek aan microfocus adjustment, dit zal voor mij een reden zijn om toch eerder een 50D te kopen of een 7D.
Tja, microfocus adjustment vind ik ook een gemis in de 60D. (Ik heb een 50D en bij mijn 100-400 lens is het echt nuttig)

Aan de andere kant was de 50D pas de eerste niet-professionele camera die die functie had. Dus het is ook een tikkie overdreven om de 60D nu meteen af te schrijven als instap camera omdat ie die ene functie mist. (wat je op veel fora wel ziet gebeuren)

Op alle andere zaken is de 60D gewoon een waardige opvolger van de xxD serie.
Alle echte voordelen van de xxD serie tov de xxxD serie zitten er nog steeds in.

Dus ik zie geen enkele reden waarom Canon ineens zijn line-up zo zou veranderen.
Eigenlijk is de 7D geen all-round camera. Het ding lijkt echt gespecialiseerd voor "birders" en actiefotos.
Het probleem dat Canon heeft is dat die camera een tikkie te goedkoop is. Hij zou netjes tussen de 1Dx en de xxD serie in moeten zitten, maar zit nu een tikkie te dicht tegen de xxD serie aan.

Maar met de lagere prijs van de 60D krijgt Canon nu best een nette line-up.
xxxxD instap
xxxD voor mensen die een kleine volwaardige dSLR willen. (denk er om dat er veel vrouwen zijn die een xxD serie te groot en zwaar vinden)
xxD voor mensen die de xxxD te klein vinden, of de betere bediening en betere AF belangrijk vinden.
xD voor ervaren fotografen die een camera gespecialiseerd op bepaalde gebeiden willen. Dus bv 7d voor birders en actiefotografie. 5D voor portretten landschappen, architectuur. 1D voor pros.

De prijzen liggen wat dichter bij elkaar, dus je zult wat sneller twijfelen tussen het een en het andere model. Maar is dat een probleem voor Canon? Lijkt me niet.
Liever dat ze twijfelen tussen een xxxD en xxD dan tussen een xxxD en een Nikon....
Alleen zou ik als ik Canon was de microadjustment in hun volledige lineup zetten.
Volgens mij is het bepaald geen kostbare functie. En het kan ook alleen maar gunstig zijn voor de reputatie van hun lenzen. Minder mensen die klagen over softe lenzen, minder lenzen die ter calibratie opgestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Anoniem: 22659 schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 12:11:
Blijft de 50D overigens nog even doorlopen? Canon heeft vaak na de introductie van een nieuw model nog enige tijd dat beide modellen verkrijgbaar zijn (en dan niet de EoL stock). Zo heeft de 40D nog geruime tijd naast de 50D gestaan.
Het zou me niet verbazen dat dat nu niet het geval zal zijn.

De 50D was een flink stuk duurder dan de 40D en daardoor bleef er nog een tijdje vraag naar de 40D.
Bovendien was er flink wat (onterecht) gedoe rondom de hoge resolutie van de 50D sensor.
Volgens mij heeft Canon toen ook bij het presenteren van de 50D aangekondigd dat de 40D en 50D een tijdje naast elkaar zouden blijven bestaan.

Dat laatste is nu volgens mij niet gedaan.
Verder zal de 60D veel sneller dan de 50D in prijs moeten dalen, want anders is er veel te veel concurentie van de 7D. Maar als de 60D snel in prijs moet dalen, dan moet de 50D dat ook. En dan wordt die weer een te grote concurent voor de 550D.
En aangezien veel mensen microadjustment een belangrijke feature vinden, zou het me ook niet verbazen dat mensen nu nog snel een 50D zullen kopen omdat ze anders naar een 7D gedwongen worden. Dus de voorraden van de 50D konden wel eens sneller dan normaal slinken.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste