Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[sluikreclame] *knip* [/sluikreclame]Gonadan schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:00:
[...]
Nou dan kunnen we elkaar de hand schudden. Ik twijfel al zo lang en zo hard welke lichtsterke lens ik moet hebben dat ik nu van ellende bijna gewoon de plastic fantastic ga halen om in ieder geval maar iets te hebben als mijn koter komt.
Nou inderdaad, ik heb zooo lang zitten twijfelen bij het uitzoeken van mijn huidige macro lens. Uiteindelijk de knoop doorgehakt gewoon op basis van prijs.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2015 16:09 . Reden: Geen V&A op het forum. ;) ]
*interesse gewekt*
Over het langslepende panodrama, ik ben er wel uit denk ik. Veel gelezen, het sterft van de projectietypen en termen worden ook nog eens door elkaar gebruikt.
Feitelijk kan je het terug brengen naar het volgende. Ik ging bij panorama altijd uit van cilindrisch projecteren, maar ben er altijd aan voorbij gegaan dat je nog perspectief moet bijwerken. Ik ging er van uit dat je de foto's gewoon naast elkaar overlapte en je zo feitelijk een heel brede foto kreeg. Vanuit die werkwijze krijg je dus ook een heel ander perspectief dan een groothoek je geeft.
Echter wordt er dus altijd een vorm van projectie gebruikt, anders krijg de de overlap niet netjes en ziet het er gewoon niet uit. Dan kan je beter een mozaïekje bouwen met losse foto's. De enige uitzondering is sferisch (equirectangular), maar dat is weer heel anders.
Feitelijk boots je met de rechthoekige projectie (rectilinear, planar) zo'n groothoek effect na en is de cilindrische meer bedoeld om met niet al te veel vertekening een mooi breed panorama te creëren. Het ligt dus allemaal nogal wat gecompliceerder dan de welles/nietes waar we mee begonnen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat ben ik het totaal niet met je eens omdat het niet met de kennis van de techniek te maken heeft maar eerder het algehele gebrek aan zelfvertrouwen, creativiteit (probleem oplossend denken) en ervaring.PdeBie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:14:
Niet altijd.
Een hoop mensen die bang worden iets te proberen omdat ze "niet die ene scherpe lens" hebben waarmee het originele resultaat is behaald. Terwijl je met "minder" spul vaak ook hele mooie resultaten kan behalen
Technieken als panorama's stichen etc. is echter geen kwestie van hardware, dus dat is inderdaad niet beperkend.
Veel mensen die net beginnen hebben daarmee te maken zonder dat ze technisch onderlegd zijn. Zij schrikken juist snel af van, "ja ik ben maar een beginner, zo'n goeie camera heb ik niet". Terwijl dat niks met de camera te maken heeft maar alles met hun eigen kennis en ervaring.
Als je wel technisch onderlegd bent weet je wat er in theorie mogelijk en wat er niet mogelijk is, geen reden dus om bang te zijn.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Dan maakt het gebrek aan technische kennis daar toch ook deel van uit?Ventieldopje schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 23:18:
[...]
Dat ben ik het totaal niet met je eens omdat het niet met de kennis van de techniek te maken heeft maar eerder het algehele gebrek aan zelfvertrouwen, creativiteit (probleem oplossend denken) en ervaring.
Veel mensen die net beginnen hebben daarmee te maken zonder dat ze technisch onderlegd zijn. Zij schrikken juist snel af van, "ja ik ben maar een beginner, zo'n goeie camera heb ik niet". Terwijl dat niks met de camera te maken heeft maar alles met hun eigen kennis en ervaring.
Als je niet weet wat de technische limieten van je camera en lens zijn, zal zich dat dus ook uiten in een creativiteitsblokkade, omdat "ik niet zo'n goede camera heb". Volgens mij denken we aardig hetzelfde, maar zeg ik het misschien net even anders/verkeerd, waardoor het anders overkomt.
Overigens......
Natuurlijk heb je altijd de echte creatievelingen die juist gaan kijken wat er mogelijk is met wat ze hebben, maar over het algemeen zullen de meesten denken dat het ze niet lukt.
Zo heb ik zelf ooit een keer met een vriend een hele dag lopen prutsen met een bak water, een hoop spullen om erin te gooien, een flitser en een camera.
We wisten heel niet of het ging lukken, omdat we echt niet wisten hoe het werkte. Flash sync speed? Wat is dat? Wisten we toen nog niet. En toch zijn we het gewoon gaan proberen en uiteindelijk (na honderden dingen in het water te hebben laten vallen) zijn daar best fraaie plaatjes uit gekomen.
Ik had het meer over deze quote waar het lijkt alsof je schrijft dat een te grote kennis van techniek je creativiteit dwars kan gaan zitten. Iets waar ik het nog steeds niet mee eens benPdeBie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:52:
[...]
Tot op zekere hoogte ja. Je kan er soms ook veel te ver in gaan waardoor je zoveel techniek weet dat het je creativiteit dwars gaat zitten. Maar aan de andere kant.... we zitten hier wel op Tweakers
En dat is nou precies waar het wel om draait, zelf dingen uit zoeken en vooral proberenWe wisten heel niet of het ging lukken, omdat we echt niet wisten hoe het werkte. Flash sync speed? Wat is dat? Wisten we toen nog niet. En toch zijn we het gewoon gaan proberen en uiteindelijk (na honderden dingen in het water te hebben laten vallen) zijn daar best fraaie plaatjes uit gekomen.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ja ok. Dat heb ik denk ik verkeerd verwoord.Ventieldopje schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:36:
[...]
Ik had het meer over deze quote waar het lijkt alsof je schrijft dat een te grote kennis van techniek je creativiteit dwars kan gaan zitten. Iets waar ik het nog steeds niet mee eens benJe creatieve mogelijkheden staan vrijwel los van je technische vaardigheden. Ook zonder technische kennis kun je als je creatief bent dingen gaan proberen en op die manier er achter komen hoe iets werkt. Meer technische kennis maakt het alleen maar makkelijker om een bepaald beeld wat je voor ogen hebt te maken, zoals al eerder is aangegeven.
Lol hebben we die dag wel gehad ja. Nat plafond, vloer en meubilair ook (iets met te groot object van te hoog in het water laten vallenVentieldopje schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:36:
[...]
En dat is nou precies waar het wel om draait, zelf dingen uit zoeken en vooral proberenOok al wist je van te voren wel hoe technisch dingen in elkaar staken, waarom zou je dan niet alsnog lekker gaan spelen met een bak water? Dat is toch waar het om draait uiteindelijk, het plezier er in hebben en mooie platen schieten
En het resultaat mag voor een eerste dagje prutsen ook niet slecht te noemen zijn (lees: na honderden pogingen)
https://500px.com/photo/6...from=user&user_id=8040857
Ja, triest, ze was (natuurlijk) al een tijd niet meer actief, maar zonder haar en haar man zou de fotografie zoals die nu is, nooit hetzelfde geweest zijn. Hun invloed is echt bijzonder groot geweest.begintmeta schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 23:34:
Hilla Becher is een aantal dagen geleden overleden.

© Bernd en Hilla Becher
My middle finger salutes you.
Mag ik zo eerlijk zijn dat ik echt geen flauw idee heb wie ze is?lateef schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:13:
[...]
Ja, triest, ze was (natuurlijk) al een tijd niet meer actief, maar zonder haar en haar man zou de fotografie zoals die nu is, nooit hetzelfde geweest zijn. Hun invloed is echt bijzonder groot geweest.
[afbeelding]
© Bernd en Hilla Becher
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ziet er inderdaad dom uit, gebruik dan gewoon het hele lcd.
of zon ding:

Dit OVF idee vind veel interesanter
http://www.dailycameranew...hybrid-viewfinder-patent/
Een externe OVF die meezoomt als je het brandpunt veranderd, en buiten het zoomberijk kan ie als EVF gebruikt worden
ora et labora
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Ik heb zo'n OVF, maar echt handig is anders. Je zit al snel met parallax errors en je kan ook niet beoordelen of je goed scherpstelt.
Gelukkig kan ik het gewoon omwisselen in de instellingen, maar waarom doen ze dit?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ken er ook niet veel, anderen kennen vast ook wel weer fotografen waar ik nooit van heb gehoord, maar hen kende ik 'via Gursky'.Universal Creations schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 18:37:
Ja, dat mag. Ik ken haar namelijk ook niet... Maar ik ken sowieso weinig beroemde fotografen.
Ik mis het fotograferen... moet het echt weer oppakken

Dat is vanuit de redenatie dat je in M werkt. Het diafragma is dan meer een soort "vaste" waarde, je sluitertijd is dan de waarde die het meest verandert. Die moet dus op de plek zitten waar je vingers het makkelijkste bij kunnen: bovenop de camera.Gonadan schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:28:
Wie heeft ooit bedacht dat op M het instelwiel bovenop voor sluitertijd geldt en die achterop voor diafragma? Ik schiet verreweg het meest op Av dus ben het op zijn zachtst gezegd niet zo gewend.
Gelukkig kan ik het gewoon omwisselen in de instellingen, maar waarom doen ze dit?
Dan kan je vervolgens twee kanten op als je de Tv en Av (of A en S)-modes gaat maken: consistentie qua knoppen (dat is dus in bovenstaand geval waarin het wieltje bij ongeacht welke modus een vaste variabele verandert) of ergonomisch voor de gebruiker (de "hoofdvariabele" (diafragma bij Av) op het makkelijkst te bereiken wieltje).
Gelukkig is e.e.a. niet al te moeilijk te herprogrammeren in firmware, maar ik ben blij dat Canon voor laatstgenoemde optie is gegaan
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Door het diafragma aan te passen zie je dat direct terug in de scherpte-diepte, door de ISO aan te passen in de korrel en dynamisch bereik. Pas je de sluitertijd aan dan heeft dat als je die snel genoeg houd geen effect op je foto, daarmee kun je ongestraft de helderheid van je foto bepalen (mits dus snel genoeg). Precies daarom zit die knop bovenop
www.maartendeboer.net
Als je geen geld hebt is het makkelijk, maar ik heb juist over.

Met als gevolg dat ik de laatste tijd alleen maar lens reviews te aan het vergelijken/bekijken ben, en op alle veilingsites rondneus.Help!
ora et labora
Ik kan je wel mijn rekeningnummer geven, dan houd ik jouw GAS wel in toommrc4nl schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 22:25:
Als je geen geld hebt is het makkelijk, maar ik heb juist over.
Tja het is dat of toch een lens aanschaffen, dan heeft de gas gewonnen en ben ik weer rustig.Universal Creations schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 22:37:
[...]
Ik kan je wel mijn rekeningnummer geven, dan houd ik jouw GAS wel in toom
Er is echt teveel keuze aan 50mm f1.2-f1.4 en 35mm f0.95 spul, ik kan gewoon niet kiezen

en dan is er nog de mogelijkheid om toch maar naar een ander systeem over te stappen.... (sony FE)
ora et labora
Verwijderd
Dient wat ik wil kopen een direct doel? Als ja, kan ik het betalen zonder in de problemen te komen? Als ja, kopen.
Is het antwoord ergens nee, niet kopen.
GAS is het doel, en ja ik kan.Maar fotografie blijft voor mij een hobby, ik heb ze natuurlijk niet echt nodig.En ik weet ook nog niet eens welke gear ik nu eigenlijk wil kopen.Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 22:54:
In toom houden is best makkelijk.
Dient wat ik wil kopen een direct doel? Als ja, kan ik het betalen zonder in de problemen te komen? Als ja, kopen.
Is het antwoord ergens nee, niet kopen.

Misschien binnenkort maar eens een adviestopic openen.
[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 24-10-2015 00:23 ]
ora et labora
Verwijderd
Kan je de volgende meet Ventieldopje naar de kroon steken met softe foto's waarbij niets in focus lijkt.
Minolta Rokkor 58/1.2mrc4nl schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 22:47:
Er is echt teveel keuze aan 50mm f1.2-f1.4 en 35mm f0.95 spul, ik kan gewoon niet kiezen
en dan is er nog de mogelijkheid om toch maar naar een ander systeem over te stappen.... (sony FE)

Is 42mm f/0.75 ook goed?Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 00:51:
?
Kan je de volgende meet Ventieldopje naar de kroon steken met softe foto's waarbij niets in focus lijkt.

[ Voor 46% gewijzigd door Universal Creations op 24-10-2015 00:57 ]
Verwijderd
Als GAS het doel is, wat maakt dan dat je het in toom wilt houden?mrc4nl schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 00:15:
[...]
GAS is het doel, en ja ik kan.Maar fotografie blijft voor mij een hobby, ik heb ze natuurlijk niet echt nodig.En ik weet ook nog niet eens welke gear ik nu eigenlijk wil kopen.![]()
Je moet dan gewoon kopen wat je wil en het vervolgens laten verstoffen in de kast.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zou vertrouwen op je procrastinatie expertisemrc4nl schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 00:15:
[...]
GAS is het doel, en ja ik kan.Maar fotografie blijft voor mij een hobby, ik heb ze natuurlijk niet echt nodig.En ik weet ook nog niet eens welke gear ik nu eigenlijk wil kopen.![]()
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Hoe moet ik dit nu uitleggen, gas is eigenlijk niet het doel, maar ik wil wel wat aanschaffen..Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 10:20:
[...]
Als GAS het doel is, wat maakt dan dat je het in toom wilt houden?
Je moet dan gewoon kopen wat je wil en het vervolgens laten verstoffen in de kast.
Ik heb GAS uiteraard financieel onder controle.De mogelijkheid dient zich aan om weer wat nieuws te kopen. Echter ik weet nog niet wat. Al mijn "goede voornemens" voor dit jaar zijn gelukt.Ik heb nu last van GAS omdat ik het oriënteren naar iets nieuws niet los kan laten, en zit tot laat in de avond naar reviews en koopjes te zoeken.Ik wil in ieder geval een helder doel voor ogen hebben.
En iets kopen om het niet te gebruiken is zonde. een nieuwe lens kan wel betekenen dat een andere lens op de plank beland.
ora et labora
Verwijderd
Er lopen hier verder genoeg mensen rond die wel willen helpen om geld uit te geven.
On-topic:
Wie leest tijdschriften over fotografie? Had voor de lol maar eens een Zoom gekocht. Op zich wel geinig maar niet echt voor herhaling vatbaar, wellicht verwacht ik er dan gewoon te veel van. Bakken met reclame of promotie van artikelen die fabrikanten nu willen slijten. Artikelen en interviews soms interessant, soms veel te licht. Uitleg over histogram van zes pagina's maar echt goed duidelijk werd het niet. Wel wat leuke tips gezien. Reviews nogal oppervlakkig en weinig kritisch. Diafragmeren als werkwoord gebruiken in plaats van afstoppen krijg ik sowieso al jeuk van.
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Sowieso de meeste tijdschriften gaan technisch niet heel diep maar focusen zich veel meer op de fotograaf, de uiteindelijke foto, het proces, ect.
Niet dat ze kennis niet hebben want soms lees je ook hele goede stukken daarover, maar de nooit zóerg als hier bv. op tweakers in dit forum
@ Nomad: ow hoe herkenbaar

Het is dat ik het zo goed weet van mezelf en een rem daarop heb ingebouwd in de loop der jaren . * sapphire kijkt naar de Nespresso van €200 terwijl ik soms weken geen koffie drink en dan af en toe eentje. Maarja het smaakt wel.
BBQ heb ik me ook in moeten houden om niet meteen alle accessoires erbij te kopen
En dan de racefiets, die is wel lichtelijk losgeslagen

Gelukkig heb ik GAS volledig onder controle ondertussen
[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 24-10-2015 12:49 ]
Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord
Ik heb het opgezocht bij urban dictionary. Altijd handig als je weer wat heb gemistMortum schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 13:59:
Noob vraag: Waar staat GAS voor? Nu komt het over alsof jullie hele dure bruine bonen aan het kweken zijn
This too shall pass
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Ik leg al elke maand een flink bedrag opzij op te sparen, gereserveerd voor mijn vakantie. ik kan er pas volgend jaar van genieten, nu geeft dat geen voldoening.Sjekster schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 16:13:
Haha, zeggen dat je GAS onder controle hebt en ondertussen toch maar willen kopen omdat je geld over hebt?Ooit gehoord van sparen?
bij deze: Op zoek naar een nieuwe lensVerwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 12:21:
Tja je weet hoe het werkt hier. Maak een gemotiveerde selectie en open een topic.
Er lopen hier verder genoeg mensen rond die wel willen helpen om geld uit te geven.
ora et labora
Nou ik krijg wel een beetje het gevoel dat je inderdaad beter een community in kunt duiken dan tijdschriften of blogs lezen.sapphire schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 12:48:
Zoom is een leuk blad als je net begint maar het houd al snel op qua technische diepgang. Niveau van de artikelen vond ik om te huilen, je krijgt soms nog net niet als tip bij het maken van een foto "gebruik je camera".
Sowieso de meeste tijdschriften gaan technisch niet heel diep maar focusen zich veel meer op de fotograaf, de uiteindelijke foto, het proces, ect.
Niet dat ze kennis niet hebben want soms lees je ook hele goede stukken daarover, maar de nooit zóerg als hier bv. op tweakers in dit forum
Oooh Nespresso, je zit pas aan het begin van het traject joh.@ Nomad: ow hoe herkenbaar![]()
Het is dat ik het zo goed weet van mezelf en een rem daarop heb ingebouwd in de loop der jaren . * sapphire kijkt naar de Nespresso van €200 terwijl ik soms weken geen koffie drink en dan af en toe eentje. Maarja het smaakt wel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
IJsland? Lofoten? Maar dat GAS zit dus al aardig diep in je systeem....mrc4nl schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 16:57:
Ik leg al elke maand een flink bedrag opzij op te sparen, gereserveerd voor mijn vakantie. ik kan er pas volgend jaar van genieten, nu geeft dat geen voldoening.
Iemand anders nog tips om relatief goedkoop iets van Hoya ofzo vandaan te halen?
Ik liep tegen hetzelfde aan en heb laatst een filter bij coolblue gekocht. Er is trouwens een filtertopic: Het grote filter topicWhiskyPhreak schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:02:
Het is al een poosje geleden dat ik een filter kocht, maar moet toch maar weer eens polarisatiefilter ergens vandaan halen. (de vorige ligt ergens in de sloot onder een bruggetje bij Kinderdijk...) Alleen lijkt maxsaver.net niet meer te bestaan.
Iemand anders nog tips om relatief goedkoop iets van Hoya ofzo vandaan te halen?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2015 18:11 ]
This too shall pass
Laatste keer dat ik keek alleen nog op ebay ?WhiskyPhreak schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:02:
Het is al een poosje geleden dat ik een filter kocht, maar moet toch maar weer eens polarisatiefilter ergens vandaan halen. (de vorige ligt ergens in de sloot onder een bruggetje bij Kinderdijk...) Alleen lijkt maxsaver.net niet meer te bestaan.
Verkopen alleen nét niet de maat Hoya waar ik voor in de markt ben.
Verwijderd
Erg mooi, maar waar zit ik nou eigenlijk naar te kijken? Combinatie van kleine DOF in combinatie met een extreem gevalletje comatische abberatie? Is dat een specifieke eigenschap van die lens? en kan 'ie ook normale foto's maken? Ik vind het effect in ieder geval erg mooi. Het heeft iets 'kosmisch'.Universal Creations schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 00:54:
Is 42mm f/0.75 ook goed?
[afbeelding]IMG_3326 by Universal Creations, on Flickr
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2015 09:22 . Reden: Geen V&A op het forum. ]
Gitaren / versterkers / e.d.
Racefietsen
Computers / onderdelen
En als laatste en ergste eigenlijk dus met fotografie spullen de afgelopen 7 jaar ongeveer denk ik. Als er dan weer een aantal honderden euro's "over" was dan zat ik eigenlijk alweer te neuzen. Ik moest iets kopen, en kon voor alles wel een 'geldige' reden bedenken waarom ik dat nodig zou hebben. En zo heb ik ook best veel dingen maar kort gehad omdat het toch niet zo geweldig was als ik dacht, of niet gebruikte, of weer wat beters moest hebben.
Op een gegeven moment heb ik alles verkocht en een x100s gekocht, inmiddels heb ik al ruim een jaar echt helemaal niets meer aangeschaft en daar ben ik eigenlijk best blij mee want ik heb echt dingen waar ik mijn geld beter in kan steken (woning / leuke dingen doen met gezin / vakantie e.d.).
Dingen die ik achteraf gezien niet had hoeven kopen, meeste van onderstaande heb ik niet veel langer dan een jaar gehad....
17-40 F4 L 600€ (best leuk maar snel weer verkocht)
Een 2e en een 3e fliter 400€ (enkel paar keer wat mee geklooid)
Lichtmeter 190€ (echt alleen maar een paar keer mee gespeeld maar in de praktijk te veel overbodig gedoe voor mijn gebruik)
Canon 40d 150€ (mooie body maar niet beter dan de 550d die ik al had)
Een 2e en 3e paraplu's en lampstatieven 50€
5DmkII 1600€ (een jaar gebruikt, hele mooie camera maar had ik echt nodig? nee dat niet, een crop camera is eigenlijk ook best goed)
50mm 1.4 250€ (ik had de 1.8 al, was goed en scherp genoeg eigenlijk)
28mm 1.8 420€
Tamron 17-50mm f2.8 300€ (snel weer weg gedaan omdat toch niet echt scherp was op 2.8)
Dat is toch zo'n 3800 euro aan dingen bij elkaar

Het is een prachtige hobby en ik wil ook niemand afraden mooie spullen te kopen, maar vond het wel even leuk mijn eigen ervaring te delen toen ik zag dat het over GAS ging in dit topic.
[ Voor 6% gewijzigd door hypz op 27-10-2015 11:02 ]
Het is een kerstboom hartje verlicht door de kerstboomverlichting. Het zijn vooral heel veel flares en niet existerende dofVerwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 08:46:
Erg mooi, maar waar zit ik nou eigenlijk naar te kijken? Combinatie van kleine DOF in combinatie met een extreem gevalletje comatische abberatie? Is dat een specifieke eigenschap van die lens? en kan 'ie ook normale foto's maken? Ik vind het effect in ieder geval erg mooi. Het heeft iets 'kosmisch'.
Het gaat om de Rodenstock Heligon:

De rechtse van de 2.
Het is een lens die uit een röntgenapparaat komt en heeft geen diafragma en geen focusring. De focusafstand ligt op mijn camera op zo'n 15cm van de sensor, dus het is meer een soort macrolens. Als je de mount zou veranderen en op een mirrorless zou zetten, ligt de focus waarschijnlijk op een iets meer bruikbare afstand.
Ik was de afgelopen tijd ook lekker aan het neuzen voor zooi: eerst wilde ik een nieuwe bureaustoel, toen weer een tafelzaag (waar de f*ck ga ik die laten uberhaupt

Gewoon even je oer-nederlandse nuchterheid erop loslaten en proberen in te zien waarom je het niet zou moeten kopen. Ik ben een vrij praktisch en ongeduldig persoon, dus ik heb bv. geen zin om met 10 lenzen rond te lopen. Of om steeds een tafelzaag op te moeten bouwen op het balkon.
Dat scheelt al behoorlijk in je GAS, wanneer je van te voren weet dat je ergens geen gebruik van zal maken.
Maar aan de andere kant: lenzen zijn vrij waardevast, vooral als je tweedehands koopt. Een lens die je niet gebruikt kan je moeiteloos weer verkopen voor dezelfde prijs.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Hangt er ook beetje vanaf hoe je er mee omgaat, in mijn geval niet al te netjes dus.link0007 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:29:
Maar aan de andere kant: lenzen zijn vrij waardevast, vooral als je tweedehands koopt. Een lens die je niet gebruikt kan je moeiteloos weer verkopen voor dezelfde prijs.
ora et labora
Niet dat je ze als een stuk porcelein moet behandelen, het blijft een gebruiksobject. Een krasje hier en daar op de behuizing kan ik me dan ook niet al te druk om maken. Maar dat is nogal een verschil met zonder bescherming op één hoop in een tas gooien, natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat je je niet druk maakt om restwaarde. Ik koop lenzen ook niet met de gedachte ze later weer door te verkopen. Maar ben je af en toen niet bang dat e.e.a. stuk gaat op deze manier?
Aan de ene kant gemaktzucht door makkelijk van lens te kunnen wisselen,dus nooit de lenscaps en end caps gebruiken. De hood laat ik er soms wel op zitten ter bescherming, al was het alleen al vanwege vette vingers. En ja ik doe de boel zo in de tas, heb geen vakjes systeem . De 2 mft lenzen passen in de kleine zijvakjes van mn fototas (niet dat ze daar horen)Sjekster schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:10:
*Oprechte nieuwsgierigheid* Waarom eigenlijk niet?
Niet dat je ze als een stuk porcelein moet behandelen, het blijft een gebruiksobject. Een krasje hier en daar op de behuizing kan ik me dan ook niet al te druk om maken. Maar dat is nogal een verschil met zonder bescherming op één hoop in een tas gooien, natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat je je niet druk maakt om restwaarde. Ik koop lenzen ook niet met de gedachte ze later weer door te verkopen. Maar ben je af en toen niet bang dat e.e.a. stuk gaat op deze manier?
Aan de andere kant heb ik soms gewoon pech.
mn nikon 105 is op de grond gevallen toen ik m met èèn hand op mn camera wilde draaien (camera hing aan de strap)
GF6+15mm is een keer van de stap gedonderd tijdens het fietsen, het oog van de strap paste niet dus had er zelf een diy opslossing gemaakt.
GF6+15mm deed een keer plons toen ik in het zwembad voorover bukte en ik vergat dat ik mijn strap nog omhad. ( bij het pootjebaden uiteraard)
En tja de kleine incidentele val en stootschade is er ook. De buitenkant van de sigma 60 is er uitermate gevoelig voor, elk krasje en deukje zie je daar terug, en dat verminderd de waarde wel.
De meeste "schade" komt door gebruik buiten de tas. Schade tijdens vervoer heb ik niet meegemaakt. Wel heb ik destijds heb zon'n M-rock tas van nomad gekocht, maar die bleef de laatste meet in de auto liggen. Niet praktisch om lenzen te wisselen, maar beschikt wel netjes over een vakjesstyeem (de kleine m43 lenzen /primes verzuipen er wel in : ') ) Misschien moet ik eens kijken naar een betere schoudertas /messenger bag waar genoeg inpast inderdaad.Ventieldopje schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:25:
Gewoon eens even investeren in een goeie tas waar alles makkelijk in past en een goeie strap. Dit soort ongelukjes kosten je meer tijd/geld dan als je in een goeie oplossing investeert
En een goeie strap, tja ben niet zo fan van het "op de kop hangen" van de camera zoals jij doet, ik hang m liever an de oogjes aan de zijkant.
Een lenscap gaat een beschadiging aan de 'barrel" niet voorkomen hoor.Sjekster schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:41:
Geeneens lenscaps erop?Dat is IMO gewoon vragen om problemen
.
[ Voor 27% gewijzigd door mrc4nl op 27-10-2015 17:58 ]
ora et labora
www.maartendeboer.net
[ Voor 32% gewijzigd door Ventieldopje op 27-10-2015 17:46 ]
www.maartendeboer.net
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Allemaal hier begonnen nogwel, jammer dat er van die generatie actieve gebruikers zover ik weet niemand meer hier actief bezig is met fotografie.
Als we het toch over GAS hebben, of het gebrek er aan, mijn aankopen van de afgelopen 10 jaar
(doorgekrast is niet meer in bezit, bedragen zijn schattingen)
- Canon 300D €500
- CF-kaartje 1GB €90?
- Statief €90
- Sigma 10-20mm €500
- 50mm f/1.8 €60
- 70-210 f/3.5-f/4.5 €120
- 380EX speedlite €60
- Cokin + Hi-Tech Filters €200
- macro ringen €90
- Canon 20D €625
- Sigma 20mm f/1.8 €450
- Canon 5D mkII €850
- Sigma 35mm f/1.4 €500
- Canon 100mm f/2 €250
- Een hele zooi cameratassen, mini-statieven, tiental accu's, tiental geheugenkaartjes, afstandbediening, polarisatiefilters, analoge camera's ~€500
- Verzekering elk jaar zo'n €30 = €300
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
ok ok, hier gaan we dan
Maar, proberen kan altijd, ik ga vast dingen vergeten maar het is wel leuk om uit te schrijven
(compactjes van vroeger doe ik niet aan)
Ik vergeet vast nog wel een handje vol aan lenzen, misschien wel 2 handjes vol
Boefjes waarschuwing, alles is al verkocht, er is niets te halen hier.
[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 28-10-2015 12:46 ]
Ik gelukkig een stuk minder:

Nikon D7000
Nikon 35mm f1.8
Nikon 18-105mm kitlens
Canon 7D
Canon 70-200mm F4 IS
Canon 6D
Canon 40mm f2.8
Canon 17-40mm F4
Canon 135mm F2
Canon 50mm F1.2
Sirui N2004 + K-20X balhoofd
2x Hoya filter set (ND, Pola, UV)
Wacom Intuos Pro M
Lowepro DSLR Video Fastpack 250 AW
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Ik ben best wel benieuwd naar jouw lijstje eerlijk gezegd.Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 22:28:
En ik maar denken dat opsomtopics niet de bedoeling waren op GoT...
Zo, dat was snel!
[ Voor 6% gewijzigd door AdmiralSnipe op 27-10-2015 22:46 ]
Verwijderd
Sony NEX-5N
Sony 18-55/3.5-nogwattes
Sony 16/2.8
Sigma 19/2.8
Sigma 30/2.8
Sony 50/1.8 OS
32GB SD class10
Nikon D7100
Vertical grip
Sigma 18-35/1.8
Nikon 35/1.8
Sigma 30/1.4
Nikon 50/1.8
Sigma 50/1.4
Nikon 85/1.8
Nikon SB-700
Cactus Image RF60 x2
Cactus Image V6
C-stand
Zootje lightstands
Paar pluutjes, reflectors e.d.
60x60 softbox
50cm (?) beauty dish
Wacom Intuos Pro S
Color passport
1x 16GB 95MB/s SD
4x 32GB 95MB/s SD
72mm pola-filter
MeFoto huppeldepup
Mmm... Dat was het wel denk ik
@hierboven: ik was al bezig.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2015 22:54 ]
Dit broekie heeft altijd al praatjes gehad.
Mijn lijstje is te groot, voor wat ik er mee doe:
Prijs ga ik niet uitrekenen, maar ik heb wel nette bedragen terug gehad voor spul wat ik verkocht, de 7D heb ik jaren terug goedkoper kunnen krijgen (nieuw) dan hij een paar maanden terug nog voor over de toonbank ging en de 1e twee m43 cams waren dirt cheap (bij elkaar iets van 250 betaald denk ik, en dat is nieuw incl 2 lenzen!) Uiteindelijke prijs was best netjes. Maar toch: teveel
7D gebruik ik nog erg weinig, maar kan het (nog) niet over mijn hart halen deze weg te doen!
//Edit: Haha, was net m'n post aan het wijzigen joh! Kan nu niet meer
Ik ben een lief broekie. ^^
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2015 11:50 ]
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 27-10-2015 23:15 ]
verkocht:
panasonic 45-175
Panasonic 14mm f2.5
Sigma 18-35 f1.8
Minolta MC 135mm f2.8
Verloren:
Canon 25mm f1.4
62mm ND Fader
Deaud/in onderdelen:
Pansonic gf3
Minolta Hi matic + 45mm f1.8
Jena 50mm f2.8
Beetje stuk:
Pananonic gf6
Sigma 70-300 f4-f5.6D DL macro
In bezit:
Cosmicar 6mm f1.5
Tokina 6-12mm f1.4
Panasonic 14-42mm f3.5-f5.6
Panasonic Leica 15mm f1.7
Minolta MD 45mm f2
Minolta MD 50mm f2
Sigma 60mm f2.8
Tokina RMC 28mm f2.8
Tamron Adaptall II 35-80mm F2.8-f3.8
Nikon 105mm f2.8
tokina SZ-X 80-200mm f4.5-f5.6
Soligor Zoom+macro 80-200mm f4.5
mamiya/sekor SX 200mm f3.5
Sigma 300mm F4 APO Macro
auto Elicar 300mm f4.5
Als ik al mijn overige accessoires moet opnoemen ben ik wel heel lang bezig, dus die sla ik gewoon over.
[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 31-10-2015 10:51 . Reden: mot geen mo tags ]
ora et labora
[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 28-10-2015 19:03 ]
www.maartendeboer.net
Verwijderd
[ Voor 0% gewijzigd door Ventieldopje op 28-10-2015 19:03 . Reden: Members only tags ]
[ Voor 59% gewijzigd door Nordlys op 12-09-2018 10:49 ]
Een heleboel!
Nu nog (goeie) foto's maken.....
[ Voor 77% gewijzigd door citruspers op 06-11-2015 10:04 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Ventieldopje op 28-10-2015 19:04 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
This footer is intentionally left blank
Opgelost: Universal Creations in "F&V community topic"ajhaverkamp schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:38:
Ik zou een beetje oppassen met het maken van dit soort "kom het thuis maar bij me halen" lijstjes!
ajhaverkamp schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:38:
Ik zou een beetje oppassen met het maken van dit soort "kom het thuis maar bij me halen" lijstjes!
Die members only tag maakt trouwens ook niet veel uit, een account op Tweakers is zo aangemaakt.
[ Voor 8% gewijzigd door AdmiralSnipe op 28-10-2015 11:49 ]
En het staat allemaal ook in m'n sig, bedenk ik me nu
Toch bedankt, UC!
"Broekie" heeft het voor je gewijzigd
Zeiss Distagon 21 f/2.8
400D
550D
7D
5DII
5DIII
XT1
18-55
50 1.8
17-40
16-35II
16-35F4
40STM
50L
85LII
70-200II
200II
100L
135L
35ART
50ART
Sigma 85
24-105ART
Zeiss 18mm ZE
Zeiss 21mm ZE
Zeiss 35mm 1.4
Zeiss 50mm 1.4
Zeiss 50 F2 ZE & ZF
Zeiss 100mm ZE & ZF
Zeiss 135mm ZF
Fuji 18-55
Fuji 14
Fuji 23
Fuji 35
Fuji 56
Fuji 90
Momenteel A7II + Batis 25 en wat leuke MF lenzen. Ook de X100T die aan het stoffen is!
[ Voor 74% gewijzigd door Hamed op 28-10-2015 12:58 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Op Flickr staan ook gewoon foto's van mijn spullen. Echter ben ik er af en toe wel terughoudend in. Bij mijn collega hebben ze de afgelopen week zijn hele huis leeggehaald. Van TV tot stofzuiger en van laptop tot magnetron......AdmiralSnipe schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 11:38:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Die members only tag maakt trouwens ook niet veel uit, een account op Tweakers is zo aangemaakt.
PS Die 100-400 is niet interessant, de 500 f/4 II is een stuk leuker
This footer is intentionally left blank
Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Kleine broekies jongens worden groot!Universal Creations schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:03:
[...]
"Broekie" heeft het voor je gewijzigd