Introductie
Ik heb expres geen brandpunt in de titel opgegeven omdat ik er zelf ook nog niet helemaal uit ben want ik nu eigenlijk wil. Maar hopelijk kunnen jullie met mij meedenken. let wel, dit is een flink stuk text.Huidige setup.
Camera: Panasonic GX7
Mijn 3 meest gebruikte lenzen zijn:
• Panasonic 15mm f1.7
• Sigma 60mm f2.8 DN Art
• Nikon 105mm f2.8D
Maar ik heb nog meer op de plank liggen:
Tokina RMC 28mm F2.8
Minolta 50mm F2
Deze twee zijn aardig goed. Ik heb uiteraard nog meer, maar dat is inferieur spul wat ik buiten beschouwing laat.
Wat wil ik?
Meer Bokeh! Met de Nikon 105 zijn wel aardige bokeh panorama's te maken, maar de FOV is te klein om comfortabel panorama's mee te schieten. Dan moet ik oppassen dat ik niet een stukje vergeet ,want dat ruïneert de hele foto. de pupilgrootte van de Nikon 105 is ongeveer 36. de "vervanger" moet ongeveer net zo'n pupilgrootte hebbenIk zoek dus ook een lens die een stuk korter is dan 100mm, > 60mm wil ik liever niet gaan.Ook moet de bokeh er mooi uitzien, ik heb de boel liever niet te druk
Budget?
Niet onbelangrijk, maar ook niet heel relevant, ik kan desnoods even doorsparen. Ik wil de max op 1200 euro zetten.Heelp ik kan niet kiezen
Het begind al met het brandpunt deze 3 voldoen aan mijn eis van ~37mm50mm 1.4 = 35,7
42.5mm f1.2 = 35.4
35mm f0.95 = 36.8
50mm lenzen
Hier is de meeste keus, legio f1.4,f1.2,f0.95 lenzen om uit te kiezen,nieuw en legacy. Variërend van 150-3000 euro. (nee ik hoef geen leica noct)- Sigma 50mm f1.4 art
Natuurlijk een erg scherpe lens, maar de bokeh is mij te druk - Nikon 50mm f1.4
Ik heb m een keer getest en hij viel tegen, soft en veel CA wide open - Samyang 50mm F1.4
Vrij recent, de review van lenstip liet ook zwaktes zien zoals flare en gebrek aan scherpte wide open. - Sigma 50mm f1.4 EX
Staat niet bekend om zn scherpte maar heeft wel erg goede bokeh en verder geen issue's.De prijs valt ook erg mee (~250 2e hands) - Samyang 50mm f1.2
De nieuwste uit de lijst, is officieel nog niet uit volgends mij, wel heb ik een flickr gallery met samples gezien, scherpte zag er goed uit, maar ik heb mn vraagtekens gezet bij de bokeh fringing. Ik wacht liever even op een betere review - Carl Zeiss ZF.2 Planar T* 50mm f/1.4
ik heb niet veel reviews gevonden, maar de bokeh vond ik er wel "ok" uitzien,
anderen zeggen juist dat ie bokeh druk is. Prijs valt wel mee ~600 euro. - Mitacon speedmaster 50mm f0.95 scherpte wide open ziet er goed uit volgends deze review. prijs ~1000 euro.
- Minolta 58mm f1.2
Aan de lange kant. Schijnbaar een "legende" maar ik vond hem er soft uitzien op f1.2, relatief erg duur gezien de leeftijd ~460 euro - SMC super takumar 50mm f1.
ik kreeg ook aanbevelingen voor deze lens, is de goedkoopste uit de lijst, ~130 euro. - slrmagic 50mm f0.95,
heb geen reviews kunnen vinden, is wel een stuk goedkoper dan zn CINE T0.95 broertje(van 3000 euro). ~1000 euro.
42.5mm lenzen
Hier slechts 2 opties. De pananic geeft mij autofocus en stabilisatie. wel behoorlijk duur.pricewatch: Voigtländer Nokton 42.5mm f/0.95
pricewatch: Panasonic Leica DG Nocticron 42.5mm / F1.2 ASPH. / Power O.I.S.
35mm lenzen
Ook hier slechts 2 keuzes:• Slrmagic 35mm T0.95 CINE
• Mitakon 35mm f0.95
De mitakon was getest door lenstip en de scherpte wide open was... gewoon belabberd
Speedbooster
En toen bestond er ook nog iets als een speedbooster. Een speedbooster maakt de fysieke lensopening niet groter, maar maakt het beeld wel wijder. een 50 f1.4 boosten tot een 35 f.95 heeft niet zo heel veel zin, maar een 85 f.2-f1.4tot een 58mm f1 is wel interessant. Wat ik wel zonde vind is dat ik de speedbooster niet universeel is. Ik heb teveel verschillende mounts rondzwerven, om voor elke mount een booster aan te schaffen is een dure bezigheid.
Scherpte
Se Sigma art 50 en 35 zijn gewoon zeer scherpe lenzen.Maar alleen de 50 heeft een "grote" opening, en is juist zwak in de bokeh categorie. De Art 35 doet het een stuk beter qua bokeh (zonder in te verenen in scherpte) maar is aan de kleine kant. (~25mm)De sigma 50 EX is geen scherptewonder, maar kon destijds wel goed meekomen, en bokeh is een sterk punt.
Alle oudere lenzen zullen het waarschijnlijk niet veel beter doen in termen van scherpte en bokeh. Ik heb geen behoefte aan softe foto's met een "gloed", en als ik moet afstoppen tot f2-f2.8 kan ik net zo goed weer mijn minolta 50 f2 gebruiken.
Mag het een stopje minder?
Zoals ik al schreef heeft het voor mij weinig zin om een lens te kopen die afgestopt pas scherp is.Want dan kan ik net zo goed een minder lichtsterke lens kopen die wide open wel meteen goed is, zoals:• 50/2=25 (mijn minolta of de Olympus 50 f2 macro)
• 45/f1.8=25 (Olympus MFT)
• 42.5/f1/7=25 (Panasonic MFT)
• 35mm f1.4=25 (Sigma ART)
Je verzint het niet, alle lenzen zijn precies 25mm qua opening, geen afronding
Met de MFT varianten heb ik ook nog eens exif, autofocus, en automatisch diafragma tot mijn beschikking.En daarnaast n ze zijn een stukje kleiner dan de sigma.De Olympus en de Panasonic zijn prima lenzen volgens lenstip.
Het gat opvullen
Ik gebruik nu dus een 15mm f1.7 en een 60mm f2.8. Daartussen zit best een groot gat. De 60 had ik ooit als vervanger gekocht van mijn minolta 50 f2. Omdat die autofocus had, en verder prima scherp is, ook al heb ik 50mm altijd een fijner brandpunt gevonden.15mm geeft een beelddiagonaal van 71.5, en 60mm een diagonaal van 20.4. Precies daartussen zit ~25mm lens (=46.15 graden diagonaal)
Maar het kont niet zo nauw. Ik zou denk ik een 35 ook prima vinden, 45mm gaat wel erg tegen de sigma aanhangen.
Upgrade plannen
Zo dat was het kopje lenzen, en nu het kopje "body". Ik heb sinds introductie van de sony a7 de ontwikkelingen gevolgd.Aangezien 50mm op mft mijn favoriete brandpunt was ,en ik ook nog geen macro lens had, kocht ik de nikon 105mm , voor het geval dat ik een S7 zou kopen. De A7 (de eerste versie dus) is zeer betaalbaal met 750 euro. En toen kwam de a7II die veel meer features bood, en 2e hands voor 1000 nu op te pikken is. Dat is gewoon een betere deal dan de standaard a7. Ik ben uiteraard nog altijd erg tevreden met mijn GX7, maar gezien de hoeveelheid Full frame lenzen die ik hier heb, en toch op zoek ben naar meer bokeh, kan ik misschien beter de boel verkopen en een Sony a7 aanschaffen (of a7II). Dat is goedkoper dan voor elke mount een Speedbooster te kopen en mijn GX7 te houden.
Aan de andere kant rest mijn GX7 niet veel verkoopwaarde, de nieuwprijzen zijn enorm gedaald, en hij heeft veel gebruikssporen. Financieel niet erg efficiënt, om wèèr een nieuwe body aan te schaffen die last heeft van inflatie. Als ik zuinig ben op mijn lenzen blijven die ongeveer is prijs gelijk. Dus dan kan ik de gx7 misschien beter maar houden, en eventueel de A7 voor "erbij" kopen.Twee body's kan handig zijn soms, maar het is ook weer extra gewicht als ik aan het hiken ben. En ik ben bang dat èèn van de 2 toch gewoon de main body wordt, en de ander bijna niet uit de tas zal komen. mocht ik helemaal overstappen dan kan ik qua lenzen de 15mm dan verkopen ,de tokina 28 en de nikon 105 houden. En heb ik de minolta 50 voor tussenin.
Mocht de tokina 28 toch tegenvallen qua scherpte op full frame kan ik m altijd nog vervangen door de sony 28mm f2.
De 50 f1.8 is wel een stukje duurder.
Ik vind het maar lastig, maar hopelijk hebben jullie goed advies
ora et labora