Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:57

Introductie

Ik heb expres geen brandpunt in de titel opgegeven omdat ik er zelf ook nog niet helemaal uit ben want ik nu eigenlijk wil. Maar hopelijk kunnen jullie met mij meedenken. let wel, dit is een flink stuk text.

Huidige setup.
Camera: Panasonic GX7
Mijn 3 meest gebruikte lenzen zijn:
• Panasonic 15mm f1.7
• Sigma 60mm f2.8 DN Art
• Nikon 105mm f2.8D

Maar ik heb nog meer op de plank liggen:
Tokina RMC 28mm F2.8
Minolta 50mm F2
Deze twee zijn aardig goed. Ik heb uiteraard nog meer, maar dat is inferieur spul wat ik buiten beschouwing laat.

Wat wil ik?

Meer Bokeh! Met de Nikon 105 zijn wel aardige bokeh panorama's te maken, maar de FOV is te klein om comfortabel panorama's mee te schieten. Dan moet ik oppassen dat ik niet een stukje vergeet ,want dat ruïneert de hele foto. de pupilgrootte van de Nikon 105 is ongeveer 36. de "vervanger" moet ongeveer net zo'n pupilgrootte hebben
Ik zoek dus ook een lens die een stuk korter is dan 100mm, > 60mm wil ik liever niet gaan.Ook moet de bokeh er mooi uitzien, ik heb de boel liever niet te druk

Budget?

Niet onbelangrijk, maar ook niet heel relevant, ik kan desnoods even doorsparen. Ik wil de max op 1200 euro zetten.

Heelp ik kan niet kiezen

Het begind al met het brandpunt deze 3 voldoen aan mijn eis van ~37mm
50mm 1.4 = 35,7
42.5mm f1.2 = 35.4
35mm f0.95 = 36.8
50mm lenzen
Hier is de meeste keus, legio f1.4,f1.2,f0.95 lenzen om uit te kiezen,nieuw en legacy. Variërend van 150-3000 euro. (nee ik hoef geen leica noct)
  1. Sigma 50mm f1.4 art
    Natuurlijk een erg scherpe lens, maar de bokeh is mij te druk
  2. Nikon 50mm f1.4
    Ik heb m een keer getest en hij viel tegen, soft en veel CA wide open
  3. Samyang 50mm F1.4
    Vrij recent, de review van lenstip liet ook zwaktes zien zoals flare en gebrek aan scherpte wide open.
  4. Sigma 50mm f1.4 EX
    Staat niet bekend om zn scherpte maar heeft wel erg goede bokeh en verder geen issue's.De prijs valt ook erg mee (~250 2e hands)
  5. Samyang 50mm f1.2
    De nieuwste uit de lijst, is officieel nog niet uit volgends mij, wel heb ik een flickr gallery met samples gezien, scherpte zag er goed uit, maar ik heb mn vraagtekens gezet bij de bokeh fringing. Ik wacht liever even op een betere review
  6. Carl Zeiss ZF.2 Planar T* 50mm f/1.4
    ik heb niet veel reviews gevonden, maar de bokeh vond ik er wel "ok" uitzien,
    anderen zeggen juist dat ie bokeh druk is. Prijs valt wel mee ~600 euro.
  7. Mitacon speedmaster 50mm f0.95 scherpte wide open ziet er goed uit volgends deze review. prijs ~1000 euro.
  8. Minolta 58mm f1.2
    Aan de lange kant. Schijnbaar een "legende" maar ik vond hem er soft uitzien op f1.2, relatief erg duur gezien de leeftijd ~460 euro
  9. SMC super takumar 50mm f1.
    ik kreeg ook aanbevelingen voor deze lens, is de goedkoopste uit de lijst, ~130 euro.
  10. slrmagic 50mm f0.95,
    heb geen reviews kunnen vinden, is wel een stuk goedkoper dan zn CINE T0.95 broertje(van 3000 euro). ~1000 euro.
42.5mm lenzen
Hier slechts 2 opties. De pananic geeft mij autofocus en stabilisatie. wel behoorlijk duur.
pricewatch: Voigtländer Nokton 42.5mm f/0.95
pricewatch: Panasonic Leica DG Nocticron 42.5mm / F1.2 ASPH. / Power O.I.S.
35mm lenzen
Ook hier slechts 2 keuzes:
• Slrmagic 35mm T0.95 CINE
• Mitakon 35mm f0.95
De mitakon was getest door lenstip en de scherpte wide open was... gewoon belabberd
Speedbooster
En toen bestond er ook nog iets als een speedbooster. Een speedbooster maakt de fysieke lensopening niet groter, maar maakt het beeld wel wijder. een 50 f1.4 boosten tot een 35 f.95 heeft niet zo heel veel zin, maar een 85 f.2-f1.4
tot een 58mm f1 is wel interessant. Wat ik wel zonde vind is dat ik de speedbooster niet universeel is. Ik heb teveel verschillende mounts rondzwerven, om voor elke mount een booster aan te schaffen is een dure bezigheid.

Scherpte

Se Sigma art 50 en 35 zijn gewoon zeer scherpe lenzen.Maar alleen de 50 heeft een "grote" opening, en is juist zwak in de bokeh categorie. De Art 35 doet het een stuk beter qua bokeh (zonder in te verenen in scherpte) maar is aan de kleine kant. (~25mm)

De sigma 50 EX is geen scherptewonder, maar kon destijds wel goed meekomen, en bokeh is een sterk punt.
Alle oudere lenzen zullen het waarschijnlijk niet veel beter doen in termen van scherpte en bokeh. Ik heb geen behoefte aan softe foto's met een "gloed", en als ik moet afstoppen tot f2-f2.8 kan ik net zo goed weer mijn minolta 50 f2 gebruiken.

Mag het een stopje minder?

Zoals ik al schreef heeft het voor mij weinig zin om een lens te kopen die afgestopt pas scherp is.Want dan kan ik net zo goed een minder lichtsterke lens kopen die wide open wel meteen goed is, zoals:
• 50/2=25 (mijn minolta of de Olympus 50 f2 macro)
• 45/f1.8=25 (Olympus MFT)
• 42.5/f1/7=25 (Panasonic MFT)
• 35mm f1.4=25 (Sigma ART)
Je verzint het niet, alle lenzen zijn precies 25mm qua opening, geen afronding
Met de MFT varianten heb ik ook nog eens exif, autofocus, en automatisch diafragma tot mijn beschikking.En daarnaast n ze zijn een stukje kleiner dan de sigma.De Olympus en de Panasonic zijn prima lenzen volgens lenstip.

Het gat opvullen

Ik gebruik nu dus een 15mm f1.7 en een 60mm f2.8. Daartussen zit best een groot gat. De 60 had ik ooit als vervanger gekocht van mijn minolta 50 f2. Omdat die autofocus had, en verder prima scherp is, ook al heb ik 50mm altijd een fijner brandpunt gevonden.
15mm geeft een beelddiagonaal van 71.5, en 60mm een diagonaal van 20.4. Precies daartussen zit ~25mm lens (=46.15 graden diagonaal)
Maar het kont niet zo nauw. Ik zou denk ik een 35 ook prima vinden, 45mm gaat wel erg tegen de sigma aanhangen.

Upgrade plannen

Zo dat was het kopje lenzen, en nu het kopje "body". Ik heb sinds introductie van de sony a7 de ontwikkelingen gevolgd.
Aangezien 50mm op mft mijn favoriete brandpunt was ,en ik ook nog geen macro lens had, kocht ik de nikon 105mm , voor het geval dat ik een S7 zou kopen. De A7 (de eerste versie dus) is zeer betaalbaal met 750 euro. En toen kwam de a7II die veel meer features bood, en 2e hands voor 1000 nu op te pikken is. Dat is gewoon een betere deal dan de standaard a7. Ik ben uiteraard nog altijd erg tevreden met mijn GX7, maar gezien de hoeveelheid Full frame lenzen die ik hier heb, en toch op zoek ben naar meer bokeh, kan ik misschien beter de boel verkopen en een Sony a7 aanschaffen (of a7II). Dat is goedkoper dan voor elke mount een Speedbooster te kopen en mijn GX7 te houden.

Aan de andere kant rest mijn GX7 niet veel verkoopwaarde, de nieuwprijzen zijn enorm gedaald, en hij heeft veel gebruikssporen. Financieel niet erg efficiënt, om wèèr een nieuwe body aan te schaffen die last heeft van inflatie. Als ik zuinig ben op mijn lenzen blijven die ongeveer is prijs gelijk. Dus dan kan ik de gx7 misschien beter maar houden, en eventueel de A7 voor "erbij" kopen.Twee body's kan handig zijn soms, maar het is ook weer extra gewicht als ik aan het hiken ben. En ik ben bang dat èèn van de 2 toch gewoon de main body wordt, en de ander bijna niet uit de tas zal komen. mocht ik helemaal overstappen dan kan ik qua lenzen de 15mm dan verkopen ,de tokina 28 en de nikon 105 houden. En heb ik de minolta 50 voor tussenin.
Mocht de tokina 28 toch tegenvallen qua scherpte op full frame kan ik m altijd nog vervangen door de sony 28mm f2.
De 50 f1.8 is wel een stukje duurder.

Ik vind het maar lastig, maar hopelijk hebben jullie goed advies ;)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet om je hele TS te ondermijnen, maar ik lees net dat je aan het sparen bent voor een vakantie.
Als ik jou was, zou ik lekker door sparen voor die vakantie en eventueel een betaalbaar objectief halen om het gat in je line-up op te vullen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
Aiii, hoe meer je weet hoe moeilijker het is om te kiezen ;) Ik kan ook niet voor je kiezen.

Een paar gedachten. Volgens mij weet ik uit het verleden dat je draagbaarheid niet heel belangrijk vindt dus als je zoveel geld uit gaat geven en je bokeh erg belangrijk vindt is het misschien toch goed om een keer naar FF te gaan? Ik zou eigenlijk niet voor een "niet native" lens gaan voor zoveel geld, puur omdat het vaak net niet lekker werkt in mijn ervaring.

Op m43 vind ik de Pana Leica Noctricron 1.2 altijd erg mooi maar voor mij zou het verschil in bokeh en perfectie dat geld niet waard zijn met de 1.7.

Zie nu Woutoud z'n opmerking ;) en je hebt natuurlijk veel meer aan een leuke ervaring en mooie omgeving dan aan een super perfecte lens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 17:05:
Niet om je hele TS te ondermijnen, maar ik lees net dat je aan het sparen bent voor een vakantie.
Als ik jou was, zou ik lekker door sparen voor die vakantie en eventueel een betaalbaar objectief halen om het gat in je line-up op te vullen. :)
Dat sparen blijft doorgaan, en die vakantie zal ook zeker gebeuren volgend jaar.
Ik spaar al een vast bedrag per maand, maar ik zet niet 100% van mijn inkomen weg, en hou dus elke maand wat extra over en zou dat kunnen gebruiken voor bijv een lens. Ik heb nu al een een leuk bedrag bij elkaar (~300) euro. genoeg voor een aantal nominaties uit de lijst. Voor duurdere lenzen moet ik wel wat langer doorsparen
Sluw schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 17:09:
Een paar gedachten. Volgens mij weet ik uit het verleden dat je draagbaarheid niet heel belangrijk vindt dus als je zoveel geld uit gaat geven en je bokeh erg belangrijk vindt is het misschien toch goed om een keer naar FF te gaan? Ik zou eigenlijk niet voor een "niet native" lens gaan voor zoveel geld, puur omdat het vaak net niet lekker werkt in mijn ervaring.
De mogelijkheid voor FF staat in het laatste kopje "upgrade plannen"
Op m43 vind ik de Pana Leica Noctricron 1.2 altijd erg mooi maar voor mij zou het verschil in bokeh en perfectie dat geld niet waard zijn met de 1.7.
klopt, ook omdat de f1.7 bijzonder goed presteerd.

[ Voor 49% gewijzigd door mrc4nl op 24-10-2015 17:18 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je van panasonic naar die sony dslr gaat is er al aardige verschil kwa inhoud van je foto

Zelf gebruik ik
Panasonic gf2 voor even mee te nemen of de kinderen/ vrienden te laten spelen
De nikon d80 gebruik ik zelf

Kan ook vertellen dat de nikon d80 gewoon beter is kwa foto dan de panasonic gf2 (vooral met weinig licht)
Dat heeft te maken met de sensor en de opening van de sensor
Maar ook met de type lens die je gebruikt of ga gebruiken

Een nieuwe model zal beter zijn dan de ouwe maar grote van de sensor blijft wel het zelfde
Je kan wel een meer licht door later lens hebben en zal zeker helpen

Maar grote lens op een trechter zetten zal minder effect hebben als een lens op een grote gat

Wikipedia: Image sensor format

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2015 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 17:18:
Als je van panasonic naar die sony dslr gaat is er al aardige verschil kwa inhoud van je foto
Ja, maar als ik een andere lens pak, heft dat het grootste verschil op (ik hou natuurlijk de kleinere DOF)
Zelf gebruik ik
Panasonic gf2 voor even mee te nemen of de kinderen/ vrienden te laten spelen
De nikon gebruik ik zelf
"De nikon" ? mag ik vragen welke?
Kan ook vertellen dat de nikon gewoon beter is kwa foto dan de panasonic (vooral met weinig licht)
Dat heeft te maken met de sensor en de opening van de sensor
Maar ook met de type lens
Wederom, welke "de nikon"? , en ik neem aan dat je met Panasonic jouw gh2 bedoeld?
die laatste is wel een stuk ouder dan mijn gx7, en had dacht ook een oudere sensor. Voor mij was de upgrade van gf3/gf6 naar de gx7 echt een verbetering in beeldkwaliteit. dat is voor mij niet de reden om te upgraden, wel omdat ik dan een kleinere dof kan creëren.
Luxicon schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 18:13:
Is de Nikon 85 1.4 of 1.8 misschien een idee, omdat je meer bokeh wil? Deze staat volgens mij bekend om de goede bokeh.
Heerlijke lens inderdaad die 1.4, heb m een keer kunnen testten, helaas wel aan de lange kant (>60mm)
Dus dan zou ik een speedbooster moeten gebruiken

[ Voor 32% gewijzigd door mrc4nl op 24-10-2015 18:16 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Is de Nikon 85 1.4 of 1.8 misschien een idee, omdat je meer bokeh wil? Deze staat volgens mij bekend om de goede bokeh.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat boeit de pupilgrootte eigenlijk als je toch al de lichtsterkte en Bokeh zelf beoordeelt? :?

Daarnaast begreep ik dat je mede vanwege je GAS wat nieuws wilde. Wat dat betreft zou ik gewoon naar een andere mount gaan zodat je lekker veel opnieuw moet kopen. Ben je ook van die mft af. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik je lijstje zo zie, dan is het heel simpel: Sigma EX 50/1.4
presteert beter dan de rest van het lijstje qua scherpte (afgezien van de Art) en heeft de zachtste bokeh wide. De Zeiss 50/1.4 wil je niet hebben op groot diafragma. Die presteert goed op f/4 en kleiner.
De Minolta 58/1.2 is echt niet zo beroerd wide open.
Trouwens, voor een mooie test met een aantal van bovenstaande lenzen: Battle of the Fifties

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Universal Creations schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 18:44:
Als ik je lijstje zo zie, dan is het heel simpel: Sigma EX 50/1.4
presteert beter dan de rest van het lijstje qua scherpte (afgezien van de Art) en heeft de zachtste bokeh wide. De Zeiss 50/1.4 wil je niet hebben op groot diafragma. Die presteert goed op f/4 en kleiner.
De Minolta 58/1.2 is echt niet zo beroerd wide open.
Trouwens, voor een mooie test met een aantal van bovenstaande lenzen: Battle of the Fifties
Dus ook met adapter naar m43? @mrc4l Ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan gebruiksgemak maar soms wil je zo'n mooie lens toch ook snel gebruiken. Nodig is het niet maar AF is wel fijn. Als je bij m43 blijft zou ik veel eerder de panasonic 42,5 f/1.7 nemen. Super scherp, fijne bokeh, goeie AF, mooi compact pakket met je GX7 (de f/1.2 is nog mooier maar qua prijs zou ik eerder naar nog een extra lens kijken (of 2 :+). In theorie is de Sigma prachtig... maar met jouw camera?

Ieder z'n voorkeur. Ik vind zelf een goede compacte camera erg belangrijk, ik heb sindsdien zoveel meer plezier in fotograferen. Daarom zou ik met m43 eerder in die hoek kijken. Qua reviews en prijs/kwaliteit springt die Pana 42,5 er gewoon erg uit. Daarnaast heeft die ook een goede O.I.S. (beter dan de GX7 IBIS) en dat is ook wel lekker (nogmaals, soms wil je ook gewoon snel een leuke foto maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gezien de OP is manueel focus niet zo'n punt en zocht hij iets met een wat grotere pupil en mooie zachte bokeh en voldoende scherpte wide open. Ik weet niet hoe de Sigma EX 50/1.4 het doet op m4/3 qua scherpte, omdat de pixeldichtheid natuurlijk veel groter is dan die van de 5D2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Universal Creations schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 00:38:
Gezien de OP is manueel focus niet zo'n punt en zocht hij iets met een wat grotere pupil en mooie zachte bokeh en voldoende scherpte wide open. Ik weet niet hoe de Sigma EX 50/1.4 het doet op m4/3 qua scherpte, omdat de pixeldichtheid natuurlijk veel groter is dan die van de 5D2.
Het is een fantastische lens maar ik weet uit ervaring dat het gewoon niet echt lekker werkt met een adapter in dagelijks gebruik. In ieder geval minder voorspelbaar dan op de native mount. Daarnaast is het bij lenzen met een erg kleine scherptediepte gewoon fijn om soms te kunnen autofocussen. Buiten dat, en mocht mrc4l de lens kopen met een overstap in het achterhoofd, is het natuurlijk een erg goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluw schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 00:57:
Het is een fantastische lens maar ik weet uit ervaring dat het gewoon niet echt lekker werkt met een adapter in dagelijks gebruik. In ieder geval minder voorspelbaar dan op de native mount.
Zowel Frank als ik gebruiken vaak adapters en ik vind dit echt wel meevallen.
Daarnaast is het bij lenzen met een erg kleine scherptediepte gewoon fijn om soms te kunnen autofocussen.
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Autofocus is voornamelijk sneller, niet nauwkeuriger. Juist met kleine scherptediepte is het moeilijk om de focus precies goed te leggen en dan is autofocus echt niet altijd het juiste middel. Maar goed, het hangt ook af van wat je fotografeert. Voor de genoemde bokeh panorama's is het vastzetten van de focus op 1 punt erg belangrijk en dan is het gebruiken van een statief (iets wat Frank vaak doet) i.c.m. manueel focus veruit de beste optie.

[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 25-10-2015 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Universal Creations schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 01:04:
[...]
Zowel Frank als ik gebruiken vaak adapters en ik vind dit echt wel meevallen. In ieder geval minder voorspelbaar dan op de native mount.
Inderdaad ik gebruik ze veel, en ook bij meets is dat te zien
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8TvdHqhSfnaZbSIo1Nd7WyRQ/full.jpg
of dit
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/gfsulUL9lo0xDWa3UigIWvrb/full.jpg
Afgelopen meet nog de tamron 90 geprobeerd, geen idee of daar foto's van zijn gemaakt.
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Autofocus is voornamelijk sneller, niet nauwkeuriger. Juist met kleine scherptediepte is het moeilijk om de focus precies goed te leggen en dan is autofocus echt niet altijd het juiste middel.
[...]
Maar goed, het hangt ook af van wat je fotografeert. Voor de genoemde bokeh panorama's is het vastzetten van de focus op 1 punt erg belangrijk en dan is het gebruiken van een statief (iets wat Frank vaak doet) i.c.m. manueel focus veruit de beste optie.
statief gebruik ik niet zoveel, alleen als het donker is. (of als ik m toch al aan het meezeulen ben)
jij maakt ze ook uit de losse hand.
Universal Creations schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 00:38:
De enige optie die ik mij kan bedenken is dat ik op een vrije dag naar foka ga, en m daar uitprobeer.
Sluw schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 00:57:
[...]
Buiten dat, en mocht mrc4l de lens kopen met een overstap in het achterhoofd, is het natuurlijk een erg goede keuze.
mmm,nou,neejjj. als ik nu een lens koop, stel ik een overstap alleen maar verder uit. En ik heb al een vrij goede minolta 50 , maar die is slechts f2 en hij heeft maar 6 diafragmabladen die je helaas terugziet.Qua scherpte best netjes, al heb ik geen idee hoe de randen op full frame het doen.

en naast een evt 50mm heb ik de sigma 60 f2.8 met autofocus, geen grote diafragmaopening, maar wel scherp op f2.8

[ Voor 32% gewijzigd door mrc4nl op 25-10-2015 01:31 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ha kijk! Zo zie je maar weer ieder z'n ding. Zo zou ik m'n camera nooit dagelijks gebruiken maar als dat voor jou prima is, waarom niet? Met adapters bedoel ik inderdaad langzamere of geen AF. Maar ook daar valt mee te leven als je dat niet erg vindt.

Edit: Daarnaast is de Sigma >500 gram en de Pana 130 en Olympus 45mm 116. Resolutie zal niet heel veel verschillen, bokeh wel natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Sluw op 25-10-2015 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De sigma 50 ex en ik waren geen vriendjes. Want hij liet mij soms zien dat hij het goed kon, om vervolgens op de momenten dat ik het nodig had te laten zien dat hij het ook niet kon. En ik heb het dan over de AF, die er zeer regelmatig naast zat, vaker dan ik fijn vond. Optisch is die wel mooi en gezien Frank geen AF nodig heeft/gebruikt, is deze lens perfect....want in de AF zit het grootste hekelpunt van die lens

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Is het verschil in bokeh tussen een 50mm 1.4 en 45mm 1.8 zo groot om dan maar voor zo'n grote lens + adapter te kiezen ipv een perfect klein handzaam lensje mét AF? :)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:46
*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2015 13:11 . Reden: Geen V&A op het forum. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Sjekster schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:43:
Is het verschil in bokeh tussen een 50mm 1.4 en 45mm 1.8 zo groot om dan maar voor zo'n grote lens + adapter te kiezen ipv een perfect klein handzaam lensje mét AF? :)
Ik ga niet ontkennen dat de 50 ex een grote lens is (77 mm filter) Maar elke f stop is meegenomen. Zeker omdat de mogelijkheden op m43 niet zo groot zijn. (qua bokeh)

Full frame lenzen kun je teminste nog uitwisselen tussen canera's, met mft lenzen kan dat niet.
Ik wil eerst de scherpte testen van 50 ex voordat ik een beslissing maak.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjekster schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:43:
Bokeh is de kwaliteit van de achtergrondonscherpte en het gaat dus niet zozeer om de hoeveelheid achtergrond/voorgrond blur, maar om de kwaliteit ervan. Nu is dat natuurlijk een smaakkwestie, maar de Sigma EX 50/1.4 staat bekend om zijn zachte achtergrondonscherpte, dit i.t.t. bijvoorbeeld de 50Art of de Zeiss 50/1.4, terwijl deze evenveel blur geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Poteeto potaato :P. Ik snap wat je bedoelt, ik gebruik de term eigenlijk verkeerd. Dat deed Frank echter ook, die had het over méér Bokeh! Uit zijn verhaal begrijp ik dat hij gewoon minder scherptediepte zoekt, en ik vraag me gewoon af hoe groot het verschil tussen 50mm 1.4 en 45mm 1.8 in de praktijk is. Ik kan weinig directe vergelijkingen vinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
http://howmuchblur.com/#c....8-on-a-0.9m-wide-subject
Het verschil is dus wel zichtbaar, maar belangrijker is hoe de bokeh is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Ik snap dat het verschil zichtbaar is, ik zie dat echter liever met voorbeeldfoto's dan met zo'n grafiekje. Daar kan ik wat dat betreft weinig mee, ik kan dat niet vertalen naar een foto :). Maar goed, we dwalen af denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjekster op 25-10-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Sjekster schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:22:
Poteeto potaato :P. Ik snap wat je bedoelt, ik gebruik de term eigenlijk verkeerd. Dat deed Frank echter ook, die had het over méér Bokeh! Uit zijn verhaal begrijp ik dat hij gewoon minder scherptediepte zoekt, en ik vraag me gewoon af hoe groot het verschil tussen 50mm 1.4 en 45mm 1.8 in de praktijk is. Ik kan weinig directe vergelijkingen vinden helaas.
klopt klopt ik haalde de termen door elkaar.Ik zoek gewoon een lens die mij meer een kleinere dof geeft dan een 50mm f2, 45mm f1.8 of 42.5mm f1.7 en uiteraard mooi zacht van kwaliteit is.

ik had vandaag mijn minolta 50 f2 weer eens van de plank gehaald, en ik moest opnieuw constateren dat het gewoon een erg goede lens is qua scherpte(wide open). Een m43 lens die net zoveel blur/dof geeft bied voor mij weinig voordeel. Het is óf een 50 f1.4, óf niets óf overstappen op FF

of de samyang 50 f1.2 moet opeens een topper blijken

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog meer opties nodig? >:)

Zeiss is net met de nieuwe Milvus lijn gekomen. Die zie ik nog niet terug in dit topic. Wellicht zijn de 50mm 1.4 en de 2.0 (ok, kleine pupil, maar wel macro!) interessant voor je? Van wat ik tot nu toe hoor en zie is de bokeh super.

En over het bezitten van twee bodies... Bedenk hoe vaak je shoots doet die ECHT NIET mogen mislukken (dat zijn dus vrijwel altijd belangrijke opdrachten voor anderen waar een tijdsbestek aan is verbonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Handevision heeft natuurlijk ook nog de 40mm/0.85, maar of die nog betaalbaar genoeg is... Dan moet je de vakantie wel wat langer uitstellen.
http://handevision.de/lenses/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Ik kies natuurlijk ook eieren voor mn geld. 600-800 euro is te doen, maar als ik iets goedkoper vind wat voldoet aan mijn eisen ga ik daar natuurlijk voor.

1000+ euro is een hoop, des te meer omdat ik dan net zo goed een sony a7 kan kopen.
en een 105 f2.8 op FF is net zoveel als een 50 f1.4 op mft. Dus hoef ik niet eens een extra lens aan te schaffen.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:22:
En over het bezitten van twee bodies... Bedenk hoe vaak je shoots doet die ECHT NIET mogen mislukken (dat zijn dus vrijwel altijd belangrijke opdrachten voor anderen waar een tijdsbestek aan is verbonden).
ik heb geen betaalde opdrachten, dus t is niet van belang, en daarna is een a7 naast een gx7 een totaal ander systeem.

[ Voor 38% gewijzigd door mrc4nl op 27-10-2015 09:50 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Als je meer "bokeh" wil (en bij mij was dat echt verslavend), dan is de optie om te upgraden naar een grotere sensor inderdaad een goede optie. De lenzen van Sony zijn op dit moment gewoon erg duur, maar legacy glass is wel voor betaalbare prijsjes te vinden. Hetzelfde geldt voor een A7 tweedehands. Het voordeel is dan dat je op meerdere brandpuntsafstanden wat meer achtergrondonscherpte krijgt. Nadeel is het aanschaffen van meerdere adapters, maar als je zonder AF kunt dan hoeft dat niet zo'n probleem te zijn.

Je hebt dan al een 28mm, 50mm, 105mm. Daar zou je evt. zelfs een Sigma 35mm 1.4 nog bij kunnen zetten later, dan hoef je helemaal geen panorama's meer te maken ;)

Ik weet niet of het klopt hoor, maar ik krijg bij al die supersnelle lenzen (f/1 en lager) juist de indruk dat ze wijd open eigenlijk totaal niet bruikbaar zijn. Als je die alsnog moet gaan afstoppen naar f/1.4, dan valt het voordeel compleet weg. Zo'n speedbooster levert slechts 1 stop winst op, dan zit je op "APS-C-niveau" dus alsnog 1 stop minder dan FF. En voor hetzelfde geld (€700) heb je gewoon een tweedehands FF body.

[ Voor 21% gewijzigd door tobiasvs op 27-10-2015 11:38 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:22:
Zeiss is net met de nieuwe Milvus lijn gekomen. Die zie ik nog niet terug in dit topic. Wellicht zijn de 50mm 1.4 en de 2.0 (ok, kleine pupil, maar wel macro!) interessant voor je? Van wat ik tot nu toe hoor en zie is de bokeh super.
De Milvuslijn bestaat momenteel uit 6 lenzen waarvan 4 exact dezelfde optiek hebben als de oude ZE/ZF-lijn. De 50/1.4 en 85/1.4 zijn qua optiek wel vernieuwd. Dus de 50/2 zou ik daarvan sowieso niet overwegen, omdat die exact hetzelfde is als de oude maar dan in een duurder en zwaarder jasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Laatst online: 25-08 16:06
Een 2e hands Zeiss 50mm MP is voor 600 euro zeker wel te doen kan ik uit ervaring zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
avanreijn schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:12:
Een 2e hands Zeiss 50mm MP is voor 600 euro zeker wel te doen kan ik uit ervaring zeggen. :)
Maar de bokeh is lang niet zo zacht als van de Sigma EX 50/1.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Ik ben vandaag naar foka gegaan om m uit te proberen. Scherpte leek wel ok. Maar ik had geen "wow" gevoel. Ook leek ie een beetje een zachte gloed te geven Wide open.(niet veel) Studio tests kon ik niet doen, evenmin de RAW files bekijken. Heb het moeten beoordelen met liveview en 10x zoom.

Als ik thuis ben maar eens met lightroom de boel onder de loep leggen.

Highlights afgestopt, en overal contrast waren wel duidelijk beter dan mn 50 f2.

Toch heb ik m niet gekocht, t liefst had ik uitvoerig getest, de eerste indruk was gewoon niet bijzonder. Ik denk dat ik toch liever de upgrade ga doen naar de a7.
Als ik mijn 15mm verkoop dan ben ik er al bijna.

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 29-10-2015 21:21 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En welke lens ga je dan voor je A7 kopen? Zeiss MP 100/2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Universal Creations schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:25:
En welke lens ga je dan voor je A7 kopen? Zeiss MP 100/2?
105 f2.8 is close enough. :)

Qua bokeh vond ik m iig niet slecht.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:27:
[...]

105 f2.8 is close enough. :)
Seriously? Flared als een gek, is 2/3 stop donkerder dan mijn Zeiss en de scherpte is echt een andere categorie. Bokeh heb ik nog niet kunnen bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Universal Creations schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:49:
[...]

Seriously? Flared als een gek, is 2/3 stop donkerder dan mijn Zeiss en de scherpte is echt een andere categorie. Bokeh heb ik nog niet kunnen bestuderen.
Close enough ivm een 50 1.4 op mft. En t geld groeit mij nu ook niet op de rug :Y)
Zie geen reden om mn nikon voor een dure zeiss in te ruilen.

die transmissie boeit mij niet zo. Als de lensopening er maar is. Dat het contrast niet zo hoog is was mij al wel bekend.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Pas was het nog dat je geld te veel had! :Y) Die 105 2.8, is dat die lens die je boven de kaars gemarteld had voor informatie? :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Ventieldopje schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:18:
Pas was het nog dat je geld te veel had! :Y) Die 105 2.8, is dat die lens die je boven de kaars gemarteld had voor informatie? :+
Ik bleek uiteindelijk minder geld te hebben dan ik dacht. 750 euro aan geleend geld(DUO) was ik ff vergeten apart te zetten, en daarnaast waren een aantal vaste lasten nog niet afgeboekt. Met deze afname is de drang van gas ook flink afgenomen,maar goed. Ik hou alsnog over. :)

En ja de condens in de nikon 105 werd inderdaad gemarteld boven het vuur.

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 29-10-2015 22:33 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ventieldopje schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:18:
Was ik alweer vergeten. _O-

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 29-10-2015 22:34 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:01:
[...]

Close enough ivm een 50 1.4 op mft. En t geld groeit mij nu ook niet op de rug :Y)
Zie geen reden om mn nikon voor een dure zeiss in te ruilen.

die transmissie boeit mij niet zo. Als de lensopening er maar is. Dat het contrast niet zo hoog is was mij al wel bekend.
Maar de Sigma 50/1.4 is een betere lens dan jouw 105/2.8 en de Sigma 50 kon je overtuigen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Universal Creations schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:43:
[...]

Maar de Sigma 50/1.4 is een betere lens dan jouw 105/2.8 en de Sigma 50 kon je overtuigen....
50 ex beter qua scherpte? Ik betwijfel het.
De Nikon is een prima lens. Met de 50 ex heb ik niet veel getest though, heb ik maar 3 foto's.

Ik zal als ik thuis ben samples kunnen opzoeken. Dagje Groningen-rdam-Assen kost tijd

Heb op de emmen meet een tijdje kunnen schieten met mn 105+ a7s van robbertv
Heb de RAW bestanden ook. (Als ik ze niet heb verwijderd)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:55:
[...]

50 ex beter qua scherpte? Ik betwijfel het.
Ik doelde meer op algeheel en dan ook jouw 105 in het bijzonder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
dit is de sigma wide open:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AOL3LOUxxnmdlMKezT5t7FOZ/full.jpg

en dit de minolta 50 f2

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ggcyQFv4dDlzkP3WsK4Pm9jG/full.jpg

de foto van de minolta is een beetje bewogen, maar ik zie duidelijk minder ca en gloed rond de letters "godox"

en hier wat random pics van mijn 105 afd met een full frame camera

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/625/22597453811_45647aaeec_c.jpgnikon 105-5 by Frank Van Dijk, on Flickr

bokeh valt hier wat tegen
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5826/22560264466_18c2b8207a_c.jpgnikon 105-4 by Frank Van Dijk, on Flickr

en hier ook
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5827/22572703272_ec43bfa805_c.jpgnikon 105-3 by Frank Van Dijk, on Flickr

maar hier niet
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5817/21963490064_ae66234c7d_c.jpgnikon 105 by Frank Van Dijk, on Flickr

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Is zo'n macro lens niet snel beter dan een 50 ex qua bijvoorbeeld scherpte?

[ Voor 20% gewijzigd door Cobiwan op 30-10-2015 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 00:13:
dit is de sigma wide open:

[afbeelding]

en dit de minolta 50 f2

[afbeelding]

de foto van de minolta is een beetje bewogen, maar ik zie duidelijk minder ca en gloed rond de letters "godox"
Je bedoelt rond "TTL Cable".
maar hier niet
Tussen Bart en Martijn zie ik toch niet echt zachte bokeh als je het mij vraagt.
Sj44k13 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 08:04:
Is zo'n macro lens niet snel beter dan een 50 ex qua bijvoorbeeld scherpte?
Jawel, maar het gaat om meer dan alleen scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
CA rond ttl cable, en gloed rond godox.
Tussen Bart en Martijn zie ik toch niet echt zachte bokeh als je het mij vraagt.
Point taken. links is wat onrustig. ook bij andere samples is het ook niet echt zacht.De zeiss 100 mp zou het beter qua bokeh hebben gedaan, maar dat gaat mijn budget niet redden. 100MP+A7 zit ong op 2000 euro. Als ik mijn 105 ga vervangen door een 100MP heb ik ook geen 1:1 macro meer (mag er nog een extra lens bij :/) qua scherpe ziet de 105 er voor mij prima uit.

Bij m43 blijven met een 100MP ga ik niet doen, Binnenkort dus maar eens verder kijken naar èèn van andere opties.

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 30-10-2015 12:57 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 12:55:
[...]

CA rond ttl cable, en gloed rond godox.
Ik zie geen gloed, wel zie ik dat de foto van dichterbij is genomen waardoor de lichtval van de lampen in de winkel net anders reflecteert op het doosje.
Als ik mijn 105 ga vervangen door een 100MP heb ik ook geen 1:1 macro meer (mag er nog een extra lens bij :/) qua scherpe ziet de 105 er voor mij prima uit.
Want een voorzetlens is niet mogelijk voor je 1:1 macro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Universal Creations schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:01:

Want een voorzetlens is niet mogelijk voor je 1:1 macro?
Ben geen fan van voorzetlenzen want je verliest focus voor oneindig.Loop je in het bos wil je ff een closeup maken, moet eerst die voorzetlens erop, wil je een andere foto maken verder weg, moet ie er weer vanaf. Teveel gedoe.

En de optie voor een andere ~100mm staat niet in de TS.
mrc4nl schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 16:51:

Wat wil ik?
de pupilgrootte van de Nikon 105 is ongeveer 36mm. de "vervanger" moet ongeveer net zo'n pupilgrootte hebben.Ik zoek dus ook een lens die een stuk korter is dan 100mm, > 60mm wil ik liever niet gaan.Ook moet de bokeh er mooi uitzien, ik heb de boel liever niet te druk
= als ik bij m43 blijf.
mrc4nl schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:51:
Het is óf een 50 f1.4, óf niets óf overstappen op FF
=overstappen op FF zonder weer extra lenzen aan te schaffen, vanwege budget.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:22:
Ben geen fan van voorzetlenzen want je verliest focus voor oneindig.Loop je in het bos wil je ff een closeup maken, moet eerst die voorzetlens erop, wil je een andere foto maken verder weg, moet ie er weer vanaf. Teveel gedoe.
Close-up gaat prima hoor met 1:2 Ik vraag me af hoe vaak jij echt 1:1 macro maakt als je rond aan het lopen bent (bovendien vind je het ook totaal geen probleem om met een statief te werken). Daarnaast had je die lens volgens je eigen OP ergens anders voor bedoeld dan 1:1 macro's maken. De MP 100/2 is verschrikkelijk veelzijdig op fullframe, daarnaast is ie ragscherp wideopen, mooie bokeh, 1:2 macro, portretlens, 3D pop, weinig last van flares, goede kleurreproductie. 1 nadeel: hij houdt van paarse randjes...

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 30-10-2015 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Universal Creations schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:33:
[...]

Close-up gaat prima hoor met 1:2 Ik vraag me af hoe vaak jij echt 1:1 macro maakt als je rond aan het lopen bent (bovendien vind je het ook totaal geen probleem om met een statief te werken). Daarnaast had je die lens volgens je eigen OP ergens anders voor bedoeld dan 1:1 macro's maken. De MP 100/2 is verschrikkelijk veelzijdig op fullframe, daarnaast is ie ragscherp wideopen, mooie bokeh, 1:2 macro, portretlens, 3D pop, weinig last van flares, goede kleurreproductie. 1 nadeel: hij houdt van paarse randjes...
dit?
Aangezien 50mm op mft mijn favoriete brandpunt was ,en ik ook nog geen macro lens had, kocht ik de nikon 105mm , voor het geval dat ik een A7 zou kopen.
Paul, je mag best doorgaan met jouw zeiss promoten en mijn 105 afkraken, maar tenzij de 100MP onder de 600€ te koop staat of iemand hem aan mij cadeau doet gaat het m gewoon niet worden. Het vlees is gewillig maar de portemonnee is zwak, want er moet ook een FF sensor achter komen, en die zijn ook niet gratis. (ik wil geen afgetrapte canon)

Ik wil van mijn huidige situatie af, want panorama's maken met 105 f2.8 op mijn gx7 vind ik nu al teveel werk. Ik heb het een paar keer gedaan, resultaat viel tegen. En er is teveel kans op fouten als ik ze uit de hand te doe.Dit gaat niet veranderen met de 100 f2 als ik bij m43 blijf. Om het werkbaar te houden moet het brandpunt omlaag en de pupil ~36mm blijven. of ik maak de switch naar FF en gebruik mijn 105 f2.8
de mindere bokeh kwaliteit is dan jammer.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 30-10-2015 14:02 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:55:
Paul, je mag best doorgaan met jouw zeiss promoten en mijn 105 afkraken, maar tenzij de 100MP onder de 600€ te koop staat of iemand hem aan mij cadeau doet gaat het m gewoon niet worden. Het vlees is gewillig maar de portemonnee is zwak, want er moet ook een FF sensor achter komen, en die zijn ook niet gratis. (ik wil geen afgetrapte canon)
Mijn punt is meer dat ik je redenaties vaak niet begrijp. Niet dat ik de MP zo wil promoten (wat ik wel doe nu...), maar meer omdat alles wat je aangeeft, ik gewoon weer leg met jouw eigen manier van fotograferen.
Ik wil van mijn huidige situatie af, want panorma's maken met 105 f2.8 op mijn gx7 vind ik nu al teveel werk. Ik heb het een paar keer gedaan, resultaat viel tegen. En er is teveel kans op fouten als ik ze uit de hand te doe.Dit gaat niet veranderen met de 100 f2 als ik bij m43 blijf. Om het werkbaar te houden moet het brandpunt omlaag en de pupil ~36mm blijven
Als je bij m4/3 blijft, kan een groot deel van de discussie geschrapt worden en zijn we weer terug bij: welke 50'ish lens past het beste bij jouw m4/3. En ik zie nog geen enkele lens die beter past bij jouw eisen dan de Sigma EX 50/1.4. Als je de minder prettige bokeh in bepaalde situaties van de Nikon 105 geen probleem vind, dan wordt het een ander verhaal, want dan kun je net zo goed gaan voor de Sigma 50/1.4 Art. De bokeh daarvan is niet drukker dan van jouw 105 op fullframe.
En om je nog wat meer te helpen met kiezen, heb ik ooit nog een andere vergelijking gemaakt tussen mijn verschillende 50'ish lenzen: https://www.flickr.com/ph.../albums/72157644434863902

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Laatst online: 25-08 16:06
Als je bij m4/3 blijft, waarom dan geen M.Zuiko lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Universal Creations schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:05:
[...]

Mijn punt is meer dat ik je redenaties vaak niet begrijp. Niet dat ik de MP zo wil promoten (wat ik wel doe nu...), maar meer omdat alles wat je aangeeft, ik gewoon weer leg met jouw eigen manier van fotograferen.

Als je bij m4/3 blijft, kan een groot deel van de discussie geschrapt worden en zijn we weer terug bij: welke 50'ish lens past het beste bij jouw m4/3. En ik zie nog geen enkele lens die beter past bij jouw eisen dan de Sigma EX 50/1.4.
De 50 ex tikte ook inderdaad al mijn wensen aan, goede bokeh, f1.4, geen grote problemen met flare,en dan natuurlijk de schappelijke prijs.

Maar nu ik m kort heb getest tegen de minolta, ben ik niet onder de indruk, want ik had een groter verschil verwacht in scherpte.De grootste verbeterpunten waren de coatings en mooi ronde highlights wanneer afgestopt. Wide open zag ik wel meer CA en ik zette mijn vraagtekens of de minolta toch niet scherper was.

Alle andere 50mm lenzen zijn meteen een stuk duurder, waardoor ik ga twijfelen of dit niet hèt moment is om naar ff over te stappen. Zou ik tevreden zijn als ik de 50 art eenmaal heb? denk het wel. Zou ik tevreden zijn als ik een betere camera heb? ja dat weet ik zeker. Sigma 50 Art = 740 euro en de slr magic met 1000 euro. Voor iets meer geld heb ik een 4x zo grote sensor waarmee ik effectief hetzelfde bereik=(meer bokeh, niet zachter uiteraard)
Als je de minder prettige bokeh in bepaalde situaties van de Nikon 105 geen probleem vind, dan wordt het een ander verhaal, want dan kun je net zo goed gaan voor de Sigma 50/1.4 Art. De bokeh daarvan is niet drukker dan van jouw 105 op fullframe.
Klopt, bokeh is ook wat onrustig. en vind ik ook echt jammer. Als veel geld aan een 50mm lens uitgeef wil ik ook dat ie aan mijn eisen voldoet. Zo'n lens moet mijn minolta 50 ook aan alle kanten verslaan. Ik verwacht dan ook een "perfecte" lens. Voor full frame zijn er een paar "verzachtende omstandigheden" waarin ik bereid ben om een paar van mijn eisen (zoals zachte bokeh) te schrappen.Want ik ga er ook op andere gebieden vooruit. De hoeveelheid Bokeh/blur mag uiteraard niet kleiner zijn
  1. Base iso performance
    Base 200 op m43 tegen 100 op FF is nogal een verschil
  2. Megapixels
    24 VS 16
  3. Weathersealing
    deels marketingpraat, maar ik loop minder kans op slecht reagerende knoppen als ik in de regen loop
  4. Geen speedboosters nodig
    Meteen de volledige beeldcirkel kunnen gebruiken, voor iedere mount slechts een goedkope adapter nodig.
  5. Legacy mogelijkheden
  6. Het is op full frame veel makkelijker groothoek te krijgen dan op m43. [u]De legacy lenzen kostten niet veel[/u] .Ze presteren misschien niet zo goed als moderne lenzen, maar afgestopt zijn ze toch zeer scherp. Naast de zeiss 100MP zijn er tal van andere goedkope legacy lenzen, die ook goede bokeh hebben,mogelijkheden zat. Het is ook makkelijker om aan een goede legacy lens voor full frame te komen dan aan een equivalente lens voor m43.De hoge pixeldichtheid vraagt veel van oud glas, en zelfs van native lenzen. Die presteren niet altijd goed.Mijn Panasonic 15mm f1.7 op m43 is ook pas echt scherp op f2.8. Das 5.6 equivalent. Beetje 28mm f2.8 moet dat makkelijk aankunnen. Dus als ik de 15mm verkoop, heb ik groot deel van de sony A7 gefinancierd.
ik heb nog geen keus gemaakt.Full Frame, een 50mm f1.4 lens of toch maar genoegen nemen een stopje minder. (42 1.8,35 f1.4 etc) die wide open wel super scherp is. Eèn ding weet ik zeker : De Sigma 50ex gaat het iig NIET worden
En om je nog wat meer te helpen met kiezen, heb ik ooit nog een andere vergelijking gemaakt tussen mijn verschillende 50'ish lenzen: https://www.flickr.com/ph.../albums/72157644434863902
Ah dankje voor de link, Het verschil qua bokeh kwaliteit tussen de 50 EX en ART valt mij nog best mee eigenlijk. De zeiss f2 is swirly, maar dat wist ik al.

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 30-10-2015 15:25 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik zie het probleem niet zo, je kunt dan nu de 105mm gebruiken en later een andere lens kopen wanneer je het budget er voor hebt. Denk wel, net als UC, dat die 105 toch nog wel aardig tegen gaat vallen met een FF sensor er achter.

Niet dat je een nieuwe lens moet kopen van mij maar het is wel iets waar je wel rekening mee moet houden. Kan een beetje een teleurstelling worden ;) Al maakt het hebben van een échte camera dat natuurlijk wel weer goed :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb zelf een 105mm 2.8g lens op APS-C. Is de 105mm 2.8d zoveel slechter? Ik vind de G namelijk super qua scherpte, bokeh enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:16:
Wide open zag ik wel meer CA en ik zette mijn vraagtekens of de minolta toch niet scherper was.
Beiden op f/2? Dat vind ik heel knap van de Minolta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 19:39:
[...]

Psst, met een lichtopbrengst van f/2.5 O-)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 19:41:
[...]

Nee, dat was die Nikon 105/2.8 met T/4 ongeveer (mijn Zeiss 100 f/2 haalt maar T/2.1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Ventieldopje schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 19:41:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/n3fADusKOpckNopTOnSw0rRN/full.png
Mijn vermoeden: Hij is niet op oneindig heeft getest , maar op 1.5 meter.Want dan is ie inderdaad f3.5 (geeft elke nikon body ook aan op het display als je dichterbij focust) zal wel ~T4 zijn dan.

mijn test (allemaal op oneindig en dus niet scherp)
sigma 60, moderne lens moderne coatings
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YdEu7AYy88DDdT5f3E4plRSb/full.jpg
nikon 105D met dezelfde settings
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XxybBEKuG165aJ0DRtPZATfq/full.jpg
zelfde foto met +0.66 in lightroom
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ypBjA5dAuDcFEmw4AV6JKcMt/full.jpg
+0.66 is teveel, is in werkelijkheid minder.

Universal Creations schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 19:39:
[...]

nee, maar ik was van plan om op f1.4 te gaan schieten met de 50 EX anyway. voor f2 kan ik net zo goed de minolta pakken. Een lens van 2008 vergelijken met eentje uit 1981 is immers ook niet eerlijk, dus vandaar gewoon beidde wide open. De minolta maakte @f2 ook al gehakt van de nikkor 50 f1.4 @f1.4 dus zoveel verbaast het mij ook niet.Het is dat ie geen canon mount heeft anders mocht je m gerust uittestten :) heb wel een leuke review gevonden http://phillipreeve.net/blog/minolta-md-50mm-2-review/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 20:24:
[afbeelding]
Mijn vermoeden: Hij is niet op oneindig heeft getest , maar op 1.5 meter.Want dan is ie inderdaad f3.5 (geeft elke nikon body ook aan op het display als je dichterbij focust) zal wel ~T4 zijn dan.
Pfff, dus met macro is het helemaal een ramp.... ;)
nee, maar ik was van plan om op f1.4 te gaan schieten met de 50 EX anyway. voor f2 kan ik net zo goed de minolta pakken. Een lens van 2008 vergelijken met eentje uit 1981 is immers ook niet eerlijk, dus vandaar gewoon beidde wide open. De minolta maakte @f2 ook al gehakt van de nikkor 50 f1.4 @f1.4 dus zoveel verbaast het mij ook niet.
Maar even serieus. Als je de EX niet goed genoeg is, is heel je lijstje behalve de Art niet goed genoeg.
Het is dat ie geen canon mount heeft anders mocht je m gerust uittestten :) heb wel een leuke review gevonden http://phillipreeve.net/blog/minolta-md-50mm-2-review/
Daar is gewoon een Canonmount van te maken hoor...
Maar ik heb al de 58/1.2 en 50Art, dus de 50/2 zal me niet echt gaan verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Universal Creations schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 20:35:
[...]

Pfff, dus met macro is het helemaal een ramp.... ;)

[...]
F5.6 bij 1:1 vergroting :')
Maar macro schiet je toch flink afgestopt anyway.
Maar even serieus. Als je de EX niet goed genoeg is, is heel je lijstje behalve de Art niet goed genoeg.
Jup, het is de enige 50 f1.4 die over blijft.
Het is die lens , of Ik moet genoegen nemen met een kleinere lensopening. 35 art heeft wel goede bokeh.(en alle andere kwaliteiten) de Panasonic 42.5 f1.7 is Wide open een zeer scherpe lens. (voor mft standaarden iig)

toch wil ik binnenkort ook die smc takumar testen, ik denk niet dat ie scherper is dan de 50 EX, maar wel een stuk goedkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 31-10-2015 10:58 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schrijf je de 50 ex nu af op basis van een paar fototjes die je vanuit de losse hand hebt geschoten onder slecht licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:38:
Schrijf je de 50 ex nu af op basis van een paar fototjes die je vanuit de losse hand hebt geschoten onder slecht licht?
Jup , korte indruk met 10x vergroting via lcd, en 3 handheld fototjes :Y

Ik had deze week nog willen kijken naar de smc super takumar die bij een fotozaak in Nijmegen lag, maar ik zag m niet meer te koop staan en heb niet verder nagevraagd.

Mijn situatie is ook veranderd: Mijn gx7 is ter reparatie opgestuurd en mijn budget is verder gekrompen. Dus voor nu: Ik stel de boel maar even uit.
ik ben immers een uitstel expert :+

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 05-11-2015 10:52 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je spaart telkens voor nieuwe gear maar geeft het vervolgens uit aan reparaties :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Ventieldopje schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:53:
Je spaart telkens voor nieuwe gear maar geeft het vervolgens uit aan reparaties :+
vorige keer hoefde ik niets te betalen, en ik hoop deze keer ook niet, al loopt deze maand loopt wel de garantie af :/

[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 05-11-2015 10:55 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Laatst online: 23:14
Wat is er mee aan de hand? Je was je GX7 laatst toch ook al een tijd kwijt omdat de mount niet vlak was?

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
AdmiralSnipe schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 02:05:
Wat is er mee aan de hand? Je was je GX7 laatst toch ook al een tijd kwijt omdat de mount niet vlak was?
Jup, dit keer slechts 2 kleine dingetjes, de af asist lamp en de interne flitser deden het niet meer. Vermoedelijk sinds dat ik de camera terugkreeg.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Laatst online: 23:14
Wel vervelend. Ook al is het iets kleins, je bent wel weer een tijd je camera kwijt.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Pagina: 1