Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Correct! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Gutteguttegut schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 01:36:
Weet iemand toevallig hoe het nu precies met de cashback zit van Canon?
Stuur ze een mailtje gewoon :)
En wat als je de body bij amazon.de haalt?
Kun je dan van de Duitse cashback gebruik maken?
Ik denk het niet + hou er rekening mee dat Amazon.de gewoon de Nederlandse BTW zal toepassen dus de prijs ietsje hoger wordt ;)
Veel opties/mogelijkheden..of zie ik iets over het hoofd?
Ja : Mailen naar Canon :+

Kudo's dat iedereen hier in staat is een YouTube video van bijna 38 minuten te kijken... dat trek ik niet :D
IMHO is YouTube bedoeld voor filmpjes van 3 tot 5 minuten maximaal en als het echt heeeel boeiend is hooguit 15 of zo : Daarna haak ik af! Het is geen film! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:43

Bravo

Second Best

nero355 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 20:37:
Kudo's dat iedereen hier in staat is een YouTube video van bijna 38 minuten te kijken... dat trek ik niet :D
IMHO is YouTube bedoeld voor filmpjes van 3 tot 5 minuten maximaal en als het echt heeeel boeiend is hooguit 15 of zo : Daarna haak ik af! Het is geen film! :P
Gelukkig heeft bijna iedere mediaplayer een youtube-plugin, kan ik het lekker vanaf de bank kijken zolang het interessanter is dan mijn telefoon O-)

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39
gisteren een stukje op youtube zitten kijken over de 'oude' Fujifilm X100. Dat is toch ook leuk speelgoed voor 'erbij' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Nou, ik zou m'n X100 inmiddels geen speelgoed meer noemen hoor O+
Gebruikte hem meer dan de DSLR en nu inmiddels ook nog steeds meer dan de X-E1 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ik twijfel dus ook echt of ik er een zal aanschaffen i.p.v. mijn D7000.
Heb de D7000 niet altijd bij, omdat hij groot/zwaar is. Zeker in combinatie met de tamron 17-50.

Met de 50mm is het qua gewicht goed te doen, maar dan is hij nog wel heel groot.

Ik weet alleen niet of ik er spijt van ga krijgen als ik de D7000 weg doe en er een X100 (of misschien een X100s) voor terug haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05:29
pdebie schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:33:
ik twijfel dus ook echt of ik er een zal aanschaffen i.p.v. mijn D7000.
Heb de D7000 niet altijd bij, omdat hij groot/zwaar is. Zeker in combinatie met de tamron 17-50.

Met de 50mm is het qua gewicht goed te doen, maar dan is hij nog wel heel groot.

Ik weet alleen niet of ik er spijt van ga krijgen als ik de D7000 weg doe en er een X100 (of misschien een X100s) voor terug haal.
Ik zat precies hetzelfde te denken.
Heb ook een D7000 maar merk dat ik de camera niet vaak meeneem.
Een X100 neem je zo overal mee naartoe en dat het een vast brandpunt is vind ik eigenlijk wel fijn, je denkt dan toch wat meer na voordat je een foto maakt.
De X100 Black edition, waar 10.000 van gemaakt zijn (snap niet hoe het kan dat die nog bij zo veel winkels leverbaar is) was laatst 699 euro en dan heb je er ook een paraattas en een filter bij.
Als de zwarte editie nog zakt richting de 600 euro haal ik er misschien wel eentje, lijkt me een fijne camera om "altijd" bij je te hebben.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuw onderwerpje. Hebben jullie fotoboeken? Zo ja welke kun je aanraden? Het maakt me niet zo veel uit of het om leerboeken gaat, of om portfolioboeken.
Ik heb vandaag OWN van Erwin Olaf gekocht, een ontzettend gaaf boek. Daarnaast heb ik een boek over macrofotografie gekregen van m'n zusje, ook erg leuk om doorheen te bladeren en van te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:53

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik heb 2 oude boekjes van m'n opa over scherpstellen en de basis van fotografie, inclusief scherptediepte tabellen. Niet heel leerzaam maar stiekem toch wel interssant omdat het veel meer ingaat op de technische en mechanische kant. Komen uit jaren '60 :p

Verdee heb ik af en toe als kleinigheidje een tijdschrift over fotografie gehad. Had pas namelijk een leerling die ik bijles gaf en die bleek net begonnen te zijn met fotografie dus toen het 1 en ander uitgelegd naast de reguliere bijles en kreeg toen een focus als bedankje (:

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 23:16:
Nieuw onderwerpje. Hebben jullie fotoboeken?
Ik heb een verschrikkelijke hekel aan mensen die over foto's of schilderijen filosoferen dus ik probeer dat allemaal zoveel mogelijk te vermijden.
Geen boeken of allerlei rare cursus meuk... NIKS! Gewoon lekker zelf wat aanklooien en leren/doen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
nero355 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 00:41:
[...]
Geen boeken of allerlei rare cursus meuk... NIKS! Gewoon lekker zelf wat aanklooien en leren/doen :)
Natuurlijk zijn er geniale figuren zoals jij, die alles zelf leren door wat aan te klooien, maar voor de bulk van de fotograferende medemens zijn er gelukkig boeken die de basisprincipes helder uitleggen. Nee, van lezen alleen word je geen goede fotograaf, maar één hoofdstuk over DoF kan je jaren "aanklooien" besparen. Nee, zelfs al beheers je technisch alle aspecten van de fotografie, dan maakt dat je nog niet tot een bijzondere fotograaf, maar als je technisch niet voldoende onderbouwd bent, dan moet je artistiek wel heel erg boven de massa uitspringen, om je te kunnen onderscheiden. Ook voor het maken van technisch "foute" foto's is kennis noodzakelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Toff schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 01:51:
Natuurlijk zijn er geniale figuren zoals jij, die alles zelf leren door wat aan te klooien, maar voor de bulk van de fotograferende medemens zijn er gelukkig boeken die de basisprincipes helder uitleggen.
Niks geniaals aan : Fotografie & Video is genoeg :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:16

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Boek?
Je bedoelt die grote dingen gemaakt van fijngemaakt hout waarop éénmalig met inkt afbeelding of tekst is gezet? Uit dezelfde eeuw waarin foto's werden gemaakt op plastic stroken met daarop chemicaliën?
Nee, in deze eeuw gebruik ik internet en een tablet.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23
Ik heb deze: De digitale fotografiebijbel
Ooit gekocht voor veel minder (die prijs klopt volgens mij niet op bol.com) toen ik begon met de 450D. Het was ook meer bedoeld voor naslag en om ideeën op te doen. Ik heb het een halfjaar terug nog redelijk gebruikt toen ik fotografie workshops op school ging geven.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Onlangs Praktijkboek vogelfotografie cadeau gekregen. Voor een deel bekende materie en ik zou 'm zelf niet zo snel gekocht hebben, maar op zich wel een aardig boek, zeker voor een wat minder ervaren vogelfotograaf.

Voor wat betreft fotoalbums, daar doe ik eigenlijk niks mee (behalve dan het album over de World Beard & Mustache Championship dat ik van miekol cadeau kreeg). Maar ik beperk me zeker niet tot enkel het digitale domein. Ik heb verschillende eigen foto's aan de muur hangen (zowel canvas als A3 prints in lijst) en geef ook zo nu en dan wel eens afdrukken (al dan niet in een simpele wissellijst) als cadeau (bijv. bij een housewarming).

[ Voor 43% gewijzigd door Orion84 op 06-06-2014 09:25 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Ik heb een paar fotoboeken (gekregen).
Meerendeel staat vol met basis zaken. Een klein gedeelte is soms interessant omdat ik dat niet op internet heb gezien. Maar meeste kennis/inspiratie haal ik van fora / websites etc.

En ik ben nog geabonneerd op Focus, hoewel die ook niet zo heel veel nieuws biedt. Veel zaken/reviews zijn door 1 en dezelfde persoon geschreven (Mich Buschman) met een vrij ouderwetse inslag (was analoge fotograaf) waardoor het vrij gekleurd is en niet direct overeenkomsten met mijn insteek heeft.

Ik zit nog wel eens te twijfelen of ik niet boeken van fotografen wil kopen. Er zijn boeken die mij echt aanpreken, alleen hik ik nog wel tegen de prijs voor dat soort boeken aan waardoor ik (nog ) niet tot aankoop ben overgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, sommigen hier zijn heel vooruitstrevend! :/
Ik vind een foto (tekst ook overigens, maar dat is even minder relevant) op print heel anders overkomen dan op een scherm. Net als dat analoge fotografie anders is dan digitale. Ik vind het een niet per se beter dan het ander, al zou je technisch objectief een andere conclusie kunnen trekken.
Daarnaast snap ik ook niet goed waarom iemand er bewust voor kiest zichzelf van informatie te onthouden. Ik ben ook wel van al doende leert men, maar al lerende doet men heeft ook een kern van waarheid.
Barrycade schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:44:

Ik zit nog wel eens te twijfelen of ik niet boeken van fotografen wil kopen. Er zijn boeken die mij echt aanpreken, alleen hik ik nog wel tegen de prijs voor dat soort boeken aan waardoor ik (nog ) niet tot aankoop ben overgegaan.
Dat soort boeken zijn redelijk duur inderdaad, ik koop ze dan ook alleen als ze me echt inspireren. Ik heb ook wel gekeken naar boeken over straatfotografie bijvoorbeeld, maar daarbij dacht ik alleen:"Ja, dat kan ik zelf ook."

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2014 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nou, van informatie onthouden...

Wat nero335 ook al aangeeft is dat hij een deel van de informatie die traditioneel wellicht via informatieve boeken werd verspreid, tegenwoordig veel meer ook via discussieforums zoals dit wordt verspreid. Mooie van dit soort online media is dat het doen en leren veel makkelijker te combineren is, omdat je tips direct kan toepassen, je foto's kan delen en daar vervolgens weer feedback op kan krijgen en over kan discussiëren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Online is altijd meer actueel en up to date, maar informatie op print vind ik véél beter lezen. Veel liever dat ik even met een boek (dus ook fotoalbum) op de bank duik. Echter zijn fotoboeken wel altijd erg aan de prijs. (Ik kwam vroeger op een digital arts site waarvan de naam me inmiddels ontschoten is, waar periodiek werkelijk prachtige boeken werden uitgebracht: onbetaalbaar bijna).

Maar uiteindelijk sluit het een het ander niet uit natuurlijk.

Ik heb Digifoto Pro nog als abo (en Columbus magazine: kijken kijken en geen geld hebben om te boeken :+ ), en lees verder nog veel online. Vooral voor timelapse, daar zijn nauwelijks boeken over, enkel wat e-books.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:53:
Nou, van informatie onthouden...

Wat nero335 ook al aangeeft is dat hij een deel van de informatie die traditioneel wellicht via informatieve boeken werd verspreid, tegenwoordig veel meer ook via discussieforums zoals dit wordt verspreid. Mooie van dit soort online media is dat het doen en leren veel makkelijker te combineren is, omdat je tips direct kan toepassen, je foto's kan delen en daar vervolgens weer feedback op kan krijgen en over kan discussiëren.
Snap ik, en daar maak ik ook heel dankbaar gebruik van. Ik vind de verschillende topics hier ook een fantastische bron van informatie en discussie. Als ik een boek koop dan moet deze ook vooral vol staan met goed gedrukte foto's die me inspireren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
Internetsites en fora missen toch wel de diepgang en expertise die fotoboeken wel kunnen hebben. In theorie kan je natuurlijk heel wat kennis bij elkaar verzamelen, maar soms is het goed dat het gewoon al gebundeld is. Een forum is vooral goed door de terugkoppeling.

Ik doe er er zelf ook te weinig aan, heb wel wat goedkope fotoboeken, maar bij echte mooie boeken (zoiets als dit), denk ik al snel: daar kan ik ook wat leuke apparatuur voor kopen, of een spotgoedkope cursus volgen (momenteel Doka-cursus 7x2,5 uur inclusief materiaal á €70).

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:55

mrc4nl

Procrastinatie expert

wat ik afgelopen tijd wel veel heb gedaan, is videos bekijken voor het inzetten van flitsers.
daar leer ik meer van als dat ik zelf maar wat prutsen ben.

ik zag ook dat matt granger een online cursus heeft, maar die kost 75$, dat was ik nog even niet van plan, eerst maar eens een softbox kopen(van die softboxen om te flitser zijn super lelijk, dan pak ik nog liever een sok uit de la als diffuser)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inquestos schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:22:
Ik doe er er zelf ook te weinig aan, heb wel wat goedkope fotoboeken, maar bij echte mooie boeken (zoiets als dit), denk ik al snel: daar kan ik ook wat leuke apparatuur voor kopen, of een spotgoedkope cursus volgen (momenteel Doka-cursus 7x2,5 uur inclusief materiaal á €70).
Oe, bedankt voor de tip! Wel weer even sparen inderdaad. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
mrc4nl schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:22:
wat ik afgelopen tijd wel veel heb gedaan, is videos bekijken voor het inzetten van flitsers.
daar leer ik meer van als dat ik zelf maar wat prutsen ben.

ik zag ook dat matt granger een online cursus heeft, maar die kost 75$, dat was ik nog even niet van plan, eerst maar eens een softbox kopen(van die softboxen om te flitser zijn super lelijk, dan pak ik nog liever een sok uit de la als diffuser)
Even een zijspoor: ik kijk ook wel es Matt Granger vids. Zijn info lijkt solide, maar ik vind de voorbeeldfoto's die hij maakt maar zelden mooi / goed eigenlijk. Wat me dan weer doet twijfelen aan zijn info, haha. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Sjekster schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:57:
[...]
Even een zijspoor: ik kijk ook wel es Matt Granger vids. Zijn info lijkt solide, maar ik vind de voorbeeldfoto's die hij maakt maar zelden mooi / goed eigenlijk. Wat me dan weer doet twijfelen aan zijn info, haha. :+
Agree! Ik zag laatst een video van hem met een model bij wat rotsen en water. Maar al die foto's had ik zoiets van... 'nou :/ als dit het is?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Herken ik ook heel erg, maar dat zijn volgens mij meer een soort proof-of-concept foto's. Aan de andere kant heeft Matt Granger ook wel een voorkeur voor donkere foto's met kunstlicht, dat geeft buiten gewoon snel een onrealistisch effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Tis dat die Tina altijd leuk is om naar te kijken.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik heb een stok oud boekje van Canon met hun FD lenzen en van 2011, 2012 en 2013 hun EF lenzen :)

/me Leest nooit, doet maar wat

[ Voor 16% gewijzigd door Ventieldopje op 06-06-2014 13:50 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik liep al een tijdje met het idee om mn oude gf3 om te bouwen voor infrarood, vandaag heb ik het woord bij de daad gevoegd. m helemaal open gemaakt ir+aa filter verwijderd, alles in elkaar gezet, batterij er weer in.
aan knop geactiveerd....... er gebeurde niets :-( geen lampjes geen lcd , niets. kaput.

Ik heb niet meer getest of ie het voor de operatie nog wel deed (bij de meet iig nog wel) en heb dus ook geen idee of het door mijn toedoen komt. Maar tja dan alsnog is dat best "jammer". T was gelukkig een oude camera zonder verdere waarde.

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 07-06-2014 00:13 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Zeer spijtig. Maar moet je sowieso niet een ander plastic/glas voor de AA-filter in de plaats zetten?

Over de straatfotografieboeken: iemand nog een suggestie voor een niet al te dure (€20-40)? Tips&Tricks, mooie voorbeelden, eventueel van een fotograaf? Ik denk aan street photography now ?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

mrc4nl schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 00:09:
Ik liep al een tijdje met het idee om mn oude gf3 om te bouwen voor infrarood, vandaag heb ik het woord bij de daad gevoegd. m helemaal open gemaakt ir+aa filter verwijderd, alles in elkaar gezet, batterij er weer in.
aan knop geactiveerd....... er gebeurde niets :-( geen lampjes geen lcd , niets. kaput.

Ik heb niet meer getest of ie het voor de operatie nog wel deed (bij de meet iig nog wel) en heb dus ook geen idee of het door mijn toedoen komt. Maar tja dan alsnog is dat best "jammer". T was gelukkig een oude camera zonder verdere waarde.
Wat heb je gedaan dan ? Ik heb nog een GF3 waar ik 0,0 mee doe die ik wel wil verpesten voor zoiets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

nero355 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 20:47:
[...]

Wat heb je gedaan dan ? Ik heb nog een GF3 waar ik 0,0 mee doe die ik wel wil verpesten voor zoiets :+
Gewoon gedeassembleerd. achterkant eraf alle ribbon kabels eruit, printplaat eruit, sensor module eruit, paar schroefjes verder en je haalt het stuk cyaan glas voor de sensor weg.En dan zet je de boel weer netjes terug.
je hoeft geen raketgeleerde te zijn. ik wil best een how to maken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 07-06-2014 21:46 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt het ding gesloopt, dus die how-to zou ik niet vertrouwen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Alle kabeltjes wel weer op de juiste manier aangesloten en niet per ongeluk andersom?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

mrc4nl schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 21:45:
Gewoon gedeassembleerd. achterkant eraf alle ribbon kabels eruit, printplaat eruit, sensor module eruit, paar schroefjes verder en je haalt het stuk cyaan glas voor de sensor weg.En dan zet je de boel weer netjes terug.
Hmm... net zoiets als een losgeschoten sensor terugzetten dus :D
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 22:28:
Je hebt het ding gesloopt, dus die how-to zou ik niet vertrouwen. ;)
_O- >:) :D
Ventieldopje schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 22:43:
Alle kabeltjes wel weer op de juiste manier aangesloten en niet per ongeluk andersom?
Dat inderdaad of gewoon niet goed genoeg aangesloten ?

Laat in ieder geval weten of het gelukt is en zo niet dan ga ik die van mij effe slopen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

nero355 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 00:58:
Laat in ieder geval weten of het gelukt is en zo niet dan ga ik die van mij effe slopen })
het is gelukt maar de camera gaat niet meer aan :+ het ligt niet aan de kabels die zitten echt allemaal op de juiste plek. ik heb enige ervaring met electronica vooral laptops, vandaar lijkt mij een slecht contact onwaarschijnlijk. t zal wel een andere stommiteit zijn. Zoals ESD, batterij erin gelaten of component beschadigd. nouja genoeg hierover.

veel succes met slopen iig, ik kan je wel ff wat tips geven als ze ze nodig hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door mrc4nl op 08-06-2014 01:52 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

mrc4nl schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 21:45:
[...]

je hebt toch wel foto's gemaakt tijdens het werk?
zou leuk zijn als je die ergens post

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik lees nog steeds dat er nog mensen zijn die hun foto's afdrukken. Of mensen die denken dat een 24 MP camera alleen nuttig is als je foto's maakt voor abri's (bushokjes).

Speciaal voor die mensen heb ik een video gemaakt van hoe ik foto's kijk; http://youtu.be/pfRlu9rbPxU

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Heerlijke beeldschermen vishari maar ik snap je punt nog niet helemaal, die resolutie is als nog "maar" 3,7 megapixel ;)

Waarbij een 20x30 print al ruim 2x de resolutie nodig heeft (~ 8 megapixel). Ofwel met een beetje rekenwerk heeft je beeldscherm een DPI van 108.79 waarbij een print 300 DPI heeft, een factor 2.757606398 verschil. Je beeldscherm heeft een diagonaal van 27" ... 27 / 2.757606398 = 9.791099999. Dat wil zeggen dat een print met een diagonaal van 9.79" de zelfde resolutie heeft als je beeldscherm :)

[ Voor 69% gewijzigd door Ventieldopje op 08-06-2014 17:07 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Vishari Beduk schreef op zondag 08 juni 2014 @ 08:56:
[...]

je hebt toch wel foto's gemaakt tijdens het werk?
zou leuk zijn als je die ergens post
naderhand, en ik heb ze nu op mn blogpost geplaatst Van alles en nog wat: Camera van binnen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Vishari Beduk schreef op zondag 08 juni 2014 @ 10:58:
Ik lees nog steeds dat er nog mensen zijn die hun foto's afdrukken. Of mensen die denken dat een 24 MP camera alleen nuttig is als je foto's maakt voor abri's (bushokjes).

Speciaal voor die mensen heb ik een video gemaakt van hoe ik foto's kijk; http://youtu.be/pfRlu9rbPxU
Haha, ok dan... Gewoon een foto-viewer... 24MP is handig als je millimeters te kort komt ;)
Staan die foto's van jou van de meeting eigenlijk online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Wat! Jij kan binnenkort een take-down request verwachten, vriend!

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ventieldopje schreef op zondag 08 juni 2014 @ 13:45:
Heerlijke beeldschermen vishari maar ik snap je punt nog niet helemaal, die resolutie is als nog "maar" 3,7 megapixel ;)

Waarbij een 20x30 print al ruim 2x de resolutie nodig heeft (~ 8 megapixel). Ofwel met een beetje rekenwerk heeft je beeldscherm een DPI van 108.79 waarbij een print 300 DPI heeft, een factor 2.757606398 verschil. Je beeldscherm heeft een diagonaal van 27" ... 27 / 2.757606398 = 9.791099999. Dat wil zeggen dat een print met een diagonaal van 9.79" de zelfde resolutie heeft als je beeldscherm :)
dankzij het snelle in- en uitzoomen heb ik virtueel een resulutie van 24 MP
en als ik eindelijk eens die D800 haal dan zelfs een resolutie van 36 MP

en als ik in de toekomst op dit forum een post lees waarin iemand schrijft "ja, maar afdrukken" dan plaats ik als reactie dit filmpje
mrc4nl schreef op zondag 08 juni 2014 @ 16:07:
[...]

naderhand, en ik heb ze nu op mn blogpost geplaatst Van alles en nog wat: Camera van binnen
leuk!
Universal Creations schreef op zondag 08 juni 2014 @ 16:12:
[...]
Staan die foto's van jou van de meeting eigenlijk online?
ik had er vier gepost, dat vond ik eigenlijk wel voldoende
de meeting vond ik vooral interessant vanwege de hardware; vooral die 200-400 van Orion84 was leerzaam, nu weet ik zeker dat ik geen 300mm moet kopen
maar ook de Sigma 50mm, de Sony A7r en de Samyang 8mm waren interessant (niet dat ik die laatste twee zelf zou kopen)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat snap ik, maar misschien dat mensen het leuk vinden om foto's van zichzelf terug te zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was er niet bij en ik vond er al leuke foto's bij zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op zondag 08 juni 2014 @ 10:58:

Die mensen moet je gewoon negeren : Er zijn genoeg reden om een camera met meer Mp te kopen al is het maar iets simpels als om meer te kunnen croppen, omdat je millimeters tekort komt.

Verder vind ik je software een beetje raar... er zijn genoeg handigere programma's die hetzelfde doen dus ga eens een keer een aantal uitproberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Ieder moet voor zichzelf bepalen of hij hoge MP nuttig vindt of niet. Ik vind inzoomen bijvoorbeeld geen belangrijke reden, foto's zijn bedoeld om op volledig formaat te kijken. Het is wel leuk om es te pixelpeepen natuurlijk, daar niet van. De mogelijkheid tot croppen is dan wel weer handig natuurlijk! Maar ik zou geen nieuwe camera kopen alleen voor een hogere MP count. Dynamisch bereik en kleur vind ik dan belangrijker bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dynamisch bereik is bij iedere moderne aps-c camera echt hoog genoeg (leren belichten is imho belangrijker) en kleuren worden voor een groot deel door de lens bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Universal Creations schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:20:
Dynamisch bereik is bij iedere moderne aps-c camera echt hoog genoeg (leren belichten is imho belangrijker) en kleuren worden voor een groot deel door de lens bepaald.
Ik zeg ook niet dat er wat mis is met dynamisch bereik. Maar er is ook niks mis met m'n 18mp resolutie ;) Maar als ik naar redenen moet zoeken om nieuwe cam te halen, staat dynamisch bereik hoger op lijstje dan meer MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Met MP worden grotere stappen gezet dan met dynamisch bereik. Sterker nog: je kunt meer met die MP dan met het beetje extra dynamisch bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

nou, met hoge iso zakt de DR anders aardig in, dan heb ik toch liever 1 a 2 stops extra

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
mrc4nl schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:46:
nou, met hoge iso zakt de DR anders aardig in, dan heb ik toch liever 1 a 2 stops extra
Met hoge iso 1 a 2 stops extra? Good luck with that. Of ja, dat is relatief makkelijk voor jou: m4/3 -> fullframe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

hurr hurr. }:O
ik vraag mij af of dat hele equivalent gedoe ook op gaat voor DR, anders schiet het niet op

nee ik zit te wachten tot panasonic nu eens nieuwe sensor technologie gaat inzetten, BSI, en Color splitters ipv bayer array. maar goed das een ander verhaal.

iets heel wat anders: ik zat wat te lezen over superresolutie en hoe je met meerdere dezelfde foto's de scherpte zou kunnen verbeteren, helaas heb ik nog geen goede software gevonden. iemand een idee?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Superresolutie als in: 4 foto's maken door de sensor een halve pixel te laten verschuiven? Anders gewoon een pano maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op maandag 09 juni 2014 @ 00:01:
Superresolutie als in: 4 foto's maken door de sensor een halve pixel te laten verschuiven? Anders gewoon een pano maken ;)
dat ja. ik heb wat fotos van de maan met burst geschoten die ik net even wat extra scherpte wil geven.
gewone sharpening geeft veel artefacts

edit, pff photohop vertikt het om de layers uit te lijnen, dom programma :|

[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 09-06-2014 01:44 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar is middenformaat niet gewoon sowieso beter dan kleinbeeld of supersuperkleinbeeld?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
mrc4nl schreef op maandag 09 juni 2014 @ 00:03:
[...]

dat ja. ik heb wat fotos van de maan met burst geschoten die ik net even wat extra scherpte wil geven.
gewone sharpening geeft veel artefacts
Dat werkt niet. Zover ik weet. De uitlijning van de pixels komt heel erg nauw.
Boudewijn schreef op maandag 09 juni 2014 @ 00:09:
Maar is middenformaat niet gewoon sowieso beter dan kleinbeeld of supersuperkleinbeeld?

Middenformaat? Amateur, dit is pas een goed formaat:

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-Vju50AmCD5A/T97jDdzRCnI/AAAAAAAAAj8/k04PZSATpjk/s1600/polaroid20x24.jpg
20x24"

[ Voor 36% gewijzigd door Universal Creations op 09-06-2014 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Universal Creations schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:44:
Met MP worden grotere stappen gezet dan met dynamisch bereik. Sterker nog: je kunt meer met die MP dan met het beetje extra dynamisch bereik.
Tja, das niet eerlijk he! Paar miljoen pixels erbij, of halve stop dynamisch bereik! :+

Het gaat er mij niet om wat 'beter' is, het is gewoon waar ik meer waarde aan hecht. Voor meeste foto's is DR van elke camera meer dan prima, mee eens, maar soms is het wel fijn als je iets minder uitgebeten stukken hebt (of om dat tegen te gaan een beetje onderbelichte foto).

Btw, hebben ze ook een pocket versie van bovenstaande cam? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Sjekster op 09-06-2014 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ja, dat heet m4/3 ;) Tikkeltje ander "sensorformaat", maar wel compact ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:52

Fiber

Beaches are for storming.

Fotowedstrijd voor de liefhebbers...:

http://www.weather.com/photos/contest

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Helaas pindakaas (wat ik al dacht):
The It’s Amazing Out There Photo Contest (the “Contest”) is open only to permanent, legal residents of the fifty (50) United States and the District of Columbia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Och, winnen met zulke omvangrijke wedstrijden is toch al érg moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

laten we dan onze eigen fotowedstijd houden :P
nee, een wedstijd hoeft van mij niet maar een wekelijks onderwerp lijkt mij wel tof, gewoon om te zien wat de meer "ervaren" fotografen met een standaard onderwerp kunnen maken
Universal Creations schreef op maandag 09 juni 2014 @ 17:20:
Ahum: fotografen! Maar we hebben al onze hotshots (mits er genomineerd wordt........).
whoeps, ik was uitzondering op de spellingsregel vergeten

Hotshots zijn zeker geweldig, het is alleen dat het vaak geen standaard onderwerpen zijn, en vaak net op het juiste moment+juiste plek (met juiste instellingen :P) geschoten. en die kun je niet even in de achtertuin proberen te evenaren. met een vast onderwerp bijv "verkeersbord" is de uitdaiging om met iets saais toch een spannende foto te maken

[ Voor 58% gewijzigd door mrc4nl op 09-06-2014 17:32 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ahum: fotografen! Maar we hebben al onze hotshots (mits er genomineerd wordt........).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Oops! *gaat gelijk ff spitten* :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:52

Fiber

Beaches are for storming.

mrc4nl schreef op maandag 09 juni 2014 @ 17:18:
laten we dan onze eigen fotowedstijd houden :P
nee, een wedstijd hoeft van mij niet maar een wekelijks onderwerp lijkt mij wel tof, gewoon om te zien wat de meer "ervaren" fotograven met een standaard onderwerp kunnen maken
Dat is (of was..?) er al lang, maar de animo was zacht gezegd niet heel overweldigend als ik me goed herinner.

En helaas, ik had er overheen gekeken... :o

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jip, zoiets hebben we al eens gedaan. Wie weet komt er nog weleens zoiets voorbij. We'll see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Weet iemand of je de rubberen ring die op een sun sniper strap zit los kunt kopen? ik ben de mijne kwijtgeraakt (wtf ja) en vind het wel griezelig om mijn camera zonder rubberen ring vast te draaien. (en om nu een nieuwe strap te scoren vind ik ook zo wat).

Alternatief zou een nieuwe cameraschroef zijn. Hmmz, die is maar 25E.

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 10-06-2014 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
Boudewijn schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:42:
Weet iemand of je de rubberen ring die op een sun sniper strap zit los kunt kopen? ik ben de mijne kwijtgeraakt (wtf ja) en vind het wel griezelig om mijn camera zonder rubberen ring vast te draaien. (en om nu een nieuwe strap te scoren vind ik ook zo wat).

Alternatief zou een nieuwe cameraschroef zijn. Hmmz, die is maar 25E.
Bij aanschaf van mijn sniper strap kreeg je er een reserve. Heb je die niet nog ergens liggen? Anderzijds zo'n ring moet toch ook wel te koop zijn bij de loodgieterspeciaal zaak oid. Het formaat is niet eens zo heel gek lijkt me.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pff nee die heb ik niet meer liggen, heb de mijne volgens mij tweedehands gekocht... maar weet dat niet eens meer zeker.
Het ringetje waar hij mee vastgehouden werd is ook pleite. Grmbl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Fiber schreef op maandag 09 juni 2014 @ 17:24:
[...]

Dat is (of was..?) er al lang, maar de animo was zacht gezegd niet heel overweldigend als ik me goed herinner.

En helaas, ik had er overheen gekeken... :o
http://gathering.tweakers...yword=%5Bfoto-opdracht%5D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:45
Boudewijn schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:57:
Pff nee die heb ik niet meer liggen, heb de mijne volgens mij tweedehands gekocht... maar weet dat niet eens meer zeker.
Het ringetje waar hij mee vastgehouden werd is ook pleite. Grmbl.
Klinkt raar :P Maar ik gebruikte een zo'n rubbertje van een grolsch beugelfles om een strap voor m'n elektrische gitaar stevig vast te zetten! Misschien dat je een beugeltje kan halen en dit kan proberen ;) Lukt t niet heb je iig nog een biertje om de pijn te verzachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar die zijn te hard, waardoor de schroef niet 100% lekker vastzit denk ik... en je bent hem meteen weer kwijt. Ik ben ook het metalen clipje kwijt.

Op zich is hobby-bob leuk, maar er hangt wel een dure camera en lens aan. Liever dan maar het echte ding ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

(jarig!)
Dus je hebt dit in z'n geheel nodig?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat is het alternatief ja, maar op zich heb ik het ding nog, alleen niet het rubbertje dat erop zit (en het ringetje dat het rubbertje op zijn plaats houdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Heb je ze gemaild ? Misschien sturen ze het wel naar je op voor 0,0 € :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mailtje is idd de deur al uit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

d:)b

Ik krijg dit net toegestuurd :
Squirrel Foto Team
_O-

Daarom moet je altijd nog een camera bij je hebben :+

[ Voor 50% gewijzigd door nero355 op 11-06-2014 00:12 . Reden: Zucht... anti hotlink websites... soo 90's :/ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik krijg forbidden error

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

FiXeD :)

Iets met stomme websites die hotlinken niet toestaan anno 2014 en zo :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Misschien omdat het een hele oude foto is.... Maar hij blijft leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar we hebben al onze hotshots (mits er genomineerd wordt........).
Ik vroeg het al in het HotShots topic, maar hoeveel wordt er dan eigenlijk genomineerd op het moment?

EDIT: waarom staat 'ie trouwens niet als sticky in F&V media?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2014 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

edit ik moet begrijpend lezen zo laat op de avond :/

[ Voor 68% gewijzigd door mrc4nl op 11-06-2014 00:35 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Op dit moment hebben we 7 nominaties binnen... Dus daar kan best wel wat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Hoeveel daarvan zijn vliegtuigen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoei, binnenkort misschien wel mijn eerste betaalde opdracht... Best wel spannend! Maar eens gaan kijken wat ik daar voor moet gaan rekenen en regelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Regelen niet zo heel veel, tenzij je nu al weet dat je regelmatig opdrachten wilt gaan doen en dus een bedrijfje er voor op wilt zetten.

Belangrijkste is inderdaad wat je er voor wilt hebben en onder welke voorwaarden je de resultaten beschikbaar stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Laatst online: 04:27
Geen idee of ik in dit topic aan het juiste adres ben, maar ik vraag het toch eens.
Ik heb afgelopen maandag in Duitsland in een korte tijd een hoop foto's geschoten op de M-bulb voor stormchasefotografie. Sowieso met een afstandbediening en "redelijk" dezelfde compositie, alles op ISO200. Ik noem het redelijk dezelfde compositie, omdat er telkens een heel aantal platen in dezelfde stand zijn genomen (zowel brandpuntafstand als richting), redelijk in de zin van dat ik een batch heb van 22 platen op 22mm F4.5 en 14 platen op 40mm F5.0.

Nu verschilt alleen het diafragma dus (want diverse objectieven gebruikt en zijn verlopend over hun range) en de belichtingstijd (brakke afstandbediening en haast (slechts 7min en toen was het gedaan) ) tussen de verschillende foto's. Op zich allemaal niet heel erg als je dit door heel lang prutsen redelijk gelijk aan elkaar krijgt, wanneer ik besluit om maar 3 of 4 foto's uit het geheel te nemen.

Achteraf kwam ik er pas achter bij het analyseren van de foto's dat er mogelijk een interessant verschijnsel op te zien zou zijn geweest, waardoor ik er nu een soort timelapse van wil maken. Een timelapse omdat dit het verloop van de structuren beter weergeeft dan losse foto's. Dit per compositie of misschien alle composities bij elkaar op een hoop en verlopend op tijd.

Het continue doorlopen van dezelfde belichting is dus van belang. Mijn vraag hier is dan ook: is er een methode om bijv. uit te rekenen hoeveel stops ik in CameraRAW kan over/onderbelichten of een andere snelle effectieve methode of kan het alleen door handmatig 1 gem. goed belichte foto te nemen en aan alle andere handmatig zo lang te prutsen dat ze ongeveer matchen?

Een probleem (of extra moeilijkheid) is natuurlijk ook dat bij het naderen van het massieve buiencomplex het natuurlijk aanwezige licht in reallife ook afneemt, dus dat moet in het verloop van de timelapse ook gebeuren.

Iemand enig idee? Ik kon het niet direct vinden op Google en buiten heel lang met waardes prutsen zou ik niet weten hoe het anders kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 13-06-2014 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bah, ik had vandaag een step down ring op een lens geschroefd(77 naar 52), maar hij zat er blijkbaar niet goed op en is toch behoorlijk vastgedraaid. Nu krijg ik m niet meer los. zo jammer. :-(

Het mag dan misschien oud glas zijn, maar ik beschadig de lens liever niet. een step down ring haal ik wel weer uit china.maar die lens niet. oud glas schiet ik alleen door financiële redenen. Soms denk ik dat het maar goed is want de apparatuur wordt er niet beter op tijdens mijn bezit. gebruikssporen zijn er al snel, en zelfs op mijn duurste lens(native telezoom) heb ik een klasje in de coating gevonden, die zat er eerst niet:/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Orion84 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:07:
Regelen niet zo heel veel, tenzij je nu al weet dat je regelmatig opdrachten wilt gaan doen en dus een bedrijfje er voor op wilt zetten.

Belangrijkste is inderdaad wat je er voor wilt hebben en onder welke voorwaarden je de resultaten beschikbaar stelt.
Verzekering. Als je commercieel schiet ligt dat een stuk anders.
Ik heb al een bedrijfje voor IT dingen en zou dit soort gein er best bij kunnen doen, maar pak dat dan wel uitgebreid mee met de verzekering etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

marcel87 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 00:11:
Geen idee of ik in dit topic aan het juiste adres ben, maar ik vraag het toch eens.
Ik heb afgelopen maandag in Duitsland in een korte tijd een hoop foto's geschoten op de M-bulb voor stormchasefotografie. Sowieso met een afstandbediening en "redelijk" dezelfde compositie, alles op ISO200. Ik noem het redelijk dezelfde compositie, omdat er telkens een heel aantal platen in dezelfde stand zijn genomen (zowel brandpuntafstand als richting), redelijk in de zin van dat ik een batch heb van 22 platen op 22mm F4.5 en 14 platen op 40mm F5.0.

Nu verschilt alleen het diafragma dus (want diverse objectieven gebruikt en zijn verlopend over hun range) en de belichtingstijd (brakke afstandbediening en haast (slechts 7min en toen was het gedaan) ) tussen de verschillende foto's. Op zich allemaal niet heel erg als je dit door heel lang prutsen redelijk gelijk aan elkaar krijgt, wanneer ik besluit om maar 3 of 4 foto's uit het geheel te nemen.

Achteraf kwam ik er pas achter bij het analyseren van de foto's dat er mogelijk een interessant verschijnsel op te zien zou zijn geweest, waardoor ik er nu een soort timelapse van wil maken. Een timelapse omdat dit het verloop van de structuren beter weergeeft dan losse foto's. Dit per compositie of misschien alle composities bij elkaar op een hoop en verlopend op tijd.

Het continue doorlopen van dezelfde belichting is dus van belang. Mijn vraag hier is dan ook: is er een methode om bijv. uit te rekenen hoeveel stops ik in CameraRAW kan over/onderbelichten of een andere snelle effectieve methode of kan het alleen door handmatig 1 gem. goed belichte foto te nemen en aan alle andere handmatig zo lang te prutsen dat ze ongeveer matchen?

Een probleem (of extra moeilijkheid) is natuurlijk ook dat bij het naderen van het massieve buiencomplex het natuurlijk aanwezige licht in reallife ook afneemt, dus dat moet in het verloop van de timelapse ook gebeuren.

Iemand enig idee? Ik kon het niet direct vinden op Google en buiten heel lang met waardes prutsen zou ik niet weten hoe het anders kan.
Er is een onweer topic : Hoe onweer te fotograferen?
Misschien kunnen ze je daar beter helpen ;)
mrc4nl schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 00:23:
Bah, ik had vandaag een step down ring op een lens geschroefd(77 naar 52), maar hij zat er blijkbaar niet goed op en is toch behoorlijk vastgedraaid. Nu krijg ik m niet meer los. zo jammer. :-(

Het mag dan misschien oud glas zijn, maar ik beschadig de lens liever niet. een step down ring haal ik wel weer uit china.maar die lens niet. oud glas schiet ik alleen door financiële redenen. Soms denk ik dat het maar goed is want de apparatuur wordt er niet beter op tijdens mijn bezit. gebruikssporen zijn er al snel, en zelfs op mijn duurste lens(native telezoom) heb ik een klasje in de coating gevonden, die zat er eerst niet :/
Dat is dus DE reden dat ik die dingen niet meer ga gebruiken : ÉÉN keer en NOOIT meer !!! :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Boudewijn schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 00:25:
[...]

Verzekering. Als je commercieel schiet ligt dat een stuk anders.
Ik heb al een bedrijfje voor IT dingen en zou dit soort gein er best bij kunnen doen, maar pak dat dan wel uitgebreid mee met de verzekering etc.
Goed punt, maar dan ga je er van uit dat hij überhaupt een specifieke verzekering voor zijn apparatuur heeft.

Maar dan nog zou ik puur voor een incidentele opdracht niet direct op zoek gaan naar een andere verzekeraar die commercieel gebruik dekt. Maar bij regelmatig gebruik voor opdrachten is dat zeker ook een van de belangrijke zaken om op orde te hebben. Wel een beetje afhankelijk van het soort opdracht ook natuurlijk. Als je in opdracht foto's maakt van kleine producten in een fototentje op je bureau, dan is het wat minder spannend dan wanneer je je in het feestgedruis van een metalfestival begeeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
mrc4nl schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 00:23:
Meestal komt zo'n ring of een filter wel los, wanneer je hem met gepaste druk in een muismat o.i.d. drukt en dan het objectief draait. Eigenlijk nog nooit meegemaakt dat dit niet werkte. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Laatst online: 04:27
nero355 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 00:38:
[...]

Er is een onweer topic : Hoe onweer te fotograferen?
Misschien kunnen ze je daar beter helpen ;)
Vast niet, dat is een showoff topic. En ik weet wel hoe je bliksem moet fotograferen, bliksem is zo spannend niet qua settings. (soms wel, maar dat terzijde) Zie ook het ene laatste bericht in dat topic, die dan bij toeval van mijzelf is van vorig jaar. :P
Veranderend licht door een naderend complex is toch aanzienlijk anders altijd. Normaal kan dat prima nog snel overdag, via M+MF en een redelijke sluitertijd, maar afgelopen maandag was het al 22.00u... en dus was het al schemerig -> donker.

Mja jullie weten niet hoe je zo'n batch kunt aanpassen? Bestaat er geen berekening die iets met sluitertijd x diafragma doet, om het zo het aantal stops verschil te bepalen en vervolgens met elkaar gelijk te kunnen stellen? Of dus een tool in PS zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ik zag laatst op youtube een video (url helaas kwijt en staat niet in geschiedenis i.v.m. niet ingelogd) waarbij de fotograaf een soort van gel-kussentje in zijn linkerhand had waar hij de lens op legde.

Dit gebruikte hij in plaats van de VR optie van de lens aan te zetten. De resultaten zagen er heel goed uit al moet ik zeggen. Hij kon net zulke lange sluitertijden halen als met de VR optie aan en in sommige gevallen zelfs nog langer tot voorbij het brandpunt afstand van de lens.

Iemand hier ervaring mee? Het idee klinkt op zich wel goed. De gel was zacht genoeg om kleine trillingen op te vangen, maar stug genoeg dat je geen zak 'snot' in je handen had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

marcel87 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 09:36:
[...]
...
Mja jullie weten niet hoe je zo'n batch kunt aanpassen? Bestaat er geen berekening die iets met sluitertijd x diafragma doet, om het zo het aantal stops verschil te bepalen en vervolgens met elkaar gelijk te kunnen stellen? Of dus een tool in PS zelf?
Zijn er geen timelapse tools die dat gewoon automatisch voor je oplossen (tegelijk met het netjes alignen van alle frames etc.)? Enige wat dan wellicht de mist in gaat is dat het licht daadwerkelijk minder werd gedurende de serie.

[ Voor 44% gewijzigd door Orion84 op 13-06-2014 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
@marcel87: voor het omrekenen met alleen diafragma is het niet zo lastig, dat is gewoon wiskunde. Maar veranderende lichtomstandigheden zijn niet bepaald voorspelbaar en daar valt dus niet aan te rekenen. Werk in batches met ongeveer hetzelfde licht en bewerk die in het geheel met dezelfde aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
LRTimelapse is een tool die daar vrij goed in schijnt te zijn. Werkt prima samen met Lightroom. Die kan exposures in een paar stappen goed gelijk trekken. Is alleen niet gratis ;). Ik wil het ook (héél) graag gebruiken, maar kan die prijs even niet verantwoorden...

http://lrtimelapse.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

[vrijdagmiddag onzin]
Ik heb het zwaar, echt heel zwaar. En dat is allemaal de schuld van Sigma.

Begin vorig jaar kondigde Sigma de 18-35mm art aan. Weken later kwamen de eerste exemplaren beschikbaar voor testers die vervolgens enthousiaste verhalen de wereld instuurde. En toen begon de ellende; ik wilde er ook één.
Weer langere tijd later waren dan eindelijk de eerste exemplaren daadwerkelijk te koop voor gewone stervelingen zoals ik. Helaas uitsluitend met Canon mount. En de eerste kopers gingen vervolgens weer enthousiaste verhalen plaatsen hoe mooi en fantastisch dat objectief wel niet was.
En de maanden gingen voorbij, het werd zomer en nog steeds was alleen de Canon versie te koop.
En ik ondertussen diverse keren per week op de sites van de grote fotografie winkels kijken of de Nikon versie al te koop kwam. Maar helaas.
En eindelijk, het was inmiddels najaar, kwam de Nikon versie te koop. Ik ben toen direct in de auto gesprongen en naar de winkel gereden. Dat was mijn 2013.

Toen werd het 2014 en Sigma kondigde de 50mm art aan. Zelfde verhaal weer; duurt eerst weken voordat exemplaren naar tester worden gestuurd. Die gaan dan enthousiaste verhalen opstellen en dan begint het lange wachten. Maanden later komt het objectief te koop voor normale mensen en inderdaad uitsluitend met Canon mount.
En ondertussen zit ik regelmatig winkel sites te checken of de Nikon mount al beschikbaar komt. Maar tot nu toe helaas; uitsluitend Canon.
Hoe lang gaat dit weer duren????
[/vrijdagmiddag onzin]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Dat krijg je ervan als je van Canon afstapt :+
Pagina: 1 ... 44 ... 97 Laatste