Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoihoi

Het gaat vannacht onweren en ik wil awt mooie foto's maken. Echter vraag ik me af hoe dat goed te doen... ik heb namelijk geen flauw idee.
Snel zijn en gewoon als je de flits ziet erop richten en afdrukken? :)

Mijn spullen:

350D
18-55 kitlens
28-105 USM lens (heel oud ding maar werkt prima)
50-250

Als ik dit soort dingen lees is het vooral een kwestie van geluk hebben en de juiste sluitertijd inschatten.
http://www.weatherscapes....=lightning&page=lightning

Dat laatste vind ik erg moeilijk, zijn er hier mensen die dit vaker doen en nog wat tips hebben voor me? :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Boudewijn schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 15:14:

Snel zijn en gewoon als je de flits ziet erop richten en afdrukken? :)
Lukt je niet :P

Aangezien je handig bent met elektronica, LDR + uC met puls naar camera voor de sluiter? ;)

En anders proberen om je sluiter bv 30 seconden open te laten staan op hoog (16 ofzo) diafragma, zodat je dan meer kans hebt de bliksem op de foto te zetten :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Leek me ook al lastig.
Aangezien je handig bent met elektronica, LDR + uC met puls naar camera voor de sluiter? ;)
Ga ik niet meer in elkaar krijgen vandaag.
En anders proberen om je sluiter bv 30 seconden open te laten staan op hoog (16 ofzo) diafragma, zodat je dan meer kans hebt de bliksem op de foto te zetten :)
Hmm die is wel interessant. Wel even een statief regelen.

offtopic:
Excuses voor de :) in de titel, had hem niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
Voor die geintjes heb ik een afstandsbediening met draad, voor 5 dollar van DealExtreme. Dat ding heeft ook een stand waarin je de sluiter in kan houden. In combinatie met de BULB-stand op je camera wacht je dan gewoon tot je bliksem "vangt" en stopt dan met opnemen. Dit natuurlijk met een min en max tijd zodat je wel wat omgeving ziet en niet alles overbelicht hebt. Zonder afstandsbediening kan je natuurlijk ook de BULB-stand gebruiken, maar dat kan een lamme vinger opleveren :P
Statief is sowieso een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
AB met draad heb ik, nooit bedacht dat die handig hiervoor is.

Gewoon 30 sluitertijd doen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 20:36

Arm1n

Zeven over half twee

Of op goed geluk in burst mode schieten :P

Ik denk dat een lange sluitertijd makkelijker is, zoals PowerUp aangaf. Je camera zo instellen dat je zonder bliksem ongeveer 20s nodig hebt voor een goed belichte foto, mocht de bliksem langskomen dan heb je meteen genoeg licht en kan je de sluiter dicht doen :) (bulb stand uiteraard)

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Je hoeft je sluiter echt niet meteen dicht te doen als je een bliksem in beeld hebt gehad. Gewoon de sluitertijd die je in gedachten had/gebruikt aanhouden. Krijg je een mooie witte bliksem op de foto :)

En je krijgt er een heleboel lege foto's bij :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Waar het om draait is een goede belichting te hebben en graag een mooie bliksem in beeld te hebben. Wat je imo het beste kunt doen is:
-camera op statief zetten
-AB aansluiten
-mooie compositie maken
-AF op hyperfocaal
-camera op M
-ISO naar 100
-sluiter naar BULB
-diafragma op gewenste waarde (zijn er lichtbronnen in beeld en wil je mooie sterren, dan f/16 oid, anders wellicht wat groter)
-oculair afdekken ivm strooilicht
-AB indrukken zodat ie bulbt

Nu komt de grote truc. Houd een donker stuk karton voor het objectief zodat er geen licht naar binnen valt. Als je denkt dat er een flits komt of als ie er is, dan haal je het karton weg en wordt de sensor belicht. Door dit grapje zit je niet te kloten met de maximale lengte van 30s (waarin natuurlijk niks gebeurt). Daarna gooit de camera er nog eens X s ruisreductie overheen waardoor je zomaar een minuut kwijt bent. Door het trucje met het karton heb je de mogelijkheid om langdurig een opname te maken die niets registreert totdat ie wel iets moet registreren. Wat je wel even moet doen is zorgen dat de totale belichting ongeveer klopt. Als je dus 30 s moet belichten, zorg er dan wel voor dat je in totaal je foto ook 30s belicht en niet veel langer of korter.

Het leuke van bovenstaande is dat je met deze techniek ook meerdere flitsen in 1 foto kunt vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

hey dat is een handige tip! die ga ik eens onthouden als ik eens een keer op onweerjacht ga :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Afbeeldingslocatie: http://94.100.115.42/592800001-592850000/592816801-592816900/592816861_4_H-BD.jpeg

Een testfoto die ik vorig jaar heb gemaakt.
Wat ik fout heb gedaan is het oculair niet afdichten. Daardoor zie je allemaal lichtvervuiling en daarom is het een slechte en lelijke foto. De ruis die je ziet in de vergrote versie is inherent aan digitale camera's. Wil je de ruis niet, dan zul je analoog moeten fotograferen.

De sluitertijd stond op 15 minuten. Lange sluitertijden eten batterij en zodoende kon ik slechts twee testfoto's maken en moest ik weer opladen.

De moeilijkheid is om iets te vinden wat op je Bulbknopje blijft liggen. Verder is het heel makkelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Trommelrem op 10-07-2010 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 11:09
kan je niet beter de lucht filmen, en dan daarna 1frame eruit pakken? of is dit nu weer een noob aan t praten...ik dacht het ff maar ik weet hier allemaal niks van :P ,ik ben wel geinteresseerd

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DjThase schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:28:
kan je niet beter de lucht filmen, en dan daarna 1frame eruit pakken? of is dit nu weer een noob aan t praten...ik dacht het ff maar ik weet hier allemaal niks van :P ,ik ben wel geinteresseerd
Nadeel daarvan is dat je wel snel veel ruis hebt in je filmpejs en de reso over het algemeen vrij brakkig is ten opzichte van een normale foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Met een 350D is filmen vrij lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:53
Hier rommelt al goed in west brabant.
Dus je hoeft niet te wachten tot het echt donker is :)

[ Voor 43% gewijzigd door tlpeter op 10-07-2010 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 17:53:
Waar het om draait is een goede belichting te hebben en graag een mooie bliksem in beeld te hebben. Wat je imo het beste kunt doen is:
-camera op statief zetten
-AB aansluiten
-mooie compositie maken
-AF op hyperfocaal
-camera op M
-ISO naar 100
-sluiter naar BULB
-diafragma op gewenste waarde (zijn er lichtbronnen in beeld en wil je mooie sterren, dan f/16 oid, anders wellicht wat groter)
-oculair afdekken ivm strooilicht
-AB indrukken zodat ie bulbt

Nu komt de grote truc. Houd een donker stuk karton voor het objectief zodat er geen licht naar binnen valt. Als je denkt dat er een flits komt of als ie er is, dan haal je het karton weg en wordt de sensor belicht. Door dit grapje zit je niet te kloten met de maximale lengte van 30s (waarin natuurlijk niks gebeurt). Daarna gooit de camera er nog eens X s ruisreductie overheen waardoor je zomaar een minuut kwijt bent. Door het trucje met het karton heb je de mogelijkheid om langdurig een opname te maken die niets registreert totdat ie wel iets moet registreren. Wat je wel even moet doen is zorgen dat de totale belichting ongeveer klopt. Als je dus 30 s moet belichten, zorg er dan wel voor dat je in totaal je foto ook 30s belicht en niet veel langer of korter.

Het leuke van bovenstaande is dat je met deze techniek ook meerdere flitsen in 1 foto kunt vangen.
Erg mooi en handig, absoluut. Het enige wat erg lastig is..."als je denkt dat er een flits aankomt".
Kun je imho beter gewoon 30s instellen geen ruisreductie gedoe en gewoon achter elkaar doorklikken. Weet je zeker dat je belichting goed is (ik belicht met zulke dingen altijd iets onder) en je kunt gewoon wachten, geen gedoe emt gokken of er een flits komt. Nadeel is alleen een hoop loze frames. Vorig jaar zat ik op 2 bliksems op 35 foto's ofzo :P

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Bedankt voor de tip. Als ik vanvond onweer tegenkom ga ik het proberen :).

Oculair afdekken had ik ook al aan gedacht, heb ik ook een kapje voor.
Trommelrem schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:21:
De moeilijkheid is om iets te vinden wat op je Bulbknopje blijft liggen. Verder is het heel makkelijk.
Ik kan mijn remote erop locken ;).

Mbt hierboven:
Ja maar trekt je accu dat wel goed? Heb een opgeladen grip en 2 volle accu's bij me, dus ik moet wel een eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Terw_Dan schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:42:
Nadeel daarvan is dat je wel snel veel ruis hebt in je filmpejs en de reso over het algemeen vrij brakkig is ten opzichte van een normale foto.
Een ander probleem is de lengte van een ontlading. Een typische bliksem-ontlading is 400µs lang en de hoofdontlading (die het meeste licht geeft) is nog korter, dus je hebt een behoorlijke kans dat je geen ontlading op je filmpje terug zult vinden, zeker als je bij daglicht filmt. En als je controle over de sluitertijd van je camera wilt zul je een behoorlijk serieus stuk semi-pro video moeten hebben.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:57

ThunderNet

Flits!

Ik heb de boel ook opgezet.. Vanaf zo'n 22:20 begint mijn timer.
Sluitertijd van 30 seconden, f/5.6 auto-iso en een 9-stops ND-filter ervoor.
Interval is 63 seconden (30sec sluitertijd, 30sec. noise reduction, 3sec lichtmeting/buffer wegschrijven/marge).
Ik ben benieuwd of het wat wordt.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.cloudfiles.mosso.com/c54102/x2_1e71a95

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Heb jij het dan ook geautomagiseerd? :) (omdat je over een timer begint).
Tevens: dat gaat goed met alleen een plastic zakkie eroverheen? (ik zou bang zijn dat de regen over je objectief richting camera loopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 15:26
Sta nu met een gorillapod en afstandsbediening uit m'n raam te schieten...totaal niet op voorbereid..es kijken of het wat is zometeen.

[ Voor 9% gewijzigd door Weiman op 10-07-2010 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Hier met Gorillapod, 5 seconden sluitertijd op f22.. M'n allereerste!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/avvXqk7eCjYQfUDA8AkCWWP6/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppx17
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-04 16:47
Je moet goed opletten dat je het licht wat binnenkomt niet teveel afknijpt, daar krijg je hele magere bijna niet zichtbare flitsjes van. Ik gebruik een sluitertijd van 10 seconde, diafragma van ongeveer 6.3 en iso van 250. Verder geen filters etc. en ook geen high shutter noise reduction, omdat je daar bij 10 seconde nog niet zoveel last van heb dat het lelijk wordt.

Camera staat met zo'n dx trigger continu achter elkaar te schieten.

Setup staat verder onder een open dakraam met een handdoek in de aanslag mocht het ineens hard inregenen.

-edit-
Voorbeeld hierboven geeft mooi aan hoe een te dicht diafragma een mager flitsje geeft.

[ Voor 22% gewijzigd door ppx17 op 11-07-2010 01:14 ]

40D | 8 | 50 | 100 | 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 23:41

Milo.

klik

http://www.onweer-online.nl/ hehe

Hmm als het onweer hier is dan ga ik misschien ook wel even een akkertje opzoeken het is hier nog wat in de verte dus het hangt een beetje af van de tijd en de regen natuurlijk.

edit:
voor de sensatiezoekers natuurlijk http://www.p2000-online.net/

[ Voor 15% gewijzigd door Milo. op 10-07-2010 22:45 ]

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Vroeger op het vliegveld kon je echt spectaculaire ontladingen zien. Jammer dat ik toen nog niet zo fotofantastisch was :)

Hoe schermen jullie de camera redelijk af zonder dat je problemen met je beeld krijgt? Vol in de regen gaan staan is ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 22:42:
...

Hoe schermen jullie de camera redelijk af zonder dat je problemen met je beeld krijgt? Vol in de regen gaan staan is ook niet alles.
Achter glas net :')

Zie ThunderNet z'n opstelling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Boudewijn schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 22:23:
Heb jij het dan ook geautomagiseerd? :) (omdat je over een timer begint).
Tevens: dat gaat goed met alleen een plastic zakkie eroverheen? (ik zou bang zijn dat de regen over je objectief richting camera loopt).
jup, je ziet de kabel ook wel lopen over het statief, ik gebruik een MC-36 voor timelapses... Grote boodschappentas is gevuld met flessen water voor extra stabiliteit... Dat plastic zakke is een optech rainsleeve :)
Enige probleem waar ik nu tegen aan loop is dat er geen onweer te zien is :P

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 11:09
nou hier wel hoor(Bergen, NH)

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 22:44:
Achter glas net :')

Zie ThunderNet z'n opstelling ;)
Dat vertrouw ik niet, met die hoosbui die net over kwam. Het stroomde letterlijk met liters bij mij thuis naar binnen. Bovendien heb je dan ook water op je lens, wat je foto wel verprutst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:17
haha ik ben ook bezig met proberen plaatjes te schieten van onweer:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Boudewijn schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 21:17:
[...]

Mbt hierboven:
Ja maar trekt je accu dat wel goed? Heb een opgeladen grip en 2 volle accu's bij me, dus ik moet wel een eind komen.
Geen idee. Een accu is een makkelijk vervangbaar onderdeel. De camera(shutter) werd overigens wel heel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle E
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-03 11:34
Trommelrem schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:21:
*knip* Wil je de ruis niet, dan zul je analoog moeten fotograferen.*knip*
Fotografische film is evenwel lichtgevoelig, met de huidige generatie sensors krijg je er zeker een beter resultaat uit dan met (de meeste) kleinbeeldfilms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Kwestie van een grote zonnekap erop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 22:50

Fid3lity

Spectre X

mr.DJ95 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 22:54:
haha ik ben ook bezig met proberen plaatjes te schieten van onweer:D
Ikke niet :P Hier was het net even proberen te overleven hoor, serieus! :o Buiten in de tuin hebben we 2 partytenten staan tegen de zon. Eentje boven de terrastafel en de andere boven het zwembadje :P dat was echt hell... Heen en weer rennen van tent naar tent om ze opnieuw vast te zetten met touw aan tafeltjes, een hek, een parasolvoet [...], totdat de eerste tent het begaf en in elkaar knalde. Daar stonden we dan buiten met 3 man (en een moeder) de tent uit elkaar te halen, met het noodweer recht boven ons en bliksem in de buurt. De tent af te breken, compleet doorweekt. Tot we zagen dat de andere tent het ook begeven had en die moest ook uit elkaar. Gelukkig stond de poot niet in de vijver anders waren we best wel zuur ;w

Kom ik binnen en ga weer terug naar mijn kamer is mijn raam dicht maar ligt me daar toch een plas water op de vensterbank :o Was blijkbaar via het raam of de dakgoot naar binnen gelopen, want het liep echt in straaltjes over de binnenkant van het raam :X

Nee, geen behoefte om een foto te maken, heb zo wel genoeg meegemaakt dat ik er onderhand een blog over kan schrijven 8)7

Geniaal idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harm12
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:22
Beetje liggen pielen in het raamkozijn net..

Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/7640/mg3356small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ppx17 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 22:38:
...

-edit-
Voorbeeld hierboven geeft mooi aan hoe een te dicht diafragma een mager flitsje geeft, met 6.3 haal je zoiets:
[afbeelding]
Laaghangende bewolking geeft voornamelijk een witte foto als er zoveel flitsen per seconde gemaakt worden :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1ex
  • Niet online
Deze heb ik zelf 2 jaar geleden in Thailand gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3293/2881983228_9d1e3bf0d3.jpg

Stond daar totaal zo'n 2 uur en het was even aanvoelen wanneer er weer een flits voorbij kwam, hierdoor had ik er ook een aantal mooie gemist. In een periode waarbij er veel langskwamen stond de shutter eigenlijk constant open met misschien 1 seconde ertussen.

Die opstelling van ThunderNet ziet er leuk uit, is dat niet alleen erg gevoelig voor regen? Lijkt me dat die lens vol met druppels erop komt te zitten...met of zonder "zonne"kap. Of valt dat reuze mee?

[ Voor 21% gewijzigd door A1ex op 10-07-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-06 22:46

Compizfox

Bait for wenchmarks

Net ook even geprobeerd, met een EOS 1000d.

Helaas is het hier in Overijssel niet echt heel dichtbij, de onweer. Vooral veel bewolking + onweer wat verder weg waardoor je eigenlijk alleen maar een oplichtende lucht ziet, en niet de bliksem zelf, zoals op de foto hierboven bijvoorbeeld erg mooi te zien is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Net ook wat lopen spelen, op een standaard uit het raam met 10-30 seconde sluitertijd en verschillende ISO en diafragma instellingen. Het was vrij plots die onweer en ik liep eerst het huis rond te rennen om alles dicht te doen (mijn kamer bijna vergeten, dekbed is nogal vochtig nu) en toen de tuin te checken of alles wel goed gaat. Dus geen tijd dit topic te lezen en snel foto's moeten maken enzo. Zitten een paar 'gelukte' tussen maar of ze ook mooi zijn...

Het zelfde probleem ook als Compizfox, maar paar keer echte bliksem.

[ Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 10-07-2010 23:49 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:46
Ik heb er hier 2 staan: http://picasaweb.google.c...623018085/Onweer10072010#

Hoe:
Canon Powershot A470, ISO80 - rest automatisch (daardoor sluitertijd van 1s) en dan 15 sec lang elke sec een foto. Dan hopen dat er goede tussen zitten. In totaal zo'n 100 foto's gemaakt vanavond op deze manier :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
Compizfox schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 23:37:
Helaas is het hier in Overijssel niet echt heel dichtbij, de onweer. Vooral veel bewolking + onweer wat verder weg waardoor je eigenlijk alleen maar een oplichtende lucht ziet, en niet de bliksem zelf, zoals op de foto hierboven bijvoorbeeld erg mooi te zien is.
Same in Utrecht omgeving dus, aardig wat bliksems zelf gezien, maar er staan hier een paar bomen in de weg.. voornamelijk uitgelichte wolken dus. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Net nog even verder gegaan, dit keer wél met succes! Onweer is nu blijkbaar wat dichterbij / bewolking klaart op, dus nu wel bliksem.

Op een paar foto's heb ik het er wel mooi opstaan. Sommigen ook overbelicht, helaas :(
Ik gebruik 8 seconden sluitertijd en F9.

Ik morgen eens wat foto's uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huba
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 18:44
Hier geen succes helaas. Het licht is niet van de hemel maar ik krijg het niet op de foto. Te veel regen en daardoor is het ook geen succes om door het raam te fotograferen.

Dan maar zonder camera genieten van dit schouwspel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 22:50

Fid3lity

Spectre X

@ A1ex: die foto straalt wel iets magisch uit vind ik, het lijkt alsof er een gebouw zich op de wolk links bevindt... Heb je die nog op groot formaat? Zou hem nml. wel willen hebben dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Potverdikkeme, had ik hier een topic gemaakt zit ik met de trein vast op utrecht cs. Geen statief bij me, en alleen twee telezoom objectieven. Ergo: geen onweerspica's. Blegh, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

last van laaghangende bewolking gehad, en simpelweg de regen....
Was bij vrienden dus ik ff naar buiten gegaan maar niks opgeleverd, het regende gewoonweg te hard :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppx17
  • Laatst online: 17-04 16:47
Hier een aantal foto's redelijk gelukt:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4075/4780718765_31415c8008.jpg
Klik voor de rest

40D | 8 | 50 | 100 | 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik heb ook geen statief, dus ergo proberen kan maar of het veel zin heeft...

Geloof wel dat toen ik buiten was net m'n Pentax Kemmetje er toch wel wat aardigs uitgepoept heeft voor zo'n eerste keer. * Jejking heeft zero ervaring met onweersfotografie :>

Morgen ff de resultaten bekijken *O*

Edit: ARGH... de mooiste uit de reeks gemist, een dubbele U. Er zijn hier al zo weinig bliksemschichten goed te zien met dat dikke pak bewolking... ;(
A1ex schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 23:10:

[afbeelding]

Stond daar totaal zo'n 2 uur en het was even aanvoelen wanneer er weer een flits voorbij kwam, hierdoor had ik er ook een aantal mooie gemist. In een periode waarbij er veel langskwamen stond de shutter eigenlijk constant open met misschien 1 seconde ertussen.
Heb je deze nog in originele reso? Erg strak.

[ Voor 53% gewijzigd door Jejking op 11-07-2010 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rRaqB3ZbhbfZE2F6VDBPduQV/full.jpg
Beste van vandaag, niet heel super maar ben wel tevreden voor de eerste keer. Hoop dat er nog wat meer stormen komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
ShitHappens schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 23:53:
Ik heb er hier 2 staan: http://picasaweb.google.c...623018085/Onweer10072010#

Hoe:
Canon Powershot A470, ISO80 - rest automatisch (daardoor sluitertijd van 1s) en dan 15 sec lang elke sec een foto. Dan hopen dat er goede tussen zitten. In totaal zo'n 100 foto's gemaakt vanavond op deze manier :p
En dan zeggen ze dat de bliksem nooit 2x op dezelfde plek inslaat ;)
Jammer alleen dat de schichten zelf niet zo scherp zijn. Je hebt ook een aperture van F/3 volgens Picasaweb en dan heb je maar een vrij korte scherptediepte. Beter kun je die iets hoger zetten.
Volgende keer beter en ook graag hier in Groningen wat mooie schichten, want het was hier alleen maar oplichtende hemel.

[ Voor 9% gewijzigd door TD-er op 11-07-2010 09:17 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 17:01
Telt dit ook mee? Kwamen als 'de bliksem' door de tent gevlogen,allemaal gaten van dit formaat in onze partytent......
Volgende keer eens bovenstaande tips gebruiken,had geen flauw benul hoe je onweer beste kon fotograferen.
Foto gemaakt met canon eos 7D en 24-105mm L
Overigens niet mijn site,gehost bij collega weerman.
Afbeeldingslocatie: http://www.meteoroodeschool.nl/images/stories/hagelsteen%20%20martijn%20van%20den%20heuvel%20%20berghem%20%202.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door fragcompany op 11-07-2010 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 15:05

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Gister ook even wat liggen prutsen:

1)
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4114/4781901013_e76944655e_z.jpg

2)
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4142/4782534920_48d5b674cb_z.jpg

Meer op Flickr :)

Edit: Methode: Eerst waren we naar een dijk langs de maas gereden omdat we dachten daar het beste uitzicht te hebben, maar dan was na 2 uur klooien niet erg succesvol. Terug naar huis gereden en toen ging het pas echt los.
Bovenstaande foto's zijn vanuit het raam gemaakt; A700 met CZ 16-80 op F11, 30s, ISO100, geen DR(voor ruis) geen ruisred zo kon ik direct door klikken.

[ Voor 38% gewijzigd door Markofnikoff op 11-07-2010 10:59 ]

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zal straks eens wat van mijn foto's posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zouden jullie ook aan kunnen geven welke instellingen jullie gebruiken? Kan ik er een beetje van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perentaart
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05-2024
Gisteren ook voor het eerst geëxperimenteerd.
Zat eerst op een kleine diafragma (hoog getal) met lange sluiter, maar omdat de bliksem nogal ver weg was kwam dat niet goed uit de verf.
Diafragma verder open gezet en gewerkt met een korte sluitertijd, leverde onderstaande resultaat op. Al wat beter dan de eerste poging, maar bliksem is eigenlijk nog te ver weg voor deze instellingen. Het smaakt naar meer, volgende keer beter.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads3/4c398f54e8a90/4c398f54c30f8-bliksem.thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Niet zulke mooie foto's als jullie hebben, maar voor de eerste keer dat ik dit doe ben ik best tevreden :Y

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_tHONMDOV7S8/TDmSuvwp8FI/AAAAAAAAAcs/yohaUUR2TtE/s800/IMG_4848.JPG
Model: Canon EOS 1000D
ISO: 400
Belichting: 15.0 sec.
Diafragma: 4.5
Brandpuntsafstand: 18mm

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_tHONMDOV7S8/TDmS8_qU3qI/AAAAAAAAAcs/PjD8qugJVLI/s800/IMG_4879.JPG
Belichting: 5.0 sec.
Diafragma: 5.6

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_tHONMDOV7S8/TDmTKuwYtjI/AAAAAAAAAcs/1EvVQdRgbsQ/s800/IMG_4913.JPG
Belichting: 5.0 sec.
Diafragma: 6.3

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_tHONMDOV7S8/TDmToDvIH6I/AAAAAAAAAcs/KNFFBDPwv44/s800/IMG_4931.JPG
Belichting: 6.0 sec.
Diafragma: 9.0

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_tHONMDOV7S8/TDmUm-KuGII/AAAAAAAAAc0/qombot-vEAc/s800/IMG_4968.JPG
Belichting: 8.0 sec.
Diafragma: 9.0

En op verzoek van Tsurany de instellingen erbij. Mijn ervaring is dus dat je het beste een sluitertijd van ong. 6-10 seconden kunt nemen en een diafragma van F9.0.

Foto 1 en 3 (van boven) waren trouwens overbelicht, die heb ik een klein beetje nabewerkt.

Zie voor alle foto's: http://picasaweb.google.c...Bliksem02?feat=directlink

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 11-07-2010 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:16
Gisteren ook maar wat geprobeerd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uRtiXwZpO8pYoBKhXibEueaV/thumb.jpg
Onweer

Rechtstreeks vanuit mijn slaapkamer raam.

Camera: Powershot A720 IS
ISO: 80
Belichtingstijd: 15 sec
Diafragma: 8.0

[ Voor 5% gewijzigd door FireWood op 11-07-2010 12:24 . Reden: instellingen erbij. ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Perentaart, Compizfox en h.edink: Vind ze goed gelukt, alleen jammer bij Compizfox dat er een raam met druppels voor zit, maar was gok ik niks aan te doen.

Hoop echt dat het snel weer gaat onweren, effe wat meer proberen. Vervelende gister was dat ik maar een raam had om vanuit te fotograferen omdat die anderen vol op de wind/regen stonden, zou m'n camera niet leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

hier dan nog mijn bijdrage, gisteren was ik naar werfpop in leiden geweest maar toen tijdig de trein teruggepakt.

bij westergasterras toen nog het naderende onweer vanuit het halletje bij de gashouder gefotografeerd. ik zat eerst op het terras maar merkte al snel dat de onweer er precies boven zat dus dat ik maar naar de gashouder moest. wel jammer want vanaf daar heb je die lelijke tl balken erdoorheen lopen :X :X :X

Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/misc/2010-07-10-onweer/dscf7304.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

@Tsurany: Klopt, was niet veel aan te doen. Eerst zat ik wel buiten te fotograferen, maar toen was de onweer nog te ver weg, er waren alleen maar flitsen te zien en niet de bliksem zelf.
Toen begon het te regenen, en moest ik inderdaad binnen gaan zitten. Toen begon de bliksem echter wel dichterbij te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:38

Chiron

Moderator Discord
hos> gaaf :) Die tl balken zijn dan wel weer heel erg herkenbaar voor de westergas :)

Zelf heb ik ook even op de galerij gestaan, maar niks bruikbaars kunnen schieten dit keer, toen het echt losging kwamen er liters water voorbij, en door de laaghangende bewolking was er weinig te zien behalve een compleet wit verlichte lucht.

Zo heel af en toe kwamen er wel gruwelijk grote en lange bliksemstralen voorbij, maar die zaten voornamelijk recht boven de flat, dus kon er ook weinig mee helaas.. hopelijk vanavond weer :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mooie foto's hierboven :)

Ik hoop dat er binnenkort weer onweer komt, ga ik weer foto's maken.
Dan moet ik alleen de sluitertijd nog iets langer doen en om dan de overbelichting te compenseren de ISO wat lager zetten, denk ik. Dan krijg je wat meer bogen, zoals op de foto's van Markofnikoff goed te zien is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• expression
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-02 11:16
het ging gister zo langs dat ik bedacht dat ik best maar weer eens het fototoestel uit de kast kon pakken, het is ongeveer een jaar geleden dat ik voor het laatst onweer gefotografeerd heb (toen in Italie bij het Gardameer) maar allemachtig wat een natuurgeweld. dit was bijna zo veel inslagen als in de alpen!

hieronder mijn beste poging, welke een merge van voorgrond en achtergrond is, op mijn flickr staan een aantal anderen, die ook wel de moeite waard zijn! en daar kun je ook zien welke 2 afbeeldingen ik gecombineerd heb tot deze ene:
Afbeeldingslocatie: http://www.mediaexpression.nl/uploadbin/onweerweakers.jpg klikbaar voor groot

mijn laatste foto's op flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Gisteraaf en vannacht met sluitertijd van 1/8e, diafragma 4.0 geloof ik.

Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/301kke1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/59x15i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/fviejm.jpg

Voordat jullie losbranden over dat dat te kort is, ik ben statiefloos maar dat is al geregeld. Opvallend ook dat er ook foto's tussenzaten waarbij ik eigenlijk het verschil tussen dag en nacht niet kon zien, goede timing!

[ Voor 6% gewijzigd door Jejking op 11-07-2010 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb die foto van mij ook zonder statief gemaakt. gewoon op mijn crumpler neergezet en gaan :)

ik hou meestal 1 stop onderbelichting aan tov de normale situatie zodat ik zeker geen daglichtfotos ga krijgen.
iso op 200 f8 of f11 en sluitertijd rond de 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Crumpler... ken ik niet. Ff zoeken. Lage iso trouwens, de mijne staat op auto tot 800. Dat is te merken als 't onderbelicht is, een grote ruisbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jejking schreef op zondag 11 juli 2010 @ 16:34:
Crumpler... ken ik niet. Ff zoeken. Lage iso trouwens, de mijne staat op auto tot 800. Dat is te merken als 't onderbelicht is, een grote ruisbak.
mijn rugzak waar de camera in zit ;)

en iso 800 is echt veels te hoog voor onweer fotografie. je moet lange sluitertijden immers hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
TD-er schreef op zondag 11 juli 2010 @ 09:15:
[...]

En dan zeggen ze dat de bliksem nooit 2x op dezelfde plek inslaat ;)
Jammer alleen dat de schichten zelf niet zo scherp zijn. Je hebt ook een aperture van F/3 volgens Picasaweb en dan heb je maar een vrij korte scherptediepte. Beter kun je die iets hoger zetten.
Volgende keer beter en ook graag hier in Groningen wat mooie schichten, want het was hier alleen maar oplichtende hemel.
De camera die ik zelf heb kun je weinig zelf op instellen, zelfs op de "handmatige" modus. Wat ik ook probeer, die aperture wilt maar niet anders worden dan 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Heb een aantal mooie foto's voorbij zien komen hier. Mooiste blijf ik die van A1ex in Thailand vinden, die zou ik ook wel high res willen, leuk als desktopachtergrond.

Ik denk dat ik het zelf niet eens hoef te proberen om onweer te gaan fotograferen, met een Powershot A570 IS is dat denk ik onbegonnen werk, zeker zonder statief. Buiten dat is het afgelopen dagen behoorlijk rustig geweest hier in Enschede, was maar één keer redelijk dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Mijn poging van afgelopen nacht is ook goed gelukt.. Van eergisteren is zwaar mislukt (de aanhouder wint).
(x-post)
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4143/4786355462_c7dd267fd6_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:11
Is die foto nabewerkt of gewoon kaal? De flits ziet er wel flitsend uit zeg maar :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

NoepZor schreef op maandag 12 juli 2010 @ 15:59:
Is die foto nabewerkt of gewoon kaal? De flits ziet er wel flitsend uit zeg maar :)
Nabewerkt natuurlijk :) is samenvoeging van meerdere foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

ThunderNet schreef op maandag 12 juli 2010 @ 15:54:
Mijn poging van afgelopen nacht is ook goed gelukt.. Van eergisteren is zwaar mislukt (de aanhouder wint).
(x-post)
[afbeelding]
Ik weet plotseling weer waarom ik verliefd ben op bepaalde aspecten van de natuur. Retecool :) Hoe gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vanmiddag ook nog huge onweer, jammer dat het veel te licht was om dan te gaan fotograferen.
NoepZor schreef op maandag 12 juli 2010 @ 15:59:
Haha, als dat raw was ging het er daar hard aan toe :p
Gisterennacht was er hier (Overijssel) helemaal geen onweer, trouwens. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlvaK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Geen hoogstandje, maar zaterdagavond op zich nog wel aardig gelukt vanachter het beregende glas:

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/bhp4o.jpg

Alleen verkleind en wat noisereductie (wat achteraf gezien niet nodig was wegens verkleinen ;))
Nikon D60 met 50mm lens, ISO 100, F/8 en 10 seconden belichtingstijd.

[ Voor 14% gewijzigd door AlvaK op 12-07-2010 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
A1ex schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 23:10:

[afbeelding]

Die opstelling van ThunderNet ziet er leuk uit, is dat niet alleen erg gevoelig voor regen? Lijkt me dat die lens vol met druppels erop komt te zitten...met of zonder "zonne"kap. Of valt dat reuze mee?
Kan je de volledige versie van dit plaatje posten?
Erg mooie wallpaper kan dat zijn

Foto's hierboven zijn erg cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochpatje
  • Registratie: Juni 2009
Maar weinig foto's in daglicht hier :P

Dit was 1 van de foto's die ik overdag heb kunnen maken, 's avonds was het helemaal feest want toen was het bij elke foto wel raak.

Afbeeldingslocatie: http://i73.photobucket.com/albums/i236/pbasten/DSC_0072-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 20:23
ThunderNet schreef op maandag 12 juli 2010 @ 15:54:
(x-post)
[afbeelding]
Die is echt goed gelukt! _/-\o_ Kun je wat meer vertellen over hoe je hem bewerkt hebt? En zou je misschien een groter formaat kunnen posten, om bijv als wallpaper te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 16:26

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik heb nog wat foto's er van proberen te maken maar is me helaas niet gelukt, volgende keer beter! ... Mooie foto's hier boven trouwens, thanks voor de settings ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4140/4782941464_5ef180004c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4140/4782306195_7587a498b9.jpg

Grappig hoe de bliksem hier precies tussen/om de bomen heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fragcompany schreef op zondag 11 juli 2010 @ 09:42:
Telt dit ook mee? Kwamen als 'de bliksem' door de tent gevlogen,allemaal gaten van dit formaat in onze partytent......
Volgende keer eens bovenstaande tips gebruiken,had geen flauw benul hoe je onweer beste kon fotograferen.
Foto gemaakt met canon eos 7D en 24-105mm L
Overigens niet mijn site,gehost bij collega weerman.
[afbeelding]
Ik doe mee en raise je met units die in whisky niet zouden misstaan plus een lading butsen in de auto.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wZtf9t5XZ3QSuej4UJNgIFyA/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Compizfox schreef op maandag 12 juli 2010 @ 16:11:
Vanmiddag ook nog huge onweer, jammer dat het veel te licht was om dan te gaan fotograferen.

[...]

Haha, als dat raw was ging het er daar hard aan toe :p
Gisterennacht was er hier (Overijssel) helemaal geen onweer, trouwens. :(
Thundernet woont ook in Stad (Groningen dus) en ik kan je verzekeren dat het daar redelijk hard ging.
Kijk anders ook even op nufoto.

Neemt niet weg dat die foto inderdaad waarschijnlijk qua bliksems ook samengesteld is, aangezien de kans dat je ze er tegelijk op krijgt wel erg klein is.
IMHO is het een zeer mooi resultaat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:04

Deathchant

Don't intend. Do!

mig29, oculair afdekken.....ik begrijp niet zo goed wat dat met strooilicht te maken heeft? Waarom moet je je oculair nou precies afdekken? het oculair heeft toch geen effect op de uiteindelijke foto?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Jawel, er komt ook licht vanuit het oculair binnen. Dat wordt ook op de sensor geworpen.
Normaal sta je er met je hoofd voor waardoor er weinig licht in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 17:46

breinonline

Are you afraid to be known?

Via het oculair kan wat licht naar binnen komen, iets waar je met name bij langere sluitertijden last van kan hebben en als je je oog niet tegen het oculair houdt. Daarom leveren alle fabrikanten een afdekrubbertje mee of zit er een afsluitertje achter het oculairglaasje in de camera gebouwd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:22
Deathchant schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 14:30:
mig29, oculair afdekken.....ik begrijp niet zo goed wat dat met strooilicht te maken heeft? Waarom moet je je oculair nou precies afdekken? het oculair heeft toch geen effect op de uiteindelijke foto?
Schijnbaar kan er via het oculair strooilicht op de sensor vallen. Wellicht via de spiegel, aangezien je via oculair -> de spiegel ook ziet wat er uiteindelijk op de sensor belandt. Correct me if I'm wrong.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mm, dat wist ik nog niet. Goede tip iig voor als het weer gaat onweren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 17:46

breinonline

Are you afraid to be known?

virtualJac schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 14:40:
[...]

Schijnbaar kan er via het oculair strooilicht op de sensor vallen. Wellicht via de spiegel, aangezien je via oculair -> de spiegel ook ziet wat er uiteindelijk op de sensor belandt. Correct me if I'm wrong.
Soort van, niet echt via de spiegel, die klapt immers weg als je een foto maakt. Maar via het prisma of de pentamirror in het zoekerhuis kan wel licht van boven de camera inkomen, wat dan zijn effect heeft.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
lochpatje schreef op maandag 12 juli 2010 @ 23:24:

Dit was 1 van de foto's die ik overdag heb kunnen maken, 's avonds was het helemaal feest want toen was het bij elke foto wel raak.

[afbeelding]
zou deze nog even rechtzetten en misschien het snelweg constructie ding eraf knippen.
Verder wel goed gelukt qua kleuren etc

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Laatst online: 17:54
Ik heb ook nog even wat geprobeerd van het weekend :)
Niet echt geweldig, maar toch!
Opmerking/tips zijn altijd welkom!

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4136/4786991648_a806562251_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Ik zou zeggen dat deze niet echt de moeite is om te posten... de bliksem is wel heel klein en aan de rand van de foto... Daarnaast staat ie enorm scheef en zie je nog een stuk raamkozijn.

Met deze instellingen (mits je sluitertijd niet te kort is) zou je wel mooie resultaten kunnen krijgen, belichting lijkt me ok.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Prulleman schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 16:31:
Ik zou zeggen dat deze niet echt de moeite is om te posten... de bliksem is wel heel klein en aan de rand van de foto... Daarnaast staat ie enorm scheef en zie je nog een stuk raamkozijn.

Met deze instellingen (mits je sluitertijd niet te kort is) zou je wel mooie resultaten kunnen krijgen, belichting lijkt me ok.
Ja klopt, het was pielen en zoeken, ik kreeg moeilijk de goede instellingen te pakken: ISO3200?! F22 30sec. Het was meer bedoelt als een testje. Geen van alle foto's staat de bliksem echt goed op, en hier maar een stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 15:05

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Zandpad schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 16:34:
[...]

Ja klopt, het was pielen en zoeken, ik kreeg moeilijk de goede instellingen te pakken: ISO3200?! F22 30sec. Het was meer bedoelt als een testje. Geen van alle foto's staat de bliksem echt goed op, en hier maar een stukje.
Voortaan misschien ISO100 en een paar stops van je diafragma afhalen?

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Zandpad schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 16:34:
[...]

Als je je diafragma niet zo geknepen had, hoefde je ook niet zo'n hoge ISO te nemen ;)

*heeft dezelfde fout gemaakt toen ik begon met fotografie, maar dan bij de maan fotograferen*

*faalt, iemand was me voor*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Markofnikoff schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 16:41:
[...]

Voortaan misschien ISO100 en een paar stops van je diafragma afhalen?
Scirocco schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 16:42:
[...]

Als je je diafragma niet zo geknepen had, hoefde je ook niet zo'n hoge ISO te nemen ;)

*heeft dezelfde fout gemaakt toen ik begon met fotografie, maar dan bij de maan fotograferen*

*faalt, iemand was me voor*
:) Bedacht ik me ook later, maar toen was er geen onweer meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
breinonline schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 14:48:
Soort van, niet echt via de spiegel, die klapt immers weg als je een foto maakt. Maar via het prisma of de pentamirror in het zoekerhuis kan wel licht van boven de camera inkomen, wat dan zijn effect heeft.
De spiegel is een halfdoorlatende spiegel. (als de spiegel naar beneden staat, dan wordt een flink stuk van het licht doorgelaten naar de AF sensor, via een tweede spiegeltje achter de grote spiegel)

Als de spiegel opgeklapt is en licht komt via het oculair naar binnen dan zal wederom een flink deel gewoon door de spiegel heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 00:38

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 01:06:
[...]

Ik doe mee en raise je met units die in whisky niet zouden misstaan plus een lading butsen in de auto.

[afbeelding]
Ik raise dan met deze jongens "hagelsteentje"

Beetje offtopic maar zet je je glas toch niet graag onder!

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nou het gaat aan het eind van de middag en begin van de avond weer flink los, ben benieuwd. Zal wel flink ernstig worden, erger dan maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 22:21
lochpatje schreef op maandag 12 juli 2010 @ 23:24:

[afbeelding]
Gebruik je bij foto's overdag andere instellingen qua diafragma? Of andere wijzigingen (kan er zo niet 1 bedenken maar toch)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Rossi schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:22:
[...]

Gebruik je bij foto's overdag andere instellingen qua diafragma? Of andere wijzigingen (kan er zo niet 1 bedenken maar toch)?
lijkt me wel.... als je overdag nog een beetje een lange sluiter wilt hebben om het juiste moment te kunnen vangen zul je toch wel maximaal moeten knijpen + iso 100 (of 50? als je camera dat kan)
En dan nog is het een uitdaging qua timing.

In het donker ben je meer vrij om de sluiter zo lang te nemen dat je qua timing goed uitkomt. De rest van de instelligen, iso en diafragma kan je daar dan op aanpassen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 10:22

Royz

Kleurenblind!!

Misscihen een gekke vraag ,maar hoe lossen jullie de regen op? Of doen jullie het vanachter een raam? :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste