Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Met een beetje geluk heb je een kant van het huis waar de regen niet op staat. Vaak waait het alleen flink voor een onweersbui en is het gewoon droog. Daarnaast als je een beetje gunstige wind hebt en een klein afdakje boven je raam kun je ook al aardig wat doen.

Vorig jaar heb ik deze 3 eruit weten te halen:

Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1dzac6a1civ.jpg

Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1dz7lba7pgn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1dz7i1a7vjj.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door J0YR1D3R op 14-07-2010 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oeh die zijn echt zeer netjes gelukt!

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-05 10:29
Helaas schijnt bij ons de zon alweer, dus heb geen mogelijkheid gehad om met mijn nieuwe 450D onweer foto's te nemen. ;(

Foto's hierboven zijn erg goed gelukt trouwens! Bravo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 366324

Zelf ben ik afgelopen zaterdagavond ook voor het eerst met de bliksem aan de gang gegaan. Ben best tevreden (foto's zijn onbewerkt trouwens):
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/7165612/photo%27s/zthumbnails/bliksem13_tn.JPG
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/7165612/photo%27s/zthumbnails/bliksem11_tn.JPG

Ik had het geluk dat hij zo voor mijn raam voorbijtrok.

Canon EOS 450D
ISO: 100
Exposure: 8.0 sec
Aperture: 7.1
Focal Length: 18mm

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 366324 op 16-09-2010 12:41 . Reden: incorrecte foto links ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

Royz schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 17:35:
Misscihen een gekke vraag ,maar hoe lossen jullie de regen op? Of doen jullie het vanachter een raam? :)
je kan ook iets van een kartonnetje of paraplu boven je camera hangen of hoe vreemd het ook mag klinken je zonnekap erop zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Het ging gisteravond behoorlijk te keer boven Hengelo en Almelo. Ik heb nog geprobeerd om het op de foto te krijgen, maar er is er maar één gelukt van de 69. Dat was overigens vooral te wijten aan de bewolking, waardoor je vaak niet meer zag dan een oplichtende lucht.

Wat ik zelf wel jammer vond is dat de grootste klap zo achterlijk hard was en zo absurd veel licht gaf, dat de foto gigantisch overbelicht is. Dat was echt een klap die schade heeft aangericht ergens.

Gebruikte gear
Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II
Manfrotto Photo kit with 804RC2 Head, 055XB Tripod

Instellingen:

Brandpunt - 18 mm (dus eigenlijk 29 mm, aangezien het een cropcamera is)
Diafragma - f/10
Belichtingstijd - 15 seconde
Lichtgevoeligheid - ISO100

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QZuYryVaJ9q5fx5UYHFPFeqW/full.jpg

Dat was overigens de op één na grootste klap, dat was de eerste of tweede na de hardste klap. Overigens was m'n FOV niet zo groot, aangezien m'n raam maar iets van 85° open kan en het ook nog eens een beetje verdiept ligt, waardoor je ook nog een stuk buitenmuur ziet links. Het regende behoorlijk hard, dus ik had geen zin om buiten te gaan staan met m'n net nieuwe gear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:14

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Touchdown! :p. Bliksem blijft wel gaaf en een kick als je het succesvol vastlegt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:38
Ik had het tegenovergestelde probleem: het licht was te zwak. Daardoor is de voorgrond wat te fel geworden. Voordeel was wel dat het gewoon droog was, en in het echt was het mooi weerlicht om te bekijken.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2440/5709714330_64ed941877_z.jpg

Sony A580
Tamron 17-50 @ 17 mm (daarna gecropt)
6 sec, f/4, ISO400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik vind het wel een gaaf effect geven met die bomen, erg mooie kleuren. Jammer alleen dat de bliksem zo klein is. Was het heel ver weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ja, dit was vanuit Wageningen, de bui hing ten zuiden van Nijmegen. Ik heb ook geen gerommel gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Ziet er netjes uit heren. Was gisteravond bij ons niet veel te beleven. Heb wel een schitterende foto gemaakt in een zandafgraving vorig jaar zomer, zal deze eens opzoeken en hier posten.

Ik blijf het lastig vinden om alles goed ingesteld te hebben en zo een prachtfoto te maken, maar wanneer het een dikke 10 minuten flitst, dan heb je toch echt wel een foto die lukt.

Automatiseren kun je leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Voor een eerste keer proberen vond ik het resultaat vrij aardig. Ik heb gewoon even dit topic doorgelezen om te kijken wat anderen als instellingen gebruikte.

Volgende keer ga ik dit eens uitproberen:
Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 17:53:
Waar het om draait is een goede belichting te hebben en graag een mooie bliksem in beeld te hebben. Wat je imo het beste kunt doen is:
-camera op statief zetten
-AB aansluiten
-mooie compositie maken
-AF op hyperfocaal
-camera op M
-ISO naar 100
-sluiter naar BULB
-diafragma op gewenste waarde (zijn er lichtbronnen in beeld en wil je mooie sterren, dan f/16 oid, anders wellicht wat groter)
-oculair afdekken ivm strooilicht
-AB indrukken zodat ie bulbt

Nu komt de grote truc. Houd een donker stuk karton voor het objectief zodat er geen licht naar binnen valt. Als je denkt dat er een flits komt of als ie er is, dan haal je het karton weg en wordt de sensor belicht. Door dit grapje zit je niet te kloten met de maximale lengte van 30s (waarin natuurlijk niks gebeurt). Daarna gooit de camera er nog eens X s ruisreductie overheen waardoor je zomaar een minuut kwijt bent. Door het trucje met het karton heb je de mogelijkheid om langdurig een opname te maken die niets registreert totdat ie wel iets moet registreren. Wat je wel even moet doen is zorgen dat de totale belichting ongeveer klopt. Als je dus 30 s moet belichten, zorg er dan wel voor dat je in totaal je foto ook 30s belicht en niet veel langer of korter.

Het leuke van bovenstaande is dat je met deze techniek ook meerdere flitsen in 1 foto kunt vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

PowerUp schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 10:34:
Ik had het tegenovergestelde probleem: het licht was te zwak. Daardoor is de voorgrond wat te fel geworden. Voordeel was wel dat het gewoon droog was, en in het echt was het mooi weerlicht om te bekijken.

[afbeelding]

Sony A580
Tamron 17-50 @ 17 mm (daarna gecropt)
6 sec, f/4, ISO400
Had hetzelfde probleem hier. Ik stond om 0130 te fotograferen op een gammel statief. Sluitertijd 30s in de hoop een paar goeie klappen op te vangen maar niks was minder waar. Wát een onderbelichte zut zeg. Was overigens toen de bui vanuit Wageningen 'achter' Ede zat. Ik dacht echt dat ik iets verkeerd aan 't doen was met de settings op m'n Pentax K-m? Zijn er nog guides voor goede onweersafstellingen? Edit: net hierboven dus, lang leven ongelezen tabs.

Kom er maar in met de grappen over Pentax :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zelf had ik gekozen voor 20 seconde, ISO 200 en diafragma van 7.1. Helaas zijn de paar klappen die ik had opgevangen niet helemaal focussed. Wil eigenlijk ook een 10mm lens hebben maarja, dan ben je alweer 500 euro kwijt :(

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Misschien een nog wat kleiner diafragma? Dan heb je sneller dat het scherp is, ik vond f/10 behoorlijk scherpe resultaten opleveren.

Ik heb vanochtend ook m'n Canon RC-6 Remote Control binnen gekregen, dat is vooral voor BULB wel handig, want in plaats van dat je dat de hele tijd de ontspanknop ingedrukt moet houden kan je gewoon één keer klikken om te beginnen met belichten en nog een keer klikken wanneer je wil stoppen met belichten.

Nadeel is dat hij alleen aan de voorkant van de camera werkt, doordat daar de sensor zit en het met IR gaat, dus misschien dat een Canon RS-60E3 misschien ook nog wel eens handig kan zijn, aangezien die met een draadje werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-04 18:14

dalus

Firing Sparks

Valt dit onder vals spelen?

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5149/5631448682_9186e72a0b_z.jpg

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ja, maar het ziet er wel vet uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Jep, valt onder vals spelen! Maar ziet er wel heel gaaf uit. Waar is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:40

Deathchant

Don't intend. Do!

stel dat je dan sowieso 45 sec. moet belichten om de omgeving goed belicht te krijgen, hoe moet je de karton-truuc dan doen? De eerste 30 seconde geen kartonnetje en dan wel en daarna gewoon bij elke flits het kartonnetje weghalen?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Steeefie schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 12:45:
[...]

Jep, valt onder vals spelen! Maar ziet er wel heel gaaf uit. Waar is dat?
Is in het hoogspanningslab van de TU/e. Die teslacoil is mijn bouw werk. Draait daar op 7.5% vermogen. Komt nog wel eens een thread aan met wat meer info en foto's. Eerst even alles opzetten.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
dalus schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:33:
...Draait daar op 7.5% vermogen...
Teaser! Nou wil ik eigenlijk ook 100% vermogen zien, of nog beter: tear the place down, turn it up to 150%!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Deathchant schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:27:
stel dat je dan sowieso 45 sec. moet belichten om de omgeving goed belicht te krijgen, hoe moet je de karton-truuc dan doen? De eerste 30 seconde geen kartonnetje en dan wel en daarna gewoon bij elke flits het kartonnetje weghalen?
Niet ideaal, bij elke flits het kartonnetje weghalen en pas nadat je genoeg flitsen hebt gehad het kartonnetje 30 seconden weglaten is de meest handige methode. Immers wat als je net 30 seconden belicht hebt en er komt een heftig stukje aan waarin meerdere flitsen elkaar opvolgen? Dan kan je niet nog eens 30 seconden je sluiter open houden want dan is het overbelicht. Onweer vastleggen is lastig, 30 seconde nacht vastleggen niet. Zorg dus eerst dat je het lastige op de foto hebt, daarna pas het simpele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Kid Jansen schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:35:
[...]

Teaser! Nou wil ik eigenlijk ook 100% vermogen zien, of nog beter: tear the place down, turn it up to 150%!
Je zou haast zeggen dat dat gevaarlijk wordt. ben ook wel zeer benieuwd naar een thread hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Als je een heftig stuk hebt gehad zijn die 30 s misschien niet eens meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een Canon Powershot en daarvoor is aanvullende firmware te vinden, waarmee je scripts kunt schrijven voor je camera. Nu bestaat er een script voor het fotograferen van bliksem, er wordt gezegd dat het snel genoeg is om alleen de sluiter te openen voor de bliksem,. Iemand hier ervaring mee ? Zelf nog niet geprobeerd eigenlijk, maar klinkt als een leuke optie.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dus je bedoelt dat je op de ontspanner drukt als jij de bliksem ziet? Dat is sowieso te traag, je moet ook de reactietijd van jezelf meetellen hè ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Compizfox schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:48:
Dus je bedoelt dat je op de ontspanner drukt als jij de bliksem ziet? Dat is sowieso te traag, je moet ook de reactietijd van jezelf meetellen hè ;)
Nee, in het script is een soort motion-detection ingebouwd, en gooit de shutter als het goed is snel genoeg open als er een flits is. Je hoeft zelf niets meer te doen dan.

Edit @ Kid Jansen:

http://chdk.wikia.com/wiki/Samples:_Lightning_photography: (ook voor een paar voorbeelden)
All lightning strikes are preceded by a leader-strike, the main strike(s) happening anywhere from 100-300 milliseconds after this leader-strike.
Blijkbaar toch wel snel genoeg

Edit2:
Mooie foto ook.

[ Voor 31% gewijzigd door u_nix_we_all op 11-05-2011 15:06 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Waarschijnlijk doet dat script dat dan, maar dan nog is het veel te traag denk ik.
burne schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 21:32:
Een ander probleem is de lengte van een ontlading. Een typische bliksem-ontlading is 400µs lang en de hoofdontlading (die het meeste licht geeft) is nog korter...
Dat zou dus betekenen dat de camera de sluiter in minder dan 100µs (misschien nog wel minder) moet openen, dat is 0.1 ms, dat zie ik echt niet gebeuren.

[ Voor 72% gewijzigd door Kid Jansen op 11-05-2011 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Bij camera's met live view systemen (compacts, EVIL, dSLR met Live View) staat de sluiter standaard open. Als je een foto maakt gaat hij eerst belichten en dan gaat de sluiter even dicht. Als camera maar binnen de sluitertijd de beweging opmerkt zou het nog wel eens kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Kijk je wel uit : YouTube: Tesla Coil Temporarily Kills Canon 5D Mk II ;)

* nero355 is een groot fan van Tesla Coils : C&C Red Alert 2 FTW!!! :*) 8)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
PowerUp schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:02:
Bij camera's met live view systemen (compacts, EVIL, dSLR met Live View) staat de sluiter standaard open. Als je een foto maakt gaat hij eerst belichten en dan gaat de sluiter even dicht. Als camera maar binnen de sluitertijd de beweging opmerkt zou het nog wel eens kunnen werken.
Goed punt. Dit werkt dus ook niet met dSLR's, CHDK-firmware is er alleen voor de compacts (Powershot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mole
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10-2024
Ik heb vannacht voor het eerst geprobeerd onweer te fotograferen, met het volgende resultaat: :)
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3478/5710067599_82fca8e4ef_z.jpg
Where is the night? by Nilding, on Flickr
Zoals je ziet, is meteen de hele buurt verlicht :o

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3181/5710066629_4464de9cea_z.jpg
The thunder has landed by Nilding, on Flickr
Deze heb ik iets aangepast in lightroom, om de bliksem iets zichtbaarder te maken.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

nero355 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:04:
[...]

Kijk je wel uit : YouTube: Tesla Coil Temporarily Kills Canon 5D Mk II ;)

* nero355 is een groot fan van Tesla Coils : C&C Red Alert 2 FTW!!! :*) 8)
Natuurlijk. Camera is zo goed mogelijk beschermd.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

The Mole schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 19:29:
[afbeelding]
The thunder has landed by Nilding, on Flickr
Deze heb ik iets aangepast in lightroom, om de bliksem iets zichtbaarder te maken.:)
Die was zeker enorm overbelicht, niet? Wel grappig dat je de reflectie wel weer ziet in dat metaal rechtsonderaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mole
Compizfox schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 20:41:
[...]

Die was zeker enorm overbelicht, niet? Wel grappig dat je de reflectie wel weer ziet in dat metaal rechtsonderaan :P
De bliksem inderdaad wel ja, maar de rest valt gelukkig mee :)
En die reflectie zag ik vandaag pas, toen ik hem op me pc bekeek.
De foto's zijn beide gemaakt achter glas, en die bliksem is puur toeval geweest, dat die reflecteert op het kozijn (kunststof btw ;)) Maar het ziet er enorm gaaf uit :P

Edit: Nog een kleine toevoeging, na aandringen van me moeder, heb ik de onderste foto opgestuurd naar de lokale krant. En die hebben hem er ingezet :) Meteen een kwart van de pagina in beslag :P

[ Voor 15% gewijzigd door The Mole op 12-05-2011 17:08 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Al de derde keer vandaag dat het onweert boven Enschede, zo maar eens kijken of het al donker genoeg is om het op de foto te krijgen.

EDIT: Niet echt veel succes, waar een paar mooie flitsen bij, maar kreeg er maar één op de foto (in totaal 42 foto's geschoten).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7Duq6KfxHz7WPWyn9U602maJ/full.jpg

Gear en instellingen:

600D
18-55 IS II
f/16
BULB met remote -> 3 sec
ISO 100
18 mm

[ Voor 54% gewijzigd door Kid Jansen op 16-06-2011 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Kid Jansen schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:35:
[...]

Nja dan maar met wat meer power. Foto is genomen gedurende de Odyssee op de TU/e

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5109/5754998940_27f48c9777.jpg
groundstrike! by roy.piepers, on Flickr

Nja genoeg gespam over eigen gemaakte bliksem. Tijd om eens the real deal vast te gaan leggen. .

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hee tof een onweer topic :)

Ik was in Seoul en daar begon het ook onwijs te onweren.. Resultaat (met een flinke hoeveelheid geluk) is dit:

Afbeeldingslocatie: http://xan.nu/upload/seoul.jpg

Iso 200
Diafragma 16
20 seconden sluitertijd.
NR reductie aan.

Tja tips heb ik niet, is gewoon een kwestie van geluk vrees ik :)
Zorg iig voor een stabiele ondergrond en zet je IS/ VR UIT!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Highres wanted :) 20 seconden sluitertijd, geez, veel maar dat moet dan ook wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
20 seconde is niks bijzonders. Maar wel vette foto.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Atlas schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 13:40:
Hee tof een onweer topic :)

Ik was in Seoul en daar begon het ook onwijs te onweren.. Resultaat (met een flinke hoeveelheid geluk) is dit:

[afbeelding]

Iso 200
Diafragma 16
20 seconden sluitertijd.
NR reductie aan.

Tja tips heb ik niet, is gewoon een kwestie van geluk vrees ik :)
Zorg iig voor een stabiele ondergrond en zet je IS/ VR UIT!
Dat is echt een gave foto.

Je zat in elk geval ook wel op een heel mooie hoge positie.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/nz4lt1.jpg

Bulpstand + remote + statief is de ideale combo, ook te gebruiken voor vuurwerk.
In huricaneseason naar Catatumbo Venezuela, elke nacht feest! Geen of nauwelijks regen, maar meerdere onweerscellen op een enorm meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sk0Ne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 11:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320196

Knallen op je max fps? =D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304426

Vanavond gaat het ook weer helemaal los! Ik heb hier twaalf hoog mooi uitzicht én een balkon met dak :) Laat die storm maar komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Anoniem: 304426 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 14:17:
Vanavond gaat het ook weer helemaal los! Ik heb hier twaalf hoog mooi uitzicht én een balkon met dak :) Laat die storm maar komen
Ik geloof dat het meer vanochtend te doen was ;)

Als het vanavond nog gaat onweren eens kijken of ik mijn setup in elkaar kan krijgen . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Vanochtend was een overwacht extraatje, vanavond en vannacht moet het echte werk komen.

(En het is trouwens geen storm, maar een koufront met onweersbuien ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-06 13:42
Idem; bulbstand + AB + statief + stoel... :)

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4131/5017904976_e8c40af211.jpg
Klik voor groter.

Genomen in Peschiera del Garda / Italië...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Is dat in één keer, of had je deze techniek toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Is in één keer. Heb zeker een uur voor de stacaravan op een plastic tuinstoel zitten klooien. Heb nog wel een paar goeie geschoten maar dit was wel de vetste. Ik heb de foto aldaar snel en dirty door PS gehaald en eigenlijk moet ik nog eens de tijd nemen om de RAW goed te ver-, bewerken.

Het karton verhaal was me wel bekend, maar dat spreekt me sowieso niet zo aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:18

Bonbridge

35-85

Ontzettend jammer dat ik bij het hoogtepunt op mijn werk was. Daarna door de flinke regen en bliksem naar huis gecrost. Helaas niet veel meer kunnen maken. Wel veel, maar geen goede.

Hier onder een bliksempje en eentje van de wolken een tijdje terug.

De bliksem is helaas niet zo boeiend.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6026/5881932507_8623ec50d7_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6054/5882468100_bb7a568d76_z.jpg

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een prachtige flits gezien die mooier is dan vrijwel elke flits die je ooit gezien hebt en wat denk je? Precies op het moment dat de ene 30 seconde opname afloopt en ik voor de andere wilde klikken :( Totaal gemist dus.
Niet dat ik er nou een super prachtige foto van had kunnen maken, echter de flits was gewoon echt mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb ook heel wat gelukte foto's geschoten geloof ik :)

Morgen maar even bekijken en bewerken, nu eerst slapen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Hier ook nog een redelijke gevangen :)

Met dealextreme handontspanner, ISO100, F4,5, 1,3s, continu schieten :)
En een paraplu.
Had eigenlijk mijn diafragma kleiner moeten zetten... maar goed, doe dit ook niet zo vaak.
Hij is dus niet zo scherp, volgende keer beter :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YhGCCpfHsiFwIi9DL7giYcEt/thumb.jpg

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
In Enschede viel het ronduit tegen. Ik heb zelf al niet eens bliksem gezien, laat staan dat ik het op de foto kreeg. Het enige wat je zag was een oplichtende lucht.

Het ging allemaal langs ons heen, een behoorlijk stuk naar het westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Deze foto was bij Nijmegen, ik heb maar 15 minuten buiten gestaan, en heb er zo een 30 foto's aan over gehouden waar iets op staat.
Het ging er echt goed tekeer, ongeveer 2 uur lang een paar flitsen per minuut van alle kanten ;)
(Paar inslagen binnen 100m ook gezien/gehoord)

Misschien heb je vannacht meer geluk, alleen opstaan en het toestel pakken zie ik dan vaak niet meer zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Deze zijn van mij:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QVWJsd97U1fPDhZPydzRE1wJ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Abu0cb6WDKQynSKPhryUXSqd/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Nice! Zijn ze bewerkt? (Zo ja, welke waarden zijn aangpast?)
Ik heb ze namelijk nog niet bewerkt, maar weet niet goed wat ik ermee aan moet ;)
Ik kan de kleuren wat meer naar blauw/paars gooien voor een iets dramatischer effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zijn wel wat bewerkt maar niet qua kleur, heb puur met exposure, brightness, contrast en recovery gespeeld in Lightroom.

[ Voor 96% gewijzigd door Tsurany op 29-06-2011 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Tsurany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 00:01:
Zijn wel wat bewerkt maar niet qua kleur, heb puur met exposure, brightness, contrast en recovery gespeeld in Lightroom.
Ah oke, dank :) Mooie kleuren dan!
Ik zal morgen wel even uitgebreider uitzoeken wat ik ermee kan.

Ik kan de mijne wel iets bewerken en met temperaturen spelen. Wordt het wel iets spectaculairder van ;)
(Gewoon simpel in OSX Preview)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/i3bLpquQCzn8b8ZvkSa1TLjz/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als jou tijd van je camera klopt dan is die van mij bijna een uur later genomen (mijn camera stond uur te vroeg, dus uur bij op tellen) dus dan is het al een stuk donkerder, krijg je ook veel meer die paarse kleur terug.
De paarse kleur is een typisch verschijnsel van onweer in het donker. Je kan het natuurlijk ook zelf toevoegen achteraf, ziet er ook zeker niet slecht uit.

Edit: Niet helemaal correct, heb het even opgezocht hoe het zit.

witte bliksem betekent een " droog onweer " zodat er brandgevaar in deze situatie.
paarse bliksems bij de "cumulonimbus pracipitatio", of simpel gezegd buienwolk, betekent veel regen.
blauwe bliksems treden op in hagel/sneeuwbuien
oranje bliksems komt voor in een stoffige atmosfeer

Natuurlijk moet het wel donker zijn om de kleur terug te zien, dus overdag zal je alsnog geen paarse foto's schieten.

[ Voor 39% gewijzigd door Tsurany op 29-06-2011 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Tsurany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 00:05:
Als jou tijd van je camera klopt dan is die van mij bijna een uur later genomen (mijn camera stond uur te vroeg, dus uur bij op tellen) dus dan is het al een stuk donkerder, krijg je ook veel meer die paarse kleur terug.
De paarse kleur is een typisch verschijnsel van onweer in het donker. Je kan het natuurlijk ook zelf toevoegen achteraf, ziet er ook zeker niet slecht uit.

Edit: Niet helemaal correct, heb het even opgezocht hoe het zit.

witte bliksem betekent een " droog onweer " zodat er brandgevaar in deze situatie.
paarse bliksems bij de "cumulonimbus pracipitatio", of simpel gezegd buienwolk, betekent veel regen.
blauwe bliksems treden op in hagel/sneeuwbuien
oranje bliksems komt voor in een stoffige atmosfeer

Natuurlijk moet het wel donker zijn om de kleur terug te zien, dus overdag zal je alsnog geen paarse foto's schieten.
Aha dat wist ik nog niet :) Leuke weetjes, zitten wel veel witte bij mij tussen, was soms ook wel erg gevaarlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 21:37
Bliksem in Venlo

Helaas kreeg ik de camera niet goed recht zonder dat die nat werd.

Settings:
Camera: Canon EOS 450D
F-stop: f/22
Belichtingstijd: 30 sec
ISO: 100
Brandpuntafstand: 44mm

Bewerkt: 50% geschaalt, verder geen bewerkingen toegepast.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb nog een poging gedaan, maar tegen de tijd dat het donker genoeg was om wat vast te kunnen leggen was het onweer al voorbij. ;(

Zelfs op ISO 100 en f/32, meer dan tien seconden was niet mogelijk, en dan neigde de bewolking al tegen overbelicht aan. :P

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 29-06-2011 00:17 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kfaessen schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 00:12:
[afbeelding]

Helaas kreeg ik de camera niet goed recht zonder dat die nat werd.
Trek je hem toch even recht in je bewerkingsprogramma? Vind hem goed gelukt voor een dagopname!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 21:37
Tsurany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 00:16:
[...]

Trek je hem toch even recht in je bewerkingsprogramma? Vind hem goed gelukt voor een dagopname!
Paint is daar niet zo makkelijk in, ik zal het morgen op de pc eens doen (ik zit nu op de laptop :P)

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 21:12
1Sec Handhold F8 35mm kleuren iets naar het groende geschoven.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6018/5882121719_340406b7f4_z.jpg

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wauw ziet er mooi uit! Moest je wel heel snel reageren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hier een reeks van mij, helaas zijn er wat reflecties zichtbaar (en soms teveel strooilicht, maja dat krijg je in de stad):

* Aloys heeft dit overigens nog nooit eerder gedaan O-)
1.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/337710/onweer/onweer_aloys_1.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/337710/onweer/onweer_aloys_2.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/337710/onweer/onweer_aloys_3.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/337710/onweer/onweer_aloys_4.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/337710/onweer/onweer_aloys_5.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/337710/onweer/onweer_aloys_6.jpg

7.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/337710/onweer/onweer_aloys_7.jpg

8.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/337710/onweer/onweer_aloys_8.jpg

9.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/337710/onweer/onweer_aloys_9.jpg

10.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/337710/onweer/onweer_aloys_10.jpg

11.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/337710/onweer/onweer_aloys_11.jpg

Ow.. het mag duidelijk zijn dat dit niet de chronologische volgorde is, want ze werden steeds beter :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZooYork74
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 18:36
Respect voor de mooie shots.
Heb het net geprobeerd in Rotjeknor, no jackpot.
Alleen een mooie verlichte hemel....
Rukzooi.

D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 21:12
Tsurany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 00:34:
Wauw ziet er mooi uit! Moest je wel heel snel reageren!
Nou eerder extreem geluk. Ik heb geen statief dus ik zat random foto's te maken met een lange sluitertijd en toen had ik em na tig keer proberen en het net te missen :)

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het resultaat mag er dan zeker wezen, prima techniek zo te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 21:25
Ik heb vandaag wel een vrachtje onweerfoto's en een paar filmpjes gemaakt, maar nog niet bekeken (wordt denk ik pas na het weekend). Om deze post toch wat nuttiger te maken, een archieffoto:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4086/5118269712_0caa623e9c_z.jpg
Deze is wel aardig bewerkt, want het origineel was zwaar overbelicht en roze (wat ik niet zo mooi vind als blauw).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Wil je het origineel eens laten zien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Bij deze het origineel:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6005/5883980596_8a8997ebda_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
Mooie plaatjes!

Ik heb het gisteravond ook maar eens geprobeerd, had 's middags al wat leeswerk gedaan over de instellingen.
Heb sinds kort een D90 en heb het gisteravond maar eens geprobeerd..
Ik heb helaas iets verkeerd gedaan want ik kreeg plaatjes die op daglicht plaatjes leken en dus geen resultaat :-(

Camerastand : Manual, F9, ISO200, sluitertijd bulb.. wat is hier fout gegaan? Niet overbelicht dus maar gewoon plaatjes alsof het overdag was..

Ben nog een echte noob met het ding dus ik heb vast iets kritisch over het hoofd gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Overbelicht, als je 's nachts met statief een foto maakt die overbelicht is krijg je er een 'dagfoto' uit. Je hebt de camera dus te lang open gehad waardoor er teveel licht de sensor in is gekomen. Hoe lang had je hem open met de bulb stand? Je zou een kleinere sluitertijd kunnen proberen of de karton methode om daarmee het licht tegen te houden.
Als je het op dezelfde manier probeert met 30 seconden krijg je denk ik prima resultaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 29-06-2011 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
Tsurany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 10:14:
Overbelicht, als je 's nachts met statief een foto maakt die overbelicht is krijg je er een 'dagfoto' uit. Je hebt de camera dus te lang open gehad waardoor er teveel licht de sensor in is gekomen. Hoe lang had je hem open met de bulb stand? Je zou een kleinere sluitertijd kunnen proberen of de karton methode om daarmee het licht tegen te houden.
Als je het op dezelfde manier probeert met 30 seconden krijg je denk ik prima resultaat.
Ah, ja dat klinkt erg logisch.. ja, ik heb de camera zeker langer dan 30 sec open gehad..
Volgende keer dus maar eens met een sluitertijd van 30sec proberen.

Bedankt voor de tip!

Karton methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkipZ
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:48
Waarschijnlijk verkeerde sluitertijd? Drie / vier seconden kan al te lang zijn. Ik zat gisteravond op F/13, Iso 200 en een sluitertijd van 1,3 seconden om een duidelijke bliksemschicht te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.photoh.nl/onweer/Onweer_thumb.jpg

*Edit, beetje laat maar goed.

De kartonmethode gebruik ik overigens niet :)

[ Voor 11% gewijzigd door SkipZ op 29-06-2011 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Karton methode is een stuk zwart karton (of iets anders dat geen licht door laat) voor de lens te houden en hem weg te trekken zodra er een flits aan komt. Zo kan je makkelijk een sluitertijd van 10 minuten nemen terwijl effectief maar een paar seconde belicht wordt omdat voor de rest van de tijd het karton er voor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Met die karton methode ben je toch vaak al te laat hoor. Ik heb ook geen afstandsbediening, dus ik heb gewoon 100x het volgende gedaan: iso 100/200 f/7.1-9 20-25sec en dan steeds afdrukken in de hoop dat er een mooie flits voorbij komt. Helaas kwamen er ook een aantal mooie tussen de foto's door :(

Edit: de grootste moeilijkheid vond ik het focussen, dat moet handmatig. Maar de kitlens op oneindig zetten werd niet scherp, dus moest ik weer een millimeter terugdraaien |:( .

[ Voor 23% gewijzigd door Aloys op 29-06-2011 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oh apart, kitlens hier op oneindig en werkte prima. Maar ik heb verder ook jou methode aangehouden, vandaag even nieuw batterijtje kopen voor m'n afstandsbediening. Ooit gekocht op DealExtreme voor een paar dollar, werkt perfect.

Edit: http://www.dealextreme.co...al-cameras-1-cr2025-27842
Alleen batterij is nu leeg volgens mij, eens kijken of een nieuwe hem weer tot leven wekt.

[ Voor 33% gewijzigd door Tsurany op 29-06-2011 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Met draadje is nog handiger voor dit soort doeleinden. Knopje locken en je kunt zelf op je gemak genieten van het onweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Aloys schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:14:
Met die karton methode ben je toch vaak al te laat hoor. Ik heb ook geen afstandsbediening, dus ik heb gewoon 100x het volgende gedaan: iso 100/200 f/7.1-9 20-25sec en dan steeds afdrukken in de hoop dat er een mooie flits voorbij komt. Helaas kwamen er ook een aantal mooie tussen de foto's door :(

Edit: de grootste moeilijkheid vond ik het focussen, dat moet handmatig. Maar de kitlens op oneindig zetten werd niet scherp, dus moest ik weer een millimeter terugdraaien |:( .
Is bij alle lenzen bijna het geval. Oneindig en dan een TIKKIE terug. Irritant om hem daar te krijgen, heb daarom overdag een paar foto's geschoten op oneindig, even nagekeken gelijk en een klein streepje gezet op waar het scherp is :Y) (oldschool for the winning)

Gister niets geschoten, maar zal kijken of ik m'n oude foto's uit italie ergens kan vinden. Ook onweer en 2 keer mooi geluk gehad dat het voor de deur was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mole
Ik ben gister ook nog even bezig geweest, en ik zal het resultaat vanavond even posten :)
Helaas heb ik de mooiste alleen gezien, en geen foto van, maar er zitten toch leuke bij.
Ik gebruikte mijn D90 op manual, diafragma op F22 en sluitertijd op 8 seconde, en iso op 100 (als het goed is).
De reden waarom ik 8 seconde doe, is omdat bij 10 seconde de camera even tijd nodig heeft om de foto de verwerken. Bij 8 seconde kan je lekker doorschieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Universal Creations schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:21:
Met draadje is nog handiger voor dit soort doeleinden. Knopje locken en je kunt zelf op je gemak genieten van het onweer.
Volgens mij zijn die er niet voor mijn Pentax K-x? Althans ik zou niet weten waar je het op moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Mooie plaatjes allemaal, ik zat duidelijk op de verkeerde plek in het land. Ik heb in Enschede niks voorbij zien komen wat daar op leek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:37
Gister ook eea geprobeerd, maar het was niet echt denderend...
Toch aan het overwegen om een tool te kopen of om zelf een Arduino te programmeren.
Volgende keer ook maar een hoger standpunt en andere lens er op, 550D + 100-400 was het niet...
Iig dit topic even in de bookmarks gezet voor de info :D

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Ik baal alleen nog wel van de reflecties in het raam, echt een dooddoener :( .

@Universal Creations:
Hoe heb jij die bewerking zo strak eruit laten komen? Ik heb mijn foto's ook wel bewerkt (blacks en contrast omhoog en witbalans verschoven) maar zo'n verschil lukt mij toch niet echt. Iets met curves misschien?

edit:
@Hierboven: 100mm is teveel, tenzij het onweer in de verte is. Als je in het onweer zit kan je beter een groothoek lens schuin omhoog mikken, je vangt veel meer en het ziet er beter uit. Met een telelens pak je maar een klein stukje van die grote bliksem .

[ Voor 29% gewijzigd door Aloys op 29-06-2011 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Even gekeken op http://www.meteox.nl/3daagse.aspx, zo te zien krijgt alleen Slowakije er donderdagavond even van langs. Wij hoeven tot en met zaterdag in ieder geval niks te verwachten als ik dat zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Mijn statief had een bug :( Toen moest alles uit de hand. Niet leuk kan ik je vertellen met 20-30s sluitertijd, al viel 't uiteindelijke resultaat an sich mee. Besides, 't was een mooie show vanavond :) Alleen de randomheid van de flitsen was achterlijk plus het feit dat camera's er gewoon véél te lang over doen om alles door te voeren intern. 30s op, 30s af :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Aloys schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:41:
Ik baal alleen nog wel van de reflecties in het raam, echt een dooddoener :( .

@Universal Creations:
Hoe heb jij die bewerking zo strak eruit laten komen? Ik heb mijn foto's ook wel bewerkt (blacks en contrast omhoog en witbalans verschoven) maar zo'n verschil lukt mij toch niet echt. Iets met curves misschien?

edit:
@Hierboven: 100mm is teveel, tenzij het onweer in de verte is. Als je in het onweer zit kan je beter een groothoek lens schuin omhoog mikken, je vangt veel meer en het ziet er beter uit. Met een telelens pak je maar een klein stukje van die grote bliksem .
Raam? Gewoon raam open, heb ik ook gedaan.
Ik heb de foto in lightroom bewerkt door inderdaad de witbalans aan te passen en de verhouding tussen shadows, dark, light en highlight wat te modificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Universal Creations schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:49:
[...]

Raam? Gewoon raam open, heb ik ook gedaan.
Ik heb de foto in lightroom bewerkt door inderdaad de witbalans aan te passen en de verhouding tussen shadows, dark, light en highlight wat te modificeren.
Ik zie nu je originele erbij, en van zulke heb ik er ook nog wel een paar. Misschien vanavond eens even spelen met de vangst van gisteren.
Zijn ook allemaal op een onbewogen statief gemaakt, dus misschien kan ik er een paar combineren en over elkaar heen leggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:34

Pixeltje

Woo-woohoo!

Gisteren ook geprobeerd om de flitsen vast te leggen; is nog lastiger dan ik dacht van tevoren. Heb deze gemaakt met een canon 500d, 17-85 USM op f4, sluitertijd 1/13 op 17mm, iso 800.

Lens is niet lichtgevoelig genoeg denk ik, want het was lastig om met een kortere sluitertijd of kleinere diafragmaopening nog een foto te maken die enigszins toonbaar was.. heb 'm omgezet naar zwart/wit en ben best blij met deze plaat, de ruis die bij de kleurenversie vervelend was vindt ik nu best wat toevoegen aan de foto :)

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5153/5883676143_59495a707e_z.jpg
bliksem2 uitsnede by Pixeltje, on Flickr

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
De lens is prima geschikt hoor, jij moet gewoon een langere sluiterstijd kiezen :) . Iets van iso 200 f/7 en 20 sec ofzo. Zo kan het licht zijn gang gaan. Een goede indicatie is kijken naar je lichtmeter terwijl je in manual je instellingen doet. Zorgt dat ie bij een donkere hemel ergens op -2 ofzo staat, dan krijg je bij een paar flitsen een mooi contrast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:34

Pixeltje

Woo-woohoo!

Aloys schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:23:
De lens is prima geschikt hoor, jij moet gewoon een langere sluiterstijd kiezen :) . Iets van iso 200 f/7 en 20 sec ofzo. Zo kan het licht zijn gang gaan. Een goede indicatie is kijken naar je lichtmeter terwijl je in manual je instellingen doet. Zorgt dat ie bij een donkere hemel ergens op -2 ofzo staat, dan krijg je bij een paar flitsen een mooi contrast :)
Geprobeerd, maar met de lange sluitertijden werden de foto's erg lelijk omdat er ook heel veel 'flitsen' waren die niet als adres door de lucht schoten maar als een soort diffuus licht achter de wolken bleven. Uiteindelijk had ik wel een of twee foto's met een mooie ader erop staan, maar die waren dan voor de rest erg lelijk 'gevlekt' licht zeg maar.

Heb ook maar een halfuurtje buiten gestaan oid, meer tijd had ik niet..
Heb er overigens nog een paar, waarvan op eentje een flinke knal staat die in is geslagen in een gebouw in de buurt, die zal ik vanavond wel even posten. Is ook helderder, deze is best ver weg.

[ Voor 17% gewijzigd door Pixeltje op 29-06-2011 13:27 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 16:22

ye-roon

knaak

ReCreator schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 23:45:
Hier ook nog een redelijke gevangen :)

Met dealextreme handontspanner, ISO100, F4,5, 1,3s, continu schieten :)
En een paraplu.
Had eigenlijk mijn diafragma kleiner moeten zetten... maar goed, doe dit ook niet zo vaak.
Hij is dus niet zo scherp, volgende keer beter :)

[afbeelding]
Wow man. Gewoon Pi in onweer :) Echt super gave foto :)

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Aloys schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:14:
Klopt, had ik ook. Erg irritant. Ik wist het al wel van de vorige keren dus ik had hem al een tikje teruggedraaid. Daardoor waren de eerste foto's ook wel goed gelukt gelukkig :)

Maar toen het iets later werd regende mijn lens onder en pakte ik een doekje om de druppels van de lens te poetsen. Maar toen had ik er dus niet aan gedacht dat ik daardoor aan de focusring draaide :(

Ik zal zo eens even wat foto's uploaden en showen btw, zitten toch redelijk wat aardig gelukte bij :)

Ik heb een Canon EF-S 18-55mm IS trouwens (gewoon kitlensje)

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 29-06-2011 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Eerst een kwartiertje prutsen met de belichting en de scherpstelling (de 17-40 wil overdag al wel wat hunten :P), vervolgens een uurtje op het knopje zitten drukken in de hoop dat ik er een mee zou pakken. Achter het raam, dus druppels, en geen long exposure noise reduction dus op de fullsizes zijn hier en daar een soort hotpixels zichtbaar. Dat zetten we de volgende keer dus toch maar wel aan. Maar al met al, als zo'n wolk dan een keertje dichtbij afgaat, kan je je lol op :)

Afbeeldingslocatie: http://wichers.net/files/bliksem2446.jpg

Nee, de boom staat er nog, denk dat dit op een half kilometertje afstand was :)

Specs: /f6.3 en iso 400 ingesteld, twee stops onderbelichten en dan gewoon aperture priority. Alle tig foto's op deze manier min of meer fatsoenlijk belicht, met soms 15s, soms 30s, afhankelijk van de indirecte flits (niet van mij, van de hemel). 50% crop, puntje of drie brightness eraf, sharpen.

En nou ga ik dus een timerremote van een vriend bietsen, of er zelf een kopen natuurlijk ;)

edit:
Net nog even met brightness/contrast zitten spelen. Als ik die op -80/+50 oid zet krijg je wel errug veel extra drama :P

[ Voor 6% gewijzigd door Rataplan op 29-06-2011 19:13 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En voortaan gewoon even je ramen open zetten hè ;) Jammer van die druppels, verhullen de flits behoorlijk. Was anders wel een erg mooie foto geweest!

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste