Deathchant schreef op maandag 03 juni 2013 @ 10:11:
[...]
Zoals jij het brengt, zou ik net zo goed de overstap van 40D naar 50D doen. Meer MPIX, lekker croppen. En overigens, bijna in het donker kan ik met de 40D ook al....Kun je eens aangeven waarom je dit zegt? Ik zou zeggen: meer detail, veel betere IQ, meer RAW nabewerkingsmogelijkheden, grotere DR.....kortom alles wat nodig is om BETERE foto's te maken die ik nodig zal hebben voor vooral portretten/bruiloft en zeer zeker ook de detail en kwaliteit in mijn landschapsfoto's.
Wanneer ik hier echt een verkeerd beeld over heb, please, leg me dan idd goed uit waarom die 5D3 geen geschikte opvolger voor me zal zijn.
Laat ik beginnen met drie verhaaltjes:
1) Eind 2010 kocht ik een 5D2 en ging daarmee een weekend naar Zwitserland. Voor deze aankoop was de 40D mijn hoofdcamera. Toen met een 70-200 2.8 IS lens erop foto’s gemaakt van de bergen en ik stond versteld. Verbijsterd zelfs; wat een details, schitterend gewoon.
De stap van 40D naar 5D2 was enorm. Ik ben/was echt heel erg blij met mijn 5D2.
2) Begin 2008 nam ik mijn oude 350D met de 70-200 2.8 IS lens als back up camera mee naar Karnataka. Bij thuiskomst bleken er een aantal zeer mooie/goede foto’s tussen te zitten die ik met die oude 350D had gemaakt. Ik was stond zelf verbaasd dat het mogelijk was met een 350D maar dat bleek voornamelijk aan de lens te danken. Begin 2012 was ik weer in Karnataka maar nu met de 60D als back up camera. Met de resultaten van 2008 in mijn hoofd geprobeerd om het resultaat te verbeteren. Maar wat ik ook probeerde, het is mij niet gelukt om met betere of mooiere foto’s terug te komen.
3) Tijdens de moesson van 2010 was ik in Maharashtra en aan het experimenteren met camera’s en lenzen. Ik had toen ook een aantal foto’s genomen met de 17-40 f4 op de 40D. Vanwege de 17-40 was dit geen succes, maar toch waren een aantal daarvan erg mooi en sfeervol. Tijdens de moesson van 2012 was ik in hetzelfde gebied maar nu met een killer combo; de 5D mark III en 24-70 2.8 mark II. Met de sfeerfoto’s van 2010 in mijn hoofd geprobeerd deze te overtreffen, maar ook dit was mij niet gelukt. De sfeer die in de eerste serie zat, ik kreeg deze niet meer te pakken.
Moraal van het verhaal is dat de 5D echt wel een betere camera is. Maar voor een goede foto is meer nodig.
Ik kan mij van jou eigenlijk alleen landschapsfoto’s herinneren, daar was mijn reactie op bedoeld (met de drie verhaaltjes in het achterhoofd).
Voor trouwreportages wordt het een ander verhaal; de 5D3 is daarvoor geoptimaliseerd (high ISO, goede AF in het donker en de silent mode) en is de absolute nummer één voor dat doel.
Ventieldopje schreef op maandag 03 juni 2013 @ 10:31:
[...]
Het is natuurlijk inderdaad natuurlijk niet zo dat de camera al het werk echter kun je wel degelijk tegen de limitaties van je huidige body aanlopen. Een 5D3 bied veel meer mogelijkheden zoals Deathchant die al even opsomde ... je kunt de beste fotograaf ter wereld zijn en met een 1100D/D3100 en 18-55mm een bruiloft schieten van Alexander en Maxima maar dan spoor je gewoon niet. Beter een goede camera die je niet in de weg zit zodat je vrij bent om je te ontwikkelen.
Vind je reactie daarom niet echt ergens op slaan, zeker niet van een Nikon gebruiker! Overstap van een 40D naar een 5D Mark III is echt een gigantische stap!
'Jumping to conclusions' dit.
Maar goed, ik heb inmiddels mijn limiet wel bereikt wat betreft negatieve reacties hier op het forum. Op een gegeven moment houdt het voor mij ook op; ik heb veel plezier in fotograferen (en met camera’s / lenzen prutsen) en zou leuk zijn om hierover te discussiëren. Maar niet op deze manier. Dus houd ik het een tijdje voor gezien hier.
Ik ga ondertussen natuurlijk wel door met fotograferen, dit weekend weer op pad geweest met de D5200 en die bevalt nog steeds erg goed (op groot aantal punten beter dan de 5D2).
Ik heb ook plannen om terug te gaan naar Nepal en ben nu aan het twijfelen of ik Nikon met primes of Canon met zoom mee zal nemen. Maar daar zal ik jullie dan verder niet mee lastig vallen.