Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 19:57
Adobe heralds subscription-only future for Photoshop and Creative Suite

Wat we allemaal al zagen aankomen is nu dus officieel bevestigd. Dag CS, welkom CC. In plaats van een licentie kopen mag je er voortaan eentje huren van Adobe. Voor de komende versie van Photoshop, die Photoshop CC in plaats van CS7 zal gaan heten, zal bijvoorbeeld €24,59 per maand gevraagd worden.

Op internet zijn veel negatieve reacties te vinden, bijvoorbeeld van mensen die het gevoel hebben slaaf van Adobe te zijn geworden. Anderen wijzen op mogelijke voordelen, bijvoorbeeld dat je voor incidenteel gebruik niet meer de volle mep hoeft te betalen, maar slechrs één maand kan huren.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat hier de meningen zijn over deze stap van Adobe, dus brand los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ik zie niets van het speciale studententarief waar ik nu recht op heb? Bij de aanschaf van LR4 en CS6 vond ik dat handig. No way dat ik 24.59 euro elke maand ga betalen voor Photoshop.

Als ze de prijzen van hun programma's wat zouden verlagen, naar een normaal niveau, zouden ze minder last hebben van piraterij.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Ik kan me voorstellen dat veel mensen er niet blij mee zijn. Voor met name studenten en scholen lijkt het flink duurder te worden. Voor een gemiddeld bedrijf zal het volgens mij niet heel veel verschil maken, of ze moeten 4+ jaar met 1 versie willen doen.

Voordeel van CC is dat je altijd up to date bent, je hebt altijd nieuwste features. Dan moet je er wel van uit gaan dat ze met zelfde tempo updates blijven uitbrengen natuurlijk, wat nog te bezien valt.

Voor mij (en volgens mij veel anderen) is dit iig een ideaal systeem. Ik zou best wel eens op projectbasis gebruik willen maken van bijvoorbeeld after effects (wil wat gaan kleuten met hyperlapse, daar is AE's warp stabilizer uitermate handig bij), en dan is een abo afsluiten van 1 of 2 maanden ideaal! Dan ben je 36 euro per maand kwijt, een heel redelijk bedrag als je het mij vraagt. AE los kopen is iets van 1200 euro, dus dat zou ik zelf nooit gedaan hebben.
LaurentS schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 17:13:
Ik zie niets van het speciale studententarief waar ik nu recht op heb? Bij de aanschaf van LR4 en CS6 vond ik dat handig. No way dat ik 24.59 euro elke maand ga betalen voor Photoshop.

Als ze de prijzen van hun programma's wat zouden verlagen, naar een normaal niveau, zouden ze minder last hebben van piraterij.
Och, de meeste van de Creative Suite applicaties zijn absoluut niet op particulieren / studenten gericht.
Hell, toen ik studeerde kon ik van Adobe niet eens een studentenlicentie afnemen. Toen piraten alle studenten het pakket gewoon, waar Adobe nog nooit mee heeft gezeten volgens mij (waarom maken ze kraken anders al jaren zo simpel?).

[ Voor 29% gewijzigd door Sjekster op 09-05-2013 17:17 ]

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 21:44
Zie ik het nu niet goed, dat ik straks ongeveer €25 per maand moet betalen voor LR alleen? Dat is dus gewoon €300 per jaar en 3x zo duur als nu een volledige versie die zo'n 2jaar meegaat.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Universal Creations schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 17:41:
Zie ik het nu niet goed, dat ik straks ongeveer €25 per maand moet betalen voor LR alleen? Dat is dus gewoon €300 per jaar en 3x zo duur als nu een volledige versie die zo'n 2jaar meegaat.
Volgens mij valt Lightroom hierbuiten. Die heeft ook nooit in CS gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als ik kijk op het plaatje met logo's hier: https://creative.adobe.co...=individual&store_code=nl
Dan staat daar ook LR bij. Maar het zou mooi zijn als het daarvoor dus niet geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

LR is niet als "single app" te 'huur'. Als je het complete CC abo afsluit, dan krijg je ook de beschikking over LR, maar ik gok dat je LR dus ook nog gewoon los kan blijven kopen voorlopig.

Zou ook erg vreemd zijn als je voor LR net zoveel zou moeten gaan dokken als voor de grote core apps als Photoshop, premiere, etc.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Als ik het goed heb begrepen dan blijven er wel losse retail versies beschikbaar maar dan zijn die "dummed down". Ik weet dan niet wat de versie gaat kunnen waar je huur voor betaalt maar er wordt iig nog iets gedaan met losse versies. Iemand online riep dat je wellicht jouw bestanden niet meer kan openen als je de huur niet meer betaalt. Dat vind ik nog het meest zorgelijke maar ik kan dat niet elders bevestigen ofzo.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Misschien interessant: http://macperformanceguid...dobe-legal-agreement.html
En dan noemen we Google/Facebook/Apple/etc. evil.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Haha, de helft daarvan kan je volgens mij zo door de gootsteen spoelen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Sjekster schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 11:44:
Haha, de helft daarvan kan je volgens mij zo door de gootsteen spoelen hier.
Want? Omdat de Europese dan wel Nederlandse wetgeving dat niet toestaat? Ik weet niet of dat geldt als jij in zee gaat met een Amerikaans bedrijf en akkoord gaat met hun voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Wij gaan akkoord met de Ierse voorwaarden, aldus de link. Alleen Noord Amerika gaat een akkoord aan met Adobe USA. Maar je hebt wel een punt natuurlijk. Iemand die hier wat meer over kan vertellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je kon er natuurlijk op wachten en origineel is het allang niet meer, maar nog steeds leuk:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009

Polariteit

Fietsende fotografeur

Waar ik ook wel benieuwd naar ben: ben je afhankelijk van de servers van adobe om het te kunnen draaien? Dat lijkt mij namelijk helemaal niet wenselijk... Ik als hobbyist zit er al niet op te wachten, dus laat staan bedrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb kort geleden legaal de Master Suite gekocht (via SurfSpot) voor een lager bedrag dan wat ik nu zou moeten neertellen voor één maand Photoshop :S . Ik hoop dat bedrijven en consumenten massaal weiger om over te stappen op de nieuwe versie en lekker bij CS6 blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Waarschijnlijk zullen ze wel net als voor Office 365 met Edu-abbo's komen een aantal maanden na introductie.

Nu zit je al met die vervelende "anonieme data verzameling altijd online" zooi van Adobe daarbij of je kunt langer wachten op je updates (als je b.v. log transport firewallt), maar in CS7 eh, CC gaat dit dus nog weer een stap verder. Maar ik wil helemaal niet in de cloud met m'n probeer foto's, m'n stock plaatjes (die zijn niet om met iedereen gratis te delen damnit) of vakantie kiekjes.

Omdat ik het nu toch heb zet ik graag in 10 min kleine mini sites op, dan is dreamweaver wel zo fijn, maar ik wil niet DW moeten huren voor een maand daarvoor. Plus dan kan ik dat zo'n beetje iedere maand wel weer gaan doen!

Daarbij komt dat veel bedrijven helemaal niet mee gaan doen aan iets dat "cloud" heet. Ik mag ook geen Office 2013 gebruiken icm Skydrive, net als dat dropbox niet toegestaan is. Tijd om CS6 maar te gaan bestellen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
djunicron schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 13:51:
Daarbij komt dat veel bedrijven helemaal niet mee gaan doen aan iets dat "cloud" heet. Ik mag ook geen Office 2013 gebruiken icm Skydrive, net als dat dropbox niet toegestaan is. Tijd om CS6 maar te gaan bestellen dan...
Ik lees nergens dat je verplicht die cloud opslag moet gebruiken. Dat is gewoon een hulpmiddel, je kan zover ik weet rustig je bestanden lokaal opslaan.
Aloys schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 13:17:
Ik heb kort geleden legaal de Master Suite gekocht (via SurfSpot) voor een lager bedrag dan wat ik nu zou moeten neertellen voor één maand Photoshop :S . Ik hoop dat bedrijven en consumenten massaal weiger om over te stappen op de nieuwe versie en lekker bij CS6 blijven.
Ik ben alleen niet van mening dat we die belachelijk lage studenten versie prijzen moeten gaan vergelijken met wat 'normale' mensen betalen.

Ik denk dat het percentage consumenten die deze software gebruikt trouwens vreselijk overschat wordt. Wat moet een consument nu met dit soort profi pakketten?

[ Voor 26% gewijzigd door Sjekster op 10-05-2013 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Sjekster schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 14:13:
Ik denk dat het percentage consumenten die deze software legaal gebruikt trouwens vreselijk overschat wordt. Wat moet een consument nu met dit soort profi pakketten?
Even een kleine aanpassing gemaakt. Want volgens mij zijn er veel consumenten die photoshop illegaal hebben en het zo nu en dan gebruiken om een leuke filter op los te laten of een foto te croppen....
Maar serieus gebruik je dit soort dingen als professional of enthousiasteling (die ook het nodige aan bijpassende hardware uitgeeft).

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 10-05-2013 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Universal Creations schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 14:16:
[...]

Even een kleine aanpassing gemaakt. Want volgens mij zijn er veel consumenten die photoshop illegaal hebben en het zo nu en dan gebruiken om een leuke filter op los te laten of een foto te croppen....
Maar serieus gebruik je dit soort dingen als professional of enthousiasteling (die ook het nodige aan bijpassende hardware uitgeeft).
En 99% van de mensen die het illegaal gebruiken hebben het gewoonweg ook niet nodig, maar het is het enige pakket dat ze kennen heb ik het idee. Ik tel die dus gewoon ook niet mee. Die categorie heeft toch geen recht van klagen over deze nieuwe licentievorm + kosten....

[ Voor 6% gewijzigd door Sjekster op 10-05-2013 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Universal Creations schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 14:16:
[...]

Maar voor die consumenten is de nieuwe opzet ook ideaal...

Iemand wil meedoen met een photoshop contest, hij betaalt 20 euro aan adobe en hij kan gewoon een maand legaal werken met de nieuwste photoshop.
Jij wilt na je vakantie je foto's editten, betaal adobe 20 euro ipv 1000 en je kunt je gang gaan.

Het probleem zit hem meer in de niet jaarlijks updatende "professionals" die nu opeens 600 oid per jaar moeten betalen. Ik heb ook ooit eens CS aangeschaft, simpelweg omdat ik zo af en toe plaatjes in eps / tiff / ai / indd etc krijg. Die zet ik om en dan ben ik er klaar mee, een eenmalige investering van 1200 was dat het wel waard, maar zou ik nu 60 euro per maand oid moeten gaan betalen dan wordt het mij teveel gehannes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Als je naar de prijzen kijkt, moet je in vergelijking met de prijzen van bijvoorbeeld Design Standard (ong 1500 euro) en Master Suite (ong 3250 euro) het pakket langer dan 2 jaar resp. 4 jaar 4 maanden gebruiken. Daarna wordt CC cloud idd duurder. Ik heb geen idee hoelang een bedrijf gemiddeld met zo'n pakket doet, dus daar ga ik verder geen uitspraken over doen. Jaarlijks updaten is iig duurder in de huidige vorm dan met CC.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjekster op 10-05-2013 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Alhoewel het als klant wel weer interessante perspectieven biedt...

Ga een groot contract aan met een bedrijf afhankelijk van CC, hang er een grote boete aan vast bij 1 dag over tijd en huur een botnet in om de CC servers 3 weken voor deadline te ddossen.

@Sjekster : De echte professionele markt zal vast wel elk jaar updaten, maar de semi-professionele markt die niet 100% uit marketing bestaat die doet rustig 5 of 6 jaar met zo'n pakket.
De semi-professionele markt die wenst gewoon van een prof-partij een algemeen document te ontvangen, dan gooien hun hun sausje eroverheen en daarna moet het weer door naar de drukker oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De CS-versies kwamen om de anderhalf tot 2 jaar uit. Dus ieder jaar updaten deed je toch al niet zoveel zin. Voor de succesvolle professionals zal het misschien niet zo'n grote opgave zijn, maar voor de kleine ondernemer is het best wel een aardige verplichting om iedere maand een flink bedrag te betalen, of je nu wil updaten of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01
Een flink bedrag? Sorry hoor, maar ik kan €61,49 per maand écht geen 'flink bedrag' vinden :? En dan ben ik een student die geen bakken met geld binnensleept elke maand.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 10-05-2013 15:53 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hahn schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 15:52:
Een flink bedrag? Sorry hoor, maar ik kan €61,49 per maand écht geen 'flink bedrag' vinden :? En dan ben ik een student die geen bakken met geld binnensleept elke maand.
Voor alleen één softwarepakket? Vind ik nogal wat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Voor 61,49 heb je de volledige suite hè, niet één programma. Een enkele losse app is 24,nogwat per maand (mits je een jaarabo afsluit, losse maandabo's zijn duurder).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Misschien dat één van ons scheef kijkt of dat je wat anders bedoelt met 'één softwarepakket' dan wat ik eronder versta, maar €61,49 per maand voor:
[list]• Photoshop
• After Effects
• Premiere Pro
• Illustrator
• InDesign
• Dreamweaver
• Lightroom
nog een zooi andere (goede) programma's én 20GB in de cloud en andere services vind ik absoluut geen gekke deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Ik ook niet. Maar als je een studentenlicentie voor een paar tientjes hebt kunnen aanschaffen in het verleden snap ik het wel hoor :). Voor mij is de nieuwe structuur iig geweldig, zo kan ik op projectbasis het pakket huren voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ok, misschien moet ik het nuanceren. Je wordt dan eigenlijk verplicht om de hele zwik te nemen. Als je je alleen Photoshop, Lightroom en Illustrator gebruikt, dan ben je dat dus ook kwijt. Daarnaast moet ik ook nog maar zien wat ze gaan doen met Lightroom. En wat te denken van je rechten (zoals ik al eerder vermeldde). Misschien dat het gunstig is voor mensen die blijkbaar het hele pakket nodig hebben en continu up to date willen blijven en ook nog afhankelijk van een cloud.
20GB heb ik ook met dropbox overigens en dat kostte me $5 eenmalig.
Sjekster schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:02:
Ik ook niet. Maar als je een studentenlicentie voor een paar tientjes hebt kunnen aanschaffen in het verleden snap ik het wel hoor :). Voor mij is de nieuwe structuur iig geweldig, zo kan ik op projectbasis het pakket huren voor weinig geld.
En als je project dan voorbij is? Dan kun je niets meer met je materiaal, behalve dan de output.

[ Voor 29% gewijzigd door Universal Creations op 10-05-2013 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Als je maar een paar programma's gebruikt is het inderdaad minder gunstig. Maar zelfs al gebruik je maar 3 programma's, dan heb je het nog over €20 per maand per programma. Vind ik alsnog een prima deal.

Gebruik je minder dan 3, dan is het voordeliger om per product een licentie te nemen en dan betaal je €25 per programma.

Ik vind dat je wel rekening ermee moet houden dat het hoogstaande, professionele software is en je het hier niet hebt over een thema voor Wordpress of iets dergelijks. Met deze software werken de meest professionele bedrijven en mensen. Dat het dan misschien iets te duur is voor iemand die eens in de maand z'n vakantiefoto's van een filter wil voorzien, is dan ook niet zo gek (en die heeft dan ook misschien helemaal geen Photoshop nodig..).

[ Voor 40% gewijzigd door Hahn op 10-05-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Lightroom valt er vooralsnog buiten (als in: die kan je nog los kopen). Is ook niet als losse app te huur, maar krijg je wel erbij als je het complete pakket huurt. Die gaan ze volgens mij ook echt niet voor die prijzen te huur zetten, met een huidige adviesprijs van 150 euro zit dat in een hele andere prijscategorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
ROFLASTC schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 11:02:
Als ik het goed heb begrepen dan blijven er wel losse retail versies beschikbaar maar dan zijn die "dummed down". Ik weet dan niet wat de versie gaat kunnen waar je huur voor betaalt maar er wordt iig nog iets gedaan met losse versies. Iemand online riep dat je wellicht jouw bestanden niet meer kan openen als je de huur niet meer betaalt. Dat vind ik nog het meest zorgelijke maar ik kan dat niet elders bevestigen ofzo.
Oorspronkelijk was dat het plan inderdaad, maar daar is Adobe van terug gekomen.
marceltuit schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 13:14:
Waar ik ook wel benieuwd naar ben: ben je afhankelijk van de servers van adobe om het te kunnen draaien? Dat lijkt mij namelijk helemaal niet wenselijk... Ik als hobbyist zit er al niet op te wachten, dus laat staan bedrijven...
Nee, de software blijft lokaal draaien, er wordt alleen eens per maand bij Adobe gecheckt of je abonnement nog wel in orde is.
Hahn schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:04:
Als je maar een paar programma's gebruikt is het inderdaad minder gunstig. Maar zelfs al gebruik je maar 3 programma's, dan heb je het nog over €20 per maand per programma. Vind ik alsnog een prima deal.

Gebruik je minder dan 3, dan is het voordeliger om per product een licentie te nemen en dan betaal je €25 per programma.

Ik vind dat je wel rekening ermee moet houden dat het hoogstaande, professionele software is en je het hier niet hebt over een thema voor Wordpress of iets dergelijks. Met deze software werken de meest professionele bedrijven en mensen. Dat het dan misschien iets te duur is voor iemand die eens in de maand z'n vakantiefoto's van een filter wil voorzien, is dan ook niet zo gek (en die heeft dan ook misschien helemaal geen Photoshop nodig..).
Het gaat niet zo om de maandprijs, of die nou een euro meer of minder is. Voor mij is het veel meer een principekwestie, dat het nooit je eigendom zal zijn. Ik wil het kunnen kopen, met de garantie dat ik het altijd zal kunnen gebruiken onder de condities van tijdens de koop. Nu ga je een X bedrag betalen, met de mogelijkheid dat Adobe morgen zegt, jongens, de maandelijkse prijs gaat met een factor 10 omhoog. Tuurlijk is dat maar een uit de lucht gegrepen getal, maar die mogelijkheid is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
Hahn schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 15:57:
Misschien dat één van ons scheef kijkt of dat je wat anders bedoelt met 'één softwarepakket' dan wat ik eronder versta, maar €61,49 per maand voor:
[list]• Photoshop
• After Effects
• Premiere Pro
• Illustrator
• InDesign
• Dreamweaver
• Lightroom
nog een zooi andere (goede) programma's én 20GB in de cloud en andere services vind ik absoluut geen gekke deal.
Die paketten zijn allemaal zo specialistisch dat een professional maar één er van zal gebruiken.
Een fotograaf die Photoshop gebruikt zal geen premiere, illustrator of dreamweaver gebruiken en omgekeerd.

De logische combinaties zijn premiere en after effects. Of Photoshop en Lightroom. Ben jij ooit iemand tegen gekomen die voor zijn beroep Dreamweaver, Illustrator en Photoshop gebruikt?

[ Voor 4% gewijzigd door mjtdevries op 10-05-2013 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
mjtdevries schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 17:08:
[...]

En hoeveel mensen ken jij die al die paketten voor hun beroep gebruiken?

Ze zijn allemaal zo specialistische dat een professional maar één van die paketten zal gebruiken.
Volgens mij denk/praat je nu echt alleen maar vanuit jezelf, als fotograaf die niks anders met Adobe-producten doet...
Een fotograaf die Photoshop gebruikt zal geen premiere, illustrator of dreamweaver gebruiken en omgekeerd.
Als je enkel en alleen fotograaf bent/wilt zijn en meer niet, dan wel. Maar dan neem je alleen Photoshop en ben je klaar. Ik zie het probleem niet.
De logische combinaties zijn premiere en after effects. Of Photoshop en Lightroom. Maar ben jij ooit iemand tegen gekomen die voor zijn beroep Dreamweaver, Illustrator en Photoshop gebruikt?
Ja. Zelfs heel veel. Als iemand aan webdesign doet, dan gebruik je sowieso Photoshop en dan is Dreamweaver ook prima. En meer dan genoeg mensen die daar ook Illustrator bij gebruiken om bijvoorbeeld logo's in vectoren te maken.

En als je naast webdesign af en toe ook documenten oid maakt, gebruik je InDesign en dan zit je al aan de 4 programma's.

En doe je aan video, dan gebruik je After Effects en Premiere Pro en dan doe je ook audio en dan is Audition ook fijn om te hebben. Zit je ook alweer aan de 3 programma's.

Je doet nu net alsof het erg uitzonderlijk is als een professional 2 of meer programma's van Adobe gebruikt, maar mijn (vrij beperkte) ervaring uit de praktijk laat precies het tegenovergestelde zien.

Zelf ben ik heel geïnteresseerd in zowel fotografie als video, waardoor ik al 5 van de programma's gebruik (Photoshop, Lightroom, After Effects, Premiere Pro en Audition). Daarnaast doe ik een design-opleiding, dus gebruik ik ook Illustrator, InDesign en Dreamweaver. En ik kan mezelf goed voorstellen dat ik van alles een beetje ga (blijven) doen in de toekomst, waardoor ik dus een whooping 8 programma's van Adobe gebruik.

Is die €61,49 per maand dan nog steeds gek? Denk dat je het met me eens kan zijn dat het dan juist erg netjes is.

Geldt dat voor iedereen? Nee, zeker niet. Zullen er sommige mensen benadeeld worden? Zeker weten. Maar dat zal een afweging zijn die ze bewust hebben genomen.

En ik zie in de toekomst alleen maar meer gebeuren dat bedrijven overstappen op abonnementen in plaats van producten één keer kopen. De drempel om het te proberen wordt zo veel meer verlaagd, omdat je niet in één keer honderden/duizenden euro's uit hoeft te geven, terwijl bedrijven over de lange termijn er meer aan verdienen.

Dat het geen win-win situatie is of zal zijn voor iedereen is ook niet te vermijden, da's het leven ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Hahn op 10-05-2013 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Los van het feit dat je nu vanuit 1 individu praat. Maar ik neem aan dat 1 van je werknemers PS kan gebruiken, en een ander met dezelfrde licentie Dreamweaver bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:34

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Die paketten zijn allemaal zo specialistisch dat een professional maar één er van zal gebruiken.

De logische combinaties zijn premiere en after effects. Of Photoshop en Lightroom. Ben jij ooit iemand tegen gekomen die voor zijn beroep Dreamweaver, Illustrator en Photoshop gebruikt?
Ja mijn broertje en zijn complete klas ?

Webdesigners die zoals boven mij aan word gegeven ook veel grafische vormgeving doen en daarvoor Ps en Illustrator (logo's in vector idd) gebruiken.

Daarnaast filmt hij veel voor hobby wat hija ook nog wel eens voor web dingen gebruikt en gebruikt daarvoor oa. Afer Effects. Hij doet nog wel meer mar ik weet niet precies hoeveel Adobe programma's hij gebruikt, iig zga. de hele Suite :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Maar doet hij dat omdat hij specifiek die toepassingen nodig heeft, of omdat het gewoon 'makkelijk' is, zoals zovelen? De gehele suite als student zijnde, daar zet ik gewoon even mijn vraagtekens bij of hij voor de dingen die hij doet overal zo'n profi pakket nodig heeft. Want voor heel veel dingen heb je helemaal geen Adobe nodig. Toegegeven, voor sommige adobe programma's zijn geen volwaardige alternatieven, maar heel vaak kan je ook gewoon uit de voeten met veel simpelere programma's. Je hebt het weer over een hele klas, dus hebben we het weer over studentenlicenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 07:36
Ff een vraagje, ik kan via Surfspot de hele CS6 master collection kopen voor €127. Er staat echter bij dat je dan een 1 jarig abonnement krijgt op Adobe CS6 master collection. Wat zouden ze daarmee bedoelen? Dat je een normale licentie krijgt met daarbij toegang to Adobe online diensten? Of dat je na 1 jaar je licentie moet vernieuwen?

Heb de vraag inmiddels ook al naar Surfspot zelf gemaild, maar wellicht dat iemand hier daar ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dat laatste, je mag de suite een jaar gebruiken, daarna moet je weer een nieuwe licentie nemen (of verlengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
[...]

Juist een combinatie van Photoshop, Illustrator en Indesign is een veelgebruikte combo. Ik gebruik die zelf bijna dagelijks.

Voorheen kocht je die drie in 1 pakket. Design standard. Kan die nu niet vinden in de nieuwe abonnementen wat ik wel vreemd vind. Ik hoef niet alle programma's te hebben maar het is goedkoper ze te nemen in plaats van slechts 4 (Ai, Id, Ps en acrobat pro).

Waarom niet een abonnement van bijvoorbeeld 40 euro met een selectie van programma's.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
De voorbeelden zijn dus typisch mensen die photoshop en illustrator hebben omdat ze die toevallig goedkoop bij de hand hebben. Maar ze gebruiken een extreem kleine fractie van het pakket.

Logo's in vector zetten met illustrator? Dat is niet schieten met een kanon op een mug, maar met een ICBM op een mug!

En tuurlijk zal die webdesigner wat plaatjes bewerken. Maar is photoshop dan het logische pakket daarvoor? (Ja, als geld geen rol speelt ja...)

De prijzen die Adobe vraagt zijn reeel voor mensen die echt de meerwaarde van photoshop tov andere paketten nodig hebben.
Ik heb het dus over mensen die die meerwaarde van photoshop nodig hebben EN die van illustrator EN die van Dreamweaver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
@mjtdevries : Wat Adobe altijd goed begrepen heeft is de kracht van meer verkopen.

Hun prijzen waren altijd zo opgezet dat je 1 pakket kon kopen, maar als je dan andere alternatieven ernaast ging kopen kwam je altijd rond dezelfde prijs als een suite uit. Dus waarom dan niet direct die suite aanschaffen...

Plus dat Adobe altijd heel goed heeft begrepen wat de professionele markt vraagt. Als jij professioneel werkt dan heb je aanschafprijs van Adobe software er zo uit, terwijl je met een alternatief pakket extra tijd moet gaan spenderen aan omzetten voor de klant, omzetten voor de drukker etc. etc. Adobe is gewoon de industrie-standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
mjtdevries schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 13:30:
De voorbeelden zijn dus typisch mensen die photoshop en illustrator hebben omdat ze die toevallig goedkoop bij de hand hebben. Maar ze gebruiken een extreem kleine fractie van het pakket.

Logo's in vector zetten met illustrator? Dat is niet schieten met een kanon op een mug, maar met een ICBM op een mug!

En tuurlijk zal die webdesigner wat plaatjes bewerken. Maar is photoshop dan het logische pakket daarvoor? (Ja, als geld geen rol speelt ja...)

De prijzen die Adobe vraagt zijn reeel voor mensen die echt de meerwaarde van photoshop tov andere paketten nodig hebben.
Ik heb het dus over mensen die die meerwaarde van photoshop nodig hebben EN die van illustrator EN die van Dreamweaver.
Er zijn zat beroepen waarbij je juist een combinatie van programma's gebruik.
Architecten bijvoorbeeld (volgens je profiel ben je ook architect?) gebruiken naast photoshop ook erg vaak illustrator. Dat is echt geen vreemde combinatie.
Dreamweaver staat daar inderdaad verder vanaf, maar bij veel bureau's waar ik gewerkt heb maakten ze hun eigen website en hadden ze dat programma dus ook gewoon nodig.

Ik snap niet goed wat je bedoelt met het programma volledig benutten. Door het programma te gebruiken waar het voor bedoelt is (zoals een logo in illustrator) benut je het toch sowieso? Een logo maken in photoshop is juist inefficient.

Die programma's zijn er om snel en goed een product te maken en je gebruikt wat je nodig hebt. Dat adobe nu alleen de mogelijkheid geeft 1 of 2 programma's te combineren, of meteen het hele pakket te huren (3 programma's is al duurder) laat wel duidelijk zien dat ze de vraag in ten minste de architectenmarkt niet goed begrijpen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
RobertJRB schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 15:58:
[...]
Ik snap niet goed wat je bedoelt met het programma volledig benutten. Door het programma te gebruiken waar het voor bedoelt is (zoals een logo in illustrator) benut je het toch sowieso? Een logo maken in photoshop is juist inefficient.
Wat ik denk dat hij bedoelt is dat er als je enkel svg logo's mee wil maken er veel meer programma's op de markt zijn tegen veel lagere prijzen.

Het is net zoiets als in word enkel maar plain text in te typen, dan kan je net zo goed notepad gebruiken. Je benut word dan niet compleet.
En ik kan me daar wel enigszins in vinden als je alles los zou aanschaffen, dan kan je beter naar alternatieven gaan kijken die goedkoper zijn en minder kunnen (maar wel minder op gebieden die jij nooit gaat gebruiken).
Alleen dat is juist de kracht van een suite, je koopt hem voor een 1 of 2 specifieke programma's en de rest krijg je er bijna voor niets bij.
Waardoor je opeens niet meer in notepad++ je website zit te beheren als html-noob, maar je het gewoon in dreamweaver kan doen.

Zou iemand los dreamweaver willen aanschaffen dan zou ik zeggen : overpriced, kijk eens naar de 100.000'en goedkopere alternatieven. Maar als onderdeel van het totaal pakket maakt het geen ene barst meer uit en wordt het een betaalbare (en redelijke) html-editor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Wat is er noob aan notepad++ te gebruiken? Volgens mij is juist Dreamweaver meer voor beginners, maar goed...

Dreamweaver is niet altijd even efficient en netjes met code, was mijn ervaring (al is dat alweer lang geleden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Gomez12 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 16:08:
[...]Zou iemand los dreamweaver willen aanschaffen dan zou ik zeggen : overpriced, kijk eens naar de 100.000'en goedkopere alternatieven. Maar als onderdeel van het totaal pakket maakt het geen ene barst meer uit en wordt het een betaalbare (en redelijke) html-editor.
Maar dat gaat toch helemaal nergens over? Dat is leuk voor een student die zo in 1 keer alles krijgt. Maar de pro gebruikers weten precies welke programma's ze nodig hebben en zitten nu dus meteen met alles opgescheept.

Waarom niet een pakket van 40 euro per maand waarbij je maar een selectie krijgt, net zoals Adobe jarenlang heeft aangeboden (selecties van een paar programma's)

Nu wordt je gedwongen om het hele pakket te huren, terwijl je toch al weet dat de rest nooit gebruikt en zelfs niet eens geinstalleerd wordt.

Doorverwijzen naar goedkope altenatieven gaat natuurlijk niet echt op. Adobe is zo'n beetje de standaard en het zou best veel gedoe geven wanneer je in een ander programma werkt. Denk aan uitwisselen, tijd om ermee te leren werken, inwerken van personeel ect.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Hahn schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 15:57:

Misschien niet, maar sommige mensen willen gewoon 1 keer betalen en dan een programma zoveel kunnen gebruiken als je wilt. En als je stopt met betalen ben je niks meer met je bestanden. Ik ben duidelijk niet de enige die het een slechte keuze van Adobe vindt om een maandelijkse betaling te verplichten.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:04

Osxy

Holy crap on a cracker

[...]

Ja?
Ik gebruik voor mijn beroep Dreamweaver (helaas vanwege plugins), Illustrator, Photoshop en Indesign.
En dan op prive basis Lightroom.

Dit als grafisch vormgever/DTP'er en webdesigner.

[ Voor 3% gewijzigd door Osxy op 12-05-2013 16:42 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Wat ik me eigenlijk vanmiddag bedacht en wat ik wel een aantrekkelijke variant zou vinden :
- Hun registreren je betaalde maanden
- Na bijv 36 maanden betalen kan je eenmalig (op een door jou te kiezen moment) een perpetual license krijgen voor de dan huidige versie.

Professioneel is niemand hierin geinteresseerd (want je mist updates en het is niet zo duur etc) zolang het in gebruik is, maar het biedt wel een out aan mocht het nodig zijn.
Mijn grootste bezwaar met CC opzet is dat er geen out is, als je nu CC af gaat nemen dan weet je dat je over 10 jaar nog CC hebt, over 20 jaar ook nog. Als je over 25 jaar van primary softwarepakket wisselt dan betaal je 5 jaar later nog steeds CC (vanwege je archief van klantbestanden) en over 50 jaar betaal je het nog steeds. Er is simpelweg geen out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
mjtdevries schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 13:30:

Vertel.
Wie heeft het over 'wat plaatjes bewerken' :? Webdesigners doen véél meer dan dat in Photoshop hoor.

Ik kan me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat je alleen maar vanuit je eigen (fotograaf)standpunt denkt en je geen heel goed beeld hebt van wat bijvoorbeeld een webdesigner gebruikt.
RobertJRB schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 17:21:
[...]

Maar dat gaat toch helemaal nergens over? Dat is leuk voor een student die zo in 1 keer alles krijgt. Maar de pro gebruikers weten precies welke programma's ze nodig hebben en zitten nu dus meteen met alles opgescheept.

Waarom niet een pakket van 40 euro per maand waarbij je maar een selectie krijgt, net zoals Adobe jarenlang heeft aangeboden (selecties van een paar programma's)

Nu wordt je gedwongen om het hele pakket te huren, terwijl je toch al weet dat de rest nooit gebruikt en zelfs niet eens geinstalleerd wordt.
Je kan voor €25 per maand één programma krijgen. En als je 3 of meer Adobe-programma's gebruikt kun je dus net zo goed het hele pakket nemen. Maar dat verplicht/dwingt je nog niet gelijk om álles maar te gebruiken.

Als jij een alternatief hebt voor een Adobe-programma die je beter vindt werken, gebruik je die toch gewoon?

Bij je tv-abonnement krijg je ook tig zenders die je niet eens wilt, daar kijk je toch ook niet naar omdat het anders zonde van je abonnement is? :P

[ Voor 41% gewijzigd door Hahn op 12-05-2013 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 13:09

Comgenie

Soms heb je dat

Het idee is geweldig. Maar de prijs is gewoon niet slim. De prijs is inderdaad bedoeld voor de proffesionele doelgroep. Voor de mensen die voorheen ook de applicaties kochten. Als je je geld verdiend met adobe applicaties enzo dan zullen er weinig mensen twijfelen zo'n abbo aan te schaffen. Maar er is een enorme doelgroep aan mensen die de applicaties als hobby gebruiken en ermee leren werken (De groep die youtube vids of websites maakt voor de fun). Een groot deel van die groep betaald daar natuurlijk niet voor met die prijzen die Adobe durft te vragen (Adobe lijkt er overigs niet echt moeite mee te hebben dat deze groep mensen hun software pakket ergens anders vandaan haalt).

Toch denk ik dat het veel slimmer was geweest als ze juist de prijs een stuk lager hadden gedaan, bijvoorbeeld 10 euro per maand. Dit is ook het bedrag die heel veel voormalige piraten met plezier betalen voor spotify voor unlimited muziek, ook al kunnen ze die muziek makkelijk downloaden. Ik denk dat veel mensen voor dit bedrag het ook waard vinden de adobe programma's te gebruiken, en daarmee alle gedoe met soms werkende cracks te besparen. Ik kan me voorstellen dat hierdoor Adobe makkelijk 10x zoveel kan verkopen (of meer). Ik zou er zelf 1 van zijn, en na even kort rond vragen weet ik ook van een aantal andere mensen die het dan wel zouden doen.

En alternatieve programma's gebruiken? Als je bijv. Photoshop al een tijd hebt gebruikt, zelfs voor eenvoudige taken waarbij je het eigenlijk totaal niet nodig hebt, dan gaat je voorkeur toch erna uit om het programma te blijven gebruiken. Bedoel waarom zou je iets anders nemen wanneer er al iets is wat je kent en wat aan je wensen voldoet? Alleen als je trial afloopt en je de prijzen ziet, is de crack snel zat gevonden.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik snap best dat mensen het hele abonnement-gebeuren vs kopen jammer vinden, maar "ze hadden het €10 per maand moeten maken, dat was veel slimmer geweest" komt natuurlijk totáál uit de lucht gevallen. Of wou je beweren dat je dat bedrag ook maar ergens op gebaseerd hebt (behalve Spotify dan..)?

Adobe-producten zijn bedoeld voor professionals, dus de prijs ook. Mensen die het voor de lol gebruiken hebben het vaak niet eens nodig. En als ze het illegaal willen gebruiken, vinden ze ook wel een manier om het met CC illegaal te gebruiken, dus daar gaat weinig in veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik wilde altijd al een licentie voor Photoshop kopen,maar ik wilde niet een berg geld uitgeven om over 2 jaar te balen dat ik de nieuwste versie niet heb. Nu heb ik voor €25 per maand de nieuwste versie van Photoshop. Geen grote uitgave en nooit een verouderde versie. Enige nadeel is dat als ik niet meer wil betalen ik helemaal niets heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
€25 e per maand vind ik echt een nette prijs hoor. Als je roept dat dat veel is, heb je dan nu wel 1000 euro neergeteld voor je photoshop? Dat vind ik toch wel een flinke hap geld, doe mij dan maar 25 euro per maand. Al hoop ik wel dat er ook een educatieve licentie komt zoals ik die nu ook heb :) (master collection cs6 voor 25 euro ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Comgenie schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:06:
Het idee is geweldig. Maar de prijs is gewoon niet slim. De prijs is inderdaad bedoeld voor de proffesionele doelgroep. Voor de mensen die voorheen ook de applicaties kochten.
Yep, het is uiteraard nooit slim om je prijs te bepalen op basis van je kopende klanten.
Als je je geld verdiend met adobe applicaties enzo dan zullen er weinig mensen twijfelen zo'n abbo aan te schaffen.
Ik weet het nog zo net niet hoor, ik denk toch dat er redelijk wat mensen eens wat alternatieven gaan bekijken.
Je hebt echt totaal geen out, nu voor CC kiezen is echt je de rest van je professionele carriere vastleggen op het betalen wat Adobe maar vraagt.

Je kunt niet over 2 jaar eens naar alternatieven gaan kijken, want dan gooi je 2 jaar werk weg (gesloten formaat etc)
Dit is ook het bedrag die heel veel voormalige piraten met plezier betalen voor spotify voor unlimited muziek, ook al kunnen ze die muziek makkelijk downloaden. Ik denk dat veel mensen voor dit bedrag het ook waard vinden de adobe programma's te gebruiken, en daarmee alle gedoe met soms werkende cracks te besparen. Ik kan me voorstellen dat hierdoor Adobe makkelijk 10x zoveel kan verkopen (of meer). Ik zou er zelf 1 van zijn, en na even kort rond vragen weet ik ook van een aantal andere mensen die het dan wel zouden doen.
Adobe zit helemaal niet te wachten op deze klanten, dit zijn namelijk de meest wispelturige klanten ooit.
Als The Gimp een nieuwe feature bedenkt dan ben je zo al deze klanten kwijt.

Want al deze klanten hadden allemaal 6 jaar geleden al een tientje per maand opzij kunnen zetten en dan hadden ze gewoon een normale PS kunnen kopen. Gebeurde toen niet, waarom zou het nu wel gebeuren?
trigger808 schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:20:
Enige nadeel is dat als ik niet meer wil betalen ik helemaal niets heb.
En dat is redelijk killing als producerend bedrijf, je hebt namelijk niet alleen de tool niet meer (daar valt wel overheen te komen) je hebt ook gelijk alles wat je hebt geproduceerd niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:45

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Het klopt dat PS bedoelt is voor de professional, maar hoeveel pro's zijn niet aan de PS gebleven omdat ze er in de amateur tijd 'gratis' mee hebben kunnen leren? Die 'nieuwe' aanwas gaan ze missen als de prijs voor een (uitgekleede) PS versie te hoog maken.
Ik gebruik nu (als amateur hobby fotograaf) PS om een beetje mee te knutselen. Als ik voor 10-15 per maand PS (de rest gebruik ik gewoon nooit) kan huren, dan hebben ze mij binnen. Voor 25 euro per maand moet ik er toch nog wel ff goed over nadenken (en dan ook zeker pas als mijn PS CS6 versie niet meer wil werken op nieuwe hardware of andere OS'en).

Aan de andere kant zal er voor de groep die niet zit te wachten op de laatste updates wel al snel een versie op de 'markt' verschijnen die langer zonder 'naar-huis-bel' kan blijven werken.

Maar goed. Eerst maar eens kijken hoe dit plot van adobe zich gaat ontwikkelen. Time will tell.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Gomez12 schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:23:
[...]

En dat is redelijk killing als producerend bedrijf, je hebt namelijk niet alleen de tool niet meer (daar valt wel overheen te komen) je hebt ook gelijk alles wat je hebt geproduceerd niet meer...
Misschien heb ik iets gemist, maar het is niet alsof al je PSD's (of andere bestanden) verwijderd worden als je abonnement verloopt :? Je hebt alleen geen (werkende) Photoshop meer, waardoor je geen aanpassingen meer kunt doen. Maar als je iemand anders hebt met een wel werkende versie, of je neemt weer een maandje een abonnement, dan kan je weer verder.
BlaTieBla schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:25:
Het klopt dat PS bedoelt is voor de professional, maar hoeveel pro's zijn niet aan de PS gebleven omdat ze er in de amateur tijd 'gratis' mee hebben kunnen leren? Die 'nieuwe' aanwas gaan ze missen als de prijs voor een (uitgekleede) PS versie te hoog maken.
Wacht... De huidige nieuwelingen downloaden Photoshop illegaal en raken er zo mee bekend. Jij denkt dat dat gaat veranderen bij Creative Cloud?

Mensen gaan echt wel een manier vinden om het ook weer 'gratis te proberen'.

[ Voor 30% gewijzigd door Hahn op 12-05-2013 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:46
Hahn schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:14:
Ik snap best dat mensen het hele abonnement-gebeuren vs kopen jammer vinden, maar "ze hadden het €10 per maand moeten maken, dat was veel slimmer geweest" komt natuurlijk totáál uit de lucht gevallen. Of wou je beweren dat je dat bedrag ook maar ergens op gebaseerd hebt (behalve Spotify dan..)?

Adobe-producten zijn bedoeld voor professionals, dus de prijs ook. Mensen die het voor de lol gebruiken hebben het vaak niet eens nodig. En als ze het illegaal willen gebruiken, vinden ze ook wel een manier om het met CC illegaal te gebruiken, dus daar gaat weinig in veranderen.
Over de prijzen valt altijd te twisten. Echter, Adobe is nogál monopoly in de markt van de meeste programma's die ze maken, dus de prijs bepalen ze gewoon zelf. Dat wil niet zeggen dat het ook meteen reële prijzen zijn, zoals jij beweert. Mijn mening is dat de €64 p/m voor het hele pakket, inclusief service, en alle toekomstige upgrades, een goede prijs is, voor een professional die veel programma's gebruikt en baat heeft bij service.
Maar voor een starter in de grafische design-branche, die bijvoorbeeld InDesign, Illustrator en Photoshop gebruikt, is het een erg hoog bedrag, €770 per jaar. Helemaal als diegene niet persé baat heeft bij alle upgrades en service, en best 5 jaar kan doen met de huidige versie.
Waarom blijven ze naast deze nieuwe abbonementsvorm niet ook standalone versies aanbieden, met aantrekkelijke kortingen voor particulieren en studenten?

kimi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 13:09

Comgenie

Soms heb je dat

Mensen gaan altijd een manier vinden om het gratis te proberen. Maar als het maar 10 euro kost per maand en je daarmee alle software en mogelijkheden krijgt.. dan is de stap om toch legaal te gaan snel gemaakt. Zeker als ze met regelmaat nieuwe features zouden gaan toevoegen. 10 euro is gewoon een bedrag wat je per maand makkelijk kan missen, zelfs wanneer je even niet veel aan het adoben bent die maand. Voor 60 euro kan ik voor een week boodschappen halen elke maand, of elk jaar op vakantie gaan. Het is voor velen gewoon een enorm bedrag. Dus tenzij je proffesioneel met de adobe software bezig bent is het gewoon niet interresant. En ja, dat is de markt waar Adobe zich altijd op heeft gericht en ze zullen zeker een hoop verkopen aan die mensen. Het is gewoon jammer dat ze de hele markt voor mensen die het voor hun hobby (en later misschien pas proffesioneel ermee gaan, als ze niet zijn overstapt op iets anders) links laten liggen.

Waar ik het op baseer? Mijn eigen ervaringen en denkwijze, en tevens die van kennissen van mij. Spotify heeft mij al overgehaald om legaal bezig te zijn met muziek, dat was hun ook niet gelukt voor 60 euro per maand.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
yorkick schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:40:
[...]

Over de prijzen valt altijd te twisten. Echter, Adobe is nogál monopoly in de markt van de meeste programma's die ze maken, dus de prijs bepalen ze gewoon zelf. Dat wil niet zeggen dat het ook meteen reële prijzen zijn, zoals jij beweert.
Dat ze monopoly hebben komt omdat ze goede producten maken, dus dat spreekt al in hun voordeel :+

Maar inderdaad, ze hebben een aardig monopoly en ze hadden dus alles kunnen vragen wat ze wilden. Dat ze op €62 per maand uit zijn gekomen voor alles wat ze bieden, vind ik daardoor ook heel erg meevallen.

Alleen al Photoshop kost rond de €1000 en al zou je daar 3 jaar mee willen doen (wat geen extreem korte periode is), dan heb je het over €27 per maand. Neem je meer dan alleen Photoshop, dan zit je al heel snel boven die €62.
Mijn mening is dat de €64 p/m voor het hele pakket, inclusief service, en alle toekomstige upgrades, een goede prijs is, voor een professional die veel programma's gebruikt en baat heeft bij service.
Is mijn mening ook.
Maar voor een starter in de grafische design-branche, die bijvoorbeeld InDesign, Illustrator en Photoshop gebruikt, is het een erg hoog bedrag, €770 per jaar.
Als je geen €62 per maand kunt missen voor essentiële producten waarmee je je werk uitvoert, dan doe je óf iets fout óf moet je niet al je geld uitgeven aan andere crap zoals iMacs en allersoorten hardware die nog veel meer dan €744 (12 x €62, niet €64 :+) kosten.
Helemaal als diegene niet persé baat heeft bij alle upgrades en service, en best 5 jaar kan doen met de huidige versie.
Dat is ook echt het enige zinnige argument wat ik tot nu toe heb gehoord in dit topic, dat niet iedereen per se de nieuwste versie nodig heeft en dat mensen dat nu wel krijgen bij Creative Cloud.

En dat argument snap ik, maar voorlopig kunnen die mensen gelukkig nog bij CS6 blijven :P
Waarom blijven ze naast deze nieuwe abbonementsvorm niet ook standalone versies aanbieden, met aantrekkelijke kortingen voor particulieren en studenten?
Aantrekkelijke korting voor studenten is er nog steeds.

Waarom ze het verder zo drastisch veranderen zal denk ik heel simpel zijn: poen. En de ophef is er nu natuurlijk ook grotendeels omdat het verandering is en mensen vinden verandering eng.
Comgenie schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:45:

Waar ik het op baseer? Mijn eigen ervaringen en denkwijze, en tevens die van kennissen van mij. Spotify heeft mij al overgehaald om legaal bezig te zijn met muziek, dat was hun ook niet gelukt voor 60 euro per maand.
Je vergelijkt nu iets kleins als Spotify (wat niet veel meer is dan mp3'tjes streamen) met een heel compleet (professioneel) pakket als wat Creative Cloud is. Dat gaat zo ontiegelijk mank.

Ga jij in een Apple-shop ook de discussie aan met werknemers waarom ze die nieuwe MacBook Pro's niet voor €500 ipv €1500 aanbieden? 'Want dan zullen veel meer mensen het gaan kopen en €500 is nog wel te missen, €1500 niet'

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 13-05-2013 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
yorkick schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:40:
[...]
Maar voor een starter in de grafische design-branche, die bijvoorbeeld InDesign, Illustrator en Photoshop gebruikt, is het een erg hoog bedrag, €770 per jaar.
Dus jij wilt zeggen dat starter in de grafische design-branche geen kwartje per uur kan missen voor een essentieel stuk software? Als je dat niet kan missen dan moet je simpelweg geen starter zijn.

Wat heeft een simpele starter in de grafische design branche nodig :
- PC
- Windows / MacOS
- Adobe CC
- Telefoon
- Internet
- (en dan is office nog optioneel)

Je praat over 2 euro per dag.

Juist voor de starters is dit ideaal, het vereist nul investering en je kan gelijk aan de slag.
Hahn schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:50:
[...]
En dat argument snap ik, maar voorlopig kunnen die mensen gelukkig nog bij CS6 blijven :P
Je zegt het goed, voorlopig...
Ik zie het in de nabije toekomst nog wel gebeuren dat adobe nieuwe versies van hun formaten uit gaat brengen die incompatibel zijn met oudere versies en dan zit je echt klem.
En de ophef is er nu natuurlijk ook grotendeels omdat het verandering is en mensen vinden verandering eng.
Een groot gedeelte van de ophef is er ook vanwege reeele feiten als dat je volledig afhankelijk bent van Adobe (zie de eerder geposte EULA, grappig als Adobe servers storing hebben en jij een deadline hebt) en dat dit een erg belangrijke keus is (als je over 2 jaar over wilde schakelen naar pakket y dan wordt dat nu extreem bemoeilijkt vanwege allerlei dubbele kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Comgenie schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:45:
Het is gewoon jammer dat ze de hele markt voor mensen die het voor hun hobby (en later misschien pas proffesioneel ermee gaan, als ze niet zijn overstapt op iets anders) links laten liggen.
Dat hebben ze altijd al gedaan en daar verandert niets in. Hobbyisten gebruiken het (meestal) illegaal.
Maar spotify is dan ook enkel maar levend te houden zolang het niet groot wordt. Zie bijv : http://www.patheos.com/bl...eally-mean-for-musicians/

Zodra spotify groot wordt dan gaan de artiesten weglopen omdat er voor hun gewoon geen droog brood mee te verdienen is.
Spotify is een stop-gap oplossing omdat het meer opbrengt als illegale downloads, maar het is niet de toekomst van muziek omdat het simpelweg niet genoeg binnenbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:46

Waarom ze het verder zo drastisch veranderen zal denk ik heel simpel zijn: poen. En de ophef is er nu natuurlijk ook grotendeels omdat het verandering is en mensen vinden verandering eng.
Ik begrijp wat je zegt, en zoals je zelf ook al zegt, we zijn het gedeeltelijk eens. Echter, ik vindt het nogal wat dat de optie om wél een licentie te kopen wegvalt. Dat geldt niet alleen voor Adobe, steeds meer bedrijven gaan over op leaseovereenkomsten. Dat zoiets voordelen heeft voor een grote groep, begrijp ik heel goed. Hetzelfde geldt voor hardware lease, er zal altijd een groep zijn die baat heeft bij de nieuws pc's en om de 2-3 jaar een nieuwe wil hebben staan met de beste service. Dan is leasen de beste optie. Maar ik denk ook dat er een aardige groep is, in dit geval bij hobbyisten en eenmanszaken, die daar geen baat bij hebben en liever eenmalig een investering doen.

kimi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De vraag is in hoeverre je Adobe kan aanrekenen dat ze geen rekening houden met hobbyisten. Daar is heel die software natuurlijk in basis niet op gericht. Persoonlijk gebruik ik ook gewoon Ps en Pr Elements (naast Lightroom).

Ook voor een eenmansbedrijf lijkt het me prettiger om geen forse investeringen te moeten doen, maar de kosten meer te spreiden. Het voornaamste nadeel van de nieuwe constructie is dat je er nu niet meer voor kan kiezen om heel lang met een bepaalde versie te doen en dus maar eens in de zoveel jaar een keer die investering te moeten doen.

Voor Adobe is dit natuurlijk erg interessant. Niet alleen omdat ze klanten met zo'n abo binden en op die manier wellicht meer geld binnenhalen, maar ook kosten besparen omdat ze (op termijn) nog maar één versie hoeven te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
[...]
Dat ze monopoly hebben komt omdat ze goede producten maken, dus dat spreekt al in hun voordeel :+

Maar inderdaad, ze hebben een aardig monopoly en ze hadden dus alles kunnen vragen wat ze wilden. Dat ze op €62 per maand uit zijn gekomen voor alles wat ze bieden, vind ik daardoor ook heel erg meevallen.

Alleen al Photoshop kost rond de €1000 en al zou je daar 3 jaar mee willen doen (wat geen extreem korte periode is), dan heb je het over €27 per maand. Neem je meer dan alleen Photoshop, dan zit je al heel snel boven die €62.
Dat zal wel kloppen, maar een design standard pakket kost maar 1700 euro. Daarvoor krijg je 4 programma's. Dat is 47 euro per maand voor 3 jaar, en maar 35 euro per maand voor 4 jaar.
4 jaar met 1 pakket doen is helemaal niet gek, zijn zat programma's die ik al langer gebruik.

Wil je goedkoper zijn met het nieuwe abbonement dan zou je DS in iets meer dan 2 jaar moeten afschrijven, wat niemand doet.
[...]
Als je geen €62 per maand kunt missen voor essentiële producten waarmee je je werk uitvoert, dan doe je óf iets fout óf moet je niet al je geld uitgeven aan andere crap zoals iMacs en allersoorten hardware die nog veel meer dan €744 (12 x €62, niet €64 :+) kosten.
Dat doet er toch niet toe? 30 euro extra per maand ten opzichte van design standard is gewoon erg veel geld en zonde omdat er nog zat andere licenties en spullen zijn die je nodig hebt.

Dat je een eigen bedrijf hebt betekend niet dat je zomaar alles zonder morren moet gaan betalen. Dat soort rekeningen krijg ik al genoeg (centrale bureau inschrijven en dat soort troep)

Ik heb zo ook een autocad licentie nodig, stand alone kost dat 5560 euro inclusief btw.

Ze hebben ook een cloud pakket voor 1 jaar dat je 800 euro inclusief kost.

Dat is dus 7 jaar voordat je op het bedrag van 1 licentie zit! En dan reken ik niet eens mee dat je na het eerste jaar minder betaald.

Zo'n rekenmethode over 7 jaar is veel realitsiter voor de meeste bedrijven en zeker voor starters.
Ga jij in een Apple-shop ook de discussie aan met werknemers waarom ze die nieuwe MacBook Pro's niet voor €500 ipv €1500 aanbieden? 'Want dan zullen veel meer mensen het gaan kopen en €500 is nog wel te missen, €1500 niet'
Wanneer apple de macbooks opeens veel hoger prijst door een abbonement in te stellen waarbij je per maand betaald, en aan het eind de laptop weer inneemt omdat die nooit van jou wordt, dan weet ik zeker dat er zat mensen zijn die gaan klagen.
Hahn schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:26:
[...]

Misschien heb ik iets gemist, maar het is niet alsof al je PSD's (of andere bestanden) verwijderd worden als je abonnement verloopt :? Je hebt alleen geen (werkende) Photoshop meer, waardoor je geen aanpassingen meer kunt doen. Maar als je iemand anders hebt met een wel werkende versie, of je neemt weer een maandje een abonnement, dan kan je weer verder.
Het gaat niet om het bewaren van je bestanden, maar om het kunnen openen en bijwerken van je bestanden.
Een abbonement van 1 maand gaat niet lukken aangezien je minimaal 1 jaar moet afnemen.

Steeds als je een bestand wilt gebruiken of aanpassen, iemand anders nodig hebben of een abbonement afsluiten is niet erg fijn werken.

En daarbij komt dat adobe nou niet echt de meest betrouwbare is met backward compartible formats gebruiken. CS4 indesign bestanden kun je niet eens meer openen met CS5.
Als je met je nieuwe abbonement alleen de nieuwste versie kunt gebruiken kan dat ook wel eens lastig zijn.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit doet me een beetje denken aan de licentie van bepaalde analysesoftware die we op het werk gebruiken, zoals GeneSpring. Licentie van ~£2k per jaar, en als de licentie verloopt kun je niets meer met de data. Vendor lock-in to the extreme.

Ik heb het nu gestopt, we betalen er niet meer voor. Ik weiger om me zo te binden, en zou ook zo'n softwarecontract als CC niet willen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
De prijs is niet slecht, maar zoals nu gebruik ik PS, LR, DW etc. Niet super veel, maar toch. Ik fotografeer vaak en uiteraard zullen er alternatieven zijn.

Ikzelf zal nooit maandelijks een bedrag neer gaan leggen. Dus voor 1 juni ga ik nog CS6 aanschaffen bij Slim en dan zie ik wel wat er gaat gebeuren.

Een goede tegenhanger voor LightRoom is er niet, anders had ik die keuze allang gemaakt (voor die ben ik namelijk al te laat om de laatste versie aan te schaffen).

Mijn mening is dat het voor de gewone consument geen slimme keuze is geweest. Een iets kreupele versie vind ik niet zo heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Arunia schreef op maandag 13 mei 2013 @ 11:59:
Een goede tegenhanger voor LightRoom is er niet, anders had ik die keuze allang gemaakt (voor die ben ik namelijk al te laat om de laatste versie aan te schaffen).
Hoezo ben je daarvoor al te laat om de laatste versie aan de schaffen? 4.4 is gewoon nog los te koop. En aangezien LR ook alleen als onderdeel van de volledige suite wordt aangeboden in CC en niet als losse app, kan ik me niet voorstellen dat CC überhaupt verplicht wordt voor LR gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Via Slim iig wel. Sorry, was dat vergeten er bij te plaatsen.
Op zich scheelde dat eigenlijk nauwelijks.
Misschien dat ik die dan toch nog binnenkort aan ga schaffen.

Goed dat je me daar op wijst trouwens, want ergens voor mijn idee was het niet meer te verkrijgen zonder abo.

Zie nu net trouwens dat die prijs maar 10 euro hoger ligt dan dat Slim hem toen aan bood.

[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 13-05-2013 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

pricewatch: Adobe Photoshop Lightroom 4.0 :)

Op de site van Adobe is een duidelijk onderscheid te zien tussen de CC only producten, zoals de nieuwste Photoshop en de overige software die nog gewoon los te kopen is. De CC apps heten nu ook Photoshop CC, Premiere CC etc. en in de balk rechts kan je de verschillende aanschafmogelijkheden van een product zijn. Bij Photoshop CC zie je dan dat het inderdaad CC only is. Bij Lightroom staat er gewoon een losse prijs en daaronder de mededeling dat als je de volledige CC suite neemt, dat LR daar ook in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:04

Osxy

Holy crap on a cracker

Gomez12 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 00:06:

Je zegt het goed, voorlopig...
Ik zie het in de nabije toekomst nog wel gebeuren dat adobe nieuwe versies van hun formaten uit gaat brengen die incompatibel zijn met oudere versies en dan zit je echt klem.

[...]
Al sinds het begin zo'n beetje kan je IDML exports maken die backwards compatible zijn, indd documenten van nieuwere versies heb je nooit in de oude versie kunnen openen. Je moet altijd een export IDML maken.
Gomez12 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 00:06:
Een groot gedeelte van de ophef is er ook vanwege reeele feiten als dat je volledig afhankelijk bent van Adobe (zie de eerder geposte EULA, grappig als Adobe servers storing hebben en jij een deadline hebt) en dat dit een erg belangrijke keus is (als je over 2 jaar over wilde schakelen naar pakket y dan wordt dat nu extreem bemoeilijkt vanwege allerlei dubbele kosten)
Het word wel Creative Cloud genoemd maar ook zonder actieve internet verbinding kan je je pakketten gebruiken, de authenticatie gebeurd niet zo vaak als je zou denken. Dus Adobe servers met storing zijn geen probleem.

Ik snap je probleem van overschakelen niet, dat is nu juist makkelijker. Geen grote investering staan, zorgen dat je alle documenten goed hebt geexporteerd naar compatible formaat. En mis je wel nog iets neem je gewoon 1 maandje CC.

Overigens zal CS7 (of 6.5) nog los te kopen zijn.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Orion84 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:15:
pricewatch: Adobe Photoshop Lightroom 4.0 :)

Op de site van Adobe is een duidelijk onderscheid te zien tussen de CC only producten, zoals de nieuwste Photoshop en de overige software die nog gewoon los te kopen is. De CC apps heten nu ook Photoshop CC, Premiere CC etc. en in de balk rechts kan je de verschillende aanschafmogelijkheden van een product zijn. Bij Photoshop CC zie je dan dat het inderdaad CC only is. Bij Lightroom staat er gewoon een losse prijs en daaronder de mededeling dat als je de volledige CC suite neemt, dat LR daar ook in zit.
Ik zie het, het is me nu aardig duidelijk geworden. dank je wel.

Eind deze maand maar even het hele gebeuren aanschaffen. Kan ik voorlopig gewoon normaal gebruik maken.

Had een tijd een "probeer" versie van LR4 (update naar 4.4 of 4.5 ondertussen) en wilde die vervangen voor de legale versie. Maar vanwege dat Slim het niet meer had en ik het toen niet meer kon vinden ook eigenlijk vergeten. Dus dit maar zo snel mogelijk eens gaan doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Als ik 's goed naar mijn adobe gebruik kijk is het met name Camera Raw en gewenning waardoor ik het een aantrekkelijk produkt vind. Ik ga dus maar 's wat rondneuzen naar een goedkoop of gratis alternatief wat goed met NEF bestanden overweg kan. Als ik dat vind neem ik het opnieuw leren werken maar voor lief.

[ Voor 11% gewijzigd door Wijnands op 13-05-2013 13:54 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Arunia schreef op maandag 13 mei 2013 @ 11:59:
Er is zeker een tegenhanger voor LR met zelfs een beter output. Nadeel is dat die wel duurder is en wat moeilijker in gebruik, Capture One Pro.

http://www.phaseone.com/capture-one

Ik heb een C1 pro 7 licentie, en een Lr 4 licentie en gebruik uitsluitend C1 pro.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 07:36
Dit is wellicht een hulpzaam artikel:

http://www.dpreview.com/a...ics-pro-8-and-lightroom-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
RobertJRB schreef op maandag 13 mei 2013 @ 23:51:
[...]

Er is zeker een tegenhanger voor LR met zelfs een beter output. Nadeel is dat die wel duurder is en wat moeilijker in gebruik, Capture One Pro.

http://www.phaseone.com/capture-one

Ik heb een C1 pro 7 licentie, en een Lr 4 licentie en gebruik uitsluitend C1 pro.
Ja ok... Haha, dat is wel een verschil. Denk niet dat ik ga voor de Capture One Pro. De prijs is overigens niet super hoog, maar toch.

Gisteren bij de fotografiecursus waren de meningen ook dat LR over ging op een licentie. Dus echt duidelijk zijn ze bij Adobe niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Arunia schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 08:26:
[...]

Ja ok... Haha, dat is wel een verschil. Denk niet dat ik ga voor de Capture One Pro. De prijs is overigens niet super hoog, maar toch.

Gisteren bij de fotografiecursus waren de meningen ook dat LR over ging op een licentie. Dus echt duidelijk zijn ze bij Adobe niet.
Als je hele fotocursus groep allemaal Lr gebruikt is Lr inderdaad wel een betere keuze. Kun je ergens terecht mocht je vragen hebben.

Dat is ook het grote verschil tussen beide voor mij. Lr is wat gebruiksvriendelijker en makkelijker in gebruik, bij C1 moet je meer weten wat je doet, maar kun je wel net wat meer kwaliteit krijgen.

C1 is oorspronkelijk gemaakt voor digitale middelformaat camera's wat het een beetje verklaart. Bij iemand die middenformaat gebruikt verwacht je sowieso wel dat die weet waar hij mee bezig is.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Dat is ook helemaal waar.

Daar ik niet weet wat je bedoeld met Middelformaat camera's, lijkt het me dat Lr dan voor mij nog steeds de betere keuze is. :P
Heb ondertussen ook al gevonden wat het in houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Arunia schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:08:

Daar ik niet weet wat je bedoeld met Middelformaat camera's, lijkt het me dat Lr dan voor mij nog steeds de betere keuze is. :P
Camera's met een sensor van bijv 40x57mm in het geval van digital backs van PhaseOne itt. 24x35mm (fullframe) ;) Zo heb je ook nog large format camera's bijvoorbeeld :)

Of je met CaptureOne hogere kwaliteit kan behalven vind ik nogal kort door de bocht, met Lightroom kun je net zo veel en misschien zelfs nog wel meer ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Meer kunnen wil niet zeggen dat hij dingen ook beter doet natuurlijk. Wie weet zijn de ruisreductie algoritmes etc wel veel beter bij Phase One ;).

Dat gezegd hebbende: Lightroom is meer dan toereikend voor mij, dus zal zelf niet zo snel overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Arunia schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:08:

Afbeeldingslocatie: http://www.luminous-landscape.com/images22/p25.jpg

Dit soort camera's. Met een veel grotere sensor dan "gewone" digitale camera's en met een prijskaartje van ver over de 10.000 euro. Zelfs tot 40.000 euro.

Heet middenformaat omdat je eigenlijk 3 soorten formaat film had.

Het bekende rolletje zoals die vroeger in je camera zat heet kleinbeeld en was de kleinste. Dit was 24mm bij 36mm.
Camera's met een sensor net zo groot als dat rolletje zijn nu de full frame camera's. Een canon 40D is 1,6x kleiner dan zo'n rolletje.

De middelste was middenformaat. Dus in plaats van een 24mm bij 36mm had je 45mm bij 60mm, 60mm bij 60mm of zelfs 60mm bij 70mm.
Veel groter dus dan kleinbeeld waardoor ze dus veel meer detail op kunnen pakken en dus erg geschikt waren voor Landschap/ architectuur en vooral studiowerk.
Maar ook erg duur dus vooral voor professionals en enthousiaste amateurs.

Die camera's zijn nu digitaal maar noemen we nog MF of middenformaat.
Ventieldopje schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:26:
[...]

Of je met CaptureOne hogere kwaliteit kan behalven vind ik nogal kort door de bocht, met Lightroom kun je net zo veel en misschien zelfs nog wel meer ;)
Nou, het verschil is inderdaad klein, zeker sinds Lr 4. Met Lr 5 heb ik geen ervaring.

Het gaat ook niet echt om functies, meer om de output. In direct vergelijk vond ik C1 toch een betere output geven dan Lr en heb ik voor C1 gekozen.

Toch zitten er best veel functies in C1 zoals perspectief corrigeren, lenscorrecties, tethered gebruik van je camera inclusief liveview op je scherm (ook scherpstellen via je computer of via ipad), makkelijk croppen en local adjustments waarbij je gedeeltes van de foto kunt bijwerken (bijvoorbeeld de lucht net iets meer doordrukken)

Al met al gebruik ik bijna geen photoshop meer voor fotografie omdat C1 het ook kan direct met de RAW. Perspectief corrigeren gaat zelfs ontzettend veel makkelijker dan met photoshop en ik wou dat Ps die functie overnam.

YouTube: Keystone Correction in Capture One Pro 7 | Phase One

YouTube: Noise reduction in Capture One Pro 7 | Phase One

Enige waar ik photoshop nog voor gebruik zijn samengevoegde plaatjes voor mijn werk.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
LR is veilig: http://www.dpreview.com/n...oom-5-beta-google-hangout
Ik kan weer rustig slapen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ventieldopje schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:26:
[...]

Camera's met een sensor van bijv 40x57mm in het geval van digital backs van PhaseOne itt. 24x35mm (fullframe) ;) Zo heb je ook nog large format camera's bijvoorbeeld :)

Hogere kwaliteit geloof ik niet in, denk andere kwaliteit. Helemaal met recente ACR zit 't wel goed. Ik vind C1 eigenlijk een behoorlijke kuttool. Vorig jaar veel mee moeten werken, pure stress, crashen, andere workflow, van alles mis, en dat kwam niet relaxt uit.

Maar 't is beetje wat je prettig vind.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
Bij de meest recente versie van CS kon je altijd een platform switch doen. Nou vroeg ik me af of dit nog steeds kan, sterker nog, of het in de toekomst nog zal kunnen. (Reden is dat ik in de toekomst bij een eventuele nieuwe computer waarschijnlijk zal overstappen naar Mac, aangezien ik Windows 8 niet zie zitten).

Wat Googlen levert dit op: Future of PS CS6 Standard Cross-grades

Ik vind het antwoord van die Adobe-medewerker een beetje cryptisch. Hoezo blijven ze CS6 verkopen (als ik hem goed begrijp, ik dacht juist dat CS6 officieel al niet meer te koop is) ? Maar kan ik uit zijn antwoord opmaken dat wisselen van platform voor CS6 nog lang mogelijk blijft? Hoe lezen jullie het?
Pagina: 1