ArChie schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:04:
[...]
Tja, ik werk niet voor de kabelbedrijven en ben dus ook niet van plan om mijn meningen bij te stellen om het voor hen makkelijker te maken. Als iemand geen abonnement meer heeft gaan ze verbinding maar afsluiten.
Dat deden ze ook, maar alleen als ze toch in die kast moesten zijn. Nu kan dat dus ook zonder dat je in de kast moet rommelen, maar gewoon netjes remote, zoals je tegenwoordig ook mag verwachten lijkt me.
Als ze daar te lui voor zijn dan is dat hun fout en hoef ik niet als consument zijnde op te draaien voor hun nalatigheid. Vergeet overigens niet dat er momenteel ook nog steeds sprake is van een analoog signaal dat afgelosten dient te worden bij het opzeggen van een abonnement.
Ze vinden het ongetwijfeld ook best om weer op en neer te gaan rijden, zolang de abonnees de kosten maar ophoesten daarvoor natuurlijk. En dat wil je ook niet, dus is het t een of 't ander dan uiteraard.
Leuke ideeën, maar in de praktijk niet toegepast. En zolang dat het geval is werkt het alleen maar kosten opdrijvend zonder voordeel voor mij en de andere consumenten.
Als we uit elke ontwikkeling ook direct als consument het voordeel willen halen, dan zouden heeeeel veel ontwikkelingen nooit tot stand zijn gekomen. Soms moet je ook wat geduld hebben en de ontwikkeling zn gang laten gaan om tot een goed eindproduct te kunnen komen.
Ja, maar geen smartcard en CI/CI+ module en daar ging het nu net om.
Dat heeft dan ook niets met DVB-C of analoog te maken, maar met wel of geen encryptie.
Vergeet niet dat Ziggo ons ook expliciet dwingt om hun buggy CI+ modules toe te passen in nieuwe apparatuur waardoor te pas en te onpas van die kanaal gecodeerd meldingen worden getoond. Mijn ouders kunnen gelukkig nog een AlphaCrypt CAM gebruiken die al jaren probleemloos werkt zonder hen lastig te vallen met allerlei meldingen. Maar zelfs dat is natuurlijk volstrekt onnodig voor klanten die alleen maar behoefte hebben aan het basis kanalen pakket.
Mwoch, buggy CI+ modules vind ik eigenlijk wel mee vallen hoor. Ik heb er nu een aantal van in gebruik, en met geen enkele module problemen ondervonden. Draait allemaal prima eigenlijk. Zo heel buggy is hij dus naar mijn mening nou ook weer niet. En het is dus niet onnodig, aangezien hiermee dus ook netjes weer de boel afgesloten kan worden als er niet betaald wordt (of je moet dus weer handmatig in de wijkcentrale gaan rommelen)
[...]
Het klanten bestand van UPC neemt af, dus lijkt dat voordeel in de praktijk tegen te vallen. Jarenlang was het ook volgens UPC onmogelijk om kanalen zonder encryptie door te geven, maar zodra het commercieel verstandiger lijkt blijkt het opeens wel mogelijk. En vergeet ook niet dat UPC klanten tot de vrijgave van een basis kanalen pakket DVB-C oplossingen wel konden vergeten. Dat dit bij Ziggo (vooralsnog) wel mogelijk is hebben we niet te danken aan de bereidwilligheid van Ziggo, maar is een gevolg van het gekozen beveiliging door te werken met een CAM key i.p.v. een box key.
UPC-klanten konden natuurlijk wel gewoon gebruik maken van DVB-C oplossingen, alleen was er maar 1 manier van decodering mogelijk, en dat was vrij irritant te noemen. Dat is natuurlijk wat anders dan dat DVB-C oplossingen niet mogelijk zouden zijn geweest; het was uitsluitend de encryptie. Je kon zonder probleem het signaal ontvangen op alle DVB-C hardware, maar het was nutteloos omdat het encrypted was. Dat het bij Ziggo wel mogelijk was en is, is te danken aan hun encryptiemethode zoals je zelf ook al aangeeft. Ziggo heeft daarbij ook de naar mijn mening betere oplossing gekozen in dat opzicht.
Voor de duidelijkheid: Ik vind het heel begrijpelijk dat providers Conditional Access Systems (CAS) inzetten om aanvullende premium kanalen ter beschikking te stellen en/of te beveiligen tegen verspreiding, maar niet voor het basis kanalen pakket. Dat dat kan bewijzen Caiway en diverse andere kleinere kabelbedrijven al jaren in Nederland en laat ook UPC en een aantal glasvezelbedrijven zien met hun onbeveiligde DVB-C aanbod.
Het gaat niet om de vraag of het kan, maar om de vraag of je het zou moeten willen. Je kan ook prima je computer zonder wachtwoord laten opstarten, maar wil je dat? Ik in ieder geval niet…