Mijn vorige laptop had inderdaad een P4 3.06Ghz, geintroduceerd in November 14, 2002. Wat een kachel was dat...
Zit op mn telefoon te tikken, dus veel opzoeken wordt lastig. Ik weet niet precies wanneer SATA opmaak, maar volgens mij max 6 of 7 jaar geleden.. De echte dual cores kwamen met mijn e6300, eind 2006 als ik me niet vergis.
Een nieuwe low budget pc hoeft idd niet veel te kosten, maar uiteindelijk ligt dat aan het budget van de vraagsteller
Dat we ontzettend off topic gaan is echter een feit
Vraagsteller heeft op dit moment geen baat bij een ssd.
Een nieuwe low budget pc hoeft idd niet veel te kosten, maar uiteindelijk ligt dat aan het budget van de vraagsteller
Dat we ontzettend off topic gaan is echter een feit
Vraagsteller heeft op dit moment geen baat bij een ssd.
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
Ondanks dat de zin mislukt is, raad je de V+100 nog wel aan?Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 22:52:
[...]
Die zin is echt helemaal mislukt![]()
![]()
[...]
In verschillende syntetische tests komt hij er namelijk niet zo heel goed vanaf, maar in de realtime testen weer wel waardoor hij in de meeste reviews wel wordt aanbevolen.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Verwijderd
Ik probeerde te schrijven dat de M4 de enige is in het budget, en de V+100 de volgende kandidaat. Maar met de huidige prijs zou ik gewoon de V+100 nemen. Hij is echt bizar goedkoop, en nog snel ook.
Ik ga voor de V+100. Hij is inderdaad erg goedkoop op dit moment. Beetje jammer dat er geen brackets bij zitten, maar voor een paar euro heb je die er ook bij.
Ook erg jammer dat hij bij de goedkoopste winkels nergens direct op voorraad is. Geduld is bij dit soort dingen niet mijn sterkste kant
Ook erg jammer dat hij bij de goedkoopste winkels nergens direct op voorraad is. Geduld is bij dit soort dingen niet mijn sterkste kant
Nu de dekens nog...
Zou je niet beter toch de upgrade kit nemen?RvL schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:42:
Ik ga voor de V+100. Hij is inderdaad erg goedkoop op dit moment. Beetje jammer dat er geen brackets bij zitten, maar voor een paar euro heb je die er ook bij.
Voor die ca 10 euro heb je nl de losse delen niet bij elkaar (brackets, schroefjes, kabels) als je hem wilt inbouwen in je desktop. Ben je in een keer klaar...
Pak hem hier... Alternate linkRvL schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:42:
Deze heb ik ook gehaald zit alles in wat je wilt hebben en dat voor 112,90 euro
Nu je het zegt, ik heb inderdaad geen SATA kabel meer
Zou niet de eerste keer zijn dat ik een HDD (of in dit geval een SSD) bestel en er thuis of bij levering achter kom dat ik de kabel ben vergeten te kopen...
Al kan ik 'm in mijn geval beter bij Afuture halen. Hoewel hij in de Pricewatch nog voor €126,70 staat, kost hij op de website maar €114,70. Het verschil is alleen dat ik dagelijks zo goed als langs Afuture kom en ik het Alternate zou moeten laten versturen.

Zou niet de eerste keer zijn dat ik een HDD (of in dit geval een SSD) bestel en er thuis of bij levering achter kom dat ik de kabel ben vergeten te kopen...
Al kan ik 'm in mijn geval beter bij Afuture halen. Hoewel hij in de Pricewatch nog voor €126,70 staat, kost hij op de website maar €114,70. Het verschil is alleen dat ik dagelijks zo goed als langs Afuture kom en ik het Alternate zou moeten laten versturen.
[ Voor 37% gewijzigd door RvL op 05-08-2011 11:22 ]
Nu de dekens nog...
Als ik m in mn mandje leg, zie ik geen verzendkosten bij de eindafrekening bij Alternate... Maar ok, we hebben t over 2 euroRvL schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:29:
Hmm, als ik 'm in m'n mandje leg en op Bijkomende Verzendkosten klik, zie ik €6,95 staan. Ook als ik de bestelling verder afrond, zie ik €6,95.
Scheelt nog steeds maar een euro of 6, maar toch
Scheelt nog steeds maar een euro of 6, maar toch
Nu de dekens nog...
Mmm... gek.. bij mij doet ie dat niet... 
Maar ik zie idd nergens iets staan van "gratis verzending boven xx euro" ofzo, dus het zal er wel bovenop komen dan..
Maar ik zie idd nergens iets staan van "gratis verzending boven xx euro" ofzo, dus het zal er wel bovenop komen dan..
6,95 word bij Alternate als verzendkosten gerekend ja... dus totaal kom je op 119 nog wat uit
Zo hij is besteld, nu is het een kwestie van geduld opbrengen tot hij binnen is...
Nu de dekens nog...
Na dit topic (deels) gelezen te hebben en op anandtech wat interessante reviews te hebben gevonden wil ik graag een discussie aanzwengelen/jullie gefundeerde mening.
Bij het uitzoeken van een SSD spelen uiteraard veel zaken mee, wat mag het kosten, hoe snel is het, hoe betrouwbaar is het, werkt trim, hoe zit het met garbage collect en wear leveling en ga zo maar door.
Vooropgesteld, op elke schijf valt wel iets op of aan te merken. Ik probeer een beetje de hoofdlijn te pakken te krijgen.
Wat neem je? je wilt niet te veel geld kwijt
, je wilt uiteraard performance
en je wilt uiteraard kwaliteit.
1. Kingston SSDNow v+100
2. Intel 320/510
3. Crucial M4
4. Vertex 3
5. OCZ RevoDrive 3 (PCIe)
Het punt is hem een beetje, er zijn inmiddels zoveel soorten en maten dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Vroeger was het allemaal simpel. Wou je performance, dan nam je de raptor
Dus, is er echt verschil tussen de iops specs (max read/writes even weggelaten, ik heb een sata-300 bordje) of ben je ook prima af met een iets ouder model? Voor hetzelfde geld heb je immers 3x v+100 met brackets of een RevoDrive 3...
Bij het uitzoeken van een SSD spelen uiteraard veel zaken mee, wat mag het kosten, hoe snel is het, hoe betrouwbaar is het, werkt trim, hoe zit het met garbage collect en wear leveling en ga zo maar door.
Vooropgesteld, op elke schijf valt wel iets op of aan te merken. Ik probeer een beetje de hoofdlijn te pakken te krijgen.
Wat neem je? je wilt niet te veel geld kwijt
1. Kingston SSDNow v+100
2. Intel 320/510
3. Crucial M4
4. Vertex 3
5. OCZ RevoDrive 3 (PCIe)
Het punt is hem een beetje, er zijn inmiddels zoveel soorten en maten dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Vroeger was het allemaal simpel. Wou je performance, dan nam je de raptor

Dus, is er echt verschil tussen de iops specs (max read/writes even weggelaten, ik heb een sata-300 bordje) of ben je ook prima af met een iets ouder model? Voor hetzelfde geld heb je immers 3x v+100 met brackets of een RevoDrive 3...
Verwijderd
Nee/weinig.B3U5 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 00:37:

http://www.techpowerup.co...ealSSD_C400_128_GB/4.html
De X25-m lijkt hier heel traag, maar dat komt omdat hij met grote marge verliest met "battlefield 2 patch", PCmark vantage, en ISO file copy

In real world scheelt het 10% tussen de traagste en de snelste SATA2 SSD. (wat ook geen eerlijk vergelijk is: de snelste, de intel 510, is dubbel zo groot. Groter=sneller). Ik denk eigenlijk niet meer dat het verschil tussen de intel 320 en bijvoorbeeld M4 merkbaar is in dagelijks gebruik. Tenzij je veel met grote bestanden werkt.
Ik raade vroeger altijd de M4 aan. Maar eigenlijk is de intel 320 een betere keus als je nog op een SATA2 verbinding zit. Snelheidsverschil minimaal, maar wel een bracket, SATA kabel, en intel 5-jaar garantie. Maar dat hangt ook af van de gewenste capaciteit.
Mag ik daaruit concluderen dat random read performance eigenlijk de balangrijkste bepaler is? Daarin blinkt de 320 idd uit: http://www.anandtech.com/...-wildfire-ssds-reviewed/4 in andere tests (seq read, seq write, random write) doen anderen het weer (iets) beter.[b]Darkstone schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 00:52:
Ik raade vroeger altijd de M4 aan. Maar eigenlijk is de intel 320 een betere keus als je nog op een SATA2 verbinding zit. Snelheidsverschil minimaal, maar wel een bracket, SATA kabel, en intel 5-jaar garantie. Maar dat hangt ook af van de gewenste capaciteit.
Vanwege de SATA2 vind ik de PCIe wel interessant, vermoedelijk heb je ook geen last van SF2281's vermeende 'sata bug' maar deze valt eigenlijk al weer af:
Unfortunately without WHQL certification on the 64-bit driver that means Windows 7 x64 won't boot off of the RevoDrive 3. The 32-bit version will and OCZ expects both versions of Windows to be bootable by the end of July when the drive is available.
...
The other major problem with the RevoDrive 3, and unfortunately one that won't be solved in the near future is that although the drive supports TRIM - Windows 7 won't pass the command to the drive. Apparently this is a current limitation that impacts all SCSI/SAS controllers and it's something that only Microsoft can fix. I asked OCZ what the likelihood was that Microsoft would fix this in the near term. OCZ believes that for the next version of Windows Server it's a problem that will have to be addressed, however I didn't get a clear answer on if we can expect anything between now and then.
Verwijderd
pricewatch: OCZ RevoDrive 3 PCI-Express SSD 240GB
Is dat ding niet een beetje erg duur voor iets waarvan de snelheidswinst discutabel is? Hij is 50% duurder dan pricewatch: Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB en misschien 10% sneller.
Volgende voobeeld: de X25-m heeft een grote performanceverlies als de reads zich niet binnen een 8GB cluster bevinden. Dat vind je in geen enkele review terug, het is dus ook moeilijk om te beoordelen hoe een recente SSD dat doet. Ik kan mijn bron daarvan overigens niet meer vinden... http://blog.zorinaq.com/?e=29
Is dat ding niet een beetje erg duur voor iets waarvan de snelheidswinst discutabel is? Hij is 50% duurder dan pricewatch: Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB en misschien 10% sneller.
Een combinatie van bieden. Volgens anandtech is de grens van nuttige 4K snelheid ongeveer bereikt maar daar geloof ik niet zo in. Belangrijker is dat benchmarks als CDM en ATTO geen goed beeld geven van de praktijk. Ik kan met mijn X25-m zo een situatie creeren waar het storagemedium de bottleneck is en de snelheid in CDM lang niet word gehaald. seq. write bijvoorbeeld. Dat gaat na een beetje wear met 50MB/s.B3U5 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 01:09:
[...]
Mag ik daaruit concluderen dat random read performance eigenlijk de balangrijkste bepaler is? Daarin blinkt de 320 idd uit: http://www.anandtech.com/...-wildfire-ssds-reviewed/4 in andere tests (seq read, seq write, random write) doen anderen het weer (iets) beter.
Volgende voobeeld: de X25-m heeft een grote performanceverlies als de reads zich niet binnen een 8GB cluster bevinden. Dat vind je in geen enkele review terug, het is dus ook moeilijk om te beoordelen hoe een recente SSD dat doet. Ik kan mijn bron daarvan overigens niet meer vinden... http://blog.zorinaq.com/?e=29
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2011 01:38 ]
128GB RD3 gezien voor 349,-Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 01:27:
pricewatch: OCZ RevoDrive 3 PCI-Express SSD 240GB
Is dit echt maar 10%?! Ik zou verwachten dat een SF2281x2 beter presteerde... Maar ja dit is precies waar ik heen wou: waar houdt de meerwaarde op. Door alle opgeklopte marketing stats is het lastig om te zien wat echt bepalend is. Maar de RevoDrive 3 X2, wat is essentie een SF2281x4 configuratie is laat idd maar 20-100% verbetering zien t.o.v. een Vertex 3 (1xSF2281). En waar het er toe doet, ik ben geen heavy duty user, scheelt het weinig. Vooral interessant als je veel write acties hebt lijkt het.
Verwijderd
Hij presteert misschien 2x zo goed. In de praktijk werkt dat anders. Een vertex 3 max iops scoort in benchmarks ook 2-3x zoveel als de goede oude X25-m, maar in de praktijk is het verschil echt niet groot tenzij je filecopy tests gaat uitvoeren.
Dat is de grote grap eigenlijk he, in bepaalde benchmarks die alles behalve een realistische benadering hebben scoren bepaalde producten zoals bv de vertex series erg goed, maar in de praktijk is het verschil opeens zo veel kleiner.
Moet zeggen dat ik er zelf ook in was getrapt want ja de specs van bv de vertex 3 waren zo goed en in bepaalde benches was hij zo goed dus zal het wel een enorm goed product zijn.. nou na dit topic gevolgt te hebben en op onze rma/td afdeling wat zaken te hebben opgevragen kwa fail rate, wat er binnen het jaar terug komt ben ik toch wel geschrokken, alles behalve stabiel en kwalitatief goed te noemen,ik zal in ieder geval geen vertex meer aanschaffen.. houd het wel op Intel/Crucial/Kingston wat dat betreft.
Zie bij hardware.info nog steeds veel mensen de vertex series aanraden want ze scoren zo goed in benchmarks, hardware.info zelf doet er ook leuk aan mij om awards aan de producten uit te delen.. want ze scoren zo goed in bepaalde benchmarks, ik begrijp er weinig van maar dat noem ik toch wel erg slecht.. je geeft mensen het gevoel dat ze een top product in huis halen..
Moet zeggen dat ik er zelf ook in was getrapt want ja de specs van bv de vertex 3 waren zo goed en in bepaalde benches was hij zo goed dus zal het wel een enorm goed product zijn.. nou na dit topic gevolgt te hebben en op onze rma/td afdeling wat zaken te hebben opgevragen kwa fail rate, wat er binnen het jaar terug komt ben ik toch wel geschrokken, alles behalve stabiel en kwalitatief goed te noemen,ik zal in ieder geval geen vertex meer aanschaffen.. houd het wel op Intel/Crucial/Kingston wat dat betreft.
Zie bij hardware.info nog steeds veel mensen de vertex series aanraden want ze scoren zo goed in benchmarks, hardware.info zelf doet er ook leuk aan mij om awards aan de producten uit te delen.. want ze scoren zo goed in bepaalde benchmarks, ik begrijp er weinig van maar dat noem ik toch wel erg slecht.. je geeft mensen het gevoel dat ze een top product in huis halen..
[ Voor 28% gewijzigd door pino85 op 06-08-2011 12:31 ]
Liefhebber van Tweakers
Verwijderd
Zelfs tweakers.net doet dat... reviews: Corsair Force 3 en Force GT-ssd's getest
Daar was ik het niet mee eens, uit de benchmarks blijkt immers dat hij even snel is als de (volgens hun eigen charts) €30 goedkopere M4. Dus ik had een topic geopend. Ik citeer de reviewer:
Daar was ik het niet mee eens, uit de benchmarks blijkt immers dat hij even snel is als de (volgens hun eigen charts) €30 goedkopere M4. Dus ik had een topic geopend. Ik citeer de reviewer:
Kortom, hetgeen wat in de benchmarks tevoorschijn komt kun je beter negeren..Marc Rademaker schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 14:09:
Als ik persoonlijk iemand advies zou moeten geven, zou ik waarschijnlijk de Intel 320 aanraden. Dat is echter met een heel andere insteek dan waarmee we reviews schrijven.
Ik zie het inderdaad, heb ook even gereageerd.. niet dat het wat zal doen ben ik bang omtrent hun manier van reviewen maar hopen doe ik het wel want het moet gewoon anders/beter.
Wat is denk jij de reden voor hun manier van reviewen/beoordelen?
[ Voor 54% gewijzigd door pino85 op 06-08-2011 12:44 ]
Liefhebber van Tweakers
Verwijderd
Het is gewoon heel moeilijk om fatsoenlijk te reviewen. De benchmarks van t.net zijn zo real-world als maar kan, er komt nog altijd een score uitrollen in plaats van een tijd. Wat moet $user denken als de score van A 2x zo hoog is als B? Is hij dan 2x zo snel? 3x? 4x? Of is het verschil maar 10%? Zonder de cijfers daarover kan je imo moeilijk de review interpreteren.pino22 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 12:42:
De beste manier van benchmarken is ongetwijfeld real-world tests, maar daarmee heb je weer andere problemen...
Dus er is ( nog) geen perfecte manier kwa reviewen van ssd's..
[ Voor 22% gewijzigd door pino85 op 06-08-2011 14:19 ]
Liefhebber van Tweakers
Ja die bundle blijft ietsjes achter maar dat komt vanzelf wel goed.Danny the dog schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 12:59:
Ok... de vrije val is ingezet... Kingston V+100 96GB nu vanaf € 98,-...
Jammer dat de upgrade bundle een beetje achterblijft.
Eindelijk zitten we zo goed als op 1GB:1 euro, heeft ook even moeten duren maar nu hopen dat andere fabrikanten dit gaan volgen.
Liefhebber van Tweakers
Wat juist de vraag wat is dan een goede schijf weer moeilijker maakt. Het lijkt er steeds meer op dat prestatieverschillen tussen modellen wel meevallen. Waarmee prijs/prestatie verhouding neer gaat komen op prijs/GB. Daarnaast natuurlijk RMA reputatie en Performance degradatie (door bv garbage collection implementatie).Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 12:33:
Kortom, hetgeen wat in de benchmarks tevoorschijn komt kun je beter negeren..
Al met al neig ik naar de Kingston V+100. Of heeft iemand argumenten voor mij en de andere threadlezers waarom de m4/320 zijn hogere prijs per GB (1.366/1.475 op moment van schrijven vs 1.020 van de v+100) waard zijn.
Verwijderd
Idem. Ik ga massaal de V+100 aanraden de komende weken
Het is de eerste schijf met imo een betere prijs/kwaliteit dan mijn X25-m 80GB voor €130.
Ben aan het inventariseren om een oude Samsung harde schijf (5-6 jaar) te vervangen
• Asus P5Q-SE moederbord, dus SATA2
• Windows 7 Home Premium
•Alles zullen we maar zeggen, games komen op de harde schijf dus waarschijnlijk enkel voor Windows en Vegas Pro 10
• 125,- + 10%
• Asus P5Q-SE moederbord, dus SATA2
• Windows 7 Home Premium
•Alles zullen we maar zeggen, games komen op de harde schijf dus waarschijnlijk enkel voor Windows en Vegas Pro 10
• 125,- + 10%
Net ook een Kingston V+100 voor mijn laptop besteld!
Ondertussen de 3de SSD en 2 maanden tijd, wat een verademing zijn deze stukjes hardware toch.
Crucial M4 64 GB voor mijn desktop.
Intel 320 40GB in mijn HTPC
En nu de laptop upgrade.
Ondertussen de 3de SSD en 2 maanden tijd, wat een verademing zijn deze stukjes hardware toch.
Crucial M4 64 GB voor mijn desktop.
Intel 320 40GB in mijn HTPC
En nu de laptop upgrade.
Ik heb een Acer Predator G7710. Hierin een sata2 raidcontroller. Ik had 2x 1 TB schijven er in zitten in Raid 0. Nu is er 1 naar de knoppen en is alles weg. Gelukkig had ik nog een backup
.
Nu wil ik wel een nieuwe schijf kopen. Ik dacht bv aan de OCZ Vertex 3. Deze heeft alleen Sata3 nodig wil je er alles uit halen. Nu zie ik dat je daar een pci-e kaartje voor kan kopen :
Asrock SATA3 Kaart, 2xSATA3, PCIe x1.
Deze kost 15,- dus dat is het geld niet.
Ik vraag mij alleen af of dit wel gaat werken. Heeft iemand hier kijk op? Gaat dit zo werken, of conflicteerd dit dan met bijvoorbeeld die huidige raid controller?
Nu wil ik wel een nieuwe schijf kopen. Ik dacht bv aan de OCZ Vertex 3. Deze heeft alleen Sata3 nodig wil je er alles uit halen. Nu zie ik dat je daar een pci-e kaartje voor kan kopen :
Asrock SATA3 Kaart, 2xSATA3, PCIe x1.
Deze kost 15,- dus dat is het geld niet.
Ik vraag mij alleen af of dit wel gaat werken. Heeft iemand hier kijk op? Gaat dit zo werken, of conflicteerd dit dan met bijvoorbeeld die huidige raid controller?
Ik zou als je stabiliteit wilt niet voor een vertex SSD gaan maar eerder bij Intel/Crucial/Kingston kijken
Liefhebber van Tweakers
Verwijderd
Je moet geen losse controller kopen. De performance daarvan is zonder enige uitzondering ruk. Zie [SSD] Marvell 9128 SATA III Controller.
Gewoon een SSD nemen en op een SATA2 aansluiting gebruiken is prima, ik raad aan de kingston 96GB, M4 128GB, of intel 320 120GB. De vertex 3 kun je beter links laten liggen omdat hij duurder is dan de M4, maar nauwelijks sneller.
Gewoon een SSD nemen en op een SATA2 aansluiting gebruiken is prima, ik raad aan de kingston 96GB, M4 128GB, of intel 320 120GB. De vertex 3 kun je beter links laten liggen omdat hij duurder is dan de M4, maar nauwelijks sneller.
Waar kan ik dat zien dat de Vertex3 nauwelijks sneller is dan de crusial M4, zit zelf ook te dubben over de vertex3 120gb - Intel 510 120gb - Crusial 128gb.Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 18:27:
Je moet geen losse controller kopen. De performance daarvan is zonder enige uitzondering ruk. Zie [SSD] Marvell 9128 SATA III Controller.
Krijg binnenkort een nieuw moederboard met sata3, welke zou je me aan raden
Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1
Maar die M4 128GB is ook Sata3. Gaat dat dan wel werken in mijn sata2 raid controller? En kan ik deze net zoals een normale schijf zo in mijn g7710 schuiven?
Verwijderd
Ja. De snelheid word alleen afgekapt boven de pak-m-beet 275MB/s.bcschouten schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 18:51:
Maar die M4 128GB is ook Sata3. Gaat dat dan wel werken in mijn sata2 raid controller? En kan ik deze net zoals een normale schijf zo in mijn g7710 schuiven?
Goede vraag. Anandtech is erg positief over de vertex 3, en tweakers.net meet bijna exact dezelfde snelheid bij deze 2 schijven. En veel real-world benchmarks heb ik nog niet gezien. Alleen http://www.techpowerup.co...0_Elm_Crest_250_GB/4.html lijkt te vertrouwen. Maar ten eerste word hier een 240GB drive met een 120GB vergeleken (groter=sneller), en er is geen reviewartikel, alleen data. Waarom dat is is nog gissen. misschien wou OCZ geen 128GB drive leveren omdat hun schijf het dan slecht doet?MiskentTalent schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 18:35:
[...]
Waar kan ik dat zien dat de Vertex3 nauwelijks sneller is dan de crusial M4, zit zelf ook te dubben over de vertex3 120gb - Intel 510 120gb - Crusial 128gb.
Krijg binnenkort een nieuw moederboard met sata3, welke zou je me aan raden
Er zit echter nauwelijks verschil tussen de snelste en traagste SSD in dagelijks gebruik, alleen file copies. Dus neem gewoon een goedkope en betrouwbare, de vertex 3 voldoet aan geen van die eisen.
Als ik het goed begrijp zijn sata 3 SSD's te gebruiken op SATA2 poorten/moederborden?!
Verwijderd
Ja. Je merkt het verschil alleen bij file copies en grote seq. leesacties (bijvoorbeeld het opstarten van een gehibernate VM)
Oké, is de Kingston V+100 van 96GB nog steeds de beste keus? En waarom hoor ik iedereen met slechte verhalen over de Vertex series (veel kapot, lock-up etc.)
Verwijderd
Waarom je er veel over hoort? Omdat die dingen gewoon niet te vertrouwen zijn.
Er is overigens nog geen bewijs dat de vertex 3 onbetrouwbaar is, ik heb er persoonlijk een hard hoof in na de vertex 1 (onbetrouwbaarste SSD tot nu toe) en de vertex 2 (op een na onbetrouwbaarste ssd...). De prijs is ook niet echt goed, dus het oordeel is simpel: niet nemen.
Er is overigens nog geen bewijs dat de vertex 3 onbetrouwbaar is, ik heb er persoonlijk een hard hoof in na de vertex 1 (onbetrouwbaarste SSD tot nu toe) en de vertex 2 (op een na onbetrouwbaarste ssd...). De prijs is ook niet echt goed, dus het oordeel is simpel: niet nemen.
Ik ben van plan om mijn oude pctje ook maar eens van een SSD te gaan voorzien nu ik windows toch opnieuw moet gaan installeren.
Waarschijnlijk gaat het een 120gb OCZ agility 3 worden.
Ik heb een GigaByte GA-EP35-DS3R moederbord (Intel P35 chipset)
Wat ik mij afvroeg is of ik de ssd voledig kan benutten op een toch al weer 3 jaar oud moederbord, of dat ik beter een losse sata 3 controller er bij kan prikken, zoals een van deze:
Nu zullen ook die kaartjes wel gelimiteerd worden doordat de PCI Express poorten op mijn mobo van versie 1.1 zijn, maar een x4 kaart zoals de asus kaart zou daarmee nog genoeg bandbreedte over moeten houden om de SSD op volle snelheid te kunnen benutten.
Waarschijnlijk gaat het een 120gb OCZ agility 3 worden.
Ik heb een GigaByte GA-EP35-DS3R moederbord (Intel P35 chipset)
Wat ik mij afvroeg is of ik de ssd voledig kan benutten op een toch al weer 3 jaar oud moederbord, of dat ik beter een losse sata 3 controller er bij kan prikken, zoals een van deze:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Asrock SATA3 Card | € 14,08 | € 14,08 |
1 | Startech 2 Port SATA 6 Gbps PCI Express SATA Controller Card | € 33,90 | € 33,90 |
1 | Asus U3S6 | € 28,90 | € 28,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 76,88 |
Nu zullen ook die kaartjes wel gelimiteerd worden doordat de PCI Express poorten op mijn mobo van versie 1.1 zijn, maar een x4 kaart zoals de asus kaart zou daarmee nog genoeg bandbreedte over moeten houden om de SSD op volle snelheid te kunnen benutten.
Als je de benchmarks bekijkt zul je zien dat de max performance gebaseerd is op sequentieel lezen/schrijven. Lees grote bestanden. Daar je hiervoor waarschijnlijk wel een gewone hdd zult gebruiken, wil ik je aandacht wijzen op de random read/write speeds. Die zijn aanzienlijk lager, en vallen binnen SATA2 spec...AtlonXP1800 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 21:15:
[snip]
volgens de specs heb je ook maar 1 x16 slot. Vermoedelijk zit daar je videokaart al in, houd je 3 x1 sloten over. Zonder uit te zoeken wat de bandbreedte is van een PCIe 1.1 x1 is, neem ik aan dat dit niet is wat je wilt.
edit:
Bovendien: Verwijderd in "[BBG aanschaf] SSD"
Ik zou hem dus gewoon direct op een sata2 poort van je mobo prikken. Tenzij je gebruik voor veelvuldig seq read/write zorgt, dan zou ik er een ander mobo bij kopen
Nu je toch besloten hebt om het voorlopig te doen met je oude mobo, overweeg dan eens de Kingston v+100. sata300 (meer heb je toch niet) 96GB (heb je meer nodig voor je boot schijf?) performance ook niet tegenvallend, goede reputatie en ga zo nog maar even door. Tegen de tijd dat je je mobo gaat upgraden zijn er weer nieuwere ssd modellen uit die weer nog beter zijn dan de huidige modellen en dan wil je toch die
Even een vraagje aan diegenen die de Kingston V+100 96GB bundle al in bezit hebben.
Wat voor externe behuizing zit erbij? Is die van kunststof of aluminium, zodat je hem ook voor je vrijgekomen HDD kunt gebruiken? (ivm warmteafvoer)
Wat voor externe behuizing zit erbij? Is die van kunststof of aluminium, zodat je hem ook voor je vrijgekomen HDD kunt gebruiken? (ivm warmteafvoer)

Kunstof behuizing, draait hier paar uur per dag. Niet echt warm.
2,5" schijfje klik je er zo in en behuizing schuif je dicht met een klepje. Geen schroevendraaier nodig!
Schijf zit goed geklemd. Blauwe ledje blijft wel branden, ook tijdens standby. (heb ik dus met zwarte tape afgeplakt
[ Voor 32% gewijzigd door Haas op 07-08-2011 18:24 ]
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Ik wil ook al een tijd een SSD voor mijn mac mini halen, een 60-120GB opstart disk.
Ik lees alleen heel uiteenlopende verhalen, wat is nou op dit moment de beste SSD om als opstart schijf te gebruiken en dan gekeken naar kwaliteit,snelheid en prijs?
Ik lees alleen heel uiteenlopende verhalen, wat is nou op dit moment de beste SSD om als opstart schijf te gebruiken en dan gekeken naar kwaliteit,snelheid en prijs?
Verwijderd
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB by far.
En anders de M4 of intel 320 120GB, maar die zijn 80% duurder.
En anders de M4 of intel 320 120GB, maar die zijn 80% duurder.
Ik ben (helaas) nog een beetje een leek hier in, maar de snelheden van de Kingston zijn nog niet eens de helft dan die van bijvoorbeeld de vertes 3.
Mijn mac mini heeft ook een sata 600 aansluiting, kan ik deze dan niet beter benutten?
Mijn mac mini heeft ook een sata 600 aansluiting, kan ik deze dan niet beter benutten?
Kijk niet teveel naar de maximale snelheden. Tijdens gebruik zijn ze vrijwel allemaal even snel. Alleen bij het kopiëren van grote bestanden verschillen SSD's ten opzichte van elkaar.
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Verwijderd
Denk je echt dat de specs te vertrouwen zijn? Vertex geeft enorm leugenachtige specs door, en aan de specs (behalve in mindere mate iops) kan je niet aflezen hoe snel een SSD is in dagelijks gebruik.SirMemeAlot schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 18:26:
Ik ben (helaas) nog een beetje een leek hier in, maar de snelheden van de Kingston zijn nog niet eens de helft dan die van bijvoorbeeld de vertes 3.
Dat zal bij mij vrijwel niet gebeuren, ik installeer OSX er op en ik installeer al mijn applicaties er op(de standaard). Grote bestanden zoals films hou ik op mijn tweede harde schijf.
Ik kan dus het beste voor de Kingston SSD V+100 gaan?
P.S. Dat deed ik wel, maar dat is fout dus
Ik zoek gewoon een SSD waarmee ik de mac mini snel kan opstarten en idem met applicaties.
Ik kan dus het beste voor de Kingston SSD V+100 gaan?
P.S. Dat deed ik wel, maar dat is fout dus
[ Voor 22% gewijzigd door SirMemeAlot op 07-08-2011 18:32 ]
Haas en Darkstone adviseren de Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR.
[ Voor 3% gewijzigd door Haas op 07-08-2011 18:32 ]
Dank voor het advies.
Ik zal me even verdiepen in deze SSD's die jullie adviseren, de M4, intel, en de kingston.
Ik zal me even verdiepen in deze SSD's die jullie adviseren, de M4, intel, en de kingston.
Dank voor het advies, ik had er nog niet eens bij stil gestaan dat ik alleen nog vrije x1 sloten had, een los kaartje gaat dus inderdaad vrij nutteloos zijn.B3U5 schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 14:50:
[...]
Als je de benchmarks bekijkt zul je zien dat de max performance gebaseerd is op sequentieel lezen/schrijven. Lees grote bestanden. Daar je hiervoor waarschijnlijk wel een gewone hdd zult gebruiken, wil ik je aandacht wijzen op de random read/write speeds. Die zijn aanzienlijk lager, en vallen binnen SATA2 spec...
volgens de specs heb je ook maar 1 x16 slot. Vermoedelijk zit daar je videokaart al in, houd je 3 x1 sloten over. Zonder uit te zoeken wat de bandbreedte is van een PCIe 1.1 x1 is, neem ik aan dat dit niet is wat je wilt.edit:
Ik zou hem dus gewoon direct op een sata2 poort van je mobo prikken. Tenzij je gebruik voor veelvuldig seq read/write zorgt, dan zou ik er een ander mobo bij kopen
Nu je toch besloten hebt om het voorlopig te doen met je oude mobo, overweeg dan eens de Kingston v+100. sata300 (meer heb je toch niet) 96GB (heb je meer nodig voor je boot schijf?) performance ook niet tegenvallend, goede reputatie en ga zo nog maar even door. Tegen de tijd dat je je mobo gaat upgraden zijn er weer nieuwere ssd modellen uit die weer nog beter zijn dan de huidige modellen en dan wil je toch die
De Kingston v+100 klinkt interessant, ik ga hier eens naar kijken, scheelt toch bijna 55 euro met de agility 3.
Verwijderd
De agility 3 is sowieso een waardelooze SSD... Ik zie geen enkele, maar dan ook geen enkele reden om hem te nemen in plaats van de M4.
..Heb gister de Kingston V+100 96GB gekocht, helaas bijna niemand direct op voorraad. Ik hoop dat Azerty voor vrijdag kan leveren...
Zouden jullie voor mij kunnen kijken of deze Kingston iets voor mij is om Windows 7 op te draaien?Haas schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 18:32:
Dit is mijn inventaris: Antec Tower
Geurt-kun je inventaris is niet openbaar.
Oops solly. Nu wel hoop ikHaas schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 22:56:
Geurt-kun je inventaris is niet openbaar.
Hey, ik wil mijn systeempje met een SSD gaan uitbreiden en ben me daar nu een beetje in aan het verdiepen. Ik heb een MSI DKA790GX moederbord, en had mijn oog laten vallen op de 96GB Kingston schijf die nu zo goed geprijsd is. Nu zie ik echter hierboven iemand deze schijf icm een upgrade kit aanbevelen; wat houdt dat precies in? Het lijkt me dat dat niet nodig is?
youtube.com/@hisrep
Als ik me niet vergis heb je met de kit de kabeltjes en bracket erbij. Anders alleen de SSD en moet je de rest los kopen om in te bouwen.
Als je naar boven scrolt zie je een plaatje van de upgrade bundle.... Brackets, schroefjes, SATA aansluitkabels, ext. behuizing, USB kabel en cd'tje met clone software.
Vraag me af waarom de Kingston eigenlijk opeens aan een prijsdaling is begonnen.. Zou het model uitgefaseerd worden? Ik zie trouwens dat hij bij Informatique niet eens meer wel weer voorradig is bij de leverancier, terwijl hij vanochtend nog op "ruim voorradig" stond....
Vraag me af waarom de Kingston eigenlijk opeens aan een prijsdaling is begonnen.. Zou het model uitgefaseerd worden? Ik zie trouwens dat hij bij Informatique niet eens meer wel weer voorradig is bij de leverancier, terwijl hij vanochtend nog op "ruim voorradig" stond....
[ Voor 46% gewijzigd door Danny the dog op 08-08-2011 13:53 . Reden: voorraadbeheer ;) ]
De voorraden gaan hard, populaire SSD.
Hm enige wat je daarvan echt nodig hebt dat niet in je mobo doos zit is de bracket. Die moet wel voor minder dan 20 euro te krijgen zijn...Geurt-kun schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 07:49:
Als ik me niet vergis heb je met de kit de kabeltjes en bracket erbij. Anders alleen de SSD en moet je de rest los kopen om in te bouwen.
youtube.com/@hisrep
Tja klopt... Denk ook dat ik maar eens moet bestellen (stand alone drive), aangezien de prijzen van de bundle alweer aan t stijgen zijn... Zal de stand alone ook wel weer gaan stijgen wellicht.
En de externe behuizing niet te vergeten..DeNachtwacht schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 12:58:
[...]
Hm enige wat je daarvan echt nodig hebt dat niet in je mobo doos zit is de bracket. Die moet wel voor minder dan 20 euro te krijgen zijn...
[ Voor 44% gewijzigd door Danny the dog op 08-08-2011 12:59 ]
Verwijderd
Je kan hem ook gewoon los in de kast proppen...
Desnoods tape je hem vast aan je dvd drive
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2011 13:00 ]
Bij Alternate is die Kingston V+100 96GB bundle dezelfde prijs als los ( € 112,90 excl verzendkosten )
Lijkt mij een mooie prijs voor iedereen die de Kingston V+100 96GB wilt hebben?
Lijkt mij een mooie prijs voor iedereen die de Kingston V+100 96GB wilt hebben?
Brackets kosten ook niet de wereld... De pricewatch schiet er een beetje bij in, maar ik wist dat deze shop m wel had.. Merkloos, € 3,55,- of van Kingston voor € 5,30...Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 12:59:
Je kan hem ook gewoon los in de kast proppen...
Paradigit levert ze nog met IDE verloopkabeltje
Een externe casing kost je ook ca € 10,- dus als je beide nodig hebt (brackets en case) en de kabels niet meer hebt liggen, is de bundle zeker interessant.
Zeker een nette prijs, maar dat is ook de reden dat ik me afvraag waarom andere aanbieders niet volgen met de 1:1 prijsverhoudingDreamwire schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 13:16:
Bij Alternate is die Kingston V+100 96GB bundle dezelfde prijs als los ( € 112,90 excl verzendkosten )
[ Voor 32% gewijzigd door Danny the dog op 08-08-2011 13:27 ]
Dank voor de hulp hier, heb toch maar voor de upgrade kit gekozen omdat ik ook geen SATA II kabel meer had liggen.. icm Phenom II X6 1090T (die een Athlon X2 7750 BE gaat vervangen) moet het een leuke snelheidsupgrade worden
youtube.com/@hisrep
Zo juist besteld bij 4AllShop.Haas schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 18:32:
Bedankt voor jullie advies.
Mijn systeem:
Antec P182
Asus P5N-E SLI
Intel Core 2 Duo E6850
2x WD Raptor WD740ADFD 73gb
2x Samsung Spinpoint T166 HD501LJ 500gb
2x Kingston KVR800D2N5-1G
Zalman ZM600-HP
Dit op Windows 7, 32 bit.
Gamen, browsen en leechen.
Ik wil een nieuwe videokaart en twee SSD's als boot/os-schijven gaan aanschaffen.
De Samsungs en de WD's staan beiden in stripe. De WD's zijn de boot/os-schijven en die wil ik dus vervangen. Ook met de SSD's wil ik ze in raid 0 blijven draaien.
Ik hoef niet het beste van het beste, wel minimaal 150 GB in raid 0. Gewoon een leuke upgrade is voldoende en ik dacht dacht ik met een prijskaartje van 250-350 wel iets redelijks moet kunnen vinden wat betreft de twee SSD's.
Wat raden jullie mij aan?
Antec P182
Asus P5N-E SLI
Intel Core 2 Duo E6850
2x WD Raptor WD740ADFD 73gb
2x Samsung Spinpoint T166 HD501LJ 500gb
2x Kingston KVR800D2N5-1G
Zalman ZM600-HP
Dit op Windows 7, 32 bit.
Gamen, browsen en leechen.
Ik wil een nieuwe videokaart en twee SSD's als boot/os-schijven gaan aanschaffen.
De Samsungs en de WD's staan beiden in stripe. De WD's zijn de boot/os-schijven en die wil ik dus vervangen. Ook met de SSD's wil ik ze in raid 0 blijven draaien.
Ik hoef niet het beste van het beste, wel minimaal 150 GB in raid 0. Gewoon een leuke upgrade is voldoende en ik dacht dacht ik met een prijskaartje van 250-350 wel iets redelijks moet kunnen vinden wat betreft de twee SSD's.
@MistaDevine
Ik adviseer je:
pricewatch: Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB
Zeer goede prijs per/GB en zeer snel en betrouwbaar.
Ik zou zelf geen raid 0 nemen, omdat je deze snelheid winst amper merkt (alleen bij sequentieel hele grote bestanden, wat bijna nooit voorkomt).
Ik adviseer je:
Ik zou zelf geen raid 0 nemen, omdat je deze snelheid winst amper merkt (alleen bij sequentieel hele grote bestanden, wat bijna nooit voorkomt).
Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris
2x Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GBMistaDevine schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:38:
-knip-
& 1x Akasa AK-MX010 (2x 2.5" naar 3.5" bracket)
178GB netto voor E 208,- & met agressieve Garbage-Collection ivm ontbreken TRIM-functionaliteit @Raid
Of 2x Intel 320 80GB / Intel 320 120GB / Crucial M4 128GB SSD's
[ Voor 16% gewijzigd door bitshape op 08-08-2011 21:06 ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Tja.. t is nu echt de vraag: nu bestellen of zou de prijs in de komende dagen nóg verder dalen...
(ik heb het natuurlijk over de Kingston knaller van de maand
)
(ik heb het natuurlijk over de Kingston knaller van de maand
Graag gedaan!Geurt-kun schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:04:
[...]
Zo juist besteld bij 4AllShop.
Bedankt voor jullie advies.
Laat mij nog wel even weten hoe hij op AM2 tekeer gaat!
[ Voor 12% gewijzigd door Haas op 08-08-2011 21:39 ]
Verwijderd
Vandaag de OCZ AGT3-25SAT3-120G gekocht en JESUS wat een verschil met normale HDD's.
Dit is echt geweldig!!
Dit is echt geweldig!!
Hier afgelopen avond de Kingston V+100 in een Intel i5 750 machine gehangen.
Het mag dan niet de snelste zijn in SSD land, maar jongens jongens wat een geweld!
Het mag dan niet de snelste zijn in SSD land, maar jongens jongens wat een geweld!
Nu de dekens nog...
Mooi, ik ben ook erg benieuwd ik heb hem in de bestelling staan
Heb al een macbook air met ssd maar ben toch wel benieuwd wat het gaat doen voor mijn windows 7 desktop!
youtube.com/@hisrep
Toen ik heb vrijdag bestelde bij Afuture was hij €100,30. Gister ff gekeken of hij al gereserveerd was, blijkt ie opeens €2,- goedkoper te zijnDanny the dog schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:56:
Tja.. t is nu echt de vraag: nu bestellen of zou de prijs in de komende dagen nóg verder dalen...
(ik heb het natuurlijk over de Kingston knaller van de maand)
Dus ik help het je (en de rest natuurlijk) hopen
Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.
Me neefje heeft een kingston 96GB V+ gekocht en in zijn 4 jaar oude notebook gezet die nog gebruik maakt van sata 150.
Hij haalt gemiddeld rond de 90mbs bij HDtune Pro, toch niet slecht? hij is er ernorm tevreden mee aangezien zijn oude HD maar zo'n 15 a 20 haalde.. , de opstart en afsluit tijden zijn zo extreem snel geworden dat hij geen nieuwe notebook gaat kopen( wat eerst wel zijn plan was)
En in de toekomst kan hij deze SSD mooi weer mee nemen naar een nieuwe notebook.
Ik moest jullie namens hem bedanken voor het goede advies wat hij hier heeft gelezen !
Hij haalt gemiddeld rond de 90mbs bij HDtune Pro, toch niet slecht? hij is er ernorm tevreden mee aangezien zijn oude HD maar zo'n 15 a 20 haalde.. , de opstart en afsluit tijden zijn zo extreem snel geworden dat hij geen nieuwe notebook gaat kopen( wat eerst wel zijn plan was)
En in de toekomst kan hij deze SSD mooi weer mee nemen naar een nieuwe notebook.
Ik moest jullie namens hem bedanken voor het goede advies wat hij hier heeft gelezen !
[ Voor 8% gewijzigd door pino85 op 09-08-2011 00:05 ]
Liefhebber van Tweakers
Verwijderd
HDtune is een slechte benchmark, alleen geschikt voor HDD's.
Het belangrijkste verschil zit hem ook in de random snelheden, een HDD doet daar 0.5MB/s. Een SSD heeft geen moeite met 10MB/s
Het belangrijkste verschil zit hem ook in de random snelheden, een HDD doet daar 0.5MB/s. Een SSD heeft geen moeite met 10MB/s
Ach hij is er blij mee thats all that matters of het nu een matige benchmark tool is of niet denk ik dan maar ;)!
Hij was vooral geschokt van de acces times bij die HD was dat de hele tijd rond/boven de 25 tot 35ms en nu zo extreem laag!
Het is net of hij een nieuwe notenook heeft.
Hij was vooral geschokt van de acces times bij die HD was dat de hele tijd rond/boven de 25 tot 35ms en nu zo extreem laag!
Het is net of hij een nieuwe notenook heeft.
[ Voor 22% gewijzigd door pino85 op 09-08-2011 00:50 ]
Liefhebber van Tweakers
Bedankt voor de tip. Kwam net tijdens wat zoeken het volgende artikel tegen:bitshape schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:51:
[...]
2x Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB
& 1x Akasa AK-MX010 (2x 2.5" naar 3.5" bracket)
178GB netto voor E 208,- & met agressieve Garbage-Collection ivm ontbreken TRIM-functionaliteit @Raid![]()
Of 2x Intel 320 80GB / Intel 320 120GB / Crucial M4 128GB SSD's
productreview: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB review door tHe_BiNk
Hierin staat een stuk over o.a. degradatie/performance met raid 0 en de schrijver is negatief. Het geheel is ook goed onderbouwd dus daar kan ik wel wat conclusies uit trekken. Daarintegen is dit wel een stuk goedkoper dan wat Willie Billie voorstelt:
Het geheel in overweging nemende kan ik dan misschien beter gaan denken aan bijvoorbeeld de:Willie Billie schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:50:
@MistaDevine
Ik adviseer je:
OCZ OCZSSD2-2VTXE180G
Denk ik.
Wil je een stabiele schijf zou ik absoluut niet bij de vertex(2) serie in dit geval gaan kijken maar absoluut voor de Crucial gaan.
De controller in de vertex is nogal crappy..
De controller in de vertex is nogal crappy..
Liefhebber van Tweakers
Verwijderd
Inderdaad... neem intel, neem kingston, neem crucial. Maar bij de rest heb ik zo mijn twijfels als iemand ze aanraad. In het bijzonder de vertex 2. Don't do it.
Dan ga ik eens kijken naar bijvoorbeeld de:
Intel 320 160GB
Schrijfsnelheid staat op 165 m/s
Leessnelheid staat op 270 m/s
De Vertex2 respectievelijk 275 en 285.
Maar dit zijn waarschijnlijk door de fabrikant opgegeven waarden? Ik heb inmiddels dit en dit gevonden dus ik vermoed dat dit meespeelt bij jullie advies.
Reden dat ik niet 123 voor de Crucial M4 256GB ga is omdat dit toch zo rond de 350 uit komt en ik die 256GB totaal niet nodig heb. Als ik met 250 euro prima uitkom heb ik dat uiteraard liever. Dan investeer ik dat weer in iets anders.
Bedankt voor jullie adviezen. Vroeger wilde ik alles zelf nog wel volgen, maar de combinatie van verandering van interesses, tijd, huis, vriendin etc heeft daar behoorlijk afbreuk aan gedaan
.
@Darkstone hieronder: Duidelijk! Dankjewel.
Intel 320 160GB
Schrijfsnelheid staat op 165 m/s
Leessnelheid staat op 270 m/s
De Vertex2 respectievelijk 275 en 285.
Maar dit zijn waarschijnlijk door de fabrikant opgegeven waarden? Ik heb inmiddels dit en dit gevonden dus ik vermoed dat dit meespeelt bij jullie advies.
Reden dat ik niet 123 voor de Crucial M4 256GB ga is omdat dit toch zo rond de 350 uit komt en ik die 256GB totaal niet nodig heb. Als ik met 250 euro prima uitkom heb ik dat uiteraard liever. Dan investeer ik dat weer in iets anders.
Bedankt voor jullie adviezen. Vroeger wilde ik alles zelf nog wel volgen, maar de combinatie van verandering van interesses, tijd, huis, vriendin etc heeft daar behoorlijk afbreuk aan gedaan
@Darkstone hieronder: Duidelijk! Dankjewel.
[ Voor 3% gewijzigd door -MD- op 09-08-2011 01:23 ]
Verwijderd
De intel is underspecced. De vertex haalt zijn schrijfsnelheden alleen met nulletjes. Kijk maar wat er vandaag nog langskwam: kazzzdafke in "Het grote SSD topic ~ Deel 8"
Dat is verre van 275/285MB/s....
Bovendien kan je aan dat cijfertje niet zien hoe snel de SSD is in dagelijks gebruik. Een HDD doet ook 140MB/s. De snelheidswinst zit hem in de random reads welke je niet terugvind ik de specificaties.
Dat is verre van 275/285MB/s....
Bovendien kan je aan dat cijfertje niet zien hoe snel de SSD is in dagelijks gebruik. Een HDD doet ook 140MB/s. De snelheidswinst zit hem in de random reads welke je niet terugvind ik de specificaties.
Tja, de prijzen schommelen nu wat. Gister overdag was hij bij Informatique € 103,- incl. verzending, 's avonds opeens € 101,- en nu (ochtend) weer € 103,-.TheAmassama schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 23:59:
[...]
Toen ik heb vrijdag bestelde bij Afuture was hij €100,30. Gister ff gekeken of hij al gereserveerd was, blijkt ie opeens €2,- goedkoper te zijn![]()
Dus ik help het je (en de rest natuurlijk) hopen
Het lijkt wel handel in groenten...
Als je je huidige HDD direct wil kunnen kopiëren naar je SSD, je bracket nodig hebt en je nog een SATA kabeltje wil hebben, dan kan het handig zijn. De USB casing is leuk voor erbij 
Ik heb m'n computer echter weer eens opnieuw geïnstalleerd en heb de CD dus niet nodig gehad. Achteraf gezien had ik beter een losse SATA kabel en bracket kunnen kopen. Anderzijds had me dat misschien €4,- gescheeld.
Ik heb m'n computer echter weer eens opnieuw geïnstalleerd en heb de CD dus niet nodig gehad. Achteraf gezien had ik beter een losse SATA kabel en bracket kunnen kopen. Anderzijds had me dat misschien €4,- gescheeld.
Nu de dekens nog...
Wordt de volle snelheid van een SSD (of een benadering daarvan) wel bereikt als je een partitite van een harde schijf kloont? Ik heb namelijk de non-upgrade-kit gekocht maar zou het herinstalleren van windows een beetje zonde vinden.
Ik heb de brackets en sata kabel (nu) niet nodig, maar wellicht wel over een jaar of 2 als de prijzen van SSD's dermate zijn gedaald dat de Kingston in mn desktop kan en er een grotere in de laptop komtRvL schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 08:21:
Als je je huidige HDD direct wil kunnen kopiëren naar je SSD, je bracket nodig hebt en je nog een SATA kabeltje wil hebben, dan kan het handig zijn. De USB casing is leuk voor erbij
Casing is nu juist wat ik wél nodig heb en ik denk mss eerder een losse USB 3.0 casing te kopen, plus controller voor in mn desktop. Is wel makkelijker bij het overladen van wat films enzo voor op vakantie
Ik ga de boel sowieso opnieuw installeren trouwens, alleen ff kijken of ik de Lenovo Software (ThinkVantage) tbv het energiebeheer ook van de site kan halen of mss wel overbodig is. Met die software kun je nl schakelen tussen div. energiestanden, maar ik zoek nog steeds naar een snellere manier om dat te doen (sneltoets ofzo) Wil zo min mogelijk ballast na de verse installatie hebben, tbv snelheid en natuurlijk de beperkte ruimte op je SSD
Ik zie zo snel niet in waarom niet. Je maakt gewoon een kopie van je HD. Ik zie niet in waarom je SSD daar langzamer van zou moeten worden?Stef42 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 08:23:
Wordt de volle snelheid van een SSD (of een benadering daarvan) wel bereikt als je een partitite van een harde schijf kloont? Ik heb namelijk de non-upgrade-kit gekocht maar zou het herinstalleren van windows een beetje zonde vinden.
Ik heb ook overwogen om een kopie te trekken van m'n HD, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan omdat m'n Windows 7 alweer redelijk vervuild aan het raken was met allerhande applicaties die me wel handig leken, maar waar ik vervolgens niets mee doe. Ik zou langer bezig zijn met dit op te ruimen dan met het opnieuw installeren van alles. Daar waar dit met m'n HD een kleine dag in beslag nam (incl. downloaden e.d.), was het nu in een kleine avond gepiept
Nu de dekens nog...
Oké, probleem is namelijk dat ik eerst Windows vista zou moeten installeren en dan 7 (upgrade) + alle games uit Steam die opnieuw moeten worden geinstalleerd. Kan iemand een goed clone-programma aanraden?
Of de software die Kingston bij de drive levert of onderstaande bijvoorbeeld...Stef42 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 09:01:
Oké, probleem is namelijk dat ik eerst Windows vista zou moeten installeren en dan 7 (upgrade) + alle games uit Steam die opnieuw moeten worden geinstalleerd. Kan iemand een goed clone-programma aanraden?
(volgens mij hetzelfde programma)
Philflow schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:49:
Acronis True Image 2011 > Clone disk.
Ik zelf prefeer altijd een clean install.
Even op internet rondgezocht, link clonen maar daar wordt dus gesteld dat clonen een impact kan hebben omdat het niet juist wordt overgezet + windows 7 issues.RvL schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 08:43:
[...]
Ik zie zo snel niet in waarom niet. Je maakt gewoon een kopie van je HD. Ik zie niet in waarom je SSD daar langzamer van zou moeten worden?
Ik heb ook overwogen om een kopie te trekken van m'n HD, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan omdat m'n Windows 7 alweer redelijk vervuild aan het raken was met allerhande applicaties die me wel handig leken, maar waar ik vervolgens niets mee doe. Ik zou langer bezig zijn met dit op te ruimen dan met het opnieuw installeren van alles. Daar waar dit met m'n HD een kleine dag in beslag nam (incl. downloaden e.d.), was het nu in een kleine avond gepiept
De crucial m4 is lekker in prijs aan het dalen. Zit er sterk aan te denken om de 256GB versie te kopen: pricewatch: Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB
Nog even wachten tot andere aanbieders voor die prijs gaan leveren.
Nog even wachten tot andere aanbieders voor die prijs gaan leveren.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Verwijderd
Hallaluja. De pricewatch: Kingston SSDNow V+100E SVP100ES2/64G 64GB is ook letterlijk gekelderd in prijs

Nu de pricewatch: Kingston SSDNow V100 SV100S2N/128G (notebook bundle) 128GB nog en we kunnen in elk segment een kingston aanraden
Edit: natuurlijk pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/128G (stand-alone drive) 128GB...
Nu de pricewatch: Kingston SSDNow V100 SV100S2N/128G (notebook bundle) 128GB nog en we kunnen in elk segment een kingston aanraden
Edit: natuurlijk pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/128G (stand-alone drive) 128GB...
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 12:35 ]
Inderdaad, beide groottes zitten op ong 1 euro per gb. Zit er sterk aan te denken om die 96 versie te bestellen vandaag/einde vd maand. Meer dan zat voor W7 + office + wat games lijkt me.
Niet te hard laten kelderen die 128GB versie, dan voel ik me zo lullig dat ik niet even iets langer heb gewacht met het aanschaffen van m'n 96GB versie
Nu de dekens nog...
Zo ik heb de kingston ook maar gekocht, voor 110 euro kon ik hem niet laten liggen
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit) 96GB
Liefhebber van Tweakers
Waar staat de bundle dan voor € 110,- in de gelinkte PW?pino22 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:48:
Zo ik heb de kingston ook maar gekocht, voor 110 euro kon ik hem niet laten liggen
Zouden deze prijsdalingen samenhangen met de ontwikkelingen op de beurs / de VS? Of zou dit de aanzet zijn tot algemeen goedkopere SSD's....?
[ Voor 14% gewijzigd door Danny the dog op 09-08-2011 12:51 ]
Dit topic is gesloten.